Macs kunnen net zo goed vastlopen. Software die niet kan crashen bestaat niet.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 10:21:
[...]
En tot overmaat van ramp is die freaking mac nu vastgelopen... en dat verwacht ik alleen in windows..
Verwijderd
"Ingebouwd Ethernet is momenteel actief en heeft het IP-adres 192.168.0.26. U bent verbonden met het internet via ingebouwd Ethernet"..
Ok lol, dat had ik nu niet verwacht, wat ik wel wil medelen is, dat ik werk in een computer-winkel & alle routers, switches & het netwerk, windows server 2003, allemaal "modern" zijn. Zou het gewoon niet kunnen liggen, aan brakke niet-upgedate switchs, routers, etc.. die de "aparte" hardware van een macbook niet ondersteunen?
Ok lol, dat had ik nu niet verwacht, wat ik wel wil medelen is, dat ik werk in een computer-winkel & alle routers, switches & het netwerk, windows server 2003, allemaal "modern" zijn. Zou het gewoon niet kunnen liggen, aan brakke niet-upgedate switchs, routers, etc.. die de "aparte" hardware van een macbook niet ondersteunen?
De hardware van een mac is geen enkel opzicht apart, zolang je vanuit het netwerk kijkt.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:05:
die de "aparte" hardware van een macbook niet ondersteunen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Hoe komt het dan, dat het hier wel werkt & op een ander netwerk niet? :-/ gewoon hardware die je macbook niet ondersteunt?
Heb je al terug gelezen naar mijn reacties?Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:36:
Hoe komt het dan, dat het hier wel werkt & op een ander netwerk niet? :-/ gewoon hardware die je macbook niet ondersteunt?
Er zijn een paar problemen bekend met sommige apparatuur en de i945xx chipsets.
Meestal is dit te verhelpen met een firmwareupdate van de desbetreffende apparatuur.
Je MacBook is dus gewoon goed, zoek het is in een brakke netwerkkabel of zoals eerder geschreven een firmwareupgrade.
Laatst ook iemand die pissig was omdat zijn Sweex Pre-G router niet ondersteund werd...
Firmware upgrade dat ie alleen B doet en werken!
[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 30-10-2006 11:49 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Vast weer een noobvraag, maar ik erger me er enorm aan dat de muiscursor verdwijnt zodra ik aan het scrollen bent. Is niet gewoon in te stellen dat de muiscursor altijd zichtbaar is?
Met Photoshop loop ik soms ook al te zoeken naar de muiscursor, die soms erg onduidelijk/onopvallend lijkt.
Met Photoshop loop ik soms ook al te zoeken naar de muiscursor, die soms erg onduidelijk/onopvallend lijkt.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Verwijderd
Ja heb ik gelezen, bedankt. Vind het wel kut zo, elke keer dat ik ergens ben, moet ik een firmware update afhalen & bla, bla, bla, dat is wel erg tijdrovend...Ballebek schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:46:
[...]
Heb je al terug gelezen naar mijn reacties?
Er zijn een paar problemen bekend met sommige apparatuur en de i945xx chipsets.
Meestal is dit te verhelpen met een firmwareupdate van de desbetreffende apparatuur.
Je MacBook is dus gewoon goed, zoek het is in een brakke netwerkkabel of zoals eerder geschreven een firmwareupgrade.
Laatst ook iemand die pissig was omdat zijn Sweex Pre-G router niet ondersteund werd...
Firmware upgrade dat ie alleen B doet en werken!
Euh, die kende ik nog niet...VincentG schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:37:
Vast weer een noobvraag, maar ik erger me er enorm aan dat de muiscursor verdwijnt zodra ik aan het scrollen bent.
* Liegebeest scrollt alle kanten op met de trackpad
* Liegebeest doet het zelfde met de scrollwheel van z'n muis
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt... Iets dergelijks gebeurt bij mij helemaal niet. Hij verdwijnt bijvoorbeeld wel uit het beeld als hij boven een tekstbox (zoals het bericht-formulier hier op GoT) hangt en ik zit daar in te typen.
Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
Ik dacht dat ik gek was, maar niet dus. Ik heb daar ook last van.VincentG schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:37:
Vast weer een noobvraag, maar ik erger me er enorm aan dat de muiscursor verdwijnt zodra ik aan het scrollen bent. Is niet gewoon in te stellen dat de muiscursor altijd zichtbaar is?
Verwijderd
En ja hoor, ik zit wééral met een probleem... -_-
Soms vergroot die dockbar niet automatisch, dus wanneer ik er met me muis overga, beweegt er niks, als ik op iets klik, dan werkt het wel, wanneer ik opnieuw opstart, werkt het wel weer terug...
Veel voorkomend probleem? En wat kan ik doen voor het te verhelpen?
Soms vergroot die dockbar niet automatisch, dus wanneer ik er met me muis overga, beweegt er niks, als ik op iets klik, dan werkt het wel, wanneer ik opnieuw opstart, werkt het wel weer terug...
Ik heb geen idee. Ik heb een zes maanden oude macbook die ik de hele dag meesleep en aan van alles en nog wat hang en die nog nooit geweigerd heeft een of andere vorm van verbinding te maken, en vrijwel altijd zonder enige input van mij. Een enkele keer moet ik met de hand GPRS uitbellen en soms moet ik het juiste netwerk uit de lijst kiezen en een WPA/WEP-password opgeven, maar ook dat doe je zonder omwegen direct vanuit de finder.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:36:
Ik geloof dat dit een herhaling van een eerdere discussie gaat worden. OS-X is geen windows, gedraagt zich niet als windows en zal nooit een exacte kopie van windows worden. Als je daar niet mee kunt leven moet je windows gaan draaien. Ieder verschil met windows hier komen melden helpt niet, en niet veel mensen zitten op dat soort info te wachten. Het wekt de indruk van een lange, lange lijst van jammerklachten en dat is iets anders dan 'discussie' over de Macbook.
Kijk eens naar je dock instellingen. Daar kan je instellen wanneer de dock moet vergroten en hoeveel hij moet vergroten. Op het moment dat je vergroting kleiner is dan het huidige formaat van de icons in je dock (bijvoorbeeld omdat je de dock groter hebt gemaakt), zal hij inderdaad niet vergroten.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:27:
Ik ga de hele wereld over met mijn spullen en heb 1x gehad dat het niet werkte en dat was notabene nog thuis ook!Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:45:
[...]
Ja heb ik gelezen, bedankt. Vind het wel kut zo, elke keer dat ik ergens ben, moet ik een firmware update afhalen & bla, bla, bla, dat is wel erg tijdrovend...
Ben in de meest bokkiewokkieachtige landen geweest waar ze een brok gesoldeerde zooi aan de muur hadden geplakt wat als AP moest dienen en zelfs daarop werkte het.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Verwijderd
Vandaag macBook terug naar de winkel gebracht voor herstelling...
Ik had al in het begin een klein beetje last van verkleuring van de top-case maar nu (na 4-tal maanden) werd het toch een beetje erger...
Naar de winkel gegaan... lange wachtrij voor me....maar dan ff macbook op de toonbank gelegd..
en het probleem aan de verkoper laten zien...
ah ja geen probleem volgens verkoper... binne enkele dagen mag je hem terug komen ophalen....
gratis nieuwe top-case (onder garantie natuurlijk)
ben eens benieuwd of ik het met de nieuwe case ook zal krijgen....
maar nu zit ik wel een paar dagen zonder macBook
zit ik weer op zo'n domme ibm te tokkelen
Ik had al in het begin een klein beetje last van verkleuring van de top-case maar nu (na 4-tal maanden) werd het toch een beetje erger...
Naar de winkel gegaan... lange wachtrij voor me....maar dan ff macbook op de toonbank gelegd..
en het probleem aan de verkoper laten zien...
ah ja geen probleem volgens verkoper... binne enkele dagen mag je hem terug komen ophalen....
gratis nieuwe top-case (onder garantie natuurlijk)
ben eens benieuwd of ik het met de nieuwe case ook zal krijgen....
maar nu zit ik wel een paar dagen zonder macBook
zit ik weer op zo'n domme ibm te tokkelen
Verwijderd
Command + Option + Escape > Finder > Opnieuw opstarten.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:27:
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Met zo'n inzet als deze wordt zo'n "discussie" (waar het in dit geval dus al helemaal niet overging) inderdaad een flamewar. Het is nergens voor nodig om te gaan lopen trollen op iemand, temeer omdat Windows hier niet eens aanbod is gekomen. _EclipX vraagt zich terecht af of zijn Macbook misschien hardwarematig niet helemaal lekker is gezien zijn problemen. Windows heeft daar helemaal niets mee te maken en wordt ook helemaal nergens genoemd, sterker nog, jij bent de eerste die er over begint te jammeren. Help dus liever iemand met zijn/haar probleem dan dit oeverloze gezwam over jammerklachten want dat is even erg, als het al niet erger is, als die jammerklachten. Gedraag je eens volwassen.burne schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:44:
Ik geloof dat dit een herhaling van een eerdere discussie gaat worden. OS-X is geen windows, gedraagt zich niet als windows en zal nooit een exacte kopie van windows worden. Als je daar niet mee kunt leven moet je windows gaan draaien. Ieder verschil met windows hier komen melden helpt niet, en niet veel mensen zitten op dat soort info te wachten. Het wekt de indruk van een lange, lange lijst van jammerklachten en dat is iets anders dan 'discussie' over de Macbook.
Het gaat hier dus om iemand die een fiks netwerkprobleem heeft waarbij voorzover ik nu kan zien er maar 2 mogelijkheden over blijven: een complete reinstall van OS X om uit te sluiten dat het aan een brakke installatie ligt en als dat niet helpt zit je bij mogelijkheid 2: Macbook terug brengen voor reparatie/omruil. Een reinstall is een vrij rigoreuze manier van oplossen maar in gevalk van _EclipX denk ik dat het niet onverstandig is om dat eens toe te passen.
Ik zou EclipX eens willen adviseren om iemand met Mac OS X ervaring naar zijn netwerk probleem te willen kijken. Hij geeft mij in ieder geval niet de indruk dat hij precies in de smiezen heeft hoe het werkt onder Mac OS X. Ga er eens bij een Apple Center mee langs. Die zullen je heel snel en precies kunnen vertellen of zijn netwerkpoort kapot is. Zeker met een zo scherp gedefinieerde vraag.
Ik troll niet. Je kunt ook je cynisme eens laten vallen en serieus kijken naar wat ik te melden heb.ppl schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:19:
Het is nergens voor nodig om te gaan lopen trollen op iemand,
Lees anders Verwijderd in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..." nog eens.temeer omdat Windows hier niet eens aanbod is gekomen.
Hoezo terecht? Ik heb geen flauw idee hoe of wat er exact aan de hand is. Jij evenmin. Ik vindt een diagnose dus erg voorbarig._EclipX vraagt zich terecht af of zijn Macbook misschien hardwarematig niet helemaal lekker is gezien zijn problemen.
Ik heb 'm gevraagd eens op het knopje 'assist me' te klikken. Dat lost in 99% van de netwerken ieder probleem op. Ik heb daar geen reactie op gezien. Als hij woensdag z'n ethernet-poort op 100Mbit/FD fixed zet en 'm maandag in een 10Mbit/HD poortje steekt werkt het niet. Omdat we allebei geen flauw idee hebben van hoe of wat het nu staat is er niets te zeggen over wat het probleem is.Help dus liever iemand met zijn/haar probleem
Ik kan je wel vertellen wat 15 jaar dagelijkse ervaring met netwerken me leert. De meest voorkomende hardware-fout is bekabeling (en een keer een stoelpoot op een cat-5 is genoeg om nooit meer betrouwbaar 100Mbit te halen) en de meest voorkomende software-fout is 'user-error' bij het doen van instellingen.
Dat merk ik. Er volgt meteen een of andere rant over mensen die allerlei jammerproblemen melden en weet ik wat nog meer terwijl het in dit geval gewoon echt een groot probleem is en dus helemaal niet gejammer over het minste en geringste. Ik kan dan ook niet bepaald iets serieus aan je verhaal ontdekken. Het lijkt er meer op dat je met je verkeerde been uit bed bent gestapt en dit maar afreageert op _EclipX. Wat voor toevoeging heeft die rant aan het oplossen van het probleem?burne schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:54:
Ik troll niet. Je kunt ook je cynisme eens laten vallen en serieus kijken naar wat ik te melden heb.
Keep it friendly en gebruik de topic report want dat voorkomt ook dit soort onnodige "discussies" welke het topic flink vervuilen.
Lees het zelf ook eens, zie je wederom dat je rant niet terecht is want hij/zij stelt niet dat Windows beter is dan zijn/haar mac, hij/zij concludeert gewoon iets en stelt aan de hand daarvan een vraag. Wat is daar nou jammeren aan? Buiten die melding van Windows is heel dat Windows nergens meer aan bod.Lees anders Verwijderd in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..." nog eens.
Het is terecht omdat hardware ook het probleem kan zijn. Gezien het gestuntel kan er of iets flink mis zijn (en dan denk ik dat een functie als "assist me" weinig tot niets kan uitrichten) op softwaregebied of de hardware is inderdaad niet jofel. Het is een heel scala aan problemen en dus is het ook terecht als je je nu gaat afvragen of het misschien toch niet aan de hardware ligt. Een conclusie trekken is hetgeen voorbarig is omdat we nog niet klaar zijn met het stellen van de diagnose (ofterwel: wat is er aan de hand?).Hoezo terecht? Ik heb geen flauw idee hoe of wat er exact aan de hand is. Jij evenmin. Ik vindt een diagnose dus erg voorbarig.
Iemand anders gaf wel een reactie waarin werd uitgelegd dat jouw reactie opvolgen geen nut heeft omdat het over wifi ging terwijl het probleem hier niet de wifi connectie is (die werkt maak ik op uit het verhaal) maar de draad verbinding. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is voor _EclipX en dat je daarom (nog) geen antwoord hebt. Mensen kunnen trouwens ook gewoon over reacties heen lezen. Om user error echt volledig uit te sluiten raad ik eerder een reinstall van het OS aan omdat je niet weet wat er allemaal veranderd is en dus ook niet zeker weet dat iets als "assist me" werkt (wat trouwens niet meteen betekent dat "assist me" niet de moeite van het proberen waard is). Het kan ook zo zijn dat de user error in de fabriek veroorzaakt is en niet specifiek door _EclipX (misschien beetje vergezocht dit).Ik heb 'm gevraagd eens op het knopje 'assist me' te klikken. Dat lost in 99% van de netwerken ieder probleem op. Ik heb daar geen reactie op gezien. Als hij woensdag z'n ethernet-poort op 100Mbit/FD fixed zet en 'm maandag in een 10Mbit/HD poortje steekt werkt het niet. Omdat we allebei geen flauw idee hebben van hoe of wat het nu staat is er niets te zeggen over wat het probleem is.
Als je het op diverse locaties hebt dan mag je bekabeling toch wel aan de kant schuiven en je pijlen eerder richten op de configuratie. Het komt echter ook vaak voor dat poorten van een switch gewoon stuk zijn (ook al vaak mogen meemaken, patcht ook zo lekker als de switch aardig vol zitIk kan je wel vertellen wat 15 jaar dagelijkse ervaring met netwerken me leert. De meest voorkomende hardware-fout is bekabeling (en een keer een stoelpoot op een cat-5 is genoeg om nooit meer betrouwbaar 100Mbit te halen) en de meest voorkomende software-fout is 'user-error' bij het doen van instellingen.

Dus, als ik het goed begrijp, is in volgorde van proberen de te volgen strategie:ppl schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:22:
Het is terecht omdat hardware ook het probleem kan zijn.
1: ruil je macbook om
2: herinstalleer je OS volledig
3: doe firmware-upgrades op al je hardware
4: zoek hulp bij een expert
5: kijk het kabeltje in je laptoptas eens na
6: zoek eens naar 'rare' vinkjes in je instellingen of reset alles met 'assist me'.
Ik overdrijf het een beetje, maar herinstalls en winkelbezoekjes zijn laatste redmiddelen. Je neemt de meest voor de hand liggende oorzaken natuurlijk het eerst te grazen, direct gevolgd door de makkelijk uit te voeren controles. Moeilijk ga je pas doen als de rest niet geholpen heeft.
Die knop zit bij elk verbindingstype op dezelfde plek en doet voor elk verbindingtype het juiste ding.Iemand anders gaf wel een reactie waarin werd uitgelegd dat jouw reactie opvolgen geen nut heeft omdat het over wifi ging terwijl het probleem hier niet de wifi connectie is (die werkt maak ik op uit het verhaal) maar de draad verbinding.
Vanuit de GUI kun je geen dingen doen die je niet via de GUI weer ongedaan kunt maken.Om user error echt volledig uit te sluiten raad ik eerder een reinstall van het OS aan omdat je niet weet wat er allemaal veranderd is en dus ook niet zeker weet dat iets als "assist me" werkt
Ik heb twee kabeltjes in m'n laptop-tas zitten. De meeste mensen hebben er 1 in de tas en gebruiken dat op alle plekken. Je zult niet de eerste zijn die pas na een paar keer op verschillende plekken proberen ontdekt dat dat kabeltje rot is. Of er achter komen dat het een kruiskabel is.Als je het op diverse locaties hebt dan mag je bekabeling toch wel aan de kant schuiven
ppl schreef:
_EclipX schreef:
_EclipX schreef:
Weet je wat?
We beginnen gewoon overnieuw. Helemaal. Met een schone lei. Nee, niet een herinstall, maar een nieuwe netwerk locatie. Als je het volgende doet weet je zeker dat jou laptop het goed zal doen in een DHCP omgeving op Wifi en bedraad netwerk. Als het dan niet werkt, is of je hardware kaduuk of je netwerkapparatuur brak (ingesteld).
1. Open System Preferences.
2. Ga naar Network.
3. Bij Location, kies "New location".
4. Geef'm een naam. Bijvoorbeeld Foobar.
5. Bij Show, kies "Network port configurations".
6. Haal alle vinkjes weg, behalve bij "Airport" en "Built-in Ethernet". Zorg dat daar vinkjes voor staan.
7. Kies welke van de twee je bovenaan wilt hebben staan. Deze krijgt namelijk de voorkeur als je _zowel_ bedraad als Wifi tegelijk hebt. Dit doe je gewoon door te slepen.
8. Bij Show, kies "Built-in Ethernet".
8a. In het tabje TCP/IP, kies bij Configure IPv4 "Using. DHCP"
8b. In het tabje PPPoe, zorg dat het bovenste vinkje (Use PPPoe) uit staat.
8c. In het tabje AppleTalk, zorg dat het bovenste vinkje (AppleTalk active) uit staat.
8d. In het tabje Proxies, zorg dat Configure om "Manually" staat en dat er geen vinkjes staan bij proxies uit de lijst.
8e. In het tabje Ethernet, zet Configure op "Manually" (puur om iets te controleren). Als daar bij speed "Autoselect" staat en de MTU op "1500", dan is alles goed. Zet Configure weer terug op "Automatic". Anders, laat'm op "Manual" staan en zet de waarden zoals ik ze net aan geef.
9. Bij Show, kies Airport.
9a In het tabje Airport, zet Join op Automatic.
9a. In het tabje TCP/IP, kies bij Configure IPv4 "Using. DHCP"
9b. In het tabje PPPoe, zorg dat het bovenste vinkje (Use PPPoe) uit staat.
9c. In het tabje AppleTalk, zorg dat het bovenste vinkje (AppleTalk active) uit staat.
9d. In het tabje Proxies, zorg dat Configure om "Manually" staat en dat er geen vinkjes staan bij proxies uit de lijst.
10. Bij Show, kies "Network Status".
11. Klik op "Apply now".
Je bent nu geswitched naar de volledig nieuwe en schone netwerk config, waarin zowel Airport als Ethernet automatisch via DHCP worden geconfigureerd.
Nu kan je de boel aan gaan sluiten. OF zet Airport aan en voeg je bij je Wifi netwerk, OF steek je netwerkkabel in je laptop. Doe eerst een van beiden en niet meteen allebei tegelijk.
Bij "Network status" hoor je nu in elk geval een oranje lampje te zien: er is signaal op de gekozen media. Krijg je een groen lampje, dan ben je ook werkelijk actief op het netwerk, met TCP/IP. Blijft het lampje oranje, dan krijg je geen DHCP lease van je netwerkapparatuur.
Dat doet me er aan denken: er is niet toevallig iemand die handig dacht te zijn aan het sleutelen geweest met je firewall rules, right? Want dat kan ook gewoon DHCP blokkeren.
Oh jeez, breek me de bek niet open. Cisco + Sun + Autoneg = fscked. Man, wat is dat een puinzooi elke keer.en ja, [veel van deze problemen] gaan ook op wanneer je duur kwaliteitsspul van bijv. Cisco gebruikt
_EclipX schreef:
Dan zit je d'r toch echt naast. TCP/IP is en blijft TCP/IP. De dingen die je moet instellen om van dit protocol gebruik te maken zijn op elk OS het zelfde. Of het nu Windows, Mac OS, UNIX of OS/2 is... Ze zitten alleen op een ander plekje.En ik weet wel verstand van netwerken, maar dit uitsluitend op windows pc's. Op mac's, is het gewoon iets anders vind ik
_EclipX schreef:
Om te beginnen hoeft je voor het instellen van een basis configuratie helemaal niet in dat schermpje te zitten. Met dat config scherm zet je namelijk netwerkpoorten aan of uit binnen jou locatie profiel.Dus ik kan ze allemaal aanvinken, behalve ethernet, ik ga vanavond terug naar de mediamarkt hoor... dit is volgens mij echt wel een hardware probleem.
Weet je wat?
We beginnen gewoon overnieuw. Helemaal. Met een schone lei. Nee, niet een herinstall, maar een nieuwe netwerk locatie. Als je het volgende doet weet je zeker dat jou laptop het goed zal doen in een DHCP omgeving op Wifi en bedraad netwerk. Als het dan niet werkt, is of je hardware kaduuk of je netwerkapparatuur brak (ingesteld).
1. Open System Preferences.
2. Ga naar Network.
3. Bij Location, kies "New location".
4. Geef'm een naam. Bijvoorbeeld Foobar.
5. Bij Show, kies "Network port configurations".
6. Haal alle vinkjes weg, behalve bij "Airport" en "Built-in Ethernet". Zorg dat daar vinkjes voor staan.
7. Kies welke van de twee je bovenaan wilt hebben staan. Deze krijgt namelijk de voorkeur als je _zowel_ bedraad als Wifi tegelijk hebt. Dit doe je gewoon door te slepen.
8. Bij Show, kies "Built-in Ethernet".
8a. In het tabje TCP/IP, kies bij Configure IPv4 "Using. DHCP"
8b. In het tabje PPPoe, zorg dat het bovenste vinkje (Use PPPoe) uit staat.
8c. In het tabje AppleTalk, zorg dat het bovenste vinkje (AppleTalk active) uit staat.
8d. In het tabje Proxies, zorg dat Configure om "Manually" staat en dat er geen vinkjes staan bij proxies uit de lijst.
8e. In het tabje Ethernet, zet Configure op "Manually" (puur om iets te controleren). Als daar bij speed "Autoselect" staat en de MTU op "1500", dan is alles goed. Zet Configure weer terug op "Automatic". Anders, laat'm op "Manual" staan en zet de waarden zoals ik ze net aan geef.
9. Bij Show, kies Airport.
9a In het tabje Airport, zet Join op Automatic.
9a. In het tabje TCP/IP, kies bij Configure IPv4 "Using. DHCP"
9b. In het tabje PPPoe, zorg dat het bovenste vinkje (Use PPPoe) uit staat.
9c. In het tabje AppleTalk, zorg dat het bovenste vinkje (AppleTalk active) uit staat.
9d. In het tabje Proxies, zorg dat Configure om "Manually" staat en dat er geen vinkjes staan bij proxies uit de lijst.
10. Bij Show, kies "Network Status".
11. Klik op "Apply now".
Je bent nu geswitched naar de volledig nieuwe en schone netwerk config, waarin zowel Airport als Ethernet automatisch via DHCP worden geconfigureerd.
Nu kan je de boel aan gaan sluiten. OF zet Airport aan en voeg je bij je Wifi netwerk, OF steek je netwerkkabel in je laptop. Doe eerst een van beiden en niet meteen allebei tegelijk.
Bij "Network status" hoor je nu in elk geval een oranje lampje te zien: er is signaal op de gekozen media. Krijg je een groen lampje, dan ben je ook werkelijk actief op het netwerk, met TCP/IP. Blijft het lampje oranje, dan krijg je geen DHCP lease van je netwerkapparatuur.
Dat doet me er aan denken: er is niet toevallig iemand die handig dacht te zijn aan het sleutelen geweest met je firewall rules, right? Want dat kan ook gewoon DHCP blokkeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 31-10-2006 06:24 . Reden: Extra troubleshooting spul. ]
Ik had de plaatjes al online gezet, maar er nog geen verhaal tussen geplakt. Het werd wat erg vroeg, vannacht. Als je klaar bent met cailin_coilleach's verhaal moet je de volgende info in je netwerk-instellingen hebben staan:cailin_coilleach schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 06:16:
We beginnen gewoon overnieuw. Helemaal. Met een schone lei.
http://web.mac.com/rubenv...20network%20settings.html
Dingen als IP-adressen die in de dialogen staan en de naam van je AP wijken natuurlijk af.
[ Voor 12% gewijzigd door burne op 31-10-2006 09:55 ]
Burne schreef:
Great minds think alike
< hannibal > Nice!... < /hannibal >Ik had de plaatjes al online gezet, maar er nog geen verhaal tussen geplakt.
Great minds think alike
Dat noem je niet "een beetje overdrijven", dit ismeer de feiten compleet verdraaien. Als je dit topic nou eens chronologisch doorneemt dan zie je ook wel gezien dat er van jou volgorde totaal niets klopt en dat de stappen van onderen naar boven al zijn doorlopen. Het enige wat ik nu zeg is dat je opzich terecht mag gaan denken aan een hardware fout maar dat je in je achterhoofd moet houden dat er nog anderen zaken een rol spelen. Dat laatste komt bij jou dus duidelijk niet aan aangezien je het wel erg zwart-wit ziet. Nogmaals, een hardwarefout is niet ondenkbaar en dus mag je daar ook wel aandenken maar dat geldt ook voor zaken als software fouten of fouten door het verkeerd instellen van zaken. Je kunt dan op een aantal manieren heel rap kijken of instellingen en software fouten de boosdoeners zijn door te doen wat jij zegt (dat "assist me" gebruiken) maar daarmee pak je dus niet het punt van software fouten. Een hele rigoreuze manier is je OS opnieuw installeren. Vaak is de rigoreuzer manier sneller en makkelijker en is het nalopen van instellingen en het volgen van allerlei wizards en andere herstelmogelijkheden erg tijdrovend en lastig. De ervaring leert dat mensen in het zelfde cirkeltje blijven draaien als welke de problemen heeft veroorzaakt. Ze zien door de bomen het bos niet meer en dan is het beginnen met een schone lei de enige echte oplossing, hoe rigoreus dat ook moge zijn. Een herinstallatie is dus beslist niet een laatste redmiddel, het is gewoon een heel strategisch middel om in te zetten. Wat cailin_coilleach beschrijft is een minder rigoreuze methode welke misschien ook wel goed kan uitpakken. Daarnaast: je firmware moeten updaten zodat het wel werkt kan je overkomen op 1 locatie maar als het op 3 compleet verschillende locaties niet werkt dan lijkt het me overduidelijk dat een firmware update geen moer uit maakt. Besides that, ooit wel eens geprobeerd om je school te bewegen tot het doen van firmware updates op haar netwerkapparatuur omdat jij problemen hebt? De reactie die je krijgt is "nee". Voor thuis is het een aardige oplossing maar wanneer je hetzelfde probleem hebt bij grote instanties als school is het niet bepaald praktisch.burne schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:55:
[...]
Dus, als ik het goed begrijp, is in volgorde van proberen de te volgen strategie:
1: ruil je macbook om
2: herinstalleer je OS volledig
3: doe firmware-upgrades op al je hardware
4: zoek hulp bij een expert
5: kijk het kabeltje in je laptoptas eens na
6: zoek eens naar 'rare' vinkjes in je instellingen of reset alles met 'assist me'.
Ik overdrijf het een beetje, maar herinstalls en winkelbezoekjes zijn laatste redmiddelen. Je neemt de meest voor de hand liggende oorzaken natuurlijk het eerst te grazen, direct gevolgd door de makkelijk uit te voeren controles. Moeilijk ga je pas doen als de rest niet geholpen heeft.
Dat is een gevaarlijke uitspraak aangezien bugs wel eens de nodige ongemakken veroorzaken zoals het niet ongedaan maken van een instelling. Ik mag echter wel hopen dat als je iets ergens kunt instellen je het dan ook wel weer ongedaan kunt maken, is wel zo vriendelijkVanuit de GUI kun je geen dingen doen die je niet via de GUI weer ongedaan kunt maken.
Tegenwoordig zijn routers en switches allemaal uitgerust met media sensing wat inhoudt dat er zelf wordt ontdekt wat voor kabel het is en wat voor kabel het eigenlijk zou moeten zijn. Het werkt echter niet altijd vlekkeloos maar dit is dan ook meer i.c.m. Windows die daar een bekende bug in heeft.Ik heb twee kabeltjes in m'n laptop-tas zitten. De meeste mensen hebben er 1 in de tas en gebruiken dat op alle plekken. Je zult niet de eerste zijn die pas na een paar keer op verschillende plekken proberen ontdekt dat dat kabeltje rot is. Of er achter komen dat het een kruiskabel is.
Na 21 jaar ervaring (waarvan de laatste 16 jaar als broodwinning) met netwerken ga je vanzelf erg zwart-wit denken.ppl schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:43:
Dat laatste komt bij jou dus duidelijk niet aan aangezien je het wel erg zwart-wit ziet.
Ik ben de knakker die ze inhuren als het toch moet gebeuren, dus 'nee' heb ik nog nooit gehoord. De vraag heb ik ook nooit gesteld. In de tijd dat ik op school zat had de hele school precies 2 computers. 1 voor de administratie, en 1 in een praktijklokaal. Ons huiswerk werd op ponskaart bij SARA afgeleverd en een week later kreeg je een paar vel kettingpapier als antwoord terug. Wat dat betreft kom ik echt uit een andere eeuw.Besides that, ooit wel eens geprobeerd om je school te bewegen tot het doen van firmware updates op haar netwerkapparatuur omdat jij problemen hebt? De reactie die je krijgt is "nee".
Verwijderd
Las net in het MacMini topic dat de core van de GMA950 in een MacBook lager geclockt is dan in de Mini (250 tegen 400mhz). Zijn die cores nog hoger te clocken?
Zal in warmte wel een verschil maken, maar mijn ervaringen met OC'en is dat je makkelijk 25 tot 30% kunt overclocken zonder enig risico
Zal in warmte wel een verschil maken, maar mijn ervaringen met OC'en is dat je makkelijk 25 tot 30% kunt overclocken zonder enig risico
@Burne:
<_<
>_>
Dinosaurus!
* Liegebeest rent weg...
<_<
>_>
Dinosaurus!
* Liegebeest rent weg...
Nu alle RSS verdwenen is ben ik weer extreem blij met mn MacBookje en gebruik mn Windows pc helemaal niet meer. Freedom!
Ik ben nu een aantal maanden in het bezig van mijn macbook (2.0ghrz), waarvan ik ongeveer 1 maand kwijt ben geweest aan reparatie vanwege het 'random shutdown' probleem en waarvoor mn moederbord vervangen is.
Het volgende probleem doet zich nu voor: CDs die ik invoer worden niet herkend door macosx (v10.4.8). Tevens werkt mijn eject knop niet meer dus kan ik ze ook niet uitwerpen. In de systemprofiler wordt ook nergens notie gemaakt van een eventuele aanwezige optical drive (alhoewel ik niet zeker weet waar ik moet zoeken).
conclusie: cddrive stuk??
Iemand die weet of hier al eerdere problemen mee geweest zijn en of dit een softwarematig iets is en is op te lossen? Ik zou het het behoorlijk vervelend vinden als ik hem hierdoor weer een aantal weken moet opsturen voor reparatie.
Het volgende probleem doet zich nu voor: CDs die ik invoer worden niet herkend door macosx (v10.4.8). Tevens werkt mijn eject knop niet meer dus kan ik ze ook niet uitwerpen. In de systemprofiler wordt ook nergens notie gemaakt van een eventuele aanwezige optical drive (alhoewel ik niet zeker weet waar ik moet zoeken).
conclusie: cddrive stuk??
Iemand die weet of hier al eerdere problemen mee geweest zijn en of dit een softwarematig iets is en is op te lossen? Ik zou het het behoorlijk vervelend vinden als ik hem hierdoor weer een aantal weken moet opsturen voor reparatie.
Mwah, kan gewoon een los IDE kabeltje zijn... Ik zou d'r even mee naar een Apple Center drentelen.
Je _zou_ nog in de firmware rond kunnen gaan neuzen, of je daar de drive wel ziet... Dan weet je namelijk zeker of het aan je OS ligt of niet.
Je _zou_ nog in de firmware rond kunnen gaan neuzen, of je daar de drive wel ziet... Dan weet je namelijk zeker of het aan je OS ligt of niet.
Dan zou jij moeten snappen waarom je als beheerder niet een upgrade van al je spul gaat doen wanneer de eerste de beste gebruiker staat te schreeuwen dat het niet werkt. Beheerstechnisch is dat een van de grootste missers die je kunt maken. Dat is de reden waarom men gewoon weigert. Als het probleem echt van dusdanige aard is dat men voorziet dat meer mensen er last van gaan krijgen dan wordt het een wat ander verhaal want dan gaat men vaak wel het e.e.a. onderzoeken. Je moet al aardig wat moeite doen om je laptop tegenwoordig aangemeldt te krijgen bij zo'n instelling dus dan kun je wel nagaan wat er gebeurd bij verzoeken als het upgraden van de firmware omdat het bij jou niet werkt. Dat is de praktijkervaring die ik heb als zowel beheerder als gebruiker. Wat dat betreft ben ik ook degene die ze inhuren als het toch moet gebeuren. Maar goed, als jij al met pons kaartjes hebt gewerkt dan ben je met recht een dinosaurusburne schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:54:
Ik ben de knakker die ze inhuren als het toch moet gebeuren, dus 'nee' heb ik nog nooit gehoord. De vraag heb ik ook nooit gesteld. In de tijd dat ik op school zat had de hele school precies 2 computers. 1 voor de administratie, en 1 in een praktijklokaal. Ons huiswerk werd op ponskaart bij SARA afgeleverd en een week later kreeg je een paar vel kettingpapier als antwoord terug. Wat dat betreft kom ik echt uit een andere eeuw.
MIjn Macbook staat overigens nog steeds in de bestelling, maar eens zien wanneer Apple het ding gaat versturen en hoe lang dat wel weer niet gaat duren. Kunnen we eens gebruik maken van een UNIX basis met een fatsoenlijke GUI en hibernating mogelijkheid
Die afkorting voor de random shutdown is wel irritant...ik zit steeds aan RSS feeds te denken

Het was dus ook niet mijn suggestie.ppl schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:24:
Dan zou jij moeten snappen waarom je als beheerder niet een upgrade van al je spul gaat doen wanneer de eerste de beste gebruiker staat te schreeuwen dat het niet werkt.
Overigens vraag ik me nu wel af hoe het met _EclipX en z'n netwerkverbinding gaat.
Een los kabeltje geloof ik niet helemaal aangezien het probleem zich voor deed voor én na de reparatie.cailin_coilleach schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:10:
Mwah, kan gewoon een los IDE kabeltje zijn... Ik zou d'r even mee naar een Apple Center drentelen.
Waar zou ik precies moeten kijken voor de firmware dan??
Ik vrees dat er niets anders op zit dan binnenkort maar weer eens contact op te nemen met applecare... helaas
Ik wil me binnenkort aan macBook aanschaffen namelijk de zwarte. Nu is het zo dat momenteel op mijn acer de toetsen van het toetsenbord beginnen af te slijten, je kent dat wel zo van die blinkende toetsen. Kan dat bij die zwarte macBook ook voorkomen, want na een 7 tal maanden wil ik liefst nog een gelikte macBook zien?
Niemand heeft dat ding al 7 maandenshello schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:50:
Ik wil me binnenkort aan macBook aanschaffen namelijk de zwarte. Nu is het zo dat momenteel op mijn acer de toetsen van het toetsenbord beginnen af te slijten, je kent dat wel zo van die blinkende toetsen. Kan dat bij die zwarte macBook ook voorkomen, want na een 7 tal maanden wil ik liefst nog een gelikte macBook zien?
De Ventilatoren springen nu veel eerder aan en die draaien niet zonder stroom4POX schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:02:
Ik weet niet zeker of het een gevoel is Maar sinds de SMC 1.1 firmware update heb ik het gevoel dat de accu veel sneller leeg is.
Maar dat kan ook komen dat ik veel programma's tegelijk heb draaien.
Dat de accuduur achteruit gaat is dus niet zo vreemd. Maar als ik rustig aan het werk ben springen de ventilatoren uiterst zelden aan. Dus ik denk dat wel wel mee valt.
Ik zit nu bij mijn neefje met mijn MacBook. Er zijn hier twee andere laptops die internet kunnen krijgen via zo'n utp-kabeltje. Heb vandaag geprobeerd om die zelfde kabel op mijn macbook aan te sluiten, maar ik krijg geen IP van de DHCP. Dus even in het kort
Internet: Casema, geen router. UTP kabel is rechtstreeks verbonden met een laptop.
Wat werkt wel: Bij elke laptop die ik geprobeerd heb (een sony laptop en een dell laptop) werkt het internet wel. Er wordt dan via DHCP een ip-adres uitgedeeld.
Wat werkt niet: Mijn macbook krijgt met die zelfde kabeltje geen IP van de DHCP toegewezen.

Weet iemand misschien hoe dit te fixen is? Ik twijfel of mijn ethernet aansluiting wel helemaal in orde is.
edit:
Nouja, het is opgelost. Enige wat ik heb gedaan is de modem resetten en de boel werkt weer. Raar dat het bij de andere twee laptops niet hoeft.
Internet: Casema, geen router. UTP kabel is rechtstreeks verbonden met een laptop.
Wat werkt wel: Bij elke laptop die ik geprobeerd heb (een sony laptop en een dell laptop) werkt het internet wel. Er wordt dan via DHCP een ip-adres uitgedeeld.
Wat werkt niet: Mijn macbook krijgt met die zelfde kabeltje geen IP van de DHCP toegewezen.

Weet iemand misschien hoe dit te fixen is? Ik twijfel of mijn ethernet aansluiting wel helemaal in orde is.
edit:
Nouja, het is opgelost. Enige wat ik heb gedaan is de modem resetten en de boel werkt weer. Raar dat het bij de andere twee laptops niet hoeft.
[ Voor 8% gewijzigd door magnifor op 02-11-2006 19:14 ]
Casema werkt met authenticatie op MAC adres en als ie die niet kent kan je niet internettenmagnifor schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:04:
Ik zit nu bij mijn neefje met mijn MacBook. Er zijn hier twee andere laptops die internet kunnen krijgen via zo'n utp-kabeltje. Heb vandaag geprobeerd om die zelfde kabel op mijn macbook aan te sluiten, maar ik krijg geen IP van de DHCP. Dus even in het kort
[afbeelding]
[afbeelding]
edit:
Waarom werkte het dan wel met twee Windows laptops vraag ik me af?
Das onzin. Ik kan die kabel in me pc en in me laptop douwen en ik krijg direct verbinding. Nu ik een router heb (dus weer een ander MAC adres) krijg ik ook direct verbinding.Ballebek schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:29:
[...]
Casema werkt met authenticatie op MAC adres en als ie die niet kent kan je niet internetten
Verwijderd
Ik heb vandaag ook een Macbook ontvangen. Hij werkt goed, geen whine of overdadige warmte. Nu ben ik nog niet zo gewend aan het OS. Enkele vragen:
- Als ik het goed begrijp, moet je een virtual drive aanmaken als je een programma installeert dat in een dmg staat. Nu krijg ik, bv. bij firefox, die drive niet weg: als ik hem naar de prullenmand sleep zegt hij dat de schijf firefox in gebruik is. Moet ik die schijf daar nu zo laten staan of hoe gaat dat?
- Mijn muziek op m'n pc was in iTunes georganiseerd. Ik heb al mijn muziek met dezelfde mappenstructuur naar mijn macbook gekopieerd en vervolgens in de xml file die iTunes genereert om een bibliotheek te exporteren, heb ik de windows paden ("C:/...") vervangen door, wat ik dacht dat het zou moeten zijn, de mac paden: /Users/mijnnaam/Music . Maar telkens ik de xml in firefox importeer, vindt hij de bestanden niet terug. Wat te doen?
- Als ik het goed begrijp, moet je een virtual drive aanmaken als je een programma installeert dat in een dmg staat. Nu krijg ik, bv. bij firefox, die drive niet weg: als ik hem naar de prullenmand sleep zegt hij dat de schijf firefox in gebruik is. Moet ik die schijf daar nu zo laten staan of hoe gaat dat?
- Mijn muziek op m'n pc was in iTunes georganiseerd. Ik heb al mijn muziek met dezelfde mappenstructuur naar mijn macbook gekopieerd en vervolgens in de xml file die iTunes genereert om een bibliotheek te exporteren, heb ik de windows paden ("C:/...") vervangen door, wat ik dacht dat het zou moeten zijn, de mac paden: /Users/mijnnaam/Music . Maar telkens ik de xml in firefox importeer, vindt hij de bestanden niet terug. Wat te doen?
Je moet in je dock eerst firfox afsluiten. Zorg ervoor dat je vanuit de gemounte firefox het icoon naar je apps sleept, daarna unmount je firefox.
- nevermind
[ Voor 98% gewijzigd door Q op 02-11-2006 22:24 ]
De xml file wordt zover ik weet aan de hand van de muziekbibliotheek gegenereerd. En die staat in een bestand wat je niet zelf kunt editen (staat in dezelfde directory als de xml file). Ik vrees dat je de bibliotheek opnieuw zult moeten opbouwen.Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:58:
Achja, het zal waarschijnlijk een mysterie blijven waarom het niet gelijk gewerkt heeft. Maar hij werkt nu en daar gaat het mij om.Wannapuf schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:51:
[...]
Das onzin. Ik kan die kabel in me pc en in me laptop douwen en ik krijg direct verbinding. Nu ik een router heb (dus weer een ander MAC adres) krijg ik ook direct verbinding.
Das geen onzin maatje, als je een normaal Casema modem hebt en geen router gaat ie het niet gelijk doen mits je je NIEUWE computer aansluit en daarna je modem reboot, staat zelfs in de gebruiksaanwijzing...Wannapuf schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:51:
[...]
Das onzin. Ik kan die kabel in me pc en in me laptop douwen en ik krijg direct verbinding. Nu ik een router heb (dus weer een ander MAC adres) krijg ik ook direct verbinding.
Het enige MAC adres dat gechecked wordt is het MAC adres van de modem. Echter is het in veel gevallen gewenst om -wanneer je een andere computer aan de modem hangt- even de modem te rebooten.
* Whieee vindt het overigens een frutoplossing -> daar zijn routers voor!
* Whieee vindt het overigens een frutoplossing -> daar zijn routers voor!
Launching containers into space
Bij mij werkt het zonder te rebooten, kan er ook niks aan doen.Ballebek schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:55:
[...]
Das geen onzin maatje, als je een normaal Casema modem hebt en geen router gaat ie het niet gelijk doen mits je je NIEUWE computer aansluit en daarna je modem reboot, staat zelfs in de gebruiksaanwijzing...
Verwijderd
mits1 (het ~, ~en)Ballebek schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:55:
[...]
Das geen onzin maatje, als je een normaal Casema modem hebt en geen router gaat ie het niet gelijk doen mits je je NIEUWE computer aansluit en daarna je modem reboot, staat zelfs in de gebruiksaanwijzing...
1 voorwaarde
mits2 (vz.)
1 [Belg.] op voorwaarde van, onder beding van
mits3 (vw.)
1 op voorwaarde dat
ten·zij (vw.)
1 behalve indien, indien niet [om uit te drukken dat een voorwaarde wordt uitgesloten] => tenware
Je verhaal is zinniger als je het juiste woord gebruikt. Nu zeg je feitelijk dat hij het niet gaat doen als je je nieuwe computer aansluit en het modem reboot. Maargoed... bij mij werkt het ook gewoon zonder het modem te rebooten. Afaik herkent casema het 'mac adres' van het modem (en dat is ook wat je activeert). Ze kunnen overigens wel zien wat het mac adres is van het apparaat wat achter het modem zit aangesloten.
Als je een woordenboek nodig hebt om een discussie te winnen loopt het een beetje uit de hand, in mijn bescheiden mening.
Verwijderd
ik begin mac os x, nu echt hatelijk te vinden, en eerlijk gezegd vind ik windows beter hoor, na al die netwerkproblemen, is er nu wééral iets, mijn dock. Willekeurig, wilt het dock niet meer vergroten, dus wanneer je met je muis erovergaat, blijft het gewoon hetzelfde, ik heb al verschillende topics gevonden hierover op het net, maar nergens staat er een duidelijk antwoord! En nee, kom niet af, "kijk naar je permissies, want dat heeft niks van zin
dit is btw, allemaal begonnen, na een heleboel updates binnen te halen
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 13:32 ]
Verwijderd
Waar is hier sprake van een discussie? De fout mits/tenzij wordt vaak gemaakt, dus ik probeer aan de gebruiker slechts aan te geven dat hij nu net niet zegt wat hij bedoelt. Hier is het wel duidelijk wat er bedoeld wordt, maar dat zal niet altijd het geval zijn...burne schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:26:
[...]
Als je een woordenboek nodig hebt om een discussie te winnen loopt het een beetje uit de hand, in mijn bescheiden mening.
Verwijderd
Heb je ook andere programma's draaien die mogelijk op wat minder mooie wijze om gaan met je dock? Dingen als virtual desktop managers en dingen die je dock van uiterlijk veranderen ofzo? Dat kan ook een oorzaak van problemen zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:03:
ik begin mac os x, nu echt hatelijk te vinden, en eerlijk gezegd vind ik windows beter hoor, na al die netwerkproblemen, is er nu wééral iets, mijn dock. Willekeurig, wilt het dock niet meer vergroten, dus wanneer je met je muis erovergaat, blijft het gewoon hetzelfde, ik heb al verschillende topics gevonden hierover op het net, maar nergens staat er een duidelijk antwoord! En nee, kom niet af, "kijk naar je permissies, want dat heeft niks van zin
Ik heb mijn macbook ook nog niet zo lang, maar ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad. OS X werkt wel aardig eigenlijk en het opzetten van het netwerk vind ik persoonlijk zelfs makkelijker gaan dan in windows. Uiteindelijk is netwerk gewoon netwerk qua instellingen en maakt het achterliggende OS niet zo veel uit. Alleen de plek waarop je dingen instelt is iets anders...
Verwijderd
Nope, niks, ik ga hem vanavond eens herinstallen, lol, nooit gedacht dat ik osx het "ooo zo stabiele os" ga herinstalleren....Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:39:
[...]
Heb je ook andere programma's draaien die mogelijk op wat minder mooie wijze om gaan met je dock? Dingen als virtual desktop managers en dingen die je dock van uiterlijk veranderen ofzo? Dat kan ook een oorzaak van problemen zijn.
Verwijderd
Ik heb 'm ook geherinstalleerd. Standaard staat er veel te veel zooi op die ik nooit zal gebruiken en die alleen maar disk ruimte inneemt. Een paar uur na het eerste spelen ermee heb ik dat gedaan...Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:48:
[...]
Nope, niks, ik ga hem vanavond eens herinstallen, lol, nooit gedacht dat ik osx het "ooo zo stabiele os" ga herinstalleren....
Dat jij er niet mee om kan gaan is niet de fout van osx.. :xVerwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:48:
[...]
Nope, niks, ik ga hem vanavond eens herinstallen, lol, nooit gedacht dat ik osx het "ooo zo stabiele os" ga herinstalleren....
Anyway, ik mag hopen dat je al wel bij je system preferences hebt gekeken?
Verwijderd
Ik kan er wel mee omgaan, en ja ik heb wel gekeken bij de instellingen, zo dom ben ik nu ook weer niet.Eswip schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:07:
[...]
Dat jij er niet mee om kan gaan is niet de fout van osx.. :x
Anyway, ik mag hopen dat je al wel bij je system preferences hebt gekeken?
Anyway,ik denk dat een clean install beter is, dan zo'n "ready-4-use", wanneer je hem koopt in de winkel, want er staat echt wel veel software op, die ik dus niet gebruik.
btw, werkt macosx, met een serial, activatie? Zoals xp? Want ik zie nergens een product-code hangen...
Ok, welkom op het 10 voor taal forumVerwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:24:
[...]
mits1 (het ~, ~en)
1 voorwaarde
mits2 (vz.)
1 [Belg.] op voorwaarde van, onder beding van
mits3 (vw.)
1 op voorwaarde dat
ten·zij (vw.)
1 behalve indien, indien niet [om uit te drukken dat een voorwaarde wordt uitgesloten] => tenware
Je verhaal is zinniger als je het juiste woord gebruikt. Nu zeg je feitelijk dat hij het niet gaat doen als je je nieuwe computer aansluit en het modem reboot. Maargoed... bij mij werkt het ook gewoon zonder het modem te rebooten. Afaik herkent casema het 'mac adres' van het modem (en dat is ook wat je activeert). Ze kunnen overigens wel zien wat het mac adres is van het apparaat wat achter het modem zit aangesloten.

Je begrijpt toch wat er staat?
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 03-11-2006 16:43 ]
Heel fijn dat jullie beiden gelijk willen hebben maar het heeft imo geen toegevoegde waarde hier.Ballebek schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:41:
[...]
Anders ga je je lekker rukken met je woordenboek![]()
En de sfeer wordt er ook niet beter op.
Moest er even uit.
Verwijderd
Ik geef je gelijk hier EclipX. Bij mij werkte Mac OS X ook niet goed met zijn factory install. Alles werkte tegen en ging traag, blokkeerde...Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:21:
[...]
Ik kan er wel mee omgaan, en ja ik heb wel gekeken bij de instellingen, zo dom ben ik nu ook weer niet.
Anyway,ik denk dat een clean install beter is, dan zo'n "ready-4-use", wanneer je hem koopt in de winkel, want er staat echt wel veel software op, die ik dus niet gebruik.
btw, werkt macosx, met een serial, activatie? Zoals xp? Want ik zie nergens een product-code hangen...
Na een verse install was dit allemaal opgelost!
Wat ik er toen aan gewijzigd heb van 'rare' instellingen weet ik niet, maar het was alleszins niet gezond. Sindsdien werk ik doodgraag met OS X en heb ik er mijn weg in gevonden.
Wat ik wel een negatief punt vind van OS X is het geheugenbeheer. Wegens omstandigheden heb ik mijn 2 GB ram nog altijd niet en zit ik te werken op 512 MB. Maar dat is echt onwerkbaar traag op sommige momenten. Daarin is Windows XP soepeler, kan je makkelijk met 512 MB ram soepel werken (tot op bepaalde hoogte natuurlijk).
En aan die mensen die zeggen dat OS X zonder fouten is: get a life! OS X is niet perfect. Het is gewoon een OS. Net zoals Windows XP.
Als die traag draait , heb je dan ook powerpc programma's draaien. je kunt via de activity monitor controleren. Powerpc programma's moeten ge-emuleerd worden met rosette. En dat is eenmaal traag met weinig geheugen.Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:59:
[...]
Ik geef je gelijk hier EclipX. Bij mij werkte Mac OS X ook niet goed met zijn factory install. Alles werkte tegen en ging traag, blokkeerde...
Na een verse install was dit allemaal opgelost!
Wat ik er toen aan gewijzigd heb van 'rare' instellingen weet ik niet, maar het was alleszins niet gezond. Sindsdien werk ik doodgraag met OS X en heb ik er mijn weg in gevonden.
Wat ik wel een negatief punt vind van OS X is het geheugenbeheer. Wegens omstandigheden heb ik mijn 2 GB ram nog altijd niet en zit ik te werken op 512 MB. Maar dat is echt onwerkbaar traag op sommige momenten. Daarin is Windows XP soepeler, kan je makkelijk met 512 MB ram soepel werken (tot op bepaalde hoogte natuurlijk).
En aan die mensen die zeggen dat OS X zonder fouten is: get a life! OS X is niet perfect. Het is gewoon een OS. Net zoals Windows XP.
Mijn ervaring is dat met 512 MB alles snel draait zolang het intel code is.
Verwijderd
Volgende vraag dan: Hoe kom ik van Microsoft AU Daemon af?4POX schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:14:
[...]
Als die traag draait , heb je dan ook powerpc programma's draaien. je kunt via de activity monitor controleren. Powerpc programma's moeten ge-emuleerd worden met rosette. En dat is eenmaal traag met weinig geheugen.
Mijn ervaring is dat met 512 MB alles snel draait zolang het intel code is.
Nope. Overigens moet je even 1 kunstje uithalen voor het opnieuw installeren, anders blijven al je oude instellingen gewoon staan. Je moet even je harddisk opnieuw formatteren. Je kunt 'Disk Utility' in het menu van de installer vinden, voordat je begint met de installatie. Hoe je een en ander doet staat in detail hier: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.htmlVerwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:21:
Als je 'm niet formatteert blijft je homedir intact, net zoals /Library en andere plekken met instellingen die je in de weg kunnen zitten.
Dingen die je weg kunt laten zijn printerdrivers, alle 78 talen behalve engels en nederlands, trial-software en de developers-utilities. X11 kan handig zijn, omdat je dan toegang hebt tot het merendeel van de software uit UNIX/linuxland. iLive zou ik wel in z'n geheel installeren, dat geeft toch een berg mogelijkheden.
Verwijderd
Ik begrijp dat ik het modem niet hoef te rebooten.Ballebek schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:41:
offtopic:
Als jij je eigen taal niet wenst te beheersen moet je dat zelf weten, maar kijk niet raar op als mensen je houden aan wat je schrijft...
Als jij je eigen taal niet wenst te beheersen moet je dat zelf weten, maar kijk niet raar op als mensen je houden aan wat je schrijft...
Maar... je kan er ook voor kiezen om vrijwel niets te installeren en dingen pas toe te voegen als je ze nodig hebt. iLife had ik in eerste instantie helemaal weggelaten, maar later heb ik er toch een paar dingetjes (iPhoto) van toegevoegd omdat ze gewoon handig zijn. Garageband is een leuk speeltje, maar imo echt een kandidaat om makkelijk enkele honderden MBs aan ruimte te besparen...burne schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:29:
[...]
Dingen die je weg kunt laten zijn printerdrivers, alle 78 talen behalve engels en nederlands, trial-software en de developers-utilities. X11 kan handig zijn, omdat je dan toegang hebt tot het merendeel van de software uit UNIX/linuxland. iLive zou ik wel in z'n geheel installeren, dat geeft toch een berg mogelijkheden.
Nog een vraagje... kent OS X dingen als schijfcompressie, zoals NTFS dat biedt? Ik vind dat onder windows een uitkomst voor dingen als documentatie en weinig gebruikte bestanden en het scheelt ook weer bergen met ruimte....
Verwijderd
Godver de Godver. Ik heb vanmiddag mijn MacBook binnen gekregen, ik was al wat eerder naar huis gegaan om het uit te proberen. Ik was natuurlijk helemaal blij en gelukkig. Zonder de adapter te gebruiken heb ik ong. een uurtje erop gezeten. Daarna heb ik de adapater erin gedaan en inplaats van een groen lichtje gaf hij een rood lichtje. K*T.
Ik dus terug naar de winkel, ondanks ik hem telefonisch heb besteld. (Apple=Apple) Zij konden mij niet helpen en gaven mij een telefoonnummer dat ik maar even moest bellen. Nummer gebeld, Apple daar kon mij ook niet helpen, wezen mij door naar Servicepunt in Arnhem! Ze wouden mij een nieuwe adapter sturen, mits ik mijn creditcard gegevens zou afstaan. Heb ik niet gedaan.
Ervan uitgaande dat mijn adapter kapot was, ben ik weer terug gegaan naar de winkel (Apeldoorn), van hun mocht ik nu wel even langs komen met de MacBook + adapter. Dat heb ik dus ook gedaan. We zijn er uiteindelijk achtergekomen dat het aan de batterij ligt, want zonder batterij geeft hij gewoon een groen licht. Tot die tijd moet ik dus gewoon zonder batterij werken!
KUT APPLE!
Iemand suggesties? Ik ben echt hopeloos... zo duur en zo veel geld. En dan dit!
Ik dus terug naar de winkel, ondanks ik hem telefonisch heb besteld. (Apple=Apple) Zij konden mij niet helpen en gaven mij een telefoonnummer dat ik maar even moest bellen. Nummer gebeld, Apple daar kon mij ook niet helpen, wezen mij door naar Servicepunt in Arnhem! Ze wouden mij een nieuwe adapter sturen, mits ik mijn creditcard gegevens zou afstaan. Heb ik niet gedaan.
Ervan uitgaande dat mijn adapter kapot was, ben ik weer terug gegaan naar de winkel (Apeldoorn), van hun mocht ik nu wel even langs komen met de MacBook + adapter. Dat heb ik dus ook gedaan. We zijn er uiteindelijk achtergekomen dat het aan de batterij ligt, want zonder batterij geeft hij gewoon een groen licht. Tot die tijd moet ik dus gewoon zonder batterij werken!
KUT APPLE!
Verwijderd
Ik begrijp het niet. Dat er een rood lichtje gaat branden wil alleen zeggen dat je batterij niet vol is, zodra ie vol is dan springt ie over op groen?Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:58:
Godver de Godver. Ik heb vanmiddag mijn MacBook binnen gekregen, ik was al wat eerder naar huis gegaan om het uit te proberen. Ik was natuurlijk helemaal blij en gelukkig. Zonder de adapter te gebruiken heb ik ong. een uurtje erop gezeten. Daarna heb ik de adapater erin gedaan en inplaats van een groen lichtje gaf hij een rood lichtje. K*T.
KUT APPLE!

Verwijderd
Nee, hij wou gewoon niet opladen. Voor een paar seconden ziet hij groen en daarna springt hij over op rood. Als je aan het opladen bent moet hij of groen of oranje zijn, maar niet rood! Het ligt aan de batterij.
Ik ben benieuwd hoe Apple dit wil gaan oplossen!!!!
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 18:12 ]
Ze sturen je een doosje met een accu. Die doe je in je laptop, en de stukke accu in het doosje. Daar zit nog een etiket bij, dat plak je over je adres, en lever je in op het postkantoor. Klaar, probleem de wereld uit.Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:11:
Overigens zou ik het prettig vinden als je een beetje zuinig bent met scheldwoorden en uitroeptekens. En ik ben niet de enige, denk ik.
Het idee met dat creditcard-nummer is dat ze je de adapter of accu in rekening brengen als je 'm niet binnen een week opstuurt. Het is dus slim om ze dat juist wel te geven, dan kost het je niets en gaat het omruilen een stuk sneller.
[ Voor 33% gewijzigd door burne op 03-11-2006 18:22 ]
Verwijderd
Ah, k, dat is in je vorige post niet echt naar voren gekomen. En hoe Apple dit gaat oplossen: breng m naar een Apple service centre, en laat ze het maar uitzoekenVerwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:11:
Nee, hij wou gewoon niet opladen. Voor een paar seconden ziet hij groen en daarna springt hij over op rood. Als je aan het opladen bent moet hij of groen of oranje zijn, maar niet rood! Het ligt aan de batterij.
Verwijderd
@ burne, het ligt niet aan de adapter. Het ligt aan de batterij, daar zijn we in de winkel achter gekomen. Beter lezen de volgende keer.
En btw, al zou het aan mijn adapter liggen, dan wilden ze mij ook niet gelijk een nieuwe opsturen.
En btw, al zou het aan mijn adapter liggen, dan wilden ze mij ook niet gelijk een nieuwe opsturen.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 18:21 ]
Verwijderd
Ik weet niet of je apple hier wel de schuld van kan geven.
Het eerste wat je moet doen met een nieuwe batterij is eigenlijk hem opladen. De electronica in de laptop en de batterij stelt zich dan in op jouw batterij en dan werken allerlei waarschuwingen beter. De batterij zou niet stuk moeten zijn omdat er in de batterij zelf ook een beveiliging zou moeten zitten voor te diep ontladen.
Wat gebeurt er als je de laptop met batterij gewoon aansluit op de oplader? Het kan zijn dat het even duurt voordat het opladen begint en dat hij daarom een andere kleur geeft? (Mijn telefoon deed dat ook de 1e keer... het duurde toen ook best lang voor hij aan het opladen begon)
Het eerste wat je moet doen met een nieuwe batterij is eigenlijk hem opladen. De electronica in de laptop en de batterij stelt zich dan in op jouw batterij en dan werken allerlei waarschuwingen beter. De batterij zou niet stuk moeten zijn omdat er in de batterij zelf ook een beveiliging zou moeten zitten voor te diep ontladen.
Wat gebeurt er als je de laptop met batterij gewoon aansluit op de oplader? Het kan zijn dat het even duurt voordat het opladen begint en dat hij daarom een andere kleur geeft? (Mijn telefoon deed dat ook de 1e keer... het duurde toen ook best lang voor hij aan het opladen begon)
De laatste keer dat ik op school zat waren 'accu' en 'batterij' synoniemen van elkaar, in ieder geval voor niet-technici. (een accu is een batterij bestaande uit secundaire cellen, en een batterij is een samenstelling van cellen die primair (eenmalig) of secundair (herlaadbaar) kunnen zijn.) Zoveel is het moderne Nederlands toch niet veranderd in twintig jaar? Dat 'accu' nu opeens een synoniem voor 'adapter' is?Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:19:
@ burne, het ligt niet aan de adapter. Het ligt aan de batterij,
Verwijderd
Mijn excuus burne, in alle haast heb ik te snel over je verhaal heengelezen. Het gaat idd. om een kapotte accu. Dus wat ik eigenlijk had moeten doen is de lader aan de MacBook moeten hangen, voordat ik aan de slag kon gaan met de MacBook?
Ik laat nu de adapter wat langer aan de MacBook hangen in de hoop dat hij op groen springt. Mocht dit nou niet lukken, zijn er dan misschien nog andere manieren om de 'accu' levend te krijgen?
Alvast bedankt.
Ik laat nu de adapter wat langer aan de MacBook hangen in de hoop dat hij op groen springt. Mocht dit nou niet lukken, zijn er dan misschien nog andere manieren om de 'accu' levend te krijgen?
Alvast bedankt.
Ehm, de magsafe gaat pas groen branden als de accu helemaal geladen is. Op het moment dat ie nog aan het laden is, is ie gewoon oranje. Loopt het batterijmetertje (of hoe je dat ook noemt) in je menubar ook niet op?

/edit: En wat meldt coconutbattery?

/edit: En wat meldt coconutbattery?
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 03-11-2006 20:11 ]
kan altijd gebeuren schoft.... de batterij omruil methode is anders kostenloos en snel, dus dat moet allemaal geen reden zijn tot het vervloeken van je macbook
@microsoft au daemon, die is mss van messenger of van office, moet je ff kijken door welke software hij mee opgestart wordt...
@microsoft au daemon, die is mss van messenger of van office, moet je ff kijken door welke software hij mee opgestart wordt...
Verwijderd
ik snap het niet, ik gebruik RITEK DVD-R en DATAWRITE DVD-R, heb 80% uitval! Branden jullie geen DVD's? Ligt het aan mijn DVD-Rs of aan de MacBook, ik krijg altijd een error tijdens het schrijven of soms tijdens het verifieren.
Was er een tijd geleden niet nog iemand die net hetzelfde probleem had? Volgens mij lag het daar aan een brakke dvd-brander van de MacBook.Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:53:
ik snap het niet, ik gebruik RITEK DVD-R en DATAWRITE DVD-R, heb 80% uitval! Branden jullie geen DVD's? Ligt het aan mijn DVD-Rs of aan de MacBook, ik krijg altijd een error tijdens het schrijven of soms tijdens het verifieren.
Ik moet zeggen dat ik gisteren 2 cd-rw's van philips heb geprobeerd te branden met een .nrg image, beide schijfjes 2x gebrand maar bij de check gaf hij aan dat ze niet gelukt waren en als ik ze eruit haalde en er weer in deed gaf hij aan dat hij ze niet meer kon lezen. Nu worden beide schijfjes automatisch ge-eject als ik ze er in doe ..Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:53:
Verder gaf de windows computer waar ik ze op wilde testen aan dat ze beide leeg waren .. Zou dit ook door de brander komen of?
Die kun je alleen met nero branden. Geen nero voor OS-X. Dus..Hercul3s schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:30:
een .nrg image
(Nou zijn er mensen die denken dat hernoemen genoeg is. Dat gaat vaak maar niet altijd op. Er is een tooltje om een en ander om te zetten op http://www.roland-illig.de/lang.delphi.nrg2iso.html)
Verwijderd
Kan mac os x, niet op NTFS schrijven?
, mijn externe schijf zit voor 160GB vol met muziek, en ik heb echt geen zin voor die schijf te formateren, zodat ik een mac-filesystem heb.
Bestaat er geen trukje, zodat mac toch op ntfs kan schrijven? Op FAT32 (usb-stick) lukt dat wel, dus waarom zou het niet kunnen via ntfs?
Bestaat er geen trukje, zodat mac toch op ntfs kan schrijven? Op FAT32 (usb-stick) lukt dat wel, dus waarom zou het niet kunnen via ntfs?
Ja, Mac OS kan wel naar NTFS schrijven. Ik kan met mijn iMac gewoon naar een gedeelde schijf in een windows bak schrijven hoor. En ja, die is NTFS formatted.
Blaffeh schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:54:
Ja, Mac OS kan wel naar NTFS schrijven. Ik kan met mijn iMac gewoon naar een gedeelde schijf in een windows bak schrijven hoor. En ja, die is NTFS formatted.

Windows doet dan nog steeds het wegschrijf werk, niet je appeltje
Open eens een terminal en tiep 'man mount_ntfs'.Kaspers schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 16:48:
Nee, Mac OS kan niet naar NTFS schrjiven.
code:
1
2
3
4
| WRITING There is limited writing ability. Limitations: file must be nonresident and must not contain any sparces (uninitialized areas); compressed files are also not supported. |
Prima, pak eens een file en kopieer deze naar een NTFS formatted volume.burne schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:39:
Open eens een terminal en tiep 'man mount_ntfs'.
code:
1 2 3 4 WRITING There is limited writing ability. Limitations: file must be nonresident and must not contain any sparces (uninitialized areas); compressed files are also not supported.

[ Voor 28% gewijzigd door Kaspers op 04-11-2006 18:11 ]
Verwijderd
aje ook nog iets over die dock:
Vandaag macosx opnieuw geinstalleerd, alle UPDATES binnegehaald, en boom!, 't werkte wééral niet, is volgens mij toch een software probleem... hopelijk brengt apple snel een update hiervoor
Vandaag macosx opnieuw geinstalleerd, alle UPDATES binnegehaald, en boom!, 't werkte wééral niet, is volgens mij toch een software probleem... hopelijk brengt apple snel een update hiervoor
Magnification staat wel aan mag ik 'hopenlijk' aannemen he ?
Als je niet formatteert blijven je instellingen staan. Heb je de schijf geformatteerd?Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:12:
aje ook nog iets over die dock:
Verwijderd
ja, ik heb 't geformateerd, & 't staat aan...
edit: op de apple forums heb ik 't ook gevraagd, ik krijg geen echt antwoord, zijn beetje de zelfde tips zoals ik hier krijg...
edit: op de apple forums heb ik 't ook gevraagd, ik krijg geen echt antwoord, zijn beetje de zelfde tips zoals ik hier krijg...
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 20:18 ]
Met Toast 7.1 kun je .nrg bestanden mounten, wat ik ook gedaan heb en vervolgens de bestanden gezien op mijn mac, daarna heb ik het geconverteerd naar .iso om in parallels te gebruiken, wat ook perfect ging. De stap van .nrg / .iso naar gebrande cd ging echter fout, je zou dan toch zeggen dat het aan de hardware ligt?burne schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 15:14:
[...]
Die kun je alleen met nero branden. Geen nero voor OS-X. Dus..
(Nou zijn er mensen die denken dat hernoemen genoeg is. Dat gaat vaak maar niet altijd op. Er is een tooltje om een en ander om te zetten op http://www.roland-illig.de/lang.delphi.nrg2iso.html)
[Edit: Verder heb ik de iso vervolgens met het "schijfhulpprogramma" geprobeerd te branden om te kijken of Toast misschien fout was, maar dit leidde tot dezelfde onbruikbare cd]
Afgezien daarvan, is er naast deze niet-werkende strategie ook nog een andere manier om een bootable-iso met windowsxp (het is een zelf gemaakte met sp2 en drivers erbij, vandaar de iso) via mijn mac te branden?
Ik heb overigens ook net even Garageband verwijderd met AppDelete, het scheelde meer dan 2Gb geloof ik
[ Voor 6% gewijzigd door Hercul3s op 04-11-2006 23:53 ]
Dan heb je alle sample loops en -sounds geinstalleerd, inclusief de tutorials. Overigens kun je nog wel een paar gig aan gratis samples vinden, met een beetje zoeken..Hercul3s schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:48:
Ik heb overigens ook net even Garageband verwijderd met AppDelete, het scheelde meer dan 2Gb geloof ik.
Even tussendoor een klein Mac OS X vraagje...
Hoe kan je mappen/bestanden rangschikken op type als je weergave "kolommen" of "lijst" hebt aan staan. Het rangschikken op type lukt me alleen bij "symbolen"... Iemand enig idee???
Hoe kan je mappen/bestanden rangschikken op type als je weergave "kolommen" of "lijst" hebt aan staan. Het rangschikken op type lukt me alleen bij "symbolen"... Iemand enig idee???
Dit topic is gesloten.