Ik kan me ook herinneren dat dit bordje een niet supported netwerk PHY had. Dan zit je dus alsnog met een kaartje voor andere NIC maar dan kun je net zo goed een goedkoper en zuiniger bordje nemen met SATA kaartje erbij.Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:31:
Heb dit bord eerder op dit forum gezien en het heeft 6 SATA-poorten.
Ja, kijk eens naar PCI-express x1 controllers op basis van:Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:17:
Insteekkaart met SATA-poorten?
- Silicon Image SiI-3132 chipset
- JMicron JMC363 chipset
Beide werken prima met FreeBSD, de Silicon Image controller echter alleen met 7-CURRENT, maar er zijn ook oudere chipsets die wel supported zijn. Meestal hebben dit soort goedkope (15 euro) kaartjes maar 2 poorten. Maar dan heb je dus wel 4+2 SATA poorten. Eventueel koop je ook later zo'n kaartje. Zorg dat je mobo minimaal 2 PCIe x1 slots heeft dan kun je altijd nog fijn uitbreiden. En als je een IGP bordje neemt (onboard video) dan heb je nog een x16 slot vrij voor een RAID controller eventueel.
Mja voor het AMD-platform is nVidia gewoon populair (en vrijwel enige keus na inlijving en vernietiging van ULi door nVidia). Dat betekent een onboard nVidia NIC. En dat betekent bij FreeNAS dat deze een oude en slechte nve driver gebruikt. Een patch is niet zo heel moeilijk te doen, gewoon een via ssh kopieren en een bestand overschrijven en rebooten. Met de nieuwste versie met HD-install in elk geval. Ik moet zelf nog eens stoeien met FreeNAS maar ben blij dat ze nu ook een meer complete versie gaan aanbieden die minder afgeschaafd is.Q schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:35:
- waarvan de on-board gigabit lan aansluiting 100% door FreeNAS wordt ondersteund, zonder mal gedoel met patches.
Mocht je het nou echt niet willen neem dan een Intel PRO/1000 PT (PCIe) netwerk kaart, die werkt prima.
Kijk naar de heatsink, en de chipset. Een SLI chipset slurpt stroom. Een IGP bordje is denk ik nog het zuinigst.Ik heb ook geen idee hoe ik kan bepalen of een mobo een beetje energie-zuinig is. Hoe zit dat daarmee?
FreeNAS moeilijk?! Is echt supersimpel.Dukey schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:26:
Omdat Freenas me eerst erg moeilijk in de oren klinkte ben ik eerst gaan kijken naar Open-e.
Behalve als je wat meer wilt dan het pakket je eigenlijk aanbied, maar dat is wat anders natuurlijk.
Zie de FreeBSD 6.2 i386 hardware notes, alles wat aan hardware controllers wordt ondersteund, werkt ook in FreeNAS.En hoe is de ondersteuning van hardwarecontrollers? Ik lees namelijk wel veel over software raid bij beide pakketen maar beheer van hardware controllers helemaal niks tot nu toe.
Voor gigabit heb je categorie 6 bekabeling nodig. Alhoewel Cat5e ook kan werken maar als je toch nieuwe kabels koopt zou ik gelijk voor 6 (of 7) gaan. 10 Gigabit gaat ook met cat6 werken trouwens, tot 30 meter ongeveer.Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:25:
Is dat puur het verschil van Gigabit, of moet ik ook naar mijn netwerk apparatuur (switches) en kabels (cat5) kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 00:57 ]