De focusring is tov de gewone 55-200 ook niet veel verbeterd.. het blijft een budget lensje. Met VR deze keer dan. Ik vind de focus van de 55-200 iig snel genoeg, maar heb ook nog geen "echte" AF-S lens erop gehad.. Vergelijken kan ik dus niet.RedXraD schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:18:
[...]
Dat is met de VR-variant van de 55-200 nog maar de vraag, ik kan me best voorstellen dat er wat duurdere/zwaardere materialen in gestoken zijn. Al heeft ie nog steeds een plastic mount...
[...]
Dat is inderdaad een verschil, maar een raynox doet dan weer een hoop ;)[/quote] en dat hij 100mm meer heeft merk je wel wat.[/quote]
Ik heb het 200-300 stuk nog nooit gemist van mijn overstap van apo naar 80-200
[...]
True, maar aan de andere kant geeft uprezzen bijna eenzelfde resultaat
[...]
Krijg je wel VR en AF-S voor terug.
[...]
Tja, maar snelle focus of trage focus is en blijft een vreschil. VR is ook vaak zat niet nodig en toch een erg fijne feature
edit: hmm, dat 'snelle' focus mag je met een korrel zout nemen... op deze plaat zie je een A - M knop ipv een A/M - M knop zoals je die wel vindt op échte AF-S objectieven, deze zal dus wel dezelfde kreupele af-s meekrijgen als de 18-55 en 55-200 non-VR.
Nou ik heb m'n Sigma 70-300 APO gisteren opgehaald en er gisteravond al wat meegespeeld. Tot nu toe voldoet ie voor mij prima voor wat ik hem ga gebruiken. Ik vind de focus snel genoeg (heb geen ervaring met andere objectieven die sneller focussen), vind dat het objectief een stevige goede build heeft en wat testfoto's bekeken en die zagen er scherp genoeg uit (en inderdaad zie je boven de 200mm wel iets softere foto's, maar niet hinderlijk voor mij).
Daarnaast vond ik het macro knopje wel een beetje lastig te bedienen, maar volgens mij moet je weten hoe ie werkt. Misschien dat iemand daar wat over kan zeggen? De lens moet sowieso tussen 200-300mm zitten om het knopje om te kunnen zetten. Daarnaast lijkt het erop (maar dat weet ik niet zeker), dat de lens gefocussed moet zijn om de knop om te kunnen zetten.
Daarnaast vond ik het macro knopje wel een beetje lastig te bedienen, maar volgens mij moet je weten hoe ie werkt. Misschien dat iemand daar wat over kan zeggen? De lens moet sowieso tussen 200-300mm zitten om het knopje om te kunnen zetten. Daarnaast lijkt het erop (maar dat weet ik niet zeker), dat de lens gefocussed moet zijn om de knop om te kunnen zetten.
Verwijderd
Ik weet niet hoe het met de nieuwste versies is. Mijn APO 70-300 Macro is al "wat" ouder. Maar ik moet perse op 300 mm staan, voordat ik die om kan zetten. Terug van Macro naar gewoon kan alleen als de lens niet in het macro gebied gefocused is. (Dat betekent dus meestal even op manual focus zetten, terug draaien en weer op autofocus.)
n.b. Ik zag in de aanbiedingenkrant van de Media Markt een advertentie voor een tamron 11-18. Nu heb ik vandaag dat geld niet, dus wil ik die niet gaan halen. Echter in het UWA bereik praten "we" altijd over de nikon 12-24 en de tokina 12-24. De Sigma 10-20 komt ook regelmatig langs, maar over deze Tamron hoor ik nooit iemand. ( pricewatch link )
Heeft niemand deze lens, is die zo nieuw? ehhh.... iemand deze wel eens overwogen als alternatief voor de Nikon, Tokina en Sigma?
n.b. Ik zag in de aanbiedingenkrant van de Media Markt een advertentie voor een tamron 11-18. Nu heb ik vandaag dat geld niet, dus wil ik die niet gaan halen. Echter in het UWA bereik praten "we" altijd over de nikon 12-24 en de tokina 12-24. De Sigma 10-20 komt ook regelmatig langs, maar over deze Tamron hoor ik nooit iemand. ( pricewatch link )
Heeft niemand deze lens, is die zo nieuw? ehhh.... iemand deze wel eens overwogen als alternatief voor de Nikon, Tokina en Sigma?
Hij is niet beter dan de rest optisch, en koppelt daar een wel erg klein zoombereik aan... waarom zou je dus?Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 08:29:
Ik weet niet hoe het met de nieuwste versies is. Mijn APO 70-300 Macro is al "wat" ouder. Maar ik moet perse op 300 mm staan, voordat ik die om kan zetten. Terug van Macro naar gewoon kan alleen als de lens niet in het macro gebied gefocused is. (Dat betekent dus meestal even op manual focus zetten, terug draaien en weer op autofocus.)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Toen ik mijn UWA kocht is die zeker overwogen, maar ook vrij snel weer afgevallen omdat hij optisch gewoon een stuk minder is en 18mm ook aan de krappe kant is, 24mm is nog steeds best wide...Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 08:29:
En echt goedkoop istie niet eens
tussen 200 en 300mm inderdaad. Naar macro functie zetten kan altijd, maar slechts wanneer je niet meer heel dichtbij gefocust hebt kan die weer uit macro stand. Onder de 1,5 meter kan hij alleen focussen in macro stand, maar dan kan hij ook niet meer in de gewone stand neer gezet worden. Dan moet je er eerst voor zorgen dat de lens verder dan 1,5 meter gefocust is.hars73 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 08:19:
Nou ik heb m'n Sigma 70-300 APO gisteren opgehaald en er gisteravond al wat meegespeeld. Tot nu toe voldoet ie voor mij prima voor wat ik hem ga gebruiken. Ik vind de focus snel genoeg (heb geen ervaring met andere objectieven die sneller focussen), vind dat het objectief een stevige goede build heeft en wat testfoto's bekeken en die zagen er scherp genoeg uit (en inderdaad zie je boven de 200mm wel iets softere foto's, maar niet hinderlijk voor mij).
@hieronder: have fun
Okee dank je.. ik dacht al dat het met het focussen te maken had, ga het vanavond direct nog even proberen. Fijne lens trouwens voor het geld (235 euro in mijn geval). Hier ga ik veel plezier aan beleven de komende tijd.nomad85 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:55:
[...]
tussen 200 en 300mm inderdaad. Naar macro functie zetten kan altijd, maar slechts wanneer je niet meer heel dichtbij gefocust hebt kan die weer uit macro stand. Onder de 1,5 meter kan hij alleen focussen in macro stand, maar dan kan hij ook niet meer in de gewone stand neer gezet worden. Dan moet je er eerst voor zorgen dat de lens verder dan 1,5 meter gefocust is.
Verwijderd
Deze link heb ik al vaker geplaats, Wellicht een idee om hem in de TS op te nemen?Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 08:29:
Probleem van die link is dat bijvoorbeeld de Sigma 10-20 volledig gekraakt lijkt te worden op zijn bouw, zonnekap en finish, terwijl er veel betere argumenten dan die zijn om de Tokina 12-24 te kiezen.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:13:
[...]
Deze link heb ik al vaker geplaats, Wellicht een idee om hem in de TS op te nemen?
Verwijderd
Je kunt meer lezen dan alleen de conclusie. De review is zo uitgebreid dat je een waardeoordeel voor alle afzonderlijke aspecten kunt vormen en op basis daarvan zelf een conclusie kunt trekken (persoonlijk vind ik AF snelheid bijvoorbeeld belangrijker dan lichtsterkte. Als Ken het andersom zegt, dan ben ik het daar dus niet mee eens en kan een ander objectief aantrekkelijk worden.).
Ik wil toch vandaag een sigma 70-300 apo bestellen, maar hoe groot is de kans dat je een 'slechte' hebt. Dan haal ik hem namelijk hier liever voor 50 euro meer in de zaak dan wanneer ik 4 lenzen terug moeten sturen naar een webwinkel.
Ow nu heb je mijn interesseRedXraD schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:25:
[...]
Probleem van die link is dat bijvoorbeeld de Sigma 10-20 volledig gekraakt lijkt te worden bouw, zonnekap en finish, terwijl er veel betere argumenten dan die zijn om de Tokina 12-24 te kiezen.
Ik had in een keer een goeie.Ik heb bij digicamshop besteld.Floris-K schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:18:
Ik wil toch vandaag een sigma 70-300 apo bestellen, maar hoe groot is de kans dat je een 'slechte' hebt. Dan haal ik hem namelijk hier liever voor 50 euro meer in de zaak dan wanneer ik 4 lenzen terug moeten sturen naar een webwinkel.
[ Voor 3% gewijzigd door Skaah op 12-04-2007 11:58 ]
Verwijderd
De 70-300 APO staat bepaalt niet bekend om QC problemen. Ik zou dus zonder twijfel de gok nemen voor de internet winkel. Tenzij je regelmatig bij de winkel op de hoek komt en daarom de winkelier te vriend wilt houden natuurlijk.
de betere bouw is dus 1 ding, maar vooral de moeilijk te fixen CA's van de sigma maakt de tokina een goede keuze. Ook deze heeft wel last van CA's, maar beter te fixen.DeFeCt schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:57:
[...]
Ow nu heb je mijn interesseWaarom zou ik voor de Tokina moeten gaan en niet voor de Sigma? De Sigma stond eigenlijk op mijn verlanglijstje.
Daarnaast heeft de tokina een prettige scherpte/contrast.....vind zelf dat er heel prettige foto's uitkomen (met voordeel dat je niet de QC's problemen van sigma hebt om om te denken)
70-300 APO heeft minder QC problemen inderdaad, maar nog steeds, koop je een sigma lens, controleer dat ding gewoon
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 12-04-2007 13:24 ]
* Henk doet subtiel DeFeCt een schopje geven richting eerste pagina van dit topicDeFeCt schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:57:
[...]
Ow nu heb je mijn interesseWaarom zou ik voor de Tokina moeten gaan en niet voor de Sigma? De Sigma stond eigenlijk op mijn verlanglijstje.
RedXraD in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V..." en RedXraD in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V..."
Verwijderd
Ja, inderdaad.... die kende ik al. Mijn hoofd lijkt soms een beetje een zeef.... Wel in de TS gekeken, maar daar niet gevonden, vandaar dat ik maar hier ging .....Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:13:
[...]
Deze link heb ik al vaker geplaats, Wellicht een idee om hem in de TS op te nemen?
offtopic:
Maar gelukkig wel de discussie afgeleid van AF-D tegen AF-S 80-200 f2.8
Maar gelukkig wel de discussie afgeleid van AF-D tegen AF-S 80-200 f2.8
Ik heb zelf nog wel even nagedacht over de ken rockwell vergelijking, maar dacht dat hij er iets anders bij had gesleept. Geen idee wat dat dan had moeten zijn.
Overigens vind ik het feit dat de Tamron bij 18 mm ophoud niet echt onmiddellijk een probleem, aangezien de meeste kit lenzen daar weer beginnen. (18-55 / 18-70 / 18 135)
Aan de andere kant past een 12-24 natuurlijk een stuk beter bij mijn 24-120.
Er was een tijd dat ik dacht dat ik alle glas aan wilde laten sluiten, maar ondertussen heb ik me neergelegd bij een "beetje" overlap. De volgende aanschaf wordt een UWA of een 2.8 tele. Maar dan gaat de 70-300 er niet uit.
Ik ben er nu al achter dat ik de combinatie 18-70 + 70-300 ga bewaren voor de vakanties.
Ik heb hem nu ook een paar maanden, eerst eigenlijk gekocht om te kijken of ik 300mm vast wel ging gebruiken, maar hij levert zulke mooie plaatjes af dat ik hem maar hou. Vooral de bokeh is echt boterzacht. Ik moet wel zeggen dat 300mm op een 1.5x cropcamera (d50) eigenlijk iets te veel van het goede is.Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:11:
Omdat ik vorige week jarig was, vond ik het wel weer eens tijd voor een cadeautje voor mezelf.Vandaag kwam het pakje binnen:
Het gaat hier om de lens, de AF Nikkor 300mm f/4 ED. (de oude non-AF-S)
Ik heb er nu nog weinig foto's mee gemaakt, maar dat komt binnenkort nog.
wordt vervolgt...
2 voorbeelden:

Op de fiets vervuil je niets!
Die eerste is ongelofelijk strak qua bokeh. Prachtlens!
Tja en dan ben je verpest door je 50 mm 1.8D. Wat een contrast, scherpte en kan je leuk spelen met de DoF.
Dus dan valt je 18-125 van Sigma wel een beetje tegen op die punten. (voor de rest niks mis mee trouwens)
Bonus is binnen dus het is tijd voor een nieuwe standaard zoom lens. Zat te denken aan de Tamron 17-50 2.8. Hij is eigenlijk te mooi om waar te zijn voor zijn geld (+/- €395). Ik sta al in de startblokken om mijn bankrekening te laten plunderen en mijn fototas te vullen met wat Tamron glas.
Of zie ik nu wat over het hoofd en zijn er veel mooiere lenzen te koop voor dat geld?
Bonus is binnen dus het is tijd voor een nieuwe standaard zoom lens. Zat te denken aan de Tamron 17-50 2.8. Hij is eigenlijk te mooi om waar te zijn voor zijn geld (+/- €395). Ik sta al in de startblokken om mijn bankrekening te laten plunderen en mijn fototas te vullen met wat Tamron glas.
Of zie ik nu wat over het hoofd en zijn er veel mooiere lenzen te koop voor dat geld?
Wat wel mooi is met 300mm is dat je hele speciale foto's kunt schieten zoals de bovenste. Die is nog met F7.1 geschoten! Op F4 hou je geen achtergrond meer over. Afstand tot onderwerp was ongeveer 25-30 meter. Die 300mm AF-D is echt een prachtlensje, ongelooflijk scherp, goede statiefgondel en degelijk gebouwd...neographikal schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:07:
Die eerste is ongelofelijk strak qua bokeh. Prachtlens!
Op de fiets vervuil je niets!
Nikon heeft niks vergelijkbaars (behalve een 17-55 die vele malen duurder is), zelf even de lens nachecken en gaan met die banaan. De Tamron is een erg mooi ding
nee.littlejoannes schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:48:
Tja en dan ben je verpest door je 50 mm 1.8D. Wat een contrast, scherpte en kan je leuk spelen met de DoF.Dus dan valt je 18-125 van Sigma wel een beetje tegen op die punten. (voor de rest niks mis mee trouwens)
niet twijfelen, gewoon kopen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
alleen is de tamron bouw niet geweldig, tokina heeft dat beter voor elkaar, maar tamron bouw is goed genoeg hoor, zeker voor het geld
Over tokina gesproken, wanneer komt de 16-50 2.8 daarvan nou eens eindelijk uit?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Belofte maakt schuld, dus bij deze.Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:11:
Omdat ik vorige week jarig was, vond ik het wel weer eens tijd voor een cadeautje voor mezelf.Vandaag kwam het pakje binnen:
[afbeelding]
Het gaat hier om de lens, de AF Nikkor 300mm f/4 ED. (de oude non-AF-S)
[...]
wordt vervolgt...
1. (f/5.6)

2. (f/5.6)

3. (f/8)

4. (f/8)

5. (f/5.6)

6. (f/5.6)

7. (f/5.6)

8. (f/8)

9. (f/5.6)

10. (f/5.6)

De lens is wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd, hij mag blijven.
Helemaal mee eens. Mooie heldere platen hoor. Dat is eigenlijk het eerste wat direct opvalt.Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:01:
[...]
Belofte maakt schuld, dus bij deze.Ik heb gisteren in de namiddag even een rondje gelopen en wat kiekjes gemaakt om de lens even aan de tand te voelen. En dat voelde goed...
![]()
De lens is wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd, hij mag blijven.
Heb je ze nog nabewerkt of komen ze zo uit de cam rollen?
Gaaf pauluzzz, goed bezig. Hoe zit het met de AF-snelheid trouwens? Ik heb zelf namelijk het AF-S broertje op het oog, echter als de AF-D / non-D ook een beetje vlot AF't is dat mooi. Ik ga namelijk wat races en andere sport fotograferen (binnenkort oa clio cup) dus wat meer tele is welkom, echter is het budget nog wat beperkt
Kun je niet beter voor de veelzijdigheid van je 70-200 kiezen - al dan niet aangevuld met een 1.4x TC?
Dat was ook wat ik wou zeggen. Die 1.7 tc heb je toch al?neographikal schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:37:
Kun je niet beter voor de veelzijdigheid van je 70-200 kiezen - al dan niet aangevuld met een 1.4x TC?
Verwijderd
Ik schiet altijd NEF, dus het is inclusief wat minor adjustments van Lightroom. Maar je merkt wel dat de lens optisch gewoon goed in elkaar zit, contrast is van nature al goed, scherpte ook en CA krijg je alleen in de meest extreme situaties.regmaster schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:10:
[...]
Helemaal mee eens. Mooie heldere platen hoor. Dat is eigenlijk het eerste wat direct opvalt.
Heb je ze nog nabewerkt of komen ze zo uit de cam rollen?
De AF vind ik redelijk rap als je gebruik maakt van de focus limiter. Hoe de snelheid is ten opzichte van de 70-200 VR weet ik niet, omdat ik daar nog nooit mee geschoten heb (maar ik ga er gemakshalve vanuit dat die een stuk rapper gaat).Remy schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:11:
Gaaf pauluzzz, goed bezig. Hoe zit het met de AF-snelheid trouwens? Ik heb zelf namelijk het AF-S broertje op het oog, echter als de AF-D / non-D ook een beetje vlot AF't is dat mooi. Ik ga namelijk wat races en andere sport fotograferen (binnenkort oa clio cup) dus wat meer tele is welkom, echter is het budget nog wat beperkt
In jouw geval is het idd misschien toch verstandig om gewoon je 70-200 + 1.4x of 1.7x te nemen. Dan heb je én AF-S én VR én de mogelijkheid om te zoomen. Hoewel je voor het geld van een Nikon TC praktisch ook een AF 300mm f/4 kan kopen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 20:35 ]
offtopic:
die kat is geweldig. Ga eens snel een case samenstellen
die kat is geweldig. Ga eens snel een case samenstellen
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Heb ik al:neographikal schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:37:
Met een 1,7TC ja. Dat komt uit op 340mm f/4.8 mèt VR en AF-S: echter vind ik een lens als een 300mm f/4 bepaalde duidelijke voordelen hebben tov de 70-200: prime scherpte en een vanaf-focal length die al wat verder ligt. De 70-200 is me af en toe toch nog te kort, en een 2x TC zou teveel licht en kwali verliezen voor die lens. Het is een prima ding, maar kan geen wonderen verrichten. Sowieso doen Nikon's (en van andere merken) TC's het het beste op hun goeie teleprimes. Vandaar mijn interesse voor een 300mm f/4: als ik die met mijn TC17E gebruik kom ik uit op een zeer fijne 510mm. Weliswaar geen VR dan, maar daar is altijd een mouw aan te passen via een monopod/statief of een beetje gezond handheld werk.nomad85 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:49:
[...]
Dat was ook wat ik wou zeggen. Die 1.7 tc heb je toch al?
Ja, de 70-200 VR gaat vrij rapVerwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 20:20:
[...]
...
De AF vind ik redelijk rap als je gebruik maakt van de focus limiter. Hoe de snelheid is ten opzichte van de 70-200 VR weet ik niet, omdat ik daar nog nooit mee geschoten heb (maar ik ga er gemakshalve vanuit dat die een stuk rapper gaat).
HahaIn jouw geval is het idd misschien toch verstandig om gewoon je 70-200 + 1.4x of 1.7x te nemen. Dan heb je én AF-S én VR én de mogelijkheid om te zoomen. Hoewel je voor het geld van een Nikon TC praktisch ook een AF 300mm f/4 kan kopen.
Verwijderd
Even een vraagje over VR.
Er werd daarnet op nl.foto beweert dat bewegingsonscherpte niet werd veroorzaakt door je eigen trillingen en dat VR hier dan ook geen nut zou hebben.
Hoe zit dat nu?
EDIT;
Hier de letterlijke tekst uit dat bewuste draadje:
"Of VR je veel oplevert , betwijfel ik. Dit heft alleen de onscherpte
op die ontstaat doordat je zelf iets beweegt, maar bewegingsonscherpte
wordt niet opgeheven"
Er werd daarnet op nl.foto beweert dat bewegingsonscherpte niet werd veroorzaakt door je eigen trillingen en dat VR hier dan ook geen nut zou hebben.
Hoe zit dat nu?
EDIT;
Hier de letterlijke tekst uit dat bewuste draadje:
"Of VR je veel oplevert , betwijfel ik. Dit heft alleen de onscherpte
wordt niet opgeheven"
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 10:47 ]
Heel simpel, als je een bewegend onderwerp hebt dan helpt VR daar niet bij.
Het compenseert alleen je eigen bewegingen (doordat je de camera trillend in je handen vasthoudt bijv.)
Het compenseert alleen je eigen bewegingen (doordat je de camera trillend in je handen vasthoudt bijv.)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
De mate van hulp die VR technieken bieden varieerd naar de omstandigheden en brandpunt.
1) Tis... behoooorlijk Zonnig... Iso 100, Sigmonster (300-800/5.6) en je haal toch nog 1/2000.. VR helpt je niet.
2) Tis... Zeg maar Niet zo zonnig.... een 70-200/2.8 en je haalt op iso 800 maar 1/125. Je sluiter is genoeg kort om een redelijke mate van onderwerp aktie te bevriezen... echter je bent (door de crop) echt op het randje wat uit de hand kan geschoten.... VR extreeem nuttig.
3) Je staat in een museum, en mag geen tri/monopoot mee, en niet flitsen. Je wil voor de kwaliteit van de beelden niet boven iso 400. Je schiet met een of andere 17-55 ... en haalt in het donkere museum geen goede sluitertijden (1/15). VR extreem nuttig, ook op een Wideangle.
Bij een telelens is VR dus sneller een nuttige extra dan op een groothoek, omdat je uit-de-hand mogelijkheden eerder moeilijk worden dan je aktie-freeze mogelijkheden, maar ook op een Wide is het prettig.
1) Tis... behoooorlijk Zonnig... Iso 100, Sigmonster (300-800/5.6) en je haal toch nog 1/2000.. VR helpt je niet.
2) Tis... Zeg maar Niet zo zonnig.... een 70-200/2.8 en je haalt op iso 800 maar 1/125. Je sluiter is genoeg kort om een redelijke mate van onderwerp aktie te bevriezen... echter je bent (door de crop) echt op het randje wat uit de hand kan geschoten.... VR extreeem nuttig.
3) Je staat in een museum, en mag geen tri/monopoot mee, en niet flitsen. Je wil voor de kwaliteit van de beelden niet boven iso 400. Je schiet met een of andere 17-55 ... en haalt in het donkere museum geen goede sluitertijden (1/15). VR extreem nuttig, ook op een Wideangle.
Bij een telelens is VR dus sneller een nuttige extra dan op een groothoek, omdat je uit-de-hand mogelijkheden eerder moeilijk worden dan je aktie-freeze mogelijkheden, maar ook op een Wide is het prettig.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
even een tech wish: waarom heeft Nikon z'n VR systemen niet zo gemaakt dat ze niet aanslaan wanneer de sluitertijd hoog genoeg is. Bijv. als je op 200 mm zit is 1/500 een sluitertijd die meer dan afdoende is. Laat het systeem dan uit, scheelt weer power.
uiteraard kan je ook gewoon zelf de schakelaar omzetten, maar daar is het de eeuw niet voor
uiteraard kan je ook gewoon zelf de schakelaar omzetten, maar daar is het de eeuw niet voor
YC: even mailen naar research@nikon.co.jp 
Bamboe:
Ronald legt het al super uit. Bewegingsonscherpte -kan- door je eigen bewegingen komen, maar ook door beweging van je onderwerp: 2 oorzaken dus. VR neemt alleen je eigen gewiebel (deels) weg: helaas kan het niet je onderwerpen bevriezen .. hmmm nog een tech wish voor Nikon
Bamboe:
Die zin spreekt zichzelf tegen"Of VR je veel oplevert , betwijfel ik. Dit heft alleen de onscherpte
wordt niet opgeheven"
Hehe, de 'freeze-earth' modeRemy schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:29:
YC: even mailen naar research@nikon.co.jp
Bamboe:
[...]
Die zin spreekt zichzelf tegenRonald legt het al super uit. Bewegingsonscherpte -kan- door je eigen bewegingen komen, maar ook door beweging van je onderwerp: 2 oorzaken dus. VR neemt alleen je eigen gewiebel (deels) weg: helaas kan het niet je onderwerpen bevriezen .. hmmm nog een tech wish voor Nikon
Verwijderd
Ik heb een D50 met kitlens en nu zit ik erover te denken om de kitlens te vervangen door de 18-70, die voor 175 op marktplaats wel te vinden is.
Ik merk alleen dat ik de laatste tijd vrij veel party-pics maak en daarom wilde ik wel eens weten hoe lichtsterk de 18-70 ie nu eigenlijk is vergleken met de 18-55. Hij heeft een veel grotere filtermaat (dacht 67mm) maar ik kan nergens vinden hoeveel dit nu scheelt. Ook heeft hij een iets constanter diafragma 3.5-4.5 itt tot 3.5-5.6. dit verschil is echter niet zo heel groot.
Nu is het sowieso zeker dat deze lens optisch een stuk beter is. Maar wat kan ik beter doen, deze lens aanschaffen of gaan voor bijvoorbeeld een sigma 18-50 2.8.
Het gaat me niet om het bereik maar gewoon om een optisch betere en vooral lichtsterkere lens.
Ik merk alleen dat ik de laatste tijd vrij veel party-pics maak en daarom wilde ik wel eens weten hoe lichtsterk de 18-70 ie nu eigenlijk is vergleken met de 18-55. Hij heeft een veel grotere filtermaat (dacht 67mm) maar ik kan nergens vinden hoeveel dit nu scheelt. Ook heeft hij een iets constanter diafragma 3.5-4.5 itt tot 3.5-5.6. dit verschil is echter niet zo heel groot.
Nu is het sowieso zeker dat deze lens optisch een stuk beter is. Maar wat kan ik beter doen, deze lens aanschaffen of gaan voor bijvoorbeeld een sigma 18-50 2.8.
Het gaat me niet om het bereik maar gewoon om een optisch betere en vooral lichtsterkere lens.
Dan zou ik inderdaad eerder kijken naar een sigma 18-50/2.8 of een Tamron 17-50/2.8 dan een 18-70/3.5-4.5 Het scheelt op het lange eind gewoon 1,5 stop licht, en dat is best een hoop.Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 16:08:
Ik heb een D50 met kitlens en nu zit ik erover te denken om de kitlens te vervangen door de 18-70, die voor 175 op marktplaats wel te vinden is.
Mwah, partypix maken kan prima met de 18-70 hoor. In de meeste gevallen wil je toch flitsen en ook nog wat scherptediepte overhouden dus f/2.8 zul je toch niet zo vaak gebruiken. In [Ervaringen] Partyfotografie deel 7 is er een hele hoop over te vinden.
Verwijderd
Ik vind het grote voordeel van de Nikon eigenlijk dat hij tweedehands te krijgen is.
Maar kan iemand mij vertellen wat ik er qua licht mee opschiet om van filtermaat 52mm naar filtermaat 67mm te gaan?
Maar kan iemand mij vertellen wat ik er qua licht mee opschiet om van filtermaat 52mm naar filtermaat 67mm te gaan?
Filtermaat heeft niet direct te maken met lichtsterkte, daarvoor moet je naar het maximale diafragma kijken. Die van de 18-55 is f/3.5-5.6, terwijl de 18-70 f/3.5-4.5 is. Scheelt dus best wat.
Ik zou dan toch even doorsparen en voor de 17-50 2.8 gaan van Tamron
Dan heb je over het hele bereik 2.8, ipv 4.5 als je max ingezoomd zit op de 18-70.
4.5 is wel erg lastig in donkere omstandigheden.
4.5 is wel erg lastig in donkere omstandigheden.
Heb je deze ook in hoge resolutie?Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:01:
[...]
Belofte maakt schuld, dus bij deze.Ik heb gisteren in de namiddag even een rondje gelopen en wat kiekjes gemaakt om de lens even aan de tand te voelen. En dat voelde goed...
![]()
8. (f/8)
[afbeelding]
Verwijderd
Rare vraag misschien maar waarom noemt Nikon haar lenzen met de merknaam Nikkor en niet gewoon Nikon?
van: http://www.mir.com.my/rb/.../nikkoresources/index.htmVerwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 10:47:
Rare vraag misschien maar waarom noemt Nikon haar lenzen met de merknaam Nikkor en niet gewoon Nikon?
Er was dus eerst (lange tijdNikon Cameras and Nikkor Lenses
Looking back, the past century of Nippon Kogaku is like "reviving' the history of the Japanese optical industry. The company has achieved remarkable progress from obscurity to international fame as attested by the millions of satisfied owners of Nikon cameras and Nikkor lenses the world over.
Frankly, during the early days of lens design and manufacturing, almost all the know-how and technology was derived from European players such as Contax and Leica. A legacy of lens-making technology left by Heinrich Acht, an engineer who came to Nikon from Germany in the 1920s - enabled Kakuya Sunayama, the head of Nikon' s Design Departments to develop a camera lens. After many trials and errors, Mr. Sunayama finally succeeded in creating a high quality lens in 1932.
The company added an R to "Nikko": the Japanese abbreviation for Nippon Kogaku K.K.; and named it Nikkor. In 1937, the company began marketing its own production lenses, the first is believed to be a 50mm f/3.5 lens for 35mm cameras, and a 50mm f/2.0 lens followed soon afterwards. These early Nikkor lenses were primarily designed with a screw-thread mount. Unfortunately, Nikon had not yet perfected a camera body on its own. In fact, many believed and jokingly quoted there was no Japanese camera with a quality that could compliment the superb quality in the NIKKOR lens. And in fact, other co-Japanese producers such as Canon also came and asked Nikon to produce lenses for their early, fine series of rangefinder camera bodies.
Nippon Kogaku only introduced its own camera line quite late in 1948 with Nikon Model 1. The Nikon Model M rangefinder camera followed in 1949. The world-famous Nikon S series was then, introduced in 1950. The Nikkor lenses designed for the Nikon S camera came with a bayonet Contax mount. The five original Nikkor lenses introduced with the camera were Nikkor-W 3.5cm f/3.5, Nikkor-O 5cm f/3.5, Nikkor-H 5.0 cm f/2.0, Nikkor-P 8.5cm f/2.0 and Nikkor-Q 13.5cm f/4.0. Both the rangefinder Nikon S models and Nikkor lenses have helped Nikon gain international recognition due to their performance and dependability. The market place during that era was dominated mainly by equally respectable German names such as Leica, and Contax and it took Nikon quite some years to gain its footing.
Ik heb een simpele vraag (denk ik). Ik heb een Nikon D50 en zoek een allround objectief. Ik heb er dus weinig verstand van en ik hoeft geen TOP-OF-THE-BILL ding, maar ook niet iets wat snel kapot gaat of niet prettig werkt.
Mijn opties waar ik (vooralsnog) tussen lijk te moeten kiezen zijn:
- Tamron AF 28-300
- Tamron AF 18-250
- Nikor 18-200
Die laatste lijkt het mooiste, met die VR techniek. Maar goed, de prijzen van de eerste 2 zijn wat mij betreft veel aantrekkelijker (price DOES matter). En als ik die bovenste 2 bekijk (en wat reviews op internet lees) dan vind ik de 300mm wel aantrekkelijk (I love to telephoto).
Wie kan mij simpel advies geven. Is het verschil tussen Nikor en Tamron het geld (150+ euro) waard?
Mijn opties waar ik (vooralsnog) tussen lijk te moeten kiezen zijn:
- Tamron AF 28-300
- Tamron AF 18-250
- Nikor 18-200
Die laatste lijkt het mooiste, met die VR techniek. Maar goed, de prijzen van de eerste 2 zijn wat mij betreft veel aantrekkelijker (price DOES matter). En als ik die bovenste 2 bekijk (en wat reviews op internet lees) dan vind ik de 300mm wel aantrekkelijk (I love to telephoto).
Wie kan mij simpel advies geven. Is het verschil tussen Nikor en Tamron het geld (150+ euro) waard?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Ik heb een andere vraag: waarom alleen superzooms? Onder een alrounder wordt ook vaak een 24-70 of 17-70 oid verstaan. Je levert zo wel vrij behoorlijk in qua kwaliteit.
Maar goed, mijn uitgangspunten zijn:neographikal schreef op zondag 15 april 2007 @ 21:55:
Ik heb een andere vraag: waarom alleen superzooms? Onder een alrounder wordt ook vaak een 24-70 of 17-70 oid verstaan. Je levert zo wel vrij behoorlijk in qua kwaliteit.
- het mag niet te duur zijn (ZEKER niet meer dan 800 euro, liever minder)
- liefst alles in 1 lens (ik haat lenzen wisselen, ik wil flexibiliteit)
- fotokwaliteit MAG niet optimaal zijn, maar moet beter zijn dan "flut"
Sorry voor mijn foute keuze voor de term "allrounder", ik bedoel in elk geval een objectief dat zowel "dichtbij" als "ver weg" kan fotograferen. Is dat beter?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Onder de genoemde objectieven is de Nikkor toch wel de beste (en duurste) maar een superzoom komt altijd met een compromis.
Je hoeft dan wel geen extra lenzen te kopen, maar als je dan later ineens een 70-200 2.8 koopt en ontdekt dat het ding veel lichtsterker en veeeel scherper is wil je ineens ook voor het normale bereik van 24-70 bijvoorbeeld een ander objectief. En voila je hebt je superzoom overbodig gemaakt.
Superzooms zijn leuk als je de bergen ingaat met een klein rugzakje, of als je gewoon van lekker raakschieten en flexibiliteit houd, maar als je serieus fotografeert en haarscherpe platen wil maken of portretten met mooi zachte achtergrond en heel heerlijk rond diafragma, blijf dan van de superzooms af.
Maarja, bovenstaande is puur mijn mening en visie, als mensen het er niet mee eens zijn... No hard feelings
Ik denk dag voor jou een 17-70 misschien een leuk bereik is, maar dat kan ik aan de buitenkant niet zien, misschien wil je wel alleen maar dingen heel ver weg fotograferen en heb je meer aan een 600mm kanon
Ik ga de nikon hoek nu weer verlaten want straks krijg ik op mijn flikker
Je hoeft dan wel geen extra lenzen te kopen, maar als je dan later ineens een 70-200 2.8 koopt en ontdekt dat het ding veel lichtsterker en veeeel scherper is wil je ineens ook voor het normale bereik van 24-70 bijvoorbeeld een ander objectief. En voila je hebt je superzoom overbodig gemaakt.
Superzooms zijn leuk als je de bergen ingaat met een klein rugzakje, of als je gewoon van lekker raakschieten en flexibiliteit houd, maar als je serieus fotografeert en haarscherpe platen wil maken of portretten met mooi zachte achtergrond en heel heerlijk rond diafragma, blijf dan van de superzooms af.
Maarja, bovenstaande is puur mijn mening en visie, als mensen het er niet mee eens zijn... No hard feelings
Ik denk dag voor jou een 17-70 misschien een leuk bereik is, maar dat kan ik aan de buitenkant niet zien, misschien wil je wel alleen maar dingen heel ver weg fotograferen en heb je meer aan een 600mm kanon
Da's niet beter, een willekeurige macro primelens kan van heel dichtbij tot oneindig focussen en ik weet zeker dat dat niet is wat jij bedoeld.spaceboy schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:01:
[...]
Sorry voor mijn foute keuze voor de term "allrounder", ik bedoel in elk geval een objectief dat zowel "dichtbij" als "ver weg" kan fotograferen. Is dat beter?
Ik ga de nikon hoek nu weer verlaten want straks krijg ik op mijn flikker
[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 15-04-2007 22:06 ]
Thanks voor je antwoord. (als je nog niet weg bent, wat aanvullende vragen)Fairy schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:03:
Onder de genoemde objectieven is de Nikkor toch wel de beste (en duurste) maar een superzoom komt altijd met een compromis.
[...]
Da's niet beter, een willekeurige macro primelens kan van heel dichtbij tot oneindig focussen en ik weet zeker dat dat niet is wat jij bedoeld.
Ik ga de nikon hoek nu weer verlaten want straks krijg ik op mijn flikker![]()
Waarom dan toch de Nikor? Ga ik dat echt merken? Waaraan?
En, tja... ik had een 18-55 en een 70-200 lens. En ik zit altijd te balen dat ik verkeerde lens op 't verkeerde moment heb. Maar goed, ik heb ook een Digital Ixus 800, da's dus zo'n relaxed ding wat je snel pakt, wat altijd goed is. Dat wil ik eigenlijk met m'n D50, dat het gewoon "altijd goed is", niet dat gepiel altijd.
Ik doe ZOWEL normale foto's, als ver weg dus. Wat is precies het echte nadeel van superzoom? Fotokwaliteit? Is dat echt 'n schokkend verschil?
Bouwkwaliteit, foto-kwaliteit, VR, AF-S.spaceboy schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:15:
[...]
Thanks voor je antwoord. (als je nog niet weg bent, wat aanvullende vragen)
Waarom dan toch de Nikor? Ga ik dat echt merken? Waaraan?
Dat scheelt nogal ja. De bokeh, scherpte, CA, vervormingen en eigenlijk alle optische eigenschappen van een superzoom vergeleken met 'losse' lenzen zijn gewoon aanzienlijk minder. Maar dan praten we wel over 70-200/2.8's, ik weet niet of een 18-200 per definitie slechter presteert dan een 18-55 en 55-200.En, tja... ik had een 18-55 en een 70-200 lens. En ik zit altijd te balen dat ik verkeerde lens op 't verkeerde moment heb. Maar goed, ik heb ook een Digital Ixus 800, da's dus zo'n relaxed ding wat je snel pakt, wat altijd goed is. Dat wil ik eigenlijk met m'n D50, dat het gewoon "altijd goed is", niet dat gepiel altijd.(het is niet professioneel, en waarschijnlijk DSLR-onwaardig, maar goed, that's me)
Ik doe ZOWEL normale foto's, als ver weg dus. Wat is precies het echte nadeel van superzoom? Fotokwaliteit? Is dat echt 'n schokkend verschil?
Maar check daarvoor eens www.photozone.de
Van het rijtje superzooms dat je net opnoemt is iig de nikkor de absolute koning. Ik zou, als je voor een superzoom gaat, ook zeker voor een 18-200 kiezen en niet voor bijv. een 28-300, omdat je dan je groothoek gedag kan zwaaien voor een klein beetje extra tele (wat imho totaal niet in verhouding staat tot elkaar). Dat tele-verschil scheelt nog geen stap, en dat groothoek, tsja, is gewoon een stuk harder de moeite waard.
De 18-250 ken ik niet, maar afgaande op de specs vrees ik een ingebouwde fish-eye op 18mm en een omgekeerd effect op 250mm
Super. Thanks voor je antwoord! Ik ga 's rondzoeken. Goedkoop zal idd wel beetje duurkoop worden.RedXraD schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:29:
[...]
Bouwkwaliteit, foto-kwaliteit, VR, AF-S.
[...]
etc...
De Nikkor heeft o.a. VR waardoor trillingen worden geminimaliseerd (zeer effectief!).
Tevens bijkomend voordeel is de garantie dat het objectief in de toekomst blijft werken op een eventuele nieuwe camera (mits je dezelfde mount blijft gebruiken). De alternatieve merken gebruiken een reverse engineerd systeem om de objectieven aan te sturen. Heel simpel uitgelegd.
Sigma/Tamron koopt een Nikon lens, haalt deze uit elkaar, kijkt hoe hij met de camera communiceerd en bouwen dit vervolgens na. Blijkt er bij de nieuwe body het protocol net iets anders te zijn dan loop je dus het risico dat je Sigma/Tamron lensje het ineens niet meer doet (of matig/beperkt). Soms kun je dan laten rechippen, maar als je de prijs van de rechip bij de prijs van het objectief optelt kun je nagaan dat je net zo goed het origineel kunt kopen, of je neemt de gok....
Tevens bijkomend voordeel is de garantie dat het objectief in de toekomst blijft werken op een eventuele nieuwe camera (mits je dezelfde mount blijft gebruiken). De alternatieve merken gebruiken een reverse engineerd systeem om de objectieven aan te sturen. Heel simpel uitgelegd.
Sigma/Tamron koopt een Nikon lens, haalt deze uit elkaar, kijkt hoe hij met de camera communiceerd en bouwen dit vervolgens na. Blijkt er bij de nieuwe body het protocol net iets anders te zijn dan loop je dus het risico dat je Sigma/Tamron lensje het ineens niet meer doet (of matig/beperkt). Soms kun je dan laten rechippen, maar als je de prijs van de rechip bij de prijs van het objectief optelt kun je nagaan dat je net zo goed het origineel kunt kopen, of je neemt de gok....
[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 15-04-2007 23:03 ]
Ik kan beamen dat je met een superzoom toch wel behoorlijk in beeldkwaliteit moet inleveren... (Of je moet heel veel geld neerleggen voor het stukje glas!
)
Zelf heb ik een Sigma 28-300mm D IF (de oude) en vooral in het telezoom bereik (> 100mm) zijn de foto's vaak flets en contrastloos. Uitzonderingen daar gelaten... Sommige zijn gewoon scherp op 300mm maar de meeste missen echt contrast en 'leven'.
Ik kon deze toen voor 100 euro kopen met zonnekap en filter, dus voor die prijs kun je nog eens een gokje wagen!
Maar je kunt toch beter even wachten en dan iets goeds kopen is mijn advies! 
<edit>
@fairy : Dat geldt toch alleen voor Canon? Ik dacht dat Nikkon zijn specs gewoon met Sigma / Tamron / etc. deelt...
</edit>
Zelf heb ik een Sigma 28-300mm D IF (de oude) en vooral in het telezoom bereik (> 100mm) zijn de foto's vaak flets en contrastloos. Uitzonderingen daar gelaten... Sommige zijn gewoon scherp op 300mm maar de meeste missen echt contrast en 'leven'.
Ik kon deze toen voor 100 euro kopen met zonnekap en filter, dus voor die prijs kun je nog eens een gokje wagen!
<edit>
@fairy : Dat geldt toch alleen voor Canon? Ik dacht dat Nikkon zijn specs gewoon met Sigma / Tamron / etc. deelt...
</edit>
[ Voor 10% gewijzigd door adoy op 15-04-2007 23:27 ]
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Tja, de nikon is weliswaar de mooiste van de superzooms, maar kwaliteit inleveren blijf je doen...adoy schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:16:
Ik kan beamen dat je met een superzoom toch wel behoorlijk in beeldkwaliteit moet inleveren... (Of je moet heel veel geld neerleggen voor het stukje glas!)
Contrast is niet eens de grootste ramp, dat is nog wel enigzins te fixen met PS. Veel ranziger is vaak de bokeh, de onscherpte, vervormingen en CA's die zo'n superzoom met zich meebrengen.Zelf heb ik een Sigma 28-300mm D IF (de oude) en vooral in het telezoom bereik (> 100mm) zijn de foto's vaak flets en contrastloos. Uitzonderingen daar gelaten sommige zijn gewoon scherp op 300mm maar de meeste missen echt contrast en 'leven'.
Mee eens, moet het een superzoom zijn, ga dan voor de VR. Nou is het ergens een beetje overtrokken wat we hier allemaal gillen natuurlijk, een D50 met een sigma 18-200/3.5-6.3 is nog steeds betere kwaliteit dan een fuji s9600Ik kon deze toen voor 100 euro kopen met zonnekap en filter, dus voor die prijs kun je nog eens een gokje wagen!Maar je kunt toch beter even wachten en dan iets goeds kopen is mijn advies!
Niet bepaald, zo bleken bijvoorbeeld zo'n beetje alle sigma HSM objectieven bij de nikon d200-introductie op een bepaalde manier niet te willen autofocussen etc. Juist Nikon is de speler in de markt die praktisch álles encrypt etc. (zelfs zijn RAW/NEF files<edit>
</edit>
Ik heb een vraag: Heeft nikon nou nooit cashback acties? Ik hoor regelmatig dat canon dit doen, maar nikon volgens mij nooit? Is wel jammer
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Anders zou elke lens de rest van het jaar nog één / twee tientjes duurder zijn. Het geld moet toch ergens vandaan komen
.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2007 14:11 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
canon is gek op reclame maken en acties bedenken/uitvoeren, nikon is gek op kwaliteit spul maken
Nikon heeft ook cashback actie.. Laatst nog met de D200Kwartjuh schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:24:
Ik heb een vraag: Heeft nikon nou nooit cashback acties? Ik hoor regelmatig dat canon dit doen, maar nikon volgens mij nooit? Is wel jammer
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Sorry mannen/vrouwen, ik heb jullie advies NIET opgevolgd. Ik heb uiteindelijk overwogen om de Nikon 18-200 VR te gaan aanschaffen. Maar dat ding is gewoon NIET normaal leverbaar. En ik vind het echt schattebouten bij Nikon, maar ik ga NIET 4 maanden wachten op m'n lens. Ik wil hem nu. Eventueel week wachten. Maar niet "voor onbepaalde tijd". En de winkels die hem wel hebben zijn 800+ euro. Laat maar dus.
Toen heb ik gekozen voor de Tamron 18-250. Ongetwijfeld ga ik dus in kwaliteit inleveren. Wel jammer, maar ik ben gewoon iemand die kwaliteit minder relevant vindt dan gebruiksgemak. En ik vind tele-foto's kunnen maken belangrijk. En de prijs toch ook wel. Ik zal wel even in dit topic laten weten hoe hij performt (inclusief wat test-materiaal), hij komt deze week wel binnen als het goed is.
Wel jammer hoor, van Nikkon.
Toen heb ik gekozen voor de Tamron 18-250. Ongetwijfeld ga ik dus in kwaliteit inleveren. Wel jammer, maar ik ben gewoon iemand die kwaliteit minder relevant vindt dan gebruiksgemak. En ik vind tele-foto's kunnen maken belangrijk. En de prijs toch ook wel. Ik zal wel even in dit topic laten weten hoe hij performt (inclusief wat test-materiaal), hij komt deze week wel binnen als het goed is.
Wel jammer hoor, van Nikkon.
cameranu heeft hem op voorraad, maar het is mosterd na de maaltijd. Mooie composities en goed gebruik van je materiaal levert nog altijd mooiere plaatjes op dan dure gear alleen, dus het komt vast goed. En een superzoom is ook wel handig natuurlijk.
(edit: ze verkopen hem wel wat prijzig idd zie ik nu)
(edit: ze verkopen hem wel wat prijzig idd zie ik nu)
[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 16-04-2007 23:08 ]
Ben ik zeker met je eens. En dat gaan we dan ook maar proberen.nomad85 schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:45:
cameranu heeft hem op voorraad, maar het is mosterd na de maaltijd. Mooie composities en goed gebruik van je materiaal levert nog altijd mooiere plaatjes op dan dure gear alleen, dus het komt vast goed. En een superzoom is ook wel handig natuurlijk.
Trouwens, cameranu heeft 'm inderdaad. 900 euro. Terwijl hij elders 700 kost. Maar goed, in dat laatste geval weet je dus totaal niet wanneer hij aankomt. En ik vind 900 euro echt te veel. Ik ben geen professional, gewoon een hobbie-kereltje.
Verwijderd
Offtopic: Wat is dat toch altijd voor gedoe met Nikon. Leverbaarheid is gewoon beroerd. Toen ik mijn D50 kocht was er al gedoe omdat er een andere importeur kwam, maar nu is het nog steeds niet te leveren.
De 18-200 is gewoon dusdanig razend populair (niet alleen in NL, maar ook met name in de VS) dat hij gewoon niet aan te leveren is. Tel daarbij nikon's reputatie als back-order inc. op, en je moet soms gewoon wachten, maar krijgt dan wel kwaliteit. Met name de 18-200VR is een voorbeeld van nikon dat gewoon onge-evenaard is, dat ding heeft in zijn klasse gewoon geen gelijkeVerwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:16:
Offtopic: Wat is dat toch altijd voor gedoe met Nikon. Leverbaarheid is gewoon beroerd. Toen ik mijn D50 kocht was er al gedoe omdat er een andere importeur kwam, maar nu is het nog steeds niet te leveren.
Ja, da's een nadeel. Maar toch denk ik dat ze zichzelf in de vingers snijden door niet iets aan productie-capaciteit, voorraadbeheer of logistiek te doen. Als ik tenminste naar mezelf kijk: ze hadden absoluut aan mij een objectief verkocht als ze 'm enigszins normaal konden leveren. Nu kunnen ze wat mij betreft de boom in. En de kans dat ik binnenkort ALSNOG die 18-200VR ga aanschaffen is minimaal. Gemiste kans dus.RedXraD schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:24:
[...]
De 18-200 is gewoon dusdanig razend populair (niet alleen in NL, maar ook met name in de VS) dat hij gewoon niet aan te leveren is. Tel daarbij nikon's reputatie als back-order inc. op, en je moet soms gewoon wachten, maar krijgt dan wel kwaliteit. Met name de 18-200VR is een voorbeeld van nikon dat gewoon onge-evenaard is, dat ding heeft in zijn klasse gewoon geen gelijke
En dan kan het 100x een ding zijn wat superieur is, maar levertijd is zeker een belangrijke factor voor consumenten. Helemaal als het "onduidelijk" is.
Verwijderd
Momenteel is het probleem het afsluiten van het financieel boekjaar. Zowel Nikon, Canon als Sony hebben er in ieder geval last van (lage voorraden dus).
Maar wanneer is dat boekjaar gesloten dan? juni? Dan kan het dus nog wel ff duren ook.Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:57:
Momenteel is het probleem het afsluiten van het financieel boekjaar. Zowel Nikon, Canon als Sony hebben er in ieder geval last van (lage voorraden dus).
Verwijderd
Vorige week of de week daarvoor. Het zal zich nu weer gaan stabiliseren. Ik zat vandaag even op Sony dealernet (daar zie je alle producten van Sony incl inkoopprijs en leverbaarheid) en ik schrok van de levertermijn van de producten in mijn productgroep. Nieuwe camera's die nu 1 keer zijn uitgeleverd: volgende levering 16 juli!!! Dit is geen uitzondering. In de regel leek de maand mei iets verbetering te brengen. Alpha's zijn overigens wel goed leverbaar.
Even een HELE korte review van de Tamron 18-250, heb 'm een kwartier, dus weinig over te zeggen. Hij voelt stevig en goed aan (best zwaar trouwens, ik ben niets gewend, ben slechts een amateur-die-wat-prutst). Heb 10 foto's gemaakt in totaal. Voor MIJ is het resultaat prima. Maar ik kan me prima voorstellen dat ik voor een topic als deze te snel tevreden ben.
Hier wat uiteraard-onbewerkte foto's (klikbaar). Genomen vanaf statief met een Nikon D50, standaard instellingen (ja, ik schaam me).
Op 18mm treedt redelijk distortion op (maar da's wel easy te fixen in Photoshop):

Het bereik vind ik persoonlijk echt gaaf, ik kick dan ook op tele-foto's (sneaky pics):

(voor de voetbalfans)

(voor de niet-voetbalfans)
Commentaar? Tips hoe ik goed kan testen wat deze lens doet? Ik ben op het allereerste oog erg tevreden. Just what I expected. En in tegenstelling tot de Nikon 18-200 was deze er dus in 2 dagen. Me happy!
Hier wat uiteraard-onbewerkte foto's (klikbaar). Genomen vanaf statief met een Nikon D50, standaard instellingen (ja, ik schaam me).
Op 18mm treedt redelijk distortion op (maar da's wel easy te fixen in Photoshop):

Het bereik vind ik persoonlijk echt gaaf, ik kick dan ook op tele-foto's (sneaky pics):

(voor de voetbalfans)

(voor de niet-voetbalfans)
Commentaar? Tips hoe ik goed kan testen wat deze lens doet? Ik ben op het allereerste oog erg tevreden. Just what I expected. En in tegenstelling tot de Nikon 18-200 was deze er dus in 2 dagen. Me happy!
Hm... ik laat het echte commentaar aan de pro's over. Als ik naar die hoogspanningsmast en die lantaarnpaal kijk word ik niet meteen enthousiast.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Om mezelf even in te dekken, ik denk ook niet dat ik pro ben, maar even wat commentaar wat ik zie op de foto's:
1: Camera heeft scherp gesteld op de garage rechts. Dat is ook redelijk scherp. Zichtbare PF, in de bomen en zelfs het muurtje helemaal links. Inderdaad behoorlijke barrel distortions.
2: Scherpte valt me best wel tegen, maar misschien helpt een beetje afstoppen hier. 250mm is lekker veel, zeker wanneer je eerst die 18mm ziet
3: Deze foto valt me het meest tegen, het is moeilijk te zien waar het scherp is, want niks is echt lekker scherp. Wederom wat PF, maar alleen op 100% goed zichtbaar.
Vooral de scherpte op 250mm valt me nu nog wat teveel tegen, maar met een beetje oefening en wat afstoppen van de lens zal dat kunnen verbeteren.
De meeste dingen die ik noem vallen op op 100% kijken, dus voor de meeste doeleinden zal deze lens prima zijn.
Toch, niet heel crispy scherp.
1: Camera heeft scherp gesteld op de garage rechts. Dat is ook redelijk scherp. Zichtbare PF, in de bomen en zelfs het muurtje helemaal links. Inderdaad behoorlijke barrel distortions.
2: Scherpte valt me best wel tegen, maar misschien helpt een beetje afstoppen hier. 250mm is lekker veel, zeker wanneer je eerst die 18mm ziet
3: Deze foto valt me het meest tegen, het is moeilijk te zien waar het scherp is, want niks is echt lekker scherp. Wederom wat PF, maar alleen op 100% goed zichtbaar.
Vooral de scherpte op 250mm valt me nu nog wat teveel tegen, maar met een beetje oefening en wat afstoppen van de lens zal dat kunnen verbeteren.
De meeste dingen die ik noem vallen op op 100% kijken, dus voor de meeste doeleinden zal deze lens prima zijn.
Even een vraagje.. Zie steeds stof door de zoeker sinds ik de nieuwe lens heb. Op de de foto's is het alleen niet zichtbaar. Hoe krijg ik het beste de stof aan de binnenkant van de camera eraf? Heb al geprobeerd met een wattenstaafje, maar kwamen alleen maar meer stofjes op ivm het geribbelde

Nog even toevoegen: een hele bak CA. Zie die mijnheer linksonder op foto #3.nomad85 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:38:
Om mezelf even in te dekken, ik denk ook niet dat ik pro ben, maar even wat commentaar wat ik zie op de foto's:
Een blaasbalg werkt waarschijnlijk het beste.Floris-K schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:45:
Even een vraagje.. Zie steeds stof door de zoeker sinds ik de nieuwe lens heb. Op de de foto's is het alleen niet zichtbaar. Hoe krijg ik het beste de stof aan de binnenkant van de camera eraf? Heb al geprobeerd met een wattenstaafje, maar kwamen alleen maar meer stofjes op ivm het geribbelde
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nee, op zijn matglas (geribbelde)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
ja klopt.. het matglas.... Blaasbalgje werkt niet.. al geprobeerd.
Ik dacht inderdaad ook de nodige CA te zien. Nou ja, ook niet zo heel gek bij een superzoom.460 euro voor zo'n lens is heel redelijk maar ik zou dan liever even doorsparen en een 70-300Vr gaan halen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ja, moet zeggen dat de kwaliteit van het beeld beter kan, maar goed, ik hecht ook veel waarde aan het niet-wisselen-van-lenzen. Met een 70-300 moet dat nog absoluut.Wijnands schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:45:
Ik dacht inderdaad ook de nodige CA te zien. Nou ja, ook niet zo heel gek bij een superzoom.460 euro voor zo'n lens is heel redelijk maar ik zou dan liever even doorsparen en een 70-300Vr gaan halen.
Tenzij je alleen maar Tele shots maakt 
Ben zelf ook aan het twijfelen, aan de ene kant een 70-300VR, lekker licht en kan mee als ik op vakantie ga.
Aan de andere kant liever een Nikkor 80-200 F2.8 AF-D of Sigma 70-210 F2.8 HSM met uiteraard wat bijbetaling
Tacksharp & lekker groot diafragma, maar minder makkelijk om mee te zeulen (volgens mij...) Heb ze nog niet in het echt gezien haha 
Eerst maar even kijken of de belasting op tijd gaat terug betalen
Ben zelf ook aan het twijfelen, aan de ene kant een 70-300VR, lekker licht en kan mee als ik op vakantie ga.
Aan de andere kant liever een Nikkor 80-200 F2.8 AF-D of Sigma 70-210 F2.8 HSM met uiteraard wat bijbetaling
Eerst maar even kijken of de belasting op tijd gaat terug betalen
[ Voor 84% gewijzigd door aramdin op 17-04-2007 23:04 ]
Verwijderd
Mijn hemel wat een gezeik over CA, hoe breed zal het zijn? En halve pixel gemiddeld? Ja, er zit CA in, maar ik weet zeker dat de Sigma 70-300 APO met zulk tegenlicht er net zo veel CA bij zou gooien. Hell, ik heb foto's met mijn 17-40 waar veel CA inzit. Over vervormingen wil ik het ook niet hebben, want ik ken geen objecief dat begint bij 17/18 mm dat geen vervormingen kent. Daarnaast, daar koop je de lens ook niet voor.
Ik sluit me aan bij nomad dat de scherpstelling niet lekker ligt. Gewoon nog een keertje en dan is ie goed. Daarnaast is helaas de EXIF weg uit de foto en kan ik niet zien op welke ISO de foto is geschoten. Ik mis denk ik wat detail door een hogere ISO waarde (kan ook zijn omdat het een Nikon is natuurlijk
).
Tot slot, wat een fantastisch bereik!
Ik sluit me aan bij nomad dat de scherpstelling niet lekker ligt. Gewoon nog een keertje en dan is ie goed. Daarnaast is helaas de EXIF weg uit de foto en kan ik niet zien op welke ISO de foto is geschoten. Ik mis denk ik wat detail door een hogere ISO waarde (kan ook zijn omdat het een Nikon is natuurlijk
Tot slot, wat een fantastisch bereik!
Ik heb d'r vorige week eentje laten bezorgen hier. Alleen helaas nog geen tijd gehad om er buitenshuis mee te schieten (kan niet wachten!). In huis wel kort gespeeld met de VR en ik stond behoorlijk te kijken wat voor verschil dat maakte, alleen al op de display!aramdin schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:01:Ben zelf ook aan het twijfelen, aan de ene kant een 70-300VR, lekker licht en kan mee als ik op vakantie ga.
Nu twijfel ik of ik het ding ga meenemen op 'n tripje naar Rome e.o. Als ik het níet doe, dan duurt het drie weken sinds bezit voordat ik er iets mee kan. Aan de andere kant zie ik erg weinig toepassing voor die 300mm in een citytrip en is het wel een gesjauw, zo'n telebeest.
Verwijderd
Ik zou niet twijfelen, maar de lens gewoon meenemen.... Hmmm, dan moet ik er wellicht bijzeggen dat ik zeker niet met het vliegtuig zou gaan.
Maar 70-300 is best leuk als je bijvoorbeeld in het coloseum staat en dan een detail aan de andere kant wilt pakken. Rome heeft hier en daar ruimte zat om een dergelijk bereik te willen gebruiken. Natuurlijk zal je ook iets anders mee willen nemen, want het hele coloseum er op zetten op 70 mm......
(oh, ja, voor ik het vergeet... Wat bedoelen julie met PF? CA snap ik ondertussen, maar ik ben nog niet helemaal thuis in het foto lingo begrijp ik.)
Maar 70-300 is best leuk als je bijvoorbeeld in het coloseum staat en dan een detail aan de andere kant wilt pakken. Rome heeft hier en daar ruimte zat om een dergelijk bereik te willen gebruiken. Natuurlijk zal je ook iets anders mee willen nemen, want het hele coloseum er op zetten op 70 mm......
(oh, ja, voor ik het vergeet... Wat bedoelen julie met PF? CA snap ik ondertussen, maar ik ben nog niet helemaal thuis in het foto lingo begrijp ik.)
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 08:09 ]
Verwijderd
Ik zou em persoonlijk gewoon meenemen al is het alleen maar om dat ik geen 3 weken zou kunnen wachtenPoplitius schreef op woensdag 18 april 2007 @ 07:06:
Nu twijfel ik of ik het ding ga meenemen op 'n tripje naar Rome e.o. Als ik het níet doe, dan duurt het drie weken sinds bezit voordat ik er iets mee kan. Aan de andere kant zie ik erg weinig toepassing voor die 300mm in een citytrip en is het wel een gesjauw, zo'n telebeest.
als je de ruimte hebt, gewoon meenemen.
Heb je 'm niet bij je dan kun je er prat op gaan dat je er een keer (of meer keer) van baalt.
Ook ik heb ooit de vraag gesteld wat je in een stad met een telelens moet. Welnu, je kunt er genoeg mee, zeker in Rome. Denk aan details van gebouwen, mensen of zelfs overzichten

geschoten met een 180mm telelens (niet in Rome).
Heb je 'm niet bij je dan kun je er prat op gaan dat je er een keer (of meer keer) van baalt.
Ook ik heb ooit de vraag gesteld wat je in een stad met een telelens moet. Welnu, je kunt er genoeg mee, zeker in Rome. Denk aan details van gebouwen, mensen of zelfs overzichten

geschoten met een 180mm telelens (niet in Rome).
Ik twijfel sterk, heb niet eens een tas waar twee lenzen in kunnen. De laatste keer Rome had ik een 0.6 megapixel Canon-ding mee waarbij na 12 foto's het geheugenkaartje vol was, dit moet toch meer kansen geven. Gisteren in het avondzonnetje voor huis snel een klik-klakje gemaakt op 300mm wideopen, toch wel ernstige vervorming van die huizen op de zijkant van de auto ;):Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 08:13:
[...]Ik zou em persoonlijk gewoon meenemen al is het alleen maar om dat ik geen 3 weken zou kunnen wachten

Heeft er hier iemand ervaring met het zelf aanschaffen van lenzen en accessoires in Azie?
Ik ga in juli voor mn werk een maandje naar Hongkong, en ik ben van plan om mijn Lowepro Compu Trekker mee te nemen en ter plekke vol te shoppen. Momenteel zit er alleen een D50 en 18-55 kitlens in, dus daar kan nog heel wat glas bij.
Op mijn verlanglijstje staat in iedergeval:
- 18-200 VR
- SB600
- misschien nog iets van een macro of n fisheye of als ik nog veel geld overheb de 70-200 2.8 VR....
Nu vraag ik me af: gaat de douane daar moeilijk over doen als ik die tas als handbagage heb? Lijkt me niet toch als ik op de terugweg gewoon zeg dat ik ook met al dat spul vertrokken ben?
Ik ga in juli voor mn werk een maandje naar Hongkong, en ik ben van plan om mijn Lowepro Compu Trekker mee te nemen en ter plekke vol te shoppen. Momenteel zit er alleen een D50 en 18-55 kitlens in, dus daar kan nog heel wat glas bij.
Op mijn verlanglijstje staat in iedergeval:
- 18-200 VR
- SB600
- misschien nog iets van een macro of n fisheye of als ik nog veel geld overheb de 70-200 2.8 VR....
Nu vraag ik me af: gaat de douane daar moeilijk over doen als ik die tas als handbagage heb? Lijkt me niet toch als ik op de terugweg gewoon zeg dat ik ook met al dat spul vertrokken ben?
Dus altijd als je met je apparatuur naar het buitenland gaat moet je aankoopbonnetjes meenemen?? Geldt dat ook voor laptops en mobiele telefoons en iPods en horloges??Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:31:
volgens mij moet je dan een aankoopbewijs meehebben
Voor naar hongkong zou ik het wel doen ja. Ze willen nog wel eens denken dat je je spul daar hebt gekocht en er vrolijk inport heffing over gaan berekenen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Er zit een verschil tussen moeten en moeten.....Grub schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:32:
Dus altijd als je met je apparatuur naar het buitenland gaat moet je aankoopbonnetjes meenemen?? Geldt dat ook voor laptops en mobiele telefoons en iPods en horloges??
Als je terugkomt (ook met iPods, (dure) horloges, mobiele telefoons en laptops) moet je eigenlijk aan kunnen tonen dat de dingen die je bij je hebt, hier gekocht zijn, anders kunnen ze inderdaad BTW of zo gaan heffen.
Over het algemeen zal de grenscontrole daar heel redelijk mee omgaan. (En inderdaad, meestal wordt je handbagage niet gecontroleerd, trouwens je gewone bagage ook niet, maar als ze dat wel doen... tja... vervelend zeg maar.)
Mijn laptop, zal ik zonder problemen mee krijgen, daar is wel aan af te zien dat die reeds meer dan een jaar oud is en die is duidelijk veel gebruikt. Dus daar doen ze niet moeilijk over.
Bij mijn camera heb ik een lens die is ondertussen bijna 20 jaar oud. Daar doen ze ook echt niet moeilijk over. Echter als het gaat om een lens van een half jaar oud, waar je heel goed voor hebt gezorgd.... tja, dat kan vervelender uitpakken.
Bewijzen dat je iets in je bezit had, toen je vertrok kan inderdaad aan de hand van aankoopbonnen, maar eventueel ook aan bijvoorbeeld de opgave voor je reisverzekering. Je kunt bij vertrek een lijstje met spullen laten tekenen door een gelegitimeerde vertegenwoordiger... kortom er zijn meer mogelijkheden.
Het geld kruipt waar het niet gaan kan
Sinds vandaag de eigenaar van een Sigma 10-20. Ik heb helaas alleen nog geen tijd om het ding uit te proberen, dat moet maar dit weekend. Daarna zal ik ws. ook wat test en voorbeeldshots posten. De drie foto's die ik er nu mee heb gemaakt zijn wel erg geinig en de HSM motor (ik had tot nu toe twee schroevedraaier lenzen) is ook wel erg cool, ik kan niet wachten op mijn eerste Nikon met AF-S
[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 25-04-2007 21:53 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
AF-S is op een 18-70 of 18-50 ook helemaal niet zo gigantisch nodig als op bijvoorbeeld een lichtsterke tele. Prettig en nodig zijn 2 dingenaramdin schreef op woensdag 25 april 2007 @ 23:25:
AF-S is wel erg lekker moet ik zeggen, ik miste het in eerste instantie op mn Sigma 18-50 F2.8 (heb ook nog een NIkkor 18-70 Kitlens), maar uiteindelijk wen je er wel aan.
Ik ben benieuwd naar je resultaten
[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 25-04-2007 23:43 ]
Ik ben eigenlijk op zoek naar een telezoom lens. Nu zit ik al te denken aan een paar lenzen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb iig het liefst dat de prijs zo rond de 300euro ligt (eBay).
Ik heb de volgende lenzen in gedachten:
- Sigma 18-200 3.5-6.3 (Lekker allround, lichtsterk genoeg voor telezoom)
- Tamron 28-300 3.5-6.3 (Deze heeft mijn vader ook, best fijne lens imo, net zo lichtsterk als de Sigma)
- Nikkor 55-200 VR 4-5,6 (Wat minder lichtsterk, ook wat minder bereik, maar wel een Nikkor en VR).
Wat kan ik het beste kiezen? En weet iemand nog andere mooie lenzen?
Ik heb de volgende lenzen in gedachten:
- Sigma 18-200 3.5-6.3 (Lekker allround, lichtsterk genoeg voor telezoom)
- Tamron 28-300 3.5-6.3 (Deze heeft mijn vader ook, best fijne lens imo, net zo lichtsterk als de Sigma)
- Nikkor 55-200 VR 4-5,6 (Wat minder lichtsterk, ook wat minder bereik, maar wel een Nikkor en VR).
Wat kan ik het beste kiezen? En weet iemand nog andere mooie lenzen?
Dit topic is gesloten.