Ik gokte ook op slecht geheugen & slechte software, met name na de complete reinstall, maar ja, bij de winkel was het antwoord steevast "Boot Camp".CyBeR schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:45:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk twee problemen gehad, die zich tegelijk manifesteerden en waarbij de symptomen van een best een oorzaak hebben kunnen gehad in de ander. Afhankelijk van welke files er kwijt raken kan dat best kernel panics (neem aan dat je dat bedoelt met BSOD) veroorzaken namelijk, en brak geheugen doet dat ook vaak.
In principe hoor je nooit kernel panics te krijgen. Als je die wel krijgt, en zeker met enige regelmatigheid, is er sowieso iets mis.
Anoniem: 37526
Ruik ik hier censuur omdat ik Apple beledig?dawuss schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:46:
[modbreak]Goed, geheugen is geheugen, Boot Camp is Boot camp, en geen van alllen zijn Macbooks dus horen discussies over die onderwerpen, interessant of niet, in ieder geval niet thuis in een [MacBook] discussietopic.
Mag 'ie dus weer ontopic?
[/]

[ Voor 0% gewijzigd door dawuss op 09-04-2007 15:49 . Reden: resize op z'n minst je plaatjes ]
Waar slaat dat nou weer op? Hij zegt dat je dat in een andere thread moet doen, niet in deze.Anoniem: 37526 schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:48:
[...]
Ruik ik hier censuur omdat ik Apple beledig?
[afbeelding]
Anders stop je dat ff in 1 post Geqxon, en anders ga je ff verder in het geheugen ervaringen topic..
Tuurlijk... Jij zou beter moeten wetenAnoniem: 37526 schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:48:
Ruik ik hier censuur omdat ik Apple beledig?
[afbeelding]

Verder is die discussie hier gewoon off-topic. Als er behoefte aan is wil ik het best afsplitsen, maar dit discussietopic is er niet voor jouw persoonlijke troubleshooting.
Als je daar verder nog wat op aan te merken hebt, mag je dat per mail, IM of PM doen, maar doe dan in ieder geval wat beter je huiswerk voor je jezelf voor schut zet met Chinese vlaggen...
Onder deze lijn is het weer on-topic:
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Anoniem: 170013
Jeuj
ook ik heb inmiddels toegegeven aan de macbook.. ivm werk toch een laptop nodig, en de pc (plus tafel) in de huiskamer begon me behoorlijk te vervelen....
Het is de witte 2.0ghz met 2 gig aan ram geworden....
Riesj is blij
en zal nog wel regelmatig hier aankloppen voor hulp, zal namelijk even wennen zijn......
ook ik heb inmiddels toegegeven aan de macbook.. ivm werk toch een laptop nodig, en de pc (plus tafel) in de huiskamer begon me behoorlijk te vervelen....
Het is de witte 2.0ghz met 2 gig aan ram geworden....

Riesj is blij

Ik kom net tot de conclusie dat we stilletjes aan wel weer eens toe zijn aan een nieuw deel. Voelt iemand zich geroepen een degelijke topicstart inelkaar te knutselen zodat deze op slot kan?
micheljansen.org
Na twee jaar mac op school, heb ik eindelijk een MacBook voor mezelf gekocht en ben er uiteraard supertevreden van. Gelukkig heb ik al wat ervaring met Mac OS X waardoor ik niet echt op problemen stoot, maar die kunnen nog komen natuurlijk.
Wat het nieuwe topic betreft, ik wil dit gerust wel eens proberen. Ik heb dit wel nog nooit eerder gedaan, maar als er geen andere kandidaten zijn en jullie durven deze taak in mijn handen te leggen, dan zal ik m'n uiterste best doen om er een mooie startpost van te maken!
Ik hoor het wel
Wat het nieuwe topic betreft, ik wil dit gerust wel eens proberen. Ik heb dit wel nog nooit eerder gedaan, maar als er geen andere kandidaten zijn en jullie durven deze taak in mijn handen te leggen, dan zal ik m'n uiterste best doen om er een mooie startpost van te maken!
Ik hoor het wel
Vandaag naar de Macstore geweest voor mijn vermoedelijk kapotte harde schijf. Ik hoop dat ze mijn gegevens er nog af kunnen halen, want die zijn heel belangrijk voor mij! Wel aardig dat de verkoper direct de gele vlekken opviel op mijn Macbook, en bood direct aan de topcase te vervangen. Hoewel ik heel erg baal van het defect (2 weken geleden ook al de accu), ben ik nog steeds prima te spreken over de service...
Toch ben ik bang dat de Macbook voor nog meer problemen gaat zorgen, het blijft gewoon de eerste generatie, en ik heb nog maar 2 maanden garantie. Ik zag dat Applecare 319 euro kost voor mijn Macbook. Nu begint de behoefte aan een laptop ook minder te worden omdat ik al in de afstudeer fase van mijn opleiding zit. Wat zouden jullie doen, Macbook houden, Macbook houden + Applecare of Macbook verkopen en op zoek gaan naar een iMac o.i.d?
Toch ben ik bang dat de Macbook voor nog meer problemen gaat zorgen, het blijft gewoon de eerste generatie, en ik heb nog maar 2 maanden garantie. Ik zag dat Applecare 319 euro kost voor mijn Macbook. Nu begint de behoefte aan een laptop ook minder te worden omdat ik al in de afstudeer fase van mijn opleiding zit. Wat zouden jullie doen, Macbook houden, Macbook houden + Applecare of Macbook verkopen en op zoek gaan naar een iMac o.i.d?
Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem
Je kunt een goedkopere versie van AppleCare kopen - Parts & Labour heet dat. geen telefonische ondersteuning, geen softwareondersteuning en nog een paar extraatjes niet, maar als je er naar vraagt (Apple store telefonisch) krijg je het wel voor plm. €137,-. Weet niet of dat alleen voor studenten geldt met die prijs.A-380 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 23:33:
Vandaag naar de Macstore geweest voor mijn vermoedelijk kapotte harde schijf. Ik hoop dat ze mijn gegevens er nog af kunnen halen, want die zijn heel belangrijk voor mij! Wel aardig dat de verkoper direct de gele vlekken opviel op mijn Macbook, en bood direct aan de topcase te vervangen. Hoewel ik heel erg baal van het defect (2 weken geleden ook al de accu), ben ik nog steeds prima te spreken over de service...
Zoef
Dat scheelt een hoop eurootjes! Ben zelf ook student, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. Weten ze hier bij de Applestore ook meer van? Dan ga ik daar eens vragen...
Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem
Ik heb 't toevallig vandaag gevraagd in de Apple center in de bijenkorf in amsterdam, en die gast wist er niets van iig.A-380 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 23:52:
Dat scheelt een hoop eurootjes! Ben zelf ook student, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. Weten ze hier bij de Applestore ook meer van? Dan ga ik daar eens vragen...
* CyBeR binnenkort ook maar 's Apple bellen hiervoor. Heb m'n mbp ook al bijna een jaar.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kun je extra garantie afsluiten zelfs als je hem al een tijdje in gebruik hebt dan? 
Keep us updated!
Keep us updated!
^ Wat hij zegt.
Apple Care kun je inderdaad tot 1 jaar na aanschaf afsluiten. Of dat voor Parts & Labour ook geldt weet ik niet. Klinkt interessant iig
Is de service van Apple wat goed te noemen, wanneer je je macbook via internet besteld?
Garantie wordt bij gewone Apple resellers gedaan, ook wanneer de Mac in de Applestore is verkocht.
Dank u, het is dus geen probleem.tweak_dude schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:54:
Garantie wordt bij gewone Apple resellers gedaan, ook wanneer de Mac in de Applestore is verkocht.
Dan heb ik nog één vraagje, ik ga variant 2 (1299 variant) van de macbook nemen. Nu zocht ik er nog wat een rugzak bij omdat ik hem graag mee naar school wil nemen enzo.
Heeft er hier iemand een rugzak bij zijn MacBook en welke zijn vooral geschikt?
Anoniem: 124681
[Transport] Neem je *book meeKaheem_Said schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:10:
[...]
Dank u, het is dus geen probleem.
Dan heb ik nog één vraagje, ik ga variant 2 (1299 variant) van de macbook nemen. Nu zocht ik er nog wat een rugzak bij omdat ik hem graag mee naar school wil nemen enzo.
Hint: Crumpler for the win
Ik heb men MacBook in een LArobe sleeve, en dan gewoon tussen de rest van men boeken/schoolspullen in men rugzak (standaard Eastpak)Kaheem_Said schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:10:
[...]
Dank u, het is dus geen probleem.
MacBook is dan beschermd tegen krassen en stoten e.d.
Linkje
Is te koop in de online Apple Store
Ik zoek de beste applicatie die een bootable kloon van mijn HDD maakt en die naar mijn externe HDD schrijft. Kan dat? Iemand een tip qua applicatie?
IBackup kan dit namelijk niet.
Super Duper!Aurian schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:08:
Ik zoek de beste applicatie die een bootable kloon van mijn HDD maakt en die naar mijn externe HDD schrijft. Kan dat? Iemand een tip qua applicatie?
[deur open]Aurian schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:08:
Carbon Copy Cloner
[/deur open]
Dezelfde site: http://www.bombich.com/mactips/image.html
I don't like facts. They have a liberal bias.
Nee, rsync pakt resource forks niet en dan mis je data. psync kan 't wel.
Vanaf 10.4 kun je rsync -E gebruiken om ook de resource fork mee te kopiëren.CyBeR schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:19:
[...]
Nee, rsync pakt resource forks niet en dan mis je data. psync kan 't wel.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ah, nice. Ik gebruik al zo lang psync dat ik daar niet eens meer naar gekeken had.Daedalus schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:23:
[...]
Vanaf 10.4 kun je rsync -E gebruiken om ook de resource fork mee te kopiëren.
Leek ook bij mij de beste papieren te hebben, maar helaas. Geeft een error na 130GB. Ga CCC wel eens proberen. :-)Servor schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:24:
Super Duper!
Ik zie nu toch wel het nut in van die Motion sensors. Ik zit op een MacBook en laat hem een halve meter vallen met open scherm en draaiende schijf. Na het vallen op het tapijt vloer is het scherm ook dichtgeklapt. Deed het weer open en alles was nog toppie in orde.
it's as simple as something the nobody knows....
Anoniem: 37526
Volgens mij is de sensor pas nuttig in situaties waarbij de Macbook zelf total loss raakt.
Nou ja, ik kan me voorstellen dat een val van een halve meter ook niet echt gezond is voor een harde schijf in volle actie. Hij zal misschien niet meteen kapot zijn, maar je moet die geintjes toch niet te vaak uithalen lijkt me. Als hij dan die koppen nog snel even kan parkeren kan dat toch schade voorkomen..Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:48:
Volgens mij is de sensor pas nuttig in situaties waarbij de Macbook zelf total loss raakt.
50 of 70G is anders geen enkel probleem, om te creeeren. Een van tien of twintig centimeter hoogte op een harde eterniet werkbank levert soms al 200G op, van 75 centimeter hoogte op steen of beton is goed voor 2000G en van dezelfde hoogte op normaal tapijt is niet veel beter met 700G.Anoniem: 37526 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:48:
Ik zit me overigens te bedenken dat dat voor je SMS niet uitmaakt. Die zal niet reageren op hoge versnellingen, maar juist op een vrije val.
[ Voor 12% gewijzigd door burne op 12-04-2007 23:52 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Anoniem: 166399
Weet iemand of er aan de linkerkant, onder de escape toets, ook een fan zit? Ik hoor sinds kort een hoog frequent geluid daarvandaan komen zodra ik hem aan de adapter hang. Net alsof er een hele kleine fan hard staat te draaien.
Nee, MacBooks hebben maar een fan. Wat jij hoort is ws. de cpu die de typische core duo whine maakt.
Anoniem: 132776
Die whine is wel weg te krijgen door een programma uit te voeren die een bepaalde modus van de processor uitschakelt: zoek maar eens op Macbook -shh (of zoiets). Zie een post ergens in dit topic.Anoniem: 166399 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 02:08:
Weet iemand of er aan de linkerkant, onder de escape toets, ook een fan zit? Ik hoor sinds kort een hoog frequent geluid daarvandaan komen zodra ik hem aan de adapter hang. Net alsof er een hele kleine fan hard staat te draaien.
Ik heb het geïnstalleerd en werkt zeer goed! (al had die whine er eigenlijk niet moeten zijn van in het begin, maar goed...

Anoniem: 143246
Mijn niet apple notebook whined ook, dat is tegenwoordig blijkbaar heel normaal. Overigens vindt ik het balen dat we langer moeten wachten op Leopard.
Even een hele domme vraag: kan een C2D MacBook op de analoge poorten zelf 5.1 uitsturen? 
Op de ene site lees ik van wel op de andere site van niet.
En zelf krijg ik het niet voor elkaar
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
De MB kan een 5.1 signaal over koptelefoon aansluiting sturen, hier heb je echter wel een ander (digitaal) kabeltje voor nodig, een TOSLink. Apple heeft hier ook een pagina over.Atlas schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:31:
Even een hele domme vraag: kan een C2D MacBook op de analoge poorten zelf 5.1 uitsturen?
Lijkt me lastig, met een tweekanaals uitgang. Nee dus.Atlas schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:31:
Je ingang kan ook al suitgang dienen, doen ze wel vakerCyBeR schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:02:
[...]
Lijkt me lastig, met een tweekanaals uitgang. Nee dus.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Anoniem: 134465
Het Applecare Protection Plan van 137 euri omvat alleen Parts & Labour. Het wordt alleen telefonisch verkocht aan studenten en kan alleen worden verkregen bij de directe aanschaf van een MacBook. Het serienummer van de MacBook wordt gekoppeld aan het APP (Parts & Labour).tweak_dude schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:02:
Apple Care kun je inderdaad tot 1 jaar na aanschaf afsluiten. Of dat voor Parts & Labour ook geldt weet ik niet. Klinkt interessant iig
Het is dus niet mogelijk om naderhand het APP (Parts & Labour) te bestellen. De enigste mogelijk die er is, is dat je de MacBook binnen twee weken retour stuurt (binnen twee weken na aanschaf kunnen alle producten - behalve software en gegradeerde iPod's - retour worden gestuurd. No questions asked!) en vervolgens telefonisch een compleet nieuwe bestelling maken waar het APP (Parts & Labour) wel in is meegenomen.
Hmm dat is erg jammer. Terugsturen zit er voor mij echter niet in, mijn MB is namelijk al 10 maanden oud. Jammer dat gewone Applecare zoveel duurder is.
Hoe goed moet je die whine kunnen horen? Ik moet er echt mijn oor bijhouden wil ik het kunnen horen.CyBeR schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 02:17:
Nee, MacBooks hebben maar een fan. Wat jij hoort is ws. de cpu die de typische core duo whine maakt.
Nou ja dat is 't zo ongeveer bij MacBooks. Alleen bij oudere MacBook Pros is 't vanaf een afstand duidelijk te horen. (Ik heb de mijne laten fixen, sindsdien moet ik er ook bijna in gaan zitten). De MacBook heeft dit probleem nooit echt gehad, maar alle Core Duo's maken dit geluid een beetje onder bepaalde omstandigheden.Anoniem: 166399 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:05:
[...]
Hoe goed moet je die whine kunnen horen? Ik moet er echt mijn oor bijhouden wil ik het kunnen horen.
Dat heb ik ook ja. Ik hoor het eigenlijk nooit. Heel af en toe hoor ik het weer even als het echt stil is ('s nachts, muziek uit en geen omgevingsgeluid bijv) dan vraag ik me af wat dat gekke geluid nou is, maar bij dagelijks gebruik hoor ik het niet eens... Zelfs als ik hem ervoor zou willen terugbrengen, zou ik die mensen in die winkel nog moeten overtuigen dat je het echt hoort als het heeel stil is... Aan de andere kant, zou ik er misschien per ongeluk een C2D voor in de plaats krijgen toevallig? (nu gewone Core duoAnoniem: 166399 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:05:
[...]
Hoe goed moet je die whine kunnen horen? Ik moet er echt mijn oor bijhouden wil ik het kunnen horen.
Vanaf het moment van aankoop al last van een hinderlijke 'witte vlek' precies in het midden van het scherm.Met normaal internetpagina's bekijken niet erg veel last van,maar met bijv. het kijken van een film is het wel hinderlijk.Heeft iemand ervaring met dit euvel (reparatie,vervanging van het scherm o.i.d)? Aangezien ik m'n Macbook elke dag nodig heb hoop ik dat ze bij een Applesevicereseller het scherm ter plekke kunnen nakijken/vervangen.Heb de Macbook online aangeschaft en zit nog garantie op.
Misschien dat iemand 'ervaring heeft met dit 'hardware euvel'.Zo ja,hoe heeft de leverancier het opgelost?
Misschien dat iemand 'ervaring heeft met dit 'hardware euvel'.Zo ja,hoe heeft de leverancier het opgelost?
Anoniem: 87302
Ik heb al een half jaar last van mijn ingebouwde iSight die het niet doet. Maar over een maandje of 2 is die een jaar oud en dan verloopt de garantie dus ik wil hem laten repareren. Maar mijn MB is mijn enige kompjoetert. Hoe zit het met het terugsturen naar Apple? Of kan ik naar een willekeurige Apple store om hem na te laten kijken? Het is iets heel lulligs denk ik (isight wordt niet in USB herkend, zal een kabeltje zijn) maar ik wil me MacBook niet 3 weken kwijt zijn.
Dit is geen "probleem" te noemen... probeer maar eens je hand voor het Apple Logo te houden. Heb je dan nog steeds last van een witte vlek?Doessie schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:12:
Vanaf het moment van aankoop al last van een hinderlijke 'witte vlek' precies in het midden van het scherm.Met normaal internetpagina's bekijken niet erg veel last van,maar met bijv. het kijken van een film is het wel hinderlijk.Heeft iemand ervaring met dit euvel (reparatie,vervanging van het scherm o.i.d)? Aangezien ik m'n Macbook elke dag nodig heb hoop ik dat ze bij een Applesevicereseller het scherm ter plekke kunnen nakijken/vervangen.Heb de Macbook online aangeschaft en zit nog garantie op.
Heb ik geprobeerd ja.De witte vlek zit iets boven het Apple logo,maar het had inderdaad daar aan kunnen liggen ja,een 'lichtlek door het Apple logo'.Het is maar goed ook denk voor Apple dat het daar niet aan ligt,want anders had het dus een ontwerpfout geweest.BurkaN schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:44:
[...]
Dit is geen "probleem" te noemen... probeer maar eens je hand voor het Apple Logo te houden. Heb je dan nog steeds last van een witte vlek?
En het irriteert mij bij het film kijken,ik vind het dus wel degelijk een probleem anders zou ik er niets aan laten doen binnen de garantieperiode.
Het lijkt in eerste instantie op een vettige vlek op het scherm,maar zit duidelijk achter het 'glas' ,en heeft volgens mijn eerste indruk als 'leek' wel met een "lichtlek" te maken.
Hoe lang heb je je MB dan al? Ik zou er gelijk mee terug gaan. Als je hem nog geen twee weken hebt kan je gelijk je geld terug krijgen.
Hij is al wat maandjes oud hoor (September 2006).Ik zal er de komende week eens contact opnemen met de klantenservice online,met het voorstel om bij de dichtsbijzijnde Apple Store er naar te laten kijken.Als klantenservice er mee eens is zal ik 'm daar dan ter controle aanbieden na een telefonische afspraak.En als 't scherm vervangen moet worden,hoop dat een beetje Apple technische dienst zo'n schermpje toch wel op voorraad heeft liggen.Anoniem: 166399 schreef op zondag 15 april 2007 @ 14:32:
Hoe lang heb je je MB dan al? Ik zou er gelijk mee terug gaan. Als je hem nog geen twee weken hebt kan je gelijk je geld terug krijgen.
Zal laten weten op dit forum hoe ze hiermee omgaan en of ze het naar m'n tevredenheid op kunnen lossen.
Anoniem: 210456
Vandaag bij het uittrekken van de voeding viel mijn MacBook pardoes uit. Toen ik hem terug wou aansteken deed ie niets meer. Hij werkt dus enkel met de voeding en herkent de batterij niet meer (er staat een kruisje in de batterij). Is dit tijdelijk of kan ik die batterij makkelijk omruilen?
Dat had ik met mijn accu ook. Die is gewoon vervangen. Maar je kunt nog een paar dingen proberen. Maar dat zal ws niet helpen.
Heeft iemand enig idee waar ik een nieuwe topcase kan krijgen? Hij is tijdens een val beschadigd, maar ik hoef geen nieuw toetsenbord, slechts de topcase. Ik heb het bij een Apple Centre gevraagd, maar daar wilden ze 140 euro hebben, vind ik wat te gek. Ebay heeft ook wel es wat, maar altijd inclusief toetsenbord. Beetje zonde als je die niet nodig hebt. Andere sites misschien?
tobo en topcase is één onderdeel bij macbooks.
Op slot in afwachting van een nieuw deeldawuss schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:57:
Ik kom net tot de conclusie dat we stilletjes aan wel weer eens toe zijn aan een nieuw deel. Voelt iemand zich geroepen een degelijke topicstart inelkaar te knutselen zodat deze op slot kan?
micheljansen.org
En dat is [MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 8 geworden
micheljansen.org
Dit topic is gesloten.