regmaster schreef op zondag 06 mei 2007 @ 23:46:
[...]
Is dat niet een beetje erg overdreven veel geld voor een paar foto's van voetballende kinderen?
Je moet het helemaal zelf weten hoor maar vind je bijna 2500 euro voor de 70-200 VR incl, TC 2x of bijna 1500 euro voor de Nikkor 80-400 VR niet een beetje over de top?
Probeer de nieuwe Nikkor 70-300 VR eens uit, kost je 'slechts' 559 euri's en ik weet bijna wel zeker dat die ruimschoots voldoet. Of pak de Nikkor 80-200 eens (ja hoor is ie weer) van om en nabij de 1000 euro. Beide prima lensjes en met voldoende licht heb je toch niets aan VR, dan schiet je toch minimaal op 1/250 of hoger.
Eerst zeg je:"70-300VR" en daarna "VR heb je niets aan". Beetje tegenstrijdig niet? Verder vind ik het persoonlijk of iemand ergens 'veel geld' aan uit wil geven ja of nee. Ik kan me best voorstellen dat iemand zijn herinneringen zo goed mogelijk wil vastleggen, en als daar een uitgave voor nodig is in de vorm van een lens (die je wel de komende 10 jaar gebruikt, of langer), snap ik dat best. Ook is 2500e voor de één iets heel anders als voor de ander.
Veel belangrijker is alleen waarom pjeter zijn resultaten niet voldoende zijn (naar zijn zin). Is de lens niet lichtsterk genoeg en zijn daardoor de foto's bewogen of te ruizig door hoge iso's, of zijn de foto's an sich niet goed genoeg omdat de lens de optische kwaliteit niet biedt? Ik ga er trouwens even vanuit dat de fotograaf niet de beperkende factor is
In het eerste geval zul je namelijk met een 80-400 helemaal niet geholpen zijn, die is niet veel lichtsterker dan je 55-200. De diafragma's lopen weliswaar op over een ander bereik, en over het 80-200 bereik zal een 80-400 íets lichtsterker zijn, maar globaal gezien zullen ze aardig overeen komen. Mijn ervaring met sport is ook dat een constant en groot diafragma veel fijner is dan een gestabiliseerde lens. Auto/motorsport daar gelaten, want dan wil je pannen waardoor je je diafragma vaak afstopt en het inschakelen van enkel verticale VR een zegen is.
Ik zou ook even checken hoe vaak je met je 55-200 die je nu hebt het 50-70mm gebied beslaat. Dit lijkt namelijk een kleine stap, maar kan zeker hinderlijk zijn als je het niet meer hebt. Je geeft al aan dat je 55-200 kwa zoom (ik neem aan, 'tele') voldoende is. Waarom dan een overstap maken naar een 80-400 lens die je, behalve VR, niet echt veel extra's biedt. De 70-200VR is een dijk van een lens, lichtsterk, AF-S etc.
Niet alleen is die lichtsterkte fijn bij het fotograferen zelf, ook bij het focussen zul je bij eventuele low-light situaties minder snel last hebben van hunten, en dat aangevuld met AF-S geeft dat je weinig shots mist
Als je de AF-D 80-200/2.8 tegen de AF-S 70-200/2.8VR zet in sportsituaties is het een beetje bodyafhankelijk, maar vaak zal de AF-S van de 70-200 je vriend zijn. Zeker als de kids binnen een 5m van je komen, waarbij je focuselementen naarmate ze dichterbij komen steeds meer moeten bewegen, zal AF-S je vriend zijn.
Ik ben dus benieuwd, zoek je lichtsterkte of optische kwaliteit, of sla ik wat over?

In de eerste twee gevallen ben je met een 70-200VR beter af trouwens
[
Voor 6% gewijzigd door
Henk op 07-05-2007 00:06
]