DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:
  • 61.272 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:31:
Heb dit bord eerder op dit forum gezien en het heeft 6 SATA-poorten.
Ik kan me ook herinneren dat dit bordje een niet supported netwerk PHY had. Dan zit je dus alsnog met een kaartje voor andere NIC maar dan kun je net zo goed een goedkoper en zuiniger bordje nemen met SATA kaartje erbij.
Ja, kijk eens naar PCI-express x1 controllers op basis van:
- Silicon Image SiI-3132 chipset
- JMicron JMC363 chipset

Beide werken prima met FreeBSD, de Silicon Image controller echter alleen met 7-CURRENT, maar er zijn ook oudere chipsets die wel supported zijn. Meestal hebben dit soort goedkope (15 euro) kaartjes maar 2 poorten. Maar dan heb je dus wel 4+2 SATA poorten. Eventueel koop je ook later zo'n kaartje. Zorg dat je mobo minimaal 2 PCIe x1 slots heeft dan kun je altijd nog fijn uitbreiden. En als je een IGP bordje neemt (onboard video) dan heb je nog een x16 slot vrij voor een RAID controller eventueel.
Q schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:35:
- waarvan de on-board gigabit lan aansluiting 100% door FreeNAS wordt ondersteund, zonder mal gedoel met patches.
Mja voor het AMD-platform is nVidia gewoon populair (en vrijwel enige keus na inlijving en vernietiging van ULi door nVidia). Dat betekent een onboard nVidia NIC. En dat betekent bij FreeNAS dat deze een oude en slechte nve driver gebruikt. Een patch is niet zo heel moeilijk te doen, gewoon een via ssh kopieren en een bestand overschrijven en rebooten. Met de nieuwste versie met HD-install in elk geval. Ik moet zelf nog eens stoeien met FreeNAS maar ben blij dat ze nu ook een meer complete versie gaan aanbieden die minder afgeschaafd is.

Mocht je het nou echt niet willen neem dan een Intel PRO/1000 PT (PCIe) netwerk kaart, die werkt prima.
Ik heb ook geen idee hoe ik kan bepalen of een mobo een beetje energie-zuinig is. Hoe zit dat daarmee?
Kijk naar de heatsink, en de chipset. Een SLI chipset slurpt stroom. Een IGP bordje is denk ik nog het zuinigst.
Dukey schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:26:
Omdat Freenas me eerst erg moeilijk in de oren klinkte ben ik eerst gaan kijken naar Open-e.
FreeNAS moeilijk?! Is echt supersimpel. :)
Behalve als je wat meer wilt dan het pakket je eigenlijk aanbied, maar dat is wat anders natuurlijk.
En hoe is de ondersteuning van hardwarecontrollers? Ik lees namelijk wel veel over software raid bij beide pakketen maar beheer van hardware controllers helemaal niks tot nu toe.
Zie de FreeBSD 6.2 i386 hardware notes, alles wat aan hardware controllers wordt ondersteund, werkt ook in FreeNAS.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:25:
Is dat puur het verschil van Gigabit, of moet ik ook naar mijn netwerk apparatuur (switches) en kabels (cat5) kijken?
Voor gigabit heb je categorie 6 bekabeling nodig. Alhoewel Cat5e ook kan werken maar als je toch nieuwe kabels koopt zou ik gelijk voor 6 (of 7) gaan. 10 Gigabit gaat ook met cat6 werken trouwens, tot 30 meter ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:54:

Mja voor het AMD-platform is nVidia gewoon populair (en vrijwel enige keus na inlijving en vernietiging van ULi door nVidia). Dat betekent een onboard nVidia NIC. En dat betekent bij FreeNAS dat deze een oude en slechte nve driver gebruikt. Een patch is niet zo heel moeilijk te doen, gewoon een via ssh kopieren en een bestand overschrijven en rebooten. Met de nieuwste versie met HD-install in elk geval. Ik moet zelf nog eens stoeien met FreeNAS maar ben blij dat ze nu ook een meer complete versie gaan aanbieden die minder afgeschaafd is.

Mocht je het nou echt niet willen neem dan een Intel PRO/1000 PT (PCIe) netwerk kaart, die werkt prima.
Bedankt voor de info. Het is dus of wachten op een nieuwe FreeNAS versie of patchen, of een losse Intelkaart.

Ik heb nog wat losse Intel gigabit kaartjes liggen -> PCI. Kun je daarmee evengoed nog de genoemde snelheden van 50-60 MB/s halen met freenas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Q schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor de info. Het is dus of wachten op een nieuwe FreeNAS versie of patchen, of een losse Intelkaart.

Ik heb nog wat losse Intel gigabit kaartjes liggen -> PCI. Kun je daarmee evengoed nog de genoemde snelheden van 50-60 MB/s halen met freenas?
Ja, ik heb ook gewoon een Intel Gbit PCI erin zitten. Nog niet de moeite genomen om te patchen ;)

Edit: Ik heb inderdaad alleen een PCI NIC erin zitten. Voor de rest niets op de PCI bus.

[ Voor 8% gewijzigd door Shuriken op 21-07-2007 13:16 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:06:
[...]

Jawel, mits je disk I/O niet ook via PCI loopt. Je zult wel iets lagere snelheden krijgen dan PCI-express maar 50-60 moet prima mogelijk zijn. Dat betekent dus 70MB/s ruwe doorvoersnelheid. Houdt er verder rekening mee dat het meer CPU cycles kost om 70MB/s via PCI te vervoeren dan via PCI-express. Koop iig een bordje met voldoende PCI-express slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30

Wokschotel

Op 6 wielen

Okay, ik heb ook een systeempje samengesteld. Het komt in de meterkast, dus geluidsproductie is niet zo belangrijk. De bedoeling is om 2 x 500 Gb in RAID 0 te zetten en 2 x 500 Gb in RAID 1. 4 schijven dus in totaal. Besturingssysteem zal FreeNAS op een USB-stick worden.

Setup:

MoederbordMSI K9AG Neo2 (4*SATA) € 70,00
ProcessorAM2 3800+ € 60,00
GeheugenKVR533D2N4K2/1G € 40,00
HD Raid 1 Samsung SpinPoint T166 HD501LJ (2x) € 200,00
HD Raid 0Samsung SpinPoint T166 HD501LJ (2x) € 200,00
KastAntec SLK1650B € 60,00
Totaal€ 630,00

Motivatie:
moederbord: 4 x SATA poorten, 1 Gbps LAN en VGA ingebouwd. Eventueel: onboard LAN uitschakelen en vervangen door Intel PCI-e netwerkkaart
processor: lijkt me wel voldoende capaciteit te hebben
kast: niet te groot, voldoende ruimte voor schijven. Koeling is nog wel aandachtspunt.

Iemand hier commentaar op?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Wokschotel schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:41:
Okay, ik heb ook een systeempje samengesteld. Het komt in de meterkast, dus geluidsproductie is niet zo belangrijk. De bedoeling is om 2 x 500 Gb in RAID 0 te zetten en 2 x 500 Gb in RAID 1. 4 schijven dus in totaal. Besturingssysteem zal FreeNAS op een USB-stick worden.

Setup:

MoederbordMSI K9AG Neo2 (4*SATA) € 70,00
ProcessorAM2 3800+ € 60,00
GeheugenKVR533D2N4K2/1G € 40,00
HD Raid 1 Samsung SpinPoint T166 HD501LJ (2x) € 200,00
HD Raid 0Samsung SpinPoint T166 HD501LJ (2x) € 200,00
KastAntec SLK1650B € 60,00
Totaal€ 630,00

Motivatie:
moederbord: 4 x SATA poorten, 1 Gbps LAN en VGA ingebouwd. Eventueel: onboard LAN uitschakelen en vervangen door Intel PCI-e netwerkkaart
kast: niet te groot, voldoende ruimte voor schijven. Koeling is nog wel aandachtspunt.

Iemand hier commentaar op?
Volgens mij is de driver support in Freebsd voor ATI niet zo denderend. Ik zou zelf dus niet voor zo'n boardje opteren. Als je een beetje googled zie je dat mensen zelfs al problemen hebben met de oudere 939 chipsets van ATI.

Daarnaast heb ik begrepen dat de 690 chipset alles behalve koel draaid en de passive heatsinks enorm heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Shuriken schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is de driver support in Freebsd voor ATI niet zo denderend. Ik zou zelf dus niet voor zo'n boardje opteren. Als je een beetje googled zie je dat mensen zelfs al problemen hebben met de oudere 939 chipsets van ATI.

Daarnaast heb ik begrepen dat de 690 chipset alles behalve koel draaid en de passive heatsinks enorm heet worden.
Heb je misschien een suggestie voor een AM2 bordje dat een beter alternatief zou zijn (laag energie verbruik? en liefst 2x pci-e 1x ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Q schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:18:
[...]

Heb je misschien een suggestie voor een AM2 bordje dat een beter alternatief zou zijn (laag energie verbruik? en liefst 2x pci-e 1x ?)
Als je persee 2 x pci-e 1 x wil de Gigabyte GA-M55plus-S3G. Anders kan je volstaan met een willekeurig IGP board op basis van een nvidia chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30

Wokschotel

Op 6 wielen

Shuriken schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:52:
[...]

Als je persee 2 x pci-e 1 x wil de Gigabyte GA-M55plus-S3G. Anders kan je volstaan met een willekeurig IGP board op basis van een nvidia chipset.
Dan lijkt de Asus M2NPV-VM me toch wel een goed bordje? Zit een NVIDIA GeForce 6150 op, beschikt over Gb LAN en 4 SATA-connectors.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Abit AN-M2 komt met maar 2 SATA/data kabeltjes. Asus M2A-VM idem, werkt @ FreeBSD 6.2, on-board NIC werkt ook, en heeft net zoals bovenstaande MSI bordje een on-board ATI kaart (X1250?). Of de on-board grafische kaart nou een NVidia of een ATI grafische kaart is maakt niets uit voor een server. Voor de install een simpele 80x25 VGA console, daar kunnen al die kaartjes mee overweg.

(Ik had m'n Abit DOA cq. direct gesloopt dus ik ben gauw in de buurt bij een of andere maffe shop deze Asus gaan halen. Vandaar...)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bedankt voor de adviezen. Abit AN-M2 zie ik ook al eerder genoemd in dit topic. Maar daar werkt de onboard nic niet van.

De genoemde Asus M2A-VM heeft een <RealTek 8168B/8111B PCIe Gigabit Ethernet> die inderdaad werkt onder FreeBSD. Performt die NIC nog een beetje? Het feit dat het hele mobo prima werkt onder FreeBSD spreekt me namelijk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik ben van plan om dat Asus M2A-VM bordje te doen, met 6-8 disks, waarbij dus de 2-4 overige disks op een pcie 1x contoller komen. Hopelijk dat dit een beetje performed.

Hmm. 8 disk setup geeft ongeveer 3.5 TB storage, maar gaat rond de 1200 euro kosten... dat is fors.4 disk-setup is maar 700 euro, geeft maar 1.5 TB storage.

Type Product Aantal Prijs
KAST Chieftech BH-02B-B-B 1 65 euro 65
VOEDING iGreen 430W 1 73 euro 73
DISK Samsung T166 500 GB 8 105 840
Processor AMD 64 ee 3800 1 67 euro 67
Geheugen 1 GB DDR2 800mhz 1 55 euro 55
Moederbord Asus M2A-VM 1 59 59
Serial ata Kabels 8 5 40
Totaal 1199

[ Voor 81% gewijzigd door Q op 25-07-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Type Product Aantal Prijs
KAST Chieftech BH-02B-B-B 1 65 euro 65
VOEDING iGreen 430W 1 73 euro 73
DISK Samsung T166 500 GB 8 105 840
Processor AMD 64 ee 3800 1 67 euro 67
Geheugen 1 GB DDR2 800mhz 1 55 euro 55
Moederbord Asus M2A-VM 1 59 59
Serial ata Kabels 8 5 40
Totaal 1199
Dit ziet er aanlokkelijk uit. Heb het bij Alternate in de PC-Builder ingevoerd en zie dat de schijven daar 93 ipv 105 euro kosten. Zou op jouw config een kleine 100 euro schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:26:
[...]

Dit ziet er aanlokkelijk uit. Heb het bij Alternate in de PC-Builder ingevoerd en zie dat de schijven daar 93 ipv 105 euro kosten. Zou op jouw config een kleine 100 euro schelen.
Dit heb ik ook bij Alternate samengesteld. Maar ik heb wat slimmers bedacht. Ik ga voor het systeem met 4 schijven raid 5 en 1.5 TB aan ruimte. Tegen de tijd dat ik echt meer nodig heb, dan koop ik dan wel 4 extra schijven en raid 5, mogelijk dan van 750 of 1 TB en een extra pci-e controller met 4 poorten. Het enige nadeel is de overhead: 2 verloren schijven ipv 1. Voor een hobby-projectje vind ik 1100-1200 euro (in 1 keer) echter teveel worden. En met 8 schijven gaat het stroomverbruik ook weer een beetje een issue worden.

Kun je die pci-e 16x poort op een mobo nou ook zonder problemen gebruiken voor io-kaarten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Q: Hierboven beweerde nog iemand dat AMD690 (welke ook in Asus M2A-VM zit) niet koel draaien. Het voordeel van de Asus M2A-VM tov Abit AN-M2 is dat deze een seriele port (RS232) heeft. Of de NIC performed weet ik niet; hij werkt inderdaad direct/native. Soms klapt m'n SSH verbinding er uit. Waar dat aan ligt weet ik (nog) niet. Ik draai FreeBSD 6.2-RELEASE-p4.

Als je maar 6 disks wilt kun je 2 PATA nemen (er zit op beide boards 1 IDE controller). Houdt ook rekening met cold spares. Het is zo duur vanwege de HDDs (800+ EUR!). Heb je zoveel wel nodig? Of volstaat 1 jaar 4 * 500 GB voor 400 EUR en dan na 2 jaar 4 * 1TB voor 400 EUR? :)

Nog even wat updates: ik had een paar probleempjes het initieren van RAID. Let er op dat je wanneer je OS niet op aparte HDD zet (hetgeen weer meer geld kost, meer stroom, en een controller plaats) je een aparte partitie moet maken voor je OS. Ik heb dat opgelost door 2 slices (= FreeBSD naam voor partitie) te maken op elke partitie. Dwz: 2 GB UFS /, 2 GB UFS /usr (+ softupdates), 2 GB swap, 2 GB swap en vervolgens bij elke HDD een 2de slice met daarop de rest van de zooi (inmiddels heb ik /src en /ports gesymlinked naar /usr/ports en /usr/src en de data dus naar de / partitie verplaatst. Uiteindelijk zal 4 GB meer dan genoeg zijn. Een grote homedir zal ik niet krijgen. Moest even wennen aan FreeBSD, maar voor mij geeft het het moois van BSD met de software van Linux... ;) als je al 'ns eerder een BSD hebt gedraait of ervaring met Unices of Linux hebt dan is FreeBSD een eitje en de documentatie is goed hoewel je bij GRAID5 mogelijk ook wat moet googelen.

In het BIOS heb ik niet zo enorm veel veranderd behalve dat ik het geheugen van de grafische kaart naar 32 MB heb gezet (helemaal uit lijkt niet te kunnen :P). Plus, moet nog een WLAN NICje testen (RAlink 25xx) om er een AP van te maken, en had wat hardware/newbie issues.

Natuurlijk kun je de PCI-E poort ook voor iets anders gebruiken dan grafische kaart als de kaart PCI-E ondersteunt! En dan heb je een hogere snelheid dan normaal PCI. Maar je wilt zoveel mogelijk onboard want dat is _nog_ sneller. Ik heb (nog) geen benchmarks btw.

Ik heb het idee dat die 4 HDDs zo dicht op elkaar zitten dat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Ik denk dat ik er een goede fan voor moet zetten voor de HDDs maar ik weet niet welke fan. Er zijn er zoveel beschikbaar... heeft iemand een advies hierover?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erg interessante topic! (heb tot page 20 gelezen)
Bij deze mijn ervaring met FreeNAS. Vroeger had ik 2x externe HD's en in verschillende systemen ook wat extra HDD's en ook losse HDD's die wanneer nodig waren werden aangesloten. Het begon me mateloos te ergeren dat niet alles centraal stond, en ten koste van productiviteit ging.

Zo koppig als ik ben heb ik veel fouten gemaakt, maar daar leer je toch van? :9

Enkele fouten op een rij:
  1. NTFS en FAT32 blijven gebruiken, ondanks de waarschuwingen in FreeNAS handleiding, maar deed het toch omdat ik geen plek had om data op te slaan.
  2. Schijven moeten geformatteerd worden met FreeNAS, probeer eens 250GB aan data te verplaatsen terwijl je geen 250GB ergens anders hebt. Heeft mij zo'n 2 weken gekost, maar het is gelukt.
  3. Slechte kabels. Misschien hebben jullie wel 10-tal IDE kabels liggen. Ik ook, maar blijkbaar waardeloos voor FreeNAS. Je krijgt geheid foutmeldingen, terwijl er niks mis is met je HDD's
  4. UMDA133 schijven proberen te gebruiken met RAID controller die tot UMDA100 ondersteunt. Al vraag ik me af of ik iets niet over het hoofd heb gezien. Je kan toch instellen welke UMDA een HDD moet gebruiken?
  5. Behuizing, kiezen van een goede behuizing waar veel HDD's in kunnen was voor mij een must. Gezien mijn financiele situatie was ik niet in staat om gewoon 4 grote HDD's te kopen, dus moet ik het met 6 kleine doen. (1x 20GB, 1x 160GB, 2x 40GB en binnenkort 1x 250GB + 6GB voor FreeNAS)
Ondanks alle moeite ben ik tevreden. Ik doe uiteraard niet aan RAID en daarom is FreeNAS eigenlijk een overkill. Had ook gewoon een FTP server kunnen opzetten wat veel makkelijk was. Toch wel gedaan, want nu heb ik enige ervaring met BSD en kan de weg vinden mocht er toch iets fout gaan en als ik wel 4x 500GB HDD's kan veroorloven binnen een uurtje (formatteren buiten gelaten) klaar ben.

Specs:

CaseAopen OEMgratis
MainboardABIT KT7-RAID16 euro
CPUAMD Athlon 900Mhzzat al op het mobo
RAM132MB SDRAMhad al liggen
Network3Com 9055 euro
HDD 006GB QuantumFreeNAS partitie
HDD 0120GB Maxtorooit gekregen
HDD 02160 Western Digitalwas external
HDD 0342GB IBM Deskstargekregen in ruil voor recovery
HDD 0440GB Maxtorzat in mijn eerste PC prive

Upgrades die aan zitten te komen:
  • Case, Codegen 4U-500. Na lang te twijfelen denk ik dat dit het beste is.
  • IDE cables, allemaal rounded
  • PSU, topic raad aan boven de 400Watt, dus dat zit hopelijk wel goed
De 250GB die eraan zit te komen wordt de laatste HDD. Als ik dan GB's te kort kom gaat mobo + HDD's eruit. Hopelijk heb ik bij die tijd wel poen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=28458329,noline]...
Maar ik heb wat slimmers bedacht. Ik ga voor het systeem met 4 schijven raid 5 en 1.5 TB aan ruimte. Tegen de tijd dat ik echt meer nodig heb, dan koop ik dan wel 4 extra schijven en raid 5, mogelijk dan van 750 of 1 TB en een extra pci-e controller met 4 poorten. ...
:) heb het precies zo om dezelfde reden samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 14:53

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb een problempje met de FTP server van FreeNAS.
Gister heb ik een gebruikers groep aangemaakt en een gebruiker.
Vervolgens log ik met een FTP client met die gebruiker in, maar dan kan ik niet meer in alle directories komen. Ik kan de root directories zien, dan ga ik bv naar Muziek, zie vervolgens m'n muziek collectie.
Als ik dan naar een bepaalde CD ga, krijg ik acces dinied.
Met een anonieme gebruiker heb ik geen problemen, dan kan ik overal bijkomen.
Heeft iemand enig idee wat je hier aan zou kunnen doen?

Wat ik ook een beetje jammer vind is dat elke gebruiker overal bij kan komen.
Dus als je iemand van buiten acces wilt geven kan ie gelijk je hele FTP afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Jerie schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:12:
Q: Hierboven beweerde nog iemand dat AMD690 (welke ook in Asus M2A-VM zit) niet koel draaien.
Ik bezoek het forum van silentpcreview.com geregeld. Daar liep een heel topic over het Asus boardje. Een aantal mensen daar klaagde dat de NB kokend heet werd. Dus vandaar dat ik dat hier ventileerde. Het zou echter kunnen dat Asus of ATI e.a. gereviseerd heeft en dat dit niet meer het geval is.
Coenen schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 18:59:
Ik heb een problempje met de FTP server van FreeNAS.
Gister heb ik een gebruikers groep aangemaakt en een gebruiker.
Vervolgens log ik met een FTP client met die gebruiker in, maar dan kan ik niet meer in alle directories komen. Ik kan de root directories zien, dan ga ik bv naar Muziek, zie vervolgens m'n muziek collectie.
Als ik dan naar een bepaalde CD ga, krijg ik acces dinied.
Met een anonieme gebruiker heb ik geen problemen, dan kan ik overal bijkomen.
Heeft iemand enig idee wat je hier aan zou kunnen doen?

Wat ik ook een beetje jammer vind is dat elke gebruiker overal bij kan komen.
Dus als je iemand van buiten acces wilt geven kan ie gelijk je hele FTP afstruinen.
De rechten zijn een zwak punt. Ik heb ook problemen gehad nadat ik een Rsync had gedaan. Mocht ik niet meer in mijn eigen bestanden komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Shuriken op 26-07-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Shuriken schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:18:
[...]

Ik bezoek het forum van silentpcreview.com geregeld. Daar liep een heel topic over het Asus boardje. Een aantal mensen daar klaagde dat de NB kokend heet werd. Dus vandaar dat ik dat hier ventileerde. Het zou echter kunnen dat Asus of ATI e.a. gereviseerd heeft en dat dit niet meer het geval is.
Bedankt voor de bevestiging van dit punt. Dan ga ik toch kijken naar een ander bordje.

Edit: toch maar de Abit AN-M2. Nu nog uitzoeken of die chipset (nForce 630a) niet warm wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 26-07-2007 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wokschotel schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:41:
Dan kun je ook kiezen voor 4x RAID5 natuurlijk, alhoewel ik niet weet welke eisen je stelt aan snelheid en betrouwbaarheid. Wees je bewust dat FreeNAS op USB stick niet voor alle systemen werkt (FreeBSD bootloader bug). Je kunt ook een van je RAID1 schijven gebruiken om van te booten, je maakt dan een RAID1 van de 2e partitie op die schijf.
Als je niet voor dualcore gaat kun je beter ook de goedkopere versies nemen van 40 euro ofzo. Weet dat je voor 60 euro al een dualcore hebt.

Je moederbord gaat de SATA niet zonder meer werken. Je zult deze patch nodig hebben om het zaakje te laten werken. Onboard gigabit kan ik ook niet met zekerheid zeggen (RTL8111B).
Shuriken schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:25:
Volgens mij is de driver support in Freebsd voor ATI niet zo denderend.
Qua onboard video maakt het natuurlijk niets uit. SB400 werkt ook standaard met 6.2. Voor SB600 heb je wel een patch nodig. Dat is de nieuwste ATi southbridge chipset, die dus voor Serial ATA zorgt.
ATi 690 verbruikt ongeveer de helft als een nForce 550 chipset, en is daarmee een van de koelste/zuinigste chipsets voor Socket AM2. De passief gekoelde nForce 5 chipsets worden gloeiend maar dan ook gloeiend heet, een seconde je vinger erop houden doet echt pijn, ik gok tegen de 80 graden dat de heatsink alleen al wordt. Niet voor niets hebben duurdere bordjes allerlei heatpipes etc. Tis echt jammer dat nVidia zulke stroomhongerige monstertjes aflevert. :'(
Q schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:42:
Bedankt voor de adviezen. Abit AN-M2 zie ik ook al eerder genoemd in dit topic. Maar daar werkt de onboard nic niet van.
Jawel hoor, alleen heb je wel de nfe driver nodig, die zit standaard niet in 6.2 maar kun je zonder al teveel moeite wel installeren. Dan werkt nForce gigabit prima met lage CPU belasting, hoge doorvoer en goede stabiliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:16:
[...]

ATi 690 verbruikt ongeveer de helft als een nForce 550 chipset, en is daarmee een van de koelste/zuinigste chipsets voor Socket AM2. De passief gekoelde nForce 5 chipsets worden gloeiend maar dan ook gloeiend heet, een seconde je vinger erop houden doet echt pijn, ik gok tegen de 80 graden dat de heatsink alleen al wordt. Niet voor niets hebben duurdere bordjes allerlei heatpipes etc. Tis echt jammer dat nVidia zulke stroomhongerige monstertjes aflevert. :'(

[...]

Jawel hoor, alleen heb je wel de nfe driver nodig, die zit standaard niet in 6.2 maar kun je zonder al teveel moeite wel installeren. Dan werkt nForce gigabit prima met lage CPU belasting, hoge doorvoer en goede stabiliteit. :)
Keuzes: M2A-VM = 690 = energie zuiniger (idle) dan de abit AN-M2 met nforce chipset. maar geen on-board nic ondersteuning (dus extra kaart nodig, die mogelijk energie winst weer teniet doet).

Is dat een mooie conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:16:

Qua onboard video maakt het natuurlijk niets uit. SB400 werkt ook standaard met 6.2. Voor SB600 heb je wel een patch nodig. Dat is de nieuwste ATi southbridge chipset, die dus voor Serial ATA zorgt.

[...]

Uiteraard doelde ik op het I/O gedeelte van ATI. Onboard Video lijkt me niet zo boeiend op Freenas....of je moet in de volgende versie van Freenas naar het splash screen willen kijken in 1600x1200 ;)

Dat je de AMD 690 vergelijkt met de nForce 550 snap ik niet zo goed. AMD 690 is entry level chipset, terwijl de nForce 550 als mainstream chipset gepositioneerd word. Beetje appels met peren....

Ik heb zelf een nForce 630a (entry) in mn HTPC zitten en deze word niet zo heet. Ik heb begrepen dat ie zuinger is als zijn voorganger de nForce 430. Gezien de AMD 690 ook iets onder de nForce 430 zit,denk ik dat ie dus waarschijnlijk on-par met de AMD 690 scoort. Echter een vergelijkende test heb ik nog niet kunnen vinden.

Het geeft mij persoonlijk in elk geval een rustiger gevoel als ik niet mn vingers brand aan het chipset heatsinkje.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 26-07-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:54:
En met 8 schijven gaat het stroomverbruik ook weer een beetje een issue worden.
Je kunt (met kernel patch) ook ataidle gebruiken om je schijven down te laten spinnen. Weet wel dat als je een RAID0/1/3/5 array hebt alle schijven in de array worden aangesproken en dus allemaal zullen opspinnen. Dat probleem heb je bij een concat (JBOD/spanning) niet, maar die biedt weer geen redundantie of hogere snelheid.
Kun je die pci-e 16x poort op een mobo nou ook zonder problemen gebruiken voor io-kaarten oid?
Yep, althans bij mij. Weet wel dat BIOS support niet altijd goed werkt. Een Areca kaart heeft minder kans van slagen dan een JMicron kaartje oid.
Jerie schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 00:12:
Het voordeel van de Asus M2A-VM tov Abit AN-M2 is dat deze een seriele port (RS232) heeft.
Dat vind ik zelf juist een nadeel. :P
Waar heb je een seriele poort voor nodig? Je hebt immers ook USB-to-RS232 als je nog antieke apparatuur gebruikt.
Natuurlijk kun je de PCI-E poort ook voor iets anders gebruiken dan grafische kaart als de kaart PCI-E ondersteunt! En dan heb je een hogere snelheid dan normaal PCI. Maar je wilt zoveel mogelijk onboard want dat is _nog_ sneller. Ik heb (nog) geen benchmarks btw.
PCI-express is een snelle bus hoor. Of anders gezegd: PCI is gewoon niet meer van deze tijd. Bij PCI is alles gedeeld, en je kunt niet tegelijk zenden en ontvangen. Het gevolg zijn queue delays (wachtrijen) en dat zorgt voor hogere latencies. Daarnaast slurpt PCI CPU cycles terwijl PCI-express heel zuinig met de CPU is.
Ik heb het idee dat die 4 HDDs zo dicht op elkaar zitten dat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Ik denk dat ik er een goede fan voor moet zetten voor de HDDs maar ik weet niet welke fan. Er zijn er zoveel beschikbaar... heeft iemand een advies hierover?
Ik zelf vind brackets fijn die je in een 5,25" bay ("cdrom slot") plaatst, met een 80mm fan ervoor. Neemt twee 5,25" bays in voor max 3 schijven, of een 3 bays -> 4 schijven is er ook. Dan zouden je schijven lekker koel moeten blijven.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 05:40:
[list=1]
• NTFS en FAT32 blijven gebruiken, ondanks de waarschuwingen in FreeNAS handleiding, maar deed het toch omdat ik geen plek had om data op te slaan.
NTFS is idd niet aan te raden, FAT32 zou prima moeten kunnen. Alleen kun je geen grote files aanmaken en heb je geen journaling.
• UMDA133 schijven proberen te gebruiken met RAID controller die tot UMDA100 ondersteunt. Al vraag ik me af of ik iets niet over het hoofd heb gezien. Je kan toch instellen welke UMDA een HDD moet gebruiken?
Dan draait hij op UDMA100, niets mis mee. :)
Met atacontrol kun je de transfer mode instellen inderdaad.
Dat is denk ik ook je kabelprobleem, rounded kabels zijn significant minder in kwaliteit en beperken de maximum lengte van de kabel. Je zult denk ik UDMA TIMEOUTs en READ DMA - RETRYING fouten zien bij slechte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:30:
Keuzes: M2A-VM = 690 = energie zuiniger (idle) dan de abit AN-M2 met nforce chipset. maar geen on-board nic ondersteuning (dus extra kaart nodig, die mogelijk energie winst weer teniet doet).

Is dat een mooie conclusie?
Onboard ethernet werkt toch wel? Althans volgens deze pagina:
http://monkey.org/freebsd...md64/200705/msg00063.html
.
code:
1
2
3
4
re0: <RealTek 8168B/8111B PCIe Gigabit Ethernet> port 0xee00-0xeeff mem 0xfdaff000-0xfdafffff irq 19 at device 0.0 on pci2
miibus0: <MII bus> on re0
rgephy0: <RTL8169S/8110S media interface> on miibus0
rgephy0:  10baseT, 10baseT-FDX, 100baseTX, 100baseTX-FDX, 1000baseTX, 1000baseTX-FDX, auto
Shuriken schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:53:
Dat je de AMD 690 vergelijkt met de nForce 550 snap ik niet zo goed. AMD 690 is entry level chipset, terwijl de nForce 550 als mainstream chipset gepositioneerd word. Beetje appels met peren....
Hoe hij gepositioneerd wordt is niet zo belangrijk voor 'ons'. Wij willen een goedkoop, zuinig bordje met veel Serial ATA aansluitingen en ondersteuning in FreeBSD/FreeNAS. Helaas zijn het juist de 'high end' chipsets met 6x Serial ATA.

Maar inderdaad, een nVidia IGP chipset zal minder slurpen dan b.v. een nVidia SLI 570. Als jij artikelen hebt daarover ben ik wel geinteresseerd, ze liggen namelijk niet voor het oprapen. Daarnaast test je niet direct de consumptie van de chipset, maar van het hele moederbord. Dat maakt het ook gecompliceerder.

Maar aan de heatsink van de ATi 690 chipset te zien kan dat nooit gigantisch veel stroom verbruiken, dan zou de chipset 150 graden worden ofzo. Al zijn de passief gekoelde nForce chipsets zonder heatpipe wel tot op het randje, ze worden echt bloedje heet. ;(
Ik heb zelf een nForce 630a (entry) in mn HTPC zitten en deze word niet zo heet.
Abit AN-M2? Dat vond ik een mooi bordje namelijk, met ook deze chipset ja.
Het geeft mij persoonlijk in elk geval een rustiger gevoel als ik niet mn vingers brand aan het chipset heatsinkje.
Inderdaad dat vind ik ook. Juist ULi en SiS chipsets zijn superzuinig/koel maar die zijn min of meer van de markt gestoten -- helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:13:
[...]
Hoe hij gepositioneerd wordt is niet zo belangrijk voor 'ons'. Wij willen een goedkoop, zuinig bordje met veel Serial ATA aansluitingen en ondersteuning in FreeBSD/FreeNAS. Helaas zijn het juist de 'high end' chipsets met 6x Serial ATA.

[...]

Abit AN-M2? Dat vond ik een mooi bordje namelijk, met ook deze chipset ja.
Dat we een boardje met 6x SATA willen snap ik. Echter de SB600 van ATI ondersteund ook maar 4 poortjes.

Ik heb zelf de ASrock ALiveNF7G-HDready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:20:
[...]

Dat we een boardje met 6x SATA willen snap ik. Echter de SB600 van ATI ondersteund ook maar 4 poortjes.

Ik heb zelf de ASrock ALiveNF7G-HDready
In die zin is het inderdaad de tegenhanger van nForce 630a. Ik heb nu een artikel gevonden wat misschien wel wat licht schept over het stroomverbruik. Het lijkt erop dat de ATi 690G toch een slag zuiniger is dan in elk geval de GeForce 6150SE:
http://techreport.com/reviews/2007q1/amd-690g/index.x?pg=16

En die 6150SE is weer een stuk zuiniger dan de gewone 6150, dus je kunt wel stellen dat 690G iig geen stroomvretertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mij een 3ware 9650 (4p) raid controller gekocht. Deze werkt nu op 1x,4x & 8x pci-express. Heeft dit enige gevolgen op de prestaties als ik kies om deze op pci-express x1 te gaan of ga ik beter naar een x4?

Ik was van plan om voor een AMD690 moederbordje te kopen (AMD BE 2520) maar deze zijn niet beschikbaar met 4x poorten.

1 = 250 MB/s
4 = 1000 MB/s
8 = 2000 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

250MB/s full duplex is iig genoeg voor gigabit, dus PCIe x1 zou prima kunnen. Weet wel dat je je PCIe x1 slot fysiek open moet krijgen (aan de rechterkant) en dat er geen obstructies mogen zijn die ervoor zorgen dat het fysiek niet past.

Je kunt een PCIe x1 slot fysiek open krijgen met een dremeltje ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:33:
Ik heb mij een 3ware 9650 (4p) raid controller gekocht. Deze werkt nu op 1x,4x & 8x pci-express. Heeft dit enige gevolgen op de prestaties als ik kies om deze op pci-express x1 te gaan of ga ik beter naar een x4?

Ik was van plan om voor een AMD690 moederbordje te kopen (AMD BE 2520) maar deze zijn niet beschikbaar met 4x poorten.

1 = 250 MB/s
4 = 1000 MB/s
8 = 2000 MB/s
Is de Gigabyte GA-MA69G-S3H niet iets voor je ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 16:32:
[...]

Is de Gigabyte GA-MA69G-S3H niet iets voor je ?
Ja, maar die heeft alleen een HDMI output. En dan moet ik een extra videokaart installeren en mijn vriendin schiet mij nu al dood als ik nog maar het woord extra aankoop laat vallen.

1x volstaat volgens Enlightenment dus dan is het voor mij geen probleem.

Edit (27-7) 18u:
Sorry, er is geen DVI poort maar wel een VGA poort. Op de site staat D-Sub. Mijn excuces ik heb erover gekeken.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:54:
Weet wel dat je je PCIe x1 slot fysiek open moet krijgen (aan de rechterkant) en dat er geen obstructies mogen zijn die ervoor zorgen dat het fysiek niet past.

Je kunt een PCIe x1 slot fysiek open krijgen met een dremeltje ofzo.
Ik vermoed dat je bedoelt componenten die ervoor zorgen dat de extra connectoren voor meerdere lanes in de weg zitten en daardoor de kaart niet past. Juist? en dit los je op met een drempeltje maar wat is dat precies ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:01:
[...]

In die zin is het inderdaad de tegenhanger van nForce 630a. Ik heb nu een artikel gevonden wat misschien wel wat licht schept over het stroomverbruik. Het lijkt erop dat de ATi 690G toch een slag zuiniger is dan in elk geval de GeForce 6150SE:

En die 6150SE is weer een stuk zuiniger dan de gewone 6150, dus je kunt wel stellen dat 690G iig geen stroomvretertje is.
Kijk! Dan ga ik voor de Asus M2A-VM en niet voor de Abit. Zeker als de onboard nic ook prima werkt. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:37:
Ja, maar die heeft alleen een HDMI output.
HDMI is in feite DVI met HDCP (copyright protection, DRM), je kunt simpelweg een verloopstekkertje kopen waardoor je DVI op HDMI kunt aansluiten. Maar er zit ook D-Sub op dus dat heb je dan weet niet nodig.
Ik vermoed dat je bedoelt componenten die ervoor zorgen dat de extra connectoren voor meerdere lanes in de weg zitten en daardoor de kaart niet past. Juist? en dit los je op met een drempeltje maar wat is dat precies ?
Als je een PCI-express x4 kaart in een PCI-express x1 slot wilt plaatsen, moet je zorgen dat dit fysiek past. De meeste PCIe x1 slots op je moederbord zijn 'dicht' aan de rechterkant, waardoor de kaart er niet in past. Dit kun je oplossen door het plastic uiteinde af te breken. Dat kan netjes met een Dremel, dat is een klein apparaatje met opzetstukjes waar je precisie klusjes mee kunt uitvoeren, veel tweakers (echte tweakers die sleutelen en modden dus) hebben zo'n ding. Anders kan het wel met grover gereedschap, zolang je maar voorzichtig bent.

Dan ben je er nog niet want het kan zijn dat bijvoorbeeld een heatsink ofzo voor obstructie zorgt. Je kaart is langer dan het slot dus er zal nog een deel van de gouden connectortjes van je kaart uitsteken en daar mogen dus geen hoge componenten van je moederbord zitten, anders past het fysiek nog steeds niet. Zorg je dat het fysiek past dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Q, FYI als je voor die Asus gaat moet je nog steeds patchen ivm de SATA controller (SB600). Plop. Ik heb ook een SMP voor m'n dual-core gebakken. Misschien zit dat er standaard ook bij; weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:01:
[...]

Ja die review had ik gisteren idd gevonden. Maar ik kon geen review vinden van het gebruik van de nForce 630a.

Ik heb nu een duitste review gevonden: http://www.au-ja.de/review-am2mainboardsVII-18.phtml
Ze vergelijken de Biostar 7050 (nForce) Biostar AMD 690G en de Foxcon MCP61 (nForce 6150)

Idle is de nForce 630a 3 Watt zuinger, onder last 7 Watt dan de 690G.

[ Voor 5% gewijzigd door Shuriken op 27-07-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Jerie en Shuriken.

Bedankt voor de info. Dat gepatch met kernels wil ik niet van afhankelijk zijn. En als die nieuwe 630a zuiniger is dan wat in de asus zit, dan is de abit toch de betere keuze. Volgens mij ben ik nu ongeveer 4x van keuze gewisseld...

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 27-07-2007 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken, die site test de power drain van een heel systeem, en dat is dus de moeilijkheid ook: komt die 4W door de chipset of omdat dat ene mobo gewoon wat meer verbruikt? Als je echt conclusies over een chipset wilt trekken zul je minimaal 3 bordjes per chipset moeten vergelijken. Maar gezien dat zowel de ATi 690G als de nForce 630a onder de 50W zaten kun je stellen dat het geen stroommonstertjes zijn - heel anders dan bijvoorbeeld de nForce 590 SLI chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
No prob Q. Bij die Abit moet je ook patchen (onboard NIC). Als FreeBSD 6.3 of 7.0 uit is (en FreeNAS synced is, of e.e.a patched), is dat patchen wat dit betreft ook verleden tijd. Tot die tijd zou je (tijdelijk) een andere NIC er in kunnen zetten. Bij de Asus kun je met UDMA33 prima je kernel patchen, compileren, rebooten en op SATA2 overgaan. Het elegante vind ik daarbij dat je via het netwerk zo die SATA controller patch kunt downloaden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:41:
Shuriken, die site test de power drain van een heel systeem, en dat is dus de moeilijkheid ook: komt die 4W door de chipset of omdat dat ene mobo gewoon wat meer verbruikt? Als je echt conclusies over een chipset wilt trekken zul je minimaal 3 bordjes per chipset moeten vergelijken. Maar gezien dat zowel de ATi 690G als de nForce 630a onder de 50W zaten kun je stellen dat het geen stroommonstertjes zijn - heel anders dan bijvoorbeeld de nForce 590 SLI chipset.
Gezien ze dezelfde rest hardware gebruiken, is het inderdaad het verschil het board. Dat verschil kan inderdaad komen door chipset en/of de gebruikte FETS en/of de opzet van het gehele VRM gedeelte.
Anyway ik was al blij dat ik enige vorm van vergelijking kon vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jerie schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:41:
No prob Q. Bij die Abit moet je ook patchen (onboard NIC). Als FreeBSD 6.3 of 7.0 uit is (en FreeNAS synced is, of e.e.a patched), is dat patchen wat dit betreft ook verleden tijd. Tot die tijd zou je (tijdelijk) een andere NIC er in kunnen zetten. Bij de Asus kun je met UDMA33 prima je kernel patchen, compileren, rebooten en op SATA2 overgaan. Het elegante vind ik daarbij dat je via het netwerk zo die SATA controller patch kunt downloaden... ;)
Ja precies, maar ik heb hier nog wel wat gigabit pci van intel liggen, dus die nic zal me wel. Jammer van die paar xtra watt, dat is dan tijdelijk totdat de nieuwe kernel beschikbaar is.

Btw een hele stomme vraag, maar die stock koelers die bij een amd processor komen (am2) zijn die 4 of 3 pins? Ik gok 4 pins, maar ben niet zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 27-07-2007 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Q schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:41:
[...]

Ja precies, maar ik heb hier nog wel wat gigabit pci van intel liggen, dus die nic zal me wel. Jammer van die paar xtra watt, dat is dan tijdelijk totdat de nieuwe kernel beschikbaar is.

Btw een hele stomme vraag, maar die stock koelers die bij een amd processor komen (am2) zijn die 4 of 3 pins?
De nieuwe zijn 4 pins....dus met PWM. Echter het maakt ze er niet stiller op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Shuriken schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 23:45:
[...]

De nieuwe zijn 4 pins....dus met PWM. Echter het maakt ze er niet stiller op :9
Ik denk dat ik in eerste instantie voor de stock koeler ga. Later kijk ik wel of iets anders echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

MoederbordAbit AN-M2 Nforce 630a € 79,00
ProcessorAMD 64 EE 3800+ 35W!!! € 69,00
Geheugen 1 GB DDR2 800 KVR800D2N5K2/1G € 59,00
HD Samsung SpinPoint T166 HD501LJ (4x) € 368,00
VoedingZalman ZM360B-APS 360 Watt + 80% € 49,00
KastChieftech BH-02B-B-B€ 65,00
120 mm ventilator voor kast S-Flex 800€ 19,00
92 mm ventilator voor kast (2x) Silent Eagle 1500€ 17,80
SATA kabels (4x) - € 14,00
Totaal€ 748,80

Toelichting.

- Processor klinkt als zeer zuinig voor een desktop.
- Moederbord is een beetje een compromis, ivm default niet werkende nic met freenas, maar dat is geen punt.
- Geheugen, heb maar DDR 2 800 genomen, maar ik eigenlijk niet of er redenen zijn om 'trager' geheugen te nemen. Latency?
- Disks: 4x in raid 5
- Kast: is simpel, ook wel mooi en met 6 interne bays en 3 externe bays zouden er eventueel zelfs 8 schijven in kunnen.
- Voeding, niet te duur, 80% efficient en stil. 360 Watt klinkt mager maar met (theoretisch) 8 disks spinup @ zeg 120 - 160 watt blijft er nog 240-200 over voor de rest van het systeem, dat mijns inziens niet zo energie-hongerig is.
- De 2x 92 mm ventilatoren koelen de harddisks (zie de kast).

Geen cd/dvd speler, geen floppydrive. Nergens voor nodig en anders alleen tijdelijk voor de installatie.

Ik hoop hiermee een stil, energie-zuinig, snel en niet te duur NAS mee te bouwen met FreeNAS. Opslag zal rond de 1400 GB zijn. Ik verwacht dat energie-consumptie rond de 60 watt zal liggen ivm de 4 disks.

Freenas draai ik van usb-stick of als dat sneller is IDE+CF

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag.

[ Voor 39% gewijzigd door Q op 28-07-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Q,

AMD 64 EE 3800+ -> let er op dat je de SFF versie koopt. Die heeft inderdaad TDP van 35W. De non-SFF versie doet als ik het me goed herinner 45W TDP en is makkelijker te overclocken (en underclocken?) dan de SFF versie. Let er ook op dat je een SMP kernel neemt!

FreeNAS draai ik van usb-stick -> Dat kan dus niet want FreeBSD kan niet van USB booten; bug in bootloader. Enlightenment had het daar eerder in dit topic over. Misschien wordt dat in de toekomst opgelost. Hier moet je dus een andere oplossing voor verzinnen. Ik gebruik op dit moment een oude 10 GB Deathstar hiervoor (die het al ongeveer 8 jaar goed doet!) maar ik denk dat ik overstap op iets anders te weten een SSD PATA, een goedkope 80 GB PATA, of CF + CF -> IDE converter. Dan gooi ik partities /usr/src /usr/ports /usr/obj en misschien /usr/local op de RAID5. Moet er wel bijzeggen dat ik FreeBSD met aardig wat software draai en niet FreeNAS en ik heb dus meer data op OS dus ik heb wat meer ruimte nodig dan jij, maar, een USB bootstick gaat voor geen van ons beide op.

Behalve dat lijkt me dit een mooi systeem. Doet me aan de mijne denken. ;) Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jerie schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:11:
Q,

AMD 64 EE 3800+ -> let er op dat je de SFF versie koopt. Die heeft inderdaad TDP van 35W. De non-SFF versie doet als ik het me goed herinner 45W TDP en is makkelijker te overclocken (en underclocken?) dan de SFF versie. Let er ook op dat je een SMP kernel neemt!
Ja, ik heb 100% de juiste bij de leverancier gekozen, (gedubbelchecked).
FreeNAS draai ik van usb-stick -> Dat kan dus niet want FreeBSD kan niet van USB booten; bug in bootloader. Enlightenment had het daar eerder in dit topic over. Misschien wordt dat in de toekomst opgelost. Hier moet je dus een andere oplossing voor verzinnen. Ik gebruik op dit moment een oude 10 GB Deathstar hiervoor (die het al ongeveer 8 jaar goed doet!) maar ik denk dat ik overstap op iets anders te weten een SSD PATA, een goedkope 80 GB PATA, of CF + CF -> IDE converter. Dan gooi ik partities /usr/src /usr/ports /usr/obj en misschien /usr/local op de RAID5. Moet er wel bijzeggen dat ik FreeBSD met aardig wat software draai en niet FreeNAS en ik heb dus meer data op OS dus ik heb wat meer ruimte nodig dan jij, maar, een USB bootstick gaat voor geen van ons beide op.

Behalve dat lijkt me dit een mooi systeem. Doet me aan de mijne denken. ;) Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!
Ik had er al een beetje rekening mee gehouden dat freenas niet via usb gaat werken en een CF+IDE adapter werkt altijd (grappig dat cf eigenlijk ide is) Zit ook al in mijn OpenBSD router thuis.

Ik heb mijn oog op FreeNAS omdat het ala mijn macspul meer is van 'click and run', maar FreeNAS lijkt toch nog net iets te vers hiervoor, dus mogelijk toch maar een normale FreeBSD installatie. Hmm. Maar als ik daar nou die guizooi van FreeNAS evengoed op kan plempen...

Ik ben ook benieuwd wat het wordt. Maar het is leuk speelgoed. Echt nodig? Mwah maar dat geldt voor 99% hier denk ik, maar leuk is het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 28-07-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Q schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 14:23:
Ik had er al een beetje rekening mee gehouden dat freenas niet via usb gaat werken en een CF+IDE adapter werkt altijd (grappig dat cf eigenlijk ide is) Zit ook al in mijn OpenBSD router thuis.
USB boot werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ok, ik zie wel wat ik doe.

Jammer maar helaas: de 35W TDP AMD processor is zojuist uit het assortiment van Alternate geknikkerd en bij salland staat ie op een levertijd van 10 dagen, dat voorspelt niet veel goeds.

Dus ben ik nog eens gaan kijken hoe het nou zit met het IDLE stroomverbruik. Zoals eigenlijk wel te verwachten, zegt een TDP niet zoveel over het idle vergebruik. Zo blijkt uit een Duitse site dat idle een EE SFF misschien 3 wat minder verbruikt dan een regulere X2 65W TDP AMD. Bij volle belasting is de EE SFF natuurlijk in het voordeel maar scheelt het max verbruik niet zo heel veel. Mijn oplossing zal 95% van de tijd idle draaien.

Dan hebben we ook die nieuwe BE-2350 processoren die op 65nm gebakken zijn, met een TDP van 45W schijnt deze processor volgens deze wazige Chinese site idle ongever 5-7 watt meer te verbruiken dan de EE SFF. Dat is toch wel jammer. Dan is de vraag of 'underclocking' nog iets gaat opleveren met deze processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oh oops. Hoe zit dat met USB boot, Enlightenment? Is het een toss up? Want anders probeer ik ook 'ns een USB stickie :) sterker nog, wanneer deze FFS (UFS) driver voor Windows stabiel zou zijn zou je bij een config fout waarbij je server niet meer opstart eenvoudig de USB stick kunnen mounten op Windows 2K/XP/2003. Dat spreekt mij aan.

Slechte zaak wanneer ze iets advertereren dat ze niet hebben.

Hier kun je andere goedkope leveranciers vinden: http://geizhals.at/deutschland/a206719.html
Dan bestel je wel uit Duitsland dwz S&H ligt iets hoger dan in Nederland, prijs vaak iets lager. Het partnummer is ADD3800CUBOX (boxed; tray bestaat niet van deze). Die had ik eerder moeten geven, sorry. Bij de winkel waar ik deze gekocht heb (noracom.de) staat-ie ook niet meer in de lijst!

Je kunt zo'n SFF niet goed underclocken. Een non-SFF wel dus wat dat betreft zit je goed als je dat graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jerie schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:49:

Je kunt zo'n SFF niet goed underclocken. Een non-SFF wel dus wat dat betreft zit je goed als je dat graag wilt.
Ach. Ik denk dat ik voor zo'n BE-2350 ga met TDP van 45 Watt en dan zien we wel of underclocken mogelijk is. Ik weet eigenlijk niet eens of dat abit an-m2 bordje dat wel kan. Maakt ook niet zo heel veel uit. De vraag is hoeveel je kunt winnen met undervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn configuratie nu bijelkaar dacht ik:

kast: Sharkoon Avenger Economy 29,-
moederbord: Gigabyte GA-M61PM-S2 65,-
voeding: Cooler Master iGreen 430W 59,-
geheugen: MDT 1Gb kit DDR2-800 45,-
processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF (35W) 69,-
pci-e addon: DeLock pcie 2 SATA2 intr. (2x) 53,-
reader: IDE-cardreader 3,5" CF1, CF2, MicroDrive (bootable) 25,-
sata kabels: 4x sata 14,-
4x (of meer) satavoedings adapter 10,-
ventilators: 1x sharkoon system fan S140 9,-
2x arctic cooling AF12025L 16,-

Totaal 394,-

Voor de schijven wil ik de Samsung Spinpoint T166 500 Gb SATA2 nemen. Wel wil ik kijken wat ze doen als ik er meerdere tegelijk bestel (10 bijv.) met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:43:
Ik heb mijn configuratie nu bijelkaar dacht ik:

kast: Sharkoon Avenger Economy 29,-
moederbord: Gigabyte GA-M61PM-S2 65,-
voeding: Cooler Master iGreen 430W 59,-
geheugen: MDT 1Gb kit DDR2-800 45,-
processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF (35W) 69,-
reader: IDE-cardreader 3,5" CF1, CF2, MicroDrive (bootable) 25,-
ventilators: 1x sharkoon system fan S140 9,-

Totaal 394,-

Voor de schijven wil ik de Samsung Spinpoint T166 500 Gb SATA2 nemen. Wel wil ik kijken wat ze doen als ik er meerdere tegelijk bestel (10 bijv.) met de prijs.
Hoi, waar haal jij je processor vandaan?

Die iGreen schijnt niet zo stil te zijn, zo lees ik hier op GoT en andere sites. Dat is de reden om voor een andere voeding te gaan voor mij. theodouma in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 17"

Een modulaire voeding zoals de NeoHE Power HE 380 (of de 430 versie) zijn stille alternatieven maar die vind ik met 75+ euro te duur. Daarom kies ik voor de Zalman ZM360B-APS voor een schappelijke 50 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 29-07-2007 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Enlightenment

Wanneer verwacht je dat die offline expansion in geom_raid5 release-waardig is? Ik zit te dubben over een hardware matige oplossing of een software matige geom_raid5 oplossing waarin expansion een must is. Ik wil starten met 3x 500GB in raid5 maar wil naar mate de raid disk vol raakt uit kunnen breiden met een volgende 500GB harddisk etc.

Ik heb inmiddels een oud systeem uit de kast gehaald en FreeNAS geinstalleerd. Tot nog toe ben ik erg gecharmeerd van deze "free" oplossing. Echter als online/offline expansion niet mogelijk is moet ik naar een andere oplossing op zoek.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Voor wie het nog niet was opgevallen: 0.685b1 is uit. Die lijkt aardig wat verbeteringen te bevatten. Zoals snellere SAMBA en nog meer meuk. Waaronder "Add geom NOP: Will permit to add drives to an existing graid5 volume (still not possible from the WebGUI)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:59:

quote:
• UMDA133 schijven proberen te gebruiken met RAID controller die tot UMDA100 ondersteunt. Al vraag ik me af of ik iets niet over het hoofd heb gezien. Je kan toch instellen welke UMDA een HDD moet gebruiken?]

Dan draait hij op UDMA100, niets mis mee. :)
Met atacontrol kun je de transfer mode instellen inderdaad.
hmm.. gek dat ik het niet voor elkaar kreeg. Ik heb inderdaad wel geprobeerd maar lukte niet.
Maar ik ga het zeker nog eens overwegen.
quote:

Dat is denk ik ook je kabelprobleem, rounded kabels zijn significant minder in kwaliteit en beperken de maximum lengte van de kabel. Je zult denk ik UDMA TIMEOUTs en READ DMA - RETRYING fouten zien bij slechte kabels.
Ik heb op dit moment gewone brede, platte IDE kabels. rounded cables staan er als toekomst upgrades. Maar nu ga ik echt twijfelen :S

Met de 2e handse gewone kabels heb ik inderdaad UDMA TIMEOUTs en READ DMA - RETRYING
Met nieuwe werd dat al een stuk minder. Maar in de loop van de tijd duiken ze weer op.

Door de kleine ruimte tussen de HDD's en moederbord ben ik genoodzaakt om toch de kabels te vouwen (niet overdreven). Dat gaat een tijdje goed maar in de loop van de tijd denk ik dat druk op de kabels invloed heeft waardoor de errors weer op duiken.

Ik ga vandaag de kast ophalen (codegen 4U-600). Hopelijk dat dan de kabelproblemen vanzelf verdwijnen.. anders probeer ik toch rounded cables. Kan geen kwaad ;)

Hier zou een verhaal komen over UDMA TIMEOUTs en READ DMA - RETRYING error. Helaas is het zo complex dat je er een nieuwe topic over kan openen. Met complex bedoel ik de diagnose, vooral als je net begint met FreeNAS. Als ik me goed kan herrineren word er in FreeNAS handleiding gesmeekt om een BSD-guru die dat kan oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 23:02
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 03:47:

Ik ga vandaag de kast ophalen (codegen 4U-600). Hopelijk dat dan de kabelproblemen vanzelf verdwijnen.. anders probeer ik toch rounded cables. Kan geen kwaad ;)
Ik heb deze kast ook voor FreeNAS en da's een prima dingetje. Hij is stil, er kunnen een vracht HD's en hij past in een rack (die ik overigens nog steeds moet bouwen). Deze kast heeft ruimte zat, en dus kan je de flat-cables makkelijk en netjes wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Kenny_NL schreef op maandag 30 juli 2007 @ 07:43:
[...]

Ik heb deze kast ook voor FreeNAS en da's een prima dingetje. Hij is stil, er kunnen een vracht HD's en hij past in een rack (die ik overigens nog steeds moet bouwen). Deze kast heeft ruimte zat, en dus kan je de flat-cables makkelijk en netjes wegwerken.
Ik heb de codegen 4U-500. Volgens mij is die net iets kleiner. Er kunnen inderdaad een flinke vracht HD's in (15 geloof ik?), maar ik vind hem niet goed in elkaar zitten. De 4U-500 is 10 cm korter dan de codegen 4U-600 (is dit het enige verschil?), en dat is ook direct een probleem; het is erg krapjes binnen. Daarnaast waren er bij mij vrijwel direct 3 schroeven 'dol'. Ook had ik graag ruimte voor een 2e 12cm fan gezien voor de HD's.

Maar voor het geld is het geen slechte kast nee ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb afgelopen weekend mijn nieuwe server ook in elkaar gezet. Een AMD X2 3800+ met Asus N8SLI Premium en 6 Samsung T166 500GB schijven.

4 van de schijven heb ik in RAID5 opgezet. 1 schijf als OS/home-dir, 1 schijf als download dir. De RAID-array is bedoeld als archief. Hiermee wordt de array en de CPU het minst belast tijdens dagelijkse schijfacties ljikt me.

Het geheel draait op Ubuntu feisty met mdadm, omdat deze server voor meer dingen dan als een simpele NAS gebruikt wordt.
Ik had voor reiserfs gekozen, maar helaas betekent dit dat elke keer als ie reboot, de internal tree nagecheckt wordt. Op een partitie van 500GB is dat een seconde of zo, maar op een raidarray van 1.5 terrabyte kost dat een minuut of zo.... Naja... gelukkig hoeft linux bijna nooit opnieuw opgestart te worden...

Oh, grappig. Ik heb een voeding met een verbruiksmonitor. Idle vreet de kast 75-80 watt. MET een videokaart (7600GTS PCIE) is dat 100-105 watt (dus nu heeft de server geen videokaart ;) )

Bij het verplaatsen van data van mijn oude server naar de nieuwe array (over FTP, gigabit) ging het verbruik naar 120 watt met pieken tot 150. CPU was rond de 20%

Alles zit in een coolermaster stacker kast. De HDD's zijn door de 2 12cm fans die direct op plaatsen, koeler dan de omgevingstemperatuur 23-24'C on load bij een kamertemperatuur van 25'C :X
Mobo en CPU gaan wel naar 35'C

[ Voor 26% gewijzigd door kmf op 30-07-2007 10:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Ik ben nu beetje bij beetje mijn NAS aan het opbouwen.

Ik heb:
- Asus PR-DL533
- 2x 2.8ghz
- 2x 256Mbytes Ram (Wellicht dat hier een upgrade naar 1 of 2 gig voor moet komen)

Wat er nog moet komen:
- Supermicro AOC-SAT2-MV8 (8 poorts sata2 controller, JBOD)
- Procase CRS8000
- 2x hotswap module voor 4x sata2 hdd's (4 hdd's op 3 5.25" ruimte)
- 8x 500gb hdd's

Vooralsnog krijg ik geen fatsoenlijke hotswap modules gevonden. Ik heb wel devolgende gevonden: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=T3BV05 maar de omschrijving suggereert dat er maar 1 sata aansluit poort op zit, dus gebruik maakt van een port multiplier. Dit hoef ik niet en het lijkt me ook vrij sterk, omdat er haast geen gebruik van gemaakt word.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:14:
Voor wie het nog niet was opgevallen: 0.685b1 is uit. Die lijkt aardig wat verbeteringen te bevatten. Zoals snellere SAMBA en nog meer meuk. Waaronder "Add geom NOP: Will permit to add drives to an existing graid5 volume (still not possible from the WebGUI)"
Interessant! Offline expansion maar nog niet via de WebGUI. Weet iemand hoe dat dan wel moet? Ik ben zeer geinteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
MrBarBarian schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:35:
[...]

Ik heb de codegen 4U-500. Volgens mij is die net iets kleiner.
Klopt. Ik heb nog eens nagekeken/nagemeten en mijn kast is 50cm diep, dus ik heb ook de 4u-500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Keiichi schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:17:
Vooralsnog krijg ik geen fatsoenlijke hotswap modules gevonden. Ik heb wel devolgende gevonden: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=T3BV05 maar de omschrijving suggereert dat er maar 1 sata aansluit poort op zit, dus gebruik maakt van een port multiplier. Dit hoef ik niet en het lijkt me ook vrij sterk, omdat er haast geen gebruik van gemaakt word.
Ik heb de 3 drive variant hiervan. Er zit gewoon voor elke drive een s-ata aansluiting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
Maakt het overigens voor Geom-RAID5 (in FreeNAS) nog uit als je - bij het overzetten van behuizing 1 naar behuizing 2 - de HD's op een andere SATA-aansluiting van de SATA-controller zet dan degene waar-ie eerst op zat?

Just curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Over SATA port multipliers.

Heeft iemand hier ervaring mee? Per SATA2 poort die je hebt, zou je per poort 5 harde schijven aan kunnen sluiten waardoor je met gewone moederborden al een redelijk berg harde schijven kan aansturen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:46:
- Processor klinkt als zeer zuinig voor een desktop.
Maar je gaat hem als NAS gebruiken en dat betekent 95% idle, dus de TDP waarde is voor jou zo goed als onbelangrijk.
- Geheugen, heb maar DDR 2 800 genomen, maar ik eigenlijk niet of er redenen zijn om 'trager' geheugen te nemen. Latency?
CAS latency is belangrijker ja, alhoewel DDR2/800 CL5 even snel is als DDR2/666 CL4 geloof ik. Als ik me niet vergis: latency / frequentie = effectieve latency (hoe lager hoe beter). Check PMG FAQ voor details want ik twijfel nu een beetje. :P
- Voeding, niet te duur, 80% efficient en stil. 360 Watt klinkt mager maar met (theoretisch) 8 disks spinup @ zeg 120 - 160 watt blijft er nog 240-200 over voor de rest van het systeem, dat mijns inziens niet zo energie-hongerig is.
Een disk spinup kun je 28W voor rekenen, dus met 8 schijven is dat 8*28W = 224W. 100W voor de rest zou voldoende kunnen zijn, maar veel ruimte heb je niet. Het is namelijk ook zo dat niet alleen het wattage van belang is maar ook op welke voltagelijnen die verdeeld is. Bij het opspinnen heb je vooral veel +12V nodig.

Alternatief is de Huntkey Greenstar (iets met 450HG). Dat is ook een "85%" voeding maar dan erg goedkoop. Met 450W heb je ook wat meer ruimte dan die zalman, en de voeding is vrij stil.
Ik verwacht dat energie-consumptie rond de 60 watt zal liggen ivm de 4 disks.
Ik denk dat je aan 80W moet denken, 40W voor je systeem en 40W voor de disks, vergeet niet de inefficientie van je voeding. 8W in je kast is dus 10W aan het stopcontact.
Freenas draai ik van usb-stick of als dat sneller is IDE+CF
Weet dat dit niet altijd werkt. USB-boot is helaas problematisch; soms werkt het maar soms ook niet. Bootloader probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:49:
Oh oops. Hoe zit dat met USB boot, Enlightenment? Is het een toss up? Want anders probeer ik ook 'ns een USB stickie :)
Zeker proberen. Punt is dat het 'soms wel, soms niet' werkt. Bij mij werkt het bij alle 7 systemen hier niet, en daar zitten ook supernieuwe SLI borden tussen dus geen oud spul. Bij anderen werkt het zoals het hoort zonder problemen, dus het blijft een kwestie van uitproberen.
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 19:43:
Bij mijn mobo (Asus K8N4-E Deluxe) weigerde het systeem te booten als er twee DeLock PCIe SATA kaartjes met Silicon Image 3132 chipset waren aangesloten, 2 maal JMicron werkte wel prima, maar moest ik de silicon image controller op mijn mobo niet uitschakelen maar aanlaten, en niks erop aansluiten. Lijkt erop alsof Silicon Image boot issues heeft als er nog andere storage controllers zijn. Maar dit kan dus ook alleen aan mijn mobo liggen en niet aan het SiI-3132 kaartje.

Weet dat Silicon Image 3132 niet zomaar gaat werken met FreeNAS! Weet ook dat JMicron JMC 363 wél goed werkt met FreeNAS en dat DeLock deze ook verkoopt als 2x SATA + 1x PATA PCIe controller. Prijs is ongeveer gelijk. Dus ik zou die JMicron nemen.
Beetje duur? :X
Arctic 120mm fan koop ik voor 3,50 ?
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 03:47:
Met de 2e handse gewone kabels heb ik inderdaad UDMA TIMEOUTs en READ DMA - RETRYING
Met nieuwe werd dat al een stuk minder. Maar in de loop van de tijd duiken ze weer op.
Kun je eens de exacte logs posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBarBarian schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:35:
[...]

Ik heb de codegen 4U-500. Volgens mij is die net iets kleiner. Er kunnen inderdaad een flinke vracht HD's in (15 geloof ik?), maar ik vind hem niet goed in elkaar zitten. De 4U-500 is 10 cm korter dan de codegen 4U-600 (is dit het enige verschil?), en dat is ook direct een probleem; het is erg krapjes binnen. Daarnaast waren er bij mij vrijwel direct 3 schroeven 'dol'. Ook had ik graag ruimte voor een 2e 12cm fan gezien voor de HD's.

Maar voor het geld is het geen slechte kast nee ;)
Klopt, als je de specs op codegen site moet geloven is 4U-500 10cm kleiner. Ik heb uiteraard alvorens een kast uit te zoeken flink gezocht naar technische details, reviews en ervaringen. Helaas ook tegenstrijdige info. Met name over de aantal HDD's die je kwijt zou kunnen.

sitecaseaantal HDD'sextra HDD's
codegenword.com4U-50074
4U-60094
cooling-station.net4U-50094

Ik heb nogmaals de foto's bestudeerd en enige verschil is een 2x 3,5" bracket standaard inbegrepen bij 4U-600 volgens codegenworld. cooling-station meld dat de bracket ook bij 4U-500 ook is inbegrepen :S

Extra HDD's: nemen de floppy + 3x 5,25" in beslag.
Kenny_NL schreef op maandag 30 juli 2007 @ 07:43:
Ik bestelde 4U-500 maar kreeg een mail dat ik 4U-600 kon nemen voor 2 euro meerprijs. Over die 10cm heb ik een aantal dagen nagedacht, omdat een rack kast van 1.75 meter hoog die diep genoeg is (80/100CM) moeilijk te krijgen is (2e hands). Kast van 60cm diep is geen optie omdat de KVM kabels bij mij al zo'n 9cm uitsteken.
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:27:
Kun je eens de exacte logs posten?
Ik zal de logs eruit halen, vanavond of morgen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:51:
@Enlightenment

Wanneer verwacht je dat die offline expansion in geom_raid5 release-waardig is? Ik zit te dubben over een hardware matige oplossing of een software matige geom_raid5 oplossing waarin expansion een must is. Ik wil starten met 3x 500GB in raid5 maar wil naar mate de raid disk vol raakt uit kunnen breiden met een volgende 500GB harddisk etc.

Ik heb inmiddels een oud systeem uit de kast gehaald en FreeNAS geinstalleerd. Tot nog toe ben ik erg gecharmeerd van deze "free" oplossing. Echter als online/offline expansion niet mogelijk is moet ik naar een andere oplossing op zoek.

Alvast bedankt!
Ik vind het altijd moeilijk om 'deadlines' te noemen, omdat ik weet dat die soms niet gehaald worden. In principe is de code af, alleen wat ik wil doen is per OS en per geom_raid5 versie een 'whitelist' bijhouden dat deze combinatie getest is, en sommige versies die niet werken ook blacklisten. Zo heb je meer zekerheid.

Als je nu iets koopt en over 3 weken al wilt expanden dan zou ik voor een hardware matige oplossing gaan, dan weet je zeker dat het werkt. Als je echter pas verwacht over een paar maanden te willen expanden dan zou geom_raid5 ook een optie zijn. Expansion in FreeNAS is echter moeilijker omdat dat een "OS" van 30MB is, en dus een hoop dingen mist. Daar concentreer ik me op nadat expansion voor 'gewoon' FreeBSD goed werkt en getest is. Ben nu bezig met een test server aan het opzetten waar ik expansion uitvoerig op kan testen. Dan kan ik mn script iets bijschaven en hopelijk dat mensen me willen helpen met het uittesten, het liefst op een volume waarbij dataverlies niet uitmaakt. Pas als ik voldoende zeker ben dat er geen bugs in zitten zal ik het releasen. En dan nog zonder garantie uiteraard (ik doe het immers zonder eigenbelang).
Kenny_NL schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:54:
Maakt het overigens voor Geom-RAID5 (in FreeNAS) nog uit als je - bij het overzetten van behuizing 1 naar behuizing 2 - de HD's op een andere SATA-aansluiting van de SATA-controller zet dan degene waar-ie eerst op zat?

Just curious...
Nee dat maakt niet uit, al gooi je alle kabels door elkaar, al zet je ze op andere controllers, al sluit je ze aan via USB of firewire -- geom_raid5 maakt dat niets uit. In de metainformatie, opgeslagen in de laatste sector van je hardeschijf, staat welk disk nummer die schijf speelt in je array, dus geom_raid5 kan zich niet vergissen tenzij je gaat rommelen met die metadata. Je kunt dus met gerust hart je schijven anders aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Shuriken schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:46:
[...]

Ik heb de 3 drive variant hiervan. Er zit gewoon voor elke drive een s-ata aansluiting op.
aangezien ik nog steeds geen mailtje terug hoe het nu precies zit. Wat zou de kans zijn dat het echt zo is dat er maar 1 aansluiting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Een vraagje,

omdat ik binnenkort een fileserver ga opzetten ben ik al volop aan het experimenteren met operating systems...
Ik heb er al 1 getest die in het begin van het topic aan bod kwam maar die stond me niet echt aan. Nu ben ik bezig met FreeNAS. Dit bevalt me veel beter. De RAID oplossingen enzo staan er heel duidelijk. Maar mijn vraag is dus...
Als er iemand verbind met mijn server vanop het netwerk wil ik dat hij/zij een username en paswoord moet opgeven. Zodat ik dan kan zeggen van mijn kleine zus die kan alleel lezen op mijn files en krijgt ook een map waarin ze kan schrijven voor haar brol weg te zetten. Kan dit met freenas? Ik zie wel iets staan op gebruikers en groepen toe te voegen maar dat is voor windows wincp. En dan krijg je dus niet zo een venster bij het gewoon verbinden...
iemand?

(verder heb ik al een zitten kijken naar freebsd maar dat is heel erg groot om te downloaden...of mis ik mij?Het is 2 CD's van 600MB en een opstart iso)

edit: Overigens heb ik openfiler ook tegengekomen op internet, en gelezen dat iemand dat beter vond dan freenas, iemand ervaringen met dit os?

[ Voor 6% gewijzigd door Lima op 31-07-2007 00:16 ]

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor geintresseerden, ik heb een review geplaats betreft codegen 4U-600.

Lange review, maar dat verdient de kast ook wel ;)

De 10cm verschil merk je echt! tussen de mobo en HD's is die ruimte ongeveer 10cm. Maar tering, het is een joekel van een kast! :P

Nu maar opzoek naar een degelijke voeding.
ergens aan het begin van de topic word er gesproken over 32Watt per HDD. Hoeveel Ampere? Weet iemand dat?

Het word lastig om een voeding te vinden met genoeg aansluiting for 14 schijven. (IDE/Sata) dus zou moeten splitsen, maar dan moet elke molex het wel trekken ;)

Vandaar.. hoeveel Ampere zou een HD gemiddeld nodig hebben? 3 Ampere peak? of is dat overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L i m a schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:23:
Als er iemand verbind met mijn server vanop het netwerk wil ik dat hij/zij een username en paswoord moet opgeven. Zodat ik dan kan zeggen van mijn kleine zus die kan alleel lezen op mijn files en krijgt ook een map waarin ze kan schrijven voor haar brol weg te zetten. Kan dit met freenas?
Als ik het goed heb kan het zeker. Je maakt als eerste een groep aan. Die groep ken je rechten toe en wie je ook daarin zet heeft die rechten. Raadpleeg FreeNAS handleiding, echt een aanrader. Het is 1 van de weinige open source projecten met een uitstekende documentatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 12:54:
[...]

Maar je gaat hem als NAS gebruiken en dat betekent 95% idle, dus de TDP waarde is voor jou zo goed als onbelangrijk.
Ok thanks.
CAS latency is belangrijker ja, alhoewel DDR2/800 CL5 even snel is als DDR2/666 CL4 geloof ik. Als ik me niet vergis: latency / frequentie = effectieve latency (hoe lager hoe beter). Check PMG FAQ voor details want ik twijfel nu een beetje. :P
Ik lees dat CAS bij DDR2 relatief minder spannend is van wege de relatief kleine winst va CL4-CL5.
Een disk spinup kun je 28W voor rekenen, dus met 8 schijven is dat 8*28W = 224W. 100W voor de rest zou voldoende kunnen zijn, maar veel ruimte heb je niet. Het is namelijk ook zo dat niet alleen het wattage van belang is maar ook op welke voltagelijnen die verdeeld is. Bij het opspinnen heb je vooral veel +12V nodig.

Alternatief is de Huntkey Greenstar (iets met 450HG). Dat is ook een "85%" voeding maar dan erg goedkoop. Met 450W heb je ook wat meer ruimte dan die zalman, en de voeding is vrij stil.
Die huntkey heeft 'mijn' leverancier niet. Die is wel goedkoop, maar wordt niet als echt stil aangemerkt. Ik ga nog even verder zoeken. De Neo 430 HE heeft nog steeds mijn interesse: stil, zuinig en modulair, maar ook rond de 80 euro helaas en dat is duur.
Ik denk dat je aan 80W moet denken, 40W voor je systeem en 40W voor de disks, vergeet niet de inefficientie van je voeding. 8W in je kast is dus 10W aan het stopcontact.
Ok bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 02:17:
Voor geintresseerden, ik heb een review geplaats betreft codegen 4U-600.

Lange review, maar dat verdient de kast ook wel ;)

De 10cm verschil merk je echt! tussen de mobo en HD's is die ruimte ongeveer 10cm. Maar tering, het is een joekel van een kast! :P
Dat bracket voor 2 HD's krijg je bij de 500 ook. Het is echter compleet nutteloos. De disken hangen precies boven je CPU + geheugen. En aangezien dat al niet de meest koele plekker zijn lijkt me dat niet slim. Bovendien verstoord het de luchtcirculatie redelijk.

Daarnaast is de plek behoorlijk onhandig omdat er bij mij al redelijk wat kabels lopen daar (alle voedingskabels komen daarlangs ongeveer). Dus veel ruimte is er niet. Ik laat die 2 plekjes dus doelbewust leeg.

Wel een goede review. Slechte getapte schroefdraad had ik dus ook, het blijft een budgetkast ;) Met dat stukje over "thuis-server-parken" heb je wel een punt. Ik ga geen 300-400 euro betalen voor een kast thuis.

Binnenkort bestel ik trouwens ook een 4u-600, voor de 2e node van het cluster :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 02:20:
[...]

Als ik het goed heb kan het zeker. Je maakt als eerste een groep aan. Die groep ken je rechten toe en wie je ook daarin zet heeft die rechten. Raadpleeg FreeNAS handleiding, echt een aanrader. Het is 1 van de weinige open source projecten met een uitstekende documentatie ;)
Hehe, net op de pagina die ik nodig heb voor die users aan te maken staat er dat het nog niet geïmplementeerd is in de webgui. Even doorzoeken dus...

edit:
de meerdere users maken enzo heb ik opgegeven..te moeilijk. Ik wacht wel op de versie 7 waarin dit in de webgui zit ingebouwd.Kben dan maar beginnen experimenteren met softwarematige raid. Nu krijg ik bijna altijd "dv0: rx packet lost" errors. Als ik zoek naar in combinatie met freenas vind ik niks op google...
Iemand die weet hoe deze fout te vermijden?
Ik krijg veel minder fouten bij raid0 dan bij jbod. Dus misschien is het omdat de data er te snel wil opgezet worden en hij dan een pakketje moet laten vallen? Want bij raid0 haal je hogere schrijfsnelheden en is het dan dus logisch dat ik minder fouten krijg...juist :X ?

overigens is de cpu load bij raid0 (2 schijven) 26% voor een pentium 3 500MHZ, das wel weinig..
Ik haal maar 4.4mb/sec schrijven bij raid0, met 256mb ram 500mhz cat5 utp kabels en 100mb netwerk... De hdd's zijn wel uit de jaren stillekes dus wss ligt het daaraan...

ook heb ik mijn schijven eens verstoken bij raid0 en alles startte mooi terug op en ik kon mooi aan mijn data. Wel had ik de hdd met freenas erop niet verwisseld.

edit2:
ondertussen heb ik ook raid1 getest, kan het dat dit sneller schrijft dan bjod? Want bij mij gaat het schrijven in ieder geval sneller bij raid1 dan bij jbod.

en hoe kan ik het simuleren dat bv 1 hdd crasht bij raid 1? Gewoon de ide stekker uithalen terwijl hij aan staat, en dan afsluiten andere hdd erin en dan rebuilden kiezen bij raid commando's?

[ Voor 60% gewijzigd door Lima op 31-07-2007 17:20 ]

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

L i m a schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:27:

en hoe kan ik het simuleren dat bv 1 hdd crasht bij raid 1? Gewoon de ide stekker uithalen terwijl hij aan staat, en dan afsluiten andere hdd erin en dan rebuilden kiezen bij raid commando's?
PATA is niet hot-swap, dus ik zou dit niet doen. Geheel afsluiten en disk vervangen als hij uit staat. Daarna weer opstarten en rebuilten (automatisch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Keiichi schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:17:Vooralsnog krijg ik geen fatsoenlijke hotswap modules gevonden. Ik heb wel devolgende gevonden: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=T3BV05 maar de omschrijving suggereert dat er maar 1 sata aansluit poort op zit, dus gebruik maakt van een port multiplier. Dit hoef ik niet en het lijkt me ook vrij sterk, omdat er haast geen gebruik van gemaakt word.
http://www.addonics.com/products/raid_system/ae4rcs35nsa.asp
96 EUR bij http://www.webconnexxion....th=82_105&products_id=446 -- niet in stock helaas (3A en 5A wel). De 4A versie heeft 1 fan, 4x SATA (SATA150 of SATA300; verifieer maar met info @ URLs) data, 2 Molex, 2 SATA power. De 5A versie heeft 5 SATA data, 3 Molex, 2 SATA power. De 3A versie heeft 3 SATA, 2 Molex, 2 SATA power. Waarom vermeldt ik die laatste? Welnu, die gebruikt 2 * 5 25" dus ik zou (hypothetisch stellen): 2 x 3 = 6 * SATA2 hotswap. Maar of dat werkt... ik zou het niet weten!

Op hun mainpage beweren ze dat dit alleen goed werkt met hun eigen RAID controller. Lijkt mij echter stoerenpiep, en zo ja, stuur ik het gewoon binnen 7 dagen terug want dat recht hebben we.

edit:
Zie net dat Alternate nog meer van die dingen heeft. In de feedback bij die Alternate (en de 3A versie) staat dat-ie nogal wat geluid produceert en dat de HDDs nogal heet worden. Het is ook merkloos, en daar hou ik niet zo van. In hoeverre die Addonics stil of koud is, weet ik ook niet, en ik ben blij dat ik daar nu aan denk. Wie weet hier meer over?!

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 01-08-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Keiichi schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:05:
[...]

aangezien ik nog steeds geen mailtje terug hoe het nu precies zit. Wat zou de kans zijn dat het echt zo is dat er maar 1 aansluiting is?
Ik vond deze wazige foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.eu/images/accessories/backplane/4/4_1.jpg

Ik denk rechts 4 sata aansluitingen te zien.

Edit: de manual

4x sata dus. Maar die ingebouwde ventilator (sleeve bearing) schijnt wel lawaai te maken. Of vervangen mogelijk is weet ik niet.

Voor 89 bij Alternate.

met de 3 disk versie neem je 2 van die grote sloten in beslag. Een kast met 4 sloten kan dus 6! hot-swap disks bevatten.

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 01-08-2007 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
Die (en/of zijn grotere broertje met 4 schijven in 3 sloten) komt inderdaad boven de stock cooler van een Core2Duo en de cooler van een 8800GTX uit (@ idle en de fan van de drivecages op de laagste stand).

Vervangen zal eigenlijk altijd wel lukken, alleen soms moet je dan solderen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Q schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 00:42:
[...]

Ik vond deze wazige foto:

[afbeelding]

Ik denk rechts 4 sata aansluitingen te zien.

Edit: de manual

4x sata dus. Maar die ingebouwde ventilator (sleeve bearing) schijnt wel lawaai te maken. Of vervangen mogelijk is weet ik niet.

Voor 89 bij Alternate.

met de 3 disk versie neem je 2 van die grote sloten in beslag. Een kast met 4 sloten kan dus 6! hot-swap disks bevatten.
De ventilator is inderdaad nogal luid. Daarnaast is het een 15 mm dik exemplaar i.p.v. de gebruikelijke 20 of 25 mm. Daarom heb ik zelf een ventilator aan de buitenkant geplaatst i.p.v. aan de binnenkant.
Daarnaast heb ik de airflow veranderd. Standaard blaast hij naar buiten, langs de drives. Echter door het pcb wat ervoor zit schiet dat niet zo op qua efficientie. Ik heb laat em nu lucht er doorheen zuigen, wat met een langzamere ventilator alsnog koelere schijven oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Vandaag komt een hoop spul als het goed is binnen.

(Onder rembours terwijl ik niet thuis ben :X )

En dan kan ik van de week mijn Nasje in elkaar zetten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ooit dit bord overwogen: Asus M2N32 WS Professional ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Shuriken schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:54:
[...]

De ventilator is inderdaad nogal luid. Daarnaast is het een 15 mm dik exemplaar i.p.v. de gebruikelijke 20 of 25 mm. Daarom heb ik zelf een ventilator aan de buitenkant geplaatst i.p.v. aan de binnenkant.
Daarnaast heb ik de airflow veranderd. Standaard blaast hij naar buiten, langs de drives. Echter door het pcb wat ervoor zit schiet dat niet zo op qua efficientie. Ik heb laat em nu lucht er doorheen zuigen, wat met een langzamere ventilator alsnog koelere schijven oplevert.
Ik zou dan de ingebouwde ventilator uitschakelen en aan de buitenkant van die ventilator een eigen ventilator plakken die lucht langs de drives naarbinnen zuigt. Dat is dus wat jij hebt? Hoe los je dan op dat het ding niet gaat piepen?

Maar dat er een brakke ventilator in zit is wel jammer.

De raidsonic MB-454SPF is fors duurder, maar lijkt dan toch een betere optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 01-08-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:54:
In de handleiding zie ik linksonder bij de fan een high/low jumper (of dipswitch?) waarmee het toerental van de fan ingesteld zou kunnen worden. Had dat (afgezien van de flow-richting) niet voldoende effect om hem stiller te krijgen? (Kennelijk niet, anders had je het niet zo opgelost, maar ik ben toch benieuwd naar het effect van die jumper. :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Hmm, ik voel me een beetje uit de toom vallen met mijn aankomende Freenas server. Het word een dual PIII-1,26GHZ met 3GB intern geheugen. Er zit nu een Promise FastTrax 4310 in en deze word nog vervangen voor een PCI-X SATA controller voor 8 schijven. De kast gaat waarschijnlijk een Codegen 4U-600 worden.

De server is voor mijn thuissituatie (2 gebruikers) snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
Voel je niet bezwaard: ik gebruik voor FreeNAS 0.685b1 een single PIII-1,3 (ik geloof zelfs een Celeron), met 256MB geheugen en een Promise SATA300TX4, en dat zit nu in een Codegen 4U-500.

Mijn issue is, dat ik steeds een "error- retry" krijg als ik deGeom-RAID5 wil mounten. Ik heb alle stappen doorlopen die benodigd zijn voor het aanmaken van een Geom-RAID5:
- toevoegen van de 3 disks en formatteren als SoftwareRAID
- aanmaken RAID5-volume
- formateren van het volume met UFS/Softupdates
- mounten van RAID5 --> en dan gaat het fout: FreeNAS can't stat /dev/raid/FREENASs1
Maar ik heb helemaal geen /dev/raid/FREENASs1, maar /dev/raid/FREENAS (zonder die s1). Ik snap wel dat dit slice 1 van de disk moet zijn, maar in geen van de howto's staat het mounten van de RAID5 zo met die "s1" beschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Nog een vraag over Hot-swap: ik heb een moederbord op het oog dat 4 sata poorten heeft en ook raid doet. On-board raid zal ik niet gebruiken, maar ik wil software raid van FreeNAS of FreeBSD gebruiken met de hoop op betere performance.

Vraag: voor hot-swap wordt in ieder geval aangeraden om hot-swap enclosures te nemen voor je harddisk. Maar is daarmee de kous echt af? Kun je dan terwijl het systeem actief is een sata drive omwisselen?

Als je toch een 'echte' raid-controller nodig hebt voor hot-swap support, zal ik de drives 'gewoon inbouwen in 4x 5 1/4 bays met een ZM-2HC2 voor passieve koeling. Maar als ik het geld voor die 4x ZM-2HC2 net zogoed kan uitgeven aan 4 hotswap bays, dan is dat natuurlijk interessanter.

edit: met wat googlen op hot plug en Nforce 630a kom ik tot de conclusie dat deze chipset hot plug ondersteund. Het zou dus interessant kunnen zijn om toch 4 hot-swap bays aan te schaffen.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 02-08-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Kenny_NL schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:10:
Voel je niet bezwaard: ik gebruik voor FreeNAS 0.685b1 een single PIII-1,3 (ik geloof zelfs een Celeron), met 256MB geheugen en een Promise SATA300TX4, en dat zit nu in een Codegen 4U-500.

Mijn issue is, dat ik steeds een "error- retry" krijg als ik deGeom-RAID5 wil mounten. Ik heb alle stappen doorlopen die benodigd zijn voor het aanmaken van een Geom-RAID5:
- toevoegen van de 3 disks en formatteren als SoftwareRAID
- aanmaken RAID5-volume
- formateren van het volume met UFS/Softupdates
- mounten van RAID5 --> en dan gaat het fout: FreeNAS can't stat /dev/raid/FREENASs1
Maar ik heb helemaal geen /dev/raid/FREENASs1, maar /dev/raid/FREENAS (zonder die s1). Ik snap wel dat dit slice 1 van de disk moet zijn, maar in geen van de howto's staat het mounten van de RAID5 zo met die "s1" beschreven...
Exact hetzelfde probleem heb ik hier in een VMWare opstelling (wil het eerst een beetje virtueel uittesten en dan eventueel later voor het echt opbouwen).

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
Overigens had ik dit probleem met de FreeNAS 0.68 Stable niet. Het ontstond pas bij een upgrade naar 0.684b en het "zit" ook in 0.685b2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 14:09

zyberteq

nou, dat dus

Mijn fileserver zit ondertussen ook in elkaar. heb hem op CampZone compleet gemaakt qua data en schijfindeling.

specs:
MSI K9N SLI mobo
Athlon X2 3800+ 65W AM2
OCZ Dual Channel 2GB PC8000 DDR2
Intel Pro/1000PT NIC op PCI-e
Tagan TG480-U01 (480W voeding) (had ik al)
Chieftec Dragon DA-01 B-D (de hightower dus) (had ik al)
4x Samsung T166 500GB in geom_raid5 (wordt nog uitgebreid zodra dat mogelijk is)
4x Maxtor 300GB SATA in Raid0 (nu nog op PCI maar gaat naar PCI-e) (had ik al)
6x Maxtor 200GB PATA los op PCI (gaat weg zodra de raid5 uitgebreid kan worden) (had ik al)
oja, en FreeNAS op een 1GB USB-stick :)

qua gebruiksgemak ben ik wel tevreden over FreeNAS. tis lekker makkelijk, maar soms een beetje TE simplistisch qua mogelijkheden. ik wil eigenlijk mijn smb.conf zelf samen kunnen stellen. daarnaast wil ik ook nog ff uit zoeken hoe ik een andere root voor de FTP kan maken.
Ik maak namelijk liever een "Shares" dir aan ergens en daarin zet ik allemaal symbolic links naar alle mounts en hoofd-dirs. staat wat netter dan de inhoud van /mnt :/ en dat wil ik dus ook voor de SMB doen.

Snelheid is op dit moment acceptabel (als je 100Mbit gewend bent) de max snelheid die ik op CZ gehaald heb was wel met een beetje omweg, dus eerst via samba en daarna DC++, maar dan haalde ik max 45MB/s. Beetje langzaam voor mijn gevoel. ook direct via FTP downloaden van de raid5 (die onboard zit) haalde ik maar max 42MB/s. nog steeds best laag.
Dus daar moet ik nog ff kijken naar verbetering.
had al grotere MTU geprobeerd en Kernel Tuning, maar dat hielp niks.

Ik merk trouwens wel dat ik wat hoge software eisen stel. en dus wil ik toch naar FreeBSD. maar dat wil ik even goed en rustig aanpakken. de server doet het nu minimaal en daar ben ik best tevreden over. ik heb thuis tenslotte maar 1 client op Gbit zitten. de rest is nog 100Mbit.

Ook ik ben dus geinteresseerd in jouw raid5 expansion script Enlightenment, maar ik heb nog wel een paar maandjes geduld. voorlopig weer ff geld in andere zaken steken.

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Na wat gezeik met een leverancier die het nodig vond om harde schijven zonder bubbelfolie te verzenden (harde schijven zijn tijdens de verzending tal van keren tegen elkaar aangeslagen), heb ik mijn DIY Nasje al een eind in elkaar zitten.

Wat nog onbreekt:
- 2x Coolers voor de Xeon (Prestionia) CPU's
- 1x Supermicro AOC-SAT2-MV8 (Sata2 JBOD controller)

ik heb ondertussen al wat picjes gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.searchy.net/foto/servers/FileServer/lying_front_whole.jpg
En voor meer: http://www.searchy.net/foto/servers/FileServer/

De Backplanes waren gewoon met individuele aansluitingen.

-edit- Als iemand begint over dat gat aan de voorkant, daar komt nog een DVDrom in ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Keiichi op 04-08-2007 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Mooi project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Keiichi schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 03:00:
Na wat gezeik met een leverancier die het nodig vond om harde schijven zonder bubbelfolie te verzenden (harde schijven zijn tijdens de verzending tal van keren tegen elkaar aangeslagen), heb ik mijn DIY Nasje al een eind in elkaar zitten.

Wat nog onbreekt:
- 2x Coolers voor de Xeon (Prestionia) CPU's
- 1x Supermicro AOC-SAT2-MV8 (Sata2 JBOD controller)

ik heb ondertussen al wat picjes gemaakt:

[afbeelding]
En voor meer: http://www.searchy.net/foto/servers/FileServer/

De Backplanes waren gewoon met individuele aansluitingen.

-edit- Als iemand begint over dat gat aan de voorkant, daar komt nog een DVDrom in ;)
Welke kast is dit?

Top zeg, specs?

En wat kost jouw oplossing?

Energiezuinig lijkt mij in dit geval niet prioriteit 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Q schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 10:04:
[...]

Welke kast is dit?

Top zeg, specs?

En wat kost jouw oplossing?

Energiezuinig lijkt mij in dit geval niet prioriteit 1 ;)
Procase CRS8000, als je even naar boven had gescrolled :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Shuriken schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 11:53:
[...]

Procase CRS8000, als je even naar boven had gescrolled :P
Haha, klopt inderdaad. Zo'n zelfde kast heb ik voor mijn workstation al 5 of 6 jaar geloof ik :P

Energiezuinigheid staat ook niet op plek 1, zeker niet omdat ik mijn raid paritiy softwarematig wil berekenen. Overzicht van alle kosten post ik hier zodra alles rond, klaar en binnen is. (Ik hou er van om kosten voor het retour sturen van spullen ook mee te rekenen, gewoonweg omdat ik dit ook kwijt ben)

-update-

Ik heb alvast een berekening gemaakt.

Ik kom uit op Eur 1457.11 dat is inclusief transportkosten die er gemaakt zijn.
Eur 0.49 per gigabyte aan ruimte als ik in Raid6 draai. Eur 0.36/gig als ik in Raid0 draai, maar dat lijkt me on verstandig :P

[ Voor 18% gewijzigd door Keiichi op 04-08-2007 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L i m a schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:23:
(verder heb ik al een zitten kijken naar freebsd maar dat is heel erg groot om te downloaden...of mis ik mij?Het is 2 CD's van 600MB en een opstart iso)
Met de boot-ISO kun je al installeren (je moet dan wel een internetverbinding hebben om alles te downloaden). Met disc1 kun je een volledige installatie zonder internet uitvoeren, disc2 heb je niet nodig, daar staan packages enzo op.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 02:17:
Vandaar.. hoeveel Ampere zou een HD gemiddeld nodig hebben? 3 Ampere peak? of is dat overdreven?
Check de specs, meestal 2,7A op de +12V lijn, sommige schijven 2,5A. Merk op dat dit piekbelasting is, maar daar gaat het dus wel om. Je voeding zal gedurende een paar seconde een vrij hoge piekbelasting aan moeten kunnen. Wil je veilig zijn, reken dan 30W spinup per schijf.
Q schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:27:
PATA is niet hot-swap, dus ik zou dit niet doen. Geheel afsluiten en disk vervangen als hij uit staat. Daarna weer opstarten en rebuilten (automatisch?).
Dus? Punt is natuurlijk hoe je moet handelen als een schijf uitvalt of je zelf een kabel eruit rukt. Dus vooral doen! En ja hotswap betekent dat je moet rebooten na het aansluiten, no big deal. Ga je 'cold' testen (dus met systeem uit) dan zul je geen realistische omgeving nabootsen.
Kenny_NL schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:10:
Mja Olivier zit met slices te spelen, maar FreeNAS is niet goed getest. Wantrouw de beta's dus. Opzich wel jammer dat FreeNAS niet eerst aan een grondige test wordt onderworpen. Ga ook NOOIT zomaar upgraden zonder je data gebackupt te hebben! Daarvoor begeef je je op onverkend terrein en allerlei problemen kun je tegenaan lopen -- wat overigens niet gelijk betekent dat je data weg is maar wel dat je er niet zonder handmatige interventie bij kunt.
Q schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:54:
Vraag: voor hot-swap wordt in ieder geval aangeraden om hot-swap enclosures te nemen voor je harddisk.
Wie raad dat aan? En waarom? Dat maakt qua functionaliteit dus geen zak uit. Hooguit handig dat je binnen een paar seconde je HDD eruit trekt. Maar dit is toch geen productieserver omgeving waar iedere seconde dat een array degraded is, telt?
Maar is daarmee de kous echt af? Kun je dan terwijl het systeem actief is een sata drive omwisselen?
Nee niet zonder meer. Als een write naar de array geschreven wordt op het moment dat je hem eruit trekt ben je die data kwijt. De write faalt en je array raakt degraded, op zich allemaal niet erg verder omdat de write door je filesystem ws. opnieuw geprobeerd wordt en dan wordt deze in degraded mode weggeschreven. Weet wel dat FreeBSD niet altijd hot-swap ondersteunt. Het kan zijn dat je 'nieuw aangesloten' schijf dus niet herkend wordt. Een reboot lost dat op. Voor een thuisomgeving zet ik sowieso vraagtekend bij hot-swap. Is die ene reboot echt zo'n probleem? Je zult geen omzet missen neem ik aan.
edit: met wat googlen op hot plug en Nforce 630a kom ik tot de conclusie dat deze chipset hot plug ondersteund.
Dat betekent niet per definitie dat dat ook gaat werken in FreeBSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zyberteq schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:00:
Mijn fileserver zit ondertussen ook in elkaar. heb hem op CampZone compleet gemaakt qua data en schijfindeling.

4x Samsung T166 500GB in geom_raid5 (wordt nog uitgebreid zodra dat mogelijk is)
4x Maxtor 300GB SATA in Raid0 (nu nog op PCI maar gaat naar PCI-e) (had ik al)
6x Maxtor 200GB PATA los op PCI (gaat weg zodra de raid5 uitgebreid kan worden) (had ik al)
Hm ben je je bewust van de mogelijkheid om je 300GB en 200GB schijven in een concat te zetten?

Dus een RAID5 array van:
4x Samsung 500GB
2x concat van Maxtor 300GB + Maxtor 200GB = 500GB

Dan heb je dus 6 logische schijven van 500GB, en dus 5*500GB = 2,5TB aan ruimte. Je houd dan wel 2x Maxtor 200GB over. Het is maar een idee, ik weet niet of je dit handig vindt!
qua gebruiksgemak ben ik wel tevreden over FreeNAS. tis lekker makkelijk, maar soms een beetje TE simplistisch qua mogelijkheden. ik wil eigenlijk mijn smb.conf zelf samen kunnen stellen.
Mja mee eens... houd wel rekening mee dat FreeNAS nog een jong project is.
Snelheid is op dit moment acceptabel (als je 100Mbit gewend bent) de max snelheid die ik op CZ gehaald heb was wel met een beetje omweg, dus eerst via samba en daarna DC++, maar dan haalde ik max 45MB/s. Beetje langzaam voor mijn gevoel. ook direct via FTP downloaden van de raid5 (die onboard zit) haalde ik maar max 42MB/s. nog steeds best laag.
Dus daar moet ik nog ff kijken naar verbetering.
had al grotere MTU geprobeerd en Kernel Tuning, maar dat hielp niks.
Hm weet je zeker dat de client niet de bottleneck is? Kan zijn dat je NAS wel harder wilt maar dat de schijf in je client computer bottleneck is. Ook al heb je daar een schijf in die 70MB/s kan doen, dan nog is dit enkel aan het prille begin van je schijf, op de helft zit je rond de 50MB/s en dan speelt fragmentatie nog een rol.
Ook ik ben dus geinteresseerd in jouw raid5 expansion script Enlightenment, maar ik heb nog wel een paar maandjes geduld. voorlopig weer ff geld in andere zaken steken.
Ondanks het mooie weer (en onder protest van mijn lieve vriendin :'( ) had ik toch veel zin om verder te werken aan mijn expansionscript. Ik ben erg tevreden over het resultaat! Afgezien van twee issues is mijn script nu volledig functioneel en bóórdevol controles en sanity checks teneinde 'verrassingen' tijdens de expansion te voorkomen en de algemene betrouwbaarheid en 'fool-proof' te verbeteren. :)

De twee overgebleven issues zijn:
- werkt enkel op 64-bit systemen (AMD64 dus)
- werkt niet op FreeNAS

Dat zijn wel twee vervelende beperkingen, dus daar wil ik nog zeker naar kijken. Maar in principe werkt de expansion nu perfect op een geschikt systeem dus, inclusief growfs daarna om het filesystem uit te breiden. Daarbij ben ik nog een vervelende bug tegengekomen (in growfs dus), waar ik nu omheen werk in mijn script. Na een keer of drie testen lijkt het perfect te werken, ik ben er iig enthousiast over. *O*

Binnenkort zal ik een beta-testing request het net op gooien. Als de feedback hiervan positief is en er zich geen grote problemen voordoen zal ik de software vrijgeven. De expansion zelf is gemakkelijk uit te voeren zonder veel technische kennis (je moet alleen weten welke disk je toe wilt voegen en een nieuw naampje bedenken O+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:31:
[...]

[...]

Dus? Punt is natuurlijk hoe je moet handelen als een schijf uitvalt of je zelf een kabel eruit rukt. Dus vooral doen! En ja hotswap betekent dat je moet rebooten na het aansluiten, no big deal. Ga je 'cold' testen (dus met systeem uit) dan zul je geen realistische omgeving nabootsen.

[...]

Wie raad dat aan? En waarom? Dat maakt qua functionaliteit dus geen zak uit. Hooguit handig dat je binnen een paar seconde je HDD eruit trekt. Maar dit is toch geen productieserver omgeving waar iedere seconde dat een array degraded is, telt?

[...]

Nee niet zonder meer. Als een write naar de array geschreven wordt op het moment dat je hem eruit trekt ben je die data kwijt. De write faalt en je array raakt degraded, op zich allemaal niet erg verder omdat de write door je filesystem ws. opnieuw geprobeerd wordt en dan wordt deze in degraded mode weggeschreven. Weet wel dat FreeBSD niet altijd hot-swap ondersteunt. Het kan zijn dat je 'nieuw aangesloten' schijf dus niet herkend wordt. Een reboot lost dat op. Voor een thuisomgeving zet ik sowieso vraagtekend bij hot-swap. Is die ene reboot echt zo'n probleem? Je zult geen omzet missen neem ik aan.

[...]

Dat betekent niet per definitie dat dat ook gaat werken in FreeBSD.
Ik zat al druk te kijken naar hot-swap bays etc, maar je hebt gelijk. De kosten worden fors hoger en als FreeBSD er mogelijk niet mee overweg kan, dan schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Volgens mij werk hot swapping ook alleen maar 100% goed als je gebruikt maat van een battery backup RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Ik heb inmiddels mijn gewenste config gedeeltelijk samengesteld welke ik waarschijnlijk t.z.t. aan zal schaffen.

Kast: Antec Powersupply SmartPower 2.0 400W
Voeding: Chieftec Midi Tower SH-01B-B-B ATX No PSU (zwart)

Processor: AM2 AMD Athl64 X2 3800 2.0G 35W boxed
Geheugen: 2x 1024 MB
Harddisk: Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ

In de kast kan ik standaard 6 harddisken (3x 5.25" + 1x 3.5" FDD + 6x 3.5" HDD) monteren welke actief gekoeld kunnen worden door 2 80mm fans. De voeding heb ik in mijn desktop zitten en is praktisch onhoorbaar.

In eerste instantie was mijn keuze qua moederbord gevallen op een MSI K9N SLI-2F (6x SATAII + dual Gbit onboard) maar deze heeft geen VGA onboard wat wellicht toch wel handig is.

De voorkeur heb ik aan een moederbord met 2x LAN onboard (1x Gbit en 1x 100Mbit is voldoende), 4 geheugensloten, meer dan 4 SATA aansluitingen en onboard VGA (DVI is ook prima).

Op het moederbord zal 1 PCI slot reeds in gebruik worden genomen door een 3ware 8002LP controller met daaraan 2 schijven in een mirror setup.

Indien iemand nog een suggestie heeft qua moederbord dan verneem ik deze uiteraard graag!

PS Ik zal overigens geen gebruik maken van Freenas dus compibiliteit met het OS is niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door sPENKMAN op 05-08-2007 13:03 ]

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
megatronics schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:17:
Volgens mij werk hot swapping ook alleen maar 100% goed als je gebruikt maat van een battery backup RAID controller.
Het enige wat een BBU doet, is het hot houden van het cache geheugen in geval van stroomuitval. Als cache gegevens niet naar de array weg worden geschreven, kan dit leiden tot corruptie van de array zelf.

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.