Update.
Afgelopen weekend de "simpele" crossovers opgebouwd.

Oeh een electrolytische condensator, kijk gauw de andere kant op
Vervolgens weer wat metingen binnenshuis gedaan. Ik heb met trial en error de minidsp wat getweaked, en vervolgens een meting gedaan. Ik heb de EQ zo minimaal mogelijk proberen te houden. Met het volgende resultaat

Zoals je ziet is het nog niet helemaal glad gestreken, maar het is een begin.
De laagweergave goed meten was een stuk lastiger. Ik heb dit nearfield gedaan, zodat de gate verder open kon. Ik heb alleen het filter niet uitgezet dus er zit een 48db/oct afval op 300hz bij. Had ik eigelijk niet moeten doen.

Ik ben nog niet begonnen aan het aan elkaar plakken van nearfield en farfield. Ik heb het gewoon even op het gehoor geleveld. Dat gaat imho best goed bij deze frequenties. En heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in een "buiten-meting".
Ook maar een gooi gedaan naar een fullrange afstraalpatroon.

De gaten en bulten tussen 50 en 300 Hz zullen wel room modes zijn denk ik. En gek dat de directivity bij hogere frequenties verdwijnt. Misschien de scherpe randen net naast de hf hoorn?
Conclusie: er valt nog een hoop te leren
Hoe klinkt het? Goed. Al moet ik zeggen dat ik het lastig vind om te luisteren naar een mono luidspreker. Vooral omdat je stereo gewend bent en dan toch wat mist "breedte" vooral. Ik ben super tevreden over het hoog uit de B&C DE250 das echt haarscherp. Bij stemgeluid heb ik wel het idee dat ik een beetje "horn like" vervorming hoor, maar niet storend. Maargoed, het is ook een hoorn

. Het laag is erg goed, strak (snel). Al is dat laatste wel een beetje een achilleshiel merk ik nu.
De conusexcursie is vrij fors bij een gemiddeld hard volume. En ik merk dat ik de hoorns flink moet temperen zodat de woofer het bij kan houden. Nu had ik dat al verwacht met een gesloten kast, maar ik schrok toch van de conus uitslag. Ik zit er dan ook ernstig over te denken om er alsnog een poort in te zagen, dat trekt de dB's wat omhoog, en geeft wat minder load op de driver. Hij heeft het eigenlijk gewoon nodig imho. Maargoed meer group delay, minder strakke bas. Keuzes keuzes...
Next: kasten afwerken, kijken wat er nog te leren valt van de metingen. En hopen dat na het aflakken het wat minder nat is buiten. Want ik denk toch echt dat ik daar waardevollere metingen kan gaan doen.