Het Grote Waterkoelingstopic deel 22 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.184 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Hoeveel verschil denken jullie dat er zit in een goede luchtkoeler(niet een titan van 150 maar gewoon een goed zoals tuniq/beter) en een swiftech waterkoelingssetje(mcw6002/BIXII) op de processor(e6600 oced)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoveel: \/

Ik weet niet wat voor een antwoord je verwacht, maar dit zal niemand je kunnen zeggen. Er zijn teveel factoren die bepalend zijn en die je niet noemt, dat het voor iedereen een wilde gok zal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Barzi: Je weet toch wat je dan moet doen?

En ik dacht dat je je set verkocht had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Barzi kan niet kiezen hehe.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owjee barzi weer actief :P

Komen altijd veel vragen vanaf whaahahaha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
Hey mensen,

Ik heb gisteren een dagje vrijgenomen en alle spulletjes gesinstalleerd en ik wou even de tijd nemen om iedereen te bedanken voor de info, tips & advies. Ik heb nog niet echt een stress test uitgevoerd maar tot nu toe ziet het er allemaal prima uit. Ik heb een uurtje stalker, COH en oblivion gespeeld.

GF800GTX is van 53 idle en 85+ load naar 41 idle en 50 load gezakt. Moederboard en processor zijn allebij rond de 40. Dat is een lichte stijging ten opzichte van lucht. Maar wel een daling van 5 naar 1 casefan.

Alle harde schijven ingepakt in silentmax rev2. units. (die trouwens echt ongelooflijk kut te instaleren zijn. Rubbernopjes die achter echt alles blijven haken. :) )
Het hele systeem is bijna niet te hoorbaar zeker in vergelijking met het oude.

Nu enkel nog alles goed in de gaten houden en later misschien wat overclocken, het ziet er naar uit dat die 8800 eindelijk wat speelruimte heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Netjes maar nu willen we pics zien en de specs van de setup. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Voor foto's moet ik nog uitzoeken hoe ik ze van mijn telefoon in m'n pc krijg. Eigenlijk nog nooit gedaan. :).

Specs PC:
Amd x2-4400
Geforce 8000GTX
2 gig Corsair type ehm? nummers kwijt maar net iets beter dan de value lijn. Gekocht voordat ik het idee kreeg om te gaan overklokken.
Creative x-fi Fatality kaartje.
4 hardeschijven dimondmax10 en seagate 7200.10 gezamelijk 1.4 TB in Silentmax rev2. behuizingen. (ik ga er binnen kort eentje uitgooien)
Dell. 3007WFP monitor
Gigaworks S750 boxen set.
Thermaltake Kandalf behuizing
1 x noctua 800 fan

Specs Water koeling
Swiftech Apogee GT CPU blok
Innovatek G8800 GTX blok. (eigenlijk van plan om voor een Ek blok te gaan maar daar waren levertijd problemen mee.
Innovatek HPPS pomp. (lekker stil en het is niet zo'n enorme loop)
Thermochill PA120.3 radiator
3 X noctua 800 fans op de radiator
En nog wat speelgoed om de temp en doorstroming van het water te bekijken. (gaat later waarschijnlijk weg maar is bij de eerste keer waterkoeling wel leuk.)
Dat alles in een zwaarmishandelde Sharkoon Rebel 9 behuizing doe onder de kandalf is geschroefd.

Het wint allemaal geen schoonheidsprijs maar het is wel lekker stil en koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ben érg benieuwd naar foto's :P Vooral naar die onderste kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFL barzi on the move @ XS :P

Klik

Nog steeds niet in elkaar gezet duzzz....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 21:49
Vraagje:

is het mogelijk om gietijzer in combinatie met koper in je waterkoeling setup te hebben of geeft dat problemen? (electrolyse)

Heb ineens een gek idee gekregen om een verwarmingsradiator te gebruiken als een soort reserator maar weet niet of dat uberhaupt haalbaar is. Iemand ideeen hierover?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
electrolyse .. das toch de splitsing van water in H-gas en O2-gas ?? .. als je ijzer + koper in 'n setup samengebruikt kan er hooguit corrosie optreden, hoe dat precies zit moet je ff opzoeken op wiki/google :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Om precies te zijn galvanishe corrosie. (mismaakte poging van onedele metalen om toch edel te lijken) .

Op de volgende pagina kun je informatie vinden. In jou geval zal het ijzer dus corroderen. Het zal waarschijnlijk minder snel gaan dan alluminium maar toch.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen

Je hebt eigenlijk 3 opties.
1. Corrosie inhibitor toevoegen aan je water stroom.
2. Beschermende laag aanbrengen op het gietijzer. (moeilijk om zelf te doen maar het kan.)
3. Een opofferingsmetaal toevoegen. Dus een metal dat nog verder van koper af staat in de metalen reeks.

Magnesium is een goede. Gemakkelijk te vinden in volgens mij de meeste puntenslijpers. Die metalen krengen dus. Je kunt testen of de puntenslijpers van magnesium zijn, door ze te laten ontbranden. (Heel, heel erg niet aan te raden of door ze in een glas met zout water te gooien en kijken of er gas ontstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Zarkov op 31-03-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Ok dus het zou wel kunnen...
optie 1 lijkt me de makkelijkste en volgens mij zij er genoeg corrosiewerende watertoevoegingen te vinden. Als ik bijv. bij freezinghardware kijk hebben ze allerlei vloeistoffen die zelfs koper en aluminium samen laten gaan. Ik heb zelf nog een voorraad water wetter uit amerika en da's volgens mij ook corrosiewerend.

Optie 2 lijkt me te lastig

Optie 3 begrijp ik niet helemaal... moet je dan wat magnesium aan het water toevoegen?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort ben ik in het bezit van een DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D en ik vroeg me nu af of alle chipset-coolers verkrijgbaar op Alphacool.de of aquatuning.de te gebruiken zijn op dat bordje.

Ter info,.. ik heb een PoV 7900GT,.. ik weet niet of die eventueel in de weg kan zitten voor één of ander blokje ... :? .... of is een Passieve heatsink van Zalman ook al voldoende om de Northbridge koel te houden en van dat fan-lawaai vanaf te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zo'n lijmpistool? want ooit mee gewerkt met idd die staafjes lijm....
Maar is toch meer om te knutselen? niet echt geweldig spul naar mijn mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:34:
Binnenkort ben ik in het bezit van een DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D en ik vroeg me nu af of alle chipset-coolers verkrijgbaar op Alphacool.de of aquatuning.de te gebruiken zijn op dat bordje.

Ter info,.. ik heb een PoV 7900GT,.. ik weet niet of die eventueel in de weg kan zitten voor één of ander blokje ... :? .... of is een Passieve heatsink van Zalman ook al voldoende om de Northbridge koel te houden en van dat fan-lawaai vanaf te zijn ;)
Je vga moet dan in het onderste slot, dat heb ik nu ook gemoeten (sli-d) met een sli-DR heb je dat probleem niet. Ik heb ook een 7900gtx en heb geen prestatie verlies.. Met mijn 6800 btw ook niet.

Misschien dat er wel passende blokjes zijn hoor, maar ik kon ze niet vinden. Heb nu een blok wat eigenlijk op een SLI-DR past van dangerden.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 23:11:
[...]

Heb je zo'n lijmpistool? want ooit mee gewerkt met idd die staafjes lijm....
Maar is toch meer om te knutselen? niet echt geweldig spul naar mijn mening!
Ik heb zo'n ding ja.
Ik heb veel lijm soorten... elke soort z'n doel :)
Het fijne van een pistool is dat het dus plastic is en weer hard word. Dus geen echte lijm.
Het pakt objecten vast dmv zich in de groeven te gieten ed en dan te stollen.
Als je op de omschreven manier je koppelstukkjes vast zet zouden ze dus nergens meer heen moeten kunnen. (met er wel reliëf in je stukje zitten, als die helemaal recht is zal het ook wel gaan, maar het is wel bevorderlijk als er diepte in zit).

Ik vind het fijner dan sommige kit soorten.
Nadeel daarvan is dat ze uitgaandrogen, je altijd een lomp pistool nodig hebt (zo'n blauwe joekel... je kent het wel).
Maargoed, als je 100% zeker wilt zijn en geen lijmpistool wilt hebben/hanteren dan zou ik voor kit gaan. (maar het moest een huis tuin en keuken res worden, zo'n lijmpistool kost 2 euro ofzo, vandaar :D)

Waar ik het vaak voor gebruik:
Als ik bijv iets van MDF maak en ik wil het niet met schroeven/spijkers doen gebruik ik:
contactlijm (bison ftw) over de hele lengte, goed plakken. Hierna, als het droog is, de randjes (als het een hoek van 90graden is bijv) verstevigen met een nette dunne laag van et lijmpistool.
Ook handig om snel foamboard op zn plaats te krijgen enz)

Bij nader inzien zou er beter flexibele kit gebruikt kunnen worden voor zo'n res.
Scheelt als je de slangen er op en af gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k8skaaay schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 23:17:
[...]

Je vga moet dan in het onderste slot, dat heb ik nu ook gemoeten (sli-d) met een sli-DR heb je dat probleem niet. Ik heb ook een 7900gtx en heb geen prestatie verlies.. Met mijn 6800 btw ook niet.

Misschien dat er wel passende blokjes zijn hoor, maar ik kon ze niet vinden. Heb nu een blok wat eigenlijk op een SLI-DR past van dangerden.
Oows,.. dat is geen optie :N
Ik moet nl. mijn X-Fi kaartje er nog in kwijt geraken en met mijn wc-gekoelde 7900GT in het onderste slot zal dat niet meer lukken vrees ik :|

... en de passieve Zalman ..... 't ja,.. het zal die dan wel moeten worden zeker :?

Effe wat ge-googled :)
Wat denken jullie van de DFI-freezer,.. ook met versie's voor andere mobo's zoals Asus en MSI,.... ziet er erg interressant uit maar waar zou je die kunnen krijgen :?

http://www.techpowerup.com/reviews/Mips/DFIFreezer

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze moet je hebben:
SLI chipset cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
De Innovatek NB cooler werkt ook in SLI.
Heb hem zelf ook gehad op mn A8n-SLI (probleembord wat dat betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 06:40:
[...]

Oows,.. dat is geen optie :N
Ik moet nl. mijn X-Fi kaartje er nog in kwijt geraken en met mijn wc-gekoelde 7900GT in het onderste slot zal dat niet meer lukken vrees ik :|

... en de passieve Zalman ..... 't ja,.. het zal die dan wel moeten worden zeker :?

Effe wat ge-googled :)
Wat denken jullie van de DFI-freezer,.. ook met versie's voor andere mobo's zoals Asus en MSI,.... ziet er erg interressant uit maar waar zou je die kunnen krijgen :?

http://www.techpowerup.com/reviews/Mips/DFIFreezer
Dat zijn MIPS blokjes, die heb ik ook in m'n setup :D erg tevreden over .. ik heb ze in Duitsland gekocht bij aquatuning.de. Kosten 'n flinke duit maar je krijgt er ook wat voor terug..

Mobo temperatuur wordt door de sensor op 30 graden aangegeven, CPU is ter vergelijking 26 graden.

De verzendkosten van aquatuning vallen volgens mij ook nog wel mee 7 euro ofzoiets ? Ik heb trouwens ook een WC gekoelde 7900GT in het bovenste slot (I) .. maar dus wel een A8N-SLI deluxe mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die MIPS blokjes zijn idd ideaal. :)

http://www.aquatuning.de/...-NF4-Chipset-Freezer.html

46€ is idd niet niks,.. damn,.. en een week of 2 geleden had ik nog maar iets besteld daar maar toen wist ik nog niet dat ik een DFI op de kop zou kunnen tikken natuurlijk 8)7

En die NB-cooler van Alphacool die Ramius23 aanhaald zal zeker ook niet slecht zijn want ik heb zo'n identieke qua structuur op mijn 7900GT zitten,.... koelt héél goed :)

Heeft er iemand hier zo'n Alphacool NB-cooler zitten,.. kan die me dan even vertellen welke maat schroefjes er door het moederbord gaan :?
Ik zou die dan al voorzien zodat "als" ik me er zo ééntje ooit bestel er niet terug mijn mobo moet voor uitbouwen,.. snappie,.... ziet er M3 uit,.. kan er iemand dat bevestigen :?

Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.de/images/product_images/popup_images/3546_1.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
oh ja hier nog 'n link naar hoe het bij mij in m'n kast/op m'n mobo zit .. van 2 paginas trug :P

klik

Meestal passen de meegeleverde schroefjes van 'n blokje wel door het mobo waar het voor gemaakt is ;) ..

* Pilske moet leren lezen :P kweet niet of die schroefjes passen 8-) ..

[ Voor 35% gewijzigd door Pilske op 01-04-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
JohnnyV76 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 22:02:
Ok dus het zou wel kunnen...
optie 1 lijkt me de makkelijkste en volgens mij zij er genoeg corrosiewerende watertoevoegingen te vinden. Als ik bijv. bij freezinghardware kijk hebben ze allerlei vloeistoffen die zelfs koper en aluminium samen laten gaan. Ik heb zelf nog een voorraad water wetter uit amerika en da's volgens mij ook corrosiewerend.

Optie 2 lijkt me te lastig

Optie 3 begrijp ik niet helemaal... moet je dan wat magnesium aan het water toevoegen?
Optie 1 lijkt me ook de beste. Zorg er wel voor dat je het water tijdig ververst, corrosie werende stoffen hebben ook niet het eeuwige leven.

Optie 3: betekend dat je ergens in je reservoir (als je die tenminste hebt) een bepaalde hoeveelheid magnesium moet gooien. Dit magnesium zal als eerste corroderen, pas als al het magenesium op is zal het ijzer gaan corroderen. Dit moet je natuurlijk wel goed in de gaten houden.

Overig.
ik ben bang dat ik nog steeds geen foto's online heb gezet. Ik mis een kabeltje dat noodzakelijk is om de twee apparaten met elkaar te verbinden. Ik heb er wel ergens eentje maar die is volgens mij tijdens een verhuizing in een bak met tientallen andere kabels gekomen. Zodra ik die vindt dan zal ik wat zaken online zetten.

Het begint me wel op te vallen dat de temperaturen minder snel terug vallen met waterkoeling. Opzich wel logisch natuurlijk omdat die volledige massa water moet worden afgekoeld en niet alleen die paar gram CPU+koelblok.

Verder ook nog eens vol verbazing naar die koeler van de G80 zitten kijken. Er zitten overal van die enorm dikke lagen warmte geleidingstape. Echt een mm of 2 dik. Ik vraag me af of die hoge temperaturen van de G80 ook niet mede daardoor worde veroorzaakt.

Het is natuurlijk veel sneller om machinaal warmtegeleidingstape ergens op te plakken dan ervoor te zorgen dat alle te koelen elementen netjes bedekt zijn met een laagje thermal goop.

Iik heb trouwens een combinatie van 2 soorten warmte geleidende pasta's gebruikt. Zalman ZM-STG1 en Artic Ceramique. ZM-STG1 voor CPU & GPU artic ceramique voor alle andere video kaart onderdelen. Ceramique voornamelijk omdat niet alle onderdelen even hogo op het G80 Board zaten waardoor hier en daar echt een dikker laag goop nodig was en vanwege het feit dat Artic Ceramique geen electriciteit geleid en het echt hele kleine priegel onderdeeltjes zijn.

Dat Zalman spul is echt aan te raden, met dat kwastje wat je erbij krijgt is dat spul echt enorm gemakkelijk aan te brengen.

[ Voor 44% gewijzigd door Zarkov op 02-04-2007 00:59 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Ik heb een vraagje.

Ik heb net de Laing DCC 1RT/plus (12V) in gebruik genomen. Nu heb ik begrepen dat je het voltage kunt regelen, en dit wil ik dus graag doen omdat ik die hoge toon toch wel iets storend vind. Ik heb toevallig ook nog een zalman Fanmate liggen. (vast wel bekend, maar voor wie het niet weet...) Dit ding regelt het voltage voor je fan van 5-12V.
Nu vraag ik me af of ik een deze fanmate aan een standaard grote molexplug kan knopen en hier de Laing pomp aan te zetten.
Ik heb dus twee vragen:
1 - Is dit mogelijk?
2 - Zoja, Welke draden moeten waar aan?
Volgens mij ziet me molexstekker er zo uit (pin 1geel+12VDC; 2&3black; 4rood+5VDC). Me Fanmate heeft 3 draden, wit, rood zwart. (zwart rood +/-)
Alvast bedankt allemaal voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan met en laing d4 en een rheobus. Dat ging goed voor een tijdje, maar daarna ging de potmeter kapot. Nu heb ik dus een rheobus zonder voltage veranderingen :P
Ik weet niet of dit met hetzelfde soort volt veranderen heeft, maar ik wou het wel even vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
Het ligt aan het soort voltage regulatoren wat op je fan controlller zitten.
Als je een fan controller hebt die met pulsen het voltage stuurt dan zal het niet werken.
Je kunt natuurlijk ook een t-ballancer of een aquacomputer Liang regelaar kopen.
En over die pinnetjes, ga naar als je zon omloop stekkertje hebt van 3 naar 4 welkee draden bij elkaar komen.
(ben zelf te lui om het voor je uit te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edterbak schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:48:
Ik heb een vraagje.

Ik heb net de Laing DCC 1RT/plus (12V) in gebruik genomen. Nu heb ik begrepen dat je het voltage kunt regelen, en dit wil ik dus graag doen omdat ik die hoge toon toch wel iets storend vind. Ik heb toevallig ook nog een zalman Fanmate liggen. (vast wel bekend, maar voor wie het niet weet...) Dit ding regelt het voltage voor je fan van 5-12V.
Nu vraag ik me af of ik een deze fanmate aan een standaard grote molexplug kan knopen en hier de Laing pomp aan te zetten.
Ik heb dus twee vragen:
1 - Is dit mogelijk?
2 - Zoja, Welke draden moeten waar aan?
Volgens mij ziet me molexstekker er zo uit (pin 1geel+12VDC; 2&3black; 4rood+5VDC). Me Fanmate heeft 3 draden, wit, rood zwart. (zwart rood +/-)
Alvast bedankt allemaal voor de reacties.
Kan zowiezo niet met fanmate.
Fanmate kan vermogen van dat ding niet aan...
Pomp is iets van 10W en fanmate kan dat bij lange na niet aan...
Fanmate kan al zelfs geen 2x een 12cm fan aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
En nogmaals, vergeet niet dat als je pc reboot vanzelf, de pomp echt 12V nodig heeft om op te starten....
Stel wat er gebeurd als je er niet bij bent een keer.

[ Voor 20% gewijzigd door JohnB op 04-04-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd dat ook nog eens...

En ik hoor de mijne echt niet trouwens... Dus waarom langzamer laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:36:
Idd dat ook nog eens...

En ik hoor de mijne echt niet trouwens... Dus waarom langzamer laten draaien?
Bedankt allemaal voor de reactie. Allemaal zijn ze nuttig.
Ik heb me pompje plat op de bodem liggen, met een schuimrubber matje eronder van ca 1 cm dik. Ik heb de pomp net in gebruik, misschien dat er nog een beetje lucht in zit. Ik heb de pomp nu ca 6 uur achtereen aan gehad, vanaf het moment dat er een boel lucht in zat om eruit te verwerken. Hier moet ik bij zeggen dat ik geen reservoir heb om de luchtbellen snel uit het water te halen. Ik heb bijna een gesloten kring met een T-splitsing erin enhier een stijgbuis van 1 meter lang en 6mm diameter (lees: slang).
Na 6 uur hoor ik hem nogsteeds met een hoge toon draaien.
Slitch schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:45:
Het ligt aan het soort voltage regulatoren wat op je fan controlller zitten.
Als je een fan controller hebt die met pulsen het voltage stuurt dan zal het niet werken.
Je kunt natuurlijk ook een t-ballancer of een aquacomputer Liang regelaar kopen.
En over die pinnetjes, ga naar als je zon omloop stekkertje hebt van 3 naar 4 welkee draden bij elkaar komen.
(ben zelf te lui om het voor je uit te zoeken)
Waarom zou een PWM (Pulse With Modulator) niet werken? Het gemiddelde voltage zakt dan toch? (Ik ben een leek hierin 8)7 )
Zie link.
Ik neig namelijk naar een dergelijke oplossing. Kosten ca. 5 euro + knutsel werk :P
Werkt dit??

[ Voor 33% gewijzigd door edterbak op 04-04-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Delete...

[ Voor 98% gewijzigd door edterbak op 04-04-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Laing DDC 1T Pro pomp begint hier raar te doen :?
het lijkt wel of er ergens intern vonkjes zitten over te springen,.... allée,.. zo klinkt het geluid toch.
Vreemd want dat deed ie vroeger niet :|

Wat denken jullie :? Zorgen gaan maken of niet :?
Het is allemaal begonnen na het inbouwen van mijn nieuw mobo en het plaatsen van een nieuwe rad gisteren. Vandaag is het geluid mij beginnen opvallen alhoewel ik er zeker van ben dat het er gisteren nog niet was.
Bij het ontluchten van mijn set-up is mijn water nogal beginnen schuimen overal,.. vooral in de pomp maar dat is nu allemaal wel weer OK.
Luchtbelletjes zie ik niet echt meer,..nergens trouwens.

Het is echt heel vreemd,.. het is niet constant, wel regelmatig maar als het er is,... dan lijkt het wel het geluid van kleine overspringende vonkjes te zijn, een beetje licht geknetter zo.

Ben er niet echt gerust in hoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Het lijkt wel alsof je pomp voedingsproblemen heeft. Ik heb zelf een Eheim 1048 die direct aangesloten is op netstroom, als ik de stekker erin doe krijg je ook min of meer zo'n geluid. Misschien kun je even kijken of de kabels allemaal goed zitten.

Even een stom vraagje misschien: weet iemand in welke maat schroefdraad de asetek blokjes getapt zijn? 1/2'' of 3/8''?

[CiP] Le Régional Built To Last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 18:26:

Heeft er iemand hier zo'n Alphacool NB-cooler zitten,.. kan die me dan even vertellen welke maat schroefjes er door het moederbord gaan :?
Ik zou die dan al voorzien zodat "als" ik me er zo ééntje ooit bestel er niet terug mijn mobo moet voor uitbouwen,.. snappie,.... ziet er M3 uit,.. kan er iemand dat bevestigen :?

[afbeelding]
Ik heb een wat geplier gehad bij het bevestigen, de 2 buitenste mountingplates zitten wat teveel tegen het acryl en het plaatsen van de moertjes was wat moeilijk plaatsen kwam ik achter..Verder een prima block..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Kan je bij een waterblok voor de cpu niet beter een backplate gebruiken? Ik zie nooit dat ze er een meeleveren, maar lijkt me wel handig om de druk te verdelen. Of is hier een reden voor/zit er geen voordeel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Bij mijn Innovatek zat die wel hoor.
Als je je blok met 4 schroeven bevestigd is dit niet echt nodig aangezien je je druk dan al op 4 plaatsen verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
barzi schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:12:
Kan je bij een waterblok voor de cpu niet beter een backplate gebruiken? Ik zie nooit dat ze er een meeleveren, maar lijkt me wel handig om de druk te verdelen. Of is hier een reden voor/zit er geen voordeel aan?
Waterblokken zijn meestal niet zo zwaar als de high end luchtkoelers, waardoor die laatsten wel een bracket nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
En luchtkoelers zijn hoger waardoor ze naar een kant hangen.
De druk is dus slechter verdeeld en door de armlengte is het nog eens extra zwaar.
Weet ik nog van natuurkunde in de 3e op havo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info,... het getik in mijn Laing pomp is verdwenen.
Het zullen waarschijnlijk toch nog wat belletjes geweest zijn die eruit moesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Mijn Laing DDC-1RT/Plus maakt een beetje lawaai. Een hoge toon als een >>rpm fan. Dit terwijl mijn pas overleden Hydor L20 nagenoeg stil was.

Kan het zijn dat hij in onbalans is? Ik voel de pomp ook wat trillen.
Een tweede puntje. Ik zag achteraf dat er 2 kleine rubber ringetjes meegeleverd waren. Waar horen deze? :? }:O

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 07-04-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
edterbak schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 17:58:
Mijn Laing DDC-1RT/Plus maakt een beetje lawaai. Een hoge toon als een >>rpm fan. Dit terwijl mijn pas overleden Hydor L20 nagenoeg stil was.

Kan het zijn dat hij in onbalans is? Ik voel de pomp ook wat trillen.
Een tweede puntje. Ik zag achteraf dat er 2 kleine rubber ringetjes meegeleverd waren. Waar horen deze? :? }:O
Alle lucht uit je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
bassie_ schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:26:
[...]

Alle lucht uit je systeem?
Ik zie en hoor (al lang) niets meer. Staat inmiddels al meer als 48 uur aan. (zonder reservoir)

Kan er nog in de rotor zelf nog ergens lucht of een onbalans zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 07-04-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nav die thread over Oliekoeling, kan ik ook gewoon ipv demi-water Motorolie in m'n systeem gooien ? :P Zou m'n pomp dat overleven / Radiator fijnvinden?

Voordeel is dat als het lekt het ook niet geleidt. Link op FP is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:04:
Nav die thread over Oliekoeling, kan ik ook gewoon ipv demi-water Motorolie in m'n systeem gooien ? :P Zou m'n pomp dat overleven / Radiator fijnvinden?

Ik denk dat het theoretisch moet kunnen. al is olie vaak wel vat dikker (meer visceus), dus zal de weerstand door het systeem heen groter worden. Of je pomp het trekt.... :?

Wat wil je hier mee winnen? Ik denk niet dat het beter zal koelen. Juist het tegenovergestelde.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 07-04-2007 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 20:04:

Alles blijft stil staan..... en je cpu verbrand :)
-je pomp trekt het niet (is er niet voor gemaakt, viscositeit van olie is te hoog of je moet bijzondere olie nemen, die is vaak duurder.
-geleiding van olie en opname is niet zo goed als water volgens mij
-door de viscositeit is olie ongeschikt voor normale rads, oliekoelers zien er volgens iets anders uit, denk ook hooguit single-pass

Voor oliemeuk, zie m'n postje daar ook ;)
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1982455

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 07-04-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
De voornaamste reden dat ze volgens mij olie in auto's gebruiken is omdat water te snel verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Slitch schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 23:13:
De voornaamste reden dat ze volgens mij olie in auto's gebruiken is omdat water te snel verdampt.
Volgens mij smeert het je onderdelen ook niet zo heel goed hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Laatst online: 02-03 21:06
Ik wil een losse kast gaan maken voor m'n waterkoeling en vraag me nu wat af.
Ik wil gaan werken met 4 X 120mm fans. Nu heb ik twee opties. Een vierkante radiator met 4 fans Afbeeldingslocatie: http://www.caseking.de/shop/catalog/images/WARA_105_2g.jpg?pID=6291of twee losse radiators met 2 X 120mm. Nu kan ik er maar één vinden in het vierkante formaat en een heleboel in het 2 X 120mm formaat. Als ik zou gaan voor de vierkante zou de keus snel gemaakt zijn, maar toch twijfel ik. Er zijn er zoals gezegd een behoorlijk aantal in de maat 2 X 120mm en ik vraag me af of er niet een betere te vinden is. Misschien heeft iemand ervaring met de MagiCool Extreme of weet iemand een hele goede 2 X 120mm. Beide zou ik graag horen.

Het enigste probleem wat de twee losse radiators hebben is dat ze natuurlijk doorverbonden moeten worden maar dat zou geen problemen moet opleveren toch?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Of je nou 4x120 of 2x (2x120) doet maakt geen drol uit joh, doen wat het makkelijkst is.
Denk dat een Thermochill 3x120 toch beter presteerd :P weet het bijna wel zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Zoals gezegd wil ik dus binnenkort een losse waterkoelingkast maken en heb toch (weer) een vraagje hierover.

Het gaat over warmte afvoer. Voor mijn opstelling zijn er 4 manieren om de warmte afgevoerd te krijgen.
Nr. 01 De fans bovenop de radiator de lucht zuigend naar buiten.
Nr. 02 De fans bovenop de radiator de lucht blazend door de radiator naar binnen.
Nr. 03 De fans onder de radiator de lucht zuigend naar binnen.
Nr. 04 De fans onder de radiator de lucht blazend door de radiator naar buiten.

Wat is de beste oplossing?

Ik praat trouwens niet over een pc kast, maar over een custom made case waar voor de rest niks in zit. Dus de lucht mag naar binnen geblazen worden. Ik zal het er wel weer op een andere manier uit moeten krijgen. Maar dat is weer een ander probleem.

De meest inefficiënte manier lijkt mij de fans bovenop te plaatsen en deze de lucht eruit laten zuigen of erin laten blazen. Het mag wel de meest inefficiënte manier zijn, maar volgens mij is dit de meest gebruikte manier of heb ik het verkeerd?

De meest efficiënte manier is volgens mij de fan onder de radiator de lucht naar buiten blazend, maar volgens mij zie je deze opstelling bijna nooit. Of wel?

Misschien is het als eens gevraagd maar er zijn een beeeetje veel pagina's waar ik doorheen zou moeten bladeren. In deze topic deel 22 staat het volgens mij niet want daar ben ik wel doorheen gebladerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Nummero één. Over zuigen vs blazen staat ook wel een stukje in de TS overigens, dus daar hoef je geen 22 topics voor door te spitten. ;)

Dit dus:
:? Zuigen of Blazen?

Bij heatsinks blazen, bij een radiator zuigen. Omdat blazen een geconcentreerde richting heeft, is blazen dus erg effectief is om een bepaalde plek te koelen, zoals bij heatsinks het geval is.

Heb je echter een radiator, wil je dit juist niet, omdat je zoveel ruimte op je rad wilt benutten. Elke fan heeft in het midden een "deadzone", waar je dus geen gebruik maakt van de koelcapaciteit van je rad. Zuigen is dan het beste kwaad, omdat aangezogen lucht van meer kanten kan komen dan de stroomrichting van blazen.

Het beste is om je fans iets van je radiator af te monteren, zodat je de deadzone laat verdwijnen en de ruimte ertussen op te vullen met een shroud.

[ Voor 72% gewijzigd door Roamor op 08-04-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Laatst online: 19-05 08:18
Mijn waterkoelingset wil ik gaan aanpassen. Het bestaat nu uit de volgende onderdelen:

Thermaltake BigWater 735 (+ tweede radiator)
Club3D waterblock X1900
Zalman ZMW1 northbridge

De pomp bromt en ratelt en ik heb het idee dat de radiators de flow enorm belemmeren. Heeft iemand ervaring met verschillende radiators, of dit daadwerkelijk uitmaakt?

Ik ben van plan om een dual radiator en een nieuwe pomp aan te gaan schaffen. De volgende onderdelen lijken mij wel wat:

Alphacool AP700 Centrifugal pump 12V
Alphacool NexXxoS Pro II

Zal ik hier op vooruit gaan (qua geluid en koel prestaties). Ik hoor graag jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Eerlijk gezegd zou ik ook wat geld opzij leggen voor andere blokjes. Maar goed! Die pomp is wel heel klein. Ik zou gewoon een Eheim 1046 nemen. Zal iets duurder zijn maar wel lekker sterk en stil. Die radiator zit ook wel goed maar ik zou een Extreme nemen of een Thermochill PA 1.2 voor de beste prestaties. Je gaat er iig wel op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Het verschil tussen de Pro en Xtreme kan ik niet vinden, jij wel? (radiator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dikte... 3cm tegen 5cm dacht ik... Verder zit het em in de prijs :P Het zal wel iets schelen, ik weet niet hoeveel warmte je kwijt moet.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Kunnen de fans ook aan de andere kant worden gemonteerd?

Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.de/images/product_images/popup_images/4636_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Me_Again schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:30:
Kunnen de fans ook aan de andere kant worden gemonteerd?

[afbeelding]
Hoe denk je dat een rad vast gemaakt word?
Met lijm :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Bij mij zitten de fans op het moment vast aan de case en de radiator aan de fans zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Me_Again schreef op maandag 09 april 2007 @ 10:21:
Het verschil tussen de Pro en Xtreme kan ik niet vinden, jij wel? (radiator)
Koperen finnen en ALu finnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Me_Again schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:46:
Bij mij zitten de fans op het moment vast aan de case en de radiator aan de fans zelf ;)
Dan kan je toch ook bij je eigen rad kijken?
Alle rads die ik ken kan je nm aan beide kanten vast maken.
Dus ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
TEAMIKKE schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:03:
[...]

Koperen finnen en ALu finnen.
Ik dacht de dikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat zijn de GT versie's enz. Pro of Extreme is of de vinnen van ALu of van koper zijn. De buizen waar het water doorheen gaat zijn beide van koper. GT is dunner dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
TEAMIKKE schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:57:
[...]

Dat zijn de GT versie's enz. Pro of Extreme is of de vinnen van ALu of van koper zijn. De buizen waar het water doorheen gaat zijn beide van koper. GT is dunner dan gewoon.
Dat is niet waar!!
Kijk hier

http://www.hwlabs.com/products/bip2.htm
  • 240 mm (9.44 inch) Copper core consisting of flat tubes for maximum heat conductivity
  • High-density louvered copper fin configuration for enhanced heat dissipation
  • Thickness 25 mm
http://www.hwlabs.com/products/bix2.htm
  • Double Row 240 mm (9.44 inch) Copper core consisting of flat tubes for maximum heat conductivity.
  • High-density louvered copper fin configuration for enhanced heat dissipation.
  • Thickness 40 mm
Het verschil zit hem in de dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pado
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-08-2020
Pro II:

#
2-pass Radiator specifically developed for PC watercooling based on the same high-performance Black Ice® design.

#
DOUBLE the performance: rated for 1155KCal per hour (4583 BTU per hour)

Extreme II:

#
2-pass Double-row Low Pressure Drop Radiator specifically developed for PC Watercooling based on the new high-performance Black Ice® Xtreme design.

#
Xtreme performance: rated for 1580KCal per hour (6270 BTU per hour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf van BIP 2 naar BIX 2 gegaan en hij is toch een stukkie dikker :P

Weet zelf niet wat temp verschillen zijn, ben nog met mn kastje bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Hmm.. is in de war blijkbaar. Blij dat er betere experts hier zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Pado schreef op maandag 09 april 2007 @ 15:16:
Pro II:

#
2-pass Radiator specifically developed for PC watercooling based on the same high-performance Black Ice® design.

#
DOUBLE the performance: rated for 1155KCal per hour (4583 BTU per hour)

Extreme II:

#
2-pass Double-row Low Pressure Drop Radiator specifically developed for PC Watercooling based on the new high-performance Black Ice® Xtreme design.

#
Xtreme performance: rated for 1580KCal per hour (6270 BTU per hour).
Wat wil je hier nu mee zeggen? (met die bold Double row)
De Pro en Extreme hebben even veel lamellen die op de zelfde manier werken.
Kijk/tel maar na:
Extreme: http://elephant.pcinpact.com/images/bd/news/6982.jpg
Pro: http://www.alltests.de/ha...o2_radiator/lamellen2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, precies zelfde ontwerp alleen is ie dikker :)
En dus meer koel opp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hoort de Laing DDC 1RT iets te trillen? als ik hem op de bodem van de kast leg, resoneert het geheel tot een hoop kabaal in me kast. Ik zit dus nog steeds met een luidruchtige waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Mij laing trilt ook maar dat deed me eheim ook.
Ik heb hem op een stukje isolatie gelegd en hij was gelijk volledig stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
Logisch, er draait een kern rond met meer dan 3500 toeren.
Je kunt de pomp op een sponsje zetten, aan elastiekjes ophangen oif wat schuim ertussen; be creative!
Double row betekent volgens mij dat ipv 1 row( zoals de pro) er 2 zijn. Dus ipv kanalen naast elkaar dat er ook nog onder elkaar lopen van wege de dikte.
De kern is volgens mij even dik als de kern van 2 pro's alleen dan met elkaar verbonden.
(kan het fout het hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@DJ-Promo, is hij na het isoleren echt volledig stil? Ik was al lang 'creatief' geweest. Heb hem op een schuimrubber matje gelegd van ca 1.5 cm dik. En evengoed is hij het luidste onderdeel van de pc. Ook als ik hem vast pak en optil maakt hij nog geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 09-04-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
Weet je zeker dat alle lucht eruit is.
Als het een soort brom is als je em oppakt dan zal er waarschijnlijk nog lucht in inzitten.
dan moet je even draaien en hopen dat de lucht eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Slitch schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:21:
Weet je zeker dat alle lucht eruit is.
Als het een soort brom is als je em oppakt dan zal er waarschijnlijk nog lucht in inzitten.
dan moet je even draaien en hopen dat de lucht eruit gaat.
Zoiets heb ik inderdaad al geprobeerd. Ik heb hem tijdens draaien gedraaid, geschud etc. blijft geluid maken. Het komt echt uit de pomp zelf. Het is een geluid wat lijkt op een snel draaiende kleine fan. Alsof ik de rotor hoor draaien met ~5000 rpm (zo snel draait ie)

Zou het kunnen helpen om hem even los te kloppelen, openschroeven? Ik weet niet hoe eenvoudig/robuust het van binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
Ik weet wel dat de RT-1 versies inderdaad wat meer herri maken dan de standaart DDCtjes.
Ik wist alleen niet dat het zo erg is.
Je kunt hem gerust open maken, ik zou het tijds verspilling vinden.
Kunt je de pomp niet aan elastiekjes ophangen in je hdd bay ofzo, kijken wat voor een lawaai hij dan maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het beste om een pomp stil te krijgen in mijn mening is hem vast te maken aan de kast met rubberen schroeven. Op die manier zorg je er voor dat het resoneren compleet weg is. Dat resoneren is meestal de oorzaak van het geluid. Als het dan nog niet weg is moet het de pomp zelf wel zijn.

Als mijn PC uit staat en de pomp aan moet ik echt heel dicht bij de kast komen en goed luisteren wil ik mijn Eheim 1048 kunnen horen. Regelmatig vergeet ik de pomp uit te zetten omdat ik em gewoon niet kan horen en er dus geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Slitch schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:01:
Ik weet wel dat de RT-1 versies inderdaad wat meer herri maken dan de standaart DDCtjes.
Ik wist alleen niet dat het zo erg is.
...
Wat is dan het bijzondere aan de RT1 versie? Draait deze sneller dan andere DDC-tjes?

@ PilatuS: Als me pc uit staat, staat de pomp ook uit. (12 V aansluiting) Maar als ie aan staat kan ik hem nog van 4-5 meter horen.

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 09-04-2007 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik denk dat ik deze in case ga stoppen als ik ga upgraden:
http://www.aquatuning.de/...-r-den-5-25--Schacht.html
En dan wel met rubbers er tussen.
Misschien die rubbers die ik nu heb
Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/info_images/380_0.jpg
En anders zelf iets maken.
Moet nog even kijken of het wel gaat gebeuren. Ben misschien van plan om een 3*120 er in te zetten.

Vind het in elk geval wel relax dat je hem dan zo kan bevestigen.

/edit
Eigenlijk zijn deze rubbers nog handiger:
Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/info_images/816_0.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 09-04-2007 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
@ Edterbak:
Dit is inderdaad de snelste liang DDC en deze schijnt nogal wat meer geluid te maken.
Je zou er in principe een soort fan controllertje tussen kunnen zetten.
Een T-balancer ofzo of een aquacomputer liang DDC regelaar. Dan zet je em laag bij normale aplicaties en hoog bij gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die Liang pompen zijn ook te regelen met een Rheobus fancontroller. Die hebben meer dan voldoende vermogen per kanaal om een pomp te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@ Slitch
Ik kan dus bevesitgen dat deze een hoop herrie maakt.
Ik ga wel een PWM (Pulse Width Modulator / dimmer) in elkaar flatsen. Onderdelen heb ik toch nog liggen.

}:O Als ik nu even wat meer had opgelet tijdens het bestellen.... zucht.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
edterbak schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:26:
@ Slitch
Ik kan dus bevesitgen dat deze een hoop herrie maakt.

}:O Als ik nu even wat meer had opgelet tijdens het bestellen.... zucht.. 8)7
Ik ook bevestig bij deze dat ie lawaai maakt. Scheelt wel iets met een enkele of dubbele top erop.

Ben benieuwd naar de je resultaten kwa geluid als je het af hebt en of het iets scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
WinnieXX schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:08:
[...]

Ik ook bevestig bij deze dat ie lawaai maakt. Scheelt wel iets met een enkele of dubbele top erop.

Ben benieuwd naar de je resultaten kwa geluid als je het af hebt en of het iets scheelt.
Ik zal het doorgeven of de PWM goed werkt. Volgens mij doet deze ook gewoon het zelfde als de hierboven genoemde T-Balancer enzo.

Zie hier het voorlopige resultaat van de PWM / dimmer:
Afbeeldingslocatie: http://www.turnlustpernis.nl/downloads/P1030830_2.JPG
Ik had nog een oud bouwpakketje liggen. Ik heb er een mannetjes/vrouwtjes aansluiting alvast op gemaakt.

Morgen ga ik een koellichaampje proberen te maken, en dan is ie af.

[ Voor 24% gewijzigd door edterbak op 09-04-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik vraag me af wat de juiste volgorde is en dan met name het reservoir.

Heb een kant en klare waterkoelings (toren) set gehad maar deze heeft sinds het loodje gelegd. Ik wil weer waterkoeling wil nemen maar nu zelfgebouwd. Maar er komen wel wat kleine dingetjes bij kijken en ik vraag me af of alles op de juiste volgorde staat en of ik niks vergeten ben.

Waterpomp > Slang > CPU koeler > Slang > Radiator > Slang > Reservoir > Slang > waterpomp

Fans
Vloeistof
compound
klemmetjes
aansluitingen

ATX-overbrugstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ziet er uit alsof je de juiste volgorde hebt. :)
En niks vergeten...

[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 09-04-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
De volgende onderdelen ga ik bestellen:

Alphacool NexXxoS Xtreme II
Eheim 1048

De slangen die ik gebruik hebben een binnendiameter van 10mm en een buitendiameter van 14mm. Weet iemand waar ik hiervoor aansluitadapters kan kopen? Het liefst "push-in".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
10mm binnen en 14mm buiten is nou niet bepaald een standaard maat die gebruikt wordt bij waterkoeling.

Ik heb even gekeken bij Freezinghardware en ik kan daar geen enkele koppeling vinden die voor die slangen geschikt zijn. Kan je niet gewoon voor iets kleinere slangen gaan zoals Tygon 8x1,6. (8mm binnen en 11,2mm buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Is er trouwens kwaliteitsverschil tussen een waterpomp en reservoir apart en in een alles in een apparaat?

Wat is er aan te raden?

Op pagina 1, de eerste foto, staat zo'n all in one pomp. Iemand enig idee wat dit voor merk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tussen de pompen zelf is wel verschil maar het maakt op zich niet uit of de pomp nou los is of in een reservoir zit. Als de pomp in het reservoir zit zorgt dit wel voor wat extra warmte in de setup omdat de pomp ook warmte afgeeft.

Het hangt ook een beetje van de kast af wat het handigste is qua pomp en res. Op zich is met een T-line een reservoir niet eens nodig.

Een pomp los met een reservoir of een alles in 1 oplossing is beide prima.

Die pomp van het plaatje in de TS is een Eheim Compact.

Hij lijkt veel op deze:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3122&c=46

Alleen is die in de TS rond ipv vierkant.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 10-04-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
PilatuS schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:02:
10mm binnen en 14mm buiten is nou niet bepaald een standaard maat die gebruikt wordt bij waterkoeling.

Ik heb even gekeken bij Freezinghardware en ik kan daar geen enkele koppeling vinden die voor die slangen geschikt zijn. Kan je niet gewoon voor iets kleinere slangen gaan zoals Tygon 8x1,6. (8mm binnen en 11,2mm buiten)
Denk dat ik idd maar van maat moet veranderen. De slangen die ik nu heb knikken nauwelijks, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zelf gebruik ik Tygon en dat is echt super spul. Je kan er prima bochten mee maken zonder dat het gaat knikken. Het is alleen niet echt goedkoop maar als ik kijk wat mijn hele set kost dan valt het enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Zo .. ik heb weer eens 'n knoopje doorgehakt (door middel van 'n coin flip :P). Ik heb net voor alle fans in m'n kast noctua 800 RPM fans besteld .. van het weekend irriteerde ik me zo aan die dingen en daar komt bij dat ik met partypoker blackjack ofzo 300 dollar gewonnen heb uit 'n gratis gekregen 50 dollar dus dat dekt de kosten van 6 van die fans mooi :D

Ik zal er eens wat mooie fotos van gaan maken, ik heb ook op aanraden van iemand in dit topic (over mijn kabel zooi in m'n kast) 'n SATA brander besteld + 6 90 graden hoek sata aansluit kabels .. die ik waarschijnlijk zwart ga verven (omdat ze zilver zijn :S).

Fotos volgen dit weekend waarschijnlijk wel ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik kan melden dat me eigen gemaakte PWM modulator / dimmer, met de Laing DDC-1RT/Plus NIET werkt. :( Ik heb het knutselwerkje even getest met een multimeter en een 9V batterij, en daar deed hij het prima mee. 9V werd 8,5V en dit klopt wel. De pomp wil aanslaan, dat voel je, maar het lukt niet. Helaas. Dus toch waar ik al voor gewaarschuwd ben, dat de pomp echt 12V nodig heeft om te starten.
Misschien vind ik hier nog wel een oplossing voor. Maar zo werkt het niet

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 10-04-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 08:26
edterbak schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:17:
Ik kan melden dat me eigen gemaakte PWM modulator / dimmer, met de Laing DDC-1RT/Plus NIET werkt. :( Ik heb het knutselwerkje even getest met een multimeter en een 9V batterij, en daar deed hij het prima mee. 9V werd 8,5V en dit klopt wel. De pomp wil aanslaan, dat voel je, maar het lukt niet. Helaas. Dus toch waar ik al voor gewaarschuwd ben, dat de pomp echt 12V nodig heeft om te starten.
Misschien vind ik hier nog wel een oplossing voor. Maar zo werkt het niet
Op 12volt starten en dan terugdraaien naar 9 volt is geen optie? Ik val ook maar even in de discussie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Wel zorgen dat ie 12 volt pakt als pc per ongeluk reboot zonder dat je erbij bent,,,,
ik val in herhaling geloof ik,,

Heb ergens op internet gezien van iemand die dat gemaakt had, maar was best ingewikkeld geloof ik.
Heb de kleine doorzichtige top weer op mijn liang gezet en dat scheelt een hele hoop.
Binnenkort schaf ik mij maar es zon`n mooie liang controller aan. :9~

[ Voor 74% gewijzigd door JohnB op 10-04-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik snap het prima dat je wat aan die pomp wilt doen maar toch zou ik er mee op passen. Bij waterkoeling is de pomp zo belangrijk dat bij mij betrouwbaarheid echt voorop staat. Bij mij vorige PC is de pomp eens een tijdje uitgeweest met als resultaat een dode GPU.

Persoonlijk blijf ik het liefst van een pomp af als ie gewoon goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Ik ben niet zo goed met schakelingen bouwen, maar is er niet 'n manier waardoor er een puls van 'n seconde van 12 V naar de pomp wordt gestuurd als het voltage van de voeding "begint" ???

Ik zat ff te denken of ik m'n idee nog verder kon concretiseren .. maar dat kan ik niet :P
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.