[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 6.160 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 08:48
Macbook discussietopic en Mini-FAQ

Specificaties
  • 1,83-GHz of 2,0-GHz Intel Core 2 Duo
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 2 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator 950
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 200 GB
  • Ingebouwde 54-Mbps AirPort Extreme-voorziening (802.11g) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • 1 FireWire 400- en 2 USB 2.0-poorten
  • iLife '06 en Mac OS X Tiger
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Over de MacBook

Inmiddels is de MacBook al een tijdje op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core 2 Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:

Het low-end model ( € 1099,- )
... heeft een Intel Core 2 Duo 1,83GHz processor, een 60 GB HD en een ComboDrive.
Het midden model ( € 1299,- )
... heeft een Intel Core Duo 2 GHz processor, een 80 GB HD en een SuperDrive.
Het high-end model ( € 1499,- ) is zwart
... heeft een Intel Core Duo 2 GHz processor, een 120 GB HD en een SuperDrive.

Veelgestelde vragen
Kan ik Windows XP op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is, sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform, mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • Boot camp (dual boot) - klik

Let op! Uit de licentievoorwaarden: dit is bèta software, de licentie verloopt op 30 september 2007 of bij de eerstvolgende commerciële release van de Apple Software (Leopard), welke eerder komt.
  • XOM (dual boot, open source) - klik

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
  • Parralels (Virtualisatie) - klik

Parralels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt de beta versie van Paralles ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.
Ik hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 6 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ik heb zelf een MacBook uit week 33 en heb er geen enkel probleem mee.

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Gelukkig komen ook hier steeds meer bezoekers die dik tevreden zijn met hun aanschaf.

Mijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Nee! Dit hoort eigenlijk niet, maar veel mensen hebben hier last van. Toch beweert Apple dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )

Wat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:

Argh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

Office / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies. Van Photoshop is ondertussen een beta versie van CS3 uitgebracht, wat wel een universal binary is. Microsoft brengt ergens in de tweede helft van 2007 de nieuwe Office 2008 uit.

Meer informatie? Klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geld voor alle nieuwe Intel Macs!

Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt.

Hoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!

Kan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* :N Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees! Kan dat niet makkelijker, dat ga ik vergeten! Ja, dat kan makkelijker, door dit tooltje te installeren (de beta versie op het moment van schrijven).

Je MacBook meenemen

TassenSleeves

Overstappen naar Mac

Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik ook!
Bij anderen had ik wel eens kort geproefd aan Mac OS X, maar nooit lang genoeg om er een echt goede mening over te vormen. Nu ik een tijdje mijn MacBook heb, gebruik ik de windows desktop computer steeds minder. Nu nog om de mail in duplo te ontvangen en te archiveren, maar als het zo door gaat denk ik dat ik echt afscheid ga nemen van windows.

In het begin was het wel even wennen. Vooral de toetsencombinaties moet je opnieuw leren. 'Appeltje'-Q om een programma af te sluiten in plaats van ALT-F4, option-`/e/u/i/n voor de àccêntëñ op woorden. Maar dit heb ik gek genoeg niet ervaren als frustrerend, en wil nu niet meer terug naar de toetsenbord-indelingen van windows.

Software is er meer dan genoeg te vinden. Voor (bijna) alles is wel een vervanging te vinden voor wat Windows je biedt. Ook Microsft helpt zelf ook een handje mee met Office Mac 2004 ;) Voor een verzameling programma's die mede GoT-ters gebruiken kun je terecht in het onmisbare tools en software voor apples topic.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap. Ook Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik!

Links van Apple

Plaatjes

Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?

Reviews

Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'. Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:

Wat vinden de GoT-ters?

Poll: Heb je problemen met je MacBook?
Nee, alles werkt perfect!
Nee, alles werkt perfect maar wel pas na het omruilen/terugsturen van de eerste!
Ja, 1 probleem
Ja, 2 problemen
Ja, 3 of meer problemen
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=142315&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Draai jij de nieuwe MacBook firmware update?
Ja, en hij is flink koeler en stil
Ja, en hij is koeler maar maakt lawaai
Nee
Ik w8 eerst nog af wat de ervaringen zijn
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=142718&layout=2&sort=prc

Poll: Wat voor een MacBook heb jij?
Witte Core Duo 1.83 Ghz
Witte Core Duo 2.0 Ghz
Zwarte Core Duo 2.0 Ghz
Witte Core 2 Duo 1.83 Ghz
Witte Core 2 Duo 2.0 Ghz
Zwarte Core 2 Duo 2.0 Ghz
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=162011&layout=2&sort=prc

Topicregels

Met dank aan Red, Canaria, Gangsteroo en SnoRt voor de eerste 6 delen :)

Updates
17-1: Verwijzing naar fout onmisbare tools topic gefixed
26-2: Vraag over opstartgeluid opgenomen

Veel plezier!

[ Voor 4% gewijzigd door DRvDijk op 26-02-2007 08:23 . Reden: Link-fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-03-2024
Mooi zooo! Alweer deel 7!Lets get it started :P

Ben op zoek gegaan naar een externe harde schijf. Moet een keuze maken tussen een Lacie en een WD passport. Wat zijn jullie ervaringen met deze disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109040

2nd post! :)

@TS: het linkje naar het onmisbare-tools-topic verwijst naar een tecra topic:

De Toshiba Tecra A7-243 of de Asus G2PC 7R001M?

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 109040 op 17-01-2007 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mooie OP weer.
Ben ik nou de enigste met een Core Duo 2.0ghz zwart? :o :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109040

Beta schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:06:
Mooie OP weer.
Nee, je bent de enige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ja.. jij bent het zwarte schaap van de familie :)

Mooie OP..

Om hier verder wat zinnigst neer te zetten moet ik nog even wachten.. Macbook besteld.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
:/ :P bedankd weer wad geleerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Mooie OP weer.
Staat er in de OP niet een linkje naar flickr fotos van iemands zwarte macbook? dus tenzij jij Gangstaroo bent: nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:25
Mooie TS hoor Daan, zeker voor een apple nieuweling :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoe zit het nu met die whine (cpu)? Wordt die offcieel erkent door Apple, en kan er nu iets aan gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
F e r o x schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:19:
Hoe zit het nu met die whine (cpu)? Wordt die offcieel erkent door Apple, en kan er nu iets aan gedaan worden?
Geen idee, maar: Doorzoek de vorige topics ff. Open bijvoorbeeld deel 6, en typ in de quicksearch: whine. Volgens mij kun je dan best wat vinden.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
Had ik al eens gedaan, maar er kwam niets interessants naar boven. Daarom wil ik nog eens vragen naar nieuwe ervaringen. Er moeten hier wel mensen aanwezig zijn die de 'whine' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb een klein probleempje met mn macbook (denk ik). Ik gebruik mn macbook zo goed als altijd met de adapter ingeplugd. Wanneer de batterij vol is, verandert het lampje op de magsafe van oranje naar groen. Nu is dit lampje opeens weer teruggesprongen naar oranje, zonder dat de adapter er uit geweest is.
Wanneer ik mn macbook een tijdje op de accu laat werken (wat gewoon prima gaat), en m daarna weer inplug aan de adapter, laadt ie wel gewoon op maar hij schakelt vervolgens niet over naar het groene lampje. Ook het icoontje rechtsbovenin geeft aan dat hij nog steeds aan het opladen is, maar geeft geen verwachte tijd meer (er staat alleen 'calculating', en dat blijft er dan ook staan).
Ik weet niet echt of het een probleem is, maar ik ben een beetje bang dat ik straks mn accu aan het verpesten ben. Iemand ervaring met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-04 20:27
F e r o x schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:19:
Sinds de update aan het eind van de zomer geen whine meer te bekennen en de macbook is ook een stuk koeler. Hij maakt wel wat meer herrie zo nu en dan; de fan springt eerder aan dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Mooie OP weer.
Ik heb er ook eentje, net even aangeklikt in de poll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 17-03 08:48
Anoniem: 109040 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:41:
2nd post! :)

@TS: het linkje naar het onmisbare-tools-topic verwijst naar een tecra topic:

De Toshiba Tecra A7-243 of de Asus G2PC 7R001M?
Gefixed! :)
Kaspers schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:13:
Mooie TS hoor Daan, zeker voor een apple nieuweling :P.
Thanx Koos ;) Tsja, nieuweling, maar dol enthousiast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23891

Ibix schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 07:41:
Mooi zooo! Alweer deel 7!Lets get it started :P

Ben op zoek gegaan naar een externe harde schijf. Moet een keuze maken tussen een Lacie en een WD passport. Wat zijn jullie ervaringen met deze disks?
Ik zie dat je een passport wil dus een mobiele schijf. Daar zijn echter nog veel varianten van. Ga je voor design of wil je een schijf die wat kan hebben (LaCie Rugged).
Ik zou voor een LaCie gaan (heb ik ook) aangezien die ook FireWire schijven hebben. FireWire is sneller en is te gebruiken als bootschijf. Er zijn ook modellen die zowel USB als FireWire hebben maar die zijn weer wat duurder. Hangt ook af of alle computers beschikken over FireWire en/of USB waarop je de schijf gaat gebruiken. Verder bestaan er ook nog snellere schijven (7200rpm ipv 5400rpm) maar is weer duurder.
Ik zou zeggen kijk op http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10036
Genoeg keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Nero85 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:46:
Ik heb een klein probleempje met mn macbook (denk ik). Ik gebruik mn macbook zo goed als altijd met de adapter ingeplugd. Wanneer de batterij vol is, verandert het lampje op de magsafe van oranje naar groen. Nu is dit lampje opeens weer teruggesprongen naar oranje, zonder dat de adapter er uit geweest is.
Wanneer ik mn macbook een tijdje op de accu laat werken (wat gewoon prima gaat), en m daarna weer inplug aan de adapter, laadt ie wel gewoon op maar hij schakelt vervolgens niet over naar het groene lampje. Ook het icoontje rechtsbovenin geeft aan dat hij nog steeds aan het opladen is, maar geeft geen verwachte tijd meer (er staat alleen 'calculating', en dat blijft er dan ook staan).
Ik weet niet echt of het een probleem is, maar ik ben een beetje bang dat ik straks mn accu aan het verpesten ben. Iemand ervaring met dit probleem?
Het kan zijn dat de batterij even moet opgeladen worden als je hem voor lange tijd aan de stekker gebruikt hebt. De batterij ontlaadt vanuit zichzelf namelijk (erg traag, maar toch genoeg om invloed te hebben na langere periode).
Dit is normaal gezien niets om schrik van te hebben. Wat je kan doen is je batterij eens calibreren.
Dit doe je als volgt:
Volledig opladen
Gebruiken tot hij uitvalt
5u (of meer) laten staan
Dan opladen (je kan er ook op werken dan)

De Macbook zal dan zijn batterijcapaciteit wat beter leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Die van mij sprinkt ook van groen naar oranje na vanloop van tijd (paar dagen) maar in het boekje staat dat het normaal is dat hij tot 95% springt en zichzelf daarna weer naar 100% op laad, en bij mij gebeurd dit ook.
Ik denk dat je de batterij als een soort levend mechanisme moet zien die altijd actief moet blijven, dus als de batterij maanden lang niets doet en alleen maar op 100% blijft staan zou het zeker niet goed zijn voor de batterij.

alleen het onderstaande verhaal herken ik niet van mijn MacBook, misschien iemand anders hier of ik zou anders even langs een Apple service punt toe gaan.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 07:53
Dit komt omdat je Mac functioneerd als druppellader.

Dit is namelijk beter voor je accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteren windows proberen te installeren dmv bootcamp. Eerste gedeelte gaat goed, maar bij het tweede gedeelte gaat het mis. Hij zegt dat hall.dll mist of beschadigd is. Geen probleem als ik weer osx kan gebruiken, maar het probleem is dat hij de cd niet meer eject en automatisch van cd start. Dus ik kan niet meer in osx komen. Iemand een manier om de cd eruit te kunnen krijgen.

Heb al alt+appletje+O+F gebruikt, maar dat schijnt onder intel macs niet te werken (logica ontbreekt imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190778

Bij mij duurt het ook een eeuwigheid voordat het oranje lampje, naar groen springt. Bij mij blijft hij altijd lang steken op 99%. Na verloop van tijd is hij dan eindelijk helemaal vol. Niet al te veel druk om maken en gewoon lekker doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Laatst online: 15-04 16:15
magnifor schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:08:
Gisteren windows proberen te installeren dmv bootcamp. Eerste gedeelte gaat goed, maar bij het tweede gedeelte gaat het mis. Hij zegt dat hall.dll mist of beschadigd is. Geen probleem als ik weer osx kan gebruiken, maar het probleem is dat hij de cd niet meer eject en automatisch van cd start. Dus ik kan niet meer in osx komen. Iemand een manier om de cd eruit te kunnen krijgen.

Heb al alt+appletje+O+F gebruikt, maar dat schijnt onder intel macs niet te werken (logica ontbreekt imo).
Als het goed is kan je opstarten met de muisknop (waarschijnlijk ook wel met de touchpad) ingedrukt, hij hoort dan de cd eruit te gooien namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Mikey NL op 18-01-2007 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

magnifor schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:08:
De intel-macs hebben geen OpenFirmware maar EFI, en dus is booten naar OpenFirmware geen optie.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 21:56

Xe0n

^ Me

Mooie OP weer.
Nee dat ben je niet :D

Hier een website speciaal voor onze macbooks -> http://www.blackmacbook.com/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
oscar schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:04:
[...]

Sinds de update aan het eind van de zomer geen whine meer te bekennen en de macbook is ook een stuk koeler. Hij maakt wel wat meer herrie zo nu en dan; de fan springt eerder aan dan voorheen.
Tja, ik heb die update gedaan en mijn whine is niet verdwenen. Daarom vroeg ik of er hardware-matig gerepareerd wordt door Apple.

ps: ik ben ook de eigenaar van een zwart exemplaar (2 ghz., 2 giga ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140057

Misschien een tikkeltje offtopic, maar wanneer kunnen we weer nieuwe uitvoeringen van de apple notebooks verwachten? De vorige keer werden ze na 6 maanden vervangen.
De huidige zijn uitgekomen half september als ik me niet vergis.
Dus dat zou nu zijn eind februari? (zo lang zou ik nog wel kunnen wachten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Anoniem: 140057 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 01:34:
Misschien een tikkeltje offtopic, maar wanneer kunnen we weer nieuwe uitvoeringen van de apple notebooks verwachten? De vorige keer werden ze na 6 maanden vervangen.
De huidige zijn uitgekomen half september als ik me niet vergis.
Dus dat zou nu zijn eind februari? (zo lang zou ik nog wel kunnen wachten :P)
Product: MacBook
Last Release: November 08, 2006
Days Since Update: 71 (Average = 176)
Recommendation: Neutral - Mid product cycle

Dit komt uit de Buyer's Guide van Macrumors (http://buyersguide.macrumors.com)
Aangezien Apple updates nooit aankondigd, kun je nooit zeker weten wanneer de MacBook weer vernieuwd zal worden, maar zoals het er nu uitziet, zit de MacBook nog niet op de helft van zijn gemmiddelde update-cyclus.
In principe is het nu dus gewoon 'veilig' om een MacBook te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebytes
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-04 23:17
F e r o x schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:42:
[...]

Tja, ik heb die update gedaan en mijn whine is niet verdwenen. Daarom vroeg ik of er hardware-matig gerepareerd wordt door Apple.

ps: ik ben ook de eigenaar van een zwart exemplaar (2 ghz., 2 giga ram)
bij mij was sshMBP de oplossing voor de whine, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30229

Deze schakelt de C4 Power module uit, dat wil zeggen dat de powersaving module niet word geladen wat dus wel resulteerd in hoger energie vebruik maar hier heb ik nog maar weinig van vernomen.

Waarschijnlijk is het enige wat apple moet doen is de powersaving mode op c2 of c3 zetten om de whine uit te schakelen.

Edit:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_high_pitch_noises

Hier gaat het over de thinkpads, maar de macbook heeft het exact hetzelfde probleem. (weet niet als dit bij c2d zo is)

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebytes op 19-01-2007 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Woei! Hij is er :*) Ben nu al verliefd op het 2-vinger-scrollen.. wat ideaal is dat!

/happy :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Mikey NL schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:59:
[...]

Als het goed is kan je opstarten met de muisknop (waarschijnlijk ook wel met de touchpad) ingedrukt, hij hoort dan de cd eruit te gooien namelijk.
Heel erg bedankt. Hij is er uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Precies datzelfde heb ik ook, ik maak me er niet druk om. Er lijkt niks echt fout te gaan, hij laad op en daar gaat het om.

Als hij stuk gaat zie ik weer wel :)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-04 19:55
Om Nero85 maar eens gedeeltelijk te quoten:

Ik heb een klein probleempje met mijn macbook (denk ik).

Specs:
Apple MacBook White (MA700*/A)
Intel Core 2 Duo
2GB RAM / 80GB HD (op de 2GB ram na zijn het de standaard specs :+ )

En dan nu het vermoedelijke probleem:

Tijdens het gebruik van de macbook, zowel op de accu als ac adapter, heb ik het idee dat de processor zich niet terug schaalt naar een lagere kloksnelheid (tussen de 1.0 en 2.0 GHz).

Nu kon ik dit op mijn oude MacBook Black 2Ghz (Core Duo, geen C2D) altijd mooi zien door gebruik te maken van het programma "Core Duo Temp".

Het probleem is nu dat als ik ditzelfde programma op mijn nieuwe macbook installeer geen wijzigingen in de kloksnelheid waarneem.
De CPU draait ten alle tijden op 2.0Ghz. Ook tijdens complete idle toestand (minder dan 1% load).

Hebben andere gebruikers hier ook last van of kunnen jij mij een ander programma aanraden waarmee het ook mogelijk zou moeten zijn om de kloksnelheid van de MacBook Core 2 Duo uit te lezen.

Daarnaast vroeg ik me af of het soms mogelijk is om met een programma (of widget/combinatie) zelf de kloksnelheid te regelen. (Een programma vergelijkbaar met de Intel SpeedStep software op de Centrino's)

Anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

In september heb ik een iMac 20" c2d gekocht en nu wil ik eigenlijk graag een Macbook kopen alleen ben ik bang dat deze direct upgedate wordt nadat ik hem gekocht heb. Ik had dat ook met mijn iPod die een dag nadat ik hem besteld had 'vernieuwd' werd. Apple deed erg moeilijk om het te vervangen (ipod promo) dus ik heb het maar zo gelaten.

Nu wil ik dus graag een macbook maar als Leopard en iLife07 er volgende maand ineens zijn grijp ik weer mis. Ik heb de laptop niet direct nodig alleen zou ik het wel erg handig vinden.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 18:51
Het hangt ervan af hoe lang je wilt wachten. Het kan best nog een half jaar duren voordat iLife 07 daadwerkelijk verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Bigg Balls schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:15:
In september heb ik een iMac 20" c2d gekocht en nu wil ik eigenlijk graag een Macbook kopen alleen ben ik bang dat deze direct upgedate wordt nadat ik hem gekocht heb. Ik had dat ook met mijn iPod die een dag nadat ik hem besteld had 'vernieuwd' werd. Apple deed erg moeilijk om het te vervangen (ipod promo) dus ik heb het maar zo gelaten.

Nu wil ik dus graag een macbook maar als Leopard en iLife07 er volgende maand ineens zijn grijp ik weer mis. Ik heb de laptop niet direct nodig alleen zou ik het wel erg handig vinden.

Suggesties?
Ik denk dat leopard echt niet voor april verkrijgbaar is..

Hier kan je zien wanneer producten voor het laatst zijn ge-update

http://buyersguide.macrumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Appelaars,

Nog even een vraagje.. heeft Tiger ook de mogelijkheid tot Hibernate. Dus dat hij niet alleen op sluimer staat, maar echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Falcon schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 15:03:
Nog even een vraagje.. heeft Tiger ook de mogelijkheid tot Hibernate. Dus dat hij niet alleen op sluimer staat, maar echt uit?
Doet 'ie zelfs standaard. Als je 'm dichtklapt duurt het een seconde of tien totdat 'ie echt in sleep gaat. In die tijd maakt 'ie een diskimage. Als nu je accu leegraakt en je 'm weer aan de lader hangt duurt het even voordat 'ie wakker wordt terwijl 'ie de image leest en zichzelf restored.

Als je het af wilt dwingen: http://www.apple.com/down...ard/status/deepsleep.html

En een tip: klik na het aanklikken van het maantje even (snel) op je desktop, zodat de widgets weer sluiten. Anders klik je direct na het wekken deep sleep nogmaals aan, en gaat je macbook weer tukken. Dat leverde in het begin de nodige vloeken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

burne schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:02:
[...]

Doet 'ie zelfs standaard. Als je 'm dichtklapt duurt het een seconde of tien totdat 'ie echt in sleep gaat. In die tijd maakt 'ie een diskimage. Als nu je accu leegraakt en je 'm weer aan de lader hangt duurt het even voordat 'ie wakker wordt terwijl 'ie de image leest en zichzelf restored.

Als je het af wilt dwingen: http://www.apple.com/down...ard/status/deepsleep.html

En een tip: klik na het aanklikken van het maantje even (snel) op je desktop, zodat de widgets weer sluiten. Anders klik je direct na het wekken deep sleep nogmaals aan, en gaat je macbook weer tukken. Dat leverde in het begin de nodige vloeken op.
Man o man, ik wordt hier steeds blijer! :) .. Is dan niks mis met MacOS X?... Ik krijg er helemaal zin in!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bigg Balls schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:15:

Suggesties?
Die software kun je gewoon updaten, dus dat is niet zo'n groot probleem. De Macbook zelf is nog redelijk recent veranderd, dus ik denk dat een volgende verandering nog wel eventjes op zich laat wachten.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Wat hebben jullie onder de MacBook liggen als je ermee op bed werkt? :z

Volgens het boekje mag je 'm niet op een kussen leggen ivm de airflow, maarja, wat weet zo'n boekje nou :) Ik heb nu een kussen, sleeve, MacBook. Temp ligt zo rond de 62 graden, op bureau rond 55-60, dus scheelt niet veel. Geen probleem, of kan 'gebrek aan airflow' nog andere problemen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203677

Underworld schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:32:
Ik denk dat je de batterij als een soort levend mechanisme moet zien die altijd actief moet blijven, dus als de batterij maanden lang niets doet en alleen maar op 100% blijft staan zou het zeker niet goed zijn voor de batterij.
Het materiaal waarin alle electrische energie zit opgeslagen, veranderd ook naarmate je de batterij heel lang druppellaad (erin laat zitten terwijl je op netstroom werkt). Materiaal eigenschappen veranderen en daardoor ook de op en ontlaad mogelijkheden/snelheden. Resultaat: capaciteit verlies en die 100% haal je niet meer... :/

Ander vraagje, misschien al iets eerder over geschreven... :+
Wanneer je MacOSX en WinXP allebei naar de gemeenschappelijke partitie laat verwijzen, bijv om map mijn documenten te plaatsen, welke mapstructuur is dan dominant? Standaard die van WinXP waarschijnlijk, maar ik vraag het toch maar.

ga switchen naar Macbook 2.0 wanneer Leopard uitkomt, dat is in april hopelijk...toch :? ?

Woops 7(8)7 had nog even niet de rest gelezen en gereageerd op een comment van n pagina terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 203677 op 21-01-2007 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:44
burne schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:02:
[...]

Voor zover ik weet pakt hij normaal gesproken gewoon de sluimerstand/sleep als je hem dichtdoet, en geen software suspend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MikeN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:22:
Voor zover ik weet pakt hij normaal gesproken gewoon de sluimerstand/sleep als je hem dichtdoet, en geen software suspend?
Dan heb je niet gelezen wat ik schreef.
Prior to your system entering sleep, Safe Sleep automatically saves the contents of main memory?such as desktop settings, open applications, and other work in progress?to the hard drive. In the event the battery becomes completely depleted while the system is asleep, the computer will shut down. But when a power adapter is connected or a freshly charged battery is installed, the PowerBook can be restarted and it will automatically return to the desktop state that existed prior to entering sleep.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302477
Safe Sleep staat standaard aan op de meeste recente Apple notebooks aan, en fungeert dus als 'extra' vangnet voor de 'normale' sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Tr1gg3R schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 00:41:
En dan nu het vermoedelijke probleem:

Tijdens het gebruik van de macbook, zowel op de accu als ac adapter, heb ik het idee dat de processor zich niet terug schaalt naar een lagere kloksnelheid (tussen de 1.0 en 2.0 GHz).

Nu kon ik dit op mijn oude MacBook Black 2Ghz (Core Duo, geen C2D) altijd mooi zien door gebruik te maken van het programma "Core Duo Temp".

Het probleem is nu dat als ik ditzelfde programma op mijn nieuwe macbook installeer geen wijzigingen in de kloksnelheid waarneem.
De CPU draait ten alle tijden op 2.0Ghz. Ook tijdens complete idle toestand (minder dan 1% load).

Hebben andere gebruikers hier ook last van of kunnen jij mij een ander programma aanraden waarmee het ook mogelijk zou moeten zijn om de kloksnelheid van de MacBook Core 2 Duo uit te lezen.

Daarnaast vroeg ik me af of het soms mogelijk is om met een programma (of widget/combinatie) zelf de kloksnelheid te regelen. (Een programma vergelijkbaar met de Intel SpeedStep software op de Centrino's)

Anyone? :)
Ik heb last van precies hetzelfde probleem... Weet iemand hier wat op???

[ Voor 8% gewijzigd door BurkaN op 21-01-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BurkaN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:33:
Ik heb last van precies hetzelfde probleem... Weet iemand hier wat op???
Ja. Gewoon negeren. Het 'probleem' is dat je een app gebruikt die pure poep ergens uit een register leest. De hele interface is met 10.4.4 ofzo geschrapt en heeft ooit enkel betrouwbaar gewerkt op G5's met de juiste stepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-04 19:55
burne schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:05:
[...]

Ja. Gewoon negeren. Het 'probleem' is dat je een app gebruikt die pure poep ergens uit een register leest. De hele interface is met 10.4.4 ofzo geschrapt en heeft ooit enkel betrouwbaar gewerkt op G5's met de juiste stepping.
Euhm.... weet je dat nu wel zeker?

We hebben het hier namelijk over de Intel Core 2 Duo processor (geen G5), daarnaast werkt dit programma zeer goed op de Core Duo processoren.

Core Duo Temp is een vrij bekend programma juist voor de temp en clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Nu online
burne schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:05:
[...]

Toch vreemd dat die desbetreffende app eerst heel goed heeft gewerkt en nu opeens alleen 2.0 ghz aangeeft. Maarja... iemand anders nog enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158579

BurkaN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:06:
[...]

Toch vreemd dat die desbetreffende app eerst heel goed heeft gewerkt en nu opeens alleen 2.0 ghz aangeeft. Maarja... iemand anders nog enig idee?
Dit is op het discussions forum van Apple.com zelf ook te lezen. Ik meende sinds de 10.4.8 update wordt er praktisch nauwelijks of zelfs helemaal niet meer teruggeschakeld naar een lagere kloksnelheid.
Of dit ten grondslag ligt aan die 'whine' problemen waar veel macbook gebruikers over klaagden weet ik zo niet. De 'speedstepping' is namelijk ook in de Terminal uit te lezen middels een bepaald commando (te vinden op die betreffende fora) Ik heb dit op mijn CoreDuo ook geprobeerd en die bleef ook gewoon op 2.0 GHz draaien, al is dit dan wel een iMac. Ik weet niet of er inmiddels wat veranderd is in bepaalde firmware, maar heb o.a. gelezen dat mensen daardoor (sinds 10.4.8) ook een minder lange accuduur hadden.
Nogmaals dit is al even terug, maar zoek op 'CoreDuo Temp' en je vind op dat bewuste forum veel info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Nu online
Anoniem: 158579 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:22:
[...]

Dit is op het discussions forum van Apple.com zelf ook te lezen. Ik meende sinds de 10.4.8 update wordt er praktisch nauwelijks of zelfs helemaal niet meer teruggeschakeld naar een lagere kloksnelheid.
Of dit ten grondslag ligt aan die 'whine' problemen waar veel macbook gebruikers over klaagden weet ik zo niet. De 'speedstepping' is namelijk ook in de Terminal uit te lezen middels een bepaald commando (te vinden op die betreffende fora) Ik heb dit op mijn CoreDuo ook geprobeerd en die bleef ook gewoon op 2.0 GHz draaien, al is dit dan wel een iMac. Ik weet niet of er inmiddels wat veranderd is in bepaalde firmware, maar heb o.a. gelezen dat mensen daardoor (sinds 10.4.8) ook een minder lange accuduur hadden.
Nogmaals dit is al even terug, maar zoek op 'CoreDuo Temp' en je vind op dat bewuste forum veel info.
Bedankt! Ik denk dat het inderdaad aan 10.4.8 ligt. Ik heb namelijk ook een minder lange accuduur! Maarja...nu weet ik in ieder geval waar het aan ligt. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BurkaN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:06:
Net zoals Core Duo Temp altijd de goede temperatuur aangeeft. Iemand klaagt dat 'ie z'n benen brandt aan z'n MacBook maar CDT zegt dat de CPU 35 graden is.

Het gaat over een aantal kernel-extensies. IOPlatformPluginFamily.kext, ACPI_SMC_Platformplugin, een zelf-verhackte ACPI-driver uit de BSD sourcetree, patches tegen de kernel, wijzigingen in 10.4.3, 10.4.4 en 10.4.8. SpeedIt (wat weer door CDT gebruikt wordt) is geen open source (en de maker lijkt zich op maken om er geld mee te verdienen) en sinds 10.4.8 is alles sowieso stuk.

Als je er wel chocola van weet te maken: er zijn een tiental developers die met smart zitten te wachten op iemand die precies weet hoe het zit.

'sysctl hw.cpufrequency' heeft overigens nooit zo gewerkt. Is het ook helemaal niet voor bedoeld. sysctl's zijn BSD systemcalls zodat andere software kan achterhalen in wat voor omgeving ze draaien. Alle CTL_HW-sysctl's zijn readonly en veranderen niet.

Oh. En nog een punt: Speedstep is nog altijd actief. Zonder enig actief powermanagement zou je accu in anderhalf tot twee uur leeg zijn, draait je fan altijd op maximaal toerental en wordt je CPU altijd een graad of vijfenzeventig.

[ Voor 19% gewijzigd door burne op 21-01-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Nu online
burne schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:37:
[...]

Net zoals Core Duo Temp altijd de goede temperatuur aangeeft. Iemand klaagt dat 'ie z'n benen brandt aan z'n MacBook maar CDT zegt dat de CPU 35 graden is.

Het gaat over een aantal kernel-extensies. IOPlatformPluginFamily.kext, ACPI_SMC_Platformplugin, een zelf-verhackte ACPI-driver uit de BSD sourcetree, patches tegen de kernel, wijzigingen in 10.4.3, 10.4.4 en 10.4.8. SpeedIt (wat weer door CDT gebruikt wordt) is geen open source (en de maker lijkt zich op maken om er geld mee te verdienen) en sinds 10.4.8 is alles sowieso stuk.

Als je er wel chocola van weet te maken: er zijn een tiental developers die met smart zitten te wachten op iemand die precies weet hoe het zit.

'sysctl hw.cpufrequency' heeft overigens nooit zo gewerkt. Is het ook helemaal niet voor bedoeld. sysctl's zijn BSD systemcalls zodat andere software kan achterhalen in wat voor omgeving ze draaien. Alle CTL_HW-sysctl's zijn readonly en veranderen niet.

Oh. En nog een punt: Speedstep is nog altijd actief. Zonder enig actief powermanagement zou je accu in anderhalf tot twee uur leeg zijn, draait je fan altijd op maximaal toerental en wordt je CPU altijd een graad of vijfenzeventig.
Ik heb werkelijk totaal niet begrepen wat je zegt/bedoeld????!! Iemand in 'gewoon' ABN?
8)7 :? 7(8)7 8)7 :? 7(8)7 8)7 :? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

BurkaN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:34:
[...]
Ik heb werkelijk totaal niet begrepen wat je zegt/bedoeld????!! Iemand in 'gewoon' ABN?
[knip]
Zie het maar als de dll hell in Windows, alleen is dit iets gecontroleerde. Verschillende versies van de kernal modules kunnen er voor zorgen dat bepaalde informatie op een andere manier of wel helemaal niet meer kunnen worden opgevraagd. Ook kunnen bepaalde modules zijn 'weggelaten' door Apple waadoor je er ook niks meer mee kan. Als software gebruik maakt van deze modules zal deze niet correct of helemaal niet meer werken. Dat is wat burne ongeveer zegt.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
Heb sinds gisteren last van een flikkerend scherm bij het starten van mijn MacBook (black). Zoeken leverde wat postings op in het vorige discussietopic:
Anoniem: 37526 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 08:14:
Ik merkte net een lichte beeldschermflikker op, op netstroom en met brightness volledig up. Nu vind ik dit niet erg, maar ik wil toch even zeker zijn dat dit niet erger gaat worden.

Is dit de bekende flikker-of-doom?
Heb er dus zelf ook last van. Alsof de "brightness een paar standjes donkerder wordt en dan weer wat lichter". Gebeurt in het eerste kwartier/half uur dat de MacBook aan staat, met brightness op volle sterkte. Zag dat mad_boy1986 er ook last van had. Heeft iemand hier al wat meer informatie over? Reden om me zorgen te maken of even langs de Apple Store te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

oscar schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:51:
Heb sinds gisteren last van een flikkerend scherm bij het starten van mijn MacBook (black). Zoeken leverde wat postings op in het vorige discussietopic:

[...]

Heb er dus zelf ook last van. Alsof de "brightness een paar standjes donkerder wordt en dan weer wat lichter". Gebeurt in het eerste kwartier/half uur dat de MacBook aan staat, met brightness op volle sterkte. Zag dat mad_boy1986 er ook last van had. Heeft iemand hier al wat meer informatie over? Reden om me zorgen te maken of even langs de Apple Store te gaan?
Idd. Is de laatste tijd wat minder frequent voorgekomen, maar als het voorkomt is het wel de moeite; soms zit hij een volle minuut te flikkeren...
Lijkt me ook wat lastig om met dat probleem naar de Apple Store langs te gaan omdat je het hun niet kan tonen... (zal natuurlijk niet flikkeren wanneer hij het wel moet doen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
Anoniem: 132776 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:58:
Lijkt me ook wat lastig om met dat probleem naar de Apple Store langs te gaan omdat je het hun niet kan tonen... (zal natuurlijk niet flikkeren wanneer hij het wel moet doen >:) )
Tja, met dat probleem zat ik dus en was benieuwd of een van jullie er al mee terug naar de winkel was gegaan. Ik zal deze week eens teruggaan en vragen of het een bekend probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-04 10:07
Ik als macnoob ben (ook) van plan een Macbook aan te schaffen. Al flink ingelezen en word alsmaar enthousiaster. Echter, enkele vragen zit ik nog mee

1) Binnenkort komt Leopard uit. Mocht ik daarop over willen stappen, hoe gaat dat in zijn werk? OS kopen in de Apple store en installeren maar? En is de prijs vergelijkbaar met de Vista's?

2) Ik speel eigenlijk geen games, behalve Pro Evolution Soccer (tegen vrienden). Is dat een beetje te doen op een MacBook, aangezien de Intel GM950 niet het uiterste uit het spel haalt wbt graphics? Ik hoef niet per se alles op max te spelen, als het maar draait. Iemand ervaringen mee?

3) Even voor de zekerheid; kan ik met een MacBook gewoon het internet op met de draadloze router die hier thuis ligt? Heb ik geen apple router of iets dergelijks nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 12:01

4POX

Everybody is wired

Plankton schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:11:

3) Even voor de zekerheid; kan ik met een MacBook gewoon het internet op met de draadloze router die hier thuis ligt? Heb ik geen apple router of iets dergelijks nodig?
Werkt zonder problemen.. Ik leen ook van de buren soms internet. En dan zit ik op Linksys, e-tech, speedtouch. Op school werkt alles op spul van Cisco.

De wifi kaart van Apple voldoet aan de nu geldende standaarden. En moet werken op jou router. Ik zeg altijd. Als het niet werkt altijd de router de schuld geven.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198544

1) Upgraden is dezelfde als in Windows. Gewoon de neiuwe OS kopen en de DVDtje binnen schuijven. Ik weet niet over de prijs, maar moet gelijk met Vista zijn denk ik.

2) Weet ik niet. De GMA950 is eigenlijk niet zo slecht hoor ik. Je kan bjv. de Vista AeroGlass op de Macbook draaien.

3) er is geen apple router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurkaN
  • Nu online
Plankton schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:11:
Ik als macnoob ben (ook) van plan een Macbook aan te schaffen. Al flink ingelezen en word alsmaar enthousiaster. Echter, enkele vragen zit ik nog mee

1) Binnenkort komt Leopard uit. Mocht ik daarop over willen stappen, hoe gaat dat in zijn werk? OS kopen in de Apple store en installeren maar? En is de prijs vergelijkbaar met de Vista's?
Ligt er aan wanneer je de MacBook gaat aanschaffen. Koop je de MacBook over minimaal een half jaartje dan staat als het goed is Leopard er al standaar op. Wanneer je van plan bent om de MacBook binnen nu en 2-4 maanden aan te schaffen dan kan je een OS kopen en installeren. Deze staat op een DVD die (ik denk) ongeveer 130-180 euro zal kosten. Tiger kost nu 129 euro

2) Ik speel eigenlijk geen games, behalve Pro Evolution Soccer (tegen vrienden). Is dat een beetje te doen op een MacBook, aangezien de Intel GM950 niet het uiterste uit het spel haalt wbt graphics? Ik hoef niet per se alles op max te spelen, als het maar draait. Iemand ervaringen mee?
Geen ervaring...

3) Even voor de zekerheid; kan ik met een MacBook gewoon het internet op met de draadloze router die hier thuis ligt? Heb ik geen apple router of iets dergelijks nodig? GEEN Apple router nodig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

HELP! ik ros net een kop thee over de tafel en de macbook krijgt ook een slokje. hij doet het nog gewoon en ik heb meteen de boel afgedaan met keukenpapier en de kleine hoekjes met wattestaafjes. er is vooral thee onderaan de macbook gekomen waarop ik hem meteen op mijn bed heb gelegd om dat eraf te drogen. verder is er ook thee in de disc sleuf gekomen en dat dingetje wat ervoor zit dat normaal grijs is, is nu bruin. ook is er wat tussen de eject toets gekomen, het achterste boxje en de ventilatiesleufjes. ik raakte in een soort paniek en heb snel na alle zichtbare thee te hebben afgedroogd de macbook zo gehouden dat de boel niet verder naar binnen kon lopen. nu doet hij het gewoon, ik typ dit vanaf de macbook, maar zijn er nog meer dingen die ik zou moeten doen, de topcase kraakt nu bijvoorbeeld onheilspellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

BurkaN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:40:

Ligt er aan wanneer je de MacBook gaat aanschaffen. Koop je de MacBook over minimaal een half jaartje dan staat als het goed is Leopard er al standaar op. Wanneer je van plan bent om de MacBook binnen nu en 2-4 maanden aan te schaffen dan kan je een OS kopen en installeren. Deze staat op een DVD die (ik denk) ongeveer 130-180 euro zal kosten. Tiger kost nu 129 euro

Geen ervaring...

GEEN Apple router nodig!!!
Kleine toevoeging hierop. Leopard zal gewoon 129 euro gaan kosten. En gamen is echt kansloos op een MacBook. Je kan er wel wat simpele games op draaien, maar daar houd het ook bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setragasj
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 15:29

Setragasj

is using radars to communicate

LoeiOrdinair schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:44:
[...]

Kleine toevoeging hierop. Leopard zal gewoon 129 euro gaan kosten. En gamen is echt kansloos op een MacBook. Je kan er wel wat simpele games op draaien, maar daar houd het ook bij op.
call of duty 2 is lekker speelbaar hoor trouwens (met 2 gig ram...)

<Typ een persoonlijk bericht>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ben van plan om binnenkort een MacBook aan te schaffen. Ik heb me ondertussen ook een beetje georienteerd op verzekeringen voor laptops, maar wordt er nog niet veel wijzer van. :X
Zijn er hier ook mensen die hun MacBook verzekerd hebben?
Zo ja: Waar? Wat kost het?
En wat dekt het allemaal? Misschien nog belangrijker: Wat dekt het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-04 21:07
Gamen kansloos? Nou dat valt wel wat mee, tenzij je echte grafische krakers wilt spelen. Maar er zijn genoeg leuke games die het prima doen. Civ IV gaat in ieder geval uitstekend.

Heb net mijn MacBook online via mijn telefoon: Sony Ericsson K800i T-Mobile PIT Plus. A small step for mankind, a giant step for this man! 8) Internet onderweg, heerlijk! Vooralsnog loopt het nog via de USB, maar de bedoeling is natuurlijk via Bluetooth. Suggesties welkom, want daar moet ik nog wat voor pielen met de instellingen! :+

Standaard zet OSx de telefoon op Apple Internal 56k Modem. Moet ik die aanhouden of moet ik een andere modem selecteren?

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

VincentH schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:54:
Gamen kansloos? Nou dat valt wel wat mee, tenzij je echte grafische krakers wilt spelen. Maar er zijn genoeg leuke games die het prima doen. Civ IV gaat in ieder geval uitstekend.

Heb net mijn MacBook online via mijn telefoon: Sony Ericsson K800i T-Mobile PIT Plus. A small step for mankind, a giant step for this man! 8) Internet onderweg, heerlijk! Vooralsnog loopt het nog via de USB, maar de bedoeling is natuurlijk via Bluetooth. Suggesties welkom, want daar moet ik nog wat voor pielen met de instellingen! :+

Standaard zet OSx de telefoon op Apple Internal 56k Modem. Moet ik die aanhouden of moet ik een andere modem selecteren?
Zelf heb ik een Palm Treo 680 icm T-Mobile PIT (gprs dus). Dit kan ik gebruiken icm bluetooth door de 'generic' modem scripts te installeren die te vinden zijn op http://www.taniwha.org.uk/. Op die site zijn ook UMTS versies te downloaden. Echter weet ik niet de overige instellingen bij UMTS.

Bij GPRS gebruik ik de volgende instellingen in de 'Internet Connect' applicatie:

telefoonnummer: internet
loginnaam: tmobile
ww: tmobile
En het geïnstalleerde modemscript geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
VincentH schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:54:

Je wilt inderdaad een speciaal modem script hebben, en natuurlijk de goede instellingen van T-Mobile zoals hierboven al gepost. Ik heb zelf een telefoon met windows mobile, dus kan ik je niet echt verder helpen, maar met google zou je een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-04 21:07
Ik ben inderdaad alweer een stap verder: internetverbinding via Bluetooth. Alleen krijg ik geen pagina's geopend server niet verbonden. Maar dat is dan voor morgen!

[ Voor 7% gewijzigd door VincentH op 22-01-2007 23:35 ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198544

Superhuuper schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:53:
Ben van plan om binnenkort een MacBook aan te schaffen. Ik heb me ondertussen ook een beetje georienteerd op verzekeringen voor laptops, maar wordt er nog niet veel wijzer van. :X
Undercover. Koest iets van 40 euro (studenten 30) en je betaal aleen een keer. Is niet verzekering maar in combinatie met voorzichtig te zijn denk ik is genoeg. In ieder geval hou ik niet van verzejkeringsbedrijven (ze maken profit zonder echte toevoeging te maken aam de produktie van de land. Het is eigenlijk legalizeerd gokken). Of course, dit is slichts mijn oppinie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 14:31
Superhuuper schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:53:
kijk ook eens bij je eigen verzekeraar (voor je inboedel ed.) zij bieden meestal ook wel een verzekering, waar je je macbook onder kan verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Anoniem: 189219 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:44:
HELP! ik ros net een kop thee over de tafel en de macbook krijgt ook een slokje. hij doet het nog gewoon en ik heb meteen de boel afgedaan met keukenpapier en de kleine hoekjes met wattestaafjes. er is vooral thee onderaan de macbook gekomen waarop ik hem meteen op mijn bed heb gelegd om dat eraf te drogen. verder is er ook thee in de disc sleuf gekomen en dat dingetje wat ervoor zit dat normaal grijs is, is nu bruin. ook is er wat tussen de eject toets gekomen, het achterste boxje en de ventilatiesleufjes. ik raakte in een soort paniek en heb snel na alle zichtbare thee te hebben afgedroogd de macbook zo gehouden dat de boel niet verder naar binnen kon lopen. nu doet hij het gewoon, ik typ dit vanaf de macbook, maar zijn er nog meer dingen die ik zou moeten doen, de topcase kraakt nu bijvoorbeeld onheilspellend.
Ik denk dat het verstandiger is als je de MacBook even 2 of 3 dagen niet gebruikt en hem boven een verwarming zet (op de vensterbank). Je wilt er zeker van zijn dat alle vocht weg is om kortsluiting te voorkomen, 1 miniscuul druppeltje op de juiste plek kan fataal zijn.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
Overweeg een Macbook te kopen, maar ik wil er niet heel veel geld aan uitgeven.
De 1299 versie lijkt me wel tofjes. Op de 80GB schijf na. En 160 euro extra voor 40GB gaat er wat over.

Kan ik zonder problemen de 1299 versie bestellen en er een willekeurige 2,5inch 7200rpm schijf in plaatsen om vervolgens Tiger opnieuw te installeren via de herstel cd's?

Tweede vraag. Vriendinnetje heeft al een Macbook. Bij het installeren wilde hij echter geen verbinding maken met ons draadloze netwerk. Dit vanwege de WEP encryptie. Is dit een bekend probleem?

Is kan eigenlijk moeilijk WPA gebruiken, m'n P990 wil dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
1ste vraag: ja dat moet zonder problemen lukken

2de vraag: ja dat zijn bekende problemen, firmware upgraden wil nog wel eens helpen, en anders WPA... of geen encryptie en MAC filtering gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Anoniem: 203677 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 04:06:
[...]

Het materiaal waarin alle electrische energie zit opgeslagen, veranderd ook naarmate je de batterij heel lang druppellaad (erin laat zitten terwijl je op netstroom werkt). Materiaal eigenschappen veranderen en daardoor ook de op en ontlaad mogelijkheden/snelheden. Resultaat: capaciteit verlies en die 100% haal je niet meer... :/
Dus als ik mijn macbook een paar weken aan de adapter laat hangen kan ik de batterij het beste verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04 15:38

fabulaus

Ja toch

Zijn er al mensen die hun Macbook aan een telefoon gekoppeld hebben om deze te gebruiken als modem voor mobiel internet (GPRS, UMTS)? Pakt de Mac dat automatisch op of moet daar nog tal van ingewikkelde instellingen en configuratie's aan vooraf gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200233

Aurian schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:09:

Tweede vraag. Vriendinnetje heeft al een Macbook. Bij het installeren wilde hij echter geen verbinding maken met ons draadloze netwerk. Dit vanwege de WEP encryptie. Is dit een bekend probleem?

Is kan eigenlijk moeilijk WPA gebruiken, m'n P990 wil dat niet.
Ik had dit ook toen ik voor het eerst hier draadloos wilde inloggen. Met WEP hex (of hoe heet het precies) werkt het hier wel, misschien lukt het bij jou/je vriendin ook op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:44
fabulaus schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:22:
Zijn er al mensen die hun Macbook aan een telefoon gekoppeld hebben om deze te gebruiken als modem voor mobiel internet (GPRS, UMTS)? Pakt de Mac dat automatisch op of moet daar nog tal van ingewikkelde instellingen en configuratie's aan vooraf gaan?
Je vraag is al eerder in dit topic gesteld en staat ook ergens anders in APL ;)
Zie http://www.taniwha.org.uk/ voor de benodigde modem scripts en dan werkt het prima.
htf99 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:21:
[...]
Dus als ik mijn macbook een paar weken aan de adapter laat hangen kan ik de batterij het beste verwijderen?
Nee, dan kun je beter gewoon zo af en toe even de adapter loshalen en niet op adapter werken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MikeN op 23-01-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28134

Bij de iMac van een huisgenoot hadden we ook een probleem met draadloos internetten.. WPA wou ie niet, en alleen een 128-bit WEP sleutel van 26 karakters kon ie mee overweg. Misschien is jullie WEP sleutel een 64-bit sleutel en wil 'ie daarom ook niet aan het netwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
Anoniem: 28134 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:08:
Bij de iMac van een huisgenoot hadden we ook een probleem met draadloos internetten.. WPA wou ie niet, en alleen een 128-bit WEP sleutel van 26 karakters kon ie mee overweg. Misschien is jullie WEP sleutel een 64-bit sleutel en wil 'ie daarom ook niet aan het netwerk..
64-bit kan hij prima aan volgens mij. Hier in huis hebben we de WEP key veranderd van 128 naar 64 bit (volgens mij hoor, van 26 karakters naar 10) omdat een wifi kaartje van een huisgenoot het anders niet aan kon. Heeft voor mij geen extra probs opgeleverd.

WEP hoort natuurlijk geen probleem te zijn. Kijk even naar andere dingen als MAC filters enzo (MAC adres dus, niet mac computers ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

http://www.wifizard.com/wi-fi/convert.htm zet ASCII over naar HEX en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 16:18
Ik probeer nu mijn windows laptop te verkopen zodat ik een macbook kan kopen. Ik moet wel zeggen dat zo'n macbook een duur grapje is. De specs stellen me toch een beetje teleur.

Kan ik met de macbook een beetje redelijk World of Warcraft spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ECiftci schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:10:
Ik probeer nu mijn windows laptop te verkopen zodat ik een macbook kan kopen. Ik moet wel zeggen dat zo'n macbook een duur grapje is. De specs stellen me toch een beetje teleur.

Specs:
Operating System: MacOS X 10.3 (Panther) or better.
Processor:1.0GHz or higher G4 or G5.
RAM: 512Mb or higher, DDR RAM recommended.
Video: ATI or NVIDIA video hardware with 64Mb VRAM or more.
Hard Drive Space: 3Gb or more available.
Daar gaat het mis. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus het kan zijn dat het werkt. Ik zou het iig niet aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 16:18
Het is toch wat he, koop je een laptop van rond de 1100 euro en daar kan je niet eens World of Warcraft op spelen... Ik kijk het nog even aan maar dit stemt mij zeker niet optimistisch over een mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ECiftci schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:35:
Het is toch wat he, koop je een laptop van rond de 1100 euro en daar kan je niet eens World of Warcraft op spelen... Ik kijk het nog even aan maar dit stemt mij zeker niet optimistisch over een mac
Geloof me, een compacte laptop (lees 13inch of kleiner) koop je echt niet met betere specs voor die prijs. Je moet wel een realistische vergelijking maken.

Maar als je alleen maar wil gamen op je laptop, dan kan je idd beter een Windows systeem nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Of een Macbook Pro nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Je koopt deze laptop niet om spelletjes (en al helemaal niet spelletjes als WoW) erop te gaan spelen, zoek dan iets anders :/ |:(
Of koop een Pro als je het zo graag wilt, deze laptop is bedoelt voor development / webdesign e.t.c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Underworld schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:08:
[...]

Je koopt deze laptop niet om spelletjes (en al helemaal niet spelletjes als WoW) erop te gaan spelen, zoek dan iets anders :/ |:(
Of koop een Pro als je het zo graag wilt, deze laptop is bedoelt voor development / webdesign e.t.c
Meer voor e-mail, office en internet. Webdesign is wat lastig ivm het kleine scherm, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 14:59
Mja, zoals hierboven gezegd moet je wel een goede vergelijking maken. Stel ik koop nu een windows laptop voor €1100, en vervolgens zeg ik "hadden ze voor die €1100 er niet eens even een mooi design aan kunnen geven?".

De MacBook is een compacte laptop die je zo in je tas kan stoppen en mee kan nemen. Daarnaast is de gebruikersvriendelijkheid in vergelijking met windows xp top. Ook ziet de MacBook er een stuk mooier uit dan (naar mijn mening) alle windows laptops en krijg merk je dat over veel dingen goed is nagedacht. Van kleine dingetjes (als je op NumLock of CapsLock drukt gaat een groen lampje in het knopje branden, i.pv. een lampje op een heel andere positie) tot grotere dingen als de MagSafe adapter: je adapter kabel zit magnetisch aan de MacBook vast en klikt los zodra er teveel spanning op komt, zeg iemand struikelt over je adapter kabeltje, dan wordt niet je gehele laptop mee getrokken. Dan terugkomend op OSX, zo ongeveer elke persoon die langer dan 2 weken met OSX heeft gewerkt wil niet meer terug naar XP, ikzelf ook niet.

En geloof me, de mac ervaring is het totaal waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

LoeiOrdinair schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:10:
[...]

Meer voor e-mail, office en internet. Webdesign is wat lastig ivm het kleine scherm, maar dat is mijn mening.
mwah vink wel mee vallen, ik kan er alles op doen wat ik maar wil, desnoods als de nood hoog is sluit ik hem gewoon op m'n LCD aan.

btw. dit kwam ik net tegen op google, http://www.sterpin.net/CapuchonTransfo2.htm
Gaan magsafe adapters zo snel stuk of valt het wel mee?
Hmm ik had hem even vertaald van frans naar nederlands, maar volgens mij valt het wel mee.
Hoewel ik het idee opzich niet slecht vind om dit te doen, het kan iig geen kwaad en zoveel moeite is het niet eens om je adapter te beschermen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ECiftci,

Apple is met haar MacBook zeker niet veel duurder als andere laptops in hetzelfde segment. Zoals altijd zul je wel moeten gaan vergelijken en er van uit gaan dat Apple een A-merk is, die ook te maken heeft met allerlei bijkomede kosten. (ontwikkelingskosten bijv.)

Je hebt een product met bijbehorende accesoires (iSight, Remote). Een adapter die 80+ euro kost. Een accu die groter/beter en vooral langer meegaat dan de gemiddelde accu. (Mijn ervaring)
Als je er een koopt, dan kies je toch een beetje voor het design, exclusiviteit, het OS, maar zeker ook voor de degelijkheid. Bij Dell zul je ook een leuk laptopje kunnen samenstellen, maar die kunnen met de hoge aantallen die ze verkopen de prijs behoorlijk drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Anoniem: 190778 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:25:
Bij Dell zul je ook een leuk laptopje kunnen samenstellen, maar die kunnen met de hoge aantallen die ze verkopen de prijs behoorlijk drukken.
Dat zal je nog vies tegen vallen. Dell is eigenlijk net zo duur. Ook als je desktop systemen vergelijkt met Apple. Het gene waar je rekening mee moet houden is dat een Apple compleet is bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een Dell is ook compleet bij aanschaf. Koop een MacBook als je er een beetje gevoel bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Anoniem: 190778 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:31:
Een Dell is ook compleet bij aanschaf. Koop een MacBook als je er een beetje gevoel bij krijgt.
Daar ben ik het niet mee eens. Er zit bijvoorbeeld geen iLife bij. iLife is een compleet pakket wat echt leuke programma's heeft voor de thuisgebruiker.
Ook het besturingssysteem is beperkter (Windows XP Home). Tiger wordt niet beperkt in functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja klopt. Wij zouden niet eens in discussie moeten gaan. Wie kiest er tegenwoordig nou nog voor Windows/Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Anoniem: 190778 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:13:
Ja klopt. Wij zouden niet eens in discussie moeten gaan. Wie kiest er tegenwoordig nou nog voor Windows/Vista?
Mensen die een Mac willen om het design, maar niet met OSX willen werken |:(
Het is gewoon geheel gekopieerde zooi, na-apers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Underworld schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:08:
(en al helemaal niet spelletjes als WoW)
Ik hoor van WoW-verslaafden dat dat prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 14:42
Canaria had helemaal gelijk natuurlijk.. ik moet niet meer met zo'n slaperig hoofd posten :P

Geen helpdesk vraag ofzo deze keer, maar gewoon iets dat me opviel: ik heb al een tijdje een PowerBook 12", en een klasgenoot van mij heeft een MacBook.

Die MacBook heeft een veel 'feller' scherm, maar wat me opvalt is dat het behalve fel, ook gewoon heel erg wit lijkt te zijn. Je ziet bijvoorbeeld de penstripes nauwelijks meer, omdat de achtergrond van vensters zowat wit lijkt, ook op lagere brightness.

Hoe zit dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abidan
  • Laatst online: 22-04 20:51
Ik heb het draaien op de macbook zodat ik dan slechts een interface hoef te onderhouden met mod-updates en macro's. Ik heb redelijk stevig zitten raiden in BWL en AQ40 op de macbook en het gaat perfect. Natuurlijk zal het niet zo lekker draaien als op een pc met een groter scherm en betere videokaart, maar het is zeer zeker te spelen. Ook de iets zwaardere Burning Crusade geeft geen problemen. Alle grafische details zoals textures, weather effects, magic effects staan op z'n laagst, wat ik er wel bij moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

Wow gaat prima op je macbook, blizzard heeft onlangs een patch uitgebracht die de performance verbetert binnen opengl, verder kan je het ook nog via xp in bootcamp spelen, wat je nog wat extra frames per second oplevert, maar wel ten koste van je hd ruimte. verwacht niet dat je alle grafische frutsels aan kunt zetten maar het gaat verder prima. kijk anders ook is op youtube, gewoon wat zoeken onder wow+macbook e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
Recente notebook reviews liggen blijkbaar niet voor het oprapen. Heeft iemand ervaring met een 7200rpm schijf qua warmte/snelheid/battery drain?

[ Voor 34% gewijzigd door Aurian op 24-01-2007 18:27 ]

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.