12mm rectalineair op kleinbeeld is wel erg extreem en voor een spiegelreflexcamera echt te veel gevraagd (op een meetzoeker kan het nog wel). Naar mijn weten is er maar één lens 12mm kleinbeeld lens voor spiegelreflex camera's en dat is de 12-24 van Sigma en dat is - zeker op kleinbeeld - niet bepaald een geweldige lens.
RedXraD schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:16:
De enige 12mm die dat voor elkaar fixt is de popeye. Aan de andere kant kun je je afvragen, als sigma 12mm op FF tevoorschijn kan toveren, waarom dan geen 8mm UWA op DX... ik denk dat dat een kwestie van tijd is.
de popeye is die Sigma waar ik hier boven naar refereer?
verder denk ik niet zo zeer dat het een kwestie van tijd is, maar eerder een kwestie van vraag. hoeveel vraag zal er zijn naar een rectalineaire 8mm lens op aps-c? in het analoge kleinbeeld tijdperk ging Nikon met zoomlenzen ook niet wijder dan de (uitstekende) 17-35 en hield het met primes op bij 14mm. Wijder dan 14mm kleinbeeld klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar welke fotograaf kan daar mee fatsoenlijk mee omgaan?
wellicht had Nikon er beter aan gedaan om de 12-24 bij 10 te laten beginnen, maar ook 12mm op aps-c vind ik echt al zeer extreem. (ik gebruik(te) mijn 18mm op mijn analoge kleinbeeld systeem zelden).
Wanneer DX/aps-c de standaard wordt voor Nikon - wat mij, indien ze de F-mount willen handhaven wel zo verstandig lijkt - moet gewoon de mind-state van Nikon fotografen veranderen. Dé standaard lens is de 17-55, voor UWA moet je naar de 12-24 en voor een korte telezoom zou een 50-150 wenselijk zijn. Nog een paar DX-groothoek-primes erbij (9/10mm, 14mm, 16mm, 19/20mm, 24mm) om wat hiaten op te vullen/goedkopere, efficientere lenzen voor op APS-c te hebben en Nikon heeft gewoon weer een volwaardig topsysteem.
Zaken als ruis en dynamisch bereik waarmee full-frame voordeel heeft tov aps-c zijn puur van technische aard. Natuurlijk blijft full-frame op dat vlak een voordeel hebben, maar op een gegeven moment zal aps-c op dat vlak ook ruim boven uitstekend presteren. Enige wezenlijke verschil tussen aps-c en fullframe zal de werking van de scherptediepte blijven. Waarbij de ene niet beter is dan de andere, maar de ene beter geschikt is voor een bepaalde manier van fotograferen dan de andere. Ik persoonlijk vind die verschillen te marginaal. Voor een wezenlijk andere scherptediepte ga ik nu voor (analoog) middenformaat en ik denk dat ik binnen 5 jaar wel een digitaal 645 systeem met een lichte groothoek- en korte telelens voor onder de 10.000 euro aan kan schaffen.