Het Grote Waterkoelingstopic deel 22 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.191 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
The Godsha schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:17:

Het is voor veel mensen waarschijnlijk niet duidelijk dat een 120MM rad toch een ontzettende bult vermogen, in de vorm van thermische energie kan afvoeren. Natuurlijk is het zo dat de verschillende 120mm rad's onderling van de merken verschillen, zo heb ik flinke koelvinnen in verhouding tot de standaard waterkoeling 120mm rad's, daarentegen heb ik weer minder vinnen, dus het zal ongeveer een evengrote koelcapaciteit hebben.
Helemaal mee eens hoor. Ik heb in mijn situatie ook met een enkele 120mm (uit de Asetek Waterchill) jarenlang een northwood (2,4@3), NB (asus p4p800) en een 9800 pro @XT mee koel gehouden. Temps CPU kwamen zelden boven de 40 graden uit. En de nieuwe processoren zijn meestal nog zuiniger ook.

Je moet niet vergeten dat de oppervlakte van een 120mm rad tov de crappy luchtblokjes op de NB's en helemaal die op de videokaarten klik, veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
The Godsha schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:17:
Aan de hand van de discussie in dit topic: watercooling CPU temp. die mede dankzij mij oplaajd, wil ik toch even een discussie hier neerleggen.

Het is voor veel mensen waarschijnlijk niet duidelijk dat een 120MM rad toch een ontzettende bult vermogen, in de vorm van thermische energie kan afvoeren. Natuurlijk is het zo dat de verschillende 120mm rad's onderling van de merken verschillen, zo heb ik flinke koelvinnen in verhouding tot de standaard waterkoeling 120mm rad's, daarentegen heb ik weer minder vinnen, dus het zal ongeveer een evengrote koelcapaciteit hebben.

Nu is het het geval dat wanneer de temps niet zijn zoals de koper had gewild, dat er altijd en eeuwig maar het standaard advies word gegeven dat de 120mm rad te klein is. dsat er mar een grotere moet worden aangeschaft.
Ik vind dit altijd maar kort door de bocht, een 120mm rad kan best voldoende zijn en misschien liggen de problemen ergens anders, bijvoorbeeld bij de slechte mounting? Slecht ontwerp/uitwerking van het koelblok?

Misschien dat de oorzaak ook ergens anders kan worden gezocht. Ik geloof namelijk dat een 240mm rad tov een 120mm rad vaak al niet nodig is en dat een 360mm rad vaak al helemaal overkill en neit rendabel is.

Dit allemaal vanuit mijn visie en mijn eigen ervaring/denkvermogen.
Ik ben het zeker met je eens hoor.
Een 360 is overkill... in bijna alle gevallen.
Het probleem is echter dat veel mensen ook achterlijk stil willen draaien.
Ik ben daar 1 van. Ik ga mn 240 ook vervangen door een 360 voor de stilte en de toekomst.
Maar idd, zeker als mensen geen 240 kwijt kunnen zal een 120 voldoen. De temps zullen wat hoger liggen en je fan kan misschien niet op 600rpm, maarja.....

/edit
@me_again
Thnx :) zal het even opslaan. Die ga ik de volgende keer ook kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
Vandaag mijn Thermochill PA120.3 Triple Radiator binnen gekregen. Wat een ding zeg.
En ja, ik ga dus voor stilte. :9
Kan hem nog niet gebruiken, want mis nog een verloop aansluiting die helaas net niet op vooraad was.
Wordt echter gratis toegezonden door Freezinghardware. Goeie service van ze. (Zoals altijd trouwens).
(Op de site stond nl foutje maar bij deze dus mooi verholpen.)

Tevens besloten rad onderin te bouwen, want dat is een stuk makkelijker vullen enzo.
Als het klaar is maal ik wel foto`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Ik heb hier ook sinds een paar jaar en een aantal dagen een waterkoelingsetup draaien met een 120MM radiator. Deze radiator wordt gekoeld door een stille 120MM ventilator welke z'n werk op 5V doet.

Wat kan ik ermee? Bij wijze van spreken kan ik er alles mee koelen :). Voorheen draaide ik een AMD Athlon XP op 2,53GHz met 1,85V en waren zowel de northbridge als de CPU watergekoeld. Tegenwoordig zit er een Intel Pentium D 920 'ES' @ 3,6GHz en wordt de northbridge, een i965 op 300MHz, ook gekoeld. Dit gaat ook zonder problemen :).

De videokaart bleef in beide gevallen op luchtkoeling. Dit waren resp. een Sapphire Radeon X800 AGP en een Sapphire Radeon X1950 Pro PCIe. De luchtkoeling van beide apparaten voldoet aan mijn wensen (i.c.m. ATiTool) en met waterkoeling komt 'het gebrek aan airflow' als nadeel om de hoek kijken. Hiermee doel ik op de airflow van de voltageregulatoren op de kaart. Zeker bij de X1950Pro is het van belang dat deze gekoeld blijven (het stock-heatsink maakt er contact mee) anders zal de kaart na verloop van tijd fouten genereren.

In beide gevallen ben ik er overigens van overtuigd dat de 120MM radiator geen enkel probleem zal hebben als de videokaart óók watergekoeld werd.

Ik ben het dus eens met The Godsha. In veel gevallen zijn dual of triple radiators niet zozeer nodig :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de volgende hardware watergekoeld
D805 @ 4ghz
7900gs
Northbridge nvidia nforce 4 sli
kan dit op deze rad :
black ice pro single 120mm
en een dual rad, waarvan ik niet weet of het een echte black ice is. ik denk dat het vergelijkbaar is met een black ice pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een lekke radiateur hier liggen dus ik moet een nieuwe hebben.

ik heb alleen een cpu blokje voor mijn aankomende E6420 die overgeclocked gaat worden.
en misschien komt daar nog een NB blokje bij op me DS3 mobo.

zou een http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=33191 voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Thandor:
Ik ben benieuwd naar je temps :)
Vind dit wel interessant.

@ Thierryb,
zoals we hier boven bespreken: een 120mm zou al voldoen.
Die Nexxos240 zeker.
Maar er zijn betere (BIX is de volgende in de prijs maar ook in de temps)

offtopic:
Roamor... ik vraag me dit al een tijd af:
is dat een foto van jou in je avatar? :?

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 24-04-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:46:
offtopic:
Nope, dat is Brian Molko, van Placebo. _/-\o_ Stijl van het Meds Album. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 21:06
Zal dit lukken??

Heb in het zijpaneel van m'n kast 4 fans en mijn losse waterkoelingkast ook 4 fans.
Ik wil deze 2 X 4 fans aansturen met een fancontroler.
In mijn geval 4 X 2,16watt per fan dat is dus 8,64watt per kanaal.

Heb nu mij oog laten vallen op de onderstaand (Bitspower) fancontroller.
Vanwege de prijs van net geen € 20,- en omdat hij 12watt per kanaal kan aansturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bg-computers.com/easyshopmaker/e18_43.jpg

Je kan toch gewoon 4 fans op 1 kanaal aansluiten als het totaal onder de 12watt blijft?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Op dit plaatje, en ook op die van jou zie ik dat ie maar 2 fans aan kan.
Afbeeldingslocatie: http://www.caseking.de/shop/catalog/images/LULS_127_2g.jpg?pID=5651

Beetje nutteloze controller imho.
Eerst moet je alle fans bij elkaar solderen, kan je ze niet onafhankelijk bedienen en als je setup of layout of whatever veranderd ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Thermochill PA120.3 Triple Radiator even provisorisch aangesloten middels een of andere koppeling die ik in mijn rommel bak had liggen.
En Wow! Temps vertikken het bijna omhoog te gaan, en als ze hoger zijn en ik sluit programma weer af, zijn temps in luttele seconden weer lager!
Nu al tevreden dus. :P

Was alleen ff vergeten hoeveel rotzooi erin zit. Had hem al uitgespoeld, maar belangrijk is dus om dat ding heel erg goed door te spoelen, want zelfs na paar uur komt er allemaal nog zooi los!
(Staat ook in gebruiksaanwijzing).
Zie het nu liggen in resevoir.
Gelukkig omdat het test is ff alleen gedestileerd water gebruikt zonder toevoegingen.
Even een benzine filtertje er tussen gehangen en werkt goed.

Als ik alles goed ga inbouwen moet ik alles wel ff goed uitspoelen.

[ Voor 45% gewijzigd door JohnB op 25-04-2007 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ja die zooi is klote.
Ik was het bij mn BIX2 vergeten......
Toen zat mn NBcooler vol met zwarte stukkjes..
Gelukkig kon ik die openmaken om hem schoon te maken.
Waarmee heb je hem btw uitgespoeld.
Ik vroeg me af of soda of schoonmaakazijn beter zou werken dan gewoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je probeemloos een scheut schoonmaak-azijn in je setup mieteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ligt eraan uit welke componenten je setup bestaat.
Ik zal het niet doen, volgens mij tast het je pomp aan ofzo.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/951698505d664d82c475b159e6440b1f/thumb.jpg

Dat is basicly m'n WC-setup. Ruimte voor 2x120MM fans, enheim Pomp ( 5 liter de minuut / uur :? ) , een simpele resevoir en een Dangerden Maze 3 block (die overigens weggaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
k8skaaay schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:46:
Ligt eraan uit welke componenten je setup bestaat.
Ik zal het niet doen, volgens mij tast het je pomp aan ofzo.
mits GOED verdunt, kun je er zelfs zoutzuur ingooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
ixl85 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:14:
Ja die zooi is klote.
Ik was het bij mn BIX2 vergeten......
Toen zat mn NBcooler vol met zwarte stukkjes..
Gelukkig kon ik die openmaken om hem schoon te maken.
Waarmee heb je hem btw uitgespoeld.
Ik vroeg me af of soda of schoonmaakazijn beter zou werken dan gewoon water.
Soda gaat veel kalk aanslag geven en ontkalk spul gaat schuimen (als reactie op alu of koper denk).
Schoonmaak azijn zal geen probleem zijn, mits verdunt. Oppassen voor je rubbers nl.
Uitspoelen heb ik gewoon gedaan met leidingwater onder de kraan. Dat is niet voldoende dus.
Toen gaan draaien met alleen demi water gister en zag al die zooi vrij komen.
Nu, terwijl setup draait als test, gewoon paar drupjes chloor erin gemikt. venstertje resevoir (cape bullseye) weer helemaal zuiver.
Extra top in liang ook.
Laat dit nog uurtje draaien en ga dan resevoir schoonspoelen en rad onder kraan. Zo zijn alle losse deeltjes er mooi uit.
Dan ga ik weer test draaien, met demiwater, en weer schoon benzine filtertje erop, en kijken wat ie dan doet.

[ Voor 10% gewijzigd door JohnB op 25-04-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik schreef:
ShaquilleMoreno schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 23:51:

Ik wil deze 2 X 4 fans aansturen met een fancontroler.

[afbeelding]
daarna jouw reactie:
ixl85 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 00:23:
Op dit plaatje, en ook op die van jou zie ik dat ie maar 2 fans aan kan.
[afbeelding]

Beetje nutteloze controller imho.
Eerst moet je alle fans bij elkaar solderen, kan je ze niet onafhankelijk bedienen en als je setup of layout of whatever veranderd ben je de sjaak.
Ik schreef toch ook 2 X (4 fans) ;)

Ik vroeg me alleen af of ik 4 fans per kanaal kon aansturen.
Je hebt gelijk dat het waarschijnlijk gesoldeerd moet worden, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Binnenkort het nieuwe D-Tek GPU blokje bij aqua te krijgen. Ben zeer benieuwd naar de prestaties van het ding omdat het de eerste impingement design GPU blok is. Hij heeft een beetje het uiterlijk van een borg cube, maar dat vind ik wel iets hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/popup_images/2268_0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/popup_images/2268_3.jpg

En een plaatje van iemand op Xtreme die 'm al heeft, maar helaas nog geen koelprestaties heeft gepost.

Afbeeldingslocatie: http://www.hostingfiles.net/miniature/20070420091144_gfx21.gif

Toch hou ik hetzelf voorlopig nog even bij m'n EK full cover voor m'n GTX. Presteerd goed en als ik die heatsinkjes op dat laatste plaatje zie ben ik blij dat ik van dat gedoe af ben. Maar ja als die D-tek het echt heel erg goed doet...

[ Voor 4% gewijzigd door coolfris op 26-04-2007 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze temps staan in dezelfde post:
first of all I'd like to say i'm not a good overclocker, i just made a quick test on 3Dmark06 to see the temperature with everest and with a small overclocking :
E6600 cpu 330x9
8800gts 640/1.86

this is the result after the 3dmark06

Gpu 41° (640Mhz)
Memories 32° (1.86 Ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
ShaquilleMoreno schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:13:
Ik schreef toch ook 2 X (4 fans) ;)

Ik vroeg me alleen af of ik 4 fans per kanaal kon aansturen.
Je hebt gelijk dat het waarschijnlijk gesoldeerd moet worden, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat het me nogal onhandig lijkt als je ooit iets wilt veranderen.
Als ze zeggen dat dat ding 12 aan kan en je fans 8 trekken lijkt het me geen probleem he ;)
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:50:
[afbeelding]

Dat is basicly m'n WC-setup. Ruimte voor 2x120MM fans, enheim Pomp ( 5 liter de minuut / uur :? ) , een simpele resevoir en een Dangerden Maze 3 block (die overigens weggaat).
Zit er wel een koelblok op je gpu :D
Zo lijkt het net alsof het alleen een fan is.

evil PURslangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
*O* Nieuwe koelblokjes bestelt. Volgende week zullen ze wel binnen zijn en dan is mijn computertje eindelijk weer eens stil :*)

Alphacool NexXxoS NBXS-i2 Silver voor de chipset

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26931.jpg

Alphacool NexXxoS GP1XS-NV40 Silver voor 7950GT

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26939.jpg

:*) Uiteindelijk toch maar voor het chipsetblokje gegaan waarbij specifiek stond dat ie voor deze chipset was hoewel die ander me ook wel leek passen maar ik heb geen zin om een verkeerd blokje te kopen. En och wat is 10 euro nou. Wel absurd dat het chipsetblokje duurder is dan het GPU blokje 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:46:
Thandor:
Ik ben benieuwd naar je temps :)
Vind dit wel interessant.

@ Thierryb,
zoals we hier boven bespreken: een 120mm zou al voldoen.
Die Nexxos240 zeker.
Maar er zijn betere (BIX is de volgende in de prijs maar ook in de temps)

offtopic:
BIX II 40euro @ ikbenstil :)
Black-ICE-Xtreme-II 2x120mm

Valt dus wel mee met de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:47:
[...]

BIX II 40euro @ ikbenstil :)
Black-ICE-Xtreme-II 2x120mm

Valt dus wel mee met de prijs :)
Jep, zoals ik zei; de volgende (runner-up) in prijs en prestatie.
Persoonlijk zou die mn voorkeur hebben, scheelt wel 15 euro, dus als je wilt besparen kan die andere ook goed hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

ixl85 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:28:
[...]

De rheobus is er in het zwart en zilver hoor...
Zwart is toch redelijk donker ;)
Die van zalman enz vind ik maar niks, ook die nieuwe van zalman niet (staat op hun site).
Deze kunnen allemaal niet vrij tussen de 0 en 12volt hangen.
Die nieuwe zalman kan maar tot de 1000rpm... Beetje stom, laat de gebruiker dat lekker zelf uitzoeken

Nieuwe zalman:
[afbeelding]
Mij lijkt die Zalman juist wel wat. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "niet vrij tussen de 0 en 12volt hangen" en "kan maar tot de 1000rpm"?
Volgens de specs:
Fan RPM Control 60~5940rpm
PWM Regulation Method (Fan No.4)
Voltage Control Method (Fan No.1~3)
Output Current 0.7A
Output Voltage +4~11VDC
Input Voltage +12VDC/+5VDC

en een review
Dus volgens mij kan dat wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn GPU 1A-VGA Block is minder gaan presteren, mijn 6800gt bleef goed koel met dit blok. Nu ik een 7600gt heb merk ik wat wanprestaties en kijk nu naar een goed blok ter vervanging. Heeft iemand wat ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22
Teamikke die blokken zien er super uit.
Als ik andere hardware heb en dus ook andere blokken nodig heb ga ik ook voor die met die prachtige top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
DJ-Promo schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:22:
Teamikke die blokken zien er super uit.
Als ik andere hardware heb en dus ook andere blokken nodig heb ga ik ook voor die met die prachtige top.
Zijn super dingen :) Relatief goedkoop, mooi en ze doen het ook nog eens goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, in een restricted area?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:47:
[...]

Mij lijkt die Zalman juist wel wat. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "niet vrij tussen de 0 en 12volt hangen" en "kan maar tot de 1000rpm"?
Volgens de specs:
Fan RPM Control 60~5940rpm
PWM Regulation Method (Fan No.4)
Voltage Control Method (Fan No.1~3)
Output Current 0.7A
Output Voltage +4~11VDC
Input Voltage +12VDC/+5VDC

en een review
Dus volgens mij kan dat wel :?
Mhh vreemd, op shops en een andere plek las ik dat ie tot de 1000rpm ging.
Nu word ie een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik begin nu toch wel te merken dat mn heatercore (met dit weer) het wel moeilijk begint te krijgen : 44IDLE, chipset 37 (blijft heletijd zo) en vga op 45.

Morgen maar eens alles uit elkaar halen er een 80MM Radiator erbij zetten. Hopen dat de temp dan maar wat zakt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Heb vandaag m'n spulletjes binnen gekregen van aqatuning.de

4 meter slang 10/8mm
2 x doorvoerringen voor 10mm slang
1 x Eheim 1000 Station 12V
1 x Cuplex PRO Rev. 2 voor socket 775 (CPU blokje)
1 setje aansluitingen G1/4 gemixd
1 x MagiCool XTREME QUAD 480 Radiator 8)

, maar heb m'n huiswerk niet helemaal goed gedaan. Want het CPU blokje heeft aansluitingen voor G1/8 terwijl al het andere aansluitingenheeft voor G1/4.

Is zo'n verloopstukje handig of kan dat ding beter terug richting Duitsland voor een blokje met de juiste aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
ShaquilleMoreno schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 23:22:

, maar heb m'n huiswerk niet helemaal goed gedaan. Want het CPU blokje heeft aansluitingen voor G1/8 terwijl al het andere aansluitingenheeft voor G1/4.

Is zo'n verloopstukje handig of kan dat ding beter terug richting Duitsland voor een blokje met de juiste aansluitingen?
De binnendiameter is toch hetzelfde? Dan maakt het niet veel uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Verbeter me als ik het fout heb.

Maar de G1/8 is toch 6mm binnendiameter en de G1/4 is toch 8mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
ShaquilleMoreno schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 23:51:
Verbeter me als ik het fout heb.

Maar de G1/8 is toch 6mm binnendiameter en de G1/4 is toch 8mm?
Klopt 8)7
Ik moet maar es gaan slapen zo.

Zou het dus terug sturen, betere flow door je systeem. Of je het echter gaat merken aan je
temps is nog maar de vraag.

[ Voor 20% gewijzigd door JohnB op 27-04-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ga ondertussen ook even afwachten wat Aqua terug mailt. Heb ze gemaild om te vragen of ze hem terugnemen.

Dan kan ik ondertussen eens de reacties doorlezen wat de mensen van dit forum er van vinden.

Het lijkt mij ook niet echt bevorderlijk als er ergens in het systeem een bottleneck zit welke er niet hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nee het is niet optimaal... maargoed, je zal er uiteindelijk niet veel van merken.
Het water gaat bij jou net zo lang door je rad als door de rest van je setup :+ (misschien).

Dus of het nu 0,2Lpm minder hard gaat zal je met dat monster niet echt merken.
Ik heb btw nog nooit Magicool rads gezien/gehad/ervaringen van gelezen.
Persoonlijk vind ik de naam eng... maargoed, kan natuurlijk heel anders uitpakken ;)

/edit
een rede waarom ik de naam eng vind:
Magikarp van de eerste pokemonserie
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/e/e6/129_Magikarp.png
:'(

[ Voor 16% gewijzigd door ixl85 op 28-04-2007 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik begin net met waterkoelen, dus vergeef me als ik wat doms zeg.

Ok, ik wil de volgende dingen gaan waterkoelen (op een ASUS Commando bord + E6700):

1): Northbridge + Southbridge

2): 2 x mosfet bankjes

3): CPU (overklocked)

De zaak die ik daar eens om gevraagd heb, adviseert een Alphacool AGB-Eheim 600 Station II te nemen als pomp. Maar ik hoor toch vaak dat die pomp wat te zwak is, of stuk gaat. Vooral dat laatste vind ik behoorlijk onprettig, want mijn systeem draait zo'n beetje 24/7. De eerste vraag is dus: is dit wel een zwaar genoege pomp? En is ie 'durable' genoeg?

Voor het CPU blokje zat ik aan dit te denken:

http://www.ikbenstil.nl/W...-XP-Sockel-775::2198.html

Maar het bevestigingsmechanism ziet er nogal gammel uit.

Verder zat ik eveneens aan deze Alphacool NexXxoS serie NB/SB koelblokjes te denken.

http://www.ikbenstil.nl/W...B-A-Northbridge::574.html

En wellicht dit voor de mosfets:

http://www.aquatuning.de/...ommando-Set---Acetal.html

Al vind ik dat setje wel erg duur; en ook erg plastic.

Ok, ik zou het op prijs stellen als jullie ervaren WC-ers wat zinnigs willen zeggen over de configuratie die ik in gedachten heb. Alvast bedankt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Die laatste moet je echt nemen! Perfecte blokken en niks plastic oid :o Super blokken. Verder: De Eheim 1000 is beter maar ik zou als je zo'n budget hebt een Liang nemen. Ook wel makkelijk met zoveel blokken. CPU-blokje is heel goed (heb em zelf ook ;) ) en dat bevestigingssysteem is niks mis mee. Werkt beter dan welke ik ook heb gehad! Dat andere blokje heb je niet nodig omdat die bij de EK-blokken (die laatste die je aanhaalt) inzitten.

Verder altijd PVC slangen nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
TEAMIKKE schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 08:39:
Die laatste moet je echt nemen! Perfecte blokken en niks plastic oid :o Super blokken. Verder: De Eheim 1000 is beter maar ik zou als je zo'n budget hebt een Liang nemen. Ook wel makkelijk met zoveel blokken. CPU-blokje is heel goed (heb em zelf ook ;) ) en dat bevestigingssysteem is niks mis mee. Werkt beter dan welke ik ook heb gehad! Dat andere blokje heb je niet nodig omdat die bij de EK-blokken (die laatste die je aanhaalt) inzitten.

Verder altijd PVC slangen nemen ;)
Bedankt voor je snelle antwoord! :)

Blij dat je wel te spreken bent over het Acetal setje voor de Commando. Het is ook echt het enige setje dat ik gevonden heb dat ook voor de tweede mosfet bank iets heeft. Het is dan ook echt custom made voor de Commando. :) Ik las op een Engelse site laatst ergens dat ze erbij zeiden de blokjes niet op de waterleiding aan te sluiten omdat ze dan bol zouden gaan staan. En omdat het er nogal plastic uitziet, was ik me wat zorgen gaan maken over de kwaliteit. Vandaar.

Ik hoor inderdaad goede verhalen over Laing. Zat dan te denken aan de Laing DDC-Pump 12V Ultra AGB:

http://www.ikbenstil.nl/W...-12V-Ultra-AGB::2221.html

In ieder geval, nogmaals bedankt voor je hulp.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
albatross schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 09:32:
[...]

Ik hoor inderdaad goede verhalen over Laing. Zat dan te denken aan de Laing DDC-Pump 12V Ultra AGB:

Ik zou een Liang nemen met enkele top.
Spreek uit ervaring.
Werd mij hier ook niet voor niets afgeraden maar was wat eigenwijs en ging voor gadget gehalte. :9
Gaat altijd wat lucht inzitten bovenin, lastig met vullen, etc.
Heb de mijne eraf gehaald en ligt hier maar te liggen,,,

Verder is de 10w versie ruim voldoende en sterk zat zo ik begrijp hier uit toppic.
De 18w versie is sterker, maar maakt iets meer geluid.
Hoewel ik hem nu met enkele top zekers stil genoeg vind! Super pompje.

[ Voor 25% gewijzigd door JohnB op 28-04-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:03

HugoBoss1985

Xenotech

Hey mensen ik heb een vraagje.

Ik ben van plan om mijn systeem met een waterchiller te koelen.

HugoBoss1985 in "[OC], [PC] Bierkoeler project"

Nu wil ik weten of er bij een G80 kern met IHS problemen kunnen komen met condens?
Zoals jullie vast wel weten heeft de G80 kern een IHS, tussen de IHS en de chip zit dus lucht.

http://i38.photobucket.co...elan1777/Naked8800GTS.jpg

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2007 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
ixl85 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 01:14:

Dus of het nu 0,2Lpm minder hard gaat zal je met dat monster niet echt merken.
Wat me wel afvraag is of de pomp niet harder moet werken om dat water door de G1/8 aansluitingen heen te duwen i.p.v. de grotere gaten van de G1/4 en daardoor zijn levensduur wordt verkort.

Het zal wel niet want natuurlijk zijn er ook systemen met alleen G1/8 leidingen etc.

Maar toch .... minder weerstand > langere levensduur ...

Zit daar wat in?? (afgezien van water :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:51:
Hey mensen ik heb een vraagje.

Ik ben van plan om mijn systeem met een waterchiller te koelen.

HugoBoss1985 in "[OC], [PC] Bierkoeler project"

Nu wil ik weten of er bij een G80 kern met IHS problemen kunnen komen met condens?
Zoals jullie vast wel weten heeft de G80 kern een IHS, tussen de IHS en de chip zit dus lucht.

http://i38.photobucket.co...elan1777/Naked8800GTS.jpg

Alvast bedankt!
Standaard is een IHS toch helemaal luchtdicht afgesloten? Als je het niet vertrouwd moet je het zaakje mischien insmeren met een vaseline achtig spul. In de faq over Peltiers staat ook zoiets, hoe je dat afschermd tegen condens enzo. Lijkt me knap lullig als je kaart steft door zo'n condens-grap :'(

Verder moet ik die fans nog steeds even bestellen die bij mijn casemod horen, anders kan ik niet echt verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
ShaquilleMoreno schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:29:
[...]

Wat me wel afvraag is of de pomp niet harder moet werken om dat water door de G1/8 aansluitingen heen te duwen i.p.v. de grotere gaten van de G1/4 en daardoor zijn levensduur wordt verkort.

Het zal wel niet want natuurlijk zijn er ook systemen met alleen G1/8 leidingen etc.
Maar toch .... minder weerstand > langere levensduur ...
Zit daar wat in?? (afgezien van water :) )
Nee ;)
Hij zal er niet zwaar onder lijden hoor.
Eheim pompjes zijn stevig en goed. Die kunnen wel meer aan dan 1 g1/8 in een setup.
Mijn pomp draait hier nu al 2 jaar, laatst was er iemand en die had hem na 4 jaar draaien kapot.
Pilatus heeft ook lang met zn 1046 gedaan.

En al zou het de levensduur verkorten, ik denk dat je dat niet gaat mee maken, tegen die tijd heb je denk ik al een andere :) of zal merken (misschien is het een dag dat ie het minder lang vol houd :))

De pompjes werken simpel.
Er zit een magneet in die word aangedreven door andere magnetische kracht (dmv electric powa) word aangedreven.
Er kan vrij weinig slijten. Mocht je binnenwerk kapot gaan kan je die vervangen.
Ik heb mijn binnenwerk compleet vervangen na een jaar, had een jaar met een hels kabaal gedraaid omdat ik te lui was voor een teflon-mod. Heb toen een keramisch binnenwerk besteld een een radertje die zo is gemaakt dat niet kan ratelen (just to be sure, met teflon had ie het ook nog gedaan hoor). Koste me geloof ik 15 euro :+

[ Voor 25% gewijzigd door ixl85 op 28-04-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! :)

Blij dat je wel te spreken bent over het Acetal setje voor de Commando. Het is ook echt het enige setje dat ik gevonden heb dat ook voor de tweede mosfet bank iets heeft. Het is dan ook echt custom made voor de Commando. :) Ik las op een Engelse site laatst ergens dat ze erbij zeiden de blokjes niet op de waterleiding aan te sluiten omdat ze dan bol zouden gaan staan. En omdat het er nogal plastic uitziet, was ik me wat zorgen gaan maken over de kwaliteit. Vandaar.

In ieder geval, nogmaals bedankt voor je hulp.
Waarom niet ook een Acetal EK-cpu blokje? Koelt uitstekend & past perfect bij de rest van je spul.. en ook over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken, want dat Acetal is echt supersterk (en mooi).

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het waar dat er een mogelijkheid is als je een serie setup maakt en de gpu blok achter de cpu blok plaatst je de kans hebt uw gpu op te blazen omdat dan het water al te warm is.

Ik heb een case gelezen van een persoon die dit beweerde en dit maakt mij wel een beetje zorgen.

Enige waarheid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:33:
Is het waar dat er een mogelijkheid is als je een serie setup maakt en de gpu blok achter de cpu blok plaatst je de kans hebt uw gpu op te blazen omdat dan het water al te warm is.

Ik heb een case gelezen van een persoon die dit beweerde en dit maakt mij wel een beetje zorgen.

Enige waarheid aan?
Nee dat is compleet niet waar. Als het water door een blok geweest is zal het nog geen 2 graden warmer zijn dan voor het door een blok ding. Dit omdat het water erg snel door de setup gaat.

Je kan zelfs gerust 4 blokken achter elkaar zetten zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Wie weet er een goed CPU blokje voor een Intel Core 2 Duo E6700??

Hij moet wel doorzichtig zijn en G1/4 aansluitingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo.. doe eens een leuke search voordat je je vraag in het topic maar plempt :)

Overigens: zojuist 2maal van deze besteld. Ze komen aan top van m'n Case.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/wc/top.jpg

Er was ook de artic cooling model, maar die presteerde minder als deze:
* Afmetingen: 120 x 120 x 25 mm.
* Vermogen: 1,2 Watt
* Toerental: 1400 RPM
* Luchtverplaatsing: 115 m³/h
* Spanning: 12 V
* Aansluiting: 3-pin
* Gewicht: 140 gram
Aangezien ze op een controller komen gaan ze wel geruisloos te werk ja :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:37:

Je weet zelf dat de één beter is dan de ander. Heb net een verkeerde aangeschaft en wil de fout niet nog een keer maken. Ik vraag me gewoon af of iemand een goede weet en gekeken heb ik heus zelf ook wel.

't is maar een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. En in je vraag stelde je ook je eisen. Als je het socketnummer weet, kan je bijv op die site kijken welke er beschikbaar zijn voor welke prijs. Vervolgens type je meestal "Naam block + typenummer review" in op google en je hebt vaak gewoon een review.

Wij weten niet wat jij onder goed verstaat behalve doorzichtig en G1/4de aansluitingen, en dan lijkt het toch akelig op dat wij voor jou moeten gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
rabor schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:16:
[...]

Waarom niet ook een Acetal EK-cpu blokje? Koelt uitstekend & past perfect bij de rest van je spul.. en ook over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken, want dat Acetal is echt supersterk (en mooi).
Ook jij bedankt voor je antwoord.

Ik zag inderdaad dat er voor dat setje ook een matching cpu blokje bestaat. Is inderdaad wel mooier, zo alles van hetzelfde merk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:37:

Overigens: zojuist 2maal van deze besteld. Ze komen aan top van m'n Case.

[afbeelding]

Er was ook de artic cooling model, maar die presteerde minder als deze:

[...]

Aangezien ze op een controller komen gaan ze wel geruisloos te werk ja :)
Laat maar weten hoe goed je ze _niet_ kan horen :p
Ik vind het btw echt zonde dat je je mooie stille fans zo gaat verneuken door die gril er voor te doen.
Die zorgt nm voor turbulentie en dat resulteert in een irritant geruis.
Mijn visie: niks voor je fans plaatsen behalve je rad!
(dan moeten kinderen en onwetende maar niet hun klauwen in draaiende dingen willen steken hoor)
Het is btw ook nog eens irritant met schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha... Ja dat rooster zal denk ik wel ruis veroorzaken. Maar aangezien het een flink rad is kan de fanspeed ook lekker laaggehouden worden!

Weet iemand waar ik deze schroefjes kan vinden?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/88540e8112227024c96ac578d41abc88/thumb.jpg

Ik zoek er nog 7 :P en er zat er maar 1 bij.... Ze zijn ideaal en hebben de juiste lengthe & afstand zonder het rad te slopen als je ze aandraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dat zijn inbusjes, geen schroeven.
Die kan je gewoon bij de gamma vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
No way, die hebben alleen maar standaard zooi. Je kan het beter bij een groothandel oid proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
TEAMIKKE schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:07:
No way, die hebben alleen maar standaard zooi. Je kan het beter bij een groothandel oid proberen.
Kunnen die dingen je rad in?
In mijn BIX2 zaten destijds geen gaten in de lamellen. Ze zijn niet zelftappend.. werkt dat?

En die groothandel waar jij het over hebt... waar zitten die?
Ik moet nm onderdelen hebben die ik nergens kan vinden (voor een DIY Steadycam).
Alu buizen (eitje), Eindkapjes die je er op kan draaien zodat ze er niet af vallen en een T stuk dat op de zelfde manier werkt.
Die hebben ze nergens.
Zie links de foto bij "parts"
http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht ik even mijn setup weer tot proef draaien:

Watercooling
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/970f612840e61b184078864b37fe5f67/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/92b43ed81ad474f393e5861f01506cde/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/791291e70da9ec16d5c3f3591fc236be/thumb.jpg

Vol met algen :| Het spoot gewoon de resevoir in ... Tijd om het te ontmantelen en direct aan de kraan met heet water leegspoelen including schoonmaakazijn. Het zaakje ligt nu te drogen in de late avondzon.... Maar is nie goed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

TEAMIKKE schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:07:
Hmm ik dacht toch dat ze daar veel hadden.

Ik haal het daar ook nooit btw :z gewoon bij ijzerspeciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zit even emt een klein dillema.
Kun je emt een 120mm rad een OCde A64 een beetje redelijk koelen> ik heb nu een XP-120 maar k wil voor de zomer weer eventjes WC op me proc zetten.
Maar dan meot eht natuurlijk wel het kunnen houden :p
En weet iemand of/hoeveel beter een Black ice pro 120mm rad beter koelt (of juist neit) als een Airplex evo 120 ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Daar gaan we weer, waarom willen mensen nu opeens allemaal gaan waterkoelen en het liefst met een single 120rad. (om dan later weer spijt van te krijgen omdat ze hun temperaturen weer vinden tegenvallen, of willen uitbreiden)

hoe ik erover denk: als je eenmaal aan waterkoeling wilt gaat doen, doe het dan goed en niet half half anders is het zonde van je geld.

overigens voor alleen een singlecore A64 moet een 120rad voldoende zijn, ook als ie overgeklokt is..

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wat een zonde....Airplex evo 120 kost 10€ ofzo, en uitbreiden wil ik ook niet, en de rest van de set heb ik toch nog liggen (3 jaar op water gedraaid ).
Ik kan alleen me evo 240 ff lastig kwijt op dit moment dus hang ik liever gewoon makkelijk een 120mm radje achter me kast, dan ben ik binnen no-time klaar emt opbouwen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Pak dan meteen een Heatcore of Black ice GTX...
Maargoed je kan een amd 64 wel koelen met 1120rad ja.
Ook wel fijn dat je zegt wat je temps nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
De manier waarop je eerste vragen stelde gaf de indruk dat je geen flauw idee had over waterkoeling.

Als je 3 jaar lang op water hebt gedraaid, weliswaar op een andere proc waarschijnlijk, dan jij weet als de beste welke temperaturen je haalt, ook met lucht.

Als je toch al een degelijk blok en pomp hebt liggen waarom niet? maar ik ben nog steeds van mening dat je niet veel vooruit zal gaan t.o.v. je XP120 met een goedkope 120 rad.

overigens had ik jarenlang een 2x120 rad gewoon buiten m'n kast hangen omdat ik geen plek had in m'n oude kast, misschien minder mooi maar het scheelde wel weer een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
ixl85 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:17:
[...]

Kunnen die dingen je rad in?
In mijn BIX2 zaten destijds geen gaten in de lamellen. Ze zijn niet zelftappend.. werkt dat?

En die groothandel waar jij het over hebt... waar zitten die?
Ik moet nm onderdelen hebben die ik nergens kan vinden (voor een DIY Steadycam).
Alu buizen (eitje), Eindkapjes die je er op kan draaien zodat ze er niet af vallen en een T stuk dat op de zelfde manier werkt.
Die hebben ze nergens.
Zie links de foto bij "parts"
http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/ :/
Ze gaan door je fans heen en dan in je rad. idd. Vaak alleen van belang bij grote kasten (zoals bij mij: bovenplaat is 12 mm) .Normaal zijn gewone bijgeleverde dingen genoeg. Ik haal mijn zooi altijd bij Kroon. Als ze iets niet hebben bestellen ze het. Ook niet duur (ook niet goedkoop maar goed) en ze hebben echt alles. Levertijd kan wel eens lang duren maar ach.
k8skaaay schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 19:58:
[...]

Hmm ik dacht toch dat ze daar veel hadden.

Ik haal het daar ook nooit btw :z gewoon bij ijzerspeciaalzaak.
Toen ik inbusjes moest hebben voor mijn kast hadden ze alleen doosjes van 100 in 2 soorten en maten voor ong. 10 euro per stuk. Naar Kroon gegaan, een leuke uitgezocht en 500 voor 15 euro gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Frank
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 13:46
[...]

Ik heb er een die de verkoop in gaat, mocht je interesse hebben mail me dan even (zie profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Terryb47 schreef op zondag 29 april 2007 @ 02:58:
De manier waarop je eerste vragen stelde gaf de indruk dat je geen flauw idee had over waterkoeling.

Als je 3 jaar lang op water hebt gedraaid, weliswaar op een andere proc waarschijnlijk, dan jij weet als de beste welke temperaturen je haalt, ook met lucht.

Als je toch al een degelijk blok en pomp hebt liggen waarom niet? maar ik ben nog steeds van mening dat je niet veel vooruit zal gaan t.o.v. je XP120 met een goedkope 120 rad.

overigens had ik jarenlang een 2x120 rad gewoon buiten m'n kast hangen omdat ik geen plek had in m'n oude kast, misschien minder mooi maar het scheelde wel weer een paar graden.
buiten m'n kast gaat ook erg lastig, door de kabels tussen de pc en de muur erachter een een deur die er vlak langs opengaat. Dan moet ik m'n rad iedere keer aan de kant duwen als ik m'n inloop kast in wil.
En met die EVO 240 kon ik makkelijk een OCde singlecore A64+ nF4 chipset en OCde X800XT draaien met goede temps, maar alleen de proc op een bv EVO 120 leek me weer net even wat anders.

Ik draai overigens nu een 3000+ op 2700Mhz @ 1,450v met een XP-120 en dat gaat onder echt zware load maar net goed met dit weer, als eht warm word wil de temp al snel richting de 55~60 graden doorschieten. Laat staan als ik weer op 2,9~3,0 ghz zou gaan draaien hiermee.
Dus mij leek zelfs WC met een EVO 120/black ice pro toch wel een verbetering.

En om antwoord te geven waarom 1 van deze 2 rads, de EVO is nieuw al te krijgen voor 9,90€ en de BiP voor 18,90€ ofwel dirt cheap :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WinnieXX schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 09:45:
[...]

Ik zou een Liang nemen met enkele top.
Spreek uit ervaring.
Werd mij hier ook niet voor niets afgeraden maar was wat eigenwijs en ging voor gadget gehalte. :9
Gaat altijd wat lucht inzitten bovenin, lastig met vullen, etc.
Heb de mijne eraf gehaald en ligt hier maar te liggen,,,

Verder is de 10w versie ruim voldoende en sterk zat zo ik begrijp hier uit toppic.
De 18w versie is sterker, maar maakt iets meer geluid.
Hoewel ik hem nu met enkele top zekers stil genoeg vind! Super pompje.
Sluit ik mij volledig bij aan :)
Check mijn homepage maar eens voor wat mooie pics van de Laing,
Klik hier om te zien wat een flow dat ding teweeg brengt in mijn set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf ook aan het kijken
Ga gebruik maken van een 12cm rad die in een fanduck systeem zit waar ook de cpu zelf zit.
Via deze fanduck systeem kom er altijd frisse lucht binnen en warmte er uit.

Maar ik zoek een block waar ook finnen op zit. Tot heden nog niet gevonden.

Dit zijn de spullen die ik ga gebruiken

Aqua-Computer Airplex EVO 120
Hydor Seltz L30 pomp
Coolplex Pro 10 waterreservoir (kan aan de zijkant van mijn kast)
Zalman ZM-NWB1

Alleen de blok voor de cpu nog

Oja de cpu word een
Intel 930d dualcore die gaat draaien op 4g

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 14:59:

Maar ik zoek een block waar ook finnen op zit. Tot heden nog niet gevonden.
Het voordeel van een WC setup is juist dat je dan zelf kan besluiten waar je de warmte naartoe afvoert. Een waterblok met finnen gooit het dus direct vanaf de hittebron in je kast, net als een luchtkoeler. Wat zie je hierin dan als voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zondag 29 april 2007 @ 15:01:
[...]

Het voordeel van een WC setup is juist dat je dan zelf kan besluiten waar je de warmte naartoe afvoert. Een waterblok met finnen gooit het dus direct vanaf de hittebron in je kast, net als een luchtkoeler. Wat zie je hierin dan als voordeel?
simpel de rad en de cpu zelf zitten in een fanduck systeem waarvan elke kant een 12cm fan zit

12cm fan
|||| ....................|......|.....................|.....|............|.....
| |....................| cpu |.................... |rad |...........| 12cm fan outake
||||.....................| .....| ....................|.....|............|....

Tekenig niet helaam hut van het
Maar zo als je ziet zit de cpu ook in die fanduck systeem
Met een blok met een koelribben kan het gelijk mee gekoelt worden

Ik ga trouwens niet met water werken maar koelvloeistof g12+
Dit koelvloeistof van vw en hebben een betere koel eigenschappen dan de ouwe g11 en g12 versies.
De reden dat ik koelvloeistof gaat gebruiken?

De pomp word gesmeert
Kleine lekken word gedicht door de g11\g12\G12+ mog je opeens een lek hebben.
Kleine lekken worden zichtbaar (koelvloeistof hoop op om te dichten)
Eigen schap dat verschillen materialen zoals koper en ijzer of anderen metalen word beschermt.
De g12+ is onderhoudsvrij kan jaren in die set blijfen zitten zonder schoon te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dan zou ik gewoon een metalen top nemen, die zal jouw plannen beter in uitvoering brengen dan een plexivariant. Ik weet niet hoe vaardig je met metaalbewerking bent, maar anders kun je er zelf natuurlijk altijd nog vinnen op zetten. De kant-en-klaar variant ben ik iig nog nooit tegengekomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al testen uitgevoerd over de prestaties met verschillende diameters van slangen

Mijn toekomstige setup heeft allemaal 1/4 schroef aansluitingen dus ben ik vrij om voor enig welke slang aansluiting te kiezen maar weet nie echt of dit negative gevolgen kan hebben.

Mijn pomp wordt eheim 1048.

1/4 (6mm)
3/8 (9,5mm)
1/2 (12,5mm)

Iemand opmerkingen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Met dikkere slangen zal je niet of nauwelijks verschil merken, wel vind ik persoonlijk 1/2 slangen mooier staan. Vooral aan de andere kant van de oceaan (lees amerikanen) houden 'van hoe groter hoe beter', dus inclusief hun slangen. Anderen vinden weer dunne slangen weer mooier. zoals de laatste tijd zijn mensen massaal aan de Masterkleer 7/16 ID 5/8 OD slangen omdat die veel goedkoper zijn dan Tygon.

Het water moet uiteindelijk allemaal door diezelfde 1/4 barb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb hier ook 1/4" aansluitingen en volgens mij heeft het vrijwel geen zin om grotere slangen te nemen dan 8x1,5 (8 mm binnen / 11 mm buiten) De slangen zijn namelijk al dikker dan een stuk van de aansluiting zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

En wat wil je daar mee zeggen ?

Ik heb 1/2 (12.5mm) slangen en moet zeggen dat ze super fijn zijn. Masterkleer btw, uit amerika besteld. Top slangen. Opzich maakt het niet zoveel uit wat je neemt, want zoals Terryb47 al zegt : het moet door hetzelfde heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En wat wil je daar mee zeggen ?
Het water stoomt zo snel als wat door het kleinste punt kan. Als je aansluitingen 1cm in doorsneede zijn heeft het geen zin om er 2cm dikke slangen op aan te sluiten. Zodra je ergens in de setup een bottleneck hebt hebben grote slangen vrijwel geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Allemaal high flow spul in mijn setup (dd tdx, dd maze & dd maze "dfi"). Die slangen worden er zelfs voor aanbevolen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Idd heb hier allemaal 1/4 en 8x10 slangen.
Kleine vind ik fijner, maken makkelijker bochten en zijn beter weg te werken.
Ook zijn er meer spullen voor aangezien dat een beetje de duitse standaard is, en daar bestel ik toch de meeste spullen van.
(slangklemmen voor je case, rubbers, anti-knik enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
ixl85 schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:10:
Idd heb hier allemaal 1/4 en 8x10 slangen.
Kleine vind ik fijner, maken makkelijker bochten en zijn beter weg te werken.
Ook zijn er meer spullen voor aangezien dat een beetje de duitse standaard is, en daar bestel ik toch de meeste spullen van.
(slangklemmen voor je case, rubbers, anti-knik enz)
Idem hiero.
En vind het persoonlijk nog mooier ook. Heeft iets meer finesse vind ik. Maar das peroonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 15:07:
[...]

Ik ga trouwens niet met water werken maar koelvloeistof g12+
Dit koelvloeistof van vw en hebben een betere koel eigenschappen dan de ouwe g11 en g12 versies.
De reden dat ik koelvloeistof gaat gebruiken?

De pomp word gesmeert
Kleine lekken word gedicht door de g11\g12\G12+ mog je opeens een lek hebben.
Kleine lekken worden zichtbaar (koelvloeistof hoop op om te dichten)
Eigen schap dat verschillen materialen zoals koper en ijzer of anderen metalen word beschermt.
De g12+ is onderhoudsvrij kan jaren in die set blijfen zitten zonder schoon te maken.
Goeie tip! Dat ga ik ook doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
WinnieXX schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:44:
[...]

Idem hiero.
En vind het persoonlijk nog mooier ook. Heeft iets meer finesse vind ik. Maar das peroonlijk.
Ik ben uiteindelijk ook voor de Duitse school gegaan. Bij die Amerikanen gaat alles altijd om meer 'powerrrr'. Maar, zoals de Duitser als zegt, "In der Beschraekung zeigt sich der Meister." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
PilatuS schreef op zondag 29 april 2007 @ 20:59:
[...]

Het water stoomt zo snel als wat door het kleinste punt kan. Als je aansluitingen 1cm in doorsneede zijn heeft het geen zin om er 2cm dikke slangen op aan te sluiten. Zodra je ergens in de setup een bottleneck hebt hebben grote slangen vrijwel geen zin meer.
niet helemaal waar .. ik zit nou namelijk toevallig te leren voor m'n natuurkunde CE uit samengevat, en hierin staan twee mooie vloeistof wetten waarbij ik meteen aan 'n WC installatie dacht. Namelijk de wet van Bernoulli en de continuïteitswet, ik ga eens ff 'n probleemstelling vormen :P

Stel mijn pompje pompt het water rond met 1,6 m/s met een druk van 3,6 bar door 'n buis van 0,01 meter. Deze buis wordt versmald naar een buis van 0,005 meter, dan gebeurd het volgende:

(wet van bernoulli:)
p1 + (1/2)r * (v1)² = p2 + (1/2)r * (v2)²

(continuïteitswet:)
A1 * v1 = A2 * v2

p= vloeistofdruk
r= dichtheid van de vloeistof
v= stroomsnelheid
a= doorstroomoppervlakte

De diameter van de buis wordt van 0,01 naar 0,005 dus 2 keer zo klein, en het doorstroomoppervlak wordt dus (ongeveer) 6 keer zo klein.
De doorstroomsnelheid wordt dan 6 keer zo groot:
1,6 * 6 = 9,6 m/s

Hierna kunnen we ook de druk uitrekenen, de dichtheid van water is 0,998*10³:
3,6 * 10^5 + ( (1/2*0,998*10³) * 1,6²) = p2 + ( (1/2*0,998*10³) * 9,6² )

p2 is dan 3.15 * 10^5 == 3.15 bar

Ja, dit is 'n natuurkundige berekening en dus alleen 'n benadering van de werkelijkheid, maar het is 'n benadering die onderbouwd is met weet ik hoeveel proefschriften en bla bla bla.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het water niet zo traag stroomt als het component met de kleinste aansluiting in je setup, de druk in de kleinere aansluiting daalt en de doorstroomsnelheid wordt groter, na de kleinere aansluiting (en misschien kleinere slang) wordt de druk weer groter en doorstroomsnelheid weer kleiner.

De pomp zal natuurlijk ook meespelen, maar na een tijdje zal deze ook gewoon zijn draai gevonden hebben en het water met een constante snelheid en druk je setup in pompen.

Nou heb ik weer genoeg getypt voor vandaag, ik dacht deel dit even met jullie ;)

[ Voor 197% gewijzigd door Pilske op 30-04-2007 11:10 . Reden: foutje verbeterd :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Pilske schreef op maandag 30 april 2007 @ 11:03:
[...]

Nou heb ik weer genoeg getypt voor vandaag, ik dacht deel dit even met jullie ;)
Interessante math. Goed om het weer eens voorgespiegeld te krijgen. :)

Ok, ik ben een noob in waterkoeling, maar ik wil hierop aansluitend, toch even wat vragen/stellen.

Ik heb heel veel CPU blokjes bekeken; en de beste lijken mij degenen te zijn die het water door een groot 'maze' laten gaan (voorkomt kennelijk ook turbulentie bij de uitgang en zo). Probleem is alleen - en logisch ook, ergens - dat zulke blokken nogal 'restrictive' zijn: veel weerstand veroorzaken, zeg maar. Hoewel ik een voorkeur heb voor de Duitse school van fijnzinigheid met dunnere slangen en minder grote krachtpompen en zo , kan me desalniettemin toch niet onttrekken aan de indruk dat wellicht een was zwaardere pomp eigenlijk wel goed is. Wellicht zou jij, of wie zich ook geroepen voelt, daar ook nog eens wat zinnigs over willen zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Duitseschool zegt:
Turbulentie is goed, koelt beter en je flow hoeft niet ultra hoog te zijn.
Het leuke is dat ze zelfs vaak een 1046 aanraden of voldoende vinden voor een hele setup.

Dus jouw redenering van een groot maze klopt niet echt. Als je een blok hebt met veel gangen gaat het water er gewoon door heen. Heb je een blok waar het door geperst moet worden dan raakt het op veel meer punten het koper van het blok.

Ik zou me een zorgen maken over je flow als je normale spullen gaat halen. Een 1048 kan makkelijk een CPU, NB & GPU aan. Heb in het begin ook met die 3 onderdelen gedraaid en mn flow was nagenoeg het zelfde als nu (CPU & GPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
ixl85 schreef op maandag 30 april 2007 @ 12:29:
Duitseschool zegt:
Turbulentie is goed, koelt beter en je flow hoeft niet ultra hoog te zijn.
Het leuke is dat ze zelfs vaak een 1046 aanraden of voldoende vinden voor een hele setup.

Dus jouw redenering van een groot maze klopt niet echt. Als je een blok hebt met veel gangen gaat het water er gewoon door heen. Heb je een blok waar het door geperst moet worden dan raakt het op veel meer punten het koper van het blok.

Ik zou me een zorgen maken over je flow als je normale spullen gaat halen. Een 1048 kan makkelijk een CPU, NB & GPU aan. Heb in het begin ook met die 3 onderdelen gedraaid en mn flow was nagenoeg het zelfde als nu (CPU & GPU).
Bedankt. Maakte me inderdaad wat druk om de benodigde kracht. Goed te horen dat dat toch niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag mbt slangen. Ik heb PUR-slang besteld, op de site van B&G Ccomputers gekeken, daar staat de slang helemaal helder zonder dat er tekst op de slang is gedrukt. Nu schetste mijn verbazing toen ik het pakketje openmaakte dat er op de PUR-slang gewoon tekst staat gedrukt op de zijkant. Is dit normaal ? B&G Computers zegt van wel maar ik vind het nogal klantenmisleiding want de foto die zij op de site hebben staan, laat nergens zien dat er tekst op de slang hoort te staan.

Tevens heb ik nu slang van de Intratuin gekocht welke wordt gebruikt voor vijvers. Deze slang is 9 MM dik in tegenstelling tot de 10 MM dikte van de PUR-slang. Tevens is de slang superflexibel. Heeft iemand hier ervaring mee en kan ik lekvrij 9 MM slang op 10 MM fittingen aansluiten ?

Het gaat om deze fittingen:

FIT097 Schroefsluiting L–vorm 1/4 naar 10/8 slang

L–vorm schroefkoppelstuk.
Aansluiting fitting : 1/4
Aansluiting slang : 10/8mm PUR.

en

FIT090 Schroefsluiting recht 1/4 naar 10/8mm slang

Schroefaansluiting met een 1/4 fitting.
Aan de andere zijde kunt U een 10/8mm slang aansluiten.

De PUR slang is namelijk niet flexibel genoeg maar de slang van de intratuin is echt superflexibel.

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Letters op slangen is super normaal...
Verder is het niet echt slim om PUR te kopen, dat is de grootste rotzooi die je kan halen.
Koop PVC, dan heb je wel meteen 10/8 en geen rotzooi als je koppelingen ooit (misschien) sneller los zouden laten.

Waarom PUR kut is; check de TS... heb dat te vaak getypt om te herhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reply, jammer dat de PUR een miskoop is en slecht dat een winkel dat dan verkoopt maar dat terzijde. Ik ben bij de intratuin geweest en bij de praxis maar geen PVC slang kunnen vinden. Enig idee welke winkel het wel zou hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Zie de TS, bij winkels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en dan 7,50 betalen voor het verzenden van een paar meter slang. Ben al op google aan het zoeken geweest maar weinig resultaat.

Iemand nog een iets beter antwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Mss een dierenwinkel maar ik denk dat je toch gewoon wat moet bestellen hoor. Als je gewoon een meter of 4-5 doet heb je een hele lange tijd genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Ik haal met m'n thermaltake bigwater 745 (1x12mm rad en extern 2x12mm) met m'n niet overgeclockte E6600 nog temperaturen van 44 graden idle en rond de 60 graden load. Als ik hem op 3.0ghz laat draaien is het respectievelijk 46 en 64 graden. Deze prestatief haalde ik met lucht ook, het lijkt mij dat dit niet helemaal goed zit. Wat zou er fout kunnen zijn?
Ik heb overigens wat Arctic Silver gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanpraat schreef op maandag 30 april 2007 @ 15:16:
Ik haal met m'n thermaltake bigwater 745 (1x12mm rad en extern 2x12mm) met m'n niet overgeclockte E6600 nog temperaturen van 44 graden idle en rond de 60 graden load. Als ik hem op 3.0ghz laat draaien is het respectievelijk 46 en 64 graden. Deze prestatief haalde ik met lucht ook, het lijkt mij dat dit niet helemaal goed zit. Wat zou er fout kunnen zijn?
Denk je pomp die te langzaam is .
Of je heb te weinig water in je systeem zitten (een groter water tenk zal dat kunnen oplossen)
Dit is dus een van de reden dat ik zelf de onderdelen ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Wat en onzin, je pomp te langzaam ? :x

Waarschijnlijk ligt dit aan het weer, ik weet niet wat normale temps zijn van een e6600 ? (AMD fanboy.. maar een e6600 komt eraan..) Maar mijn x2 3800 & 3700 halen nu ook absurte temps hoor. (Zelfde als lucht) Dus die draaien weer op stock , undervolted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
mijn AMD draait nou ook op lucht temperaturen :/ 40 graden naar de CPU die maar 200 Mhz overclocked is (normaal 30 graden..) en 37 graden voor m'n moederbord welke normaal iets van 28 graden is :P

ik denk dat het gewoon door het weer komt

*edit* 'n pomp die te langzaam is heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk :D ..

[ Voor 14% gewijzigd door Pilske op 30-04-2007 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanpraat schreef op maandag 30 april 2007 @ 15:16:
Geloof dat die blokken zelf niet zo super zijn, maar dit is wel erg hoog...
Stomme vraag, maar hoeveel prut heb je erop gedaan? Hopenlijk niet te veel...
Helpt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
^^ met hem.

Pomp te langzaam zal wel bedoelt zijn: Pomp niet sterk genoeg ;) Klopt ook wel want die bigwaterpomp stelt niks voor.
Pilske schreef op maandag 30 april 2007 @ 15:33:
mijn AMD draait nou ook op lucht temperaturen :/ 40 graden naar de CPU die maar 200 Mhz overclocked is (normaal 30 graden..) en 37 graden voor m'n moederbord welke normaal iets van 28 graden is :P

ik denk dat het gewoon door het weer komt

*edit* 'n pomp die te langzaam is heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk :D ..
Waar is je waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
die zit erop :P hahaha
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.