DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:
  • 61.268 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 18:44

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Ik weet dat het een PCI (en dus een traag) kaartje is, maar voor wat ik in m'n hoofd heb (back-up apparaatje op basis van oude-rondslingerende troep), voldoet het denk ik prima. Eerst maar eens beginnen met wat oude hardware en stoeien met FreeNAS (ik had er al wel eens van gehoord, maar nog niet mee gewerkt), voordat ik allemaal mooie nieuwe spulletjes ga aanschaffen.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

oehoe schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:26:
[...]

Hier nog een lurker van dit topic. :) Ik heb de bovengenoemde controller ooit eens in een opwelling gekocht, maar ik dacht ik dit topic ergens te hebben gelezen dat deze niet bruikbaar is met FreeNAS, klopt dat? Ik ben nu even in de war :?
Dat meen ik mij ook te herinneren. Ik heb ook wat topics gezien dat ie onder Freebsd vreemde i/o timeouts geeft.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
ik probeer geom_raid5 te compilen maar hij crashed met Error code 1. Ben niet echt in de positie om te copypasten nog, dus ik zal de laatste errors ff overtypen:

g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` undeclared (first use in this function)
g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` (Each undeclared identifier is reported only once
g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` for each function it appears in)
g_raid5.c: In function `g_raid5_worker`
g_raid5.c:2171: error: `sched_lock` undeclared (first use in this function)
*** Error code 1
Ik bouw m op FreeBSD 7 BETA 4 AMD64

What went wrong?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:46:
ik probeer geom_raid5 te compilen maar hij crashed met Error code 1. Ben niet echt in de positie om te copypasten nog, dus ik zal de laatste errors ff overtypen:

g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` undeclared (first use in this function)
g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` (Each undeclared identifier is reported only once
g_raid5.c:2022: error: `sched_lock` for each function it appears in)
g_raid5.c: In function `g_raid5_worker`
g_raid5.c:2171: error: `sched_lock` undeclared (first use in this function)
*** Error code 1

What went wrong?
http://www.nabble.com/Pro...ng-graid5-to13632325.html

Hmm... It seems like, in 7-CUR it isnt
...sched_lock...
anymore, but
thread_lock(curthread);
sched_prio(curthread, PRIBIO);
thread_unlock(curthread);

I substituted that (with an "#if ...version >= 700...") in all three (TOS, TNG,
PP) versions and on perforce (I hope I did it right... I cannot test it myself
right now, because I dont have a FBSD box here...)...

Thank u for testing...

-Arne

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:46:
(..)

What went wrong?
Ik denk dat je een oudere versie van geom_raid5 gebruikt, met een nieuwere versie van FreeBSD7, dat gaat niet samen. :)

Probeer mijn installscript eens, type als root:

fetch http://www.fluffles.net/files/installgraid5
chmod 700 installgraid5
./installgraid5

Werkt dat wel? Let wel op: hiermee installeer je een nieuwere versie van geom_raid5 dan bijvoorbeeld in FreeNAS zit, je kunt dan niet meer zomaar terug naar FreeNAS (mocht je dat ooit gebruikt hebben of willen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Thx voor de hulp, maar ik ben snap even niet wat Arne hier probeert te zeggen... Ik heb de mailinglist (dat is het toch? Ik doe niet aan dergelijke dingen, nooit gedaan ook ;)) even doorgelezen maar et wordt mij hieruit niet duidelijk wat ik nou concreet zou moeten doen helaas... Het lijkt er op dat Arne aangeeft dat er inmiddels een source is die een version check er in heeft zitten, maar vervolgens staat nergens waar ik die zou kunnne downloaden. Ik weet 2 links waar ik graid5-tng weg kan trekken, en beiden doen hetzelfde, namelijk dieen met eerder genoemde error. Kan je me dus nog even een klein zetje in de goeie richting geven? Thx alvast. :>

/edit

Lol anders zie ik even de hele post van Enlightenment niet :| Eerst eens even dat proberen :D

Ik wil niet naar Freenas, want ik wil veel meer kunnen dan dat :P Torrents, mail, mss gameservertje, enzovoort, dev webserver, enzovoort ;) Dus ik ga nu jouw shizzle proberen Enlightenment :)

/edit

En het werkt :D
Maar allemachtig, wat duurt dat builden lang... ik zit nu op 1,25%, met dit tempo duurt het een week...

[ Voor 53% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-12-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet je niet je kernel geheugen wat meer ruimte te geven?

ee /boot/loader.conf

en voeg toe aan dat (mogelijk nieuwe) bestand:

vm.kmem_size="400000000"
vm.kmem_size_max="420000000"

Dan kan het kernel geheugen gebruik bij pieken oplopen tot 400MB. Standaard is dat maar 150MB ofzo, wat te weinig kan zijn. Als je te weinig kernel geheugen hebt, dan krijg je een "kmem_map too small" panic en crasht je systeem. ;)

Hetzelfde geldt, overigens, voor ZFS. Eigenlijk alle kernel modules die wel een slok geheugen lusten. :)
Het spreekt voor zich dat je geen 400MB kernel geheugen kan reserveren als je maar 384MB aan RAM hebt; dus bovenstaand voorbeeld is voor minimaal 512MB geheugen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dus ik kan het builden nu beter kappen en opnieuw beginnen met meer kernelgeheugen? :S
Want ik volg nml FreeBSD 7 NAS for Dummies waarin het ook niet voorkomt... Dan moet het toch zo ook wel lukken? Ik zet me kernelgeheugen dan later wel wat groter als het kan, heb 1GB ram er in zitten :)

/edit

Of kan ik het on the fly aanpassen en pikt mijn kernel dat dan instantly op terwijl hij draait / array rebuild?

[ Voor 16% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-12-2007 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt graid5 nu gewoon installeren, en daarna die file aanpassen. Voordat je je array echt gaat gebruiken reboot je even (dan pas worden de wijzigingen in /boot/loader.conf opgepikt). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dit moet ik toch nog even weten, klopt het dat na 4 uur de status van de array build pas op 15% kan staan? Hardware: Dualcore X2 BE 2400, 1GB ram, 4x T166 spinpoints. et duurt lang :S

/edit

De bedoeling was dat ik mijn array al kon mounten en gebruiken lees ik net :7, maar helaas dit wil niet helemaal. Heb de juiste error niet meer bij de hand, want ik heb al reeds geprobeerd om mijn metadata weg te gooien, de slices te hernieuwen (weet niet of dit nodig is maar voor de zekerheid de oude slice weggooien en weer een nieuwe aanmaken) om dan even opnieuw te proberen.

Ondertussen kan ik de metadata niet meer verwijderen want graid zegt dit:

[root@Mk2 /usr/home/stefan]# graid5 destroy -y data
graid5: Class not found

Als ik de graid5 module load gebeurt er dit:
root@Mk2 /usr/home/stefan]# graid5 destroy -y data
[root@Mk2 /usr/home/stefan]# graid5 unload
graid5: Could not unload module: Device busy.

en als de module is geladen en ik wil de metadata clearen krijg ik dit:

[root@Mk2 /usr/home/stefan]# graid5 clear /dev/ad5
Can't clear metadata on /dev/ad5: Operation not permitted.
graid5: Not fully done.

Hoe dan ook, ik krijg mijn array niet dood :P

/edit

En opgelost. Ik kon al gewoon een nieuwe array maken waardoor ie over men oude metadata heen storede.

[ Voor 81% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-12-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai het installscript nog eens (voor een 2e keer), ik denk dat je userland library nog niet goed geïnstalleerd is. Die class not found error hoor je niet te krijgen. Kun je me ook de output van "graid5 status" geven?

Je rebuild-priority kun je op maximaal zetten door dit te draaien:
sysctl kern.geom.raid5.veri_nice=0
sysctl kern.geom.raid5.veri_fac=1000

Je houdt dan natuurlijk wel minder performance over voor jezelf, want gelijk na het labelen kun je al schrijven naar de array.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 15:41 ]

• oehoe
  • Laatst online: 03-09 18:44

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Ik zag gisteren dat FreeNAS 686 stable per 25/12 gereleased is.

Heeft iemand dit al geïnstalleerd?

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:40:
Draai het installscript nog eens (voor een 2e keer), ik denk dat je userland library nog niet goed geïnstalleerd is. Die class not found error hoor je niet te krijgen. Kun je me ook de output van "graid5 status" geven?

Je rebuild-priority kun je op maximaal zetten door dit te draaien:
sysctl kern.geom.raid5.veri_nice=0
sysctl kern.geom.raid5.veri_fac=1000

Je houdt dan natuurlijk wel minder performance over voor jezelf, want gelijk na het labelen kun je al schrijven naar de array.
Ondertussen had ik een tikfout gemaakt in mijn /etc/rc.conf en startte men bak niet meer.
Bij gebrek aan een FreeBSIE cdtje heb ik m maar ff opnieuw geinstalleerd, half uurtje werk :)
Iig, om nog even op die userland files terug te komen, ik heb sowieso alleen een minimal install gedaan, en beetje rondgelezen in je installscript, waarna ik er achter kwam dat om de kernel module te kunnen maken hij de kernel source in /usr/src wil hebben staan. Moet ik ook bepaalde sources of software installeren voor de userland files goed geinstalled worden?

Verwijderd

Hmm een foutje rc.conf zou niet mogen betekenen dat je niet meer kunt booten, maargoed. :P

Je hebt inderdaad sources nodig, heb je die tijdens de installatie geinstalleerd? Bij het menuutje wat je wilt installeren "distributions" heet dat in de installer. Dan ga je naar "custom", dan naar "src" en druk spatie op "all". Dat zal ik ook nog even in het installscript zetten. Je kunt de sources ook direct van de cd naar /usr/src uitpakken, even kijken waar ze staan (src-all ?).

BTW: ook als je een minimal install doet altijd even naar custom gaan en "man" aanvinken, anders heb je geen handleiding (manual pages).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 22:33 ]

• Q
  • Laatst online: 11:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 00:06:
SiI-3132 is een PCI-express controller, niet PCI! Je hebt wel 3112 en 3114 en wellicht nog andere PCI chips van Silicon Image. Zelf vind ik JMicron JMB363 beter dan die SiI-3132 chip, maar ik heb ze beide en ze werken prima met FreeBSD7.

Bij JMicron hoef je geen RAID-array aan te maken (non-RAID mode), Silicon Image doet dat wel en flipt op random data in de laatste sector, waar Silicon Image zijn array-informatie opslaat. Om dit te omzeilen moet je partities maken op de schijven en de laatste sector niet gebruiken. Dat heb ik gedaan en werkt al een aantal maandjes hier 24/7.

Ik raad dus uiteraard wel aan dat je voor PCI-express gaat ipv PCI, maar als het echt niet anders kan dan zou je misschien naar Adaptec of XFX Revo64 controllers kunnen kijken.
Hartelijk bedankt voor alle informatie. Respect voor alle energie die je in dit topic stopt.

Ik ben uiteindelijk tot aanschaf gegaan van een systeempje voor privé gebruik, mede op basis van alle tips, informatie en adviezen uit dit topic.

Ik heb er voor gekozen om de exra controller nog maar even achterwege te laten. Komt later wel, als het echt nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 27-12-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:32:
Hmm een foutje rc.conf zou niet mogen betekenen dat je niet meer kunt booten, maargoed. :P
Mja ik doe alles vanaf SSH, hij begon wel me raid array te resyncen maar men SSH startte niet meer :) Daarom toch maar ff nieuwe install gedaan. Heb nu ook Vim aan de praat met men geliefde settings die ik geport heb van Gentoo, dus wss komen deze enge config errors niet meer voor :)
Je hebt inderdaad sources nodig, heb je die tijdens de installatie geinstalleerd? Bij het menuutje wat je wilt installeren "distributions" heet dat in de installer. Dan ga je naar "custom", dan naar "src" en druk spatie op "all". Dat zal ik ook nog even in het installscript zetten. Je kunt de sources ook direct van de cd naar /usr/src uitpakken, even kijken waar ze staan (src-all ?).
Jup, had ik gevonden :*)
BTW: ook als je een minimal install doet altijd even naar custom gaan en "man" aanvinken, anders heb je geen handleiding (manual pages).
Die hek nie nodig :P Ik heb de manpages op men Gentoo bak, waarvandaan ik meestal toch ssh,
en anders nog de online bronnen :)

Enige probleem dat ik nog heb is SMB even aan de praat krijgen, maar ik denk niet dat dit echt binnen dit topic valt, (en ik kom er zelf wel uit) dus eigenlijk is alles wel aardig gelukt :D

/edit

Is me ook gelukt :D Wss blijf ik hiero toch nog wel ff hangen vanwege netwerkspeed optimalisatie, en natuurlijk om anderen te helpen (als ik ze kan helpen that iz).

[ Voor 27% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-12-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40
oehoe schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:06:
Ik zag gisteren dat FreeNAS 686 stable per 25/12 gereleased is.

Heeft iemand dit al geïnstalleerd?
Yep, no problemo's, draait als een zonnetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

Shuriken schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 14:26:
Ik ben klaar met mijn NAS server opbouw. En ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben.

Mijn Systeem setup:
  • Moederbord: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II, VGA)
  • Processor: AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W)
  • Koeler: Silverstone SST-NT06 (Socket 478/479/775/754/939/940)
  • Geheugen: 2 x 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)
  • Schijven: 3 x Hitachi Deskstar 7K250, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB)
  • Behuizing: Silverstone SG-01 Evolution (mATX, Geen PSU, Zwart)
  • Voeding: Silverstone ST50EF+, 500W (ATX12V 2.2, Short Cable, 80 Plus)
  • Drive Cage: Chieftec SNT-2131SATA Harddisk Rack
Hier het resultaat:

Mijn wens was een kleine stille en zuinige server. Vandaar dat ik voor de Silverstone setup gekozen heb. De behuizing is klein en de voeding en koeler zijn er op afgestemd.De koeler valt nl.onder de ventilator van de voeding en heeft dus geen extra ventilator nodig.
[afbeelding]

FreeNas staat op een el-cheapo USB stickje van 128 MB.

Ik had eerst getest met een Adaptec 2610SA maar Georaid 5 werkt eigenlijk perfect en is nog zuiniger ook (adaptec kaart is een klein kacheltje). De onboard NIC heb ik uitgeschakeld. De driver (nvidia) is een beetje buggy en bij veel I/O krijg je timeouts. Dus er zit voorlopig even een Intel Gigabit PCI kaart in.
De Hitachi schijven had ik al een tijdje liggen. Wellicht dat bij intensief gebruik die nog een keer vervangen worden.

Ik heb met ATTO even een benchje gedaan via iscsi en via windows share (cifs)
iscsi
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/iscsi.JPG
cifs
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/cifs.JPG
Even een quote van een wat oudere post.. Ik heb nu een testopstelling draaien met de volgende onderdelen:

Asus K8N4E-deluxe
Sempron 3000+
768 MB DDR
Onboard G-Lan
3x Samsung Spinpoint F1 750 GB een raid5 array met geom_raid5

Dit alles draait op FreeBSD 7. Met ATTO komt mijn CIFS en ook iSCSI snelheid niet boven de 25 MB/s uit. Heeft er iemand een idee hoe ik mijn transfer rate op het niveau van bovenstaande post kan krijgen?

Scores lokaal:
Schrijven:
code:
1
2
3
4
nas# dd if=/dev/zero of=/raid5/zerofile bs=1m count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes transferred in 16.075943 secs (65226407 bytes/sec)

Lezen:
code:
1
2
3
4
nas# dd if=/raid5/zerofile of=/dev/zero bs=1m count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes transferred in 6.751754 secs (155304235 bytes/sec)

Volgens mij moeten mijn Samba scores dus wel een stukje omhoog kunnen.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebruikt onboard gigabit. Is het mogelijk om er een andere netwerkkaart in te doen die ook gigabit is? Zo nee, test eerst je gigabit snelheid eens (zijn volop bandbreedte tools; ik zelf gebruikte kperf ofzoiets voor windows en iperf op BSD). Als je gigabit gewoon > 70MB/s doet dan ligt het aan de software config, als de gigabit throughput lager is dan heb je hardwarematig een bottleneck denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Mijn performance is ook om te janken.

Hardware:
code:
1
2
3
4
5
6
1 AMD X2 BE-2400 2.3Ghz 1MB AM2 Box
1 Antec Powersupply NeoHEPower430 430W
1 Asus M2A-VM 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI, GLAN
1 Intel PCI-e Adapter PRO/1000PT LAN 10/100/1000Mbit Bulk
2 Kingston 512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
4 Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ

Schrijven:
# dd if=/dev/zero of=/data/zerofile bs=1m count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes transferred in 7.089385 secs (147907898 bytes/sec)

en lezen:
# dd if=/data/zerofile of=/dev/zero bs=1m count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes transferred in 12.151557 secs (86291492 bytes/sec)

Lezen is dus een stuk slomer dan schrijven :|

Mijn netwerkperformance met iperf gaf netjes dit aan:
C:\Documents and Settings\Stefan\Bureaublad>iperf.exe -s
------------------------------------------------------------
Server listening on TCP port 5001
TCP window size: 8.00 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[1872] local 192.168.1.12 port 5001 connected with 192.168.1.14 port 50652
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[1872]  0.0-10.0 sec  1.08 GBytes   928 Mbits/sec
[1860] local 192.168.1.12 port 5001 connected with 192.168.1.14 port 62044
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[1860]  0.0-10.0 sec  1.08 GBytes   929 Mbits/sec

Dus dat lijkt me wel aardig ok? Ik heb nog niks met jumboframes of andere netwerkoptimalisaties gedaan, slechts de zooi in mijn Netgear gigabit switchje geplugt. Ook mijn Windows pc aan de andere kant van de lijn is niet getweaked.

/edit

Ik kom ook deze interresantheden tegen als ik dmesg typ

GEOM_RAID5: registered shutdown event handler.
ad4: 476940MB <SAMSUNG HD501LJ CR100-12> at ata2-master UDMA33
ad5: 476940MB <SAMSUNG HD501LJ CR100-12> at ata2-slave UDMA33
ad6: 476940MB <SAMSUNG HD501LJ CR100-12> at ata3-master UDMA33
GEOM_RAID5: data: device created (stripesize=131072).
GEOM_RAID5: data: ad4s2(0): disk attached.
GEOM_RAID5: data: ad5(1): disk attached.
ad7: 476940MB <SAMSUNG HD501LJ CR100-12> at ata3-slave UDMA33
SMP: AP CPU #1 Launched!
GEOM_RAID5: data: ad6(2): disk attached.
GEOM_RAID5: data: ad7(3): disk attached.
GEOM_RAID5: data: activated.
Trying to mount root from ufs:/dev/ad4s1a
WARNING: /data was not properly dismounted

[ Voor 27% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-12-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schijven draaien op UDMA33, je controller is waarschijnlijk niet volledig supported. Je kunt dit wel fixen. Welke controller gebruik je? AMD/ATi IXP600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Jup. Ik zou het heel tof vinden als je mss vanavond nog door dit topic komt en me zou kunnen antwoorden hoe ik dit kan fixen, deze bak gaat aankomende dinsdag richting een lanparty.
Thx alvast... (Niet dat ik je wil dwingen ofzo maar ik zit een beetje in tijdnood ;))

[ Voor 111% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-12-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpete
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-08 10:47
_eXistenZ_ schreef op zondag 30 december 2007 @ 11:00:
Mijn performance is ook om te janken.
In welk opzicht ben je niet tevreden over de performance ?

141MB/s schrijven en 82MB/s lezen lijkt me toch degelijk.

Ik gebruik nu een identieke setup (behalve de schijven zijn spinpoint F1's) en mijn schrijfscore is aanzienlijk lager. Maar ook vreemd genoeg ...

ichsmb0: <SMBus controller> port 0xb00-0xb0f at device 20.0 on pci0
ad0: 245MB <SanDisk SDCFH-256 FhDA0145> at ata0-master PIO4
ad4: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata2-master UDMA33
ad5: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata2-slave UDMA33
ad6: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata3-master UDMA33
ad7: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata3-slave UDMA33

UDMA33 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-09 19:25

Xe0n

^ Me

Is met de laatste release(s) (meuk: FreeNAS 0.686) van freenas de betrouwbaarheid ook beter geworden?

Tis nou ook niet zo dat ik bedrijfscritische bestanden heb, maar het zou wel fijn zijn als ik mijn media bestanden gewoon veilig kan gebruiken. Las een paar pagina's terug dat dat allemaal nog niet zo vanzelf sprekend was.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 10-09 15:40
Heb sinds 0.4x al geen betrouwbaarheids issues met FreeNAS gehad, draai wel met relatief oude hardware PII 450 MHz/835 MB, maar wel 2.0 TB aan HDD's en 100 MB netwerk, problemen treden vaker op met nieuwere onderdelen die nog niet door FreeNAS ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-09 19:25

Xe0n

^ Me

Er was toch ook zo'n issue met formateren. Is dat al opgelost?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Cpete schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:57:
[...]

In welk opzicht ben je niet tevreden over de performance ?

141MB/s schrijven en 82MB/s lezen lijkt me toch degelijk.
Dat ik veel minder lees dan schrijf wat niet kan kloppen, en dat ik mijn netwerk maar voor 50% belast? Das nie goed he :P

Overigens moet je in je bios gewoon ff zoeke naar je sata controller en dan de mode op AHCI zetten, dan doettie SATA300 merkte ik :D Overigens issie dan nog sloom met lezen... :| 90MB/s lezen en 190MB/s schrijven, wat natuurlijk bloedsnel is.

[ Voor 57% gewijzigd door _eXistenZ_ op 31-12-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sysctl vfs.read_max=64 al gedaan? gebruik je 32KiB newfs blocksize?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 05:11:
sysctl vfs.read_max=64 al gedaan? gebruik je 32KiB newfs blocksize?
Die read_max was et :D 200MB/s schrijven 220MB/s lezen 8)
Ik heb idd die newfs 32KiB blocksize gedaan bij het installen :)
Ik zit er aan te denken om een soort wiki op te zetten voor dit, want nu is het topic inmiddels zo groot dat zo'n commando terugvinden erg lastig wordt. :)

Overigens doettie et niet meer bij een reboot, als ik in /boot/loader.conf vfs.read_max="64" neerzet staattie daarna toch weer op 8... Wel apart want me kernel memory sizelimit wordt daar ook gezet en die paktie wel... Nouja dan maar in /etc/sysctl.conf.

[ Voor 32% gewijzigd door _eXistenZ_ op 01-01-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Great, zit op een lanparty, heb me NAS mee, stoptie ineens. Denk dat er een kabeltje niet goed gezeten heeft. Overigens blijftie nu ook dood gaan als ik rtorrent met 20MB/s laat lezen/schrijven tegelijk een rebuild doe. (Klopt wat ik zeg? Mag hierdoor men hele bak op z'n bek gaan?) Dan maar eerst een rebuild....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke foutmelding krijg je dan? Je server hoort natuurlijk niet te crashen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik krijg geen error, mijn hele bak hangt gewoon. Geen SSH, rtorrent stopt, en bij een reset gaattie resyncen. Met tobo / beeldscherm rechtstreeks aangesloten reageert men nas ook niet meer. Als je een logfile wilt zien, welke?

Ik zag tijdens het automatisch rebooten (dat was voor mij ook nieuw ja) deze error:
savecore: reboot after panic: ffs_valloc: dup alloc

[ Voor 45% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-01-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb mijn eigen NAS binnen. Bevat 4x 500 GB disk van Samsung via on-board serial ata. Is er nog behoefte om iets te testen voor freenas?

Heb besloten om hem in te gaan richten.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 05-01-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpete
_eXistenZ_ schreef op maandag 31 december 2007 @ 21:25:
[...]

Overigens moet je in je bios gewoon ff zoeke naar je sata controller en dan de mode op AHCI zetten, dan doettie SATA300 merkte ik Overigens issie dan nog sloom met lezen... 90MB/s lezen en 190MB/s schrijven, wat natuurlijk bloedsnel is.
Ik heb geprobeerd met de sata controller op AHCI, maar geen succes. Natuurlijk te wijten aan het feit dat Freenas de SB600 controller van het asus M2A-VM bordje niet ondersteunt. Helaas.

Dus kreeg ik maar het idee om de kernel te gaan patchen. (NOTE: Tot een week geleden had ik nog nooit met freenas en/of freebsd gewerkt)
Het heeft me toch een aanzienlijk aantal uurtjes en weliswaar 4 vmware freebsd installaties gekost maar het resultaat mag er wezen vind ik.

Versie 0.686.1 (revison 2523)
gebouwd op Sat Jan 5 10:41:02 UTC 2008
OS Versie FreeBSD 6.2-RELEASE-p9 (revison 199506)

Asus M2A-VM
Amd 64 4200+ EE
1Gb el cheapo RAM
4x Spinpoint F1 750
Intel PRO/1000 PT
in een Antec NSK-1300 schoendoos lookalike case.

SB600 patch voor de geïnteresseerden
http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=116125

ad0: 122MB <SanDisk SDCFH-128 FhDA0145> at ata0-master PIO4
ad4: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata2-master SATA300
ad6: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata3-master SATA300
ad8: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata4-master SATA300
ad10: 715404MB <SAMSUNG HD753LJ 1AA01104> at ata5-master SATA300

met als resultaat 125MB/s schrijven en 240MB/s lezen (jammer van die 16KB newfs blocksize)

Aan iedereen die nog twijfelt of Freebsd een moeilijk OS is : niet dus 8)

Ps. Special thanks aan Enlightenment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 13:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Nou ik heb het hele topic doorgespit en ben inmiddels ook 'om'. Ik ga een NAS bouwen :)

Op samenkopen.net is een inkoopactie voor mini-itx bordjes van Intel met totaal 4 ATA aansluitingen (1xPATA,2xSATA). 1 GB geheugen erbij (kost bijna niets meer en is tevens max van het bordje), 3 schijven van 750 GB (2x SATA, 1x PATA) en een 4 GB CF kaartje om van te booten 'and all you need is a case to put it in' ;)

OS zou FreeBSD 7 moeten worden (je enthousiasme werkt aanstekelijk Enlightenment) en mbv Geom_RAID5 wil ik van de 3 schijven dan in totaal 1,5 TB storage op mijn netwerk beschikbaar hebben. Ik heb gekozen voor mini-itx en een klein kastje ivm stroomverbruik maar ook omdat zo'n klein kastje wat makkelijker wegwerkt in een appartement :) Als het goed is ondersteunt deze Celeron 220 (gebaseerd op Conroe-L) EM64T, dus dat wordt FreeBSD AMD64 versie ! (Daarmee wordt het mijn 1e 64 bits server in huis :D) (met dank aan rkrol wil ik eea op basis van zijn guide gaan installeren overigens)

Bedoeling is om als streaming server voor mijn XBox met XBMC en mijn laptop (via SMB) te dienen en als backup opslagruimte. (Acronis True Image Home image van mijn laptop) Ik moet hier momenteel steeds een stroomslurpende dual Athlon MP voor aanslingeren met Windows 2003 die er > 10 minuten over doet om te booten. (om maar niet te spreken over de pokkenherrie die ie maakt) Daarnaast zou er SABnzbd op moeten komen (werkt dat eigenlijk onder FreeBSD ?) MRTG moet er ook opkomen om mijn netwerk en servers via SNMP te monitoren en dus ook maar meteen een SNMP daemon op de NAS om storage ed (grafisch) te monitoren. Tenslotte moet er VSFTP opkomen om (zeker als ik volgend jaar glasvezel heb ) veilig bestanden uit te kunnen wisselen. (dit is dan ook de reden dat ik FreeNAS oversla en voor FreeBSD ga)

Specs:
1x Intel D201GLY2 €72,00
1x 1024MB DDR2 533mhz €15,00
1x CF -> IDE/ATA Adapter €4,25
1x TakeMS 4GB CF €23,00
2x Sata DATA 90' €3,60
1x Morex Venus 668 €88,00
2x Antec HD Cooler €36,00
2x Seagate 750GB SATA300 €331,00
1x Seagate 750GB ATA100 €164,50
Totaal: €737,35

Overwegingen;
- Ik ben een redelijke N00b als het aankomt op FreeBSD. Van huis uit een Windows man, met enige kennis van Linux. (alhoewel mijn firewall wel een FreeBSD distro draait; pfSense). Kunnen alle dingen die ik wil wel ? (Data aanbieden via SMB, SFTP (is er een betere SFTP server wellicht dan VSFTP ?), Apache met SABnzbd, MRTG, SNMP) Tevens kom ik er eigenlijk niet aan uit of mijn hardware 100% compatible is...

- Ik heb (nog) geen Gbit netwerk maar heb wel een 3Com 3C2000T (PCI) netwerkkaartje liggen. Zou deze een betere doorvoer geven dan de ingebouwde 100Mbit SIS netwerkkaart ?

- Ik heb wél een switch die trunking ondersteunt en een IBM Dual NIC PCI kaartje, is het makkelijk om te 'trunken' onder FreeBSD ? (en kan ik dan bv ook de onboard NIC mee trunken ?)

- Is het mogelijk om met een degraded RAID te starten ? (ik bedoel dus met 2 disks een degraded RAID5 opbouwen, waardoor ik de aanschaf van de 3e disk een maand kan uitstellen ivm kosten, of nog beter beginnen met een RAID1 en deze dan expanden naar RAID5, dit kan bv met bepaalde HP SCSI RAID controllers) Ik weet dat de performance dan laag zal zijn maar het biedt me dan wel de mogelijkheid een maand eerder te beginnen met het project zodat ik eea vast in de vingers kan krijgen.

Alvast bedankt voor de input :)

[ Voor 2% gewijzigd door Tomba op 06-01-2008 16:22 . Reden: wel --> wil ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:46:
Ik zag tijdens het automatisch rebooten (dat was voor mij ook nieuw ja) deze error:
savecore: reboot after panic: ffs_valloc: dup alloc
Een 'panic' is zeg maar een blauw scherm of BSOD. Die foutmelding (Duplicate allocation) kan mogelijk komen als je filesystem fouten bevat. Probeer dus fsck (FileSystemChecK) op al je filesystems:
df -h voor een overzicht van al je mounted filesystems en voor elk filesystem:
fsck -t ufs /dev/<volume>

<volume> vervang je voor bijvoorbeeld ad0s1a voor je systeemschijf, en raid5/mijnvolume voor b.v. een RAID5 volume. Als die fouten vinden, repareer ze (met Y van yes). Kijk of het nog een keer voorkomt die panic.
Cpete schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:43:
Ik heb geprobeerd met de sata controller op AHCI, maar geen succes. Natuurlijk te wijten aan het feit dat Freenas de SB600 controller van het asus M2A-VM bordje niet ondersteunt. Helaas.
In IDE mode kun je de controller in UDMA33 mode laten draaien, zonder patch. De patch zit standaard al in de nieuwste FreeBSD 7, FreeNAS gebruikt echter nog FreeBSD 6.

Tof dat het je gelukt is om FreeNAS te patchen! Heb je misschien de kernel files beschikbaar vanaf een URL voor andere geïnteresseerden?
met als resultaat 125MB/s schrijven en 240MB/s lezen (jammer van die 16KB newfs blocksize)
Als je meer snelheid wilt, zou je ook een nieuwere versie van geom_raid5 kunnen installeren op FreeNAS, standaard wordt de oude classic versie gebruikt terwijl we nu nieuwere versies genaamd TNG en PP hebben. Je kunt die installeren door 4 files te kopieren vanaf een FreeBSD 6.2 i386 vmware image ofzo waarop je mijn geom_raid5 installscript gebruikt, de files die je nodig hebt:

/usr/include/geom/raid5/g_raid5.h
/lib/geom/geom_raid5.so
/sbin/graid5
/boot/kernel/geom_raid5.ko

En eventueel de handleiding:
/usr/share/man/man8/graid5.8.gz

Dan heb je alles van FreeBSD overgezet. Let op: dit werkt niet als je een andere kernel/OS versie gebruikt tussen de twee computers, het werkt ook niet als je i386 (32-bit) en amd64 (64-bit) door elkaar mixt. Na de array door geom_raid5 TNG of PP geproeft te hebben, kun je niet meer zomaar terug naar classic! Je array krijgt dan versie 4, en wordt met rust gelaten door geom_raid5 classic.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpete
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:43:
[...]

Tof dat het je gelukt is om FreeNAS te patchen! Heb je misschien de kernel files beschikbaar vanaf een URL voor andere geïnteresseerden?
Uiteraard, .iso en .img verkrijgbaar op aanvraag voor iedereen met SB600 controller bordje.
Als je meer snelheid wilt, zou je ook een nieuwere versie van geom_raid5 kunnen installeren op FreeNAS, standaard wordt de oude classic versie gebruikt terwijl we nu nieuwere versies genaamd TNG en PP hebben. Je kunt die installeren door 4 files te kopieren vanaf een FreeBSD 6.2 i386 vmware image ofzo waarop je mijn geom_raid5 installscript gebruikt, de files die je nodig hebt:

/usr/include/geom/raid5/g_raid5.h
/lib/geom/geom_raid5.so
/sbin/graid5
/boot/kernel/geom_raid5.ko

En eventueel de handleiding:
/usr/share/man/man8/graid5.8.gz

Dan heb je alles van FreeBSD overgezet. Let op: dit werkt niet als je een andere kernel/OS versie gebruikt tussen de twee computers, het werkt ook niet als je i386 (32-bit) en amd64 (64-bit) door elkaar mixt. Na de array door geom_raid5 TNG of PP geproeft te hebben, kun je niet meer zomaar terug naar classic! Je array krijgt dan versie 4, en wordt met rust gelaten door geom_raid5 classic.
Goh, ik was al erg tevreden met de huidige snelheid, maar nu maak je me weer nieuwsgierig natuurlijk ! Heb je enig idee hoeveel % snelheidswinst de TNG ongeveer kan halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cpete
Heb zelf ook het M2A-VM bordje en heb nog enkele vraagjes:
- Waar kan ik uitleg vinden over hoe ik de SB600 patch kan toepassen?
- Oorspronkelijk worden de SATA-poorten herkend als ATA-Generic. Verandert er iets aan de identificatie van de schijven (vb ad5,...) na toepassing van deze patch en blijft de opgebouwde RAID dus intact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpete
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:34:
@Cpete
Heb zelf ook het M2A-VM bordje en heb nog enkele vraagjes:
- Waar kan ik uitleg vinden over hoe ik de SB600 patch kan toepassen?
Het patchen zelf is slechts 1 cmd-line regel, en info over het compileren kan je hier vinden.
http://www.freenas.org/downloads/docs/devel-docs/
- Oorspronkelijk worden de SATA-poorten herkend als ATA-Generic. Verandert er iets aan de identificatie van de schijven (vb ad5,...) na toepassing van deze patch en blijft de opgebouwde RAID dus intact?
Klopt, als UDMA33 werden ze als ad 4,5,6,7 herkend bij mij, Na de patch werd dit 4,6,8,10, Dit maakt echter niets uit voor de array. Geom onthoudt waar elke schijf thuishoort. Je kan ze naar believen wisselen zonder dat je array beïnvloed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Cpete schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:57:
Klopt, als UDMA33 werden ze als ad 4,5,6,7 herkend bij mij, Na de patch werd dit 4,6,8,10, Dit maakt echter niets uit voor de array. Geom onthoudt waar elke schijf thuishoort. Je kan ze naar believen wisselen zonder dat je array beïnvloed wordt.
Jup, precies hetzelfde hiero toen ik in mijn bios van SATA naar AHCI ging. Dus je sloopt je array niet maar zo ;)

Iig, ik wilde dus fftjes checken of me filesystems kapot waren (heb me bakkie net weer aangesloten sinds de lan) en ik zit nu in deze rebootloop:
login: panic: softdep_setup:inomapdep: dependency for new inode already exists
cpuid = 0
Uptime: 16s
GEOM_RAID5: raid5/data: device is still open. It will be remobed on last close.
Physical memory: 882 MB
Dumping 86 MB: 71 55 39 23 7
Dump complete
Automatic reboot in 15 seconds - press a key on the console to abort
--> Press a key on the console to reboot,
--> or switch off the system now.

Die laatste 2 regels zijn omdat ik op een knoppie drukte om de zaak over te tikken. Als ik het ding zijn gang laat gaan reboot ie en krijg ik dit weer te zien.
Dit is best balen want ik had mijn zooitje aardig mooi ingericht ondertussen... :X
Enlightenment is hier nog wat aan te doen of moet ik nu een nieuwe install? (Heb de meeste config files wel gebackupped op men array zelf, /usr/local/etc/smb.conf staat ook op /data/backup/usr_local_etc_smb.conf :*) maar toch...) Overigens heb ik voor dit allemaal begon geupdate van FBSD7beta4 naar RC1 m.b.v. een mooi scriptje dat ik ergens tegen kwam. Deze werkte opzich prima maar op een of andere manier is er volgesn mij dan toch wat mis gegaan wat zit nu manifesteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomba schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:11:
Op samenkopen.net is een inkoopactie voor mini-itx bordjes van Intel met totaal 4 ATA aansluitingen (1xPATA,2xSATA).
Dat zijn allemaal intel-bordjes; AMD is doorgaans zuiniger qua idle dan Intel CPUs. Bovendien heb ik ITX bordjes gezien met 4x SATA. Ook erg jammer is het gebrek aan PCI-express; het zijn oudere bordjes met enkel PCI en dus ook geen gigabit bijvoorbeeld. Maar als je geen hoge eisen stelt aan snelheid hoeft dat geen belemmering te zijn. Maar je moet er dus niet te hoge verwachtingen van hebben. 100 megabit LAN is natuurlijk sowieso al erg langzaam, en de enige mogelijke upgrade is PCI gigabit.
Kunnen alle dingen die ik wil wel ? (Data aanbieden via SMB, SFTP (is er een betere SFTP server wellicht dan VSFTP ?), Apache met SABnzbd, MRTG, SNMP) Tevens kom ik er eigenlijk niet aan uit of mijn hardware 100% compatible is...
FreeBSD heeft een portstree met een grote software collectie, ik heb echter met dingen als SNMP en SABnzbd en ook MRTG geen ervaring. Dit zijn geen enkel die je even inschakelt en het gelijk werkt, denk ik ook. Je zult dus tijd moeten investeren om het programma en diens configuratie te begrijpen en naar jouw wensen aan te passen.

Dingen als Samba (SMB/CIFS) en SFTP (dat is toch gewoon ssh?) werken iig, want die gebruik ik zelf. :p
- Ik heb (nog) geen Gbit netwerk maar heb wel een 3Com 3C2000T (PCI) netwerkkaartje liggen. Zou deze een betere doorvoer geven dan de ingebouwde 100Mbit SIS netwerkkaart ?
Yep, maar het blijft via PCI: hoge CPU belasting, lage doorvoer, hoge latency. Nogmaals: als performance bijzaak is, dan kan het prima.
- Ik heb wél een switch die trunking ondersteunt en een IBM Dual NIC PCI kaartje, is het makkelijk om te 'trunken' onder FreeBSD ? (en kan ik dan bv ook de onboard NIC mee trunken ?)
Je kunt in FreeBSD7 met alle interfaces trunken, maar de andere kant moet dit ook ondersteunen anders heb je er niks aan (behalve redundancy). Je kunt dus ook verschillende soorten interfaces trunken. Maar wat valt er te trunken? Je hebt maar één PCI slot en 100MBps onboard.
Is het mogelijk om met een degraded RAID te starten ? (ik bedoel dus met 2 disks een degraded RAID5 opbouwen, waardoor ik de aanschaf van de 3e disk een maand kan uitstellen ivm kosten, of nog beter beginnen met een RAID1 en deze dan expanden naar RAID5, dit kan bv met bepaalde HP SCSI RAID controllers) Ik weet dat de performance dan laag zal zijn maar het biedt me dan wel de mogelijkheid een maand eerder te beginnen met het project zodat ik eea vast in de vingers kan krijgen.
Mogelijk ja, met een gevirtualiseerde (nep) disk die je vlak na het aanmaken van de array (graid5 label) weer verwijdert. De array gaat degraded en klaagt dat een disk mist, maar je kunt wel naar de array schrijven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
SFTP = filetransfer via SSH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik heb hier een lsi logic sata300 8x controller, 8x sata,pci-x 133mhz, 128mb
erop zitten nu 6x500gb samsung t166

nu probeer ik een raid5 array te bouwen maar de maximum grootte die ik krijg is 2tb, daarna maakt ie van de rest nog iets van 300gb raid5.

Ik had gehoopt dat dit luxe probleem zich niet meer zo voor doen nu ik een sataII controller heb ipv sataI maar helaas het is er dus nog steeds.

Weet iemand hoe dit kan, en of er ergens anders nog limieten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ICEfreAk: welk OS?

Je kunt trouwens geen normale (fdisk) partities maken die groter zijn dan 2TiB. Dan moet je GPT partities gebruiken of geen partities (op de kale disk dus /dev/ad4 bijvoorbeeld). Het gemakkelijkste en beste is vaak om geen partities te gebruiken. Windows kan dit echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:27:
ICEfreAk: welk OS?

Je kunt trouwens geen normale (fdisk) partities maken die groter zijn dan 2TiB. Dan moet je GPT partities gebruiken of geen partities (op de kale disk dus /dev/ad4 bijvoorbeeld). Het gemakkelijkste en beste is vaak om geen partities te gebruiken. Windows kan dit echter niet.
het os doet er niet zo toe, dit gebeurt al in de bios/post (os is win2k3 server)
de array bouw ik in de raid manager, het is nog geen partitie dan, slechts een logisch volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
@ Queen of RAID
Psst, heb je mijn post hierboven gezien van de rebootlus? Ik wil je niet opjagen maar ik denk dat je der overheen gelezen bent omdat je andere gasten die na mij posten al wel geholpen heb ;)

[ Voor 58% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-01-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:50:
@ Queen of RAID
Psst, heb je mijn post hierboven gezien van de rebootlus? Ik wil je niet opjagen maar ik denk dat je der overheen gelezen bent omdat je andere gasten die na mij posten al wel geholpen heb ;)
Ik wachtte nog even op reactie van iemand via mail hierover. Hij vermoedt dat je filesystem beschadigd is en UFS (filesystem = kernel level) crasht met deze panic. Google vindt echter geen enkele hit met deze foutmelding, maar dat kan een random obscure errormessage zijn waar UFS er ergens uit klapt omdat de data op de disk niet klopt/synchroon is.

Wat natuurlijk ook kan is dat je upgrade niet goed is gegaan, ik werk niet met dat soort scripts maar upgrade handmatig. Ook mergemaster is nodig voor een juiste freebsd upgrade. Kun je in safe-mode booten en fsck (filesystem check) draaien op je al je filesystems? Commando bijvoorbeeld:
fsck -t ufs /dev/ad0s1a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
op zich zit er wel een kern van waarheid in je reactie enlightment, ook al is het os onafhankelijk hoe groot de array kan worden op de controller, ntfs schijnt aan een limiet van 2tb per partitie te zitten dus met windows 2003 als OS heb ik er zowiezo niks aan als het groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTFS werkt prima op volumes groter dan 2TB, alleen een fdisk partitie kan eenmaal niet meer adresseren dan 2TiB. Daarna houdt het op, simpelweg geen address range voor (integers niet groot genoeg). Om over de 2 TiB heen te gaan heb je nodig:

- 64-bit LBA OS en capable controller
- GPT partities of geen partities
- filesystem met support voor > 2 TiB (geen probleem voor NTFS en UFS/ZFS)

Bij jou lijkt het je controller te zijn; controleer eens of deze 64-bit LBA ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
het mooie van via bordjes vs de intel itx bordjes is de power management:
$ sysctl -a | grep freq.
dev.cpu.0.freq: 300
dev.cpu.0.freq_levels: 1500/15000 1312/13125 1125/11250 937/9375 800/8000 700/7000 600/6000 500/5000 400/4000 300/3000 200/2000 100/1000
oftewel, de cpu freq. varieert tussen 100 en 1500 Mhz. Dit is een epia 15000EN bordje. Ik ben erg benieuwd wat die intel bordjes idle gebruiken.
Mocht je dit willen testen: mijn bak gebruikt 38W gemiddeld, epia 15000EN met Intel Gbit NIC en 2x Seagate Barracuda 7200.9 500GB, picopsu-120W. Zonder HD powerdown.

Enlightenment: PCI veroorzaakt meer interrupts, maar je kunt natuurlijk ook polling inschakelen op je gigabit controller, mits de betreffende driver het ondesteunt (hier em(4)). Het draait prima, maar ik heb nog geen snelheidstests gedaan. De realtek controller in mn desktopbak ondersteunt max 7k jumboframes, dus kan ik eerst weer een nieuwe NIC kopen.
Zijn er guides voor Freebsd Gbit tuning? Ik heb een nieuw freebsd project nodig :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 13:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:15:
[...]

Dat zijn allemaal intel-bordjes; AMD is doorgaans zuiniger qua idle dan Intel CPUs. Bovendien heb ik ITX bordjes gezien met 4x SATA. Ook erg jammer is het gebrek aan PCI-express; het zijn oudere bordjes met enkel PCI en dus ook geen gigabit bijvoorbeeld. Maar als je geen hoge eisen stelt aan snelheid hoeft dat geen belemmering te zijn. Maar je moet er dus niet te hoge verwachtingen van hebben. 100 megabit LAN is natuurlijk sowieso al erg langzaam, en de enige mogelijke upgrade is PCI gigabit.
Ik weet er alles van, maaaar mijn netwerk is sowieso beperkt op 100Mbit (vooralsnog zeker genoeg, behalve bij het data erop zetten; dán zal het 'even' pijn doen) en voor dit prijsje kon ik hem niet laten liggen :)
[...]

FreeBSD heeft een portstree met een grote software collectie, ik heb echter met dingen als SNMP en SABnzbd en ook MRTG geen ervaring. Dit zijn geen enkel die je even inschakelt en het gelijk werkt, denk ik ook. Je zult dus tijd moeten investeren om het programma en diens configuratie te begrijpen en naar jouw wensen aan te passen.

Dingen als Samba (SMB/CIFS) en SFTP (dat is toch gewoon ssh?) werken iig, want die gebruik ik zelf. :p
Belangrijkste is toch dat delen via SMB en SFTP (idd 'SSH FTP') werkt, de rest was meer hopen dat iemand er al ervaring mee had :D Begrijp ik het goed dat SFTP al (goed) werkt met de ingebouwde SSH Daemon ?
[...]

Yep, maar het blijft via PCI: hoge CPU belasting, lage doorvoer, hoge latency. Nogmaals: als performance bijzaak is, dan kan het prima.
Ik bedoelde éígenlijk, geeft het nog betere performance op een 100Mbit netwerkt ivm TCP offload of iets dergelijks O-) Upgrade naar 1Gbit netwerk wordt moeilijk, omdat een managed switch toch aardig aan de prijs is ;)
[...]

Je kunt in FreeBSD7 met alle interfaces trunken, maar de andere kant moet dit ook ondersteunen anders heb je er niks aan (behalve redundancy). Je kunt dus ook verschillende soorten interfaces trunken. Maar wat valt er te trunken? Je hebt maar één PCI slot en 100MBps onboard.
Mooi zo ! Heb een Nortel Baystack die trunking ondersteunt en heb dus die IBM Dual NIC. Zou ik dan dus kunnen bundelen tot 3x100Mbit om zo meer doorvoer te halen.
[...]

Mogelijk ja, met een gevirtualiseerde (nep) disk die je vlak na het aanmaken van de array (graid5 label) weer verwijdert. De array gaat degraded en klaagt dat een disk mist, maar je kunt wel naar de array schrijven dan.
Kijk dat klinkt goed !
[ O-) liefkijkmodus O-) ] Zou je me daar eventueel mee kunnen assisteren ? [/ O-) liefkijkmodus O-) ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zie net de nieuwe via epia sn1x000 series. Mooi spul, maar wel duur. Als het mogelijk is een leuke Gbit nic in het PCIe 16x slot te drukken zie ik mezelf er nog wel eens naar upgraden. Zeker omdat op de achterkant van het bord nu een miniPCI slot zit, ideaal om een wifi kaarje in te drukken en ook meteen wifi aan te bieden.

Heeft er iemand toevallig gemeten hoeveel een AMD 690v mini-atx/AMD BE-2x00 combo verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomba schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:56:
Belangrijkste is toch dat delen via SMB en SFTP (idd 'SSH FTP') werkt, de rest was meer hopen dat iemand er al ervaring mee had :D Begrijp ik het goed dat SFTP al (goed) werkt met de ingebouwde SSH Daemon ?
Klopt, SFTP zou standaard moeten werken, alhoewel je natuurlijk wel een geldig systemaccount nodig hebt. Samba is ook niet al te ingewikkeld.
Ik bedoelde éígenlijk, geeft het nog betere performance op een 100Mbit netwerkt ivm TCP offload of iets dergelijks O-) Upgrade naar 1Gbit netwerk wordt moeilijk, omdat een managed switch toch aardig aan de prijs is ;)
Nee je hebt geen offloading nodig voor 100Mbps, daarbij is de bandbreedte gewoon bottleneck. Overigens hebben veel netwerk drivers in FreeBSD support voor send/receive checksum offloading, wat dan ook standaard ingeschakeld wordt. Ook "Jumbo Frames" zal geen verbetering geven op 100Mbps (naar mijn ervaring iig).
Mooi zo ! Heb een Nortel Baystack die trunking ondersteunt en heb dus die IBM Dual NIC. Zou ik dan dus kunnen bundelen tot 3x100Mbit om zo meer doorvoer te halen.
Oke check de link aggregation and link failover interface (lagg) interface manpage. Deze werkt alleen in 7.x niet in 6.x.
[ O-) liefkijkmodus O-) ] Zou je me daar eventueel mee kunnen assisteren ? \[/ O-) liefkijkmodus O-) ]
Sure. :)

Het komt neer op:

gvirstor label virtuozo -s 300000 /dev/ad4
(je hebt nu een /dev/virstor/virtuozo device, verander het vetgedrukte nummer naar de disk grootte in MiB)
graid5 label mijnarray /dev/ad6 /dev/ad8 /dev/virstor/virtuozo

De array is nu gemaakt en gaat rebuilden, verwijder nu de virtuele disk:
graid5 remove mijnarray /dev/virstor/virtuozo

Je array draait nu degraded met 2 resterende disks, maar je hebt wel een 3-disk array en kunt dus ook veel data schrijven. De snelheid is afhankelijk van je CPU en geheugen, maar voor bijna alle I/O heb je een hogere latency dan normaal. Uiteraard moet je eerst nog een filesystem maken door "newfs -U -b 32768 /dev/raid5/mijnarray" te doen en daarna mounten met "mount /dev/raid5/mijnarray /raid5", zorg dat die /raid5 directory ook bestaat (mkdir /raid5).

Dit is de handleiding van gvirstor: http://www.freebsd.org/cg...D+7.0-RELEASE&format=html
Hier heb je algemene info en uitleg over gvirstor: http://wiki.freebsd.org/gvirstor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:57:
Heeft er iemand toevallig gemeten hoeveel een AMD 690v mini-atx/AMD BE-2x00 combo verbruikt?
Niet veel, vooral mATX en natuurlijk ITX verbruikt erg weinig, een full-size ATX bord met 690G chipset verbruikt weer veel meer.

Check ook deze vertaalde pagina met systemen die een laag verbruik hebben:
http://translate.google.c...64%23cd049264&langpair=ja|en&hl=en&ie=UTF8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Momenteel redelijk wat issues met mijn verse NAS.

- Slechte Samba performance, dit is waarschijnlijk te wijten aan het netwerk. iperf komt niet boven de 300 Mbit uit. Heb om dit uit te sluiten maar 2x Intel Pro/1000 PCI-e gekocht, hopelijk helpt dit.

-Momenteel geen netwerkverbing meer. NAS heeft wel een ip, maar een andere host pingen gaat niet. Niet met een fixed ip, DHCP lease pakt hij ook niet op.

-NAS is al twee keer achter elkaar gecrashed 's middags. SSH werkt niet meer, lokaal reageert hij ook niet. Verder niks te zien, geen foutmeldingen. Bij een reboot springt mijn array meteen in REBUILDING HOT. /var/log/messages laat niks zien.

Hoop wel dat dit op te lossen is, wil liever geen FreeNAS gebruiken omdat ik m ook als downloadbak wil gebruiken. Ik draai nu FreeBSD 7 op een Sempron 3000+ met 768 MB ram. Array bestaat uit 3x SpinPoint F1 750 GB. Systemdisk is een Maxtor 40 GB ide schijf.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mooie link, dank je.
Een ondergeklokte BE-2300/690v zou max 10W van een mini-itx afzitten als ik zo die lijst afga. Heb je wel dualcore en PCIe voor een prijs lager dan een epia bord.
ach, zit nu op load van 0.30, 0.31, 0.36, en heb nog room to spare. Zo kun je bezig blijven met upgraden, tis wel goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C@SP schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:09:
- Slechte Samba performance, dit is waarschijnlijk te wijten aan het netwerk. iperf komt niet boven de 300 Mbit uit. Heb om dit uit te sluiten maar 2x Intel Pro/1000 PCI-e gekocht, hopelijk helpt dit.
Als je netwerk maar 300Mbps haalt dan zal Samba zeker niet sneller gaan nee. Doe iPerf weer nadat je PCI-express NICs hebt en kijk of je dan wel tegen de 1Gbps haalt.
Momenteel geen netwerkverbing meer. NAS heeft wel een ip, maar een andere host pingen gaat niet. Niet met een fixed ip, DHCP lease pakt hij ook niet op.
Heb je wel een ethernet link? Kijk op je switch. Check subnet settings en pingen zou moeten werken. Weet dat Windows XP standaard niet pingbaar is door de ingebouwde firewall.
-NAS is al twee keer achter elkaar gecrashed 's middags. SSH werkt niet meer, lokaal reageert hij ook niet. Verder niks te zien, geen foutmeldingen. Bij een reboot springt mijn array meteen in REBUILDING HOT. /var/log/messages laat niks zien.
Wat bedoel je precies met crash, een plotselinge reboot of dat alles bevriest? Lokaal reageert hij niet zeg je, betekent dat je met het toetsenbord geen enkele verandering op je monitor ziet? Zo ja, kun je een screenshot maken? Dat je RAID5 array aan het rebuilden is komt iig door niet netjes afsluiten.

Heb je wel voldoende kernel geheugen? Kijk anders eens naar die /var/log/messages.0.bz2 ingepakte archieven, pak ze allemaal uit (bunzip2) en kijk of het woord "panic" erin voorkomt met:
cat "file" | grep panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:33:
[...]

Als je netwerk maar 300Mbps haalt dan zal Samba zeker niet sneller gaan nee. Doe iPerf weer nadat je PCI-express NICs hebt en kijk of je dan wel tegen de 1Gbps haalt.

[...]

Heb je wel een ethernet link? Kijk op je switch. Check subnet settings en pingen zou moeten werken. Weet dat Windows XP standaard niet pingbaar is door de ingebouwde firewall.

[...]

Wat bedoel je precies met crash, een plotselinge reboot of dat alles bevriest? Lokaal reageert hij niet zeg je, betekent dat je met het toetsenbord geen enkele verandering op je monitor ziet? Zo ja, kun je een screenshot maken? Dat je RAID5 array aan het rebuilden is komt iig door niet netjes afsluiten.

Heb je wel voldoende kernel geheugen? Kijk anders eens naar die /var/log/messages.0.bz2 ingepakte archieven, pak ze allemaal uit (bunzip2) en kijk of het woord "panic" erin voorkomt met:
cat "file" | grep panic.
NIC's zijn in bestelling. Zodra ze binnen zijn zal dat de eerste test worden.
Subnet settings staan goed, NAS heeft een ethernet link. XP firewall staat uit, ook pingen van router werkt niet.

Met crash bedoel ik eigenlijk een freeze. Hij reageert niet meer op toetsaanslagen. Zal vanavond eens naar de messages kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Mijn NAS heb ik gisteravond weten te redden door in Single User Mode te booten en fsck te runnen. _he_le_maal_ vol met errors. Hij doet et nu weer maar vandaag runde ik nog een keer fsck op mijn raid5array en toen bleek er weer een error te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dan zou ik je schijven eens stuk voor stuk door een Drive Fitness Test (Hitachi), MaxBlast (Maxtor) of weet ik het halen, kijken of er een stuk is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
je kunt je schijven ook in de gaten houden met smartmontools en elke week/maand een smart test schedulen. is dezelfde test als de drivetools van de fabrikanten, alleen gestart door een daemon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Thx, die zet ik et nu op :)
P5ycho schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:48:
je kunt je schijven ook in de gaten houden met smartmontools en elke week/maand een smart test schedulen. is dezelfde test als de drivetools van de fabrikanten, alleen gestart door een daemon.
Terwijl ik dit typ zie ik dat 3 schijven geen errors hebben maar dat 1 schijf (gelukkig niet mijn system disk) en aantal errors heeft staan die opgetreden zijn. Ik ga nu even kijken. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nu mijn 4 SATA kabels besteld zijn ik een allergaartje van kabels gebruik, waaronder een SATA ->eSATA -> sata constructie bij gebrek aan een 4e SATA kabel :X Zou et daar door kunnen komen? (Je zou gelijk zeggen van wel maar de kabels zitten gewoon goed en anders zouden eSATA disken toch ook problemen krijgen?)

[ Voor 20% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:51:
Mijn NAS heb ik gisteravond weten te redden door in Single User Mode te booten en fsck te runnen. _he_le_maal_ vol met errors. Hij doet et nu weer maar vandaag runde ik nog een keer fsck op mijn raid5array en toen bleek er weer een error te zijn.
Als je fsck draait op een mounted volume, kun je errors verwachten. Je leest dan tussen asynchrone I/O in met soft updates die I/O requests opspaart om te schrijven op een geschikt moment. Daardoor zal fsck struikelen over een gemounte array. Je kunt het herkennen omdat er (NO WRITE) staat in de output van fsck, wat aangeeft dat hij op een alleen-lezen device werkt, en dat komt natuurlijk omdat hij gemount is. :)

Dus eerst:
umount /raid5
fsck -t ufs /dev/raid5/mijnarray

Kun je met memtest eens controleren of je systeem wel stabiel is?
_eXistenZ_ schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:15:
Terwijl ik dit typ zie ik dat 3 schijven geen errors hebben maar dat 1 schijf (gelukkig niet mijn system disk) en aantal errors heeft staan die opgetreden zijn. Ik ga nu even kijken. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nu mijn 4 SATA kabels besteld zijn ik een allergaartje van kabels gebruik, waaronder een SATA ->eSATA -> sata constructie bij gebrek aan een 4e SATA kabel :X Zou et daar door kunnen komen? (Je zou gelijk zeggen van wel maar de kabels zitten gewoon goed en anders zouden eSATA disken toch ook problemen krijgen?)
Dat kan ja. SATA mag max 1,5 meter lang zijn, en een converter weer terug naar SATA kan ook voor extra signaalverlies zorgen. eSATA mag 3 meter zijn, maar met zo'n converter gaat dat niet op vrees ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb daarjuist freebsd geinstalleerd op een 4gb usb stick. De installatie is goed gegaan, de nics zijn goed geconfigged. Ik was een beetje aan het prutsen om NAT te laten werken, zodat mijn servertje weer zijn stoffig hoekje in kan. Nu heb ik perongeluk een syntax fout gemaakt in rc.conf en gereboot. Ik kom niet verder dan single user mode en geen enkele tekst editor werkt (nano/vim/ee). Ik heb met cat de fout wel al kunnen vinden in mijn rc.conf (er ontbreekt een "), maar mijn vraag is hoe ik dit nu kan oplossen ? Ik heb al zitten zoeken op het internet en heb wat gelezen over 'ed', maar die klaagt over het feit dat mijn partitie(s) blijkbaar read only gemount zijn. Doordat ik een totale fbsd noob ben heb ik géén idee wat de namen zijn van mijn partities (en waar te mounten). Fdisk kan me ook niet veel opheldering geven helaas :(. Ik heb fbsd tijdens de installatie alles automatisch laten doen qua partites enzo.

Als ik kijk met df zie ik dat /dev/da0s1a gemount is op /. Voor de rest is er alleen devfs gemount op /dev, terwijl ik me nog herinner van daarjuist dat er ook nog een /usr en /var waren :+.

Iemand die me een beetje kan helpen hoe dit op te lossen ?

Edit: Ik heb gelezen dat een aantal pagina's terug in dit topic iemand anders hetzelfde probleem had, maar die heeft het opgelost door een herinstallatie te doen. Dit wil ik liever vermijden, omdat het normaal gezien wel op te lossen moet zijn :) .

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 12-01-2008 08:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Het lijkt erop dat mijn NAS freezed door SABnzbd. Telkens als ik dit start gaat het even goed, maar dan bevriest mijn systeem. Ook de webinterface ervan krijg ik niet aan de praat.

Als alternatief heb ik Hellanzb geprobeerd, maar die krijgt op een of andere manier geen verbinding met met newsserver. Weet er iemand een alternatief waarmee ik ook automatisch nzb files kan downloaden, parren en unrarren?

Ook wil ik graag FreeBSD opnieuw installeren, zonder mijn array kwijt te raken. Heeft er iemand een idee hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

C@SP schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:09:
Momenteel redelijk wat issues met mijn verse NAS.

Ik heb dit probleem ook. Zelfde kaart gekocht. Helpt niet veel helaas. Lezen/schrijven haal ik van mijn macbook naar het ding max 40 MB/s Hier is de macbook de limiterende factor denk ik. Deze performance haal ik ook tussen macbook en macmini.

40 MB/s vind ik genoeg. Maar data naar de NAS toesturen schiet niet op. Dan haal ik max 29 mb/s.

En dit alles is met FTP. Samba performance is om te huilen: max 24 mb/s schrijven en 35 MB/s lezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 12-01-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evert_ schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 08:03:
Nu heb ik perongeluk een syntax fout gemaakt in rc.conf en gereboot. Ik kom niet verder dan single user mode en geen enkele tekst editor werkt (nano/vim/ee). Ik heb met cat de fout wel al kunnen vinden in mijn rc.conf (er ontbreekt een "), maar mijn vraag is hoe ik dit nu kan oplossen ?
Je boot in single user mode, dan is niets gemount dus kun je ook geen programma's gebruiken die in /usr staan. Dus eerst:

mount -w /usr
mount -w /var
(eventueel nog meer mounten?)

Daarna kun je je editor gebruiken:
ee /etc/rc.conf
C@SP schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:44:
Het lijkt erop dat mijn NAS freezed door SABnzbd. Telkens als ik dit start gaat het even goed, maar dan bevriest mijn systeem. Ook de webinterface ervan krijg ik niet aan de praat.
Als je dat kunt verifiëren (zonder SABnzbd loopt het wel prima) lijkt het me een goed idee om een problem report (PR) te doen.
Als alternatief heb ik Hellanzb geprobeerd, maar die krijgt op een of andere manier geen verbinding met met newsserver. Weet er iemand een alternatief waarmee ik ook automatisch nzb files kan downloaden, parren en unrarren?
Sorry, ik gebruik die functionaliteit niet, dus daar kan ik je niet mee helpen. :'(
Ook wil ik graag FreeBSD opnieuw installeren, zonder mijn array kwijt te raken. Heeft er iemand een idee hoe dat ik dat voor elkaar kan krijgen?
Je array configuratie wordt opgeslagen op de schijven zelf. Zou je dus je huidige freebsd installatie weggooien en opnieuw installeren, dan herkent geom_raid5 je array weer zodra die actief wordt. Enige voorwaarde is dat je niet schrijft naar de disks, dus geen disklabel of partities op plaatsen gewoon afblijven dan komt alles goed. :)

Je kunt controleren dat een disk configuratie heeft met het commando: graid5 dump /dev/ad4 bijvoorbeeld.

@Q: kan je desktop pc wel harder? Zit daar wel RAID in zodat die iig geen bottleneck is? Als het een Windows client betreft, heb je al aan TCP tuning gedaan? Zonder tuning zal je icm Windows nooit de max bandbreedte verzadigen met normale programma's (iperf is erg low-level).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Nu wordt het pas echt leuk. SABnzbd heb ik eraf gegooid, en ben hellanzb gaan gebruiken. Hetzelfde probleem. Systeem freezed gewoon. Niks te zien in de mesages :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een freeze is wel ernstig, dat hoort niet. Reageert het toetsenbord nog op alt+f2 of andere functietoets?

Heb je het systeem eerst een aantal uren met Memtest86 getest? Check ook de smart log van je hardeschijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:21:

@Q: kan je desktop pc wel harder? Zit daar wel RAID in zodat die iig geen bottleneck is? Als het een Windows client betreft, heb je al aan TCP tuning gedaan? Zonder tuning zal je icm Windows nooit de max bandbreedte verzadigen met normale programma's (iperf is erg low-level).
Ik kom er net achter dat default raid 5 en raid 0 erg slecht performed onder linux. Ik ga maar eens aan het tweaken. Ik heb net de linux raid mailinglist ontdekt.

Schrijven is echt het probleem van de nas zelf, want schrijven van mac naar mac is 40 MB/s. Via samba....

Tnx.

[ Voor 71% gewijzigd door Q op 12-01-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:21:
[...]

Je boot in single user mode, dan is niets gemount dus kun je ook geen programma's gebruiken die in /usr staan. Dus eerst:

mount -w /usr
mount -w /var
(eventueel nog meer mounten?)

Daarna kun je je editor gebruiken:
ee /etc/rc.conf
Bedankt voor deze hulp, zo heb ik het kunnen oplossen. Ik voelde me een beetje verloren omdat ik niet precies wist hoe ik kon mounten (het gaat toch net iets anders dan onder linux, zeker omdat alle devices plots vreemde namen hebben gekregen :+ ).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Door te testen met DD en verschillende BS= settings kom ik er achter dat mijn setup met ruwe performance prima 160+ MB/s kan halen, dus zeker 40 /s per disk. Dus het is in ieder geval een kwestie van software.

Edit:

- Raid 5 array. 4x 500 GB Samsung Spinpoint T166.

code:
1
2
3
4
server:/usr/src# dd if=/dev/zero of=/storage/test.bin bs=1M count=6000
6000+0 records in
6000+0 records out
6291456000 bytes (6.3 GB) copied, 60.4384 seconds, 104 MB/s

Ik weet niet of dit een knappe score is, maar voor mij is het voldoende: Gigabit gaat bij mij toch niet over de 40 MB/s heen.

Op het raid device heb ik een enkele partitie gemaakt van 1.5 TB. Eerst bleek de array voor geen meter te presteren, ook niet in Raid 0.

Ik heb gedaan:

mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 --chunk=128 /dev/sd[abcd]1.

Daarna:

mke2fs /dev/md0 -R stride=32 -j

--> 4k blocks van ext3 x 32 = 128 --> de chunksize.

Lezen en schrijven is nu rond de 100-110 MB/s. Lezen is dus nog niet zo snel. Uitzoekpuntje.

[ Voor 67% gewijzigd door Q op 12-01-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q: kan je client (andere kant van de netwerk-communicatie) de snelheid van de server wel bijbenen? Als daar een gewoon een losse schijf in zit ga je de 100MB/s natuurlijk nooit halen. Minimaal een RAID0 array van twee disks, of een memory disk. Iperf moet iig wel tegen de gigabit aanzitten anders vermoed ik een foute hardware setup zoals ongeschikte kabels, packetloss of onvoldoende bandbreedte (PCI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 03:25:
[...]

Als je fsck draait [...] gaat dat niet op vrees ik.
SATA ->eSATA->SATA kabel vervangen voor een gewone kabel en het probleem is opgelost :) Draait inmiddels 48 uur en een fsck na een umount geeft totaal geen errors :*) Een fsck op mijn rootparititie ook niet, hoewel deze natuurlijk gemount blijft staan. Hoe kan ik deze checken tijdens bijvoorbeeld het booten, waarbij de drive nog niet gemount is?

[ Voor 40% gewijzigd door _eXistenZ_ op 18-01-2008 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
single user mode (bootmenu optie 4) en dan eerst even write mounten, standaard wordt hij ro gemount.

[ Voor 71% gewijzigd door P5ycho op 18-01-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Waarom is iedereen hier zo gefixeerd op FreeBSD? OpenSUSE werkt in mijn VM als ik iSCSI draai icm RAID1/0/5 en is heel goed te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waarom zijn we meteen gefixeerd? Ik persoonlijk vind freebsd gewoon lekkerder werken dan linux. ik vind linux een beetje een zooitje. Maar, ik typ dit van een ubuntu thinkpad. freebsd heeft z'n nadelen als desktop os.
ubuntu wordt waarschijnlijk wel vervangen door archlinux binnenkort. ubuntu is te lastig te updaten. dan is het meteen weer newfs en install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Een hele poos geleden ben ik ook wat actief geweest in dit topic.

Ik had een fileserver samengesteld uit een Dual Xeon plankje, voorzien van 2 stuks 2.8ghz, een losse sata controller en 8 harde schijven van 500gig.

Bij testen die ik gedaan heb, vond ik FreeBSD qua z'n software raid lang niet zo lekker in elkaar zitten als bij Linux. Om nog maar te zwijgen over het prestatieverschil. (Ik heb niet zo 123 conreten cijfers bij de hand, maar Linux SW raid knalde geom_raid5 of wat dan ook bij FreeBSD er ruim uit.

Maar FreeBSD is als webserver een heerlijk besturingssysteem trouwens O+ , ik heb het nog nooit per ongeluk op z'n gat gekregen en linux wel een aantal keer O-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie van geom_raid5 gebruikte je dan? De classic versie (die ook in FreeNAS) zit heeft inderdaad geen sexy performance, maar TNG en PP zijn toch stukken sneller dan md-raid5. Het kan wel zijn dat je sysctl settings en kmem settings onvoldoende zijn, je moet aan tuning doen om goede performance te halen.

Mits juist geconfigureerd, durf ik wel met redelijke zekerheid te zeggen dat geom_raid5 zonder twijfel sneller is dan md-raid5. Maargoed als je met beide voldoende snelheid haalt voor gigabit hoeft een performance verschil geen groot punt te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
zucht ik heb alweer last van een tikkende harddisk, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1271109

nu is het weer een ander, ik begin me af te vragen hoe dit nou kan komen.
De boel draait in raid5 en met reeds 1 hdd op failed en nu nog 1 die tikt is het binnenkort weer 2tb aan data kwijt.

Heeft iemand ideeen hoe dit kan komen? Toen ik 4 samsungs had ipv 6 had ik nergens last van, sinds ik er 6 heb is het ellende.

Specs server:
dual xeon 1.7ghz
1.5gb pc800 rimm
2x37gb u320 scsi
LSI Logic Megaraid Sata 300-8x pci-x controller
6x Samsung Spinpoint T166 500GB 16MB
Be Quiet Straightpower 600Watt voeding voor de hdd's + nog een voeding voor de server zelf

Zowel voeding als raid controller is vervangen, en ook alle sata kabels zijn vervangen.
Alles zit in een CM stacker kast met voldoende koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lees de temps eens uit van je hd's. Misschien dat er een paar toch te warm worden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 01:55:
Q: kan je client (andere kant van de netwerk-communicatie) de snelheid van de server wel bijbenen? Als daar een gewoon een losse schijf in zit ga je de 100MB/s natuurlijk nooit halen. Minimaal een RAID0 array van twee disks, of een memory disk. Iperf moet iig wel tegen de gigabit aanzitten anders vermoed ik een foute hardware setup zoals ongeschikte kabels, packetloss of onvoldoende bandbreedte (PCI).
De 2 macs kunnen onderling naar elkaar 40 MB/s halen met hun single disks via samba. Met FTP haal ik zelfs bijna 50 MB/s met de server. Momenteel kom ik tussen mac en server niet veel verder dan rond de 30 MB/s.

Netwerk is nu pci-e, intel. Server is 4x 500gb in raid 5.

Ik moet zeggen dat om onduidelijke redenen ik momenteel nog maar 30 MB/s tussen de macs haal. Rotdingen.

Ach, beetje blijven klooien, houd je van de straat.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 20-01-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Q schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:21:
Lees de temps eens uit van je hd's. Misschien dat er een paar toch te warm worden.?
net gechecked waren prima <40graden
wat me opvalt is dat de hdd alleen tikt als er daadwerkelijk data af moet worden gehaald, nu in idle hoor ik hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 19:13:
Waarom is iedereen hier zo gefixeerd op FreeBSD? OpenSUSE werkt in mijn VM als ik iSCSI draai icm RAID1/0/5 en is heel goed te beheren.
Hier nog een GNU/Linux gebruiker :) Ik vind persoonlijk GNU/Linux fijner werken op een NAS dan bijv. FreeBSD omdat ik met GNU/Linux veel meer ervaring heb (ben GNU/Linux sysadmin in het dagelijks leven).

Wel maak ik altijd gebruik van GNU/Linux distro´s met een bewezen betrouwbaarheid, dus wat dat betreft zal Arch Linux of Ubuntu nooit op mijn NAS komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat de boer niet kent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:29

jjkewl

Computer problems?!

Vandaag maar eens de Drobo getjekt want ik zit net als jullie al een tijdje over een (diy) NAS te denken. Net als Enlightenment ben ik een sucker voor FreeBSD, hoewel ik er beduidend minder ervaring mee heb. Debian was m'n vorige liefde.

Maar heeft iemand een idee hoe de Drobo (wat een naam) zou kunnen werken? Een Epia op een uITX plank en een hardware RAID kaart? Of hebben ze software RAID aan de praat gekregen met online features? Want die online expansion is wel heel erg tof.

De kleine footprint is ook aardig te noemen, al weet ik zeker dat er een flinke adapter onder het bureau moet liggen.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Zo. Een jaar nadat ik dit topic begon ben ik zelf nu ook klaar met mijn NAS. Ik moet er echter wel bij zeggen dat het uiteindelijk geen NAS geworden is. Ik had toch niet zoveel trek om nog een extra machine erbij te zetten. Dus heb ik mijn server uitgebreid met een paar extra speeltjes:
- Highpoint 2310 SATA RAID controller 4 poorts PIC-e x4
- Icy Dock MB453SPF hot swappable SATA bay 3 drives
- 3 stuks Samsung Spinpoint F1 750GB 32MB cache

De 3 schijven zitten dus in de hop swap bay. Achterop zit een kleine 60mm fan, zodat de temp van de schijven lekker laag blijft (ong 21 graden).

Hiervan heb ik nu 2 raid sets gemaakt:
1 x 50 GB in raid-0 (snelle disk, voor tijdelijke meuk)
1 x 1.47TB in raid-5 (als data opslag).

Ik benader de raid sets gewoon via Windows en een share. Werkt prima. Doorvoersnelheden via m'n Gigabit netwerk liggen rond de 60MB/sec (sequentieel), Goed genoeg voor een thuis omgeving. Lokaal op de server haalt ie rond de 173MB/sec (raid-0) en 136MB/sec (raid-5) bij amper CPU belasting. (zie plaatjes)

raid-0
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O836y6ADmAI4g6fRbjYJYkkI/full.jpg

raid-5
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iwUufPyQKM4LHZuesiZse4nX/full.jpg

Wat mij betreft is mijn projectje afgerond. Ik vind het wel erg leuk dat er zoveel respons op gekomen is. Het is duidelijk dat de noodzaak voor shared storage ook thuis steeds meer voorkomt en dat men op zoek is naar een goede oplossing. Dit topic zal daar zeker in bijdragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 20-01-2008 16:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb hier thuis geen aparte fysieke NAS staan, ik was van plan Windows Home Server als virtual machine te gaan draaien.
Alles netjes geinstalleerd, wordt mooi herkent op andere computers, tot ik wat muziek (+/- 1GB) naar de map muziek van home server kopieer. Op ca 40% krijg ik een error :"server niet beschikbaar " oid, hij stopte met kopieeren.
Bij de host pc was álles gefreezed , kon 'm alleen nog "belgisch resetten ".

Ik dacht dat het aan windows home Server lag, dus heb ik een virtual machine gemaakt met FreeNAS. Hier hetzelfde probleem. Als 'ie lekker aan t kopieeren is freeze op host pc.

Weten jullie wat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen?
  • De hardware van de pc waar VMware op draait lijkt me meer dan voldoende om FreeNAS +Vista H.P. aan te kunnen
  • Windows /FreeNAS maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik zit atm met een probleem.

Ik heb mijn HDD's zo ingedeeld:

4x500GB T166 Spinpoint, geom_raid5 TNG

ad4s1a - 4GB - FreeBSD installatie
ad4s1b - De rest van de ruimte - raid5
ad6 - helemaal - raid5
ad8 - helemaal - raid5
ad10 - helemaal - raid5

Blijft er 12GB over op de andere disken die geom_raid5 skipped.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik die 4GB die ik nu al gebruik
om mijn FreeBSD op te draaien, kan uitbreiden naar 16GB?

Ik kan natuurlijk de rest mounten en dan /usr ofzo daarheen kopieren, maar ik wil eigenlijk gewoon 1 filesystem van 16GB...

Mijn FreeBSD-partitie zit nu vol namelijk :'(

Mijn server heeft een custom behuizing van plexiglas, hier kan geen extra HDD meer bij in.
Anders had ik mss een 80Gbertje op de kop getikt :)

Verder zit ik ook te denken om te booten van een USBsticky ofzo maar dan wil ik geen gezijk met durability, dus daarom dat liever ook niet.

Op dit moment zit ik te kijken naar Vinum maar ik weet niet hoe ik hier van kan gaan booten, en ik weet wel dat dit eigenlijk verouderd is en nooit echt goed geweest is. (Toch?)

[ Voor 15% gewijzigd door _eXistenZ_ op 25-01-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Whizzkid92: volg de algemene richtlijnen om jezelf ervan te verzekeren dat je systeem stabiel is (memtest86 en een cpu-burn-in utility). Controleer ook je systeemschijf op defecten en check de SMART error log.

@eXistenZ: je FreeBSD partitie zit vol, maar je kunt wel dirs naar je array laten wijzen. Stel, je hebt /usr/ports en /usr/src helemaal vol zitten met files, al gauw meer dan een GB. Je kunt die op de array zetten:

mv /usr/ports /pad/naar/array/ports
mv /usr/src /pad/naar/array/src
mv /usr/obj /pad/naar/array/obj

Daarna zijn de 3 directories met inhoud weg uit /usr/, om ervoor te zorgen dat je systeem de bestanden kan vinden waar hij ze verwacht, gebruiken we een symbolic link (symlink) zeg maar een snelkoppeling:

ln -s /pad/naar/array/ports /usr/ports
ln -s /pad/naar/array/src /usr/src
ln -s /pad/naar/array/obj /usr/obj

Als je nu cd /usr/ports/ en een ls commando geeft, zie je gewoon je bestanden. Maar die nemen alleen plek in op je RAID array. Je kunt dit ook voor meer bestanden doen, maar ik raad aan dat je echte systeembestanden die nodig zijn voor een juiste boot wel op de systeemschijf laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:29

jjkewl

Computer problems?!

Hoi allen,

ff bumpen hoor:

Is er al iemand dichterbij een oplossing voor online capacity expansion? Hardware- cq software-matig? Het is blijkbaar mogelijk met een klein budget en waarschijnlijk dus ook voor DIY (zie de commerciele oplossing Drobo).

@Enlightenment: jij meldde dat de auteur van Geom bezig was met eventuele online features? Heb jij misschien een pointer? Ondertussen zal ik eens de experimental ZFS sources van FreeBSD 7.0 door de compiler halen.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
wat is op dit moment de status van de support van freenas voor de NIC van de ASUS M2A-VM met de 690G chipset?

Zit deze er standaard in, moet je zelf de boel aanpassen of is het onmogelijk om deze werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:16:
volg de algemene richtlijnen om jezelf ervan te verzekeren dat je systeem stabiel is (memtest86 en een cpu-burn-in utility). Controleer ook je systeemschijf op defecten en check de SMART error log.
Tot nu toe heb ik Orthos memory en CPU test tegelijk 2,5 6,5 uur draaien zonder errors.
In HDtune en Intel Matrix storage manager zien mijn harde schijven er goed uit.

[ Voor 17% gewijzigd door MuisM4t op 28-01-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
jjkewl schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:41:
Hoi allen,

ff bumpen hoor:

Is er al iemand dichterbij een oplossing voor online capacity expansion? Hardware- cq software-matig? Het is blijkbaar mogelijk met een klein budget en waarschijnlijk dus ook voor DIY (zie de commerciele oplossing Drobo).
De Highpoint kaarten kunnen dat. Zowel online expansion als online migration. Dat was voor mij de reden om voor deze oplossing te kiezen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
ik word onderhand toch lichtelijk geirriteerd met mijn diy raid storage project.
specificaties
dual xeon 1.7ghz
1.5gb pc800 rimm
6x samsung spinpoint t166 500gb
lsi megaraid sata 300 8x pci-x
be quiet 600watt psu

de ene na de andere hdd begint te tikken bij transfers en eindigt uiteindelijk op failed.
het gedrag lijkt random en als ik de hdd's op mijn eigen pc aan sluit op de onboard controller is er niets aan de hand. De samsung cd-room boot niet vanwege te weinig memory dus daar hebi k ook niks aan.
Smart statussen zijn ok en hdtune full surface check geeft ook geen problemen.
Iemand had me de tip gegeven om de boel op sata150 te zetten maar ook dat mocht niet baten.
De voeding is al vervangen door een ander, dat hielp niet.
De hdd's zitten per 2 in een 4in3 coolermaster tray met daarop een 120mm fan, ze worden niet warmer dan 40 graden.
De sata kabels zijn ook allemaal vervangen
de raid controller is zelfs vervangen, dat was eerst een adaptec 2610sa

Heeft iemand nog ideeen?

[ Voor 4% gewijzigd door IRCfreAk op 27-01-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Gisteravond liep mijn filesystem zo de soep met een fsck (hij rebootte al weer constant bij het kopieren naar een samba share dus ik ging even testen) in dat ik er een newfs overheen gegooid heb. Dit resulteerde echter wel in een fors kleinere opslagruimte:

Vrij: 1241.81 GB
Gebruikt: 3.31 GB
Totaal: 1353.39 GB

Er ontbreekt dus 100GB!

Wie weet hoe dit kan of hoe ik dit kan fixen? Dit was eerst niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:45:
Gisteravond liep mijn filesystem zo de soep met een fsck (hij rebootte al weer constant bij het kopieren naar een samba share dus ik ging even testen) in dat ik er een newfs overheen gegooid heb. Dit resulteerde echter wel in een fors kleinere opslagruimte:

Vrij: 1241.81 GB
Gebruikt: 3.31 GB
Totaal: 1353.39 GB

Er ontbreekt dus 100GB!

Wie weet hoe dit kan of hoe ik dit kan fixen? Dit was eerst niet zo.
FreeBSD reserveert standaard dacht ik 10% van je disk space voor user root. Dit kan je aanpassen met tunefs (zie man tunefs). Als je linux gebruikt neem ik aan dat linux ook iets dergelijks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Michael schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:45:
[...]

FreeBSD reserveert standaard dacht ik 10% van je disk space voor user root. Dit kan je aanpassen met tunefs (zie man tunefs). Als je linux gebruikt neem ik aan dat linux ook iets dergelijks doet.
Woei idd ik was gewoon vergeten tunefs -m 1 te runnen :P stom stom stom, thx anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:51
Ik ben van plan om graid5 in een webserver te gebruiken maar zou graag 1 hot spare willen hebben naast de 3 andere schijven.

Hoe zit het met hot spare capability binnen FreeBSD en / of graid5?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjkewl schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:41:
@Enlightenment: jij meldde dat de auteur van Geom bezig was met eventuele online features? Heb jij misschien een pointer? Ondertussen zal ik eens de experimental ZFS sources van FreeBSD 7.0 door de compiler halen.
geom_raid5 zal waarschijnlijk nooit online capacity expansion krijgen, dat is zinloos want om het UFS filesystem te vergroten moet hij toch geunmount worden dus is er alsnog strake van offline capacity expansion. Wel heb ik een expansion script geschreven voor geom_raid5 die een disk aan bestaande config kan toevoegen. Het script heeft wel zijn beperkingen: je moet freebsd 6.x amd64 gebruiken met een up-to-date raid5 module. Compatibiliteit met 6.3 heb ik nog niet getest en mijn script is nog niet juist getest. Het werkt in elk geval niet op 7.x vanwege nieuwe beveiligingen van geom die mijn expansion niet meer mogelijk maken. Ook FreeNAS heeft niet voldoende binaries en is bovendien alleen voor i386 en niet voor amd64.

Ik wacht eigenlijk op iemand met de juiste config die het zonder gevaar kan uittesten. Maar vanwege alle compatibiliteitsissues dacht ik ook aan een bootable ISO met een veilige omgeving.
IRCfreAk schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:28:

ik word onderhand toch lichtelijk geirriteerd met mijn diy raid storage project.
de ene na de andere hdd begint te tikken bij transfers en eindigt uiteindelijk op failed.
Heb je je voltages gecontroleerd met een multimeter? Heb je staggered spinup geactiveerd? Mailtje naar Samsung kun je ook nog proberen, maar wel een vreemd probleem. :(
deCube schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:40:
Ik ben van plan om graid5 in een webserver te gebruiken maar zou graag 1 hot spare willen hebben naast de 3 andere schijven.

Hoe zit het met hot spare capability binnen FreeBSD en / of graid5?
Die functionaliteit is er niet. Wel kun je een cronjob gebruiken (script) die kijkt of een array DEGRADED is en zo ja een commando uitvoert die de hot spare disk toevoegt aan de array (graid5 insert myarray /dev/mydisk). In veel gevallen is handmatige interactie veel sneller, omdat de 'failed' disk niet echt failed is maar b.v. disconnected. Hoef je ook niet uren te rebuilden (wel re-syncen).
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Dit topic is gesloten.