Allereerst natuurlijk nog even de beste wensen aan iedereen.
Kwam van de week in het contest topic een post tegen waarin iemand verwees naar een mooie renderer, Indigo. Niets instellen, op de renderknop drukken en fotorealistische resultaten behalen. Ideaal toch ?
Helaas is de integratie in Maya nog niet helemaal top. De material editor werkt bijvoorbeeld nog niet. Nu is dat niet zo'n groot probleem, want in de docs kwam ik tegen dat voor elk Indigo materiaal wel een Maya materiaal gebruikt kan worden.
HDRI gebruiken resulteert in een vastloper. Talloze scenes gemaakt en geprobeerd, maar als ik HDRI inschakel dan loopt het boeltje vast met een Windows stress melding.
Ook kreeg ik telkens meldingen dat er bepaalde tekstbestanden niet konden worden gevonden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat je die bestanden uit de root van Indigo kan halen en moet kopieren naar de map waar je model naartoe wordt geexporteerd.
Exporteren en renderen zelf is uitermate simpel. Er is een toolsetje te downloaden voor integratie in een aantal pakketten (Maya, 3dMax, Blender). Voor Maya worden er dus een aantal scripts, plugins en zelfs een shelve meegeleverd. Kwestie van op het knopje drukken en in het venster instellen waar je het bestand geexporteerd wilt hebben en eventueel of je meteen wilt renderen.
Er zijn wel een aantal instellingen waar ik me nog niet in heb verdiept, maar het standaard resultaat is schitterend, maar ja, na 12,5 uur renderen was ik het wel zat. Het mooie is dat je wel vrijwel meteen resultaat ziet. De gehele afbeelding wordt heel korrelig gerendered en wordt steeds scherper naarmate de render vordert.
Het resultaat is dus best goed. Alleen met iets meer moeite en iets meer instellen kan ik een soortgelijk plaatje uit Mental Ray persen in een fractie van de 12,5 uur die dit plaatje heeft staan knetteren. En dat is meteen het grootste nadeel van Indigo. Je kunt zo weinig instellen dat je dus weinig controle hebt over de kwaliteit van de afbeelding en dus geen genoegen kunt nemen met een iets minder natuurgetrouwe render die kwa uiterlijk niet onderdoet voor bovenstaande render.
Ik moet me er nog verder in verdiepen, maar voorlopig is het gewoon leuk speelgoed.