Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:
  • 341.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
M14 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:34:
Zo, even een schopje het nieuwe jaar in :).

Als zelfbouw project heb ik al een tijd het idee om 2 12" of 15" subwoofers te bouwen voor in de huiskamer. Omdat dit een eerste zelfbouw project is wil ik kiezen voor een gesloten kast, om zo de kans op succes iets te vergroten :). Is dit een wijze keuze, of zijn er goede redenen om toch voor een gepoorte kast te gaan?

Als driver heb ik een Dayton RSS315HF-4 of RSS390HF-4 in gedachte. Deze zijn, als ik het goed heb, bedoelt voor een gesloten kast.
Allereerst, leuk dat je zelf gaat bouwen. :) Ben je vooral geïnteresseerd in het bouw aspect, of in het ontwerp aspect? De reden dat ik het vraag, speakers ontwerpen kent een steile leercurve (al is dat met subwoofers nog te overzien). Dus als het vooral in het bouwen zit: pak een bestaand (en bewezen) ontwerp!!! Er zijn op het internet honderden proof-of-concepts te vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf mijn subwoofer aan de hand van een design van Humble Homemade Hifi gebouwd (DIY archief).

Mocht je voor een bestaand ontwerp gaan, dan is in principe een gepoort ontwerp niet moeilijker of makkelijker te bouwen dan gesloten. Het vergt alleen wat meer werk.

Verder zijn er verschillen tussen gepoort en gesloten waar je complete boeken over kan schrijven (en zijn geschreven...) Ik stel voor dat je deze pagina doorneemt. Je keuze hangt dus af van je huidige speakersysteem, beschikbare oppervlakte, gebruiksdoel, enz enz enz.

Tot slot, je gaat zo te lezen voor een multi-sub opstelling, dus verdiep je ook in afstemming en meetmethodieken. In dit topic (en het akkoestiek topic) kan je aardig veel nuttige info vinden :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:55

M14

herofruit schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Allereerst, leuk dat je zelf gaat bouwen. :) Ben je vooral geïnteresseerd in het bouw aspect, of in het ontwerp aspect? De reden dat ik het vraag, speakers ontwerpen kent een steile leercurve (al is dat met subwoofers nog te overzien). Dus als het vooral in het bouwen zit: pak een bestaand (en bewezen) ontwerp!!! Er zijn op het internet honderden proof-of-concepts te vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf mijn subwoofer aan de hand van een design van Humble Homemade Hifi gebouwd (DIY archief).

Mocht je voor een bestaand ontwerp gaan, dan is in principe een gepoort ontwerp niet moeilijker of makkelijker te bouwen dan gesloten. Het vergt alleen wat meer werk.

Verder zijn er verschillen tussen gepoort en gesloten waar je complete boeken over kan schrijven (en zijn geschreven...) Ik stel voor dat je deze pagina doorneemt. Je keuze hangt dus af van je huidige speakersysteem, beschikbare oppervlakte, gebruiksdoel, enz enz enz.

Tot slot, je gaat zo te lezen voor een multi-sub opstelling, dus verdiep je ook in afstemming en meetmethodieken. In dit topic (en het akkoestiek topic) kan je aardig veel nuttige info vinden :)
Nuttige post :). Het gaat mij om beide, zowel het ontwerpen als het zelf bouwen. Die bouwpakketten vind ik vaak overpriced en geven toch een ikea-gevoel. Bij bestaande ontwerpen is het vaak een stuk esthetisch wat me niet aanstaat en wanneer blijkt dat de driver moeilijk te krijgen is, is het de vraag of een vervanger geschikt is voor het ontwerp. En dan ben je uiteindelijk toch zelf aan het ontwerpen, iets waar ik ook voornamelijk de uitdaging in zie :).

De link waarbij de afweging tussen een gesloten of gepoorte kast wordt beschreven is erg nuttig, al was ik al op de hoogte van een aantal zaken. De drivers die ik in gedachte heb zijn bedoeld voor een gesloten kast (EBP < 50).

Ik denk dat ik wel bevestiging heb op mijn initiële vraag, wat redenen kunnen zijn om voor een gepoorte kast te gaan in plaats van een gesloten kast. In mijn geval geen. Gesloten is simpeler te bouwen en minder efficiënt is voor in de huiskamer niet zo relevant.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een basreflex is voornamelijk bedoelt om wat meer laag uit een speaker 'te toveren' en/of wat meer SPL te halen.
Echter gaat voor niks de zon op. Ik zou je een hele stapel aan ongelooflijk ingewikkelde papers kunnen sturen, maar het komt er eigenlijk gewoon op neer dat een basreflex iets meer vervormt.

Ik loop inmiddels al heel wat jaar (professioneel) mee. De eerste vragen die ik altijd stel.
Naar wat ben je op zoek? Wat voor muziek wordt er geluisterd, kijk je film, hoe luid/hard moet het en wat is het budget, hoe moet het eruit zien? (sommige mensen houden van klein, anderen van groot).
Welke mogelijkheden hebben je qua versterking ed? (moet het op een huidige set of kun je vanaf de grond af beginnen)

Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer omdat ze zich die paar dingen niet afvragen.

Mijn eerste vraag zou bv zijn, waarom kies je voor een aantal 15 inch monsters?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 12:36
M14 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:34:
Omdat dit een eerste zelfbouw project is wil ik kiezen voor een gesloten kast, om zo de kans op succes iets te vergroten :). Is dit een wijze keuze, of zijn er goede redenen om toch voor een gepoorte kast te gaan?

.
Ik heb weinig verstand van bouwen, maar een poort levert je hoorbaarheid tot op een lagere frequentie wat dan wel ten koste gaat van de response tijd van het laag. In de ergste gevallen zullen de lage tonen minder definieerbaar zijn en soms zelfs "flopperig" klinken.

Als je woofer groot genoeg is om in een gesloten kast al vanaf de 20Hz netjes weer te geven is er effectief geen reden meer om nog te kiezen voor een gat in je box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1027145

Mijn vraag

hallo allemaal ik heb een setje Logitech z-326 2.1 systeem liggen deze gebruik ik niet meer. en heb net een klein c1'tje gekocht met mijn zusje het probleem is dat zij de auto normaal wil laten en ik natuurlijk een dikke stereo wil hebben. mijn oplossing (ik heb er geen verstand van) maar ik maak een opmaat gemaakte kist waar ik de boxen in verwerk. een omvormertje 300 w van 12 v naar 230 met sigarretenplug heb ik ook al.... nou was mijn idee, de omvormer er op aan te sluiten en zo een uitneembaar muziek systeem te creëren. wat zijn jullie ideeën hierover? of pak ik het misschien helemaal verkeerd aan?

ik hoop dat iemand mij een reactie kan geven

mvg, robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
Anoniem: 1027145 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:18:
Mijn vraag

hallo allemaal ik heb een setje Logitech z-326 2.1 systeem liggen deze gebruik ik niet meer. en heb net een klein c1'tje gekocht met mijn zusje het probleem is dat zij de auto normaal wil laten en ik natuurlijk een dikke stereo wil hebben. mijn oplossing (ik heb er geen verstand van) maar ik maak een opmaat gemaakte kist waar ik de boxen in verwerk. een omvormertje 300 w van 12 v naar 230 met sigarretenplug heb ik ook al.... nou was mijn idee, de omvormer er op aan te sluiten en zo een uitneembaar muziek systeem te creëren. wat zijn jullie ideeën hierover? of pak ik het misschien helemaal verkeerd aan?

ik hoop dat iemand mij een reactie kan geven

mvg, robin
De vraag kun je misschien beter hier stellen: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]

Maar ik vraag me af of je die omvormer überhaupt nodig hebt. Ik weet niet waar de versterker in die set op speelt, maar vast geen 230V.

---edit---
Ah, je wedt al op meerdere paarden: logitech z-623 in auto

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 12-01-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1027145

barrymossel schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:40:
[...]

De vraag kun je misschien beter hier stellen: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]

Maar ik vraag me af of je die omvormer überhaupt nodig hebt. Ik weet niet waar de versterker in die set op speelt, maar vast geen 230V.
dat durf ik niet te zeggen maar zoals je hem uit de winkel haalt is hij bedoeld voor het stopcontact ik zal hem even openschroeven zometeen kijken wat de binnenkant mij kan vertellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Tijdje terug via ALIexpress wat terminals/binding posts besteld. Die heb ik intussen ontvangen. En ik moet zeggen: Kwaliteit is toppie, gewoon dezelfde kwaliteit als wat je bij de bekende luidsprekerzelfbouwshops krijgt.

Dus ik kan deze van harte aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7yjvbjgeSvuYjIlw0ydc67is/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xnFh4n8SfIVCUO1QLyDZ7B4p/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Ah goeie. Want die krengen zijn vaak absurd duur, al vaak over verbaasd. Moet zeggen dat ik zelf helemaal op Neutrik ben overgestapt. Er komt geen niet neutrik connector meer het huis in. Ok, vooruit, lichtelijk overdreven. Ik heb nog wat banaanpluggen van Nakamichi in gebruik wegens dat consumenten apparatuur nog niet zo verstandig is speakon te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:25:
Ah goeie. Want die krengen zijn vaak absurd duur, al vaak over verbaasd. Moet zeggen dat ik zelf helemaal op Neutrik ben overgestapt. Er komt geen niet neutrik connector meer het huis in. Ok, vooruit, lichtelijk overdreven. Ik heb nog wat banaanpluggen van Nakamichi in gebruik wegens dat consumenten apparatuur nog niet zo verstandig is speakon te gebruiken :P
Ik heb idd ook speakondingen liggen. Maar banaanpluggen vind ik ook prima werken en dan is dit een veel aantrekkelijker optie dan die bij nl webshops kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja maar Speakon, fijne connector! Degelijk, luchtdicht, locked, je kan heel je speaker array eraan ophangen als het moet, je kan het niet verkeerd aansluiten, je kan geen kortsluiting maken, je kan er overheen rijden met je auto, ze zijn er ook haaks en ze zijn niet eens duur! Waarom zou je ooit iets anders willen is dan de grote vraag :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Jag : Ze zijn lelijk :+

Maar wat ik al schreef: Ik heb ze ook en vind ze ook prima :)

[ Voor 69% gewijzigd door Raymond op 02-02-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:30:
Ja maar Speakon, fijne connector! Degelijk, luchtdicht, locked, je kan heel je speaker array eraan ophangen als het moet, je kan het niet verkeerd aansluiten, je kan geen kortsluiting maken, je kan er overheen rijden met je auto, ze zijn er ook haaks en ze zijn niet eens duur! Waarom zou je ooit iets anders willen is dan de grote vraag :P ?
Ik zou ze niet helemaal luchtdicht noemen.
Met de nodige 15-21 inch PA kasten op vol gas hoor je heel wat gepuf en gepiep.
Maar dat hangt een beetje af van welk type je precies neemt.
De haakse variant is erg mooi. Helaas zijn ze niet goedkoop.

@Raymond
Wat ik kan zeggen van dingen uit China. Het 'goud' corrodeert vaak wel heel snel.
Overigens is het allemaal voor de looks. Je kunt prima standaard bananen connectors gebruiken of gewoon een mooie jack plug of zelfs gewoon XLR (met een andere kabel)
Maarja,voor sommigen klinkt dat dan ineens niet meer als maagdelijke elfjes 8)7

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
B_FORCE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:25:
[...]

@Raymond
Wat ik kan zeggen van dingen uit China. Het 'goud' corrodeert vaak wel heel snel.
Overigens is het allemaal voor de looks. Je kunt prima standaard bananen connectors gebruiken of gewoon een mooie jack plug of zelfs gewoon XLR (met een andere kabel)
Maarja,voor sommigen klinkt dat dan ineens niet meer als maagdelijke elfjes 8)7
Ik geloof er niks van dat die intertechnik spullen die hier te koop zijn ook maar een haar beter zijn dan deze.
Misschien dat een WBT wel van hogere kwaliteit is, maar die merkloze spullen bij de bekende speakershops zijn dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:09:
[...]

Ik geloof er niks van dat die intertechnik spullen die hier te koop zijn ook maar een haar beter zijn dan deze.
Misschien dat een WBT wel van hogere kwaliteit is, maar die merkloze spullen bij de bekende speakershops zijn dat echt niet.
Het zal niet zoveel schelen. Feit is wel dat je via Ebay/AlieExpress echte meuk kan tegenkomen.
Je weet dus niet altijd wat je exact koopt. Ik heb al een paar keer gehad dat connectors afbraken (ja, hoe dan hoor ik je denken), of ze al na 2 maanden gecorrodeerd waren, de spoed van de bout vol met bramen zaten of gewoon zo scheef waren dat het niet paste etc etc.

Ik ga niet zeggen dan het allemaal meuk is, maar het risico is soms wel iets hoger.
Dus goed opletten naar goede reviews ed

Wat je ook kunt doen is kijken of Farnell niks heeft en je bestelling bij Mux droppen 8)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
B_FORCE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:16:
Wat je ook kunt doen is kijken of Farnell niks heeft en je bestelling bij Mux droppen 8)
Hoeft niet eens via Mux, kan je zelf 'direct' bij Farnell bestellen via https://sinuss.nl. Zodra je je als particulier bij Farnell probeert te registreren krijg je de melding dat je bij Sinuss moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:14:
[...]

Hoeft niet eens via Mux, kan je zelf 'direct' bij Farnell bestellen via https://sinuss.nl. Zodra je je als particulier bij Farnell probeert te registreren krijg je de melding dat je bij Sinuss moet zijn.
En betaal je ineens heel veel meer dan enkel die 21% BTW ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
B_FORCE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:16:
[...]

Ik ga niet zeggen dan het allemaal meuk is, maar het risico is soms wel iets hoger.
Dus goed opletten naar goede reviews ed
En af en toe krijg je een tip via een forum, van iemand die het besteld heeft en de kwaliteit heeft kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, misschien is het een beetje een bevestiging van mijn vermoeden, maar ik zoek een eenvoudig subje om in de auto net wat aanvulling te geven aan de normale speakerset. Hoeft dus geen SPL contest te winnen. En bij vookeur in een compacte gesloten behuizing.

Goedkope MTX RT10-04 gevonden, en een wat duurdere JBL S2 1024.
Parameters zijn vrijwel vergelijkbaar, en met een kastje van 25L kom ik op een Qtc van net boven de 0,73 uit. Nu weet ik wel, alle waar naar zijn geld... Meestal.... Heel veel verschil in geluid zullen deze 2 speakers niet gaan geven denk ik zo. Of zie ik iets over het hoofd? De MTX zit op pakweg 60€, de JBL op €90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Alleen al vanwege die agressieve print (op die mtx woofer), zou ik voor de JBL gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hehe, die hele sub gaat sowieso verstopt worden. Maar die fabrikanten voor car-audio doen wel erg hun best om de units als een soort aardbevingsgenerator er uit te laten zien. Voor thuisgebruik zie je gelukkig geen enorme letters of verstevigingen op de conus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo, mn ARTA is ingeregeld, mn meetboxje voor elkaar en ik heb mn LspCad ook maar weer eens afgestoft.

Meting gedaan aan de kleine Klang+Ton Hornspeakers die ik heb nagebouwd. Metingen komen prima overeen met de metingen uit het tijdschrift. Nu de boel inlezen in LspCad en kijken wanneer ik het filter invoer, of ik dan ook resultaten krijg die overeenkomen met mn metingen. Mooie vingeroefening lijkt me dat, om er weer een beetje in te komen. Ook wel handig dat ik dat gewoon op mn laptoppie kan doen, zonder dat ik meteen in de kelder mn complete meetopstelling weer moet optuigen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verrek, een zelfbouwspeakertopic d:)b

Ik heb enkele jaren geleden de Galactica's van Tony Gee (www.humblehomemadehifi.nl) gebouwd.

Op het zelfbouwaudioforum heb ik destijds nauwgezet de hele bouw bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o99iz3NzozxqrHsEgWsdgE74/full.jpg

ik moet nog een paar puntjes op de i zetten......bijv.de Neodinges-magneetje zwart spuiten waarmee de PA-roosters (vanwege onze hondjes) vast zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yQf5jcPlrBt4LLbmBtZlD9cu/full.jpg

:+

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 12-02-2018 12:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik had ze op het andere forum ook al voorbij zien komen, maar het blijven prachtige speakers. Werkelijk vakmanschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

blissard schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:39:
Ik had ze op het andere forum ook al voorbij zien komen, maar het blijven prachtige speakers. Werkelijk vakmanschap.
thanks, zit je ook op ZBA? :)

edit: ik heb je al gevonden! Dat is ook grappig, ik heb net jouw Overnight Sensations-bouwverslag even getipt in een nieuw topic waar iemand naar die speakers vroeg :)

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 12-02-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Fraggert schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:22:
Verrek, een zelfbouwspeakertopic d:)b

Ik heb enkele jaren geleden de Galactica's van Tony Gee (www.humblehomemadehifi.nl) gebouwd.

Op het zelfbouwaudioforum heb ik destijds nauwgezet de hele bouw bijgehouden.

[afbeelding]

ik moet nog een paar puntjes op de i zetten......bijv.de Neodinges-magneetje zwart spuiten waarmee de PA-roosters (vanwege onze hondjes) vast zitten.

[afbeelding]

:+
echt super gaaf. Deze speakers zijn mijn next level uitdaging!

ik heb nu de Eidolon clone van Tony , dus niet de soup (opus) maar de Eidolon. vzw ik weet is die ook maar 1x gebouwd. Heb gewisseld tussen de gewone en diamond versie (tweeters net weer terug van accuton)

maar ooit... moeten deze er nog komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ray schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:27:
maar ooit... moeten deze er nog komen!
Thanks ray :)

houd er wel rekening mee dat dit ontwerp al van (voor) 2008 is, volgens mij die is de 15 incher al niet meer leverbaar dus je zult wel aan de slag moeten met het filter als er andere drivers in komen maar
niets wat niet op te lossen valt, zeker niet met behulp van Tony Gee.
Dat is een hele vriendelijke vent die me echt goed heeft bijgestaan, van mailtjes tot eens wat bezoekjes bij hem thuis om uitleg te krijgen over de bouwwijze en filters etc.Hij neemt echt de tijd voor je en legt leuk en enthousiast uit.

wat meer info voor je PDFje van 02-2009

De kast is relatief complex maar niet onmogelijk te bouwen. Ik wou ooit nog eens zelf luidsprekers bouwen en ik vind houtbewerking/meubelmaken leuk dus besloot die twee maar eens flink te combineren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Ik denk dat ik vooral de kastbouwer van mijn huidige speakers zal moeten motiveren om deze uitdaging aan te gaan... zal er eens wat foto's van posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ray schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:32:
Ik denk dat ik vooral de kastbouwer van mijn huidige speakers zal moeten motiveren om deze uitdaging aan te gaan... zal er eens wat foto's van posten
ja leuk, en mocht je er aan willen beginnen, roep gerust vragen, dan kan ik laten zien hoe ik e.e.a heb opgelost mocht dat niet duidelijk zijn uit mijn bouwtopic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:36:
Zo, mn ARTA is ingeregeld, mn meetboxje voor elkaar en ik heb mn LspCad ook maar weer eens afgestoft.

Meting gedaan aan de kleine Klang+Ton Hornspeakers die ik heb nagebouwd. Metingen komen prima overeen met de metingen uit het tijdschrift. Nu de boel inlezen in LspCad en kijken wanneer ik het filter invoer, of ik dan ook resultaten krijg die overeenkomen met mn metingen. Mooie vingeroefening lijkt me dat, om er weer een beetje in te komen. Ook wel handig dat ik dat gewoon op mn laptoppie kan doen, zonder dat ik meteen in de kelder mn complete meetopstelling weer moet optuigen :P
En aanvullend hierop bij Rumoh een verzameling experimenteeronderdelen aangeschaft (BR buisjes, filtermateriaal, dempingsmateriaal enzovoorts).

Het ontwikkelen is het leukste, als ze klaar zijn is de lol eraf :+

Nu eerst lekker weer een beetje comfortabel worden met bouwen, meten en simuleren. Het gebeurt toch allemaal in verloren uurtjes, nu met de baby enzo erbij. Dus we zijn zo weer een aantal maanden verder voor er iets concreets is. Maar da's niet erg, het is een hobby voor erbij :)

Ik heb nog een paar mooie projecten en ideeën op de plank liggen, dus ik kan voorlopig vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zo, afgelopen weekend eens aan het meten gegaan. Ik heb een cheaptrick van Klang+Ton nagebouwd. Die heb ik eerst gemeten zonder filter en daarna met filter.

Vanavond de metingen in LspCad geladen. En daarin het filter gesimuleerd. De vergelijking staat in onderstaand plaatje.

Ik vind het een succes: Gesimuleerde filter (dus meting van luidspreker zonder filter, met een gesimuleerd filter) komt precies overeen met de gemeten luidspreker met filter :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/endJo2UXYMJO7y47wXj5xTLf/full.png

(meting geldt vanaf ongeveer 250Hz)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 26-02-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou dat is goed gelukt. Meting is met gate? Wat voor onderdelen gebruik je?

Ziet eruit alsof er mogelijk nog wel wat baffle step correctie op mag plus tweeter wat zachter. Of klinkt het in balans zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Jag Meting is met gate inderdaad. Ik heb gemeten in onze kelder met plafondhoogte op 2m30.

Het is een tangband w4-1337 in een hoorntje. Niet hiervandaan, maar ze hebben wel alle info: http://www.lautsprechersh...hershop.de/hifi/ct256.htm

Leuk om alles weer in de vingers te krijgen zo :)

Nu verder met meten onder hoeken en uitvogelen hoe het ook alweer zit met de fase. Dat is weggezakt bij mij. Ik meet dualchannel, dus zou correcte fase moeten hebben. Maar ik heb de indruk dat de looptijd naar de mic er nog steeds inzit bij Arta. Dus ik mag weer de boekjes in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het is niet zo heel ingewikkeld. Als je dual channel meet in arta, heeft Arta een tijdsreferentie en meet je dus ook de looptijd mee en derhalve de absolute fase.

Als je single channel meet, zet Arta de impuls op een standaard sample en kan je alleen nog maar de minimum fase meten: de afgeleide van de amplitude response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:20:
Het is niet zo heel ingewikkeld. Als je dual channel meet in arta, heeft Arta een tijdsreferentie en meet je dus ook de looptijd mee en derhalve de absolute fase.

Als je single channel meet, zet Arta de impuls op een standaard sample en kan je alleen nog maar de minimum fase meten: de afgeleide van de amplitude response.
Ik moet me daar ff weer in verdiepen en er weer comfortabel in worden. Ik heb in het verleden veel gemeten en daar kwam toen veel meer bij kijken :) Ik gebruikte toen Sample Champion: http://www.purebits.com/ en natuurlijk het meegeleverde programmaatje bij LspCad.

En daar speelde het verkrijgen van de juiste fase juist een grote rol, dus ik moet ff wennen aan hoe het bij ARTA gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Praktische how to die ik op zba heb gezet ooit link.

Verder moet je in de manual van Arta zijn. Er staan nog wel twee mooie application notes op de Arta site: quasi anechoisch meten en directivity metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die how to heb ik idd gevolgd, net als een korte tutorial die ik op i-net heb gevonden.

De theorie is gewoon weggezakt bij mij en de ervaring ook. Maar da's niet erg, dat is de lol ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jag schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:55:
Nou dat is goed gelukt. Meting is met gate? Wat voor onderdelen gebruik je?

Ziet eruit alsof er mogelijk nog wel wat baffle step correctie op mag plus tweeter wat zachter. Of klinkt het in balans zo?
Bafflestep zit er wel genoeg op (je kan ook maar zoveel bas uit een 5" woofertje willen trekken :) ). Die tweeter heb ik idd nog een beetje getemd met een 0.22mH spoeltje, dat klinkt beter. Dat is nog wel een goede aanvulling op het standaard klang+ton filtertje. Ik heb nog ff hem helemaal glad getrokken (die twee bulten weggepoetst), maar dat voegt verrassend weinig toe.

Vanmiddag lekker een uurtje zitten luisteren, via de emulator van LspCad, is een beetje vergelijkbaar werken als met minidsp: wijzigingen in de filtering hoor je meteen. Alleen bootst LspCad een passief filter na.

Weer ouderwets prutsen met luidsprekers, lekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JtEaGvgJWp074geZLdB3RKx4/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 04-03-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afgelopen weekend het filter goed opgebouwd en de speakers uit de kelder in de woonkamer geplaatst en daar een uurtje zitten luisteren.
Daar klonken ze uiteraard weer anders :) Deze keer viel het gebrek aan bas eigenlijk wel op. Daar had ik in de kelder geen last van. Nu dus weer terug naar de tekentafel en zien dat we toch iets meer bafflestep gaan toepassen en het dan nog een keer proberen.

Lekker prutsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-06 19:32
Hoi iedereen,
ik wil een draagbare speaker gaan ontwerpen, dit is op basis van een idee van Lutkeveld. Het bestaat uit een Dayton nd140-4 woofer met een Dayton nd20fb tweeter, deze zitten dan in een gesloten kast van 4.5L en de woofer staat in serie met een condensator om zo de speaker lager te laten komen. (hier zijn een aantal artikelen/forumdraadjes van te vinden op internet)

De waarde van de condensator heb ik berekend maar die formule kan ik zo snel niet meer vinden, de waarde is in ieder geval 670uF, dit was ook de waarde die optimale resulaten gaf in de simulatie.

Het is de bedoeling dat de speaker actief gefilterd en gebiampt wordt, dus de woofer en tweeter elk hun eigen kanaal op de versterker. Ik ben begonnen met het simuleren hiervan in vituixCad, hierbij heb ik de simulatie van de woofer gemerged met de frd op 300hz en de frd van de tweeter ingeladen. Ook heb ik bij de woofer de bafflestep gesimuleerd.

Ik heb nu voor het actieve filter gebruik gemaakt van een bafflestepcorrectie van 6db tot 500hz en een 2e orde lowpass filter op 1850hz op de woofer en een 2e orde highpassfilterop 3150hz op de tweeter ook zit er een gain van -1db op de tweeter, dit geeft de volgende simulatie: Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iEW7vH/Vituix_CAD_SPL.png

Ik maak me nu vooral nog zorgen over de "golf" tussen de 1 en 3khz, gaat dit goed hoorbaar zijn?

Ik zag ook al een versterker van shure met dsp voorbijkomen en Lutkeveld is ook bezig met een alles n 1 print, echter heb ik al een versterker(ta2024) liggen en kosten de onderdelen voor een actief filter niet zoveel, als ik dan later nog wil upgraden zou dat nog een manier kunnen zijn.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben een complete newbie dus alle tips en tricks zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ottermannetje schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:32:
Hoi iedereen,
ik wil een draagbare speaker gaan ontwerpen, dit is op basis van een idee van Lutkeveld. Het bestaat uit een Dayton nd140-4 woofer met een Dayton nd20fb tweeter, deze zitten dan in een gesloten kast van 4.5L en de woofer staat in serie met een condensator om zo de speaker lager te laten komen. (hier zijn een aantal artikelen/forumdraadjes van te vinden op internet)

De waarde van de condensator heb ik berekend maar die formule kan ik zo snel niet meer vinden, de waarde is in ieder geval 670uF, dit was ook de waarde die optimale resulaten gaf in de simulatie.

Het is de bedoeling dat de speaker actief gefilterd en gebiampt wordt, dus de woofer en tweeter elk hun eigen kanaal op de versterker. Ik ben begonnen met het simuleren hiervan in vituixCad, hierbij heb ik de simulatie van de woofer gemerged met de frd op 300hz en de frd van de tweeter ingeladen. Ook heb ik bij de woofer de bafflestep gesimuleerd.

Ik heb nu voor het actieve filter gebruik gemaakt van een bafflestepcorrectie van 6db tot 500hz en een 2e orde lowpass filter op 1850hz op de woofer en een 2e orde highpassfilterop 3150hz op de tweeter ook zit er een gain van -1db op de tweeter, dit geeft de volgende simulatie: [afbeelding]

Ik maak me nu vooral nog zorgen over de "golf" tussen de 1 en 3khz, gaat dit goed hoorbaar zijn?

Ik zag ook al een versterker van shure met dsp voorbijkomen en Lutkeveld is ook bezig met een alles n 1 print, echter heb ik al een versterker(ta2024) liggen en kosten de onderdelen voor een actief filter niet zoveel, als ik dan later nog wil upgraden zou dat nog een manier kunnen zijn.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben een complete newbie dus alle tips en tricks zijn welkom!
Complete newbies lukt het doorgaans niet om een simulatie met gemeten FRD te combineren en dat nog te corrigeren met een baffle step correctie :+. Lekker bezig zeg ik :).

1 ding waar het waarschijnlijk wel mis gaat in je simulatie is de absolute fase. Zijn je metingen dual channel uitgevoerd met mic op exact dezelfde positie? Zo nee, dan heb je de akoestische offset tussen woofer en tweeter niet in je simulatie zitten en dan zal het real life resultaat niet overéénkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-06 19:32
Ik heb vandaag weer wat dingen geprobeerd, ik kwam erachter dat ik bafflestep op het verkeerde moment erin had verwerkt dus dat zit nu goed (na het mergen ipv ervoor). Ik heb gekeken naar de akoestische offset die je noemde, in het frd bestand van de woofer staat een vertraging tenopzichte van de akoestische oorsprong van 63us, dus deze heb ik toegevoegd. Ook heb ik de y-offset van de woofer staan op -100mm en de tweeter op +50mm, dit maakte verder niet veel verschil. Met een 2e orde linkwitz-Riley high en lowpass op 2350hz en verder dezelfde condensator en bafflestepcorrectie gaf dat het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eEy7jc/Vituix_CAD_Six_pack.png

Dan heb ik nog wel twee vragen: welk zma bestand moet ik gebruiken? Die van Dayton waar ik ook de frd vandaan heb of die van de gesimuleerde kast? Ze geven nogal andere resultaten bij de lagere frequenties, ik heb nu de zma van de gesimuleerde kast gebruikt omdat deze ook gebruikt wordt voor de lage tonen.

De tweede vraag heeft betrekking tot het mergen, daarbij vallen me twee dingen op, er zit een verschil in volume op op het punt waar er gemerged wordt, waardoor je dus een overgangsstukje krijgt, maakt dit uit of kan ik beter 1 van de twee een paar db offset geven?

Wat ik me nu realiseer terwijl ik dit aan het typen ben is dat als ik de bafflestepcorrectie wel alleen toevoegde aan het deel met behuizing, de volumes wel gelijk waren. Was er misschien ook sprake van bafflestep bij het meten van de frd's waar niet voor gecompenseerd is? Want dan wordt bafflestep simuleren moeilijk denk ik want je weet niet hoe groot die kist was dus bij welke frequenties bafflestep een rol ging spelen?

Het tweede wat me opviel was dat het programma automatisch een vertraging van -145us invulde voor het gesimuleerde deel. Weet iemand waarom dit is?

Het mergen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fAD9VH/merger.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:07
leuk... Na 10 weken wachten op drivers met een verwachtte leverdatum van 10-12 weken krijg ik nu te horen dat ze het niet kunnen leveren.
Afbeeldingslocatie: https://www.loudspeakerbuilding.com/user/design/stories/Artikel/2012/August/Axis23ne/axis23_05.JPG
De bovenste heb ik al. Die wou ik aanvullen met de onderste. En omdat bovenste toch niet helemaal naar wens is qua afwerking wou ik die ook opnieuw maken, maar dan misschien alles in de kleur blauw. Geen idee of dat een moeilijke kleur is (zoals zwart)https://robbreportedit.fi...ia-evo-maestro.jpg?w=1024

Kijken of Intertechnik dan op zijn minst alle details van de kit willen doorgeven. En hopelijk kan ik het elders alsnog bestellen. Anders moet ik kijken hoe ik mijn monitors in vloerstaanders ga ombouwen.

Edit:
Ik heb wel een ontwerp die mij aanstaat met dezelfde drivers. Alleen ik twijfel of dit wat is aangezien de oorspronkelijke ontwerp ontworpen is door een luidspreker blad en dit ontworpen is door een klant daarvan.
https://www.lautsprecherb...m=tab_rating#post_article
Dan voel ik me er toch minder prettig bij. Of is dat nergens voor nodig?

[ Voor 22% gewijzigd door saveljos op 06-06-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik snap de vraag niet. Als de drivers niet leverbaar zijn, wat is dan nu precies je plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1081759

Hallo,

Ik twijfel tussen de aankoop van een dual 12inch hifonics 600 watt rms per stuk of 450 watt rms per stuk. Wat is aan te raden en zit er veel geluidsverschil in?

Dan een andere vraag. Ik ben hierbij ook van plan een eigen subwooferkist te maken (voor het eerst) en ik vroeg me af wat voor kist nu het beste is en welk materiaal. Nu weet ik dat meestal MDF gebruikt wordt maar ik vroeg me af of eikenhout ook geschikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 1081759 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:17:
Hallo,

Ik twijfel tussen de aankoop van een dual 12inch hifonics 600 watt rms per stuk of 450 watt rms per stuk. Wat is aan te raden en zit er veel geluidsverschil in?

Dan een andere vraag. Ik ben hierbij ook van plan een eigen subwooferkist te maken (voor het eerst) en ik vroeg me af wat voor kist nu het beste is en welk materiaal. Nu weet ik dat meestal MDF gebruikt wordt maar ik vroeg me af of eikenhout ook geschikt was.
Als het je eerste bouwproject is zou ik beginnen met een sub in een gesloten kist. Dat is veel gemakkelijker te bouwen dan een reflex of membraan systeem. En geeft vaak al hele goede resultaten ook al is het filter niet optimaal.

MDF is beter dan eiken omdat het een betere demping heeft. Wat prima kan is een mdf kast maken en deze bekleden met eiken fineer of een leuke dunne multiplex. Mocht je gewoon een eiken kast willen maken dan vooral dat doen. let er wel op dat eiken meer werkt dus je zal het veel beter moeten verbinden.

Van die drivers heb ik geen idee, voor een eerste project wil ik je vooral meegeven ga ervoor en geniet ervan. Laat je niet te gek maken met wat het beste is en "hoe het hoort", wees niet bang om er je eigen ding van te maken.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Jag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 00:21:
Ik snap de vraag niet. Als de drivers niet leverbaar zijn, wat is dan nu precies je plan?
De driver is nog wel vindbaar ergens. Maar de complete set van driver icm crossover zijn niet meer verkrijgbaar. En die onderdelen van de crossover zijn online niet te vinden. Daarbij twijfel ik of de originele crossover dus ook past in de iets aangepaste behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1081759

pyrofielo schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Als het je eerste bouwproject is zou ik beginnen met een sub in een gesloten kist. Dat is veel gemakkelijker te bouwen dan een reflex of membraan systeem. En geeft vaak al hele goede resultaten ook al is het filter niet optimaal.
Nouja het zit zo, we hebben een houtbedrijf thuis waar we vooral met eikenhout werken en daar dus afvalstukken van hebben. Ook hebben we een 5-assige cnc waar ik dus ideaal al mijn panelen enzo mee kan uitfrezen. Dus de bouw van de kist zelf ben ik niet zo bang voor.

Maar aangezien ik behoorlijk nieuw ben in het subwoofer gedeelte is de ideale vorm bepalen wat moeilijk. De sub is voor in een auto en ik wou hem dus liefst zo klein mogelijk maar wel groot genoeg om toch het beste resultaat te halen. Zijn hier dan bepaalde soorten kisten voor die op dit vlak het beste scoren?

Daarnaast als ik eikenhout gebruik, is er dan een bepaalde minimale dikte die ik aan moet houden? Bij MDF wordt vaak 22 mm gebruikt en het front dubbel is dat ook voldoende voor eik moet ik dikker gaan of kan ik zelfs dunner gaan omdat eiken eigenlijk wel sterker is dan MDF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zou dunner gaan en vooral genoeg bracing toevoegen. Dat zijn dwars verbindingen tussen voor en achterzijde en boven en onderzijde. Die maken je kast stijver.

Verder voor in de auto is gesloten het best klinkend. Dat sluit heel mooi aan bij de akoestische eigenschappen van een auto.

Bij subs voor gebruik in een auto wordt vaak een volume van de behuizing geadviseerd (gebruik hiervoor de binnenmaten). De vorm maakt niet uit. Als laatste zou ik een serieus merk overwegen voor de woofers; jl audio bijvoorbeeld.
saveljos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:33:
[...]

De driver is nog wel vindbaar ergens. Maar de complete set van driver icm crossover zijn niet meer verkrijgbaar. En die onderdelen van de crossover zijn online niet te vinden. Daarbij twijfel ik of de originele crossover dus ook past in de iets aangepaste behuizing.
Bedoel je het schema van de cross-over of echt de onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Jag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:13:
Bedoel je het schema van de cross-over of echt de onderdelen?
Onderdelen of de waardes daarvan. En dan nog de vraag of de aangepaste ontwerp zo goed is als de originele. Aangezien ik echt speakers wou maken die tientallen jaren mee gaan en ik er verder geen omkijken meer naar wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Ik vind het moeilijk om te volgen wat je bedoelt. Heb je een schema van het crossover filter met daarin de component waarden aangegeven?

Ondertussen ben ik een revisie aan het doen van mijn eigen zelfbouw project. Bestaande uit:

- B&C de250 1inch compression driver op DIY waveguide (variant op oblate spherical)
- Beyma 10G400 10inch midbass in passieve cardioide behuizing
- 4x dubbel XLS10 subwoofer in gesloten behuizing in multi sub opstelling met dsp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1vQTGGCwYJg9866Iq6v2idHs/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K1PY5POObrkmxbhq0jsujymF/medium.jpg

De revisie gaat zijn een driver wissel naar de Dayton RS270-8 10inch woofer en een Dayton RS-280-A tweeter op een aangepaste versie van de waveguide. Derhalve ga ik nieuwe baffles maken voor de tops en de subs, het laatste om esthetische redenen.

De nieuwe midwoofer op proef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TECslK71GkRb7gmVZbTOoILY/medium.jpg

Oude baffle van subs eraf (ging verrassend makkelijk :o )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/04sozRD4JTKo0d6CBxFGEa6a/medium.jpg

Nieuwe baffles zijn 3 lagen 12mm multiplex

Nieuwe baffles op maat maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l5lXDmACc4Ndwgl5unrvtwU4/medium.jpg

35L zaagsel verder een stapel nieuwe baffles
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/szs9BrhVJpMIUlddEbEtDDxF/medium.jpg

De sub drivers worden aan de achterzijde van de baffle verzonken gemonteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kg0nvywJZaiNmxQsA0d2gdYT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2qIkpB2YNAHWNpQ6lTzcOzl3/medium.jpg

Afrondingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fgLXsr6Db5Ulych7xbxj4rC4/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CiGL2HqPnlrW1oy4L9xh7ybq/medium.jpg

En nieuwe baffles
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZFf3BUWb19msx7KVGTyoWHto/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TaDSJ18Ya1OddToFJGejdHiR/medium.jpg

Op proef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/opTLmdtuwv2QgTIlLdhmglxs/medium.jpg

To do
- wachten tot nieuwe tweeters binnen zijn
- nieuwe waveguide draaien van gips
- lakken van alle baffles inc waveguide

Volgende project
- nieuwe center in zelfde stijl
- klein subje voor 2e setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Jag schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:15:
Ik vind het moeilijk om te volgen wat je bedoelt. Heb je een schema van het crossover filter met daarin de component waarden aangegeven?

Ondertussen ben ik een revisie aan het doen van mijn eigen zelfbouw project. Bestaande uit:
Ga je er met de revisie er veel op vooruit? Mij lijkt dat het al tegen perfectie aanzat?

De speaker kit was exclusief verkrijgbaar bij Intertechnik omdat ze niet willen dat je elders goedkoper gaat shoppen. Daarom staan de gegevens van de crossover niet online.
Enigste info wat ik dus heb is dit Afbeeldingslocatie: https://www.loudspeakerbuilding.com/user/design/stories/Artikel/2012/August/Axis23ne/Axis23Weiche_03.JPG
Maar daar kun je dus niets mee :+.
En omdat ik nu dus toch bezig ben met het ombouwen van monitorspeaker naar een vloerstaander ben ik tevens aan het kijken voor een nieuw ontwerp. Die heb ik gevonden, maar krijg daar geen gegevens over gevonden. het verscheelt niet enorm veel met het oorspronkelijke design. Dus misschien dat de originele crossover daar gebruikt is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ook kan ik niet beoordelen of de maker van dat design het goed ontworpen heeft. Iets waar ik bij het originele ontwerp wel blind op kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Ik vind de manier van montage van die drivers erg mooi. Maar is er een manier om er achteraf nog goed bij te kunnen? Of zit aan de achterkant van de kast nog een toegangsmogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

De baffle is demontabel. Gaaf @Jag

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
saveljos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Ga je er met de revisie er veel op vooruit? Mij lijkt dat het al tegen perfectie aanzat?

De speaker kit was exclusief verkrijgbaar bij Intertechnik omdat ze niet willen dat je elders goedkoper gaat shoppen. Daarom staan de gegevens van de crossover niet online.
Enigste info wat ik dus heb is dit [afbeelding]
Maar daar kun je dus niets mee :+.
En omdat ik nu dus toch bezig ben met het ombouwen van monitorspeaker naar een vloerstaander ben ik tevens aan het kijken voor een nieuw ontwerp. Die heb ik gevonden, maar krijg daar geen gegevens over gevonden. het verscheelt niet enorm veel met het oorspronkelijke design. Dus misschien dat de originele crossover daar gebruikt is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ook kan ik niet beoordelen of de maker van dat design het goed ontworpen heeft. Iets waar ik bij het originele ontwerp wel blind op kan vertrouwen.
Ah ja, dat is niet voldoende. Je hebt wel de component waarden nodig. Heb je ervaring met filter ontwerp en meten? Anders evt die bouwer contacteren?

Wat betreft mijn revisie; ik had nog onrust in het middengebied. Daarvoor nu de Dayton midwoofer die een alu conus heeft en daarmee zijn cone breakup (net) buiten zijn weergave bereik. Verder is het me om de esthetiek te doen.
M14 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:46:
[...]

Ik vind de manier van montage van die drivers erg mooi. Maar is er een manier om er achteraf nog goed bij te kunnen? Of zit aan de achterkant van de kast nog een toegangsmogelijkheid?
Ja ik vind het ook wel mooi zo die drivers in rear mount. Her zijn best forse speakers met die 10inch drivers. En anders krijg je toch dat de voorkant een beetje een platte plank wordt om te zien. De baffles zijn demontabel dus je kan er makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Jag schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 03:48:

Ja ik vind het ook wel mooi zo die drivers in rear mount. Her zijn best forse speakers met die 10inch drivers. En anders krijg je toch dat de voorkant een beetje een platte plank wordt om te zien. De baffles zijn demontabel dus je kan er makkelijk bij.
Hoe maak je een en ander dan luchtdicht? Een seal van rubber of iets dergelijks?
En het monteren zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 03:48:
[...]
Wat betreft mijn revisie; ik had nog onrust in het middengebied. Daarvoor nu de Dayton midwoofer die een alu conus heeft en daarmee zijn cone breakup (net) buiten zijn weergave bereik. Verder is het me om de esthetiek te doen.
Die logica volg ik niet.

Je gaat van papier met doorgaans een vrij zachte break-up (ken de speaker + type niet exact) naar alu met een harde break-up?
Toevallig wil het zo dat de RS270 redelijk rustig opbreekt, dus in dit geval gaat het goed, maar ik zou dat niet zomaar in z'n algemeen durven te stellen.

Overigens prima speaker hoor, daar niet van :P
Dayton is inmiddels een no-brainer.
Prima waar voor je geld en presteren net zo goed/beter dan een hoop dure fancy merken.
Plus je heb tenminste fatsoenlijke (klippel) metingen en specs waar je van op aan kunt

Beetje afgekeken van D&D trouwens? ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusdo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-03-2021
Wie weet de afm van pijp om van 22RH423 philips luidspreker een basreflex te maken.Inh is 15L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriominosDE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08-2020
Rusdo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:52:
Wie weet de afm van pijp om van 22RH423 philips luidspreker een basreflex te maken.Inh is 15L
Zo werkt dat niet. Een luidspreker wordt bewust ontworpen als gesloten systeem of als basreflex. Sommige drivers kunnen met beide overweg, maar dan wordt de kast van de basreflex meestal 2-3x zo groot. Is in dit geval zeker niet op te lossen met simpelweg een pijpje in je kast boren. De speakers is zoals hij nu is optimaal (tenzij je echt een heel andere kast gaat maken, maar die kennis heb je niet als je bovenstaande vraag stelt (no offense)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
M14 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:43:
[...]

Hoe maak je een en ander dan luchtdicht? Een seal van rubber of iets dergelijks?
En het monteren zelf?
Idd komt er aan de binnenzijde nog een strip om af te dichten. Drivers zitten verder gewoon met torx schroefjes vastgeschroefd.
B_FORCE schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Die logica volg ik niet.

Je gaat van papier met doorgaans een vrij zachte break-up (ken de speaker + type niet exact) naar alu met een harde break-up?
Toevallig wil het zo dat de RS270 redelijk rustig opbreekt, dus in dit geval gaat het goed, maar ik zou dat niet zomaar in z'n algemeen durven te stellen.

Overigens prima speaker hoor, daar niet van :P
Dayton is inmiddels een no-brainer.
Prima waar voor je geld en presteren net zo goed/beter dan een hoop dure fancy merken.
Plus je heb tenminste fatsoenlijke (klippel) metingen en specs waar je van op aan kunt

Beetje afgekeken van D&D trouwens? ;)
Het was dan ook idd niet mijn 1e keus een alu driver. Echter heb ik 2 papieren drivers geprobeerd waarbij ik bij beiden drivers de opbreekmodi storend vond. Derhalve dat ik nog een andere papieren woofer proberen niet zinnig vond maar op alu ben overgestapt :).

Het ontwerp is idd gebaseerd op de D&D speakers. Ik ken Martijn vrij goed, een luistersessie van zijn 1e ontwerp heeft me doen besluiten ook zoiets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
saveljos schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:43:
leuk... Na 10 weken wachten op drivers met een verwachtte leverdatum van 10-12 weken krijg ik nu te horen dat ze het niet kunnen leveren.
[afbeelding]
Hopelijk kan je de drivers nog vinden.... Ik stuur je de bouwhandleiding (in het Duits) per DM! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Om welke drivers gaat het precies?
Ik kan kijken of er via de bedrijfswegen nog het eea te vinden is?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ook al even op zelfbouwaudio geplaatst:
https://link.marktplaats.nl/m1293627551

Ik zoek een setje 18W/8546, die zijn niet meer nieuw leverbaar. Dus deze speaker zou me wel passen. Maar 900 euro is wel een flink bedrag en het is een mooie speaker. Beetje zonde om die te slachten voor onderdelen :)

Mocht iemand hier nog een setje 8546's tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond op 11-06-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
herofruit schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Hopelijk kan je de drivers nog vinden.... Ik stuur je de bouwhandleiding (in het Duits) per DM! :)
jaa super! dankjewel. Met die pdf moet het wel gaan lukken uiteindelijk.

Nu bij een andere webshop gevraagd of ze de Gradient axt-08 op voorraad hebben voordat ik ga bestellen. Wil niet weer voor verrassingen komen te staan :+ . En de crossover onderdelen zie ik bij meerdere webshops dus dat moet ook wel goed komen.

[ Voor 22% gewijzigd door saveljos op 11-06-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
saveljos schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:50:
[...]

jaa super! dankjewel. Met die pdf moet het wel gaan lukken uiteindelijk.

Nu bij een andere webshop gevraagd of ze de Gradient axt-08 op voorraad hebben voordat ik ga bestellen. Wil niet weer voor verrassingen komen te staan :+ . En de crossover onderdelen zie ik bij meerdere webshops dus dat moet ook wel goed komen.
Kleine waarschuwing (om teleurstellingen te voorkomen): Het extra bereik dat je krijgt vond ik t.o.v. de kosten voor de drivers, filter en het bouwen van de kast, een beetje tegenvallen.. Just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
herofruit schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Kleine waarschuwing (om teleurstellingen te voorkomen): Het extra bereik dat je krijgt vond ik t.o.v. de kosten voor de drivers, filter en het bouwen van de kast, een beetje tegenvallen.. Just my 2 cents ;)
aah, thanks for the heads-up. Dat was namelijk wel een beetje waar ik echt op gehoopt had. Ik wou namelijk speakers maken die tientallen jaren gebruikt zouden worden en dus ook niet hoef te vervangen omdat ze misschien 'iets missen'. Ook een subwoofer toevoegen in de toekomst zie ik niet zitten.

De 2 drivers incl crossover zouden ongeveer 270,- euro kosten. Dan nog hout en afwerking daarvan erbij wat het richting de 400,- maakt.
Maar misschien kan ik beter een ander design zoeken waarbij ik de Fountek ribbon tweeter kan blijven gebruiken. Vind het alleen zo jammer dat de Vota 1/2 een van de weinige speakers zijn die mij qua design
erg aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Jag Hoe maak je die Waveguides van zaagsel? Wat is de truc?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Lip schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:05:
@Jag Hoe maak je die Waveguides van zaagsel? Wat is de truc?
Niet van zaagsel, maar van gips maak ik ze :).Niet zo ingewikkeld hoor. Ik maak een 2d profiel, en zaag dat uit met een figuurzaag. En daar draai je dan de waveguide mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dHDjfAWu3GxtvaCXJ8f78pwq/medium.jpg

Ik heb ook een mooie crash-and-burn gemaakt. Ik heb gepoogd mijn subjes bass reflex te maken. Net nog wat meer output onderin. Nodig? Nee :P. Leuk? Ja :). Het zijn 45L netto inhoud subjes, doel was tuning op 25Hz. Bass reflex van 10cm diameter, 70cm lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1lqGVOFyoEk2YlBmQiHjfISr/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v23R3NOBSlFrwLzDyx39sIRU/medium.jpg

Er zou dan nog 2 laagjes baffle opkomen met een mooie flare. Echter heb ik de BR pijp langer moeten maken dan in de simulatie. En een 2e bocht toe moeten voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fVE8JWiGdYEeEj7n6OcL98BY/medium.jpg

Nu kwam de 1e resonantie op 200Hz te liggen, te dichtbij de xover freq. En de tuning lag nog steeds maar op 27Hz. Kortom, je hebt meer inhoud nodig voor zon lage tuning. Ik hou het lekker bij gesloten. Ik ga wel de bracing een update geven en mooie nieuwe achterkanten maken. Plus de subjes iets meer netto inhoud geven. Daarna de waveguides maken, heel veel meten, filters ontwerpen, subs opnieuw met multi sub optimizer inregelen en alles in de lak zetten. En daarna een nieuwe center en nog een subje voor een 2e setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
saveljos schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:26:
[...]

aah, thanks for the heads-up. Dat was namelijk wel een beetje waar ik echt op gehoopt had. Ik wou namelijk speakers maken die tientallen jaren gebruikt zouden worden en dus ook niet hoef te vervangen omdat ze misschien 'iets missen'. Ook een subwoofer toevoegen in de toekomst zie ik niet zitten.

De 2 drivers incl crossover zouden ongeveer 270,- euro kosten. Dan nog hout en afwerking daarvan erbij wat het richting de 400,- maakt.
Maar misschien kan ik beter een ander design zoeken waarbij ik de Fountek ribbon tweeter kan blijven gebruiken. Vind het alleen zo jammer dat de Vota 1/2 een van de weinige speakers zijn die mij qua design
erg aanstaan.
Ik heb inmiddels een Scanspeak subwoofer (design van HumbleHomemadeHifi) erbij staan, dat was wel nodig...

Heb je een specifieke reden dat je geen subwoofer wil toevoegen of is dat alleen nadat je de Vota 2 erbij zou bouwen? Want als het om vloeroppervlak gaat, wellicht kan je voor een compactere 2.1 set gaan? Mooie slanke standaards onder beide bookshelf speakers en de subwoofer wegstoppen in een (hopelijk gunstige) hoek.

Meningen kunnen verschillen, maar de €400,- is het niet waard. Voor dat geld koop je 2 mooie scanspeak mid-woofers + filtercomponenten erbij en bouw je later een compacte subwoofer bij? Als je iets gaat maken voor de komende 10-tallen jaren, dan blijft het met de Vota 2 set denk ik toch knagen....

[ Voor 10% gewijzigd door herofruit op 13-06-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
herofruit schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Ik heb inmiddels een Scanspeak subwoofer (design van HumbleHomemadeHifi) erbij staan, dat was wel nodig...

Heb je een specifieke reden dat je geen subwoofer wil toevoegen of is dat alleen nadat je de Vota 2 erbij zou bouwen? Want als het om vloeroppervlak gaat, wellicht kan je voor een compactere 2.1 set gaan? Mooie slanke standaards onder beide bookshelf speakers en de subwoofer wegstoppen in een (hopelijk gunstige) hoek.

Meningen kunnen verschillen, maar de €400,- is het niet waard. Voor dat geld koop je 2 mooie scanspeak mid-woofers + filtercomponenten erbij en bouw je later een compacte subwoofer bij? Als je iets gaat maken voor de komende 10-tallen jaren, dan blijft het met de Vota 2 set denk ik toch knagen....
Die subwoofer ziet er denk ik wel netjes uit langs de Vota's.

Het is inderdaad dat subwoofers naast de 2 vloerstaanders een beetje druk wordt en ik later toch liever een minimalistische woonkamer heb. Films kijk ik nooit, echter luister ik wel muziek uit films. Of daar ook echt de laagste frequenties in worden gebruikt durf ik niet te zeggen. Ik denk het wel.

Ik zou inderdaad voor een 2.1 opstelling kunnen gaan. Had in eerste instantie niet mijn voorkeur. Maar voorlopig is dat wel een optie. Hier ligt nog een Dayton SD270A-88 10 inch driver en een Mini-dsp HD waar ik het e.e.a van zou kunnen maken.

Nadeel van die Dayton is alleen dat het een kast inhoud wilt van 130 liter geloof ik :X. En het ziet er ook niet mooi uit. Maar zolang ik nog geen fatsoenlijke koop- of huurwoning heb maakt dat niet echt uit. En daarna kan ik weer kijken voor wat nieuws wat wel daadwerkelijk een leven lang mee gaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

saveljos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:58:
[...]
...een leven lang mee gaat :).
Helemaal niks gaat een leven lang mee.
Of is bij jou, nooit het gras groener bij de audiodealer? :P

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Lip schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:02:
[...]

Helemaal niks gaat een leven lang mee.
Of is bij jou, nooit het gras groener bij de audiodealer? :P
Ik hoop dat ik niet te gevoelig ben voor het hele audiofile gebeuren eromheen :+.

Maar ik denk dat als je bijvoorbeeld iets bouwt zoals de 'ZaphAudio Revelator Tower' je onmogelijk kunt denken dat er nog iets te upgraden valt toch O-).

Mijn vader kocht rond mijn leeftijd ook speakers die hij nu 35-40 jaar later nog steeds gebruikt. Die klinken ook nog steeds goed op zich.
Ik kan me niet echt voorstellen dat er de komende 40 jaar nog iets noemenswaardig verbeterd kan worden op het vlak van speakers/versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Die Dayton rs270 gebruik ik als mid :+. Dat is iig geen echte sub. Daar zijn veel betere drivers voor die in een veel kleiner kastje passen, beter voor een minimalistische inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Jag schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:31:
Die Dayton rs270 gebruik ik als mid :+. Dat is iig geen echte sub. Daar zijn veel betere drivers voor die in een veel kleiner kastje passen, beter voor een minimalistische inrichting.
Heb mijn bericht aangepast met een duidelijker productnaam, mijne is wel iets anders namelijk.
Er zijn inderdaad veel drivers die met een veel kleinere behuizing over weg kunnen.
Echter omdat dit dus geen speakers zijn voor de langer termijn is het zonde om daar in te investeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
saveljos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:58:
[...]

Hier ligt nog een Dayton SD270A-88 10 inch driver en een Mini-dsp HD waar ik het e.e.a van zou kunnen maken.
Even opgezocht, Dayton Audio geeft 105L voor een F3 van 28Hz. Misschien hoef je helemaal niet zo diep, maar het lijkt me beter een andere sub te kiezen die mooier aansluit bij je Vota1. Die heeft de F3 van rond de 60Hz, dus probeer daar mooi op aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
herofruit schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Even opgezocht, Dayton Audio geeft 105L voor een F3 van 28Hz. Misschien hoef je helemaal niet zo diep, maar het lijkt me beter een andere sub te kiezen die mooier aansluit bij je Vota1. Die heeft de F3 van rond de 60Hz, dus probeer daar mooi op aan te sluiten?
Ah ja, we (samen gebouwd met @JvS ) hebben de sd215-88 in onze kratradio in gebruik als sub. Een veel waar voor je geld driver. Ik zie overigens niet in waarom een F3 bij 28hz niet zou aansluiten?

Je kan evt nog kijken naar een bandpass behuizing. Een goede optie voor als je maar 1 a max 2 octaven nodig hebt zoals jij. Reduceert ook de harmonische vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:41:
[...]
Ah ja, we (samen gebouwd met @JvS ) hebben de sd215-88 in onze kratradio in gebruik als sub. Een veel waar voor je geld driver. Ik zie overigens niet in waarom een F3 bij 28hz niet zou aansluiten?

Je kan evt nog kijken naar een bandpass behuizing. Een goede optie voor als je maar 1 a max 2 octaven nodig hebt zoals jij. Reduceert ook de harmonische vervorming.
Ik begrijp niet waarom mensen de zogenaamde bandpass constructie blijven aanraden?
Ik zie dat wel vaker naar voren komen, maar daar is echt een misverstand.
Wanneer je het eea gaat vergelijken en modelleren, kom je meestal met een BR net zo goed uit.
Vaak zelfs nog beter met actieve filters (Dat is anno 2018 toch echt wel de standaard)
Waar de fabel vandaan komt dat een bandpass zoveel lager zou komen is mij echt een raadsel.

De bandpass is destijds enkel in het leven geroepen om vooral zo min mogelijk te hoeven filteren.
Dat kwam toen der tijd mooi uit, aangezien actieve filters (= extra versterker) duur waren en passief filteren is onder de 200Hz (en hoge inductie van spreekspoelen) niet te doen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wij hebben het vooral gedaan om de woofer aan de binnenzijde van de behuizing te krijgen, dus uit waterdichtheid overweging. Uit herinnering kwamen we ook weg met minder inhoud met bandpass. En het akoestische low pass filter haalt ook wat harmonische vervorming weg, lijkt me ook een voordeel. Kortom, er zijn nog wel scenario's waarin bandpass een voordeel biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:12:
Wij hebben het vooral gedaan om de woofer aan de binnenzijde van de behuizing te krijgen, dus uit waterdichtheid overweging. Uit herinnering kwamen we ook weg met minder inhoud met bandpass. En het akoestische low pass filter haalt ook wat harmonische vervorming weg, lijkt me ook een voordeel. Kortom, er zijn nog wel scenario's waarin bandpass een voordeel biedt.
Inhoud is elektrisch prima te compenseren (ook voor BR).
In de regel zorgt een kleinere behuizing altijd voor (iets) meer vervorming.
Ik zie niet helemaal in waarom een akoestisch low pass filter de harmonische vervorming zo onderdrukken?
Hoewel dat vervormingsgebeuren een enigszins overtrokken begrip is geworden inmiddels.

Ben het juist wel heel erg met je eens dat een bandpass een oplossing KAN zijn.
Zoals elke andere techniek een oplossing kan zijn.
Vandaag de dag is er echter zoveel te doen met actieve filters/DSPs dat ik deze techniek maar zeer zelden nog inzet.
Merendeel van de gevallen is een multi-sub opstelling met een aantal gesloten subs (XLS10 etc) meer dan prima om EN alle laagfrequente akoestische troep een beetje netjes te krijgen EN er voor de zorgen dat er dikwijls boze buren op de stoep staan.

Het waterdicht maken van een luidspreker begrijp ik ook niet helemaal.
Tenzij je iets constant buiten zet.
Genoeg PA subs die weer en wind overleven. Merendeel is BR.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat vervorming overtrokken is, eens. Die Dayton woofer vervormt geloof ik wel relatief veel. Maar de vervorming van het clippen doordat het wel eens te hard gezet wordt (7 watt ta2024) zal een stuk meer zijn. Al die vervorming wordt toch verminderd door het akoestische low pass effect van de BR van de bandpass?

Verder was onze kratradio initieel voor op de zeilboot bedoeld, waar er nog wel eens een golf(je) aan boord slaat. Ook kan je er niet meer per ongeluk tegen aan stoten / schoppen, zonder dat je een rooster nodig hebt.

Wat betreft multisub met xls10en, preaching to the choir :P, ik zit erop 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
B_FORCE schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:44:
Ik zie niet helemaal in waarom een akoestisch low pass filter de harmonische vervorming zo onderdrukken?
Als je in een niet-lineair apparaat (woofer) een sinus stopt, komt er iets uit wat niet helemaal sinusvormig is. Als je dat Fouriertransformeert zie je dat er boventonen bij zijn gekomen. Dat is harmonische vervorming. De boventonen zijn de harmonischen en dat zijn de vervormingscomponenten.

Een laagdoorlaatfilter laat boventonen minder goed door dan de grondtoon, dus de vervormingscomponenten komen er minder goed door. De vervorming wordt dus verminderd. Anders bekeken: er komt vooral grondtoon uit het filter en een zuivere toon is sinusvormig, dus je hebt weer hetzelfde signaal terug als wat je in de woofer hebt gestopt.

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 14-06-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nieuw speeltje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZL5KoV6WJPjyRD68uFXwTkk/medium.jpg

Waveguide in the making

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zu3SHuEFsrYH3zwmIe4N9S16/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Leuk! Is dat een RS28? Vanwaar de overstap?

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 15-06-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Het is de nieuwe rst-28. En dan de alu versie. Voornamelijk om te zien of het nog beter kan. Met het maken van nieuwe baffles leek me dat een mooi moment om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TBTL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:41:
[...]

Als je in een niet-lineair apparaat (woofer) een sinus stopt, komt er iets uit wat niet helemaal sinusvormig is. Als je dat Fouriertransformeert zie je dat er boventonen bij zijn gekomen. Dat is harmonische vervorming. De boventonen zijn de harmonischen en dat zijn de vervormingscomponenten.

Een laagdoorlaatfilter laat boventonen minder goed door dan de grondtoon, dus de vervormingscomponenten komen er minder goed door. De vervorming wordt dus verminderd. Anders bekeken: er komt vooral grondtoon uit het filter en een zuivere toon is sinusvormig, dus je hebt weer hetzelfde signaal terug als wat je in de woofer hebt gestopt.
Ik weet wat harmonische vervorming is, maar bedankt voor de uitleg 8)
(voor de record, ik run een eigen bedrijfje in akoestiek, luidsprekers ed).

De reden waarom ik het vroeg, is omdat via deze logica een lowpass filter exact hetzelfde doet.
Dit is ook een reden waarom vervorming boven de 7-8kHz er nauwelijks meer toe doet.
Aangezien het menselijk gehoor zelf een low-pass filter vormt.
Overigens is er ook nog iets als niet-lineaire vervorming dat kun je niet zomaar op deze manier "verminderen".

Echter is dit verhaal maar deel van het verhaal, afhankelijk hoe je ernaar kijkt.
De harmonische vervorming van luidsprekers tov de frequentieresponsie (bv een piek) kan namelijk vaak ook juist lager zijn.
Dat hangt een beetje af van de aard van de vorming (dus wat zorgt voor die vervorming).
Kijk maar eens naar de vervorming plotjes van diverse luidsprekers.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:44:
Het is de nieuwe rst-28. En dan de alu versie. Voornamelijk om te zien of het nog beter kan. Met het maken van nieuwe baffles leek me dat een mooi moment om te proberen.
"Matches the performance of even the most expensive audiophile high-frequency transducers" deed het hem waarschijnlijk :+

Zonder dollen, Dayton maakt goed spul.
Samen met Sica, B&C, Tymphany (Peerless) en heel soms SB Acoustics zijn dat voor mij de go-to merken.
De rest betaal je simpelweg teveel voor (voor eigenlijk alleen een leuk smoeltje), ik kijk er vaak niet eens meer naar.

Owjha, voor budget oplossing is Mivoc niet slecht.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
Zijn er mensen die weten van deze speaker? Lijkt op zelfbouw (eigen ontwerp), maar niet geschoten is altijd mis:

https://www.marktplaats.n...n-vib-tristar-wsp26s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Leuk, met dome-mid :)

Is idd zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ISaFeeliN schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:24:
Zijn er mensen die weten van deze speaker? Lijkt op zelfbouw (eigen ontwerp), maar niet geschoten is altijd mis:

https://www.marktplaats.n...n-vib-tristar-wsp26s.html
Ik moet heel diep in mijn archieven zoeken, maar volgens mij was dat een kit.
Heel persoonlijk zou ik er niet voor gaan, er zijn stuk betere speakers voor minder geld (en minder lomp) tegenwoordig.
Maar goed, misschien heb je er zelf wel een goed subjectief gevoel bij :)

edit:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5880

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 15-06-2018 15:00 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Maar de harmonische vervorming vaneen luidspreker bestaat toch alleen akoestisch. Dat gaat een elektrisch low pass filter toch niet verhelpen?
B_FORCE schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:45:
[...]

"Matches the performance of even the most expensive audiophile high-frequency transducers" deed het hem waarschijnlijk :+

Zonder dollen, Dayton maakt goed spul.
Samen met Sica, B&C, Tymphany (Peerless) en heel soms SB Acoustics zijn dat voor mij de go-to merken.
De rest betaal je simpelweg teveel voor (voor eigenlijk alleen een leuk smoeltje), ik kijk er vaak niet eens meer naar.

Owjha, voor budget oplossing is Mivoc niet slecht.
Ik heb Dayton in mijn hart gesloten. Ik hou niet van die boutique merken met veels te dure spullen die het geld niet waard zijn. En ik hou al helemaal niet van de sfeer dat je niet gaaf bent als je niet die merken gebruikt (de mundorf / AE / daelund / etc club :P ). Voor mij is de uitdaging effectieve oplossingen vinden (of eigenlijk toepassen, want alles is al bedacht) voor reëele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:44:
[...]

Maar de harmonische vervorming vaneen luidspreker bestaat toch alleen akoestisch. Dat gaat een elektrisch low pass filter toch niet verhelpen?
Beetje lastig om dit in een paar worden uit te leggen.
Het heeft te maken met het feit dat akoestisch een elektrisch equivalent heeft.
Zolang het zich allemaal lineair gedraagt, valt het op een vergelijkbare manier te compenseren.

Maar goed, praktisch gezien is het allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken.

Ben het trouwens met je gedachtegang eens.
In het Engels worden dat ook wel "snobs" genoemd.
Ik vind de engineering kant veel meer een uitdaging.
Zie maar eens een goed klinkend systeem neer te zetten, binnen een bepaalde budget dat nagenoeg onzichtbaar moet zijn en ook nog het het interieur moet passen!

Laats een klant waarbij we uiteindelijk op bloempotten kwamen als kleine omnipools om een restaurant/medidatie achtige omgeving goede muziek neer te zetten.
Super bizarre, maar super gaaf, klinkt heel goed en je moet eens de gezichten van mensen zien!

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Net nog snel voor de vakantie 2 waveguides gemaakt. Kunnen ze mooi drogen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2G8PNMXrRGfoKwQQ5wgX4fdJ/medium.jpg

Dit is nog de grove versie, de groeven moeten er nog uit gehaald worden. Maar dat is cosmetiek, ik kan hier wel mee testen / een polar maken. Ik heb twee varianten gemaakt:
- diameter zo dat de grill inc phase bridge (verhoogt tophoog output) op de tweeter kan blijven
- en eentje waarbij de grill eraf gaat zodat tweeter nog korter op waveguide aansluit.

Kan ik ze mooi vergelijken als ik terug ben van vakantie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vandaag eindelijk eens m'n houtpakket besteld voor de fullrange speakertjes. Mooi zwart MDF, ben benieuwd hoe dat eruit ziet in de praktijk :)
Zijkanten maak ik zelf van berkenmultiplex, dus er zit nog wel iets huisvlijt in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:40
zit na te denken om een subwoofer te maken om mijn magnepan te complementeren.

Nu zat ik de kijken naar een aantal subs. Rel t5 (misschien wat klein) Svs 20-39PCI (uit 2004 dus misschien geeft die de geest)

Ik kwam erop uit dat zelfbouw misschien niet een slechte optie was. Nu dacht ik, kan misschien ook eerst beginnen met een open baffle... is makkelijk te maken, en als het niet bevalt ga ik naar een ported of sealed design, ik kom er wel meteen achter dat ik geen flauw idee heb hoe je zo'n driver moet uitkiezen.

Groter schijnt niet altijd beter te zijn, maar waar ik de drivers op moet selecteren is mij een beetje een raadsel.

Tevens vroeg ik ij af of die China subwoofer amps een beetje fatsoenlijk zijn om te gebruiken in zo'n DIY projectje..... en misschien kom ik dan toch weer uit op een tweede handse sub kopen. enfin, ik hoor het graag.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Subs zijn prima zelf te bouwen. Ga lekker naar speakerland/speaker&co of bouw een kit van een andere bekende winkel (lautsprechershop in duitsland is een grote, met praktisch alle kits van de duitse speakerbladen).

Succes en lol gegarandeerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het ontwerpen van een sub is ook niet erg moeilijk. Dus dat is ook nog een optie. Een kit zoals Raymond voorstelt kan natuurlijk ook, nog makkelijker.

Wat je moet bedenken is hoe groot het mag zijn, hoeveel het mag kosten en hoe diep het moet spelen. Dan kunnen we hier vast wel een bijpassende driver / ontwerp erbij verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:32:
Het ontwerpen van een sub is ook niet erg moeilijk. Dus dat is ook nog een optie. Een kit zoals Raymond voorstelt kan natuurlijk ook, nog makkelijker.

Wat je moet bedenken is hoe groot het mag zijn, hoeveel het mag kosten en hoe diep het moet spelen. Dan kunnen we hier vast wel een bijpassende driver / ontwerp erbij verzinnen.
En hoe hard hij moet gaan! ;)

@Raymond Persoonlijk zou ik die winkels inmiddels links laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 17-06-2018 00:14 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:40
het is ter ondersteuning van een magnepan smga of 1.6... dus echt de subbas.

nu zat ik zelf te denken aan 200 euro max (beetje een rel quake achtige prijs op marktplaats) maar mag ook wel naar de 300 euro gaan als het een enorme sprong is.

open baffle is leuk met een magnepan, maar denk dat een sealed design meer bang geeft en ook wat lager gaat.

tenslotte, de sub is echt voor 1 tot 60 hertz, maar realistisch denk ik dat ik niet lager dan 20 hertz ga en dat 24 hertz ook wel goed is als ondergrens

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat klinkt meer als een budget om 2e hands iets te kopen. Met name de plate amp is niet gratis.

Open baffle is niet erg geschikt voor heel diep sub, dus die zou ik afstrepen. Bass reflex kan, maar wordt heel groot als je zo diep wilt spelen. Dus dan lijkt gesloten het meest logisch. Dan wel gesloten met linktwitz transform, dan kan je zo diep als je wil. Uiteraard met eindige output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Bass reflex kun je in een kleine kast met een shelving ook klein krijgen.
Net als een gesloten met shelving (aka linkwitz transform, maar is gewoon hetzelfde) vreet dat wel vermogen.

Waar de hele dipole hype vandaan komt voor subwoofers begrijp ik niet.
Het is veel zinnige om 3-4 kleine subjes te nemen en die goed in te regelen.

Bedenk dat een 5-snarige basgitaar niet onder de 32Hz komt (en zelfs dat gebeurt maar zelden).
Er zijn niet heel veel andere instrumenten die echt veel lager gaan.
Een piano soms, maar daar zit niet heel veel energie en de 2e harmonische is vaak een factor twee groter.
Mensen vergeten vaak de praktische kant van het verhaal.
Als de muziek bepaalde frequenties niet heeft, heeft het ook geen zin om een luidspreker te ontwikkelen die dat wel kan weergeven.
Samengevat; voor de meeste muziek voldoet een subwoofer die vanaf zo'n 30-35Hz begint prima.

Plateamps zijn relatief (en belachelijk) duur (ik ben met een aantal mensen bezig om dat te veranderen, maar dat gaat nog wel even duren).
Moet het kant en klaar zijn, raad ik eerder PA versterker met DSP aan.
Die zijn vaak goedkoper en incl DSP. Een andere mogelijkheid is om een losse DSP te nemen met een losse eindversterker.

Wat is de maxSPL van die Magenpans?

Budget is voor particuliere prijzen wel krap.
(tip: kijk eens op digikey om de prijzen van Tymphany/Peerless te zien wanneer je ze als OEM koopt)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 18-06-2018 14:46 ]

One World Concepts

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste