En als je niks aansluit? Of een andere bron?
ook wanneer ik hem niet aangesloten heb, en de actieve sub dus alleen aanzet hoor ik dit krakende rare geluid.. zo'n irritante zoemtoon.
Daarnaast gaat de woofer ook flink tekeer als ik hem aansluit (terwijl hij aanstaat). Ik weet alleen niet of dit normaal is. HJij staat aangesloten met een subwoofer kabeltje (male -> male-male). Wanneer ik de ene male in de receiver doe en van de twee andere male's er eentje aansluit (de rode of de witte), en met mn vinger dan de andere male aanraak gaat de woofer ook flink tekeer.
Kortom, hij doet van alles, ik weet alleen niet of dit normaal is, maar ik weet ook niet waar ik het moet zoeken. Het lijkt alleen of er ergens iets verkeerd zit..
Een andere bron heb ik niet, heb geen andere receiver en mn iphone aansluiten op de subwoofer lukt met dit kabeltje ook niet helaas. Ik heb enkel de subwoofer een keer aangesloten via de speaker line-in, en dan als centerspeaker gebruikt, en merk dat dan wel enkel de lage tonen doorgegeven worden. Ik kon er namelijk vrij weinig van verstaan, het klonk erg vervormd (en ik denk dat dit ook dan moet, aangezien hij toch via de XXL Powersound gaat, die alle andere tonen moet filteren).
Daarnaast gaat de woofer ook flink tekeer als ik hem aansluit (terwijl hij aanstaat). Ik weet alleen niet of dit normaal is. HJij staat aangesloten met een subwoofer kabeltje (male -> male-male). Wanneer ik de ene male in de receiver doe en van de twee andere male's er eentje aansluit (de rode of de witte), en met mn vinger dan de andere male aanraak gaat de woofer ook flink tekeer.
Kortom, hij doet van alles, ik weet alleen niet of dit normaal is, maar ik weet ook niet waar ik het moet zoeken. Het lijkt alleen of er ergens iets verkeerd zit..
Een andere bron heb ik niet, heb geen andere receiver en mn iphone aansluiten op de subwoofer lukt met dit kabeltje ook niet helaas. Ik heb enkel de subwoofer een keer aangesloten via de speaker line-in, en dan als centerspeaker gebruikt, en merk dat dan wel enkel de lage tonen doorgegeven worden. Ik kon er namelijk vrij weinig van verstaan, het klonk erg vervormd (en ik denk dat dit ook dan moet, aangezien hij toch via de XXL Powersound gaat, die alle andere tonen moet filteren).
[ Voor 79% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-06-2016 15:56 ]
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar er een nieuw topic voor openen vind ik ook weer een beetje overdreven.
Ik zit met 2 vragen over een setje autospeakers met scheidingsfilter ( een 2 weg systeem met een los filter), het zat al in mijn auto bij aankoop.
http://www.rainbow-audio.de/en/speaker/dream-line/ En dan de DL-C5.2
vraag 1:
- Ik heb de linker woofer nu voor mijn neus liggen omdat ik de bekabeling aan het nalopen was en het viel me op dat als ik aan de onderkant van de conus de woofer een beetje indruk je hem voelt ''schrapen'', als ik hem aan de bovenkant indruk is dit niet zo. Overigens als ik hem netjes in het midden indruk dan schraapt hij niet, dus bij muziek is het ook niet te horen. Is dit normaal, of is dit beginnende slijtage?
vraag2:
Mijn tweeters:
Pioneer TS-S15
https://www.handleidingzoek.nl/pioneer/ts-s15/handleiding
De originele rainbow tweeters zaten er niet bij (was aangesloten op de standaard bmw tweeters) maar ik had nog een setje pioneer tweeters liggen (met een filter wat volgens mij gewoon een condensator is met een krimpkous eromheen). Nu heb ik deze op dit moment aangesloten op de tweeter uitgang van het rainbow filter zonder de pioneer filterkabel er tussen.
Nu kwam een vriend van mij met het verhaal dat ik beter de kabel met filter er wel tussen kan zetten omdat die kabel met filter is berekend op de pioneer tweeters. Maar is het dan slim om dit filterkabeltje dan op de tweeter uitgang van het rainbow filter te zetten (dat is immers al een uitgang met filter?
Of is het slimmer om deze kabel gewoon direct op de ingang te zetten (zodat het rainbow filter alleen gebruikt wordt voor de woofer en die van pioneer alleen voor de tweeters?)
De reden dat ik dit hier vraag is omdat jullie weten wat een filter doet, de meeste auto audio forums gaan echt niet zover.
Ik zit met 2 vragen over een setje autospeakers met scheidingsfilter ( een 2 weg systeem met een los filter), het zat al in mijn auto bij aankoop.
http://www.rainbow-audio.de/en/speaker/dream-line/ En dan de DL-C5.2
vraag 1:
- Ik heb de linker woofer nu voor mijn neus liggen omdat ik de bekabeling aan het nalopen was en het viel me op dat als ik aan de onderkant van de conus de woofer een beetje indruk je hem voelt ''schrapen'', als ik hem aan de bovenkant indruk is dit niet zo. Overigens als ik hem netjes in het midden indruk dan schraapt hij niet, dus bij muziek is het ook niet te horen. Is dit normaal, of is dit beginnende slijtage?
vraag2:
Mijn tweeters:
Pioneer TS-S15
https://www.handleidingzoek.nl/pioneer/ts-s15/handleiding
De originele rainbow tweeters zaten er niet bij (was aangesloten op de standaard bmw tweeters) maar ik had nog een setje pioneer tweeters liggen (met een filter wat volgens mij gewoon een condensator is met een krimpkous eromheen). Nu heb ik deze op dit moment aangesloten op de tweeter uitgang van het rainbow filter zonder de pioneer filterkabel er tussen.
Nu kwam een vriend van mij met het verhaal dat ik beter de kabel met filter er wel tussen kan zetten omdat die kabel met filter is berekend op de pioneer tweeters. Maar is het dan slim om dit filterkabeltje dan op de tweeter uitgang van het rainbow filter te zetten (dat is immers al een uitgang met filter?
Of is het slimmer om deze kabel gewoon direct op de ingang te zetten (zodat het rainbow filter alleen gebruikt wordt voor de woofer en die van pioneer alleen voor de tweeters?)
De reden dat ik dit hier vraag is omdat jullie weten wat een filter doet, de meeste auto audio forums gaan echt niet zover.
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Dat hoort zo. Als je naast het midden op de conus duwt, duw je hem scheef naar beneden en dan loopt hij aan. Dat hij wel aanloopt aan de ene kant en niet aan de andere kant kan zijn dat de toleranties wat ruim waren bij de productie, of dat de spider is uitgezakt. Dat laatste gebeurt over het algemeen pas na jaren (20?) en is niet zo waarschijnlijk bij stijf opgehangen autowoofers.
Het filter is afgestemd op de combinatie van woofer en tweeter. Als je er andere tweeters op aansluit kan het werken, misschien komt het in de auto niet zo krap. Één filter is genoeg en werkt waarschijnlijk beter dan twee filters (losse filter + die condensator in de kabel). Het losse filter werkt alleen goed als de impedanties van de oorspronkelijke tweeter en de tweeter die jij gebruikt hetzelfde zijn, anders kan je beter alleen de condensator in de kabel gebruiken. Het kan overigens geen kwaad om uit te proberen hoe het klinkt met beide filters.
[ Voor 84% gewijzigd door TBTL op 22-06-2016 17:23 ]
opzich klinkt het aardig hoe het nu is aangesloten. Mijn gedachtengang was dat als ik de tweeters van pioneer direct zou aansuiten op de rainbow uitgang ze beter aansluiten op de frequenties van de rainbow woofer.
Maar wat zou theoretisch dan handiger zijn:
Gewoon direct aansluiten met pioneer filter kabel voor het filter zoals het bedoeld is.
Of met pioneer filterkabel op de uitgang van de rainbow tweeters (misschien soort extra bescherming maar ook al wat scheiding van de rainbow frequenties)
Maar wat zou theoretisch dan handiger zijn:
Gewoon direct aansluiten met pioneer filter kabel voor het filter zoals het bedoeld is.
Of met pioneer filterkabel op de uitgang van de rainbow tweeters (misschien soort extra bescherming maar ook al wat scheiding van de rainbow frequenties)
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Ik denk nu dat het een aardingsprobleem is. Wanneer ik namelijk een snoertje tussen een schroefje aan de achterkant doe, en aan het aardkundig in m'n stopcontact is na enige tijd de zoem volledig verdwenen..Goofyduck384 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:47:
ook wanneer ik hem niet aangesloten heb, en de actieve sub dus alleen aanzet hoor ik dit krakende rare geluid.. zo'n irritante zoemtoon.
Ook wanneer ik daarna het snoertje weghaal, blijft de zoem afwezig. Maar ik heb weinig zin om elke keer als ik hem aandoe, deze procedure uit te voeren (laat staan door m'n vrouw
Kan het kloppen dat het probleem hierdoor veroorzaakt wordt? En zo ja, hoe zou ik dit, anders dan bovenstaand, kunnen oplossen?
Ik heb al gezocht, maar kan (wellicht door gebrek aan de juiste terminologie) het antwoord nog niet vinden.
Bij de handleidingen van zelfbouwspeakers zie je dat men vaak spoelen en weerstanden nodig heeft. Maar als ik voor een project slechts 1 luidsprekerchassis (volgens Conrad de juiste term) wil gebruiken, kan ik die dan direct op een versterker aansluiten, of moet ik daar ook iets van een weerstand tussen zetten?
Bij de handleidingen van zelfbouwspeakers zie je dat men vaak spoelen en weerstanden nodig heeft. Maar als ik voor een project slechts 1 luidsprekerchassis (volgens Conrad de juiste term) wil gebruiken, kan ik die dan direct op een versterker aansluiten, of moet ik daar ook iets van een weerstand tussen zetten?
Die kan je rechtstreeks aan een versterker knopen. Is dat wel een breedbander?
Goede vraag. Dat maakt dus nog uit? Ik kan niet zomaar elk chassis direct aan een versterker hangen?Jag schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:11:
Die kan je rechtstreeks aan een versterker knopen. Is dat wel een breedbander?
Nou een tweeter niet, die mag je niet teveel lage tonen voeden. Maar daar doelde ik niet op. Je wilt een speaker bouwen met een enkele driver (=chassis), dan moet die enkele driver ook wel geschikt zijn het hele spectrum weer te geven. Dat heet dan een breedbander. Visaton frs8 bijv. Maar waarvoor is het bedoeld?
Het is bedoeld voor in een kunstinstallatie, waarbij er enkel gesproken monologen via zo'n speaker zullen gaan. Ik zal eens uitzoeken of de beschikbare drivers breedbanders zijn.Jag schreef op zondag 04 september 2016 @ 07:54:
Nou een tweeter niet, die mag je niet teveel lage tonen voeden. Maar daar doelde ik niet op. Je wilt een speaker bouwen met een enkele driver (=chassis), dan moet die enkele driver ook wel geschikt zijn het hele spectrum weer te geven. Dat heet dan een breedbander. Visaton frs8 bijv. Maar waarvoor is het bedoeld?
De afbeelding die je linkt is een driver die tot 5000-6000KHz gaat. Niet echt breedband dus. Heb je een voorkeur voor grootte, volume, budget, etc.? Anders is de Visaton FRS8 die Jag noemt misschien een goede keus.Siegfried. schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 00:24:
[...]
Het is bedoeld voor in een kunstinstallatie, waarbij er enkel gesproken monologen via zo'n speaker zullen gaan. Ik zal eens uitzoeken of de beschikbare drivers breedbanders zijn.
Overigens kun je bij een gesproken monoloog de driver waarschijnlijk gewoon op één kanaal aansluiten. Bij (stereo) muziek is het verstandig om van het stereo signaal mono te maken.
Welke beschikbare drivers zijn er?
Een oude tv speaker is overigens zeer geschikt, maar je zou ook een auto (coax) speaker kunnen gebruiken. Eea hangt een beetje af van de beschikbare inbouwruimte.
Een oude tv speaker is overigens zeer geschikt, maar je zou ook een auto (coax) speaker kunnen gebruiken. Eea hangt een beetje af van de beschikbare inbouwruimte.
Wise enough to play the fool
Auto coax is idd ook slim. Een frs8 gaat niet zo hard dus dat kan ook een overweging zijn.
Dat plaatje was ook random om te laten zien welk onderdeel ik bedoelde. Ik zou zo'n ding een speaker noemen, maar zo noem je een volledige luidspreker met meerdere chassis natuurlijk ook. Vandaar de ondersteuning met een plaatje.barrymossel schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:08:
[...]
De afbeelding die je linkt is een driver die tot 5000-6000KHz gaat. Niet echt breedband dus. Heb je een voorkeur voor grootte, volume, budget, etc.? Anders is de Visaton FRS8 die Jag noemt misschien een goede keus.
Overigens kun je bij een gesproken monoloog de driver waarschijnlijk gewoon op één kanaal aansluiten. Bij (stereo) muziek is het verstandig om van het stereo signaal mono te maken.
Goede tip om te kijken naar auto- en tv-chassis's. De installatie is al eens gerealiseerd in een iets andere vorm, dus er zijn al chassis's die hiervoor gebruikt zijn. Die heb ik niet ingekocht of ingebouwd, dus ik weet niet precies waar ze vandaan komen of wat hun bereik is. Wat ik wel weet, is dat in de oude installatie de versterker er nogal eens uit knalde, vandaar dat ik me afvroeg of dat mogelijk zou kunnen komen doordat de chassis's direct op de versterker aangesloten waren. Maar als dat gewoon kan, dan zal dat het probleem niet geweest zijn.
Dan zat er of ergens kortsluiting of meerdere speakers parallel of er werd te hard gedraaid.
Misschien verstandig om de hele oude setup eens te schetsen. Dus welke versterker, welke drivers (impedantie) en aantal en wat is waar aangesloten (en op welke manier)? En ook handig om te weten wat het formaat van de oude drivers is en of dat in je setup uitmaakt? En wat zou je budget zijn?Siegfried. schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:43:
[...]
Dat plaatje was ook random om te laten zien welk onderdeel ik bedoelde. Ik zou zo'n ding een speaker noemen, maar zo noem je een volledige luidspreker met meerdere chassis natuurlijk ook. Vandaar de ondersteuning met een plaatje.
Goede tip om te kijken naar auto- en tv-chassis's. De installatie is al eens gerealiseerd in een iets andere vorm, dus er zijn al chassis's die hiervoor gebruikt zijn. Die heb ik niet ingekocht of ingebouwd, dus ik weet niet precies waar ze vandaan komen of wat hun bereik is. Wat ik wel weet, is dat in de oude installatie de versterker er nogal eens uit knalde, vandaar dat ik me afvroeg of dat mogelijk zou kunnen komen doordat de chassis's direct op de versterker aangesloten waren. Maar als dat gewoon kan, dan zal dat het probleem niet geweest zijn.
Op basis daarvan kan een advies worden gegeven...
Als we de installatie nog op dezelfde manier zouden opbouwen, dan zou ik dat allemaal nagaan ja. Maar we gaan em technisch vanaf de grond opnieuw opbouwen.barrymossel schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:32:
[...]
Misschien verstandig om de hele oude setup eens te schetsen. Dus welke versterker, welke drivers (impedantie) en aantal en wat is waar aangesloten (en op welke manier)? En ook handig om te weten wat het formaat van de oude drivers is en of dat in je setup uitmaakt? En wat zou je budget zijn?
Op basis daarvan kan een advies worden gegeven...
Dit is schematisch de beoogde nieuwe setup:

Ik twijfel nog over de DMX/XLR-kabel, omdat ik bang ben dat de sensor en de audio gaan storen. Maar dat zal ik eerst flink testen.
Aangezien geluidskwaliteit me niet de meest belangrijke eis is, zou ik dan zeker kiezen voor een setje autospeakers. JBL, Pioneer, etc. En dan in je eigen formaat. Die kun je op vrijwel elke versterker direct aansluiten (4 ohm).Siegfried. schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:54:
[...]
Als we de installatie nog op dezelfde manier zouden opbouwen, dan zou ik dat allemaal nagaan ja. Maar we gaan em technisch vanaf de grond opnieuw opbouwen.
Dit is schematisch de beoogde nieuwe setup:
[afbeelding]
Ik twijfel nog over de DMX/XLR-kabel, omdat ik bang ben dat de sensor en de audio gaan storen. Maar dat zal ik eerst flink testen.
Top, thanks!barrymossel schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:26:
[...]
Aangezien geluidskwaliteit me niet de meest belangrijke eis is, zou ik dan zeker kiezen voor een setje autospeakers. JBL, Pioneer, etc. En dan in je eigen formaat. Die kun je op vrijwel elke versterker direct aansluiten (4 ohm).
Weer eens een nieuwe bijdrage. Vandaag een proef waveguide gemaakt uit gips, net als ik ooit eerder heb gedaan. Deze keer een iets kleinere, namelijk een 10inch waveguide voor de B&C de250 compression driver. Doel is een zo constant mogelijke maar ook iets bredere afstraling dan wat ik had. Dit is 1 vd veranderingen die ik wil doorvoeren in een revisie ronde van mijn huidige zelfbouw set.
Proefbaffle ge-kopieer-freesd van 3 lagen 12mm MDF

Profiel bedacht na hoop gezoek en gelees. Met enige moeite op ware grootte op papier gekregen

Draaimal gemaakt

En gips erin

Zeer redelijk geworden! Nu maar hopen dat de metingen goed gaan zijn. En dan maar weer verder zien hoe we dit gaan doen
Proefbaffle ge-kopieer-freesd van 3 lagen 12mm MDF

Profiel bedacht na hoop gezoek en gelees. Met enige moeite op ware grootte op papier gekregen

Draaimal gemaakt

En gips erin

Zeer redelijk geworden! Nu maar hopen dat de metingen goed gaan zijn. En dan maar weer verder zien hoe we dit gaan doen
Super tof kerel! Zelf een waveguide maken uit gips 
Als dit nu een goed ontwerp blijkt te zijn, hoe ga je dan de definitieve versie maken?
Als dit nu een goed ontwerp blijkt te zijn, hoe ga je dan de definitieve versie maken?
Helemaal nieuw is het niet. Ik heb het voor mijn vorige zelfbouw set ook gedaan, twee tractrix midhoorns uit gips gemaakt.

Je zou zeggen die waren groter dus lastiger. Maar deze vereisen van meer precisie. De throat komt gewoon errug nauw. Die moet dus bijvoorbeeld met 6graden beginnen. Ga er maar aanstaan. Dus eerst maar eens even afwachten hoe dit uitpakt. Maar ik vrees dat ik de throat al ga slopen als ik het achterste plaatje eraf haal. Of indien het wel heel blijft: dat het toch niet precies genoeg is. In dat geval ga ik proberen dat profiel nog wat nauwkeuriger uit hout te halen. Maar ik hoop dat ik iig een meting hiermee kan krijgen om te zien of het beter is dat de testbaffle die ik hiervoor had (die ook nog een conversie stuk nodig had van plat golffront naar bolvormig). Zo ja, dan ga ik verder. Zo nee, dan ga ik een ander profiel proberen. En ondertussen ben ik mezelf heel hard aan het vertellen dat ik nog moet wachten tot het gips echt droog is
.

Je zou zeggen die waren groter dus lastiger. Maar deze vereisen van meer precisie. De throat komt gewoon errug nauw. Die moet dus bijvoorbeeld met 6graden beginnen. Ga er maar aanstaan. Dus eerst maar eens even afwachten hoe dit uitpakt. Maar ik vrees dat ik de throat al ga slopen als ik het achterste plaatje eraf haal. Of indien het wel heel blijft: dat het toch niet precies genoeg is. In dat geval ga ik proberen dat profiel nog wat nauwkeuriger uit hout te halen. Maar ik hoop dat ik iig een meting hiermee kan krijgen om te zien of het beter is dat de testbaffle die ik hiervoor had (die ook nog een conversie stuk nodig had van plat golffront naar bolvormig). Zo ja, dan ga ik verder. Zo nee, dan ga ik een ander profiel proberen. En ondertussen ben ik mezelf heel hard aan het vertellen dat ik nog moet wachten tot het gips echt droog is
Ik doe ff mee:

Pmc sub, Atc mid, Scanspeak hoog. Gecombineerd met 2 custom hypex monoblokken op 800w tesamen met een Lynx Hilo converter.

Pmc sub, Atc mid, Scanspeak hoog. Gecombineerd met 2 custom hypex monoblokken op 800w tesamen met een Lynx Hilo converter.
Vette speaker, woofer zou niet helemaal mijn keus zijn.Hoe heb je zijkant gemaakt? En hoe de filtering?
Toch zijn deze pmc/volt subs qua studiogebruik heerlijk. Het was dit, of de atc's, die keuze was dus eenvoudig. Dit is echter nog het oude type volt. Er waren tijdelijk leveringsproblemen, en de nieuwe komt al deze kant op. Zijkant is eikenfineer, robuust, dat vervolgens weer gelakt is.
Frontjes ed heb ik laten spuiten bij de betere autoschadeherstelbedrijf.
Dit worden dus de aankomende paar jaren mijn werkpaardjes. Eventueel op den duur de amps upgraden, kijken wat mogelijk is. Hypex is wat dat aangaat heerlijk.
Alleen begon mijn converter vorige week letterlijk te roken, dus die is even terug naar lynx (hilo).
Frontjes ed heb ik laten spuiten bij de betere autoschadeherstelbedrijf.
Dit worden dus de aankomende paar jaren mijn werkpaardjes. Eventueel op den duur de amps upgraden, kijken wat mogelijk is. Hypex is wat dat aangaat heerlijk.
Alleen begon mijn converter vorige week letterlijk te roken, dus die is even terug naar lynx (hilo).
@Jag
Voor iemand die in een ander topic aangeeft dat de versterker niet zo veel invloed heeft, lijkt het mij dat je voor je thuis opstelling toch behoorlijk hebt uitgepakt. Ziet er fraai uit, maar wat is het?
Voor iemand die in een ander topic aangeeft dat de versterker niet zo veel invloed heeft, lijkt het mij dat je voor je thuis opstelling toch behoorlijk hebt uitgepakt. Ziet er fraai uit, maar wat is het?
Mooi hoor. Is de lynx dan in gebruik als scheidingsfilter?z999 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:16:
Ik doe ff mee:
[afbeelding]
[afbeelding]
Oh sorry nee was ik vergeten. Het geheel word single amped aangestuurd nu via een crossover. Bij hypex is er altijd nog de mogelijkheid om alle drivers los aan te sturen. Dan modules stapelen/linkem en voila. Dat is het leuke aan zelfbouw.
Voor nu nog niet nodig. Het klinkt echt gevaarlijk lekker/accuraat. Had hiervoor psi monitoren die ook vies duur waren, maar dit is toch echt een paar klasses daarboven.
De lynx hilo is een ad da converter voor de pc. Hierdoor kan ik signaal door kijn analoge buizengear gooien en het signaal dus aandikken.
Voor nu nog niet nodig. Het klinkt echt gevaarlijk lekker/accuraat. Had hiervoor psi monitoren die ook vies duur waren, maar dit is toch echt een paar klasses daarboven.
De lynx hilo is een ad da converter voor de pc. Hierdoor kan ik signaal door kijn analoge buizengear gooien en het signaal dus aandikken.
Onlangs heb ik met een Tang Band W5-1138SMF subje en twee Visatons FRS8-4 full range drivers een draagbare radiokist gemaakt: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"
Over het geluid ben ik best te spreken en het is een zeer leuk apparaat om muziek mee te luisteren.
Echter zou ik ook een oplossing willen voor de TV om het geluid net iets beter te maken. Alleen mijn vrouw wil écht geen speakers naast de TV. Dus staanders gaan hem zeker niet worden. Als alternatief zou ik kleine speakertjes willen maken zoals http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15342 (ook met de FRS8) en dit dan aanvullen met een kleine sub: techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/58008-voxel-a-mini-sub.
Dit zal dan aangestuurd worden met een eenvoudige 2.1 versterker van eBay die wordt aangesloten op de headphone jack van de TV.
Het moet dus klein en goedkoop.
Waar ik nog een beetje mee zit:
Over het geluid ben ik best te spreken en het is een zeer leuk apparaat om muziek mee te luisteren.
Echter zou ik ook een oplossing willen voor de TV om het geluid net iets beter te maken. Alleen mijn vrouw wil écht geen speakers naast de TV. Dus staanders gaan hem zeker niet worden. Als alternatief zou ik kleine speakertjes willen maken zoals http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15342 (ook met de FRS8) en dit dan aanvullen met een kleine sub: techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/58008-voxel-a-mini-sub.
Dit zal dan aangestuurd worden met een eenvoudige 2.1 versterker van eBay die wordt aangesloten op de headphone jack van de TV.
Het moet dus klein en goedkoop.
Waar ik nog een beetje mee zit:
- Gaat dit in een gemiddelde woonkamer genoeg geluid opleveren? Het hoeft niet hard en ik wil zeker niet meetrillen op de bank, maar het moet dus wel een aanzienlijke verbetering opleveren t.o.v. de TV speakers.
- Ik heb alleen HDMI, optisch en de headphone jack op de TV. Omdat ik geen dure, grote versterker wil kopen kan ik alleen de headphone jack gebruiken. Is dat een probleem? Volgens mij moet dat geen geluidsverlies opleveren, maar voor mijn gevoel doet het dat wel op een of andere manier
- Iemand andere alternatieven in een vergelijkbare prijsklasse en met een vergelijkbaar formaat?
Heb je zelf het crossover ontworpen? Of is dit een prefab ontwerp.z999 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 00:41:
Oh sorry nee was ik vergeten. Het geheel word single amped aangestuurd nu via een crossover. Bij hypex is er altijd nog de mogelijkheid om alle drivers los aan te sturen. Dan modules stapelen/linkem en voila. Dat is het leuke aan zelfbouw.
Je gebruikt ze als monitor. Heb je ook metingen van het geheel?Voor nu nog niet nodig. Het klinkt echt gevaarlijk lekker/accuraat. Had hiervoor psi monitoren die ook vies duur waren, maar dit is toch echt een paar klasses daarboven.
[/quote]
Een AD DA convertor? Dus je gaat analoog in en analoog uit? Ik snap de toepassing niet helemaal
Maar mogen de speakers komen staan? Ik heb in het verleden wel eens front speakers gehoord met enkel FRS8 voor tv geluid. Dat gaat natuurlijk niet hard by all means, echter wel voldoende voor tv. Als het om spraakverstaanbaarheid gaat, is een center speaker onverslaanbaar. Je kan evt ook een slimline av receiver kopen zoals de Pioneer VSX510 of de opvolger. Klasse D amps, zeer zuinig, zeer klein. En ook mogelijkheid om een sub (passief) aan te hangen. Heb je meteen iets om hdmi mee te switchen.barrymossel schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:29:
Echter zou ik ook een oplossing willen voor de TV om het geluid net iets beter te maken. Alleen mijn vrouw wil écht geen speakers naast de TV.
Zo'n Pioneer is natuurlijk erg mooi, maar bij ons gebruik is dat geld niet te verantwoorden. Mijn max is vooralsnog 50 euro voor de versterker (in de toekomst evt. uitbreidbaar). Echter als de headphone jack niet gebruikt kan worden wegens kwaliteitsverlies kan ik nog denken aan een DAC.Jag schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:57:
[...]
Maar mogen de speakers komen staan? Ik heb in het verleden wel eens front speakers gehoord met enkel FRS8 voor tv geluid. Dat gaat natuurlijk niet hard by all means, echter wel voldoende voor tv. Als het om spraakverstaanbaarheid gaat, is een center speaker onverslaanbaar. Je kan evt ook een slimline av receiver kopen zoals de Pioneer VSX510 of de opvolger. Klasse D amps, zeer zuinig, zeer klein. En ook mogelijkheid om een sub (passief) aan te hangen. Heb je meteen iets om hdmi mee te switchen.
De speakers komen naast de TV en moeten daarom zo klein mogelijk. 2.1 is ook echt de max. wat betreft aantal speakers. De (kleine) sub kan naast het tv-meubel. Als alles dan lekker neutraal RAL9010 wordt, dan krijg ik dit er wel doorheen bij de ballotagecommissie...
Ja, ik kan nooit zo goed maat houdenjeronimo schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:55:
@Jag
Tegenwoordig eigenlijk veel meer kennis van luidspreker ontwerp. Dus nu moet het na de huidige revisie echt wel beter gaan worden dan die set! Laatste metingen aan de proef waveguide zijn bemoedigend!
Zo kwam de achterkant van de proef waveguide van gips

Beetje ruw nog

Maar metingen goed. On axis reponse keurig (zwart), net zo goed als met de Dayton waveguide (groen)

Alleen dan met een veel bredere afstraling van ongeveer 90 a 100graden, wat ook het doel was.

Tikje diffractie nog te zien, wordt waarschijnlijk beter door baffle afronding die er nog komt

2e iteratie = onderweg. Nu met figuurzaag voor het profiel / draaimal uitzagen, hopelijk iets nauwkeuriger

En drogen maar!

Ik doe ook maar eens mee.
Laatst op Marktplaats voor een 10tje en setje Jamo D115 speakers gekocht. (vooral voor de looks van de tweeter)

Vind de kasten echter niet zo mooi en de bedoeling dat ze op het bureau komen te staan.Ben dus wat gaan tekenen in SketchUp en ben tot het volgende ontwerp gekomen;

De inhoud van de kasten in nagenoeg gelijk.
Voor het maken van de gaten voor de speakers een universele gatenzaag besteld. Ben al wel alvast begonnen met de maken van de kasten;

De achterkant van de kasten worden verwijderbaar zodat ik altijd nog bij de drivers kan.
Vraagje: De onderste woofer is ongefilterd, heeft het zin om deze te filteren met de filter van een Wharfedale Delta 50 die ik nog heb liggen?
Laatst op Marktplaats voor een 10tje en setje Jamo D115 speakers gekocht. (vooral voor de looks van de tweeter)

Vind de kasten echter niet zo mooi en de bedoeling dat ze op het bureau komen te staan.Ben dus wat gaan tekenen in SketchUp en ben tot het volgende ontwerp gekomen;

De inhoud van de kasten in nagenoeg gelijk.
Voor het maken van de gaten voor de speakers een universele gatenzaag besteld. Ben al wel alvast begonnen met de maken van de kasten;

De achterkant van de kasten worden verwijderbaar zodat ik altijd nog bij de drivers kan.
Vraagje: De onderste woofer is ongefilterd, heeft het zin om deze te filteren met de filter van een Wharfedale Delta 50 die ik nog heb liggen?
Nee zeker niet. Die driver heeft een spreekspoel en filtert zichzelf daar al mee.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ziet er goed uit, hoe heb je de ronding gemaakt? Je moet zeker niet zomaar iets aan de filtering veranderen. Ofwel alles hetzelfde houden en zelfde filter gebruiken. Of alles op de juiste manier meten, importeren in filter ontwerp programma en nieuw filter ontwerpen. Het laatste doe je niet zomaar ff.
Ah oke, dat wist ik niet. Bedankt!JvS schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 22:05:
Nee zeker niet. Die driver heeft een spreekspoel en filtert zichzelf daar al mee.
Ik heb de rondingen gemaakt door 5 kerven van 10mm diep te maken (12mm MDF). Hieronder een voorbeeld plaatje.Jag schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 23:13:
Ziet er goed uit, hoe heb je de ronding gemaakt? Je moet zeker niet zomaar iets aan de filtering veranderen. Ofwel alles hetzelfde houden en zelfde filter gebruiken. Of alles op de juiste manier meten, importeren in filter ontwerp programma en nieuw filter ontwerpen. Het laatste doe je niet zomaar ff.

De midrange wilt graag een eigen behuizing met lekker veel demping. Had je daar al rekening mee gehouden?
Verder mooi gedaan. Ervaren houtbewerker?
Verder mooi gedaan. Ervaren houtbewerker?
Daar heb ik rekening mee gehouden ja. Tweeters komen in een afgesloten ruimte. Echter zijn beide tweeters sealed dus maakt het dan nog veel uit?
Zeker geen ervaren houtbewerker. Heb van een cirkelzaagje van de Aldi een beun-tafelzaag gemaakt en gebruikt voor dit projectje. Werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
Zeker geen ervaren houtbewerker. Heb van een cirkelzaagje van de Aldi een beun-tafelzaag gemaakt en gebruikt voor dit projectje. Werkt erg makkelijk moet ik zeggen.
Crossover is een custom ontworpen design, zelf totaal geen kijk op namelijk. Electronica is nooit mijn sterkste kant geweest, waardoor het me nogal verbaasde dat ik wel 2 hypexjes in elkaar kon schroeven.Jag schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:57:
[...]
Heb je zelf het crossover ontworpen? Of is dit een prefab ontwerp.
[...]
Je gebruikt ze als monitor. Heb je ook metingen van het geheel?
[/quote]
Een AD DA convertor? Dus je gaat analoog in en analoog uit? Ik snap de toepassing niet helemaal
[...]
Ik bezit een mastering studio waarin de lynx hilo word gebruikt om een signaal door mijn compressoren/eq's ed te halen, en dat vervolgens weer op te nemen. Daarnaast heb ik ten allertijde monitoring op of het analoge signaal van de gear, of het inkomende signaal vanuit mijn daw, of beiden. Dit alles via een touchscreen interface, dat eventueel via de pc beheert kan worden, of tegenwoordig zelfs met een ipad zag ik. Prachtige machine verder, erg steriel en voor mijn werk ideaal qua workflow.

Het enige nadeel is dat er geen preamps opzitten voor opnames, maar daar is hij eigenlijk ook niet voor gemaakt. Aangezien ik veel vraag krijg voor opnames, en mijn vriendin goed kan zingen, ben ik daar nu langzaam naar opzoek. Maargoed, eerst de Hilo maar weer eens terugkrijgen
De studio zelf inclusief de speakers zijn nog niet gemeten, wel hiervoor met een setje psi's. Het klinkt nu gewoon een stuk beter. Meer detail in volume verschillen, stereoimaging, the lot.
Ik zie hier trouwens prachtige projecten voorbij komen, maar eens blijven volgen
Mooie projecten de laatste tijd! Ik reageer niet altijd, maar lees wel aandachtig mee. Dat ik niet reageer heeft een beetje te maken met mn eigen frustratie dat ik zelf zo weinig aan de hobby kan doen op het moment
Maar met de aanstaande verhuizing komt er een prachtig excuus voorbij
Mn vriendin wilde zelf wat meer invloed op de TV/Audio installatie. Want met de huidige opstelling kan ze niet goed overweg (is veel meer gefocussed op kijken via de HTPC en TV kijken is bijzaak daarbij. Aan het goed kunnen bedienen van de tv ontvanger en het omschakelen van inputs ed heb ik helemaal geen aandacht geschonken).
We hebben daarom een Marantz NR1607 aangeschaft ter vervanging van mn LG home-cinemadinges. Daarmee kan je wel rechtstreeks inputs kiezen en hij schakelt ook sneller in en om. Dat gaat vast de nodige frustratie schelen. En luisteren via spotify (doen we best vaak) wordt dan opeens ook een stuk makkelijker.
We gaan de speakers van mn LG set hergebruiken, die voldoen prima, we zijn niet zulke hele home-cinemafreaks. Maar surround is wel belangrijk, het gepiep en gekraak uit de gemiddelde TV is zelfs ons te min
Maarr: De sub die erbij zit is een passief exemplaar. En de nieuwe Marantz heeft uiteraard alleen een pre-out. Dus nu kan ik me lekker uitleven op het maken van een nieuw subje. Of op z'n minst een versterker aan de huidige LG-sub knopen
Zin in
Maar met de aanstaande verhuizing komt er een prachtig excuus voorbij
Mn vriendin wilde zelf wat meer invloed op de TV/Audio installatie. Want met de huidige opstelling kan ze niet goed overweg (is veel meer gefocussed op kijken via de HTPC en TV kijken is bijzaak daarbij. Aan het goed kunnen bedienen van de tv ontvanger en het omschakelen van inputs ed heb ik helemaal geen aandacht geschonken).
We hebben daarom een Marantz NR1607 aangeschaft ter vervanging van mn LG home-cinemadinges. Daarmee kan je wel rechtstreeks inputs kiezen en hij schakelt ook sneller in en om. Dat gaat vast de nodige frustratie schelen. En luisteren via spotify (doen we best vaak) wordt dan opeens ook een stuk makkelijker.
We gaan de speakers van mn LG set hergebruiken, die voldoen prima, we zijn niet zulke hele home-cinemafreaks. Maar surround is wel belangrijk, het gepiep en gekraak uit de gemiddelde TV is zelfs ons te min
Maarr: De sub die erbij zit is een passief exemplaar. En de nieuwe Marantz heeft uiteraard alleen een pre-out. Dus nu kan ik me lekker uitleven op het maken van een nieuw subje. Of op z'n minst een versterker aan de huidige LG-sub knopen
Zin in
Dit weekend weer iets gevorderd met de bouw van de behuizingen. Universele gatenboor is binnen dus kon beginnen met het maken van de openingen voor de speakers.

Er komt nog een chamfer van 45graden bij de speaker openingen. Moet echter nog even wachten op het juiste routerbitje.
Verder heb ik de tweeters volledig gesealed van de onderste speaker en de baspoort toegevoegd.

*let niet op de deuk in de dustcap van de onderste speaker, was al zo bij aanschaf, deze ga ik er nog uithalen.

Er komt nog een chamfer van 45graden bij de speaker openingen. Moet echter nog even wachten op het juiste routerbitje.
Verder heb ik de tweeters volledig gesealed van de onderste speaker en de baspoort toegevoegd.

*let niet op de deuk in de dustcap van de onderste speaker, was al zo bij aanschaf, deze ga ik er nog uithalen.
Nou mooi hoor. T was eigenlijk wel goed geweest tweeter iets dichterbij woofer te plaatsen. Ik vind het zelf optisch mooier, maar het is geluidstechnisch ook voordelig doordat de optelling in het verticale vlak iets beter is.
Bedankt! Ik begrijp je opmerking, heb het uit design overweging niet gedaan omdat het dan lastig wordt met de aluminum grill/diffuser van de tweeter.
Volgend weekend weer verder
Volgend weekend weer verder
Tip: stofzuigerA.M.H schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:29:
Ik heb een setje Needle Deluxe Bamboo's gebouwd en de baffle met leer bekleed.

meer plaatjes hier:
http://imgur.com/a/IJk99

meer plaatjes hier:
http://imgur.com/a/IJk99
[ Voor 50% gewijzigd door LDenninger op 25-10-2016 10:55 ]
Had het al eerder voorbij zien komen het project, maar is mooi geworden
. Tevreden met geluid ook?
Zeker, het geluid is schitterend. Als ik per se commentaar moet leveren zou ik zeggen dat het wel enigszins directioneel is, dus je merkt zeker verschil tussen de sweet-spot en een paar stappen daarbuiten.
Maar voor de prijs van de basis-onderdelen ( http://www.oaudio.de/en/L...Needle-Deluxe-Bamboo.html ) klinken ze fenomenaal.
Maar voor de prijs van de basis-onderdelen ( http://www.oaudio.de/en/L...Needle-Deluxe-Bamboo.html ) klinken ze fenomenaal.
[ Voor 29% gewijzigd door LDenninger op 26-10-2016 09:00 ]
Mooi werk allemaal!
Zelf ook bezig geweest met 2 subs. Voor mijn 'main' muziek set: een gesloten sub van 43 liter met een Scanspeak 26w4558t00/Hypex amp van 38mm MDF. Alles inclusief tegen de 80Kg.
Perfect aanvulling op mijn 3-weg BR, het geheel klinkt vol maar erg strak met de X-over op 65Hz. Inmiddels mooi wit, maar daar zijn (nog) geen foto's van.

Voor een vriend ook een gesloten sub maar die is met 9,5 liter 'iets' kleiner. Mivoc AW2000 met een AM80. Hier maak ik er twee van, als multi-sub aanvulling op een monitorsetje met een 7,5 liter BR-box (CHR-70 driver). Subs worden nog gefineerd met Amerikaans notenhout, geheel in de stijl van het eerdere gemaakte mointor setje.
Ter vergelijk:

Stijl van de monitor set (onafgewerkt):

Leuke projectjes
Zelf ook bezig geweest met 2 subs. Voor mijn 'main' muziek set: een gesloten sub van 43 liter met een Scanspeak 26w4558t00/Hypex amp van 38mm MDF. Alles inclusief tegen de 80Kg.

Perfect aanvulling op mijn 3-weg BR, het geheel klinkt vol maar erg strak met de X-over op 65Hz. Inmiddels mooi wit, maar daar zijn (nog) geen foto's van.

Voor een vriend ook een gesloten sub maar die is met 9,5 liter 'iets' kleiner. Mivoc AW2000 met een AM80. Hier maak ik er twee van, als multi-sub aanvulling op een monitorsetje met een 7,5 liter BR-box (CHR-70 driver). Subs worden nog gefineerd met Amerikaans notenhout, geheel in de stijl van het eerdere gemaakte mointor setje.
Ter vergelijk:

Leuke projectjes
Nice, beste sub zo 
Ik heb nieuwe subs in mijn speakers, laatste type volt (pmc 12")

Kan ze nu dan ook eindelijk "af" noemen. Er was echter nog wel een kleine aanpassing nodig voor de bassport (80mm inkorten). Heb het uit laten rekenen en de subs verschilde nogal qua werking tov de vorige tijdelijke leen subs. Moet zeggen dat dit ook heerlijk klinkt/werkt, geen spijt dat ik hiervoor ben gegaan ipv de atc 12".
Ik moet alleen hypex weer even benaderen, ik wil de speakers eigenlijk van meer watt voorzien. Zit nu aan 800@4, 420@8 ohm per kant, wat feitelijk aan de magere kant is. Mayb is bi-amping een idee, al hoewel dat verschil in audiokwaliteit volgens mij erg weinig uitmaakt.
Ik heb nieuwe subs in mijn speakers, laatste type volt (pmc 12")

Kan ze nu dan ook eindelijk "af" noemen. Er was echter nog wel een kleine aanpassing nodig voor de bassport (80mm inkorten). Heb het uit laten rekenen en de subs verschilde nogal qua werking tov de vorige tijdelijke leen subs. Moet zeggen dat dit ook heerlijk klinkt/werkt, geen spijt dat ik hiervoor ben gegaan ipv de atc 12".
Ik moet alleen hypex weer even benaderen, ik wil de speakers eigenlijk van meer watt voorzien. Zit nu aan 800@4, 420@8 ohm per kant, wat feitelijk aan de magere kant is. Mayb is bi-amping een idee, al hoewel dat verschil in audiokwaliteit volgens mij erg weinig uitmaakt.
Is dat de black beauty van het zelfbouw forum ? Die heb ik voor mn zusje gemaakt en was onder de indruk van het geluid er vanherofruit schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:35:
[afbeelding]
Leuke projectjes
Ik ben zelf net ook weer ff bezig geweest, maak 2 setjes overnight sensation als stereo setje voor de tv voor m'n zusje en een vriendin van me. Komt een mini ampje tussen te zitten zodat de dames fatsoenlijk Netflix/spotify kunnen gebruiken

Reeds begonnen met het bouwen van 2 E15LF kasten, worden ingezet voor kleine feesten en partijen. Zijn bassreflex kasten met een 15"driver erin.
Materiaal is 18mm zeer hard geperst MDF al voorzien van een grondlaag.
Als eerste de plot voor jullie vanuit winISD, met een Eminence driver een max SPL van 128dB.

Ik heb een zaagplan doorgestuurd naar een goede kennis van ons welke zeer mooi zaagapparatuur in huis heeft.

Het bouwen kan beginnen !

Hout wordt zowel verlijmd met D2 houtlijm en geschroefd. De gaatjes worden straks dichtgeplamuurd, de kisten worden afgewerkt met Warnex coating. De hoeken worden netjes afgewerkt met flightcase delen.
Als er weer vooruitgang is meld ik hier ! . Ik moet nu eerst weer wat spullen gaan bestellen zoals handgrepen, rubberen pootjes, speakon chassisdelen etc etc.
Materiaal is 18mm zeer hard geperst MDF al voorzien van een grondlaag.
Als eerste de plot voor jullie vanuit winISD, met een Eminence driver een max SPL van 128dB.

Ik heb een zaagplan doorgestuurd naar een goede kennis van ons welke zeer mooi zaagapparatuur in huis heeft.

Het bouwen kan beginnen !

Hout wordt zowel verlijmd met D2 houtlijm en geschroefd. De gaatjes worden straks dichtgeplamuurd, de kisten worden afgewerkt met Warnex coating. De hoeken worden netjes afgewerkt met flightcase delen.
Als er weer vooruitgang is meld ik hier ! . Ik moet nu eerst weer wat spullen gaan bestellen zoals handgrepen, rubberen pootjes, speakon chassisdelen etc etc.
Nice. Wat voor tops komen erop? Zelfbouw case.nl is trouwens een goede site voor de onderdelen.
Ik heb hier 4 ondergewaarde topjes staan van American Audio, de Ps-8 . Voorlopig blijf ik die nog gebruiken. Al jeukt het wel om ook zelf 10 of 12" topjes te gaan bouwen.
Gisteren ben ik bij opruimen van spullen van m'n vader een setje Scanspeak woofers en tweeters tegengekomen. Hooguit een keer gemonteerd geweest om te experimenteren, maar verder als nieuw. Het gaat om de 18W8531 en de D2905/9700. Ik was niet echt van plan om op korte termijn niet-subwoofers te bouwen, maar met dit soort units begint het toch wel te kriebelen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Volgens mij is er met die twee units weleens een ontwerp geweest in de oude amerikaanse luidsprekerbladen, of van speakerland. Ergens wel cool om zo'n klassiek ontwerp te bouwen.
Klassiek is een rekbaar begrip, maar die units bestaan inderdaad al een tijdje. Ik denk dat die woofer het heel goed in een transmission line zou doenRaymond schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:34:
Volgens mij is er met die twee units weleens een ontwerp geweest in de oude amerikaanse luidsprekerbladen, of van speakerland. Ergens wel cool om zo'n klassiek ontwerp te bouwen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Hoi, ik was op zoek naar info over Scanpeak speaker omdat ik deze een tijdje terug even genoteerd had als een favoriet.herofruit schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:35:
Zelf ook bezig geweest met 2 subs. Voor mijn 'main' muziek set: een gesloten sub van 43 liter met een Scanspeak 26w4558t00/Hypex amp van 38mm MDF. Alles inclusief tegen de 80Kg.![]()
[afbeelding]
Zodoende kwam ik jou bericht tegen.
Heb je het inmiddels het al in je kamer staan blazen? Fototje!!
Heb je de maten/tekening gevonden, berekend of natte vinger werk bepaald?
Hoe heb je de versterker deel gescheiden van de speaker/kast deel?
Had tig jaar geleden een subwoofer gebouwd, maar na een paar maanden was mijn printp l aa t aan diggelen.
Ik ga zelf voor Piano Zwart, wel met deze speaker.
Hoeveel watt is je versterker, naar je gevoel voldoende?
Verwijderd
Goedenavond, met veel interesse heb ik het forum bekeken. Ik ben zodoende tot de conclusie gekomen dat ik ook graag een setje zelfbouw speakers wil maken.
Het doel is om een Onkyo reciever (2.1) te kopen en daar twee speakers (twee-weg) en sub bij te maken (voor de hobby en om er van te leren).
Nou vraag ik mij of (aangezien ik nieuw hierin ben) of ik met het volgende setje hard de mist in kan gaan. Ook ben ik benieuwd wat jullie er van denken. Of zouden jullie goedkoper gaan? en zo ja, wat is een goed alternatief?
SUB: http://speakerland.nl/web...a-ne225-w-04-8-sub-detail
MID: http://speakerland.nl/web...ne149-w-04-5-fullr-detail
TWEETER: http://speakerland.nl/web...a-ne25-vts-04-silk-detail
Ik snap het hele verhaal over spoelen etc. om daarmee een filter samen te stellen dat er voor moet zorgen dat bepaalde signalen (frequentie range) naar de verschillende dirvers gestuurd worden.
Waarbij het idee is om een zo vlak (en brede) mogelijke karakteristiek te krijgen.
Mijn vraag, mogen de gefilterde frequenties (voor verschillende speaker units) overlappen? of is het belangrijk dat de midwoofer frequentie tot bijvoorbeel 1000hz krijgt en de tweeter alleen boven de 1000hz?
Of mag er een overlaping in zitten dat beide de 1000hz singalen krijgen.
Ook het maken van de behuizing is kritiek heb ik begrepen, maar met behulp van verschillende tools goed te doen.
Zijn er belangrijke dingen die ik vergeet?
Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Het zijn zoals jullie zien beginners vragen, maar ik kom er niet echt uit.
Bij voorbaat dank!
Het doel is om een Onkyo reciever (2.1) te kopen en daar twee speakers (twee-weg) en sub bij te maken (voor de hobby en om er van te leren).
Nou vraag ik mij of (aangezien ik nieuw hierin ben) of ik met het volgende setje hard de mist in kan gaan. Ook ben ik benieuwd wat jullie er van denken. Of zouden jullie goedkoper gaan? en zo ja, wat is een goed alternatief?
SUB: http://speakerland.nl/web...a-ne225-w-04-8-sub-detail
MID: http://speakerland.nl/web...ne149-w-04-5-fullr-detail
TWEETER: http://speakerland.nl/web...a-ne25-vts-04-silk-detail
Ik snap het hele verhaal over spoelen etc. om daarmee een filter samen te stellen dat er voor moet zorgen dat bepaalde signalen (frequentie range) naar de verschillende dirvers gestuurd worden.
Waarbij het idee is om een zo vlak (en brede) mogelijke karakteristiek te krijgen.
Mijn vraag, mogen de gefilterde frequenties (voor verschillende speaker units) overlappen? of is het belangrijk dat de midwoofer frequentie tot bijvoorbeel 1000hz krijgt en de tweeter alleen boven de 1000hz?
Of mag er een overlaping in zitten dat beide de 1000hz singalen krijgen.
Ook het maken van de behuizing is kritiek heb ik begrepen, maar met behulp van verschillende tools goed te doen.
Zijn er belangrijke dingen die ik vergeet?
Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Het zijn zoals jullie zien beginners vragen, maar ik kom er niet echt uit.
Bij voorbaat dank!
De gebruikte units zijn sowieso vrij prijzig. Verder heeft een eigen ontwerp maken wat meer voeten in aarde. Allereerst heb je een meetset nodig om de impedantie en akoestische response van drivers in de behuizing te meten. Daarmee moet je dan vervolgens een filter simuleren/ontwerpen, bouwen, nameten, enz. Je kan best voor een eigen ontwerp gaan, maar dan moet je budget begroten voor meet apparatuur en heel veel tijd om te lezen/leren.
Het alternatief is aantrekkelijker, namelijk een bestaand ontwerp maken. Ik zou daarom als eerste stap bij speakerland langsgaan.
Het alternatief is aantrekkelijker, namelijk een bestaand ontwerp maken. Ik zou daarom als eerste stap bij speakerland langsgaan.
Jag heeft in deze absoluut gelijk. Als je van plan bent serieus geld uit te geven zou ik mezelf voorbereiden. De kans om, met op zich goede units, maar zonder ervaring, een goed klinkend systeem te bouwen is gewoon klein. En dat is zonde van het geld. Ga langs bij Speakerland, neem wat muziek mee die je goed kent en ga luisteren.
Ze kunnen je daar diverse systemen laten horen die je gegarandeerd na kunt bouwen. Nog steeds de bevrediging van zelfbouw maar met een beter resultaat.
Ze kunnen je daar diverse systemen laten horen die je gegarandeerd na kunt bouwen. Nog steeds de bevrediging van zelfbouw maar met een beter resultaat.
Verwijderd
Ah okee dank. Nou is dat juist de uitdaging die ik zoek, om het tot op de bodem uit te pluizen.
Maar het zou inderdaad jammer zijn om veel geld te besteden aan een systeem wat net niet lekker klinkt.
Maar het zou inderdaad jammer zijn om veel geld te besteden aan een systeem wat net niet lekker klinkt.
Als het net niet lekker klinkt kun je toch opnieuw beginnen? Net zolang tot het wel lekker klinkt. En je kunt natuurlijk advies vragen. Eventueel zelfs praktisch advies (er zijn ook vast mensen op forum.zelfbouwaudio.nl die je willen helpen).Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:00:
Ah okee dank. Nou is dat juist de uitdaging die ik zoek, om het tot op de bodem uit te pluizen.
Je kunt ook drivers kiezen van een bestaand ontwerp en daar zelf wat omheen bouwen. Als het niet lekker klinkt kun je uiteindelijk toch nog dat bestaande ontwerp bouwen. Zo leer je én heb je een backup.
Verwijderd
Het maken van een filter is geen sinecure. Daar heb je ervaring en meetapparatuur voor nodig. Nu moet je natuurlijk ergens beginnen maar ik vind het handiger dat je je inleest in de theorie en met een bestaand ontwerp begint.
Zoals gezegd. maak een afspraak bij Speakerland, laat je door Ruud goed voorlichten en doe een luistertest met de verschillende speakers die daar staan om te ontdekken welk geluid je best ligt. En gebruik die basis om te kijken wat je allemaal zelf wilt ontwerpen.
Zoals gezegd. maak een afspraak bij Speakerland, laat je door Ruud goed voorlichten en doe een luistertest met de verschillende speakers die daar staan om te ontdekken welk geluid je best ligt. En gebruik die basis om te kijken wat je allemaal zelf wilt ontwerpen.
Nou ja, als je je dat maar realiseert is het prima natuurlijk! De meesten beginnen er alleen aan met het verkeerde idee. Dit is niet iets wat je in een weekend doet. Een meetset kost compleet 200euro bij rumoh link. Ik zou je op het hart willen drukken deze te nemen, het is een goede prijs en dan heb je meteen alles wat je nodig hebt. Je kan dan impedantie meten van drivers en de akoestische response met een zogenaamde 2 kanaals meting. Dat laatste maakt het importeren van je metingen in filter ontwerp programma's makkelijker.Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:00:
Ik zou nog steeds eens gaan luisteren bij speakerland, je kan daar evt ook op weg geholpen worden met keuze voor drivers. Ik zou niet teveel geld aan drivers uitgeven, daar zit niet de grote winst maar wel veel verlies als het niet meteen lukt. En 2 weg beginnen, gewoon met enkele woofer+tweeter lastig zat al!
En begin altijd met een test kastje. Gewoon bouwen zoals het uiteindelijke ontwerp, alleen met goedkoop hout. Daaraan kan je dan meten en proberen voordat je de uiteindelijke versie bouwt. Bij elke stap kan je hier of op zelfbouwaudio forum hulp krijgen.
Verwijderd
Dank voor de reacties.
http://www.rumoh.eu/speaker-kits/compact-kits/seas-idunn
.
Bedoel je bijvoorbeeld de onderstaande link, de eerste afbeelding van links (is namelijk een bouwtekening toch) en de componenten los te bestellen? Om deze vervolgens zelf samen te stellen.barrymossel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Je kunt ook drivers kiezen van een bestaand ontwerp en daar zelf wat omheen bouwen. Als het niet lekker klinkt kun je uiteindelijk toch nog dat bestaande ontwerp bouwen. Zo leer je én heb je een backup.
http://www.rumoh.eu/speaker-kits/compact-kits/seas-idunn
En om dan jullie advies te combineren een test kastje te maken en te meten totdat ik de grafieken krijg die in het weergegeven zijn in de andere afbeeldingen. Dan kan ik lezen, leren en zelf bouwenJag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:34:
[...]
Een meetset kost compleet 200euro bij rumoh link. Ik zou je op het hart willen drukken deze te nemen, het is een goede prijs en dan heb je meteen alles wat je nodig hebt. Je kan dan impedantie meten van drivers en de akoestische response met een zogenaamde 2 kanaals meting. Dat laatste maakt het importeren van je metingen in filter ontwerp programma's makkelijker.
Ik ken eigenlijk niemand die succesvol is begonnen met de eerste speaker helemaal ontwerpen. Je kennisniveau is nu simpelweg zo laag dat je niet echt kunt inschatten hoe complex het is.
Doe die uitdaging met goedkope units, tenzij je het acceptabel vindt dat je honderden euros uitgeeft voor een behoorlijk grote kant op een matig resultaat. En doe een twee weg systeem.
Met units van rond de 25 euro per stuk kan je voor 150 euro + kasten een set speakers maken die beter klinkt dan alles van minder dan 1000 euro in de winkel. Dat lijkt me een beter bedrag om het mee te leren. Met ook een grote kans dat het voor niets is.
Laatste optie : koop onderdelen van een bestaand model en probeer daar zelf een speaker mee te maken. Lukt dat niet, maak dan dat bestaande model na
Doe die uitdaging met goedkope units, tenzij je het acceptabel vindt dat je honderden euros uitgeeft voor een behoorlijk grote kant op een matig resultaat. En doe een twee weg systeem.
Met units van rond de 25 euro per stuk kan je voor 150 euro + kasten een set speakers maken die beter klinkt dan alles van minder dan 1000 euro in de winkel. Dat lijkt me een beter bedrag om het mee te leren. Met ook een grote kans dat het voor niets is.
Laatste optie : koop onderdelen van een bestaand model en probeer daar zelf een speaker mee te maken. Lukt dat niet, maak dan dat bestaande model na
Verwijderd
Helemaal goed, ik snap je punt.JvS schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:17:
Heb je een voorstel van goede (prijs, kwalitiet of uit ervaring) goede en goedkope units?
Sterker nog, in het merendeel van die "1000 euro speakers" zitten zulk soort units.JvS schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:17:
Ik ken eigenlijk niemand die succesvol is begonnen met de eerste speaker helemaal ontwerpen. Je kennisniveau is nu simpelweg zo laag dat je niet echt kunt inschatten hoe complex het is.
Ik kwam laatst ergens de Visaton PORTRAIT tegen. Speakers die je als een schilderij tegen de muur kan hangen.

Aangezien mijn vrouw nogal moeilijk doet over speakers naast de televisie leek mij zoiets wel een mooie tussenoplossing. Echter vind ik deze te groot. Zelf zat ik meer te denken aan iets van 40x15x4 cm. Kent iemand drivers die hiervoor geschikt zouden zijn. Of beter nog een compleet ontwerp.
Ter vergelijk: ik heb nu hout en drivers besteld voor deze kanjers, maar dan zoals deze aan de rechterkant en een variant op het Voxel subwoofertje. Dus iets in die prijsklasse (en kwaliteit). De Voxel komt er sowieso.

Aangezien mijn vrouw nogal moeilijk doet over speakers naast de televisie leek mij zoiets wel een mooie tussenoplossing. Echter vind ik deze te groot. Zelf zat ik meer te denken aan iets van 40x15x4 cm. Kent iemand drivers die hiervoor geschikt zouden zijn. Of beter nog een compleet ontwerp.
Ter vergelijk: ik heb nu hout en drivers besteld voor deze kanjers, maar dan zoals deze aan de rechterkant en een variant op het Voxel subwoofertje. Dus iets in die prijsklasse (en kwaliteit). De Voxel komt er sowieso.
Nieuwe pics:

Speakers zijn écht af. Subtiel en enorm veel detail, aangestuurd door 2 hypex monoblokken ala 800w de stuk.Ik ben een blij man

Speakers zijn écht af. Subtiel en enorm veel detail, aangestuurd door 2 hypex monoblokken ala 800w de stuk.Ik ben een blij man
@saveljos Dat is volgens mij een ribbon tweeter.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Geen van beiden 
Is een soort van diffuser voor de bovenste tweeter. Zie je redelijk veel bij Jamo's uit dit tijdperk.
Is ook een van de redenen dat ik deze tamelijk goedkope speaker en nieuwe enclosure heb gegeven, ziet er gewoon gaaf uit.
Is een soort van diffuser voor de bovenste tweeter. Zie je redelijk veel bij Jamo's uit dit tijdperk.
Is ook een van de redenen dat ik deze tamelijk goedkope speaker en nieuwe enclosure heb gegeven, ziet er gewoon gaaf uit.
Nu zie ik inderdaad ook je vorige post van pagina terug. Krijg nog niet zo snel gevonden wat toen de gedachte van Jamo was met dit tweeter ontwerp.A.M.H schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:54:
Geen van beiden
Maar wat je gedaan hebt is wel mooi gelukt, oude speakers in nieuw jasje.
Is idd een raar diffusortje, ik zou die persoonlijk achterwege laten, tenzij het gewoon beter klinkt. Lak zie je dat het zelf gedaan is, maar als je dat écht goed wilt moet je net als ik naar de spuiterij wat NIET goedkoop is
Kun je er wat meer over vertellen? Hoe kom je aan de speakeruntis?z999 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:11:
Nieuwe pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
Units zijn geleverd door Wilmslow audio, duurde wel erg lang aangezien pmc net een nieuwe lijn met de volt's intruduceerde. De subs komen van PMC (Volt RV3143), midrange ATC (SM75-150), en de tweeters van Scanspeak (D2608/9130.00). Het is de k100 set van hun, alleen met de nodige modificaties. Die set is van zichzelf al erg goed overigens, alleen krijg je er dan een atc sub bij. Ik vind de pmc sub toch wat lekkerder/neutraler. Bassport had overigens ook na de levering nog iets aan tuning nodig, is een paar mm vanaf gezaagd. Uiteindelijk klinken ze gewoon perfect.
Fineer is overigens rustiek eiken, en de voorkanten glossy black laten spuiten bij de autospuiterij.
Geheel heeft ruim een jaar geduurd voordat alles geleverd kon worden, achteraf gezien wel waard aangezien de "echte" atc/pmc versies snel over de 10-20.000 euro gaan. Speakers worden dagelijks gebruikt in mijn studio en de resultaten zijn echt waanzinnig te noemen. Dithering/limiting verschillen zijn bvb overduidelijk hoorbaar. Als iets niet helemaal lekker zit qua eq hoor je het gelijk. Dit zijn geen speakers die je neemt om youtube of spotify op te beluisteren iig
Fineer is overigens rustiek eiken, en de voorkanten glossy black laten spuiten bij de autospuiterij.
Geheel heeft ruim een jaar geduurd voordat alles geleverd kon worden, achteraf gezien wel waard aangezien de "echte" atc/pmc versies snel over de 10-20.000 euro gaan. Speakers worden dagelijks gebruikt in mijn studio en de resultaten zijn echt waanzinnig te noemen. Dithering/limiting verschillen zijn bvb overduidelijk hoorbaar. Als iets niet helemaal lekker zit qua eq hoor je het gelijk. Dit zijn geen speakers die je neemt om youtube of spotify op te beluisteren iig
@z999 Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je studio dan.. 
Je speakers zien er iig apart uit, met die grille voor de woofer..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Nieuwe pics zegt ie, is vrijwel niks op te zien ja. Heb je ook goeie foto's?
edit: Pretty please
edit: Pretty please
[ Voor 14% gewijzigd door wagenveld op 21-04-2017 21:45 ]
(spam) http://www.utopiamastering.com/nl (spam)DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:17:
@z999 Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je studio dan..
Met img tags wil hij niet rechtop staan, dus maar even zo: http://www.utopiamastering.com/1.JPG
Die grill van de woofer is onderdeel van de aparte opbouw van volt, op deze wijze blijven de subs beter gekoeld. Zullen vast meer voordelen aanzitten. Zoals je ziet gaat de grill door in de sub naar de magneten, en zit er geen buitenskelet aan. Alles gaat dus door het midden.

Het klinkt iig heerlijk
[ Voor 42% gewijzigd door UtopiaM op 21-04-2017 23:14 ]
Ziet er heel professioneel uit zo. Zo klinken ze waarschijnlijk ook, heel mooi gedaan!
Thanks! Dat voor iemand met 2 linkerhanden
Als je de tijd hebt, en geduld, kan ik je die zelfbouw kits absoluut aanraden.
Als je de tijd hebt, en geduld, kan ik je die zelfbouw kits absoluut aanraden.
Oe, setje hoorn-tweeters?
Had je niet al eens zoiets gebouwd, of verwar ik je met iemand anders?
Had je niet al eens zoiets gebouwd, of verwar ik je met iemand anders?
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Waveguides van gips met daarachter een B&C de250 compression driver. Dit is de eerste revisie. Voor het hoog zelf een waveguide gemaakt en voor het laag het cardiode afstraal verbeterd. Nu al een tijdje bezig met de afwerking van de definitieve versie, bijna klaar. Zaterdag ga ik de 1e versie van het wisselfilter in elkaar zetten.
En update, mijn eerste passieve wisselfilter (met externe hulp), tot nu toe had ik alleen actieve filters gemaakt. Nu maar eens aan de slag met een bak vol koper 

Dat werd dit

En leverde deze zeer mooie response en optelling op

Nu 2e filter maken, en dan nog wat finetunen. Daarna definitieve onderdelen bestellen en net filter in elkaar solderen.

Dat werd dit

En leverde deze zeer mooie response en optelling op

Nu 2e filter maken, en dan nog wat finetunen. Daarna definitieve onderdelen bestellen en net filter in elkaar solderen.
Kan je dat dipje van 3-4db rond 3200hz ook horen?
Zeer onwaarschijnlijk dat je dit gaat horen. Je gehoor is namelijk niet perfect, de gevoeligheid voor verschillende tonen verschilt per persoon. Dat maakt dus dit soort verschillen zeer lastig waar te nemen. Zelfs met specifieke luistertests per toonhoogte zal het wel meevallen. Je zal vooral het placebo-effect horen als je iets hoort.Raymond schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:34:
Ik had ooit eens een speaker gemaakt met een bultje van gelijke grootte, ergens onderin het middengebied (ik meen 200-300hz). Daardoor klonken alle zangers verkouden. Bultje weg, verkoudheid weg.
Dus het kan best wel uitmaken
Vandaar ook dat ik ernaar vraag.
Dus het kan best wel uitmaken
Mwoah, smalbandig dipje, niet erg waarschijnlijk.Raymond schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:34:
Nog wat bouw foto's. Details van cardioide behuizing. Techniek gelijk aan die ook voor mic's gebruikt wordt.

Extra afronding voor esthetisch en tegen diffractie.

360 graden meting om polar / directivity sonogram mee te maken. Dit wordt een super constant directivity speaker: cardioide van bass tot en met bovenste octaaf.

Hier de amplitude responses van de waveguide met compression driver van 0 tot 90 graden

En het direcivity sonogram (kleur is geluidsintensiteit, op x-as frequentie, op y-as de hoek). Prachtig constant cardioide patroon, alleen boven 10KHz iets versmalling, maar wel stuk breder dan het was (=grotere sweetspot).

En nog wel het meest bijzondere, de polar van het laag

Het ziet er allemaal heel tof uit idd, ik ben alleen even aan het kijken hoe ik die grafieken exact moet lezen. Ik weet nu ook goed waarom ik het heb laten doen, en niet from scratch zelf ben begonnen. Als ik het zo zie, lijkt het alsof de tweeter aardig schommelt qua intensiteit?
Het vergroten van de sweetspot zou in mijn geval totaal niet relevant zijn iig. Vaste positie scheelt een hoop
.
Het vergroten van de sweetspot zou in mijn geval totaal niet relevant zijn iig. Vaste positie scheelt een hoop
Het is even wennen zo'n direcitivity sonogram. Op de x-as zie je de frequentie, op de y-as de hoek, van 180 tot -180graden. Middenin is nul graden. De kleur geeft de geluidsintensiteit aan. Dit zijn polars die een cardioide afstraling benaderen.
Verder is de waveguide helemaal zonder filter gemeten, het ging hier echt om de werking van de waveguide/direcivity. En die is heel mooi. Volgende stap is de on axis response goed krijgen!
Hier meteen een update! Lekker aan het klussen geweest.

Meten

Het passieve wisselfilter, de 1e versie, heb ik provisorisch in elkaar gesoldeerd en getest. Elektrisch een 3e orde filter, maar akoestisch een benadering van een 4e orde Linkwitz Riley. Verder een stevig filter, met maar liefst 4 zuigkringen op het hoog
. Het resultaat is heel mooi, alles werkt in 1 keer, alleen 1 zuigkring in het hoog lijkt niet te werken.

Hele mooie match van de fases rond de crossover frequentie van 1200 Hz.

En dan uiteindelijk de directivity van het geheel.

Er zitten nog wat verbeter punten in, maar het is sowieso een stuk beter dan de vorige versie. Volgende keer meer
.
Verder is de waveguide helemaal zonder filter gemeten, het ging hier echt om de werking van de waveguide/direcivity. En die is heel mooi. Volgende stap is de on axis response goed krijgen!
Hier meteen een update! Lekker aan het klussen geweest.

Meten

Het passieve wisselfilter, de 1e versie, heb ik provisorisch in elkaar gesoldeerd en getest. Elektrisch een 3e orde filter, maar akoestisch een benadering van een 4e orde Linkwitz Riley. Verder een stevig filter, met maar liefst 4 zuigkringen op het hoog

Hele mooie match van de fases rond de crossover frequentie van 1200 Hz.

En dan uiteindelijk de directivity van het geheel.

Er zitten nog wat verbeter punten in, maar het is sowieso een stuk beter dan de vorige versie. Volgende keer meer
Ik mis foto's van het soldeerwerk
.
Supervet hoor! Ben heel benieuwd hoe het gaat klinken. vond de vorige versie al erg lekker klinken.
Supervet hoor! Ben heel benieuwd hoe het gaat klinken. vond de vorige versie al erg lekker klinken.
Ik ben dit weekend ook weer eens verder gegaan met mijn 15" PA laag kasten. Gebaseerd op het E15LF design van poweraudio.

Gelijk ook even het frontrooster door een kennis van mij op maat laten knippen

Ze moeten enkel nog een vers laagje zwarte lak hebben.
Tevens netjes de topmount voor de toppaaltjes ingefreest, de handvaten ingefreest en ook de aansluitingen aan de achterkant. Alle schroefgaten zijn al geplamuurd en geschuurd. Nu moet de kist in de lak, dat zal warnex verf worden.

Gelijk ook even het frontrooster door een kennis van mij op maat laten knippen

Ze moeten enkel nog een vers laagje zwarte lak hebben.
Tevens netjes de topmount voor de toppaaltjes ingefreest, de handvaten ingefreest en ook de aansluitingen aan de achterkant. Alle schroefgaten zijn al geplamuurd en geschuurd. Nu moet de kist in de lak, dat zal warnex verf worden.

Heel mooi. Bedenk wel dat Warnex geen harde coating is, die is niet bestand tegen on the road gebruik wart mij betreft. Ook hecht het niet goed op plamuur. het heeft een enigszins ruwe onderlaag nodig om te kunnen hechten (het is op siliconen basis geloof ik). Anders gaat het bij elkaar kruipen in plaats van aan de onderlaag hechten en dat ga je enorm zien (*spreekt uit ervaring). Kortom, ik ben er niet zon fan van toch
.
Warnex is op waterbasis als het goed is. Weet jij nog alternatieven die wel hard worden en tegen een stootje kunnen ?
Nee, daarom heb ik destijds zelf ook Warnex gebruikt. Maar de pro speaker bouwers spuiten er heel wat anders op!
Hmm , het enige alternatief wat ik dan nog weet is underbodycoating wat ze ook bij auto's gebruiken, maar dat ziet er niet zo mooi uit. Gewone verf is ook geen optie, wellicht eerst eens in de grondverf rollen , en daar overheen de warnex. Ik ga er nog eens over nadenken.