Demoniac, volgens mijn vriendin 1) gaan ze snel stuk 2) zijn ze niet compatibel met andere merken. Kwestie van ervaring? Mushkin koos ik omdat zij tegenwoordig vaak dat merk aanschaft, en ze heeft daar goede ervaringen mee echter bij haar zijn ze een stuk goedkoper. In de VS liggen de prijzen anders dan hier... *zucht*

ze heeft ook alleen maar ervaring met desktops bouwen, vandaar dat ik haar geen advies kon vragen. Bedankt voor de suggestie want deze Mushkin is inderdaad iets duurder dan andere reepjes. Uiteindelijk ben ik voor een Corsair gegaan. Zelfde, zonder heat spreader (op zich een beetje overbodig), voor ~80 EUR (12 EUR minder).
Enlightenment, yes, PF prefereer ik boven IPF of IPT. Ik gebruik PF al sinds jaar en dag.
Ik zal het FreeBSD handboek als startpagina instellen, en bepaalde paginas uitprinten. Lijkt me het meest praktische, voor weinig geld.
Wanneer ik alles binnen heb en werkend heb (eerste PC in lange tijd die ik zelf in elkaar zet

) ontvangt meneer Woerner een mailtje en laat ik hier e.e.a. weten over de situatie. Als ik nog hulp nodig heb bij configuratie weet ik je te vinden, thanks.
Lommie, Geizhals is een soort van Pricewatch voor Duitsland/Oostenrijk/EU. Hardware is soms een stuk goedkoper in Duitsland terwijl S&H slechts enkele EUR hoger ligt. Probleem is mogelijk RMA/DOA, en dat je bij verschillende shops komt te bestellen dus hogere S&H, en meer factoren ook qua ontvangsttijd. Inmiddels heb ik bovenstaande besteld en ik heb opgelet wie wat op voorraad had. Uiteindelijk heb ik het tot 3 winkels weten te beperken, en van de mogelijkheid gebruik gemaakt extra CD/DVD en nog wat andere hardware bij de goedkoopste van de 3 te kopen (extra 2 * 512 MB geheugen voor m'n main desktop).
Ik weet niet hoe je zo'n machine wilt noemen? Het is en blijft low-cost PC hardware. Low-power multi-purpose machine? Whats in a name. Hier gaat het beestje FreeBSD draaien; niet FreeNAS. Ook gaat-ie GNOME, firewallen/QoSen, en nog wat dingetjes. Daarom dacht ik dat TDP belangrijk was want deze kist zal opzeker niet constant idle zijn. Het voordeel is dat ik verder geen aparte hardware nodig heb om redundante dingen te draaien op oude, slurpende hardware, geen hoge initiele kosten heb voor een veredelde 80586 (Soekris

), en m'n laptop en werkstationen kunnen 's nachts allemaal uit als ik FreeNX goed aan de praat heb. Dat het onderhoud lastiger is neem ik op de koop toe. Of elke avond even de Goden aanbidden. YMMV!
Enige waar ik nog iets op moet gaan vinden is mirroring van de fileserver. Af en toe een backup van de meest belangrijke bestanden lijkt me nuttig, en ik heb daarvoor 2 * 320 GB (294 GB) PATA HDDs beschikbaar. Maar daar heb ik nog niet veel over nagedacht. Eerst dit 'ns!