DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:
  • 61.246 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:27:
ICEfreAk: welk OS?

Je kunt trouwens geen normale (fdisk) partities maken die groter zijn dan 2TiB. Dan moet je GPT partities gebruiken of geen partities (op de kale disk dus /dev/ad4 bijvoorbeeld). Het gemakkelijkste en beste is vaak om geen partities te gebruiken. Windows kan dit echter niet.
het os doet er niet zo toe, dit gebeurt al in de bios/post (os is win2k3 server)
de array bouw ik in de raid manager, het is nog geen partitie dan, slechts een logisch volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:58
@ Queen of RAID
Psst, heb je mijn post hierboven gezien van de rebootlus? Ik wil je niet opjagen maar ik denk dat je der overheen gelezen bent omdat je andere gasten die na mij posten al wel geholpen heb ;)

[ Voor 58% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-01-2008 21:51 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:50:
@ Queen of RAID
Psst, heb je mijn post hierboven gezien van de rebootlus? Ik wil je niet opjagen maar ik denk dat je der overheen gelezen bent omdat je andere gasten die na mij posten al wel geholpen heb ;)
Ik wachtte nog even op reactie van iemand via mail hierover. Hij vermoedt dat je filesystem beschadigd is en UFS (filesystem = kernel level) crasht met deze panic. Google vindt echter geen enkele hit met deze foutmelding, maar dat kan een random obscure errormessage zijn waar UFS er ergens uit klapt omdat de data op de disk niet klopt/synchroon is.

Wat natuurlijk ook kan is dat je upgrade niet goed is gegaan, ik werk niet met dat soort scripts maar upgrade handmatig. Ook mergemaster is nodig voor een juiste freebsd upgrade. Kun je in safe-mode booten en fsck (filesystem check) draaien op je al je filesystems? Commando bijvoorbeeld:
fsck -t ufs /dev/ad0s1a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
op zich zit er wel een kern van waarheid in je reactie enlightment, ook al is het os onafhankelijk hoe groot de array kan worden op de controller, ntfs schijnt aan een limiet van 2tb per partitie te zitten dus met windows 2003 als OS heb ik er zowiezo niks aan als het groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTFS werkt prima op volumes groter dan 2TB, alleen een fdisk partitie kan eenmaal niet meer adresseren dan 2TiB. Daarna houdt het op, simpelweg geen address range voor (integers niet groot genoeg). Om over de 2 TiB heen te gaan heb je nodig:

- 64-bit LBA OS en capable controller
- GPT partities of geen partities
- filesystem met support voor > 2 TiB (geen probleem voor NTFS en UFS/ZFS)

Bij jou lijkt het je controller te zijn; controleer eens of deze 64-bit LBA ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07
het mooie van via bordjes vs de intel itx bordjes is de power management:
$ sysctl -a | grep freq.
dev.cpu.0.freq: 300
dev.cpu.0.freq_levels: 1500/15000 1312/13125 1125/11250 937/9375 800/8000 700/7000 600/6000 500/5000 400/4000 300/3000 200/2000 100/1000
oftewel, de cpu freq. varieert tussen 100 en 1500 Mhz. Dit is een epia 15000EN bordje. Ik ben erg benieuwd wat die intel bordjes idle gebruiken.
Mocht je dit willen testen: mijn bak gebruikt 38W gemiddeld, epia 15000EN met Intel Gbit NIC en 2x Seagate Barracuda 7200.9 500GB, picopsu-120W. Zonder HD powerdown.

Enlightenment: PCI veroorzaakt meer interrupts, maar je kunt natuurlijk ook polling inschakelen op je gigabit controller, mits de betreffende driver het ondesteunt (hier em(4)). Het draait prima, maar ik heb nog geen snelheidstests gedaan. De realtek controller in mn desktopbak ondersteunt max 7k jumboframes, dus kan ik eerst weer een nieuwe NIC kopen.
Zijn er guides voor Freebsd Gbit tuning? Ik heb een nieuw freebsd project nodig :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 18:53

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:15:
[...]

Dat zijn allemaal intel-bordjes; AMD is doorgaans zuiniger qua idle dan Intel CPUs. Bovendien heb ik ITX bordjes gezien met 4x SATA. Ook erg jammer is het gebrek aan PCI-express; het zijn oudere bordjes met enkel PCI en dus ook geen gigabit bijvoorbeeld. Maar als je geen hoge eisen stelt aan snelheid hoeft dat geen belemmering te zijn. Maar je moet er dus niet te hoge verwachtingen van hebben. 100 megabit LAN is natuurlijk sowieso al erg langzaam, en de enige mogelijke upgrade is PCI gigabit.
Ik weet er alles van, maaaar mijn netwerk is sowieso beperkt op 100Mbit (vooralsnog zeker genoeg, behalve bij het data erop zetten; dán zal het 'even' pijn doen) en voor dit prijsje kon ik hem niet laten liggen :)
[...]

FreeBSD heeft een portstree met een grote software collectie, ik heb echter met dingen als SNMP en SABnzbd en ook MRTG geen ervaring. Dit zijn geen enkel die je even inschakelt en het gelijk werkt, denk ik ook. Je zult dus tijd moeten investeren om het programma en diens configuratie te begrijpen en naar jouw wensen aan te passen.

Dingen als Samba (SMB/CIFS) en SFTP (dat is toch gewoon ssh?) werken iig, want die gebruik ik zelf. :p
Belangrijkste is toch dat delen via SMB en SFTP (idd 'SSH FTP') werkt, de rest was meer hopen dat iemand er al ervaring mee had :D Begrijp ik het goed dat SFTP al (goed) werkt met de ingebouwde SSH Daemon ?
[...]

Yep, maar het blijft via PCI: hoge CPU belasting, lage doorvoer, hoge latency. Nogmaals: als performance bijzaak is, dan kan het prima.
Ik bedoelde éígenlijk, geeft het nog betere performance op een 100Mbit netwerkt ivm TCP offload of iets dergelijks O-) Upgrade naar 1Gbit netwerk wordt moeilijk, omdat een managed switch toch aardig aan de prijs is ;)
[...]

Je kunt in FreeBSD7 met alle interfaces trunken, maar de andere kant moet dit ook ondersteunen anders heb je er niks aan (behalve redundancy). Je kunt dus ook verschillende soorten interfaces trunken. Maar wat valt er te trunken? Je hebt maar één PCI slot en 100MBps onboard.
Mooi zo ! Heb een Nortel Baystack die trunking ondersteunt en heb dus die IBM Dual NIC. Zou ik dan dus kunnen bundelen tot 3x100Mbit om zo meer doorvoer te halen.
[...]

Mogelijk ja, met een gevirtualiseerde (nep) disk die je vlak na het aanmaken van de array (graid5 label) weer verwijdert. De array gaat degraded en klaagt dat een disk mist, maar je kunt wel naar de array schrijven dan.
Kijk dat klinkt goed !
[ O-) liefkijkmodus O-) ] Zou je me daar eventueel mee kunnen assisteren ? [/ O-) liefkijkmodus O-) ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zie net de nieuwe via epia sn1x000 series. Mooi spul, maar wel duur. Als het mogelijk is een leuke Gbit nic in het PCIe 16x slot te drukken zie ik mezelf er nog wel eens naar upgraden. Zeker omdat op de achterkant van het bord nu een miniPCI slot zit, ideaal om een wifi kaarje in te drukken en ook meteen wifi aan te bieden.

Heeft er iemand toevallig gemeten hoeveel een AMD 690v mini-atx/AMD BE-2x00 combo verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomba schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:56:
Belangrijkste is toch dat delen via SMB en SFTP (idd 'SSH FTP') werkt, de rest was meer hopen dat iemand er al ervaring mee had :D Begrijp ik het goed dat SFTP al (goed) werkt met de ingebouwde SSH Daemon ?
Klopt, SFTP zou standaard moeten werken, alhoewel je natuurlijk wel een geldig systemaccount nodig hebt. Samba is ook niet al te ingewikkeld.
Ik bedoelde éígenlijk, geeft het nog betere performance op een 100Mbit netwerkt ivm TCP offload of iets dergelijks O-) Upgrade naar 1Gbit netwerk wordt moeilijk, omdat een managed switch toch aardig aan de prijs is ;)
Nee je hebt geen offloading nodig voor 100Mbps, daarbij is de bandbreedte gewoon bottleneck. Overigens hebben veel netwerk drivers in FreeBSD support voor send/receive checksum offloading, wat dan ook standaard ingeschakeld wordt. Ook "Jumbo Frames" zal geen verbetering geven op 100Mbps (naar mijn ervaring iig).
Mooi zo ! Heb een Nortel Baystack die trunking ondersteunt en heb dus die IBM Dual NIC. Zou ik dan dus kunnen bundelen tot 3x100Mbit om zo meer doorvoer te halen.
Oke check de link aggregation and link failover interface (lagg) interface manpage. Deze werkt alleen in 7.x niet in 6.x.
[ O-) liefkijkmodus O-) ] Zou je me daar eventueel mee kunnen assisteren ? \[/ O-) liefkijkmodus O-) ]
Sure. :)

Het komt neer op:

gvirstor label virtuozo -s 300000 /dev/ad4
(je hebt nu een /dev/virstor/virtuozo device, verander het vetgedrukte nummer naar de disk grootte in MiB)
graid5 label mijnarray /dev/ad6 /dev/ad8 /dev/virstor/virtuozo

De array is nu gemaakt en gaat rebuilden, verwijder nu de virtuele disk:
graid5 remove mijnarray /dev/virstor/virtuozo

Je array draait nu degraded met 2 resterende disks, maar je hebt wel een 3-disk array en kunt dus ook veel data schrijven. De snelheid is afhankelijk van je CPU en geheugen, maar voor bijna alle I/O heb je een hogere latency dan normaal. Uiteraard moet je eerst nog een filesystem maken door "newfs -U -b 32768 /dev/raid5/mijnarray" te doen en daarna mounten met "mount /dev/raid5/mijnarray /raid5", zorg dat die /raid5 directory ook bestaat (mkdir /raid5).

Dit is de handleiding van gvirstor: http://www.freebsd.org/cg...D+7.0-RELEASE&format=html
Hier heb je algemene info en uitleg over gvirstor: http://wiki.freebsd.org/gvirstor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:57:
Heeft er iemand toevallig gemeten hoeveel een AMD 690v mini-atx/AMD BE-2x00 combo verbruikt?
Niet veel, vooral mATX en natuurlijk ITX verbruikt erg weinig, een full-size ATX bord met 690G chipset verbruikt weer veel meer.

Check ook deze vertaalde pagina met systemen die een laag verbruik hebben:
http://translate.google.c...64%23cd049264&langpair=ja|en&hl=en&ie=UTF8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 14:47

C@SP

Biertje ??

Momenteel redelijk wat issues met mijn verse NAS.

- Slechte Samba performance, dit is waarschijnlijk te wijten aan het netwerk. iperf komt niet boven de 300 Mbit uit. Heb om dit uit te sluiten maar 2x Intel Pro/1000 PCI-e gekocht, hopelijk helpt dit.

-Momenteel geen netwerkverbing meer. NAS heeft wel een ip, maar een andere host pingen gaat niet. Niet met een fixed ip, DHCP lease pakt hij ook niet op.

-NAS is al twee keer achter elkaar gecrashed 's middags. SSH werkt niet meer, lokaal reageert hij ook niet. Verder niks te zien, geen foutmeldingen. Bij een reboot springt mijn array meteen in REBUILDING HOT. /var/log/messages laat niks zien.

Hoop wel dat dit op te lossen is, wil liever geen FreeNAS gebruiken omdat ik m ook als downloadbak wil gebruiken. Ik draai nu FreeBSD 7 op een Sempron 3000+ met 768 MB ram. Array bestaat uit 3x SpinPoint F1 750 GB. Systemdisk is een Maxtor 40 GB ide schijf.

Iemand tips?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mooie link, dank je.
Een ondergeklokte BE-2300/690v zou max 10W van een mini-itx afzitten als ik zo die lijst afga. Heb je wel dualcore en PCIe voor een prijs lager dan een epia bord.
ach, zit nu op load van 0.30, 0.31, 0.36, en heb nog room to spare. Zo kun je bezig blijven met upgraden, tis wel goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C@SP schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:09:
- Slechte Samba performance, dit is waarschijnlijk te wijten aan het netwerk. iperf komt niet boven de 300 Mbit uit. Heb om dit uit te sluiten maar 2x Intel Pro/1000 PCI-e gekocht, hopelijk helpt dit.
Als je netwerk maar 300Mbps haalt dan zal Samba zeker niet sneller gaan nee. Doe iPerf weer nadat je PCI-express NICs hebt en kijk of je dan wel tegen de 1Gbps haalt.
Momenteel geen netwerkverbing meer. NAS heeft wel een ip, maar een andere host pingen gaat niet. Niet met een fixed ip, DHCP lease pakt hij ook niet op.
Heb je wel een ethernet link? Kijk op je switch. Check subnet settings en pingen zou moeten werken. Weet dat Windows XP standaard niet pingbaar is door de ingebouwde firewall.
-NAS is al twee keer achter elkaar gecrashed 's middags. SSH werkt niet meer, lokaal reageert hij ook niet. Verder niks te zien, geen foutmeldingen. Bij een reboot springt mijn array meteen in REBUILDING HOT. /var/log/messages laat niks zien.
Wat bedoel je precies met crash, een plotselinge reboot of dat alles bevriest? Lokaal reageert hij niet zeg je, betekent dat je met het toetsenbord geen enkele verandering op je monitor ziet? Zo ja, kun je een screenshot maken? Dat je RAID5 array aan het rebuilden is komt iig door niet netjes afsluiten.

Heb je wel voldoende kernel geheugen? Kijk anders eens naar die /var/log/messages.0.bz2 ingepakte archieven, pak ze allemaal uit (bunzip2) en kijk of het woord "panic" erin voorkomt met:
cat "file" | grep panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:33:
[...]

Als je netwerk maar 300Mbps haalt dan zal Samba zeker niet sneller gaan nee. Doe iPerf weer nadat je PCI-express NICs hebt en kijk of je dan wel tegen de 1Gbps haalt.

[...]

Heb je wel een ethernet link? Kijk op je switch. Check subnet settings en pingen zou moeten werken. Weet dat Windows XP standaard niet pingbaar is door de ingebouwde firewall.

[...]

Wat bedoel je precies met crash, een plotselinge reboot of dat alles bevriest? Lokaal reageert hij niet zeg je, betekent dat je met het toetsenbord geen enkele verandering op je monitor ziet? Zo ja, kun je een screenshot maken? Dat je RAID5 array aan het rebuilden is komt iig door niet netjes afsluiten.

Heb je wel voldoende kernel geheugen? Kijk anders eens naar die /var/log/messages.0.bz2 ingepakte archieven, pak ze allemaal uit (bunzip2) en kijk of het woord "panic" erin voorkomt met:
cat "file" | grep panic.
NIC's zijn in bestelling. Zodra ze binnen zijn zal dat de eerste test worden.
Subnet settings staan goed, NAS heeft een ethernet link. XP firewall staat uit, ook pingen van router werkt niet.

Met crash bedoel ik eigenlijk een freeze. Hij reageert niet meer op toetsaanslagen. Zal vanavond eens naar de messages kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Mijn NAS heb ik gisteravond weten te redden door in Single User Mode te booten en fsck te runnen. _he_le_maal_ vol met errors. Hij doet et nu weer maar vandaag runde ik nog een keer fsck op mijn raid5array en toen bleek er weer een error te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33
Dan zou ik je schijven eens stuk voor stuk door een Drive Fitness Test (Hitachi), MaxBlast (Maxtor) of weet ik het halen, kijken of er een stuk is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
je kunt je schijven ook in de gaten houden met smartmontools en elke week/maand een smart test schedulen. is dezelfde test als de drivetools van de fabrikanten, alleen gestart door een daemon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Thx, die zet ik et nu op :)
P5ycho schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:48:
je kunt je schijven ook in de gaten houden met smartmontools en elke week/maand een smart test schedulen. is dezelfde test als de drivetools van de fabrikanten, alleen gestart door een daemon.
Terwijl ik dit typ zie ik dat 3 schijven geen errors hebben maar dat 1 schijf (gelukkig niet mijn system disk) en aantal errors heeft staan die opgetreden zijn. Ik ga nu even kijken. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nu mijn 4 SATA kabels besteld zijn ik een allergaartje van kabels gebruik, waaronder een SATA ->eSATA -> sata constructie bij gebrek aan een 4e SATA kabel :X Zou et daar door kunnen komen? (Je zou gelijk zeggen van wel maar de kabels zitten gewoon goed en anders zouden eSATA disken toch ook problemen krijgen?)

[ Voor 20% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:51:
Mijn NAS heb ik gisteravond weten te redden door in Single User Mode te booten en fsck te runnen. _he_le_maal_ vol met errors. Hij doet et nu weer maar vandaag runde ik nog een keer fsck op mijn raid5array en toen bleek er weer een error te zijn.
Als je fsck draait op een mounted volume, kun je errors verwachten. Je leest dan tussen asynchrone I/O in met soft updates die I/O requests opspaart om te schrijven op een geschikt moment. Daardoor zal fsck struikelen over een gemounte array. Je kunt het herkennen omdat er (NO WRITE) staat in de output van fsck, wat aangeeft dat hij op een alleen-lezen device werkt, en dat komt natuurlijk omdat hij gemount is. :)

Dus eerst:
umount /raid5
fsck -t ufs /dev/raid5/mijnarray

Kun je met memtest eens controleren of je systeem wel stabiel is?
_eXistenZ_ schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:15:
Terwijl ik dit typ zie ik dat 3 schijven geen errors hebben maar dat 1 schijf (gelukkig niet mijn system disk) en aantal errors heeft staan die opgetreden zijn. Ik ga nu even kijken. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nu mijn 4 SATA kabels besteld zijn ik een allergaartje van kabels gebruik, waaronder een SATA ->eSATA -> sata constructie bij gebrek aan een 4e SATA kabel :X Zou et daar door kunnen komen? (Je zou gelijk zeggen van wel maar de kabels zitten gewoon goed en anders zouden eSATA disken toch ook problemen krijgen?)
Dat kan ja. SATA mag max 1,5 meter lang zijn, en een converter weer terug naar SATA kan ook voor extra signaalverlies zorgen. eSATA mag 3 meter zijn, maar met zo'n converter gaat dat niet op vrees ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-08 20:53

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb daarjuist freebsd geinstalleerd op een 4gb usb stick. De installatie is goed gegaan, de nics zijn goed geconfigged. Ik was een beetje aan het prutsen om NAT te laten werken, zodat mijn servertje weer zijn stoffig hoekje in kan. Nu heb ik perongeluk een syntax fout gemaakt in rc.conf en gereboot. Ik kom niet verder dan single user mode en geen enkele tekst editor werkt (nano/vim/ee). Ik heb met cat de fout wel al kunnen vinden in mijn rc.conf (er ontbreekt een "), maar mijn vraag is hoe ik dit nu kan oplossen ? Ik heb al zitten zoeken op het internet en heb wat gelezen over 'ed', maar die klaagt over het feit dat mijn partitie(s) blijkbaar read only gemount zijn. Doordat ik een totale fbsd noob ben heb ik géén idee wat de namen zijn van mijn partities (en waar te mounten). Fdisk kan me ook niet veel opheldering geven helaas :(. Ik heb fbsd tijdens de installatie alles automatisch laten doen qua partites enzo.

Als ik kijk met df zie ik dat /dev/da0s1a gemount is op /. Voor de rest is er alleen devfs gemount op /dev, terwijl ik me nog herinner van daarjuist dat er ook nog een /usr en /var waren :+.

Iemand die me een beetje kan helpen hoe dit op te lossen ?

Edit: Ik heb gelezen dat een aantal pagina's terug in dit topic iemand anders hetzelfde probleem had, maar die heeft het opgelost door een herinstallatie te doen. Dit wil ik liever vermijden, omdat het normaal gezien wel op te lossen moet zijn :) .

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 12-01-2008 08:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Het lijkt erop dat mijn NAS freezed door SABnzbd. Telkens als ik dit start gaat het even goed, maar dan bevriest mijn systeem. Ook de webinterface ervan krijg ik niet aan de praat.

Als alternatief heb ik Hellanzb geprobeerd, maar die krijgt op een of andere manier geen verbinding met met newsserver. Weet er iemand een alternatief waarmee ik ook automatisch nzb files kan downloaden, parren en unrarren?

Ook wil ik graag FreeBSD opnieuw installeren, zonder mijn array kwijt te raken. Heeft er iemand een idee hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

C@SP schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:09:
Momenteel redelijk wat issues met mijn verse NAS.

Ik heb dit probleem ook. Zelfde kaart gekocht. Helpt niet veel helaas. Lezen/schrijven haal ik van mijn macbook naar het ding max 40 MB/s Hier is de macbook de limiterende factor denk ik. Deze performance haal ik ook tussen macbook en macmini.

40 MB/s vind ik genoeg. Maar data naar de NAS toesturen schiet niet op. Dan haal ik max 29 mb/s.

En dit alles is met FTP. Samba performance is om te huilen: max 24 mb/s schrijven en 35 MB/s lezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 12-01-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evert_ schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 08:03:
Nu heb ik perongeluk een syntax fout gemaakt in rc.conf en gereboot. Ik kom niet verder dan single user mode en geen enkele tekst editor werkt (nano/vim/ee). Ik heb met cat de fout wel al kunnen vinden in mijn rc.conf (er ontbreekt een "), maar mijn vraag is hoe ik dit nu kan oplossen ?
Je boot in single user mode, dan is niets gemount dus kun je ook geen programma's gebruiken die in /usr staan. Dus eerst:

mount -w /usr
mount -w /var
(eventueel nog meer mounten?)

Daarna kun je je editor gebruiken:
ee /etc/rc.conf
C@SP schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:44:
Het lijkt erop dat mijn NAS freezed door SABnzbd. Telkens als ik dit start gaat het even goed, maar dan bevriest mijn systeem. Ook de webinterface ervan krijg ik niet aan de praat.
Als je dat kunt verifiëren (zonder SABnzbd loopt het wel prima) lijkt het me een goed idee om een problem report (PR) te doen.
Als alternatief heb ik Hellanzb geprobeerd, maar die krijgt op een of andere manier geen verbinding met met newsserver. Weet er iemand een alternatief waarmee ik ook automatisch nzb files kan downloaden, parren en unrarren?
Sorry, ik gebruik die functionaliteit niet, dus daar kan ik je niet mee helpen. :'(
Ook wil ik graag FreeBSD opnieuw installeren, zonder mijn array kwijt te raken. Heeft er iemand een idee hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen?
Je array configuratie wordt opgeslagen op de schijven zelf. Zou je dus je huidige freebsd installatie weggooien en opnieuw installeren, dan herkent geom_raid5 je array weer zodra die actief wordt. Enige voorwaarde is dat je niet schrijft naar de disks, dus geen disklabel of partities op plaatsen gewoon afblijven dan komt alles goed. :)

Je kunt controleren dat een disk configuratie heeft met het commando: graid5 dump /dev/ad4 bijvoorbeeld.

@Q: kan je desktop pc wel harder? Zit daar wel RAID in zodat die iig geen bottleneck is? Als het een Windows client betreft, heb je al aan TCP tuning gedaan? Zonder tuning zal je icm Windows nooit de max bandbreedte verzadigen met normale programma's (iperf is erg low-level).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Nu wordt het pas echt leuk. SABnzbd heb ik eraf gegooid, en ben hellanzb gaan gebruiken. Hetzelfde probleem. Systeem freezed gewoon. Niks te zien in de mesages :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een freeze is wel ernstig, dat hoort niet. Reageert het toetsenbord nog op alt+f2 of andere functietoets?

Heb je het systeem eerst een aantal uren met Memtest86 getest? Check ook de smart log van je hardeschijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:21:

@Q: kan je desktop pc wel harder? Zit daar wel RAID in zodat die iig geen bottleneck is? Als het een Windows client betreft, heb je al aan TCP tuning gedaan? Zonder tuning zal je icm Windows nooit de max bandbreedte verzadigen met normale programma's (iperf is erg low-level).
Ik kom er net achter dat default raid 5 en raid 0 erg slecht performed onder linux. Ik ga maar eens aan het tweaken. Ik heb net de linux raid mailinglist ontdekt.

Schrijven is echt het probleem van de nas zelf, want schrijven van mac naar mac is 40 MB/s. Via samba....

Tnx.

[ Voor 71% gewijzigd door Q op 12-01-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-08 20:53

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:21:
[...]

Je boot in single user mode, dan is niets gemount dus kun je ook geen programma's gebruiken die in /usr staan. Dus eerst:

mount -w /usr
mount -w /var
(eventueel nog meer mounten?)

Daarna kun je je editor gebruiken:
ee /etc/rc.conf
Bedankt voor deze hulp, zo heb ik het kunnen oplossen. Ik voelde me een beetje verloren omdat ik niet precies wist hoe ik kon mounten (het gaat toch net iets anders dan onder linux, zeker omdat alle devices plots vreemde namen hebben gekregen :+ ).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Door te testen met DD en verschillende BS= settings kom ik er achter dat mijn setup met ruwe performance prima 160+ MB/s kan halen, dus zeker 40 /s per disk. Dus het is in ieder geval een kwestie van software.

Edit:

- Raid 5 array. 4x 500 GB Samsung Spinpoint T166.

code:
1
2
3
4
server:/usr/src# dd if=/dev/zero of=/storage/test.bin bs=1M count=6000
6000+0 records in
6000+0 records out
6291456000 bytes (6.3 GB) copied, 60.4384 seconds, 104 MB/s

Ik weet niet of dit een knappe score is, maar voor mij is het voldoende: Gigabit gaat bij mij toch niet over de 40 MB/s heen.

Op het raid device heb ik een enkele partitie gemaakt van 1.5 TB. Eerst bleek de array voor geen meter te presteren, ook niet in Raid 0.

Ik heb gedaan:

mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 --chunk=128 /dev/sd[abcd]1.

Daarna:

mke2fs /dev/md0 -R stride=32 -j

--> 4k blocks van ext3 x 32 = 128 --> de chunksize.

Lezen en schrijven is nu rond de 100-110 MB/s. Lezen is dus nog niet zo snel. Uitzoekpuntje.

[ Voor 67% gewijzigd door Q op 12-01-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q: kan je client (andere kant van de netwerk-communicatie) de snelheid van de server wel bijbenen? Als daar een gewoon een losse schijf in zit ga je de 100MB/s natuurlijk nooit halen. Minimaal een RAID0 array van twee disks, of een memory disk. Iperf moet iig wel tegen de gigabit aanzitten anders vermoed ik een foute hardware setup zoals ongeschikte kabels, packetloss of onvoldoende bandbreedte (PCI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 03:25:
[...]

Als je fsck draait [...] gaat dat niet op vrees ik.
SATA ->eSATA->SATA kabel vervangen voor een gewone kabel en het probleem is opgelost :) Draait inmiddels 48 uur en een fsck na een umount geeft totaal geen errors :*) Een fsck op mijn rootparititie ook niet, hoewel deze natuurlijk gemount blijft staan. Hoe kan ik deze checken tijdens bijvoorbeeld het booten, waarbij de drive nog niet gemount is?

[ Voor 40% gewijzigd door _eXistenZ_ op 18-01-2008 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
single user mode (bootmenu optie 4) en dan eerst even write mounten, standaard wordt hij ro gemount.

[ Voor 71% gewijzigd door P5ycho op 18-01-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:10
Waarom is iedereen hier zo gefixeerd op FreeBSD? OpenSUSE werkt in mijn VM als ik iSCSI draai icm RAID1/0/5 en is heel goed te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waarom zijn we meteen gefixeerd? Ik persoonlijk vind freebsd gewoon lekkerder werken dan linux. ik vind linux een beetje een zooitje. Maar, ik typ dit van een ubuntu thinkpad. freebsd heeft z'n nadelen als desktop os.
ubuntu wordt waarschijnlijk wel vervangen door archlinux binnenkort. ubuntu is te lastig te updaten. dan is het meteen weer newfs en install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een hele poos geleden ben ik ook wat actief geweest in dit topic.

Ik had een fileserver samengesteld uit een Dual Xeon plankje, voorzien van 2 stuks 2.8ghz, een losse sata controller en 8 harde schijven van 500gig.

Bij testen die ik gedaan heb, vond ik FreeBSD qua z'n software raid lang niet zo lekker in elkaar zitten als bij Linux. Om nog maar te zwijgen over het prestatieverschil. (Ik heb niet zo 123 conreten cijfers bij de hand, maar Linux SW raid knalde geom_raid5 of wat dan ook bij FreeBSD er ruim uit.

Maar FreeBSD is als webserver een heerlijk besturingssysteem trouwens O+ , ik heb het nog nooit per ongeluk op z'n gat gekregen en linux wel een aantal keer O-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie van geom_raid5 gebruikte je dan? De classic versie (die ook in FreeNAS) zit heeft inderdaad geen sexy performance, maar TNG en PP zijn toch stukken sneller dan md-raid5. Het kan wel zijn dat je sysctl settings en kmem settings onvoldoende zijn, je moet aan tuning doen om goede performance te halen.

Mits juist geconfigureerd, durf ik wel met redelijke zekerheid te zeggen dat geom_raid5 zonder twijfel sneller is dan md-raid5. Maargoed als je met beide voldoende snelheid haalt voor gigabit hoeft een performance verschil geen groot punt te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
zucht ik heb alweer last van een tikkende harddisk, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1271109

nu is het weer een ander, ik begin me af te vragen hoe dit nou kan komen.
De boel draait in raid5 en met reeds 1 hdd op failed en nu nog 1 die tikt is het binnenkort weer 2tb aan data kwijt.

Heeft iemand ideeen hoe dit kan komen? Toen ik 4 samsungs had ipv 6 had ik nergens last van, sinds ik er 6 heb is het ellende.

Specs server:
dual xeon 1.7ghz
1.5gb pc800 rimm
2x37gb u320 scsi
LSI Logic Megaraid Sata 300-8x pci-x controller
6x Samsung Spinpoint T166 500GB 16MB
Be Quiet Straightpower 600Watt voeding voor de hdd's + nog een voeding voor de server zelf

Zowel voeding als raid controller is vervangen, en ook alle sata kabels zijn vervangen.
Alles zit in een CM stacker kast met voldoende koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lees de temps eens uit van je hd's. Misschien dat er een paar toch te warm worden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 01:55:
Q: kan je client (andere kant van de netwerk-communicatie) de snelheid van de server wel bijbenen? Als daar een gewoon een losse schijf in zit ga je de 100MB/s natuurlijk nooit halen. Minimaal een RAID0 array van twee disks, of een memory disk. Iperf moet iig wel tegen de gigabit aanzitten anders vermoed ik een foute hardware setup zoals ongeschikte kabels, packetloss of onvoldoende bandbreedte (PCI).
De 2 macs kunnen onderling naar elkaar 40 MB/s halen met hun single disks via samba. Met FTP haal ik zelfs bijna 50 MB/s met de server. Momenteel kom ik tussen mac en server niet veel verder dan rond de 30 MB/s.

Netwerk is nu pci-e, intel. Server is 4x 500gb in raid 5.

Ik moet zeggen dat om onduidelijke redenen ik momenteel nog maar 30 MB/s tussen de macs haal. Rotdingen.

Ach, beetje blijven klooien, houd je van de straat.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 20-01-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Q schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:21:
Lees de temps eens uit van je hd's. Misschien dat er een paar toch te warm worden.?
net gechecked waren prima <40graden
wat me opvalt is dat de hdd alleen tikt als er daadwerkelijk data af moet worden gehaald, nu in idle hoor ik hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 19:13:
Waarom is iedereen hier zo gefixeerd op FreeBSD? OpenSUSE werkt in mijn VM als ik iSCSI draai icm RAID1/0/5 en is heel goed te beheren.
Hier nog een GNU/Linux gebruiker :) Ik vind persoonlijk GNU/Linux fijner werken op een NAS dan bijv. FreeBSD omdat ik met GNU/Linux veel meer ervaring heb (ben GNU/Linux sysadmin in het dagelijks leven).

Wel maak ik altijd gebruik van GNU/Linux distro´s met een bewezen betrouwbaarheid, dus wat dat betreft zal Arch Linux of Ubuntu nooit op mijn NAS komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat de boer niet kent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:29

jjkewl

Computer problems?!

Vandaag maar eens de Drobo getjekt want ik zit net als jullie al een tijdje over een (diy) NAS te denken. Net als Enlightenment ben ik een sucker voor FreeBSD, hoewel ik er beduidend minder ervaring mee heb. Debian was m'n vorige liefde.

Maar heeft iemand een idee hoe de Drobo (wat een naam) zou kunnen werken? Een Epia op een uITX plank en een hardware RAID kaart? Of hebben ze software RAID aan de praat gekregen met online features? Want die online expansion is wel heel erg tof.

De kleine footprint is ook aardig te noemen, al weet ik zeker dat er een flinke adapter onder het bureau moet liggen.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Zo. Een jaar nadat ik dit topic begon ben ik zelf nu ook klaar met mijn NAS. Ik moet er echter wel bij zeggen dat het uiteindelijk geen NAS geworden is. Ik had toch niet zoveel trek om nog een extra machine erbij te zetten. Dus heb ik mijn server uitgebreid met een paar extra speeltjes:
- Highpoint 2310 SATA RAID controller 4 poorts PIC-e x4
- Icy Dock MB453SPF hot swappable SATA bay 3 drives
- 3 stuks Samsung Spinpoint F1 750GB 32MB cache

De 3 schijven zitten dus in de hop swap bay. Achterop zit een kleine 60mm fan, zodat de temp van de schijven lekker laag blijft (ong 21 graden).

Hiervan heb ik nu 2 raid sets gemaakt:
1 x 50 GB in raid-0 (snelle disk, voor tijdelijke meuk)
1 x 1.47TB in raid-5 (als data opslag).

Ik benader de raid sets gewoon via Windows en een share. Werkt prima. Doorvoersnelheden via m'n Gigabit netwerk liggen rond de 60MB/sec (sequentieel), Goed genoeg voor een thuis omgeving. Lokaal op de server haalt ie rond de 173MB/sec (raid-0) en 136MB/sec (raid-5) bij amper CPU belasting. (zie plaatjes)

raid-0
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O836y6ADmAI4g6fRbjYJYkkI/full.jpg

raid-5
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iwUufPyQKM4LHZuesiZse4nX/full.jpg

Wat mij betreft is mijn projectje afgerond. Ik vind het wel erg leuk dat er zoveel respons op gekomen is. Het is duidelijk dat de noodzaak voor shared storage ook thuis steeds meer voorkomt en dat men op zoek is naar een goede oplossing. Dit topic zal daar zeker in bijdragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 20-01-2008 16:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb hier thuis geen aparte fysieke NAS staan, ik was van plan Windows Home Server als virtual machine te gaan draaien.
Alles netjes geinstalleerd, wordt mooi herkent op andere computers, tot ik wat muziek (+/- 1GB) naar de map muziek van home server kopieer. Op ca 40% krijg ik een error :"server niet beschikbaar " oid, hij stopte met kopieeren.
Bij de host pc was álles gefreezed , kon 'm alleen nog "belgisch resetten ".

Ik dacht dat het aan windows home Server lag, dus heb ik een virtual machine gemaakt met FreeNAS. Hier hetzelfde probleem. Als 'ie lekker aan t kopieeren is freeze op host pc.

Weten jullie wat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen?
  • De hardware van de pc waar VMware op draait lijkt me meer dan voldoende om FreeNAS +Vista H.P. aan te kunnen
  • Windows /FreeNAS maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik zit atm met een probleem.

Ik heb mijn HDD's zo ingedeeld:

4x500GB T166 Spinpoint, geom_raid5 TNG

ad4s1a - 4GB - FreeBSD installatie
ad4s1b - De rest van de ruimte - raid5
ad6 - helemaal - raid5
ad8 - helemaal - raid5
ad10 - helemaal - raid5

Blijft er 12GB over op de andere disken die geom_raid5 skipped.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik die 4GB die ik nu al gebruik
om mijn FreeBSD op te draaien, kan uitbreiden naar 16GB?

Ik kan natuurlijk de rest mounten en dan /usr ofzo daarheen kopieren, maar ik wil eigenlijk gewoon 1 filesystem van 16GB...

Mijn FreeBSD-partitie zit nu vol namelijk :'(

Mijn server heeft een custom behuizing van plexiglas, hier kan geen extra HDD meer bij in.
Anders had ik mss een 80Gbertje op de kop getikt :)

Verder zit ik ook te denken om te booten van een USBsticky ofzo maar dan wil ik geen gezijk met durability, dus daarom dat liever ook niet.

Op dit moment zit ik te kijken naar Vinum maar ik weet niet hoe ik hier van kan gaan booten, en ik weet wel dat dit eigenlijk verouderd is en nooit echt goed geweest is. (Toch?)

[ Voor 15% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-01-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Whizzkid92: volg de algemene richtlijnen om jezelf ervan te verzekeren dat je systeem stabiel is (memtest86 en een cpu-burn-in utility). Controleer ook je systeemschijf op defecten en check de SMART error log.

@eXistenZ: je FreeBSD partitie zit vol, maar je kunt wel dirs naar je array laten wijzen. Stel, je hebt /usr/ports en /usr/src helemaal vol zitten met files, al gauw meer dan een GB. Je kunt die op de array zetten:

mv /usr/ports /pad/naar/array/ports
mv /usr/src /pad/naar/array/src
mv /usr/obj /pad/naar/array/obj

Daarna zijn de 3 directories met inhoud weg uit /usr/, om ervoor te zorgen dat je systeem de bestanden kan vinden waar hij ze verwacht, gebruiken we een symbolic link (symlink) zeg maar een snelkoppeling:

ln -s /pad/naar/array/ports /usr/ports
ln -s /pad/naar/array/src /usr/src
ln -s /pad/naar/array/obj /usr/obj

Als je nu cd /usr/ports/ en een ls commando geeft, zie je gewoon je bestanden. Maar die nemen alleen plek in op je RAID array. Je kunt dit ook voor meer bestanden doen, maar ik raad aan dat je echte systeembestanden die nodig zijn voor een juiste boot wel op de systeemschijf laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkewl
  • Laatst online: 19-07 09:29

jjkewl

Computer problems?!

Hoi allen,

ff bumpen hoor:

Is er al iemand dichterbij een oplossing voor online capacity expansion? Hardware- cq software-matig? Het is blijkbaar mogelijk met een klein budget en waarschijnlijk dus ook voor DIY (zie de commerciele oplossing Drobo).

@Enlightenment: jij meldde dat de auteur van Geom bezig was met eventuele online features? Heb jij misschien een pointer? Ondertussen zal ik eens de experimental ZFS sources van FreeBSD 7.0 door de compiler halen.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 22:57
wat is op dit moment de status van de support van freenas voor de NIC van de ASUS M2A-VM met de 690G chipset?

Zit deze er standaard in, moet je zelf de boel aanpassen of is het onmogelijk om deze werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:16:
volg de algemene richtlijnen om jezelf ervan te verzekeren dat je systeem stabiel is (memtest86 en een cpu-burn-in utility). Controleer ook je systeemschijf op defecten en check de SMART error log.
Tot nu toe heb ik Orthos memory en CPU test tegelijk 2,5 6,5 uur draaien zonder errors.
In HDtune en Intel Matrix storage manager zien mijn harde schijven er goed uit.

[ Voor 17% gewijzigd door MuisM4t op 28-01-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
jjkewl schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:41:
Hoi allen,

ff bumpen hoor:

Is er al iemand dichterbij een oplossing voor online capacity expansion? Hardware- cq software-matig? Het is blijkbaar mogelijk met een klein budget en waarschijnlijk dus ook voor DIY (zie de commerciele oplossing Drobo).
De Highpoint kaarten kunnen dat. Zowel online expansion als online migration. Dat was voor mij de reden om voor deze oplossing te kiezen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ik word onderhand toch lichtelijk geirriteerd met mijn diy raid storage project.
specificaties
dual xeon 1.7ghz
1.5gb pc800 rimm
6x samsung spinpoint t166 500gb
lsi megaraid sata 300 8x pci-x
be quiet 600watt psu

de ene na de andere hdd begint te tikken bij transfers en eindigt uiteindelijk op failed.
het gedrag lijkt random en als ik de hdd's op mijn eigen pc aan sluit op de onboard controller is er niets aan de hand. De samsung cd-room boot niet vanwege te weinig memory dus daar hebi k ook niks aan.
Smart statussen zijn ok en hdtune full surface check geeft ook geen problemen.
Iemand had me de tip gegeven om de boel op sata150 te zetten maar ook dat mocht niet baten.
De voeding is al vervangen door een ander, dat hielp niet.
De hdd's zitten per 2 in een 4in3 coolermaster tray met daarop een 120mm fan, ze worden niet warmer dan 40 graden.
De sata kabels zijn ook allemaal vervangen
de raid controller is zelfs vervangen, dat was eerst een adaptec 2610sa

Heeft iemand nog ideeen?

[ Voor 4% gewijzigd door IRCfreAk op 27-01-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Gisteravond liep mijn filesystem zo de soep met een fsck (hij rebootte al weer constant bij het kopieren naar een samba share dus ik ging even testen) in dat ik er een newfs overheen gegooid heb. Dit resulteerde echter wel in een fors kleinere opslagruimte:

Vrij: 1241.81 GB
Gebruikt: 3.31 GB
Totaal: 1353.39 GB

Er ontbreekt dus 100GB!

Wie weet hoe dit kan of hoe ik dit kan fixen? Dit was eerst niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:45:
Gisteravond liep mijn filesystem zo de soep met een fsck (hij rebootte al weer constant bij het kopieren naar een samba share dus ik ging even testen) in dat ik er een newfs overheen gegooid heb. Dit resulteerde echter wel in een fors kleinere opslagruimte:

Vrij: 1241.81 GB
Gebruikt: 3.31 GB
Totaal: 1353.39 GB

Er ontbreekt dus 100GB!

Wie weet hoe dit kan of hoe ik dit kan fixen? Dit was eerst niet zo.
FreeBSD reserveert standaard dacht ik 10% van je disk space voor user root. Dit kan je aanpassen met tunefs (zie man tunefs). Als je linux gebruikt neem ik aan dat linux ook iets dergelijks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Michael schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:45:
[...]

FreeBSD reserveert standaard dacht ik 10% van je disk space voor user root. Dit kan je aanpassen met tunefs (zie man tunefs). Als je linux gebruikt neem ik aan dat linux ook iets dergelijks doet.
Woei idd ik was gewoon vergeten tunefs -m 1 te runnen :P stom stom stom, thx anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 15:32
Ik ben van plan om graid5 in een webserver te gebruiken maar zou graag 1 hot spare willen hebben naast de 3 andere schijven.

Hoe zit het met hot spare capability binnen FreeBSD en / of graid5?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjkewl schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:41:
@Enlightenment: jij meldde dat de auteur van Geom bezig was met eventuele online features? Heb jij misschien een pointer? Ondertussen zal ik eens de experimental ZFS sources van FreeBSD 7.0 door de compiler halen.
geom_raid5 zal waarschijnlijk nooit online capacity expansion krijgen, dat is zinloos want om het UFS filesystem te vergroten moet hij toch geunmount worden dus is er alsnog strake van offline capacity expansion. Wel heb ik een expansion script geschreven voor geom_raid5 die een disk aan bestaande config kan toevoegen. Het script heeft wel zijn beperkingen: je moet freebsd 6.x amd64 gebruiken met een up-to-date raid5 module. Compatibiliteit met 6.3 heb ik nog niet getest en mijn script is nog niet juist getest. Het werkt in elk geval niet op 7.x vanwege nieuwe beveiligingen van geom die mijn expansion niet meer mogelijk maken. Ook FreeNAS heeft niet voldoende binaries en is bovendien alleen voor i386 en niet voor amd64.

Ik wacht eigenlijk op iemand met de juiste config die het zonder gevaar kan uittesten. Maar vanwege alle compatibiliteitsissues dacht ik ook aan een bootable ISO met een veilige omgeving.
IRCfreAk schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:28:

ik word onderhand toch lichtelijk geirriteerd met mijn diy raid storage project.
de ene na de andere hdd begint te tikken bij transfers en eindigt uiteindelijk op failed.
Heb je je voltages gecontroleerd met een multimeter? Heb je staggered spinup geactiveerd? Mailtje naar Samsung kun je ook nog proberen, maar wel een vreemd probleem. :(
deCube schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:40:
Ik ben van plan om graid5 in een webserver te gebruiken maar zou graag 1 hot spare willen hebben naast de 3 andere schijven.

Hoe zit het met hot spare capability binnen FreeBSD en / of graid5?
Die functionaliteit is er niet. Wel kun je een cronjob gebruiken (script) die kijkt of een array DEGRADED is en zo ja een commando uitvoert die de hot spare disk toevoegt aan de array (graid5 insert myarray /dev/mydisk). In veel gevallen is handmatige interactie veel sneller, omdat de 'failed' disk niet echt failed is maar b.v. disconnected. Hoef je ook niet uren te rebuilden (wel re-syncen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:46:
Vergeet je niet je kernel geheugen wat meer ruimte te geven?

ee /boot/loader.conf

en voeg toe aan dat (mogelijk nieuwe) bestand:

vm.kmem_size="400000000"
vm.kmem_size_max="420000000"

Dan kan het kernel geheugen gebruik bij pieken oplopen tot 400MB. Standaard is dat maar 150MB ofzo, wat te weinig kan zijn. Als je te weinig kernel geheugen hebt, dan krijg je een "kmem_map too small" panic en crasht je systeem. ;)

Hetzelfde geldt, overigens, voor ZFS. Eigenlijk alle kernel modules die wel een slok geheugen lusten. :)
Het spreekt voor zich dat je geen 400MB kernel geheugen kan reserveren als je maar 384MB aan RAM hebt; dus bovenstaand voorbeeld is voor minimaal 512MB geheugen.
Ik heb het idee dat geom_raid5 niet genoeg geheugenruimte heeft om Gbit aan te kunnen. Mijn hele systeem crasht namelijk na een uurtje ofzo (vrij willekeurig) als ik via gbit zooi sta te kopieren.
Ik heb mijn ram al getest, na 1 uur en 3 cycles 0 errors, verder ben ik mijn hdd's gaan checken maar die schijnen het ook gewoon allemaal goed te doen... Begin radeloos te worden... Enlightenment wil jij anders eens SSHen naar mijn server en de config checken? Ik snap der geen zak meer van... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

* Tomba is inmiddels ook begonnen met zijn FreeBSD NAS !

...en loopt bij de installatie al vast :-/
Ik heb een CF-2-IDE met daarin een 4 GB CF kaartje en krijg tientallen (honderden?) keren:
ad0: FAILURE - READ_DMA timed out at LBA-7928912
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying

Op een gegeven moment kan ik de installatie dan starten en geef eerst FreeBSD all space en vervolgens laat ik automatisch de slices aanmaken. Even later moment geeft ie dan aan dat hij gaat partitioneren, echter werkt hij niet (op TTY2 geeft steeds dezelfde melding ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying) en na enkele minuten breekt ie af met de melding dat hij niet kan schrijven. Het rare is dat ik het kaartje vanuit DOS gewoon perfect kan benaderen :-/
(Ben inmiddels al 10 uur bezig ofzo en vind het echt niet meer grappig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 06:39:
[...]

Die functionaliteit is er niet. Wel kun je een cronjob gebruiken (script) die kijkt of een array DEGRADED is en zo ja een commando uitvoert die de hot spare disk toevoegt aan de array (graid5 insert myarray /dev/mydisk). In veel gevallen is handmatige interactie veel sneller, omdat de 'failed' disk niet echt failed is maar b.v. disconnected. Hoef je ook niet uren te rebuilden (wel re-syncen).
Naja het probleem is dat de server in een datacenter wordt gehangen. Hierbij wil ik naast RAID 5 nog een zekerheid inbouwen, zodat de server dus nooit door uitvallende schijven zal uitvallen.

Misschien moet ik hier dan maar RAID 1 gaan gebruiken i.p.v. RAID 5.

Tenzij iemand een geniaal idee heeft natuurlijk. :P

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08 22:06
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:17:
[...]

Naja het probleem is dat de server in een datacenter wordt gehangen. Hierbij wil ik naast RAID 5 nog een zekerheid inbouwen, zodat de server dus nooit door uitvallende schijven zal uitvallen.

Voor een webserver zou ik altijd kiezen voor raid 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
basproffesional schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:07:
[...]

Dit is misschien een apart topic waard, maar is het mogelijk om met geom raid 10 te draaien door raid 0 en 1 te combineren of vergt dit teveel van de hardware?

Volgens Google is het mogelijk.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:17:
[...]

Zoek even op hotswap ;)
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:16:
Dit is misschien een apart topic waard, maar is het mogelijk om met geom raid 10 te draaien door raid 0 en 1 te combineren of vergt dit teveel van de hardware?

Volgens Google is het mogelijk.
Dit kan idd gewoon, geom_raid5 kan je stapelen als legoblokken, zoals Enlightenment et een keer zei :)
basproffesional schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:07:
Dat kan. Wil niet zeggen dat raid1 de beste oplossing is nml. (Tenzij je kan onderbouwen waarom et wel zo zou zijn maar ik betwijfel dat.)

[ Voor 32% gewijzigd door _eXistenZ_ op 06-02-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomba schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:34:
* Tomba is inmiddels ook begonnen met zijn FreeBSD NAS !

...en loopt bij de installatie al vast :-/
Ik heb een CF-2-IDE met daarin een 4 GB CF kaartje en krijg tientallen (honderden?) keren:
ad0: FAILURE - READ_DMA timed out at LBA-7928912
Op welke transfer mode draai je? (atacontrol list)
Lijkt erop dat je schijf niet snel genoeg reageert. Standaard moet een schijf binnen 5 sec reageren. Dat getal kun je ophogen. Maar wat voor flash kaartje is dat wel niet? Wat meer info zou helpzaam zijn. o.a. benchmarks van dat ding, surface-reads e.d.
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 20:11:
Ik heb het idee dat geom_raid5 niet genoeg geheugenruimte heeft om Gbit aan te kunnen. Mijn hele systeem crasht namelijk na een uurtje ofzo (vrij willekeurig) als ik via gbit zooi sta te kopieren.
Welke melding? Een klassieker is in elk geval "kmem map too small (.... total allocated)". Dit houdt in dat je te weinig kernel geheugen beschikbaar hebt, je kunt deze vergroten door in je /boot/loader.conf (kan een nieuw bestand zijn) het volgende te plaatsen:

vm.kmem_size_max=310000000
vm.kmem_size=300000000

Dit stelt hem in op 300MB, ga niet boven de 512MiB op een i386 systeem dan kun je niet meer booten! Alleen 64-bit amd64 kan boven 512MiB aan kernel geheugen reserveren bij FreeBSD.
Begin radeloos te worden... Enlightenment wil jij anders eens SSHen naar mijn server en de config checken? Ik snap der geen zak meer van... :X
Sure stuur maar mail of PM met de login en ip. Standaard mag je niet direct als root inloggen, in dat geval heb ik dus twee logins nodig.
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:16:
Afhankelijk wat je wilt: maak eerst een stripe of mirror:
gstripe label stripe1 ad4 ad6
gstripe label stripe2 ad8 ad10

Daarna de mirror:
gmirror label mirror /dev/stripe/stripe1 /dev/stripe/stripe2

Zoals je ziet gebruik je bij gmirror de stripe alsof het een schijf is, dat is de kracht van geom: alles is compatible, alles is stapelbaar. Je kunt de gekste combinaties uitproberen, maar b.v. ook virtualisatie, journaling of encryptie aanbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dat van die memorysize had ik al :) staat op 400M en 420MB max.

Het probleem is dus dat ik geen errors zie... Ik heb er al eens op gelet maar het probleem is zo willekeurig dat ik net gelukt moet hebben dattie crashed. Iets dat me tot nu toe nog niet gelukt is, dus kan ik geen errors zien op het scherm... De logs zijn allemaal schoon, daarom ook mijn frustratie.

Atm doet ie et aardig (uptime van 3 dagen oid) maar als et weer voorkomt mail ik je men sshgegevens :) Thx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zie je dan op het scherm als hij 'crasht'?
En wat bedoel je met crashen trouwens, zie je wat op de monitor, zie je HDD leds branden, reageert je nog toetsenbord op alt+f2/f3/f4 bijvoorbeeld? Als je echt niks speciaal ziet op monitor maar het hele systeem hangt, verdenk ik eerder een hardwareprobleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
_eXistenZ_ schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:37:
[...]

Zoek even op hotswap ;)

[...]

Dit kan idd gewoon, geom_raid5 kan je stapelen als legoblokken, zoals Enlightenment et een keer zei :)

[...]

Dat kan. Wil niet zeggen dat raid1 de beste oplossing is nml. (Tenzij je kan onderbouwen waarom et wel zo zou zijn maar ik betwijfel dat.)
De harde schijven worden hot-swappable maar dat heeft weinig zin als ik een half uur onderweg ben en ik 100% uptime wil garanderen.

Je zegt dat het mogelijk is met geom_raid5 te stapelen als legostenen, maar ik wil gebruik dan geen raid 5 maar enkel raid 0 en 1, moet ik dan de modules van geom_raid1 en 0 "installeren"?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn reactie, daarin staan commando's die je een RAID0+1 array oplevert. Vervolgens kun je een filesystem aanbrengen op de top layer (newfs /dev/mirror/mirror). Daarna kun je hem mounten met mount /dev/mirror/mirror /mnt.

In freeBSD is er voor..
RAID0: geom_stripe
RAID1: geom_mirror
RAID3: geom_raid3
RAID5: geom_raid5 (moet je eerst installeren)
JBOD: geom_concat

Alle geoms kun je stapelen. Als je een RAID0 maakt van twee schijven dan krijg je een device entry in /dev/stripe/... afhankelijk van de naam die je hebt opgegeven. Die kun je vervolgens weer voor andere geom modules gebruiken. Je kunt dus elke combinatie maken die je wilt. Met het status commando kun je zien hoe de config eruit ziet.

RAID1+0 kan in jouw geval handiger zijn. Dan heb je twee mirrors die je verbindt met een stripe. In theorie geeft dat je een betere bescherming, alhoewel ik sceptisch ben. :p

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Het is een server zonder HDDleds en monitor, ik heb er nu tijdelijk met een KVM switch een monitor van men main pc aan gehangen. SSH werkte iig al niet meer als ie hing, maar nu heb ik een monitor er aan hangen dus als ie hangt kijk ik wattie daaro zegt :) Probleem is dattie niet hangt op commando :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke nou mocht het weer voorkomen, kijk of je wat ziet en of hij op alt+f2/f3 reageert. Heb je een single-core processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:23:
[...]

Op welke transfer mode draai je? (atacontrol list)
Lijkt erop dat je schijf niet snel genoeg reageert. Standaard moet een schijf binnen 5 sec reageren. Dat getal kun je ophogen. Maar wat voor flash kaartje is dat wel niet? Wat meer info zou helpzaam zijn. o.a. benchmarks van dat ding, surface-reads e.d.

[...]
Tis een TakeMS 'hyperspeed' 120x kaartje. Ik heb inmiddels het kaartje door een gewone (stokoude ;)) IDE disk vervangen en ben al een dagje up and running. Ik heb sterk het vermoeden dat het kaartje en/of de cf2ide niet helemaal lekker is aangezien ook openSUSE en DOS weinig tot niets met het kaartje aan konden. (Linux helemaal niets en DOS bleek alleen te kunnen formatteren wat eeeeeuwen duurde)
Overigens zit ik nu met een heel ander probleem (Kan niet met SSH inloggen, root password wordt geweigerd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Je mag alleen met een user inloggen, niet met root. Veiligheid, dus ff een usertje toevoegen met pw useradd blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
en even sudo installeren. meteen aanwennen alles met sudo te doen. desnoods inloggen met je user en dan sudo -s om root te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

P5ycho schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:59:
en even sudo installeren. meteen aanwennen alles met sudo te doen. desnoods inloggen met je user en dan sudo -s om root te worden
'Even' sudo installeren zegt u ? Ik krijg het niet voor elkaar... Heb nu een user aangemaakt maar
code:
1
2
3
4
%su
su: Sorry
%sudo
sudo: Command not found.

Kan iemand mij een tip geven wellicht ? Ik dacht dat ik met mijn linux kennis een end zou komen maar loop op dit moment na elke centimeter progressie weer vast :-/
* Tomba logt maar weer rechtstreeks in de console in en hoopt op een tweaker die hem kan helpen om gewoon via PuTTY te kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:02:

Sure. :)

Het komt neer op:

gvirstor label virtuozo -s 300000 /dev/ad4
[...]
[zucht] Ik weet echt niet wat ik fout doe... Ik krijg de volgende fout als ik dit commando uitvoer:
code:
1
gvirstor: geom_virstor module not available !

En google is not my friend (http://www.google.com/htt...le+%21%22&btnG=Zoeken&lr=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tomba schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:26:
[...]

'Even' sudo installeren zegt u ? Ik krijg het niet voor elkaar... Heb nu een user aangemaakt maar
code:
1
2
3
4
%su
su: Sorry
%sudo
sudo: Command not found.

Kan iemand mij een tip geven wellicht ? Ik dacht dat ik met mijn linux kennis een end zou komen maar loop op dit moment na elke centimeter progressie weer vast :-/
* Tomba logt maar weer rechtstreeks in de console in en hoopt op een tweaker die hem kan helpen om gewoon via PuTTY te kunnen werken...
** Gokje : User is niet in wheel group geplaatst ?? Alleen dan kan het ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nero355 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:27:
[...]

** Gokje : User is niet in wheel group geplaatst ?? Alleen dan kan het ;)
My man :D
code:
1
2
3
%su
Password:
olympos#

Toch zou ik graag sudo kunnen gebruiken ;) We 'rommelen' nog even verder !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TIP van Flip : Lees paar keer het FreeBSD handboek door scheelt echt prutsen met sommige dingen, zoals wat ik net aan je uitleg bijvoorbeeld ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nero355 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:10:
TIP van Flip : Lees paar keer het FreeBSD handboek door scheelt echt prutsen met sommige dingen, zoals wat ik net aan je uitleg bijvoorbeeld ;)
I know I know rtfm ;) Was al bezig, maar wil een raid5 set builden met 1 virstor dev en dat gaat wel een nachtje duren dus had een tiensie wienie haast. (en hoop op een klein zetje in de goede richting :D waarvoor dank)

* Tomba vindt FreeBSD een stuk 'old school'-er dan Linux. Op openSUSE wordt je al het werk bv door yast2 uit handen genomen, terwijl ik nu al een paar dagen alleen maar in tekstfiletjes loop te rommelen en zelf dingen loop te compilen :D

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 09-02-2008 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

De aanhouder wint :D
code:
1
2
Filesystem   1K-blocks  Used      Avail Capacity  Mounted on
OlymposRAID5 1419136316    8 1305605404     0%    /raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Simpele vraag, maar kan het niet 123 vinden:

Kun je zonder problemen een raidcontroller van bijv 4x in een pci e 16x slot duwen? Qua backwards compatibiliteit lijkt me wel, maar kan het zijn dat mobo's dat niet verwachten en dan gek gaan doen?

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 09-02-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ik heb nu een raid5 array gebouwd op mijn onboard ich9-r controller met 6x500gb samsung 501LJ
onderstaand een screenshot van raid0 en raid5, de write performance is erg laag bij de raid5 array. Is dit normaal of moet ik nog dingen aanzetten zoals caching oid?
/edit met de 2 opties in de laatste screenshot aan is er geen verschil..
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/hdd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/raid5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/caching.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door IRCfreAk op 09-02-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomba schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:37:
[...]

[zucht] Ik weet echt niet wat ik fout doe... Ik krijg de volgende fout als ik dit commando uitvoer:
code:
1
gvirstor: geom_virstor module not available !

En google is not my friend (http://www.google.com/htt...le+%21%22&btnG=Zoeken&lr=)
Draai je FreeBSD 7? Geef de output eens van "uname -a".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:32:
[...]

Draai je FreeBSD 7? Geef de output eens van "uname -a".
Ja ik draai FreeBSD 7 RC1.
Your wish is my command:
code:
1
2
olympos Tomba /usr/home/Tomba # uname -a
FreeBSD olympos.bt.local 7.0-RC1 FreeBSD 7.0-RC1 #0: Mon Dec 24 10:10:07 UTC 2007     root@driscoll.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64

Overigens heb ik mijn (degraded) Raidset al aan de gang (zie mijn posting hierboven), zij het niet met gvirstor. (Heb van een vriend een avondje zijn 750 GB geleend, daarmee mijn set gebouwd en vervolgens de schijf weer verwijderd, werkt perfect :D)

On a different note; is er in FreeBSD ook de mogelijkheid om de temperatuursensoren uit te lezen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 10-02-2008 13:10 . Reden: Extra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Tomba schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:51:
On a different note; is er in FreeBSD ook de mogelijkheid om de temperatuursensoren uit te lezen ?
Kant & klaar :)
code:
1
2
3
su
cd /usr/ports/sysutils/mbmon/; make config-recursive; make; make install
cd /usr/ports/sysutils/smartmontools/; make config-recursive; make; make install
dan kan je uitlezen met:
code:
1
2
mbmon -rc 1
smartctl -a /dev/ad0
smartctl werkt altijd goed, mbmon op de door mij geteste moederborden ook, maar niet alle monitoring chips worden ondersteund.

edit:
gvirstor zit gewoon nog niet in 7-CURRENT, die moet je wsch zelf bij je kernel builden.

[ Voor 10% gewijzigd door Erik Jan op 10-02-2008 13:49 ]

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Erik Jan schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:41:
[...]

Kant & klaar :)
code:
1
2
3
su
cd /usr/ports/sysutils/mbmon/; make config-recursive; make; make install
cd /usr/ports/sysutils/smartmontools/; make config-recursive; make; make install
dan kan je uitlezen met:
code:
1
2
mbmon -rc 1
smartctl -a /dev/ad0
smartctl werkt altijd goed, mbmon op de door mij geteste moederborden ook, maar niet alle monitoring chips worden ondersteund.
It works !!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
olympos Tomba /usr/home/Tomba # mbmon -rc 1
TEMP0 : 41.0
TEMP1 : 38.5
TEMP2 : 26.5
FAN0  : 4326
FAN1  :    0
FAN2  :    0
VC0   :  +2.67
VC1   :  +3.71
V33   :  +3.31
V50P  :  +5.54
V12P  : +12,68
V12N  : -12.68
V50N  :  +2.19

Helemaal fantastisch, we spelen weer verder !
edit:
gvirstor zit gewoon nog niet in 7-CURRENT, die moet je wsch zelf bij je kernel builden.
Ahaaa, dat verklaart natuurlijk alles. Inmiddels ist niet meer nodig, heb mijn raid setje al draaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:53
Volgend weekend neem ik 4x 500GB over en ga dan met dezelfde hardware die ik een tijdje eerder postte een NAS maken op basis van FreeNAS in RAID5.

Hardware:
• Coolermaster Centurion 5
• Antec Basiq 350W
• EPoX EP-8NPA SLI (nForce 4 SLI, onboard gigabit en 4x SATAII NCQ aansluitingen direct op northbridge)
• AMD Sempron 2800+
• 256MB ram (wil ik eigenlijk zo snel mogelijk 1GB van maken)

Daarom heb ik maar weer even een flink deel van dit topic doorgespit, om nog wat tips voor performance enz. op te doen enzo en vroeg me terwijl ik dat deed af of het misschien een goed plan is om ergens (bijv. in de startpost, of een nieuw topic, we zitten inmiddels flink over de 1000 posts) een lijstje te maken van de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het maken van een DIY NAS. Als meer mensen dat een goed idee vinden, ben ik best bereid een nieuwe topic start te maken, liefst met hulp van een aantal andere members, aangezien ik niet extreem veel kennis van zaken heb.

Natuurlijk post ik de resultaten van mijn NAS, zodra die up and running is... :)

Als je je afvraagt of ik niet al eens eerder geprobeerd heb een NAS te maken klopt dat. Ik heb de harddisks alleen toen weer verkocht omdat ik meende dat ik die storage niet nodig had, het tegendeel bleek... :z :X

[ Voor 4% gewijzigd door Quadro! op 10-02-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Quadropluxor schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:46:
Als je je afvraagt of ik niet al eens eerder geprobeerd heb een NAS te maken klopt dat. Ik heb de harddisks alleen toen weer verkocht omdat ik meende dat ik die storage niet nodig had, het tegendeel bleek... :z :X
You can NEVER have enough storage, wist je dat dan niet? >:)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik wil ook al een poosje een mooie nieuwe TS dus ik wil je best helpen :)
Maar mss is iets van een Wiki oid beter? Inmiddels kan ik:

- FreeBSD 7 installen
- FreeBSD 7 upgraden (ben zelf van BETA4 naar RC1 gegaan)
- Geom_raid5 opzetten
- Tweaken voor performance enzo (Paar vars aanpassen voor diskspeed, netwerk moet ik nog tweaken)
- Samba opzetten
- Apache en MySql opzetten
- rTorrent met rtGui opzetten
- Klein beetje problemshooten (SMART test enzo...)

Ik draai een jaar of 2 Gentoo dus FreeBSD was niet erg anders voor mij.
Dus roep maar als je wat wil weten :)

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 10-02-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ik denk dat je dit beter in een geom raid5 of freenas topic kan omdopen.
andere opties worden nauwelijks besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Zojuist heb ik even een opzetje gepost voor een nieuwe topicstart na overleg met W3ird_N3rd. Als jullie opmerkingen, toevoegingen (Existenz: bijvoorbeeld een howto van een van de onderwerpen die je suggereerde ;)) of commentaar hebben hoor ik dat heel graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 14:21
Ik ben ook weer eens rond aan het kijken voor een NAS. Ik wil die 1,5TB uit m'n werkstation hebben en daar gewoon 2 kleinere schijfjes in. Ik wil waarschijnlijk met FreeNAS gaan werken. Echt veeleisend hoeft het niet te zijn, want daar heb ik het geld simpelweg niet voor. ;)

Ik zat qua hardware te denken aan iets in de richting van:

Aspire Behuizing X-Qpack @ €82,-
512MB Kingston PC5300 @ €11,-
Intel Celeron E1200 @ €45,-
Asus P5GC-MX/1333 @ €43,-

Totaal: €181,-

Ik heb een Highpoint RocketRaid 2300 en 3x Samsung T166 500GB tot mijn beschikking. Ik wil in ieder geval die 3 schijven in RAID5 draaien en waarschijnlijk komt daar in de nabije toekomst dan een 4e bij. Meer niet.

De behuizing is meer een voorbeeld, het probleem is dat deze slechts 2 interne en 1 externe 3,5" bays heeft en ik dus een 5,25 > 3,5" bracket moet gebruiken. Opzich niet zo erg maar als iemand een betere kast weet hoor ik dit graag. Zo'n cube heeft mijn voorkeur vanwege de grootte maar ik sta altijd open voor alternatieven.

Mobo is eveneens een voorbeeld, maakt het echt zo veel uit voor een NAS? Rond de €50,- moet je altijd wel iets goeds vinden of denk ik nu te goedkoop?

Voor de CPU twijfelde ik eigenlijk tussen een AMD (LE-1150/1200?) en deze Dual Core Celeron.

Mijn budget ligt trouwens rond de 250 tot max 300 euro, maar dat zal niet nodig zijn schat ik zo. Wellicht dat ik aan een netwerkupgrade moet denken maar dan moet ik eerst een Gigabit switch voor hier kopen, via m'n Linksys WRT54G zal het toch niet heel hard gaan, maar dat kan altijd nog.

Ik hoop dat een adviesverzoek als dit toegestaan is in dit topic, zo niet dan merk ik het vanzelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 09:58

dj_dysaster

Stoom \o/

Quadropluxor schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:25:
Zojuist heb ik even een opzetje gepost voor een nieuwe topicstart na overleg met W3ird_N3rd. Als jullie opmerkingen, toevoegingen (Existenz: bijvoorbeeld een howto van een van de onderwerpen die je suggereerde ;)) of commentaar hebben hoor ik dat heel graag :)
Heb je bewust linux uit de lijst met OS`en weggelaten? IHMO is dit nogsteeds een zeer goede basis voor een nas. Goede raidengine (md) met die diverse raidlevels ondersteunt en een grote gebruikersgroep (verschilt per distro uiteraard) waardoor er gewoon zeer veel informatie beschikbaar is.

Ik draai zelf gentoo linux op mn c2d 6TB nas icm met een areca 1220, draait als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 15:15

lampie1979

Hoepla!

Ik draai ook ( linux, rpath ) openfiler, met eveneens 6 TB (14x500GB) op een Areca 1280ML kaart + 8 x 300 GB als software raid ernaast op dzelfde machine. Gaat als een speer :D

C2D 6300 met 2 GB geheugen en 2 GB op de Areca kaart.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
dj_dysaster schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:54:
[...]

Heb je bewust linux uit de lijst met OS`en weggelaten? IHMO is dit nogsteeds een zeer goede basis voor een nas. Goede raidengine (md) met die diverse raidlevels ondersteunt en een grote gebruikersgroep (verschilt per distro uiteraard) waardoor er gewoon zeer veel informatie beschikbaar is.

Ik draai zelf gentoo linux op mn c2d 6TB nas icm met een areca 1220, draait als een trein.
Zoals daar ook staat is dit een opzetje, ik heb er alleen geen ervaring mee dus heb ik het nog even weggelaten. Maar wees gerust, ik was het er nog wel van plan om bij te zetten. Als iemand nu al tijd/zin heeft daar een stukje voor te schrijven, is die van harte uitgenodigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
lampie1979 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:56:
Ik draai ook ( linux, rpath ) openfiler, met eveneens 6 TB (14x500GB) op een Areca 1280ML kaart + 8 x 300 GB als software raid ernaast op dzelfde machine. Gaat als een speer :D

C2D 6300 met 2 GB geheugen en 2 GB op de Areca kaart.
Heb je ergens een benchmark van die opstelling? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.

@Quadro: Mooi replynummer in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 09:24
Na vrijwel een jaar stabiel draaien is nu het moment der waarheid aangebroken voor mijn FreeNAS setup:
code:
1
2
3
4
5
Status: DisksDisk   Size    Description Temperature Status
ad10    476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     ONLINE 
ad4 476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     ONLINE 
ad8 476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     MISSING 
NAS 953880MB    Software RAID   n/a     DEGRADED

Tijd om nieuwe schijven te gaan bestellen, de setup uit te breiden, en vooral mijn array te redden.

Heb de volgende acties gepland staan:
1. belangrijke files op een externe hdd plaatsen
2. NAS uitzetten
3. nieuwe schijven bestellen
4. NAS herstellen
5. Backup maken
6. Uitbreiden (procedure testen etc)

Ondertussen ook nog FreeNAS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ik zou van stap 3 toch 1 maken tbh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 15:15

lampie1979

Hoepla!

The Realone schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:35:
[...]

Heb je ergens een benchmark van die opstelling? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.

@Quadro: Mooi replynummer in dit topic ;)
RAID 6 Array op de Areca 1280ML kaart met 14x500GB Samsung T166

[root@nassie /]# bonnie++ -n 0 -u 0 -r 2048 -s 20480 -f -b -d /mnt/raid6/data
Using uid:0, gid:0.
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
nassie.necrosis 20G 404143 50 127773 20 430684 38 132.9 0
nassie.necrosis.nl,20G,,,404143,50,127773,20,,,430684,38,132.9,0,,,,,,,,,,,,,

RAID 5 Array op de Intel Ich9r / Marvell controller ( 5x Seagate 320 GB en 3x Maxtor 300GB)

[root@nassie /]# bonnie++ -n 0 -u 0 -r 2048 -s 20480 -f -b -d /mnt/raid5/data
Using uid:0, gid:0.
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
nassie.necrosis 20G 103717 20 57673 12 202020 30 129.0 0
nassie.necrosis.nl,20G,,,103717,20,57673,12,,,202020,30,129.0,0,,,,,,,,,,,,,

Best aardig toch?

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Netjes hoor. Ook zeker van die ICH9R controller. :9

Iemand trouwens een mening over mijn plannetje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 05:21

Mentalist

[avdD]

Deze is vol genoeg naar mijn zin. :+

Het grote DIY RAID NAS topic deel 2

[ Voor 60% gewijzigd door Mentalist op 12-02-2008 18:52 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste