[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 10.897 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19902

Topicstarter

MacBook discussietopic en Mini-FAQ

MacBook in het kort
  • 1,83-GHz of 2,0-GHz Intel Core Duo
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 2 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator 950
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 120 GB
  • Ingebouwde 54-Mbps AirPort Extreme-voorziening (802.11g) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • FireWire 400- en USB 2.0-poorten
  • iLife '06 en Mac OS X Tiger
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Alles over MacBook

Inmiddels is de MacBook al een tijdje op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:

Het low-end model ( € 1099,- )
... heeft een Intel Core Duo 1,83GHz processor, een 60 GB HD en een ComboDrive.
Het midden model ( € 1299,- )
... heeft een Intel Core Duo 2 GHz processor, een 60 GB HD en een SuperDrive.
Het high-end model ( € 1499,- ) is zwart
... heeft een Intel Core Duo 2 GHz processor, een 80 GB HD en een SuperDrive.

Frequently Asked

apple iconKan ik Windows XP op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is, sinds Apple overgeschakelt is naar het Intel-platform, mogelijk.
Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • BootCamp (dual boot) - klik

Let op! Dit is beta software, het schijnt dat deze ergens in december 2006 niet meer te gebruiken is.
    Lees hier de reply van orillion
  • XOM (dual boot, open source) - klik

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan BootCamp!
  • Parralels (Virtualisatie) - klik

Parralels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt de beta versie van Paralles ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.

apple iconIk hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 4 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ik heb zelf een MacBook uit week 33 en heb er geen enkel probleem mee.

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Gelukkig komen ook hier steeds meer bezoekers die dik tevreden zijn met hun aanschaf.

apple iconMijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Nee! Dit hoort eigenlijk niet, maar veel mensen hebben hier last van. Toch beweert Apple dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )

apple iconWat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:

apple iconArgh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat vaak pas optreed na enkele weken. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Naar mijn weten ruilt Apple netjes je zogenaamde 'top-case' om. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

apple iconOffice / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies.

Meer informatie? Klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geld voor alle nieuwe Intel Macs!

apple iconAls ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt.

apple iconHoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!

Je MacBook overal mee naartoe

Je wilt je MacBook natuurlijk overal mee naartoe nemen, maar je bent vanzelfsprekend ook bang dat hij beschadigd. Gelukkig zijn er al diverse fabrikanten op de markt met tassen en sleeves.

Ik zelf gebruik een sleeve van Tucano, eigenlijk om de doodsimpele reden dat deze op voorraad waren bij de YouMac in Eindhoven. Ik heb specifiek gekozen voor een sleeve, omdat ik hem toch altijd in een rugzak of een andere tas heb zitten.

De Tucano-sleeve sluit overigens perfect om mijn MacBook. Aan de binnenkant is deze sleeve mooi afgewerkt. Waar extra aan gedacht is, is een speciaal 'flapje' wat je over je macbook heen schuift. Hiervoor komen de ritsen niet tegen de MacBook aan tijdens het dicht- / open ritsen.

TassenSleeves

Overstappen is niet eng

Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik ook!
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn MacBook ook mijn eerste ervaring is met Mac OS X. Niet met Apple, want ik heb, sinds hij uit is, altijd een iPod Nano op zak. Die iPod heeft me ook doen besluiten om eens een Apple computer aan te schaffen.

In het begin was het wel even wennen. Vooral het 'appeltje' in plaats van de 'ctrl' bij bijvoorbeeld ctrl-c was erg lastig. Maar nu ik hem ongeveer een maandje heb, wil ik niet meer terug.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap.

Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik!

Software op je MacBook

Op je MacBook draait natuurlijk heel veel software. Maar het kan zijn dat het je eerste computer is, of je eerste Mac.. en dan weet je nog niet zo goed de weg.
Voor alle software die je op je Windows XP computer draaide is wel een alternatief, maar het kan ook zo zijn dat de software ontwikkelaar in kwestie ook een Mac OS X versie heeft uitgebracht.

Ik ben zelf webdesigner en had mijn software nogal eens snel gevonden. Mocht ik nou iets niet hebben beschreven wat jij wel nodig hebt. Kijk dan even in het topic van onmisbare tools en software voor apple's.

Mercury Messenger
Mercury Messenger 1.8
Deze messenger, die onderandere het MSN-protocol ondersteunt, is mij toch een van de beste gebleken. Ik heb ook aMSN, adiumX en de gewone MSN Messenger for Mac gebruikt, maar Mercury Messenger stak daar met kop en schouders bovenuit. Waarom? Hij ondersteunt de ingebouwde iSight en die wil je natuurlijk wel gebruiken ;)
Mercury Messenger
Microsoft Office:mac 2004
Of we het nou positief of negatief moeten opvatten dat de Nederlandse website ons 'interessante lieden' noemt, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat hun Office-pakket voor de Mac gewoon super is. Mede omdat ik een recente overstapper ben en mijn dagelijkse dingen toch ietwat gemakkelijk wil maken, gebruik ik Office:mac.
Adobe Creative Suite 2
Adobe Creative Suite 2
Hoewel er nog geen versie bestaat van de Creative Suite voor het Intel-platform, gebruik ik deze software toch maar alvast. Versie 3 zou wel het Intel-platform moeten ondersteunen,.. daar wachten we dan maar op :)
Adobe Creative Suite 2
Adobe Studio 8
Adobe Studio 8
Die websites vallen natuurlijk niet vanzelf in elkaar. Adobe's Studio 8 helpt me daarbij. Gewoon Dreamweaver en Flash zoals we het kennen. Het draait perfect op de MacBook, maar ook hier even wachten op de software die soepeltjes draait op het Intel-platform.
Adobe Studio 8
Transmit 3
Transmit 3
Dit is een fantastisch FTP programma. Uploaden, downloaden.. Het gaat met de meest gemakkelijke interface die ik ken. Panic, de ontwikkelaar, heeft zelfs eenvoudige widgets ontwikkeld voor je Dashboard!
Transmit 3

Mocht ik nou nog leuke software tegenkomen, dan zal ik deze hier ook neerzetten.

Officiële links van Apple

MacBook in het wild

Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?

MacBook aan de tand gevoeld

Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'.
Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:

Maurice de Hond

Poll: Heb je problemen met je MacBook?
Nee, alles werkt perfect!
Nee, alles werkt perfect maar wel pas na het omruilen/terugsturen van de eerste!
Ja, 1 probleem
Ja, 2 problemen
Ja, 3 of meer problemen
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=142315&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Draai jij de nieuwe MacBook firmware update?
Ja, en hij is flink koeler en stil
Ja, en hij is koeler maar maakt lawaai
Nee
Ik w8 eerst nog af wat de ervaringen zijn
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=142718&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Even de regeltjes

Met dank aan Red, Canaria en Gangsteroo voor de eerste 4 delen :)

Veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 14:57
Net terug van de winkel: er is wat te zien wat op beginnende gele vlekken lijkt. Maar ook de batterij springt er niet meer uit en er zit een bolling in de case bij de palmen. Degene die in de winkel over garanties wat te zeggen heeft is er niet, maar ik word zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Mondaymorning.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

Al mensen die met dode pixels een nieuw scherm hebben gekregen?

Ik heb last van 6 dode en volgens de support lijn moet ik langs bij een centre die het dan ff gaat fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik ga vanmiddag ook nog even langs de winkel. Ik wil even wat info over een loslatende top-case (boven mijn dvdspeler)

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Anoniem: 81539 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:00:
Al mensen die met dode pixels een nieuw scherm hebben gekregen?

Ik heb last van 6 dode en volgens de support lijn moet ik langs bij een centre die het dan ff gaat fixen.
Dan wordt je lcd module vervangen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Prachtige start !

(vraagje: hoe is het met de whine? Ik heb dit probleem met mijn MacBook van week 1, en is er al een oplossing voor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
F e r o x schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:22:
Prachtige start !

(vraagje: hoe is het met de whine? Ik heb dit probleem met mijn MacBook van week 1, en is er al een oplossing voor?)
Dit is wat ik er over kan vinden

Ze geven je macbook dus een nieuw innerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

half offtopic: er staat nog "In de afgelopen 4 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!", dit moet alweer 5 zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Whieee schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:37:
[...]

Als jouw MB 30seconden nodig heeft zie ik 2 opties:
1) defect
2) PEBKAC

Ik ben eigenaar geweest van een iBook G4, een PowerBook G4, en ik heb nu nog een Mac Mini G4, MacBook en iMac Core 2 Duo, en al deze machines komen binnen 1 seconde na het wake-signaal (openklappen of druk op een knop op het keyboard) terug in een werkbare situatie. Zelfs de PowerMac G4 400MHz die ik hier tijdelijk heb staan haalt dat. Alle genoemde machines draaien momenteel nog, hetzij bij mij hetzij bij een nieuwe eigenaar, onder OSX 10.4.8. Uitzondering is de Mini, die draait OSX Server 10.4.8.

Dus dan mag je mij vertellen waar het door komt dat iedereen hier zijn Mac razendsnel uit sleep heeft, en jij niet. Je hebt de laatste tijd wel vaak problemen die niemand anders heeft, en negatieve ervaringen die niemand anders deelt... dus verlicht ons eens...
Hieronder beschreef ik mijn situatie:
Anoniem: 37526 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:07:
Goed, ik klap hem dan dus open, mijn scherm floept na ongeveer een seconde aan, blijft nog even op zwart, na een seconde of 3 krijg ik dan mijn password scherm (dat moet vanaf de hardeschijf naar het geheugen worden geschreven), daarna type ik mijn password, weer een seconde, en na wat geratel van de HDD zit ik in OS X. Na ongeveer 20 seconde heeft hij verbinding met mijn wireless router, en 5 seconde daarna heeft Airport een IP adres van mijn DHCP server, en kan ik werken.
CyBeR schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:33:
[...]

Onzin. Hoe het geheugenmanagement werkt is onafhankelijk van de hoeveelheid geheugen. Sterker nog het is om die reden eerder andersom: als je 512MB hebt, heb je minder geheugen 'over' wat als cache (inactief) gebruikt kan worden. En dergelijk geheugen wordt nooit tijdens gebruik naar de schijf geschreven (dat zou knap stom zijn aangezien de data daar al vandaan komt).

Wat wel gebeurt, en ook dit is niet afhankelijk van de hoeveelheid, is dat een dump van het geheugen naar de hdd wordt geschreven bij het sleepen zodat je kunt resumen als je batterij leeg is gegaan.
Als ik een tijdje Quicksilver niet heb gebruikt, dan merk, hoor én voel ik dat hij niet vanaf het geheugen draait, maar dat het eerst vanuit de hardeschijf naar het geheugen word geschreven (pagefile). Als het in het actieve geheugen zit, dan floept hij in een luttele milliseconde al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190745

In deeltje 5 had iemand het er al over dat het wel 'goed' is als je topcase grijs wordt.
Is hier echter iets aan te doen? Ik weet niet of dat ding op een gegeven moment echt grijs wordt, op dit moment zie ik wat licht-grijze plekjes op mijn MB.

Dan nog iets. Als ik de linkerhelft van mn spatiebalk indruk hoor je een heel irritant en hoog piepje. Het klinkt een beetje alsof de toets gesmeerd moet worden. Het is vrij storend als je in een stille ruimte aan het werk bent.
Een oplossing is om met mn rechterduim de spatiebalk in te drukken, maar aangezien ik linkshandig ben kost me dat heel veel moeite ;-)
Weet iemand anders nog een oplossing in deel 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
Anoniem: 190745 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:26:
In deeltje 5 had iemand het er al over dat het wel 'goed' is als je topcase grijs wordt.
Is hier echter iets aan te doen? Ik weet niet of dat ding op een gegeven moment echt grijs wordt, op dit moment zie ik wat licht-grijze plekjes op mijn MB.
de topcase hoort licht grijs te zijn. Met topcase wordt btw niet de buitenkant van de MB bedoeld, maar het gedeelte rond het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tweak_dude schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:51:
[...]

de topcase hoort licht grijs te zijn. Met topcase wordt btw niet de buitenkant van de MB bedoeld, maar het gedeelte rond het toetsenbord.
Je hebt gelijk dat de topcase grijs hoort te zijn. Ik krijg dus wat donkere plekken op de plaats waar mn handen rusten. Is dat schoon te krijgen? Met een vochtig doekje in ieder geval niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147672

Ik ga morgen een macbook kopen, in de media-markt, is dit slecht of het zelfde, als je het online koopt?

Want, in de mediamarkt, verkopen ze hetzelfde model, voor 100€ goedkoper!

En stel als er iets kapot gaat, naar waar moet ik dan gaan?

Btw, is er een Apple Store/Support center ergens in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05
> En stel als er iets kapot gaat, naar waar moet ik dan gaan?
Naar de Media Markt natuurlijk. Daar heb je'm gekocht en zij voeren je garantie uit.

> Btw, is er een Apple Store/Support center ergens in België?
Mag ik je voorstellen de Apple website eens te bezoeken? Daar kan je per land een uitgebreide lijst met licensed resellers vinden.

EDIT:
Overigens hulde voor zo'n prachtige start post!

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 27-10-2006 15:44 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cailin_coilleach schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:44:
> En stel als er iets kapot gaat, naar waar moet ik dan gaan?
Naar de Media Markt natuurlijk. Daar heb je'm gekocht en zij voeren je garantie uit.

> Btw, is er een Apple Store/Support center ergens in België?
Mag ik je voorstellen de Apple website eens te bezoeken? Daar kan je per land een uitgebreide lijst met licensed resellers vinden.

EDIT:
Overigens hulde voor zo'n prachtige start post!
Ok, thx. Ik heb gekeken op de site van Apple, maar dat zijn allemaal "gewone" winkels, waar ze macstuff verkopen, maar zulke echte apple store's zoals je ziet in de VS, bestaat dat hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
Poppetje gezien, kastje dicht. Mijn macbook is wederom richting woerden voor eerder genoemde problemen. Wow, ik heb de macbook nu welgeteld 2 weken met problemen gehad, daarna is ie alleen in woerden geweest. En dat vanaf augustus. Ik koop echt nooit meer wat van ze, bah. Voor 1100 euro heb ik tot nu toe alleen een reparatieformulier gezien. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Anoniem: 147672 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:01:
[...]

Ok, thx. Ik heb gekeken op de site van Apple, maar dat zijn allemaal "gewone" winkels, waar ze macstuff verkopen, maar zulke echte apple store's zoals je ziet in de VS, bestaat dat hier niet?
Hier (in Europa) heb je geen Apple stores die dus van Apple zelf zijn. Er zijn echter veel resellers, dwz computer winkels die zich op Apple spullen specialiseren.

Heeft iemand trouwens al ervaringen met de nieuwe 1.1 firmware?
Ik ben zelf een beetje huiverig om deze te installeren omdat de fans waarschijnlijk nog eerder aanspringen terwijl ik de cpu temperatuur nu wel best vindt (rond 60 C in clamshell mode).

[ Voor 21% gewijzigd door tweak_dude op 27-10-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97167

Zijn er momenteel meer mensen die wachten op een macbook met een core 2 duo? Of ben ik een allenig zieltje ;).

Vraag me af of het sowieso zin heeft om er op te wachten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Anoniem: 97167 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:54:
Zijn er momenteel meer mensen die wachten op een macbook met een core 2 duo? Of ben ik een allenig zieltje ;).
Vraag me af of het sowieso zin heeft om er op te wachten. :?
Ik zit er ook op te wachten, mn geld ligt alsware al klaar. Ik zit erg te twijfelen of ik er nu eentje ga kopen of na de MacWorld in januari, waar ik eigenlijk de aankondiging van/of de update verwacht. Het is nu 164 dagen geleden van de eerste versie. ( http://buyersguide.macrumors.com )

Als je kan wachten, dan wachten...
Heb je hem nu nodig, kopen..
Dat is mijn antwoord. :)

Wat ik me ook afvraag wat ze dan allemaal updaten?
HDD? handig
Core Duo -> Core 2 Duo? graag! }:O
Grafische kaart! graag! liefst eentje waar je toch nog een beetje mee kan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 09:14
Pheno79 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:06:
Poppetje gezien, kastje dicht. Mijn macbook is wederom richting woerden voor eerder genoemde problemen. Wow, ik heb de macbook nu welgeteld 2 weken met problemen gehad, daarna is ie alleen in woerden geweest. En dat vanaf augustus. Ik koop echt nooit meer wat van ze, bah. Voor 1100 euro heb ik tot nu toe alleen een reparatieformulier gezien. :(
Ik zou als ik jou was eens proberen met een aangetekende brief naar een hoofdkantoor van Apple, want een reparatie moet worden voldoen binnen een redelijke termijn en die ligt over het algemeen op een maximum van 4-6 weken. Daar zit Apple dus al ver over. Grote reden tot klagen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
T-Junkie schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:19:
Grafische kaart! graag! liefst eentje waar je toch nog een beetje mee kan gamen.
Grafische kaart zal niet geupgrade worden. Dat zou het verschil met de MB Pro te klein maken. Zeker als de processor dan weer hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tweak_dude schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:30:
[...]

Grafische kaart zal niet geupgrade worden. Dat zou het verschil met de MB Pro te klein maken. Zeker als de processor dan weer hetzelfde is.
Zelfs de Ati 9200 was nog beter :{

Hier valt gewoon niet mee te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97167

T-Junkie schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:19:
[...]Als je kan wachten, dan wachten...
Heb je hem nu nodig, kopen..
Dat is mijn antwoord. :)
Hmm, opzich heb je wel gelijk.. Kan beter nog even wachten, heb hem ook niet direct nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Gamen op een scherm van 13.3 inch en mac os x. Wie doet dat nu? Koop dan gewoon een dell, of als je echt mac wilt een MacBook Pro ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Wacht dan ook op het model erna met core3trio :P .

Ik zelf zou niet wachten. Zo groot is het verschil tussen de core duo en de core 2 duo ook weer niet en al die tijd kan je niet genieten van je aankoop, en dat is ook wat waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170870

tweak_dude schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:08:
[...]

Hier (in Europa) heb je geen Apple stores die dus van Apple zelf zijn. Er zijn echter veel resellers, dwz computer winkels die zich op Apple spullen specialiseren.
Er zit een echte Apple Store in London, Regent Street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F e r o x schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:53:
Gamen op een scherm van 13.3 inch en mac os x. Wie doet dat nu? Koop dan gewoon een dell, of als je echt mac wilt een MacBook Pro ...
Ik speel wel eens een spelletje op dit kleine scherm, prima te doen. Het is meer het feit dat sommige spellen niet eens op willen starten omdat deze videokaart incompetent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Anoniem: 37864 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:55:
Ik zelf zou niet wachten. Zo groot is het verschil tussen de core duo en de core 2 duo ook weer niet en al die tijd kan je niet genieten van je aankoop, en dat is ook wat waard...
*kuch*64 bits mogelijkheden*kuch*

Zelf wacht ik wel tot er een C2d in de MB zit, maar niet alleen daar op... Ik wacht met m'n aanschaf liever ook tot Leopard uit is. Niet alleen omdat ik dan één DVDtje minder hoeft te kopen om alles te upgraden naar 10.5, maar ook gewoon om m'n geduld te oefenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Nu online
Enige spel dat ik speel is counter strike 1.6. Werkt perfect via crossover en vind dat niet slecht loopt, maarja dat is natuurlijk ook wel 1 van de wat oudere spellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

En welke voordelen heb je van dat 64 bit? Niets. Waarom dan uberhaupt wachten op iets wat mogelijk nog een paar maanden gaat duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Anoniem: 190745 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:26:

Dan nog iets. Als ik de linkerhelft van mn spatiebalk indruk hoor je een heel irritant en hoog piepje. Het klinkt een beetje alsof de toets gesmeerd moet worden. Het is vrij storend als je in een stille ruimte aan het werk bent.
Een oplossing is om met mn rechterduim de spatiebalk in te drukken, maar aangezien ik linkshandig ben kost me dat heel veel moeite ;-)
Weet iemand anders nog een oplossing in deel 6?
ja idd, ik dacht dat verschillende toetsen dit gewoon deden, maar nu ik er op let is het idd alleen de spatiebalk, als iemand daar een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:16
Misschien handig voor in de OP. (overigens hulde daarvoor _O_)

STM

http://www.stmbags.com.au/smallalley
http://www.stmbags.com.au/smallloft
http://www.stmbags.com.au/smallloop

Crumpler

http://www.crumpler.nl/?p...f181ee1f1f91956683fb1d799

STM heeft betaalbare tassen en Crumpler heeft gewoon erg goede tassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gabliboeba op 27-10-2006 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 22:43
Kreeg net melding dat batterij bijna leeg was (1%), dus hang mn Macbook aan het stroom.
Begint de fan als een gek te blazen, lijkt wel of er een vliegtuig opstijgt (nog nooit gehad dat ie zoduidelijk te horen was en is nu al een paar minuten volop aan het blazen). In batterij/stroom icoontje zie ik een kruisje en geeft ie 'geen batterij' aan. :S
Maar even herstarten en hopen dat ie het weer goed doet.
PC heeft sinds kort al kuren en heb geen behoefte aan een Mac met kuren.

edit:
CrossOver kon zichzelf niet eens meer afsluiten (met appeltje + q). Powerbutton paar seconden ingedrukt houden, herstarten en probleem lijkt weer weg te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door VincentG op 27-10-2006 22:06 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ppl schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:46:
[...]

En welke voordelen heb je van dat 64 bit? Niets. Waarom dan uberhaupt wachten op iets wat mogelijk nog een paar maanden gaat duren?
Het feit dat ik Open Solaris in 64 bits mode kan draaien. Of Solaris x86. Of een smaakje Linux. Enz.

Met welk doel? Om te studeren/oefenen voor m'n vak waar ik dagelijks met die OSen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:16
http://www.macrumors.com/pages/2006/10/20061026182008.shtml

Dat vind ik toch wel enigszins verontrustend. Het is inmiddels duidelijk dat Randown Shutdown hardwarematig wordt veroorzaakt (kabeltje van de heatsink die iets raakt o.i.d.) en nu gaan willen ze het bij een groot aantal MacBook gebruikers die dit verschijnsel nog niet hebben meegemaakt zo oplossen. Wat zouden ze hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Waarschijnlijk de temperatuur waarbij de fan aanslaat lager gezet, zodat het metaal minder kans heeft om uit te zetten... Een beetje een flutoplossing voor een structureel probleem, moet ik toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

F e r o x schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 19:53:
Echt gamen doen we wel op een PC/Console. Maar 'een beetje kunnen' lijkt me toch echt wel leuk.
engadget.com: Apple has a 15.4-inch MacBook in the oven?
The word in Taiwan circles is that Foxconn (yeah, that Foxconn) has an order from Apple for some 15.4-inch MacBooks, which are due to ship in May 2007. Apparently all it takes to get Apple to stop their exclusive use of Asustek for MacBook orders is a few human rights violations and a couple of ensuing investigations. It seems like a 15.4-inch MacBook could put a significant dent in MacBook Pro sales, so hopefully Apple has something fancy up their sleeve to please the aluminum-lovers among us. In other news, Foxconn is also signed up for some PS3 production next February (though the article says February 2006, which seems unlikely), since it's pretty clear by now that Asustek isn't quite hacking it on that front.
http://www.engadget.com/2...inch-macbook-in-the-oven/
Ik geef zelf wel de voorkeur voor een 13,3", die is erg makkelijk meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76472

weet iemand hoe prestatiegewijs de macbook zich gaat verhouden tov macbook pro met de core 2 duo? benchmarks? op google vond ik niet direct iets relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 21:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

gamen op 13" gaat prima. Sterker nog, ik heb op de uni waar ik studeerde destijds een Q3A compo ernstig gewonnen, terwijl ik beslist niet de bruutste bak had (er zaten lui met 17" laptops met 2GHz Dothan, 1GB RAM, ATi x700m 128MB en WUXGA scherm)... ik zat er met mijn 12" PowerBook G4 1.33GHz met 1,25GB RAM. Het gaat prima als het moet hoor ;)

Ik hoop alleen dat bij een MacBook upgrade de chipset meemag ;) X3000 is een aardige vooruitgang tov GMA950

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zolang ik er uberhaupt maar spellen mee kan spelen vind ik het al prima, vanaf 15FPS vind ik het persoonlijk al speelbaar.

Veel spellen krijg ik met mijn GMA niet eens opgestart! (Windows, dat dan weer wel, maar toch).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 27-10-2006 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ach ik had maar 1 eis: Quake3 moest het doen onder OSX met prestaties die gelijk lagen aan mijn PB. Dat is gelukt. Voor het betere game werk heb ik een iMac ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

13,3 inch, 15 inch. Ik hoop dat Apple ooit een 11 inch MacBook uitbrengt, dat is pas portability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

mwah ik vind het eigenlijk wel jammer dat 12" 4:3 weg is... weliswaar is het widescreen wat nu de klok slaat, maar ik blijf de 12" PowerBook een fantastisch mooi ding vinden, ondanks de beperkte resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

cailin_coilleach schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:06:
[...]

Het feit dat ik Open Solaris in 64 bits mode kan draaien. Of Solaris x86. Of een smaakje Linux. Enz.

Met welk doel? Om te studeren/oefenen voor m'n vak waar ik dagelijks met die OSen werk.
Dat kan dus ook met VMware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whieee schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:58:
mwah ik vind het eigenlijk wel jammer dat 12" 4:3 weg is... weliswaar is het widescreen wat nu de klok slaat, maar ik blijf de 12" PowerBook een fantastisch mooi ding vinden, ondanks de beperkte resolutie
Klopt, ik was een jaar lang in de markt voor de 12 inch PowerBook, maar wachtte steeds omdat de updates erg mager waren. Het grote voordeel van de 12 inch PB blijven het superdesign, gewoon geweldig mooi apparaat, veruit de mooiste Mac ever en de kleur zilver. Nadeel is het inmiddels achterhaalde scherm, ontbreken van de iSight en de slechtere Wifi ontvangst t.o.v. de MacBook. Maar ik zou zo een 12 inch PB kopen als deze geupdate was aan de MacBookspecs. Misschien ooit.

Overigens heeft Apple het Random Shutdown Probleem opgelost, zie onderstaand plaatje. Gewoon een kwestie van uitvinken....

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2006/10/macbook-shutdown-fix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 03:02:
[...]

Overigens heeft Apple het Random Shutdown Probleem opgelost, zie onderstaand plaatje. Gewoon een kwestie van uitvinken....

[afbeelding]
Vreemd...
Ik bedoel, voor zover ik overal las kreeg ik niet het idee dat die Random Shutdowns de oorzaak waren van iets m.b.t. de batterij....?

Dit lijkt mij gewoon een optie voor als je op de accu werkt. En niet de oplossing voor het RSS.

[ Voor 8% gewijzigd door Xilantof op 28-10-2006 07:33 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Xilantof schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 07:33:
[...]

Vreemd...
Ik bedoel, voor zover ik overal las kreeg ik niet het idee dat die Random Shutdowns de oorzaak waren van iets m.b.t. de batterij....?

Dit lijkt mij gewoon een optie voor als je op de accu werkt. En niet de oplossing voor het RSS.
Het was ook een beetje grappig bedoeld denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
cailin_coilleach schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:06:
[...]

Studeer dan maar alvast het feit dat het echt niks uitmaakt of je een 64bit Solaris versie gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
64-bit ga je nooit merken behalve in de portemonne ...

Ivm. de schermgrootte, zou ik ook wel graag nog eens een 11" zien. Sony heeft een 10", en die vind ik net iets te klein voor gemakkelijk op te werken. Het mag wel breedbeeld zijn van mij. Maar waarom gebruiken ze niet 16/9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
F e r o x schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 10:23:
64-bit ga je nooit merken behalve in de portemonne ...

Ivm. de schermgrootte, zou ik ook wel graag nog eens een 11" zien. Sony heeft een 10", en die vind ik net iets te klein voor gemakkelijk op te werken. Het mag wel breedbeeld zijn van mij. Maar waarom gebruiken ze niet 16/9 ?
Omdat een te breed scherm niet fijn werkt. Dan ben je nog meer aan het scrollen. Je schermoppervlak neemt enorm af, een breedbeeldscherm heeft namelijk bij dezelfde beelddiagonaal een kleiner beeldoppervlak dan een 4:3 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:46:
[...]

Het voordeel van 64 bit is dat je 64 bit applicaties kunt draaien. Als straks de hele wereld 64bit software gebruikt heb je weinig aan je 32bit processor. Ik snap eigenlijk niet waarom Apple van de PowerPC niet direct naar Intel 64bit is gegaan, nu moet iedereen twee conversies ondergaan met het daarbij behorende gedoe :o.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170057

Ik ga ook maar eens bellen of ik em terug kan sturen. De gleuven worden steeds groter..
Als ik em dichtklap zit er boven de drive waar het scherm en de topcase samenkomen een grote gebogen gleuf, terwijl hij aan de andere kant netjes aansluit.

Dan zit er rechts naast mn iSight een opening die gewoon een beetje open staat..

Kneem aan dat dit genoeg redenen zijn om hem terug te brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Laatst online: 10-04 22:20
Anoniem: 170057 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:48:
Ik ga ook maar eens bellen of ik em terug kan sturen. De gleuven worden steeds groter..
Als ik em dichtklap zit er boven de drive waar het scherm en de topcase samenkomen een grote gebogen gleuf, terwijl hij aan de andere kant netjes aansluit.

Dan zit er rechts naast mn iSight een opening die gewoon een beetje open staat..

Alleen apple kan dat bepalen

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170057 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:48:

Die gleuf bij je iSight kun je gewoon dichtklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wie heeft de nieuwe SMC update geinstalleerd en wil zijn ervaringen hier delen?
Hoe zit het met de temps en het geluid? Ik lees op de macforums dat het RSD hiermee wel verholpen is, da's wel knap van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19902

Topicstarter
nieuws: Apple komt mogelijk met 15" MacBook en touchscreen iPod
Als anonieme bronnen binnen de wereld van de Taiwanese notebookproducenten gelijk hebben, zal Apple volgend jaar een 15" MacBook op de markt gaan brengen. Foxconn Electronics zou namelijk plannen hebben om vanaf het einde van dit jaar een dergelijke notebook te gaan produceren voor Apple, zodat de draagbare computers mei 2007 in de winkel kunnen liggen. Voor AsusTek, de huidige producent van de 13" MacBooks, zal dit betekenen dat Apple ruim dertig procent minder notebooks zal gaan afnemen, vanwege de overstap van klanten naar de grotere MacBook-variant. De afgelopen maanden heeft AsusTek gemiddeld 200.000 notebooks geproduceerd en naar Apple verscheept.

TG Daily weet te melden dat Apple bezig zou zijn met de ontwikkeling van een iPod die is uitgerust met een soort touchscreen. Patent 20060238517 beschrijft een apparaat dat is voorzien van een scherm waarbij op de vattingsring, oftewel de schermlijst, aanraakgevoelige knoppen zijn aangebracht waarmee de user interface bestuurd kan worden. In het patent wordt niet met zoveel woorden gesproken over een mediaspeler à la de iPod, maar tussen de meegeleverde productschetsen en -diagrammen is een afbeelding te ontwaren van een mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91315

zo, niemand ervaringen met de SMC update ? Want ik vertrouw het hele zaakje toch niet hoor... eerst is zien wat de menigte erover te zeggen heeft.

En een 15" MacBook? Das 100% fake. Compleet belachelijk lol :) Eerder een 12" MacBook of zelfs die Apple tablet PC nog eerder als een 15" MacBook... lol wie verzint zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91315 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:51:
zo, niemand ervaringen met de SMC update ? Want ik vertrouw het hele zaakje toch niet hoor... eerst is zien wat de menigte erover te zeggen heeft.
Als er niemand wat zegt is er niks aan de hand. Ook hier is er niks aan de hand met die update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wat de update waarschijnlijk doet is simpelweg het _nog_ eerder aanzetten van de fan, om te voorkomen dat de heatsink opwarmt, uitzet, met een random shutdown tot gevolg. Ik heb nog geen opstijgende MacBook ervaren, maar dit komt waarschijnlijk omdat de lieve mensen in Woerden mijn wens hebben gerespecteerd bij het vervangen van de heatsink -> niet meer koelpasta dan strikt noodzakelijk. Mijn MacBook werkt sinds de vervanging dan ook op een aangename 30-40C idle (afhankelijk van of ik hem op mijn bed of op mijn bureau heb staan), tegenover de 50-60 die ik eerst had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mjamja mijn macbook werd ook zo warm voor die eerste firmware upgrade :/ is het mogelijk om een firmware update terug te gaan? If so dan zal ik wel updaten om mijn MacBook niet onnodig te verneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Oke, mijn ervaring met de nieuwste firmware:

Heb de "RSS test" gedaan, CPU usage dus 100%. Ik heb met smcFanControl ingesteld dat het minimum RPM van de fan 2500 is. Pas bij 70 graden gaat dit omhoog, max temp die ik gezien heb is 75 graden. Daarna daalt dit weer tot een graad of 68.

Mijn idle temp is nog steeds 35-40 graden.

Lijkt me dus niet dat de fan eerder aanspringt dan bij een vorige firmware, zo ervaar ik het niet iig. Bij gewoon gebruik geen straaljager geluiden iig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 124681 op 28-10-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170057

Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:08:
[...]

Die gleuf bij je iSight kun je gewoon dichtklikken.
Al geprobeerd.. blijft niet zittten.

Kan ik naar een Apple winkel gaan en hun mening vragen of gewoon gelijk met Apple bellen? Ik heb hem een maand in gebruik en hij is gewoon krom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01 09:14
Anoniem: 91315 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:51:
En een 15" MacBook? Das 100% fake. Compleet belachelijk lol :) Eerder een 12" MacBook of zelfs die Apple tablet PC nog eerder als een 15" MacBook... lol wie verzint zoiets.
Een 12" MacBook yeah right die 1" zal hem het maken, een 12" MacBook Pro daarentegen zou ik nog kunnen begrijpen. En een 15" MacBook lijkt me zo gek nog niet, aangezien de meeste laptops die verkocht worden 15" zijn. Die 13" is me net iets te klein.
Edit: Maar niets van dit is bevestigd en hoort hier dus eigenlijk niet thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door memento__mori op 28-10-2006 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

memento__mori schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 15:18:
[...]

Een 12" MacBook yeah right die 1" zal hem het maken, een 12" MacBook Pro daarentegen zou ik nog kunnen begrijpen. En een 15" MacBook lijkt me zo gek nog niet, aangezien de meeste laptops die verkocht worden 15" zijn. Die 13" is me net iets te klein.
Edit: Maar niets van dit is bevestigd en hoort hier dus eigenlijk niet thuis.
Als ze hem 12" maken en dan het formaat van een Powerbook, jummie!

De Macbook is eigenlijk best groot als je het vergelijkt met de PB 12" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

iemand ervaring met het loshalen van de spatie toets om de irritante hoge piep kwijt te kunnen raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MellyVille1 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 15:33:
iemand ervaring met het loshalen van de spatie toets om de irritante hoge piep kwijt te kunnen raken?
ahaaaa ik ben niet de enigste die er last van had :D neway, het is automatisch weggegaan .. gewoon wat slijtage nodig zeker. Zou het er niet afhalen want dit keyboard lijkt me niet van het demonteerbare type :) Could be wrong ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De toetsjes zijn net als andere laptopkeyboards, en zijn er prima uit te wippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:57:
De toetsjes zijn net als andere laptopkeyboards, en zijn er prima uit te wippen :)
En dan breek je onder de spatietoest niets af? Heb weinig ervaring met het sleutelen aan laptops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Datafeest schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:15:
[...]

Het voordeel van 64 bit is dat je 64 bit applicaties kunt draaien. Als straks de hele wereld 64bit software gebruikt heb je weinig aan je 32bit processor. Ik snap eigenlijk niet waarom Apple van de PowerPC niet direct naar Intel 64bit is gegaan, nu moet iedereen twee conversies ondergaan met het daarbij behorende gedoe :o.
Mja, zoiets zei men 10 jaar geleden ook al ;)
Dan nog, voor de extra adressering hoef je het niet te doen want ik verwacht niet dat de limiet van 2 GB geheugen opgekrikt zal worden naar meer dan 4 GB. Het blijft een ultra portable laptop dat niet op zulke zaken is gericht. Dat het technisch wel in staat is tot zulke zaken is vers 2. Ik snap heel goed waarom men nog niet op 64 bit zit. Kijk eens naar het uiterst sumiere software en driver aanbod op 64 bit gebied en naar de noodzaak die er op dit moment is voor 64 bit. Het enige grote noodzaak die er is, is meer geheugen en met een techniek als PAE is dat ook al opgelost. Tegen de tijd dat 64 bit echt aan is geslagen en het ook bruikbaar is (lees: er is een goed aanbod van software en drivers) zijn we al weer een 5 tot 10 jaar verder en is je macbook toch al dermate verouderd dat je inmiddels al 2 of meer notebooks verder bent. Het is op dit moment nog immer niet interessant om 64 bit te gaan, sterker nog, je doet eerder een flinke stap terug vanwege de sumiere aanbod van software en drivers. Je ziet dat ook bij diverse andere fabrikanten 64 bit om die reden (nog) niet leeft. Het komt allemaal nog wel maar dat duurt nog een hele tijd, het heeft dus geen zin om daar op te zitten wachten. Wil je toch met 64 bit spul aan het spelen aan dan is VMware een alternatief aangezien die ook in staat is om 64 bit hardware te emuleren. Overigens is het zo dat je Solaris het liefst op een UltraSPARC machine wilt draaien, dan heb je pas echt true 64 bit en draait Solaris ook het beste (op x86 doet het z'n bijnaam van slowlaris echt eer aan).

Anyway...
Vandaag maar eens bij de lokale mac winkel hier geinformeerd naar uitbreidingsmogelijkheden die zij voor mij kunnen doen. Het blijft nog altijd aantrekkelijker om een basisconfig bij apple.nl te bestellen en zelf op zoek te gaan naar een hardeschijf en geheugen. Voor het bedrag wat men daar vroeg voor geheugen kan ik, als ik alles zelf doe, een hd en het geheugen doen. Ik ga dus maar eens even spitten in dat geheugen topic hier (aanraders altijd welkom natuurlijk) :)

@davidgilmour
HD had ik al gevonden (Seagate Momentus 7200.1 100 GB) en dat is ook niet erg moeilijk aangezien je niet bijster veel keus hebt op gebied van 7200 rpm sata hardeschijven voor een laptop. Geheugen daarentegen biedt ontzettend veel keus maar wat ik tot nog toe uit dat topic heb begrepen komt het nogal neer op "try it", er staan overigens wel wat aanraders in (as in: geheugen waarvan men bevestigd dat het werkt).

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 28-10-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:12:
[...]

Anyway...
Vandaag maar eens bij de lokale mac winkel hier geinformeerd naar uitbreidingsmogelijkheden die zij voor mij kunnen doen. Het blijft nog altijd aantrekkelijker om een basisconfig bij apple.nl te bestellen en zelf op zoek te gaan naar een hardeschijf en geheugen. Voor het bedrag wat men daar vroeg voor geheugen kan ik, als ik alles zelf doe, een hd en het geheugen doen. Ik ga dus maar eens even spitten in dat geheugen topic hier (aanraders altijd welkom natuurlijk) :)
Er is ook een klein HD ervaringen MacBook topic, kijk daar ook in.
[MacBook] Harde schijf vervangen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 28-10-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bestaat er geen alternatief voor stuffit, ik heb sinds vandaag een macbook, maar sommige dingen die ik download, hebben als extensie: sit.bin bestaat er niks handig voor te extracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Anoniem: 124681 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:17:
Oke, mijn ervaring met de nieuwste firmware:

Heb de "RSS test" gedaan, CPU usage dus 100%. Ik heb met smcFanControl ingesteld dat het minimum RPM van de fan 2500 is. Pas bij 70 graden gaat dit omhoog, max temp die ik gezien heb is 75 graden. Daarna daalt dit weer tot een graad of 68.

Mijn idle temp is nog steeds 35-40 graden.

Lijkt me dus niet dat de fan eerder aanspringt dan bij een vorige firmware, zo ervaar ik het niet iig. Bij gewoon gebruik geen straaljager geluiden iig ;)
Ik wacht alleszins nog even af met die update te installeren. M'n Macbook is braaf voor het moment dus nog geen reden om te installeren.
Wat ik wel spijtig vindt is dat de caps-lock niet werkt voor de cijfertoetsen. ik moet dus zelf nog de shift-toets inhouden als ik een nummer wil. (Azerty keyboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:38:
[...]

Ik wacht alleszins nog even af met die update te installeren. M'n Macbook is braaf voor het moment dus nog geen reden om te installeren.
Wat ik wel spijtig vindt is dat de caps-lock niet werkt voor de cijfertoetsen. ik moet dus zelf nog de shift-toets inhouden als ik een nummer wil. (Azerty keyboard)
Dat is met elk toetsenbord sinds 1995 zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 19:40:
[...]

Dat is met elk toetsenbord sinds 1995 zo?
Caps lock voor de cijfers (niet het numerieke klavier) werkt al meer dan 20 jaar zo. :)

Heb jij al gehoord van azerty? Onder het motto van lees voor je typt / post: http://en.wikipedia.org/wiki/AZERTY dat was niet zo moeilijk, toch?
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 132776 op 28-10-2006 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Gebruik Numlock ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit met een probleem:

Vandaag macbook aangeschaft, wireless ging (airport) dus zonder probleem, nu ben ik bij een vriendin, dus gewoon via lan (kabel), en geen internet. Na veel zoeken enzo, nog steeds niet. Heb er dan maar bootcamp, windows xp op geinstalleerd, omdat ik dacht dat die switch macosx niet supporte, in windows xp, krijg ik een melding: ongeldig ip adres.... is dit een hardware fout? En waar kan ik er nu bij heen? Ik heb hem gekocht bij mediamarkt, in belgie. Krijg ik een andere macbook, dus als omruiling, of moet ik weken wachten, totdat 't' terug is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:27:
[...]

Caps lock voor de cijfers (niet het numerieke klavier) werkt al meer dan 20 jaar zo. :)

Heb jij al gehoord van azerty? Onder het motto van lees voor je typt / post: http://en.wikipedia.org/wiki/AZERTY dat was niet zo moeilijk, toch?
:)
Ik ben bekend met het achterlijke AZERTY. Ik zeg alleen maar dat het al meer dan tien jaar standaard is, dat wanneer de capslock actief is, dat de functie van de bovenste rij toetsen niet veranderd. Dat is internationaal zo, en als dat in belgie anders is is jullie probleem. Apple heeft geen tijd om zich bezig te houden met "minorities".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147672 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:04:
Ik zit met een probleem:

Vandaag macbook aangeschaft, wireless ging (airport) dus zonder probleem, nu ben ik bij een vriendin, dus gewoon via lan (kabel), en geen internet. Na veel zoeken enzo, nog steeds niet. Heb er dan maar bootcamp, windows xp op geinstalleerd, omdat ik dacht dat die switch macosx niet supporte, in windows xp, krijg ik een melding: ongeldig ip adres.... is dit een hardware fout? En waar kan ik er nu bij heen? Ik heb hem gekocht bij mediamarkt, in belgie. Krijg ik een andere macbook, dus als omruiling, of moet ik weken wachten, totdat 't' terug is?
Zonde, omdat je bootcamp hebt geinstalleerd heb je geen softwarematige garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:12:
[...]

Zonde, omdat je bootcamp hebt geinstalleerd heb je geen softwarematige garantie meer.
maar omruilen in de MM mag in Nederland, zelfs geld terug. In Belgie ongetwijfeld ook. Morgen omruilen en opnieuw proberen, zelfde fout weer, dan ligt het niet aan de MB.
Nu ook al niet denk ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:22:
[...]

maar omruilen in de MM mag in Nederland, zelfs geld terug. In Belgie ongetwijfeld ook. Morgen omruilen en opnieuw proberen, zelfde fout weer, dan ligt het niet aan de MB.
Nu ook al niet denk ik hoor.
Als het niet aan de Macbook ligt vind ik omruilen eigenlijk nogal schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147672 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:04:
Ik zit met een probleem:

Ook ik heb af en toe problemen met verbinding te maken met een bedraad netwerk. Wat meestal lukt dan is de netwerkkaart eens uitzetten en dan weer aanzetten. Dan maakt hij blijkbaar opnieuw verbinding. Netwerkkaart kan je uitzetten door te gaan naar netwerk in systeemvoorkeuren. Dan kies je voor configuratie netwerkpoorten en zet je de ingebouwde kaart uit.
Heb je overigens getest op een andere switch / router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 01:02:
[...]

Als het niet aan de Macbook ligt vind ik omruilen eigenlijk nogal schandalig.
nee hoor, hij heeft iets gekocht om mee te kunnen internetten. Als het apparaat niet doet wat het hoort te doen en hij krijgt geen 'software garantie' omdat ie blijkbaar een brak Apple proggie geinstalleerd heeft dan gaat dat ding linea recta retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Nu online
Anoniem: 37526 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:12:
[...]

Softwaregarantie :')
Software valt nooit onder garantie omdat het zo makkelijk te verkloten is.
Heeft je vriendin een Linksys router? Ikzelf heb daar ook problemen mee gehad nl.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 10:32:
[...]

nee hoor, hij heeft iets gekocht om mee te kunnen internetten. Als het apparaat niet doet wat het hoort te doen en hij krijgt geen 'software garantie' omdat ie blijkbaar een brak Apple proggie geinstalleerd heeft dan gaat dat ding linea recta retour.
Software support was een beter woord :) Als je beta-software installeert moet je gewoon beter de overeenkomst lezen.

Ik vind het gewoon hufterig om MM op te schepen met een gebruikte Macbook, puur vanwege je eigen technische onkunde (in het geval dat het dus niet aan de Macbook ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb thuis enkel & alleen maar draadloos internet, dus hier kan ik het niet voor een 2de keer testen, straks ga ik naar een andere vriend, en die heeft daar bekabeling, via een andere router, switch dan gisteren, als het straks nog steeds niet gaat, dan zal het wel aan de MB liggen. Op internet heb ik veel problemen gelezen, in verband met bekabelde netwerken... zou het kunnen dat oudere switchs & hubs, routers een macbook niet ondersteunen?

En uuh over dat software garantie? Dat kan toch niet, als je zelf dingen wijzigt, en het loopt op niks uit, dan is het toch mijn fout? In dit geval gaat het over het ingebouwde ethernet, en dat is hardware ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 147672 op 29-10-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Nu online
Anoniem: 147672 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 13:10:
Ik heb thuis enkel & alleen maar draadloos internet, dus hier kan ik het niet voor een 2de keer testen, straks ga ik naar een andere vriend, en die heeft daar bekabeling, via een andere router, switch dan gisteren, als het straks nog steeds niet gaat, dan zal het wel aan de MB liggen. Op internet heb ik veel problemen gelezen, in verband met bekabelde netwerken... zou het kunnen dat oudere switchs & hubs, routers een macbook niet ondersteunen?

En uuh over dat software garantie? Dat kan toch niet, als je zelf dingen wijzigt, en het loopt op niks uit, dan is het toch mijn fout? In dit geval gaat het over het ingebouwde ethernet, en dat is hardware ;)
Mij is alleen bekend dat sommige Linksys routers problemen kunnen geven maar dat telt voor alle computers met een Intel 945 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het is geen kwestie van Mac OS support. Mac OS maakt gebruik van TCP/IP en de router ook dus moet het met elkaar kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:58:
[...]

Software support was een beter woord :) Als je beta-software installeert moet je gewoon beter de overeenkomst lezen.

Ik vind het gewoon hufterig om MM op te schepen met een gebruikte Macbook, puur vanwege je eigen technische onkunde (in het geval dat het dus niet aan de Macbook ligt).
Dus daarom moet hij het maar doen met een MacBook waar hij niet mee kan internetten?
Apple had het ding dan 'hufter-proof' moeten maken ervoor moeten zorgen dat ie alle routers, modems etc. pakt en dat ie het gewoon doet. Hebben ze niet gedaan. Als het mij niet was gelukt zou die ook retour gaan. En MM rouwt er niet om, die verkoopt hem gewoon weer aan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:29:
Apple had het ding dan 'hufter-proof' moeten maken ervoor moeten zorgen dat ie alle routers, modems etc. pakt en dat ie het gewoon doet. Hebben ze niet gedaan.
When you create something that is idiot-proof, Nature comes along and invents a better idiot.

[ Voor 13% gewijzigd door burne op 29-10-2006 15:58 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:29:
[...]

Dus daarom moet hij het maar doen met een MacBook waar hij niet mee kan internetten?
Apple had het ding dan 'hufter-proof' moeten maken ervoor moeten zorgen dat ie alle routers, modems etc. pakt en dat ie het gewoon doet. Hebben ze niet gedaan. Als het mij niet was gelukt zou die ook retour gaan. En MM rouwt er niet om, die verkoopt hem gewoon weer aan een ander.
Jij hebt wel een hele rare kijk op de zaak imho. Als je een goedkope router koopt van het merk Sitecom, Belkin of Sweex dan kun je verwachten dat het e.e.a. niet goed gaat. De hardware die ze in die dingen gebruiken is van slechte kwaliteit eveneens als de software. Er wordt nogal losjes omgesprongen met bepaalde zaken omdat het allemaal zo goedkoop moet. Je krijgt dus daadwerkelijk datgene waarvoor je betaald. Bij wifi zie je die brakke kwaliteit heel rap terug in de vorm van veel storingen, slechte ontvangst en een belabberde snelheid om er eens een paar te noemen. Daarnaast willen users het 9 van de 10 x ook gewoon compleet verkloten door op de router en/of de laptop (ongeacht of het er eentje van Apple of IBM of wat dan ook is) verkeerde settings in te voeren. Bij het wired gedeelte wil de switch soms na verloop van tijd de geest geven: je hebt dan geen netwerkverbinding meer hoewel je wel een fysieke link hebt. Performance is vaak ook bedroevend met die dingen vergeleken bij een fatsoenlijke switch (dit is overigens meer detail). Wat vaker voorkomt is dat de software van de router uitermate brak is en dat de ingebouwde DHCP server het nogal vaak laat afweten. De DHCP server in die dingen reageert vaak niet op de DHCP requests die door de clients worden gestuurd. In veel gevallen werkt een reset van de router....tot eenvolgende keer that is. Dit soort problemen zijn makkelijk te omzeilen door geen gebruik te maken van DHCP maar door op de clients handmatig alle IP-instellingen in te kloppen. Daarnaast is er ook altijd nog sprake van PEBKAC oftewel het is de user die de boel omzeep weet te helpen. Meestal zijn de instellingen van de router overhoop gehaald of zijn de instellingen op de laptop onjuist (zoals IP-instellingen voor een compleet ander netwerk welke men is vergeten terug te zetten op DHCP).

De kans dat het aan de user en/of de router ligt is veruit groter dan de kans dat het aan de Macbook ligt. Dit sluit echter niet uit dat de Macbook misschien wel een kapotte netwerkkaart heeft en dat is dus wat je zult moeten testen (liefst op meer dan 1 locatie). Het aanwijzen van de Macbook als schuldige is bij networking dom omdat bij networking de problemen meestal niet bij de client (de Macbook) liggen maar elders (voornamelijk bij gemaakte instellingen of liever gezegd foutief gemaakte instellingen). Als je echter zeker weet dat je elders ook geen netwerkverbinding krijgt dan mag je pas de conclusie aangaan dat het mogelijk wel eens aan de Macbook zou kunnen liggen. In dat geval is het dus wel een kwestie van terug naar de Mediamarkt voor garantie (repair, nieuwe Macbook, geld terug, etc.).

Overigens duidt de melding "ongeldig IP-adres" in Windows er wel degelijk op dat er hier eerder sprake is van foutieve instellingen dan van een hardware fout (volledig uitsluiten doet het echter niet). Controleer maar eens even heel goed wat je allemaal op de router en op MacOS X en Windows hebt ingesteld en wat de instellingen zijn van de overige machines. Kan best zijn dat er een machine een vast IP-adres heeft die in dezelfde range zit als welke de DHCP server uitdeelt (om maar eens wat te noemen). De router resetten is misschien ook wel de oplossing. Kortom, wat heeft _EclipX allemaal gedaan om het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:28:
[...]

Jij hebt wel een hele rare kijk op de zaak imho....Bij wifi zie je die brakke kwaliteit heel rap terug in de vorm van veel storingen, slechte ontvangst en een belabberde snelheid om er eens een paar te noemen.
Wifi = wereldstandaard. Apple is wifi compatible. Als Sweex dus wifi logo op modem, router mag plaatsen dan is het wifi. Apple is dus compatible.

Maar, hoe dan ook. Of de routerfabrikant of de computerfabrikant moet het voor de probleemeigenaar oplossen.
burne schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 15:57:
[...]

When you create something that is idiot-proof, Nature comes along and invents a better idiot.
:) :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 29-10-2006 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Nu online
Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:29:
[...]

Maar, hoe dan ook. Of de routerfabrikant of de computerfabrikant moet het voor de probleemeigenaar oplossen.

[...]
In de meeste gevallen is het een probleem met de firmware van router / switch of whatever.
Bij de Linksys was het bij mij gewoon nieuwe firmware erin en hoppa kreeg een IP adres via de DHCP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het nu geprobeerd op een draadloze philips wifi, daar kon je dus ook bekabelde laptops, pc's op aansluiten, en dat heb ik exact gedaan met mijn mac. Resultaar : weeral niks van verbinding.

Zijn er specifieke dingen die ik moet instellen? Want ik ben een pas overgeschakelde windows naar mac user, en ik weet bijna alles van windows, maar van mac, ben ik nog een echte noob, op het gebied van networking. En die btw hetzelfde blijft op alle verschillende bekabelde netwerken, want ik heb geen zin om elke keer dat ik ergens ben, school, werk meer dan een uur bezig te zitten voor die ethernet juist in te stellen, want op windows, is dat gewoon erinpluggen & voila

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 147672 op 29-10-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Anoniem: 147672 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:30:
Heb het nu geprobeerd op een draadloze philips wifi, daar kon je dus ook bekabelde laptops, pc's op aansluiten, en dat heb ik exact gedaan met mijn mac. Resultaar : weeral niks van verbinding.

Zijn er specifieke dingen die ik moet instellen? Want ik ben een pas overgeschakelde windows naar mac user, en ik weet bijna alles van windows, maar van mac, ben ik nog een echte noob, op het gebied van networking. En die btw hetzelfde blijft op alle verschillende bekabelde netwerken, want ik heb geen zin om elke keer dat ik ergens ben, school, werk meer dan een uur bezig te zitten voor die ethernet juist in te stellen, want op windows, is dat gewoon erinpluggen & voila
Dat was bij mijn macbook wel zo, stond vanuit fabriek al bij mij ingsteld op DHCP..
ik heb een Livebox :P erin pluggen , en OSX en windows krijgen auto ip toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Nu online
Anoniem: 147672 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:30:

Heb je niet dan wel per ongeluk dan wel expres PPPoE aangevinkt?
Zie ik wel eens gebeuren namelijk, staat een apart tabblad in je netwerk systeemvoorkeuren, selecteer dan de port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 87302 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:29:
[...]

Wifi = wereldstandaard. Apple is wifi compatible. Als Sweex dus wifi logo op modem, router mag plaatsen dan is het wifi. Apple is dus compatible.
Mja, seriele poort is een standaard, iedereen implementeerd die standaard dus iedereen is compatible. Leg mij nou eens uit waarom een simpele seriele muis het wel doet maar je helemaal geen verbinding kunt maken met een zekere PLC via diezelfde seriele verbinding...precies, omdat ze net even een wat andere manier van bepaalde zaken afhandelen hebben waardoor de PLC het niet meer snapt omdat die heel gevoelig is. De muis daarentegen maakt het geen bal uit en die werkt gewoon. Desondanks voldoen ze dan wel weer aan die seriele standaard. Moraal van het verhaal: je bent wel naief als je maar klakkeloos aanneemt dat als iets compatible is het ook werkt, je mag er hoogstens vanuit gaan dat het wel zal gaan werken. Zoals ik daarnet ook al aangaf zijn er legio redenen te bedenken waarom wifi niet werkt en ja, velen gaan ook op wanneer je duur kwaliteitsspul van bijv. Cisco gebruikt. Heb je een ruimte die goed afgeschermd is en waar de draadloze router staat dan kun je het gewoon schudden met de verbinding daarbuiten, dan maakt het echt niets meer uit of daar nou een goedkoop Sweex rommelding of een highend Cisco geval staat. Compatibiliteit zegt dus niet veel of het uiteindelijk werkt, het geeft een indicatie ;)
Als het PEBKAC is dan is er maar eentje die de shit mag oplossen: de user zelf ;)
Beetje simpel om het af te schuiven niet? Laten we maar eerst eens kijken wat er nou aan de hand is voordat we met het vingertje een schuldige gaan aanwijzen.

Als ik al lees dat _EclipX zelf aangeeft dat hij/zij weinig tot geen verstand heeft van networking dan kan het best zijn dat door al dat geknutsel om het werkend te krijgen _EclipX per ongeluk het e.e.a. verkeerd heeft ingesteld met als gevolg dat het elders ook niet werkt. Niet negatief bedoeld, gewoon een reele situatie en dat geeft dus echt niks :)

@_EclipX
Kun je eens uitvissen hoe je netwerkkaart op je Macbook staat ingesteld en dat hier posten?
Dan kunnen we je weer verder helpen en kijken of er iets verkeerd is aan de instellingen of dat de Macbook niet lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Kun je eens uitvissen hoe je netwerkkaart op je Macbook staat ingesteld en dat hier posten?
Dan kunnen we je weer verder helpen en kijken of er iets verkeerd is aan de instellingen of dat de Macbook niet lekker is."

Zou ik graag willen doen, maar het probleem is dat ik nu ondertussen niet meer bij die vriend ben, met een bekabelde lan netwerk, dus als ik kijk bij netwerk, ethernet, zie ik niks staan, wat normaal is, want er zit geen kabeltje in. Woensdag, zal ik alsinds ergens zijn, waar er bekabeld internet is, als het daar niet ga, zal ik er genoeg screenshots van pakken, zodat ik ze aan jullie kan tonen. En ik weet wel verstand van netwerken, maar dit uitsluitend op windows pc's. Op mac's, is het gewoon iets anders vind ik

btw, heeft er niemand problemen om hier in de quickreply box te typen, op max osx met firefox2? Want ik zie mijn eigen tekst, over andere tekst...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147672 op 30-10-2006 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 22:39:
Als ik al lees dat _EclipX zelf aangeeft dat hij/zij weinig tot geen verstand heeft van networking dan kan het best zijn dat door al dat geknutsel om het werkend te krijgen _EclipX per ongeluk het e.e.a. verkeerd heeft ingesteld met als gevolg dat het elders ook niet werkt.
Onderaan het dialoogje voor je netwerk-settings zit een knopje 'Assist me'. Dat lost alle problemen op. Het enige wat je moet weten is hoe je netwerk heet (de SSID) en het WEP/WPA password wat je gebruikt. Volgens mij heeft windows ook zoiets. Drie keer klikken later zijn alle foute instellingen weer ongedaan gemaakt.

(Ik zat nog even naar die 'wizard' van windows te kijken, en Oh My F*cking God wat een nachtmerrie: http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/zeroconfig.php Arme, arme windowsgebruikers.)

[ Voor 12% gewijzigd door burne op 30-10-2006 04:11 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

burne schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 04:09:
[...]

Onderaan het dialoogje voor je netwerk-settings zit een knopje 'Assist me'. Dat lost alle problemen op. Het enige wat je moet weten is hoe je netwerk heet (de SSID) en het WEP/WPA password wat je gebruikt. Volgens mij heeft windows ook zoiets. Drie keer klikken later zijn alle foute instellingen weer ongedaan gemaakt.

(Ik zat nog even naar die 'wizard' van windows te kijken, en Oh My F*cking God wat een nachtmerrie: http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/zeroconfig.php Arme, arme windowsgebruikers.)
Ik denk dat je het hebt over aiport, maar het gaat over de netwerkaart, lan, ethernet dus.

Nu ben ik op me werk, en ik steek de kabel erin, ik ga naar netwerk, en IK KAN HET NIET EENS AANVINKEN :s. Dus wanneer ik bij "Toon:" Configuratie netwerkpoorten aanklik zie ik:

Bluetooth
Ingebouwd ethernet
Ingebouwd FireWire
Airport

Dus ik kan ze allemaal aanvinken, behalve ethernet, ik ga vanavond terug naar de mediamarkt hoor... dit is volgens mij echt wel een hardware probleem. En tot overmaat van ramp is die freaking mac nu vastgelopen... en dat verwacht ik alleen in windows..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 147672 op 30-10-2006 10:31 ]

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.