Begin gewoon met de 18-70 kitlens en ga fotograferen. Daarmee kun je (zie bijvoorbeeld het bericht van hjs) lekker experimenteren en voor het geld is dat een hele goede lens.
Als je dan in de toekomst nog tegen limiteringen van je lens aanloopt, kun je veel gerichter gaan zoeken naar de uitbreiding die je nodig hebt of denkt te hebben.
Mijn "ideale" set lenzen is in de loop van de tijd aardig gewijzigd....
Ik begon ooit met 18-55 (kitlens D50) en 70-300 (Sigma APO)
Nu wil ik langzaam over gaan stappen naar
12-24 Tokina (groothoek),
24-120 VR Nikon + 18-70 Nikon kitlens (middenbereik)
70-200 2.8 weetiknogniet + TC weetikooknogniet (telebereik)
Voor de vakanties houd ik daarbij de 70-300 APO wel achter de hand.
Kortom, bij bijna alle mensen hier, veranderen de wensen in de loop van de tijd. Dat zal jou ook gebeuren als je een tijdje blijft fotograferen. Ik verwacht dat in de loop van de tijd mij ideale set overigens wel verder zal veranderen, waarbij ik met name in het middenbereik (gedeeltelijk) over zal stappen op primes (lenzen met een vast brandpuntsafstand.)
Dan kan je nu wel zien dat bijna iedereen hier bijvoorbeeld een 12-24 Tokina wil, een 17-55 2.8 Nikon en een 70-200 VR 2.8 Nikon, echter niemand zal zeggen dat je dat nu moet aan gaan schaffen. Wordt ook een beetje duur......
Kortom terug naar mijn eerste advies: begin met de kitlens en leer fotograferen met een DSLR. Dan zie je vanzelf wat je "extra" nodig hebt voor jouw manier van fotograferen.