Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste
Acties:
  • 345.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Daar heb je zeker een punt. Let ook even op dat je spoelen zo ver mogelijk uit elkaar houdt. Anders gaan ze inductief koppelen met elkaar en krijg je een transformator van de ene naar de ander spoel. Dat wil je zeker _niet_ hebben. Daar is van alles over te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Nou, ook het hout zagen is verkeerd gegaan. Ik had aan de hand van de tekening (deze) een cutlist gemaakt voor de bouwmarkt, maar het past voor geen meter. Ik lijk ergens 1,8cm er naast te zitten, maar ik krijg maar niet precies uitgewerkt welke plank ik nu verkeerd heb laten zagen.

Mijn cutlist was als volgt:

2x 204mmx150mm
2x 900mmx186mm
2x 900mmx240mm
Alles van 18mm MDF.

Volgens mij zit het probleem in dat de voorzijde te smal is, maar ik wil het wel zeker weten voordat ik de bouwmarkt een tweede keer laat zagen. :X

Edit: Ik zie het al, de 900x240 had 900x204 moeten zijn. 8)7

Edit 2.0: Hoort de BR-pijp een stuk uit te steken aan de onderkant? Want het onderste gedeelte van de BR-pijp is 14cm in doorsnede, terwijl het 10 hoort te zijn. Als er een stuk aan de onderkant uitsteekt, dan past het nog met 3cm voetjes. Ik kan ook geen foto's vinden van de onderkant met de BR-pijp er in bij andere buildlogs.

[ Voor 23% gewijzigd door Royenroy op 24-02-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je hebt zowel de zijpanelen als de voor-/achterpanelen in de volledige breedte laten zagen. Enkele hiervan moeten 1x of 2x 18 mm smaller. Je kan bijvoorbeeld de zijpanelen 18 mm smaller maken en het achterpaneel 36 mm, dan heb je geen naden in het voorpaneel.

http://www.loudmagnet.com/html/images/HPports.jpg
Als je het gat in precies de goede diameter (138 mm) hebt gezaagd steekt alleen het buitenste randje van 2 mm uit, het geribbelde stuk komt dus in het gat. Geeft wat houvast voor het hout.

Ik kan zo gauw niet vinden wat de lengte van de poort moet zijn. De HP100 poort is leverbaar in verschillende lengtes. Let op dat je de versie in de goede lengte gebruikt of hem (indien nodig) inkort.

[ Voor 39% gewijzigd door TBTL op 24-02-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Het onderplankje is slechts 15cm breed, een gat van 13,8cm zorgt dat er maar 0,6 cm overblijft aan beide zijden. Wordt dat dan niet heel erg fragiel? Nja, genoeg resthout om eventueel nog een tweede of derde keer te proberen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Je kan er toch gewoon een beetje afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik zie in die schets staan dat de gatdiameter 96mm is. Dat is een HP70 poort, geen HP100

• Royenroy
Apart, aangezien die tekening bijgevoegd is bij het pakket van Rumoh. Inmiddels zijn de planken bijgezaagd zodat ze nu wel goed passen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welke reflexpoort krijg je er dan bij? Dit is toch de LBVS?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Royenroy
Het is de LVBS ja, en er zit de HP100 bij.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, dat is een flink andere dan die ik gebruikt heb:

http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=1931

Zie hier mijn bouwtopic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10157

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Het jammere is, is dat je niet even snel kunt simuleren. Die 30mm tussen de voet en de onderkant van de speaker zijn in feite een verlenging van de poort. En ik heb geen idee hoe je dat aan zou moeten pakken.

Ik heb even wat geprobeerd in WinISD.
Ik kom uit op een acoustisch volume van ongeveer 28 liter.

Met een poort van dia 10cm en L=15cm wordt het ding getuned op 61 Hz en een dikke peak van +4 dB op deze frequentie.

Een 10 cm L=20 cm brengt dit terug naar +3dB. Om het meer linear te maken naar + 1dB heb je een 10 cm poort van 32cm nodig (45Hz) ! Dat voetje met die afstand zit er dus niet voor niets :+

Misschien is een hp70 poort nog niet eens zo'n slecht idee

[ Voor 56% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-02-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Dan ga ik deze maar bestellen samen met deze voetjes. Toen ik toch maar aan het bestellen was zat ik ook te kijken naar dit bordje. Volgens mij heeft dat bordje precies genoeg plaatsen om de componenten te plaatsen, wat makkelijker zou moeten zijn om te maken.

Ik wilde ook eens wat gaan spelen met WinISD, maar bij het invullen van de eerste driver liep ik al vast; ik kon de 'Z, SPL, Pe en BL' waarden niet vinden in de specsheets van de Peerless SDS164THP, dus daar laat ik het maar bij zitten. Ook het simuleren van de LBVS met andere (willekeurige) speakers ging wat stroefjes, om het wat zacht te zeggen. Met de tutorial van het zelfbouwforum wel wat kunnen spelen, maar nuttig simuleren zit er nog niet helemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Alleen Qts, Vas en Fs invullen. De rest laten berekenen door het programma.
Als je Mms, Re en Xmax ook hebt: invullen.

Uit mijn hoofd is de LVBS niet een standaard BR maar een MLTL. Dat kan WinISD niet simuleren.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Wat zijn de ervaringen hier met de minidsp's? Het lijkt mij geweldig leuk speelgoed, zeker nu er ook een "HD" versie is, die je als usb geluidskaart kan aansluiten:
https://www.minidsp.com/p...p-in-a-box/minidsp-2x4-hd

Ik lees wel wat wisselende meningen erover. Maar het lijkt me net als de raspberry pi: Misschien niet de beste hardware, maar vanwege de community wel een goede keus.

Hoe zit dat met DSP's? Ze zijn er van groundsound, hypex, wat duitse merken en ook van behringer, als losstaand apparaat.
Zijn er (afgezien van budget) goede redenen om voor de ene of de andere te gaan?

En hoe kom ik aan een geschikte meerkanaals versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik gebruik er eentje voor room correction van de sub kanalen van mijn set en Jag en ik hebben er eentje in onze kistradio zitten. Het nadeel is de lage uitgangspanning (0,9V bij mijne) en er wordt gezegd dat er geen audiofiele DAC in zit. Dat laatste geloof ik niet in, dus heb ik geen last van :P.

Voordeel is dat de software best redelijk flexibel is. Je kunt zelfs on the fly settings aanpassen. Het snapt 'overall correcties' en demonstreert het echt als een ' flow' van geluid (input correctie, Eq, Wisselfilter, eq per kanaal, output filter)

Ik heb een 2e hands rotel RMB985 als multichannel amp gekocht voor 200e ofzo. De Hypex AS2.100 gebruik ik ook voor mijn front speakers, dat is gewoon lekker alles in een en de software is veel handiger om bijvoorbeeld mee te simuleren met DSP settings in combinatie met metingen. De software is verder wel vervelender (geen overall dsp settings, geen los wisselfilter, maar gewoon 2 kanalen met elk 12 "bandjes" die je mag gebruiken voor wat jij wilt, maar je kunt er in principe alles mee.

Qua kosten zal het elkaar niet veel ontlopen. Als je nu zou moeten beginnen, zou ik wel weer voor de Hypex kiezen en niet voor de minidsp. Een plate-amp achter in je speaker is toch het netst.

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 04-03-2016 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik heb een aantal pagina's terug een niet afgemaakt project van iemand anders gekocht, tezamen met een 4x100W STA508 printje.
AtomicShockwave in "Het grote Zelfbouw speaker topic"

Werkt eigenlijk hardstikke prima. De plugin van minidsp zelf moet je kopen voor een kleine vergoeding, en die kun je dan met usb naar je device sturen. Het werkt soepel en intuitief.

Waar je wel mee moet uitkijken is het maximale uitganssignaal van je minidsp zoals JvS al zegt. Mijne doet als ik het goed onthouden heb maar 0.9V rms. En dat is in mijn geval eigenlijk niet genoeg voor het volledig aansturen van de klasse D versterker die ik er bij heb gekocht. Hiervoor heb ik dus nog een preamp nodig. Er zijn versies die meer kunnen dus maak even een goede afweging voor je betreffende toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij kan die hd versie meer uitsturen en ook een hoger ingangssignaal aan. Da's wel weer een handige upgrade :)

Ik lees idd wisselende meningen over de geluidskwaliteit, maar ik vraag me af hoe serieus ik dat moet nemen. Volgens mij is het idd wel heel leuk speelgoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ff iets anders: Gisteravond voor het eerst in lange tijd iets actief gedaan met de luidsprekerhobby :D
Sinds 2011 heb ik al een setje leuke peerless woofers liggen en daar eigenlijk niks mee gedaan.
Vorige week heb ik Arta binnengehengeld en ik heb mn meetapparatuur weer afgestoft (een e-mu tracker pre, een oude philips meetversterker en een zelfgefabriekte meetkabel), uitgevogeld hoe het ook allemaal weer werkte en de T/S parameters opgemeten.

Dan kan ik mooi een kastje uitrekenen en binnenkort eens wat gaan klussen :D

zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Subs dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
18cm midwoofers :)

Uit een restpartij.

Louc heeft er ook een speaker mee gemaakt:

http://www.rob-elder.com/LouC/speakers/Peer28/PeeDei.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Sow, eindelijk een kast in de clearcoat!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/anbsq9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dhbyp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zrhjjl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24fhbbb.jpg

Beetje jammer dat alsnog de naden door de glasvezelmat heen komen :X niks meer aan te doen. Maargoed, ik ben zeer tevreden over het resultaat. Geen druipers, zeer weinig stofjes in de lak en een acceptabele orange peel imo.
Ik ga trouwens niet ook nog met korrel 1500 de orange peel wegschuren en polijsten, want ik ben gewoon _helemaal_ klaar met schuren :+ . Eind van deze week de andere kast in de clearcoat en dan is het eindelijk klaar met dat monnikenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja veel werk afwerking :P. Maar wel mooi geworden, ziet er profi uit. Klaar (met 1e kast)?

Dan nu gas erop he :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Welke kleur zijn ze eigenlijk? Dat kan ik niet goed opmaken uit de foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ze zijn wit.

Geen creme, geen ral9010, nee gewoon wit. :P

@Jag
komt goed, nummero 1 is al volledig in elkaar gezet (ik kon het niet laten). Ik wilde alvast wat aan het crossover rommelen in minidsp, daar klopt niet veel meer van sinds de BR pijp toevoeging.
Je hoort ook echt goed dat hij een stuk lager gaat nu (beter passend bij een speaker van dit formaat). En uiteraard kon ik het niet laten om even wat muziek te luisteren. Het klinkt echt nice, zelfs in mono, in een nummer van guns en roses werd er een trommel aangeslagen en ik schrok gewoon van de felheid waarmee het uit de speaker kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gaaf is dat, als het werkt!

Veel plezier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ZO! Ze staan! *O*
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/15q8d2r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/57nsy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/34rbsjc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6ojspc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ih6o1k.jpg
Helaas een grille voor de woofer moeten doen. Kleine kinderhandjes vinden een bewegende conus erg interessant. Als je er op slaat is het net een trommel! :X

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/j8fpqe.jpg
+een extra gratis mislukte panorama (televisie oogt wel een beetje zielig) :D .

afwerking
Ik ben redelijk tevreden met het spuitwerk. Het is eigenlijk niet goed genoeg, maar de kleur is erg vergevend voor de hoogglans. Waren ze nu piano zwart geweest, dan had ik een probleem. Als ik nog eens zeeën van tijd heb ga ik wel lekker in het zonnetje zitten met een velletje 1500 grit en wat polijstpasta. Voor nu is het even goed geweest.

Geluid
Na de eerste test hoorde ik vrijwel direct dat er iets niet goed was rond de 800-1500Hz. Arta liet daar ook wat onrelmatigheid zien. Vreemd want dat was er aanvankelijk al uit gewerkt. Dus heb ik met mijn meet setup wat kleine aanpassingen gedaan rond het hoge crossoverpunt en het klinkt goed nu. Misschien toch de afwerking van de midhoorn + kast?
Het laag is goed en strak, maar ook daar is wat aan de hand als ik mijn oren kan vertrouwen. Ik denk dat ik de poort iets teveel boost geeft waardoor er een kleine piek ontstaat onder de 100Hz en daarna een dal rond de 150-200 Hz. Daarna neemt de beyma hoorn het over en is het allemaal weer prima. Bovendien kan ik het mid ook nog meten in de woonkamer, daaronder wordt het lastig.
Ik heb nog een buiten sessie nodig voor wat aanpassingen dus. Momenteel zit ik er niet zo mee, de afwijkingen zijn subtiel en on axis weet ik nu dat het vanaf +-350hz binnen 3dB zit.
Verder erg tevreden met het geluid, het stereobeeld springt er echt uit imo. Ik denk dat het komt door de directivity van de hoorn setup. Hierdoor wordt het hele beeld wat minder rommelig en plaatsen de instrumenten zich goed (pure speculatie).

Ik moet helaas verder met het volgende project (isoleren zolder) Dus ik ga het voor nu even lekker laten staan zodat het fijn kan inspelen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nice 8) ga je vast geen opmerkingen van bezoek over krijgen :+

Grill vind ik toch wel sjiek hoor. Ik denk dat dubbele woofer ook wel wat geweest zou zijn. Maar ik heb een grote speakers fetisj, dus naar mij moet je niet luisteren :P.

Je hebt denk ik nog steeds dat zelfde passieve crossover er tussen zitten en dan vervolgens met miniDSP de on axis respons gecorrigeerd? Ik ben heel benieuwd naar hoe dat uitpakt als je horizontale maar ook verticale off axis metingen doet! Met name of je verticale 0-en op de xover freq symetrisch tov de 0 graden zitten.

Edit: het lijkt me wel lonen om daar nog een keer volgens de regelen der kunst een nieuw passief xover voor te ontwerpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 05-04-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Ziet er erg mooi uit! En wat Jag al schrijft: grill oogt juist mooi zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Idd, erg mooi geworden! Nu is het de kunst om het geluid ook nog helemaal naar tevredenheid te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb gister een testboxje in elkaar geschroefd :D Oei, wat was dat leuk om weer eens te doen :)
Woofer en tweeter passen ook mooi. En het is maar goed dat het een testboxje is, want ik heb meteen al een paar dingen ontdekt die anders moeten: Woofer moet minder diep ingefreesd worden, want de rand wordt naar buiten toe dunner. En ik moet beide drivers veel hoger monteren. Nu zit de tweeter erg laag. Alle theorie komt ook weer een beetje bovendrijven bij me :D

Daarnet even wat spullen bij rumoh besteld, voornamelijk dempingsmateriaal. Daar wil ik eens mee experimenteren, om te zien wat de effecten zijn en hoe ik deze box het beste kan dempen. Als dat voor elkaar is, wil ik met het filter aan de slag. Ben er nog niet uit hoe ik dat wil aanpakken. Op zich trekt me een minidsp heel erg, maar dan moet ik ook een 4 kanaals versterker zien te scoren*
Passief filteren vind ik ook leuk, maar ik heb geen werkende crossoversoftware (LspCad) meer. Dat wordt dan even uitvogelen wat wijsheid is. Ik zou wel weer software willen waarmee ik niet alleen het filter kan ontwerpen, maar ook kan simuleren. En volgens mij kunnen alleen soundeasy en LspCad dat en dan ben ik ook weer 250 euro verder :X

*Dat lijkt mee te vallen als spielerei: linkje

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 14-04-2016 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Boxsim? En Arta natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kan Arta ook een crossover ontwerpen? Ik dacht dat je er alleen mee kon meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Klopt daar is boxsim voor. Arta is sowieso een duidelijke winnaar wbt meet software. Makkelijk, intiuietief en je kan er alles mee. Als ik anderen mag geloven is boxsim de handigste software voor filters simuleren. Zelf filter ik actief en gebruik hier filter designer van hypex voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Arta gebruik ik idd ook om te meten. Werkt hartstikke goed. Daar hoef je geen dure software meer voor aan te schaffen :)

Het lijkt erop dat er voor minidsp een excelsheet te krijgen is, waarmee het mogelijk is om op basis van gemeten respons een filter te ontwerpen. Dat lijkt de moeite van het uitzoeken waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ah, dat is mooi spul. Kan je dan naar een target response toe filteren? Als in naar een LR4 response bijv? Ik zou zeker overwegen om de 15gr meting te gebruiken om minder voor on axis diffractie effecten te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kunne jullie mij helpen, ik ben bezig met een mini Bluetooth amp op een batterij. Nu ben ik opzoek naar kleine play en back en forward knopjes. Ik kan ze gewoon niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Prachtig werk AtomicShockwave! Heel gaaf!

Zelf heb ik sinds laaaange tijd ook maar weer even een projectie opgestart. Open Baffle it is het worden gaat. 8) Deze maand speakers uitzoeken en even een ontwerp voor het frame maken. Het is nog niet zeker of het zo gaat worden, hangt er even vanaf of een maatje mij kan helpen met lassen. Maand erop bouwen. 8)

Inspiratie
Afbeeldingslocatie: http://shop.grantfidelity.com/images/products/2940.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja dat is visueel een goed ontwerp, mooi bedacht en gemaakt. Maar of het echt een goed ontwerp is zou ik niet durven zeggen. Ik zou heel benieuwd zijn naar de power respons / horizontale directivity van dit ontwerp. Als ik dit ontwerp zou namaken, zou ik eerst een test model (test plank :) ) maken, en sleuven rond het midhoog toevoegen (dus de baffle onderbreken). Ik denk dat je daar een gelijkmatigere power response mee bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Preview, resultaat van vandaag :)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Sub_210_preview.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wat wordt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Voer voor je hoedenplank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Sub nummer 4, zie ook hier en hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 28-04-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Mooie constructie met die multiplex! Waarom is de bracing zo uitgefreesd? Ga je de magneet ook nog klemmen?

Heb jij trouwens een PA achtergrond? Met je voorkeur voor warnex, speakon en actieve filtering? :P Ook multiplex wordt vaak niet gebruikt in hifi land, maar denk er sterk over om dat de volgende keer ook te gebruiken. genoeg ellende gehad met MDF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
AtomicShockwave schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:19:
[...]

Mooie constructie met die multiplex! Waarom is de bracing zo uitgefreesd? Ga je de magneet ook nog klemmen?

Heb jij trouwens een PA achtergrond? Met je voorkeur voor warnex, speakon en actieve filtering? :P Ook multiplex wordt vaak niet gebruikt in hifi land, maar denk er sterk over om dat de volgende keer ook te gebruiken. genoeg ellende gehad met MDF :)
Daar hangt de magneet tegen aan idd. Multiplex werkt erg fijn. Op zich is er niet zo veel mis met MDF, maar multiplex is lichter, sterker en verwerkt errug prettig. MDF geeft veel stof, splijt makkelijk en je hebt meer last van de kopse kanten omdat het zuigt als een malle.

Idd PA achtergrond, doe heel af en toe nog steeds wel eens een klus. Met name theater, maar ook voor een aantal audio bedrijven op locatie geklust. Leuker dan HiFi in zekere zin, meer techniek en minder onzin. Top segment pro audio lopen veel mensen met kunde, leuk om te zien. Ik hoop ergens af en toe te kunnen blijven klussen naast mijn "normale" baan :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 29-04-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Helemaal eens, werk zelf ook graag met multiplex. Alhoewel ik vermoed dat deze verkeur wel een beetje wordt beïnvloed door de belabberde kwaliteit van bouwmarkt MDF. Eventueel is HDF ook een optie, is harder en zuigt iets minder. Maar MDF bij een fatsoenlijke leverancier maakt al een groot verschil.
Jag schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:24:
Ja dat is visueel een goed ontwerp, mooi bedacht en gemaakt. Maar of het echt een goed ontwerp is zou ik niet durven zeggen. Ik zou heel benieuwd zijn naar de power respons / horizontale directivity van dit ontwerp. Als ik dit ontwerp zou namaken, zou ik eerst een test model (test plank :) ) maken, en sleuven rond het midhoog toevoegen (dus de baffle onderbreken). Ik denk dat je daar een gelijkmatigere power response mee bereikt.
Heel goed, maar je bent een beste baas als je een OB right on the money ontwerpt, in elkaar klust en beluistert natuurlijk. Het ontwerp zelf is erg modulair, dus je kunt er alle kanten mee op. Nu is het alleen niet de bedoeling dat het een eeuwigdurend altijd eraan klussen project wordt. :P We'll see. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja en daarom zou ik altijd eerst een test plank/baffe maken. Vroeger zou ik me ertoe hebben laten verleiden meteen de uiteindelijke versie te maken. Nu zou ik eerst een test baffle maken, en de directivity doormeten. Daar heb je in dit geval zeker goede reden toe aangezien de dipool werking door de baffle beinvloed wordt. Indien directivity goed is van test baffle, dan door naar volgende ronde = filter ontwerp. Na filter ontwerp uiteindelijke versie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Nee zo werkt dat natuurlijk niet bij een OB. Tegenwoordig bouw ik voor mezelf überhaupt niets meer zomaar na zonder het eerst zelf beluisterd te hebben. Of het moet toevallig een akoestisch vergelijkbaar ontwerp zijn. Je kan beter in een uur een paar planken tegen elkaar klappen en verrast worden dan na een week afwerken met een teleurstelling achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Toch weer een praktische vraag mbt het in elkaar zetten van dat filter van de lbvs. Ik heb de componenten nu met tiewraps (tijdelijk) vast zitten, maar voordat ik alles aan elkaar ga solderen heb ik nog een paar vragen. Ik gebruik het volgende plaatje als voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=49111&t=1.
De eerste spoel (meest linkse) heeft de draad die aan de binnenkant die dan naar de eerste weerstand gaat, maar war gaat de andere draad naartoe? Die zou volgens de volgende tekening:
Afbeeldingslocatie: http://www.rumoh.eu/image/cache/catalog/Speaker%20Kits/lbvs-cross-500x500.jpg
Toch samen moeten komen met het punt na de weerstand aan de onderzijde.

Moeten de - van de speakers ook allemaal op het punt massa van de volgende tekening moeten worden aangesloten?
Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=49109&t=1
En nog als aller laatste vraag: maakt de orientatie van de componenten (weerstanden of capacitors) iets uit? Ik heb ze nu aangesloten met de richting waarop de tekst stond omdat dat me het meest logische leek, maar ik weet niet of het überhaupt iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Royenroy schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:35:
En nog als aller laatste vraag: maakt de orientatie van de componenten (weerstanden of capacitors) iets uit? Ik heb ze nu aangesloten met de richting waarop de tekst stond omdat dat me het meest logische leek, maar ik weet niet of het überhaupt iets uitmaakt.
Weerstanden kun je in beide richtingen gebruiken. Condensatoren is een ander verhaal, dat hangt af van het type condensator geloof ik. Zo heb je bi-polaire condensatoren, die kun je beide kanten op gebruiken. Een Elco heeft een voorgeschreven richting.

Toverwoord voor meer info via google is polariteit. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor deze componenten maakt het niet uit, qua polariteit.

Voor de spoelen maakt de orientatie wel uit, ten opzichte van elkaar. Probeer ze haaks op elkaar te monteren, dat geeft de minste beïnvloeding.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

https://www.audioholics.c...tor-coil-crosstalk-basics

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond op 04-05-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Filter inmiddels gesoldeerd en de kast al voor een stuk gelijmd. De onderkant en achterkant komen nog, daar moesten nog wat gaten in voor de BR pijp en kabelaansluiting. Dan is die alweer bijna af. :)

[ Voor 77% gewijzigd door Royenroy op 06-05-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Wie kan mij op weg helpen. Wil een subwoofer bouwen, van de componenten van een b&w 601. Ik heb daar de techniek van en kan zo een passieve subwoofer maken. Dit is inmiddels gebeurd (niet echt gekeken naar optimale maten, heb een beetje het formaat van de oude 601 aan gehouden.

Nu kwam ik er achter dat mijn Denon x1100w geen passieve aansluiting heeft, maar een actieve subwoofer aangesloten wil hebben. Nu heb ik twee keuzes:
- mijn huidige zelfbouw via een externe versterker aansluiten;
- de subwoofer opnieuw bouwen (en dan goed a.d.h.v. de juiste maten) en daar dan alsnog een actieve versie van maken.

Bij keuze 1 komt de vraag welke versterker ik hier voor zou moeten aanschaffen/zoeken (ik zoek tweedehands, vanwege budget)
Bij keuze 2 weet ik niet welk component ik zou moeten aanschaffen om van de 601 woofer alsnog een actieve subwoofer te maken.

Mijn kennis op dit gebied is niet erg groot, heb wel wat gelezen uiteraard hier, maar ik zoek vooral de slimste / prijstechnisch beste oplossing. Niet het goedkoopste, maar ook niet perse het allerbeste (en dus duurste).

Oh ja, aangesloten op een Denon X1100W met als speakers de serie m-1, 5 maal. Gebruik het vooral voor films en series, zo af en toe voor muziek.

[ Voor 6% gewijzigd door Goofyduck384 op 10-05-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Een woofer van de 601 is niet echt een woofer die geschikt is om een subwoofer van te maken voor een subwoofer ben je toch eigenlijk minimaal een 8 inch woofer nodig ik denk dat je beter de onderdelen kunt verkopen en een andere oplossing te maken met een echte subwoofer als basis.

Hier staat wel een leuk voorbeeld : douwe.nl in "Het grote Zelfbouw speaker topic"

[ Voor 16% gewijzigd door Read op 11-05-2016 06:35 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ja dat begrijp ik ja. Alleen wil ik graag een woofer bouwen met wat ik heb. Ik Tiel niet te sterk aan de kwaliteit, dus als de woofer van de 601 niet helemaal geschikt is voor een goede subwoofer, is dat voor mij geen probleem.
Hout heb ik zat, handig ben ik ook en ik heb de attributen/onderdelen van de 601. Wat heb ik dan nog nodig om hier een actieve subwoofer van te maken?welk onderdeel moet ik aanschaffen (zonder dat het belachelijk veel kost (aangezien het dus al een budget subwoofer wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt in principe een "plate amp" nodig; een subwooferversterker.

De goedkoopste die ik ken die het een soort van doet is de xxl powersound am5080. Daar zijn in dit forum ook wel budgetsubjes mee gebouwd.

Tadaaa: http://www.marktplaats.nl...5080-subwoofermodule.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Of een miniamp die je op eBay bestelt. Dan moet je wel een receiver hebben met sub out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:24
Even dit topic misbruiken voor mijn vraag, een nieuw topic vind ik niet nodig.

Ik heb hier 2 zelfbouw subkasten staan, 15" voor PA gebruik. Recent overgenomen van iemand anders via Marktplaats.

Echter de units die er in zitten zijn overleden.

Deze units zitten er nu in ;
Afbeeldingslocatie: http://www.jawini.nl/upload/15lfcompact/DSC_0348_res.jpg

Schijnen oude eminence speakers te zijn met een ander label.

Nu met wat zoekwerk blijkt dat er ook prima een Eminence Delta 15LFA in past. Maar ik wil dat graag zeker weten. Echter ben ik niet technisch genoeg onderlegt om alle gegevens in bijvoorbeeld winiso te gooien en er wat mee te doen, ik begrijp er niks van 8)7

De kasten waarom gaat zijn zelfbouw.

Hierbij wat tekeningen;

Het gaat om de E15LF

Afbeeldingslocatie: http://www.jawini.nl/upload/15lfcompact/qx8kzo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jawini.nl/upload/15lfcompact/ansamblu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jawini.nl/upload/15lfcompact/detailinner.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jawini.nl/upload/15lfcompact/vederefrontala.jpg

Meer tekeningen eventueel op aanvraag.

Is er iemand die mij kan helpen om een vervangings woofer te bepalen ? De huidige zijn overleden.
Ik ben jullie erg dankbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Nou kom op, zo moeilijk is het allemaal niet. Een beetje doorzettingsvermogen en het gaat je lukken :).

Ik zal je op weg helpen. Het kent 4 stappen.
1. inhoud van behuizing uitrekenen met binnenmaten en zonder meerrekenen van de poorten
2. oppervlakte en lengte poorten bepalen
3. parameters van driver invoeren in windISD (alpha versie)
4. nieuw project aanmaken met deze driver, en volumes en 4 poorten invoeren van 1 en 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Jag schreef op zondag 15 mei 2016 @ 18:03:
Nou kom op, zo moeilijk is het allemaal niet. Een beetje doorzettingsvermogen en het gaat je lukken :).

Ik zal je op weg helpen. Het kent 4 stappen.
1. inhoud van behuizing uitrekenen met binnenmaten en zonder meerrekenen van de poorten
2. oppervlakte en lengte poorten bepalen
3. parameters van driver invoeren in windISD (alpha versie)
4. nieuw project aanmaken met deze driver, en volumes en 4 poorten invoeren van 1 en 2
Inhoud van de kist loop ik een beetje vast, gezien de "poorten" onderdeel zijn van de kist zeg maar. Ik kan in WINISD enkel kiezen voor rond of vierkant, maar geen van alle zijn van toepassing op deze kist.

[ Voor 7% gewijzigd door Galaxis op 16-05-2016 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Er zijn makkelijkere behuizingen om de inhoud van te berekenen idd. Je kan eerst de inhoud van het rechte deel achter de woofer berekenen. En daarna de inhoud van het min of meer ronde deel (tussen de poorten). Dit tel je bij elkaar op en je haalt er 1liter vanaf om te corrigeren voor het verlies van inhoud door de woofer.

Voor poorten invoeren in winisd kan je gewoon 4 vierkante poorten doen. Zolang het ingegeven oppervlakte maar klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Wat Jag zegt klopt om een inschatting te krijgen. In de praktijk is afstemfrequentie lager dan wat WinISD opgeeft. De poort wordt namelijk effectief verlengd door de wanden van de kast.

De Eminence Delta 15 LFA werkt op zich wel in jouw kasten, maar het is niet optimaal. De kast is wat aan de kleine kant. Je krijgt veel mid bass en weinig diepe bas. Er zijn betere opties.

[ Voor 139% gewijzigd door TBTL op 16-05-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja goed punt, dat is idd nog wel een factor waarschijnlijk. Zeker weet je het pas als je een impedantie meting doet van een woofer in de behuizing, maar ja, daar heb je meet apparatuur voor nodig :). Je kan iig wel een idee krijgen van welke driver goed presteert als je met WinISD simuleert met idd de kanttekening dat de tuning nog iets lager zal uitvallen door bovengenoemd effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Bedankt voor de input, Ik ga er even mee spelen. Zijn 2 compacte subjes voor de verhuur. Doen voornamelijk kleine feestjes tot 50 man met 8" topjes erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zou zeker even proberen een simulatie er tegen aan te gooien. Een driver die zich eigenlijk is een grotere behuizing thuisvoelt erin stoppen is zonde. Dan beter of kiezen voor minder effcientie en meer diepgang of vice versa. Daarvoor is win ISD geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Duidelijk, Denk ik. Ik heb er al wat verschillende divers in gegooid, weet alleen niet waar ik het beste op moet Letten in de plot grafieken. Haha

Ik heb nog veel te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik ben op het moment bezig om mijn HT setup te upgraden. Andere TV, AV-versterker, etc. Nu heb ik al mooie, goedklinkende B&W DM604S2 speakers maar ik ik mis er nog enkelen: de Dolby Atmos speakers.

Nu kan ik uiteraard zulke speakers kopen maar ergens moet het een keer ophouden. TV, versterker, etc kosten al aardig wat geld en daarom overweeg ik om zelf de Atmos speakers te bouwen - betere kwaliteit voor 'hetzelfde' geld). Verder kan ik ze zo maken, dat ze perfect bovenop de 604's passen.

Nu wil ik dus niet teveel geld besteden aan deze speakers en vroeg me af wat jullie kunnen adviseren met de volgende specificaties:
- Onderkant speaker: 23.6 x 41.1cm
- Niet te hoog: 20 a 30cm max. De speaker zelf komt onder een hoek te staan
- Zoveel mogelijk bass en hoog: kan een gescheiden systeem zijn zolang het maar past
- Budget voor onderdelen (speakers + filters; niet het hout en dergelijke): ~200 euro voor twee stuks
- Wellicht is het mogelijk om de DM604's aan te passen? De top-firing speakers in de DM-604's bouwen en gebruik maken van de klankkast?

Ik ben handig en technisch, maar ik heb geen ervaring met het bouwen van speakers. Ik ken de merken niet, weet niet wat betaalbare kwaliteit is, etc. Wel heb ik dit topic regelmatig gelezen uit interesse dus het een en ander is me wel duidelijk.

Als het niet teveel gevraagd is hoor ik graag jullie mening. Iig bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Misschien handig om er geen geheel topic voor aan te maken.
Maar hier zit ik misschien ook wel goed.

Van mijn subwoofer (Wharfedale) is de glaszekering door. Op de zekering staat 5k t1al250V.
Neem aan dat ik dan een 1A 250V 5x20mm moet hebben? En moet dat dan een trage zijn?
(is niet mijn kennisgebied, electro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anteros schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:23:
Ik ben op het moment bezig om mijn HT setup te upgraden. Andere TV, AV-versterker, etc. Nu heb ik al mooie, goedklinkende B&W DM604S2 speakers maar ik ik mis er nog enkelen: de Dolby Atmos speakers.

Nu kan ik uiteraard zulke speakers kopen maar ergens moet het een keer ophouden. TV, versterker, etc kosten al aardig wat geld en daarom overweeg ik om zelf de Atmos speakers te bouwen - betere kwaliteit voor 'hetzelfde' geld). Verder kan ik ze zo maken, dat ze perfect bovenop de 604's passen.

Nu wil ik dus niet teveel geld besteden aan deze speakers en vroeg me af wat jullie kunnen adviseren met de volgende specificaties:
- Zoveel mogelijk bass en hoog: kan een gescheiden systeem zijn zolang het maar past
- Budget voor onderdelen (speakers + filters; niet het hout en dergelijke): ~200 euro voor twee stuks
- Wellicht is het mogelijk om de DM604's aan te passen? De top-firing speakers in de DM-604's bouwen en gebruik maken van de klankkast?

Ik ben handig en technisch, maar ik heb geen ervaring met het bouwen van speakers. Ik ken de merken niet, weet niet wat betaalbare kwaliteit is, etc. Wel heb ik dit topic regelmatig gelezen uit interesse dus het een en ander is me wel duidelijk.

Als het niet teveel gevraagd is hoor ik graag jullie mening. Iig bedankt voor het lezen!
In zijn algemeenheid moet je zelfbouwen om de hobby of omdat je iets speciaals wil, geld besparen zal meestal tegenvallen. 604's aanpassen, hoe zie je dat voor je zonder die speaker ingrijpend te veranderen?

Ik zou eerst heel goed bedenken of je hier echt alle tijd, moeite en geld in wil steken. Want speaker bouw is zo simpel nog niet. Een sub bouwen is nog makkelijk te doen, een bestaand ontwerp nabouwen ook. Maar een 2weg is lastig.

Misschien iets met een breedbander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Anteros schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:23:

Misschien niets zelfbouw maar gewoon een paar 601 kopen 2 de hands zelfde klankkleur dus moet bij je 604 passen.
Op marktplaats staan er een paar :
http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=3

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:56
Zo, in dit redelijk rustige topic mag ik vast een vraag stellen over het verbouwen van een paar zuilspeakers.
Ik wilde namelijk voor niet te veel geld mijn 5 sateliet speakers van jamo vervangen want ik werd behoorlijk weggeblazen bij een buurman van mij en mijn nieuwe woonkamer heeft nogal een lastige akoestiek (behoorlijk grote ruimte, nisjes en een kolom in het midden).
Op MP twee jamo graduate four zuil speakers gekocht en ook 2 boekenplank speakers. Nu wil ik deze ombouwen voor bevestiging aan of (staand) tegen de muur. Ik vind het het belangrijkst dat ze minder ver uitsteken uit de muur dus ze moeten smaller worden. De 2 boekenplank speakers zijn simpele 2 weg speakers, dus dat gaat wel lukken. De twee zuilspeakers hebben beide 2 hele grote woofers. Daarnaast kan ik ze niet op de grond plaatsen, (staat een TV-meubel in de weg). In ieder geval heb ik nu wel erg veel bas vanaf de voorkant.

Mijn vraag dus: Kan ik de zuil speakers ombouwen zodat ik bij beide 1 van de woofers weglaat? Waar moet ik dan op letten qua bedrading? Tips zijn welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:22
@Jag, @Read: Dank jullie voor jullie reacties. Ik heb er nog eens over nagedacht en de situatie beter bekeken. Er is in mijn geval een andere manier om Atmos toe te voegen zonder zelfbouw en daarom zie ik er idd vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

phamoen schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:52:
Zo, in dit redelijk rustige topic mag ik vast een vraag stellen over het verbouwen van een paar zuilspeakers.
Ik wilde namelijk voor niet te veel geld mijn 5 sateliet speakers van jamo vervangen want ik werd behoorlijk weggeblazen bij een buurman van mij en mijn nieuwe woonkamer heeft nogal een lastige akoestiek (behoorlijk grote ruimte, nisjes en een kolom in het midden).
Op MP twee jamo graduate four zuil speakers gekocht en ook 2 boekenplank speakers. Nu wil ik deze ombouwen voor bevestiging aan of (staand) tegen de muur. Ik vind het het belangrijkst dat ze minder ver uitsteken uit de muur dus ze moeten smaller worden. De 2 boekenplank speakers zijn simpele 2 weg speakers, dus dat gaat wel lukken. De twee zuilspeakers hebben beide 2 hele grote woofers. Daarnaast kan ik ze niet op de grond plaatsen, (staat een TV-meubel in de weg). In ieder geval heb ik nu wel erg veel bas vanaf de voorkant.

Mijn vraag dus: Kan ik de zuil speakers ombouwen zodat ik bij beide 1 van de woofers weglaat? Waar moet ik dan op letten qua bedrading? Tips zijn welkom!!!
Het ligt eraan wat je verstaat onder ombouwen en welke welke kwaliteit je wilt blijven behouden. Je kan niet zomaar zonder educated-guess drivers weglaten, kasten aanpassen en ze boven een meubel tegen de muur aanplakken zonder daarmee het gedrag van de speaker sterk te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Ik heb zo'n versterker die met zo'n microfoontje de speakers calibreerd, die kan daar misschien voor compenseren. Daarnaast vind ik dat ik al te veel bass hoor via die zuilspeakers. Waar zou ik wel op moeten letten, want aanpassen wil ik ze toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wat bedoel je met aanpassen? Andere behuizing? Met de meeste aanpassingen heb je een nieuw aangepast filter nodig wat het meteen complex maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik kom er niet helemaal uit. Zoals ik hierboven al ergens noemde, heb ik de woofer van de B&W601 waar ik een budget subwoofer mee wil bouwen. Ik weet het, deze is daar niet super voor geschikt, maar het is mn eerste projectje, wil er geen geld in steken, doe het met wat ik heb liggen. daarnaast ook de basspoort van de 601 en de aansluiting van de speakerkabels.
Daarnaast heb ik de xxl powersound am5080 om er een actieve sub van te maken.

Maar hoe groot moet de kist nou worden? Ik heb WinISD gedownload, maar loopt compleet vast bij het invullen van al die parameters.. Of is dit helemaal niet nodig? Ik kan wel het laatste tabblad (Dimensions) bijna helemaal invullen door gewoon de speaker op te meten. Maar al die andere afkortingen kom ik echt niet uit en kan ik op internet niet vinden....

Het gaat me enkel om het formaat van de kist die ik nu moet gaan bouwen.. En eventueel of de binnenkant nog op een bepaalde manier vorm moet krijgen. Ik was van plan er alleen hoogpolig tapijt als demping in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Goofyduck384 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:28:
Ik kom er niet helemaal uit. Zoals ik hierboven al ergens noemde, heb ik de woofer van de B&W601 waar ik een budget subwoofer mee wil bouwen. Ik weet het, deze is daar niet super voor geschikt, maar het is mn eerste projectje, wil er geen geld in steken, doe het met wat ik heb liggen. daarnaast ook de basspoort van de 601 en de aansluiting van de speakerkabels.
Daarnaast heb ik de xxl powersound am5080 om er een actieve sub van te maken.

Maar hoe groot moet de kist nou worden? Ik heb WinISD gedownload, maar loopt compleet vast bij het invullen van al die parameters.. Of is dit helemaal niet nodig? Ik kan wel het laatste tabblad (Dimensions) bijna helemaal invullen door gewoon de speaker op te meten. Maar al die andere afkortingen kom ik echt niet uit en kan ik op internet niet vinden....

Het gaat me enkel om het formaat van de kist die ik nu moet gaan bouwen.. En eventueel of de binnenkant nog op een bepaalde manier vorm moet krijgen. Ik was van plan er alleen hoogpolig tapijt als demping in te doen.
Heb je de kistjes van de 601 nog dan kun je uitgaan van die afmetingen scheeld je een hoop gereken, ik neem aan dat B&W de kastjes goed berekend heeft.
Dus wil je ze als subwoofers gebruiken haal de tweeters eruit, het scheidingsfilter plaats je versterker draadjes op de sub en draaien maar eventueel als de tweeter een gat in de kast veroorzaakt deze effe dichten.

[ Voor 3% gewijzigd door Read op 03-06-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Handleiding WinISD, o.a. over het invoeren van de parameters: http://zelfbouwaudio.nl/f...php?f=32&t=12938&start=22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Aangezien het toch om mijn eerste projectje ga, ga ik dan maar even uit van de oude afmetingen. Helemaal precies (via WinISD) komt dan wel een andere keer. Gaat me toch om het ongeveer, ben nog geen expert 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Die zuilspeakers die ik heb hebben 4 drivers erin. de 2 bass drivers zijn exact hetzelfde. Ik wil eigenlijk minder bass en een andere behuizing om ze tegen de muur te plaatsen en minder diep te maken. Wat zou er gebeuren als ik gewoon 1 bass module weglaat? Kan ik dat gewoon testen door er 1 los te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 22:41
Ja dat zo in principe wel kunnen over het algemeen. Welliswaar kan het zo zijn dat ze appart zijn afgefilterd maar dat zal wel niet in dit geval.

Een andere behuizing maken gaat je klank wel echt veranderen. Helemaal als je de inhoud anders gaat maken dan origineel.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
phamoen schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:48:
Die zuilspeakers die ik heb hebben 4 drivers erin. de 2 bass drivers zijn exact hetzelfde. Ik wil eigenlijk minder bass en een andere behuizing om ze tegen de muur te plaatsen en minder diep te maken. Wat zou er gebeuren als ik gewoon 1 bass module weglaat? Kan ik dat gewoon testen door er 1 los te koppelen?
Nou dat is nog niet zo makkelijk te zeggen. Je krijgt iig een stuk minder laag uit je speaker. Maar als je één woofer afkoppelt, dan halveert ook de frequentie van het laagdoorlaat filter van de woofer(s). En de afstemming wordt heel anders door de grotere inhoud voor een enkele woofer plus de aanwezigheid van een soort passieve radiator. Maar stuk zal het waarschijnlijk niet gaan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

phamoen schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:48:
Heb je toevallig een bass reflex poort aan de achterkant zitten dan kun je proberen deze effe dicht te proppen met een theedoek en kijken wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Maar een enkele woofer zorgt er wel voor dat de inhoud kleiner kan dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Ja, maar dan moet je ook de poort aanpassen zodat je tuning frequentie niet veel te hoog wordt. En je moet het wisselfilter aanpassen zodat het laagdoorlaatfilter niet een heel andere afkap frequentie krijgt. En eigenlijk moet je ook de baffle step correctie verminderen dan wel helemaal uit het filter halen als je er een soort on wall speakers van maakt. Maar goed, wellicht boeit het je niet hoe het klinkt, dan laat je dit gewoon achterwege en dan klooi je gewoon een iets in elkaar en hoop je er het beste van, kan ook :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 04-06-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Precies!
Maar zonder gekheid, ik wil het graag goed / verantwoord doen, maar dan weet ik nog niet goed hoe ik het nu aan moet pakken. Ik zal eens exact alles opmeten. Grofweg komt het erop neer dat ik de zuilspeakers omwil bouwen tot een diepte van ongeveer 20 cm. Met behoud van de overige afmetingen. 30cm breed en ruim 100cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
De makkelijkste oplossing is om de inhoud hetzelfde te houden en verder niets te veranderen. En dan je receiver te gebruiken om wat laag eraf te EQen met een normaal shelving filter.

Evt zou je nog voor gesloten kunnen gaan dan kan je het iets kleiner maken, kom je meestal wel mee weg met gesloten.

Als je een woofer eruit gaat halen moet je All the way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Ok. Dus zonder reflexpoort mag ik het volume wel iets verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Eigenlijk moet je het simuleren. Maar goed daar heb je TS parameters voor nodig. Meestal komt het volume bij gesloten niet super nauw. Het gaat wel heel anders klinken hoor in een gesloten behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Als ik dus eerst de reflexpoort dicht doe kan ik enigszins horen hoe het gaat klinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Klopt. Maar als je ze breder gaat maken en tegen de muur gaat plaatsen wordt het wel weer anders. Je kan nu een idee krijgen door de poort dicht te stoppen en ze tegen de muur te zetten. Dikke kans dat het redelijk wollig gaat klinken. Probeer dan ook eens of gewoon wat laag wegdraaien in je receiver voldoende helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi all, ik ben van plan om mijn eerste speaker ombouw zelf te gaan maken. Omdat het mijn 1e test gaat zijn begin ik simpel.

Ik heb een oud setje speakers staan Jamo compact 70:
Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NjgyWDEwMjQ=/z/I7oAAOSwKadXPjlu/$_84.JPG

In de kast wil ik 2 jack aansluitingen maken. Eentje waar ik mijn telefoon direct op kan aansluiten, en 1 aansluiting die achter een versterkertje zit.Dit wordt een goedkoop Chinees dingetje denk ik.

Ik wil gaan werken met MDF maar heb een paar vragen hierover:
  • Hoe dik moet het zijn om te zorgen dat de kast goed stevig is?
  • Wat zou een mooie manier zijn om de kast af te werken?
  • Hoe bepaal ik hoe de binnenkant eruit moet zien, qua indeling en demping?
Heb jullie een paar goede tips waar ik mee aan de slag kan, of rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wil je het portable maken? Als je je telefoon er op wil aansluiten, kan dat alleen maar als je er een versterker inbouwt. Je zou dan bijv een TA2024 in kunnen bouwen in 1 vd speakers en dan een doorlus maken naar de andere speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Jag schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:23:
Wil je het portable maken? Als je je telefoon er op wil aansluiten, kan dat alleen maar als je er een versterker inbouwt. Je zou dan bijv een TA2024 in kunnen bouwen in 1 vd speakers en dan een doorlus maken naar de andere speaker.
Hi, ik heb het getest, maar blijkbaar is mijn iPhone krachtig genoeg om de speakers aan te sturen. Hij kan natuurlijk niet heel hard, maar het klinkt nog best goed al zeg ik het zelf.

Qua amp dacht ik aan zoiets. Hij kan op stopcontact, maar je kan ook een batterypack aansluiten voor onderweg.http://www.ebay.com/itm/N...f2340e:g:Z2YAAOSwqu9VL4EE

[ Voor 11% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 17-06-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:28:
[...]

Hi, ik heb het getest, maar blijkbaar is mijn iPhone krachtig genoeg om de speakers aan te sturen. Hij kan natuurlijk niet heel hard, maar het klinkt nog best goed al zeg ik het zelf.

Qua amp dacht ik aan zoiets. Hij kan op stopcontact, maar je kan ook een batterypack aansluiten voor onderweg.http://www.ebay.com/itm/N...f2340e:g:Z2YAAOSwqu9VL4EE
Je kunt ook eens in dit topic kijken voor wat tips: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:46:
Hi all, ik ben van plan om mijn eerste speaker ombouw zelf te gaan maken. Omdat het mijn 1e test gaat zijn begin ik simpel.

Ik heb een oud setje speakers staan Jamo compact 70:
[afbeelding]

In de kast wil ik 2 jack aansluitingen maken. Eentje waar ik mijn telefoon direct op kan aansluiten, en 1 aansluiting die achter een versterkertje zit.Dit wordt een goedkoop Chinees dingetje denk ik.

Ik wil gaan werken met MDF maar heb een paar vragen hierover:
  • Hoe dik moet het zijn om te zorgen dat de kast goed stevig is?
  • Wat zou een mooie manier zijn om de kast af te werken?
  • Hoe bepaal ik hoe de binnenkant eruit moet zien, qua indeling en demping?
Heb jullie een paar goede tips waar ik mee aan de slag kan, of rekening mee moet houden?
Wacht wacht! Ik ken dit type speaker, en deze heeft volgens mij een foamrand om de woofer. Even het rooster erafhalen en een keer prikken voordat je er heel veel moeite in gaat stoppen. Dikke kans dat ze hardstikke rot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:28:
[...]

http://www.thevamp.co.uk/ is ook nog een optie, heb hem zelf. Nog niet getest op heel veel speakers, maar er komt een prima geluid uit voor zo'n klein ding.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
AtomicShockwave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:35:
[...]

Wacht wacht! Ik ken dit type speaker, en deze heeft volgens mij een foamrand om de woofer. Even het rooster erafhalen en een keer prikken voordat je er heel veel moeite in gaat stoppen. Dikke kans dat ze hardstikke rot zijn.
Ok thanks, ik ga er naar kijken, heb hem al wel open gehad maar heb de speaker zelf nog niet bekeken. Ze klinken nog wel "goed".

Ben nu naar een design aan het kijken en het gaat denk ik zoiets worden:
Afbeeldingslocatie: https://img1.etsystatic.com/024/1/6542683/il_570xN.489399295_96ey.jpg
HeatWave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:52:
[...]

http://www.thevamp.co.uk/ is ook nog een optie, heb hem zelf. Nog niet getest op heel veel speakers, maar er komt een prima geluid uit voor zo'n klein ding.
Ziet er grappig uit, maar is dus geen stereo?

[ Voor 19% gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 21-06-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Dilemma, kom d'er niet helemaal uit waar ik de oplossing nou moet zoeken.
Ik heb zelf een subwoofer gemaakt, gebruikmakend van een woofer van de B&W601 en een nieuwe XXL Powersound AM-5080.
Echter krijg ik hem niet mooi qua geluid, er zit een constante ruis doorheen en de geluiden komen ook niet echt lekker door. De ruis/krakend geluid, zoals in het filmpje, is vooral aan het begin te horen. Zet ik even een goed bass-nummer op, merk ik dat de bass wel goed lijkt doorgegeven te worden, maar bij normaal geluid hoor ik constant dit geluid...

[YouTube: https://youtu.be/I5errflVEl8]

Waar moet ik zoeken? Is de woofer misschien kapot? Of ligt dit eerder aan de XXL? Of is dit een aardingsprobleem? Hoe kom ik er achter waar dit probleem ligt en hoe ik het kan oplossen/maken?

Subwoofer aangesloten op een Denon x1100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:18:
Dilemma, kom d'er niet helemaal uit waar ik de oplossing nou moet zoeken.
Ik heb zelf een subwoofer gemaakt, gebruikmakend van een woofer van de B&W601 en een nieuwe XXL Powersound AM-5080.
Echter krijg ik hem niet mooi qua geluid, er zit een constante ruis doorheen en de geluiden komen ook niet echt lekker door. De ruis/krakend geluid, zoals in het filmpje, is vooral aan het begin te horen. Zet ik even een goed bass-nummer op, merk ik dat de bass wel goed lijkt doorgegeven te worden, maar bij normaal geluid hoor ik constant dit geluid...

[video]

Waar moet ik zoeken? Is de woofer misschien kapot? Of ligt dit eerder aan de XXL? Of is dit een aardingsprobleem? Hoe kom ik er achter waar dit probleem ligt en hoe ik het kan oplossen/maken?

Subwoofer aangesloten op een Denon x1100W.
Heb je hem aangesloten op de sub uitgang het lijkt namelijk of je hem op een gewone lijn uitgang hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
nee op de sub uitgang idd... Ik heb twee subuitgangen, hij staat op de eerste.
Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste