Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:
  • 196.797 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Matched: camera, onder, de
Het gaat voor dit topic wat ver om daar uitgebreid op in te gaan, maar het belangrijkste verschil is de sensorgrootte. De sensor waar die lenzen voor gebouwd zijn is zo'n 30 keer groter dan de lens voor die compactcamera. Daardoor moet de lens veel groter zijn om dezelfde lichtsterkte te houden, en kwalitatief is zo'n lens ook niet te vergelijken met een compactlensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 20:22
Matched: camera, onder, euro, dig, de
Voor de vakantie ben ik op zoek naar een goede compactcamera die eenvoudig mee te nemen is.

Wensen:
- budget tot 180 a 200 euro max.
- optische zoom; minimaal 10x
- stroomvoorziening: accu

Zelf was ik achter de Fuji Film Finepix F500 EXR, maar deze is veelal uitverkocht. De F550 EXR is het alternatief, maar met € 200, excl. extra accu tevens de bovenkant van mijn budget.

Verder dacht ik aan:
- Olympus SZ-14
- Olympus VR-360

Ik let zelf altijd op de sensor (liever CMOS dan CCD) en de groothoek. Is 24mm echt ook merkbaar tov bijv. een 27 mm groothoek? Mij staat bij dat een grote groothoek (24mm) icm een lage diafragmawaarde het vaak eenvoudiger heeft met t maken van binnenshuis foto's.

De canon SX220/230 HS is alom geprezen, maar doet qua MP (al is dat altijd relatief, weet ik) en optische zoom onder voor veel modernere toestellen. Is dat toestel echt hét toestel in dit budget, ondanks dat het toestel inmiddels ook al weer een jaar op de markt is?

Mijn vorige Sony dsc-hx10v had erg last van een aquareleffect, waardoor ik huiverig ben voor Sony camera's.
Samsung heb ik overigens ook niet echt een positief gevoel bij.

Ben benieuwd waar mensen mee aan komen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 12:30
Matched: camera, onder, euro, 250, de
Hoi Tweakers,

Voor de komende vakantie ben ik ook op zoek naar een degelijke compactcamera. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon Powershot SX230 HS. Deze kwam bij dpreview vorig jaar in de roundup goed uit de test: dpreview
Voor mij is de GPS functie wel interessant. Al zal ik dat overigens niet altijd inschakelen in verband met de accu die dan snel leeg gaat. Zowieso ga ik een extra accu aanschaffen omdat ik de komende vakantie niet altijd even goed de mogelijkheid zal hebben om 'm op te laden.
Nu zie ik echter ook dat er al weer een nieuwere variant is, de SX260 HS. Hierboven mij werd het al een beetje besproken. Alle leuke acties zijn op dit moment echter voorbij (op de Canon cashback actie na dan), dus er zit al gauw iets van 70 euro verschil tussen. Is het dan toch de moeite waard? De extreme zoom is alleen nuttig met statief o.i.d. en hij zou een iets langere accuduur hebben. Dpreview heeft het over 230 i.p.v. 210 foto's, dus het verschil is niet eens zo bijster groot (en in beide gevallen dus niet echt denderend). Verder zijn er intern misschien nog wel wat dingen veranderd, maar dat heb ik nog niet zo heel veel verstand van. In principe is de SX230 HS alweer een jaartje ouder, dus er zal ongetwijfeld vooruitgang zijn geboekt. Of niet? Misschien dat iemand hier daar meer over weet. Ik heb overigens verder geen bijzondere eisen aan mijn camera (ik fotografeer vanalles). Hij gaat in ieder geval voor 3 maanden mee naar Nepal, dus waarschijnlijk vooral veel vergezichten (panorama's?).

Alvast bedankt!

P.S. Mochten er nog andere suggesties zijn in deze prijs range (200-250, kan iets hoger maar dan moet ik mijzelf er wel van kunnen overtuigen dat het het waard is) dan hoor ik dat graag. Als iemand een andere camera weet met een hogere batterij/accu-duur en (minstens) evengoede prestaties is dat natuurlijk interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door uberdraakje op 10-07-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

13art

Moderator Mobile
Matched: camera, onder, dig, de
dagizmo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:26:

De canon SX220/230 HS is alom geprezen, maar doet qua MP (al is dat altijd relatief, weet ik) en optische zoom onder voor veel modernere toestellen. Is dat toestel echt hét toestel in dit budget, ondanks dat het toestel inmiddels ook al weer een jaar op de markt is?
De megapixel race is zo 2010.... Tenzij jij op poster formaat wil gaan afdrukken heb je de hoge megapixels nodig. Zo niet, heb je aan 12.1 meer dan voldoende. Zeker bij de compactcamera's geldt dat hoe meer megapixels op een kleine sensor, hoe groter de kans op ruis. Denk dat je beter af bent met een camera met iets minder megapixels en dan ook minder ruis dan eentje met veel megapixels en meer ruis.

Let wel, dit is een algemene stelregel. Wil niet zeggen dat elke camera met meer megapixels automatisch ook meer ruis heeft. Aangezien de gebruikte processor/ruisonderdrukker, type sensor, etc ook allemaal mee speelt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 16:32
Matched: de
Maar beste l3art, \
wat moet ik dan kopen...

de Nikon s6300 of de canon Ixus 230 HS of toch de SX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-04 20:11

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Matched: welke, de
Queros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:13:
Maar beste l3art, \
wat moet ik dan kopen...

de Nikon s6300 of de canon Ixus 230 HS of toch de SX220
Gebasseerd op mijn zoektocht zou ik denk ik de SX230 kiezen (niet te verwarren met de Ixus 230, welke ook niet slecht is).

De SX230 (of wellicht de SX220) zag ik als Competitie voor de Sony HX9v en Samsung WB750, terwijl de Ixus 230 net wat beter is dan de S6300 (warmere kleuren vond ik). De SX230 heeft ook een GPS welke bij de S6300 ontbreekt (hoe belangrijk dit is, laat ik uiteraard aan jou over maar voor mij was het een dealbreaker al heb ik nu een GPS die nog geen fix gehad heeft, even z'n Coordinaten via de PC vernieuwen in de hoop dat dit helpt).

Uiteindelijk heb ik zelf voor de HX9v gekozen aangezien ik deze voor een leuke prijs kon kopen, de SX230 vond ik net te duur aangezien mijn budget op €150,- stond.

Zoals je hier: http://www.dpreview.com/reviews/q311travelzoomgrouptest/17 kunt zien word de SX230 vergeleken met de grotere broer van de S6* de S9* dus denk dat je met de SX220 geen buil kan vallen aangezien dit model minimaal verschilt van de SX230, voornaamste vraag is denk ik of je €20,- meer wil betalen voor GPS.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Hmm oké..
Mijn voorkeur ging lichtelijk uit naar de Ixus 230 en de nikon s6300, aangezien de SX220 wat 'groter' is en ik compactheid toch ook wel weer belangrijk vindt..

Als ik zou moeten kiezen tussen de nikon en de ixus 230hs..wat zou je dan kiezen?
Ixus heeft een betere macro stand, maar de nikon een hogere sluitersnelheid..wat is in dit geval..best bang for the bucks als je zou mogen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
En als je het vergelijk maakt tussen de SX230HS (waar iedereen toch altijd weer mee komt en dus kennelijk erg goed is / dé standaard in compactklasse) en de Nikon Coolpix S8200?

Beiden zijn inmiddels even duur. Qua hardware lijkt de S8200 meer te bieden dan de SX230HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Matched: camera, de
Queros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:46:
Hmm oké..
Mijn voorkeur ging lichtelijk uit naar de Ixus 230 en de nikon s6300, aangezien de SX220 wat 'groter' is en ik compactheid toch ook wel weer belangrijk vindt..

Als ik zou moeten kiezen tussen de nikon en de ixus 230hs..wat zou je dan kiezen?
Ixus heeft een betere macro stand, maar de nikon een hogere sluitersnelheid..wat is in dit geval..best bang for the bucks als je zou mogen kiezen?
Mijn gevoel zegt me dat ik dan voor de Canon Ixus 230 zou gaan. Hou een wat warmer gevoel over aan de Foto's die dat beestje produceert, en die 2x extra zoom zal je niet 'echt' merken vermoed ik.

http://www.ephotozine.com...gital-camera-review-17560
http://www.ephotozine.com...mpact-camera-review-18850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ik heb hier in dit topic ook nog ergens foto's gepost die ik indoor op een feest gemaakt heb met de Ixus 230, dus misschien heb je daar nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Matched: camera, onder, 250, dig, de
l3art schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:10:
Ik heb hier in dit topic ook nog ergens foto's gepost die ik indoor op een feest gemaakt heb met de Ixus 230, dus misschien heb je daar nog wat aan.
Voor de Compleetheid: Canon Ixus 230 Foto's,
l3art schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:30:
[...]

Echt foto's van buiten overdag heb ik niet, je zal het dus even moeten doen met foto's die indoor gemaakt zijn in het donker, maar dan met verschillende iso waarden. Hopelijk heb je daar ook wat aan. Je kan er min of meer wel van uit gaan dat naar mate er meer licht is en de iso waarden dus dalen, dat de foto's nog beter worden.

ISO 400
ISO 800
ISO 1000
ISO 1250

Nieuwsgierig als ik ben volg ik ook na Aanschaf van mijn Sony HX9v verschillende Fora's en her en der zie ik de trend ontstaan dat mensen van een HX9v / HX10v komen en nu juist kijken naar een Samsung WB750 of Canon SX230 (waar ik twijfelde of ik de eventuele meerprijs van de HX9v het waard vond lijken hun (in mijn beleving) een stap terug te willen doen), voor de algemeenheid van dit Topic, vraag ik me dan ook af of ik echt zo'n miskoop heb gedaan? Wat zijn de redenen dat dit toestel zo vervloekt word buiten het Aquarel effect (wat overigens al minder storend wordt wanneer je het toestel instelt op 10MP.

Bronnen:
dagizmo schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:26:
Ik let zelf altijd op de sensor (liever CMOS dan CCD) en de groothoek. Is 24mm echt ook merkbaar tov bijv. een 27 mm groothoek? Mij staat bij dat een grote groothoek (24mm) icm een lage diafragmawaarde het vaak eenvoudiger heeft met t maken van binnenshuis foto's.

Mijn vorige Sony dsc-hx10v had erg last van een aquareleffect, waardoor ik huiverig ben voor Sony camera's.
Samsung heb ik overigens ook niet echt een positief gevoel bij.

Ben benieuwd waar mensen mee aan komen zetten.
I was thinking of buying a Panasonic TZ30 to replace my Sony HX9V. I want more manual control and more range.

I was reading a review of the TZ30 when I noticed the Samsung WB750 out-performed it for high ISO and dynamic range, both of which are important to me. I looked it up and came across the WB850 too. Is the 850 a newer version? It seems to have issues with battery life; is it being resolved? Any views on how easy it is for manual control (setting ISO, exposure compensation, aperture etc.)? Is it better in low light?
Link naar DPReview

[ Voor 35% gewijzigd door JunkieXP op 10-07-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Matched: euro, de
Nou, het is de Ixus 230 geworden.
Dixons: 159 euro met gratis accessoireskit: tasje, adobe elements en een voucher van 20 euro om een fotoboek te maken.

Actie liep officieel afgelopen zondag af, maar de poster hing nog buiten;)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor de mensen die net een canon sx camera gekocht hebben.. je kan nog to 31 juli geld terug krijgen met de cash back actie

http://www.canon.nl/For_Home/Acties/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Matched: camera, onder, euro, de
Iemand nog do's en dont's voor wat betreft de keuze tussen onder meer de Nikon Coolpix S8200, de Canon Powershot SX220/230HS, de Nikon Coolpix S6300 (ja minder dan de S8200, maar qua budget beter passend) en de Olympus VR-360?

Ik zoek een camera rond de 150 euro, maar ben bereid daar iets bovenop te doen als het echt de moeite waard is.
Wat me vooralsnog tegenstaat aan de Canon is de groothoek (niet echt super groot) en het scherm: 16:9, die je toch dus niet optimaal kan gebruiken. Bovendien is het 'slechts' 12,1 MP, maar daar weet ik van dat alles relatief is, zeker gelet op de verhouding sensor/MP. Ik koop het toestel wel echter om mogelijk nog een fatsoenlijke foto op groot formaat/ A3 te kunnen laten afdrukken. Iedereen blijft de 230HS aanraden, maar ten opzichte van de andere genoemde toestellen, lijkt deze qua specs wel minder te zijn.

Zijn de Nikon en de Olympus echt minder goed in kwaliteit vd foto's. GPSfunctie interesseert me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

joosthaarman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:40:
Voor de mensen die net een canon sx camera gekocht hebben.. je kan nog to 31 juli geld terug krijgen met de cash back actie

Klinkt niet gek idd :P
· SX40 HS €40,- retour
· SX260 HS €30,- retour
· SX240 HS €30,- retour
· SX230 HS €25,- retour (op mijn shortlist)
· SX220 HS €25,- retour

Ik zag echter ook dat de Ixus varianten sowieso een stukje goedkoper en compacter zijn, dat spreekt me wel aan. Maar is het voor de beeldkwaliteit een no-brainer om voor de duurdere Powershot 230 te kiezen in plaats van de Ixus 230, bij het gebruiken van redelijk standaard instellingen? En het gemis aan optische zoom, 8x t.o. 12x, is dat bij "normaal" gebruik een schokkend verschil? Verdere specs komen namelijk redelijk overeen, GPS gebruik ik niet en qua handmatige instellingen kom ik niet verder dan een keertje wat lichter/donkerder zetten, maar wil wel mooie plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Ik twijfel tussen onderstaande twee camera's.

pricewatch: Samsung WB700 Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix S6200 Zwart

Mijn vraag is wat voor class SD kaart ik minimaal moet hebben om normaal foto's te kunnen nemen en verwerken?

p.s. mocht iemand een heel positieve of negatieve ervaring met een van deze camera's hebben, hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Framoes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:26:

Mijn vraag is wat voor class SD kaart ik minimaal moet hebben om normaal foto's te kunnen nemen en verwerken?

p.s. mocht iemand een heel positieve of negatieve ervaring met een van deze camera's hebben, hoor ik dat ook graag.
Wat is nou qua performance nou het verschil met de Canon Powershot 230 HS? behalve dat het 100 euro duurder is?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Framoes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:26:

Ik "hoor" heel vaak dat je niet meer dan Class 4 nodig hebt om HD te kunnen filmen. Dus ik "vermoed" dat je met Class 6 wel save zit =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Gynnad schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 23:33:
[...]

Wat is nou qua performance nou het verschil met de Canon Powershot 230 HS? behalve dat het 100 euro duurder is?
De 230 HS heeft GPS voor geo-tagging en 1080p video. Verder zal het wel een betere camera zijn, maar dat is een aanname.
JunkieXP schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:15:
[...]

Ik "hoor" heel vaak dat je niet meer dan Class 4 nodig hebt om HD te kunnen filmen. Dus ik "vermoed" dat je met Class 6 wel save zit =).
Thanks, dan wordt het class 6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik ben net terug van vakantie en ik las die roundup van paar dagen geleden. De SX260 kwam als winnaar uit de bus. Is het aan te raden om nog even te wachten tot de prijs daalt? Het verschil is toch wel zo'n 80 euro (hopelijk maken die paar euro's niet uit in dit topic)(playmasters.co heeft niet zo'n goeie reputatie).

Ik blijf het raar vinden dat die zoom echt 500mm is. Ik heb een 70-300mm telelens in combinatie met mijn vader zijn Nikon D90 vastgehouden en dat was echt een zwaar ding. Maarja, ik zal het maar geloven en zoals al gezegd is dat druiven met watermeloenen vergelijken :p. Tesamen met nog een 17-85mm lens heeft dat hem meer als 1000 euro gekost. Deze SX260 kost nog geen vierde, heeft veel meer zoom en maakt deftige foto's (minder mm's moet ik niet hebben; een 17mm close-up ziet er belachelijk uit >.<).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Matched: camera, dig, de
witeken schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:52:
Ik blijf het raar vinden dat die zoom echt 500mm is. Ik heb een 70-300mm telelens in combinatie met mijn vader zijn Nikon D90 vastgehouden en dat was echt een zwaar ding.
De genoemde 500mm is kleinbeeldequivalent. Heeft te maken met de grootte van de sensor. En die is nu eenmaal kleiner in een compactcamera. Omdat er allerlei soorten camera's zijn met verschillende sensorgroottes is het handig om naar een referentiegrootte om te rekenen, en dat is die van 35mm kleinbeeldformaat, ook "full-frame" genoemd bij digitale camera's.

Die 300mm op de Nikon D90 komt neer op 450mm kleinbeeld omdat de factor daar 1,5 is. Alleen komt door die lens heel wat meer licht heen dan bij de SX260-lens. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Positron op 22-07-2012 21:18 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Matched: camera, onder, welke, euro, dig, de
markolino33 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:12:
Hi,

Na lang onderzoek via internet, collega's, vrienden en winkelpersoneel ben ik tot een selectie gekomen van 5 camera's waarvan ik er 1 wil aanschaffen. Ik heb vele reviews van deze camera's gezien maar geen een die mij helemaal heeft kunnen overtuigen dus vraag ik jullie om hulp :)

Wat is je beschikbare budget?

Ongeveer 280 euro

Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)

Compact, zoom is leuk maar niet super belangrijk

Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)

beeldstabilisatie, groothoek, HD video opname, goed foto's kunnen nemen bij weinig licht, design, snel foto's kunnen nemen

Heb je al een voorkeur?
geen voorkeur

Welke ik gezien heb: alle 5 de camera''s

[afbeelding]

Nikon - Coolpix S9300 compact camera (de grote zoommogelijkheid is indrukwekkend voor een compact.. alhoewel ik betwijfel dat ik zoveel zoom nodig zal hebben)
Nikon - Coolpix P310 compact camera (schijnt fantastische foto's te nemen in het donker, mooi design)
Fujifilm - Finepix F660EXR compact camera (komt als beste uit de bus bij vele test's)
Canon - IXUS 500 HS compact camera (28mm groothoek en erg mooi design)
Sony DSC-HX9V compact camera (aangeraden door collega)

GPS, kompas, 3D... vind ik onbelangrijke functies. Compact en een goede lens, camera die in alle omstandigheden een goede foto kan nemen is veel belangrijker voor mij. Ik zal de camera gebruiken voor vakanties, uitjes, uitgaan, familiegelegenheden...

Ben benieuwd wat jullie voor mij de beste camera vinden?

Moeilijk moeilijk...
Veel te laat waarschijnlijk voor je,maar toch mijn ervaringen.

Na diefstal van mijn nikon P300 lang getwijfeld en gezocht en toch de P310 gekocht. Juist ook vanwege zijn goede low-light eigenschappen. Dit betekent dat je veeeel minder vaak de flits hoeft te gebruiken (eigenlijk alleen nog als dingen bewegen). Hele goede beeldstabilisatie (voor mijn gevoel in de 310 nog beter dan de 300), maakt snelle foto's (AF en meerdere shots) en goed betaalbaar. Alternatief was de canon, maar die is toch gauw 100 euro duurder. Alternatief zou zijn de oudere canon S95, al heb ik begrepen dat die nog niet zo lichtsterk is als de Nikon.

Grote voordel van de Nikon boven de canon is dat hij ook briljant filmt (voor mij ook een eis omdat ik geen camcorder meer wilde). De p310 kan tijdens filmen ook nog zoomen, focussen en de witbalans wijzigen (of juist vastzetten met de pijltjestoetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Positron schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:15:
[...]

De genoemde 500mm is kleinbeeldequivalent. Heeft te maken met de grootte van de sensor. En die is nu eenmaal kleiner in een compactcamera. Omdat er allerlei soorten camera's zijn met verschillende sensorgroottes is het handig om naar een referentiegrootte om te rekenen, en dat is die van 35mm kleinbeeldformaat, ook "full-frame" genoemd bij digitale camera's.

Die 300mm op de Nikon D90 komt neer op 450mm kleinbeeld omdat de factor daar 1,5 is. Alleen komt door die lens heel wat meer licht heen dan bij de SX260-lens. ;)
-snip- (verkeerd begrepen)
Ik snap het: Die 70-300mm lens is het 4.5-90.0mm equivalent van de 25-500mm zoom van de SX260.

[ Voor 90% gewijzigd door witeken op 25-07-2012 13:12 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467209

joosthaarman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:40:

Goed dat je dit nog even vermeld. Alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik was aan het kijken voor een nieuwe compacte camera. maar dan een die niet alleen goede foto's maakt maar ook goede filmpjes. dit zodat onze huidige kodak play sport vervangen kan worden. de filmpjes hiervan in full hd zijn alles behalve goed te noemen. gestotter etc.

ik heb totaal geen verstand van camera's dus ben hier en daar gaan lezen en de keuze van wat ik tegen kom zou zijn tussen de pricewatch: Canon Powershot SX230 HS Zwart, pricewatch: Nikon Coolpix P310 Zwart of toch iets meer uitgeven en de pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart. Ik denk zelf het meest aan de SX230. Wie wil me helpen met advies?

Het budget is rond de 200 maar als bijvoorbeeld de SX260 zo veel beter is dan moet het maar, maar is wel de max :) Zoals gezegd heb ik geen verstand van hoe met handmatige settings foto's te maken dus het moet wel point-en-click zijn. goede foto's maar liefst ook goede filmpjes (iig geen gestotter en onprettig kijken zoals we nu hebben met de kodak play sport) zoals we nog maar een enkel apparaat hoeven te gebruiken voor foto's en video's. een beetje inzoomen zoals deze camera's doen is ook wel belangrijk en binnen leuke foto's nemen ook. Wellicht te veeleisend (ik hoop het niet). GPS enzo maakt niet uit. Wie o wie kan helpen. Alvast bedankt.

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Matched: camera, euro, de
Het lijkt me altijd het beste om de laatste generatie te nemen :). Nu wil je ook liever Ivy hebben dan een Sandy. Maar als het buiten budget valt is de SX230 natuurlijk ook een goeie keuze ;). Maar het kan interessant zijn om ook eens naar de SX240 te kijken (pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart). Het is dezelfde camera als de SX260 als ik het goed heb (net door wiki bevestigd), maar beschikt niet over de GPS functie. Dat scheelt toch zo'n 30 euro. En GPS verslint toch veel batterij dus die zou waarschijnlijk zeer vaak uitstaan.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 23:50
Heeft iemand ervaring met de ixus 115 HS? Hoe is de filmkwaliteit met weinig licht en hoe is de geluidskwaliteit? Ik heb vernomen dat stereo geluid niet mogelijk is, enkel mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:50

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Hallo tweakers,

Mijn drie jaar oude compact camera begint wat raar te doen, pricewatch: Sony Cybershot DSC-W220 Zwart. Het wieltje draait opeens zonder dat ik er aan draait en de accu lijkt ook wat instabiel te zijn (trekt opeens leeg???) Mijn vader heeft daarbij een spiegelreflex camera gekocht en daar is toch ook leuk mee spelen.

Ik wil dus een nieuwe camera helen, maar graag 1-tje met wat leuke opties (diafragma e.d.?). Moet gewoon lekkere mooie en heldere foto's kunnen maken. Vraag is alleen, ga ik dat halen? Mijn budget is eigenlijk maximaal 150 euro. Zelf kwam ik een beetje uit op deze camera;
pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart
Goedkoop maar met wat verschillende reviews (http://bigfatuniverse.wor...ntry-level-bridge-camera/) lijkt dit toch een leuke camera te zijn. Vraag is, wat vinden jullie met dit budget? Doe ik een goede aankoop met deze bridge camera? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mu.siQ op 27-07-2012 01:20 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11-2023
Matched: camera, euro, de
witeken schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:51:
[...]

Het lijkt me altijd het beste om de laatste generatie te nemen :). Nu wil je ook liever Ivy hebben dan een Sandy. Maar als het buiten budget valt is de SX230 natuurlijk ook een goeie keuze ;). Maar het kan interessant zijn om ook eens naar de SX240 te kijken (pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart). Het is dezelfde camera als de SX260 als ik het goed heb (net door wiki bevestigd), maar beschikt niet over de GPS functie. Dat scheelt toch zo'n 30 euro. En GPS verslint toch veel batterij dus die zou waarschijnlijk zeer vaak uitstaan.
Zo'n powershot is toch de beste keus boven bijvoorbeeld zo'n P310 of ander merk/type? En tussen de SX230 en SX240 is echt zo'n groot verschil? Is de SX240 echt zo veel beter voor dat geld?

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:52
Matched: camera, onder, euro, 250, de
Ik heb even m'n post opnieuw geformuleerd om het wat overzichtelijker te houden.
Na 7 jaar Sony Cybershot ben ik nu op zoek naar de vervanger daarvoor. Onder andere om over een paar maanden op vakantie mooi foto's te kunnen maken van de rondreis in Azie. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat ik wil, maar na een zoektocht heb ik 3 keuzes gemaakt.
Aan de ene kant lijkt me een compact camera het makkelijkste om mee te nemen op reis. Budget is ongeveer 200-250 euro.

Shortlist:
Sony DSC WX100
Canon Powershot SX240

En toch een vreemde eend in de bijt Panasonic DMC FZ48Coolpix S9300

Qua uiterlijk vind ik de Sony WX100 het mooiste, echter kan ik vrij weinig gebruikerservaringen vinden. De Canon krijgt redelijk goede beoordelingen waardoor ik wat meer neig naar deze als het op kwaliteit aan komt.
Als laatste stuitte ik op de Panasonic DMCFZ48. Geen compactcamera...echter wel een hele goede prijs en ook nog eens goede beoordelingen.

Even afgezien van het feit of het een compact moet worden of niet...kan iemand iets adviseren qua kwaliteit van bovengenoemde 3 camera's? Ik wil vooral goede foto's kunnen maken van landschappen, maar ook is het fijn als de kwaliteit binnen niet veel achterblijft. Daarnaast filmen in HD kwaliteit, maar denk dat dat bij alle 3 wel goed zit. Mocht de Panasonic bijv. ruimschoots winnen van de andere 2, dan ben ik nog wel bereid me wat meer te verdiepen in de fotografie om qua instellingen het meeste er uit te halen :)

[ Voor 135% gewijzigd door Southern Sun op 28-07-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

X1pheR schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:30:
Zo'n powershot is toch de beste keus boven bijvoorbeeld zo'n P310 of ander merk/type? En tussen de SX230 en SX240 is echt zo'n groot verschil? Is de SX240 echt zo veel beter voor dat geld?
Ik heb zelf geen ervaring met die toestellen. Maar op basis van wat ik gelezen heb zijn het beide goeie toestellen. Bij de SX260 zijn er dingen bijgekomen/veranderd (moet je googlen om te kijken) die je misschien waard vind om te hebben. Indien niet kan je natuurlijk de SX230 nemen.

Hier worden er een paar dingen opgesomd: reviews: Roundup: vier travelzooms met groot bereik

Samenvatting op die pagina opgesomde veranderingen:
-Ontwerp beetje anders (oa richeltje voor grip)
-16:9 lcd scherm veranderd in 4:3
-Overzichtelijkere modusknop
-Flitser recht omhoog, ipv kantelmechanisme; Komt hoger = minder kans op rode ogen
-Meer zoom (20x ipv 14x): 25mm groothoek ipv 28mm; tele 500mm ipv 392mm

Andere handige sites: http://dpreview.com en http://cameradebate.com/

[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 29-07-2012 22:48 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hoe zit het met het geluid in luide omgevingen bij de SX260? Want dit is vaak een hekel punt bij camera's. Vriend van me had de TZ30 en daar bleef het geluid (net als bij de iphone overigens) gewoon goed. Bij mijn Ixus 230, kraakt het geluid al bij het minste of geringste.

Afgelopen weekend naar Tomorrowland geweest (wat een ontzettend vet festival trouwens) en veel filmpjes gemaakt, maar helaas zijn de filmpjes helaas onbruikbaar vanwege het krakende geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Flink wat informatie opgezocht over camera's dit weekend. Uiteindelijk besloten dat het toch een compact gaat worden, lijkt me iets praktischer op vakantie. Ga voor de Panasonic Lumix TZ30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
En waarom de TZ30 en niet de 'testwinnaar' SX260?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
l3art schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:40:
En waarom de TZ30 en niet de 'testwinnaar' SX260?
Ik neem aan dat je dan de test hier op Tweakers bedoelt? Ik ben er nogal wat tegengekomen namelijk, maar vooral met wisselende resultaten. Ik kreeg vooral het idee dat deze 2 niet veel voor elkaar onder doen. Qua design vind ik de TZ30 in elk geval veel mooier om te zien. Het enige wat ik bij deze camera als nadelig beschouw is mindere kwaliteit bij slechtere lichtomstandigheden, maar dit heb ik ook over de Canon gelezen. Een ander nadeel van de Canon vind ik de locatie van de flitser, waar ik altijd m'n wijsvinger hou.

Over het algemeen krijgen beide camera's gewoon goede gebruikersreviews, met beide enkele nadelen.
Heb je nog enig advies om me een andere kant op te sturen eventueel? :) Mocht ik iets over het hoofd zien en blijken dat de Canon echt veel betere foto's maakt, wil ik 'm nog wel opnieuw overwegen.

*edit: Hier overigens 2 sites met afbeeldingen om te vergelijken.
SZ20/TZ30
SX260 HS

Dit topic is een mooi voorbeeld van hoe lastig het kan zijn. De een zegt Panasonic, de ander Canon :') Ik weet het ook niet meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Southern Sun op 30-07-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@Southern Sun (geen zin om te quoten)
Heb je de reviews van dpreview al gelezen?
Panasonic: http://www.dpreview.com/p...ompacts/panasonic_dmczs20
Canon: http://www.dpreview.com/p...on/compacts/canon_sx260hs

Ff verschillen in specs:
Panasonic | Canon
14.1 MP | 12.1 MP
(sensor size) 1/2.33" | 1/2.3" =
F3.3 - F6.4 | F3.4 - F6.8
24-480mm | 25-500mm
= De Canon heeft een iets kleiner diafragma, maar heeft 2 MP minder die dat compenseren. Side note is dat de Canon wel meer tele heeft. Het verschil in sensor size is nihil :p.
Power O.I.S. | Intelligent IS
(max. shutter speed) 1/1200 | 1/3200 = Speelt weinig rol want bij zo'n snelle sluitersnelheid heb je al veel ISO nodig
(flash range) 6.4m | 3.5m (external flash is mogelijk)

Bij de reviews komt de SX260 als beste er als beste uit met 76% tegen 75%.

Summary
The Lumix DMC-ZS20 is arguably the most full-featured travel zoom on the market. Its Intelligent Auto mode and decent set of manual controls combined with an elaborate GPS setup and 1080/60p movie mode make it a traveller's delight. Unfortunately its image quality is not as good as the rest of the package, and enthusiasts may miss things like RAW and manual focus.
Good for
The traveler who wants a zoom that can cover all situations, a smart Auto mode, and a fancy GPS system with landmarks and maps.
Not so good for
Those seeking a full suite of manual controls (RAW included) and noise-free images at low ISOs.

Summary
Canon's PowerShot SX260 HS is a well-designed compact travel zoom that produces photos that hold up well against the competition. It has a solid set of features for the point-and-shoot crowd, though serious photographers may find some annoyances. The SX260 isn't the most responsive camera out there, but as long as you avoid fast-moving subjects, it'll serve you well.
Good for
Photographers looking for a GPS-equipped compact travel zoom that produces good quality photos (even in low light), and offers a nice set of both point-and-shoot features and manual controls.
Not so good for
Photographers who take a lot of flash people pictures or want to capture fast action. Enthusiasts will be disappointed by the lack of RAW support, manual controls in movie mode, and a fixed ISO when s

Lumix is 2 balkjes slechter in: Build Quality, Ergonomics&handling, exposure and focus accuracy en low-light/high iso performance.
1 balkje slechter in Value en een half slechter in Value
3 balkjes beter (<<<) in Movie mode en features.

Nja je leest het wel :).

Je argumenten:
TZ30 mooier? Now what? De SX260 geeft je mooiere foto's. you pick
De SX260 is beter in low light.
Aan die flitser wen je wel aan...

Nog andere complaints?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-04 20:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Matched: dig
witeken schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:49:
(max. shutter speed) 1/1200 | 1/3200 = Speelt weinig rol want bij zo'n snelle sluitersnelheid heb je al veel ISO nodig
Right, maar die snelle sluitertijd is ook niet van belang voor binnen maar juist voor buiten bij daglicht en een groot diafragma (mooi bij portretten)! Probeer jij maar eens buiten een portretje te schieten met een groot diafragma, dan schiet jouw sluitertijd toch wel omhoog en dan is 1/3200 toch wel handig!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
witeken schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:49:

Je argumenten:
TZ30 mooier? Now what? De SX260 geeft je mooiere foto's. you pick
De SX260 is beter in low light.
Aan die flitser wen je wel aan...

Nog andere complaints?
Natuurlijk wint fotokwaliteit het van design ;) Daarom staat m'n keuze nog niet definitief vast. Maar ik lees gewoon veel wisselende ervaringen waarin de een de Panasonic juist beter vind dan de Canon, maar ook weer andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 18:42
Matched: camera, welke, euro, dig, de
Ik ben op zoek naar een camera die hier op mijn werk dagelijks intensief gebruikt wordt (100 foto;s per uur)
ik heb gekeken in de pricewatch maar daarmee kom ik er niet uit welke camera het beste is
het gaat niet om een camera voor hoge kwaliteit foto's maar voor duidelijke klein formaat foto's ( ze komen op een website)

de eisen zijn
accu ( 2e accu bijbestellen maar volgens mij is dat tegenwoordig met de meeste camera's wel mogelijk)
snelle capture ( fotokwaliteit wordt laag gezet zodat er ogv een bestand van 700kb uit komt)
lcd scherm
scherp van dichtbij kunnen fotograferen
werken met een sd kaart

budget is <300 euro vandaar dat ik het in dit topic post

sommige dingen zijn natuurlijk te filteren in de pricewatch maar andere weten alleen de mensen die zon apparaat in gebruik hebben en hier rondzwerfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@flashback1989
Ik wou de Canon Powershot S100 voorstellen maar die gaat 75 euro over je budget is ga nog ff verder zoeken of ik wat vind. Wat voor foto's ga je nemen?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
witeken schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:26:
@flashback1989
Ik wou de Canon Powershot S100 voorstellen maar die gaat 75 euro over je budget is ga nog ff verder zoeken of ik wat vind. Wat voor foto's ga je nemen?
foto's van auto's in een goed verlichte ruimte alleen wordt de flits soms ook gebruikt bij de plekken waar het licht niet goed bijkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Matched: onder, dig, de
Ook al heb je niet zoveel zoom nodig, denk ik dat de Canon Powershot SX260 of SX240 (zelfde, zonder GPS) een goede keuze is. Hij heeft van dpreview een silver award gekregen met 76% en is ook in low light goed.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
@witteken

de persoon waarvoor ik de camera aan het regelen was is zelf al naar een fotowinkel geweest
de keuze is nu gevallen op een nikon coolpix P510
iig bedankt voor het uitzoeken van de camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

flashback1989 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:48:
@witteken

de persoon waarvoor ik de camera aan het regelen was is zelf al naar een fotowinkel geweest
de keuze is nu gevallen op een nikon coolpix P510
iig bedankt voor het uitzoeken van de camera
Als je in die categorie zoek: what about de Canon SX40? Of ligt die te ver buiten budget?

Maar het blijft wel vreemd dat je een €300+ camera gaat kopen om foto's van 420p (?) te nemen?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Een maand later en een enorme hoeveelheid teksten, video's etc over fotografie en foto's maken later is het tijd om eens terug naar m'n post te kijken...
(kan misschien handig zijn voor andere mensen)
witeken schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:38:
Maar wat is dan de meerwaarde van een superdure dslr? Wat maakt dat het veel betere foto's trekt? Het moet denk ik aan de lens liggen. Ik weet ook niet zo goed wat / hoe goed die x14-392mm betekent / is.
De sensor is veel groter zodat elke pixel meer plek heeft om licht op te vangen en dat resulteert in een betere fotokwaliteit. De lens speelt inderdaad een vrij grote, om precies te zijn, dé grootste rol in de camera. Deze 3-4 delige serie (die nog maar 2 delen telt en dus nog niet af is) is best interessant: YouTube: Introduction To Lenses - Part 1. Ondertussen weet ik dus wel dat je met 400mm al een comfortabele zoom hebt (gewoon op YT zoeken).
Als ik naar dit beest van een dure (10k) lens (pricewatch: Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM) kijk die in mijn ogen een zo goed als zelfde zoom heeft (400mm, verschil 8mm), denk ik dat het met de zoom van de SX230 wel goed zit. Maar dan vraag je je af waarom die dan 10.000 euro kost :?.
Als dit 35mm equivalent is dan is het wel dezelfde, indien niet zal de zoom nog wat meer zijn en dus niet hetzelfde. Tja, voor kwaliteit moet je betalen. Het heeft een ontzettend groot diafragma voor die zoom waardoor ie dus behoorlijk lichtsterk is. En algemeen zijn prime lenzen veel beter.
Wat ik kan bedenken is dat het diafragma bij de Powershot slechter is, en nog meer wordt bij een grote zoom. Maar dat valt denk ik nog mee. Want deze 600mm (pricewatch: Canon EF 600mm F/4.0 L USM iS II) bv heeft diafragma van 4.
Dat wist ik blijkbaar wel al...
BTW, Ik dacht dat die diafragma te maken had met de hoeveelheid licht die erop kan en dat een lager cijfer beter is. Juist?
...Maar met wat onzekerheid. Hoe dichter het F-nummer bij 0 is hoe beter het diafragma. In de YT-link hierboven wordt dat mooi geïllustreerd. Het komt erop neer dat de diameter wordt gedeeld door het f-nummer, en zo groot is het diafragma.
Bij mensen wordt het diafragma (aka iris) ook groter als het donker is, om zo meer te zien.

Vragen als waarom het diafragma kleiner wordt bij grotere zoom, of waarom er eigenlijk een diafragma is, weet ik nog niet, samen met nog een heleboel andere, maar die zijn weinig relevant.

De camera die ik ga nemen is de Canon Powershor SX50, die in september hopelijk uitkomt.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:21
Matched: camera, welke, euro, dig, de
Nu mijn ouwe trouwe Canon Powershot het na vele valpartijen uiteindelijk begeven heeft, ben ik op zoek naar een nieuwe digitale camera. Mijn wensen zijn:

-Niet te duur, het moet geen drama zijn als hij weer een keer valt
-Stroom door middel van batterijen
-Niet zo'n klein priegelcameraatje (lastig te bedienen met grote handen)
-Eenvoudig in gebruik
-Mooie foto's maken.

Qua uiterlijk ben ik erg gecharmeerd van een DSLR, maar die zijn weer te duur. Een bridgecamera is denk ik een aardig alternatief. Na vele uren zoek- en evrgelijkingswerkwerk, blijven 2 camera's over die beiden voor rond de 130 euro zijn te krijgen. Namelijk de FujifilmS2980: pricewatch: Fujifilm FinePix S2980 Zwart en de Olympus SP-610UZ: pricewatch: Olympus SP-610UZ Zwart

Ik heb ze beiden in de winkel bekeken en ik heb reviews gelezen. Daaruit blijkt volgens mij dat ze aardig aan elkaar gewaagd zijn.

Ik kom er maar niet uit welke ik moet kiezen. De Fuji voelt wat robuuster aan, terwijl de Olympus volgens mij iets zuiniger is.

Heeft iemand advies voor mij? Of wellicht een tip voor een mooi alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42
Voor mijn broertje ben ik, voor zijn aanstaande stage in de VS, opzoek naar een vrij simpele, maar kwalitatief goede camera. Hierbij is mijn oog gevallen op de Canon SX220 HS.

Weet iemand of deze camera ook opladen via USB ondersteunt en/of zit er bij de oplader zo'n verwisselbaar stekkergedeelte zoals je soms wel eens ziet? Dan zou de camera in ieder geval makkelijk aan een laptop/pc kunnen worden aangesloten, ipv een verloopstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Matched: camera, onder, welke, dig, de
Hallo,

Ik heb nu (voor mijn dochter) 2 compact camera's gehad, die geindigd zijn met "lens-fout".
er zou dan zand in de lens zitten, wat niet onder garantie valt.

Uiteraard ben ik op zoek naar (weer) een nieuwe. Maar il toch graag iets "degelijker". Welke optie is er dan?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Matched: camera, onder, welke, 250, dig, de
Sterke-Jerke schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:17:
Hallo,

Ik heb nu (voor mijn dochter) 2 compact camera's gehad, die geindigd zijn met "lens-fout".
er zou dan zand in de lens zitten, wat niet onder garantie valt.

Uiteraard ben ik op zoek naar (weer) een nieuwe. Maar il toch graag iets "degelijker". Welke optie is er dan?
• Wat is je beschikbare budget?
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)

Deze link met camera's die aan je eis voldoen, tot €250. Ik heb alleen stootvast aangeduid bij de bestendigheidsfeatures, maar je kan de preset natuurlijk zelf nog aanvullen.
Let wel: Ik heb bij videoresolutie 720p+ aangeduid, om oudere modellen weg te filteren.
http://tweakers.net/price...a0VOgCp0yoKZCsEOTlDldWNcv

Als je €300 wilt neertellen kan de Canon Powershot D20 een optie zijn (heb je een goeie camera maar lijkt me wat overkill).

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 06-08-2012 14:55 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Matched: dig, de
witeken schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:52:
[...]

Ik heb alleen stootvast aangeduid bij de bestendigheidsfeatures, maar je kan de preset natuurlijk zelf nog aanvullen.
Spatwaterdicht lijkt me een betere filtermogelijkheid: toegevoegd.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat heb ik toch na de komma gezegd? Spijtig dat er geen stofdicht feature in zit. Maar de meeste camera's die (spat)waterdicht/stootvast etc zijn zijn over het algemeen tegen de hele waaier van zulke dingen bestendig.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Matched: onder, de
[b]witeken schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:35:Ondertussen weet ik dus wel dat je met 400mm al een comfortabele zoom hebt (gewoon op YT zoeken).
Beter zoeken, met 400mm heb je NUL zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Ik zit nog steeds te dubben tussen 2 a 3 camera's:
Gast1981 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:25:
[...] is het voor de beeldkwaliteit een no-brainer om voor de duurdere Powershot 230 te kiezen in plaats van de Ixus 230, bij het gebruiken van redelijk standaard instellingen? En het gemis aan optische zoom, 8x t.o. 12x, is dat bij "normaal" gebruik een schokkend verschil? Verdere specs komen namelijk redelijk overeen, GPS gebruik ik niet en qua handmatige instellingen kom ik niet verder dan een keertje wat lichter/donkerder zetten, maar wil wel mooie plaatjes.
Kortom, het gemak, formaat en de prijs van Ixus 230 bevalt me wel, maar zal het opwegen tegen de kwalitatief misschien iets betere SX220/SX230?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Matched: camera, welke, euro, de
Gast1981 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:25:
Ik zit nog steeds te dubben tussen 2 a 3 camera's:

Kortom, het gemak, formaat en de prijs van Ixus 230 bevalt me wel, maar zal het opwegen tegen de kwalitatief misschien iets betere SX220/SX230?
Dit zegt natuurlijk niks maar met de video's die ik over IXUS gezien heb leek het me een vrouwenmerk. Inderdaad niet superveel verschillen, maar de IXUS is wel een ultracompact. 80g lichter met z'n 140g gewicht.
En 14x zoom is toch wel 75% meer zoom.
De SX220 is 30 euro goedkoper en heeft net zoals de ELPH 310 (IXUS 230) geen gps. Dan wordt het verschil in prijs minimaal.

http://www.dpreview.com/p...sx230hs&sortDir=ascending
Anoniem: 89521 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:55:
Beter zoeken, met 400mm heb je NUL zoom.
Lol, vanwaar haal je dat? Met 400mm heb je al een heel nette zoom. Ik zei gewoon comfortabel, niet dat het een extreme zoom is ofzo. Ik heb 400mm equivalent al ervaren en het ging echt wel dicht hoor :). Welke zoom heb jij/vind jij goed?

[ Voor 19% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 12:18 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Matched: camera, euro, dig, de
witeken schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:11:
[...]
Dit zegt natuurlijk niks maar met de video's die ik over IXUS gezien heb leek het me een vrouwenmerk. Inderdaad niet superveel verschillen, maar de IXUS is wel een ultracompact. 80g lichter met z'n 140g gewicht.
En 14x zoom is toch wel 75% meer zoom.
De SX220 is 30 euro goedkoper en heeft net zoals de ELPH 310 (IXUS 230) geen gps. Dan wordt het verschil in prijs minimaal.

Ach, de vrouw moet er ook kiekjes mee kunnen schieten, dus wat dat betreft is dat niet zo erg ;)

Mooie vergelijkingssite gaf je trouwens mee, erg handig, thanks.
Ik heb er nu de ixus230 en de powershots 220 en 230 naast elkaar gezet, weinig grote verschillen behalve de zoom:
(mijn vorige toestelletje van weleer staat er ook bij, ter vergelijking)

Om de compactheid en het gewicht te vergelijken moet ik eens langs een winkel binnenkort lijkt me. De powershot dicht ik iets meer kwaliteit toe en echt heel enorm zullen ze niet zijn in verhouding tot de ixus cameraatjes. Hoop ik. De SX220 is 'slechts' 2 tientjes duurder en de SX230 gaat daar nog weer 3 tientjes overheen.

edit: Gewoon omdat het kan zet ik de Nikon Coolpix S9100 ook op de shortlist :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 13:58
Ik ben een beetje aan het orienteren op camera gebied om een nieuwe aan te schaffen en ga vandaag alle pagina's doorspitten (ben nu op het werk dus wss vanavond pas) maar mijn vriendin kwam onlangs met deze camera:

http://www.dixons.nl/beel...sp-610uz-black.html?prs=1

Iemand ervaring met dit model en of dit een goede is voor zijn prijs of er betere te krijgen zijn voor een kleine meerprijs?

Het belangrijkste wat ik zoek in een camera is een grote optische zoom (en scherpe foto's ofc.). Formaat is niet heel belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 07-08-2012 16:42 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Die prijs vind ik wel verdacht. Hij heeft wel geen 1080p HD. Hij heeft een CCD sensor, waar tegenwoordig eerder de betere CMOS wordt gebruikt. De resolutie van het scherm is ook low-res.
edit: Het formaat is trouwens Motion JPEG. Dat formaat ken ik niet, dus kan mss problemen veroorzaken.

Ik weet niet wat je wilt maar ik heb een paar suggesties:
-De Canon Powershot SX260: 25-500mm Travelzoom compact
-De Canon Powershot SX40: 24-840mm Ultrazoom bridge
-Wachten tot de SX50 uitkomt: Opvolger van de SX40
-(eerste keer dat ik een niet-Canon camera voorstel >.<, gewoon om de beste bridgeopties voor een eerlijke vergelijking te melden) Een andere optie voor een Bridge als je een bridge zoekt is de Panasonic Lumix DMC-FZ150.
-De opvoler FZ-200 Maar ik weet niet hoe goed die al beschikbaar is enz, is nog maar net aangekondigd en er zijn nog geen prijzen in pricewatch

(dit zou beter ook in dit topic in de OP gezet worden)
• Wat is je beschikbare budget?
• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)

[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 17:06 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Matched: camera, onder, 250, de
@Witeken

Bedankt voor de suggesties ik ga vanavond me inlezen in de stof en de modellen opzoeken. (Nog steeds aan het werk dus kan niet echt inlezen atm)

Het beschikbaar budget is niet heel hoog ligt rond de ~200,- maar mocht het een groot verschil maken is dit rekbaar tot 250 of zelfs 300 als het verschil extreem is.

Het formaat is niet echt van belang waarin de meeste bang for the buck te halen valt ik denk superzoom?

Eisen zijn niet bijzonder het liefst een zo groot mogelijke optische zoom en wellicht als dit binnen het budget kan aanpasbare sluitertijd (weet niet of dit in het krappe budget past). Voor de rest zijn er geen specifieke doelen of belangrijke eisen die ik stel aan de camera.

Voorkeur heb ik (nog) niet ben niet gebonden aan een merk heb geen slechte ervaringen met een merk of positieve in het een verglijkbaar segment. Echt het meeste bang for the buck.

Na een kleine zoektocht stuite ik op deze camera:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II + AF-S DX 55-300mm f4-5.6G ED

Deze ligt wel wat hoger dan het eerder genoemde ~200 budget maar deze is wel rekbaar.

Dit model heeft wel de betere CMOS sensor kan wel 1080p filmen op 24fps en heeft een optische zoom van 11,1. Hoe wordt aanpasbare sluitertijd aangeduid binnen specificaties of is dat een standaard functionaliteit bij SLR's? Is deze camera iets wat ik zoek of zijn er voor dat geld betere te vinden?

Ohoh, Ik had verkeerd bij pricewatch gekeken :o Bij 1 winkel is hij ~300 voor alleen de body zonder lens (dus geen zoom) de rest 600+ (met lens ofc.). Dat gaat voor mij wel heel ver :+.

Nogmaals vanavond zal ik me beter inlezen en kan ik dus concretere vragen stellen op dit moment weet ik gewoon nog heel veel niet maar daar gaat verandering in komen

[ Voor 4% gewijzigd door ndonkersloot op 07-08-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je zoveel mogelijk zoom wilt moet je al €260 neertellen voor een 25-500mm Canon SX240. De Canon SX40 met 24-840mm staat voor €340 in de pricewatch. De Panasonic Lumic TZ150 is €390, en heeft ook minder zoom. Ik zelf ben momenteel aan het wachten op de SX50. Voor mij maakt wat wachten niet uit dus ik wacht gewoon tot september-oktober om te kijken wat die gaat geven, tegen hopelijk geen hogere prijs. Van 18-22 september is er het evenement Photokina, dus er is een kans dat ie dan aangekondigd gaat worden :).

Ik heb er al ontzettend veel YT video's over gezien en in de reactie zie ik echt positieve feedback, zoals mensen hun dslr's die erdoor onder het stof zitten, iemand die ermee wilt trouwen enz.

Hoe dan ook, €350 is echt een schijntje als je het vergelijkt met een dslr die al zoveel kost + 800mm (equivalent) lens, laat staan 2 lenzen om tesamen van 24 ----------------------------------------------> 840 te gaan :9~ _/-\o_ :o _O-

[ Voor 13% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 21:44 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Witeken

Ik heb wat de tijd genomen en inderdaad de Canon SX40 lijkt me bijzonder interessant! Ik zie dat hij ook te koop is bij de keten waar ik nu nog werk dus kan hem wellicht met personeels korting kopen! (Hoop dus dat er wat vanaf kan :P).

Bedankt voor de info!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Graag gedaan :). Maar imho wacht je beter tot de SX50 :D. Dikke 1060mm zoom en 3" LCD met hogere reso dan huidige low-res :D. Tenzij je daar niet meer gaat werken over paar maand, of het dringend is. De SX40 blijft sws een prima camera :).

'k Ben vergeten de paar slechte punten van de SX40 te zeggen die ik ben tegengekomen:
-Low res LCD van 2,7". Huidige heeft 230k dots (3 dots = 1 pixel = 240p reso), volgende gaat (volgens de rumors) 920k dots hebben, of 420p.
-Deze schiet maar 24fps 1080p. Vind ik persoonlijk niet echt zo slecht.
-Geen RAW formaat (er is een speciale software CHDK ofzo, waarmee je wel RAW kunt schieten), boeit me opnieuw niet ontzettend veel
-Geen manual settings in video mode (boeit me niet zoveel)
-Hogere resolutie EVF (electronic viewfinder) (is zoals bij een dslr's maar dan zoals een LCD, dient om foto's te nemen als het te zonnig is om goed op de LCD te kijken)
-Je hebt iso lock @100 als je meer als 1 seconde sluitertijd instelt

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 07-08-2012 22:47 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Witeken

Het is niet dat het haast heeft maar wil me vooraf goed orienteren voor ik iets koop het kan/mag nog best een half jaar duren. De camera de vervangen dient de worden omdat deze half defect is (lens kapje gaat automatisch niet helemaal open en dient handmatig geopend te worden) is een Olympus compact camera type weet ik even niet want hij is van mijn vriendin maar heeft ik meen 12x zoom.

Waar vooral ik me lichtelijk aan ergerde deze vakantie op Zakynthos was dat we een groot aantal foto's weg konden doen of niet konden maken wegens lichtomstqndigheden zoals donker en of veel bewegende beelde. Daar waren ook veel zeeschildpadden en op een afstand mooie eilanden en grotten echter was het zoombereik te klein en de sensor te slecht om dit groot en zonder ruis in beeld te krijgen. Dit jaar zitten we erover te denken om naar ijsland te gaan en wil hier natuurlijk wel mooie foto's kunnen maken!

Dus de SX40 is natuurlijk hèèl veel beter dan we nu hebben en de SX50 is ongetwijfeld beter alleen de prijs is voor ons ook belangrijk en ben bang dat dit bij de SX50 flink omhoog gaat. Ik zit er aan te denken om met kerst de SX40 of een andere camera aan te schaffen dus kan (hopelijk) de launch van de SX50 nog zien voor die tijd. Ik heb vandaag veel reviews gelezen en foto's/video's bekeken over de SX40 en man wat een camera voor het geld :D! De grootste nadelen vind ik het LCD scherm van lage resolutie en de iso lock van 100 bij een sluitertijd van 1sec. Maargoed kan niet alles denk ik..

We wachten het af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Matched: camera, onder, welke, 250, dig, de
Gezien de Panasonic een te hoge prijs heeft blijft er niet veel meer over. De Nikon P510 mag dan wel uitblinken met z'n 1000mm zoom, de IQ (image quality) is toch wat minder. En dat is wat telt. Ook de Sony Cybershot [prefix]200 is met een dikke €380 weer wat duurder.

De SX40 heeft een relatief goede low-light/iso performance, dus 's avonds kan je in principe nog aardige dingen doen. Maar dan heb je de vreemde keuze van Canon om een iso lock te zetten als je boven 1+ sec gaat, naar eigen zeggen om ruis te verminderen. Je kan wel iets korter doen en dan iso verhogen, denk ik. Net even getest en op 1 sec kan je nog mooie pics krijgen maar met 2 seconden is het toch wel te bewogen. Dus dan heb je al een statief nodig. En als je dat hebt kan je toch naar 15 seconden verhogen. Overdag kan je gewoon sluitertijd kort houden om beweging te verminderen.

De prijs van de concurrentie is toch wel €40 duurder dus Canon heeft inderdaad wel een zekere marge om de prijs te verhogen... Maar dat valt af te wachten. Als de SX50 €400 kost ga ik toch ook wel eens grondig de nieuwe features vergelijken en afwegen.

De geruchtenmolen heeft voorlopig deze nieuwe dingen geproduceerd:
-Grote 42x zoom (24-1060) (bron: http://www.canonrumors.com/tag/sx50/)
-Resolutie zou ook verhogen naar 14.1. Of dat een goed ding is heb ik m'n twijfels over.
-Het diafragma zou bij full zoom veel beter presteren met F5.0 vs F5.8
-3" LCD met 420p resolutie.

We wachten inderdaad af :). Tot die tijd genieten van de 35x zoom video's! Ik blijf het machtig vinden!

2 channels die ik kan aanbevelen:
-Okiss77: Heeft veel 1080p video's waar je de mooie video kwaliteit kunt zien, 3 vids met allemaal foto's, ultra slow motion vids en zoom vids ofc :D.
YouTube: Okiss77's channel

-FatDragon100: Tenzij de SX40 een complete verandering is zijn er op dit channel alvast tuts, tips and tricks te zien voor de SX40, waarvan de meeste waarschijnlijk ook op de SX50 van toepassing zullen zijn
YouTube: FatDragon100's channel

Epic review: YouTube: Canon PowerShot SX40 HS Review

Edit: Offtopic: @mods Volgens mij zitten de topics welke dig. camera onder de250 en welke tussen 250 en 500 zo dicht bij elkaar dat het eigenlijk best gemerged kan worden. Budget is inderdaad belangrijk om je camera te kiezen maar ik denk dat je beter naar camera's op zoek gaat die aan je eisen voldoen en dan een selectie adhv je budget maken. En niet op voorhand kiezen: onder 250 of erboven en zo optie missen.
Beter beide topics mergen tot "Welke (ILC) compactcamera of Brigde?", of iets dergelijks. Overigens mis je boven de €500 nog de high end compacts zoals de G1x.

[ Voor 32% gewijzigd door witeken op 08-08-2012 01:32 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:21
Bij deze (voor wie interesse heeft), mijn besluit op mijn vraag van 03-08-12:
Ik heb gisteren de Fujifilm Finepix S2980 gekocht. Natuurlijk gisterenavond gelijk mee gespeeld. En dat valt niet tegen! De camera biedt voor mij meer dan voldoende opties en voor mijn gebruik zijn de foto's van uitstekende kwaliteit. In ieder geval maakt hij van alle camera's die ik ooit heb gehad de mooiste foto's.
Aan dit apparaat ga ik de komende tijd een hoop plezier beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@witeken

Ja ik had die channels ook gevonden zeker goede clips!

Ik denk dat ik er wel uit ben wil alleen nog weten wat de SX50 gaat kosten want als dit niet veel is of gelijk is zou het stom zijn om de SX40 te halen natuurlijk.

Buiten dat hoop ik dat de SX40 nog even leverbaar blijft zou vervelend zijn als deze rond cember nergens meer te koop is :p. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX30 is zelfs nog te koop bij azerty.nl. Met 400 vs 384 (op azerty.nl) euro zelfs duurder dan de SX40 :s. In het begin hebben toch nog niet alle winkels die direct op voorraad dus ze zullen de SX40 zeker niet direct weg doen.

Spijtig dat je hem niet via amazon kunt kopen want guess what, daar is het natuurlijk fors goedkoper :(. (392 usd of 317 euro, of 413usd/333eur als je er 16 gig opslag + extra batterij bij neemt...)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 17:26

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn zusje wilt een camera onder de 110 euro hebben voor op vakantie, om goeie en scherpte foto's te maken. Ik wil natuurlijk het beste eruit halen voor dat geld :)
Het moet een behoorlijke groothoek hebben (25mm of lager) zodat indoor plaatjes ook nog genoeg beeldvullend zijn.
Ik weet niet zo superveel van compactcams, dus ik ben even op de gok aan het kijken.
Ik heb gekeken naar het soort sensor (CMOS over het algemeen beter dan CCD), en de diafragmaopening in de telestand en in de groothoek stand. Stabilisatie is natuurlijk niet onbelangrijk. Ze heeft geen eis wat betreft 1080p filmen ofzo. 720p is ruim voldoende.
Enorme zoom is van ondergeschikt belang. 5x of 6x is prima.
Powershotjes zijn buiten het budget, dus het zal waarschijnlijk iets van een panasonic lumix of canon ixus worden en mijn zusje zal weinig van de autostand (of de vooringesteld presets als landscape, portrait e.d.) afwijken. Dus volledig manuele bediening van diafragma en sluitertijd hoeft niet. Niet dat je dat krijgt voor dat krappe budget maar goed :)

Ik was zelf tot de volgende keuzes gekomen:
- Canon Ixus 220HS, vanwege de grote diafragmaopening in zowel groothoek als telestand. Heeft ook CMOS sensor, maar helaas geen optische stabilisatie, maar mechanische stabilisatie. (Ik heb me laten vertellen dat optische effectiever is). Deze camera heeft wel 15s - 1/2000 sluitertijd ipv de 8s - 1/1600 van de Lumix.
- Panasonic Lumix DMC-FS45 (helaas ietsje duurder, maar dit kan nog wel), vanwege 16Mpix, groter schermpje en de optische stabilisatie. Helaas wel CCD.

Heeft de 16MPix van de lumix wel voordelen t.o.v. de 12Mpix? Tis dezelfde sensorgrootte en het schermpje heeft dezelfde resolutie, en is dus scherper bij de canon (2.7") dan bij de Lumix (3").

Ik weet nu dus niet of ik voor de kwaliteit van de CMOS moet gaan (als dat echt zoveel beter is), of voor het grotere schermpje en optische stabilisatie.....
Als iemand voor dat geld een andere suggestie heeft, laat maar komen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 09-08-2012 12:10 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Deathchant schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:15:
Mijn zusje wilt een camera onder de 110 euro hebben voor op vakantie, om goeie en scherpte foto's te maken. Ik wil natuurlijk het beste eruit halen voor dat geld :)
Het moet een behoorlijke groothoek hebben (25mm of lager) zodat indoor plaatjes ook nog genoeg beeldvullend zijn.
25mm is eigenlijk al redelijk wijd. En als je daar nog onder wilt ;)... Met iets meer lukt dat ook al hoor.
Ik weet niet zo superveel van compactcams, dus ik ben even op de gok aan het kijken.
Ik heb gekeken naar het soort sensor (CMOS over het algemeen beter dan CCD), en de diafragmaopening in de telestand en in de groothoek stand. Stabilisatie is natuurlijk niet onbelangrijk. Ze heeft geen eis wat betreft 1080p filmen ofzo. 720p is ruim voldoende.
In een vergelijking op Wiki wordt er zelfs gezegd dat CCD beter is. Maar ik weet natuurlijk niet hoe oud die vergelijking is. Maar goeie CMOS sensoren kunnen beter zijn / zijn beter dan CCD's. Waarschijnlijk om kosten te sparen wordt er van CCD gebruik gemaakt. Maar dat is een gok ;). Het kan ook zijn omdat het nog redelijk nieuw is en z'n weg naar goedkope camera's nog nauwelijks gevonden heeft.
Enorme zoom is van ondergeschikt belang. 5x of 6x is prima.
Powershotjes zijn buiten het budget, dus het zal waarschijnlijk iets van een panasonic lumix of canon ixus worden en mijn zusje zal weinig van de autostand (of de vooringesteld presets als landscape, portrait e.d.) afwijken. Dus volledig manuele bediening van diafragma en sluitertijd hoeft niet. Niet dat je dat krijgt voor dat krappe budget maar goed :)
Powershot heeft ook een budget serie, met nummer A. Op goedkope camera's kan ik wel aanbevelen zulke vooringestelde presets te gebruiken (mijn cheapo camera van zo'n 4 jaar oudmaakt slechte foto's in autostand, maar met zo'n presets goed het z'n werk goed; was wel een slechter en ander merk dus zo'n canon doet z'n werk wss meer netjes op auto).

Die cheapo camera kan ISO verzetten dus 's avonds heb je toch nog iets om te proberen een goede foto uit te persen.
- Canon Ixus 220HS, vanwege de grote diafragmaopening in zowel groothoek als telestand. Heeft ook CMOS sensor, maar helaas geen optische stabilisatie
- Panasonic Lumix DMC-FS45 (helaas ietsje duurder, maar dit kan nog wel), vanwege 16Mpix, groter schermpje en de optische stabilisatie. Helaas wel CCD.

Heeft de 16MPix van de lumix wel voordelen t.o.v. de 12Mpix? Tis dezelfde sensorgrootte lijkt me...
-Imho, Ik heb het niet echt voor de IXUS serie. Ze zijn erop gericht dat ze ultracompact zijn en een goed design hebben (persoonlijk heb ik liever iets groters, stevigers en meer gericht op IQ).
-16MP hoeft niks goed te betekenen. Dan heeft elke pixel minder plaats, en dus mider licht. Het hoeft ook niks slecht te betekenen. Overdag levert 16MP waarschijnlijk nette resultaten op.
Ik weet nu dus niet of ik voor de kwaliteit van de CMOS moet gaan (als dat echt zoveel beter is), of voor het grotere schermpje en optische stabilisatie.....
Je kunt eens naar de A-serie van Canon kijken. Bijvoorbeeld de A4000.

Pricewatch + het aanbod.

Hopelijk heb ik wat kunnen helpen :).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:15:
Mijn zusje wilt een camera onder de 110 euro hebben voor op vakantie [...]
- Canon Ixus 220HS, vanwege de grote diafragmaopening in zowel groothoek als telestand. Heeft ook CMOS sensor, maar helaas geen optische stabilisatie, maar mechanische stabilisatie. (Ik heb me laten vertellen dat optische effectiever is). Deze camera heeft wel 15s - 1/2000 sluitertijd ipv de 8s - 1/1600 van de Lumix.
Dan ben je net te laat voor de 220 HS. De enige onder de 110 euro is de pricewatch: Canon Ixus 220 HS Zilver maar de enige shop die hem voor onder de 110 euro had (Staples: € 82,11) is deze niet meer op voorraad. Het betrof een op=op actie dus kans lijkt me klein dat deze weer op voorraad komt.

Maar als je hem elders kan krijgen, lijkt het mij een prima camera. De opvolger 230 HS heeft een mindere grote hoek 28 mm. De 220 HS is verder mooi compact, en relatief licht met ~141 gram. Ik heb over het algemeen goede reviews en ervaringen gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 09-08-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Matched: euro, dig, de
bedankt voor de adviezen. 220IS idd is nergens te krijgen voor die prijs. Nou dan valt die al af. De powershotjes beginnen bij 28mm en ze wilt echt meer groothoek, dus dat gaat em denk ik toch niet worden.

@witeken: ja dat van die 16mpix had ik me ook al bedacht. Ik ga echter niet op 1 review af die zegt dat bouwkwaliteit niks is. Kep er vroeger zelf ene gehad en ik vond ze wel goed genoeg, en bovendien zal het mijn zusje wat boeien :) Kep zelf een Lumix TZ7 van panasonic gekocht voor mijn vriendin, maar ja dat was ook een flinker budget. Maakt goeie foto's.
Mijn zusje moet maar beseffen dat ze voor 110 euro geen mega state of the art kan krijgen. Tis meer dat puur ikzelf voor dat geld het beste eruit wil halen voor haar. En tja, als ik me in de vakantiekiekers mag verplaatsen, zou ik zeggen dat ik groothoek nodig had voor indoor en smalle straatjes/hoge gebouwen, en dat ik 's avonds ook nog wat bruikbare foto's kon maken, vandaar dat ik die 25mm zo de voorkeur geef....

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Deathchant schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:19:
De powershotjes beginnen bij 28mm en ze wilt echt meer groothoek, dus dat gaat em denk ik toch niet worden.
En wat weet zij ervan?

Op de camerz die ik nu gebruik, de Olympus E-510, heb ik een 14-42 lens. De cropfactor van 4/3 is 1.94, maar ik denk dat het een 4/3 lens is >.<. En zo groot is het verschil echt niet.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil tussen 25 mm en 28 mm (beiden equivalent KB) is inderdaad niet dramatisch, het is zichtbaar , maar 28 mm legt niet veel beperkingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Deathchant schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:15:
Of een sensor nu een CMOS of CCD is , is totaal oninteressant voor doorsnee fotoconsumenten.
Er zit zoveel aan- en bijkomende techniek en electronica in moderne camera's dat het werkingsprincipe niet meer de kwaliteit bepaalt.
In het verleden hadden alleen low-end el cheapo dingetjes een CMOS sensor (en abominabele beeldkwaliteit), maar o.a. Canon heeft daar zoveel ontwikkeling in gestoken dat dat dus niet bepalend meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Matched: onder, euro, dig, de
Deathchant schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:19:
Mijn zusje moet maar beseffen dat ze voor 110 euro geen mega state of the art kan krijgen. Tis meer dat puur ikzelf voor dat geld het beste eruit wil halen voor haar. En tja, als ik me in de vakantiekiekers mag verplaatsen, zou ik zeggen dat ik groothoek nodig had voor indoor en smalle straatjes/hoge gebouwen, en dat ik 's avonds ook nog wat bruikbare foto's kon maken, vandaar dat ik die 25mm zo de voorkeur geef....
Kijk of je het budget naar 150 € kan vergroten : Een tweedehands Panasonic LX3 is voor dag bedrag te krijgen als je een beetje rondkijkt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Witeken

Ik heb alles nog eens goed laten bezinken en ben is op gaan zoeken betreft de Canon SX50 en denk toch dat ik voor dit model ga zodra deze uit is of als ik het vol kan houden wachten tot mijn verjaardag (Mei... probaly not :P).

Ook heb ik gekeken naar de concurrenten waaronder de Nikon P510 maar vind dan de SX40 (en 50 zodra deze er is) toch interessanter.

Bedankt voor alle info en hoop dat de SX50 snel aangekondigd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Zo, de zoektocht is afgelopen weekend ineens beslist, en niet eens door mijzelf ;)
Mijn wederhelft heeft een mooi toestelletje gekocht, de Canon Ixus 500.
Gezien de reviews en specs geen verkeerde keus, zeker ook omdat ik zelf naar de ixus 230 (en powershots) aan het kijken was.
Nu nog een extra accu en sd kaartje erbij en we kunnen los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tiwazz schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:55:
@Witeken

Ik heb alles nog eens goed laten bezinken en ben is op gaan zoeken betreft de Canon SX50 en denk toch dat ik voor dit model ga zodra deze uit is of als ik het vol kan houden wachten tot mijn verjaardag (Mei... probaly not :P).

Ook heb ik gekeken naar de concurrenten waaronder de Nikon P510 maar vind dan de SX40 (en 50 zodra deze er is) toch interessanter.

Bedankt voor alle info en hoop dat de SX50 snel aangekondigd wordt
Als je eens vanonder kijkt bij de prijzen: pricewatch: Canon Powershot SX40 HS Zwart. Belooft het niet zo'n goed nieuws. De prijs startte boven de €400 en het heeft lang geduurd voor die eronder kwam. Dus waarschijnlijk wordt het toch niet wachten tot ie uit is en instant kopen :/.

Ten vroegste voor met oudejaar, probably.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Die Ixus500 ondersteunt 1080p 24fps filmwerk, full HD dus. Zijn er nog bepaalde micro SD kaarten die daar wel of juist niet goed geschikt voor zijn? Er zat geen sd kaartje bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Gast1981 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:20:
Die Ixus500 ondersteunt 1080p 24fps filmwerk, full HD dus. Zijn er nog bepaalde micro SD kaarten die daar wel of juist niet goed geschikt voor zijn? Er zat geen sd kaartje bij...
Met Class 10 zit je normaal gezien goed :). Eigenlijk heb je maar classe 6 nodig dacht ik, maar qua prijs scheelt het niks.

http://tweakers.net/price...nbrR_J9KYpITnggYTBYd6XdcX

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe, zoals zusjes ook altijd zijn: toch uiteindelijk uitkomen voor iets NOG lager in prijs. Ze heeft uit zichzelf al een of andere Sony gekocht met 4x zoom en 26mm. Ik was iig niet te spreken over de kwaliteit van het schermpje.....maar goed. 88 euro dacht ik. Dus tja.....anywayz bedankt voor de adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

thanks witeken, ik zal dat in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-03 22:45
Mijn oog viel eerst op de Panasonic TZ18, €179 bij de Dynabyte. Deze wordt helaas niet meer geleverd.

Nu is mijn oog op de Sony Cybershot DSC-H70 gevallen, maar ook deze lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn. Weet iemand waar ik hem nog kan bestellen?

Waarom ik de bovenstaande camera graag wil is vanwege de goede reviews, niet te hoge prijs (rond €150 wil ik) en het mooie zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 08:46

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

JohanPG schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:02:
Mijn oog viel eerst op de Panasonic TZ18, €179 bij de Dynabyte. Deze wordt helaas niet meer geleverd.

Nu is mijn oog op de Sony Cybershot DSC-H70 gevallen, maar ook deze lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn. Weet iemand waar ik hem nog kan bestellen?

Waarom ik de bovenstaande camera graag wil is vanwege de goede reviews, niet te hoge prijs (rond €150 wil ik) en het mooie zoombereik.
Toevallig is die vanaf morgen in de aanbieding bij Makro, verwachte folders - Non-Food p.25. Voor €136.85 inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Dat wordt hem! Hartelijk dank voor het delen van de aanbieding SayWhatAgain!

[ Voor 84% gewijzigd door JohanPG op 20-08-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Matched: dig
witeken schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:43:
[...]

Met Class 10 zit je normaal gezien goed :). Eigenlijk heb je maar classe 6 nodig dacht ik, maar qua prijs scheelt het niks.

http://tweakers.net/price...nbrR_J9KYpITnggYTBYd6XdcX
Class 4 gaat prima met Sony HX9V en 1080p 60 Hz M2TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ik ben op zoek naar een leuke all-round camera die ook goed om kan gaan met harde muziek bij video opnames en eigenlijk kan ik er of geen informatie over vinden, of de audio is dramatisch. Heeft iemand toevallig ervaring met een camera die dit wel goed kan? Het gaat om hardstyle events, vaak valt de bass weg of is alles vol met ruis in de opnames.

Trouwens, Canon Ixus 230HS vandaag voor €139 bij Bobshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Misschien dat je zelf ook al zover was, maar op Youtube is vaak veel beeldmateriaal te vinden. Misschien dat dat je kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

JohanPG schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:17:
Misschien dat je zelf ook al zover was, maar op Youtube is vaak veel beeldmateriaal te vinden. Misschien dat dat je kan helpen :)
Daar heb ik zelf ook al gekeken inderdaad, naar de camera's die hier redelijk populair zijn. In reviews wordt hier bijzonder weinig over vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Niemand tips wat betreft audiokwaliteit in video?
Ik heb nog wel een tip voor mensen die op zoek zijn naar een Ixus 220HS: van maandag 27 augustus t/m maandag 3 september 2012 voor €105,91 inclusief bij Makro. Misschien haal ik die zelf ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Over de geluidskwaliteit van de IXUS220/230 kan ik weinig zeggen, maar de 500 heeft zeer behoorlijk geluid. Natuurlijk is en blijft het een compact, dus verwacht geen wonderen, maar ik vond het geluid prima.

Wel vind ik het verbinden met media tot nu toe echt verschrikkelijk met die IXUS. Prik ik hem aan de Macbook, zie ik geen schijf verschijnen. Druk ik de micro sd kaart via een sd adapter in de Macbook, weer geen schijf zichtbaar. Hang ik de camera aan de PS3, herkent het USB device niet. Kan dat nou niet handiger? Ik wil gewoon direct mijn foto's en films kunnen bekijken, zonder eerst die vervelende Canon software een import te laten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Woei ik ga hier ook posten !

Ik wil een camera kopen voor mijn schoonvader. Budget is niet super ruim met zo'n €150.

Camera meot aan de volgende putnen voldoen/hebbe:
- Point and shoot is prima
- zelf ontspanner moet erop (maar is toch standaard)
- statief aansluiting (is gelukkig ook standaard
- liefst een accu ipv. batterijen.
- Fijne film modus, maar 720P minimaal is geloof ik ook al de standaard

verder vrij weinig, fijn kleur, en contrast en detail in de foto zou wel fijn zijn want dat is echt dramatisch met zijn huidige gare HP compactje van tig jaar oud.

Natuurlijk heb ik zelf ook gezocht naar toestellen :)

Canon Ixus 230HS
Voordelen: Nette prijs, IQ verraste me positief qua detail en bruikbare iso's
Nadeel: Ziet er zo ielerig uit, zo mini voor een grote vrachtwagenchauffeur

Samsung WB 750
Voordelen: Nette prijs, wat meer camera ofwel ziet er gewoon wat beter uit qua maat controls en lens
Nadeel: Batterijduur schijnt kort te zijn en IQ valt me wat tegen (minder detail dan de Ixus)

Canon SX220 valt om een wat domme reden af. Mijn schoonzusje heeft die ook en ik weet nu al dat ze ze dan door elkaar gaan halen met een boze schoonvader tot gevolg :+

Sony WX50 kan ik jammer genoeg te weinig over vinden om dat een goed beeld van te vormen.

Canon Powershot SX 130 vind mijn vriendin té lelijk en die wil ze niet geven :+ Plus dat ik de IQ ook niet geweldig vond in reviews.

Iemand nog een goede tip waar naar te kijken qua toestel ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

sapphire schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:29:
Iemand nog een goede tip waar naar te kijken qua toestel ?
De SX220 camera heeft een hoge score on dpreview. Zet er een naam/kenteken op en het is opgelost. Wat gaat die camera eigenlijk bij je schoonzus zitten doen?
http://www.dpreview.com/p...on/compacts/canon_sx230hs

[ Voor 16% gewijzigd door witeken op 29-08-2012 23:34 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basshead91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08-2024
Matched: camera, welke, de
Ik twijfel tussen de Canon IXUS 230 HS en de Sony Cybershot DSC-HX9V. Nou ja twijfel... Eigenlijk wil ik voor de HX9V gaan gezien die nu in de aanbieding is bij Dixons, maar ik vroeg me af of hij nou wel of niet 1080p @ 30 fps kan. Specs die ik in reviews vind zijn niet echt duidelijk. Iemand die dit weet?

Ik had al een topic gestart in het aankoopadvies subforum/geval voordat ik deze topic vond...
Welke van de drie (video)camera's?

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Binnen 30 sec antwoord gevonden...

pricewatch: Sony Cybershot DSC-HX9V Zwart

De camera kan dus HD opnemen ;).

Tweakblog van de maand

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Matched: dig, de
SayWhatAgain! schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:57:
Niemand tips wat betreft audiokwaliteit in video?
Ik heb nog wel een tip voor mensen die op zoek zijn naar een Ixus 220HS: van maandag 27 augustus t/m maandag 3 september 2012 voor €105,91 inclusief bij Makro. Misschien haal ik die zelf ook wel :)
Jawel... Een compact / DSLR heeft vaak een ingebouwde mic die ongeveer gelijk staat aan een mobiele telefoon. Prima voor stemgeluid en een redelijk standaard volumebereik. Muziek over de 105dB en dan vooral extra hoog en laag gaat gewoon nooit goed werken.

Wat wel al helpt bij gebrek aan betere oplossingen, is wat foam ervoor plakken. Wat er om een (niet-in-ear) oordopje zit werkt wel, maar bij heel hoog volume kan je ook gewoon een oordopje (zo'n geel geval) afsnijden en plaatsen. De muziek in goede kwaliteit terugluisteren is weer wat heel anders. Dan zal je met een externe en dus hogere kwaliteit microfoon moeten komen. Die zijn er wel, maar dan heb je 2 dingen nodig op je cam:

Een externe aansluiting voor audio, veelal gewoon middels 3.5 jack, en een hotshoe om em op te zetten.
Dat laatste is toch alweer iets wat op veel compacts ontbreekt. Het is dus niet zo gek dat je niet veel antwoord kreeg, er zijn simpelweg amper opties. (Met DSLRs / mirrorless ligt dat heel anders, maar die mag je vaak niet mee naar binnen nemen, tenzij je pers bent)

Wel zie ik vaak genoeg op festivals dat mensen toch hun Panasonic / Fuji / Sony mirorrless cams naar binnen hebben weten te krijgen. Dat zou dus goed kunnen, maar de vraag is of dat nog steeds lukt met die hotshoe microfoon erbij...

• basshead91
Dat snap ik ook wel 8)7, ik bedoel specifiek 1080 op 30 fps, omdat dat handiger is voor youtube. In de specs zie ik wel dingen als 1920x1080@50 fps, 1440x1080@30 fps, maar geen 1920x1080@30 fps. Ik zie het ook nergens genoemd worden, dus ik vermoed dat 'ie dat niet kan...

• witeken

witeken

nieuwsgierig

basshead91 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:48:
Dat snap ik ook wel 8)7, ik bedoel specifiek 1080 op 30 fps, omdat dat handiger is voor youtube. In de specs zie ik wel dingen als 1920x1080@50 fps, 1440x1080@30 fps, maar geen 1920x1080@30 fps. Ik zie het ook nergens genoemd worden, dus ik vermoed dat 'ie dat niet kan...
Ow, dat bedoel je :+. Dat weet ik niet. Maar kan je niet achteraf in bewerkingprogramma's als Sony Vegas ofzo opslaan in 30fps formaat?

Tweakblog van de maand

• basshead91
Ik heb geen ervaring met bewerkingsprogramma's, maar dat zou wel moeten kunnen ja. En anders convert youtube 50 fps filmpjes sowieso naar 30 fps heb ik gelezen. Dan kost het maar wat meer ruimte. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Volgens mij converteert YT 50 fps filmpjes naar 25 fps.
Als ik mijn 1080p50 filmpjes van mijn HX9V weer download van YT, dan zijn ze 25 fps.
Maar je kunt je afvragen of het echt zo'n groot verschil maakt als je zou denken.
Ik heb het idee dat ze niet simpelweg elke tweede frame droppen, maar wel wat processing doen.

En kijk anders zelf maar eens:
YouTube: Two young sea lion pups on the beach
YouTube: Paragliding Spectacular Descend First Person Perspective

En als je nog meer wilt zien:
YouTube: YT4meHD's channel

• PowerUp
  • Laatst online: 22:35
Na maar liefst 5,5 jaar mag dit topic met een welverdiend pensioen :)

Verder in [Aankoopadvies] Compactcamera
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Dit topic is gesloten.