DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:
  • 61.276 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 15:06
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 04:46:
[...]

Ik heb alleen ervaring met Silicon Image 3114 en 3132, beide werken prima.

Reboots lijken me onwaarschijnlijk. Krijg je geen kernel panic met een automatische reboot na 15 seconden? Zo ja, maak snel een foto van de foutmelding dan heb je wat om mee te werken. Verder ben ik benieuwd of je de controller puur als IDE controller gebruikt of als RAID controller. Met dat laatste bedoel ik dus dat je in de BIOS Setup een array hebt aangemaakt, oftewel firmware/driver/fake RAID.
[...]
Hij geeft geen kernel panic aan. ik krijg de melding dat er een interrupt storm is op irq 16 (weet niet hoe ik moet checken welk device dit veroorzaakt), vervolgens throttled ie down op dat interrupt, wil een dump doen en reboot vervolgens.

ik vond dit linkje op het freenas forum die hetzelfde probleem beschrijft.

wbt de controller config, ik gebruik hem als IDE controller en heb geen array opgezet, er hangt ook maar 1 schijf aan, gloednieuwe 500gb samsung. Momenteel ben ik bezig om de data er weer af te trekken (rond de 200gb) maar dat duurt al sinds gister en heb al ettelijke reboots gehad. Als hij leeg is dan hang ik hem in een windows systeem om te checken dat de schijf daadwerkelijk ok is maar ik denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan aan de drivers liggen ja. Overigens is Søren Smidt (de dev die de drivers voor controllers schrijft) allerminst positief over deze chip. Bij een post van iemand waarbij hij zegt dat hij die controller heeft reageert hij met "my condolences". :+

Je zou nog wel kunnen checken of het apparaat misschien een IRQ deelt met een ander apparaat, sommige slecht geschreven chips kunnen slecht omgaan met IRQ sharing. Een andere mogelijkheid is dat het aan de drivers ligt en je het apparaat dus niet stabiel kunt gebruiken onder BSD/FreeNAS. Maar het lijkt me dat iig sommige gebruikers hem zonder problemen gebruiken anders zou de driver nooit geaccepteerd geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 10:09:
Kan aan de drivers liggen ja. Overigens is Søren Smidt (de dev die de drivers voor controllers schrijft) allerminst positief over deze chip. Bij een post van iemand waarbij hij zegt dat hij die controller heeft reageert hij met "my condolences". :+

Je zou nog wel kunnen checken of het apparaat misschien een IRQ deelt met een ander apparaat, sommige slecht geschreven chips kunnen slecht omgaan met IRQ sharing. Een andere mogelijkheid is dat het aan de drivers ligt en je het apparaat dus niet stabiel kunt gebruiken onder BSD/FreeNAS. Maar het lijkt me dat iig sommige gebruikers hem zonder problemen gebruiken anders zou de driver nooit geaccepteerd geweest zijn.
Helaas, ik heb de hardware page gevonden (had hem eerst moeten checken)
linkje

Er staat voor de sil 3112 'failed' met een warning. het is dus inderdaad een bekend fenomeen.
Ik probeer mn vrouw te overtuigen dat we maar de promise sata300 tx4 moeten aanschaffen aangezien ik nu ff niet een nieuw mobo/proc/geheugen kan nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geom_raid5 expansion is nog niet voldoende getest. Mocht je ze willen 'toevoegen' heb je daarom een backup nodig. Mocht je dat hebben zou het wel een mooie 'echte' testcase zijn voor mijn expansion script. :P
Ik ga proberen de bestaande data te backuppen op 2 IDE schijven + een paar usb schijven.
Als dat gelukt is wil ik jouw expansion script wel testen en zal ik de resultaten hier posten.
Ik heb helaas geen tijd om hier dagelijks aan te werken, dus kan ik niet vertellen hoe lang alles gaat duren.
Waarom gebruik je die Highpoint kaart niet als RAID-controller? Zijn zelfs officiele drivers voor voor FreeBSD dacht ik. T'is een Hardware Assisted controller die vrij aardige performance zou kunnen halen.
Kan ik dan 1 raid5 array van hardware- en software raid maken?
Of is het beter om 1 software raid5 en 1 hardware raid5 te hebben?
Je kunt trouwens wel een 400GB disk disk partitioneren en 10GB als boot/systeem disk gebruiken, en de resterende ruimte in RAID0 gooien met een andere disk. Dat is de flexibiliteit die je hebt met software RAID. :)
Ok, ga ik proberen.

Dit wordt mijn missie:
- backup maken van instellingen van Freenas
- 120GB eruit
- cd-rom erin
- Freenas opnieuw installeren op de 400GB
- cd-rom eruit
- andere 400GB erin
- restore instellingen van freenas
- de 2 IDE in raid0 plaatsen

- bestaande data backuppen op de Raid0 array en usb schijven
- 5 Samsung SATA + raid controller bestellen + inbouwen
- Enlightenment lief aan kijken voor haar expansion script en eventueel hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokidrink schreef op zondag 08 juli 2007 @ 10:50:
Er staat voor de sil 3112 'failed' met een warning. het is dus inderdaad een bekend fenomeen.
Oke, mja sucks.
Ik probeer mn vrouw te overtuigen dat we maar de promise sata300 tx4 moeten aanschaffen aangezien ik nu ff niet een nieuw mobo/proc/geheugen kan nemen
Heeft je moederbord PCI-express x1 slots? Zo ja, kun je beter voor een kaartje met die interface gaan. Zoals eentje met JMicron JMB363 chip, die werken uitstekend onder BSD en dus ook FreeNAS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 11:41:
[...]

Oke, mja sucks.

[...]

Heeft je moederbord PCI-express x1 slots? Zo ja, kun je beter voor een kaartje met die interface gaan. Zoals eentje met JMicron JMB363 chip, die werken uitstekend onder BSD en dus ook FreeNAS. :)
Nee, het is al een ouder bordje. we hebben besloten om de schijf in mijn windows server te hangen. In december ga ik een nieuw moederbord/cpu/mem kopen en dan doen we het in een keer goed. Tot die tijd blijft de nas server met PATA schijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Allemaal,

Ik heb vandaag een P4 HP DC7100 getest met FREENAS en dat werkt als een zonnetje. Ik zou echter graag een Raid5 systeem willen samenstellen, gebruik makend van de softraid functionaliteit van FREENAS.

Helaas is het zo dat de HP voor geen meter is uit te breiden en zoek ik dus naar een prijsbewust alternatief.

Wat ik zoek is een moederbord met minimaal 4 SATA poorten en onboard lan (gigabit?) + een PCI (x?) slot voor eventueele uitbreidingen. Dit moederbord dient zo klein mogelijk te zijn maar vooral ook ENERGIEZUINIG!

Hebben jullie tips voor een klein moederbord + componenten? Eventueel ook voor bijpassende SATA schijven van +/- 160 GB.

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net voorbij 3/4 van de 29 pagina's geraakt - wat een klus!

Ik heb ook nog eens op wat sites gekeken van MB fabrikanten, maar ik kom er niet uit. Ik heb er nou ook niet echt veel kaas van gegeten - socket dit, zus zo...

Wat is het kleinste MB met meer dan 2 sata poorten dat zuinig is en door freenas wordt ondersteund?

Wie licht er een tip van de sluier op?

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:05:
Beste Allemaal,

Ik heb vandaag een P4 HP DC7100 getest met FREENAS en dat werkt als een zonnetje. Ik zou echter graag een Raid5 systeem willen samenstellen, gebruik makend van de softraid functionaliteit van FREENAS.

Helaas is het zo dat de HP voor geen meter is uit te breiden en zoek ik dus naar een prijsbewust alternatief.

Wat ik zoek is een moederbord met minimaal 4 SATA poorten en onboard lan (gigabit?) + een PCI (x?) slot voor eventueele uitbreidingen. Dit moederbord dient zo klein mogelijk te zijn maar vooral ook ENERGIEZUINIG!

Hebben jullie tips voor een klein moederbord + componenten? Eventueel ook voor bijpassende SATA schijven van +/- 160 GB.

Gr,

Richard
Kijk eens naar Abit AN-M2 mobo, 4x SATA2, Gigabit, onboard video, 4 DIMM slots, moderne chipset, 1x PCI-express x16 en 1x PCI-express x1 en (helaas) 2 PCI slots. Bordje rond de 70 euro.

Kan zijn dat gigabit LAN alleen werkt onder FreeBSD-CURRENT en dus nog niet onder FreeNAS, maar dat kun je (tijdelijk) oplossen met een PCI kaartje. Bordje is wel nieuw dus nog weinig over bekend voor combinatie met FreeBSD/FreeNAS. Maar denk wel dat je naar zoiets op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Enlightment,

Dank voor jouw reactie. Ik had al een paar andere MB's gevonden van dat formaat zoals de Asus M2N-MX of de MSI K9aGm2-FIH, beiden kunnen overweg met een Sempron proc en hebben 4 SATA.

Tot op heden is 24x24 bordje het kleinste met 4 SATA poorten, bestaan er nog kleinere? Via's hebben max 2 sata poorten dus die vallen af.

Wat is het continue stroomverbruik van zo'n Abit bordje met een sempron?? processor en 4 samsung 500g schijven? Blijft dat onder de 100W? (natuurlijk met spin down na 10min of zo)

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je met dat bordje + simpele AMD proc + 1 reepje DDR zo rond de 35W zit (minimale load van je voeding). Met 4 schijven erbij wordt dat 35+32 = 67W. Na spindown slechts 1W per schijf. Al met al best energiezuinig. Natuurlijk verbruikt je systeem meer als je hem gebruikt (dus gaat stressen) maar dat is vaak maar even. Energieverbruik in idle modus is dus het belangrijkste. Je kunt trouwens ook een Athlon 64 erin gooien (of zelfs een lage X2, die kosten geen drol meer). Zo'n dualcore is overigens ook erg zuinig, vooral die 65nm modellen (Energy Efficient genoemd).

Let erop dat dit DC verbruik is, en afhankelijk van de efficientie van je voeding dus meer is aan de zijde van het stopcontact.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Enlightment,

Wederom dank!

Dus als ik langzaam aan een configuratie zou samenstellen dan krijg ik het volgende:

MOEDERBORD (+/- 35W)
1) ABIT AN-M2 (73-82 euro)
2) ASUS M2N-MX (49-51 euro)
3) MSI K9AGM2-FIH (63 euro)

GEHEUGEN
1) Kingston DDR PC3200 ram 512mb (26-30 euro)

PROCESSOR
1) AMD Athlon 64 AM2 3500+ 45W (56-65 euro)
2) AMD Sempron 3000+ AM2 35W (32-39 euro)

SCHIJVEN
1) 4 x Samsung spinpoint T166 250GB (59-67 euro)
2) 4 x Samsung spinpoint T166 500GB (95-105 euro)

Zijn er uit bovenstaand lijstje (even zonder voeding) al duidelijke voorkeurskandidaten aan te duiden?

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:14:
Beste Enlightment,

Wederom dank!

Dus als ik langzaam aan een configuratie zou samenstellen dan krijg ik het volgende:

MOEDERBORD (+/- 35W)
1) ABIT AN-M2 (73-82 euro)
2) ASUS M2N-MX (49-51 euro)
3) MSI K9AGM2-FIH (63 euro)

GEHEUGEN
1) Kingston DDR PC3200 ram 512mb (26-30 euro)

PROCESSOR
1) AMD Athlon 64 AM2 3500+ 45W (56-65 euro)
2) AMD Sempron 3000+ AM2 35W (32-39 euro)

SCHIJVEN
1) 4 x Samsung spinpoint T166 250GB (59-67 euro)
2) 4 x Samsung spinpoint T166 500GB (95-105 euro)

Zijn er uit bovenstaand lijstje (even zonder voeding) al duidelijke voorkeurskandidaten aan te duiden?

Gr,

Richard
De Abit AN-M2 is een leuk board. Is alleen EOL. Deze word vervangen door de AN-M2HD. De MSI K9AGM2-FIH zou ik niet nemen. ATI support is nog niet goed in Freenas.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
En het geheugen gaat ook niet werken. AM2 = ddr2 geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het hele topic doorgespit te hebben ben ik om. Ga me ook storten op freenas. Alleen wil ik ook nog graag sabnzb draaien op het servertje. Weet iemand of dit mogelijk is ?
Ow ja Enlightenment zou ik gebruik mogen maken van je handleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

De AN-M2 lijkt nog leverbaar en heeft iets minder poespas dan de HD versie. Echter de Asus M2N-MX heeft zo op het eerste zicht mijn voorkeur tegenover de AN-M2 van Abit.

Even de verschillen (eerst Abit dan Asus)

Chipset nForce630 / nForce430 > niet belangrijk
RAM slots 8x / 4x > 4x zou voldoende moeten zijn
Sound 7.1 / 5.1 > liever minder dan meer
Grafisch Geforce 7025 / 6100 > who cares - no ATI
USB 12 / 10 > daar heb je hubs voor
Prijs 73 / 55 euro.......

Ik zal nu verder moeten onderzoeken welke proc hier het beste op past, wat de kleinste en zuinigste voeding is die dit trekt en niet onbelangrijk of de onboard NIC wordt ondersteund.

Zijn er trouwens nog nadelen om 4 250g schijven te gebruiken ipv 500g?

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de geheugen tip. Ik wou gewoon ook even een prijsindicatie hebben.

Kingston KVR533D2E4/512, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz
Prijs 23,45

Is dit wat voor een processor?

AMD Sempron 64, 3200+, Socket AM2, Boxed
Prijs 30,54

Gr,

Richard

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:13:
Thanks!

De AN-M2 lijkt nog leverbaar en heeft iets minder poespas dan de HD versie. Echter de Asus M2N-MX heeft zo op het eerste zicht mijn voorkeur tegenover de AN-M2 van Abit.

Even de verschillen (eerst Abit dan Asus)

RAM slots 8x / 4x > 4x zou voldoende moeten zijn
Sound 7.1 / 5.1 > liever minder dan meer
Grafisch Geforce 7025 / 6100 > who cares - no ATI
USB 12 / 10 > daar heb je hubs voor
Prijs 73 / 55 euro.......

Ik zal nu verder moeten onderzoeken welke proc hier het beste op past, wat de kleinste en zuinigste voeding is die dit trekt en niet onbelangrijk of de onboard NIC wordt ondersteund.

Gr,

Richard
Probeer qua voeding ook een 80plus voeding te nemen. Die is nl. +/- 80% efficiency wat ook scheelt met verbruik.

Ik heb zelf een Asus A8N-VM CSM in gebruik met een 6150 chipset. Ik had problemen met nvidia netwerk driver. Ik kreeg timeouts bij een wat zwaardere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:17:
De Abit AN-M2 is een leuk board. Is alleen EOL. Deze word vervangen door de AN-M2HD. De MSI K9AGM2-FIH zou ik niet nemen. ATI support is nog niet goed in Freenas.
Hoezo EOL? Hij staat gewoon nog op de site van Abit:
http://www.abit.com.tw/pa...AN-M2&fMTYPE=Socket%20AM2
Hij is ook nog prima leverbaar, dus hoe kom je erbij dat hij EOL is?
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:05:
Ow ja Enlightenment zou ik gebruik mogen maken van je handleiding ?
Welke handleiding? O-)
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:13:
Thanks!
Moderne chipset lijkt me juist de voorkeur hebben. Die Asus M2N-MX heeft trouwens een niet-ondersteunde PHY:
NVIDIA MCP61P built-in Gigabit MAC with external Attansic PHY

Dus daarvan gaat je LAN niet werken. Van de Abit AN-M2 heb ik het niet kunnen vinden in de specs, en google ook niet. Gebruikelijk is echter een Marvell PHY.
Voeding: CoolerMaster iGreen 430W ofzo? Is goeie voeding.
Onboard NIC heb je of moderne FreeNAS voor nodig of een kernel module (nfe driver), die kan ik wel voor je compileren. Dan werken vrijwel alle nVidia NICs met Marvell/Vitesse PHY.

Qua processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE voor 59 euro lijkt me interessanter. :)
Is wel tray (zonder koeler), maar je kunt ook de Boxed X2 3600+ EE nemen die is gelijkgeprijst.
Ik zou niet weten waarom je 250GB disks zou willen kopen. Ze zijn klein, beperken je flexibiliteit (je kunt maar beperkt aantal schijven hebben) en zijn denk ik ook relatief duurder dan 500GB schijven. Laat ik het zo stellen: waarom zou je géén 500GB schijven nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had toch een mini how-to gemaakt voor software raid icm freenas of vergis ik me nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:58:
[...]

Sorrie, ik ben in de war met de AN-M2S, en er zit idd een marvell phy op.

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 09-07-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:10:
[...]

Je had toch een mini how-to gemaakt voor software raid icm freenas of vergis ik me nu ?
Waar lees je dat precies? Gaat het niet om geom_raid5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:58:
[...]

[...]

Welke handleiding? O-)

[...]

Moderne chipset lijkt me juist de voorkeur hebben. Die Asus M2N-MX heeft trouwens een niet-ondersteunde PHY:
NVIDIA MCP61P built-in Gigabit MAC with external Attansic PHY

Dus daarvan gaat je LAN niet werken. Van de Abit AN-M2 heb ik het niet kunnen vinden in de specs, en google ook niet. Gebruikelijk is echter een Marvell PHY.

[...]

Voeding: CoolerMaster iGreen 430W ofzo? Is goeie voeding.
Onboard NIC heb je of moderne FreeNAS voor nodig of een kernel module (nfe driver), die kan ik wel voor je compileren. Dan werken vrijwel alle nVidia NICs met Marvell/Vitesse PHY.

Qua processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE voor 59 euro lijkt me interessanter. :)
Is wel tray (zonder koeler), maar je kunt ook de Boxed X2 3600+ EE nemen die is gelijkgeprijst.

[...]

Ik zou niet weten waarom je 250GB disks zou willen kopen. Ze zijn klein, beperken je flexibiliteit (je kunt maar beperkt aantal schijven hebben) en zijn denk ik ook relatief duurder dan 500GB schijven. Laat ik het zo stellen: waarom zou je géén 500GB schijven nemen?
Wauw, wat een feedback :)

De schijven, 250 x 4 =1tb - 1 schijf verlies is 750gb. Meer dan zat voor mij. Prijzen van de samsung T166 liggen op 60% van de 500g variant dus dan spaar ik toch mooi een paar knikkers uit.

De processor tip is een goeie!

De voeding zal ik nog wat naslagwerk verrichten maar Enermax lijkt idd goede kandidaten te kunnen leveren.

Indien de onboard nic een probleem vormt kan ik altijd nog een intel gigabit kaartje gebruiken toch?

De chipset dacht ik eerst dat het de grafische chipset was (zie je wel geen kaas :P )...toch belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops - coolermaster ipv enermax....

We komen er wel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de behuizing maak ik wel wat moois, daar heb ik gelukkig wel kaas van gegeten:
http://www.hexateq-av.com

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:05:
De schijven, 250 x 4 =1tb - 1 schijf verlies is 750gb. Meer dan zat voor mij. Prijzen van de samsung T166 liggen op 60% van de 500g variant dus dan spaar ik toch mooi een paar knikkers uit.
Hm even rekenen:

T166 250GB = 60 euro per stuk
T166 500GB = 96 euro per stuk

4x 250GB = 750GB bruikbaar voor 240 euro
3x 500GB = 1000GB bruikbaar voor 288 euro
of:
2x 500GB = 500GB bruikbaar voor 192 euro

Punt is dat je met 500GB schijven nog fijn kunt uitbreiden, later wil je echt geen - dan dure - 250GB schijven kopen om uit te breiden. Bovendoen hoe minder schijven des te energiezuiniger. :)
Indien de onboard nic een probleem vormt kan ik altijd nog een intel gigabit kaartje gebruiken toch?
Sure, Intel PRO/1000 PT is een goeie, loopt op PCI-express en prima betaalbaar (33 euro ofzo). Maar als dat ene Abit mobo wel werkende onboard gigabit heeft, waarom die dan niet nemen? Is een mooi bordje vind ik zelf.
De chipset dacht ik eerst dat het de grafische chipset was (zie je wel geen kaas :P )...toch belangrijk!
Het is inderdaad een chipset met IGP (onboard video zeg maar). Met de nieuwste chipset. In de toekomst kun je er nog een goedkope workstation ofzo van maken. Zeker met een dualcore proc. is het allemaal wat toekomstbestendiger - lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enlightment,

Ik denk dat ik jouw wijze raad maar eens ga opvolgen!

Zijn er nog nadelen in een raid5 voor 3 ipv 4 schijven?

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minder beschikbare ruimte? :)
En lagere performance, maar dat zal wel voldoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja minder ruimte, dan hebben we het over 3*500 of 4*250.....

Enig idee van het energieverbruik en sustained throughput dat ik van deze set mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100MB/s moet je toch wel kunnen halen, meer dan gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08
Bij raid5 "verlies" je een schijf aan pariteit, dus bij 3 praat je over 33% verlies, bij 4 over 25%, bij 5 over 20% en zo voort.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:04:
[...]

Waar lees je dat precies? Gaat het niet om geom_raid5?
Inderdaad het gaat om geom_raid5. Zometeen ff 5 samsung HD'tjes bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

squaddie schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:03:
Bij raid5 "verlies" je een schijf aan pariteit, dus bij 3 praat je over 33% verlies, bij 4 over 25%, bij 5 over 20% en zo voort.
Qua ruimte wel, qua read-performance kun je theoretisch alle schijven benutten. Alhoewel je in de praktijk nooit alle potentie vervult die RAID je kan bieden.
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:11:
Inderdaad het gaat om geom_raid5. Zometeen ff 5 samsung HD'tjes bestellen :)
Ik ben wel bezig met een Zelfbouw NAS artikel, als je dat bedoelde. En ook over geom_raid5. Beide hebben helaas vertraging opgelopen, omdat ik de benchmarks nog beter wilde doen. Nieuwe hardware komt daarom binnenkort binnen (deze week) en hopelijk kan ik de artikelen binnen afzienbare tijd afwerken. Of bedoelde je toch wat anders? Als je ergens vragen over hebt help ik je graag hoor. Hier of via PM/mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 04:41:
[...]

Om 8 SATA-schijven aan te sluiten heb je ook 8x onboard SATA nodig. Een moederbord vinden met die mogelijkheid kan best moeilijk zijn. Of je komt bij peperdure workstation of serverborden, of je hebt geluk en vindt een relatief goedkoop bordje met deze mogelijkheden. Als je nou 6 SATA aansluitingen zou willen, ben je met een nForce5 bordje al klaar. Dat is namelijk vrij makkelijk te realiseren. Overige schijven kun je eventueel via een PCIe-kaartje aansluiten, of via Parallel ATA. Dat laatste betekent dus dat je een paar PATA schijven ipv SATA moet kopen.

Wil je echt goedkoop, dan neem je 4 PATA schijven en 4 SATA schijven, dan heb je slechts een goedkoop bordje nodig en 4x SATA hebben zelfs die budgetkrengen al. Hoe denk je over deze twee mogelijkheden?

[...]

Welke heb je op het oog?
Ik dacht aan de Samsung Spinpoint T166 500 Gb SATA2.

Voor het mobo zat ik te denken aan de Gigabyte GA-M61PM-S2. Die heeft 4 SATA2 aansluitingen een PCI-e 16x, PCI-e 1x en 2 PCi sloten. Weet niet of ik nog een videokkartjes nodig heb dan, maar heb nog een simple PCI kaartje liggen :) . De andere 4 hd's wil ik dan wel aansluiten via een PCI-e SATA2 kaartje. Voor het systeem heb ik nog een ouwe 2Gb (Quantum Conner) schijf of eentje van 20 Gb (MAxtor) liggen.

Voor geheugen dacht ik 2 reepjes DDR2 512 Mb (Kingston DDR2-800 dualchannel kit 2x 512 Mb PC-6400). Als processor had ik in gedachten de boxed versie AMD Athlon 64 X2 3800+ of de nieuwe AMD Athlon 64 X2 BE-2300 :) . Scheelt maar een beetje in prijs als ik het goed heb.

De voeding een Cooler Master iGreen Power 430W of de Antec EarthWatts 430W.

Welk PCI-e kaartje voor de andere 4 schijven en een geschikt kastje moet ik nog bekijken. Als je een tip hebt is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB boot is bugged in FreeBSD, helaas. Soms werkt het, soms ook niet. Puur een bug in de bootloader. Je kunt trouwens wel een 400GB disk disk partitioneren en 10GB als boot/systeem disk gebruiken, en de resterende ruimte in RAID0 gooien met een andere disk. Dat is de flexibiliteit die je hebt met software RAID. :)
Ik heb nu 3 partities op de volgende manier gemaakt:
- Freenas opnieuw geïnstalleerd (optie2 (boot/data)
- HD in een xp systeem gehangen
- 2e partitie verwijdert met systeembeheer
- 2 Nieuwe partities gemaakt (geen drive letter toegekend en niet geformateerd)
- HD weer in nas teruggezet
- Nieuwe partities geformateerd via de command line (newfs -O 2 -U -m 8 -o space ad0s2 en hetzelfde met ad0s3

ad0s1 = boot (32MB)
ad0s2 = data (484MB)
ad0s3 = Resterende ruimte die ik met ad1 in Raid0 wil gooien (360GB)

De partities werken goed met UFS.
Als ik ad0 en ad1 formateer in software raid, zie ik dat staan bij - Disks: Management.
Ook kan ik ze toevoegen bij - Disks: Geom Stripe: RAID
Maar zodra ik de Raid0 probeer te mounten, krijg een een error.

Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om de 2 IDE schijven in Raid0 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein vraagje:

Stel je wilt een RAID-array met vier schijven maken. Moet je dan meteen extra schijven aankopen om hetzelfde type schijf te hebben als er een uitvalt, of is enkel de grootte van de schijf belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:43:
Even een klein vraagje:

Stel je wilt een RAID-array met vier schijven maken. Moet je dan meteen extra schijven aankopen om hetzelfde type schijf te hebben als er een uitvalt, of is enkel de grootte van de schijf belangrijk?
Nieuwe schijven van hetzelfde merk/type is leuk, maar niet noodzakelijk. Zelfs in servers kom je vaak schijven van verschillende merken tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 11-07-2007 14:35 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:44:
Ik dacht aan de Samsung Spinpoint T166 500 Gb SATA2.
Zijn mooie schijfjes ja. Weet dat Samsung de nieuwe F1-serie volgende maand gaat leveren en daarbij ook de T166 500GB vervangt. Maar grote verschillen zal het je niet brengen denk ik.
Voor het mobo zat ik te denken aan de Gigabyte GA-M61PM-S2. Die heeft 4 SATA2 aansluitingen een PCI-e 16x, PCI-e 1x en 2 PCi sloten. Weet niet of ik nog een videokkartjes nodig heb dan, maar heb nog een simple PCI kaartje liggen :) . De andere 4 hd's wil ik dan wel aansluiten via een PCI-e SATA2 kaartje.
Even opgezocht en het mobo gebruikt een RTL8211 MAC+PHY, en die zou door de nieuwe nfe driver ondersteund moeten worden. Die driver zit mogelijk nog niet in FreeNAS (iig niet de stable versie). Kun je via een kernel module wel inladen. Verder wel aardig bordje. Er zijn wel nieuwe borden die 6x SATA (nForce 5-series) hebben maar geen micro-ATX voor zover ik weet.
Welk PCI-e kaartje voor de andere 4 schijven en een geschikt kastje moet ik nog bekijken. Als je een tip hebt is altijd welkom.
Highpoint RocketRAID 23xx series zou je eens kunnen bekijken, maar die zijn prijzig. Verder heb ik twee PCIe x1 kaartjes getest die 2 SATA poorten hebben:
Delock-kaartje met Silicon Image 3132 chipset (2x SATA)
Delock-kaartje met JMicron JMB-363 (2x SATA + 1x PATA)

Beide werken prima, mits je ze als IDE controller gebruikt (dus geen firmware RAID). Vooral JMicron JMB-363 werkt lekker onder BSD qua latencies lager dan Silicon Image. Je kunt ook twee kaartjes hiervan gebruiken, dat heb ik nu zelf ook. Een zou je in je PCIe x1 slot kunnen doen en de ander in je PCIe x16 slot. Kaartjes kocht ik voor iets van 14 euro, maar dat is via groothandel.

Via DM wees iemand me ook op deze controller:
pricewatch: Supermicro AOC-SAT2-MV8 (8x SATA300, PCI-X64/133, LP)

Helaas wel PCI-X en dus geen PCI-express. Dat is een groot nadeel als je RAID5 gaat draaien, maar mogelijk behaal je wel voldoende snelheid voor gigabit. In mijn server waar ik 4x onboard SATA en 4x SATA via PCI gebruikte heb ik twee PCI-express x1 kaartjes erin gezet zodat ik geen PCI meer gebruikte. Mijn raw I/O snelheid is (met 8 disks) van 159MB/s naar 230MB/s gegaan, en met read-ahead ligt dat nog hoger. Maarja beide zijn hoger dan gigabit. Schrijven is overigens een ander verhaal! Schrijven in RAID5 kan 2-phase requests veroorzaken en dan speelt latency van b.v. PCI weer een grotere rol. Bovendien moet je weten dat PCI ook CPU-cycles slurpt, een PCI bus vol krijgen kan 25% van je CPU-cycles opslurpen. PCI-express is veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:43:
Even een klein vraagje:

Enkel de grootte. Maar let op, je nieuwe schijf mag geen ene sector (512 bytes) kleiner zijn dan je oude schijf! Dus het kan prima zijn dat een 500GB schijf van een ander merk net 20MB kleiner is, en dan kun je hem niet vervangen! Dat is soms best lastig. Zorg dus dat je de exacte mediasize in bytes weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:40:
[...]

Enkel de grootte. Maar let op, je nieuwe schijf mag geen ene sector (512 bytes) kleiner zijn dan je oude schijf! Dus het kan prima zijn dat een 500GB schijf van een ander merk net 20MB kleiner is, en dan kun je hem niet vervangen! Dat is soms best lastig. Zorg dus dat je de exacte mediasize in bytes weet.
maar groter mag wel veronderstel ik. Dat is dan wel zonde van de ruimte, maar wat kost een Gb nog binnen drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groter mag altijd :)

Newsflash: de SuperMicro 8-poorts SATA controller in mijn vorige post wordt ondersteund door FreeBSD 6.2 en 7-CURRENT en dus ook door FreeNAS. Nadeel is dat hij geen PCI-express interface heeft maar het oude PCI. Super performance kun je dus niet verwachten, maar voor de prijs wel een leuk kaartje.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik ben om, met dank aan Enlightment!

Be Quiet BQT-P6-PRO-43 Dark Power Pro (1x)
Samsung Spinpoint T166, 320 GB (3x)
Abit AN-M2 (1x)
AMD Athlon 64 X2, 3600+ (65w) Boxed (1x)
Kingston 1024 MB, DDR2, PC6400 ("2 dual channel" modules van 512)
Arctic Freezer 64 Pro (1x)
Arctic Fan 8, 80 x 80 x 38,5 mm (6x)
OEM Serial ATA Data Kabel (3x)

De 320 gig schijven waren de beste "bang for buck" en dan heb ik in raid 5 toch 640gig ter beschikking. Ik schat mijn totale data behoefte op totaal 200gig en dat is veel...dus met 640 moet ik toch wel even vooruit kunnen..

De proc is boxed maar toch maar voor de zekerheid een extra proc koeler aangeschaft. De extra fans heb ik aangeschaft omdat ik daar graag wat mee wil experimenteren.

De behuizing gaat iets heel speciaals en onconventioneels worden! De BeQuit voeding is modulair dus geen kabelwirwar en is ook redelijk efficient.

Ik hoop dat de onboard nic gaat werken, zo niet komen we daar ook wel weer uit. Nu alleen nog maar wachten totdat alles binnenkomt en dan kunnen we een degelijke behuizing ontwerpen.

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arctic Fans zijn supergoed, weet alleen dat je ze alleen voor outtake kunt gebruiken. Dus je kunt ze niet voorin je kast monteren om lucht de kast in te blazen. Dat komt door het design die geluid minimaliseert. Toch een aardige hoeveelheid luchtverplaatsing voor een vrijwel stille fan.

Ik ben benieuwd naar je behuizing. :P
Abit AN-M2 heeft mogelijk al wat SATA kabels, check ook of je voeding genoeg Serial ATA stroomkabels heeft, anders heb je ook een Molex -> SATA stroomverloopkabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De powersupply heeft voor zover ik begrepen heb sata power supply kabels bijgesloten dus dat zal wel lukken.

Ik hoop dat alles snel binnen is dan kan ik alles uitmeten en daar een mooie koele en stille kast voor ontwerpen.

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enlightment,

Kan je dat eens verder toelichten - dat ze alleen voor outtake te gebruiken zijn? Ik heb op hun site gekeken en ik zie daar zo 123 niets over vermeld.

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:56:
Enlightment,

Kan je dat eens verder toelichten - dat ze alleen voor outtake te gebruiken zijn? Ik heb op hun site gekeken en ik zie daar zo 123 niets over vermeld.

Gr,

Richard
Enlightenment bedoeld dat je een normale fans aan twee kanten kan monteren. D.w.z. je hebt aan beide kanten montagegaten zitten. Bij de fans van Arctic kan je ze maar aan een kant montereren, dus ben je afhankelijk van de draai richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank!

Enlightenment, excuses voor de naamsverwarring...

Gr,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blij dit topic gevonden te hebben en medestanders te zien voor een fatsoenlijke oplossing voor thuis. Kan ik eindelijk die Synology, Freecoms, Unslung en Linux dozen opruimen en iets degelijkers neerzetten om mijn groeiende honger naar data-opslag te stillen. Ben wel ff de weg kwijt na meer dan 30 pagina's replies lezen :?

Heeft iemand inmiddels een "samenvatting", of het "systeem waar we het to dusver over eens zijn" op een rijtje staan?

groet
Paskal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08
In mijn opinie bestaat er niet zo iets als het systeem, het ligt er maar net aan wat je eisen en budget zijn. De een is op zoek naar een fluisterstil systeem en bij de ander is alleen geinteresseerd in veel opslagcapaciteit, om twee voorbeelden te noemen.

Maar als je iets terugscrolt in dit topic naar het systeem van rkrol dan heb je een prima uitgangspunt om naar eigen smaak aan te passen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

squaddie schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:19:
.... het ligt er maar net aan wat je eisen en budget zijn. ....
Helemaal mee eens natuurlijk. Belangrijkste eisen zijn geluidsvolume, opslagcapaciteit en energiegebruik (al ga ik ook niet een systeem van 1.000en Euro's aanschaffen/bouwen)

Ik ga me verder verdiepen in Richard's (rkol) voorzet.

thkx
Paskal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:55:
Blij dit topic gevonden te hebben en medestanders te zien voor een fatsoenlijke oplossing voor thuis. Kan ik eindelijk die Synology, Freecoms, Unslung en Linux dozen opruimen en iets degelijkers neerzetten om mijn groeiende honger naar data-opslag te stillen. Ben wel ff de weg kwijt na meer dan 30 pagina's replies lezen :?

Heeft iemand inmiddels een "samenvatting", of het "systeem waar we het to dusver over eens zijn" op een rijtje staan?

groet
Paskal
Hier http://gathering.tweakers...message/28051166#28051166 staat mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

offtopic:
GoT beleid
De groeten

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Er zijn een paar basis producten die wel naar voren komen in dit topic:
Dat is een AMD proc (liefst dual core) omdat deze zuiniger is als een Intel
Een moederbord met voldoende uitbreidings mogelijkheden, maar het ligt aan jezelf of je 4x Sata voldoende vind of dat je er graag 6-8 nodig hebt.
Een voeding met hoog rendement. (80+)
En als HD een Samsung T166 500GB omdat deze energie zuinig zijn en voordelig per GB
Bij de moerderbord moet je goed kijken wat voor netwerkkaart onboard zit niet alles werkt goed met FreeNAS. Het mooiste is een Intel netwerk kaart omdat ze minder CPU cycles kost. Al is dat met een dual core niet echt een probleem.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van je zelf of je Gbit netwerk wilt of niet en hoeveel schijven je wilt gebruiken.
Het is bij de keus van de kast nog wel raadzaam om er 1 uit te zoeken die alle harde schijven goed kan koelen.
De grote en kleur mag je helemaal zelf bepalen :) Of natuurlijk overspuiten...

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK dit gaat allemaal helpen. Ik ga puzzelen en laat weten waar ik mee aan de slag ga.
Misschien een stomme vraag.... :)
Wat te doen als je NAS vol is? Nieuwe bouwen en oude backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:18:

Wat te doen als je NAS vol is? Nieuwe bouwen en oude backuppen?
Voordeel van DIY-NAS: extra schijven bjplaatsen, het is prima schaalbaar zoals jij dat wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijplaatsen tot je drive-bays vol zijn... ik dacht aan echt vol... alle bays vol en de disks vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Waarom hoor ik niemand over de Netcell Raid 3 controller. Dit is een 5 poort PCI kaart die een ATA schijf emuleert. Daarom is deze te gebruiken onder elk OS zonder dat er drivers nodig zijn. Ik heb hem nu aangesloten op mijn VIA eden bordje met MS SBS server. Het enige dat ik mis is Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje.vlaam, hoe zit het met performance? Voor een PCI kaart heb je denk ik altijd drivers nodig, tenzij hij via een kabeltje op je onboard PATA controller wordt gekoppeld of iets dergelijks. Verder hebben RAID3-controllers vaak een hogere sectorgrootte (4KB ipv 512 bytes) om 1-phase writes af te dwingen, weet je daar iets over?

@lommie: met geom_raid5 kun je (in de toekomst) expanden en dus schijven erbij plaatsen. Zijn je bays vol dan koop je een grotere kast. :P

Zelf denk ik dat je niet verder dan 12 of 16 disks moet gaan. Voor een kennis van me heb ik een systeem met 14 disks samengesteld icm geom_raid5. Werkt prima, hooguit het probleem dat zijn voeding maar 13 schijven wilt opspinnen ofzo. Maar dat wisten we al en gaan nu een soort electrisch staggered spin-up circuit bouwen/kopen. In de toekomst kunnen er dan nog meer schijven bij. :)

En nog een tipje voor een kast: de 3RSystems R220 "Thomas" heeft plaats voor een 120mm fan aan de voorkant wat dus gelijk al 5 schijven ofzo voldoende kan koelen. En in de 5,25" bays bovenaan kun je van die brackets inbouwen die 2 slots kosten maar waar een 80mm fan in zit en 2 tot 3 schijven gekoeld kan herbergen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:51:
jantje.vlaam, hoe zit het met performance? Voor een PCI kaart heb je denk ik altijd drivers nodig, tenzij hij via een kabeltje op je onboard PATA controller wordt gekoppeld of iets dergelijks. Verder hebben RAID3-controllers vaak een hogere sectorgrootte (4KB ipv 512 bytes) om 1-phase writes af te dwingen, weet je daar iets over?
De kaart emuleert een ATA controller, daarom heb je er geen drivers voor nodig. Sterker nog, er zijn niet eens drivers voor te krijgen. Ik zal de sector gegevens eens uitlezen, wellicht ga ik binnenkort eens rebooten (het is tenslotte een server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

jantje.vlaam schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:23:
[...]

De kaart emuleert een ATA controller, daarom heb je er geen drivers voor nodig. Sterker nog, er zijn niet eens drivers voor te krijgen. Ik zal de sector gegevens eens uitlezen, wellicht ga ik binnenkort eens rebooten (het is tenslotte een server).
Toen ik voor het eerst over die Netcel Syncraid kaart las, was ik zeker enthousiast. Helaas hebben ze hun concept niet echt goed in de markt weten te zetten. Ze zijn dan ook uiteindelijk failliet gegaan waardoor enige support ook gelijk terziele gegaan is (vandaar zeker ook dat er geen driver voor te krijgen zijn ;) )

Dat er geen driver nodig is onder Linux en Freebsd ook een illusie. Voor Linux is er een kernelpatch nodig. Onder Freebsd werkt ie schijnbaar wel maar met nogal slechte performance.

[ Voor 11% gewijzigd door Shuriken op 13-07-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een PATA controller emuleert kan FreeBSD in PIO of UDMA33 modus draaien zonder drivers:
Unknown ATA chipsets are supported in PIO modes, and if the standard bus-
master DMA registers are present and contain valid setup, DMA is also
enabled, although the max mode is limited to UDMA33, as it is not known
what the chipset can do and how to program it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deze server gaat een drietal stroomvreters vervangen. Hij moet zuinig zijn, en tot zeker 2010 meegaan zonder grote vervangingen.

Aangezien ik kosten bespaar ligt het budget rond de 800 EUR.

Oh, en het moet een beetje stil zijn. Geruisloos hoeft niet, maar geen irritant gezoem.

Bovendien zal hij ook GNOME draaien (over FreeNX), en later misschien FreeBSD 7.x + ZFS. Het voordeel is dat ik thin clients ga gebruiken (laptop over WiFi, bijvoorbeeld) terwijl het geheel 24/7 draait doch weinig stroom kost.

Tot nu toe kom ik op het volgende uit:

1 * AMD Athlon 64 3500+ EE 65nm Sockel-AM2 tray, 2.20GHz, 512kB Cache (ADH3500IAA4DE), 43,55 EUR
1 * Scythe Ninja Plus Rev. B (Sockel 478/775/754/939/940/AM2) (SCNJ-1100P), 31,80 EUR
1 * ASRock ALiveNF7G-HDready, GeForce 7050-630 (dual PC2-6400U DDR2), 59,21 EUR
1 * Seasonic SS-301HT 300W ATX, 38,88 EUR
1 * Aeneon DIMM 1024MB PC2-5300U CL5 (DDR2-667) (AET760UD00-30D), 34,42 EUR
4 * Samsung SpinPoint T166 500GB SATA II (HD501LJ), 354 EUR (4* 88,50)
1 * FreeBSD 6.2, 0 EUR

Totaal: 561,86 EUR + S&H :9

Wat voor behuizing raden jullie mij aan? Ik wil graag hotswap + HDDs aan de voorkant, en goede koeling. Ik heb nog budget over dus het mag wat kosten. Probleem is dat ik geen compatibel behuizing kan vinden. Ik vond het al te mooi om waar te zijn O-)

Zie ik nog iets over het hoofd?

edit:
Zoiets als ENlight EN8950atx 460w black zit ik aan te denken qua case; deze heeft 4 extern 5,25" hotswap en gaat volgens T.net Pricewatch voor rond de 200 weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 14-07-2007 16:22 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso dualcore, heb je voor nog 2 tientjes meer. En die Scythe Ninja snap ik ook niet helemaal. Neem of de boxed koeler of een Arctic Silencer 64 Ultra of Arctic Alpine 64, stukken goedkoper en koelt prima. Echt zonde van je geld om een koeler van 32 euro te kopen voor een processor die 6W idle doet.

ASRock bordje heb ik mn twijfels bij, is Abit AN-M2 niks voor je? Qua voeding kun je ook een goedkopere Huntkey Greenstar 450W nemen die active PFC + high efficient is en veel beschermingopties heeft. Geheugen liever 2 reepjes zodat je dual channel hebt en meer geheugen is altijd goed. :) Bovendien gaan de prijzen weer stijgen dus snel een reepje extra is niks mis mee.

Verder noem je FreeBSD 6.2, maar je zegt dat je FreeNX wilt draaien? Waarom niet gewoon FreeBSD icm geom_raid5? Gigantisch veel sneller dan ZFS. Behuizing weet ik niet zo. Maar een behuizing van rond de 200 euro niet een beetje zonde?

Waarom geen 3RSystems R220 "Thomas" voor 35 euro welke goede koelingsmogelijkheden heeft alleen dat je je schroevendraaier moet pakken als je na 2 jaar een keer een foute schijf moet vervangen? Is die 5 minuten werk je 100 euro extra waard? Tis maar een overweging natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:43:
Sowieso dualcore, heb je voor nog 2 tientjes meer. En die Scythe Ninja snap ik ook niet helemaal. Neem of de boxed koeler of een Arctic Silencer 64 Ultra of Arctic Alpine 64, stukken goedkoper en koelt prima. Echt zonde van je geld om een koeler van 32 euro te kopen voor een processor die 6W idle doet.

ASRock bordje heb ik mn twijfels bij, is Abit AN-M2 niks voor je? Qua voeding kun je ook een goedkopere Huntkey Greenstar 450W nemen die active PFC + high efficient is en veel beschermingopties heeft. Geheugen liever 2 reepjes zodat je dual channel hebt en meer geheugen is altijd goed. :) Bovendien gaan de prijzen weer stijgen dus snel een reepje extra is niks mis mee.

Verder noem je FreeBSD 6.2, maar je zegt dat je FreeNX wilt draaien? Waarom niet gewoon FreeBSD icm geom_raid5? Gigantisch veel sneller dan ZFS. Behuizing weet ik niet zo. Maar een behuizing van rond de 200 euro niet een beetje zonde?

Waarom geen 3RSystems R220 "Thomas" voor 35 euro welke goede koelingsmogelijkheden heeft alleen dat je je schroevendraaier moet pakken als je na 2 jaar een keer een foute schijf moet vervangen? Is die 5 minuten werk je 100 euro extra waard? Tis maar een overweging natuurlijk. :)
Enlightenment, dankjewel voor je advies!

Dual core & 90 nm dan, en een Arctic Alpine 64.

Welke van deze 2 raad je me aan?
AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF 90nm Sockel-AM2 boxed, 2x 2.00GHz, 2x 512kB Cache (ADD3800CUBOX)
AMD Athlon 64 X2 3800+ EE 90nm Sockel-AM2 boxed, 2x 2.00GHz, 2x 512kB Cache (ADO3800CUBOX/ADO3800CZBOX)
Ik neig naar de 3800+ EE SFF omdat die TDP van 35W heeft, terwijl die andere TDP van 65W heeft, terwijl het prijsverschil pak 'm beet een EUR is. Non-boxed kon ik via die website even niet vinden, maar als die ook verkocht wordt, neem ik die uiteraard.

Asrock had ik gekozen omdat die makkelijk te overklokken is, terwijl die ook goedkoper is dan die AN-M2, maar dat is niet vreselijk belangrijk.

FreeNX is een soort van terminal service client voor *NIX, geen FS. Ik geloof dat de port nog niet compleet is. Desnoods doneer ik wat geld aan die personen die dat aan het porten zijn. Of ik draai een andere terminal service, of Linux emulatie. Dat probleempje is zeker en vast op te lossen. Het host OS wordt in ieder geval FreeBSD 6.2, geen Linux. >:)

Ik blijf voorlopig bij UFS. ZFS compressie, encryptie, parity/hotswap (self-healing) is allemaal erg interessant. Jammergenoeg is noch het FS noch de port noch FreeBSD 7.0 volwassen terwijl ik dit systeem gisteren nodig had.

Snelheid is voor mij overigens niet enorm belangrijk. Ik ga niet dood van een paar MB/sec minder.

De reden dat ik een goede behuizing met hotswap wilde is omdat iemand zonder computerkennis zo min mogelijk de zaak mag beschadigen. Ik zal zelf niet de mogelijkheid hebben deze server open te maken want ik ga over een jaar het huis en land uit. Aan de andere kant woont hier nog een oom van me in de buurt die B) is. Bij anderen is de situatie wellicht anders.

Dan wordt het

1 * AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF 90nm Sockel-AM2 boxed, 2x 2.00GHz, 2x 512kB Cache (ADD3800CUBOX), 62,40 EUR
1 * Arctic Cooling Alpine 64 (Sockel 754/939/940/AM2), 6,95 EUR
1 * ABIT AN-M2, nForce 630a (dual PC2-6400U DDR2), 79 EUR
1 * HuntKey Voeding LW-6450HG 450 Watt , Zilver, 20- En 24-pins, 36,50 EUR
2 * Aeneon DIMM 1024MB PC2-5300U CL5 (DDR2-667) (AET760UD00-30D), 68,84 EUR (2 * 34,42)
4 * Samsung SpinPoint T166 500GB SATA II (HD501LJ), 354 EUR (4 * 88,50)
1 * 3RSYSTEMS R220, 33,19 EUR

Totaal 640,88 EUR

Plus, dan koop ik nog

1 * FreeBSD 6.2 + handbook, 59,95 USD (nog nooit FreeBSD op een productieserver gedraait... :+)

Totaal ~700 EUR + S*H zit ik mooi onder mijn 800 budget :D

Mag ik je nog een vraagje per DM sturen?

edit:
T.net Pricewatch ter vergelijking

1 * AMD Athlon 64 X2 3800+ EE (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W), 59,90 EUR (35W versie niet te vinden)
1 * Arctic Cooling Alpine 64 (Socket 754/939/940), 7 EUR
1 * ABIT AN-M2, GF7025, Socket-AM2, DDR2 , DVI, SATAII, GbLAN, m-ATX, PCI-Ex16, 73,01 EUR
1 * Huntkey LW-6450HG 450W (ATX 2.2), 36,50 EUR
2 * Kingston KVR667D2E5K2/1G (1GB, 2x, 512MB, PC2-5300, ECC, 5), 78 EUR (2 * 39)
4 * Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ), 381,04 EUR (4 * 95,26)
1 * 3R System R220 (ATX, Geen PSU, Zwart), 42,90 EUR

Totaal: 676,40 EUR

Ik zal dus e.e.a. via Duitsland bestellen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 14-07-2007 22:32 . Reden: aangepast op T.net Pricewatch ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag me altijd een DM'etje sturen. :)

Ik zie trouwens geen 35W in de processorlinks die je stuurde? FreeNX ging ik idd vanuit dat het iets als een linux-dist was zoals FreeNAS. :p
ZFS is op het moment niet alleen self-healing maar ook self-corrupting. :+

En oke je hebt goede redenen voor zo'n behuizing dus dan ligt het idd anders. Maar ook met een goedkopere behuizing kun je van die hot-swap dingen gebruiken toch? Ik moet wel zeggen dat ik slechte ervaring heb met die kleine takkefannetjes die daarin zitten. Ze gaan altijd stuk, maken na een tijdje klereveel lawaai en vermijd ik dus altijd. Informeer hiernaar. Als je een goeie kast kunt vinden die zowel goede koeling als goed gebruiksgemak heeft (al zelf een soort hot-swap systeem b.v.) dan is dat een mooie keus voor je denk ik. Ik kan je daar alleen niet in adviseren omdat ik niet zoveel behuizingen ken. Die Thomas leek mij wel aardig omdat het een minitower is, goedkoop en goede koeling biedt. Maar iig voor de schijven onderaan moet je de kast wel open maken, wat voor jouw situatie dan minder handig zou zijn.

Ik moet je er wel op wijzen dat het Abit AN-M2 bordje of een kernel patch nodig heeft voor je onboard gigabit, of dat je 7-CURRENT moet draaien. Dat eerste is misschien beter. :)

edit: ik zie FreeNX wel in de portstree staan: /usr/ports/net/freenx. Versie 0.44 is dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:05:
Je mag me altijd een DM'etje sturen. :)

Ik zie trouwens geen 35W in de processorlinks die je stuurde? FreeNX ging ik idd vanuit dat het iets als een linux-dist was zoals FreeNAS. :p
ZFS is op het moment niet alleen self-healing maar ook self-corrupting. :+

En oke je hebt goede redenen voor zo'n behuizing dus dan ligt het idd anders. Maar ook met een goedkopere behuizing kun je van die hot-swap dingen gebruiken toch? Ik moet wel zeggen dat ik slechte ervaring heb met die kleine takkefannetjes die daarin zitten. Ze gaan altijd stuk, maken na een tijdje klereveel lawaai en vermijd ik dus altijd. Informeer hiernaar. Als je een goeie kast kunt vinden die zowel goede koeling als goed gebruiksgemak heeft (al zelf een soort hot-swap systeem b.v.) dan is dat een mooie keus voor je denk ik. Ik kan je daar alleen niet in adviseren omdat ik niet zoveel behuizingen ken. Die Thomas leek mij wel aardig omdat het een minitower is, goedkoop en goede koeling biedt. Maar iig voor de schijven onderaan moet je de kast wel open maken, wat voor jouw situatie dan minder handig zou zijn.

Ik moet je er wel op wijzen dat het Abit AN-M2 bordje of een kernel patch nodig heeft voor je onboard gigabit, of dat je 7-CURRENT moet draaien. Dat eerste is misschien beter. :)

edit: ik zie FreeNX wel in de portstree staan: /usr/ports/net/freenx. Versie 0.44 is dat.
Okay :)

Wikipedia: List_of_AMD_Athlon_64_microprocessors :: "Windsor" (Energy Efficient Small Form Factor, F2, 90 nm). Het nadeel is dat deze moeilijk is over te clocken, maar dat is voor mij geen probleem. Low-power is veel belangrijker voor mij. Met name omdat ik op dit moment 3 oude UNIX servers gebruik als redundante fileservers. Deze investering verdient zich dus al gauw terug (in zo'n 2 a 3 jaar) + hogere kwaliteit dan wat ik nu heb.

FreeNX 0.44 is in ieder geval wat en ik las elders dat 0.6 geport wordt. Het nadeel van 0.44 is dat die session resuming niet goed ondersteunt. Praktisch gezien kun je maar 1x resumen. Ik was blij dat ik enkele weken succesvol naar 0.6 was geupgrade op de huidige servers. Het voordeel van dit softwarepakket is dat het gratis, en low-bandwidth is.

Ik begin in 'Thomas' te geloven. Wanneer ik bedenk dat ik hoge eisen stel, terwijl deze ze allemaal op 1 na bevredigt, dan is dit een mooie oplossing. Zo'n kast + fans moet je op een gegeven moment ook even schoonmaken inderdaad. Jammergenoeg kan ik 'Thomas' nergens vinden voor 35 EUR (voor 50+ wel). Ik zie de R220 niet zo veel in shops, maar de R202 BQ wel. Ik moet nu bij 3 verschillende winkels bestellen ivm zeldzaamheid van PSU/mobo/case.

Oh ja, en Kingston heeft mijn vriendin slechte ervaringen mee dus ik ga voor Mushkin: Mushkin DDR2 EM2-5300 Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 + heat spreader, voor ongeveer 90 EUR.

Kernel patchen is geen probleem. Jammer dat je slechte ervaringen met ZFS hebt.

Ik wilde eigenlijk nog een Soekris kopen om een hardware firewall te bouwen echter dat laat ik voorlopig deze machine lekker doen want hij is heerlijk low power, high performance, en FreeBSD heeft ook PF en AltQ :*). Aan de DSL kant gebruik ik dan een van Intel/3com 10/100 PCI NIC die ik nog heb liggen en verder laat ik de kist ook nog een AP zijn met een RAlink WLAN kaartje (voor roaming met laptop).

Tenslotte die FreeBSD bundle is een user guide en daar heb ik niet zoveel aan, een admin guide is wat ik zocht. Ik dacht dat het het complete handboek was. Ik vind informatie in papiervorm fijner lezen dus vandaar mijn enthuasiasme. De andere bundles zijn al gauw weer 100 USD. Misschien dat ik wat geld aan PJD doneer, die meneer heeft zoveel goed werk gedaan bij ontwikkeling van GEOM en ZFS. Super!

Ik slaap er nog een nachtje over want het is nog zondag. Alweer bedankt voor je hulp, ik heb nu enorm zin in dit project! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Jerie schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:47:
Oh ja, en Kingston heeft mijn vriendin slechte ervaringen mee dus ik ga voor Mushkin: Mushkin DDR2 EM2-5300 Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 + heat spreader, voor ongeveer 90 EUR.
Voor dat geld heb je PC6400 van bijna elk ander merk ;) Mushkin is mooi geheugen voor overklokkers, maar veel te duur als je niet van plan bent om de limiet van je geheugen op te zoeken. Neem dan iets van Corsair (ValueRam is voor een NAS al snel genoeg) of Dane-Elec.
Wat houdt 'slechte ervaringen' trouwens in? Een DOA kan bij elk merk voorkomen en compatibiliteitsproblemen kom je juist bij Kingston bijna nooit tegen. (de meeste grote OEM's leveren Kingston als je een geheugenuitbreiding bestelt)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:47:
Ik wilde eigenlijk nog een Soekris kopen om een hardware firewall te bouwen echter dat laat ik voorlopig deze machine lekker doen want hij is heerlijk low power, high performance, en FreeBSD heeft ook PF en AltQ :*)
Ik wou zeggen, want pf is een uitstekende firewall!
Tenslotte die FreeBSD bundle is een user guide en daar heb ik niet zoveel aan, een admin guide is wat ik zocht. Ik dacht dat het het complete handboek was.
Is dat niet zo dan? Je kunt natuurlijk ook zelf het handboek uitprinten. Alleen heb je dan geen mooi glimmend boekje. :P
Misschien dat ik wat geld aan PJD doneer, die meneer heeft zoveel goed werk gedaan bij ontwikkeling van GEOM en ZFS. Super!
Pawel heeft GEOM niet ontwikkeld hoor, en ook geom_raid5 niet. Wil je de auteur van geom_raid5 wat schenken dan kun je mailen naar arne_woerner@yahoo.com. Pawel krijgt al zoveel voor zijn port van ZFS, terwijl Arne nog niets heeft gekregen. :'(
Ik slaap er nog een nachtje over want het is nog zondag. Alweer bedankt voor je hulp, ik heb nu enorm zin in dit project! :)
Oke! Zodra je het systeempje hebt ben ik natuurlijk reuze benieuwd in pics en ervaringen. En misschien dat ik je met configuratie nog kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie er goed uit. Je leverancier Geizhals zit in Oostenrijk. Iemand ervaring met deze club?

De vraag dringt me op of je op deze manier nog van een NAS kunt spreken of toch eigenlijk "gewoon" van een server met een RAID array.

Heeft iemand ervaring met de Thecus N5200. Wordt eerder in het forum wel genoemd, maar volgens mij afgeserveerd omdat de Rx/Tx snelheid lager is dan bij een systeem zoals dan van Jerry?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

Ik heb mijn systeempje gisteren snel even in elkaar gezet, alleen nog zonder schijven. Ik krijg met een cross-cable alleen nog geen gigabit link... Iemand een idee?

Bordje is een K8N4E met FreeNAS.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C@SP schreef op zondag 15 juli 2007 @ 18:38:
Ik heb mijn systeempje gisteren snel even in elkaar gezet, alleen nog zonder schijven. Ik krijg met een cross-cable alleen nog geen gigabit link... Iemand een idee?

Bordje is een K8N4E met FreeNAS.
Je moet ook geen crosslink kabel gebruiken maar een normale patchkabel. Gigabit kent auto MDI/MDI-X en werkt dus altijd met een patchkabel. Verder gebruik je Cat5e of hoger? Trouwens Asus K8N4-E Deluxe gebruikt marvell phy en daar heb je de nfe-driver voor nodig, en die zit iig niet in de stabiele FreeNAS. Kan wel een kernel driver voor je maken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Demoniac, volgens mijn vriendin 1) gaan ze snel stuk 2) zijn ze niet compatibel met andere merken. Kwestie van ervaring? Mushkin koos ik omdat zij tegenwoordig vaak dat merk aanschaft, en ze heeft daar goede ervaringen mee echter bij haar zijn ze een stuk goedkoper. In de VS liggen de prijzen anders dan hier... *zucht* :( ze heeft ook alleen maar ervaring met desktops bouwen, vandaar dat ik haar geen advies kon vragen. Bedankt voor de suggestie want deze Mushkin is inderdaad iets duurder dan andere reepjes. Uiteindelijk ben ik voor een Corsair gegaan. Zelfde, zonder heat spreader (op zich een beetje overbodig), voor ~80 EUR (12 EUR minder).

Enlightenment, yes, PF prefereer ik boven IPF of IPT. Ik gebruik PF al sinds jaar en dag.

Ik zal het FreeBSD handboek als startpagina instellen, en bepaalde paginas uitprinten. Lijkt me het meest praktische, voor weinig geld.

Wanneer ik alles binnen heb en werkend heb (eerste PC in lange tijd die ik zelf in elkaar zet :P) ontvangt meneer Woerner een mailtje en laat ik hier e.e.a. weten over de situatie. Als ik nog hulp nodig heb bij configuratie weet ik je te vinden, thanks.

Lommie, Geizhals is een soort van Pricewatch voor Duitsland/Oostenrijk/EU. Hardware is soms een stuk goedkoper in Duitsland terwijl S&H slechts enkele EUR hoger ligt. Probleem is mogelijk RMA/DOA, en dat je bij verschillende shops komt te bestellen dus hogere S&H, en meer factoren ook qua ontvangsttijd. Inmiddels heb ik bovenstaande besteld en ik heb opgelet wie wat op voorraad had. Uiteindelijk heb ik het tot 3 winkels weten te beperken, en van de mogelijkheid gebruik gemaakt extra CD/DVD en nog wat andere hardware bij de goedkoopste van de 3 te kopen (extra 2 * 512 MB geheugen voor m'n main desktop).

Ik weet niet hoe je zo'n machine wilt noemen? Het is en blijft low-cost PC hardware. Low-power multi-purpose machine? Whats in a name. Hier gaat het beestje FreeBSD draaien; niet FreeNAS. Ook gaat-ie GNOME, firewallen/QoSen, en nog wat dingetjes. Daarom dacht ik dat TDP belangrijk was want deze kist zal opzeker niet constant idle zijn. Het voordeel is dat ik verder geen aparte hardware nodig heb om redundante dingen te draaien op oude, slurpende hardware, geen hoge initiele kosten heb voor een veredelde 80586 (Soekris :P), en m'n laptop en werkstationen kunnen 's nachts allemaal uit als ik FreeNX goed aan de praat heb. Dat het onderhoud lastiger is neem ik op de koop toe. Of elke avond even de Goden aanbidden. YMMV!

Enige waar ik nog iets op moet gaan vinden is mirroring van de fileserver. Af en toe een backup van de meest belangrijke bestanden lijkt me nuttig, en ik heb daarvoor 2 * 320 GB (294 GB) PATA HDDs beschikbaar. Maar daar heb ik nog niet veel over nagedacht. Eerst dit 'ns! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor remote backups is rsync handig. Werkt vrij makkelijk ook. Lokaal backuppen gewoon een cronjobje voor maken. :)

Je bent veel van plan, ik ben erg benieuwd wat je allemaal tegenkomt. Zou het leuk vinden als je me op de hoogte houdt (via DM of hier). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 18:40:
[...]

Je moet ook geen crosslink kabel gebruiken maar een normale patchkabel. Gigabit kent auto MDI/MDI-X en werkt dus altijd met een patchkabel. Verder gebruik je Cat5e of hoger? Trouwens Asus K8N4-E Deluxe gebruikt marvell phy en daar heb je de nfe-driver voor nodig, en die zit iig niet in de stabiele FreeNAS. Kan wel een kernel driver voor je maken als je dat wilt.
Ik heb net een gigabit switch gekocht. Volgens de switch hangt de NAS met een gigabit connectie er aan vast, en volgens FreeNAS ook. In de graph komt de snelheid echter niet boven de 100 Mbit uit. Zou je mij op weg willen helpen met de kernel driver?

Ook is mijn internet ineens stukken trager na het vervangen van mijn oude 10/100 switch door de nieuwe.. Eens zoeken waar dat aan kan liggen...

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik volg dit topic met grote interesse omdat ik liefst ook een NAS doosje in elkaar wil zetten voor mijn data. Soms gaat het downloaden wat harder dan je weg kunt kijken dus een beetje capaciteit kan geen kwaad.

Mijn doelstelling is om een systeem te bouwen dat snel is, een TB of 2 kan opslaan in RAID 5 en ook nog eens energie-zuinig is. Dat laatste is het grootste probleem. Maar wel belangrijk.

Een opmerkelijk iets wat ik in dit topic ben tegen gekomen is de IDE naar Compact Flash module, te vinden op gratisverzenden.nl. Ik heb er zelf nu eentje in mijn OpenBSD-routertje gestopt, als vervanging van de harde schijf. Deze machine verbruikt idle nu niet meer dan 37 Watt. Wat voor mij acceptabel is. Met de oude disk ging dat over de 40 watt + het lawaai. Nadeel van CF als harddisk is dat het in mijn ervaring wel langzaam is. Maar daar heb je alleen last van met booten. Zo'n CF dingetje voor IDE is denk ik wel vooral een oplossing voor systemen die niet van USB kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

All Hail the Queen _/-\o_

Enlightenment, volgens mij heb je als heerser van dit topic al een hele reeks volgelingen bijeen gesprokkeld. Ikzelf ben dit topic nu ook al een paar maand aan het volgen (ik voel mij bijna expert 8)7). Maar ik denk dat het tijd wordt voor "power to the people" (haha, revolutie!!).

Laat me even uitleggen.
Ik ben van plan een basic servertje te installeren voor ons tuinarchitectuurbedrijfje (3 computers). Centrale dataopslag wordt nodig (vooral voor backups). Ik wil het in eerste instantie niet te duur houden. Het huidige netwerk is 100Mbit en ik wil dit nog niet direct aanpassen. Superperformance is daarom geen vereiste (maar een beetje mag wel). Daarom wou ik simpel beginnen met freeBSD en op aanraden van onze koninklijke hoogheid ook geom_raid5. Geen freenas want ik wou graag ook nog een mailserver laten draaien.
Nu lijkt het belangrijkste onderdeel het moederbord te zijn en ik heb al veel gezocht maar ik ben altijd afhankelijk van iemand anders om te zeggen of het wel voldoet (compatibel). Dus wilde ik vragen welke onderdelen je checkt en waar je al die informatie haalt. Verlicht mij even aub.

en nog wat andere vragen nu we toch bezig zijn: (budget is belangrijk)
- voldoet een sempron (scheelt toch direct 30euro met een x2)
- is 512Mb RAM genoeg en is het zonde om maar 1 latje DDR2 te steken (om later uit te breiden)
- is onboard vga nu goed of slecht? iets met gedeeld geheugen?
- waar zijn in godsnaam die goedkope moederborden met 6x of 8x SATA (zie begin topic) |:(

tot zover deze poging om weer een stukje kennis te vergaren

groeten

Jonathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een beetje zitten vogelen en kwam tot het volgende:

Abit AN M2
Athlon 64 3200+
Kingston Value RAM DDR2 667 512 MB
Intel Pro /1000 GT Desktop Netwerk PCI
Arctic Fan 12 PWM
Cooler Master Elite 330
Cooler Master eXtremePower 430W
Samsung Spinpoint T166 500GB SATA (x3 of 4)

Optie 2:

Abit AN M2
Athlon 64 X2 EE 4200+
Kingston Value RAM DDR2 800 1024 MB
Arctic Fan 12 PWM
Cooler Master Elite 330
Cooler Master eXtremePower 430W
Samsung Spinpoint T166 500GB SATA (x3 of 4)

Beide opties lijken erg op elkaar, met als enige verschil de CPU en RAM. Nu is mijn vraag: is het echt zinvol om een X2 te nemen en 512 MB meer tegen een meerprijs van ongeveer 50 euro? Persoonlijk lijkt mij die X2 overkill.

Mijn wensen:

- Het systeem is bedoeld als opslag voor muziek en films die ik op een andere computer wil kunnen kijken/ beluisteren.
- Geluidsproductie is zeer belangrijk. Dit systeem komt namelijk in dezelfde kamer te staan als waar ik films e.d. kijk op een andere PC.
- Ik hoef niet snel bij de HD's te kunnen, dus een peperdure kast is nergens voor nodig.
- Aan 4 schijven heb ik genoeg. De Elite heeft vijf 3,5 inch bays en dat is genoeg.
- Schrijfsnelheid is niet echt belangrijk. De data die op de schijven komt zal namelijk eenmaal geschreven worden en daarna weinig verandert/ verplaatst. Leessnelheid is wel belangrijk vanwege kijken van films.
- Keuze RAID 5 of 10 ben ik nog niet helemaal uit eerlijk gezegd...
- FreeNAS denk ik?

Aanvullingen/ suggesties/ kritiek: allemaal welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het spul loopt inmiddels binnen. Van het weekend even klussen :), weer 'ns wat anders dan de keuken. ;)

Enlightenment, rsync overweeg ik maar ik weet nog niet welk OS de slave gaat draaien. Ik vrees Windows XP...

DannyvS, ik ben geen expert ofzo :) maar ik zou hoe dan ook voor een EE gaan ook als je geen dual-core neemt, en SFF zou ik ook overwegen. Dat geld verdien je uiteindelijk terug! Een Athlon 64 3500+ "Orleans" (Energy Efficient, Small Form Factor, F2, 90 nm) of als je een dual-core wilt een Athlon 64 3800+ "Windsor" (Energy Efficient, Small Form Factor, F2, 90 nm). Aangezien je machine niet veel zal doen heb je niet persee een dual-core nodig.

RAM advies heb ik niet.

Aangezien performance niet zo uitmaakt misschien HDDs 3 + 1 cold spare?

Je gaat voor gigabit ethernet neem ik aan? Er zijn grote verschillen tussen een film kijken (1400 MB XViD) of een film kijken (4,3 GB DVD). Houdt rekening met de leessnelheid tijdens schrijven. Daar heb ik op dit moment met mijn oude setup problemen mee. :+

Spruytster1, vergeet niet dat je ook met minder energieverbruik uiteindelijk kosten zult sparen. Voor de Sempron AM2 zijn ook EE/SFF modellen beschikbaar. Diverse zelfs!

Toen ik onderzocht wat de nadelen van zo'n SFF processor is kwam ik enkel tegen dat ze moeilijk over te clocken zijn. Laat dat nou iets zijn dat je niet op een mooie, stabiele NAS wilt doen. Underclocken eventueel wel, en hoe dat zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, heb inmiddels ook zitten puzzelen.

* Asus M2N-SLI DeLuxe,
* AMD Athlon 64 X2 EE 4200+,
* Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667,
* Samsung SpinPoint T166 500GB, (3x)
* Maxtor DiamondMax 21 250GB (IDE), boot/systeem
* Arctic-Cooling Arctic Fan 9 (4x)
* Arctic-Cooling Arctic Fan 12 PWM,
* AOpen DH-20A1S, DVD-RW
* Sapphire Radeon 9250 (Video),
* Chieftec BH-02B-B-B (Kast)
* Zalman ZM600-HP600 (voeding),
* NEC Floppydrive,

Totaalprijs: EUR 886 bij Alternate

Kan vast goedkoper, maar nu wordt het voor me in elkaar gezet met veel van de onderdelen die in deze thread worden genoemd.

Wat denken jullie, gaat me dit een RAID 5 systeem opleveren dat ook nog performed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+
Enlightenment, volgens mij heb je als heerser van dit topic al een hele reeks volgelingen bijeen gesprokkeld.
Ik moet zeggen dat ik het superleuk vind dat er zoveel interesse is. Dat heeft me ook gemotiveerd er een artikel over te gaan schrijven. Helaas duurt dat wat langer dan gehoopt maar ik ga hem nu binnen een maand afschrijven. Hebben jullie misschien niet zo heel veel aan maar jullie ervaringen en feedback kan ik mogelijk wel gebruiken.
Dus aan iedereen die al een NAS heeft gebouwd: laat weten of je tevreden bent en welke ervaringen je hebt opgedaan en mogelijke tips!
Centrale dataopslag wordt nodig (vooral voor backups). Ik wil het in eerste instantie niet te duur houden. Het huidige netwerk is 100Mbit en ik wil dit nog niet direct aanpassen. Superperformance is daarom geen vereiste (maar een beetje mag wel). Daarom wou ik simpel beginnen met freeBSD en op aanraden van onze koninklijke hoogheid ook geom_raid5.
100 Megabit krijg je zonder problemen vol. Maar als het om backups gaat heb je misschien geen RAID5 nodig? Welke eisen stel je aan je backups? Hoe ga je backuppen? Is het erg als je een backup zou verliezen (maar die snel weer kunt aanmaken) ?
Nu lijkt het belangrijkste onderdeel het moederbord te zijn en ik heb al veel gezocht maar ik ben altijd afhankelijk van iemand anders om te zeggen of het wel voldoet (compatibel). Dus wilde ik vragen welke onderdelen je checkt en waar je al die informatie haalt. Verlicht mij even aub.
Moederbord bepaalt een paar dingen
  • Storage controller (PATA/SATA)
  • Onboard netwerkcontroller (bijvoorbeeld nForce5 MAC)
  • PHY voor de netwerkcontroller (bijvoorbeeld Marvell PHY)
Je kunt in de ata(4) driver kijken welke storage controllers ondersteund worden. Evenals in de hardware notes voor de netwerkcontrollers. De nve controller voor nVidia NICs is overigens verouderd en vervangen door de nfe-driver, maar die zit standaard niet in 6.2. Door je kernel te laten hercompileren kun je de nieuwe driver gebruiken.
en nog wat andere vragen nu we toch bezig zijn: (budget is belangrijk)
- voldoet een sempron (scheelt toch direct 30euro met een x2)
- is 512Mb RAM genoeg en is het zonde om maar 1 latje DDR2 te steken (om later uit te breiden)
- is onboard vga nu goed of slecht? iets met gedeeld geheugen?
- waar zijn in godsnaam die goedkope moederborden met 6x of 8x SATA (zie begin topic) |:(
Een Sempron zal zonder problemen 100 megabit vol krijgen, maar aangezien dualcores nu al voor 55 euro worden verkocht (AMD) wordt dat wel erg verleidelijk. Ga je straks gigabit RAID5 draaien dan is dat wel een aanrader. Bovendien kan FreeBSD de AMD64 support goed gebruiken. 512MB is voldoende voor geom_raid5 maar niet voor ZFS. 1GB RAM is natuurlijk lekker. Maar je kunt een prima NAS bouwen met 512MB RAM. :)

Onboard video zorgt voor shared memory; je RAM wordt nu gebruikt als videogeheugen. Dat betekent dat je een beetje RAM kwijt bent maar belangrijker is dat door het extra bandbreedte gebruik je geheugenperformance lager wordt. Ga je FreeBSD zonder GUI draaien dan zie ik geen bezwaar. Je hebt overigens geen videokaart nodig; eenmaal geconfigt kun je de videokaart eruit halen. Onboard video beperkt je keuze natuurlijk wel qua moederbord. Dergelijke bordjes hebben geen 6 of 8x SATA, althans ik heb ze niet gezien (wel 4x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:32:
[...]
Dat heeft me ook gemotiveerd er een artikel over te gaan schrijven. Helaas duurt dat wat langer dan gehoopt maar ik ga hem nu binnen een maand afschrijven.
[...]
Heb je een plek waar je drafts neerzet die we kunnen becommentariëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:41:
[...]

Heb je een plek waar je drafts neerzet die we kunnen becommentariëren?
Yep will do. Zodra hij 'beta' quality is zal ik jullie een linkje geven voor feedback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:32:

100 Megabit krijg je zonder problemen vol. Maar als het om backups gaat heb je misschien geen RAID5 nodig? Welke eisen stel je aan je backups? Hoe ga je backuppen? Is het erg als je een backup zou verliezen (maar die snel weer kunt aanmaken) ?
Wel de RAID5 was bedoeld als bescherming tegen schijfuitval. Heb ooit een tijdje geleden, met mijn beperkte kennis, gekozen voor raid5. Dat leek toen de beste oplossing.
De echte backups zouden op een externe harde schijf komen. Elke maand een full backup tot zes maanden terug. Dagelijks een differential backup op een usb-stick (op 3 of 5 sticks) om user error of andere corruptie op te vangen. (Die externe schijf en usb-sticks kan ik eventueel aansluiten op een oude bak die 's avonds even aanslaat om de backup te rsync'en).
Wat bedoel je met die backup snel weer aanmaken (heb je soms een tijdmachine :P, weer een nuttige toepassing voor tijdreizen gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:38:
Ik heb een beetje zitten vogelen en kwam tot het volgende:

Athlon 64 3200+
Overweeg een dualcore 3800+ EE, die zijn nu iets van 65 euro boxed en tray iets van 50 ofzo? Is echt geen geld meer. :)
Dat moet je dus vermijden. Gebruik onboard netwerk of via PCI-express.
Arctic Fan 12 PWM
Prima fan, ik heb de normale zonder PWM en die is ook vrij stil terwijl er toch een aardige hoeveelheid lucht door stroomt. Check even je shop want sommigen verkopen hem goedkoop.
Beide opties lijken erg op elkaar, met als enige verschil de CPU en RAM. Nu is mijn vraag: is het echt zinvol om een X2 te nemen en 512 MB meer tegen een meerprijs van ongeveer 50 euro? Persoonlijk lijkt mij die X2 overkill.
Nee dualcore kun je echt goed gebruiken, vooral als je RAID5 gaat gebruiken en via gigabit leuke snelheden wilt halen. Daarnaast is het prijsverschil misschien 10 euro voor de goedkoopste dualcore? Geheugen heb je aan 512MB genoeg mits je het op geom_raid5 houdt, 1GB biedt je meer mogelijkheden. Geheugen wordt weer duurder dus misschien geeneens zo'n slechte keus om er 1GB in te zetten, 2x512MB kan misschien iets sneller zijn ten koste van uitbreidingsbeperkingen.
- Aan 4 schijven heb ik genoeg. De Elite heeft vijf 3,5 inch bays en dat is genoeg.
Zorg dat je kast een intake fan voor de fans heeft, zodat de lucht die de kast binnenstroomt eerst langs je schijven gaat. 3RSystems R220 "Thomas" doet dit bijvoorbeeld, middels een 120mm intake fan. Dat kan overigens geen Arctic zijn omdat die niet aan beide kanten gemonteerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:57:
OK, heb inmiddels ook zitten puzzelen.

* Asus M2N-SLI DeLuxe,
Waarom een SLI bord? Je weet dat die gruwelijk veel stroom slurpen?
* Samsung SpinPoint T166 500GB, (3x)
* Maxtor DiamondMax 21 250GB (IDE), boot/systeem
Dit is niet perse nodig, je kunt ook 4 Samsung 500GB schijven nemen en 1 daarvan als bootschijf gebruiken. Je maakt dan partities waarbij je een RAID gooit op de 2e partitie van elke schijf. Dus:

| 2GB systeempartitie | datapartitie (4xx GB) |
* AOpen DH-20A1S, DVD-RW
Een rewriter in een NAS? Heb je dat nodig? Kun je niet een cd drive uit een ander systeem plukken voor die ene keer? Scheelt je ook weer een irritante flatkabel die luchtdoorvoer blokkeert.
* Chieftec BH-02B-B-B (Kast)
Ik zelf heb de BA-01 :+
* Zalman ZM600-HP600 (voeding),
600W voor 4 schijfjes? Met 300W heb je ruim voldoende.
* NEC Floppydrive,
Heiligschennis :X
Kan vast goedkoper, maar nu wordt het voor me in elkaar gezet met veel van de onderdelen die in deze thread worden genoemd.
Zelf in elkaar zetten kijk je tegenop? Ook met hulp van mij b.v.? Zelfs al ga je voor assemblage door de shop, dan nog kun je het goedkoper doen met andere componenten natuurlijk. :)
Wat denken jullie, gaat me dit een RAID 5 systeem opleveren dat ook nog performed?
Sure, mits je hem goed configt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35

Pinjataaa

Hit me!

Klein vraagje.
Een collega vertelde mij over NAS software, soort van linux.
Is +/- 300MB groot.

Ik ben de naam vergeten :( 't was iets met Filer of shared

Heb et, staat een paar pagina's terug ;) OpenFiler

[ Voor 14% gewijzigd door Pinjataaa op 19-07-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:43:
Waarom een SLI bord? Je weet dat die gruwelijk veel stroom slurpen?
Heb dit bord eerder op dit forum gezien en het heeft 6 SATA-poorten.
Een rewriter in een NAS? Heb je dat nodig? Kun je niet een cd drive uit een ander systeem plukken voor die ene keer? Scheelt je ook weer een irritante flatkabel die luchtdoorvoer blokkeert.
Oorspronkelijk voor het echte "paranoia"-werk. Hiermee de ech-echt-echt belangrijke zaken branden en in een brandvrije ruimte opslaan. Maar ik denk dat je gelijk hebt, kan ook anders :)
600W voor 4 schijfjes? Met 300W heb je ruim voldoende.
Dat bord slurpt veel ;) .... bedoeling is om op termijn toch echt die 6 SATA poorten met 6 schijven te vullen.
Heiligschennis :X
Je hebt gelijk, ik denk nog te weinig aan het feit dat je van een CD-ROM (of zelfs USB) kunt booten.
Zelf in elkaar zetten kijk je tegenop? Ook met hulp van mij b.v.? Zelfs al ga je voor assemblage door de shop, dan nog kun je het goedkoper doen met andere componenten natuurlijk. :)
Nee hoor, dank alvast voor het aanbod. Puur gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:31:

Dat bord slurpt veel ;) .... bedoeling is om op termijn toch echt die 6 SATA poorten met 6 schijven te vullen.
Is het dan niet slimmer om een insteek kaartje erbij te nemen op PCI-e? Een SLI board hapt zo 75 Watt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:16:
[...]

Is het dan niet slimmer om een insteek kaartje erbij te nemen op PCI-e? Een SLI board hapt zo 75 Watt weg.
Insteekkaart met SATA-poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:17:
[...]
Insteekkaart met SATA-poorten?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1154455966.jpg
Heb je hier genoeg aan? :D

D'r zijn ook wel borden zonder SLI met 6 SATA-poorten, volgens mij is dat tegenwoordig haast standaard. En 600 watt voor 6 schijfjes is ZWARE overkill, ik heb een 580 watt Tagan voeding met daaraan een 680SLI-bord, een Core 2 Duo @ 2,3 GHz, twee GeForce 7800GT's en zes Samsung 500GB schijfjes en dat loopt als een zonnetje. Als er geen grafisch geweld in dat systeem komt dan is een degelijke 450 watt voeding meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Point taken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt tot dusver Jerie en Enlightenment!

Die Intel kaart is inderdaad een beetje verdwaald. Wat betreft de behuizing heb ik effe lopen spieken. Die Chieftec BH-01B-B-B en BH-02B vind ik ook wel interessant. Kleine meerprijs, maar wel een paar voordelen. Onder andere fans direct naast de schijven en een schuifsysteem. Ook ben ik gaan twijfelen of een kast met iets meer bays zoals deze toch niet beter is voor de langere termijn.

Mijn enige zorg is de koeling van dat ding: hij moet volgepropt worden met 5 maal 92mm fans. Zoals gezegd is de geluidsproductie belangrijk.

De processor wordt in ieder geval toch de dualcore. Voor het prijsverschil laat ik deze niet liggen. RAM Verhoog ik naar 1GB.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Heb je voor hot-swap met serial-ata nog speciale disk-behuizingen nodig, of kun je desnoods gewoon je kast open trekken, de kabels uit de disk rukken en er een nieuwe in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Je kunt ze zo lostrekken.

Houdt er wel rekening mee dat je je OS moet vertellen dat je hem los gaat trekken., zodat alle buffers worden weggeschreven en alles :) Hotswap slaat op de hardware, niet op de software.

Is de harde schijf aangesloten op het moment dat je de PC start zal Windows hem als vaste schijf zien en optimaliseren voor snelheid. Plug je hem later in dan ziet Windows het alsnog als een harddisk uiteraard, maar dan zal het optimaliseren voor snelle verwijdering. In dat 2e geval hoef je Windows niet specifiek te vertellen dat je de schijf los gaat halen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bedankt,

Ik zal geen windows gebruiken, maar ben van plan om met FreeNAS aan de slag te gaan. Ik wil het allemaal niet erg duur maken, dus liever geen speciale hot-swap bays ofzo.

Wat het OS betreft, als een disk stuk gaat dan moet het OS dat al sowieso door hebben en daar omheen werken. Aangenomen dat dit prima werkt met FreeNAS zie ik dan verder geen probleem.

Ik vroeg het me alleen af, ik kan mij herinneren dat serial ata speciale connectors heeft die hot-swap pikken. Maar wist het niet zeker.

----------------------------------------------------------

Ik zit echter nog met 1 vraagteken:

Moederbord. Ik wil wel een paar tientjes neerleggen voor een AM2 35watt processor, maar ik kan geen bordje vinden dat:

- minimaal 6x sata heeft
- waarvan de on-board gigabit lan aansluiting 100% door FreeNAS wordt ondersteund, zonder mal gedoel met patches.

Iemand een suggestie (eigen ervaring misschien?)

Edit: waarom niet gewoon een bordje met onboard 4 sata poorten, door FreeNAS ondersteunde onboard gigabit en dan in een PCI-e slot een extra sata-controller met 2 of 4 poorten?

Ik heb ook geen idee hoe ik kan bepalen of een mobo een beetje energie-zuinig is. Hoe zit dat daarmee?

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 19-07-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ben zelf aan kijken voor iSCSI software die ik kan plaatsen op een USB stick. Omdat Freenas me eerst erg moeilijk in de oren klinkte ben ik eerst gaan kijken naar Open-e. Ik was aangenaam verrast toen ik de demo-cd in m'n pc stopte en de boel aanzette. Ik had een volledig werkende iSCSI target aan de gang gekoppeld aan m'n Vista mediacenter binnen 10min zonder dat ik de handleiding had gezien. Open-e ondersteunde mijn Promise EX8350 en bood zelfs de Promise WebPAM (http beheertool) aan!!!! Snelheden die ik haal zitten rond de 50mb/sec, maar dat komt doordat er in mijn mediacenter maar een enkele schijf zit. Het valt me op dat bij een 100mbit verbinding hij echt helemaal tot aan de 99% constant kan worden volgetrokken, is me bij een normale fileshare nooit gelukt. Tis zelfs mogelijk om blu-ray's en hd-dvd's via 100mbit te bekijken zonder horten of stoten (is de reden waarom ik in eerste instantie keek naar iSCSI).

Nu heb ik een extra netwerkkaartje geplaatst in de mediacenter en een aparte kabel gelegd richting de iSCSI server om ethernet en iSCSI verkeer te scheiden en om een gigabit verbinding te krijgen. Allemaal leuk en geweldig zul je denken, echter de demo-cd is goed voor 30 dagen, daarna ben je je data kwijt. En de Open-e versie die ik op z'n minst nodig heb is de iSCSI R3 SMB voor de som van 280 euro :(. Voor die prijs krijg je wel een leuke USB drive die je direct kunt aansluiten op een interne USB poort :+ .

Ik zag net dat zowel Freenas als Openfiler kunnen fungeren als iSCSI target, dus die zal ik ook proberen. Iemand ervaring met het opzetten van een iSCSI target in een van beide pakketten? En hoe is de ondersteuning van hardwarecontrollers? Ik lees namelijk wel veel over software raid bij beide pakketen maar beheer van hardware controllers helemaal niks tot nu toe.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Dukey schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:26:
Ik zag net dat zowel Freenas als Openfiler kunnen fungeren als iSCSI target, dus die zal ik ook proberen. Iemand ervaring met het opzetten van een iSCSI target in een van beide pakketten? En hoe is de ondersteuning van hardwarecontrollers? Ik lees namelijk wel veel over software raid bij beide pakketen maar beheer van hardware controllers helemaal niks tot nu toe.
Je kan Freenas gewoon als iscsi target gebruiken in Windows. Zie hier mijn performance over Gbit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/iscsi.JPG

Ik weet niet hoe het zit met ondersteuning voor je hardware controller. Bovenstaand plaatje is op basis van software raid 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm. Heb dat ATTO tooltje ook maar eens gebruikt en krijg echt dramatische gegevens:
~30 MB/sec voor mijn lokale harddisk.
~12 MB/sec voor netwerkschijven via kabel, zal niet praten over wireless ;-)

Hoe komen jullie aan al die hoge waardes van 60 - 70 MB/sec.

Is dat puur het verschil van Gigabit, of moet ik ook naar mijn netwerk apparatuur (switches) en kabels (cat5) kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:25:
hmm. Heb dat ATTO tooltje ook maar eens gebruikt en krijg echt dramatische gegevens:
~30 MB/sec voor mijn lokale harddisk.
~12 MB/sec voor netwerkschijven via kabel, zal niet praten over wireless ;-)

Hoe komen jullie aan al die hoge waardes van 60 - 70 MB/sec.

Is dat puur het verschil van Gigabit, of moet ik ook naar mijn netwerk apparatuur (switches) en kabels (cat5) kijken?
Ja dat zal voornl. aan Gigabit liggen. Met 100 Mbit zal je nooit erg hoog komen. Die 12 MB/s vind ik al aan de hoge kant daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shuriken schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:28:
[...]
Ja dat zal voornl. aan Gigabit liggen. Met 100 Mbit zal je nooit erg hoog komen. Die 12 MB/s vind ik al aan de hoge kant daarvoor.
OK. weer een klusje.... upgrade van 100 naar 1000Mbit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:38:
Ik kan aan het eind van de week ook aan de slag. M'n Adaptec 2610SA heeft wat vertraging opgelopen, maar is net binnen gekomen. Woensdag haal ik een PowerEdge 1500SC machine op, met 4x PCI 64bits sloten, en een gigabit-nic onboard 8)

Nu nog een paar HDD's (waarschijnlijk 500GB /stuk), en dan is 't af. 'T is niet echt meer een NAS, aangezien 't apparaat ook mail/web/calendar en downloads gaat regelen, maar ik wordt er best blij van :)
Het heeft allemaal wat langer geduurt, maar atm is mijn 2610SA een array aan het bouwen van 1397GB op 4 500GB spinpoints. De schijven hangen in een hot-swap drivecage (AXX6SATADB), welke zich bevind in de Poweredge 1500. Moest er wel een beetje voor zagen om 't in de kast te krijgen (tie-wraps en kurk FTW) :P

Build is nu op 1% (na een kwartier ofzo), dus zal morgenochtend/middag wel klaar zijn. Dan clarkconnect er op en kijken hoe rap 't allemaal wil worden.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.