DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:
  • 61.109 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
Anoniem: 41852 schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:46:
Vergeet je niet je kernel geheugen wat meer ruimte te geven?

ee /boot/loader.conf

en voeg toe aan dat (mogelijk nieuwe) bestand:

vm.kmem_size="400000000"
vm.kmem_size_max="420000000"

Dan kan het kernel geheugen gebruik bij pieken oplopen tot 400MB. Standaard is dat maar 150MB ofzo, wat te weinig kan zijn. Als je te weinig kernel geheugen hebt, dan krijg je een "kmem_map too small" panic en crasht je systeem. ;)

Hetzelfde geldt, overigens, voor ZFS. Eigenlijk alle kernel modules die wel een slok geheugen lusten. :)
Het spreekt voor zich dat je geen 400MB kernel geheugen kan reserveren als je maar 384MB aan RAM hebt; dus bovenstaand voorbeeld is voor minimaal 512MB geheugen.
Ik heb het idee dat geom_raid5 niet genoeg geheugenruimte heeft om Gbit aan te kunnen. Mijn hele systeem crasht namelijk na een uurtje ofzo (vrij willekeurig) als ik via gbit zooi sta te kopieren.
Ik heb mijn ram al getest, na 1 uur en 3 cycles 0 errors, verder ben ik mijn hdd's gaan checken maar die schijnen het ook gewoon allemaal goed te doen... Begin radeloos te worden... Enlightenment wil jij anders eens SSHen naar mijn server en de config checken? Ik snap der geen zak meer van... :X

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:20

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

* Tomba is inmiddels ook begonnen met zijn FreeBSD NAS !

...en loopt bij de installatie al vast :-/
Ik heb een CF-2-IDE met daarin een 4 GB CF kaartje en krijg tientallen (honderden?) keren:
ad0: FAILURE - READ_DMA timed out at LBA-7928912
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying

Op een gegeven moment kan ik de installatie dan starten en geef eerst FreeBSD all space en vervolgens laat ik automatisch de slices aanmaken. Even later moment geeft ie dan aan dat hij gaat partitioneren, echter werkt hij niet (op TTY2 geeft steeds dezelfde melding ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying) en na enkele minuten breekt ie af met de melding dat hij niet kan schrijven. Het rare is dat ik het kaartje vanuit DOS gewoon perfect kan benaderen :-/
(Ben inmiddels al 10 uur bezig ofzo en vind het echt niet meer grappig)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-03 17:32
Anoniem: 41852 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 06:39:
[...]

Die functionaliteit is er niet. Wel kun je een cronjob gebruiken (script) die kijkt of een array DEGRADED is en zo ja een commando uitvoert die de hot spare disk toevoegt aan de array (graid5 insert myarray /dev/mydisk). In veel gevallen is handmatige interactie veel sneller, omdat de 'failed' disk niet echt failed is maar b.v. disconnected. Hoef je ook niet uren te rebuilden (wel re-syncen).
Naja het probleem is dat de server in een datacenter wordt gehangen. Hierbij wil ik naast RAID 5 nog een zekerheid inbouwen, zodat de server dus nooit door uitvallende schijven zal uitvallen.

Misschien moet ik hier dan maar RAID 1 gaan gebruiken i.p.v. RAID 5.

Tenzij iemand een geniaal idee heeft natuurlijk. :P

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 16:41
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:17:
[...]

Naja het probleem is dat de server in een datacenter wordt gehangen. Hierbij wil ik naast RAID 5 nog een zekerheid inbouwen, zodat de server dus nooit door uitvallende schijven zal uitvallen.

Voor een webserver zou ik altijd kiezen voor raid 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
basproffesional schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:07:
[...]

Dit is misschien een apart topic waard, maar is het mogelijk om met geom raid 10 te draaien door raid 0 en 1 te combineren of vergt dit teveel van de hardware?

Volgens Google is het mogelijk.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:17:
[...]

Zoek even op hotswap ;)
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:16:
Dit is misschien een apart topic waard, maar is het mogelijk om met geom raid 10 te draaien door raid 0 en 1 te combineren of vergt dit teveel van de hardware?

Volgens Google is het mogelijk.
Dit kan idd gewoon, geom_raid5 kan je stapelen als legoblokken, zoals Enlightenment et een keer zei :)
basproffesional schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:07:
Dat kan. Wil niet zeggen dat raid1 de beste oplossing is nml. (Tenzij je kan onderbouwen waarom et wel zo zou zijn maar ik betwijfel dat.)

[ Voor 32% gewijzigd door _eXistenZ_ op 06-02-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Tomba schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:34:
* Tomba is inmiddels ook begonnen met zijn FreeBSD NAS !

...en loopt bij de installatie al vast :-/
Ik heb een CF-2-IDE met daarin een 4 GB CF kaartje en krijg tientallen (honderden?) keren:
ad0: FAILURE - READ_DMA timed out at LBA-7928912
Op welke transfer mode draai je? (atacontrol list)
Lijkt erop dat je schijf niet snel genoeg reageert. Standaard moet een schijf binnen 5 sec reageren. Dat getal kun je ophogen. Maar wat voor flash kaartje is dat wel niet? Wat meer info zou helpzaam zijn. o.a. benchmarks van dat ding, surface-reads e.d.
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 20:11:
Ik heb het idee dat geom_raid5 niet genoeg geheugenruimte heeft om Gbit aan te kunnen. Mijn hele systeem crasht namelijk na een uurtje ofzo (vrij willekeurig) als ik via gbit zooi sta te kopieren.
Welke melding? Een klassieker is in elk geval "kmem map too small (.... total allocated)". Dit houdt in dat je te weinig kernel geheugen beschikbaar hebt, je kunt deze vergroten door in je /boot/loader.conf (kan een nieuw bestand zijn) het volgende te plaatsen:

vm.kmem_size_max=310000000
vm.kmem_size=300000000

Dit stelt hem in op 300MB, ga niet boven de 512MiB op een i386 systeem dan kun je niet meer booten! Alleen 64-bit amd64 kan boven 512MiB aan kernel geheugen reserveren bij FreeBSD.
Begin radeloos te worden... Enlightenment wil jij anders eens SSHen naar mijn server en de config checken? Ik snap der geen zak meer van... :X
Sure stuur maar mail of PM met de login en ip. Standaard mag je niet direct als root inloggen, in dat geval heb ik dus twee logins nodig.
deCube schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:16:
Afhankelijk wat je wilt: maak eerst een stripe of mirror:
gstripe label stripe1 ad4 ad6
gstripe label stripe2 ad8 ad10

Daarna de mirror:
gmirror label mirror /dev/stripe/stripe1 /dev/stripe/stripe2

Zoals je ziet gebruik je bij gmirror de stripe alsof het een schijf is, dat is de kracht van geom: alles is compatible, alles is stapelbaar. Je kunt de gekste combinaties uitproberen, maar b.v. ook virtualisatie, journaling of encryptie aanbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 06-02-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dat van die memorysize had ik al :) staat op 400M en 420MB max.

Het probleem is dus dat ik geen errors zie... Ik heb er al eens op gelet maar het probleem is zo willekeurig dat ik net gelukt moet hebben dattie crashed. Iets dat me tot nu toe nog niet gelukt is, dus kan ik geen errors zien op het scherm... De logs zijn allemaal schoon, daarom ook mijn frustratie.

Atm doet ie et aardig (uptime van 3 dagen oid) maar als et weer voorkomt mail ik je men sshgegevens :) Thx alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zie je dan op het scherm als hij 'crasht'?
En wat bedoel je met crashen trouwens, zie je wat op de monitor, zie je HDD leds branden, reageert je nog toetsenbord op alt+f2/f3/f4 bijvoorbeeld? Als je echt niks speciaal ziet op monitor maar het hele systeem hangt, verdenk ik eerder een hardwareprobleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 06-02-2008 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
_eXistenZ_ schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:37:
[...]

Zoek even op hotswap ;)

[...]

Dit kan idd gewoon, geom_raid5 kan je stapelen als legoblokken, zoals Enlightenment et een keer zei :)

[...]

Dat kan. Wil niet zeggen dat raid1 de beste oplossing is nml. (Tenzij je kan onderbouwen waarom et wel zo zou zijn maar ik betwijfel dat.)
De harde schijven worden hot-swappable maar dat heeft weinig zin als ik een half uur onderweg ben en ik 100% uptime wil garanderen.

Je zegt dat het mogelijk is met geom_raid5 te stapelen als legostenen, maar ik wil gebruik dan geen raid 5 maar enkel raid 0 en 1, moet ik dan de modules van geom_raid1 en 0 "installeren"?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie mijn reactie, daarin staan commando's die je een RAID0+1 array oplevert. Vervolgens kun je een filesystem aanbrengen op de top layer (newfs /dev/mirror/mirror). Daarna kun je hem mounten met mount /dev/mirror/mirror /mnt.

In freeBSD is er voor..
RAID0: geom_stripe
RAID1: geom_mirror
RAID3: geom_raid3
RAID5: geom_raid5 (moet je eerst installeren)
JBOD: geom_concat

Alle geoms kun je stapelen. Als je een RAID0 maakt van twee schijven dan krijg je een device entry in /dev/stripe/... afhankelijk van de naam die je hebt opgegeven. Die kun je vervolgens weer voor andere geom modules gebruiken. Je kunt dus elke combinatie maken die je wilt. Met het status commando kun je zien hoe de config eruit ziet.

RAID1+0 kan in jouw geval handiger zijn. Dan heb je twee mirrors die je verbindt met een stripe. In theorie geeft dat je een betere bescherming, alhoewel ik sceptisch ben. :p

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 06-02-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Het is een server zonder HDDleds en monitor, ik heb er nu tijdelijk met een KVM switch een monitor van men main pc aan gehangen. SSH werkte iig al niet meer als ie hing, maar nu heb ik een monitor er aan hangen dus als ie hangt kijk ik wattie daaro zegt :) Probleem is dattie niet hangt op commando :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke nou mocht het weer voorkomen, kijk of je wat ziet en of hij op alt+f2/f3 reageert. Heb je een single-core processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:23:
[...]

Op welke transfer mode draai je? (atacontrol list)
Lijkt erop dat je schijf niet snel genoeg reageert. Standaard moet een schijf binnen 5 sec reageren. Dat getal kun je ophogen. Maar wat voor flash kaartje is dat wel niet? Wat meer info zou helpzaam zijn. o.a. benchmarks van dat ding, surface-reads e.d.

[...]
Tis een TakeMS 'hyperspeed' 120x kaartje. Ik heb inmiddels het kaartje door een gewone (stokoude ;)) IDE disk vervangen en ben al een dagje up and running. Ik heb sterk het vermoeden dat het kaartje en/of de cf2ide niet helemaal lekker is aangezien ook openSUSE en DOS weinig tot niets met het kaartje aan konden. (Linux helemaal niets en DOS bleek alleen te kunnen formatteren wat eeeeeuwen duurde)
Overigens zit ik nu met een heel ander probleem (Kan niet met SSH inloggen, root password wordt geweigerd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Je mag alleen met een user inloggen, niet met root. Veiligheid, dus ff een usertje toevoegen met pw useradd blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:09
en even sudo installeren. meteen aanwennen alles met sudo te doen. desnoods inloggen met je user en dan sudo -s om root te worden

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

P5ycho schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:59:
en even sudo installeren. meteen aanwennen alles met sudo te doen. desnoods inloggen met je user en dan sudo -s om root te worden
'Even' sudo installeren zegt u ? Ik krijg het niet voor elkaar... Heb nu een user aangemaakt maar
code:
1
2
3
4
%su
su: Sorry
%sudo
sudo: Command not found.

Kan iemand mij een tip geven wellicht ? Ik dacht dat ik met mijn linux kennis een end zou komen maar loop op dit moment na elke centimeter progressie weer vast :-/
* Tomba logt maar weer rechtstreeks in de console in en hoopt op een tweaker die hem kan helpen om gewoon via PuTTY te kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Anoniem: 41852 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:02:

Sure. :)

Het komt neer op:

gvirstor label virtuozo -s 300000 /dev/ad4
[...]
[zucht] Ik weet echt niet wat ik fout doe... Ik krijg de volgende fout als ik dit commando uitvoer:
code:
1
gvirstor: geom_virstor module not available !

En google is not my friend (http://www.google.com/htt...le+%21%22&btnG=Zoeken&lr=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tomba schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:26:
[...]

'Even' sudo installeren zegt u ? Ik krijg het niet voor elkaar... Heb nu een user aangemaakt maar
code:
1
2
3
4
%su
su: Sorry
%sudo
sudo: Command not found.

Kan iemand mij een tip geven wellicht ? Ik dacht dat ik met mijn linux kennis een end zou komen maar loop op dit moment na elke centimeter progressie weer vast :-/
* Tomba logt maar weer rechtstreeks in de console in en hoopt op een tweaker die hem kan helpen om gewoon via PuTTY te kunnen werken...
** Gokje : User is niet in wheel group geplaatst ?? Alleen dan kan het ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nero355 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:27:
[...]

** Gokje : User is niet in wheel group geplaatst ?? Alleen dan kan het ;)
My man :D
code:
1
2
3
%su
Password:
olympos#

Toch zou ik graag sudo kunnen gebruiken ;) We 'rommelen' nog even verder !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TIP van Flip : Lees paar keer het FreeBSD handboek door scheelt echt prutsen met sommige dingen, zoals wat ik net aan je uitleg bijvoorbeeld ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

nero355 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:10:
TIP van Flip : Lees paar keer het FreeBSD handboek door scheelt echt prutsen met sommige dingen, zoals wat ik net aan je uitleg bijvoorbeeld ;)
I know I know rtfm ;) Was al bezig, maar wil een raid5 set builden met 1 virstor dev en dat gaat wel een nachtje duren dus had een tiensie wienie haast. (en hoop op een klein zetje in de goede richting :D waarvoor dank)

* Tomba vindt FreeBSD een stuk 'old school'-er dan Linux. Op openSUSE wordt je al het werk bv door yast2 uit handen genomen, terwijl ik nu al een paar dagen alleen maar in tekstfiletjes loop te rommelen en zelf dingen loop te compilen :D

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 09-02-2008 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

De aanhouder wint :D
code:
1
2
Filesystem   1K-blocks  Used      Avail Capacity  Mounted on
OlymposRAID5 1419136316    8 1305605404     0%    /raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Simpele vraag, maar kan het niet 123 vinden:

Kun je zonder problemen een raidcontroller van bijv 4x in een pci e 16x slot duwen? Qua backwards compatibiliteit lijkt me wel, maar kan het zijn dat mobo's dat niet verwachten en dan gek gaan doen?

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 09-02-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik heb nu een raid5 array gebouwd op mijn onboard ich9-r controller met 6x500gb samsung 501LJ
onderstaand een screenshot van raid0 en raid5, de write performance is erg laag bij de raid5 array. Is dit normaal of moet ik nog dingen aanzetten zoals caching oid?
/edit met de 2 opties in de laatste screenshot aan is er geen verschil..
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/hdd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/raid5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/caching.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door IRCfreAk op 09-02-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomba schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:37:
[...]

[zucht] Ik weet echt niet wat ik fout doe... Ik krijg de volgende fout als ik dit commando uitvoer:
code:
1
gvirstor: geom_virstor module not available !

En google is not my friend (http://www.google.com/htt...le+%21%22&btnG=Zoeken&lr=)
Draai je FreeBSD 7? Geef de output eens van "uname -a".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Anoniem: 41852 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:32:
[...]

Draai je FreeBSD 7? Geef de output eens van "uname -a".
Ja ik draai FreeBSD 7 RC1.
Your wish is my command:
code:
1
2
olympos Tomba /usr/home/Tomba # uname -a
FreeBSD olympos.bt.local 7.0-RC1 FreeBSD 7.0-RC1 #0: Mon Dec 24 10:10:07 UTC 2007     root@driscoll.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64

Overigens heb ik mijn (degraded) Raidset al aan de gang (zie mijn posting hierboven), zij het niet met gvirstor. (Heb van een vriend een avondje zijn 750 GB geleend, daarmee mijn set gebouwd en vervolgens de schijf weer verwijderd, werkt perfect :D)

On a different note; is er in FreeBSD ook de mogelijkheid om de temperatuursensoren uit te lezen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 10-02-2008 13:10 . Reden: Extra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Tomba schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:51:
On a different note; is er in FreeBSD ook de mogelijkheid om de temperatuursensoren uit te lezen ?
Kant & klaar :)
code:
1
2
3
su
cd /usr/ports/sysutils/mbmon/; make config-recursive; make; make install
cd /usr/ports/sysutils/smartmontools/; make config-recursive; make; make install
dan kan je uitlezen met:
code:
1
2
mbmon -rc 1
smartctl -a /dev/ad0
smartctl werkt altijd goed, mbmon op de door mij geteste moederborden ook, maar niet alle monitoring chips worden ondersteund.

edit:
gvirstor zit gewoon nog niet in 7-CURRENT, die moet je wsch zelf bij je kernel builden.

[ Voor 10% gewijzigd door Erik Jan op 10-02-2008 13:49 ]

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Erik Jan schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:41:
[...]

Kant & klaar :)
code:
1
2
3
su
cd /usr/ports/sysutils/mbmon/; make config-recursive; make; make install
cd /usr/ports/sysutils/smartmontools/; make config-recursive; make; make install
dan kan je uitlezen met:
code:
1
2
mbmon -rc 1
smartctl -a /dev/ad0
smartctl werkt altijd goed, mbmon op de door mij geteste moederborden ook, maar niet alle monitoring chips worden ondersteund.
It works !!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
olympos Tomba /usr/home/Tomba # mbmon -rc 1
TEMP0 : 41.0
TEMP1 : 38.5
TEMP2 : 26.5
FAN0  : 4326
FAN1  :    0
FAN2  :    0
VC0   :  +2.67
VC1   :  +3.71
V33   :  +3.31
V50P  :  +5.54
V12P  : +12,68
V12N  : -12.68
V50N  :  +2.19

Helemaal fantastisch, we spelen weer verder !
edit:
gvirstor zit gewoon nog niet in 7-CURRENT, die moet je wsch zelf bij je kernel builden.
Ahaaa, dat verklaart natuurlijk alles. Inmiddels ist niet meer nodig, heb mijn raid setje al draaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 12:14
Volgend weekend neem ik 4x 500GB over en ga dan met dezelfde hardware die ik een tijdje eerder postte een NAS maken op basis van FreeNAS in RAID5.

Hardware:
• Coolermaster Centurion 5
• Antec Basiq 350W
• EPoX EP-8NPA SLI (nForce 4 SLI, onboard gigabit en 4x SATAII NCQ aansluitingen direct op northbridge)
• AMD Sempron 2800+
• 256MB ram (wil ik eigenlijk zo snel mogelijk 1GB van maken)

Daarom heb ik maar weer even een flink deel van dit topic doorgespit, om nog wat tips voor performance enz. op te doen enzo en vroeg me terwijl ik dat deed af of het misschien een goed plan is om ergens (bijv. in de startpost, of een nieuw topic, we zitten inmiddels flink over de 1000 posts) een lijstje te maken van de belangrijkste punten waar je op moet letten bij het maken van een DIY NAS. Als meer mensen dat een goed idee vinden, ben ik best bereid een nieuwe topic start te maken, liefst met hulp van een aantal andere members, aangezien ik niet extreem veel kennis van zaken heb.

Natuurlijk post ik de resultaten van mijn NAS, zodra die up and running is... :)

Als je je afvraagt of ik niet al eens eerder geprobeerd heb een NAS te maken klopt dat. Ik heb de harddisks alleen toen weer verkocht omdat ik meende dat ik die storage niet nodig had, het tegendeel bleek... :z :X

[ Voor 4% gewijzigd door Quadro! op 10-02-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Quadropluxor schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:46:
Als je je afvraagt of ik niet al eens eerder geprobeerd heb een NAS te maken klopt dat. Ik heb de harddisks alleen toen weer verkocht omdat ik meende dat ik die storage niet nodig had, het tegendeel bleek... :z :X
You can NEVER have enough storage, wist je dat dan niet? >:)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik wil ook al een poosje een mooie nieuwe TS dus ik wil je best helpen :)
Maar mss is iets van een Wiki oid beter? Inmiddels kan ik:

- FreeBSD 7 installen
- FreeBSD 7 upgraden (ben zelf van BETA4 naar RC1 gegaan)
- Geom_raid5 opzetten
- Tweaken voor performance enzo (Paar vars aanpassen voor diskspeed, netwerk moet ik nog tweaken)
- Samba opzetten
- Apache en MySql opzetten
- rTorrent met rtGui opzetten
- Klein beetje problemshooten (SMART test enzo...)

Ik draai een jaar of 2 Gentoo dus FreeBSD was niet erg anders voor mij.
Dus roep maar als je wat wil weten :)

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 10-02-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Laatst online: 17-08-2021
ik denk dat je dit beter in een geom raid5 of freenas topic kan omdopen.
andere opties worden nauwelijks besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Zojuist heb ik even een opzetje gepost voor een nieuwe topicstart na overleg met W3ird_N3rd. Als jullie opmerkingen, toevoegingen (Existenz: bijvoorbeeld een howto van een van de onderwerpen die je suggereerde ;)) of commentaar hebben hoor ik dat heel graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 17:48
Ik ben ook weer eens rond aan het kijken voor een NAS. Ik wil die 1,5TB uit m'n werkstation hebben en daar gewoon 2 kleinere schijfjes in. Ik wil waarschijnlijk met FreeNAS gaan werken. Echt veeleisend hoeft het niet te zijn, want daar heb ik het geld simpelweg niet voor. ;)

Ik zat qua hardware te denken aan iets in de richting van:

Aspire Behuizing X-Qpack @ €82,-
512MB Kingston PC5300 @ €11,-
Intel Celeron E1200 @ €45,-
Asus P5GC-MX/1333 @ €43,-

Totaal: €181,-

Ik heb een Highpoint RocketRaid 2300 en 3x Samsung T166 500GB tot mijn beschikking. Ik wil in ieder geval die 3 schijven in RAID5 draaien en waarschijnlijk komt daar in de nabije toekomst dan een 4e bij. Meer niet.

De behuizing is meer een voorbeeld, het probleem is dat deze slechts 2 interne en 1 externe 3,5" bays heeft en ik dus een 5,25 > 3,5" bracket moet gebruiken. Opzich niet zo erg maar als iemand een betere kast weet hoor ik dit graag. Zo'n cube heeft mijn voorkeur vanwege de grootte maar ik sta altijd open voor alternatieven.

Mobo is eveneens een voorbeeld, maakt het echt zo veel uit voor een NAS? Rond de €50,- moet je altijd wel iets goeds vinden of denk ik nu te goedkoop?

Voor de CPU twijfelde ik eigenlijk tussen een AMD (LE-1150/1200?) en deze Dual Core Celeron.

Mijn budget ligt trouwens rond de 250 tot max 300 euro, maar dat zal niet nodig zijn schat ik zo. Wellicht dat ik aan een netwerkupgrade moet denken maar dan moet ik eerst een Gigabit switch voor hier kopen, via m'n Linksys WRT54G zal het toch niet heel hard gaan, maar dat kan altijd nog.

Ik hoop dat een adviesverzoek als dit toegestaan is in dit topic, zo niet dan merk ik het vanzelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 19:23

dj_dysaster

Stoom \o/

Quadropluxor schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:25:
Zojuist heb ik even een opzetje gepost voor een nieuwe topicstart na overleg met W3ird_N3rd. Als jullie opmerkingen, toevoegingen (Existenz: bijvoorbeeld een howto van een van de onderwerpen die je suggereerde ;)) of commentaar hebben hoor ik dat heel graag :)
Heb je bewust linux uit de lijst met OS`en weggelaten? IHMO is dit nogsteeds een zeer goede basis voor een nas. Goede raidengine (md) met die diverse raidlevels ondersteunt en een grote gebruikersgroep (verschilt per distro uiteraard) waardoor er gewoon zeer veel informatie beschikbaar is.

Ik draai zelf gentoo linux op mn c2d 6TB nas icm met een areca 1220, draait als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Ik draai ook ( linux, rpath ) openfiler, met eveneens 6 TB (14x500GB) op een Areca 1280ML kaart + 8 x 300 GB als software raid ernaast op dzelfde machine. Gaat als een speer :D

C2D 6300 met 2 GB geheugen en 2 GB op de Areca kaart.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
dj_dysaster schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:54:
[...]

Heb je bewust linux uit de lijst met OS`en weggelaten? IHMO is dit nogsteeds een zeer goede basis voor een nas. Goede raidengine (md) met die diverse raidlevels ondersteunt en een grote gebruikersgroep (verschilt per distro uiteraard) waardoor er gewoon zeer veel informatie beschikbaar is.

Ik draai zelf gentoo linux op mn c2d 6TB nas icm met een areca 1220, draait als een trein.
Zoals daar ook staat is dit een opzetje, ik heb er alleen geen ervaring mee dus heb ik het nog even weggelaten. Maar wees gerust, ik was het er nog wel van plan om bij te zetten. Als iemand nu al tijd/zin heeft daar een stukje voor te schrijven, is die van harte uitgenodigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
lampie1979 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:56:
Ik draai ook ( linux, rpath ) openfiler, met eveneens 6 TB (14x500GB) op een Areca 1280ML kaart + 8 x 300 GB als software raid ernaast op dzelfde machine. Gaat als een speer :D

C2D 6300 met 2 GB geheugen en 2 GB op de Areca kaart.
Heb je ergens een benchmark van die opstelling? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.

@Quadro: Mooi replynummer in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:10
Na vrijwel een jaar stabiel draaien is nu het moment der waarheid aangebroken voor mijn FreeNAS setup:
code:
1
2
3
4
5
Status: DisksDisk   Size    Description Temperature Status
ad10    476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     ONLINE 
ad4 476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     ONLINE 
ad8 476941MB    SAMSUNG HD501LJ/CR100-10    n/a     MISSING 
NAS 953880MB    Software RAID   n/a     DEGRADED

Tijd om nieuwe schijven te gaan bestellen, de setup uit te breiden, en vooral mijn array te redden.

Heb de volgende acties gepland staan:
1. belangrijke files op een externe hdd plaatsen
2. NAS uitzetten
3. nieuwe schijven bestellen
4. NAS herstellen
5. Backup maken
6. Uitbreiden (procedure testen etc)

Ondertussen ook nog FreeNAS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ik zou van stap 3 toch 1 maken tbh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

The Realone schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:35:
[...]

Heb je ergens een benchmark van die opstelling? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.

@Quadro: Mooi replynummer in dit topic ;)
RAID 6 Array op de Areca 1280ML kaart met 14x500GB Samsung T166

[root@nassie /]# bonnie++ -n 0 -u 0 -r 2048 -s 20480 -f -b -d /mnt/raid6/data
Using uid:0, gid:0.
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
nassie.necrosis 20G 404143 50 127773 20 430684 38 132.9 0
nassie.necrosis.nl,20G,,,404143,50,127773,20,,,430684,38,132.9,0,,,,,,,,,,,,,

RAID 5 Array op de Intel Ich9r / Marvell controller ( 5x Seagate 320 GB en 3x Maxtor 300GB)

[root@nassie /]# bonnie++ -n 0 -u 0 -r 2048 -s 20480 -f -b -d /mnt/raid5/data
Using uid:0, gid:0.
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
nassie.necrosis 20G 103717 20 57673 12 202020 30 129.0 0
nassie.necrosis.nl,20G,,,103717,20,57673,12,,,202020,30,129.0,0,,,,,,,,,,,,,

Best aardig toch?

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Netjes hoor. Ook zeker van die ICH9R controller. :9

Iemand trouwens een mening over mijn plannetje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Deze is vol genoeg naar mijn zin. :+

Het grote DIY RAID NAS topic deel 2

[ Voor 60% gewijzigd door Mentalist op 12-02-2008 18:52 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste