Allereerst, leuk dat je zelf gaat bouwen.M14 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:34:
Zo, even een schopje het nieuwe jaar in.
Als zelfbouw project heb ik al een tijd het idee om 2 12" of 15" subwoofers te bouwen voor in de huiskamer. Omdat dit een eerste zelfbouw project is wil ik kiezen voor een gesloten kast, om zo de kans op succes iets te vergroten. Is dit een wijze keuze, of zijn er goede redenen om toch voor een gepoorte kast te gaan?
Als driver heb ik een Dayton RSS315HF-4 of RSS390HF-4 in gedachte. Deze zijn, als ik het goed heb, bedoelt voor een gesloten kast.
Mocht je voor een bestaand ontwerp gaan, dan is in principe een gepoort ontwerp niet moeilijker of makkelijker te bouwen dan gesloten. Het vergt alleen wat meer werk.
Verder zijn er verschillen tussen gepoort en gesloten waar je complete boeken over kan schrijven (en zijn geschreven...) Ik stel voor dat je deze pagina doorneemt. Je keuze hangt dus af van je huidige speakersysteem, beschikbare oppervlakte, gebruiksdoel, enz enz enz.
Tot slot, je gaat zo te lezen voor een multi-sub opstelling, dus verdiep je ook in afstemming en meetmethodieken. In dit topic (en het akkoestiek topic) kan je aardig veel nuttige info vinden