Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.888 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 16:46:
[...]

waarom zou je een boete moeten betalen, als je de volledige hypotheek in 1 keer inlost als je het huis verkoopt na een aantal jaar? legio mensen verkopen hun huis toch tussentijds.

[..]
Omdat dat in de voorwaarden van de postbank staat. Doordat je de hypotheek ineens aflost lopen ze renteinkomsten mis. De meeste verstrekkers stellen deze voorwaarde overigens niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
ajhaverkamp schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:11:
Ondertussen is het al weer ruim 2 jaar geleden. Maar toen ik een hypotheek nodig had, ben ik zowel bij mijn eigen bank (Rabobank) als bij Huis en Hypotheek geweest. H&H heeft mij prima geholpen, ik wilde spaar, ze hebben niet eens geprobeerd om me over te halen naar belegging. Ook al zijn de verkoopmarges daarop een stuk hoger. Hun advies was uiteindelijk om een hypotheek af te sluiten bij de Rabobank :), weliswaar bij het filiaal in mijn nieuwe woonplaats. Die mogen dan namelijk eenmalig wat korting geven (0,2% geloof ik) op de eerste afsluittermijn (15 jaar in mijn geval).
Rabo kwam bij ons met het verhaal: nieuwe klanten kunnen we 0,2% extra korting geven om ze binnen te halen qua rekeningen, credit cards etc etc |:( 8)7 |:(

Mijn reactie: OK, dan zeg ik nu al mijn rekeningen op en kun je me die korting geven om terug te komen :)

Of die hypotheekadviseur was dom of ze heeft het goed gespeeld :)

Uiteindelijk 4,6 voor 14 jaar (half jaar geleden)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:11:
[...]
de allereerste keer zijn we bij de hypotheker naar binnen gestapt, om te kijken hoeveel we uberhaupt konden lenen. puur informatief dus.
Ik zou ook nooit alleen bij een tussenpersoon een offerte aanvragen. Maar naast het bij een bank neer te leggen zou ik toch zeker ook bij een tussenpersoon om advies vragen. Hun maken winst op de afsluit provisie dus daar valt waarschijnlijk niet zo veel over te onderhandelen. Maar als hun aanbod een lagere rente heeft kan het natuurlijk wel de moeite zijn om een hogere afsluitprovisie te betalen.
de hypotheker heeft geldverstrekkers op hun lijstje (iets van 90 verstrekkers) die veel en veel meer geld wilden lenen aan ons dan de postbank. ik vond dat sowieso al onbetrouwbare materie dus.
Hoezo onbetrouwbare materie? Zolang je je gewoon goed voor laat lichten en goed onderzoek pleegt voor eventuele addertjes onder het gras kan het best oke zijn. Mischien willen die ondernemingen wel gewoon meer risico lopen. De kans is echter groot dat je ook gewoon wat meer rente betaald. Je moet je inderdaad niet in zo'n hypotheek laten haasten en ook zeker zorgen dat je de hele constructie snapt en alle verborgen kosten boven water haalt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben een huis op het oog, drive-in woning van 1998, in een best gewilde wijk van de stad, vorige eigenaren hebben het huis destijds in 2002 gekocht voor 140.672, nu vragen ze er 189.000 k.k. voor.
In die 5 jaar hebben ze vrijwel niks gedaan, geen onderhoud, niet geverfd, er is enkel een tuinhuis geplaatst (1400 euro). Desondanks moet er weinig in de woning gedaan worden, hele huis verven (binnen en buiten) en wat kleine herstelklusjes.

Nu wil ik absoluut geen 189.000 k.k. betalen, maar vindt 50.000 erg snel verdient in 5 jaar. De woning staat net een maandje te koop. Hebben reeds een eerste bezichtiging gehad en willen over 2 weken een 2e plannen. Nu zit ik er sterk aan te denken om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Wat is jullie mening hierover? Zal hij beter kunnen bemiddelen dan ik om ook het makelaarscourage eruit te krijgen? En wat zou een reeel openingsbod kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraagprijs wordt grotendeels bepaald door wat men er voor kan krijgen op dat moment, en uiteraard de staat van het huis. Wat iemand ooit zelf betaald heeft, maakt natuurlijk helemaal geen fluit uit. Als het marktsegment in die wijk/prijsklasse flink gestegen is de afgelopen jaren, om wat voor reden dan ook, dan is dat natuurlijk leuk voor die verkoper.

Je kunt overigens bij het kadaster wel een lijstje opvragen van recent verkochte woningen in die buurt, om een indicatie te krijgen van de juistheid van zijn vraagprijs.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:30:
Hebben een huis op het oog, drive-in woning van 1998, in een best gewilde wijk van de stad, vorige eigenaren hebben het huis destijds in 2002 gekocht voor 140.672, nu vragen ze er 189.000 k.k. voor.
In die 5 jaar hebben ze vrijwel niks gedaan, geen onderhoud, niet geverfd, er is enkel een tuinhuis geplaatst (1400 euro). Desondanks moet er weinig in de woning gedaan worden, hele huis verven (binnen en buiten) en wat kleine herstelklusjes.

Nu wil ik absoluut geen 189.000 k.k. betalen, maar vindt 50.000 erg snel verdient in 5 jaar. De woning staat net een maandje te koop. Hebben reeds een eerste bezichtiging gehad en willen over 2 weken een 2e plannen. Nu zit ik er sterk aan te denken om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Wat is jullie mening hierover? Zal hij beter kunnen bemiddelen dan ik om ook het makelaarscourage eruit te krijgen? En wat zou een reeel openingsbod kunnen zijn?
Je zou ook een bezichtiging allen met aankoopmakelaar kunnen doen (kost €350 via eigenhuis) die bepaald waarde/startbod/onderhandelstrategie. Dan kun je daarna alsnog bepalen of je ook de onderhandelingen door hun laat doen ( à 0,07%).

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ervaringen met de makelaar van Eigen Huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 16:42:
[...]

niet zo naief.... die zijn in dienst van de postbank ja. ik mot gewoon niks hebben van die zakkenvullers in vage hypotheekshopjes op het winkelcentrum. that's why :)
Die kunnen anders vaak wel leuke schaalvoordelen krijgen die een individuele klant niet krijgt.
Een deel van die extra korting gaat naar de hypotheekadviseur, een deel naar de klant.
Denk maar aan inkoopacties die hier op GoT zo populair zijn, zo gaat dat ook met hypotheken.

En wat denk je van de hypotheekadviseurs die in dienst zijn van de Postbank? Die krijgen ook een provisie als je bij hen je hypotheekafsluit.

Ik ben zelf bij de Hypotheker geweest en bij ABN-Amro, waar ik klant was. Het grappige was dat de offerte van ABN-Amro via de Hypotheker voordeliger was dan rechtstreeks via ABN-Amro. Ook al had de ABN-Amro adviseur de afsluitpremie geminimaliseerd omdat ik al zo lang klant was.
Uiteindelijk heb ik m'n hypotheek afgesloten bij Rabobank, via de Hypotheker uiteraard.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 18:38:
Eigen Huis wijst een makelaar aan je toe die is aangesloten bij Makelaars Netwerk. Zelf heb ik net besloten dat ik voor een huis een (tweede) bezichtiging wil doen via hun aankoopmakelaar. Heb inmiddels één toegewezen gekregen en morgen is de bezichtiging. Ik zal wel even laten weten hoe ik het heb ervaren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
brama schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:37:
De vraagprijs wordt grotendeels bepaald door wat men er voor kan krijgen op dat moment, en uiteraard de staat van het huis. Wat iemand ooit zelf betaald heeft, maakt natuurlijk helemaal geen fluit uit. Als het marktsegment in die wijk/prijsklasse flink gestegen is de afgelopen jaren, om wat voor reden dan ook, dan is dat natuurlijk leuk voor die verkoper.

Je kunt overigens bij het kadaster wel een lijstje opvragen van recent verkochte woningen in die buurt, om een indicatie te krijgen van de juistheid van zijn vraagprijs.
Op het kadaster kun je ook gratis de woningwaardeindex opvragen per regio. Je kunt daarmee de oude verkoopprijzen wat 'corrigeren'.

Vandaag ook even wezen kijken bij een woning. Vraagprijs 249.500kk. Huis staat nu iets meer dan een jaar te koop.

In oktober vorig jaar zijn daar tegenover 2 huizen verkocht (zelfde type) voor 242.500 en 245.000. Deze huizen hebben echter wel 23m2 meer tuin (a ca EUR 350 per m2). In maart 2006 is nog wel een huis verkocht uit het blok met dus even weinig tuin, maar daar weet ik de staat van onderhoud niet van en die laat ik dus buiten beschouwing.

Toevallig ken ik de bewoners van 1 van die 2 huizen en dat huis was in goede staat (keuken en badkamer modern en ok) op het moment van verkoop. Het huis waar we hebben gekeken heeft echter veel jaren 80 meuk (keuken, toilet, badkamer, tegelvloer, schrootjes) waarbij opgemerkt moet worden dat alles nog wel werkt en bruikbaar is maar verouderd is en met klein achterstallig onderhoud.

Ik heb even lopen rekenen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
243.000 (verkoopprijs woningen overkant)
 +7.000 (+3.2% correctie oktober-heden)
 -8.000 (EUR 350 * 23m2, correctie grond)
-10.000 (ruwe schatting keuken?)
 -5.000 (rest, laag ingeschat)
-------+
227.000 (reele gecorrigeerde waarde)

Zou dit te onderhandelen zijn voor een prijs lager dan dit bedrag en wat voor een strategie zou je daarbij kunnen hanteren?

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2007 23:21 . Reden: details gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rukapul schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 22:57:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
 +7.000 (+3.8 correctie oktober-heden)
-------+

Zou dit te onderhandelen zijn voor een prijs lager dan dit bedrag en wat voor een strategie zou je daarbij kunnen hanteren?
Ik zou het zeker proberen. Zo te zien heb je er redelijk over nagedacht en heb je een redelijk eerlijke schatting van de waarde gemaakt. Ik zou iets van 220.000 bieden en dan gewoon eens om de tafel gaan zitten.

Maar de exacte waarde is natuurlijk bij elk huis weer anders. Maar zeker omdat het al 13 maanden te koop staat heb je wel wat onderhandelingsruimte

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu wil ik absoluut geen 189.000 k.k. betalen, maar vindt 50.000 erg snel verdient in 5 jaar.
Wij hadden een huis op het oog wat voor 249.000 te koop stond en in 2001 voor 207.000 was gekocht en waar ook geheel niets aan was gedaan/onderhouden. Ons bod was 238000 maar gezien er meerdere partijen interesse hadden was dit helaas te laag en is het snel (binnen een maand) verkocht voor net iets onder de vraagprijs. Een week later stond er eenzelfde huis 2 deuren verder te koop voor 247500 in een net wat betere staat. Ook hier waren weer meerdere geinteresseerden en omdat we nu echt niet achter het net wilden vissen, een bod van 242500 gedaan. Helaas weer te laag.. :( Ook deze ging net iets onder vraagprijs weg.

Sja dus of 50000 snel verdient is in 5 jaar? Als je woning erg populair is zou het kunnen maar het blijft inderdaad veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]

Op het kadaster kun je ook gratis de woningwaardeindex opvragen per regio. Je kunt daarmee de oude verkoopprijzen wat 'corrigeren'.

Vandaag ook even wezen kijken bij een woning. Vraagprijs 249.500kk. Huis staat nu iets meer dan een jaar te koop.

In oktober vorig jaar zijn daar tegenover 2 huizen verkocht (zelfde type) voor 242.500 en 245.000. Deze huizen hebben echter wel 23m2 meer tuin (a ca EUR 350 per m2). In maart 2006 is nog wel een huis verkocht uit het blok met dus even weinig tuin, maar daar weet ik de staat van onderhoud niet van en die laat ik dus buiten beschouwing.

Toevallig ken ik de bewoners van 1 van die 2 huizen en dat huis was in goede staat (keuken en badkamer modern en ok) op het moment van verkoop. Het huis waar we hebben gekeken heeft echter veel jaren 80 meuk (keuken, toilet, badkamer, tegelvloer, schrootjes) waarbij opgemerkt moet worden dat alles nog wel werkt en bruikbaar is maar verouderd is en met klein achterstallig onderhoud.

code:
1
2
3
4
5
6
7
-------+

Hoewel je die keuken misschien niet mee mag rekenen, omdat dat vaak ook niet meegenomen wordt in de prijsbepaling (Tenzij het een nieuwe keuken is) Maar je zou het wel kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
code:
1
2
3
4
5
6
7
-------+

Als je het goed kunt onderbouwen (en dat kun je zo te zien), is het wel mogelijk zulke bedragen van de vraagprijs af te krijgen. Mijn huis heb ik 3 jaar geleden gekocht. De vraagprijs was 209.000, ik heb uiteindelijk 192.000 betaald. Wat ik heb gedaan is eerst een bouwkundige keuring laten uitvoeren (door VEH) en daarmee geargumenteerd dat de staat van onderhoud niet 'goed' was, zoals in de advertentie, maar slechts matig. Het is er uiteindelijk op uit gekomen dat ongeveer de helft van de verwachte kosten van de vraagprijs is afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 18:38:
Net een bezichtiging achter de rug met de makelaar via Eigen Huis. Ik ben er wel positief over. Hij wist precies waar die op moest letten. Vloer, wanden, kozijnen, isolatie, enz. Zelf zou ik hier niet zo snel een complete inventarisatie van kunnen maken.

Daarnaast had hij een goed beeld van de buurt en de prijzen. Hierdoor zijn we op een openingsbod van 160.000 gekomen bij vraag prijs van 167400. Er was weinig speling omdat ze opzich dicht bij de echte waarde van de woning zaten. En we moesten ook wel een serieus bod doen omdat er nog meerdere kijkers waren (wij waren gelukkig wel de eerste die een bod uitbrachten).

Voor ons is het nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Kom net dit bericht tegen op nu.nl:
Nieuwe ronde verhogingen van hypotheekrente
Uitgegeven: 24 mei 2007 14:01

AMSTERDAM - Diverse hypotheekverstrekkers hebben hun rentetarieven weer naar boven bijgesteld. De tarieven gaan omhoog omdat er op de kapitaalmarkt meer vraag naar geld is.

Aegon maakte donderdag bekend dat alle hypotheken met variabele rentetarieven met 0,15 procent worden verhoogd en de vaste rentetarieven met 0,1 procent. Daarmee komt het tarief voor de populaire hypotheek met een rentevaste periode van tien jaar op 5,1 procent. Het gaat om een combinatie met een Nationale Hypotheek Garantie.

Woensdag lieten ING en ABN Amro al weten dat de rentetarieven omhoog gaan met percentages variërend tussen de 0,1 en 0,2 procent. Ook bij de Postbank zijn de tarieven verhoogd.
Ben echt blij dat wij onze hypotheek 2 maanden geleden afgesloten hebben want in vergelijking met toen is de rente zo 0,3 gestegen. Ik vraag me af in hoeverre die stiging gaat doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GaMbiNo schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:19:
Kom net dit bericht tegen op nu.nl:

[...]

Ben echt blij dat wij onze hypotheek 2 maanden geleden afgesloten hebben want in vergelijking met toen is de rente zo 0,3 gestegen. Ik vraag me af in hoeverre die stiging gaat doorzetten.
idd, tweede keer al in 2 maanden tijd..... scheelt echt geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop uiteindelijk onder de 180.000 k.k. te zitten, weet wel dat het van veel dingen afhankelijk is, maar wat zou dan een openingsbod kunnen zijn? 171.000, of nog lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GaMbiNo schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:19:
Ja ik ook.
Volgende week is de overdracht van ons nieuwe huis. We hebben de hypotheek al geregeld in januari: 20 jaar vast voor 4,7%. Achteraf gezien helemaal niet slecht :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:35:
[...]

Hoop uiteindelijk onder de 180.000 k.k. te zitten, weet wel dat het van veel dingen afhankelijk is, maar wat zou dan een openingsbod kunnen zijn? 171.000, of nog lager?
Ik zou gewoon 170.000 bieden als je (net) onder de 180.000 wilt komen. Als de koper dan bereid is om tot onder de 180.000 te zakken zul je er denk wel uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Ik vroeg me af wat er zal gebeuren als de volgende situaties zich voordoen als reactie op ons bod (160.000 bij vraagprijs van 167.000 en sowieso nog 2 kijkers na ons):

- Een andere kijker bied ook onder de vraagprijs
Ze gaan met ons om tafel om tot een eindbod proberen te komen.

- Een andere kijker bied de vraagprijs
Ze vertellen ons dit en geven ons de gelegenheid ook de vraagprijs te bieden.

- Een andere kijker bied boven de vraagprijs
Inschrijving, zowel wij als de andere kijker moeten een prijs opschrijven (vraagprijs of hoger) en de hoogste krijgt de woning.

Klopt dit? Wat is jullie ervaring hiermee. Voor de duidelijkheid: wij zijn de eerste die een bod hebben uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dit kan ook, zeker bij de eerste situatie. En de kans dat iemand de vraagprijs of meer biedt, is vrij klein. Overigens zou ik, als ik de verkoper was, direct het bod accepteren in geval van situatie 2 of 3. Dan is het jammer voor jou.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

DeOS schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 07:49:
Ik vroeg me af wat er zal gebeuren als de volgende situaties zich voordoen als reactie op ons bod (160.000 bij vraagprijs van 167.000 en sowieso nog 2 kijkers na ons):

- Een andere kijker bied ook onder de vraagprijs
Ze gaan met ons om tafel om tot een eindbod proberen te komen.

- Een andere kijker bied de vraagprijs
Ze vertellen ons dit en geven ons de gelegenheid ook de vraagprijs te bieden.

- Een andere kijker bied boven de vraagprijs
Inschrijving, zowel wij als de andere kijker moeten een prijs opschrijven (vraagprijs of hoger) en de hoogste krijgt de woning.

Klopt dit? Wat is jullie ervaring hiermee. Voor de duidelijkheid: wij zijn de eerste die een bod hebben uitgebracht.
Probeer letterlijk met de makelaar (al dan niet met de verkopers erbij) aan tafel te komen en tot een akkoord te komen. Je weet dan zeker dat andere partijen niet tussenbeide zullen kunnen komen. Een makelaar zal dat zeker doen als je een mooi bod doet, en het voorstel om aan tafel te gaan zitten met de mededeling dat je denkt er wel uit te kunnen komen. Een makelaar doet dat liever dan dagenlang op en neer te gaan zitten bellen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 17:35:
[...]

We hebben zonder makelaar gekocht, ik vond het niet zo nodig destijds en achteraf al helemaal niet. We konden prima zonder.

Mss had ie 'r nog 1 a 2k eraf kunnen praten, maar ach.. een huis is waard wat je ervoor wil geven. Dus ik zou gewoon een max bedrag in je hoofd houden en gewoon bieden. Als ze er niet op in gaan bied je hoger en anders ben je in onderhandeling en heb je geen kapers meer.

We hebben het huis uiteindelijk 2k onder de vraagprijs gekocht, waren bereidt om zeker de vraagprijs te betalen. We waren er trouwens in een 20 minuten uit, ik zei gewoon dat ik het snel wilde afhandelen. Hun blij, wij blij.

Als je een huis wil en je hebt een maximaal bedrag in je hoofd en je bent een beetje nuchter... dan kom je er ook wel zonder makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeOS schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:12:
[...]

Net een bezichtiging achter de rug met de makelaar via Eigen Huis. Ik ben er wel positief over. Hij wist precies waar die op moest letten. Vloer, wanden, kozijnen, isolatie, enz. Zelf zou ik hier niet zo snel een complete inventarisatie van kunnen maken.

Daarnaast had hij een goed beeld van de buurt en de prijzen. Hierdoor zijn we op een openingsbod van 160.000 gekomen bij vraag prijs van 167400. Er was weinig speling omdat ze opzich dicht bij de echte waarde van de woning zaten. En we moesten ook wel een serieus bod doen omdat er nog meerdere kijkers waren (wij waren gelukkig wel de eerste die een bod uitbrachten).

Voor ons is het nu afwachten.
Heb je enkel de bezichtiging met hem gedaan en heeft hij dan ook een voorstel gedaan mbt het bieden? Waarschijnlijk heb je ook een rapport gehad van de bezichtiging, stonden hier nog zaken op die je nog niet wist na de eerste bezichtiging? Ga je hem ook de onderhandelingen laten doen of doe je dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Ok......de kijkers na ons hadden dus wel de vraagprijs geboden. De makelaar kwam gelukkig wel terug bij ons met keus aan ons of we mee wouden gaan in de vraagprijs.

We hebben besloten dit te doen en als verzachtende voorwaarde dat we het onder voorbehoud van financieringen lieten vervallen (omdat we toch wel weten dat we het rond kunnen krijgen).

Makelaar belde net terug met het nieuws dat wij het huis hebben :) om twee redenen:
  1. Wij hadden het ondervoorbehoud van financiering laten vervallen.
  2. Wij waren de eerste bieders en daarom gunde de kopers ons het huis ook wel :+
Dus wij blij en gaan we goed het pinksterweekend in :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeOS schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:03:
Ok......de kijkers na ons hadden dus wel de vraagprijs geboden. De makelaar kwam gelukkig wel terug bij ons met keus aan ons of we mee wouden gaan in de vraagprijs.

We hebben besloten dit te doen en als verzachtende voorwaarde dat we het onder voorbehoud van financieringen lieten vervallen (omdat we toch wel weten dat we het rond kunnen krijgen).

Makelaar belde net terug met het nieuws dat wij het huis hebben :) om twee redenen:
  1. Wij hadden het ondervoorbehoud van financiering laten vervallen.
  2. Wij waren de eerste bieders en daarom gunde de kopers ons het huis ook wel :+
Dus wij blij en gaan we goed het pinksterweekend in :) .
proficiat bij deze!!! Wel zelf onderhandeld, of de makelaar alles laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:58:
[...]
proficiat bij deze!!! Wel zelf onderhandeld, of de makelaar alles laten doen?
Tnx :)

Zelf gedaan. Alleen de bezichtiging met makelaar gedaan. Nog wel van onze bezichtigingsmakelaar ;) de tip gekregen om het onder voorbehoud van financiering te laten vervallen. Dus die was zijn 325 euro opzich wel waard.

Bij ons had ik al vrij snel door dat het niet uit kon om hem voor 0,07% te laten onderhandelen. Mij ging het vooral om een indicatie van de waarde van het huis en een onderhandelingsstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Natuurlijk is het waarschijnlijk bluf geweest van de makelaar dat de vraagprijs geboden was, en het laten vallen van het financieringsvoorbehoud kan vrij link zijn, maar proficiat met jullie huis :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
FaceDown schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:16:
Natuurlijk is het waarschijnlijk bluf geweest van de makelaar dat de vraagprijs geboden was, en het laten vallen van het financieringsvoorbehoud kan vrij link zijn, maar proficiat met jullie huis :)
Tjah.....je kunt opzich overal wat achterzoeken. Ik ga er maar gewoon van uit dat het echt zo was. De vraagprijs lag namelijk dicht bij de echte waarde van de woning.

[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 25-05-2007 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 14:16:
[...]
We hebben zonder makelaar gekocht, ik vond het niet zo nodig destijds en achteraf al helemaal niet. We konden prima zonder.

Mss had ie 'r nog 1 a 2k eraf kunnen praten, maar ach.. een huis is waard wat je ervoor wil geven.
1 a 2k eraf? Een beetje makelaar kost je al met gemak 2k.

Ik heb voor m'n huidige woning (nou ja, vanaf morgen - zometeen het laatste klusje, de PC loskoppelen in de oude woning) een aankoopmakelaar ingeschakeld. Spijt van. Begrijp mij niet verkeerd, hij heeft z'n werk goed gedaan, maar het kostte mij uiteindelijk iets van 2600 euro en dat was het eigenlijk niet waard. Heb niet het idee dat hij er meer vanaf heeft gepraat dan dat ik zelf gedaan had. Weinig opmerkingen die echt zinnig waren tijdens de bezichtigingen.

Belangrijkste voordeel is misschien dat hij meezoekt naar een woning naar aanleiding van je wensen en soms al iets weet van woningen die nog niet op internet te koop worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:59
FaceDown schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:16:
Altijd nog 3 dagen bedenktijd na tekenen koopovereenkomst, toch?
Dus gewoon zorgen dat je voor die tijd je financieringsplaatje rond hebt en anders zie je er gewoon alsnog binnen die 3 dagen vanaf....

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:33

Lordy79

Vastberaden

MrSleeves schreef op maandag 21 mei 2007 @ 09:00:

En je voorspelt de volgdende beurscrash al? Dan weet ik niet wat meer risico heeft: een 100% aflossingsvrije hypo of een (deel) beleggingshypo waar je toch wel wat aan overhoudt (overigens hebben wij een soort van hybride: beleggen met een gegarandeerde minimale opbrengst).
Als je gelooft dat er weer een crash aankomt, zou je er ook rekening mee moeten houden dat huizenprijzen kunnen dalen (en met een stijgende rente is zelfs dat niet ondenkbaar). Waar ik woon (Zoetermeer) heb ik bijvoorbeeld nog het risico dat een stukje verderop een wijk met totaal 8000 huizen uit de grond wordt gestampt (drukt de huizenprijs).
Nou, ik heb liever alles in eigen hand en het geld dat ik normaal in een (aandelen of spaar) pot zou moeten stoppen, beheer ik liever zelf zodat ik 100% flexibel ben.

Wat betreft de huizenprijzen bestaat er inderdaad zeker een kans dat de boel een keer instort (gebeurt nu ook in de VS) maar dat verwacht ik niet op korte termijn. Maar ik heb nog 30 jaar om de boel bij elkaar te sparen en ik woon niet in de randstad dus er zit ook minder 'lucht' in mijn woning dan in dat deel van Nederland.

edit: ik zou overigens niemand zomaar een aflossingsvrije hypertheek adviseren want het hangt natuurlijk samen met de persoonlijke situatie

[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 26-05-2007 00:03 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

matthijst schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:30:
[...]

Altijd nog 3 dagen bedenktijd na tekenen koopovereenkomst, toch?
Dus gewoon zorgen dat je voor die tijd je financieringsplaatje rond hebt en anders zie je er gewoon alsnog binnen die 3 dagen vanaf....
Dat is dus niet mogelijk. De termijn van 3 weken waarin veel contracten voorzien is in de meeste gevallen al niet haalbaar, zeker niet als er sprake is van acceptatie van een levensverzekering.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
FaceDown schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:05:
Dat is dus niet mogelijk. De termijn van 3 weken waarin veel contracten voorzien is in de meeste gevallen al niet haalbaar, zeker niet als er sprake is van acceptatie van een levensverzekering.
Bedoelde het meer als: anders kon je er misschien nog onderuit wegens "financiering niet rond".
Nu kan je je nog ff bedenken en er alsnog onderuit binnen 3 dagen na tekenen koopcontract.
Of gaat dat tekenen zo snel dat je bv. dinsdag al moet tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

matthijst schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:10:
[...]

Bedoelde het meer als: anders kon je er misschien nog onderuit wegens "financiering niet rond".
Nu kan je je nog ff bedenken en er alsnog onderuit binnen 3 dagen na tekenen koopcontract.
Of gaat dat tekenen zo snel dat je bv. dinsdag al moet tekenen?
Ah zo.. ja normaal gaat dat wel snel. Je weet als koper namelijk pas zeker dat je het huis hebt als je getekend hebt. Je kan het ook wel een week uitstellen maar als je 10k onder de vraagprijs zit en er komt alsnog iemand langs die de vraagprijs biedt, dan wist ik het ook wel als verkoper :P

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Lordy79 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:02:
[...]
Wat betreft de huizenprijzen bestaat er inderdaad zeker een kans dat de boel een keer instort (gebeurt nu ook in de VS) maar dat verwacht ik niet op korte termijn. Maar ik heb nog 30 jaar om de boel bij elkaar te sparen en ik woon niet in de randstad dus er zit ook minder 'lucht' in mijn woning dan in dat deel van Nederland.
Dat is ook precies de rede waarom je je nu nog geen zorgen hoeft te maken over de risico's van 30 jaar. Mocht mijn huis nu de helft waard worden is de enige consequentie dat ik er 30 jaar moet wonen... Niet meer niet minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jaspertje schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:06:
[...]
Dat is ook precies de rede waarom je je nu nog geen zorgen hoeft te maken over de risico's van 30 jaar. Mocht mijn huis nu de helft waard worden is de enige consequentie dat ik er 30 jaar moet wonen... Niet meer niet minder
Da's waar. Die luxe heb ik ook. Alleen lullig als je in een appartementje woont met plek voor 1 of 2 personen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:32:
[...]

1 a 2k eraf? Een beetje makelaar kost je al met gemak 2k.

Ik heb voor m'n huidige woning (nou ja, vanaf morgen - zometeen het laatste klusje, de PC loskoppelen in de oude woning) een aankoopmakelaar ingeschakeld. Spijt van. Begrijp mij niet verkeerd, hij heeft z'n werk goed gedaan, maar het kostte mij uiteindelijk iets van 2600 euro en dat was het eigenlijk niet waard. Heb niet het idee dat hij er meer vanaf heeft gepraat dan dat ik zelf gedaan had. Weinig opmerkingen die echt zinnig waren tijdens de bezichtigingen.

Belangrijkste voordeel is misschien dat hij meezoekt naar een woning naar aanleiding van je wensen en soms al iets weet van woningen die nog niet op internet te koop worden aangeboden.
Nou daarom dus zonder makelaar gekocht. En op internet heb je toch al een flink aanbod van woningen. Het huis hadden we zelf al gevonden en het koopcontract zou via de woningbouw worden opgesteld en de notaris lag ook al vast... dus de enige reden om een makelaar te hebben is voor het onderhandelen.

Maar ja, iedereen kan onderhandelen, zo lang je maar zelf een max prijs in je hoofd houdt en je niet gek laten maken. En dan moet je gewoon niet meer terugkijken en denken "mss had ik wel meer ervan gekregen", dan moet je gewoon denken klaar, ik heb een huis gekocht, ik ben blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cspare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07 22:19

cspare

What the deuce?!

Ik heb wel met een aankoopmakelaar gekocht. Is me uitstekend bevallen. De kosten kwamen op 1500 euro. Ik heb zelf op internet gezocht wat ik wil, en de makelaar regelde alles van daar verder (bezichtiging, onderhandeling). Metname bij de onderhandeling heeft het zijn nut bewezen.

De makelaarswereld is vrij klein, de meesten kennen elkaar wel. Mijn aankoopmakelaar had contact opgenomen met de verkopende makelaar en er achter weten te komen wat het feitelijk doelbedrag was van de verkopende partij (ongeveer 5-6k onder de vraagprijs).
Toen ik een bod wou uitbrengen was er iemand me voor, maar door deze informatie een scherp bod gedaan zodat wij in onderhandeling kwamen en niet de andere partij.

Zonder makelaar had ik het appartement waarschijnlijk niet kunnen kopen, en de makelaar heeft ongetwijfeld meer van de prijs af kunnen krijgen dan dat ik dat zou kunnen.

The one who says it cannot be done, should never interrupt the one who is doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Even een hypotheek gerelateerd vraag.

Ik heb een overlijdensrisicoverzekering van 100.000 opgenomen in mijn hypotheekplan. In eerste instantie was het de bedoeling om dit bedrag als aanvullende overlijdensrisicoverzekering op te nemen.

Nu kwam de hypotheekadviseur met het idee om 80.000 in de aanvullende verzekering te laten en 20.000 in een gelijkblijvende overlijdensrisicoverzekering te steken.

Het idee hierachter is dat normaal bij overlijden van 1 van de partners de 100.000 allemaal naar de aflossing van het huis toe gaat. Hierbij heb je bij overlijden echter geen buffer op de bankrekening voor de overblijvende partner.

Met de gelijkblijvende overlijdensrisicoverzekering wordt de 80.000 gebruikt om het huis af te lossen en 20.000 wordt dan uitgekeerd op de bankrekening. De overblijvende partner kan dan zelf beslissen wat hiermee gebeurt. Of gebruiken als buffer om de financiële kosten op te vangen, of gebruiken voor aflossing van het huis.

Natuurlijk betekend een extra verzekering meer geld voor de afsluitende hypotheekadviseur. Maar ik vond het niet zo'n slecht idee om er voor te zorgen dat de achterblijvende partner in deze situatie een financiële buffer heeft. De maandpremie voor de totale overlijdensrisicoverzekering zou bij deze constructie met 3,5 euro stijgen per maand. Dus dat is niet echt een schrikbarend bedrag.

Ik was benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken. Misschien is er iemand die ervaring heeft met deze constructie? Ik vraag me af of er nog ergens haken/ogen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Je hebt ook een andere optie: als die 100K wordt uitgekeerd, ontstaat er dus direct een overwaarde van 100K (als de waarde van het huis gelijkblijft). Als er dan nog extra ruimte nodig is, kan de hypotheek waarschijnlijk makkelijk worden verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Maar van die hypotheekverhoging mag je dan de rente niet aftrekken. Tenzij je die natuurlijk voor het huis gebruikt, maar dat was nou juist niet het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu ik mij door deze 66 pagina's heengeworsteld heb, lijkt het me tijd om ook wat info te delen. Wij hebben vorige week zonder al deze nuttige info zelf een huis gekocht zonder makelaar. Van tevoren hadden we bij een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur en bij mijn toekomstige werkgever (bank) informatie ingewonnen over onze financiele mogelijkheden. (jong, geen eigen geld, 1 starters-inkomen, 3 kinderen, op termijn meer financiele ruimte door erfenis en verwachte toename gezamelijk inkomen)

de 10% die regelmatig als een fabeltje omschreven is, is soms best haalbaar, het hangt gewoon van allerlei factoren af:
Het huis stond al een maand of 4 te koop en de verkopers wilden er perse pas aan het einde van het jaar uit (ivm nieuwbouw en kinderen die ze niet dubbel wilden verhuizen)
Ze hadden (bleek naderhand) al redelijk wat kijkers gehad, maar o.a. door de niet standaard inrichtingsstijl (vloer, keuken, badkamer) had dat nog niet tot een koop geleid.
De oorspronkelijke vraagprijs was 259k, later verlaagd tot 249k en we hebben het gekocht voor 232k inclusief enige inboedel.
Het hele biedproces heeft lang (bijna 2 weken) geduurd, o.a. door een openingsbod van 210k :-). Onderweg zijn alle bekende makelaarstrucjes op ons uitgetest, maar we wisten wat we maximaal wilden betalen en hebben het hele spel leuk meegespeeld.

Omdat wij nu al hoge lasten hebben ivm de kinderen en verwachten in de toekomst gemakkelijker vermogen op te kunnen bouwen, hebben we een zo groot mogelijk deel (75%) aflossingsvrij genomen en de rest spaarhypotheek. Aangezien mijn nieuwe werkgever een zoals gezegd een bank is, hebben we een tamelijk gunstige hypotheekrente van 3.7% (7 jaar vast) op een tophypotheek van 248k, waarbij we geen afsluitprovisie en dergelijke hoeven te betalen. We hebben bewust een huis (lees: hypotheek-lening) gekozen dat duurder is dan 4.5x mijn jaarsalaris (i.e. 5.5x) opdat we niet over een paar jaar direct weer moeten verhuizen en de staat spekken met overdrachtsbelastingen.
Op dit moment zit alleen op het spaargedeelte van de hypotheek een levensverzekering. Ik denk dat we daarnaast nog (via independer ofzo) op zoek gaan naar een lineair dalende verzekering voor nog eens 75-100k, zodat 'we' niet in de problemen komen als een van ons onverhoopt mocht overlijden.

Een heleboel nuttige tips heb ik al langs zien komen, maar ik mis nog een paar zeer handige sites:
*http://www.miljoenhuizen.nl/ hier staan vrijwel alle huizen op, inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis. Hier kun je zien hoeveel stress de verkopers hebben ;-)
*http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ een volledige handleiding voor het kopen van een huis, zeker handig als je zonder aankoopmakelaar aan de slag gaat
*http://www.fiscalert.nl/ website van een financieel maandblad met o.a. heel veel tips om zelf aan verstandige vermogensopbouw te doen en de juiste hypotheek te kiezen. Je betaalt zoveel/zo weinig abonnement als jij het blad waard vindt

Sinds de koop gesloten is, ben ik plotsklaps voorstander van onnozel stijgende huizenprijzen, HRA en andere zeepbellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:44:
nu ik mij door deze 66 pagina's heengeworsteld heb, lijkt het me tijd om ook wat info te delen.
d:)b (zoveel beginnende tweakers zijn er niet die eerst het hele topic lezen, laat staan een vorig deel)

Ik heb de links even in de startpost gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan me met het volgende helpen???

Leuk appartement gezien, geboden, tegenbod terug. Vervolgens afgesproken om wederom een bod te plaatsen eerst de bouwkundige staat te checken. Hier kwam niet iets nieuws uit naar voren dan dat ik al wist behalve dat er nu herstelkosten bij mij bekend waren. Al bij al nog steeds geen man overboord.
Nu het volgende: het betreft een pand bestaande uit drie appartementsrechten. De huidige eigenaar bezit ze alle drie. Een hiervan wil hij verkopen en de andere twee verhuren. Dit betekent automatisch bij stemmen, twee tegen één. De huidige eigenaar kan dan alles zelf beslissen, qua onderhoud en servicekosten en ik zal moeten meewerken, klopt toch?

Bovenstaande zal in de splitsingsakte opgesteld worden. Deze akte zal t.o.v. het modelreglement iets aangepast worden, nl. artikel 9 (uit m'n hoofd dacht ik). Hier wordt bepaald dat de kosten die gemaakt worden voor onderhoud, voor ieder der appartementsrecht zelf zijn. Dus alles wat bij zijn eigen breukdeel hoort, ramen, kozijn, etc.etc. m.a.g. dat de VVE slechts de verplichte opstalverzekering afsluit. Dit houdt weer in lage servicekosten /mnd. Voordeel lijkt mij dat ik nu zelf kan bepalen wie ik onderhoud laat uitvoeren, of zie ik dit verkeerd? (zelf zal ik wel een potje opbouwen voor het onderhoud)
Vraag die dan weer bij me opkomt en waar ik niets over kan vinden op het internet, kan de huidige eigenaar met een meerderheid in stemmen mij verplichten onderhoud uit te laten voeren ondanks dat ik zelf bepaal wie ik hiervoor betaal?

Zijn er manieren om te zorgen dat de ongelijkheid in stemmen rechtgetrokken wordt behalve in onderhandeling of "goede vriendjes" te blijven?
Mocht dit niet mogelijk zijn dan zal ik proberen meer te zeggen te hebben door iets af te spreken omtrent het uitvoeren van onderhoud. Door bijv. door beide partijen offertes aan te vragen en hieruit de laagste te kiezen om zodoende een eventueel onderlinge afspraak met een "dure" kennis te omzeilen >:) .

Lang verhaal waar ik van het slechte uitga wat uiteraard niet zover hoeft te komen! :P ?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of iig wat advies kan geven!?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Bedankt voor het hypotheek advies. We hebben toch maar gekozen voor 1 aanvullende overlijdensrisicoverzekering van 100.000. Met die aflossing worden de maandlasten dusdanig laag dat zowel ik als mij vriendin dit in ons eentje kunnen opbrengen.

Verder de volgende ontwikkeling in mijn koopavontuur :( :

Bij het huis dat de verkoper willen betrekken was toegezegd dat voor de aanbouw bij het huis al een bouwvergunning rond was. Dit blijkt nu echter niet zo te zijn. Dit is voor de verkopers een reden om opzoek te gaan naar een ander huis (of te wachten op de bouwvergunning, maar zonder bouwvergunning willen ze het huis niet).

Voor ons zou dit de concequentie hebben dat we 1,5 maand later in ons huis kunnen.

Helaas was het voorlopige koopcontract nog niet getekend. Dus de oplever datum lag nog niet schriftelijk vast. Maar we waren er wel vanuit gegaan dat dit september zou zijn. Wat nu dus waarschijnlijk half oktober wordt.

Nu vraag ik me af of ik hier nog financiële concequenties aan kan verbinden. En zo ja wat zou een reëel bedrag zijn. Mijn huidige huur kosten of mijn hypotheeklasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

DeOS schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:58:
Nu vraag ik me af of ik hier nog financiële concequenties aan kan verbinden. En zo ja wat zou een reëel bedrag zijn. Mijn huidige huur kosten of mijn hypotheeklasten?
Lijkt mij dat je geen extra lasten hebt, aangezien je hypotheek ook pas bij overdracht ingaat toch. Een probleem kan wel zijn, dat je offerte binnen die anderhalve maand niet meer geldig is, waardoor je of een nieuwe offerte moet aanvragen met een misschien een nieuwere hogere rente, of dat je extra bereidstellingsprovisie(aantal 0,1% per maand) moet betalen om deze te verlengen. Deze laatste zou je misschien er (voor de helft) nog uit kunnen onderhandelen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DeOS schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:58:
Bedankt voor het hypotheek advies. We hebben toch maar gekozen voor 1 aanvullende overlijdensrisicoverzekering van 100.000. Met die aflossing worden de maandlasten dusdanig laag dat zowel ik als mij vriendin dit in ons eentje kunnen opbrengen.

Verder de volgende ontwikkeling in mijn koopavontuur :( :

Bij het huis dat de verkoper willen betrekken was toegezegd dat voor de aanbouw bij het huis al een bouwvergunning rond was. Dit blijkt nu echter niet zo te zijn. Dit is voor de verkopers een reden om opzoek te gaan naar een ander huis (of te wachten op de bouwvergunning, maar zonder bouwvergunning willen ze het huis niet).

Voor ons zou dit de concequentie hebben dat we 1,5 maand later in ons huis kunnen.

Helaas was het voorlopige koopcontract nog niet getekend. Dus de oplever datum lag nog niet schriftelijk vast. Maar we waren er wel vanuit gegaan dat dit september zou zijn. Wat nu dus waarschijnlijk half oktober wordt.

Ik zou zeker hier een financiele afspraak over maken. Bijvoorbeeld € 500,- per maand van de prijs af. De vraag is ook natuurlijk wanneer hun de datum wel weten. Anders kan het voor je zelf ook vrij onzeker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DeOS
Heb je in je bieding een opleverdatum opgenomen? In dat geval is het hun probleem als zij daarmee akkoord gegaan zijn. Mocht het voor jou geen onoverkomelijke problemen opleveren als je wat langer moet wachten, dan kun je een leuk bedragje voorrekenen wat je als tegemoetkoming verlangt en anders houd je je poot stijf.

Onze verkopers wilden er dus perse uit per december, terwijl wij er eigenlijk in juli inwilden. Wij hebben bij al onze biedingen steeds expliciet de opleverdatum genoemd (en alle ontbindende voorwaarden). Daarnaast hebben we aangegeven dat juli ons 5.000 euro waard was. De verkopers hebben ervoor gekozen die 5.000 euro niet te nemen, maar er tot december in te blijven.

Nu het uiteindelijk december is geworden hebben we wat extra kosten:
-verlenging offerte a 0.5%=1.200 bruto (aftrekbaar)
-tijdelijk huren totaal +-800 extra tov hypotheeklasten
-een dubbele verhuizing +-500 (halve maand extra dubbele lasten en verhuisbusje)
We twijfelen nog even of we dit gaan doen of tijdelijk bij familie intrekken, wat een hoop (geld en ellende) op zou leveren. Ofwel, wij nemen wat ongemak, maar verdienen daar wel aan.

Het is dus van belang bij de biedingen alles expliciet te vermelden. Object(en), prijs, ontbindende voorwaarden en opleverdatum.

Succes met de claim :)

edit: in alle informatie stond steeds "opleverdatum in overleg", dat was dus niet helemaal het geval...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 10:59 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Lolhozer schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:19:
[...]
Lijkt mij dat je geen extra lasten hebt, aangezien je hypotheek ook pas bij overdracht ingaat toch. Een probleem kan wel zijn, dat je offerte binnen die anderhalve maand niet meer geldig is, waardoor je of een nieuwe offerte moet aanvragen met een misschien een nieuwere hogere rente, of dat je extra bereidstellingsprovisie(aantal 0,1% per maand) moet betalen om deze te verlengen. Deze laatste zou je misschien er (voor de helft) nog uit kunnen onderhandelen.
rwb schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:42:
[...]
Ik zou zeker hier een financiele afspraak over maken. Bijvoorbeeld € 500,- per maand van de prijs af. De vraag is ook natuurlijk wanneer hun de datum wel weten. Anders kan het voor je zelf ook vrij onzeker worden.
Ik wil de extra kosten die ik maak t.o.v. de eerste opleverdatum in mindering zien op de aankoopsom. Dus in ons geval zal dit alleen de eventuele bereidstellingsprovisie (afhankelijk van de rente op de overdrachtsdatum) zijn. Dit heb ik dus kenbaar gemaakt aan de verkoopmakelaar. Helaas voicemail dus niet direct een reactie :/ .
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:56:
@DeOS
Heb je in je bieding een opleverdatum opgenomen? In dat geval is het hun probleem als zij daarmee akkoord gegaan zijn. Mocht het voor jou geen onoverkomelijke problemen opleveren als je wat langer moet wachten, dan kun je een leuk bedragje voorrekenen wat je als tegemoetkoming verlangt en anders houd je je poot stijf.

Onze verkopers wilden er dus perse uit per december, terwijl wij er eigenlijk in juli inwilden. Wij hebben bij al onze biedingen steeds expliciet de opleverdatum genoemd (en alle ontbindende voorwaarden). Daarnaast hebben we aangegeven dat juli ons 5.000 euro waard was. De verkopers hebben ervoor gekozen die 5.000 euro niet te nemen, maar er tot december in te blijven.

Nu het uiteindelijk december is geworden hebben we wat extra kosten:
-verlenging offerte a 0.5%=1.200 bruto (aftrekbaar)
-tijdelijk huren totaal +-800 extra tov hypotheeklasten
-een dubbele verhuizing +-500 (halve maand extra dubbele lasten en verhuisbusje)
We twijfelen nog even of we dit gaan doen of tijdelijk bij familie intrekken, wat een hoop (geld en ellende) op zou leveren. Ofwel, wij nemen wat ongemak, maar verdienen daar wel aan.

Het is dus van belang bij de biedingen alles expliciet te vermelden. Object(en), prijs, ontbindende voorwaarden en opleverdatum.

Succes met de claim :)

edit: in alle informatie stond steeds "opleverdatum in overleg", dat was dus niet helemaal het geval...
In mijn bieding heb ik geen opleverdatum opgenomen. Wel werdt van hun kant steeds verkondigt dat dit begin september zou zijn. Wij zitten gelukkig in een wat flexibelere positie dan jou. We hebben nu huur. De enige voorwaarde is dat dit een maand van te voren opgezegd moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 01-06-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:44:
Het huis stond al een maand of 4 te koop en de verkopers wilden er perse pas aan het einde van het jaar uit (ivm nieuwbouw en kinderen die ze niet dubbel wilden verhuizen)
.........
De oorspronkelijke vraagprijs was 259k, later verlaagd tot 249k en we hebben het gekocht voor 232k inclusief enige inboedel. Het hele biedproces heeft lang (bijna 2 weken) geduurd, o.a. door een openingsbod van 210k :-).
Heel netjes gedaan maar wat ik niet snap: het huis stond (pas) 4 maanden te koop en de verkopers wilden er aan het einde van het jaar eruit. Wat bezielt hen om dan nu al zoveel onder de vraagprijs te gaan verkopen? Ik bedoel: eind van het jaar duurt nog 7 maanden en het huis staat pas 4 maanden te koop.

Op dat moment en op basis van deze voor handen zijnde informatie had ik nooit begonnen met onderhandelen als verkoper bij een vraagprijs van 249K als jij begint met 210K...Dat is 15% onder de vraagprijs. Tenzij je echt zwaar desparate bent en ervanaf moet maar dat zou ik niet zijn bij 4 maanden te koop staan en er pas eind 2007 uit moeten / willen. Ik bedoel: van 4K minder van de prijs af laten lullen, is met zo'n huis 5 / 6 maanden langer hypotheeklast kunnen dragen voor hetzelfde geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 08:33
Ook ik heb (geinspireerd door dit topic) samen met dinnetje eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een huis gekocht. (mocht iemand geinteresseerd zijn dan post ik het verloop van de biedingen wel ;))

Nu staat er in de overeenkomst wel een datum waarop de overdracht moet plaatsvinden ("uiterlijk dan en dan, of zoveel eerder als de partijen overeen komen"), maar er staat verder niet bij wat de sanctie is als de verkoper het huis niet uit gaat voor die datum. Ik las hier over boetebedragen die je zou kunnen opnemen in de overeenkomst, maar dit lijkt me ook weer niet nodig (ik heb sowieso al een behoorlijk lijstje van dingen die ik veranderd wil hebben in de overeenkomst), maar wat gebeurt er als er helemaal geen sanctie genoemd wordt? Zou dat bijvoorbeeld reden zijn om te ontbinden? (niet dat ik dat wil, maar zoiets is toch een heel aardige stok achter de deur :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 13:49
Mijn vriendin en ik zijn op huizenjacht. Nu doet zich het volgende voor:

Mooi huis gezien in Groningen.

Vraagprijs 259.000 k.k.

Dit is allemaal mooi en wel, maar volgens ons is de vraagprijs niet reeel. Het huis is in 2004 gekocht door de huidige eigenaar voor 189.000. Volgens het kadaster zou de huidige indexwaarde nu 220000 moeten zijn. Dit is veel lager dan de vraagprijs. Er is in de periode tussen 2004 en 2007 niks meer aan het huis verbouwd. Wat is nu een goed bod en hoe kan je deze situatie het beste aanpakken?

[ Voor 8% gewijzigd door frankpaul1 op 02-06-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

frankpaul1 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:57:
Mijn vriendin en ik zijn op huizenjacht. Nu doet zich het volgende voor:

Mooi huis gezien in Groningen.

Vraagprijs 259.000 k.k.

Dit is allemaal mooi en wel, maar volgens ons is de vraagprijs niet reeel. Het huis is in 2004 gekocht door de huidige eigenaar voor 189.000. Volgens het kadaster zou de huidige indexwaarde nu 220000 moeten zijn. Dit is veel lager dan de vraagprijs. Er is in de periode tussen 2004 en 2007 niks meer aan het huis verbouwd. Wat is nu een goed bod en hoe kan je deze situatie het beste aanpakken?
2 pagina's geleden stond dezelfde vraag:

Verwijderd in "Ervaring met huis kopen deel 2"

en daar kwam het volgende antwoord op:
brama schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:37:

Echt een kwestie van wat de gek er voor geeft.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 13:49
Richard schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 17:24:
[...]

2 pagina's geleden stond dezelfde vraag:

Verwijderd in "Ervaring met huis kopen deel 2"

en daar kwam het volgende antwoord op:

[...]

Echt een kwestie van wat de gek er voor geeft.
Goed, maar volgens mij kwam de prijs van dat huis dmv de indexwaarde van het kadaster wel in de buurt van de vraagprijs. In dit geval zit de indexwaarde 40000 euro onder de vraagprijs. En uiteraard is het zo dat het is wat de gek er voor geeft. Maar dit is me echt te gek. Op deze manier krijg je het huis er niet gauw uit.

[ Voor 43% gewijzigd door frankpaul1 op 02-06-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
frankpaul1 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:57:
Vraagprijs 259.000 k.k.

Geef je dat toch als onderbouwing voor je bod? Gewoon van: ik vind X bedrag redelijk, omdat [vul maar in]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:30:
[...]
Heel netjes gedaan maar wat ik niet snap: het huis stond (pas) 4 maanden te koop en de verkopers wilden er aan het einde van het jaar eruit. Wat bezielt hen om dan nu al zoveel onder de vraagprijs te gaan verkopen? Ik bedoel: eind van het jaar duurt nog 7 maanden en het huis staat pas 4 maanden te koop.
Als ik alles zo lees, denk ik ook zeker dat we het goed gedaan hebben en misschien wel een te lage prijs voor ogen hadden en uiteindelijk betaald hebben (we hebben 15 huizen bezichtigd en niets kwam zo dicht in de buurt van onze wensen als dit huis, ook de duurdere niet).

Maar: de verkopers hadden al 17 bezichtigingen gehad (hoorden wij dus later) en slechts 1 serieuze koper gehad. Deze kocht echter eenzelfde huis met ruimer perceel en garage ipv carport voor 295 in dezelfde straat. Bovendien is het zo dat er twee soorten kopers zijn, mensen uit de buurt die al prima zitten maar op zoek zijn naar iets groters (en dus alleen het recente aanbod bekijken) en mensen die van buiten komen en gewoon iets geschikts zoeken. Ofwel, afhankelijk van de locatie is het in de eerste weken een stuk drukker met bezichtigingen dan in de maanden erna.
Bovendien stijgt de rente nog steeds en neemt daarmee de draagkracht van kopers af. Ik geloof de verhalen van de banken niet zo dat de prijzen dit jaar met 5% zullen stijgen. Het zou mij niet enorm verbazen als (vooral in de gebieden waar de huizen-prijzen nu absurd hoog liggen), een daling plaats gaat vinden in het aankomende jaar.

Op de middelange termijn verwacht ik echter wel dat de prijzen gestaag doorstijgen. De productie aan nieuwbouwhuizen ligt jaar na jaar achter bij de planning, waardoor er nog steeds een groot tekort aan (geschikte) huizen bestaat. Daardoor zullen de huizenprijzen bepaald blijven worden door datgene wat kopers eraan uit kunnen geven en dus direct gekoppeld zijn aan de hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Na al een tijdje mee te lezen ga ik met mijn mannetje binnenkort ook op huizenjacht... Nou ja, de jacht is al begonnen, maar zitten nog met de financiering.

Het zit zo: ik ben nu aan het afstuderen, maar heb al een getekend contract voor onbepaalde tijd gekregen dat ingaat in september. In eerste instantie dachten wij dat we dan gewoon gingen wachten tot september, misschen al eerder wat bezichtigen, maar bieden nog niet. Nu blijkt echter dat wij in december onze huidige flat uit moeten omdat we dan niet meer studeren.

Wij willen nu proberen bij de bank een hypotheekofferte los te peuteren voor september, iemand enig idee of er een kans bestaat of dat gaat lukken? En wat wij eventueel kunnen doen om ze te overtuigen zodat wij dit wel krijgen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

leejoow schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:45:
Na al een tijdje mee te lezen ga ik met mijn mannetje binnenkort ook op huizenjacht... Nou ja, de jacht is al begonnen, maar zitten nog met de financiering.

Het zit zo: ik ben nu aan het afstuderen, maar heb al een getekend contract voor onbepaalde tijd gekregen dat ingaat in september. In eerste instantie dachten wij dat we dan gewoon gingen wachten tot september, misschen al eerder wat bezichtigen, maar bieden nog niet. Nu blijkt echter dat wij in december onze huidige flat uit moeten omdat we dan niet meer studeren.

Wij willen nu proberen bij de bank een hypotheekofferte los te peuteren voor september, iemand enig idee of er een kans bestaat of dat gaat lukken? En wat wij eventueel kunnen doen om ze te overtuigen zodat wij dit wel krijgen?
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Je moet namelijk ook eerst je proeftijd nog door. Zolang die proeftijd nog niet afgelopen is krijg je ook geen offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

GaMbiNo schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:47:
[...]

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Je moet namelijk ook eerst je proeftijd nog door. Zolang die proeftijd nog niet afgelopen is krijg je ook geen offerte.
Ik heb voordat ik begonnen ben met afstuderen ook een contract gehad bij hun, wel een oproepovereenkomst, maar het was een contract.

Ik heb het over die proeftijd al gehad op mijn werk, die willen ze echter niet uit het contract halen. Wel willen ze zo'n beetje alles ondertekenen of telefonisch onderbouwen dat hun gevraagd wordt... Hoorde net dat we woensdag een afspraak hebben bij de Rabobank, ben benieuwd :)

Edit: ik vind net dit op internet:
In het algemeen is een tweede proeftijd bij dezelfde werkgever alleen mogelijk als u echt ander werk gaat doen of een andere functie krijgt. In alle andere gevallen mag geen nieuwe proeftijd worden ingesteld.
Volgens mij is mijn proeftijd niet eens geldig, aangezien ik hetzelfde werk blijf doen...

[ Voor 21% gewijzigd door leejoow op 04-06-2007 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

leejoow schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:51:
[...]

Ik heb voordat ik begonnen ben met afstuderen ook een contract gehad bij hun, wel een oproepovereenkomst, maar het was een contract.

Ik heb het over die proeftijd al gehad op mijn werk, die willen ze echter niet uit het contract halen. Wel willen ze zo'n beetje alles ondertekenen of telefonisch onderbouwen dat hun gevraagd wordt... Hoorde net dat we woensdag een afspraak hebben bij de Rabobank, ben benieuwd :)
Ik heb dit bij het afsluiten van de hypotheek ook gehad. Wij zaten zo'n twee weken voor het aflopen van mijn proeftijd toen we daarmee bezig waren en we kregen toen geen offerte tenzij de werkgever schriftelijk wilde verklaren afstand te doen van de proeftijd. Ik weet niet of zij dit voor je willen doen? In feite is dat bijna dezefde stauatie als het schrappen ervan uit het contract natuurlijk.

Bij ons is het uiteindelijk na het aflopen van de proeftijd allemaal nog goedgekomen. Hoe lang is je proeftijd trouwens?

Wat ik me ook nog bedenk trouwens: je geeft aan dat je al eerder onder contract gestaan hebt bij dezelfde werkgever. Ik vraag me zeer af of hij dan uberhaubt wel een proeftijd mag opnemen in je contract. Het is niet gangbaar dat je bij ieder nieuw contract bij dezelfde werkgever een proeftijd opneemt en volgens mij mag hij dit ook maar 1x doen. Maar helemaal zeker ben ik hier niet van dus als iemand met meer kennis van arbeidsrecht dit kan bevesigen/ontkennen?

edit: ik zie net je edit en dan zou dit wel eens kunnen kloppen. Maar ik vraag me af in hoeverre de hyptheekverstrekker daar rekening mee gaat houden. Dit zou je toch met je werkgever moeten regelen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 04-06-2007 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

GaMbiNo schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:00:
[...]

Ik heb dit bij het afsluiten van de hypotheek ook gehad. Wij zaten zo'n twee weken voor het aflopen van mijn proeftijd toen we daarmee bezig waren en we kregen toen geen offerte tenzij de werkgever schriftelijk wilde verklaren afstand te doen van de proeftijd. Ik weet niet of zij dit voor je willen doen? In feite is dat bijna dezefde stauatie als het schrappen ervan uit het contract natuurlijk.

Bij ons is het uiteindelijk na het aflopen van de proeftijd allemaal nog goedgekomen. Hoe lang is je proeftijd trouwens?
Er zit een proeftijd van een maand op mijn contract en het probleem is ook dat we eigenlijk al een huis gevonden hebben waar we heel graag een bod op willen gaan uitbrengen... We willen dan uiteraard van te voren wel zeker weten dat de hypotheekverstrekker een offerte zou kunnen uitbrengen.

Ik wacht het gesprek komende woensdag wel eerst even af, ik heb niet zoveel behoefte om bij mijn baas te gaan vragen om dingen die ik uiteindelijk niet nodig ga hebben ;)

Waar ik me meer zorgen om maak is dat ze gaan offerte willen uitbrengen voor september, dus eigenlijk voordat dit contract daadwerkelijk is ingegaan... Aan de andere kant, volgens mij loopt mijn oproepovereenkomst op het moment ook nog gewoon door, dus ik sta sowieso op de een of andere manier onder contract. Alleen (nog) niet met het salaris waar ik in september voor ga beginnen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
leejoow schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:18:
[...]
Er zit een proeftijd van een maand op mijn contract en het probleem is ook dat we eigenlijk al een huis gevonden hebben waar we heel graag een bod op willen gaan uitbrengen... We willen dan uiteraard van te voren wel zeker weten dat de hypotheekverstrekker een offerte zou kunnen uitbrengen.

Ik wacht het gesprek komende woensdag wel eerst even af, ik heb niet zoveel behoefte om bij mijn baas te gaan vragen om dingen die ik uiteindelijk niet nodig ga hebben ;)

Waar ik me meer zorgen om maak is dat ze gaan offerte willen uitbrengen voor september, dus eigenlijk voordat dit contract daadwerkelijk is ingegaan... Aan de andere kant, volgens mij loopt mijn oproepovereenkomst op het moment ook nog gewoon door, dus ik sta sowieso op de een of andere manier onder contract. Alleen (nog) niet met het salaris waar ik in september voor ga beginnen ;(
Wil je je inkomen laten metellen voor de hypotheek dan heb je een werkgeversverklaring nodig. It's as simple as that. Naar mijn weten is er geen andere mogelijkheid.

Daarnaast moet je nog even rekening houden met de geldigheid van een offerte (standaard vaak 3 maanden). Deze kun je wel weer verlengen, maar dan komt bereidstellingsprovisie weer om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor zover ik het tot nu toe heb meegemaakt bestaat er geen enkel probleem om met een proeftijd of een niet-vast contract een hypotheek te krijgen. Zeker als je (zoals de meesten hier) werkt in een richting waarin genoeg werk te vinden is, draait het om het te verwachten salaris ipv de zekerheid op bedrag x. Met een proeftijd zou ik er zelf niet wakker van liggen, maar bij een tijdelijk contract in een regio waar niet veel ander werk is, zou ik wel zelf even goed bedenken of ik dan wel een hypotheek zou willen nemen (juridisch: geven).

Mocht je moeite hebben iets rond te krijgen dan kun je (als hoger opgeleide) terecht bij finac (utrecht), maar vast ook bij allerlei andere wat geavanceerdere hypotheekverstrekkers. Een vriend van me heeft gewoon bij de Rabobank een hypotheek geregeld en hij moest alleen de eerste 2 maanden (proeftijd) iets extra rente betalen. Mijn eigen hypotheek bij mijn werkgever bank x (kan best rabo zijn ;)) is ook geregeld op basis van mijn aankomend salaris met 2 maanden proeftijd. Maar ja, die doen er natuurlijk alles aan om werknemers aan de gouden kettingen te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

Ik heb net een week geleden een bod gedaan op een koophuis.
Volgens de NVM makelaar had net de dag voor mijn bod iemand anders een bod gedaan en is de verkoper met deze persoon in onderhandeling gegaan.

Nu 1 week later vraagt de makelaar mij om een uiterst bod te doen voor morgen 12 uur.
De verkoper kan dan uit 3 biedingen kiezen te weten de mijne, de bieding van de persoon voor mij (uit de eerste onderhandelingen) en nog een persoon na mij.
Dit zou volgens de makelaar nog niet betekenen dat de verkoper gaat kiezen voor 1 van de 3 maar dat het ook kan zijn dat hij met 1 persoon in onderhandeling gaat.

Is deze procedure toegestaan voor een NVM Makelaar?
Natuurlijk heb ik geprobeerd de NVM te bellen maar die zijn alleen voor 12:00 uur bellen door consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Part schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:52:
Volgens de NVM makelaar had net de dag voor mijn bod iemand anders een bod gedaan en is de verkoper met deze persoon in onderhandeling gegaan.

Nu 1 week later vraagt de makelaar mij om een uiterst bod te doen voor morgen 12 uur.
De verkoper kan dan uit 3 biedingen kiezen te weten de mijne, de bieding van de persoon voor mij (uit de eerste onderhandelingen) en nog een persoon na mij.
Dit zou volgens de makelaar nog niet betekenen dat de koper gaat kiezen voor 1 van de 3 maar dat het ook kan zijn dat hij met 1 persoon in onderhandeling gaat.

Natuurlijk heb ik geprobeerd de NVM te bellen maar die zijn alleen voor 12:00 uur bellen door consumenten.
Lees hier eens het stuk "Optie en Bod: richtlijnen voor de dagelijkse praktijk". Niet echt leesbaar, maar vermeld wel het volgende:

MK = Makelaar Koper
MV = Makelaar Verkoper

10.Mag MV met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?

MV mag met meer dan een gegadigde tegelijk onderhandelen. Hij behoort dat dan wel aan betrokkenen kenbaar te maken. Het spreekt voor zich dat MV door met meer dan één gegadigde tegelijk te onderhandelen, het risico vergroot van een dubbele verkoop of van het anderszins in een moeilijke positie gemanoeuvreerd te worden, zie ook het antwoord op vraag 9. In de “oude” Erecode stond onder letter H dat als de makelaar tijdens onderhandelingen aan een collega toezegt diens bod aan zijn cliënt te zullen overbrengen, hij, tenzij hij zich uitdrukkelijk de vrijheid daartoe heeft voorbehouden, met geen ander onderhandelingen voert totdat hij aan de collega de beslissing omtrent diens bod heeft medegedeeld.

Het is (nog) niet duidelijk of deze regel nog van kracht is nu zij niet meer expliciet in de Erecode is opgenomen. Met andere woorden het is de vraag of MV direct met MK mag gaan onderhandelen als hij tijdens onderhandelingen met (de makelaar van) de eerste gegadigde reeds heeft toegezegd een bod te zullen overbrengen en hij de beslissing omtrent dat bod nog niet heeft medegedeeld. De juridische dienst vermoedt dat de regel onverminderd van kracht blijft.

Ten eerste vloeit zowel uit de oude als uit de nieuwe Erecode (in het bijzonder regel 1) voort dat een NVM-lid op zorgvuldige wijze met biedingen dient om te gaan. Ten tweede heeft de Centrale Raad van Toezicht de betreffende regel in het verleden ruim uitgelegd. De tekst van de oude Erecode beperkte zich uitdrukkelijk tot toezeggingen aan een collega. De Centrale Raad van Toezicht stelde zich echter op het standpunt dat de regel van overeenkomstige toepassing was bij toezeggingen aan een derde. Tenzij MV zich reeds uitdrukkelijk de vrijheid om met anderen in onderhandeling te treden had voorbehouden, mag hij dus vermoedelijk niet met MK in onderhandeling treden zolang de eerste gegadigde niet weet hoe de verkoper op zijn bod heeft gereageerd.

Misschien dat je nog ergens een recent exemplaar kan vinden van de NVM Erecode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:57

Dit zou volgens de makelaar nog niet betekenen dat de koper gaat kiezen voor 1 van de 3 maar dat het ook kan zijn dat hij met 1 persoon in onderhandeling gaat.

Onderhandelen na een uiterst bod kan natuurlijk niet. Dus dat zou ik even goed navragen. Verder klinkt het gewoon als verkopen via inschrijving en dat mag gewoon.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl

Word door de makelaar voor 't blok gezet kan voor jou dan ook interessant zijn om door te lezen. Bottom-line in elk geval: ja de makelaar kan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
cowgirl schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:46:
[...]

Word door de makelaar voor 't blok gezet kan voor jou dan ook interessant zijn om door te lezen. Bottom-line in elk geval: ja de makelaar kan het doen.
Wettelijk gezien mag het dan mischien wel, maar de NVM heeft ook nog richtlijnen waar een NVM makelaar zich aan moet houden. Nou weet ik niet of dit tegen de richtlijnen ingaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
rwb schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 17:01:
[...]

Wettelijk gezien mag het dan mischien wel, maar de NVM heeft ook nog richtlijnen waar een NVM makelaar zich aan moet houden. Nou weet ik niet of dit tegen de richtlijnen ingaat
De huidige richtlijnen a.k.a. erecode is vrij sumier. NVM heeft volgens mij ook geen keiharde richtlijnen die de leden moeten volgen.

Het enige wat er echt over in staat:

Raakt een NVM-lid in onderhandeling met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar. Raakt hij in onderhandeling met een collega, dan benadert hij diens opdrachtgever uitsluitend via die collega.
___________________________________________________________________________________

In mijn zoektoch kwam ik het volgende document tegen:
Het antwoord op uw vragen over onderhandelingen, bezichtigingen, bedenktijd en meer

Een duidelijk document die op veel vragen een antwoord geeft. Leek mij wel handig voor in de TS.

Het bevat veel dezelfde teksten als de door mij eerder genoemde FAQ van een site. Maar in dit document staat het leesbaar weergegeven.

[ Voor 25% gewijzigd door DeOS op 05-06-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Gisteren het gesprek bij de Rabobank gehad, ik post hier maar even de resultaten, misschien doe ik er iemand (ooit) een plezier mee 8)

Het uitbrengen van een offerte voor een hypotheek is geen enkel probleem als je contract nog niet is ingegaan: als het contract maar binnen zes maanden ingaat.

Daarnaast was de eerste vraag de we stelden hoeveel we konden lenen. Met onze salarissen (samen rond de 55.000 bruto, incl. vakantiegeld en 13e maand) zouden wij bij de Rabo 235.000 kunnen krijgen. Toen ik echter aangaf dat wij iets gezien hadden van 245.000 euro kk kon daar nog wel over gepraat worden... We zouden dan 4,9 keer ons jaarinkomen lenen en dat moet dan wel langs een kredietcommissie, maar rekening houdend met de verwachtte groei van HBO'ers zouden we dit moeten kunnen krijgen. Goed nieuws dus! :)

De dag daarvoor waren we echter naar een 'onafhankelijke' adviseur geweest, die wist ons te vertellen dat we met gemak 320.000 euro zouden kunnen krijgen. Voor de grap heeft de mevrouw bij de Rabo even een rekeningsommetje gemaakt, maar ik snap werkelijk waar niet hoe die adviseur denkt dat wij zoiets zouden kunnen betalen... |:(

Mijn man is momenteel aan het afstuderen bij Philips Medical en die zijn nog bezig met een traject om hem aan te nemen, wel is er al aangegeven dat er wel werk is. Omdat bij ons de tijdsdruk van het vertrek uit onze huidige flat nogal meespeelt willen wij natuurlijk zo snel mogelijk dat contract... Heeft iemand tips hoe we een beetje subtiel druk dr op kunnen zetten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
leejoow schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:45:
Mijn man is momenteel aan het afstuderen bij Philips Medical en die zijn nog bezig met een traject om hem aan te nemen, wel is er al aangegeven dat er wel werk is. Omdat bij ons de tijdsdruk van het vertrek uit onze huidige flat nogal meespeelt willen wij natuurlijk zo snel mogelijk dat contract... Heeft iemand tips hoe we een beetje subtiel druk dr op kunnen zetten? :P
Bij grote bedrijven is dat meestal nogal wat lastiger. Maar mischien dat het helpt om een keer een dag vrij te nemen voor een "solicitatie gesprek". Als ze hem dan willen hebben weten ze ieder geval dat ze snel moeten zijn :+ .
Je moet met dat soort dingen natuurlijk wel oppassen. Ik denk dat je het best gewoon even een gesprek aan kunt gaan met de verantwoordelijke persoon en uitleggen hoe de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kopen => verkopen..

Ik ga mijn huis *ver*kopen. Nou vindt de makelaar het zinnig om mijn huis ook in de lokale huis-aan-huis-krant te zetten. Echter, dit kost 650 euro ex btw (da's voor max 9 maanden). Maar da's bijna de helft van de courtage die hij vermoedelijk op gaat strijken!

Ik vind dat best veel..en vraag me af hoeveel % van de woningkopers hier (nog) in kijkt. Hoe zit dat met de kopers in dit topic? Nou zijn tweakers natuurlijk wel internet-savvy, maar toch.. misschien weet je of in de familie/vriendenkring hier wel naar gekeken wordt?

Mijn huis is een starterswoning in een volksbuurt (Bennekel in Eindhoven, voor de kenners), dus het publiek zal wel wat minder internet-savvy zijn dan het publiek hier. Maar goed, het is zo lastig om in te schatten of je je geld wel eruit haalt met zo'n krantje..twijfel alom dus! Ben ook wel benieuwd wat de tweakers hier zouden doen.

Het is trouwens ook een optie om het een maand (of 2) aan te kijken, en pas dan de advertentie ook daarin te laten zetten. Tegenargument van de makelaar was dat je dan het voordeel mist dat veel mensen tegelijkertijd je woning zien dan minder is, en veel nieuwe kijkers is competitie, een belangrijke psychologische factor.

Denk denk..

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Bij Philips druk zetten op een sollicitatietraject zetten als starter, succes :+ Dan kun je het beste een 'alternatief' achter de hand hebben in de vorm van een aanbod. Druk erop zetten kan het beste via de manager van de afdeling welke vervolgens zal gaan duwen bij personeelszaken of in zijn eigen organisatie afhankelijk waar het knelpunt zit.
brama schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:53:
Ik ga mijn huis *ver*kopen. Nou vindt de makelaar het zinnig om mijn huis ook in de lokale huis-aan-huis-krant te zetten. Echter, dit kost 650 euro ex btw (da's voor max 9 maanden). Maar da's bijna de helft van de courtage die hij vermoedelijk op gaat strijken!

Ik vind dat best veel..en vraag me af hoeveel % van de woningkopers hier (nog) in kijkt. Hoe zit dat met de kopers in dit topic? Nou zijn tweakers natuurlijk wel internet-savvy, maar toch.. misschien weet je of in de familie/vriendenkring hier wel naar gekeken wordt?

Mijn huis is een starterswoning in een volksbuurt (Bennekel in Eindhoven, voor de kenners), dus het publiek zal wel wat minder internet-savvy zijn dan het publiek hier. Maar goed, het is zo lastig om in te schatten of je je geld wel eruit haalt met zo'n krantje..twijfel alom dus! Ben ook wel benieuwd wat de tweakers hier zouden doen.
Ik zou het niet doen. Iedereen kijkt tegenwoordig op Internet voor huizen. Ook de huizen in Bennekel worden ook wel gekocht door Internetsavvy mensen, bv mensen die net beginnen bij bv Philips. Een kennis van me was z'n huis in Bennekel vorig jaar in een week kwijt voor praktisch de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zorgen dat je op Funda staat, is belangrijker dan dat je in een lokaal krantje staat. Maar zit je wel aan een NVM-makelaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het uitbrengen van een offerte voor een hypotheek is geen enkel probleem als je contract nog niet is ingegaan: als het contract maar binnen zes maanden ingaat.
Je koopcontract bedoel je? Ook later kan het wel bij een aantal, dan moet je alleen een boete betalen als de rente gestegen is (Maar die boete is vaak minder dan 30*12*(verschil in rente) )
De dag daarvoor waren we echter naar een 'onafhankelijke' adviseur geweest, die wist ons te vertellen dat we met gemak 320.000 euro zouden kunnen krijgen. Voor de grap heeft de mevrouw bij de Rabo even een rekeningsommetje gemaakt, maar ik snap werkelijk waar niet hoe die adviseur denkt dat wij zoiets zouden kunnen betalen... |:(
Die speelt in op 6.5x waarschijnlijk en een heleboel aflossingsvrij. Als je perse in die vrijstaande villa wil wonen met grote tuin en een nog groter zwembad, dan zijn er mensen die daar veel voor over hebben (of het terecht is dat mensen dat kunnen krijgen is iets anders) Maar je zal waarschijnlijk met aflossingsvrij een stuk verder komen dan 245.000
Gewoon eerlijk vragen, dat werkt altijd het beste. De situatie uitleggen en dan hopen dat ze een beetje willen meewerken

Die 100% aflossingsvrij betekend de minste (netto) maandlasten, maar ook geen aflossing op je huis. Over 30 jaar heb je nogsteeds dezelfde schuld als aan het begin. Disucssie's of die verstandig is of niet, maken mij nu niets uit natuurlijk.. :)[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Jaspertje schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:21:
[...]
Je koopcontract bedoel je? Ook later kan het wel bij een aantal, dan moet je alleen een boete betalen als de rente gestegen is (Maar die boete is vaak minder dan 30*12*(verschil in rente) )
Volgens mij ging het over het werkcontract voor de nieuwe functie.

Nog even een update over mijn situatie. De kopers hebben ingestemd met het vergoeden van de bereistellingsprovisie van mijn hypotheek tot maximaal 2 maanden (€1000,-). De hier bovengenoemde 'boete'/bereidstellingsprovisie is meestal 0,25% van je hypotheekbedrag per maand.

Dit zet gelukkig ook nog wat druk op de verkopers om hun huis eerder te verkopen. Wanneer ze wel de oorspronkele opleverdatum (3 september) halen hoeven ze namelijk de provisie niet te betalen. Dus ik hoop dat we er toch nog wat eerder in kunnen dan 15 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
brama schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:53:
kopen => verkopen..

Het is trouwens ook een optie om het een maand (of 2) aan te kijken, en pas dan de advertentie ook daarin te laten zetten. Tegenargument van de makelaar was dat je dan het voordeel mist dat veel mensen tegelijkertijd je woning zien dan minder is, en veel nieuwe kijkers is competitie, een belangrijke psychologische factor.

Denk denk..
Ik ken wel genoeg mensen in mijn omgeving die nog in de krant kijken bij de huizen. Ik zou het voor dat geld echter niet doen. De mensen die echt op zoek zijn kijken echter ook wel op internet. Mocht het later blijken dat er weinig aanloop is voor je huis dan kun je altijd nog beslissen om het in de krant te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Banken verhogen hypotheekrente

AMSTERDAM - Enkele grote Nederlandse banken hebben de afgelopen week de hypotheekrentetarieven verhoogd. Het gaat om verhogingen van 0,1 tot 0,2 procent, afhankelijk van de renteperiode.
Ze reageren ermee op "ontwikkelingen op de rente- en kapitaalmarkt", zo meldden SNS Bank, ING Bank en ABN Amro.
De aanleiding voor de verhogingen is de renteverhoging door de Europese Centrale Bank (ECB) met een kwart procentpunt afgelopen woensdag, zo zei een zegsman van Vereniging Eigen Huis (VEH). "Als deze basisrente op de kapitaalmarkt stijgt, gaan de banken daarin mee."

Maandlasten

Consumenten die een hypotheek hebben op basis van een variabele rente, kunnen hogere maandlasten tegemoet zien. Starters op de woningmarkt zijn erdoor duurder uit.

Maar historisch gezien is het renteniveau nog steeds laag, constateert de VEH. Daarin speelt de hevige concurrentie tussen banken op de hypotheekmarkt een rol. De belangenclub raadt mensen dan ook aan een hypotheek af te sluiten met een wat langere looptijd van tien of vijftien jaar.

Effect
De hogere rente zal een bescheiden effect hebben op de huizenmarkt in Nederland, verwacht de VEH. "De prijsstijgingen zullen wat afvlakken, maar dalen zullen ze niet. Daarvoor is de huizenmarkt in Nederland te krap", aldus de woordvoerder.

(c) ANP - www.nu.nl

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Ben ik blij dat wij onze offerte net rond hebben met 4.9% :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Cis schreef op zondag 10 juni 2007 @ 18:10:
Banken verhogen hypotheekrente

Maar historisch gezien is het renteniveau nog steeds laag, constateert de VEH. Daarin speelt de hevige concurrentie tussen banken op de hypotheekmarkt een rol. De belangenclub raadt mensen dan ook aan een hypotheek af te sluiten met een wat langere looptijd van tien of vijftien jaar.
10 jaar is toch nog niet zo'n grote looptijd? Ik dacht dat 20-30 jaar met dit rentetarief waarschijnlijk gunstiger zou zijn.
DeOS schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:03:
Ben ik blij dat wij onze offerte net rond hebben met 4.9% :/ .
Tegen hoeveel jaar?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hypotheekrente lang vastzetten is verstandig als je of de rente mee kunt nemen bij een eventuele verhuizing, of als je verwacht zeer lang in het huis te blijven wonen. Het meenemen van de rente naar een nieuw huis is lang niet altijd mogelijk. Sommige banken hanteren bijvoorbeeld rentemiddeling.
Wij hebben de rente zolang vastgezet als we verwachten in het huis te blijven wonen (7 jaar), maar het blijven altijd 'gokjes' waarvan je pas over jaren weet hoe ze uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:32:
De hypotheekrente lang vastzetten is verstandig als je of de rente mee kunt nemen bij een eventuele verhuizing, of als je verwacht zeer lang in het huis te blijven wonen. Het meenemen van de rente naar een nieuw huis is lang niet altijd mogelijk. Sommige banken hanteren bijvoorbeeld rentemiddeling.
Wij hebben de rente zolang vastgezet als we verwachten in het huis te blijven wonen (7 jaar), maar het blijven altijd 'gokjes' waarvan je pas over jaren weet hoe ze uitpakken.
Klopt....gelukkig is dit bij de Rabobank wel goed mogelijk. Anders had ik het ook niet zo lang vast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dus... Ook weer wat verder: bezig met nieuwbouw, hebben een hyptoheekofferte lopen tot 20 augustus. Kunnen aanstaande woensdag het koopcontract tekenen, waarin ontbindende voorwaarden vwb. niet verkrijgen van een bouwvergunning zitten...

Nu de vraag: er is begin januari een bouwvergunning aangevraagd. Deze is afgewezen op "technische gronden (ws. foutje in de tekening). De welstandscommissie is al wel accoord met de bouw, straatnaam is uitgegeven door de gemeente en hele project is ism. gemeente en de bestaande buurt gestart... Nieuwe bouwvergunning is eind april aangevraagd, kan max. 12 weken duren, dus tot half juli. Vorige week bij gemeentehuis geweest en daar zeiden ze dat het voor augustus sowieso geregeld zou zijn (gevraagd ivm. aflopen offerte en vakantie vanaf 10 aug)...

Neem aan dat je in dit geval zo'n koopovereenkomst wel kan tekenen? Hoe werkt dat normaal met nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:32:

Dat hebben wij ook gedaan om als starter lage maandlasten te hebben. Dat we over 6 jaar meer betalen ok, mag je ook meer rente aftrekken, als dat nog bestaat. Vast wel...

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Slasher schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:16:
[...]

Dat hebben wij ook gedaan om als starter lage maandlasten te hebben. Dat we over 6 jaar meer betalen ok, mag je ook meer rente aftrekken, als dat nog bestaat. Vast wel...
Wij vinden het juist prettig om als we meer gaan verdienen ook meer te besteden te hebben. Zo heeft iedereen toch zijn 'toekomstvisie'. Dat je meer rente mag aftrekken zie ik overigens niet als een echt voordeel. Het wil alleen zeggen dat je netto te betalen rente evenredig hard stijgt met een hoger percentage rente of hoger leenbedrag ten opzichte van nu. Hoe dan ook zul je meer gaan betalen bij een hogere rente.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:38:
[...]
Hoe dan ook zul je meer gaan betalen bij een hogere rente.
tenzij je exact op dat moment een salarisverhoging krijgt waardoor je aftrek van 42% naar 52% stijgt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

het ging om mijn werkcontract :) ondertussen nog een financieel gesprek gehad en hier ook weer een hoop duidelijk geworden... we hebben er ook voor gekozen om een actief zoeken aankoopmakelaar in de arm te nemen zodat we een huis kunnen gaan kopen zodra het mogelijk is 8) je betaalt er dan wel voor, maar het is toch een stukje luxe :P
[...]

Gewoon eerlijk vragen, dat werkt altijd het beste. De situatie uitleggen en dan hopen dat ze een beetje willen meewerken
hij heeft verleden week de situatie uitgelegd bij Philips en nu wordt er vanmiddag of morgen en gesprek ingeplanned om de mogelijkheden te bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

FaceDown schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:38:
[...]

Wij vinden het juist prettig om als we meer gaan verdienen ook meer te besteden te hebben. Zo heeft iedereen toch zijn 'toekomstvisie'. Dat je meer rente mag aftrekken zie ik overigens niet als een echt voordeel. Het wil alleen zeggen dat je netto te betalen rente evenredig hard stijgt met een hoger percentage rente of hoger leenbedrag ten opzichte van nu. Hoe dan ook zul je meer gaan betalen bij een hogere rente.
Dat is waar. wellicht had ik het toen anders gedaan met de informatie die ik nu heb, mijn tussenpersoon heeft alles geregeld (vriend van de familie dus wel te vertrouwen) maar toen had ik er ook té weinig verstand van, en was het sleutelwoord toen lage maandlasten.

Niet dat ik vertrouw op de rente aftrek hoor, nu kan ik de hypotheek bruto betalen op zich een prettige gedachte. deden meer mensen dat maar. Hoor velen toch uitgaan van de netto maandlasten.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 08:52:
[...]

tenzij je exact op dat moment een salarisverhoging krijgt waardoor je aftrek van 42% naar 52% stijgt ;-)
werkt met staffels, als je 100 euro boven de 52% grens komt, is het echt niet zo dat je ineens je volledige hypotheekbedrag voor 52% mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sterker nog.. alleen die 100 euro die je erboven komt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:46:
[...]

werkt met staffels, als je 100 euro boven de 52% grens komt, is het echt niet zo dat je ineens je volledige hypotheekbedrag voor 52% mag aftrekken.
Nee je mag 100 % van je hypotheek rente aftrekken ;) ( Mits alles is gebruikt voor doelen waarvan je de rente mag aftrekken ). Alleen maar een klein gedeelte heb je daar 52% voordeel van idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

back to topic:

altijd bezorgd om zaken die ik niet zelf in handen heb:
-moet ik me zeer druk maken om een bankgarantie die over 2 weken bij de notaris moet liggen? Of zorgt de bank (die deze deadline kent) er wel voor dat alles op tijd klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001

Chiron

Moderator Discord
Om de bankgarantie rond te krijgen moet je zelf vaak het een en ander aan papierwerk doen en inleveren (werkgeversverklaring, eventuele BKR registratie, roodstaan, creditcards). 2 weken is dan wel erg kort, meestal is het 4 tot 6 weken.

Zeker over de werkgeversverklaring willen ze nog weleens moeilijk doen (mag bijv. niet met verschillende soorten pen ingevuld zijn en dat soort onzin), en dan komt er al snel een aantal dagen bij dat het langer duurt.

Zelf waren we na 8 weken pas klaar (kregen officieel 5 weken de tijd) met de bankgarantie, maar over een uitstel doet de verkopende partij meestal niet zo heel erg moeilijk. Die willen gewoon nog altijd hun huis aan je verkopen. Tenzij je echt geen hypotheek kan krijgen, maar dat is dan een probleem van een hele andere orde :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hypotheekofferte is al ondertekend teruggestuurd. De benodigde papieren zijn ook al verzameld (rekeningnr, ondertekende koopakte, ondertekende hypotheekofferte en copietjes paspoorten). Het wachten is alleen nog op de verzekering horende bij de spaarhypotheek en de daarbij behorende medische vragen...

En ja, ik heb de angstaanjagende verhalen eerder in dit topic gelezen. Ik hoop dus dat die mannetjes na het ontvangen van alle documenten direct die garantie de deur uitdoen. Wij hebben tot 3 weken voor de overdracht de tijd om de werkgeversverklaring en overige papieren te regelen, en dat is maar goed ook, want ik werk er nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Zo'n bankgarantie kan in een dag geregeld zijn. Bij mij was 'ie de dag na het tekenen bij De Hypotheker onderweg naar de notaris.

Maar: je moet er wel om vragen! In principe is een bankgarantie niet verplicht, je mag ook 10% van de som aanbetalen (staat als het goed is in je koopcontract). De bank zal het dus misschien ook niet uit zichzelf aanbieden.

Overigens kost zo'n garantie meestal geld (je kan het meenemen in je hypotheekonderhandelingen...), denk aan iets van 1% van het garantiebedrag (dus woning van 250000, garantiebedrag is daar 10% van is 25000, dan zal de premie orde grootte 250 euro of zo zijn.

Wat ik zou doen:
Als eerste gewoon je normale verzekeraar bellen die je bijvoorbeeld ook voor je inboedelverzekering of zo hebt en vragen of je daar een bankgarantie kan regelen, ook als je er geen hypotheek afneemt, en wat dat dan kost. (Ik heb geen idee of dat wel eens gedaan wordt, maar als het kan heb je in elk geval wat meer keus)
Daarna je bank vragen of ze nog een bankgarantie voor je regelen. Zullen ze vast wel vertellen wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:33:
Zo'n bankgarantie kan in een dag geregeld zijn. Bij mij was 'ie de dag na het tekenen bij De Hypotheker onderweg naar de notaris.

Maar: je moet er wel om vragen! In principe is een bankgarantie niet verplicht, je mag ook 10% van de som aanbetalen (staat als het goed is in je koopcontract). De bank zal het dus misschien ook niet uit zichzelf aanbieden.
Ik heb er niet voor hoeven vragen. Het kwam vanzelf aan de orde. Het kost echter wel tijd, dat het geen tijd kost op het moment van tekenen is vrij logisch. Om de bankgarantie te regelen gelden praktisch dezelfde regels als de hypotheekofferte, alle zaken moeten wel in orde zijn (dus roodstaan, leningen, cc, etc).
Overigens kost zo'n garantie meestal geld (je kan het meenemen in je hypotheekonderhandelingen...), denk aan iets van 1% van het garantiebedrag (dus woning van 250000, garantiebedrag is daar 10% van is 25000, dan zal de premie orde grootte 250 euro of zo zijn.
Dat is heel gebruikelijk volgens mij. Ik weet niet zeker of dat bedrag eenmalig aftrekbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de bank waar ik de hypotheek neem, weet dat ik een bankgarantie nodig heb en zegt die te regelen zodra alle papieren binnen zijn. De premie is volgens mij inderdaad iets van 250 euro en is eenmalig aftrekbaar. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat ze de zaak regelen en anders probeer ik binnen no-time ergens even 23.250 euro te regelen... brrrr
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.