Beter niet gronden, daar gaat het ook minder van hechten. Direct op het hout werkt het beste. Maar als er al plamuur op zit, zou ik het achterwege laten. Na ja, je kan het altijd proberen, maar dikke kans dat je daarna het eraf aan het schuren bent.
Kijk eens naar http://www.line-x.nl/coating.Galaxis schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:59:
Hmm , het enige alternatief wat ik dan nog weet is underbodycoating wat ze ook bij auto's gebruiken, maar dat ziet er niet zo mooi uit. Gewone verf is ook geen optie, wellicht eerst eens in de grondverf rollen , en daar overheen de warnex. Ik ga er nog eens over nadenken.
Heb je wel genoeg luchtdoorlaatbaarheid met die roosters?Galaxis schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:28:
Zo,
Weer een stukje verder met de subkasten
[afbeelding]
[afbeelding]
Geen idee, dat moet ik nog testen haha. Het setje subs word enkel in de prive sfeer gebruikt, geen prof gebruik . Ik vind het leuk om te prullen met dit soort dingenw00Dy schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:45:
[...]
Heb je wel genoeg luchtdoorlaatbaarheid met die roosters?
natuurlijk gaan die roosters gewoon goed, ga je niets van merken
volgende kastjes wel berken multiplex ? 
de rode subjes (onder de topjes) heb ik zelf gebouwd, de S18 sub van martin audio ;-)
https://www.facebook.com/...258559639/?type=3&theater
de rode subjes (onder de topjes) heb ik zelf gebouwd, de S18 sub van martin audio ;-)
https://www.facebook.com/...258559639/?type=3&theater
[ Voor 49% gewijzigd door Diminish op 12-05-2017 14:56 ]

Zo, ook weer een projectje gestart. Weer ff gevoel krijgen bij het knutselen
Ben een ontwerpje uit de k+t aan het nabouwen. De units heb ik al en volgens mij de filteronderdelen en dempingsmaterialen ook wel. Dus een tientje aan hout en lijm en een paar avondjes huisvlijt en ik heb een mini-hoorntje
Eerste staat nu in de lijm, met een beetje goede wil speelt die dit weekend nog.
De volgende komt in de komende week/weken.
Als ze bevallen, maak ik een nieuw setje, met mooier materiaal (en de oefening van deze twee in de vingers
Leuk om weer bezig te zijn. Valt wel weer tegen! Ik heb alle gereedschappen prima voor elkaar, maar mis de handigheid en ervaring die ik eerder wel had. Dus da's een mooi excuus om lekker verder te bouwen
Looking good! Ik krijg op deze wijze ook weer zin. Wellicht een dual pmc sub setup, het tyler acoustics idee, maar dan mooier 

Ik denk alleen dat mijn huidige atc mid genoeg headroom heeft om daarin met 1 rond te komen. Er moet eerst maar weer eens even wat geld verdient worden denks

Ik denk alleen dat mijn huidige atc mid genoeg headroom heeft om daarin met 1 rond te komen. Er moet eerst maar weer eens even wat geld verdient worden denks

Zo, tussendoor ff songfestival gekeken
Maar nr1 speelt
(Moet nog wel wat demping in de hoorpoort)
En speelt een stuk mooier dan de BR versie (de donor-speaker die ernaast staat), wat ook een K+T ontwerp is. Maar die heeft me nooit echt kunnen bekoren, erg mager geluid kwam daar uit. Dit speakertje speelt verrassend volwassen en ook tonaal prima (daar schortte het bij de BR variant nogal aan).
Dus nu snel speaker twee afmaken dan
Uiteindelijk issie ook nog wel netjes geworden. Verrassend wat een Rotex met K60 in 5 minuutjes kan wegpoetsen
Dat ziet er heel gaaf uit, waar heb je de documentatie vandaan om dit te bouwen, op k+t kan ik weinig vinden.Raymond schreef op zondag 14 mei 2017 @ 01:24:
[afbeelding]
Zo, tussendoor ff songfestival gekeken
Maar nr1 speelt
(Moet nog wel wat demping in de hoorpoort)
En speelt een stuk mooier dan de BR versie (de donor-speaker die ernaast staat), wat ook een K+T ontwerp is. Maar die heeft me nooit echt kunnen bekoren, erg mager geluid kwam daar uit. Dit speakertje speelt verrassend volwassen en ook tonaal prima (daar schortte het bij de BR variant nogal aan).
Dus nu snel speaker twee afmaken dan
Uiteindelijk issie ook nog wel netjes geworden. Verrassend wat een Rotex met K60 in 5 minuutjes kan wegpoetsen
Lijkt me leuk om ook eens zoiets te bouwen.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Het is cheaptrick 256. Daar is ook een nieuwe versie van (volgens mij 265), want de driver die ik heb, is niet meer met neodymmagneten leverbaar. Het is de w4-1320sif geworden.
Is je versterker niet 0,0001 ohm stabiel?
Tsssssss....
Tsssssss....
Wise enough to play the fool
Prima stabiel,alleen zijn er dan beperkingen aan de hoeveelheid stroom die hij kan leveren 
Om de poort een beetje toonbaar te maken (er ligt een mat schuim achter, ziet er niet uit), wil ik er luidsprekerdoek voor maken of van dat schuim in stoppen. Dat tweede heeft mijn voorkeur, want volgens mij kan ik dat makkelijker netjes maken.
Nu kan je bij speakerland bijvoorbeeld frontex kopen. Dat zou materiaal moeten zijn zonder invloed op geluid. Alleen koop je dat per halve vierkante meter voor dik 30 euro.
Van monacor heb ik iets anders gevonden: http://www.monacor.nl/pro...stisch-schuim/vnr/125960/
Kost een tientje (voor een kleiner stukje) en is dus wat betaalbaarder. Kennen jullie dit materiaal en is het inderdaad "veilig" te gebruiken?
Om de poort een beetje toonbaar te maken (er ligt een mat schuim achter, ziet er niet uit), wil ik er luidsprekerdoek voor maken of van dat schuim in stoppen. Dat tweede heeft mijn voorkeur, want volgens mij kan ik dat makkelijker netjes maken.
Nu kan je bij speakerland bijvoorbeeld frontex kopen. Dat zou materiaal moeten zijn zonder invloed op geluid. Alleen koop je dat per halve vierkante meter voor dik 30 euro.
Van monacor heb ik iets anders gevonden: http://www.monacor.nl/pro...stisch-schuim/vnr/125960/
Kost een tientje (voor een kleiner stukje) en is dus wat betaalbaarder. Kennen jullie dit materiaal en is het inderdaad "veilig" te gebruiken?
Ik zou heel voorzichtig zijn met dingen in je poort stoppen. Dat gaat dingen doen met je fb.
Ik zal dat gaan nameten.
Intussen ben ik alweer wat verder en heb ik nieuwe ideeën over het afwerken, dus misschien kan ik ook gewoon met luidsprekerdoek werken
Ik was van de week druk op zoek online naar de filtercomponenten. Huidige prijzen vallen me echt vies tegen
rustig 30-50% prijsstijging in de afgelopen 5 jaar.
En dat terwijl ik deze speakers juist voor een prikkie wilde klussen, uit spullen die ik al heb.
Dus nu ga ik lekker het andere uiterste doen: ik koop lekker helemaal niks
Lekker recyclen! In principe heb ik alles. Maar heb ik een mkt condensator ipv mkp en geen pritex dempingsmateriaal. Dus hooguit dat ik daar even voor op pad ga. Maar alleen nadat ik de speaker heb gemeten en bepaald of het nodig is
Dus nu lekker genieten van een hoornspeakertje on-a-budget
Totale kosten nu: 9 euro voor mdf+busje lijm
Intussen ben ik alweer wat verder en heb ik nieuwe ideeën over het afwerken, dus misschien kan ik ook gewoon met luidsprekerdoek werken
Ik was van de week druk op zoek online naar de filtercomponenten. Huidige prijzen vallen me echt vies tegen

En dat terwijl ik deze speakers juist voor een prikkie wilde klussen, uit spullen die ik al heb.
Dus nu ga ik lekker het andere uiterste doen: ik koop lekker helemaal niks
Lekker recyclen! In principe heb ik alles. Maar heb ik een mkt condensator ipv mkp en geen pritex dempingsmateriaal. Dus hooguit dat ik daar even voor op pad ga. Maar alleen nadat ik de speaker heb gemeten en bepaald of het nodig is
Dus nu lekker genieten van een hoornspeakertje on-a-budget
Totale kosten nu: 9 euro voor mdf+busje lijm
Iemand al een keer een betonnen behuizing gemaakt? Heb het meerdere malen op Youtube voorbij zien komen.
Ben op het idee gekomen omdat ik een REL T2 sub heb staan die alle kanten op gaat bij een beetje volume. Spikes en rubbers geprobeerd. Maar dat ding weegt simpelweg gewoon te weinig. Daarnaast zal beton ook niet resoneren = beter geluid, toch?
Ben op het idee gekomen omdat ik een REL T2 sub heb staan die alle kanten op gaat bij een beetje volume. Spikes en rubbers geprobeerd. Maar dat ding weegt simpelweg gewoon te weinig. Daarnaast zal beton ook niet resoneren = beter geluid, toch?
Het kan en af en toe zijn er mensen die het maken, al zullen de meesten het niet doen om praktische redenen. Een houten behuizing kan je ook stijf genoeg maken dat hij het geluid niet meer hoorbaar kleurt. En op zich is het niet zo erg als als een stijve kast in zijn geheel trilt, de amplitude van die trilling is zo klein dat dat niet veel geluid maakt.A.M.H schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:09:
Iemand al een keer een betonnen behuizing gemaakt? Heb het meerdere malen op Youtube voorbij zien komen.
Resonatiepunt right? Elke houten kast zal dit moeten hebben. Ik zou niet willen weten wat mijn speakers wegen in beton 
Nu al 54kg per stuk lol.
Nu al 54kg per stuk lol.
Kort vraagje: ik ben bezig te experimenteren met een zelfbouw Subwoofer. Ik heb al een XXL Powersound AM5080 actieve Subwoofer. Nu kan ik in de buurt aan een Visaton W300GN, 12 inch komen. Nu vroeg ik me af of deze combinatie kan. Heb technisch gezien weinig verstand van deze combi.. qua zelfbouw lukt het prima, die handigheid heb ik wel, maar niet het technische gedeelte qua prestatie. En hoe groot de sub dan moet worden. Ik hoef geen perfecte sub te bouwen, puur experimenteren. Maar moet natuurlijk wel een beetje klinken 😄
Ja, dat kan zeker!
Waar moet je rekening mee houden? Volgens mij is de xxl powersound niet luchtdicht; die zal je dus achter een schot oid in je kist moeten zetten.
Voor het berekenen van een kist raad ik je winisd aan: http://www.linearteam.dk/default.aspx
Je voert de gegevens van de woofer in, en winisd berekent de ideale kist voor je. Dan kan je zelf nog wat spelen met afmetingen ed. Die gegevens heten de thiele small parameters, en die vind je hier: http://www.visaton.com/downloads/tsp_daten_alt.htm
Waar moet je rekening mee houden? Volgens mij is de xxl powersound niet luchtdicht; die zal je dus achter een schot oid in je kist moeten zetten.
Voor het berekenen van een kist raad ik je winisd aan: http://www.linearteam.dk/default.aspx
Je voert de gegevens van de woofer in, en winisd berekent de ideale kist voor je. Dan kan je zelf nog wat spelen met afmetingen ed. Die gegevens heten de thiele small parameters, en die vind je hier: http://www.visaton.com/downloads/tsp_daten_alt.htm
Bedankt voor je antwoord. Verstandig dus om de woofer in een luchtdichte kamer te zetten en daarachter een soort van extra kamer waar de XXL powersound op vastzit?
En bij het testen van de woofer icm de XXL powersound hoor ik (wanneer de woofer geen geluid produceerd, een lichte ruis/kraak/piep. Dit had ik ook bij gebruik van een andere woofer. Kan ik hieruit concluderen dat de XXL powersound dan kapot is? Hij doet het verder prima, maar bij geen geluid een lichte kraak/piep/ruis, welke wel hoorbaar is (en dus storend als je film wil kijken)
En bij het testen van de woofer icm de XXL powersound hoor ik (wanneer de woofer geen geluid produceerd, een lichte ruis/kraak/piep. Dit had ik ook bij gebruik van een andere woofer. Kan ik hieruit concluderen dat de XXL powersound dan kapot is? Hij doet het verder prima, maar bij geen geluid een lichte kraak/piep/ruis, welke wel hoorbaar is (en dus storend als je film wil kijken)
Waanzinnig, Jag. Erg mooi.
Passief filteren voor herhaling vatbaar? En is het kunstwerk achter de bank een akkoestisch panneel?
Wow, m'n vrouw zou me afmaken. Wat een monsters!
Anoniem: 455111
Hallo iedereen,
Ik wil voor mijn vriendin een klein subwoofertje maken voor bij haar versterker.
http://s.aliexpress.com/Bv2ENJFb
(from AliExpress Android)
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Het uitgangssignaal van de versterker is niet zo hoog, dus het hoeft geen heftige subwoofer te worden.
Het is de eerste keer dat ik zoiets doe.
Ik ben wel technisch aangelegd, en een vriend van me kan het houtwerk maken.
Ik dacht zelf aan een simpel speakertje in een klankkast, met een baspoort
Heb zelf nog een paar speakertjes liggen, maar ik geloof dat deze redelijk full range zijn. Kunnen die hierin gebruikt worden, denk zelf niet dat het heel mooi klinkt
Nu op dit moment zit er een oude center speaker op de subwooferuitgang aangesloten.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp
Ik wil voor mijn vriendin een klein subwoofertje maken voor bij haar versterker.
Het uitgangssignaal van de versterker is niet zo hoog, dus het hoeft geen heftige subwoofer te worden.
Heb zelf nog een paar speakertjes liggen, maar ik geloof dat deze redelijk full range zijn. Kunnen die hierin gebruikt worden, denk zelf niet dat het heel mooi klinkt
Nu op dit moment zit er een oude center speaker op de subwooferuitgang aangesloten.
Nee, hier heb je niet zoveel aan. Het is een flut budget versterkertje, op 12volt.
Ook wil je van je speakers de thiele/small parameters weten, zodat je een goede gepoorte kist kan ontwerpen.
Ook wil je van je speakers de thiele/small parameters weten, zodat je een goede gepoorte kist kan ontwerpen.
Wat zou het budget ongeveer zijn? Wellicht is een bestaand ontwerp verstandig? En wat zouden dan je wensen zijn? Klein bijvoorbeeld?Anoniem: 455111 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:04:
Hallo iedereen,
Zomaar een fullrange speaker in een klankkast stoppen gaat denk ik niet werken. Die versterker die je linkt heeft ze al? Zelf heb ik deze ooit eens in een kistradio gebruikt en dat werkte best prima, al is de kwaliteit niet erg hoog van het ding. Als subwoofer heb ik toen een Dayton SD215A-88 gebruikt in een gepoorte kast van uit mijn hoofd een liter of 25. In een andere kistradio heb ik een Tang Band W5-1138SMF gebruikt met een vergelijkbaar versterkerbordje en ook dat klinkt niet onaardig. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken in het volgende ontwerp: Voxel. Hier heb ik een variant op gesimuleerd met een slotpoort. Deze heb ik (nog) niet gebouwd, maar als je wilt kun je daar de Sketchup tekening wel van krijgen (en evt. het reeds gezaagde houtpakket).
Ik ben wel geïnteresseerd in het slotpoort ontwerp; lijkt me een leuk formaat zo.barrymossel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:30:
[...]
Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken in het volgende ontwerp: Voxel. Hier heb ik een variant op gesimuleerd met een slotpoort. Deze heb ik (nog) niet gebouwd, maar als je wilt kun je daar de Sketchup tekening wel van krijgen (en evt. het reeds gezaagde houtpakket).
Sketchup en WinISD (geloof ik, kan op kantoor niet controleren of dit de juiste versie is).Royenroy schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:41:
[...]
Ik ben wel geïnteresseerd in het slotpoort ontwerp; lijkt me een leuk formaat zo.
Anoniem: 455111
Het versterkertje staat idd bij haar thuis al, heb em zelf ook voor mijn computer. Heb er zelf een Samsung 2.1 setje op aangesloten. Maar helaas had ik geen subwoofer meer voor haar over.barrymossel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:30:
[...]
Wat zou het budget ongeveer zijn? Wellicht is een bestaand ontwerp verstandig? En wat zouden dan je wensen zijn? Klein bijvoorbeeld?
Zomaar een fullrange speaker in een klankkast stoppen gaat denk ik niet werken. Die versterker die je linkt heeft ze al? Zelf heb ik deze ooit eens in een kistradio gebruikt en dat werkte best prima, al is de kwaliteit niet erg hoog van het ding. Als subwoofer heb ik toen een Dayton SD215A-88 gebruikt in een gepoorte kast van uit mijn hoofd een liter of 25. In een andere kistradio heb ik een Tang Band W5-1138SMF gebruikt met een vergelijkbaar versterkerbordje en ook dat klinkt niet onaardig. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken in het volgende ontwerp: Voxel. Hier heb ik een variant op gesimuleerd met een slotpoort. Deze heb ik (nog) niet gebouwd, maar als je wilt kun je daar de Sketchup tekening wel van krijgen (en evt. het reeds gezaagde houtpakket).
Ik weet zelf niet echt waar ik moet beginnen voor zoiets. Die volvox staat mij opzich wel aan
Als je niet weet waar je moet beginnen, zou ik zeker een reeds bestaand ontwerp gaan zoeken, zoals die Voxel dus.Anoniem: 455111 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:12:
[...]
Het versterkertje staat idd bij haar thuis al, heb em zelf ook voor mijn computer. Heb er zelf een Samsung 2.1 setje op aangesloten. Maar helaas had ik geen subwoofer meer voor haar over.
Ik weet zelf niet echt waar ik moet beginnen voor zoiets. Die volvox staat mij opzich wel aan
Als je je wensen en budget hier plaatst zijn er ook vast wel mensen die met je mee willen zoeken.
In principe kun je met dit versterkertje dus een passieve subwoofer gebruiken (geen aparte sub-versterker dus). Dus dan is het een kwestie van kist met poort in elkaar zetten, sub erin schroeven en direct op de sub-uitgang aansluiten. Niet moeilijk dus.
Die Voxel staat gewoon getekend bij die link die ik stuurde op Parts Express. Je zou ook "mijn" ontwerp kunnen bouwen (geen garantie dat het perfect werkt haha); dan dus even de maten via Sketchup opzoeken. Dan dus die subwoofer (de speaker zelf) bestellen en erin plaatsen en zorgen dat je op de subwoofer een + en - kabel kunt aansluiten (denk aan een inbouwschotel of een speaker terminal. Kost je in totaal 35 euro voor de speaker, 10 euro voor het hout en 10 euro voor wat andere zooi en afwerking. Ben je dus 55 euro kwijt in totaal.
[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 29-05-2017 12:32 ]
Passief filteren is te doen. Het is wel een investering. Ik doe het eigenlijk voornamelijk uit praktisch oogpunt, allemaal aparte versterkers aanzetten stond in de weg voor laagdrempelig en gemakkelijk je set te gebruiken. En dan kies je al snel voor een andere oplossing als mijn kleine muziek setje gebruiken (bij eettafel). Maar als je geen grootte tijdsverschillen hebt tussen drivers, en geduld, dan hoeft het niet minder te zijn dan actief. Ik vind het ook wel een leuke uitdaging.herofruit schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:12:
Waanzinnig, Jag. Erg mooi.Passief filteren voor herhaling vatbaar? En is het kunstwerk achter de bank een akkoestisch panneel?
Achter de bank is idd een akoestisch paneel, 80mm hoge dichtheid rockwool zit achter het decotex doek. Werkt goed!
Ik heb het in de goede volgorde gedaanbarrymossel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:13:
Wow, m'n vrouw zou me afmaken. Wat een monsters!
Je kan ook een mooi constant directivity ontwerp maken met 6,5" woofers en waveguide die ook full range cardioide is. Dat ga ik voor de center speaker pogen. Met ook eigen waveguide en cardioide midbass. Volgende project.
True, al geldt dat natuurlijk ook voor al die aparte versterkingJag schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:20:
[...]
Passief filteren is te doen. Het is wel een investering.
Ik bedoelde voornamelijk qua tijd. Maar de kosten kunnen idd ook flink oplopen.
Ik krijg het via winisd pro maar niet voor elkaar om alles correct in te vullen zodat dit programma de ideale kist voor me berekent.teacher schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:13:
Ja, dat kan zeker!
Ik vul zoveel mogelijk gegevens van de site die jij noemde in, maar als ik dan op "save" druk (ik moest een nieuw project aanmaken, en dan handmatig een driver (mijn visaton W300NG) aanmaken), krijg ik een berichtje dat een heel aantal gegevens niet kloppen met elkaar o.i.d...
Nu heb ik geen technische (hifi) kennis van die woofer, maar wil eigenlijk alleen maar weten welk formaat kist ik kan bouwen. Ik heb er een luchtgat bij, en als versterker gebruik ik dus de XXL Powersound AM5080.
Iemand die beter technisch onderlegd is om mij te vertellen welk formaat kist ik kan gaan bouwen? Ik kom er namelijk niet uit..
Even goed de FAQ lezen van winisd welke gegevens je _moet_ invullen. De rest rekent winisd dan uit. Post die simulaties dan even hier
Ietsje simpeler is isdonline: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Andere optie: boxsim, van visaton zelf: http://www.visaton.com/en/literature/software/downloads/
succes!
Andere optie: boxsim, van visaton zelf: http://www.visaton.com/en/literature/software/downloads/
succes!
[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 01-06-2017 22:57 ]
Geef gewoon eerst eens de gegevens (Thiele/Smalls) die je hebt... Of desnoods de link naar de gegevens die je hebt.Goofyduck384 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:41:
[...]
Ik krijg het via winisd pro maar niet voor elkaar om alles correct in te vullen zodat dit programma de ideale kist voor me berekent.
Ik vul zoveel mogelijk gegevens van de site die jij noemde in, maar als ik dan op "save" druk (ik moest een nieuw project aanmaken, en dan handmatig een driver (mijn visaton W300NG) aanmaken), krijg ik een berichtje dat een heel aantal gegevens niet kloppen met elkaar o.i.d...
Nu heb ik geen technische (hifi) kennis van die woofer, maar wil eigenlijk alleen maar weten welk formaat kist ik kan bouwen. Ik heb er een luchtgat bij, en als versterker gebruik ik dus de XXL Powersound AM5080.
Iemand die beter technisch onderlegd is om mij te vertellen welk formaat kist ik kan gaan bouwen? Ik kom er namelijk niet uit..
oke, hier een paar plaatjes van het instellen en de bijbehorende gegevens. Bij WinISD kon ik kiezen voor de Visaton W300GN. Dus verder geen eigen gegevens ingevoerd (enkel de diameter van de vented poort.

Betekent dit echt dat ik een subwoofer moet bouwen (met deze woofer) van 87 x 55 x 34 cm??? dat is mega groot, dat ga ik hier niet neerzetten.. Dacht zelf meer aan 35x35x35 ofzo... Maar begrijp ik dat ik dan beter een kleinere simpelere woofer kan aanschaffen?

Betekent dit echt dat ik een subwoofer moet bouwen (met deze woofer) van 87 x 55 x 34 cm??? dat is mega groot, dat ga ik hier niet neerzetten.. Dacht zelf meer aan 35x35x35 ofzo... Maar begrijp ik dat ik dan beter een kleinere simpelere woofer kan aanschaffen?
Je kunt in WinISD spelen met de variabelen, dus zelf de afmetingen een kleinere behuizing invoeren en kijken wat voor impact dat heeft op de respons van de speaker. Dan ga je óf net zo lang met de variabelen schuiven tot je het resultaat hebt dat je wilt, of je kiest ervoor om een andere woofer te gebruiken (eigenlijk pas je hiermee ook variabelen aan
).
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Oké, dat kan inderdaad. Probleem is alleen dat ik de technische kennis niet heb om met die variabelen te spelen (aangezien ik technisch gezien ook niet begrijp wat dit voor gevolg heeft voor de respons). Ik heb de vaardigheden om de box zelf te maken, echter ontbreekt mij het verstand om te weten of een box van bijv. 35x35x35 cm met deze woofer wel kan (tuurlijk 'kan' het, maar je bouwt ook geen Ferrari om er daarna een opel motor in te zetten) of dat ik dan beter de woofer kan verkopen.. vandaar mijn vraag hier aan kenners die er wel verstand van hebben 😜
Voer nou eens een volume in dat redelijk is, uitgaande van de binnenmaten van je beoogde kist. Dan zet je de grafiek op SPL, en dan variëren met de poort tuning frequentie. Post dan je resultaat hier, dan komt er hier wel commentaar op.
Driver : Visaton W 300 NG 4
Vas : 265,0
Qts : 0,33
Fs : 29,00
SPL : 91,00
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 50,0 l
Tuning frequency : 30,00 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,234 m length for each
0,075 m round
Relative
Freq Gain Phase SPL
[Hz] [dB] [deg] [dB]
20,00 -21,69 208,15 69,31
25,00 -17,79 191,96 73,21
30,00 -14,60 179,90 76,40
35,00 -11,88 169,66 79,12
40,00 -9,51 160,22 81,49
45,00 -7,45 151,05 83,55
50,00 -5,65 141,93 85,35
55,00 -4,11 132,78 86,89
60,00 -2,83 123,66 88,17
65,00 -1,79 114,71 89,21
70,00 -0,98 106,09 90,02
75,00 -0,37 97,99 90,63
80,00 0,08 90,51 91,08
85,00 0,40 83,72 91,40
90,00 0,61 77,62 91,61
95,00 0,75 72,18 91,75
100,00 0,83 67,35 91,83
Wat zegt dit voor mij? zijn dit redelijke scores?
Vas : 265,0
Qts : 0,33
Fs : 29,00
SPL : 91,00
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 50,0 l
Tuning frequency : 30,00 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,234 m length for each
0,075 m round
Relative
Freq Gain Phase SPL
[Hz] [dB] [deg] [dB]
20,00 -21,69 208,15 69,31
25,00 -17,79 191,96 73,21
30,00 -14,60 179,90 76,40
35,00 -11,88 169,66 79,12
40,00 -9,51 160,22 81,49
45,00 -7,45 151,05 83,55
50,00 -5,65 141,93 85,35
55,00 -4,11 132,78 86,89
60,00 -2,83 123,66 88,17
65,00 -1,79 114,71 89,21
70,00 -0,98 106,09 90,02
75,00 -0,37 97,99 90,63
80,00 0,08 90,51 91,08
85,00 0,40 83,72 91,40
90,00 0,61 77,62 91,61
95,00 0,75 72,18 91,75
100,00 0,83 67,35 91,83
Wat zegt dit voor mij? zijn dit redelijke scores?
Je kan als ik het goed lees de eerste twee waardes in je tabel gewoon als een grafiek uitzetten met de relatie hz tov volume in db.
Dan zou je kunnen stellen dat de lijn vanaf 60hz redelijk vlak blijft.
Een waarde die voor een subwoofer niet echt is wat je zoekt, daar lijkt me iets van 30hz-3db fijner, al ken ik niet de specs van de Visaton.
Edit, dit komt aardig overeen met de curve die ze op de site van de fabrikant weergeven, je zou dus kunnen stellen dat je behuizing niet echt een bijdrage levert om het laag wat op te peppen.
Dan zou je kunnen stellen dat de lijn vanaf 60hz redelijk vlak blijft.
Een waarde die voor een subwoofer niet echt is wat je zoekt, daar lijkt me iets van 30hz-3db fijner, al ken ik niet de specs van de Visaton.
Edit, dit komt aardig overeen met de curve die ze op de site van de fabrikant weergeven, je zou dus kunnen stellen dat je behuizing niet echt een bijdrage levert om het laag wat op te peppen.
[ Voor 21% gewijzigd door DjaRoel op 02-06-2017 17:43 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Of andersom redenerend: met deze behuizing kom ik redelijk in de buurt van wat de fabrikant meegeeft?niet beter, maar ook niet slechter?
Ik heb hem zelf ff snel in WinISD gegooid, en hij wil toch wel erg graag tenminste 100L voor een beetje diepgang. Het is meer een woofer voor een PA achtige toepassing die een redelijk hoge gevoeiligheid heeft, voor een HiFi sub mist ie diepgang (en xmax). Voor PA mist ie power handling overigens, dus een beetje vlees noch vis.
Als je een keer ervaring op wilt doen met een sub bouwen, dan zou ik hem in 100L (nettto inhoud!) getuned op 35Hz doen (10cm diameter bass reflex pijp van 12cm lang). Maar als je een mooie sub wilt bouwen die veel diep sublaag kan produceren, dan moet je een andere driver uitzoeken. Eentje van JL audio of Dayton bijvoorbeeld, die geven beiden wel goede bang for the buck.
Als je een keer ervaring op wilt doen met een sub bouwen, dan zou ik hem in 100L (nettto inhoud!) getuned op 35Hz doen (10cm diameter bass reflex pijp van 12cm lang). Maar als je een mooie sub wilt bouwen die veel diep sublaag kan produceren, dan moet je een andere driver uitzoeken. Eentje van JL audio of Dayton bijvoorbeeld, die geven beiden wel goede bang for the buck.
Bedankt voor het uitzoeken!
Dan ga ik hem toch weer verkopen.
Dan ga ik hem toch weer verkopen.
Jag schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:49:
Zo, we gaan richting het einde met de revisie van mijn zelfbouw front speakers! Waveguides zijn afgewerkt
[afbeelding]
Woofer close up
[afbeelding]
De top op de bijbehorende sub
[afbeelding]
En de hele set
[afbeelding]
En luisterpositie
[afbeelding]
Echt awesome kerel!
Als ik dat zo zie staan denk ik echt: mijn vrouw zou me vermoorden! Ze is al niet zo vrolijk met wat er nu staat.
Het begint hier ook wel weer een beetje te kriebelen trouwens, maar zit inmiddels met 2 kids, dus vrije tijd is een nogal non-existent.
Ik wil:
- Pre-amp na mijn miniDSP zetten om het volume wat op te krikken.
- Fatsoenlijke meetset aanschaffen en opnieuw met het filterontwerp aan de gang.
Verder erg tevreden over het geluid van mijn huidige set, maar niet helemaal tevreden met de verdeling van het laag over de huiskamer. Misschien moet er toch nog ergens een sub bij...als ik dat kan verkopen aan mijn vrouw. "kijk hier komt een bijzettafeltje van 150 liter"
Bij de productie van b&w 800 serie worden lagen berk fineer gebruikt met als toplaag een wit iets. Soort papier achtig iets. Ik ben opzoek naar de naam van dat. Iemand een idee? Ik gok dat het is ter vervanging van grondverf. grondverf papier
?
Gevonden
"Spantex Primer foil evens out irregularities in the board, sealing it and strengthening the surface to provide a good foundation for an excellent paint finish"
"Spantex Balancing foil is moisture-tolerant, easy to apply, provides exceptional dimensional stability and requires very little adhesive.Can replace veneer on invisible surfaces and prevent the board from bending."
Nu nog kijken of dit überhaupt wel verkrijgbaar is voor particulieren.
Gevonden
"Spantex Primer foil evens out irregularities in the board, sealing it and strengthening the surface to provide a good foundation for an excellent paint finish"
"Spantex Balancing foil is moisture-tolerant, easy to apply, provides exceptional dimensional stability and requires very little adhesive.Can replace veneer on invisible surfaces and prevent the board from bending."
Nu nog kijken of dit überhaupt wel verkrijgbaar is voor particulieren.
[ Voor 49% gewijzigd door saveljos op 14-06-2017 13:13 ]
thx!AtomicShockwave schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:11:
[...]
![]()
Echt awesome kerel!
Als ik dat zo zie staan denk ik echt: mijn vrouw zou me vermoorden! Ze is al niet zo vrolijk met wat er nu staat.
Het begint hier ook wel weer een beetje te kriebelen trouwens, maar zit inmiddels met 2 kids, dus vrije tijd is een nogal non-existent.
Ik wil:
- Pre-amp na mijn miniDSP zetten om het volume wat op te krikken.
- Fatsoenlijke meetset aanschaffen en opnieuw met het filterontwerp aan de gang.
Verder erg tevreden over het geluid van mijn huidige set, maar niet helemaal tevreden met de verdeling van het laag over de huiskamer. Misschien moet er toch nog ergens een sub bij...als ik dat kan verkopen aan mijn vrouw. "kijk hier komt een bijzettafeltje van 150 liter"
Minidsp heeft idd maar weinig output. Ga je toch die rumoh set halen?
Subjes hoeven helemaal niet groot te zijn. Zeker als je hem in een hoek plaatst niet. JvS draait met twee enkel 10inch subs in 17,5L gesloten aan de achterkant (sub 3&4, sub 1&2 zitten sidefiring in de vloerstaanders/fronts).
Ik heb een variant op de Voxel van Paul Carmody gesimuleerd en gebouwd. Deze heeft een slotpoort in plaats van een baspijpje. Het subwoofertje heb ik gemaakt uit 12 mm mdf. Alles is gelijmd, behalve de zijde waar de TangBand in hangt. Deze zijde heb ik geschroefd, zodat ik er nog bij kan.
De sub werkt, maar geeft een heel "traag" geluid, zeker wanneer hij wat harder speelt. Moeilijk te omschrijven, maar het klinkt een beetje als "whoomp". In ieder geval klinkt het een stuk slechter dan dezelfde subwoofer in een vergelijkbare behuizing (iets groter en een andere slotpoort).
Hoe komt dit? Te dun materiaal voor de relatief grote zijkanten en lange slotpoort? Het lijkt in ieder geval geen poortruis of iets dergelijks, want ik voel ook weinig luchtverplaatsing bij de poort.
De sub werkt, maar geeft een heel "traag" geluid, zeker wanneer hij wat harder speelt. Moeilijk te omschrijven, maar het klinkt een beetje als "whoomp". In ieder geval klinkt het een stuk slechter dan dezelfde subwoofer in een vergelijkbare behuizing (iets groter en een andere slotpoort).
Hoe komt dit? Te dun materiaal voor de relatief grote zijkanten en lange slotpoort? Het lijkt in ieder geval geen poortruis of iets dergelijks, want ik voel ook weinig luchtverplaatsing bij de poort.
Ja typisch geval van even meten van wat er gebeurt
Ik heb dus geen idee wat en hoe ik moet meten.
Ah.
Volgens mij kan ik beter een nieuwe behuizing berekenen en bouwen die overeenkomt met degene die sowieso werkt voor mij.
Volgens mij kan ik beter een nieuwe behuizing berekenen en bouwen die overeenkomt met degene die sowieso werkt voor mij.
Dat kan je zeker doen. Maar het kan natuurlijk goed dat de afstemming nu niet klopt. Daarvoor kan je de impedantie meten en de nearfield respons van driver + poort.
Die "soort van diffuser" is een akoestische lens.A.M.H schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:54:
Geen van beiden
Is een soort van diffuser voor de bovenste tweeter. Zie je redelijk veel bij Jamo's uit dit tijdperk.
http://www.diyaudio.rs/JB...tical%20Lens%20(1962).pdf
En laat ik daar nu juist de apparatuur en kennis niet voor hebben.Jag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:25:
Dat kan je zeker doen. Maar het kan natuurlijk goed dat de afstemming nu niet klopt. Daarvoor kan je de impedantie meten en de nearfield respons van driver + poort.
Het is overigens voor een totaal niet-audiofiel projectje, namelijk een arcadekast die ook als muziekkast in de (woon)kamer kan worden ingezet (wanneer de muziekkist die er al staat niet afdoende is). Ik zoek eigenlijk dus naar een vergelijkbare afstemming etc. als die kist. Lijkt me dat ik die het beste bereik met eenzelfde behuizing. (Ik had alleen het hout nog liggen van die andere "sub" dus ik heb dat eerst geprobeerd).
Heb je wel in dezelfde ruimte / luisterplek geprobeerd? Laag is luisteren naar de staande golven van de ruimte.barrymossel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:58:
[...]
En laat ik daar nu juist de apparatuur en kennis niet voor hebben.
Het is overigens voor een totaal niet-audiofiel projectje, namelijk een arcadekast die ook als muziekkast in de (woon)kamer kan worden ingezet (wanneer de muziekkist die er al staat niet afdoende is). Ik zoek eigenlijk dus naar een vergelijkbare afstemming etc. als die kist. Lijkt me dat ik die het beste bereik met eenzelfde behuizing. (Ik had alleen het hout nog liggen van die andere "sub" dus ik heb dat eerst geprobeerd).
Verder is het heel erg aanbevelingswaardig om een meetsetje te kopen indien je nog vaker speakers gaat bouwen, en die kans lijkt me zeer aanwezig bij jou
I know, maar die uitgave kan ik nog net niet aan mezelf verantwoordenJag schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:16:
[...]
Heb je wel in dezelfde ruimte / luisterplek geprobeerd? Laag is luisteren naar de staande golven van de ruimte.
Verder is het heel erg aanbevelingswaardig om een meetsetje te kopen indien je nog vaker speakers gaat bouwen, en die kans lijkt me zeer aanwezig bij jou. Met het risico dit eerder al gelinked te hebben: met deze set kan je meteen alles: frequentie response meten en impedantie. Arta is simpel in gebruik, heb je zo geleerd.
Ik heb inderdaad nog niet in dezelfde ruimte geluisterd, maar het geluid is écht heel erg lelijk (dus geen relatief nuance-verschil). Het klinkt meer alsof er iets mee resoneert, of dat er ergens lucht ontsnapt (maar dat voel ik verder nergens). Vanavond of van het weekend nog maar eens luisteren en proberen.
Hoe kom ik er achter of een subwoofer driver naar onderen gericht mag zijn?
Ik heb een 12inch Visaton W300GN, en zou die liever naar onderen gericht hebben ivm mijn kleine kinderen (met hun grijpgrage handjes). Kan ik de subwoofer bouwen met de driver naar onderen? En zo ja, zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb een 12inch Visaton W300GN, en zou die liever naar onderen gericht hebben ivm mijn kleine kinderen (met hun grijpgrage handjes). Kan ik de subwoofer bouwen met de driver naar onderen? En zo ja, zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik wil hier wel bij vermelden, dat de w300 sowieso niet echt geschikt is als sub driver. Die driver heeft een zeer smal toepassingsgebied, namelijk om af en toe thuis een feestje mee te geven. Voor pro audio heeft ie onvoldoende power handling en xmax. Als HiFi sub te weinig diepgang, te weinig excursie voor gesloten en teveel ruimte nodig in bass reflex. Dus ik zou zeker overwegen een andere driver te halen.You can calculate the sag of a driver from:
Percentage of Sag = 24,849 / ( Xmax * Fs²)
where
- 24,849 is a constant value based on the relationship of acceleration due to gravity and Pi.
- Xmax is the maximum linear excursion of a loudspeaker voice coil while remaining within the magnetic flux field (mm).
- Fs is the free-air resonant frequency of the woofer (Hz).
The following is the same formula, including the relationship of acceleration and Pi in this case:
Percentage of Sag = 981,000 / (Xmax * (2 * Pi * Fs)²)
where
- 981,000 is acceleration due to gravity (mm/S²) * 100 (for the percentage).
- Xmax is the maximum linear excursion of a loudspeaker voice coil while remaining within the magnetic flux field (mm). - Fs is the free-air resonant frequency of the woofer (Hz)
- Pi is the ratio of a circle's circumference and diameter, usually rounded to 3.14.
As a general rule of thumb, any time the sag exceeds 5% of the driver's Xmax, it's not recommended for a down-firing subwoofer application.
Ok, passieve filters zijn niks voor mij
. Ik mis de precisie van actief teveel. Het werd met een passief wisselfilter zeer redelijk, maar waarom zou ik GoTsnaam genoegen nemen met zeer redelijk
.
Rotel RMB1565 in huis gehaald, 5kanaals power amp, klasse D, 200Watt in 4 Ohm, lekker zuinig: 25w idle verbruik. Ik zoek nog een tweede.

En de MiniDSP C6x8. Eigenlijk bedoeld voor car audio, maar enorm goede bang for the buck. 4 in, 8 uit. 48KHz (daardoor stabielere filters voor sublaag, 96KHz werkt daar minder goed voor en heb je verder niks aan). Tevens high level ingangen, dat is tijdelijk ook erg handig.

Ow, actief, wat werkt dat toch lekker
. Geen geklooi meer in de receiver, gewoon alle filtering/delays/xovers in 1 DSP. En alle aanpassingen die je doet hoor je meteen. En je filters zijn enorm nauwkeurig en niet afhankelijk van driver impedantie.

Nu begint het er echt op te lijken! Klinkt enorm lekker nu, heel tevreden. Alleen het sublaag moet nog even opnieuw afgeregeld worden met multi sub optimizer zodat integratie weer helemaal klopt met nieuwe filter instellingen voor de tops.
En misschien dat ik mijn subjes toch maar BR maak. 6 dB meer output bij 30Hz is geen kattepis. Je zou kunnen zeggen dat het niet heel hard nodig is met 8 XLS10en, maar het is weer een leuk projectje
.

Rotel RMB1565 in huis gehaald, 5kanaals power amp, klasse D, 200Watt in 4 Ohm, lekker zuinig: 25w idle verbruik. Ik zoek nog een tweede.

En de MiniDSP C6x8. Eigenlijk bedoeld voor car audio, maar enorm goede bang for the buck. 4 in, 8 uit. 48KHz (daardoor stabielere filters voor sublaag, 96KHz werkt daar minder goed voor en heb je verder niks aan). Tevens high level ingangen, dat is tijdelijk ook erg handig.

Ow, actief, wat werkt dat toch lekker

Nu begint het er echt op te lijken! Klinkt enorm lekker nu, heel tevreden. Alleen het sublaag moet nog even opnieuw afgeregeld worden met multi sub optimizer zodat integratie weer helemaal klopt met nieuwe filter instellingen voor de tops.
En misschien dat ik mijn subjes toch maar BR maak. 6 dB meer output bij 30Hz is geen kattepis. Je zou kunnen zeggen dat het niet heel hard nodig is met 8 XLS10en, maar het is weer een leuk projectje

Ah Rotel heb ik ook over na zitten denken voordat ik naar hypex ging. Bevalt ie?
Mijn broertje heeft een auto gekocht en nu vroeg hij aan mij wat hij zou kunnen doen voor het verbeteren van de audio. (kleine hatchback uit 97)
Ikzelf denk dat de goedkoopste en makkelijkste manier om fatsoenlijk geluid te krijgen is door de radio te vervangen door eentje met een actieve subwoofer output. Die subwoofer (wss zelfbouw) komt onder de stoel en neemt dan de frequenties over tot 120-150 hertz.
Veelste hoog natuurlijk. Maar lokaliseren van subwoofer in auto lijkt me niet echt een probleem.
Ik denk dat de bestaande ('slechte') drivers in de deur opzich wel probleemloos vanaf 120 hertz of hoger kunnen weergeven.
Wat denken jullie van mijn theorie? Eigenlijk beetje hetzelfde wat typische melkpakjes doen om de illusie te wekken van goed geluid.
Ikzelf denk dat de goedkoopste en makkelijkste manier om fatsoenlijk geluid te krijgen is door de radio te vervangen door eentje met een actieve subwoofer output. Die subwoofer (wss zelfbouw) komt onder de stoel en neemt dan de frequenties over tot 120-150 hertz.
Veelste hoog natuurlijk. Maar lokaliseren van subwoofer in auto lijkt me niet echt een probleem.
Ik denk dat de bestaande ('slechte') drivers in de deur opzich wel probleemloos vanaf 120 hertz of hoger kunnen weergeven.
Wat denken jullie van mijn theorie? Eigenlijk beetje hetzelfde wat typische melkpakjes doen om de illusie te wekken van goed geluid.
Lijkt me geen slecht plan. Maar wellicht is een line-nivo sub uitgang plus een eenvoudige versterker eenvoudiger. (Of wellicht bedoel je dat ook, dan ben ik het helemaal met je eens)
Actieve subwoofer klinkt als meer werk. Beperkte ruimte onder de stoel. Extra voeding en versterker module etc. Of valt dat dus wel mee?blissard schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:08:
Lijkt me geen slecht plan. Maar wellicht is een line-nivo sub uitgang plus een eenvoudige versterker eenvoudiger. (Of wellicht bedoel je dat ook, dan ben ik het helemaal met je eens)
Passief is alleen één kabeltje leggen.
Klopt, maar actieve sub is ook gemak met filteren. En voldoende vermogen. Autoradio's hebben veelal te weinig vermogen om een beetje sub tot leven te wekken. Maar goed, het blijft een afweging natuurlijk. Volgens mij zou je hiermee dan klaar zijn : https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch alleen de subkast nog even aanpassen dan
Ik denk dat dat iets te veel vermogen heeft
.
Het valt trouwens wel tegen qua mogelijkheden in de autoradio's. Ik heb wel mini dsp's liggen die perfect zijn voor deze situatie maar dat maakt het allemaal net te duur ben ik bang.
Want goed geluid is wel makkelijk te regelen. Maar hoe doe je dat op een zo'n goedkoop mogelijke manier zodat het nog leuk blijft.
Misschien huidige radio (ik gok 4 uitgangen waarvan nu 2 in gebruik omdat achterbank geen speakers heeft) 2 uitgangen gebruiken voor de twee speakers in de voordeur en de andere 2 voor 1a2 low profile subs onder de stoel. Maar of ik met bass-treble-high en balance genoeg kan regelen om een soort van crossover te regelen betwijfel ik
Maarja, voor 150,- heb je een low profile actieve subwoofer. Dus eigenlijk niet echt de moeite waard misschien.
Het valt trouwens wel tegen qua mogelijkheden in de autoradio's. Ik heb wel mini dsp's liggen die perfect zijn voor deze situatie maar dat maakt het allemaal net te duur ben ik bang.
Want goed geluid is wel makkelijk te regelen. Maar hoe doe je dat op een zo'n goedkoop mogelijke manier zodat het nog leuk blijft.
Misschien huidige radio (ik gok 4 uitgangen waarvan nu 2 in gebruik omdat achterbank geen speakers heeft) 2 uitgangen gebruiken voor de twee speakers in de voordeur en de andere 2 voor 1a2 low profile subs onder de stoel. Maar of ik met bass-treble-high en balance genoeg kan regelen om een soort van crossover te regelen betwijfel ik
Maarja, voor 150,- heb je een low profile actieve subwoofer. Dus eigenlijk niet echt de moeite waard misschien.
[ Voor 7% gewijzigd door saveljos op 20-07-2017 19:19 ]
Ik heb ooit wel eens zon low profile sub gehad, maar die deed alleen maar bonken. Je moet er wel één hebben die ook electronisch zijn respons corrigeert (linkwitz transform achtige functie).
Die radio gaat met alleen treble en bas regelaars niets betekenen. Dan zul je alsnog moeten filteren. Passief is dat duur door de spoelen die een vermogen kosten. Actief kost dat bijna niets (zoals je denk ik al weet). Het vermogen van de amp uit mijn voorbeeld is uiteraard met de wind mee en van de berg af gemeten. Niet vergelijkbaar met 400 KRELL-watts ofzo. Prefab car-spul is zoals @Jag ook zegt vaak rotzooi. Maar met een los ampje, een monacor (oid) speaker en een zelfbouw kasje kan het denk ik best leuk worden.
Ik was even vergeten dat een passieve crossover ook mogelijk is
.
Die kunnen inderdaad soms wel enkele tientjes per stuk kosten. Maar zo snel kijkend op aliexpres zie ik ze ook in de lagere prijsklassens. Morgenvroeg kijk ik er wat dieper in of het wat is.
Want dan zou ik gewoon 2x high-pass voor bestaande speakers kunnen plaatsen en 2x low-pass voor de sub. Ik heb toch 2 uitgangen over op de radio. Die kunnen zo beiden subwoofer out worden.
Ik had eigenlijk gehoopt om een bose inverted subwoofer te halen van een auto sloop.
Ik gok dat deze zo massaal geproduceerd zijn dat ze wel makkelijk en betaalbaar te vinden moeten zijn. Ze hebben oké excursie en best groot oppervlak (8 of 10 inch). Alleen het bouwen van kist zonder parameters
.
Ik heb trouwens wel een umik-1 liggen. Kan ik gaan kijken hoe frequentie beetje verloopt. Ik denk dat de microphone tussen de twee stoelen in het midden van de auto voldoende is toch? Precies op luister positie meten lijkt me overdreven nu.
Die kunnen inderdaad soms wel enkele tientjes per stuk kosten. Maar zo snel kijkend op aliexpres zie ik ze ook in de lagere prijsklassens. Morgenvroeg kijk ik er wat dieper in of het wat is.
Want dan zou ik gewoon 2x high-pass voor bestaande speakers kunnen plaatsen en 2x low-pass voor de sub. Ik heb toch 2 uitgangen over op de radio. Die kunnen zo beiden subwoofer out worden.
Bedoel je dan echt de driver of zo'n kant en klare systeem?Jag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:42:
Ik heb ooit wel eens zon low profile sub gehad, maar die deed alleen maar bonken. Je moet er wel één hebben die ook electronisch zijn respons corrigeert (linkwitz transform achtige functie).
Ik had eigenlijk gehoopt om een bose inverted subwoofer te halen van een auto sloop.

Ik gok dat deze zo massaal geproduceerd zijn dat ze wel makkelijk en betaalbaar te vinden moeten zijn. Ze hebben oké excursie en best groot oppervlak (8 of 10 inch). Alleen het bouwen van kist zonder parameters

Ik heb trouwens wel een umik-1 liggen. Kan ik gaan kijken hoe frequentie beetje verloopt. Ik denk dat de microphone tussen de twee stoelen in het midden van de auto voldoende is toch? Precies op luister positie meten lijkt me overdreven nu.
Nou perfect joh. Het is voor een low profile toepassing? Dan kan je overwegen eerst te berekenen hoeveel volume je kwijt kan, en dan een test kastje maken met dat volume, gesloten. Dan binnen een nearfield meting doen, en hier posten
.
Maar uiteindelijk ga je wel iets van DSP nodig hebben voor een linktwitz transform.
Maar uiteindelijk ga je wel iets van DSP nodig hebben voor een linktwitz transform.
[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 21-07-2017 12:06 ]
Eergisteren even naar buiten geweest met mijn subjes om een keer een goede meting te kunnen doen voor de aansluiting sub en top en ook een goede response correctie / linkwitz transform voor de subs.

Het waaide net iets hard, maar de metingen waren van voldoende kwaliteit. Ground plane metingen gedaan (mic op de grond) waarbij het veld groot genoeg was om geen gate meer te hoeven gebruiken. Voor de gelegenheid gebruik gemaakt van REW, wat ik in de basis een veel minder fijn programma vindt dan Arta. Echter je kan een target curve instellen en EQ filters automagisch laten berekenen. Maar nog belangrijker, exporteren naar je miniDSP. Handig!
Hier de target curve voor mijn subjes, een 2e orde high pass op 30Hz (dat is gewoon de normale akoestische afval curve van een gesloten behuizing) en een 4e orde low pass op 150Hz (waar het over gaat naar de tops). Inroom krijg je dan nog wel de extensie naar 20Hz.

Je ziet de orginele curve (rood) en de gecorrigeerde curve (blauw). De extensie wordt bewerkstelligd met een 2e orde shelving filter en verder staat er een 4e orde low pass op. Kind kan de was doen
.
En dan de integratie met de top. Die heeft ook al een 2e orde afval uit zichzelf, dus daar elektronisch nog een 2e orde aan toegevoegd. Hier de respons van de top met crossover (beetje rommelig in het laag door de wind), de gecombineerde response + inverted.

Mooie optelling, bevestigd met een scherpe dip bij de uit fase meting. Volgende ronde is center speaker filteren (en een keer een revisie geven vergelijkbaar met wat ik met de fronts heb gedaan).

Het waaide net iets hard, maar de metingen waren van voldoende kwaliteit. Ground plane metingen gedaan (mic op de grond) waarbij het veld groot genoeg was om geen gate meer te hoeven gebruiken. Voor de gelegenheid gebruik gemaakt van REW, wat ik in de basis een veel minder fijn programma vindt dan Arta. Echter je kan een target curve instellen en EQ filters automagisch laten berekenen. Maar nog belangrijker, exporteren naar je miniDSP. Handig!
Hier de target curve voor mijn subjes, een 2e orde high pass op 30Hz (dat is gewoon de normale akoestische afval curve van een gesloten behuizing) en een 4e orde low pass op 150Hz (waar het over gaat naar de tops). Inroom krijg je dan nog wel de extensie naar 20Hz.

Je ziet de orginele curve (rood) en de gecorrigeerde curve (blauw). De extensie wordt bewerkstelligd met een 2e orde shelving filter en verder staat er een 4e orde low pass op. Kind kan de was doen
En dan de integratie met de top. Die heeft ook al een 2e orde afval uit zichzelf, dus daar elektronisch nog een 2e orde aan toegevoegd. Hier de respons van de top met crossover (beetje rommelig in het laag door de wind), de gecombineerde response + inverted.

Mooie optelling, bevestigd met een scherpe dip bij de uit fase meting. Volgende ronde is center speaker filteren (en een keer een revisie geven vergelijkbaar met wat ik met de fronts heb gedaan).
Oke, ik heb toch weer een ander plan met mijn zelfbouw speakers.
AtomicShockwave in "Het grote Zelfbouw speaker topic"
Ik wilde aanvankelijk NA de miniDSP gain toevoegen omdat het max volume wat laag was. Dit was alleen voor het laag bedoeld, het mid+hoog staat op -19dB in minidsp namelijk
.
Nu kwam ik er na wat research achter dat de versterkermodule helemaal geen hoger ingangssignaal wil hebben dan wat de miniDSP al doet. De versterker doet het gewoon vrij slecht in 8 ohm (+-40W als ik de specs moet geloven)
Nu heb ik lang en hard gezocht naar een 4 ohm driver die past in de behuizing. Helaas krijg niks gevonden. Dus dan maar plan C: Tweede SLS-263 eronder, en de poorten dicht.

Ben nu even aan het testen met wat handdoeken in de poorten + wat EQ om het eindresultaat te benaderen. Het klinkt strakker (dat wist ik al) maar Ik zit alleen een beetje in mijn maag met het verlies van het laag omdat de poort echt niet meer houdbaar is met 2 drivers. Misschien moet ik het verlies accepteren en toch een sub bij bouwen.
Lastig lastig
AtomicShockwave in "Het grote Zelfbouw speaker topic"
Ik wilde aanvankelijk NA de miniDSP gain toevoegen omdat het max volume wat laag was. Dit was alleen voor het laag bedoeld, het mid+hoog staat op -19dB in minidsp namelijk
Nu kwam ik er na wat research achter dat de versterkermodule helemaal geen hoger ingangssignaal wil hebben dan wat de miniDSP al doet. De versterker doet het gewoon vrij slecht in 8 ohm (+-40W als ik de specs moet geloven)
Nu heb ik lang en hard gezocht naar een 4 ohm driver die past in de behuizing. Helaas krijg niks gevonden. Dus dan maar plan C: Tweede SLS-263 eronder, en de poorten dicht.

Ben nu even aan het testen met wat handdoeken in de poorten + wat EQ om het eindresultaat te benaderen. Het klinkt strakker (dat wist ik al) maar Ik zit alleen een beetje in mijn maag met het verlies van het laag omdat de poort echt niet meer houdbaar is met 2 drivers. Misschien moet ik het verlies accepteren en toch een sub bij bouwen.
Lastig lastig
Ik heb een vraagje bij mijn zelfmod project, net wat anders dan zelfbouw maar het komt dichtbij 100% zelfbouw. De achterkant van mijn speaker is een 12mm dikke plaat en de boven/onder/zijkanten en de voorkant zijn houten planken met fineer. Nou hebben ze de achterkant ook geverfd (ziet eruit als menie). Maar de achterplaat zit knoervast. Omhoogwippen gaat niet. Ik heb langs de rand wel voorzichtig de rand losgestoken met een plamuurmes en een hamer, maar nog weigert de achterplaat om eruit te komen. Ik heb toen de din female stekker eraf gehaald en geprobeerd om via deze anus de plank los te wippen maar helaas.
Heeft iemand nog een goed idee hoe ik schadevrij de achterplank eruit kan krijgen?
Heeft iemand nog een goed idee hoe ik schadevrij de achterplank eruit kan krijgen?
Je bedoelde vast wat andersgovie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:10:
Ik heb een vraagje bij mijn zelfmod project, net wat anders dan zelfbouw maar het komt dichtbij 100% zelfbouw. De achterkant van mijn speaker is een 12mm dikke plaat en de boven/onder/zijkanten en de voorkant zijn houten planken met fineer. Nou hebben ze de achterkant ook geverfd (ziet eruit als menie). Maar de achterplaat zit knoervast. Omhoogwippen gaat niet. Ik heb langs de rand wel voorzichtig de rand losgestoken met een plamuurmes en een hamer, maar nog weigert de achterplaat om eruit te komen. Ik heb toen de din female stekker eraf gehaald en geprobeerd om via deze anus de plank los te wippen maar helaas.
Wat is precies het doel van deze actie?
Nee, dat bedoel ik niet. Het achterpaneel zit muurvast en ik kan niet wippen langs het fineer. Ik hoop dat ik het achterpaneel er uiteindelijk er toch heel uit kan krijgen. Wat een gedoe.Jag schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:17:
[...]
Je bedoelde vast wat anders
Wat is precies het doel van deze actie?

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 31-08-2017 15:33 ]
na een aantal keren gewisseld te hebben in mijn Eidolon clone tussen ceramische tweeters en de diamond (D20-6) krijg ik het niet voor elkaar de diamand naar mijn smaak mooier te laten spelen. Speaker was ook ontworpen op ceramisch en de filter aanpassingen halen hun doel niet. Als iemand hier nog een project heeft waarin hij de Accuton D20-6 wil gebruiken kan je me een pm sturen. Ze gaan nu eerst naar Accuton zelf toe voor controle en rematching.
De speakers waren erg bassheavy, kreeg dat via de versterker zelfs niet volledig ongedaan met de bass op de laagste stand en de treble op de hoogste. Gelukkig kreeg ik hem eindelijk open met voorzichtig breekwerk, hij zat dichtgelijmd, heb ik weer. Hij zat volgepakt van onder tot boven met 3 lagen glaswol zoals staat op de foto. Hieronder zie wat eronder zat.

Dat zouden dus in ieders geval 2 almico speakers moeten zijn per box volgens de vorige eigenaar (eventueel 3 maar dat weet ik niet zeker), met de typenummers:
2 stuks : 49131-40582
1 stuks : 49132-70320
En de electronica, of wat er op lijkt in ieders geval, zou dan bestaan uit een spoel van koperdraad met :

Na het openmaken zijn er toch een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp, ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen:
1) Wat zouden jullie met die electro samenstelling doen nu je weet wat er aan de binnenkant zit? Is het verstandiger om een nieuwe crossover te maken of een paar onderdelen te vervangen. Ik zou het fijn vinden als de bass wat minder aanwezig zou zijn. Misschien is het een idee om 1 speaker eruit te zodat de decibels wat minder worden van de grote speakers? Dan zou ik de speaker kleiner kunnen maken met 1 grote speaker en een kleintje.
2) Is het normaal om een speakerkabinet helemaal vol te stouwen met glaswol en waarom dan? Is het verstandig om dit proefondervindelijk te bekijken hoeveel lagen glaswol optimaal is of is meer altijd beter? (deze kabinetjes hebben geen bassreflexport)
Ik ben dus aan het brainstormen wat de omvang van mijn projectje zou moeten zijn, wat berichtjes met jullie ervaring zou wel wenselijk zijn. De eerste keer een speaker eventueel wat modificeren is erg lastig. Thanks.

Dat zouden dus in ieders geval 2 almico speakers moeten zijn per box volgens de vorige eigenaar (eventueel 3 maar dat weet ik niet zeker), met de typenummers:
2 stuks : 49131-40582
1 stuks : 49132-70320
En de electronica, of wat er op lijkt in ieders geval, zou dan bestaan uit een spoel van koperdraad met :

Na het openmaken zijn er toch een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp, ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen:
1) Wat zouden jullie met die electro samenstelling doen nu je weet wat er aan de binnenkant zit? Is het verstandiger om een nieuwe crossover te maken of een paar onderdelen te vervangen. Ik zou het fijn vinden als de bass wat minder aanwezig zou zijn. Misschien is het een idee om 1 speaker eruit te zodat de decibels wat minder worden van de grote speakers? Dan zou ik de speaker kleiner kunnen maken met 1 grote speaker en een kleintje.
2) Is het normaal om een speakerkabinet helemaal vol te stouwen met glaswol en waarom dan? Is het verstandig om dit proefondervindelijk te bekijken hoeveel lagen glaswol optimaal is of is meer altijd beter? (deze kabinetjes hebben geen bassreflexport)
Ik ben dus aan het brainstormen wat de omvang van mijn projectje zou moeten zijn, wat berichtjes met jullie ervaring zou wel wenselijk zijn. De eerste keer een speaker eventueel wat modificeren is erg lastig. Thanks.
Ik denk dat het filter nog prima is. Elco's gaan nog wel eens kapot, maar dit is keurig een film condensator. De demping is ook netjes volgens jaren 70 standaard. Minder demping gaat hooguit bonken. Zeker geen verbetering.
Als de speaker zo klinkt als jij omschrijft, dan verwacht ik eigenlijk dat de hogetone weergever kapot is. Kun je eens van dichtbij luisteren of die het nog doet?
Als de speaker zo klinkt als jij omschrijft, dan verwacht ik eigenlijk dat de hogetone weergever kapot is. Kun je eens van dichtbij luisteren of die het nog doet?
Hmmm, volgens mij doen de tweeters het gewoon nog. Hoe dan ook, ik ga dit speakerpair zo maken dat er een mooi gebalanceerd geluidje uit kan komen op de middenstanden van de versterker, dat heb ik mij ten doel gesteld. Daar leer ik ook een hoop van. Had nog even nagedacht dat het eventueel de versterker was, maar dat lijkt me wel apart, dus dat zal wel niet. Misschien is nog wel het beste pad om de volgende volgorde aan te houden:blissard schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:29:
Ik denk dat het filter nog prima is. Elco's gaan nog wel eens kapot, maar dit is keurig een film condensator. De demping is ook netjes volgens jaren 70 standaard. Minder demping gaat hooguit bonken. Zeker geen verbetering.
- Ik sloop er een mid/lage speaker tussenuit (=2 draadjes doorknippen en testen) en indien het perfect gebalanceerd geluid geeft, dan kan ik de speakerdoos met 1/3 verlagen met een lintzaag. Dat scheelt opzich een hoop volume en het afgezaagde deel kan ik dan gebruiken voor andere speakers in de toekomst, want mijn doel was eigenlijk om voor een habbekrats van deze speakerserie een surroundsetje te fabriceren, niet omdat ze mooi klinken maar gewoon omdat het kan;
- Als dat allemaal niet lekker uitpakt, dan kan ik een 3-weg crossover te maken op basis van de 2-weg crossover die er nu inzit. Dan verdeel ik de midtonen naar een speaker en de lage tonen naar de andere, om de aanwezigheid van beide met 3db te verlagen t.o.v. de hoge tonen output. Dat zou eventueel kunnen, wel een aparte oplossing maar het lijkt me dat je dan weer wat mist in het geluid.
- Ik heb Schaub lorenz een mailtje gestuurd voor de karakteristieken van die speakers. wie weet komt daar nog wat uit. Dan zou ik in iedere box 1 speaker kunnen vervangen door een echte woofer met een lager bereik dan er nu mogelijk is en dan ook uitvoeren met een 3-weg crossover. Dan neemt de de nieuwe speaker de lage tonen over en doet de oude midden/lage tonen-speaker geen lage tonen meer. Eventueel heb ik zelfs voor deze optie geen gegevens van schaub Lorenz nodig omdat de hoge crossover hetzelfde blijft maar er een lage wordt toegevoegd op basis van de karakteristiek van de nieuwe speaker, waar ik wel aan zou moeten kunnen denk ik zo.
- Als ik dat ook niet kan dan hou ik alles zoals het is.
Ik ga morgen een draadje bij een speaker doorknippen en dan testen hoe klinkt, valt het tegen dan kan ik hem altijd tijdelijk weer aan elkaar solderen. Dan kan ik later proberen een lage tonen speaker toe te voegen inclusief een uitbreiding op de bestaande crossover. Of iemand komt met een beter idee dan ik heb geplempt, maar creatiever kan bijna niet.
In plaats van stoeien met het filter kun je er dan beter een nieuwe tweeter in zetten. L-pad er tussen en zoeken naar jouw perfecte geluid.
Je zult wel gelijk hebben over die tweeter maar ik vind het geluid wel prima, dusja, dat is een beetje apart. Ik wist niet eens wat een L-pad was totdat ik de wiki las.Het is toch gewoon een vermogensverdeler die het vermogen verdeelt volgens handinstelling tussen de tweeters en speakers? Dit klinkt wel interessant om dit als eerste te proberen, want dan kan ik gewoon de bas wat lager zetten. het is wel een slimme zet sowieso die L-pad, bedankt man, kan ik daar ook eens even induiken morgen!blissard schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 00:09:
In plaats van stoeien met het filter kun je er dan beter een nieuwe tweeter in zetten. L-pad er tussen en zoeken naar jouw perfecte geluid.
Ik hou het even wel op principeschema inclusief onderdelen erop en de buitenkant wat wijzigen (wit waarschijnlijk, want 100% walnoot is mij te gortig). Dan geniet even een paar maanden van deze speakers en haal dan tzt hopelijk wharfedale laser speakerpair als ik ze goedkoop ergens tegenkom. Via een ander forum de tip gehad om niet voor de E-serie maar de opvolgende laser serie va te gaan. OPf ik kom t.z.t. iets anders leuks tegen, je weet het niet. Het heeft gewoon weinig zin om iets proberen te forceren uit deze kleine speakertjes uit 1969 van wat niet kan zonder weinig aanpassingen. Ik had gedacht dat de bass uit speakers van 1969 niet bestond, ben ik even verrast, mijn hemel. Learn something every day.
[ Voor 6% gewijzigd door govie op 02-09-2017 23:17 ]
de wharfedale E serie, en dan wel de eerste versie*, zijn super speakers. Ik heb zelf de E 70 gehad (en en de MK2 uit spaanplaat...) Tevens een een kennis met de E 50. Je moet van het geluid houden maar de units zijn echt goed. Heb nog twee middentoners en een woofer ergens op zolder liggen
jarenlang op zoek geweest naar de E90.... maar ja destijds geen internet en nooit gevonden
* dus met de dikke mutiplex kasten
jarenlang op zoek geweest naar de E90.... maar ja destijds geen internet en nooit gevonden
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 03-09-2017 00:12 ]
Die zijn ook wel aardig, maar ook erg groot en duur. Ik zat de kijken naar de e20/e30 en die zijn blijkbaar echt minder. De kleinere laser daarentegen zou veel beter moeten zijn dan de e30, is mij verteld (ook een later bouwjaar). Met die e30 is heel veel gezeik geweest en later kwamen de smoesjes dat het aan het type versterker lag, maar bleek echt niet zo te zijn. Die e30 koop je blijkbaar echt op basis van de looks, want die zijn perfect (al lijkt de laser er als twee druppels water op vind ik). Ze zeiden wel op hifi forum dat die e50 en hoger beter waren dan die e30, maargoed daar is de prijs en het volume ook naar.Ray schreef op zondag 3 september 2017 @ 00:10:
de wharfedale E serie, en dan wel de eerste versie*, zijn super speakers. Ik heb zelf de E 70 gehad (en en de MK2 uit spaanplaat...) Tevens een een kennis met de E 50. Je moet van het geluid houden maar de units zijn echt goed. Heb nog twee middentoners en een woofer ergens op zolder liggen
[ Voor 10% gewijzigd door govie op 03-09-2017 01:01 ]
Heb de ergste hoeken en beutsen gerepareerd, niet met 2 komponenten epoxy maar met houtvuller en pinpasjes met tape als barriere. Als de speakers 15 euro kosten vond ik 6 euro voor epoxy te duur en heb daarom 2 komponenten houtvuller voor buiten gebruikt die we nog hadden liggen (de krassen heb ik gelaten voor wat ze zijn). Hierna de eerste laag whitewash op het walnotenhout gedaan. Onderstaande foto is niet geheel representatief aangezien de flitser aanstond, anders was de foto te donker. Ik denk dat het wel goedkomt met de speakertjes van walnotenhout. Ben al erg blij dat ik de whitewash heb aangedruft, het ziet er echt heel tof uit, een stuk moderner maar toch met de verfijnde houtverf van walnoot.

Edit: 2de laag zit erop, ik wilde graag het verschil weten tussen beide voor latere projecten op duurdere speakers. Morgen nog een beschermlak erop en dan ben ik met deze vintage speakers wel klaar.

Edit 2: Ik weet dat het niet zo heel erg interessant is als een hele speaker zelf te engineeren, maar ik wil niet dat deze whitewash op walnotenfineer een fout beeld geeft dus maak ik mijn post even af. De onderstaande foto is de kleur die men ziet bij lamplicht in de avond, te grijs naar mijn zin.

Ik heb de speakers met zijdeglans wit 3x overschilderd en ben tevreden.

Ik heb eerder geen whitewash van walnotenfineer gezien, dus de test was opzich niet zo gek en nu ligt het resultaat tenminste vastgelegd.
Conclusie: Whitewash walnotenfineer zoals ik het heb uitgevoerd is m.i. niet aantrekkelijk om naar te kijken bij lamplicht. Ik ben toch wel tevreden, mooie witte speakertjes voor 15 euro, welke vroeger ook een witte versie van werd verkocht.

Edit: 2de laag zit erop, ik wilde graag het verschil weten tussen beide voor latere projecten op duurdere speakers. Morgen nog een beschermlak erop en dan ben ik met deze vintage speakers wel klaar.

Edit 2: Ik weet dat het niet zo heel erg interessant is als een hele speaker zelf te engineeren, maar ik wil niet dat deze whitewash op walnotenfineer een fout beeld geeft dus maak ik mijn post even af. De onderstaande foto is de kleur die men ziet bij lamplicht in de avond, te grijs naar mijn zin.

Ik heb de speakers met zijdeglans wit 3x overschilderd en ben tevreden.

Ik heb eerder geen whitewash van walnotenfineer gezien, dus de test was opzich niet zo gek en nu ligt het resultaat tenminste vastgelegd.
Conclusie: Whitewash walnotenfineer zoals ik het heb uitgevoerd is m.i. niet aantrekkelijk om naar te kijken bij lamplicht. Ik ben toch wel tevreden, mooie witte speakertjes voor 15 euro, welke vroeger ook een witte versie van werd verkocht.
[ Voor 46% gewijzigd door govie op 08-09-2017 19:30 ]
Even een vraag die niets met zelfbouw te maken heeft maar het niet waard is om een eigen topic te openen.
In de woonkamer staat een Philips FA890 versterker waar ik een moderne sub op wil aansluiten. Uiteraard heeft deze versterker uit de jaren 80 geen low level output. Zou je een sub toch low level kunnen aansluiten door de tape-out van de versterker te gebruiken? De output is gespecificeerd op 150mV / 2,5 kohm.
In de woonkamer staat een Philips FA890 versterker waar ik een moderne sub op wil aansluiten. Uiteraard heeft deze versterker uit de jaren 80 geen low level output. Zou je een sub toch low level kunnen aansluiten door de tape-out van de versterker te gebruiken? De output is gespecificeerd op 150mV / 2,5 kohm.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Zou ik even in dit topic vragen: Het Grote Subwoofer Topicj-phone schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:22:
Even een vraag die niets met zelfbouw te maken heeft maar het niet waard is om een eigen topic te openen.
Daar had ik aan gedacht maar het gaat meer om de elektrische koppeling tussen de output van de versterker en de versterker in een sub, dan om de subwoofer zelf. Iets waar met zelfbouw wel rekening mee wordt gehouden.barrymossel schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:29:
[...]
Zou ik even in dit topic vragen: Het Grote Subwoofer Topic
Als het hier niet gewenst is kan een mod dan de post verplaatsen?
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ach, hier zou ik het verwachten:
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Maar je tape out is ongeschikt. De volumeknop doet daar niets mee. Je moet een sub hebben met een high level input (speakersignaal) en die sluit je parallel op je speakeroutput (of op je speaker-B output) aan. Dat is een hoog-ohmige aansluiting, dus dat heeft geen impact op je versterker of speakers (laag ohmig).
Als je geen high level input hebt op je sub, kan je er eentje kopen van bijvoorbeeld Teufel of eentje kopen bij een car audiowinkel.
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Maar je tape out is ongeschikt. De volumeknop doet daar niets mee. Je moet een sub hebben met een high level input (speakersignaal) en die sluit je parallel op je speakeroutput (of op je speaker-B output) aan. Dat is een hoog-ohmige aansluiting, dus dat heeft geen impact op je versterker of speakers (laag ohmig).
Als je geen high level input hebt op je sub, kan je er eentje kopen van bijvoorbeeld Teufel of eentje kopen bij een car audiowinkel.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
@JvS , tnx!
Tweakers!
Lang geleden dat ik op dit forum gepost heb, maar ik wilde toch wat met jullie delen, omdat ik vandaag een van mijn lopende projectjes heb afgerond.
Enige tijd geleden heb ik een paar oude Mission 760I speakers uit de kelder gehaald om deze in een nieuw jasje te steken. De speakers heb ik zelf nooit in gebruik genomen nadat ik gekregen heb.
Ze vervangen nu mijn Boston Aucoustic A23 speakers. Wat een verschil in geluid! (ze zijn ook 2x zo groot)
Ik heb al het een en ander van hout gemaakt en wilde de "laminated"-look van multiplex gebruiken voor deze speakers. Het gebruikte soort is 18mm dik multiplex berken (van een van de bekende bouwmarkten). De plaat heb ik met een cirkelzaag in strips gezaagd van ongeveer 20mm x 18mm (dikte). Die strips heb daarna weer gebruikt om de speakerbehuizing op te bouwen. De zaagsnede is dus aan de buitenzijde zichtbaar.
De foto's maken het vast duidelijker
Bovenaanzicht

Het paar!

Zoals jullie kunnen zien zijn het front-ported speakers. Hetgeen ik ook wilde zodat ik de speakers tegen de muur kan plaatsen.
Het geluid van de speakers wat mij betreft erg goed! Ik heb de afmetingen van de orginele speakers gebruikt en heb een houten bass-reflex port gemaakt van gezaagde ringen uit hetzelfde multiplex. Ook deze is nagenoeg dezelfde afmeting gebleven.
Wat het uiteindelijk het lastigste was, is het mooi afwerken van de speaker grill (de stof en montage). Deze worden nu met magneten in de speaker en spijkertjes in de grill op z'n plek gehouden.
Al met al weer een leuk projectje afgerond!
Lang geleden dat ik op dit forum gepost heb, maar ik wilde toch wat met jullie delen, omdat ik vandaag een van mijn lopende projectjes heb afgerond.
Enige tijd geleden heb ik een paar oude Mission 760I speakers uit de kelder gehaald om deze in een nieuw jasje te steken. De speakers heb ik zelf nooit in gebruik genomen nadat ik gekregen heb.
Ze vervangen nu mijn Boston Aucoustic A23 speakers. Wat een verschil in geluid! (ze zijn ook 2x zo groot)
Ik heb al het een en ander van hout gemaakt en wilde de "laminated"-look van multiplex gebruiken voor deze speakers. Het gebruikte soort is 18mm dik multiplex berken (van een van de bekende bouwmarkten). De plaat heb ik met een cirkelzaag in strips gezaagd van ongeveer 20mm x 18mm (dikte). Die strips heb daarna weer gebruikt om de speakerbehuizing op te bouwen. De zaagsnede is dus aan de buitenzijde zichtbaar.
De foto's maken het vast duidelijker
Bovenaanzicht

Het paar!

Zoals jullie kunnen zien zijn het front-ported speakers. Hetgeen ik ook wilde zodat ik de speakers tegen de muur kan plaatsen.
Het geluid van de speakers wat mij betreft erg goed! Ik heb de afmetingen van de orginele speakers gebruikt en heb een houten bass-reflex port gemaakt van gezaagde ringen uit hetzelfde multiplex. Ook deze is nagenoeg dezelfde afmeting gebleven.
Wat het uiteindelijk het lastigste was, is het mooi afwerken van de speaker grill (de stof en montage). Deze worden nu met magneten in de speaker en spijkertjes in de grill op z'n plek gehouden.
Al met al weer een leuk projectje afgerond!
[ Voor 0% gewijzigd door Felix08 op 13-10-2017 14:59 . Reden: Typo ]
Goed idee met die multiplex lagen, mooi!
Ik heb een stel pioneer cs 822a . Deze zijn van buiten erg lelijk, maar doen het verder nog goed.
Ik zat nu te denken om een andere kast te bouwen om deze speakers in te zetten.
Nu wilde ik de hoorn dan apart boven de kast te laten "zweven". Maar hiernaast zitten de bass reflex poorten. Deze wilde ik vervangen door ronde (ook 2stuks met zelfde oppervlak).
Kan ik dan gewoon dezelfde afstand aanhouden en dan onder de bas speaker zetten?
Moet ik ook de inhoud aanhouden die hij nu heeft? en dan de hoorn extra er boven op zetten? (dus dan wordt hij hoger)
En ook de vraag: moet de hoorn in een gesloten kast? of kan hem los erboven hangen?
Ook ga ik dan de lampjes weglaten en de knoppen voor mid en high aan de achterkant zetten.
Ik zat nu te denken om een andere kast te bouwen om deze speakers in te zetten.
Nu wilde ik de hoorn dan apart boven de kast te laten "zweven". Maar hiernaast zitten de bass reflex poorten. Deze wilde ik vervangen door ronde (ook 2stuks met zelfde oppervlak).
Kan ik dan gewoon dezelfde afstand aanhouden en dan onder de bas speaker zetten?
Moet ik ook de inhoud aanhouden die hij nu heeft? en dan de hoorn extra er boven op zetten? (dus dan wordt hij hoger)
En ook de vraag: moet de hoorn in een gesloten kast? of kan hem los erboven hangen?
Ook ga ik dan de lampjes weglaten en de knoppen voor mid en high aan de achterkant zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door Rusky op 09-11-2017 10:49 ]
Zo, even een schopje het nieuwe jaar in
.
Als zelfbouw project heb ik al een tijd het idee om 2 12" of 15" subwoofers te bouwen voor in de huiskamer. Omdat dit een eerste zelfbouw project is wil ik kiezen voor een gesloten kast, om zo de kans op succes iets te vergroten
. Is dit een wijze keuze, of zijn er goede redenen om toch voor een gepoorte kast te gaan?
Als driver heb ik een Dayton RSS315HF-4 of RSS390HF-4 in gedachte. Deze zijn, als ik het goed heb, bedoelt voor een gesloten kast.
Als zelfbouw project heb ik al een tijd het idee om 2 12" of 15" subwoofers te bouwen voor in de huiskamer. Omdat dit een eerste zelfbouw project is wil ik kiezen voor een gesloten kast, om zo de kans op succes iets te vergroten
Als driver heb ik een Dayton RSS315HF-4 of RSS390HF-4 in gedachte. Deze zijn, als ik het goed heb, bedoelt voor een gesloten kast.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)