mtthw schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:26:
Gisteravond een huis gekocht. Via via vernomen dat het huis te koop zou komen te staan (verkopers emigreren en gaan een pension beginnen).
Eergisteren gekeken en eigenlijk wel verliefd op het huis geworden. In vergelijking tot de huizen die we gezien hadden sprong deze er gewoon echt positief uit.
Gisteravond is het pas echt zeker geworden dat de emigratie door zou gaan. Meteen voor de tweede keer gaan kijken en rondgekomen met de verkopers (zonder makelaar). Uiteindelijk bleken onze bovengrens en de ondergrens van de verkopers precies overeen te komen en daar zijn we dus ook op uitgekomen.
De tweede kijkers stonden al te trappelen en daarom wilden we snel actie ondernemen. Het is een zeer gewilde wijk, redelijk recent huis ('95), ruime straat, tuin op het zuiden, ruime kamers boven. De benedenverdieping zal wat veranderingen ondergaan. De huidige bewoners hebben de muur tussen de keuken en de woonkamer dichtgemaakt, wij willen de keuken graag weer bij de woonkamer betrekken. De nieuwe keuken komt tegenover de 'oude' keuken te staan.
Helemaal blij dus!
Ik quote toch mezelf maar even...
Zojuist heeft de verkoper gebeld dat ze van de koop af willen zien. Achtergrondinformatie: de verkoper is een collega van mijn vader en heeft in Oostenrijk een pension gekocht en gaat dus emigreren.
Even een korte samenvatting van de gebeurtenissen:
- maandag: via m'n vader gehoord dat het voor 99% zeker is dat zijn collega en gezin naar Oostenrijk vertrekt en de collega gaf aan dat wij konden komen kijken. Diezelfde dag een afspraak gemaakt voor dinsdagavond.
- dinsdag: 's avonds het huis bekeken en we waren meteen wel enthousiast. De verkoper gaf aan dat hij de dag erop zou horen of oostenrijk definitief zou worden.
- woensdag: aan het einde van de middag de verkoper gebeld met de vraag of we nog een keer (met ouders) konden komen kijken, omdat we nog wat kleine twijfels hadden over de indeling. Die avond langsgegaan en vernomen dat de aankoop van het pension in Oostenrijk definitief rond was. Het huis goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat het ons droomhuis zou gaan worden. Meteen in onderhandeling gegaan en er (mondeling) uitgekomen (zonder makelaar). Opleverdatum was nog niet bekend, maar afgesproken dat het niet later zou zijn dan 1 november 2007. Wij zouden wat voorbereidend werk doen voor de koopakte omdat zij daar geen kaas van hadden gegeten.
- donderdag: de verkoper vertelt op zijn werk over de verkoop van zijn huis en is blij.
- zaterdag: 's ochtends gebeld door de verkoper dat de passeerdatum 1 september 2007 wordt en hij meldde dat het geen probleem was als we langs zouden willen komen om het een en ander te bekijken of op te meten (voor de nieuwe keuken).
Wij sturen een mail naar de verkopers met de vraag om wat gegevens voor de koopakte (woonplaats, geboortedatum, zaken die in de woning achterblijven/meegaan, enz.)
- zondag (vandaag) rond 18u mail gehad met de gevraagde gegevens en daarin ook nogmaals de passeerdatum (1 sept. 2007) bevestigd gekregen.
Rond half 9 's avonds gebeld door de verkoper met het verhaal dat hij het niet meer ziet zitten. Hij vertelt dat z'n vrouw er ook niets van snapt waarom hij opeens niet meer achter de beslissing staat.
Mijn vriendin en ik willen maar 1 ding, en dat is dat huis. We zijn gewoon helemaal weg van het huis.
Nu is het zo dat er schriftelijk nog niets is vastgelegd, maar volgens de informatie die ik op Internet kan vinden is het nog niet zo dat de verkoper er zomaar van af is.
Heeft iemand hiermee misschien ervaring mee? Tips?
Hadden we nu maar eerder die koopakte laten ondertekeken...
Edit:
Nog even als aanvulling: de verkoper heeft op de donderdag, na de mondelinge verkoop, zijn baan opgezegd. Ook zijn vrouw had dezelfde week haar baan opgezegd.
Edit 2:
Ik ben door de verkopers van het huis zelfs nog gevraagd om tips te geven voor de website van hun pension in Oostenrijk en er werd zelfs gepolsd of ik misschien zin had om iets aan de nieuwe website te doen!
Ik kan het nog steeds niet geloven....
[
Voor 5% gewijzigd door
mtthw op 17-06-2007 22:34
. Reden: aanvulling ]