Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:48:
[...]
Als dat je eisen zijn, zul je het gebruik van RAID5 moeten heroverwegen. Probleem van RAID5 en elk ander RAID level is dat daarbij in de praktijk alle disks nodig zijn bij activiteit. Je wilde een edonkey-client en torrents enzo, dat gaat dus continu lopen lezen en schrijven. Je schijven kunnen daardoor niet standby en 6 schijven betekent 60W aan het stopcontact. Daar zit jouw probleem.
Ik ben inderdaad nog het e.e.a. vergeten in het -toch al- lange verhaal. Ik wilde er één hdd bij zetten waar ik van kan booten en op downloaden. Als ik dan weer een keer inlog op de server gooi ik het over naar het array. Het liefst wil ik van deze schijf een (minimaal) 40GB laptop hdd hebben, zodat het verbruik ook niet erg veel meer wordt.
Een oplossing hiervoor is het gebruik van een concat ipv RAID. Je hebt van een hele rits schijven die aan elkaar geplakt zijn en je wel één groot volume krijgt. Voordeel van deze techniek is dat bij het downloaden je bijvoorbeeld maar één schijf nodig hebt, omdat de data zich op die schijf bevindt. De overige schijven kunnen down-spinnen en je downloaden gaat lekker door. Zelfde geldt voor jou als je op je desktop dingen van de NAS trekt, daar hoeven ook niet alle schijven voor online. 's Nachts heb je dus maar 1 schijf onlinev oor het downloaden en overdag als jij met je NAS werkt misschien 3 - en ook niet de hele tijd natuurlijk. Qua energieverbruik een ideale oplossing, de mogelijke nadelen zijn:
- Geen redundantie
- 10 seconden wachten voor een schijf uit slaapmodus komt
- Spinup/down cycles hebben een slijtend effect op de schijven (redelijk verwaarloosbaar mijns inziens)
Het grootste punt is het gebrek aan redundantie. Overweeg daarom een extra 500GB schijf als backup schijf. Of andersom, gebruik die 500GB schijf als dataschijf en pluk dat setje 160GB schijven als backup. Vraag je af of je alles wilt backuppen of alleen de bestanden die onvervangbaar zijn. Veel dingen die je downloadt kun je opnieuw downloaden. Voordelen van deze setup is:
- Die 160GB schijfjes weg betekent dat die sowieso niet meer opspinnen tenzij je je nachtelijkse backup maakt
- Een backup is meer waard dan een RAID-array
- Optimaal energieverbruik zowel in idle als actief gebruik
- Geen schijven van gelijke grootte nodig
- Array uitbreiden door schijfjes erbij te plaatsen (capacity expansion dus)
Dit is inderdaad wel een oplossing voor wat minder energie verbruik, maar dit is dus juist wat ik eigenlijk niet wilde. Hierdoor moet je ook backup's gaan maken i.p.v. dat je redundantie hebt. Backups maak ik ook wel van belangrijke dingen, maar het gaat hier puur om hdd falen en niet om gebruikers 'fouten'. Natuurlijk zijn er nog wel meer dingen, zoals bliksen inslag, brand e.d. Maar je kunt het natuurlijk maar tot een bepaalde hoogte door voeren voor niet al te veel geld.
Wat heb je nodig om dit te laten werken? FreeNAS gaat niet lukken met eDonkey en Torrent etc. FreeBSD wel, Linux ook. Je zou zelfs Windows kunnen gebruiken, alhoewel ik dat zelf niet zo sexy vindt als NAS OS. Expansion zit er waarschijnlijk ook niet in dan. Met FreeBSD en Linux kun je evengoed met VNC werken en P2P-clients op draaien. Maar hierbij heb je dus een grote keuzemogelijkheid.
FreeBSD of Linux lijken mij zelf ook de beste oplossingen, alleen heb ik er zo weinig ervaring mee. Ik zou het graag begrijpen, maar tot nu toe is de achter liggende gedachte van deze os'en nog niet bij mij doorgedrongen. Ik heb dus ookal FreeBSD als test geinstalleerd gehad, maar nadat je ingelogd bent, heb ik dus geen idee meer wat er moet gebeuren. Grafische user interface installeren/configureren voor VNC, clients installeren, geom_raid5 configureren EN begrijpen voor onderhoud...
Blijft over je hardware, zelf zou ik denken aan:
- nForce 630a moederbord (laag energieverbruik, Socket AM2)
- AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF (Small Form Factor, verbruikt echt geen drol)
- 4 onboard SATA poorten, eventueel een kaartje erbij voor meer storage, maar als je maar 1 SATA schijf erbij koopt heb je zelfs dát niet nodig.

nForce630a een laag energieverbruik, dat wist ik nog niet, ga ik naar op zoek. De EE, SFF heb ik wel vangehoord en was waarschijnlijk ook mijn gedachte geweest. Ik zal eens gaan kijken op wat voor een prijs die zitten. Eens kijken of die chipset meer dan 4 poorten ondersteund, maar anders inderdaad dat SATA-kaartje wat ik nog heb liggen er bij prikken...
Itsacon schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:59:
[...]
eerste puntje: is niet weinig, maar voor een systeem met 5 harde schijven kan het nog wel. Zeker onder windows. Let er op dat je dingen als Cool 'n Quiet aan hebt staan, en dat windows de schijven snel downspint. Sowiezo Is windows wat minder goed in power-save dan andere OS-en is mijn ervaring.
Ik weet niet helemaal zeker, maar ik dacht dat Cool'n'Quiet niet op mijn Barton zat, maar PowerNow! ben ik me niet helemaal zeker van. Ik ga dit eens uitzoeken, scheelt voorlopig weer iets.
tweede puntje: Dan moet je van Windows afstappen. Zelfs NT varianten hebben hun grenzen aan uptime. Heb vaak genoeg enkele weken zo niet maanden gehaald, maar jaren is me nog nooit gelukt.
Jaren hoeft ook niet zonder een keer opnieuw op te starten, maar structureel de zelfde fout om de (ca) 2 dagen, lijkt me ook wel een andere uiterste. Heb zelf vroeger Win2K op een PentiumPro200 gehad, die volgens mij wel het jaar heeft gehaald aan uptime (was ISDN-'server' met UPS erbij

)
derde puntje: Da's Windows software raid.
Helaas, maar waar. Zet me wel aan tot denken, zijn er eigenlijk 3rd-party software-raid oplossingen voor windows?
vierde puntje: Valt best mee. zoveel rekenkracht heeft een fileserver niet nodig. De hardware die je hebt ondersteunt praktisch alles wat je nodig hebt om een zuinig systeem te bouwen.
Het gaat er mij om dat ik een desktop systeem heb waar ik ook gewoon op kan gamen e.d. en een 24/7-systeem dat zomin mogelijk verbruikt en beschikbaar is. Wat al deze hardware doet als die niet idle is, maakt me niet zoveel uit. Maar als alles idle is en in standby, dan moet het verbruik minimaal zijn. Als ik nu één systeem hiervoor maak, zoals ik nu heb, dan blijven b.v. de videokaart en die skystar2 kaart best veel stroom zuipen zonder dat het nodig is, hier wil ik dus van af. Als het dus ook niet lukt om een server te maken met laag verbruik, dan heeft het voor mij ook bijna geen nut om over te stappen!
P3: te traag, en weinig power saving features. T'bird: Tot de komst van de Prescott core de minst zuinige processor die er was. Snel, maar slurpt energie.
Videokaarten: Als ie het doet, gebruikt de S3. Die dingen hadden nog geen eens passieve koeling nodig. Zal een significant verschil zijn ten opzichte van de GF 6200. Probleem is wel dat Windows 2000 en later hem niet ondersteund. FreeBSD weet ik niet. Waarschijnlijk wel, en dan heb je toch alleen een console nodig tijdens het installeren. Daarna kan ie er eventueel zelfs weer uit.
De 3Com zal waarschijnlijk de CPU minder belasten, en die verbruikt meer energie dan die 4 watt (hoe heb je dat ueberhaubt gemeten?).
Realtek zou ik Sowiezo mijden als je het geheel nu al traag vindt. Een goede, zuinige nieuwe gigabit kaart kopen zal het geheel zoiezo sneller maken waarschijnlijk (moet je alleen wel je netwerk upgraden, dus snap het als je dat niet wil)
Als je naar nieuwe harde schijven wil kun je ook kijken of het zinnig is de schijfgrootte in je array te upgraden. Van grotere schijven heb je er uiteindelijk minder nodig => minder energie.
P3, vooral te traag je. Heb het systeem, met 1 hdd en 1cdrw-drive op ongeveer 31Watt gekregen, terwijl de harddisk draait! Energie valt dus wel mee, maar te traag ja...
Video: yep, maar drivers valt wel mee, heb als test Win2K op de P3 draaien, werkt gewoon.
3Com: yep, minder cpu verbruik, maar viel me nog redelijk mee t.o.v. de realtek kaart. Die +4Watt weet ik door mijn Voltcraft Energy Check 3000

. Gigabit is nog geen must, maar zou het graag in mijn server hebben omdat ik dan altijd nog m'n routerer/switches/andere netwerk kaarten kan vervangen. Maar zoals gezecht wilde ik de server maken en neerzetten voor de komende 2 jaar en er eigenlijk niets meer aan hoeven doen, ook geen netwerk kaart vervangen (of zelfs bijprikken als ik een m/b met FastEthernet heb i.p.v. Gigabit).
Ik zou voor een van de eerste twee opties gaan. Windows is gewoon niet geschikt voor een 24/7 systeem en ik heb eerlijk gezecht niet veel vertrouwen in NT-RAID5, zowel qua snelheid, als qua mogelijkheden tot migreren naar een andere server.
Zie reactie op Enlightenment hierboven
Eerste optie: bedoel je een moederbord met driver-raid? Lastig als het moederbord het ooit begeeft.
Ja, dit bedoelde ik. De nvRaid lijkt me bijvoorbeeld erg makkelijk te werken, met meer dan 4 drives mogelijk, werkt onder windows, uitgebreide tools erbij voor migratie en expansie e.d. Maar je moet i.d.d. wel bijna een reserver moederbord hebben. EN de chipset die dit ondersteund moet zuinig zijn. Ik ga dus eens kijken of die nforce 630a die Enlightenment hierboven noemde dit ondersteund, maar het lijkt me wel een kandidaat (zowel voor hardware als software raid).
Tweede optie: Als je echt hardware wilt gaan (als je bij windows blijft wel aan te raden) dan is een goede (dure) raidcontroller zeker een optie. Adaptec of Areca scoort altijd wel aardig.
Hier ben ik dus ookal veel naar aan het kijken geweest, maar ze zijn eigenlijk gewoon te duur. Dus de enige optie zou semi-hardware (Highpoint bijvoorbeeld) Raid zijn. en dan klinkt software of moederbord raid ook weer een stuk interessanter.
Derde optie: Persoonlijk zou ik gewoon m'n desktop gebruiken voor downloaden. Is het echt nodig om 24/7 te downloaden? Misschien af en to gewoon een DVDtje huren? :-)
Hehe, ik wil wel de mogelijkheid hebben ja. DVDtje huren, mmmm, duurt lang, ver weg... En ik koop ze wel als ze een redelijke prijs hebben, maar tot die tijd komen ze van internet