PilatuS schreef op zondag 29 april 2007 @ 20:59:
[...]
Het water stoomt zo snel als wat door het kleinste punt kan. Als je aansluitingen 1cm in doorsneede zijn heeft het geen zin om er 2cm dikke slangen op aan te sluiten. Zodra je ergens in de setup een bottleneck hebt hebben grote slangen vrijwel geen zin meer.
niet helemaal waar .. ik zit nou namelijk toevallig te leren voor m'n natuurkunde CE uit samengevat, en hierin staan twee mooie vloeistof wetten waarbij ik meteen aan 'n WC installatie dacht. Namelijk de wet van Bernoulli en de continuïteitswet, ik ga eens ff 'n probleemstelling vormen
Stel mijn pompje pompt het water rond met 1,6 m/s met een druk van 3,6 bar door 'n buis van 0,01 meter. Deze buis wordt versmald naar een buis van 0,005 meter, dan gebeurd het volgende:
(wet van bernoulli:)
p1 + (1/2)r * (v1)² = p2 + (1/2)r * (v2)²
(continuïteitswet:)
A1 * v1 = A2 * v2
p= vloeistofdruk
r= dichtheid van de vloeistof
v= stroomsnelheid
a= doorstroomoppervlakte
De diameter van de buis wordt van 0,01 naar 0,005 dus 2 keer zo klein, en het doorstroomoppervlak wordt dus (ongeveer) 6 keer zo klein.
De doorstroomsnelheid wordt dan 6 keer zo groot:
1,6 * 6 = 9,6 m/s
Hierna kunnen we ook de druk uitrekenen, de dichtheid van water is 0,998*10³:
3,6 * 10^5 + ( (1/2*0,998*10³) * 1,6²) = p2 + ( (1/2*0,998*10³) * 9,6² )
p2 is dan 3.15 * 10^5 == 3.15 bar
Ja, dit is 'n natuurkundige berekening en dus alleen 'n benadering van de werkelijkheid, maar het is 'n benadering die onderbouwd is met weet ik hoeveel proefschriften en bla bla bla.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het water niet zo traag stroomt als het component met de kleinste aansluiting in je setup, de druk in de kleinere aansluiting daalt en de doorstroomsnelheid wordt groter, na de kleinere aansluiting (en misschien kleinere slang) wordt de druk weer groter en doorstroomsnelheid weer kleiner.
De pomp zal natuurlijk ook meespelen, maar na een tijdje zal deze ook gewoon zijn draai gevonden hebben en het water met een constante snelheid en druk je setup in pompen.
Nou heb ik weer genoeg getypt voor vandaag, ik dacht deel dit even met jullie
[
Voor 197% gewijzigd door
Pilske op 30-04-2007 11:10
. Reden: foutje verbeterd :P ]