Toon posts:

Mac geen internet, Windows wel...

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een vreemd probleem met het internet. We hebben Wanadoo Family 20Mbit met een livebox als modem, welke het internet verdeeld over zo'n 15 computers. (hij deelde ip adressen uit in de range van 192.168.1.10 etc) Ik had idee dat de DHCP server van de modem niet zo goed werkte omdat er af en toe ip adres conflicten waren, en dat mensen een 'beperkte' verbinding hadden.

Nu had ik het idee om mn Linksys WRT54G als router te gaan gebruiken omdat ik daar meer vertrouwen in had. Die heb ik een tijdje achter de livebox gehangen, waardoor de linksys het ip adres 192.168.1.10 kreeg, en de linksys deelde vanaf dat moment weer ip adressen uit in de range van 10.0.0.100 tot 10.0.0.149.

Dit werkte gewoon goed, totdat één iemand begon te klagen, namelijk iemand met een Mac Pro. Alle windows pc's hebben gewoon internet, behalve de Mac Pro. (in de firmware van de linksys zie ik wel dat hij een ip adres uitdeeld aan die Mac Pro, maar desondanks geen internet)

Nu heb ik de kabels weer allemaal direct in de livebox gedaan en dan werkt het internet op de Mac Pro weer wel :?

Ik heb geen verstand van apple's, en ik snap niet waarom het op windows wel werkt en osx niet, maar misschien kan iemand hier me een zetje in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staan de Netwerkinstellingen op de Mac Pro wel goed? Misschien dat er een verkeerde DHCP-server of gateway staat aangegeven in de instellingen...

Een plaatje is altijd handig om het een en ander te verduidelijken ;) :

Afbeeldingslocatie: http://www.robertlambrix.nl/got/netwerkosx.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even bij hem gaan kijken, en de instellingen lijken gewoon goed te staan. Hij stond op dhcp automatisch. Ik heb nog even geprobeerd om gewoon handmatig een ip adres toe te kennen, maar dat maakt ook niet uit. Bij de linksys achter de livebox krijgt de mac gewoon geen ip adres.

Waarschijnlijk moet ik de livebox als bridge laten werken om dit probleem op te lossen, want op deze manier zitten er twee dhcp servers achter elkaar. (blijkbaar heeft een mac daar meer moeite mee dan een windows machine :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:33:
Ik ben even bij hem gaan kijken, en de instellingen lijken gewoon goed te staan. Hij stond op dhcp automatisch. Ik heb nog even geprobeerd om gewoon handmatig een ip adres toe te kennen, maar dat maakt ook niet uit. Bij de linksys achter de livebox krijgt de mac gewoon geen ip adres.

Waarschijnlijk moet ik de livebox als bridge laten werken om dit probleem op te lossen, want op deze manier zitten er twee dhcp servers achter elkaar. (blijkbaar heeft een mac daar meer moeite mee dan een windows machine :?)
Ik zou het niet weten, ik heb hier in het netwerk alles op handmatig staan + DHCP uit. Het zou best kunnen dat de Mac in de war raakt door die twee DHCP-servers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:33:

Als dat laatste waar was, dan was het opgelost met een vast ip. Ik denk dat dat nog steeds de juiste oplossing is, stel het als volgt in.
<relatief>
Ip nummer uit de range
255.255.255.0
Dns > je livebox !
gateway je linksys router

offtopic:
DHPC !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eens geprobeerd naar je linksys te pingen?
Finder-->programma's-->hulpprogramma's-->netwerkhulppgrogramma-->ping-->'ip van router'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga het eens proberen. Ik sprak net met iemand anders hier die ook een apple heeft. Hij zei dat het bij hem wel werkte, maar dat hij zoals hier al eerder werd gezegd een vast ip moest invullen. Dat had ik al geprobeerd, maar waarschijnlijk verkeerd ingesteld. (heb weinig ervaring met os x :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:02
Ik heb hetzelfde probleem met een livebox en een US robotics router.

De Mac krijgt wel een ip adres maar de verbinding met het Inet valt zeer regelmatig weg. Als je dan de DHCP lease vernieuwt lukt het soms weer om verbinding te krijgen. De windows pc die naast de MAC staat heeft geen enkel probleem. Om gek van te worden.

Ik ga van het weekend een directe kabel trekken van de livebox naar de Mac om te onderzoeken waar het probleem zich nu precies bevindt.

Ik laat nog wel weten wat hier uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
gateway je router invullen.
dns de livebox.

hier werkt het als een trein in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
Ik heb hier nagenoeg dezelfde opstelling (Livebox, WRT54G, een aantal Windows-computers een 1 iBook G4) en heb hier totaal geen problemen.

Hier deelt de Livebox adressen uit in de range 192.168.1.x en is zelf 192.168.1.1, en de Linksys in de range 192.168.8.x en is zelf 192.168.8.1.

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar mijn ervaring is dat als je 2 DHCP-servers achter elkaar wilt laten werken, dat je ze in de goede volgorde aan moet zetten:

1. Stroom van de Livebox en de Linksys.
2. Wacht een minuutje (als je te snel de stroom er weer op zet gaat de Livebox vrolijk verder waar hij gebleven was.
3. Zet stroom op de Livebox en wacht tot hij helemaal aangemeld is (er brandt nog maar 1 lampje constant)
4. Zet nu pas de Linksys aan.

Misschien dat je het al zo gedaan hebt maar hier werkt het in elk geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MintyDoerak schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 01:03:
gateway je router invullen.
dns de livebox.

hier werkt het als een trein in ieder geval.
Zei ik dat niet ook al 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gebradenkip schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:58:
Ik heb hier nagenoeg dezelfde opstelling (Livebox, WRT54G, een aantal Windows-computers een 1 iBook G4) en heb hier totaal geen problemen.

Hier deelt de Livebox adressen uit in de range 192.168.1.x en is zelf 192.168.1.1, en de Linksys in de range 192.168.8.x en is zelf 192.168.8.1.

Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar mijn ervaring is dat als je 2 DHCP-servers achter elkaar wilt laten werken, dat je ze in de goede volgorde aan moet zetten:

1. Stroom van de Livebox en de Linksys.
2. Wacht een minuutje (als je te snel de stroom er weer op zet gaat de Livebox vrolijk verder waar hij gebleven was.
3. Zet stroom op de Livebox en wacht tot hij helemaal aangemeld is (er brandt nog maar 1 lampje constant)
4. Zet nu pas de Linksys aan.

Misschien dat je het al zo gedaan hebt maar hier werkt het in elk geval prima.
Ok, ik ga deze range, 192.168.8.x eens uitproberen (ik had zelf 10.0.0.x ingesteld) Misschien dat dat helpt. En zoals gezegd, alle windows pc's hadden geen enkel probleem, alleen een mac pro die er moeite mee had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen CoconutWifi staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een soortgelijke opstelling met 5 PC's en 3 mac's, ik heb de livebox met een Linksys WRT54G en ik laat de livebox gewoon de ip's toekennen. De linksys fungeerd bij mij als switch/accespoint.

Wat je moet snappen is dat als je door 2 apparaten ip's laat toekennen je pc/mac gewoon de eerste die hij kan krijgen aanneemt en niet meer verder kijkt en als dat dan je linksys router is dan krijgt hij ook de verkeerde DNS en kan hij dus ook niet op het internet.
Pagina: 1