DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:
  • 61.268 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 23:02
Had dat bord geen problemen met de LAN-interface? Ik meen me iets te kunnen herinneren dat eerder in dit topic er onduidelijkheid over bestond of de NIC al in FreeBSD-RELEASE zat, of dat deze alleen nog maar in -CURRENT was opgenomen.

Maar ik ben nu te lui om dit op te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hmm, daar zeg je me zo wat... Ik ga eens even zoeken
Tot nu toe is het helaas niks dan ellende, alle netwerk shit lijkt niet goed te werken. Best mogelijk dus dat het idd aan de nic ligt.

Edit: Deze reactie zegt dat de nic wel gewoon moet werken. Ik verdenk op dit moment mijn voeding, dus daar ga ik nog even mee prutsen.

Bummer, ik ben al 2 dagen aan het kutten om de boel goed werkend te krijgen, en ik snap er niks van waar het fout gaat :(

[ Voor 47% gewijzigd door Sparhawk op 01-10-2007 16:20 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Nou, ik heb het even helemaal gehad :(

Probleem: Freenas werkt niet/wel/soms/een beetje

1) als ik de handleiding volg en ik formatteer standaard een USB stick en een Harddisk (met beide getest) dan gaat alles goed tot en met mount points aanmaken. Ook FTP en CIFS aanzetten gaat goed, shares maken gaat goed (1 voor de HDD en 1 voor de USB). Ook via mijn winxp bak kan ik op de freenas bak komen, maar files er naar toe copieeren krijg ik een time-out/andere wazige errors

2) Vaak als ik freenas via de webGUI benader gaat het heel sloom, en meermaals moet ik knoppen vaker aanklikken/refreshen. Ik heb met firefox, IE7 en opera 9 geprobeerd, en allen hebben vergelijkbaar gedrag

3) het is mij al een paar keer gebeurd dat freenas echt hing, uitzetten en aanzetten was de enige optie

4) Voeding is vervangen door een Coolermaster 550W

5) Geheugen draait op dit moment Memtest V3.3 (tot nu 0 errors)

6) Hardware bestaat uit:
  • Asus M2A-VM-HDMI met nieuwste BIOS
  • Onboard GBit NIC
  • AMD X2-be 1900 MHZ
  • 1x 512MB DD2 geheugen
  • 5x Samsung Spinpoint T166 500GB (waarvan er nu 4 aangesloten zitten)
  • 1x 10GB maxtor als boot
  • 1x 40X CDRom speler (is er ook al uitgehaald)
  • Coolermaster 550W voeding (eerst oude Enermax 300W voeding)
Ik heb de logfiles ook nagekeken voor zover mogelijk, heb Freenas al een keer opnieuw geinstalleerd (wat een windows gedrag :X ) en ben nu echt wanhopig aan het worden. Wie o Wie weet waar het fout gaat?

EDIT:

Nou, als ik dit zo lees moet ik aan het patchen gaan. Geen idee hoe dat moet, dus dat wordt lachen, not :(

[ Voor 9% gewijzigd door Sparhawk op 01-10-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
In de Feature Request-list van FreeNAS staat sinds 12 september al een vraag open of de NIC van de ASUS-M2A-VM gesupport kan worden. Het zal pas goed gaan werken - denk ik - als de driver uit -CURRENT wordt geback-port of anderszins wordt toegevoegd aan -RELEASE. FreeNAS is wat dat betreft afhankelijk van de ontwikkelingen van FreeBSD...

Hier kan Enlightenment je ongetwijfeld meer over vertellen, die heeft hier veeel meer verstand van dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo, heb de zooi in elkaar gezet, en en een freenas image op mijn USB stick gezet.

Resultaat met Xbench via SMB:

Results	38.48	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.4.10 (8R3032)
		Physical RAM		2048 MB
		Model		MacBook2,1
	Disk Test	38.48	
		Sequential	23.69	
			Uncached Write	14.46	8.88 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	47.48	26.87 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	29.04	8.50 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	22.62	11.37 MB/sec [256K blocks]
		Random	102.42	
			Uncached Write	53.72	5.69 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	84.89	27.18 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1102.70	7.81 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	129.03	23.94 MB/sec [256K blocks]

Ik heb freenas op jumbo frames gezet en dat lijkt ook te werken. Vreemd is de redelijk trage sequentiële leessnelheid. De rest ziet er al best netjes uit eigenlijk. De raid 5 array is nog aan het syncen. Als het klaar is ga ik ook nog effe testen. Voorlopig ben ik al best blij met dit resultaat.

Edit: wordt steeds leuker, zelfde bench via AFP:

Results	50.54	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.4.10 (8R3032)
		Physical RAM		2048 MB
		Model		MacBook2,1
	Disk Test	50.54	
		Sequential	32.52	
			Uncached Write	14.70	9.03 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	91.82	51.95 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	31.47	9.21 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	81.16	40.79 MB/sec [256K blocks]
		Random	113.30	
			Uncached Write	51.73	5.48 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	102.28	32.74 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1281.26	9.08 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	184.58	34.25 MB/sec [256K blocks]

Wat ook wel bizar is zijn de goede random access cijfertjes...

Edit2: iSCSI wil niet echt lekker werken.. Krijg alleen maar SCSI errors in het log en finder loopt vast bij het kopiëren van files. Jammer.. Misschien dat de build in iSCSI support van Panther beter werkt dan deze add-on.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 01-10-2007 23:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een kleine toevoeing aan de uitgebreide test hierboven :

Ik had freenas geinstalleerd op een vmware virtual machine, loopt prima. Helaas was de schrijfperformance maar 2,7mb seconde onder samba. Te langzaam dus toch maar wat el-cheapo hardware kopen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

voodooless schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:55:

Edit2: iSCSI wil niet echt lekker werken.. Krijg alleen maar SCSI errors in het log en finder loopt vast bij het kopiëren van files. Jammer.. Misschien dat de build in iSCSI support van Panther beter werkt dan deze add-on.
De iSCSI target versie die in Freebsd zit loopt nogal achter op die in linux. Ik heb zelf ook e.a. getest. Onder windows werkt het probleemloos. Echter als ik onder Vmware ESX de boel wilde aankoppelen kreeg ik alleen maar fouten.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb net nog even snel getest of de maximale doorvoer van 50 MB/sec debet was aan de trage cheap ass Asus switch die ik had gekocht. Dus ik heb de NAS direct aan mijn macbook gehangen. Doorvoersnelheden waren echter 't zelfde.

Ik ga vanavond nog even testen met RAID 0 om te zien of dat de bottleneck is. Ik heb ook nog twee IDE disks liggen, eens kijken of die erbij nog resultaat opleveren...

Wie zegt dat freenas traag is zal ik bij deze in ieder geval moeten teleurstellen ;) Wel jammer dat ik de Gbit verbinding niet helemaal tot de nok vol krijg. Maar daar ga ik nog aan werken. Misschien toch een keer een Areca controller overwegen :+

Waarom de performance in VMware slecht is, is moeilijk te zeggen. Ik denk dat freenas nogal afhankelijk is van hardware wat betreft performance.

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 02-10-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Weinig bekend maar misschien wel heel interessant is : Unraid Server

Dit systeem maakt een special type raid met een allegaartje van disks die je eventueel nog hebt liggen, een combinatie van ide en sata is ook mogelijk. De gratis versie gaat tot maximaal 3 disks. Op GOT geen enkele melding van unraid...

Versies :
  • Gratis : maximaal 3 disks
  • Plus versie : maximaal 6 disks
  • Pro versie : maximaal 16 disks
Alles is ook nog eens dynamisch toe te voegen en te wijzigen.
Ik zal eens wat verder zoeken voor dit system, wellicht is dit DE nas als is het zo lees.

[ Voor 17% gewijzigd door HaseMike op 02-10-2007 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

't Ziet er leuk uit, en is vooral handig als mediaserver die meerdere streams tegelijk moet kunnen voeden aan meerdere gebruikers.

Voor snelle single file access, zoals video editing vanuit je NAS, is dit langzamer dan een van de bekende NAS varianten. Files staan namelijk maar op een disk, en zijn dus niet striped zodat je geen voordeel hebt van het lezen van meerdere disks tegelijk. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel ;)

En het grootste nadeel: 't niet (geheel) gratiz, en niet open.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 02-10-2007 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:16En het grootste nadeel: 't niet (geheel) gratiz, en niet open.
Gratis tot 3 disks, kan je toch een 3tb bruto, 2tb netto server maken met 3x een 1tb disk :) Maar dat is wel wat prijzig, meer reeel voor thuis gebruik is 3x500gb, wat neerkomt een 1tb storage.

Wat ik erg mooi vind aan unraid zijn de user shares : Hiermee share je diverse folders van verschillende schijven alsof het 1 folder is. Je kan naar deze "usershare" ook schrijven, je kan dan bepalen aan de hand van de vrijeruimte per disk, waar de nieuwe files terecht komen.

Fijn voor de stroomrekening is dat unraid de disks selective downspinned, iets wat bij b.v. raid5 niet mogelijk is.

Jammer dat ik niet 3 lege schijven heb liggen om het "even" te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Sparhawk schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:49:
EDIT:

Nou, als ik dit zo lees moet ik aan het patchen gaan. Geen idee hoe dat moet, dus dat wordt lachen, not :(
Hmm, ik word echt niet blijer. Ik ben op dit moment op deze website beland
http://www.freebsd.org/do...ernelconfig-building.html om te kijken hoe ik mijn kernel moet patchen, maar als complete FREEBSD noob is dit wel een lastig verhaal. Zit ik uberhaupt in de goede richting, of moet ik het heel ergens anders zoeken? Weet iemand of de gepatchte kernel ook ergens te downloaden is, dat zou mij heel veel schelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 14:53

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Als het niet lukt met die Kernel, zou een losse NIC ook een oplossing kunnen zijn.
Ik geloof dat er in dit topic wel eens iets van Intel voorbij is gekomen.
Kost wel weer een paar centen, maar dan hoef je geen moeilijke toeren uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Coenen schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:55:
Als het niet lukt met die Kernel, zou een losse NIC ook een oplossing kunnen zijn.
Ik geloof dat er in dit topic wel eens iets van Intel voorbij is gekomen.
Kost wel weer een paar centen, maar dan hoef je geen moeilijke toeren uit te halen.
Nope, ik moet juist patchen voor mijn Mobo, niet mijn nic. Anders had ik het idd wel geweten. Ik loop nu een beetje ;( rond, want ik weet niet echt hoe ik verder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Net even getest en raid 0 array van 3 disks. Sneller dan 50 mb/sec haal ik helaas niet :(

De bottleneck is of het macbook, of toch de server zelf, misschien is het wel de netwerk interface. Wat ik in ieder geval nog ga doen is er nog de extra IDE disk bij zetten om nog wat extra disk ruimte te creëren.

Draai nu met 4 250 GB disks in raid5 met freenas (3x SATA, 1x PATA). 'T lijkt iets sneller te zijn, maar niet echt heel veel. De extra GB's zijn natuurlijk het grootste voordeel.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 02-10-2007 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
voodooless schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 18:22:
Net even getest en raid 0 array van 3 disks. Sneller dan 50 mb/sec haal ik helaas niet :(
Da's toch 500mbps (tcp/ip overhead meegerekend). Half duplex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The Van schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:47:
Da's toch 500mbps (tcp/ip overhead meegerekend). Half duplex?
Half duplex zou nog steeds betekenen dat je een kant op volle snelheid kan halen, toch? Full duplex zou up en down 1Gbit/sec moeten zijn voor zover ik weet (in totaal). In totaal dus 2 Gbit/sec. Bij half heb je nette 1 Gbit/sec te verdelen over up en down, netto zou je bij dit soort transfers dus wel meer dan die 50 MB/sec moeten halen lijkt me. Of ben ik nu gek :? Ik zal in ieder geval dubbelchecken of het macbook op full-duplex staat. Freenas in ieder geval wel.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 03-10-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

voodooless schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:08:
[...]

Half duplex zou nog steeds betekenen dat je een kant op volle snelheid kan halen, toch?
niet helemaal. kaart moet voor elk pakketje een bevestiging sturen. en dat gaat gepaard met wachttijden als alles half-duplex is.
maar 90% zou toch wel haalbaar moeten zijn dacht ik

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Okay, heb nu mijn macbook manueel op full duplex met jumbo frames gezet. Maakt allemaal niets uit kwa snelheid. Ik denk dat dit gewoon met maximaal haalbare is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tja, het blijft toch een laptop he, dus veel harder dan 50MB/s zal de schijf in je MacBook waarschijnlijk gewoon niet willen. (Niet echt iets op van op te kijken.)
Ik wil zelf binnenkort ook een NAS met 3x 500GB gaan opzetten, maar hij moet ook nog als webserver gaan dienen.

Nu heb ik al wat met FreeNAS gespeeld in een virtuele omgeving, en qua filesharing voldoet het voor mij, maar ik kon maar niet vinden hoe ik de geïnstalleerde webserver (Lighttpd) makkelijk naar mijn hand kon draaien, en tegelijk de web interface netjes kan houden.

Iemand daar al mee geëxperimenteerd?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

voodooless schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:16:
Okay, heb nu mijn macbook manueel op full duplex met jumbo frames gezet. Maakt allemaal niets uit kwa snelheid. Ik denk dat dit gewoon met maximaal haalbare is op dit moment.
Ondersteund je switch wel Jumbo dan?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

@ voodooless...
Ik denk ook dat je macbook de bottleneck is... Kijk eens naar de het CPU gebruik terwijl je een grote file versleept? En ook naar je CPU gebruik van je server...
Want zulke transfer hebben zelf met gewone RAID 1 1GHz nodig. Ik spreek uit ervaring... Straks post ik hier ook eens een benchmark...

@Kenny_NL
Ik heb bijna dezelfde hardware als jij... Het probleem ligt bij je moederbord... De onboard video en vooral de onboard Gigabit NIC wordenz eer slecht ondersteund. De onboard VGA geeft niks, maar voor de NIC dus wel...
Wat ik heb gedaan is een Intel RPO GT gekocht, en toen waren alle problemen weg. Maar ik zal later nog eens uitgebreid repleyen.

Verder wordt het eens tijd voor een nieuw topic en met eventueel een mooi ST erbij?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Shuriken schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:38:
Ondersteund je switch wel Jumbo dan?
Yep, tot 9.6K en ook full duplex. Zonder switch krijg ik het zelfde, dus daar zal 't niet aan liggen.
--MeAngry-- schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:51:
Tja, het blijft toch een laptop he, dus veel harder dan 50MB/s zal de schijf in je MacBook waarschijnlijk gewoon niet willen. (Niet echt iets op van op te kijken.)
Ik lees van het netwerk, schijf van mijn macbook heeft daar dus niets mee van doen.
L i m a schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:39:
@ voodooless...
Ik denk ook dat je macbook de bottleneck is... Kijk eens naar de het CPU gebruik terwijl je een grote file versleept? En ook naar je CPU gebruik van je server...
Want zulke transfer hebben zelf met gewone RAID 1 1GHz nodig. Ik spreek uit ervaring... Straks post ik hier ook eens een benchmark...
Tja, aangezien RAID 0 ook niet sneller ging lijkt het me dat de server niet de bottleneck is. C2D 2.16 in het macbook zit uit zijn neus te vreten als ik een filetransfer doe (hij was veel drukker met het rippen van een CD). De Celeron 420 1.6Ghz in de server doet iets van 35%. Echt zweten doet ie dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

en wat voor bekabeling heb je dan liggen? En hoelang zijn je kabels?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:39:
en wat voor bekabeling heb je dan liggen? En hoelang zijn je kabels?
Het stukje dat ik gebruikt heb voor server > macbook connectie is CAT6 van slechts 1.8m. Lijkt me dus geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

ja idd, dat zou zeker geen probleem mogen zijn...tenzij je kabel langs allerlei vermogenkabels zou liggen natuurlijk :P
Maar dan nog 1,8m is echt kort. Het zal volgens mij je NIC in je macbook zijn... De enigste manier om dat te weten is een snellere pc met een betere nic eens erop aan te sluiten. Maar jammer geneog komen die niet uit de lcuht vallen.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat ik ook nergens kan vinden is welke NIC er nu in het macbook zit... Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een brakke zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima

Lima

Techno>Music

Ik zou niet weten aan wat het anders zou kunnen liggen. Je nic in de server is goed, tenminste als je geen andere kaarten in pci sloten hebt gestoken (maar aangezien p40 in dit topic niet dus). De verbinding is goed (rechtstreeks nu voor te testen neem ik aan) met een CAT6 kabel... Je heb jumbo frames aan staan de de CPU's in bijde pc's zijn sterk genoeg...

Wat je misschien wle kan proberen is het volgende. Ik krijg met bv een dvd iso te verslepen een transfer rate van 30MB/sec. Maar als ik dna nog een file tegelijkertijd begin te kopieren (bv ook een dvd iso) dan haal ik 50MB/sec...
Ik weet niet waarom, maar toch is het zo.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

voodooless schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:21:
Wat ik ook nergens kan vinden is welke NIC er nu in het macbook zit... Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een brakke zou zijn.
Ik neem overigens aan dat je je MacBook op het lichtnet had aangesloten toe je je tests uitvoerde? Veel onboard netwerkchips hebben een stroombesparende stand. In Windows kun je via het apparaatbeheer nog wel wat geavanceerde instellingen wijzigen aan die zaken, waar dat in Mac OS X terug te vinden is weet ik niet.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Natuurlijk hangt ie aan het lichtnet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met FreeNAS i.c.m. disk encryption? Ik lees dingen als GBDE en GELI als mogelijke disk encrypties voor FreeBSD. Hoe is de ondersteuning van FreeNAS voor disk encryptie? Hoe groot is de performance impact?

Als ik een simpele NAS zou bouwen lijkt mij encryptie toch mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Mijn FreeNAS wil niet echt :(

Ik heb een Supermicro moederbord met een E4120 oid, een Areca controller met 8x 500 en 8x 300 GB eraan en een 40gb harde schijf aan de ide-poort.

Alles wordt gewoon herkend, maar echt werken doet het niet.
Met 0.685RC1 kan ik wel van de CD opstarten, maar als ik dan boot krijg ik allemaal xml op mijn scherm en wordt er om een wachtwoord gevraagd.
Met 0.684b gaat het installeren wel goed maar hangt de pc op het formatteren van de raid arrays, zowel via de web-admin als wanneer ik zelf newfs run:
Erasing MBR and all partitions.
Destroying old GPT information:
Creating GPT partition:
/dev/da0p1 added
Creating filesystem with 'Soft Updates':
/dev/da0p1: 3337859.0MB (6835935164 sectors) block size 16384, fragment size 2048
using 18164 cylinder groups of 183.77MB, 11761 blks, 23552 inodes.
with soft updates
super-block backups (for fsck -b #) at:
160, 376512, 752864, 1129216, 1505568, 1881920, 2258272, 2634624, 3010976,
3387328, 3763680, 4140032, 4516384, 4892736, 5269088, 5645440, 6021792,
[knip]
1427126944, 1427503296, 1427879648, 1428256000, 1428632352, 1429008704,
1429385056, 1429761408, 1430137760, 1430514112, 1430890464, 1431266816,
Ik heb er een heleboel nummers tussenuit geknipt, en het laatste nummer voordat het hangt verschilt steeds, maar alleen met een reboot (4seconden lang powerbutton indrukken) valt er weer iets te doen met die bak.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Unicron schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:16:
zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met FreeNAS i.c.m. disk encryption? Ik lees dingen als GBDE en GELI als mogelijke disk encrypties voor FreeBSD. Hoe is de ondersteuning van FreeNAS voor disk encryptie? Hoe groot is de performance impact?

Als ik een simpele NAS zou bouwen lijkt mij encryptie toch mooi meegenomen.
Ja, in de laatste versies van FreeNAS wordt GELI ondersteunt.

Doorgaans is de impact met GELI ongeveer 55% performance loss. Dat weet ik uit ervaring, en van de FreeBSD mailing list (Pawel).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:50

charlie

?*?

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:59:
Mijn FreeNAS wil niet echt :(

Ik heb een Supermicro moederbord met een E4120 oid, een Areca controller met 8x 500 en 8x 300 GB eraan en een 40gb harde schijf aan de ide-poort.

Alles wordt gewoon herkend, maar echt werken doet het niet.
Met 0.685RC1 kan ik wel van de CD opstarten, maar als ik dan boot krijg ik allemaal xml op mijn scherm en wordt er om een wachtwoord gevraagd.
Met 0.684b gaat het installeren wel goed maar hangt de pc op het formatteren van de raid arrays, zowel via de web-admin als wanneer ik zelf newfs run:
Herken het probleem, en enige wat helpt is steeds van je CDRom booten.
Maar voor de rest kan ik er niet veel goeds over vertellen. Partitioneren is een ramp, Software Raid opzetten volgens mij ook. Wou hem gebruiken als ISCSI target, maar heb plannen opnieuw opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
charlie schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:43:
Herken het probleem, en enige wat helpt is steeds van je CDRom booten.
Dit is schijnbaar een bekende bug in RC1 die in RC2 gefixt is. Wanneer RC2 beschikbaar komt staat er dan weer niet bij 8)7

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:54

dj_dysaster

Stoom \o/

Zo heb ik het probleem met Freenas, dat als ik vanaf cdrom wil installeren naar een volledige installatie (optie 3 dus), mijn systeem allemaal errors geeft tijdens het booten, van libs die niet gevonden kunnen worden etc.

BTW, is het met geom_raid5 ook mogelijk eerst een raid5 array met 2disks aan te maken (feitelijk raid1 dus) en die later te expanden vanuit een normale freebsd installatie, en vervolgens die nieuwe array te gebruiken in freenas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Dat is dus precies die bug die ze gefixt hebben :) Nu RC2 nog releasen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dj_dysaster schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:06:
BTW, is het met geom_raid5 ook mogelijk eerst een raid5 array met 2disks aan te maken (feitelijk raid1 dus) en die later te expanden vanuit een normale freebsd installatie, en vervolgens die nieuwe array te gebruiken in freenas?
In principe wel. Er zijn wel een paar hindernissen:
- expansion is nog niet klaar
- FreeNAS gebruikt GPT partities, dus ook op je RAID5 array. Niet erg handig naar mijn oordeel maar zo heeft Olivier het nu eenmaal gedaan. Ik weet niet of je je kale graid5-array met data wel kunt gebruiken in FreeNAS. Je kunt natuurlijk wel van tevoren een GPT partitie maken op je graid5 array.
- GPT ondersteunt op dit moment niet het vergroten van een partitie, je zult het hele GPT label moeten verwijderen en opnieuw moeten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unicron schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:16:
Performance hangt volledig af van de capaciteit van je CPU. Bij voorkeur gebruik je een dualcore (of zelfs quadcore) processor. Als je processor snel genoeg is, heb je qua throughput geen mindere performance dan zonder encryptie. Wat vergelijkingsmateriaal:

Sempron 1.8GHz op AMD64: 47MB/s
Sempron 1.6GHz op i386: 25MB/s

Zoals je ziet maakt het veel uit of je i386 of AMD64 draait. AES voelt zich veel fijner bij 64-bit. Een moderne dualcore kun je gerust een factor 2.2 op toepassen, wellicht nog wel meer. Dus met een AMD-processor van 70-80 euro zou je richting de 100MB/s moeten kunnen halen, genoeg voor gigabit. Natuurlijk komt er wel latency bij dus je IOps gaan omlaag.

Om de AES GELI-performance van jouw processor te testen type je in op je FreeBSD systeem als root:
# kldload geom_zero
# geli onetime /dev/gzero
# dd if=/dev/gzero.eli of=/dev/null bs=1m count=1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even wat oude berichten ophalen:
Keiichi schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:58:
Ik heb nog steeds niet alle testen weten te draaien om een vergelijking tussen graid en de linux raid implementatie te maken.

Maar ik ben al wel ver genoeg om voorzichtig te kunnen zeggen dat de raid implementatie bij Linux veel sneller is. Een grote verschil lijkt behaald te worden doordat Linux geen CPU cycle ongemoeid probeerd te laten en bij FreeBSD graid5 dat er gaten in de verwerking ontstaan als het ware.
Dat hangt er maar vanaf hoe je test en met welke instellingen. Heb je al eens met sysctl kern.geom.raid5 gespeeld? Vooral de .wdt en .maxwql instellingen zijn erg belangrijk. Zorg wel dat je genoeg kernel memory hebt, deze kun je verhogen door een /boot/loader.conf file aan te maken met inhoud:

# set kernel memory to max 460MB
vm.kmem_size_max=460000000
vm.kmem_size=440000000

Let op! i386 (32-bit) systemen kunnen niet meer dan 512MiB kernel memory hebben of je systeem boot niet meer. AMD64 systemen kunnen tot 2GiB.
MrBarBarian schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:07:
Die vraag stel ik me ook al een tijd; waarom zou ik geom_raid5 nemen ipv mdadm. Hier (op GoT dus) zijn er redelijk wat freenas gebruikers, maar wat is dus de meerwaarde (waarbij ik er gemakshalve er vanuit ga dat Linux alles kan dat freenas ook kan) van freenas?
Zoals vaak bij open source projecten heb jij als gebruiker de keuze. Probeer meerdere systemen uit en bepaal voor jezelf wat het beste aansluit op jouw wensen. Ieder systeem heeft namelijk zijn eigen sterke en zwakke punten en er is niet simpelweg één beste keus te noemen.
Keiichi schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:24:
Ik geloof dat graid5 zich nog in een redelijk pril stadium begeeft, waar Linux mdadm waarschijnlijk al veel grondiger getest is.
Waarom denk je dat? Het is goed mogelijk dat mdadm veel meer gebruikers heeft en derhalve ook meer getest is, maar geom_raid5 heeft dankzij FreeNAS ook aardig wat gebruikers en draait al minimaal een jaar stabiel bij mij, met intensief dagelijks gebruik.
Met vinum (dus niet graid5) heb ik last gehad van diverse crashes.
Vinum is ook iets uit het verleden (FreeBSD 4) en heeft nooit goed en volledig gewerkt op FreeBSD 5 en hoger. Echter het is mogelijk dat je kmem_map too small panics krijgt als je te weinig kernel geheugen hebt, dat is niet zozeer een bug van vinum. Maar performance van Vinum RAID5 is erg laag aangezien deze niet aan request combining doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
nog een vraagje over freenas waar ik op internet niet echt een duidelijk antwoord op kon vinden. Heeft FreeNAS een raid scrubbing optie die je kan schedulen? Of is scrubbing eenvoudig te doen door een scriptje te schrijven en deze te schedulen?

Met scrubbing bedoel ik de pariteit van de gehele raid array narekenen. Dit ter voorkoming dat na een harddisk crash een tweede schijf crasht tijdens de rebuild van de array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:16:
[...]

Zoals vaak bij open source projecten heb jij als gebruiker de keuze. Probeer meerdere systemen uit en bepaal voor jezelf wat het beste aansluit op jouw wensen. Ieder systeem heeft namelijk zijn eigen sterke en zwakke punten en er is niet simpelweg één beste keus te noemen.

[...]

Waarom denk je dat? Het is goed mogelijk dat mdadm veel meer gebruikers heeft en derhalve ook meer getest is, maar geom_raid5 heeft dankzij FreeNAS ook aardig wat gebruikers en draait al minimaal een jaar stabiel bij mij, met intensief dagelijks gebruik.
Eigen keuze.. gelukkig wel ;) maar we willen natuurlijk wel een bewuste en onderbouwde keuze maken. Vandaar de vraag; wat zijn de voordelen van geom_raid5 tegenover mdadm? Mocht het nog een keer geport worden naar linux, dan wil ik het graag proberen, als het meerwaarde heeft. Vandaar...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil ook een nas servertje bouwen

ik heb aan hardware liggen een u4 kast met 2 gig ram 667 mhz van merk corsair
een pentium d 2.8 nieuwe 400 watt voeding

nu maakt die kast best wat lawaai met al de koelers maar ding komt toch in afgesloten ruimte

is het mogelijk met weinig linux kennis hiero een nas server van te bouwen en wat ik dan het beste kan aanschaffen

ikhoor graag van jullie dan kan dit apparaatje naar een andere ruimte

mijn doel is bvdvds opslaan op da ding en dan over het netwerk branden al dat kan on the fly zeg maar (alles in huis is gigabit lan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil er 4 500 gigs in hebben en als het kan als er ooit een uitvalt dat ik dat kan opvangen met een 5e schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Beide vragen zijn zeer waarschijnlijk al vele malen in dit topic voorbij gekomen. Ik stel dus voor dat je je even inleest en dan weer terug komt!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja handig andwoord heb gister al alles doorgelezen maar als je me niet kan wilt helpen is het ook niet erg hoor zullen vast wel mensen zijn die dat wel willen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik wil je ook niet helpen hoor...

Ik bedoel, wat zijn _DE_ hoofdonderwerpen in dit topic?
- FreeNAS
- RAID5

Nou, ga eens kijken wat die 2 zijn en hoe die zich verhouden tot je vragen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBarBarian schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:44:
Vandaar de vraag; wat zijn de voordelen van geom_raid5 tegenover mdadm? Mocht het nog een keer geport worden naar linux, dan wil ik het graag proberen, als het meerwaarde heeft. Vandaar...
Geport worden naar Linux kun je vergeten, geom is iets wat diep geintegreerd is in FreeBSD en is niet zomaar te porten naar Linux. Licentie-technisch is het wel mogelijk. De GPL houdt in dat Linux alles van BSD mag jatten maar andersom niet, een niet zo fijne praktijk m.i. maar dat is nu eenmaal zo. Anyway je vroeg om argumenten, hier een paar:
  • geom_raid5 is een geavanceerde implementatie van RAID5 met zoveel mogelijk optimalisaties, veiligheidsvoorzieningen en features als gewenst leek, zonder teveel bloat in de (kwetsbare) kernel module te stoppen. Het maakt dus niet dezelfde fout als vinum, maar biedt wel veel features.
  • Dankzij request combining in je RAM geheugen kan geom_raid5 enorm hoge write-scores halen, 400MB/s sequential write is mogelijk.
  • Dankzij de veiligheidsfeatures is het onopgemerkt corrupteren van pariteit niet meer mogelijk na een crash of unclean shutdown. Als je tijdens het schrijven reboot, ziet geom_raid5 dat de array niet netjes afgesloten is (dirty) en zal een rebuild beginnen. Dit is een vitale feature. Implementaties die het zonder deze feature moeten stellen werken alleen betrouwbaar als er of na elke boot een rebuild plaatsvindt of als er zich nooit crashes of unclean shutdowns voordoen. Vergis je hier niet in.
  • Dankzij de vele features is het maken van een raid5 array een eitje. Wil je ff rebooten tjidens de rebuild door? Geen probleem, geom_raid5 gaat automatisch verder op het punt waar je gebleven was na je reboot.
  • geom_raid5 is net zoals alle geom modules volledig compatible met elkaar, je kunt dus ook een encrypted raid5 volume maken door geli en graid5 te combineren.
  • geom_raid5 wordt al minstens een jaar gebruikt en heeft derhalve een goede testprocedure ondergaan, met name FreeNAS heeft hierin geholpen, en de vele testruns die ik samen met de auteur (Arne) heb gedraaid op 2 van mijn testsystemen. De auteur fixt bugs meestal binnen 24 uur, wat ook iets zegt over de aandacht die eraan wordt besteed.
  • geom_raid5 draait op FreeBSD, en dus betreedt je een wereld van consistentie en ordelijkheid. Uiteraard is dit persoonlijk, maar een BSD server is gemakkelijk op te zetten. Wellicht dat FreeNAS om die reden ook voor FreeBSD heeft gekozen als basis.
Zijn vast nog wel meer redenen. Vast ook redenen om voor andere implementaties te kiezen. Zoals altijd geldt: probeer beide uit en maak je eigen conclusies. Als iets voor jou niet goed werkt dan kies je gewoon het alternatief.
Unicron schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:31:
nog een vraagje over freenas waar ik op internet niet echt een duidelijk antwoord op kon vinden. Heeft FreeNAS een raid scrubbing optie die je kan schedulen? Of is scrubbing eenvoudig te doen door een scriptje te schrijven en deze te schedulen?

Met scrubbing bedoel ik de pariteit van de gehele raid array narekenen. Dit ter voorkoming dat na een harddisk crash een tweede schijf crasht tijdens de rebuild van de array.
Dat laatste kan altjid gebeuren natuurlijk, maar je bedoelt meer de schijven op surface-defects controleren. Dat kun je eenvoudig doen met:

dd if=/dev/ad4 of=/dev/null bs=1m

Hiermee lees je van disk ad4 (verander naar de juiste naam) van begin tot einde met een blocksize van 1MiB. Als er zich surface defects voordoen zal FreeBSD deze in de console messages melden en zal eventuele RAID-set de schijf er mogelijk ook uitdonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00
Nu je het toch over surface defects hebt: in mijn Freenas server met 4 keer een Samsung HD501LJ in RAID5 bleek een van de schijven zo'n defect te hebben opgelopen. Dus: schijf uit de machine getrokken, nieuwe besteld, oude RMA, en nieuwe in de machine. Ondertussen dacht ik van de gelegenheid gebruik te kunnen maken om de firmware van 0.68 naar 0.685RC te upgraden. Na opnieuw opstarten met dus 3 goede en 1 lege schijf kreeg ik de volgende melding:

Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: device created (stripesize=131072).
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad8s1(3): disk attached.
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad4s1(1): disk attached.
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad10(0): disk attached.
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad8: size mismatch (expected 500107829760, got 500107862016).
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad8: cannot add disk (error=17).
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad6(2): disk attached.
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: activated.
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad4: size mismatch (expected 500107829760, got 500107862016).
Oct 20 09:17:33	kernel: GEOM_RAID5: RAID5: ad4: cannot add disk (error=17)

Sowieso vraag ik me af waarom de schijven die eerst ad4 en ad8 heetten nu als ad4s1 en ad8s1 worden aangeduid en waarom deze schijven blijkbaar ineens een net iets andere grootte hebben. Ad10 was de boosdoener dus dat die anders zou zijn zou ik me voor kunnen stellen maar dan zou ad6 toch net zo moeten worden gevonden als ad4 en ad8??? |:(

Overigens heeft het array wel een hele nacht staan rebuilden en wordt het nu ook ook gemeld als COMPLETE maar ik kan het niet mounten. Best vervelend met 1.4 Tb aan spullen die je best terug wilt hebben. ;(

SSH toegang kan natuurlijk geregeld. Ik weet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom eens naar #freenas op irc.freenode.org als je wilt, kunnen we er live over praten. :)

edit, eerste reactie van Arne:
[21:24] <RBRIDDICK> that is that freenas bug... i told them again and again, that graid5 doesnt like devices, that share the same meta data... but nobody listens to silly arne..
:P

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog hulp nodig met je probleem? Je hebt je DM uit staan en heb je ook niet gezien op #freenas. ;(

Ik raad je aan om geen dingen te proberen die je niet begrijpt, mocht je de data op je array willen behouden. Rebuilden bijvoorbeeld kan desastreuse gevolgen hebben als je array problemen heeft (zoals: out-of-order). Als ik de output kijk denk ik dat het vrij eenvoudig is je data terug te halen, mits je geen 'foute dingen' doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
Ja, hulp is nog altijd gewenst maar ben inmiddels met Arne aan het slow chatten. DM is inmiddels up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post anders je "graid5 status" en "graid5 list" output eens, en ik kan nog steeds niet DM'en, weet je zeker dat hij aan staat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
Op aanraden van Arne heb ik de nieuwe schijf fysiek uit de machine getrokken, na uitzetten natuurlijk ;-) Nu geeft graid5 status het volgende

Name         Status  Components
raid5/RAID5  DEGRADED CALM  ad8s1
                            ad4s1
                            ad6

en graid5 list:
Geom name: RAID5
State: DEGRADED CALM
Status: Total=4, Online=3
Type: AUTOMATIC
Pending: (wqp 0 // 0)
Stripesize: 131072
MemUse: 0 (msl 0)
Newest: -1
ID: 682329396
Providers:
1. Name: raid5/RAID5
   Mediasize: 1500323119104 (1.4T)
   Sectorsize: 512
   Mode: r0w0e0
Consumers:
1. Name: ad8s1
   Mediasize: 500107829760 (466G)
   Mode: r1w1e1
   DiskNo: 3
   Error: No
2. Name: ad4s1
   Mediasize: 500107829760 (466G)
   DiskNo: 1
3. Name: ad6
   Mediasize: 500107862016 (466G)
   DiskNo: 2
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:54:
Post anders je "graid5 status" en "graid5 list" output eens, en ik kan nog steeds niet DM'en, weet je zeker dat hij aan staat? :)
Update: zojuist een uur met Arne geprobeerd om het array weer aan de gang te krijgen maar hij denkt dat de update naar 0.685RC1 het systeem de nek om heeft gedaan. Dure les :( : niet altijd upgraden naar nieuwe versies, ook al zijn het RC's... En blijf voorlopig dus weg van deze versie als je RAID5 draait.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko de Boswachter op 22-10-2007 23:03 . Reden: Slecht nieuws en een waarschuwing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:19
FreeNAS draait bij mij inmiddels al meer dan een half jaar als een zonnetje. Ook enkele power failures hebben geen problemen opgeleverd. Ik heb nog wel 'slechts' 200GB vrije ruimte, dus ik zal toch moeten gaan nadenken over het uitbreiden van het RAID5 array (op dit moment 3x500GB).

Verder interessant: Scott (van scottstuf) is bezig met Solaris en ZFS: http://scottstuff.net/blog/
Kleine quote:
* Creating an 8-drive ZFS filesystem is trivial. One command takes care of RAID, logical volume management, creates the filesystem, and mounts it: zpool create -f space raidz2 c0t1d0 c0t2d0 c0t3d0 c0t4d0 c3t2d0 c3t3d0 c3t4d0 c3t5d0.
* ZFS performance is decent. Here’s a bonnie with and without ZFS compression, using 10 GB of data on a box with 2 GB of RAM:
code:
1
2
3
4
5
              -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- --Random--
              -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- --Seeks---
Machine    GB M/sec %CPU M/sec %CPU M/sec %CPU M/sec %CPU M/sec %CPU  /sec %CPU
zfs        10 105.0 55.3 163.3 27.3 121.0 30.4 119.2 88.4 287.1 36.2   169  1.8
zfs+c      10 112.9 59.7 181.5 30.3 127.8 29.1 118.1 86.0 424.9 52.2   198  2.1

* 163 MB/sec writing and 287 MB/sec reading is good enough for me. I was expecting slightly higher numbers, but there’s nothing here to complain about. Adding compression improves writing a bit and makes a big difference reading. It’s quite a bit faster then GigE, which was my goal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik denk dat ik FreeNAS weer gedag ga zeggen, te beperkt :P Of ik kan het gewoon niet vinden :+

Ik wil op 1 schijf en zonder vooraf de groottes vast te zetten door partities te maken een paar directories maken:
- public -> 755 en 644 rechten -> Iedereen mag er op, alle files zijn van user Paul
- private -> 700 en 600 rechten -> Maar 1 user mag er op
- gemengd -> 770 en 660 rechten -> 1 groep mag erop en force_user

Dus ik ga denk ik weer terug naar Debian, daar werkte het (voordat een bokkende raidcontroller en wat brakke schijven mijn filesystem corrumpeerde) op zoals ik wilde :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
edit: lezen is ook een kunst. nvm.

[ Voor 86% gewijzigd door P5ycho op 23-10-2007 10:37 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko de Boswachter schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:45:
Op aanraden van Arne heb ik de nieuwe schijf fysiek uit de machine getrokken, na uitzetten natuurlijk ;-) Nu geeft graid5 status het volgende

Name         Status  Components
raid5/RAID5  DEGRADED CALM  ad8s1
                            ad4s1
                            ad6
Oke dus je mist disk0 (de eerste disk in de array). Daarnaast heeft de nieuwe FreeNAS twee disks overschreven door BSD partities (s1) neer te ploffen. Dat betekent dat je wel een aantal sectoren kwijt bent (de eerste 63 sectoren, dus 31,5KB aan het begin van elke schijf).
Update: zojuist een uur met Arne geprobeerd om het array weer aan de gang te krijgen maar hij denkt dat de update naar 0.685RC1 het systeem de nek om heeft gedaan. Dure les :( : niet altijd upgraden naar nieuwe versies, ook al zijn het RC's... En blijf voorlopig dus weg van deze versie als je RAID5 draait.
Hm maar heb je nou je data terug? Ik bedoel degraded of niet je data is er nog steeds lijkt me. Misschien dat het overschrijven van de "s1" partities wel wat data van UFS heeft overschreven, maar dat zou je kunnen repareren met een fsck -t ufs <device> commando. Ik zou je data nog niet gelijk afschrijven iig.
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:50:
Ik denk dat ik FreeNAS weer gedag ga zeggen, te beperkt :P Of ik kan het gewoon niet vinden :+
Ja je wilt uitgebreide user management, daarvoor zul je nu nog handmatig smb.conf voor moeten aanpassen, FreeNAS biedt dit nog niet aan via een GUI maar daar wordt wel aan gewerkt. Overigens lijkt het mij handiger om FreeBSD te gebruiken, dan heb je ook gelijk toegang tot de data die er nog op staat, hoef je niks te formatteren/partitioneren/backuppen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:11:
[...]

Oke dus je mist disk0 (de eerste disk in de array). Daarnaast heeft de nieuwe FreeNAS twee disks overschreven door BSD partities (s1) neer te ploffen. Dat betekent dat je wel een aantal sectoren kwijt bent (de eerste 63 sectoren, dus 31,5KB aan het begin van elke schijf).
Waarom heeft FreenNAS op eigen houtje BSD partities op bestaande schijven geploft? :?
Hm maar heb je nou je data terug? Ik bedoel degraded of niet je data is er nog steeds lijkt me. Misschien dat het overschrijven van de "s1" partities wel wat data van UFS heeft overschreven, maar dat zou je kunnen repareren met een fsck -t ufs <device> commando. Ik zou je data nog niet gelijk afschrijven iig.
Nee, ik heb mijn data nog niet terug. Heb de server uitgezet en ik hoop nog steeds op een oplossing zoals jij die voorstelt. Je blijft welkom om de machine eens via SSH te benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:11:
Ja je wilt uitgebreide user management, daarvoor zul je nu nog handmatig smb.conf voor moeten aanpassen
Gaan die aanpassingen niet verloren zodra je in een onvoorzichtig moment weer in dat menu komt?

Dat verhaal hierboven,dat de een upgrade zomaar (op 2 schijven maar liefst) even je partitietabel gaat staan verbouwen, maakt me overigens ook wat huiverig. Ik kan me tevens niet herinneren dat de installer me heel expliciet meldde dat ik alle data op de doelschijf kwijt zou gaan raken. Ik wist het wel, maar echt veilig is anders.
Combineer dat met een RC1 die voor 75% (*) stuk is, al een ruime maand geleden gefixed is maar die fix (0.685RC2) nergens te bekennen valt, een groot scala aan downloads zonder dat er ook maar _ergens_ te vinden valt hoe je de helft daarvan (de images) moet zien te installeren (**), en bij de andere helft niet te vinden valt dat je daarmee ook die ene helft kunt installeren (***), en ik heb niet echt het idee dat FreeNAS ook maar enigszins gereed is voor het grote publiek.
Ik ga dus terug naar Debian :P

SourceForge's threadingmodel en het gebrek aan linkjes naar de volledige thread (in overigens net zo'n onleesbare volgorde) waardoor je iedere reply aan moet klikken (en Firefox gigantisch traag wordt als je dat wilt versnellen door iedere reply in een tab te openen) helpen overigens ook niet mee. In de source kunt je in het form "/forum/forum.php" de velden forum_id en thread_id jatten om deze in je URL te hacken, zodat je wel de hele thread op 1 pagina krijgt, maar makkelijk is anders.

(*) 33% als je de LiveCD, Full install en embedded install ieder voor gelijk aanziet, maar ik denk dat verreweg de meesten de LiveCD gebruiken om de Full te installeren. Lange thread over het probleem / Vroegste melding die ik kan vinden
(**) Met physdiskwrite naar een harddisk of memory kaartje flashen en hopen dat je de goede kiest als je flash/harddisk groter is dan 2gb anders ben je je windows-installatie of andere data kwijt. Dus: als je target een (vrije) IDE-poort heeft: Gebruik de LiveCD om Embedded te installeren!
(***) Als je op de downloadpagina komt lijken de LiveCD (waar met grote letters bijstaat dat deze een floppy of USB-stick heeft om de config op op te slaan) en de "embedded" versie (waar met grote letters bij staat dat deze vriendelijk omgaat met je CF-kaart) de enige opties. Het lezen van de documentatie leert dat je de Live-CD-versie ook op je harde schijf kunt zetten. Nergens staat echter dat je daarbij de optie krijgt tussen embedded en full.
Wil je dus vriendelijk omgaan met je CF-kaart of USB-stick dan wil je de embedded versie -> De Live-CD valt dan al af aangezien nergens vermeld staat dat deze ook de embedded kan installeren -> de images blijven over -> Hoe the *** moet je zo'n image installeren? Staat helemaal nergens uitgelegd, iig niet daar waar ik het met een uur Google + SourceForge-search heb kunnen vinden.
Inclusief een hoop verwarring tussen mij en Danmero staat hetzelfde verhaal hier ook nog eens in het Engels :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko de Boswachter schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:15:
Waarom heeft FreenNAS op eigen houtje BSD partities op bestaande schijven geploft? :?
Goeie vraag. ;-)

Daar heb ik Olivier al een paar keer op gewezen, maar hij betoog toen dat FreeNAS dit alleen bij het initialiseren van nieuwe disks zou doen. Hoe het precies zit heb ik verder niet door onderzocht, maar ik hoor het iig niet voor het eerst. Olivier is nu in de weer met GPT partities, iets waar ik ook al geen voorstander ben gezien het gebrek aan expansion in de geom_gpt kernel module, iets waar developer Ivan Voras nog aan werkt voor de FreeBSD 7.0 release.

FreeNAS upgraden blijkt gewoon gevaarlijk. Zorg minstens voor een backup of upgrade gelijk naar FreeBSD, dat kan altijd veilig. Ik moet Paul Nieuwkamp helemaal gelijk geven dat de beta's en RC's van FreeNAS van afgelopen tijd nog vol bugs zitten. En dat wil je niet, omdat het om je opslag gaat en je wilt niet dat daar iets mee gebeurt. Maar vergeet niet dat FreeNAS de 1.0 release nog niet bereikt heeft en dus nog een lange weg te gaan heeft. Er zijn grote wijzigingen doorgevoerd en dat alles is misschien nog niet klaar voor het grote publiek. Zelf ben ik er voorstander van geen release uit te brengen zonder een aantal compatibility en upgrade-tests uit te hebben gevoerd. Testen zou een product als FreeNAS veel betrouwbaarder maken. Overweeg anders ook eens een (kleine) donatie aan een project als deze. Niks mis mee om open source projecten met potentie te ondersteunen als gebruiker. :)
Nee, ik heb mijn data nog niet terug. Heb de server uitgezet en ik hoop nog steeds op een oplossing zoals jij die voorstelt. Je blijft welkom om de machine eens via SSH te benaderen...
Oke als je ssh forward kunt regelen en me de info via DM kunt sturen zal ik eens een poging wagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Enlightenment, zou ik van je het offline capacity expansion script mogen testen ?
Heb nu 4 drives en wil deze week een 5de toevoegen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 15:06:
Hoi Enlightenment, zou ik van je het offline capacity expansion script mogen testen ?
Heb nu 4 drives en wil deze week een 5de toevoegen. Alvast bedankt.
Sure, welk OS + versie en welk platform (i386 of AMD64) gebruik je? Schakel je DM in en ik stuur je een link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:19
Er is weer een nieuwe versie van FreeNAS verschenen. M.n. op het gebied van user / rechten lijkt er een hoop verbeterd te zijn.

Release notes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
Today FreeNAS 0.686b1 has been released. We skipped 0.685RC2 because all its improvements and fixes are also included in 0.686b1.

Majors changes:
- Upgrade fusefs-ntfs to 1.1004.
- Upgrade lighttpd to 1.4.18.
- Upgrade netbsd-iscsi (iscsi-target) to 20070925.
- Refactor GEOM-Eli implementation + WebGUI. Now it is possible to add existing encrypted disks
and change passwords for a encrypted disk.
- Improve device detection for configuration storage when booting from LiveCD.
- Update zoneinfo files.
- Add 'System/Packages' WebGUI page to administrate packages (only available in 'full' install mode).
- Add LDAP Authentication: Thanks to Andreas Neth and David Rush for their help
- Add email status report.
- Add 'Status/Report' WebGUI page to administrate email status report.
- Upgrade iSCSI Target to version 20070925.
- Update 'iSCSI Target' WebGUI + services. Now it is possible to expand existing targets and define
RAID0 and RAID1 devices. It is also possible to use disk devices as extents.
- Refactor complete user/group management (code, services & WebGUI).
- Add scheduled reboot feature.
- Add 'System/Advanced/Cron' WebGUI to administrate additional cron jobs.
- Add new languages: Slovenian, Portuguese, Polish, Hungarian and Norwegian Bokmal.
- Add new SSH settings to WebGUI: Password authentication.
- Add WOL patch for some NIC (http://stsp.name/wol/).
- Add 'Hosts allow' and 'Hosts deny' settings on Samba shares WebGUI page.
- Add 'chroot everyone' setting on FTP WebGUI page (Thanks to Francois Allard).
- Add 'Home directory' support in user management (Thanks to Francois Allard).
- Refactor 'System/Advanced/Startup'. Renamed to 'System/Advanced/Command scripts'. Add ability to define
scripts executed before system shutdown.
- Add SNMP service support.
- Upgrade Samba to 3.0.26a.
- Permit to convert a 'full' release to an 'embedded' (from the CDROM)
- Add proxy support (WebGUI: 'System/Advanced/Proxy').
- Add volume label support when formating disks.
- Modified boot image file system parameter to support USB booting on a greater number of systems.
Maybe some booting problems with LiveCD are also solved.

Minors changes:
- Display used and available disk space as tooltip for mount points on system information (index.php) page.
- Reduce number of virtual consoles to ttyv0 and ttyv1.
- Display 'MTU' on interfaces status page.
- Rename 'Resume' to 'Keep all files' option on FTP WebGUI page. Also update option description text.
- Use nano as default editor. Thanks to Carsten Hammer.
- Remove Samba 'ReadAhead' setting because this is not supported on FreeBSD.
- Refresh RAID information pages automatically every 5 seconds to display progress (e.g. when creating or rebuilding RAID).
- Rename CIFS to CIFS/SMB for better understanding.
- Upgrade dp.SyntaxHighlighter to 1.5.
- Add attribute //samba/auxparam and //samba/share/auxparam to add auxiliary parameters.
- Add 'Auxiliary parameters' field on CIFS/SMB page to manage auxiliary parameters.
- Improve WebGUI workflow.
- Add ability to define full path of Samba share, not only to choose from a list of defined
mount points.
- Add ability to mount a file system read-only.
- Fix a bug when compiling FreeNAS on a FreeBSD 6.2 system with X11 installed.
- Add wpa_supplicant binaries (actually not supported from the webgui).
- Add 'du' tool.
- Add Davicom DM910 USB Ethernet driver.
- Update 3Ware drivers to 9.4.1.3.
- Customizable size for OS partition (1) in 'full' install mode.

Bug fixs:
- Fix bug in Mount Point WebGUI page when using file system 'CD/DVD'.
- Fix bug when booting 'full' installation.
- Cleanup /var/run during boot process, otherwise sysreboot.reqd won't be removed.
- Fix bug in /etc/rc.d/afpd script. Thanks to fred0.
- Fix bug in userdb generation. User administrator privilegs were not set correct after a reboot.
- Add missing link /etc/exports -> /var/etc/exports.
- Set //syslogd/nentries to 50 (by default) in config.xml if it is not set. Causes errors in status report.
- Recyle bin setting was not stored when it was activated for a Samba share.
- Handle special characters in config.xml (e.g. öäü).
- Fix bug in make.sh. Partition description was incorrect, 'fstype' was not set correct for partition 'a'.

http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=750654

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
Als het nu eens veiliger wordt om een upgrade te doen... Met alle verhalen over upgrade-hell met FreeNAS (heb het ook meegemaakt, dankzij de GPT-partities die ineens in FreeNAS opdoken), laat ik mijn 0.685b2 gewoon draaien totdat het veilig ge-upped kan worden.
Óf ik kopieer de data "ff" terug naar de PC, start out fresh, en begin weer met deze release.

Ik denk dat ik eerst wat ervaringen met deze versie ga afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 08:57
Topic gaat over DIY Raid NAS, daar ben ik mee bezig (testfase, keuze OS) dus geintresseerd.

Ik heb hier al eea gelezen over
  • freenas (is daardoor minder aantrekkelijk geworden)
  • freebsd (moet ik naar gaan kijken)
Waar ik weinig over ben tegengekomen:
  • Iemand ervaring met Openfiler? Lijkt een aardige optie, in de praktijk bewezen met ESX (een van mijn vereisten)
  • of met Windows (2003) met Services for Unix (tbv NFS) en Starwind Iscsitarget
hardware:
M2N-SLI deluxe (vanwege 6-8 SATA)
3 x 500Mb WD SATA
2 x GB nic (blijkt helaas niet door freenas ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpenFiler is een heel ander stuk software dan FreeNAS. Veel ingewikkelder, maar wel veel meer features. Overigens zeker niet altijd sneller. Ik denk dat een FreeBSD setup nog veel makkelijker is, en daarop heb je ook alle vrijheid.

Overigens zou je FreeBSD7 Beta 1.5 kunnen proberen, zitten veel dingen in interessant voor zelfbouw NAS, zoals o.a. verbeterde hardware support, veel snelere TCP/IP door automatische buffer adaptation, zowel iscsi-target als iscsi-initiator, journaling en nog veel meer. Ohja en de kernel is nu bijna ontdaan van de (langzame) Giant-lock, waardoor FreeBSD nu sneller is dan Linux. Zie hier voor een leuk PDFje met benchmarks en screenshots:
http://people.freebsd.org/~kris/scaling/7.0%20Preview.pdf

Met je M2N-SLI kun je trouwens maar 7 effectief gebruiken. 6 poorten zijn van je chipset, 2 van JMicron JMC363 (PCI-express) maar één daarvan is voor eSATA. Maargoed 7 schijven is natuurlijk super leuk nog steeds. Die JMicron controller wordt trouwens perfect ondersteund door FreeBSD.

Je gigabit NIC werkt ook out-of-the-box in FreeBSD7 en ook onder FreeNAS met patch (alleen loop ik daar nu tegen wat problemen aan, dus kan je nu geen even geen vervangende kernel sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb het eens gedaan met OpenFiler. Ik heb geen ervaring met FreeNas maar ik moet zeggen dat ik OpenFiler zeer netjes en snel vond werken. Het mooiste is booten van een USB. Let er wel op dat niet alle hardware ondersteund wordt!

http://www.xbmcfreak.nl/

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

heb een eigenaardig probleem gehad met freenas ... pas na uren settings aanpassen en vanalles en nog wat uitproberen de oplossing gevonden.

probleem :

met bepaalde schijven kan ik perfect array maken ... zodra van de 7 disk er de laatste 4 aan toegevoegd worden kun je wel een array toevoegen maar bij size/status staat "niks" ... en als je format kiest zie je de array er ook niet tussenstaan.

Als je dan bij diagnostics -> Information kijkt zie je dat een oude raid array die ik paar dagen terug aangemaakt heb er terug tussen staat ...

Het rare is dat tussen het aanmaken van die oude array en vandaag alle 7 de schijven zeker 4 keer volledig geherformatteerd en gepartitioneerd geweest zijn (heb fedora/debian/freebsd/ubuntu) geprobeerd erop en dan maar terug naar Freenas.

Oplossing was via commandline

geom raid5 remove NAS <disks die in information stonden>
geom raid5 destory <oude_naam>

Pas daarna kon ik weer met alle disken arrays aanmaken.

Nu is mijn vraag : WAAR haalt freenas die oude info vandaan ? HD's zijn ettelijke keren geherformatteerd geweest ... er was niks op heel dat systeem waar ie de data zou kunnen opgeslagen hebben ...

Ik heb zo een vermoeden dat er data naar de hd's geschreven wordt die door een format er niet van verwijderd wordt ... iemand die me hier meer over kan vertellen ? (kan zijn dat ik iets heel simpels over het hoofd zie maar het is 03:50 en ik heb me suf gezocht hierop ...)

ps : deze configure opties van geom raid5 configure heb ik al kunnen vinden echter meer documentatie kan ik niet terugvinden op het net... moest iemand meer info hebben :

R : rebuild
S : SafeOp
c : Cowop
h : Hardcoded
n : nohot
v : no idea
a : no idea

[ Voor 10% gewijzigd door frv op 15-11-2007 04:09 ]

Verwijderd

Alle configuratie van RAID5 (en andere software RAID) staan op de schijven zelf, in de laatste sector (de metasector). Ik denk dat je die niet ge-zero write hebt. Je kunt ze overigens ook wissen met "graid5 clear /dev/<device>". Je kunt alle metainfo zien met "graid5 dump <device>".

De opties waar je het over had:
-v = verbose (meer informatie over wat er gebeurt)
-h = hardcoded (devices worden alleen gebruikt als ze ook precies dezelfde naam dragen, dus een device hardcoded als ad4a maar die nu ad6a heet, zal niet worden gebruikt. Hij MOET ad4a heten dan.
-c = niet naar array schrijven als array degraded is, als je de parity niet vertrouwt of niet wilt dat je array out-of-sync raakt als je er een schijf uit trekt. Dan hoef je ook niet te rebuilden namelijk.
-S = safeop, zal ook de bijbehorende parity lezen en kijken of deze klopt. Stuk trager en onnodig vaak.
-R = rebuild, lijkt me duidelijk. Het is een toggle dus je kunt hem hier ook mee uitzetten.
-n = no-hot wordt gebruikt tijdens expansion, om te voorkomen dat er gerebuild wordt tijdens het aanmaken van een array
-a = reset error flag, kun je een foute disk forceren naar een brave disk, gebruik dit alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Opties gebruik je zoals:
graid5 configure -R <volumenaam>
(in dit geval wordt een Rebuild gestart of juist gestopt als die op het moment draaiende was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Ik heb een (hele mooie - al zeg ik het zelf) behuizing gemaakt voor mijn DIY nas, ik zal hier zeer spoedig plaatjes van posten. Echter, ik heb even een paar simpele vraagjes die ik graag opgelost wil hebben zodat ik snel Freenas op mijn nieuwe doos kan zetten:

1) Ik heb 3 spinpoint T166 350GB schijven die ik in een Raid 5 wil zetten, ik begrijp uit de documentatie dat de alleen gehele schijven opgenomen kunnen worden en dat ik dus niet bijv. op schijf 1 Freenas zet en de rest van de schijf in de raid meeneem. Hoe pak ik dat het beste aan? Moet ik een USB stick inzetten (vast) met daar op het Freenas OS?

2) Welke versie van Freenas kan ik het best installeren - ik wil geen gedonder...

3) Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het zit met een rebuild indien er een schijf is uitgevallen. Wat is wel en niet mogelijk en kan iemand dat even in Jip en Jannekke taal uitleggen?

4) Ik vermoed dat de ethernet interface niet standaard wordt ondersteund door Freenas, het is een Abit AN-M2 met een Nvidia® Geforce7025/NF630a chipset. Hoe pak ik dat aan?

Alvast zeer bedankt voor jullie input.

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 06:31:
[...]
nVidia NIC wordt wel ondersteund maar het ging om de Marvell PHY (elk mobo kan zijn eigen PHY kiezen, ongeacht chipset); nu zie ik wel op die pagina dat daar een patch uit de 7-CURRENT (de ontwikkelversie van FreeBSD) wordt aangeboden; die je op 6.2-RELEASE zou kunnen gebruiken. Dus als de patch goed is dan zou je inderdaad netwerk kunnen gebruiken op dat moederbord. Maar het dus niet 'out of the box'; je moet namelijk eerst je kernel patchen en opnieuw bouwen/installeren. Wil je FreeNAS gebruiken dan zul je op een andere BSD machine een dergelijke kernel moeten bouwen en dan via SFTP (SSH) overpompen. Eventueel kan ik dat wel voor je doen; dan hoef je alleen de kernel dus maar over te zetten.
[...]
Kennelijk gebruikt mijn abit an-m2 een marvell 88e1116 chip > kan iemand mij vertellen hoe ik bovenstaand advies in praktijk breng? Wellicht is iemand anders mij voorgegaan....

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plaatjes doen het altijd goed :)
Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=92874

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 18:32:
1) Ik heb 3 spinpoint T166 350GB schijven die ik in een Raid 5 wil zetten, ik begrijp uit de documentatie dat de alleen gehele schijven opgenomen kunnen worden en dat ik dus niet bijv. op schijf 1 Freenas zet en de rest van de schijf in de raid meeneem. Hoe pak ik dat het beste aan? Moet ik een USB stick inzetten (vast) met daar op het Freenas OS?
Je kunt Software RAID ook gebruiken op partities, dus dat partitie 1 (30MB) voor FreeNAS wordt gebruikt en partitie 2 (465GiB?) voor de RAID wordt gebruikt. Technisch is dat zonder meer mogelijk, alleen het zou kunnen dat de FreeNAS front-end hier moeilijk over doet. Even proberen lijkt me het handigste. Iig met FreeBSD is het mogelijk.
2) Welke versie van Freenas kan ik het best installeren - ik wil geen gedonder...
Durf ik geen uitspraak over te doen, maar het gedonder is er meestal als je gaat upgraden. Doe dat dus alleen nadat je een volledige backup hebt gemaakt. Verder zou ik je NAS eerst een paar weekjes grondig testen voordat je hem toevertrouwt aan je heilige data. :)
3) Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het zit met een rebuild indien er een schijf is uitgevallen. Wat is wel en niet mogelijk en kan iemand dat even in Jip en Jannekke taal uitleggen?
PC uit, oude schijf eruit (wel de goeie afsluiten!), nieuwe erin. Booten. Je array is dan degraded (er mist immers een schijf). Je kunt dan met het INSERT commando van graid5 de nieuwe disk aan de array toevoegen, zodat deze weer compleet is. Als je dit doet, start er automatisch een rebuild en na een aantal uur is je array weer COMPLETE.
4) Ik vermoed dat de ethernet interface niet standaard wordt ondersteund door Freenas, het is een Abit AN-M2 met een Nvidia® Geforce7025/NF630a chipset. Hoe pak ik dat aan?
Je zou FreeBSD7-BETA2 kunnen proberen, iso:
ftp://ftp.freebsd.org/pub...7.0-BETA2-amd64-disc1.iso

Als die je NIC zonder meer herkent (check met "ïfconfig") dan wordt deze dus onder FreeBSD7 ondersteunt, en sta je voor een keuze. Je kunt natuurlijk ook gewoon een Intel PRO/1000 PT PCIe x1 kaartje gebruiken, maar betekent wel weer 35 euro extra en een PCIe slot minder. Kies je voor FreeBSD betekent dat geen FreeNAS-frontend dus wellicht een meer hands-on installatie en configuratie ervaring, mocht je die weg kiezen wil ik je ook wel ondersteuning geven in het configureren enzo. Alleen zo mooi en makkelijk als de FreeNAS-frontend gaat het niet worden. ;)

PS. Plaatje is helemaal te gek! *O* Echt supermooi kastje, meer pics? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag zo even wel dat FreeBSD journalling ondersteund en Freenas niet. Klopt dat en zo ja, hoe belangrijk is dat voor de integriteit van de data?

Pic 1,2,3

Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=92877

Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=92876

Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=92875

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De donkerrode perspex komt niet echt lekker uit op de foto's, de kast heeft een hele cleane look en is echt puur en alleen gemaak voor de NAS. Het kan zijn dat ik nog wat extra inlets maak maar de temperatuur is errug laag en je hoort hem eigenlijk bijna niet. Is zo stil als wat..

Extra PCI kaarten insteken doe ik liever niet omdat dat problemen geeft met de plaats van de outtake fan voor het moederbord compartiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Inderdaad een mooi kastje, ziet erg netjes uit, als of je het in de winkel gekocht hebt.

Ik had nog een vraagje over FreeNAS, ik heb/had een FreeNAS servertje draaien, daarin had ik 2 schijven van 250GB in Raid1. Nu wil ik deze schijven eigenlijk voor een Raid0 XP systeem schijf gaan gebruiken en de data overzetten op een Raid5 set van 4 keer 500GB.

Ik wil eigenlijk terug (of verder) met XP. Dus ik wil m'n CF kaartje en die 2 schijven in een ander PC hangen en de data overzetten naar die Raid5 set die in m'n huidige FreeNAS PC zit.
Hoe moeilijk doet een FreeNAS installatie als op andere hardware moet draaien?

Is het een kwestie van CF kaartje met FreeNAS overzetten, schijven aansluiten en draaien?
Of gaat FreeNAS helemaal op hol slaan en kan ik beter met een nieuwe installatie beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freebsd gedownload - getracht te installeren op een enkele schijf - is ook wel gelukt maar wat een ingewikkeld systeem in vergelijking met een freenas installatie. Daarnaast heb ik absoluut AFP nodig en dat kwam ik zo 123 niet tegen. De NIC wordt in Freebsd7 wel ondersteund, wellicht is dat goed nieuws om toch freenas daarmee aan de praat te krijgen.

Enlightment, heb jij enig idee hoe ik dat toch voor elkaar kan krijgen?

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 09:26:
Ik zag zo even wel dat FreeBSD journalling ondersteund en Freenas niet. Klopt dat en zo ja, hoe belangrijk is dat voor de integriteit van de data?

Pic 1,2,3

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gr,

Ries
Sweet.

Mooi gedaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb grote stukken van het topic gelezen, maar niet helemaal. Ik heb hier thuis sinds een aantal maanden een servertje staan wat het volgende doet op het moment:
  • het internetverkeer routeren, de internetverbinding is de ene netwerkkaart (100mbit), lan de onboard gbit nic
  • een firewall door middel van iptables (wil ik ook QoS mee doen, maar nog niet toe gekomen)
  • er draait een file server op (profpd) om voor het lan files te delen
  • rtorrent of torrentflux (webbased) voor torrents
  • hellanzb met de zussaweb interface
  • backups van mijn pc
  • webservertje (lighttpd + mysql)
Even de hardware op een rijtje:
moederbord:
product: M61PM-S2
vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.

processor:
product: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4800+
slot: Socket M2
size: 2500MHz

geheugen:
size: 1GB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)
product: MCP61 Memory Controller
vendor: nVidia Corporation

overige informatie:
product: MCP61 PCI bridge

description: Ethernet interface
product: RTL8139 Ethernet
vendor: D-Link System Inc
capacity: 100MB/s

description: Ethernet interface
product: MCP61 Ethernet

description: IDE interface
product: MCP61 SATA Controller

description: VGA compatible controller
product: GeForce 6100 nForce 430
Er zitten 4 samnsung T166 500Gb disks in dit servertje, met twee partities. De eerste van een tiental Gb voor de gentoo install (in raid 1). De rest van de ruimte is een raid5 array. Alles is met mdadm (linux software raid tool) gedaan. Dit draait wel aardig, maar de doorvoer is niet echt goed over het netwerk. Ik haal met schrijven (naar server toe dus) niet meer dan 65mb/s, wat een beetje teleurstellend is imho. Als ik op de server zelf benchmark haal ik 85mb/s (met bonnie getest). Zeker dat is véél te weinig voor raid5 met 4 disks als ik vergelijk met wat anderen haal.

Na alle posts van Enlightenment kan ik niet anders dan denken dat freebsd het wel leuk zou doen op dit servertje. Zou deze hardware goed werken onder freebsd ? Met name dan die sata controller en de gbit netwerkkaart ? Ga ik erop vooruitgaan qua snelheiden als ik freebsd erop installeer ?

Mijn bedoeling is om zo'n cf naar ide convertor te halen, om dan op een cf kaartje (1 of 2gb moet voldoende zijn denk ik) freebsd te zetten en dan met die geom raid een raid5 aan te maken.

Op dit moment is er nog maar een 250Gb in gebruik, dus ik kan nog makkelijk naar mijn desktop pc backuppen om later alles terug te zetten. Ook alles wat het servertje op dit moment doet, kan freebsd in principe, dus dat is ook geen echt probleem lijkt me.

Ga ik erop vooruitgaan door fbsd (7 beta dan wel, zfs :9 ) of kan ik het beter houden zoals het nu is ?

ps: Ik heb wel wat linux ervaring, ik gebruik linux al een goed jaar als enigste os op mijn desktop. Ik heb nog nooit een bsd gebruikt, maar ik veronderstel dat ik met mijn linux kennis en het freebsd handboek al erg ver kom ?

Edit: Ik bedenk me net nog iets: ik heb een convertor (fc naar ide) op het oog waar je twee flash kaartjes in kan steken, ik veronderstel dat ik deze in raid1 kan laten draaien ? Is het mogelijk om op één ide slot met een ide kabel met twee aansluitingen (master/slave) twee van deze convertors te draaien in raid10 ?

Edit2: bovenstaande raid verhaal voor die cf kaartjes is misschien niet eens nuttig (het raid10 gedeelte), zo veel moet je toch niet meer schrijven naar dat flashkaartje eenmaal fbsd geinstalleerd is, nogal prijzig dus :+ . Ik was even ervanuit aan het gaan dat ik geen limiet had op mijn rekening :P .

Edit3: Weet er iemand een winkel die sd-ide adapters verkoopt ? Ik ken enkel cf2ide.nl , maar cf kaartjes zijn toch wat duurder dan sd kaartjes :).

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 18-11-2007 15:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb mijn CF naar IDE kaartje via Ebay gescoord, het versturen was duurder dan de converter zelf. :)
Verder was er niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Op ebay zie ik alleen maar biedingen uit hongkong, en qua prijs scheelt het niet zoveel :).

Wat zijn je ervaringen met je os op zo'n cf kaartje ? Slijt dat niet érg snel ? Moet je het ro mounten en met squashfs iets gaan knutselen ? Of zorgen dat je logs en tmp op een harddisk komen ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mijn ervaringen met mijn 32MB CF kaartje is dat het prima heeft gewerkt, hij ligt nu al een tijdje in de kast. Ik wil hem nog een keer in een andere PC zetten om m'n data naar een ander systeem over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Enlightenment,

freenas werkt goed, zeer goed zelfs maar zou toch willen overwegen om freebsd te gebruiken... als ik freebsd7 installeer zal arne zijn graid module al geinstalleerd worden of dien ik dit nog zelf te doen ? zoja hoe ?

ps : heb je al nieuws ivm die guide die je ging schrijven ? wil daar wel wat tijd in stoppen ... (layout, paar puntjes schrijven met betrekking tot freenas etc)

[ Voor 25% gewijzigd door frv op 19-11-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal,

zoals al aangegeven (ook in het andere topic over de hardware kaart) ben ik bezig om FreeBSD 7 te installeren en probeer ik daarnaast geom_raid5 aan de praat te krijgen - echter zonder al te veel succes.

Verder dient de "NAS" afp te ondersteunen - voor zover mij bekend is dat met Netatalk te realiseren. Ik werk heel veel met OSX.

De hele installatie is een beetje trial & error en daarom zou ik graag een paar vragen beantwoord zien om er voor te zorgen dat achteraf blijkt dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Als eerste, ik heb de beschikking over 3 sata schijven en eventueel een 1gb USB key.
Dien ik alle schijven te partitioneren volgens de "autoformat" optie, dwz een swap file, freebsd partitie en unallocated?

Ten tweede, is het een goede optie om de USB key eventueel als boot disk in te zetten en zoja wat is dan het gevolg voor de partitionering keuzes voor de overige schijven?

Als laatste opmerking, ik ben redelijk ontmoedigd door de FreeBSD installatie + geom_raid5. Ik zou veel en veel liever FreeNas installeren echter dan loop ik tegen het probleem aan dat mijn on board (nvidia/marvell) NIC niet wordt ondersteund. FreeBSD7 herkent deze wel. Is hier niets aan te doen???

Ik kijk uit naar jullie gewaardeerde reacties!

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 13:18
Zo,

Nu willen ze bij mij op het werk (zeer klein IT bedrijfje) oof een NAS hebben. Nu heb ik aangeboden die te gaan bouwen.

Nu dacht ik aan het volgende:

3x500gb raid5 van samsung (energie besparende functies)
Amd x2 BE 2400 (extra zuinig en toch dual core)

Nu zoek ik alleen een moederbordje met onboard vga en een onboard raid controller die raid5 aankan. Alleen daar zijn er volgens mij niet zoveel van

* Edit, ze hebben zo'n moederbordje dus hier in het dorp gewoon :p

Asus M2N-VM/DVI, AM2,NF630a,GF7050PV,4xDDR2, mATX

Dan wordt het in totaal:

AMD Athlon X2 BE-2300, 1.9GHz, 1MB, AM2, 45W, Box 78
Asus M2N-VM/DVI, AM2,NF630a,GF7050PV,4xDDR2, mATX 67
QI Dimm 1GB PC2-5300, 667MHz, 240pins 19
Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm, 16MB,SATAII 99
Kingston DataTraveler 4GB, Paars, USB2.0 29

493

Nu vind ik het alleen jammer dat de snelheid waarschijnlijk geliniteerd zal worden door de gbit lan verbinding. Je zou zo langzamerhand wel denken dat er iets snellers is.

Is het niet mogelijk om bijv. 2 gbit verbindingen te "pairen"oid.?

[ Voor 50% gewijzigd door Dekaasboer op 19-11-2007 22:36 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel van jullie wachten op instructies in geom_raid5 te installeren op FreeBSD7, instructies zal ik vanavond hier posten, moet nu weg. :P

FreeNAS interface is natuurlijk veel fijner dan een command-line interface waar je weinig van begrijpt. Maar na een tijdje zul je merken dat je dingetjes wel begint te begrijpen, het vereist alleen meer geduld. En natuurlijk wat richting van andere mensen. FreeNAS is op dit moment nog niet naar FreeBSD7 geport, dus missende hardware support gaat lastig worden, alleen de re- en rephy patch kan ik porten naar FreeBSD6/FreeNAS.

@Dekaasboer: welk OS ga je draaien? En ja je kunt 2 gigabit verbindingen koppelen met Link Aggregation, maar dat is iets waar ik persoonlijk nog geen ervaring mee heb. Onder FreeBSD7 zou dat prima moeten werken, maar Windows ondersteunt dit niet, alleen met drivers van bijvoorbeeld een dual port Intel NIC. En die krengen zijn best duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 08-09 20:08
afgezien zal de snelheid van een software raid5 van die drie disken ècht niet over de snelheid van een goede Gbit nic heenkomen. voor een fatsoenlijk nasje valt zoiezo wel een (hier al eerder genoemde) intel pro pcie x1 nic aan te raden, maar die heeft wel capaciteit over schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iceheart schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:25:
afgezien zal de snelheid van een software raid5 van die drie disken ècht niet over de snelheid van een goede Gbit nic heenkomen.
Ik denk van wel. geom_raid5 (de RAID5 module voor FreeBSD en FreeNAS) haal je zo'n 80% van de max. en bij schrijven 75% (bij TNG). Dat komt neer op 145MB/s read en 90MB/s voor schrijven. Beide zijn hoger dan de 80MB/s die je maximaal met gigabit in de praktijk kunt versturen op data-niveau (in feite hoger dan level7 in het OSI-model).

Maar je moet ook rekening houden met worst-case scenario's. Aan het einde van elke mechanische hardeschijf is deze namelijk de helft zo snel als aan het begin, zeg 35MB/s. Daar gaat vanaf een correctie als je filesystem niet aaneensluitend schrijft of leest (bijvoorbeeld bij fragmentatie), laten we zeggen 10%. Dan zit je op 32MB/s, dat maal 2 en je zit op 64MB/s, en daarbij is het dus wel een mogelijke bottleneck voor gigabit. Ook het netwerk en alle configuratie die daarmee samenhangt zal in de praktijk een belangrijke bottleneck vormen. Zonder tuning haal je namelijk niet het maximale uit gigabit.
voor een fatsoenlijk nasje valt zoiezo wel een (hier al eerder genoemde) intel pro pcie x1 nic aan te raden
Intel maakt zeker goeie NICs en drivers zijn volop aanwezig, maar als je onboard gigabit NIC via PCI-express interface werkt, dan hoef je echt geen andere NIC te nemen. Qua snelheid schiet je daar niet heel veel mee op, hooguit in CPU belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:51:
Veel van jullie wachten op instructies in geom_raid5 te installeren op FreeBSD7, instructies zal ik vanavond hier posten, moet nu weg. :P
Vol verwachting klopt mijn hart!

P.s Het lijkt erop dat er dus wat problemen zijn met de compilatie van geom_raid5 onder Freebsd7, zie de link die ik eerder had bijgesloten. Kan het zijn dat een eerdere versie wel werkt?

Daarnaast zou ik graag willen weten vanaf welke versie mijn NIC wordt ondersteund. Onder Freenas=FreeBDS 6.2?? kennelijk niet maar onder FreeBSD7 wel.

Op dit moment staat al mijn data op een enkelvoudige schijf en heb ik niet de mogelijkheid om daar een backup van te maken, ik zou dus zsm die NAS box online willen hebben.

Enlightenment, zeer bedankt voor jouw advies en hulp tot op heden. Wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer dit script eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/bin/sh

# script by Veronica (info@fluffles.net)
# geom_raid5 by Arne Woerner (arne_woerner@yahoo.com)

# step 1: backup current module
cd /usr/src
cp -p /boot/kernel/geom_raid5.ko /usr/src/

# step 2) download and extract graid5 tarball
fetch http://wgboome.homepage.t-online.de/geom_raid5-eff.tbz
tar xvfz geom_raid5-eff.tbz

# step 3) compile and install kernel module
cd /usr/src/sys/modules/geom/geom_raid5 && make clean depend all install

# step 4) compile and install userland binary / manpage
mkdir -p /usr/include/geom/raid5
cp -p /usr/src/sys/geom/raid5/g_raid5.h /usr/include/geom/raid5/g_raid5.h
cd /usr/src/sbin/geom/class/raid5 && make clean && make depend && make && make install

# report
echo
echo Congratulations! geom_raid5 has now been installed.
echo
echo "OLD graid5: `md5 /usr/src/geom_raid5.ko`"
echo "NEW graid5: `md5 /boot/kernel/geom_raid5.ko`"
echo
echo "to use graid5, use the \"graid5\" binary or read the manual \"man graid5\""
echo
echo "- Veronica (\"Enlightenment\")"
echo "( need help? email to info@fluffles.net )"
echo

Deze tekst pasten in een file ("ee script") en opslaan. dan "chmod 700 <filenaam>" en je kunt hem uitvoeren met "./script" (let op puntje en / ). Dit script kun je opslaan in /root ofzo. Je moet natuurlijk root zijn om dit succesvol te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:51:
.@Dekaasboer: welk OS ga je draaien? En ja je kunt 2 gigabit verbindingen koppelen met Link Aggregation, maar dat is iets waar ik persoonlijk nog geen ervaring mee heb. Onder FreeBSD7 zou dat prima moeten werken, maar Windows ondersteunt dit niet, alleen met drivers van bijvoorbeeld een dual port Intel NIC. En die krengen zijn best duur!
Ik denk aan freebsd. Ik heb even het forum een beetje doorgespit en ook de site van ze. Het lijkt mij de beste optie.
Alleen de computers die hun data kwijt moeten werken met windows, dus dual gbit lan gaat dan waarschijnlijk niet werken. Maar het zou misschien wel leuk zijn als je dmv. eSata zou kunnen aansluiten. Dan kan je 300mb/s halen. Alleen dat is natuurlijk orgineel niet bedoeld voor pc naar pc verbinding. Hoewel gewone commerciele NAS oplossingen wel eSata ondersteunen.
Hee, en we hebben ook nog firewire. >:)

Het mooie is is dat er slechts een computer op het netwerk is die zulke snelheden nodig heeft (die doet videobewerking) Als eSata of firewire kan werken is dat voor die een optie. De rest (nog 3 pc's) kunnen dan via gbit lan.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekaasboer op 21-11-2007 00:09 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
Klein vraagje. Ik heb al eens geroepen in dit topic dat ik een NAS ging bouwen, maar nu gaat het er _echt_ van komen. :*) Sommige onderdelen zijn al besteld (fans e.d.)

Als moederbord wilde ik de Asus M2A-VM 690G of de MSI K9AGM3-FD 690G,
beiden met ATi 690G northbridge en ATi SB600 southbridge.

Mijn server gaat FreeBSD met geom_raid5 draaien, ondesteunt FreeBSD 7 de G690 en vooral de SB600 sata controller? Ik zag in de hardwarelist van 7.0 -beta3 wel de SB600 genoemd worden onder compatible geluidschips, maar ik weet niet of dat dit gelijk betekend dat de hele chip inc SATA controllert werkt. Onder 6.2 werkt ie sowieso niet maar ik wacht even tot 7.0-release uitkomt in december :)

Verder las ik ergens dat de SB600 via PCI gaat en dus eigenlijk gewoon super sloom is. Klopt dit? Zo ja, dan zou dit bordje ineen een stuk minder aantrekkelijk zijn.

edit:
Dat Enlightenment een keertje :) Verwijderd in "NAS bouwen, dure kaart nodig?"

Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/RS690G-Radeon-X1250/amd-690g-chipset-structure.jpg
Ik haal uit dit plaatje dat SATA direct aan de SB hangt, die ook de PCI doet. Het hele zaakje comuniceert onderling door 4xPCIe dus sloom lijkt mij dat niet?

Dus wie weet antwoord (/me kijkt ook even de kant op van Enlightenment)

edit:
Ik denk dat ik er uit ben, ik kwam op de FreeBSD site een lijst met compatible hardware tegen, die aangaf FreeBSD op dat bordje de schijven als generic ATA herkent.

[ Voor 22% gewijzigd door _eXistenZ_ op 21-11-2007 10:17 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enlightenment,

Jouw script werkte perfect! Super bedankt!

Ik heb gewoon de commando's ingetikt ipv een scriptje saven ed. leek me wel zo makkelijk. Nu nog configureren en dan Netatalk proberen te installer want daar heb ik ook al geen succes mee gehad tot nu toe.

Maar geduld is een schone zaak en we komen er vast wel uit!

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het installeren van graid5 heb ik het volgende commando ingetoetst:

# graid5 label -v -s 131072 data /dev/ad4 /dev/ad5 / dev/ad6

De output is als volgt:

GEOM_RAID5: registered shutdown event
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : device created (stripesize=131072).
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : ad6(1): newest disk data (CALM): 0
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : ad6(1): disk attached
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : ad5(0): newest disk data (CALM): 0.
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : ad5(0): disk attached
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : activated
GEOM_RAID5: /dev/ad4 : ad5(0): re-sync in progress : 11,19% p:0 ETA:163min (cause: store verify progress)

Vervolgens krijg ik een error melding:

graid5: Can't store metadata on /dev/ad4: operation not permitted

Vervolgens gaat 'ie gewoon verder en krijg ik:

# GEOM_RAID5: /dev/ad4: ad5(0): re-sync in progress: 10,97% p:0 ETA:54min (cause: store verify progress).

en zo verder.....

Is die "error" een probleem?

Tijdens de installatie van FreeBSD heb ik de eerste schijf bootable gemaakt en de mount points op default gezet. De 2e en 3e schijf heb ik niet gemount en hebben de volledige ruimte vrij. Ik wou een slice creeren met een FreeBSD partitie maar ik kon niet als mount point /usr kiezen want die was al door de eerste schijf gekozen.

Heb ik dat verkeerd gedaan en is dat de reden van de error?

Gr,

Ries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm ik had deze reply al eerder getypt, maar die is verloren gegaan. :'(
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 09:26:
Journaling beschermt je tegen het niet-netjes afsluiten van je besturingssysteem. Dat kan komen door een crash, een reset, een stroomstoring of hardware-fouten. Journaling houdt een logboek bij wat er precies gebeurd op een bepaald tijdstip. Om de zoveel tijd maakt het systeem een nieuw logboek aan, zodra de wijzigingen definitief zijn weggeschreven naar de hardeschijf. Het kwetsbare punt is namelijk als er iets met de computer gebeurt in de tijd dat nog niet alles is weggeschreven, dan zit je namelijk met een foutief bestandssysteem. Door middel van journaling kan deze probleemloos herstelt worden, mits de journal groot genoeg is.

Dus het is zeker een interessante feature als je bestanden veilig moeten zijn en met name als je er geen backup van hebt. gjournal, de journaling impementatie in FreeBSD7, doet aan zowel data journaling als metadata journaling. Dat is veiliger maar wel langzamer. Als je een aparte disk neemt voor de journaling, is het snelheidsverlies minimaal, dit kan overigens ook de systeemdisk zijn. Gebruik je dezelfde disk (of RAID-volume) voor journal en voor de data, dan betekent dat veel geseek voor je hardeschijven, met langzamere perfromance tot gevolg. Het hangt uiteraard van jou af of je die performance toereikend vindt, en gjournal heeft diverse tunables waarmee je performance kunt tunen. Veel gegeheugen helpt overigens ook.

BTW: Je pics zijn echt supermooi! Echt een supermooie NAS waar je trots op mag zijn. :)
Coenen schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 09:48:
Dus ik wil m'n CF kaartje en die 2 schijven in een ander PC hangen en de data overzetten naar die Raid5 set die in m'n huidige FreeNAS PC zit.
Hoe moeilijk doet een FreeNAS installatie als op andere hardware moet draaien?
Niet. In feite is FreeNAS een zooitje boot files, een imagefile waarin alle files gecomprimeerd in staan en één configuratiebestand met alle info. Gebruik je Software RAID dan staat hierop de configuratiegegevens (in de laatste sector). Conclusie: je kunt probleemloos FreeNAS in een totaal ander systeem gooien, zolang deze maar i386-compatible is (normaal PC dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:47:
Na het installeren van graid5 heb ik het volgende commando ingetoetst:

# graid5 label -v -s 131072 data /dev/ad4 /dev/ad5 / dev/ad6

Vervolgens krijg ik een error melding:
graid5: Can't store metadata on /dev/ad4: operation not permitted
Dan is /dev/ad4 in gebruik door een andere geom module. Is /dev/ad4 nu ook tevens je systeemdisk? In dat geval dien je partities te gebruiken, ad4s1 voor 1e BSD partitie en ad4s2 voor Software RAID. Indien je geen ad4s2 hebt, moet je die eerst maken met fdisk. Het makkelijkst is dat tijdens de installatie. ad4s1 kan dan 4GB zijn in totaal en ad4s2 de rest.

Geef ook de output eens van "graid5 list". Je zou je huidige array kunnen deleten door:
graid5 destroy -y <volumenaam>
graid5 unload
graid5 clear /dev/ad5
graid5 clear /dev/ad6

in te tikken. Deze commando's deactiveert de huidige array, deactiveert de kernel module en verwijdert de configuratiegegevens van de twee disks (ad5 en ad6). Zou je nu "graid5 load" intypen dan herkent geom_raid5 als het goed is niets meer van je vorige array creatie. Zo begin je dus met een schone lei.

Check "df -h" voor alle disks die momenteel gemount zijn (1e kolom staan de devices), die zijn dus in gebruik en kun je niet voor andere dingen zoals geom_raid5 gebruiken. Daarom krijgt geom_raid5 ook een permission denied foutmelding terug, omdat die device in gebruik is door een andere module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsacon
  • Laatst online: 23-08 11:14
Heb laatst op fileserver die ik bij m'n ouders heb neergezet ook netatalk geinstalleerd. Is redelijk makkelijk:

netatalk installeren uit ports:
code:
1
2
# cd /usr/ports/net/netatalk
# make install clean

Maak vervolgens het bestand /usr/local/etc/mDNSResponder.conf aan met de volgende regel erin:
code:
1
<cumputernaam>       _afpovertcp._tcp     local.     548

waar je <computernaam> vervangt door de naam van de server

Edit vervolgens het bestand /usr/local/etc/AppleVolumes.default, en voeg aan het einde voor elke share die je via afp beschikbaar wilt hebben een regel als dit toe:
code:
1
<dir> <name> options:usedots,noadouble,nohex

waar je <dir> vervangt voor de directory die je wil sharen. Dit kan bijvoorbeeld ook ~ zijn, als je wil dat elke gebruiker die via afp inlogt zijn eigen home directory ook ziet, maar niet die van anderen.
<name> vervang je door de naam waaronder je de share op het netwerk zichtbaar wilt hebben.

De opties die ik hierboven gebruik zijn redelijk standaard: verwijder dot-files, zorg dat er geen metadata door de client op de server wordt opgeslagen, en verwijder nog meer bestanden waar MacOS of een gebruiker over kan vallen.
Zie `man AppleVolumes.default' voor meer opties.

Tot slot moet je zorgen dat ie bij opstarten opstart, door deze regels toe te voegen aan /etc/rc.conf:
code:
1
2
3
afpd_enable="YES"
mdnsresponder_enable="YES"
mdnsresponder_flags="-f /usr/local/etc/mDNSResponder.conf"

En nu opstarten door in te tikken:
code:
1
2
# /usr/local/etc/rc.d/netatalk start
# /usr/local/etc/rc.d/mdnsresponder.sh start

Ik hoop dat dit werkt!

My system is in 64 bits. But superglue keeps it together just fine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsacon
  • Laatst online: 23-08 11:14
Even een algemeen vraagje: Het is toch ook mogelijk om andere geom-modules (bijvoorbeeld twee schijven in een gconcat) als provider voor een graid5 te gebruiken?
Dus stel dat ik een raid 5 array heb van 500 GB schijven, en nog twee 250 GB schijven over heb, dan zou ik die toch in JBOD kunnen gooien, en die dan als provider aan de raid 5 toe kunnen voegen? (Ik weet dat het een dubbele kans op failure geeft, vraag me puur af of het kan).

Alvast bedankt.

My system is in 64 bits. But superglue keeps it together just fine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Itsacon schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:30:
Even een algemeen vraagje: Het is toch ook mogelijk om andere geom-modules (bijvoorbeeld twee schijven in een gconcat) als provider voor een graid5 te gebruiken?
Dus stel dat ik een raid 5 array heb van 500 GB schijven, en nog twee 250 GB schijven over heb, dan zou ik die toch in JBOD kunnen gooien, en die dan als provider aan de raid 5 toe kunnen voegen? (Ik weet dat het een dubbele kans op failure geeft, vraag me puur af of het kan).

Alvast bedankt.
Sure, geom werkt als lego: je kunt alles stapelen. :)

Maar je kunt niet hetzelfde blokje twee keer stapelen. Dus als je twee 250GB schijven hebt, dan maak je daar een JBOD van (/dev/concat/mijnJBOD bijvoorbeeld) en dan voeg je die disk weer toe aan je RAID5 array (graid5 label mijnRAID5array /dev/ad4 /dev/ad6 /dev/ad8 /dev/concat/mijnJBOD).

Zou je journaling gebruiken op /dev/ad4, dan krijg je een /dev/ad4.journal provider.
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.