[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 6.175 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Aurian schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:04:
Recente notebook reviews liggen blijkbaar niet voor het oprapen. Heeft iemand ervaring met een 7200rpm schijf qua warmte/snelheid/battery drain?
Wat ik me van reviews herinner maakt het voor de accu vrijwel niks uit of je er nu een 5400 of 7200 toeren in hebt zitten. Snelheid lijkt me ... 7200RPM? Warmte geen idee :)

[ Voor 20% gewijzigd door Serenity op 24-01-2007 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 14:23
Sijmen schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:14:
Die MacBook heeft een veel 'feller' scherm, maar wat me opvalt is dat het behalve fel, ook gewoon heel erg wit lijkt te zijn. Je ziet bijvoorbeeld de penstripes nauwelijks meer, omdat de achtergrond van vensters zowat wit lijkt, ook op lagere brightness.

Hoe zit dat precies?
Mja, heb ik ook wel gemerkt. Het scheelt al een stuk als je je gamma naar 2.2 zet ipv 1.8 (ofzoiets), en verder vooral onder de goede hoek naar je scherm kijken, dan zie je alles over het algemeen zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:58
Serenity schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:28:
Wat ik me van reviews herinner maakt het voor de accu vrijwel niks uit of je er nu een 5400 of 7200 toeren in hebt zitten. Snelheid lijkt me ... 7200RPM? Warmte geen idee :)
Check even deze topic voor ervaringen: [MacBook] Harde schijf vervangen. Warmte lijkt geen issue, batterijduur verwaarloosbaar. Ben zelf ook aan het oriënteren op een nieuwe harddisk. Destijds was alleen de 80Gb Macbook goed leverbaar, nu na een half jaar is het tijd voor een 120Gb (of liever groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 20:41
Ik erger me al sinds begin aan het feit dat ik niet kan rangschikken in finder, tenminste, alleen in Symbolen-weergave.
Ik werk in kolommen en wil dat ook gewoon kunnen rangschikken. Vind het storend dat mappen en bestanden door elkaar heen staan. Wil gewoon eerst mappen, dan bestanden zien.
Waarom kan dit nou gewoon niet?
MacOSX is soms zo onlogisch. Het is een stabiel systeem, maar vind XP toch gewoon veel prettiger en zal dan ook niet snel opnieuw een Mac kopen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
oscar schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:50:
Check even deze topic voor ervaringen: [MacBook] Harde schijf vervangen. Warmte lijkt geen issue, batterijduur verwaarloosbaar. Ben zelf ook aan het oriënteren op een nieuwe harddisk. Destijds was alleen de 80Gb Macbook goed leverbaar, nu na een half jaar is het tijd voor een 120Gb
Twijfel tussen de Travelstar 5K160, Momentus 5400.3 of een Scorpio WD1600BEVS.

Mocht iemand al zoiets hebben... spui gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Aurian schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:04:
Heeft iemand ervaring met een 7200rpm schijf qua warmte/snelheid/battery drain?
Uit het hoofd, want ik ben lui: Een 5400 rpm Seagate gebruikt 2.2W, een even grote 7200 rpm versie gebruikt 2.4W. 200mW verschil. Op een 60Wh-accu levert je dat een verschil in accu-levensduur op van een paar minuten, en een warmteproductie die geevenaard wordt door eens flink in je handen te wrijven. Voor snelheidsverschillen zijn er genoeg benchmarks te vinden, maar reken op een verschil van 33% voor zaken die volledig op schijfsnelheid hangen, en 0% voor CPU-bottlenecks. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
OSX opnieuw geïnstalleerd, van de 60 (iets minder) nog maar kleine 46 gig over. iDVD en iMovie, hoop extra talen en dergelijke staan niet geïnstalleerd, alleen iWeb en GarageBand, zo een 3gig en wat kleine dingen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
VincentG schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:51:
Ik erger me al sinds begin aan het feit dat ik niet kan rangschikken in finder, tenminste, alleen in Symbolen-weergave.
Ik werk in kolommen en wil dat ook gewoon kunnen rangschikken. Vind het storend dat mappen en bestanden door elkaar heen staan. Wil gewoon eerst mappen, dan bestanden zien.
MacOSX is soms zo onlogisch. Het is een stabiel systeem, maar vind XP toch gewoon veel prettiger en zal dan ook niet snel opnieuw een Mac kopen.
Bij mij is het net omgekeerd. Vind OS X vele malen leuker om mee te werken, plus alles gaat zoveel eenvoudiger (netwerk dan vooral), geen virusscan nodig en wat ik belangrijkst van allemaal vind is dat ik eindelijk geen last heb van spyware. Ik gebruik het nu al ongeveer een half jaar, en mijn computer werkt nog altijd niets trager dan voorheen, dit in tegenstelling tot mijn Windows computer, die al veel te veel geformateerd is.

Ik geef je wel gelijk op het gebied van de finder. Die is namelijk wat verouderd, maar ik hoop dat met de update naar Leopard, dit veel zal verbeteren (ondertussen heb je nog altijd Pathfinder, wat een schitterend programma is, voor de iets meer eisende computer-gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205470

Ik heb precies ........... Ik vind de windows verkenner (buiten de onnodige mappen en dergelijke) een stuk makkelijker en overzichtelijker werken. Zoiets mag Apple wel uitbrengen in de nieuwe Leopard!! Zodat je simpel kan sorteren zoals je wilt, en dat gelijk toe kan passen op alle mappen. Die optie zit er volgens mij ook wel op in de finder, maar in werkelijkheid pas hij dat niet toe

tenzij iemand weet hoe dat wel moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 20:21

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

zoeken naar progjes die helpen (post boven je noemt er al 1)... of er aan wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

burne schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 02:26:
Voor snelheidsverschillen zijn er genoeg benchmarks te vinden, maar reken op een verschil van 33% voor zaken die volledig op schijfsnelheid hangen, en 0% voor CPU-bottlenecks. :+
Zo simpel is het net niet, voor zover ik begrepen heb uit de reviews: De 5400rpm-schijven zijn groter te verkrijgen. Door de grotere datadichtheid op de platters zijn die kwa seq. snelheid vrijwel vergelijkbaar met de wat kleinere 7200rpm-schijven. Waar je het 5400 vs 7200 verschil wel hard terug ziet is de seek time uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 25-01-2007 09:37 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201524

ECiftci schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:35:
Het is toch wat he, koop je een laptop van rond de 1100 euro en daar kan je niet eens World of Warcraft op spelen... Ik kijk het nog even aan maar dit stemt mij zeker niet optimistisch over een mac
Waarom wil je uberhaubt een mac dan... Je wilt je windows systeem waar je wel WOW op kan draaien 'omruilen' voor een mac waar je niet of minder goed WOW op kunt draaien en dat vind je een groot probleem... Dan wil je duidelijk of een mac omdat je er dan bijhoord of je hebt geen idee wat de voor/na-delen van een mac zijn ten opzichte van een windows pc.

Ga je eerst eens verdiepen in materie alvorens een overstap te maken. Anders kan het voor jou ook alleen maar tegen vallen en voro ons ook omdat we dan jou gezeur over je mac moeten lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Pff dat gemekker over het ordenen van mappen en bestanden komt altijd weer terug. Het komt volgens mij altijd neer op mensen die windows gewend zijn en het ook weer zo willen hebben. Andersom kun je in windows toch ook niet mappen en bestanden door elkaar zetten zodat het eindelijk ECHT op alfabetische volgorde staat? Maar daar hoor je niemand over omdat er minder mac -> windows overstappers zijn dan andersom.

Als je googled op iets als 'finder alternative' vind je volgens mij genoeg dingen die meer op de windows verkenner lijken. Zelf vond ik het als overstapper in het begin ook een beetje wennen, maar na een paar uur dacht ik er niet eens meer over na... Maargoed, ieder zn ding natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29
Ik heb van de week ook een MacBook besteld! :) Ik hoop dat ik hem snel ontvang..
Ik heb alleen nog een vraag over draadloos netwerk/internet in combinatie met de MacBook.
Momenteel hebben wij een ADSL-modem/router in 1. Dit is een sweex-ding met 4 utp poorten.
Aan 3 van de 4 utp poorten hangt een windows-pc. De 4e poort is nog vrij.
Mijn idee was om een wireless router te kopen, en die aan te sluiten op de 4e vrije poort. (wireless router eventueel instellen als acces point als dat nodig is)
Na het lezen van dit topic: Mac geen internet, Windows wel... krijg ik echter mijn vraagtekens of dit wel gewoon zal werken?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
En als ik de wireless router instel als accespoint, kan ik dan ook nog de UTP poorten op de wireless router gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Superhuuper schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 14:24:
Ik heb van de week ook een MacBook besteld! :) Ik hoop dat ik hem snel ontvang..
Ik heb alleen nog een vraag over draadloos netwerk/internet in combinatie met de MacBook.
Momenteel hebben wij een ADSL-modem/router in 1. Dit is een sweex-ding met 4 utp poorten.
Aan 3 van de 4 utp poorten hangt een windows-pc. De 4e poort is nog vrij.
Mijn idee was om een wireless router te kopen, en die aan te sluiten op de 4e vrije poort. (wireless router eventueel instellen als acces point als dat nodig is)
Na het lezen van dit topic: Mac geen internet, Windows wel... krijg ik echter mijn vraagtekens of dit wel gewoon zal werken?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
En als ik de wireless router instel als accespoint, kan ik dan ook nog de UTP poorten op de wireless router gebruiken?
Je kan er ook gewoon een Airport Express aan hangen. Deze werken eigenlijk vrijwel direct en leveren echt geen problemen op met je MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Is idd voor velen, waaronder ikzelf, omdat ik Windows gewend ben. Op zich ook niet vreemd als je daar jarenlang mee werkt en met OSX nog geen halfjaar.
Ik ga eens op zoek naar de Finder alternatieven.
Vind het in ieder geval wel erg prettig dat OSX soepeltjes blijft lopen, geen spyware etc. Komt ook geregeld voor dat ik een hapering heb of een programma onverwachts stopt, maar in vergelijking met Windows is OSX vele malen stabieler.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is toch wat he, koop je een laptop van rond de 1100 euro en daar kan je niet eens World of Warcraft op spelen... Ik kijk het nog even aan maar dit stemt mij zeker niet optimistisch over een mac
Misschien kun je hier wat mee: http://www.youtube.com/watch?v=bnSA-1ophR8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
DarkPriest schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:22:
[...]
Ik heb het draaien op de macbook zodat ik dan slechts een interface hoef te onderhouden met mod-updates en macro's. Ik heb redelijk stevig zitten raiden in BWL en AQ40 op de macbook en het gaat perfect. Natuurlijk zal het niet zo lekker draaien als op een pc met een groter scherm en betere videokaart, maar het is zeer zeker te spelen. Ook de iets zwaardere Burning Crusade geeft geen problemen. Alle grafische details zoals textures, weather effects, magic effects staan op z'n laagst, wat ik er wel bij moet zeggen.
Op mijn MacBook had ik eerst wel in bepaald gebieden opeens een gigantische verlaging in FPS, bijv. in Zul'Farrak. Volgens mij had het iets met alle muren te maken, maar de oorzaak heb ik nooit precies kunnen achterhalen. Wellicht maakt de laatste update gebruik van multithreaded OpenGL en dat zou een gigantische verbetering moeten geven in FPS in World of Warcraft. Ben alleen vorig jaar gestopt met deze verslaving, dus weet niet zeker of deze functionaliteit inmiddels in WoW aanwezig is.

In de iTunes Musci Store is het sinds enige tijd ook mogelijk Apple Developer Connection filmpjes te downloaden. In de 'State of the Union' film is te zien dat multithreaded OpenGL in een gebied als Ironforge daadwerkelijk een verbering van 200% geeft in FPS en zou (volgens Apple, uiteraard :)) nu op dezelfde hardware beter zou moeten presteren in Mac OS X als Windows. Kan alleen niet uit eigen ervaring spreken. Wil je het filmpje zien, log dan in op ADC on iTunes.

Edit: blijkbaar is deze feature geactiveerd in Apple computers met een Xeon processor en wordt het standaard met Leopard geleverd (Mac OS X 10.5). Voor de ontwikkelaar zou het werk slechts 1 regel code toevoegen zijn. Filmpje (500+ MB) is trouwens een aanrader, het laat een hoop features zien van Leopard, zoals bijv. met Spotlight het netwerk doorzoeken, weergave van bestandsinhoud in icon, makkelijker software voor ingebouwde camera schrijven, etc...

[ Voor 12% gewijzigd door MacWolf op 26-01-2007 11:19 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191622

WoW draait best wel aardig op 1000 nogwat bij 600 nogwat en alles op redelijk low haal je zo 25 a 40 fps genoeg om te spelen in de steden meestal 15 a 20 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Zijn er mensen die hun MacBook actief laten wanneer hij is dichtgeklapt? Als hij aan de netstroom hangt hoeft ie van mij namelijk niet perse te slapen, maar soms heb ik 'm liever met de klep dicht op het bureau liggen. Zit alleen een beetje met de warmte; komen hier niet mogelijk problemen van oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Nee waarom.. er hoeft volgens mij geen warmte aan de bovenkant van de MacBook worden afgevoerd toch ? Maar dat is dan in clamshell mode ?

Want als ik hem dichtklap gaat hij altijd in sleep.. (mbp)

[ Voor 32% gewijzigd door Kaspers op 26-01-2007 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:39

Digistorm

tenax moderator pomorum

Zelfs iBooks kunnen dat prima, al zegt de halve wereld van niet ;) Ik heb het twee jaar met een iBook gedaan en die heeft er niet onder geleden. Mijn Macbook Pro wordt warmer... Ik denk dat de Macbook prima dichtgeklapt kan werkten, Apple heeft sinds de Macbook ook officieel ondersteuning ervoor, dus lijkt me geen probleem. Als je de fans van je Macbook aan hoort slaan wordt hij pas te warm. Zolang dat niet gebeurt hoef je je echt niet druk te maken.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gisteren MIJN MacBook opgehaald (mijn vrouw zegt de hele tijd dat ie van haar is :)) en ik moet zeggen het zorgt voor leuke verrassingen.. zelfs als je al over het hele internet ervaringen hebt gelezen.

Wat helemaal opviel was gewoon de kwaliteit van de iSight-cam. Man o man wat gaat dat allemaal vloeiend. Zelfs realtime aanpassen (Photobooth) van leuke effecten. Ik heb me hier even lekker mee vermaakt.

Maar 1 klein negatief dingetje waar ik aan moet wennen is dat je niet op touchpad een tik kan geven en dat dan je muisknop is. Dat was ik gewend op mijn Windows Laptop.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Falcon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 08:09:
Gisteren MIJN MacBook opgehaald (mijn vrouw zegt de hele tijd dat ie van haar is :)) en ik moet zeggen het zorgt voor leuke verrassingen.. zelfs als je al over het hele internet ervaringen hebt gelezen.

Wat helemaal opviel was gewoon de kwaliteit van de iSight-cam. Man o man wat gaat dat allemaal vloeiend. Zelfs realtime aanpassen (Photobooth) van leuke effecten. Ik heb me hier even lekker mee vermaakt.

Maar 1 klein negatief dingetje waar ik aan moet wennen is dat je niet op touchpad een tik kan geven en dat dan je muisknop is. Dat was ik gewend op mijn Windows Laptop.
Dat kan wel..

Systeemvoorkeuren
Toetsenbord en muis
Tabblad trackpad
Clicking aanvinken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eswip schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 08:25:
[...]

Dat kan wel..

Systeemvoorkeuren
Toetsenbord en muis
Tabblad trackpad
Clicking aanvinken..
YES!!!.. ik dacht dat het hardware-matig niet aanwezig was... WOEI!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Wanneer m'n macbook op tv is aangesloten, schaalt ie netjes naar de juiste resolutie (640x480, is een gewone beeldbuis tv), en wanneer ik het verloopje er weer uit haal schaalt ie weer netjes terug naar de juiste 1280x800 resolutie... maarrr.....
al m'n tools in photoshop en andere programma's (alsmede de desktopicoontjes) willen niet meer 'buiten' dat 640x480 vlak.

voorbeeldje

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

abrakadaver schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 09:19:
Wanneer m'n macbook op tv is aangesloten, schaalt ie netjes naar de juiste resolutie (640x480, is een gewone beeldbuis tv), en wanneer ik het verloopje er weer uit haal schaalt ie weer netjes terug naar de juiste 1280x800 resolutie... maarrr.....
al m'n tools in photoshop en andere programma's (alsmede de desktopicoontjes) willen niet meer 'buiten' dat 640x480 vlak.

voorbeeldje
En na het opnieuw opstarten van Photoshop? Dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
na het opnieuw opstarten van photoshop kan ik in photoshop de tools wel weer naar rechts zetten. maar m'n desktop iconen niet. wanneer ik buiten het '640x480 gebied' rechts-klik op de desktop gebeurt er ook niks. alsof dat gebied niet bij de desktop hoort.

het lijkt er dus op dat m'n mac soms vergeet dat het scherm weer groter is geworden....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
Heb ook maar een Macbook besteld. Moet uit Suzhou komen. Dorpje in China. :').
Vraag me af hoe grappig dat is voor Apple qua verzendkosten.

Seagate Momentus 5400.3 & 2GB Corsair geheugen is immidels ook onderweg.

Blij. Dag Windows! (m.u.v. Paralles :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Aurian schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:41:
Heb ook maar een Macbook besteld. Moet uit Shuzou komen. Dorpje in China. :').
Vraag me af hoe grappig dat is voor Apple qua verzendkosten.
Iets met lage productiekosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Wat is eigenlijk de maximale resolutie die de macbook kan uitsturen?

Stel ik koop een Sony Bravia 40W2000 kan de macbook dat scherm dan aansturen op 1920x1080p of trekt hij dat niet?

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
LaZZ schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:53:
Wat is eigenlijk de maximale resolutie die de macbook kan uitsturen?

Stel ik koop een Sony Bravia 40W2000 kan de macbook dat scherm dan aansturen op 1920x1080p of trekt hij dat niet?
Het is wellicht een beetje flauw, maar Apple heeft voor ieder produkt natuurlijk heel handige specs pagina's, dus wellicht volgende keer eerst even in Google zoeken naar 'Apple MacBook'.

MacBook specs

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
MacWolf schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:55:
[...]

Het is wellicht een beetje flauw, maar Apple heeft voor ieder produkt natuurlijk heel handige specs pagina's, dus wellicht volgende keer eerst even in Google zoeken naar 'Apple MacBook'.

MacBook specs
Max 1920 x 1200...

Beter :D

Maar is het op een externe monitor mogelijk VLC Full Screen te zetten zonder dat de doc / menubalk in beeld blijft? dat ik dus puur en alleen de film zie. HD-films krijg ik namelijk niet aan de praat met Frontrow (Transport Stream)...

Alvast bedankt.

[ Voor 23% gewijzigd door LaZZ op 26-01-2007 13:23 ]

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 16:10
jahoor gewoon appeltje+f

(heb hetzelfde 3 maanden geleden gevraagd :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaZZ
jaguarxj16 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:39:
jahoor gewoon appeltje+f

(heb hetzelfde 3 maanden geleden gevraagd :9 )
Dat had ik toch ook zelf wel moeten kunnen verzinnen...

Appeltje + F(ullscreen)

Ik blijf me verbazen over dat soort dingetjes, het ligt allemaal zo voor de hand bij Mac OSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23891

abrakadaver schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:18:
na het opnieuw opstarten van photoshop kan ik in photoshop de tools wel weer naar rechts zetten. maar m'n desktop iconen niet. wanneer ik buiten het '640x480 gebied' rechts-klik op de desktop gebeurt er ook niks. alsof dat gebied niet bij de desktop hoort.

het lijkt er dus op dat m'n mac soms vergeet dat het scherm weer groter is geworden....
Misschien helpt "Detect displays" Ander moet jet het even het icoontje van je beeldschermvoorkeuren rechtsboven neerzetten. Is makkelijker om snel te zien welke resolutie er draait op welke monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182401

Hmmm, waar lees je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Hier

Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige "native" resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de spec pagina van de macbook staat dit gewoon.

Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige "native" resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren

was net te laat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 191622 op 26-01-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 08:09

fabulaus

Ja toch

Ik heb zojuist een macbook besteld en wil nu een draadloos netwerk aanleggen thuis. Plan is om een router te gaan kopen maar heb ook dingen gelezen over de "airport". Wat is het voordeel van een airport t.o.v. een router en welke router is aan te raden i.c.m. chello?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

fabulaus schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:49:
Wat is het voordeel van een airport t.o.v. een router en welke router is aan te raden i.c.m. chello?
Je airport is mooi genoeg om 'm niet achter de bank te willen verstoppen. Verder maakt het niet uit. En volgens mij heeft Chello z'n troep inmiddels voldoende op orde om geen speciale routers meer nodig te hebben.

Twee weken terug las ik ergens op een blog dat Gates met wat bloggers wilde praten, en zich nogal ergerde aan het feit dat die bloggers bijna allemaal met een macbook aan kwamen zetten en zich nogal verbaasde over het feit dat ze in een paar seconden zonder enige techno-babbel onderling even een ad-hoc netwerkje opzetten om dingen uit te kunnen wisselen. Wat mij daaraan verbaast is dat Gates al niet jarenlang weet hoever z'n Windows XP achterloopt. Je zou mogen verwachten dat de grote baas van zo'n bedrijf tot in detail op de hoogte is van de kracht en de zwakke punten van z'n eigen product.

Punt is: het gaat gewoon werken. Geen angst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fabulaus schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:49:
Ik heb zojuist een macbook besteld en wil nu een draadloos netwerk aanleggen thuis. Plan is om een router te gaan kopen maar heb ook dingen gelezen over de "airport". Wat is het voordeel van een airport t.o.v. een router en welke router is aan te raden i.c.m. chello?
Airport is de benaming van Apple voor een draadloos netwerk. Op dit moment heeft Apple heeft Apple de Airport Express en de Airport Extreme.
Airport Express ondersteund 802.11b/g en kan gebruik maken van iTunes en is makkelijk te installeren en compact om eventueel mee te nemen en kost €99,-
Aiport Extreme ondersteund 802.11a/b/g/n en is volgende maand beschikbaar. Verder kun je er een USB harde schijf op aansluiten en heb je vier LAN poorten. De 802.11n is nog een draft maar die zit ook op je MacBook. Verder heb je ook meer mogelijkheden maar die zijn niet altijd relevant.

Dus wanneer je nog geen draadloos netwerk hebt kun je voor de Extreme gaan. Het kost wel €179,- maar dan heb je wel het nieuwste en het snelste. Ga je liever voor muziek (Airtunes) dan kun je voor de goedkopere Express gaan.
Andere merken zijn ook mogelijk maar dan wel alleen 802.11b/g. Dit omdat de n variant niet altijd even goed zal werken i.c.m. andere merken, althans die garantie heb je niet vanwege het ontbreken van een standaard.

Heb zelf ook Chello en maak gebruik van een Airport Extreme (de UFO) en dat gaat al meer dan 3 jaar goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 23891 op 26-01-2007 16:20 . Reden: Chello toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

VincentG schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:51:
Voor een Windows gebruiker is die sortering onlogisch omdat het een andere manier van sorteren is dan Windows toepast. Als je het verhaal erachter kent dan is het netzo logisch als die sortering in Windows. MacOS X is gebaseerd op BSD welke weer een rewrite is van UNIX. In UNIX en ook BSD en Linux geldt de leus "everything is a file" waarbij men doelt op het feit dat je mappen en bestanden hetzelfde zijn. Je hebt alleen diverse typen bestanden: tekst, plaatje, map, etc. Als je dan alles alfabetisch gaat sorteren dan krijg je dus "mappen" en bestanden door elkaar te staan. Niet zo raar als alles een bestand is ;) Als je een map met Word documenten, jpg'jes, etc. hebt dan worden die ook door elkaar gegooid en gesorteerd op alfabetische volgorde a.d.h.v. de bestandsnaam. Voor UNIX/Linux mensen is de Windows manier weer een hele onlogische omdat ze gewend zijn dat alles een bestand is. Windows werkt zo niet en maakt wel degelijk onderscheidt tussen mappen en bestanden en sorteerd ze dan ook afzonderlijk.
Eswip schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 08:25:
[...]

Dat kan wel..

Systeemvoorkeuren
Toetsenbord en muis
Tabblad trackpad
Clicking aanvinken..
Vink dan ook de optie aan voor 2-vinger scrollen, dat werkt super handig, veel beter dan de meeste Windows/Linux laptops. Als je niet steeds ctrl-click wil doen om een contextmenu op het scherm te toveren kun je er ook voor kiezen om dit te doen door met 2 vingers op het trackpad te tappen (moet je uiteraard ook aanzetten op bovengenoemde plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:45:
MacOS X is gebaseerd op BSD welke weer een rewrite is van UNIX.

In UNIX en ook BSD en Linux geldt de leus "everything is a file" waarbij men doelt op het feit dat je mappen en bestanden hetzelfde zijn.
Je trekt onbegrijpelijk verregaande conclusies uit in feite één ding, en dat is de default sorteervolgorde van 'ls'. "Everything is a file" heeft volstrekt niets te maken met sorteervolgorde van ls of de manier waarop directories hun representatie hebben in het filesystem. Het verwijst naar de manier waarop niet-files als devices, pipes en sockets terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
[...]
Vink dan ook de optie aan voor 2-vinger scrollen, dat werkt super handig, veel beter dan de meeste Windows/Linux laptops. Als je niet steeds ctrl-click wil doen om een contextmenu op het scherm te toveren kun je er ook voor kiezen om dit te doen door met 2 vingers op het trackpad te tappen (moet je uiteraard ook aanzetten op bovengenoemde plek).
Dit wilde ik ook al typen :) Ik was van plan er een BT muis bij te kopen, maar met deze instellingen is het trackpad echt ideaal. Lekker groot, klikken werkt perfect en het scrollen is ook erg relaxed. Geen externe muis nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 08:55

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Voor een Windows gebruiker is die sortering onlogisch omdat het een andere manier van sorteren is dan Windows toepast. Als je het verhaal erachter kent dan is het netzo logisch als die sortering in Windows. MacOS X is gebaseerd op BSD welke weer een rewrite is van UNIX. In UNIX en ook
Geen rewrite: een OS afgesplitst van de originele Unix tree. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/BSD

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

burne schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:24:
[...]

Je trekt onbegrijpelijk verregaande conclusies uit in feite één ding, en dat is de default sorteervolgorde van 'ls'. "Everything is a file" heeft volstrekt niets te maken met sorteervolgorde van ls of de manier waarop directories hun representatie hebben in het filesystem. Het verwijst naar de manier waarop niet-files als devices, pipes en sockets terug te vinden zijn.
Ik denk niet dat men er echt wat aan heeft om erg diep op die UNIX materie in te gaan, dan is de jip en janneke uitleg wat behapbaarder. Het zijn dus geen verregaande conclusies maar gewoon het is jip en janneke taal ;) Overigens bepaald het wel degelijk de sorteervolgorde, immers zowel een txt file is een file netals een dir een file is (een special file that is) en ga zo maar door. Het zou stupide zijn om in je sorteringsvolgorde een uitzondering te gaan lopen maken op dat principe. Das netzoiets als zeggen dat een auto een auto is om het vervolgens in te delen bij de motoren. Als het een file is dan sorteer je dat ook als een file. Niets met elkaar te maken? Ik denk het niet ;)
pjottum schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:23:
[...]

Geen rewrite: een OS afgesplitst van de originele Unix tree. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/BSD
Lees eens de perikelen rond de AT&T rechtszaak. Ze zijn begonnen met het schrijven van UNIX waarna ze langzaamaan de boel hebben zitten rewriten. Doordat ze dat hadden gedaan kwamen ze ook onder die rechtszaak uit. Zie ook de wiki op nedbsd.nl voor het gehele verhaal. Of je het nou een rewrite of een afsplitsing noemt maakt niet uit, het komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer.

[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 26-01-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
Aurian schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:55:
Twijfel tussen de Travelstar 5K160, Momentus 5400.3 of een Scorpio WD1600BEVS.
Las vandaag een test in een Brits Mac blad. Momentus #1, met een klein verschil gevolgd door de Travelstar en als laatste -niet echt aan te raden- de Scorpio.

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:51:
Ik denk niet dat men er echt wat aan heeft om erg diep op die UNIX materie in te gaan
Het idee van Jip en Janneke-taal was niet dat je dingen beweert die niet waar zijn. De windows explorer sorteert anders en zet directories bovenaan. De meeste filemanagers in unix-varianten doen dat niet. Dat is een keus die gemaakt is door mensen. Meer niet, minder niet. Geen bijzondere reden, en zeker niet gefundeerd in blabla over systeemarchitectuur.
In FAT-filesystems is een directory een sector of meerdere sectors gevuld met namen, attributen en de begin-cluster van een file. De File Allocation Table geeft aan welke clusters nog meer bij die begin-cluster horen, totdat er een EOF-cluster volgt en je de hele file hebt.
Een NTFS directory bevat entries in de MFT. Iedere entry bevat naam, attributen en de rest van de entry is gevuld met data voor de file. Mocht een file groter zijn dan de vrije ruimte in de MFT-entry, dan wordt de rest in 'extents' weggeschreven, en in de MFT bitmap wordt bijgehouden welke extents bij welke directory-entry horen.
In ffs/ufs/ext2 bevat een directory entries met daarin de naam, attributen en begin-inode van de data van de file. Als een file groter is dan de sectors die bij een inode horen dan wordt in een inode-map bijgehouden welke inodes gebruikt zijn voor de rest van de file.
Voor alle drie geldt dat files en bestanden na elkaar en door elkaar geschreven worden. Als jij twee files, een directory, een file, vijf directories en een file na elkaar aanmaakt in een lege subdirectory heb je in alle gevallen iets als dit in je subdirectory staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
file1 
file2
dir1
file3
dir2
dir3
dir4
dir5
dir6
file4

De data staat fysiek gezien gewoon in chronologische volgorde in de subdirectory. Dat is ook logisch. Anders moet je alle file-entries herschrijven op het moment dat je één directory toevoegt. In een FAT-directory met 100.000 files is dat een serieuze hoeveelheid werk en als je dat zou doen zit je gebruiker minutenlang te wachten op het filesystem nadat 'ie een directory aanmaakt. Hoe de inhoud van een directory door een filemanager gerepresenteerd wordt is een keuze van die filemanager, en hangt niet af van welk system je gebruik maakt. Er is geen enkele reden om dat soort dingen in Roodkapje-en-de-grote-boze-Wolf-taal (sprookjes dus) uit te leggen.
AT&T rechtszaak
Die was in 1992, slechts vijftien jaar na de eerste BSD-release (1BSD). Naar aanleiding van die rechtszaak moest een commercieel bedrijf (BSDi) wat 1/Net naar i386 portte 3 files verwijderen en 70 files van aangepaste copyrights voorzien. 18.000 files bleven onaangetast. Geen van de huidige BSD-varianten is gebaseerd op BSD/OS, het product van BSDi. Alle huidige BSD-derivaten stammen af van 4.4BSD-Lite en dat is vrij van AT&T-code.

Het is zelfs erger. Windows zit vol met 4.4BSD-Lite-code, en is volgens jouw definitie ook een BSD-afgeleide.

BSD is vooral een uiting van frustratie. Berkeley had een van de eerste VAX-machines, en die kon hardwarematig overweg met virtueel geheugen. Alleen duurde het onnodig lang voordat DEC met een OS kwam wat ook echt virtueel geheugen gebruikte. Studenten schreven dat zelf, brachten het uit als 3BSD, en de rest is geschiedenis. DARPA koos BSD als basis voor CSRG, de groep achter ARPA-net (en dat is grotendeels de basis van wat we nu internet noemen). Veel van de door AT&T geschreven utilities (dingen als awk, sed, grep enzovoort) zijn uit de originele AT&T-sources opnieuw gecompileert onder 3BSD en latere varianten. Daardoor is door AT&T geschreven source terecht gekomen in BSD-binaries op specifieke machines. De BSD source heeft nooit AT&T-code bevat (met uitzondering van BSD/OS). Om een werkende BSD installatie te krijgen moest je dus zowel UNIX als BSD hebben. GNU (GNU is Not Unix) was een succesvolle poging om al die dingen te herschrijven zonder AT&T-code, zodat het zelfstandig gebruikt kon worden. Dus GNU/BSD is altijd vrij geweest van UNIX. De naam zegt het al. GNU/BSD is een niet-UNIX die geheel vrij van UNIX-code is.

GNU/BSD (4.4BSD-lite of later) is geen port, geen afgeleide, geen variant. Het is gewoon een zelfstandig OS wat in het dagelijks gebruik heel veel op UNIX lijkt en voor een groot deel op dezelfde hardware gebruikt kan worden.

De BSD-licentie staat toe dat je delen van BSD in je eigen product gebruikt zonder dat je licentierechten betaalt. Zowel Apple als Microsoft hebben dat gedaan. Darwin en NT gebruiken beiden in wisselende mate BSD-code zonder dat daar een BSD-kernel onder zit. Als dat OS-X tot een UNIX-variant maakt, gaat dat net zo hard op voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76218

Ook aan het overpeinzen om een MB te kopen. Maar ik geraak uit één ding niet wijs uit de startpost, als je een MB koopt met 1GB geheugen, is er dan één of twee geheugenbanken gevuld? Ik zou liever 2GB hebben zonder mij blauw te betalen, aldus zou één vrije geheugenbank optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Anoniem: 76218 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:00:
Ook aan het overpeinzen om een MB te kopen. Maar ik geraak uit één ding niet wijs uit de startpost, als je een MB koopt met 1GB geheugen, is er dan één of twee geheugenbanken gevuld? Ik zou liever 2GB hebben zonder mij blauw te betalen, aldus zou één vrije geheugenbank optimaal zijn.
Ze zijn dan allebei gevuld.. 2x512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Anoniem: 76218 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:00:
Je krijgt dan 2 bankjes van 512MB...

edit:

Te laat...

[ Voor 6% gewijzigd door peddro op 27-01-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heel erg jammer, maar hey, 1,5 GB is ook niet slecht. 2GB kan je er dan beter door Apple zelf laten inzetten (160,-), want 2 latjes uit Hong Kong kosten je 150,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

180,= momenteel bij de Apple store.

Just frame, wheels and engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja, korting voor studenten, gaat 10% van die prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safariboy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01-2021
Wat voor paneel zit er eigenlijk in de Macbook? TN/?-PVA/S-IPS?

Persoonlijk ben ik erg tevreden over de kleuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 22:30
LaZZ schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:47:
[...]

Dat had ik toch ook zelf wel moeten kunnen verzinnen...

Appeltje + F(ullscreen)

Ik blijf me verbazen over dat soort dingetjes, het ligt allemaal zo voor de hand bij Mac OSX
offtopic:
Bij Windows is het gewoon Windows + F. Overigens zijn heel veel sneltoetsen vrijwel hetzelfde op het logootje na. Ik vind zelf OSX ook fijner, maar soms heb je van die mensen die zo denigrerend over windows praten. Ik heb het zelf vele jaren met plezier gebruikt en gebruik het nog regelmatig, het nadeel is alleen dat er zoveel rotzooi bij geleverd wordt en er zoveel virussen voor zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Safariboy schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:36:
Wat voor paneel zit er eigenlijk in de Macbook? TN/?-PVA/S-IPS?

Persoonlijk ben ik erg tevreden over de kleuren!
Kleuren zijn erg mooi, alleen is de inkijkhoek wel minimaal ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

burne schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:15:
Het idee van Jip en Janneke-taal was niet dat je dingen beweert die niet waar zijn.
Dat doe ik ook niet. Wat jij hier nu claimt is dat alle boeken en documentatie waarin dit genoemd wordt nu onjuist zijn. Overal is de versimpelde uitleg exact gelijk aan de mijne. Ik had het netzo goed kunnen citeren dus. De leus is een idee, geen technologie/techniek.
De windows explorer sorteert anders en zet directories bovenaan. De meeste filemanagers in unix-varianten doen dat niet. Dat is een keus die gemaakt is door mensen. Meer niet, minder niet.
Geen bijzondere reden, en zeker niet gefundeerd in blabla over systeemarchitectuur.
En de rest is geen keuze die gemaakt is door mensen? Het is ontwikkeld door mensen, het hele systeem zit in elkaar door de keuzes die de mensen die het ontwikkelden hebben gemaakt.
Het gaat hier dan ook niet om hoe het technologisch in elkaar zit maar om de gedachte die erachter zit. Wat jij nu allemaal opsomt is de technologie die erachter zit. Systeemarchitectuur heeft er dus zoals je zelf al zegt weinig mee te maken. Ik maak ook niet voor niets de vergelijking met dat je iets uitroept tot auto maar het dan classificeert als motor: is het dan nou een auto of is het dan nou een motor? Nogmaals: ik heb het over het idee, niet de techniek waar jij het wel over schijnt te hebben.
Het is zelfs erger. Windows zit vol met 4.4BSD-Lite-code, en is volgens jouw definitie ook een BSD-afgeleide.

GNU/BSD (4.4BSD-lite of later) is geen port, geen afgeleide, geen variant. Het is gewoon een zelfstandig OS wat in het dagelijks gebruik heel veel op UNIX lijkt en voor een groot deel op dezelfde hardware gebruikt kan worden.

De BSD-licentie staat toe dat je delen van BSD in je eigen product gebruikt zonder dat je licentierechten betaalt. Zowel Apple als Microsoft hebben dat gedaan. Darwin en NT gebruiken beiden in wisselende mate BSD-code zonder dat daar een BSD-kernel onder zit. Als dat OS-X tot een UNIX-variant maakt, gaat dat net zo hard op voor Windows.
Ik denk dat je hier niet begrijpt wat ik bedoel met rewriten. USB is namelijk begonnen met gewoon UNIX en heeft uit onvrede een aantal zaken anders gedaan. Er zijn veel dingen opnieuw geschreven (de vertaling van rewriten: herschrijven) waarbij een aantal zaken zijn herschreven vanwege copyright zoals bij die rechtszaak toen. Het gebruik van een klein stukje BSD code maakt iets daarom ook geen afgeleide/variant en als je mijn post ook daadwerkelijk had gelezen dan had je je dat zelf ook wel kunnen bedenken dat dat er echt niet staat. Er zit anders ook erg veel BSD spul in UNIX en ook dat was onderdeel van de rechtszaak, het vormde de basis voor de tegenrechtszaak.

Anyway, je weet het toch wel weer beter en de verdere discussie voegt toch niks toe aan het topic dus er verder over gaan heeft geen zin. Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat je niet meteen naar de techniek moet kijken maar vooral ook eens naar het idee erachter. De leus "everything is a file" is namelijk een idee, geen technologie/techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133926

Gasten, kap eens met die loze discussie. Dit gaat echt niet meer over de MacBook en is (denk ik) ook voor veel mensen niet meer te volgen...

Ik heb nu op mn MB t probleem dat als ik t "Force Quit Applications" venster open, ik deze niet meer weg krijg. Hij blijft gewoon staan, hoevaak ik ook op sluiten druk...

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Anoniem: 133926 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:57:
Ik heb nu op mn MB t probleem dat als ik t "Force Quit Applications" venster open, ik deze niet meer weg krijg. Hij blijft gewoon staan, hoevaak ik ook op sluiten druk...

iemand een idee?
Je force quit venster geforceerd sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bigg Balls schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:19:
Je force quit venster geforceerd sluiten :)
Het is een 'modal window' dus hij duikt niet op in het lijstje.

douwe99: finder relaunchen, en ff met Onyx ofzo je tempdir's en caches uitmesten. Keertje rebooten, en dan moet alles weer op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:40
Aurian schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:01:
[...]

Las vandaag een test in een Brits Mac blad. Momentus #1, met een klein verschil gevolgd door de Travelstar en als laatste -niet echt aan te raden- de Scorpio.

:).
Wat was de reden van het afraden van de scorpio? Dit is een van de goedkoopste schijven naast samsung op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RobbieB schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:46:
Bij Windows is het gewoon Windows + F.
Lang niet altijd en lang niet overal. Een van de belangrijkste verschillen is dat veel hotkeys van OS-X met naam en toenaam 'voorgeschreven' worden door de HIG. Windows mist een overkoepelende handleiding met 'regels' over interface-design, met als gevolg dat er een heleboel verschillende hotkeys te vinden zijn die hetzelfde effect hebben. F11, alt-enter, ctrl-f, windows-f voor fullscreen, om er maar een paar te noemen. ?-S, ?-N, ?-O doen in OS-X altijd hetzelfde in vergelijkbare contexten.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 27-01-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
nickvd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:01:
Wat was de reden van het afraden van de scorpio?
Voornamelijk de snelheid meende ik. Travelstar & Momentus kregen beiden 5 sterren, Scorpio 'slechts' drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178832

Ik heb van vandaag mijn macbook en nu had ik een vraagje. Ik merk dat als ik het scherm open en dicht klap dat dit een licht krakend geluid geeft. Heeft nog iemand dit meegemaakt, en gaat dat terug weg na een tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

nog ff over world of warcraft op de macbook, ik weet niet of iemand het nog wil weten maar toch mijn bevindingen: ik heb vandaag wow en daarbij ook the burning crusade op mijn macbook core duo 1,83 met 1gb ram geinstalleerd. het speelt prima, met sommige instellingen op laag of half (zal morgen wel ff een screen posten) gaat het verbazinwekkend goed, zeker als je bedenkt dat ik het onder os x heb lopen en nog in ironforge/stormwind zo'n 20 tot 30 fps haal, het spel is verre van onspeelbaar en speelt erg prettig op de macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178832 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 03:14:
Ik heb van vandaag mijn macbook en nu had ik een vraagje. Ik merk dat als ik het scherm open en dicht klap dat dit een licht krakend geluid geeft. Heeft nog iemand dit meegemaakt, en gaat dat terug weg na een tijd?
Heb ook af en toe een licht gekraak maar dat is meer van de kunststof afwerking en dat kan geloof geen kwaad, zolang het maar niet de scharnieren zijn. Als het die wel zijn zou ik het maar even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Laatst online: 22:54
Ik heb al een tijdje last van verkleuringen op mn MacBook Core Duo (direct na de release gekocht in de Apple online store). Deze verkleuringen zitten op de trackpadknop, op de "pols leun plekjes", maar ook rond mn iSight. Tevens is mn MacBook krom getrokken. D.w.z wanneer ik 'm sluit het beeldscherm een beetje naar links trekt, waardoor er rechts 2-5 mm ruimte over blijft.

- Vallen alle bovenstaande problemen onder de Apple Care garantie?
- Zo ja, hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik mn MacBook terug heb?
- Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Edit: Wilde het bekende Whine probleem ook nog bij de problemen zetten, maar sinds vandaag heb ik er opeens geen last meer van :? 8)7 . De MacBook whined niet en zelfs mn lader whined niet, terwijl ik alle SMC updates al geinstalleerd had.... Vreemd! :?

[ Voor 18% gewijzigd door BurkaN op 28-01-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Aurian schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:40:
[...]

Voornamelijk de snelheid meende ik. Travelstar & Momentus kregen beiden 5 sterren, Scorpio 'slechts' drie.
Weet je nog welk tijdschrift dat was? Dan ga ik even kijken of ik die kan vinden.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even een simpele vraag... Hoe start ik Apple Remote Desktop op de macbook om mijn iMac boven over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door ARD aan te schaffen, deze te installeren en op te starten. De client is gratis en staat op elke Mac maar de "beheer" versie kost geld en niet zo'n beetje ook namelijk €299,- voor de 10 clients versie. Als je gratis wil, dan moet je kijken naar VNC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 23891 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:42:
Door ARD aan te schaffen, deze te installeren en op te starten. De client is gratis en staat op elke Mac maar de "beheer" versie kost geld en niet zo'n beetje ook namelijk €299,- voor de 10 clients versie. Als je gratis wil, dan moet je kijken naar VNC.
Was er ondertussen inderdaad ook achtergekomen. Chicken of the VNC maar gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 08:42
Anoniem: 189219 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 03:53:
nog ff over world of warcraft op de macbook, ik weet niet of iemand het nog wil weten maar toch mijn bevindingen: ik heb vandaag wow en daarbij ook the burning crusade op mijn macbook core duo 1,83 met 1gb ram geinstalleerd. het speelt prima, met sommige instellingen op laag of half (zal morgen wel ff een screen posten) gaat het verbazinwekkend goed, zeker als je bedenkt dat ik het onder os x heb lopen en nog in ironforge/stormwind zo'n 20 tot 30 fps haal, het spel is verre van onspeelbaar en speelt erg prettig op de macbook
Sinds de update van eind 2006 schijnt de performance in OSX drastisch te zijn verbeterd wat ik heel erg merk! Voor de update liep hij erg slecht met de standaard instellingen en ook op lagere resoluties was het niet te spelen. Nu na een verse install loopt hij op standaard instellingen goed :). Ben weer begonnen met de trial .. Overigens zou de OpenGL performance onder Leopard nog meer verbeterd moeten zijn met ondersteuning voor DualCore, mss dat we dan nog meer op de MacBook kunnen spelen, wel fijn dit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
180 euro voor 1 reepje van 1gb bij de apple store!!Dat word dus een dure grap voor 2gb!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb ook wat leuks nu. Ik verplaats 5.9 gig aan muziek naar de prullenmand van me externe hardeschijf welke is geformat als Mac osx uitgebreid (journaled). Maar er komt geen 5.9 gig bij aan vrije ruimte op me externe schijf!! wtf?

al opnieuw ingeplugged enzo. Ik heb dit al is eerder gehad en toen hielp een format. Maar daar heb ik nu echt geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Beta schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:49:
Ik heb ook wat leuks nu. Ik verplaats 5.9 gig aan muziek naar de prullenmand van me externe hardeschijf welke is geformat als Mac osx uitgebreid (journaled). Maar er komt geen 5.9 gig bij aan vrije ruimte op me externe schijf!! wtf?

al opnieuw ingeplugged enzo. Ik heb dit al is eerder gehad en toen hielp een format. Maar daar heb ik nu echt geen zin in.
Misschien lees ik het verkeerd hoor maar als je nu eens gewoon je thrash leeg zou maken (terwijl de externe HDD aangesloten is dus)?

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zpottr schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:53:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd hoor maar als je nu eens gewoon je thrash leeg zou maken (terwijl de externe HDD aangesloten is dus)?
is bezig... dwz: Te verwijderen onderdelen: 59.694 onderdelen :X

edit: je had gelijk! o god bless you! :9

[ Voor 6% gewijzigd door Beta op 29-01-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Aargh, sinds ik nieuwe install van OSX heb uitgevoerd en Windows XP Pro SP2 heb geinstalleerd kom ik in beide OSen niet meer op mijn Windows PC. XP op Macbook wil draadloos netwerk ook niet meer detecteren (wat het vlak na install nog wel even heeft gedaan).
Draadloos of wired maakt niet uit, kom op beide manieren niet op mijn PC en vanaf mijn PC ook niet op de Macbook (ook niet met bestandsdeling/ftp etc aan).
Toen ik mijn Macbook net had, had ik dit probleem ook. Geen idee hoe ik het toen verholpen heb, maar op den duur kon ik Macbook wel weer benaderen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
Vuurmuur instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Zit er een 'sneltoets' op de macbook om internetpagina's breed in beeld te krijgen?Bij elke pagina die ik open moet ik nu 'slepen'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Doessie schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:21:
Zit er een 'sneltoets' op de macbook om internetpagina's breed in beeld te krijgen?Bij elke pagina die ik open moet ik nu 'slepen'!
Als je je browser altijd fullscreen wilt zien, kan je het volgende doen:
1. Sluit Safari af.
2. Open Safari, sleep venster naar gewenste grootte en positie.
3. Sluit geopende venster.

Nu zou de venstergrootte bewaard moeten zijn en als je de volgende keer een venster opent houdt Safari de bewaarde grootte en positie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het groene knopje maakt een pagina zo breed als nodig is om zonder horizontaal scrollen de inhoud weer te geven. Verder onthoudt safari de breedte van het laatst gesloten window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
De 802.11n enabler is te koop/downloaden via de Apple Store voor € 1,95 http://store.apple.com/Ap...Qzu8I8CsQ623KY8vL1ERdMEHV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik vind het wel een beetje raar dat we hiervoor 1,95 euro moeten betalen! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Tha BasZ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:02:
je betaald toch wel vaker voor software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:22:
[...]

je betaald toch wel vaker voor software?
Ja, maar hoe vaak betaal je voor kreupele hardware om het zijn werk wel goed te laten doen? Die N functionaliteit heb je immers al (en je betaald er dus ook voor), het moet alleen nog geactiveerd worden.

Die extra betaling kan imho niet op tegen de negatieve goodwill die Apple hiermee genereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Tha BasZ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:02:
Ik heb gewoon de nieuwe Airport Extreme besteld. Krijg je het gratis bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

RAF1 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:34:
[...]

Ik heb gewoon de nieuwe Airport Extreme besteld. Krijg je het gratis bij ;)
Ja, dat mag ook wel voor die 179 euro (ex. korting)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Roamor schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:26:
Die extra betaling kan imho niet op tegen de negatoeve goodwill die Apple hiermee genereerd.
Apple moet door nieuwe wetgeving in Amerika. Ze hebben geen keus.

"Because of the [SOX] Act, the company believes that if it sells a product, then later adds a feature to that product, it can be held liable for improper accounting if it recognizes revenue from the product at the time of sale, given that it hasn?t finished delivering the product at that point."

En in het nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarbanes-Oxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 12:41
Doessie schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:37:
180 euro voor 1 reepje van 1gb bij de apple store!!Dat word dus een dure grap voor 2gb!!
Een reepje kost volgens de pricewatch 85 euro. Zo te zien zijn de prijzen gedaald, de laatste dagen. Ik denk ook wel dat het lager wordt...

Is maar goed ook, ik ga binnekort 2 reepjes a 1gig in mn iMac stoppen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33205

BurkaN schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:55:
verkleuringen op mn MacBook Core Duo (..) maar ook rond mn iSight. Tevens is mn MacBook krom getrokken.

- Vallen alle bovenstaande problemen onder de Apple Care garantie?
- Zo ja, hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik mn MacBook terug heb?
Mijn MB uit Mei had ook plekken, zelfde die jij noemt (zelfs ook rond iSight). Bij A-Mac duurde het 1,5 week voordat ik deze terug had, de duur verschilt per reparatiepunt. De nieuwe topcase voelt ook anders aan en is grijziger dan de originele uit Mei. Ik heb geen AppleCare en dit is gratis vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Dell; ondanks zijn kleine scherm (14") vind ik hem nog steeds te groot. Dit is één van de redenen om over te stappen naar een MacBook.

Waar ik me echter enkele 'zorgen' over maak is de robuustheid van de behuizing. Voelt de MacBook een beetje stevig aan...of is het een slappe doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 22:46
Als je op zoek bent naar een robuuste laptop, neem dan een MacBook Pro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Kaspers schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:51:
Als je op zoek bent naar een robuuste laptop, neem dan een MacBook Pro..
Legitieme oplossing betreffende de robuustheid...ik geef echter de voorkeur aan een kleinere laptop; ergo MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Planetlithium schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:31:
Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Dell; ondanks zijn kleine scherm (14") vind ik hem nog steeds te groot. Dit is één van de redenen om over te stappen naar een MacBook.

Waar ik me echter enkele 'zorgen' over maak is de robuustheid van de behuizing. Voelt de MacBook een beetje stevig aan...of is het een slappe doos?
Hij voelt net zo stevig, misschien nog wel steviger, dan een "gewone" laptop.. daar hoef je je dus echt geen zorgen over te maken.

het is immers ook carbon, dat spul waar ze ook kogelvrije vesten van maken.. dat gaat niet zo snel kapot :P

[ Voor 8% gewijzigd door Eswip op 30-01-2007 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:59:
[...]

Hij voelt net zo stevig, misschien nog wel steviger, dan een "gewone" laptop.. daar hoef je je dus echt geen zorgen over te maken.

het is immers ook carbon, dat spul waar ze ook kogelvrije vesten van maken.. dat gaat niet zo snel kapot :P
Het is geen carbon maar polycarbonaat, hetzelfde materiaal wat gebruikt wordt in kogelwerende ruiten (en cd's/dvd's, lenzen, verpakking). Carbon wordt meestal gebruikt voor polsstokken, fietsen, helmen enz. Kogelwerende vesten worden meestal gemaakt van kevlar (verstevigd met staal, titanium of keramiek platen).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Daedalus schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:16:
[...]
Het is geen carbon maar polycarbonaat, hetzelfde materiaal wat gebruikt wordt in kogelwerende ruiten (en cd's/dvd's, lenzen, verpakking). Carbon wordt meestal gebruikt voor polsstokken, fietsen, helmen enz. Kogelwerende vesten worden meestal gemaakt van kevlar (verstevigd met staal, titanium of keramiek platen).
idd.. je hebt gelijk.. even wat dingen door elkaar gehaald.. iets met teveel studeren met al die tentamens ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Eswip schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:35:
[...]

idd.. je hebt gelijk.. even wat dingen door elkaar gehaald.. iets met teveel studeren met al die tentamens ofzo :/
Je miste alleen nog "poly" en "aat", dus zover zat je er niet vanaf :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 01-05 07:36

Flappiewappie

Hier nog meer

bij mij is het wel zo dat de rechter kant, waar de 2 schroefjes zitten, je lichtelijk kunt indeuken met je vinger, hoort dat zo?

voor de rest super apperaat :P

Hier staat wat

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.