Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 52 ... 59 Laatste
Acties:
  • 511.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thijsco19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:55:
Prijs is inderdaad vergelijkbaar met andere merken van hetzelfde niveau :9 .

Met andere woorden nog best aan de prijs voor simpele hobbyisten.
Tot op zekere hoogte, ik ben namelijk wel van het principe "buy once - cry once" :)

Ik heb een scheithekel aan gereedschap dat mij onvoldoende plezier oplevert.
DasNieNix schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:10:
[...]

Mooie motor! Ik ken jouw sleutelvaardigheden niet en wat voor werkzaamheden je wilt gaan doen maar momentsleutels zijn een goede investering om kapotte draad en erger te voorkomen als je geen/weinig ervaring hebt en het gevoel voor vastdraaien (nog) mist.

Zelf gebruik ik ze het meest voor veel bouten/moeren die op hetzelfde koppel moeten worden aangetrokken zoals b.v. cilinderkoppen, carterdeksels etc. Ik ga niet elk boutje moertje met een momentsleutel aandraaien maar dat is ook een stuk ervaring die ik in heel veel jaren heb opgebouwd.

Ik heb een 3/8 Britool van 5 - 35 Nm en een 1/2 Gedore 30 - 150 Nm waar ik alles mee kan doen.
Zoals alles is goed gereedschap niet goedkoop en deze heb ik in het verleden met flinke korting aan kunnen schaffen via het werk van een vriend.

Succes met de sleutelwerkzaamheden en de motor en hou de goede kant boven :)
Thanks, inmiddels 14 jaar oud maar is erg netjes...en dat wil ik zo, in elk geval motorisch, zo houden.
Ook deze gaat weer offroad, dus ik sluit een krasje/deukje in de toekomst niet uit :P

Ik kan toveren met een bovenfrees in hout maar ik ben geen monteur en heb daarin ook weinig ervaring, een keer een accu wisselen (i know :+ ) of verstaralertjes monteren en dan heb je het wel gehad.

Met de BMW wil ik daar een beetje verandering in brengen door eens wat aan te pakken zoals klepjes checken en eventueel stellen. Olie-beurtje, filtertje, bougies, je kent het wel.....en bijv de cardan(olie) even checken en verversen.
Ook mijn valbeugels die aan het frame moeten, horen op moment gezet te worden.

Maar dan wil ik het wel goed doen, dus ook netjes alles op moment zetten :) Zonder daar nog gevoel voor te hebben lijkt me dat de verstandigste optie ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:22:
[...]

Hazet is met een beetje shoppen in Duitsland nog heel schappelijk te vinden. Mijn 1/4" (5108-3CT) was € 160 in Duitsland, een 3/8" (5110-3CT) kost ook zoiets. Maar koop ze niet in Nederland, hier is € 200 niet ongewoon :X Je moet alleen opletten of het een versie is die met een kalibratierapport komt of niet. Die zijn technisch gezien gelijk, maar met rapport is duurder.
dat zijn mooie sleutels _/-\o_

en duitsland goede tip, want ik zie die inderdaad zeker aan de bovenkant van mijn budget zitten maar meetrapporten zitten daar inderdaad bij. Dat lees ik niet bij andere voor haast hetzelfde geld.
hhmm.....sonic heeft 3% en meetrapporten

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 12-09-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:22:
[...]
Overigens durf ik met mijn Hazet wel aan de min en max te werken, de kalibratierapporten (van 2 sleutels heb ik ze) geven aan dat ze ook daar ruim binnen de toegestane toleranties vallen. Het nadeel van aan de extremen zitten is m.i. vooral dat de sleutel erg zwaar is voor de minimale instelling, en juist te klein (kort) is om aan de maximale waarden gecontroleerd kracht te kunnen zetten.
Met jouw Hazet zal dat geen probleem zijn :) ......ik was in de veronderstelling dat de instappers in elk geval de grootste afwijkingen hebben aan de grenzen van hun bereik.

maar inderdaad, jouw opmerking over de fysieke grootte is ook een ding, dan kun je beter je gewenste inzetbereik verdelen over 2 (of meer sleutels) en diegene pakken die het beste past bij de klus.

"Met de juiste hamer is alles een spijker" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:01:
Tot op zekere hoogte, ik ben namelijk wel van het principe "buy once - cry once" :)

Ik heb een scheithekel aan gereedschap dat mij onvoldoende plezier oplevert.
Psst, Stahlwille heeft heul mooie momentsleutels ;) :P

Het is wellicht ook nog wel een goed idee om te controleren of er bouten zijn in het stuk dat je wilt onderhouden die de andere kant op draaien. Komt weinig voor, maar als je dat nodig hebt, moet je letten op momentsleutels met doorsteekvierkant, omdraaibare kop, of losse insteekkoppen. Een schakelaar voor de ratel helpt niet, want het mechanisme van de momentsleutel werkt toch maar een kant op.

Of als je alleen met een steeksleutel bij een moer kan komen, niet met een dop, zou je een kraaienpoot nodig hebben, of een steeksleutel kop voor een momentsleutel met insteekkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:22:
[...]

Het is wellicht ook nog wel een goed idee om te controleren of er bouten zijn in het stuk dat je wilt onderhouden die de andere kant op draaien. Komt weinig voor, maar als je dat nodig hebt, moet je letten op momentsleutels met doorsteekvierkant, omdraaibare kop, of losse insteekkoppen. Een schakelaar voor de ratel helpt niet, want het mechanisme van de momentsleutel werkt toch maar een kant op.

Of als je alleen met een steeksleutel bij een moer kan komen, niet met een dop, zou je een kraaienpoot nodig hebben, of een steeksleutel kop voor een momentsleutel met insteekkop.
Stahlwille....dat wille ik ook wel ja :P

goeie tips _/-\o_

van wat ik nu gezien heb aan werkzaamheden.....ik kijk meestal dan even wat filmpjes op youtube als soort haalbaarheidsstudie of iets nog in mijn comfortzone valt.....is het allemaal regulier rechtsdraaiend spul :)

Het is een BMW* en geen LaRo met brits schroefdraad of een of andere chinees apparaat met een obscure kakofonie aan bouten en schroeven.

*ik weet dat er bij draaiende toepassingen soms linksom wordt vastgezet tegen loslopen, daaar verwacht ik niet gauw bij te komen, want dan zit ik al okseldiep in een blok....bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Fraggert schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:03:
[...]

dat zijn mooie sleutels _/-\o_

en duitsland goede tip, want ik zie die inderdaad zeker aan de bovenkant van mijn budget zitten maar meetrapporten zitten daar inderdaad bij. Dat lees ik niet bij andere voor haast hetzelfde geld.
hhmm.....sonic heeft 3% en meetrapporten
Ik weet niet hoe goed Sonic scoort, al zal het zeker niet slecht zijn gezien de vele youtube kanalen die vol lof over ze zijn.
En qua nauwkeurigheid zal Sonic, net als Hazet, echt wel nauwkeurig genoeg zijn en variatie eerder aan de kant van gebruiker ligt dan aan de sleutel ;) (mijn Hazet's zouden in werkelijkheid maar +/-1% afwijken, maar ik vrees dat ik een grotere afwijking veroorzaak).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:27:
[...]

Ik weet niet hoe goed Sonic scoort, al zal het zeker niet slecht zijn gezien de vele youtube kanalen die vol lof over ze zijn.
En qua nauwkeurigheid zal Sonic, net als Hazet, echt wel nauwkeurig genoeg zijn en variatie eerder aan de kant van gebruiker ligt dan aan de sleutel ;) (mijn Hazet's zouden in werkelijkheid maar +/-1% afwijken, maar ik vrees dat ik een grotere afwijking veroorzaak).
met die youtube reviews neem ik altijd wel een pakje zout erbij..ik kijk ze wel altijd om te zien of iets aan mijn eisen voldoet.

Vooruitlopend op de zaken heb ik al wel een klein lijstje gemaakt en de WERA en SONICS die lijken mij heel goed te passen........zowel qua verwachting in prijs/kwaliteit als het bereik van de 2 sleutels.
Proxxon is heel aantrekkelijk qua prijs....

HAZET

€177.......3CT 1/4-AANDR. 2,5-25NM

€160......3CT 3/8-AANDR. 10-60NM

WERA

€124......1/4INCH-AANDR.2,5-25NM

€138.....3/8INCH-AANDR.20-100NM

SONIC

€130.......1/4'', 5-25Nm Sonic 73210525

€145........732210100 Momentsleutel 3/8″ (20 – 100 Nm)

PROXXON

€68........Proxxon MC 30 1/4 - 6-30 Nm art. 23349

€90.....MC 100 3/8 - 20-100 Nm art 23351

Gedore RED

€155........R48900025 Momentsleutel - 5-25Nm - 1/4'' - 3301214

€165........R68900100 Momentsleutel - 20-100Nm - 1/2'' - 3301216

TENGTOOLS

€91.........1492AGE Momentsleutel - 5-25Nm - 1/4" - 73190035

ik kon zo gauw geen aansluitende 3/8 vinden van Tengtools :? 8)7

Die WERA en SONIC set staan in elk geval bovenaan bij me :)

@DaWaN @henkie196 @Raymond @thijsco19 @DasNieNix @deepbass909 wat zijn jullie gedachten bij dit rijtje?

diskleemert..ik heb geen uren gezocht naar de beste prijzen maar heb wel een gemiddelde gepakt om eens te kijken naar de prijsverhoudingen. Hazet viel me positief op in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Fraggert, van het rijtje zou ik het meeste naar de Hazet neigen, misschien de 10-60 vervangen door een 20-120 als je toch wel eens wat tussen de 60 en 120 Nm aan zou moeten draaien.

Proxxon lijkt me dan wel weer top voor prijs/kwaliteit.

Sonic voor die prijs zou ik niet gauw doen, ken het vooral als een chinesium merk, en dat kan best prima zijn, maar niet voor de prijs van een Wera.

Gedore Red lijkt me aan de prijs voor iets uit de Red-reeks (niet blauw, dus). Maar de momentsleutel lijkt wel veel op de oude Gedore blauw Dremo (of hoe het ook precies heette), dus wellicht is het de prijs ook wel waard.

Van de Wera 2.5-25 heb ik wel begrepen van een winkel dat die alleen ge-eikt was vanaf 5 Nm, dus het lage stuk is dan een vraagteken. Maar dat was al een aantal jaar geleden, wellicht eiken ze het nu wel tot 2.5 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben eigenlijk niet echt bekend met het kwaliteitsverschil tussen de meeste merken.
Alleen al daarom zou ik die van hazet of wera nemen, weet je gewoon dat het goed en prima spul is.

Gedore red is, hoewel het de naam gedore draagt, niet te vergelijken met de normale lijn van gedore. Echt wel een slagje minder.

Maarja, is het kleine verschil echt belangrijk voor een hobbyist?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Fraggert schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:48:
[...]

met die youtube reviews neem ik altijd wel een pakje zout erbij..ik kijk ze wel altijd om te zien of iets aan mijn eisen voldoet.
Het zijn vooral kanalen die het spul zelf volop gebruiken bij het sleutelen. Ja, het is deels sponsored content, maar als het echt niet goed zou zijn, zouden kanalen als Flying Sparks Garage het niet volop blijven gebruiken. Ook in vergelijkende tests scoren ze niet slecht. Ik plaats ze een beetje in dezelfde hoek als Teng tools (en ook Proxxon), geproduceerd in Taiwan volgens Amerikaanse of Europese kwaliteits-eisen.
Vooruitlopend op de zaken heb ik al wel een klein lijstje gemaakt en de WERA en SONICS die lijken mij heel goed te passen........zowel qua verwachting in prijs/kwaliteit als het bereik van de 2 sleutels.

HAZET

WERA

SONIC

PROXXON

Gedore RED

TENGTOOLS

@DaWaN @henkie196 @Raymond @thijsco19 @DasNieNix @deepbass909 wat zijn jullie gedachten bij dit rijtje?

diskleemert..ik heb geen uren gezocht naar de beste prijzen maar heb wel een gemiddelde gepakt om eens te kijken naar de prijsverhoudingen. Hazet viel me positief op in elk geval.
Ik zie dat je de Hazet bij Louis heb gevonden. Daar heb ik toevallig mijn 1/4" een jaartje terug ook gekocht. Mijn indruk was dat het wel een goede shop is.
henkie196 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:07:
@Fraggert, van het rijtje zou ik het meeste naar de Hazet neigen, misschien de 10-60 vervangen door een 20-120 als je toch wel eens wat tussen de 60 en 120 Nm aan zou moeten draaien.

Proxxon lijkt me dan wel weer top voor prijs/kwaliteit.

Sonic voor die prijs zou ik niet gauw doen, ken het vooral als een chinesium merk, en dat kan best prima zijn, maar niet voor de prijs van een Wera.
Het is made in china (of eigenlijk Taiwan) inderdaad, maar wel volgens Amerikaanse eisen. Wat eigenlijk voor alle voordelige merken geldt. Ook Proxxon wordt bijv. in Taiwan geproduceerd.

Hazet is wel in Duitsland gemaakt. Maar daar komt net zo goed ook troep vandaan ;)

* deepbass909 hecht niet zoveel waarde aan waar het vandaan komt, maar wel aan reputatie van het merk.
Gedore Red lijkt me aan de prijs voor iets uit de Red-reeks (niet blauw, dus). Maar de momentsleutel lijkt wel veel op de oude Gedore blauw Dremo (of hoe het ook precies heette), dus wellicht is het de prijs ook wel waard.

Van de Wera 2.5-25 heb ik wel begrepen van een winkel dat die alleen ge-eikt was vanaf 5 Nm, dus het lage stuk is dan een vraagteken. Maar dat was al een aantal jaar geleden, wellicht eiken ze het nu wel tot 2.5 Nm.
In deze prijsklasse is "ge-ijkt" (het is geen boom ;) ) sowieso met een korrel zout. De Hazet's zijn na productie gemeten op nauwkeurigheid en daar ontvang je een rapportje van. Een echte ge-ijkte momentsleutel kost een veelvoud van deze sleutels (bij Hazet kom je dan in de 6000-range) en kunnen ook nagestelt worden. Mijn Hazet's zijn as-is. Ik kan ze niet wegbrengen om opnieuw af te laten stellen. Maar aangezien vooral gebruik en foute opslag (onder spanning opslaan) voor afwijkingen zorgen, en ik ze altijd terugdraai naar 0 en relatief weinig gebruik (mijn 1/2", die ik het meeste gebruikt, hangt rustig maanden onaangeroerd aan m'n gereedschapsbord), ben ik niet bang dat ze merkbaar zijn gaan afwijken, en ik vermoed dat dat voor vrijwel iedereen hier geldt.

Onder de 10Nm is trouwens echt heel weinig. De keren dat ik nu iets met een dergelijk aanhaalmoment heb vastgezet (op een fiets kom je dat nog weleens tegen), had ik echt het idee dat het nog niet vastzat :X Dus waarschijnlijk heb ik al die jaren veel van die boutjes en moertjes veel te vast gedraaid...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:05
Fraggert schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:48:
[...]

HAZET

WERA

SONIC

PROXXON

Gedore RED

TENGTOOLS

Hazet/Wera lees ik eigenlijk alleen goede dingen over en zijn volgens mij goede keuzes (zelf geen ervaring mee en ook niet met de andere genoemde merken).
De Gedore Blue Torcoflex/Torcoflix zit in de prijsrange van de Hazet; zijn veel verschillende typen te koop en heb me hier niet in verdiept.
Maar hoe meer merken/modellen hoe moeilijker de keuze wordt.
We horen wel wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:34
[...]

Ik heb er twee met insteekkop (730N) en ben er trots op als een aap met zeven lullen. Ze werken niet met een klassieke veer die je na gebruik terug op nul moet draaien, maar met een staafmechanisme dat je zelfs langdurig kunt fixeren op een bepaald moment (dat erg goed afleesbaar is - iets dat na je vijftigste wel gaat tellen). En dat moment is over de hele schaal betrouwbaar: goedkopere momentsleutels willen in het onderste deel van het bereik nogal eens afwijken. Ze geven verder een goed hoorbare en vooral voelbare klik, waardoor je niet zo snel over het moment heen draait*.
De budgetvariant heet 'Alarm', qua bouwwijze hetzelfde, qua prijs gelukkig niet. Qua verkrijgbaarheid helaas ook niet.
Daar zou ik zeker even de aandraaipunten inventariseren en -als een moer op een moeilijk bereikbare plek er wel toe doet- zeker overwegen. Nadeel is wel dat die insteekkoppen van de grote merken (Hazet, Stahlwille) poepieduur zijn. Ik koop ze enkel tweedehands, en op MP adverteert een toko met ratelkoppen van BGS voor om en nabij de twee tientjes.

*Stahlwille heeft zelfs digitale Manoskopen (730D) waarop je kunt zien welk moment je je op het moment uitoefent en met hoeveel je er over bent gegaan. Ze worden o.a. aangeprezen als lesmateriaal voor op dat punt halsstarrige monteurs en ze zijn nog net iets goedkoper dan een ontslagrechtadvocaat...

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

mr_petit

opperprutser

thijsco19 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:08:

Gedore red is, hoewel het de naam gedore draagt, niet te vergelijken met de normale lijn van gedore. Echt wel een slagje minder.
Volgens mij zijn de momentsleutels van gedore red wel in duitsland gemaakt (in tegenstelling tot de rest van hun gereedschap). Die gedore red momentsleutels zijn dan ook niet echt goedkoop.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]
Dat hangt van de momentsleutel af.
Er zijn best wel veel momentsleutels met ratelkop die wel 2 kanten op kunnen werken.

Voor mij zou het een must zijn, omdat als je een moer of bout tegenkomt die tegendraads is, dan is dat eigenlijk ook altijd een moer/bout waarbij het aanhaalmoment best kritiek is, omdat deze los kan komen (anders hadden ze de het geen tegendraadse moer/bout gemaakt), dus zijn zijn onderdeel van een bewegende constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:25:
Het is made in china (of eigenlijk Taiwan) inderdaad, maar wel volgens Amerikaanse eisen. Wat eigenlijk voor alle voordelige merken geldt. Ook Proxxon wordt bijv. in Taiwan geproduceerd.

Hazet is wel in Duitsland gemaakt. Maar daar komt net zo goed ook troep vandaan ;)

* deepbass909 hecht niet zoveel waarde aan waar het vandaan komt, maar wel aan reputatie van het merk.
Ik weet inderdaad dat Proxxon uit Taiwan komt, Teng Tools ook, meen ik, en dat is voor zover ik er ervaring mee heb en erover heb gehoord, allemaal prima spul. Sonic ben ik minder bekend mee (dus wat meer terughoudend).

Reputatie van een merk is af en toe ook glad ijs. Het spul van Hazet dat ik heb, en waar made in Germany op staat, dat is goed spul. Maar ze hebben ook genoeg spul dat zeer matig is, is mijn ervaring, in ieder geval.

Gedore Red is ook zo'n twijfel geval, deze momentsleutels lijken bv wel goede kwaliteit (zoals @mr_petit bevestigd), maar ze hebben ook spul dat in de categorie no-name chinesium valt.
In deze prijsklasse is "ge-ijkt" (het is geen boom ;) ) sowieso met een korrel zout. De Hazet's zijn na productie gemeten op nauwkeurigheid en daar ontvang je een rapportje van. Een echte ge-ijkte momentsleutel kost een veelvoud van deze sleutels (bij Hazet kom je dan in de 6000-range) en kunnen ook nagestelt worden. Mijn Hazet's zijn as-is. Ik kan ze niet wegbrengen om opnieuw af te laten stellen. Maar aangezien vooral gebruik en foute opslag (onder spanning opslaan) voor afwijkingen zorgen, en ik ze altijd terugdraai naar 0 en relatief weinig gebruik (mijn 1/2", die ik het meeste gebruikt, hangt rustig maanden onaangeroerd aan m'n gereedschapsbord), ben ik niet bang dat ze merkbaar zijn gaan afwijken, en ik vermoed dat dat voor vrijwel iedereen hier geldt.
Dat krijg je als je vrijwel altijd alles in het engels schrijft, je vergeet hoe je dingen in het nederlands schrijft :P

Het is inderdaad meer een calibratie-rapport. Alhoewel, als de resultaten +/- 1% zijn, vind ik het best goed ge-ijkt ;) Die van mij kunnen wel nog bijgesteld worden, had me eigenlijk niet gerealiseerd dat niet alle momentsleutels dat ook kunnen.
Onder de 10Nm is trouwens echt heel weinig. De keren dat ik nu iets met een dergelijk aanhaalmoment heb vastgezet (op een fiets kom je dat nog weleens tegen), had ik echt het idee dat het nog niet vastzat :X Dus waarschijnlijk heb ik al die jaren veel van die boutjes en moertjes veel te vast gedraaid...
Hoeft niet perse, die (relatief) enorme arm van de momentsleutel maakt een boel uit. Kinderzitje met 8 Nm aandraaien dat gaat nog wel met m'n 1/4" momentsleutel. Met 4 Nm wordt het inderdaad een beetje erg licht, denk je al aardig wat weerstand hebt met een bitratel, maar moet je nog een drie keer rond met de momentsleutel voordat je er bent. Een moment schroevendraaier voelt beneden de 5 Nm een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Overigens kun je een insteekkop ook 'linksom' erin steken. Maar kijk dan wel eerst even heel goed hoe de vergrendeling werkt, wat er kan bewegen en wat niet en hoe en waar je iets duns ertussen moet wurmen, want die ene keer dat ik per abuis een gereedschap verkeerd om erin stak was het een heel gepiel en gepruts om het er weer uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
mr_petit schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:51:
[...]

Volgens mij zijn de momentsleutels van gedore red wel in duitsland gemaakt (in tegenstelling tot de rest van hun gereedschap). Die gedore red momentsleutels zijn dan ook niet echt goedkoop.
Het prijsverschil tussen de momentsleutels van Gedore-Red en Gedore-Blauw is dan weer zo klein, of ten opzichte van bijvoorbeeld Wera, dat ik Gedore-Red nog steeds links zou laten liggen.

Overigens worden hierboven Taiwan en China in één adem genoemd, maar ik heb me laten vertellen dat gereedschap uit Taiwan wel een paar klassen beter is dan dat uit China. Waarbij je binnen China ook nog verschil hebt tussen op spec en onder controle van een Europees merk geproduceerd, of niet.

Ik heb zelf een paar jaar geleden zo'n €300,- betaald voor een setje van 3 momentsleutels van Kraftwerk, maar die set zie ik nergens meer. De winkel waar ik het destijds kocht (autogereedschap.com) is helaas verkocht en ter ziele gegaan :( Oud-eigenaar daarvan is actief op Motor-forum en legde daar altijd veel uit over verschillende specs/toleranties van ogenschijnlijk hetzelfde gereedschap uit China, bijvoorbeeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:40:
Overigens worden hierboven Taiwan en China in één adem genoemd, maar ik heb me laten vertellen dat gereedschap uit Taiwan wel een paar klassen beter is dan dat uit China.
Het is indertijd meteen op hun webstek gecorrigeerd, maar toen ik twee jaar geleden bij de Stahlspecialist een zeskantige krachtdop 36 met ½" aandrijving (Stahlwille 50IMP36, niet meer leverbaar) bestelde, kreeg ik een merkloze uit Taiwan. Ik had dat helaas iets te laat door, omdat ik na ontvangst de boel meteen had opgeborgen. Omdat Stahlwille er prat op gaat dat hun producten worden gemaakt in Wuppertal, VBW in Remscheid of SWM in Steinbach-Hallenberg/Thüringen, ging ik op onderzoek en er bleken wel 24 smederijen op Taiwan, die zo'n dop kunnen leveren. Het bedrijf uit Wijchen heeft me nog steeds niet kunnen vertellen welke smederij het uiteindelijk is...
Enfin: deze dop zal mij ook wel overleven. En zo dik gezaaid zijn nieuwe 36mm doppen met ½" aandrijving nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

trabant schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:15:
[...]
Ik heb er twee met insteekkop (730N) en ben er trots op als een aap met zeven lullen. Ze werken niet met een klassieke veer die je na gebruik terug op nul moet draaien, maar met een staafmechanisme dat je zelfs langdurig kunt fixeren op een bepaald moment (dat erg goed afleesbaar is - iets dat na je vijftigste wel gaat tellen). En dat moment is over de hele schaal betrouwbaar: goedkopere momentsleutels willen in het onderste deel van het bereik nogal eens afwijken. Ze geven verder een goed hoorbare en vooral voelbare klik, waardoor je niet zo snel over het moment heen draait*.
De budgetvariant heet 'Alarm', qua bouwwijze hetzelfde, qua prijs gelukkig niet. Qua verkrijgbaarheid helaas ook niet.
Die 730 is inderdaad wel erg mooi. De 730/65 zou voor mij ook perfect zijn qua bereik (130 - 650 Nm), ik heb wat moeren/bouten straks die namelijk op meer dan 200Nm aangetrokken moeten worden, de max van mijn huidige 1/2". Alleen de prijs :X Dik € 500 voor de standaard variant...
henkie196 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:51:
[...]

Ik weet inderdaad dat Proxxon uit Taiwan komt, Teng Tools ook, meen ik, en dat is voor zover ik er ervaring mee heb en erover heb gehoord, allemaal prima spul. Sonic ben ik minder bekend mee (dus wat meer terughoudend).

Reputatie van een merk is af en toe ook glad ijs. Het spul van Hazet dat ik heb, en waar made in Germany op staat, dat is goed spul. Maar ze hebben ook genoeg spul dat zeer matig is, is mijn ervaring, in ieder geval.
Met reputatie bedoel ik natuurlijk wel op het vlak van specifiek gereedschap. Het is bijv. bekent dat je schroevendraaiers beter van PB Swiss kan halen, dan van Gedore, terwijl steek- en ringsleutels van Gedore tot de betere behoren. Dat bedoel ik met reputatie ;)

Zelfs Snap-On heeft gereedschap van mindere kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:40:
[...]
Ik heb zelf een paar jaar geleden zo'n €300,- betaald voor een setje van 3 momentsleutels van Kraftwerk, maar die set zie ik nergens meer. De winkel waar ik het destijds kocht (autogereedschap.com) is helaas verkocht en ter ziele gegaan :( Oud-eigenaar daarvan is actief op Motor-forum en legde daar altijd veel uit over verschillende specs/toleranties van ogenschijnlijk hetzelfde gereedschap uit China, bijvoorbeeld.
Die kraftwerk momentsleutels zijn gerebrande sleutels van het amerikaanse merk Etork:
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/h131261-1.jpg-1200x600-02a36ebc88.jpg
Afbeeldingslocatie: https://yzv882.a2cdn1.secureserver.net/wp-content/uploads/2022/01/C3150_Long-Shadow.jpg?time=1694563271

De standaard nederlandse kraftwerkprijzen vind ik hoog, maar de etork prijzen op amazon zijn best aardig en in veel tests komt Etork er best goed uit voor de prijs.

Mocht ik mijn huidige momentsleutels ooit vervangen, zou dit wel 1 van de kandidaten zijn.
Het grootste nadeel vind ik dat de kleine momentsleutels, dus de 1/4" varianten (en dat geld eigenlijk voor bijna alle merken) ook zo'n groot dik handvat hebben. Als je 5-20Nm moet aantrekken is dat helemaal niet nodig en werkt alleen maar lomp. Mijn kleinste britool momentsleutel is juist heel slank gebouwd wat imo veel fijner werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 13-09-2023 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:01:

Maar als ik terug kijk naar de verbouwing, dik 15 jaar geleden: Van die Metabo accuboor heb ik (intussen wel met nieuwe accu's) nog steeds plezier.
Vandaag heeft die Metabo BZ12sp na zo'n 18 jaar dan toch de geest gegeven. Motortje draait, maar de boorkop draait alleen nog maar symbolisch mee. Ik kan hem uit nieuwsgierigheid wel open schroeven, maar dan zal ik iets vinden dat irreparabel gebroken is.

Indertijd zat dat ding met zijn 9,6 12 Volt in de bovenklasse, geen idee hoe die markt er nu bij staat. Ik weet wel dat alle handwerkers die ik de afgelopen tijd (verandadak, CV-ketel, zonnepanelen) over de vloer heb gehad allemaal makita's met een universeel accusysteem hadden. Dat spreekt me wel aan, want de slijptol en de deltaschuurmachine van Atlas Copco zijn met zo'n dertig jaar ook wel over hun gloriedagen heen.

Zijn er anno 2023 do's en dont's?

[ Voor 0% gewijzigd door trabant op 16-10-2023 09:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:05
trabant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Vandaag heeft die Metabo BZ12sp na zo'n 18 jaar dan toch de geest gegeven. Motortje draait, maar de boorkop draait alleen nog maar symbolisch mee. Ik kan hem uit nieuwsgierigheid wel open schroeven, maar dan zal ik iets vinden dat irreparabel gebroken is.

Indertijd zat dat ding met zijn 9,6 Volt in de bovenklasse, geen idee hoe die markt er nu bij staat. Ik weet wel dat alle handwerkers die ik de afgelopen tijd (verandadak, CV-ketel, zonnepanelen) over de vloer heb gehad allemaal makita's met een universeel accusysteem hadden. Dat spreekt me wel aan, want de slijptol en de deltaschuurmachine van Atlas Copco zijn met zo'n dertig jaar ook wel over hun gloriedagen heen.

Makita heeft een eigen accu systeem waar heel veel verschillende apparaten gebruik van maken. Het is niet universeel dat andere merken dit kunnen gebruiken.

Veel andere merken hebben ook uitgebreide accu machines in het assortiment.

Wat je nodig hebt kan ik niet bepalen. Heel veel informatie is te vinden in:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

trabant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Indertijd zat dat ding met zijn 9,6 Volt in de bovenklasse, geen idee hoe die markt er nu bij staat. Ik weet wel dat alle handwerkers die ik de afgelopen tijd (verandadak, CV-ketel, zonnepanelen) over de vloer heb gehad allemaal makita's met een universeel accusysteem hadden. Dat spreekt me wel aan, want de slijptol en de deltaschuurmachine van Atlas Copco zijn met zo'n dertig jaar ook wel over hun gloriedagen heen.

Er zijn op het moment eigenlijk 3 stromingen, 12V voor de kleine, lichte machines, 18-20V voor de middenklasse en 40V voor de zware jongens.

Soms zijn accu's uitwisselbaar (de accu's van DeWalt bijv., kunnen zowel 20V als 40V leveren), al gebruiken de 12V systemen eigenlijk wel uitsluitend een eigen accu-format.

Ik heb zelf alles van Makita 18V (LXT-serie). Voor de boormachine en slagmoersleutel is dat een perfect systeem. De LXT gaat tot >1000Nm in de slagmoersleutels en ook de boormachines zijn echt wel krachtig. Mijn impulsschroevendraaier is ook krachtig, en daar is het eigenlijk een nadeel. Hij is vaak te sterk en daardoor juist niet goed bruikbaar. Ik heb al heel wat schroeven gebroken met mijn impulsschroevendraaier. Maar zeker voor relatief licht (de)montage werk, zeg alles van dop 8 tot 13 mm, gaat perfect ermee.

Makita heeft één heel groot nadeel, en dat is dat zij als enige vast lijken te houden een een bepaald type lithiumcel (18650 om precies te zijn), wat een beperking geeft in beschikbaar vermogen. Andere merken zijn nieuwere, zwaardere cellen gaan gebruiken, waardoor bestaande machines krachtiger zijn geworden.

Ik heb zelf geen spijt van mijn keuze voor Makita, maar als je bij de A-merken blijft (Makita, DeWalt, Milwaukee, Bosch blauw en in mindere mate Ryobi), kan je eigenlijk überhaupt geen miskoop doen. Belangrijker/prettiger is om alles van hetzelfde merk te hebben, zodat je maar één accu-systeem hebt.

En tegenwoordig is Parkside van Lidl ook echt wel het overwegen waard. Ik weet niet hoe robuust Parkside is (dat wat in het verleden helaas wel minder), maar in verschillende testen komen die machines ook echt wel goed voor de dag.
DasNieNix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Makita heeft een eigen accu systeem waar heel veel verschillende apparaten gebruik van maken. Het is niet universeel dat andere merken dit kunnen gebruiken.

Veel andere merken hebben ook uitgebreide accu machines in het assortiment.

Wat je nodig hebt kan ik niet bepalen. Heel veel informatie is te vinden in:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Ik gok dat @trabant met universeel bedoelt dat de accu bruikbaar is op verschillende machines. Dat was 18 jaar terug namelijk absoluut niet de norm, toen had je voor iedere machine ongeveer een andere accu nodig, als er al een accu-variant bestond. Dat is de laatste 5 tot 10 jaar wel veranderd, waarbij je tegenwoordig bijna meer keuze hebt in accu-aangedreven machines dan die nog op 230V werken.

Verder inderdaad, dat topic is een gouden bron aan informatie.

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 02-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:09:
Ik gok dat @trabant met universeel bedoelt dat de accu bruikbaar is op verschillende machines. Dat was 18 jaar terug namelijk absoluut niet de norm, toen had je voor iedere machine ongeveer een andere accu nodig, als er al een accu-variant bestond. Dat is de laatste 5 tot 10 jaar wel veranderd, waarbij je tegenwoordig bijna meer keuze hebt in accu-aangedreven machines dan die nog op 230V werken.

Verder inderdaad, dat topic is een gouden bron aan informatie.
De enige die daar tegenwoordig bij in de buurt komt is Metabo / het CAS systeem. Maar dat is meer voor relatief kleine merken, alle grote merken zijn in principe niet compatibel met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Er staat me van een jaar of wat geleden een brochure bij waarin verschillende merken zich hadden samengepakt en samen één accusysteem zouden voeren, zodat de accu van de boormachine van merk A ook op de zaag van merk B zou passen.
Is dat aangeslagen, of was het toch te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
trabant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:00:
Er staat me van een jaar of wat geleden een brochure bij waarin verschillende merken zich hadden samengepakt en samen één accusysteem zouden voeren, zodat de accu van de boormachine van merk A ook op de zaag van merk B zou passen.
PowerForAll of zoiets. Wordt gebruikt door Gardena en ook Bosch, en zo nog wat merken. Het klinkt leuk, maar bedenk wel dat het hier gaat om groene Bosch en niet om de Professional serie.

Wil je één systeem voor je klusgereedschap én voor je grasmaaier (om bij de voorbeelden van Bosch en Gardena te blijven), dan zou ik eerder gaan voor Makita. Dat is volgens mij een van de weinige fabrikanten die zo'n breed aanbod hebben. Van schroefmachine via heggenschaar tot grasmaaier.

En dat zeg ik dan als Bosch pro gebruiker, die eigenlijk een hekel heeft aan de circlejerk rond Makita. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 02-10-2023 22:27 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
trabant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:00:
Naast het Cordless Alliance System, waar @henkie196 het over heeft, is er ook AMPShare, wat identiek is aan de Bosch-Pro 18 V accu's.

Er zijn zelfs producenten (zoals Fischer en Steinel) die aan beide meedoen, moet je dus wel opletten welk apparaat je van hun koopt...

In alle gevallen zijn het overigens merken die geen algemene gereedschappen verkopen, behalve het ene grote merk wat meedoet (respecievelijk Metabo en Bosch).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die Metabo was een fijn speeltje, dus dat merk zal ik zeker eens nader bekijken.
dreamscape schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

PowerForAll of zoiets. Wordt gebruikt door Gardena en ook Bosch, en zo nog wat merken. Het klinkt leuk, maar bedenk wel dat het hier gaat om groene Bosch en niet om de Professional serie.
Ja, nou weet ik het weer. En nu herinner ik me ook weer dat dat hele gamma aan apparaten dat in dat foldertje stond net niet die dingen er tussen had zitten waar mijn hartje sneller van ging kloppen.

Intussen het merkenoverzicht in dat topic dat @DasNieNix tipte, even doorgenomen. Dat maakte me attent op een paar kleine merken zoals Fein. Die hebben eerder mijn sympathie dan de grote multi's. Al ben ik ook in staat om een Hilti in huis te halen, domweg vanuit het idee dat je op de kwaliteit van zoiets universeels als een boormachine niet moet bezuinigen.

Verder zal ik me inderdaad ook even moeten afvragen in hoeverre ik nou echt met een universeel accusysteem geholpen ben, want aan hoeveel apparaten heb ik nou echt behoefte?

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 02-10-2023 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:27:
Die Metabo was een fijn speeltje, dus dat merk zal ik zeker eens nader bekijken.
Er is nu ook een gratis accu actie bij Metabo, zo te zien, altijd handig om in de gaten te houden, ook bij de andere merken.

En wat je allemaal op accu wilt hebben, dat is iets om voor jezelf na te gaan (en die discussie komt vaak voorbij in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 ). Een slijptol kan best handig zijn, een schuurmachine sluit ik zelf altijd aan op een stofzuiger, en daarmee is het nut van een accu vrij beperkt. Daarnaast, als je boven je macht moet schuren, ga je het gewicht van die accu wel voelen.

En als een 9.6V tot nu toe voldoende was, kun je ook kijken naar een 12V machine, ipv de 18V machines die over het algemeen de aandacht trekken. Zijn een stuk lichter en handzamer, en hebben voor veel dingen wel voldoende kracht. Milwaukee heeft ook behoorlijk sterke slagschroevendraaiers op 12V, bv. (Metabo trouwens ook, zie ik nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dank voor die accu-tip! (en die gratis accu is een CAS)
henkie196 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:20:
En als een 9.6V tot nu toe voldoende was, kun je ook kijken naar een 12V machine, ipv de 18V machines die over het algemeen de aandacht trekken.
Ook dat is een punt van overweging. Die Metabo ligt als eerste keus grijpklaar in een open koffer, en als ik die tot of over zijn grenzen dreef, was dat vooral omdat ik op dat moment geen zin had om de 500W groene Bosch uit te pakken en met een snoer te hannesen. Die Bosch is nog net in guldens afgerekend en heeft inmiddels nieuwe koolborstels, intussen begin ik daarvan de lagers te horen.
Dus ja: nu ik erover nadenk, zoek ik eigenlijk een opvolger voor twee machines.

Ik ben erg blij met jullie input. Ik ben een gewoontedier dat sterk uitgaat van wat ik zelf beschikbaar heb, ben niet zo'n shopper; je moet al dat spul tenslotte ook ergens kwijt. Maar qua blik op de markt en de mogelijkheden is dat op den duur best wel beperkend en als je dan jaaaaren later weer in in het diepe van het grote boormachinebad wordt gegooid, is het spartelen, dan verzuip je in het enorme aanbod.

Misschien dat ik vandaag nog even naar de Primex ga, die voert ook Gedore en daarvan staat een twaalfkantige 400 open ringsleutel op het verlanglijstje.
En ik moet een lijstje met apparaatgewichten en geleverde koppels maken.

Edit:
En nu ik daarmee bezig ben, blijkt dat die Metabo BZ12SP wel degelijk een 12Volter is... Dat kan ook niet anders met die naam en ook logisch omdat hij heel wat krachtiger is dan een 10,8V hitachi, die ik vooral voor het lichte gewicht heb gekocht. De verwarring kwam omdat het bovenste zoekresultaat van dat typenummer een 9,6 volter bleek te zijn. Ik moet echt moe geweest zijn, gisteravond...

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 03-10-2023 11:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

trabant schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:15:
Ik ben erg blij met jullie input. Ik ben een gewoontedier dat sterk uitgaat van wat ik zelf beschikbaar heb, ben niet zo'n shopper; je moet al dat spul tenslotte ook ergens kwijt. Maar qua blik op de markt en de mogelijkheden is dat op den duur best wel beperkend en als je dan jaaaaren later weer in in het diepe van het grote boormachinebad wordt gegooid, is het spartelen, dan verzuip je in het enorme aanbod.
Tegenwoordig hebben de meeste merken ook meerdere keuzes qua boormachines voor één accu type.
En dan ook nog meerdere accusystemen voor dezelfde spanningen.
Het is een aardig oerwoud :D

Persoonlijk zou ik kijken naar Makita of Milwaukee met als simpele reden dat hun 18V accu systeem de meest verschillende body's hebben. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of ze hebben het.
Als je dan eenmaal in het accu ecosysteem stapt, dan hoef je alleen nog maar body's te kopen.

Qua boormachines heeft Makita aardig wat keuze; maar qua kwaliteit verschillen de body's wel aardig. Dat zie je niet altijd aan de specs af; maar de duurdere Makita boormachines zijn ook daadwerkelijk beter gebouwd.

Ik zie ook dat je Hilti noemt. Opzich zijn Hilti boormachines prima kwaliteit, maar ze zijn in mijn ogen te duur. Het voordeel van Hilti zijn voor zover ik weet voornamelijk de servicecontracten en dat is waarvoor je betaald, maar dat is niet echt iets waar je als hobbyist van profiteert. Je kunt in mijn ogen dat geld beter uitgeven aan de duurdere Makita body's.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

DaWaN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Tegenwoordig hebben de meeste merken ook meerdere keuzes qua boormachines voor één accu type.
En dan ook nog meerdere accusystemen voor dezelfde spanningen.
Het is een aardig oerwoud :D

Persoonlijk zou ik kijken naar Makita of Milwaukee met als simpele reden dat hun 18V accu systeem de meest verschillende body's hebben. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of ze hebben het.
Als je dan eenmaal in het accu ecosysteem stapt, dan hoef je alleen nog maar body's te kopen.

Qua boormachines heeft Makita aardig wat keuze; maar qua kwaliteit verschillen de body's wel aardig. Dat zie je niet altijd aan de specs af; maar de duurdere Makita boormachines zijn ook daadwerkelijk beter gebouwd.
Dat dacht ik ook, daarom heb ik de zwaarste accuklopboor van Makita gekocht, want die heeft een volledig metalen transmissie. Alleen is dat ding daardoor ook behoorlijk zwaar en voor boorwerk in hout werkt dat gewicht weer behoorlijk tegen en zou ik juist liever een "lichter" model willen. Ook daarvoor geldt weer, het ligt maar net aan je wensen en gebruik.
Het enige waar je wel beter van weg kan blijven, zijn de bouwmarkt machines met de accu die een witte band heeft. Die lijkt wel op LXT, maar is dat niet. Daarnaast hebben sommige machines nog een ouderwetse DC-motor, ipv BLDC (koolborstelloos). Die zijn niet slecht, maar relatief zwaar tov de kracht die ze kunnen genereren.
Ik zie ook dat je Hilti noemt. Opzich zijn Hilti boormachines prima kwaliteit, maar ze zijn in mijn ogen te duur. Het voordeel van Hilti zijn voor zover ik weet voornamelijk de servicecontracten en dat is waarvoor je betaald, maar dat is niet echt iets waar je als hobbyist van profiteert. Je kunt in mijn ogen dat geld beter uitgeven aan de duurdere Makita body's.
Hilti is heel mooi, scoort bijna altijd het beste in tests, maar net als Festool, niet direct op de consument gericht.

@trabant
Net als Metabo, heeft o.a. ook Makita elk jaar een accu met gratis extra accu's. In het eerder genoemde topic is daar wel info over te vinden. Heb je geen haast met vervangen, zou ik daar zeker op wachten, want een losse accu is behoorlijk prijzig. Een 5A LXT accu van Makita kost los zo'n €75 bijv. Dat is dan toch meegenomen als je die cadeau krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:15:
Edit:
En nu ik daarmee bezig ben, blijkt dat die Metabo BZ12SP wel degelijk een 12Volter is... Dat kan ook niet anders met die naam en ook logisch omdat hij heel wat krachtiger is dan een 10,8V hitachi, die ik vooral voor het lichte gewicht heb gekocht. De verwarring kwam omdat het bovenste zoekresultaat van dat typenummer een 9,6 volter bleek te zijn. Ik moet echt moe geweest zijn, gisteravond...
FYI, 10.8V is hetzelfde als 12V. Het ene is nominale spanning, de andere is piekspanning, maar zijn dezelfde cellen in de accu's. Alleen hoger getal is beter, dus daarom is het 12V geworden bij bijna alle merken. 18V wordt meestal nog steeds 18V genoemd, maar er zijn een aantal merken die ook 20V aanhouden.
Milwaukee is mooi spul, maar wel behoorlijk aan de prijs tegenwoordig.
Metabo heeft overigens eenzelfde opzet, duurdere bodies zijn betere kwaliteit (vaak ook meer koppel voor boormachines). Bosch blauw had dat vroeger ook, bv. plastic boorkop vs metalen boorkop, maar de laatste keer dat ik bij Bosch keek, leek dat niet meer te bestaan.
deepbass909 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:48:
@trabant
Net als Metabo, heeft o.a. ook Makita elk jaar een accu met gratis extra accu's. In het eerder genoemde topic is daar wel info over te vinden. Heb je geen haast met vervangen, zou ik daar zeker op wachten, want een losse accu is behoorlijk prijzig. Een 5A LXT accu van Makita kost los zo'n €75 bijv. Dat is dan toch meegenomen als je die cadeau krijgt.
De laatste twee jaar lijkt het vooral punten verzamelen te zijn, waarmee je soms een accu in de puntenwinkel kunt scoren, maar niet altijd, als ik het goed heb gevolgd.

[ Voor 15% gewijzigd door henkie196 op 03-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het voordeel van Hilti zijn voor zover ik weet voornamelijk de servicecontracten en dat is waarvoor je betaald, maar dat is niet echt iets waar je als hobbyist van profiteert.
Die ervaring heb ik met Xerox gehad: de duurdere printers waarbij je een servicecontract kon afsluiten hadden een betere en langere onderdelenvoorziening. Of überhaupt een onderdelenservice.

Intussen heb ik het masjientje eens open geschroefd, en puzzel nu met een veertje dat qua slijtagesporen ergens in de bedienschakelaar moet zitten, maar als ik dat probeer, lijkt het veertje vooral in de weg te zitten.
De modellen waar ik nog wel explosietekeningen van kan vinden hebben dat hele veertje niet meer.
Ach, het ding wordt toch vervangen.

edit: dat veertje heet een 'passerveer' en het duwt de borgschuif voor de accu terug.

Overigens is die najaarsactie in Duitsland iets uitgebreider: https://www.metabo.com/de...ktion-gratis-zugabe-2023/ en de Belgen krijgen hooguit een bouwradio.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 03-10-2023 14:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het zou wel eens deze Bosch-actie kunnen worden.
€333,- incl btw. Drie 5Ah accu's, schroefklopaccumachine als cadeau uitkiezen: dan ben ik de komende jaren weer riant voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 13-09 21:35
Accuboormachines e.d. kunnen wellicht beter hier besproken worden: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Dan kan hier weer fijn gediscussieerd worden over momentsleutels :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik ben in de markt voor een moment sleutel om mijn winter/zomer wissel zelf te doen ivm met het gelijktijdig schoonmaken van mn velgen. Door de bomen zie ik het bos niet echt meer en kom ook niet veel verder in dit topic eigenlijk. Zelf via autoweek en hier uitgekomen op deze https://www.amazon.nl/GED...schakelbare/dp/B01ABCE9R6

Is dit iets? De sleutel zal dus niet vaak gebruikt worden maar kwaliteit is wel handig als het om de wielen van je auto gaat ;-).

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:03:
Ik ben in de markt voor een moment sleutel om mijn winter/zomer wissel zelf te doen ivm met het gelijktijdig schoonmaken van mn velgen. Door de bomen zie ik het bos niet echt meer en kom ook niet veel verder in dit topic eigenlijk. Zelf via autoweek en hier uitgekomen op deze https://www.amazon.nl/GED...schakelbare/dp/B01ABCE9R6

Is dit iets? De sleutel zal dus niet vaak gebruikt worden maar kwaliteit is wel handig als het om de wielen van je auto gaat ;-).
LIjkt me een prima keuze. Bij lichtmetalen velgen, zeker als de wielbouten wat diep erin liggen, heb je wellicht ook wel iets aan dit soort doppen (even eerste link bij jouw momentsleutel). Dat voorkomt dat je de velgen beschadigt met de doppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan dit m.i. net zo goed met een goedkopere momentsleutel doen.
Wielbouten komen niet op de procent precies. Het is belangrijker dat ze allemaal even vast zitten.
Die gedore momentsleutel voldoet natuurlijk prima, maar je kan hier gerust €50-€100 besparen.
Zeker omdat je 'm nauwelijks gaat gebruiken.

Wat wel handig is bij het wisselen van wielen is een wringijzer om de bouten even los te trekken (ik neem aan dat je geen krachtige slagmoersleutel hebt omdat je ook geen momentsleutel hebt) voordat je je auto opkrikt. Kan ook met een ratel (die zijn doorgaans ook sterk genoeg hiervoor), maar een wringijzer is wat langer dus kan je meer kracht zetten.

Dus hiermee kom je m.i. ook uit:
momentsleutel €25
https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm
doppen met bescherming voor wielmoeren €25 (al gebruik ik zelf altijd gewone doppen, nooit problemen gehad, YMMV)
https://www.hbm-machines....-12-lange-krachtdoppenset
wringijzer 1/2" 45cm €10 (60cm is ook verkrijgbaar voor €15)
https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 11-10-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35

-tom-562

Oliesjeik

Oh wauw, dat is wel serieuze overkill hoor. Ik zou gewoon zo'n momentsleutel bij de Lidl o.i.d. kopen, dan ben je voor 3 tientjes klaar.

Edit:
Dat lijstje van @mr_petit is ook dikke prima. Een wringijzer zou ik idd ook aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 11-10-2023 16:46 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Oh wauw, dat is wel serieuze overkill hoor. Ik zou gewoon zo'n momentsleutel bij de Lidl o.i.d. kopen, dan ben je voor 3 tientjes klaar.

Edit:
Dat lijstje van @mr_petit is ook dikke prima. Een wringijzer zou ik idd ook aanraden.
Dat wringijzer dan alléén om de bouten/moeren LOS te draaien toch? ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Will_M schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:34:
Dat wringijzer dan alléén om de bouten/moeren LOS te draaien toch? ;)
Onderweg zul je toch echt wel iets meer dan alleen de vingers nodig hebben om de wielmoeren/bouten vast te draaien. Dat de sleutel van het boordgereedschap zo kort is, komt uit de wetenschap dat mensen er toch wel op gaan staan, en met een fatsoenlijke lengte heb je dan een veel te groot moment.
Dito bij menige bandenboer, waar ze de velgen er ook met volle lucht op jassen. Dan kun je het reservewiel net zo lief thuis laten, want je krijgt het onderweg toch niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 13-09 21:35
Ook ik ben opzoek naar een momentsleutel. Binnenkort wil ik de pakking van een kunststof kleppendeksel vervangen en daarbij moeten er boutjes vastgezet worden op 9 t/m 25 Nm.

De Stahlwille Quick Momentsleutel 6-50 Nm, 3/8" (50204005) lijkt mij heel mooi, hoewel 9 Nm op een arm van 35 cm niet veel is. Deze sleutel kost zo'n 300 euro.

Voor een kwart van die prijs is er ook een AOK 1/4" momentsleutel te op die van 6 tot 30 Nm gaat.
https://www.hbm-machines....ele-momentsleutel-6-30-nm
Eventueel met een Proxxon doppensetje erbij voor 40 euro,
https://www.hbm-machines....80-36-delige-14-doppenset

Een andere optie zou nog kunnen zijn de 'HBM 3/8" Profi Momentsleutel 6-30 Nm' voor slechts 50 euro.

1/4" gereedschap gebruik ik vrijwel nooit bij het sleutelen aan auto's. Ik weet niet of dat in de praktijk vaker gebruikt zal worden. Misschien dan toch maar beter 3/8" kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21

thijsco19

KTM 990 SMT

Aangezien ik geen budget in je post ziet staan: ga voor de stahlwille.

Ik denk dat een 3/8e set net even wat handiger is voor auto's.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

My-life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:32:
Ook ik ben opzoek naar een momentsleutel. Binnenkort wil ik de pakking van een kunststof kleppendeksel vervangen en daarbij moeten er boutjes vastgezet worden op 9 t/m 25 Nm.

De Stahlwille Quick Momentsleutel 6-50 Nm, 3/8" (50204005) lijkt mij heel mooi, hoewel 9 Nm op een arm van 35 cm niet veel is. Deze sleutel kost zo'n 300 euro.

Voor een kwart van die prijs is er ook een AOK 1/4" momentsleutel te op die van 6 tot 30 Nm gaat.

Een andere optie zou nog kunnen zijn de 'HBM 3/8" Profi Momentsleutel 6-30 Nm' voor slechts 50 euro.

1/4" gereedschap gebruik ik vrijwel nooit bij het sleutelen aan auto's. Ik weet niet of dat in de praktijk vaker gebruikt zal worden. Misschien dan toch maar beter 3/8" kiezen?
Persoonlijk gebruik ik momentsleutels het liefst in hun bovenste helft; zo'n 6-50 Nm sleutel klikt denk pas een beetje prettig vanaf zo'n 15-20 Nm. De kans dat je een M6 bout aan puin draait met een 3/8" sleutel van 35 cm is vrij groot; je hebt simpelweg weinig gevoel erop met zo'n lange arm. En soms heb je niet door dat de sleutel klikt in de onderkant van het bereik.
Ik zou voor zulke boutjes eerder voor een 15nm momentsleutel gaan als je het vaker moet doen.

Maar ik vind 1/4" gereedschap juist ideaal voor M6 en kleiner, je hebt veel meer gevoel en draait het niet zomaar kapot. Als je veel sleutelt weet je wel ongeveer hoe vast e.e.a. moet. Als je zorgt voor de juiste sleutel voor de diameter van het schroefdraad, maak je het jezelf makkelijk.
Om heel eerlijk te zijn zou ik zelf daarom dat soort boutjes gewoon met een kleine 1/4" sleutel goed vast zetten....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DaWaN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:24:
Persoonlijk gebruik ik momentsleutels het liefst in hun bovenste helft; zo'n 6-50 Nm sleutel klikt denk pas een beetje prettig vanaf zo'n 15-20 Nm. De kans dat je een M6 bout aan puin draait met een 3/8" sleutel van 35 cm is vrij groot; je hebt simpelweg weinig gevoel erop met zo'n lange arm. En soms heb je niet door dat de sleutel klikt in de onderkant van het bereik.
Ik ben het wel eens met de opmerking dat het allemaal erg licht is als je 9 Nm aan moet draaien met zo'n grote arm.

Maar even als kanttekening dat je met de Stahlwille de klik net zo goed hoort en voelt bij aandraaien laag in de range als hoog in de range. Je moet natuurlijk wel, zoals altijd, rustig aan aandraaien, je schiet er zeker makkelijk overheen als je zo licht bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Onnauwkeurigheid in de onderste helft van het bereik is toch vooral iets voor de goedkopere momentsleutels.
... en daarbij moeten er boutjes vastgezet worden op 9 t/m 25 Nm.

De Stahlwille 730/4QUICK (50184004), 8-40Nm is iets korter (23cm), al moet er dan nog wel een losse 9x12 insteekratelkop op. Ben je samen nieuw ook wel zo'n 300 piek kwijt, maar in een situatie waarin er geen ruimte is voor een ratelkop met dop, kun je dan een los steek of ring insteekgereedschap met de juiste maat erin steken.
Nieuw, en zeker bij merken als Stahlwille of Hazet, is dat een erg dure grap. Van BGS kosten ze de helft, en die zijn hiervoor net zo goed. De insteekkoppen die ik op die manier gebruik, heb ik op MP en vooral de Duitse (eBay)Kleinanzeigen gescoord, net als de twee 730N Manoskopen.
De kleine van die twee heeft een 9x12 insteekgat, en daar heb ik zowel een ¼ als een ⅜ ratelkop voor.

Wat ik wil zeggen: kijk even iets verder dan alleen deze kleppendekselklus. Wat kun je nog meer tegenkomen in het bereik van de beoogde sleutel? En hoe bereikbaar zijn die boutjes en moertjes?

Misschien ben je met een momentschroevendraaier ( de 775/3 (51060003)?) ook geholpen. Die heeft niet het nadeel van een lange arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44

Ik heb een goedkope mannesmann 1/4 momentsleutel en een 3/8 momentsleutel van BGS en heb hier een keer een test mee gedaan.

Ooit een keer een ding elkaar gelast, zodat ik beide sleutels aan elkaar kan klikken om zo te vergelijken hoe ze zich gedragen tegenover elkaar. De sleutels ingesteld op de gebieden die elkaars bereik overlappen en was verrast dat beide sleutels vrijwel op het zelfde moment klikten.

Nu is zo'n BGS geen dure momentsleutel maar zou het graag willen vergelijken met Facom oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
wauskoek schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:16:
[...]

Ik heb een goedkope mannesmann 1/4 momentsleutel en een 3/8 momentsleutel van BGS en heb hier een keer een test mee gedaan.

Ooit een keer een ding elkaar gelast, zodat ik beide sleutels aan elkaar kan klikken om zo te vergelijken hoe ze zich gedragen tegenover elkaar. De sleutels ingesteld op de gebieden die elkaars bereik overlappen en was verrast dat beide sleutels vrijwel op het zelfde moment klikten.

Nu is zo'n BGS geen dure momentsleutel maar zou het graag willen vergelijken met Facom oid.
Je in een momentsleutel vrij gemakkelijk zelf testen op de juiste waardes:

- Zet een bout met dubbele moeren vast in de bankschroef.
- Stel je sleutel in op de te meten waarde, en doe er de juiste maat dop op.
- Markeer een vaste afstand vanaf het hart van de kop, en meet deze afstand. Noteer deze in meters dus 30 cm is 0,030 m.
- Zet de sleutel op de bout, zorg dat deze horizontaal hangt.
- Meet (bijvoorbeeld door een weegschaal met een blokje eronder te zetten) hoeveel gewicht er nu op het gemarkeerde punt rust, wanneer je de sleutel vrij schakelt (zodat hij vrij rechtsom kan draaien).
- Zet de sleutel in de juiste richting, en hang een emmer aan het handvat, op de markering. Vul de emmer rustig met water, totdat de sleutel klikt.
- Weeg de emmer met het water en tel daar het gemeten gewicht van de sleutel op. Vermenigvuldig het gewicht in kg met 9,81 de uitkomst is dan in N.
- Vermenigvuldig nu het aantal N met de lengte in m, de uitkomst is het aanhaalmoment in Nm.

Als je dit in een Excel invoert van verschillende ingestelde waardes, kan je mooi de afwijking bepalen en het verloop er van over de range bekijken.

Als je een unster hebt, zou je ook kunnen meten door met de unster omhoog te trekken aan het gemarkeerde punt, maar het is wel moeilijk om vast te leggen wat de waarde is op het moment van klikken. Je zou daar een camera op kunnen zetten en later beeld voor beeld terugkijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Wild Chocolate schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Je in een momentsleutel vrij gemakkelijk zelf testen op de juiste waardes:

- Zet een bout met dubbele moeren vast in de bankschroef.
.....
Dat is een nog betere methode inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Maar even als kanttekening dat je met de Stahlwille de klik net zo goed hoort en voelt bij aandraaien laag in de range als hoog in de range.
Met die specifieke stahlwille's (die werken met het buigstaafsysteem) inderdaad wel, dat is op zich wel fijn.
Dremometers (gedore) en de klassieke britool ontwerpen hebben dat ook. Bij Britool kan je de klik echt niet missen :o Maar het is mij onduidelijk of Britool nog wel bestaat. Ze zijn nog wel verkrijgbaar maar er is geen site ofzo?
Een split beam momentsleutel heeft het in mindere mate ook.

Maar goed, om nou €300+ uit te geven voor wat boutjes van een kleppendeksel...
Ik zou gewoon een goedkope daarvoor nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 13-10-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Onlangs is mijn krik kapot gegaan. De hefarm zakte meteen weer in en het 'instelventiel' draaide door. Ik heb hydraulische olie bijgevuld en ontlucht, nu gaat de hefarm wel omhoog maar ook weer omlaag als je de pompstang terugdoet. Ik vermoed dat het instelventiel defect is. Zo'n krik is een vrij simpel ding maar het ventiel ziet er zo snel helaas niet servicebaar uit.

Het is een krik van Facom (DL.2LP), hun levenslange garantie geldt niet voor de krikken. Beetje teleurstellend dus.

Ik heb al zitten kijken naar een vervanging. Ik zoek een low profile krik die minimaal 500mm hoog gaat of liefst nog iets hoger. Het valt me op dat bijna al die krikken hetzelfde ontwerp hebben (inclusief de Facom). Als ik weer dezelfde krik koop ben ik bang dat deze ook weer voortijdig kapot zal gaan.

Mijn vraag is: Zijn er bepaalde merken die gespecialiseerd zijn in garagekrikken, liefst met hun eigen ontwerp / hoge kwaliteit componenten. Online zoektocht levert niet zoveel op. De merken die ik gevonden heb zijn Mammuth, Winntec of Güde. Zit daar iets fatsoenlijks bij, of is er een ander merk aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb die krik even bekeken, maar da's een krik van €400 :o
En in mijn ogen typisch zo'n uniform aziatisch design.
Hij lijkt als 2 druppels water op deze van HBM (kost de helft):
https://www.hbm-machines....m-275-ton-garagekrik-lang

En deze van Soer (ook om en nabij €200):
https://www.soer.nl/garagekrik-3-ton-laag-pro.html

Gaan ook beide tot 50cm.
Zullen waarschijnlijk ook net zo snel kapot gaan, maar ze zijn ten minste 2x zo goedkoop.

Het enige echt bekende merk qua garagekrikken wat ik ken is Compac (deens merk)
https://www.compac.dk/home

Ze hebben ook een low profile 2 ton die 77cm gaat.
Ze hebben gedetailleerde tekeningen op hun site waarop vrijwel elk onderdeeltje genummerd is (dus ik neem aan ook los the bestellen)
De normale 2T die 50cm hoog gaat is ongeveer even duur als die facom, die 77cm versie is een stukje duurder

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Illusion

(the art of)

dj_raoul schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:35:
Onlangs is mijn krik kapot gegaan. De hefarm zakte meteen weer in en het 'instelventiel' draaide door. Ik heb hydraulische olie bijgevuld en ontlucht, nu gaat de hefarm wel omhoog maar ook weer omlaag als je de pompstang terugdoet. Ik vermoed dat het instelventiel defect is. Zo'n krik is een vrij simpel ding maar het ventiel ziet er zo snel helaas niet servicebaar uit.

Het is een krik van Facom (DL.2LP), hun levenslange garantie geldt niet voor de krikken. Beetje teleurstellend dus.

Ik heb al zitten kijken naar een vervanging. Ik zoek een low profile krik die minimaal 500mm hoog gaat of liefst nog iets hoger. Het valt me op dat bijna al die krikken hetzelfde ontwerp hebben (inclusief de Facom). Als ik weer dezelfde krik koop ben ik bang dat deze ook weer voortijdig kapot zal gaan.

Mijn vraag is: Zijn er bepaalde merken die gespecialiseerd zijn in garagekrikken, liefst met hun eigen ontwerp / hoge kwaliteit componenten. Online zoektocht levert niet zoveel op. De merken die ik gevonden heb zijn Mammuth, Winntec of Güde. Zit daar iets fatsoenlijks bij, of is er een ander merk aan te raden?
Deze site heeft een exploded view en spare parts voor de dl.2lp https://www.sparepartswor...uct/SPARE_DL.2LP%2FTYPE_1

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:18

Youk

Volvo For Life

Ik heb zelf deze Facom (DL.2LP), moet zeggen dat die heel degelijk aanvoelt. Weegt ook wel wat, dus niet een krik die je regelmatig wil meenemen. Een paar jaar geleden wel slechts €200 voor betaald. Weet alleen niet meer waar ik deze precies gekocht heb.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, maar eigenlijk alle krikken zijn vrij zwaar. Ik heb een omega (niet echt low profile) die is ook niet te tillen.
Maar de kwaliteit zit 'm doorgaans in de afdichtingen, hoe netjes de interne onderdelen zijn afgewerkt etc.
(dan bedoel ik in de klasse van krikken die €150 of meer kosten, niet die goedkope €50 dingetjes.)
Ik heb ook een low profile (lijkt op dat design van facom en die aziatische dingen), maar die heeft nog niet zoveel werk verzet als die omega (die heb ik al meer dan 15 jaar), dus dat ding moet zich nog bewijzen.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

dj_raoul schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:35:

Ik heb de winntec lowprofile 2tons. Als N=1, heel fijn ding.
M'n broer kwam laatst met een aantal aanbiedingen van MP met gelijk uitziende krikken voor <100€. Wel stalen wielen ipv PU van de winntec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
Ja ik heb deze Facom DL.2LP toen ook voor rond de 200 euro gekocht gelukkig, de adviesprijs zou ik er niet voor over hebben en nu blijkt ook waarom!

@Illusion bedankt voor de link, zoiets zocht ik idd. Zo te zien heb ik onderdeel nr 7 nodig, qua prijs kan ik dan al bijna net zo goed een nieuwe krik halen... Wel zonde...

De vraag is inderdaad bij welke krik ik een betere kwaliteit onderdelen e.d. kan vinden. De Facom was ik altijd tevreden over, maar inderdaad het lijkt een heel generiek ontwerk, en of hun onderdelen dan betere kwaliteit zijn is maar de vraag.

Ik zal Compac eens bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dj_raoul schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:33:

@Illusion bedankt voor de link, zoiets zocht ik idd. Zo te zien heb ik onderdeel nr 7 nodig, qua prijs kan ik dan al bijna net zo goed een nieuwe krik halen... Wel zonde...
Weet je zeker dat je onderdeel 7 nodig hebt?
Heb je dat onderdeel uit elkaar gehad?
Ze hebben namelijk ook een afdichtingen kit, dus dat onderdeel zou uit elkaar moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
Ik weet het niet zeker, het is mijn vermoeden aangezien het instelventiel niet goed meer werkt. Ik heb niks meer te verliezen dus ik zal de krik nog wat verder uit elkaar halen en kijken waar ik uitkom. Maar ik kan het denk ik alleen fixen als onderdeel 7 te openen / reviseren is.

Ben trouwens wel gecharmeerd van Compac, vooral de 'gewone' 2T-C. Prijs is wel een stuk hoger dan die generieke dingen, maar het is wel de enige met een 'eigen' ontwerp. Die 2T-HC gaat lekker hoog maar is wel erg zwaar. Prijs nog niet gevonden maar de 2T-C gaat al aardig richting mijn pijngrens voor zoiets. Echte kwaliteit is het dan wel waard overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb verkeerd gelezen, ze hebben geen eentje die tot 77cm gaat.
Het was 77mm als laagste stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_raoul
De 2T-HC gaat 735 mm hoog, maar weegt 53kg en kost 750 euro - Nee dank je!

735mm is ook overkill, dan ligt mijn Z4 haast op zijn kant :D Met 500mm kom ik soms net tekort om een auto op 4 hoge assteunen te zetten, maar is op te lossen met een extra rubber puck ertussen.

Ik ga kijken of mijn Facom te reviseren is en anders ga ik denk ik voor de Compact 2T-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:12:
Ik heb die krik even bekeken, maar da's een krik van €400 :o
En in mijn ogen typisch zo'n uniform aziatisch design.
Hij lijkt als 2 druppels water op deze van HBM (kost de helft):
https://www.hbm-machines....m-275-ton-garagekrik-lang

En deze van Soer (ook om en nabij €200):
https://www.soer.nl/garagekrik-3-ton-laag-pro.html

Gaan ook beide tot 50cm.
Zullen waarschijnlijk ook net zo snel kapot gaan, maar ze zijn ten minste 2x zo goedkoop.

Het enige echt bekende merk qua garagekrikken wat ik ken is Compac (deens merk)
https://www.compac.dk/home

Ze hebben ook een low profile 2 ton die 77cm gaat.
Ze hebben gedetailleerde tekeningen op hun site waarop vrijwel elk onderdeeltje genummerd is (dus ik neem aan ook los the bestellen)
De normale 2T die 50cm hoog gaat is ongeveer even duur als die facom, die 77cm versie is een stukje duurder
Dat hij erop lijkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het dezelfde kwaliteit is. Project Farm heeft bijv. weleens meerdere kriks vergeleken die er op het oog identiek uitzagen, tot je op de details ging letten en bijv. lasnaden van de duurdere versies veel netter/beter blijken te zijn.
Dat een ontwerp gekopieerd wordt, wil niet zeggen dat de uitvoering ook gelijk is.
Om die HBM als voorbeeld te nemen (aangezien ik die thuis heb staan), er zit een ontwerp/productiefout in het ontlastventiel, waardoor de koppeling tussen pompstang en ventiel in rechtopstand uit elkaar kan gaan en je én het ventiel niet kan openen, maar ook de kruiskoppeling sloopt als je dat niet door hebt en je de stang naar beneden trekt. Bij mij zijn die 2 namelijk ooit verdraait tov elkaar, en werkt het nu dus niet goed meer.

Als ik de symptomen lees, lijken de o-ringen van 12 op deze tekening bij @dj_raoul niet meer goed te zijn. Dat is zo'n beetje het meest voorkomende defect bij dit soort krikken. Zelden dat een defect in de metalen onderdelen zit, tenzij bijv. de zuiger in de cilinder heeft kunnen krassen.
Als er een revisie-kitje voor deze krik bestaat, is dat in mijn ogen nog wel de moeite waard.

Het andere, want @dj_raoul heeft het over doordraaien, is dat de schroefdraad van onderdeel 12 kapot is. Die dingen zijn vaak van aluminium, terwijl het blok waar het in gaat, van gietijzer is. Dus zou het me niks verbazen als de schroefdraad van 12 gewoon kapot is. Dan is 12 vervangen genoeg. En als de schroefdraad in het blok kapot is, en het is een standaard schroefdraad, dan kan eventueel een helicoil nog een oplossing zijn.

Allemaal een stuk goedkoper dan een krik van €500+ aanschaffen ;) En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Facom zo slecht zou zijn. Facom is uiteindelijk namelijk ook een gerenommeerd merk met goede reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Dat hij erop lijkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het dezelfde kwaliteit is.
Klopt, deze van Facom ging kapot :P
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Facom zo slecht zou zijn. Facom is uiteindelijk namelijk ook een gerenommeerd merk met goede reputatie.
Ik weet bijna wel zeker dat facom deze krik niet zelf maakt, maar gewoon inkoopt met hun naampje erop.
Of die goed is of niet in algemene beschouwing maakt uiteindelijk niet zoveel uit want dit exemplaar ging iig kapot bij consumentengebruik en dat is het exemplaar waar het hier uiteindelijk om gaat.
Facom heeft mi. dan ook niet hun goede naam verdiend met de verkoop van hun krikken (compac wel)
Ik zie dan ook zat producten van 'merken met een goede naam' waarbij de fabricage gewoon is uitbesteed maar de prijs wel merknavenant is, waarvan ik bij een aantal kwaliteitsaspecten denk....is dit het nou?
Dat kan van alles zijn, schroevendraaiers, tangen, tappensets maar ook gereedschapswagens (en kennelijk ook krikken; dit ding kost hedentendage €400 :+ ). Het zijn meestal alleen de sleutels, doppen en ratels die de gevestigde merken in eigen beheer maken.

Maar idd gezien de prijzen van een sealkitje en evt het kniestukje vs. een krik van compac loont het natuurlijk om eerst wat dieper te kijken in of ie te repareren is.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Klopt, deze van Facom ging kapot :P

[...]

Ik weet bijna wel zeker dat facom deze krik niet zelf maakt, maar gewoon inkoopt met hun naampje erop.
Of die goed is of niet in algemene beschouwing maakt uiteindelijk niet zoveel uit want dit exemplaar ging iig kapot bij consumentengebruik en dat is het exemplaar waar het hier uiteindelijk om gaat.
Facom heeft mi. dan ook niet hun goede naam verdiend met de verkoop van hun krikken (compac wel)
Ik zie dan ook zat producten van 'merken met een goede naam' waarbij de fabricage gewoon is uitbesteed maar de prijs wel merknavenant is, waarvan ik bij een aantal kwaliteitsaspecten denk....is dit het nou?
Dat kan van alles zijn, schroevendraaiers, tangen, tappensets maar ook gereedschapswagens (en kennelijk ook krikken; dit ding kost hedentendage €400 :+ ). Het zijn meestal alleen de sleutels, doppen en ratels die de gevestigde merken in eigen beheer maken.
Dat zij het extern inkopen, zal best. Maar is m.i. niet een argument dat het van mindere kwaliteit zou zijn. Vrijwel geen enkel merk produceert 100% alles zelf, maar legt doorgaans wel hun eigen kwaliteitseisen op aan deze externe leverancier. Ik durf rustig te wedden dat Snap-On ook bepaalde producten of onderdelen daarvan uitbesteedt bijv.

Ik heb doorlopend contact met heel veel bedrijven en hun R&D-afdelingen en weet hoe uitbestedingstrajecten in hun werk gaan. En geloof me, de meesten accepteren het echt niet als hun toeleverancier sub-optimale kwaliteit levert die niet voldoet aan hun eigen kwaliteitseisen.

Facom valt overigens sinds 2006 al onder de vlag van Stanley Black & Decker, waar heel veel andere merken ook onder vallen. Daar zal ongetwijfeld ook een producent van hydraulische hefgereedschappen en persen bij zitten, die intern ook onder de vlag van Facom verkocht wordt.
Maar idd gezien de prijzen van een sealkitje en evt het kniestukje vs. een krik van compac loont het natuurlijk om eerst wat dieper te kijken in of ie te repareren is.
Enige punt daarbij kan zijn, is dat de potkrik, die het hart van de krik is, soms alleen met speciaalgereedschap valt te assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Dat zij het extern inkopen, zal best. Maar is m.i. niet een argument dat het van mindere kwaliteit zou zijn.
Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg dat het niet automatisch een argument van betere kwaliteit is als er een merknaampje op staat.
Je draait de zaken hier mooi om m.i.
Vrijwel geen enkel merk produceert 100% alles zelf, maar legt doorgaans wel hun eigen kwaliteitseisen op aan deze externe leverancier. Ik durf rustig te wedden dat Snap-On ook bepaalde producten of onderdelen daarvan uitbesteedt bijv.
Allemaal heel speculatief met betrekking tot dit geval. Betekent niet dat het product beter is.
Er wordt al aangestipt: Facom heeft levenslange garantie. Maar kennelijk niet op deze krik.
Dat is toch raar dat garantievoorwaarden per product sterk gaan verschillen..hier dus dan ook niets speciaals tov een gelijkende krik zonder merknaampje.
En toevallig is ie hier ook stuk gegaan, bij consumentengebruik. Geeneens professioneel gebruik.
Geen van deze 2 aspecten zegt mij dat het een product van topkwaliteit is, althans, niet automatisch.
Om echt tot een conclusie te komen zou het product tot in detail vergeleken en getest moeten worden tov z'n gelijkende aziatische goedkopere concurrenten.
Maar het feit blijft dat dit product duurder is èn kapot is gegaan.
Ik heb doorlopend contact met heel veel bedrijven en hun R&D-afdelingen en weet hoe uitbestedingstrajecten in hun werk gaan. En geloof me, de meesten accepteren het echt niet als hun toeleverancier sub-optimale kwaliteit levert die niet voldoet aan hun eigen kwaliteitseisen.
Ja ik heb ook een professionele carriere en mijn werk is die dingen die ze intern vernaggeld hebben of defect aangeleverd krijgen (denk bijv aan vliegtuigonderdelen, onderdelen voor ASML, ESA, en onderdelen voor defensie) toch nog te herstellen. Fouten worden overal gemaakt, zelfs bij bedrijven die als nederlands trots worden aangemerkt zoals ASML en hun toeleveranciers.
We zijn hier allemaal heel erg goed in ons dagelijkse werk.
Heeft echter allemaal niets met dit topic te maken tenzij iemand hier in z'n dagelijkse beroep daadwerkelijk bij facom werkt en hoofdverantwoordelijke is voor kwaliteit en garantie van de hefgereedschappen.
Facom valt overigens sinds 2006 al onder de vlag van Stanley Black & Decker, waar heel veel andere merken ook onder vallen. Daar zal ongetwijfeld ook een producent van hydraulische hefgereedschappen en persen bij zitten, die intern ook onder de vlag van Facom verkocht wordt.
Dus? Wordt dit ding binnen de B&D groep gemaakt? Bewijs? Ik zie anders je punt niet.
B&D heeft hier trouwens als heritage helemaal geen waarde van kwaliteit wat dat betreft.
Dat ze heel groot zijn betekent m.i. dat ze vooral goed zaken kunnen doen, dat ze hun marketing goed voor mekaar hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik voel me eigenlijk wel gekloot door een voorbeeldfoto.
De handel gebruikt doorgaans bij een productserie voor alle maten ervan dezelfde afbeelding en in het geval van de open ring nr. 400 van Gedore is dat die van de 14x17 of de 17x19. Die heeft een twaalfkantige bek en dat wilde ik, maar wel in de maat 10x11.
Nu blijkt dus dat de kleinere maten van de 400-serie een zeskantige bek hebben, net als bij alle andere fabrikanten.
Heb ik me daarvoor zoveel moeite getroost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je 'm online hebt gekocht, kan je 'm terugsturen.

Hier trouwens een foto van de gehele set:
de kleinere maten zijn idd 6 kant
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/e/9/e9ec40a53d60fde21311abd6437329c2.jpg
Staat op deze link trouwens ook in de beschrijving:
https://www.gereedschapce...-open-ringsleutelset.html

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Niks recents in dit topic over werkbanken of tafels.

Voor onze autogarage zijn we op zoek naar een fijne (betaalbare) werkbank. Wat zijn jullie ervaringen of diy-oplossingen daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die 10x11 is op het industrieterrein besteld en terugsturen heeft weinig zin omdat de andere merken ook geen twaalfkantige bekken hebben. Dan kan ik net zo goed met deze sleutel verder.

Qua werkbank: ik heb het geluk dat iemand ooit voor mij onder een dik keukenwerkblad een stel poten op maat heeft gelast.
Door onder de poten of het blad van een bestaande werkbank planken te leggen, of zelf op planken te gaan staan kun je een aardige indruk krijgen wat voor jou de ideale werkbladhoogte is. Snij dan niet alleen een ui of wortel in plakjes (dat hebben we voor het aanrecht zo gedaan), maar werk dan ook aan iets hogers en kijk hoe dat bevalt.

[ Voor 55% gewijzigd door trabant op 16-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
@trabant buiten dat het zuur is vraag ik me af of je wel een twaalfkantige wil hebben in deze maat. Denk niet dat er een remleiding(?) heel blijft. Dat ze niet gemaakt worden zegt genoeg.
Een normale ringsleutel opofferen hiervoor als je echt niet met 6 kanten wegkomt geen optie?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb de kleinere ook nog nooit in 12kant gezien. (mijn hele set is 6 kant, ook de grotere maten volgens mij).

Heeft idd uiteraard met sterkte te maken. Dit soort sleutels zijn vergeleken met een gesloten ringsleutel bij de bek zelf ook al heel dik/breed.
Maar handig is anders, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
De 10x11 open ringsleutel heb ik van Facom, die is ook zeskant idd. Dat heeft ook mijn voorkeur, geeft naar mijn idee toch minder kans op beschadiging aan roestige remnippels. Ben wel benieuwd waarom je liever 12-kant hebt?

@mr_petit dank voor het meedenken over de krik en symptomen. Onderdeel 12 heb ik gedemonteerd, lijkt visueel tijdens het gebruik niet te lekken maar dat zegt natuurlijk niet alles. Als je dit onderdeel naar rechts dichtdraait sluit je lijkt me een soort ventiel, waardoor de krik druk kan opbouwen en de vloeistof niet terugstroomt. Op dat moment zou de seal van 12 niks meer moeten doen toch? Bij mij lijkt een terugslagklep van binnen defect, waardoor de krik op-en-neer gaat samen met de hendel, zonder omhoog te blijven staan. Misschien begrijp ik de technische werking onvoldoende voor goede probleemdiagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
een twaalfkantige heeft dubbel zoveel aangrijphoeken. Je zit daaronder toch al met weinig ruimte.
GWBoes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:09:
Denk niet dat er een remleiding(?) heel blijft.
Of de wartel. In mijn actuele geval heb ik zelfs de remleiding vanaf de HRC naar achter tot en met de slangetjes na het verdeelstuk als één geheel los moeten halen en met een griptang in de bankschroef moeten klemmen, omdat ertussenin alles eraf glipte en rond werd. Het was dan ook nog de fabrieksoriginele leiding, die heeft het dan nog best wel lang volgehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door trabant op 16-10-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een 12 kant open ringsleutel in 10x 12 bestaat trouwens wel:
Proto tools (lastig in europa te krijgen):
https://www.toolsid.com/p...ut-wrench-mpn-3710mt.html

Beta:
https://www.toolsid.com/b...wrench-mpn-000940008.html
...deze is 8x10, ik weet niet of 10x12 ook verkrijgbaar is.
hmm op de site van Beta is de info zeer verwarrend. het zou wel eens zo kunnen zijn dat het vanaf 11x13 pas 12kant is...

En zo zullen er misschien wel meer zijn. Maar wel relatief zeldzaam.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
10x11.
En die is daar ook 'hex angled' en bovendien out of stock: https://www.toolsid.com/h...wrench-mpn-612-10x11.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo allemaal,

Sinds een jaar of 15 gebruik ik TengTools gereedschap voor de hobby (sleutelen aan auto's/motoren etc.). Nu miste ik laatst inbusdoppen met een 1/4" aansluiting.... helaas heeft TengTools deze niet. Nu ben ik dus op zoek naar een (gelijkwaardig) alternatief. Zo kwam ik Proxxon tegen... iemand in dit topic meldde dat de electrolytisch geetste markering naar verloop van tijd eraf gaat... wat niet het geval is bij een gestanste maat...

Ik twijfel tussen Gedore of Proxxon (wil wel gematteerd gereedschap), eventueel Wera maar ik weer niet of ik dat kogeltje in de inbus zo'n geweldig idee vind... (https://products.wera.de/...ubehoer_1_4_belt_a_2.html)

Iemand ervaring met de etsing van Proxxon? En hoe is de pasvorm van Proxxon? Met slecht passend gereedschap draai je vaak meer kapot dan je lief is... daar heb ik een hekel aan..

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 22-10-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:00
@HKees Zelf gebruik ik al een jaar of 4 doppen van Wera voor het opbouwen van (carbon) racefietsen en i.c.m. Zyklop ratel of momentsleutel. Wist dat holding function bestond, maar had eerlijk gezegd geen idee dat die er bij mij opzaten. Ik zou ze er in ieder geval niet om laten liggen.

Het fijnste aan Wera doppen zijn die strips en cases, kleurcodering en dat je ze ook makkelijk met de hand aan kunt draaien. Daarnaast een goede pasvorm en volgens mij nog nooit een boutje dol gedraait. Met carbon probeer je daar ook onder te blijven, maar dat lukt dan dus ook prima (meeste zit tussen 4 en 12nm). Heb zowel de 1/4" doppen, lange bits als 1/2" doppen van ze, maar gebruik ze niet professioneel, misschien 1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
HKees schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:38:
Hallo allemaal,

Sinds een jaar of 15 gebruik ik TengTools gereedschap voor de hobby (sleutelen aan auto's/motoren etc.). Nu miste ik laatst inbusdoppen met een 1/4" aansluiting.... helaas heeft TengTools deze niet. Nu ben ik dus op zoek naar een (gelijkwaardig) alternatief. Zo kwam ik Proxxon tegen... iemand in dit topic meldde dat de electrolytisch geetste markering naar verloop van tijd eraf gaat... wat niet het geval is bij een gestanste maat...

Ik twijfel tussen Gedore of Proxxon (wil wel gematteerd gereedschap), eventueel Wera maar ik weer niet of ik dat kogeltje in de inbus zo'n geweldig idee vind... (https://products.wera.de/...ubehoer_1_4_belt_a_2.html)

Iemand ervaring met de etsing van Proxxon? En hoe is de pasvorm van Proxxon? Met slecht passend gereedschap draai je vaak meer kapot dan je lief is... daar heb ik een hekel aan..
Ik heb die set van Proxxon met 1/4" en 1/2" inbusdoppen. Ze volstaan prima, alhoewel ik ze niet vaak gebruik. Pasvorm is goed.

Maar als ik de kleine maten nodig heb (wat je gebruikelijk op 1/4" nog tegenkomt, zo 2-8) pak ik vrijwel altijd de bitratel en de inbus bits. Anders kan je de bits ook altijd nog op een normale 1/4" ratel gebruiken met een bithouder daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
henkie196 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Ik heb die set van Proxxon met 1/4" en 1/2" inbusdoppen. Ze volstaan prima, alhoewel ik ze niet vaak gebruik. Pasvorm is goed.

Maar als ik de kleine maten nodig heb (wat je gebruikelijk op 1/4" nog tegenkomt, zo 2-8) pak ik vrijwel altijd de bitratel en de inbus bits. Anders kan je de bits ook altijd nog op een normale 1/4" ratel gebruiken met een bithouder daarvoor.
Bitratel met bits heb ik, maar ik wil geen speling op speling (zeker niet met een momentsleutel), vandaar inbusdoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

eventueel Wera maar ik weer niet of ik dat kogeltje in de inbus zo'n geweldig idee vind... (https://products.wera.de/...ubehoer_1_4_belt_a_2.html)
Ik zou geen inbusdoppen met zo'n kogeltje nemen, puur vanwege de sterkte.
Ik heb wel eens een 1/4" inbus kapotgetrokken, dus dat de geharde inbus tip brak. (ligt dus niet zo erg aan of het 1/4" of 3/8" is, maar aan hoe sterk een inbus tip is)
Dat was 37Nm op een 6mm inbus. Maar was lastig te bereiken, dus wellicht stond de momentsleutel een beetje scheef oid. Die dingen gebeuren, maar als er een balletje in zit, wordt het geheel natuurlijk veel zwakker.
Sowieso zie ik het nut van dat balletje niet zo heel erg; het is niet alsof inbus altijd extreem los in de bout zit.
Voor mij zou het een gimmick zijn met vooral nadelen.
En een houder van stof...Bij mij wordt alles vet en vuil tijdens het sleutelen, dus heb ik liever iets wat af te nemen is met een doekje en remmenreiniger oid.
Ze profileren het alsof je doppenrail een soort van sleutelhanger is...die behoefte is nog nooit bij mij opgekomen 8)7
Afbeeldingslocatie: https://products.wera.de/images/products/additional-big/anw_belt_2_an_guertel.jpg
Wat dat betreft is Wera wel een beetje een gimmick merk. Op zich is dat natuurlijk niet erg omdat gimmicks ook tot nuttige innovatie kunnen leiden, maar hier betwijfel ik dat :P

Betreffende Teng Tools: wel apart dat Teng tools geen 1/4" inbus doppen maakt. Ik zit de catalogus na te pluizen, maar ze maken inderdaad alleen 3/8" inbusdoppen. Die beginnen dan bij 3mm. Zware overkill voor 3/8 als je het mij vraagt (vooral onhandig in het gebruik lijkt me, 3mm inbus is een M4 boutje), maar het wordt vooral een probleem als je 3/8" momentsleutel niet laag genoeg gaat. (M4 is meestal iets van 3-4Nm...)
Maar het zal wel een bewuste keuze geweest zijn. Voor torx maken ze wel 1/4" doppen.
Bij mijn set zitten die 1/4" inbus doppen gewoon in mijn 1/4" module in de kar.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Hallo allemaal,

Ik gebruik al 15 jaar, als het niet langer is, Proxxon doppen. Ja, de geëtste markering is een potentieel nadeel, maar na 15 jaar is het op alle doppen nog altijd goed leesbaar. Groter nadeel is dat, door de matte afwerking, de doppen sneller vies worden, en dus donkerder worden. Dat belemmert de leesbaarheid veel meer. Maar ook dat is eigenlijk maar een klein nadeel.

Als ik één nadeel kan benoemen, is het ook juist die matte, wat ruwe afwerking. Het gereedschap is daardoor minder makkelijk schoon te maken dan wanneer het glimmend chroom is. Daar staat tegenover dat gevoelsmatig die matte afwerking wel sterker is.

Qua inbusdoppen, daarvoor heb ik de set 23290 van Proxxon.
Afbeeldingslocatie: https://www.proxxon.com/en/images/produkte/23290.png

Passing is goed tot zeer goed, kan niet anders zeggen. Ik kan me niet herinneren dat ik een inbusbout of torx heb gesloopt met deze doppen. Ook zijn ze erg sterk, ik zet zo gerust op mijn Makita slagmoersleutel.

Wat ook prettig is, is de aanwezigheid van 7, 12 en 14mm inbus en een vrij complete range aan e-torx en gewone torx.

Alternatief is de Proxxon 23 100, die in een stalen kistje zit en alleen de inbusdoppen van dezelfde kwaliteit.
Afbeeldingslocatie: https://www.proxxon.com/en/images/produkte/23100.png

Die uitgebreide kist kost zo'n € 80, die tweede is rond de € 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
HKees schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:30:
Bitratel met bits heb ik, maar ik wil geen speling op speling (zeker niet met een momentsleutel), vandaar inbusdoppen...
Speling zou niet uit moeten maken op het aanhaalmoment, vooropgesteld dat je rustig en gelijkmatig aantrekt, lijkt me.

Maar goed, @deepbass909 heeft goede ervaringen met die 23290 van Proxxon, en ik ook, dus neem aan dat dat ook je vraag beantwoord ;)
mr_petit schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Ik heb wel eens een 1/4" inbus kapotgetrokken, dus dat de geharde inbus tip brak. (ligt dus niet zo erg aan of het 1/4" of 3/8" is, maar aan hoe sterk een inbus tip is)
Dat was 37Nm op een 6mm inbus. Maar was lastig te bereiken, dus wellicht stond de momentsleutel een beetje scheef oid. Die dingen gebeuren, maar als er een balletje in zit, wordt het geheel natuurlijk veel zwakker.
Sowieso zie ik het nut van dat balletje niet zo heel erg; het is niet alsof inbus altijd extreem los in de bout zit.
En een houder van stof...Bij mij wordt alles vet en vuil tijdens het sleutelen, dus heb ik liever iets wat af te nemen is met een doekje en remmenreiniger oid.
Ze profileren het alsof je doppenrail een soort van sleutelhanger is...die behoefte is nog nooit bij mij opgekomen 8)7
[Afbeelding]
Wat dat betreft is Wera wel een beetje een gimmick merk. Op zich is dat natuurlijk niet erg omdat gimmicks ook tot nuttige innovatie kunnen leiden, maar hier betwijfel ik dat :P
Zo'n bolkop is ook vooral voor als je er niet goed recht voor kan insteken. Ik heb ze zelf wel, specifiek voor de situaties waar je er echt slecht bij kan. Bij sommige fietszadels, bv., krijg je een standaard 25mm bit nauwelijks in de bout, ook met een zo laag mogelijke bitratel. Dan helpt de bolkop met het er in en eruit krijgen. De situaties dat de sterkte van een bit kritisch is, is wel vrij zeldzaam.

Nou gebruik ik die bits niet standaard, dus zou zeker de kogelkop bits alleen als toevoeging nemen, niet als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
[...]

[Afbeelding]

Betreffende Teng Tools: wel apart dat Teng tools geen 1/4" inbus doppen maakt. Ik zit de catalogus na te pluizen, maar ze maken inderdaad alleen 3/8" inbusdoppen. Die beginnen dan bij 3mm. Zware overkill voor 3/8 als je het mij vraagt (vooral onhandig in het gebruik lijkt me, 3mm inbus is een M4 boutje), maar het wordt vooral een probleem als je 3/8" momentsleutel niet laag genoeg gaat. (M4 is meestal iets van 3-4Nm...)
Maar het zal wel een bewuste keuze geweest zijn. Voor torx maken ze wel 1/4" doppen.
Bij mijn set zitten die 1/4" inbus doppen gewoon in mijn 1/4" module in de kar.
Ik ga er vanuit dat meneer Wera de sterkte van de bit heeft berekend. Desalniettemin zal volmateriaal sterker zijn. Ik heb overigens in de afgelopen 20 jaar nog nooit gereedschap gesloopt..

De kogel in de Wera bit is bedoeld om schroeven (en geen bouten 😉) vast te houden... Het idee is leuk... Maar ik denk niet dat ik dat perse nodig heb..

Ik vraag mij meer af of dat kogeltje niet de oppervlaktebehandeling beschadigt, waardoor je bijvoorbeeld roest krijgt...

En of in bepaalde ondiepe binnenzeskanten het kogeltje niet juist tegen je werkt omdat ie net op de rand zit te drukken (en de schroef dus juist van de bit af wil)...

37 Nm voor een M8 schroef is niet hoog... Even denkend aan de koppels die in toepas bij mijn motor. Ga je kijken wat voor een koppels in de machinebouw wordt toegepast, is dat helemaal een lachertje. Ik denk dat een 12.9 schroef makkelijk 100 Nm mag hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 23-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
henkie196 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:41:
Zo'n bolkop is ook vooral voor als je er niet goed recht voor kan insteken. Ik heb ze zelf wel, specifiek voor de situaties waar je er echt slecht bij kan.
Denk dat @HKees het balletje van de Wera doppen bedoelt die de schroef vast moeten houden, niet de ball-end die je bij stiftsleutels ziet.

Hier een normale inbus met HF:
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-9t4wk8/images/stencil/2000x2000/products/26593/57678/WR003388__00800.1524514754.jpg?c=4

Hier een ball end met HF:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/8kgAAOSwpONZSSiP/s-l1600.jpg

Maar zoals ik eerder al schreef; ik heb de bovenstaande 1/4" inbusdoppen al een tijdje in gebruik en eigenlijk nooit opgemerkt dat die balletjes er op zaten. Niet negatief, maar ook niet echt positief dus (meestal draai ik ze eerst handvast of met een T-handle, en dan pak ik de dop i.c.m. momentsleutel). Ben er vrij zeker van dat de tool stukken sterker is dan de schroeven waar ik ze voor gebruik. Bij 8mm switch ik naar 1/2" (in mijn geval meestal tot 40nm).

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:39

royhoi

-

HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Ik ga er vanuit dat meneer Wera de sterkte van de bit heeft berekend. Desalniettemin zal volmateriaal sterker zijn. Ik heb overigens in de afgelopen 20 jaar nog nooit gereedschap gesloopt..

De kogel in de Wera bit is bedoeld om schroeven (en geen bouten 😉) vast te houden... Het idee is leuk... Maar ik denk niet dat ik dat perse nodig heb..

Ik vraag mij meer af of dat kogeltje niet de oppervlaktebehandeling beschadigt, waardoor je bijvoorbeeld roest krijgt...

En of in bepaalde ondiepe binnenzeskanten het kogeltje niet juist tegen je werkt omdat ie net op de rand zit te drukken (en de schroef dus juist van de bit af wil)...

37 Nm voor een M8 schroef is niet hoog... Even denkend aan de koppels die in toepas bij mijn motor. Ga je kijken wat voor een koppels in de machinebouw wordt toegepast, is dat helemaal een lachertje. Ik denk dat een 12.9 schroef makkelijk 100 Nm mag hebben...
M8 8.8 is 25nm meestal, 37nm voor M8 is best veel. 100nm op M8 12.9 gaat ook nooit lukken

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[...]

Het zal ongetwijfeld de sterkte beïnvloeden (dat zie je ook bij ratels met uitdrukpen, zoals mijn Proxxon, die zijn ook minder sterk dan volmetaal koppelingen), maar de failure mode bij inbus is doorgaans niet de sleutel die breekt, maar doordraaien van de sleutel in de kop. De enige keer dat bij mij een inbus brak, was met een cheap-ass bolkop dopje, die ik sowieso niet had moeten gebruiken.
Het zal me ook niks verbazen dat als je een boutje hebt die heel makkelijk van de dop valt, ook teveel speling heeft voor dat kogeltje om hem vast te houden. Daarnaast zijn juist inbusbouten vaak makkelijk even met de hand het eerste stukje vast te draaien, omdat de kop vaak cilindrisch is en buiten het onderdeel blijft steken (ik weet dat er uiteraard uitzonderingen zijn).
En ik vraag me af hoe lang zo'n kogeltje goed gangbaar blijft. Het is allemaal erg klein en een zandkorrel kan dan al veel verstoring geven. Werk je vooral in een schone omgeving, zal dat risico verwaarloosbaar zijn, maar bij auto's en motoren is het niet de vraag of het vies wordt, maar hoe snel.
Simpel voorbeeldje, toen ik aan m'n motorblok begon, heb ik alle doppen, verlengstukken, etc schoon gemaakt. En ook echt brandschoon. Motorblok zelf was ook met een hogedrukreiniger zo goed mogelijk schoongemaakt. Nu, een maandje later, mag ik de meest gebruikte maten al weer opnieuw goed schoonmaken, omdat er in de doppen smeer en zand zit dat nog steeds aan het blok hing. Aangezien ik nog steeds met demontage bezig was, heb ik dat nog niet gedaan (anders blijf je bezig), maar voor de montage weer begint, moet alles echt even weer door de ontvetterbak.

Dus inderdaad, leuke gimmick om zich te onderscheiden, maar in de praktijk zal het
[Afbeelding]
Dat doet me denken aan dit setje van Wera:
Afbeeldingslocatie: https://products.wera.de/images/products/additional-big/tool-check_plus_produktbild2.jpg
Het is een mooi setje, maar Eric O. van South Main grapt daar ook altijd over de riemclip, "for the mechanic on the go". :')

Neemt niet weg dat het mij stiekem wel een ideaal setje lijkt om mee te nemen naar bijv. de sloop, of in een zadeltasje van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Schroef is meestal met PZ of torx, bout met binnen- of buitenzeskant. Diagonaal in het plaatje een schroef, horizontaal de bout (+ moet) ;)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/BOLT_SCREW_UBT_198.JPG/800px-BOLT_SCREW_UBT_198.JPG
Zat meer te denken dat 37 Nm voor een inbus 6 vooral erg veel is, moet je een goede bout ook hebben om die niet dol te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
henkie196 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Schroef is meestal met PZ of torx, bout met binnen- of buitenzeskant. Diagonaal in het plaatje een schroef, horizontaal de bout (+ moet) ;)

[Afbeelding]

[...]

Zat meer te denken dat 37 Nm voor een inbus 6 vooral erg veel is, moet je een goede bout ook hebben om die niet dol te draaien.
Dat klopt niet. Kijk maar eens in de catalogi van Fabory/Würth/Jeveka... Alles met een binnenaandrijving wordt een schroef genoemd, alles met een buitenaandrijving een bout...

Kleine rectificatie: M8 in 12.9 loopt van 38 tot 59 Nm.. dat moet de stift ook makkelijk kunnen hebben..

[ Voor 5% gewijzigd door HKees op 23-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Dat klopt niet. Kijk maar eens in de catalogi van Fabory/Würth/Jeveka... Alles met een binnenaandrijving wordt een schroef genoemd, alles met een buitenaandrijving een bout...

Kleine rectificatie: M8 in 12.9 loopt van 38 tot 59 Nm.. dat moet de stift ook makkelijk kunnen hebben..
Het is altijd een lekkere discussie wat een schroef en wat een bout is.

Dit is de definitie van fastenright.com bijv.:
The difference according to a thesaurus is that there is no difference as bolts and screws are regarded as synonyms of each other. Whilst it would be easy to lump all these fixings together (it would make our job easier!) there are actually significant differences which a user needs to be aware of before making a purchase.

It is true that, to the naked eye, there does not appear to be much difference between a bolt and a screw. They are both threaded fixings and have a head for tightening the fastener but there is more to it than that.

The most obvious way of differentiating between a bolt and a screw is that a bolt is not usually threaded all the way along its shank as it has a plain portion. A screw, however, is threaded fully to the head.

A screw is usually installed into a tapped hole, unless it is a self-tapping screw which creates its own thread. Screws don’t need nuts, as they become secure by being tightened into the hole with a screwdriver or driver bit which fits into the drive recess. Generally speaking, screws are shorter than the width of the material they are being screwed into, so that they don’t protrude on to the other side.

Bolts are designed to be installed with a suitable nut. The hole for a bolt is not tapped as the bolt is pushed through and is fixed and tightened using a nut at the back of the material being fastened. So a bolt will be longer than the width of the material it is being used on, as it needs to protrude through to the other side to screw into the nut. The unthreaded portion of the bolt (which sits inside the material) adds strength, making it more resistant to shear forces, compared to fully threaded screws. Bolts are usually fastened using a spanner or other tool which grips the head whilst the nut is tightened.

Bolts can also be used in the same way as screws though, if they are installed into threaded components.

Fully threaded bolts (also known as set screws) are also available.
Kortom, eigenlijk zijn het gewoon synoniemen. Zolang maar duidelijk is welke diameter, spoed, type kop, etc duidelijk is, boeit het verder niet of je het nou een schroef of bout noemt.
[...]
Je maakt één veel gemaakte fout hierboven. Je hebt het over aanhaalmoment, dat is niet gelijk aan het losbreekmoment. Een bout die met 50Nm is vastgezet, kan na verloop van tijd door corrosie, koudlaseffecten en vuil een veel hoger moment vereisen om los te breken. Dat kan zomaar oplopen tot het dubbele of meer.
Je breekt ook zelden gereedschap tijdens montage (tenzij het op voorhand al te licht was voor het doel), maar vrijwel altijd tijdens demontage van onderdelen die vastgeroest zitten of om andere reden vaster zijn komen te zitten dan het niveau waarop het oorspronkelijk is vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Inderdaad.. Aanhaalmoment. Mijn punt was ook meer dat de genoemde 37 Nm peanuts moet zijn voor dop 6...

In mijn werk (ik ontwerp machines) probeer ik bij koopdelen altijd de omschrijving van de fabrikant aan te houden... Voor mij is dat nog altijd schroef en niet bout... Op internet zijn er genoeg 'beunhazen' die allerlei termen door elkaar gebruiken.

Houtschroeven heb je ook met deeldraad... Ik vind de door jou gedeelde site daarin qua definitie niet geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05

4x2

lộn xộn quá

Hallo allemaal,

Hier ook een gebruiker van Proxxon, tot aan redelijke mishandeling aan toe (m'n 1/4e set is al 10 jaar oud en alles is nog prima te lezen, ligt geregeld weken aan een stuk buiten (onder een afdak) en er valt niks van te zeggen.
Heb ook een uitgebreidere 3/8, 1/2 en inbusset van ze, ook geen klachten.
deepbass909 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
Het is een mooi setje, maar Eric O. van South Main grapt daar ook altijd over de riemclip, "for the mechanic on the go". :')

Neemt niet weg dat het mij stiekem wel een ideaal setje lijkt om mee te nemen naar bijv. de sloop, of in een zadeltasje van de fiets.
Die heb ik ook liggen, neem 'm vaak mee als ik wat verder weg ga met de motor, maar ook rond het huis is het een erg handig setje.
Maar aan m'n riem hangen, nee dank je :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

veel mensen denken ook dat het verschil hem zit in een aflopende draad of gelijkblijvende draad.

Maar dan zou een houtdraadBOUT een houdraadSCHROEF moeten heten.

en bij :

"binnenaandrijving; schroef
buitenaandrijving: bout
"

dan zou een inbusbout ook niet mogen :P ...dat wordt dus en inbusschroef.

ergo....er is IMHO geen officiele regel voor wat nou een bout en schroef is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

veel mensen denken ook dat het verschil hem zit in een aflopende draad of gelijkblijvende draad.

Maar dan zou een houtdraadBOUT een houdraadSCHROEF moeten heten.

en bij :

"binnenaandrijving; schroef
buitenaandrijving: bout
"

dan zou een inbusbout ook niet mogen :P ...dat wordt dus en inbusschroef.

ergo....er is IMHO geen officiele regel voor wat nou een bout en schroef is :)
Wat ook zo is .. cilinderkopschroef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

krijg nou wat _O-

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
deepbass909 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[Afbeelding]

Dit soort setjes zijn ideaal voor mijn gebruik; met de racefiets een weekendje weg of op vakantie in Frankrijk. Ook bijvoorbeeld voor die keer dat ik van Oslo naar de Noordkaap fietste, dan wil je geen hele gereedschapskist mee :+. Deze set wordt ook in meerdere varianten uitgebracht onder 'Bicycle Sets'.

Over het algemeen ziet mijn gereedschap er nog als nieuw uit en heeft het bij fietsen maar weinig te lijden (fiets maak je eerst schoon voor je gaat sleutelen en voor de rest weinig vet of hoge momenten). Zelf heb ik overigens niet de toolcheck, maar deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/5981-large_default/wera-all-in-zyklop-speed-ratelset-8100-sa-14-aandrijving-met-vasthoudfunctie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is een nieuwe definitie voor mij. In de volksmond is een bout denk ik algemeen iets waar een moer op past, en anders is het een schroef. Tenminste, zo heb ik er altijd naar horen verwijzen.
HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:06:
Cilinderkop is de vorm van de kop, zoals verzonken kop, cilinderkop, bolkop, Tellerkop, etc. Ik denk dat inbus of binnenzeskant een meer gangbare verwijzing is naar deze vorm van de aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
henkie196 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Dat is een nieuwe definitie voor mij. In de volksmond is een bout denk ik algemeen iets waar een moer op past, en anders is het een schroef. Tenminste, zo heb ik er altijd naar horen verwijzen.

[...]
Ik loop al een tijdje mee in de machinebouw... Het is een veelgemaakte 'fout' (en ik maak mijzelf er ook per ongeluk wel eens schuldig aan...)...

[ Voor 17% gewijzigd door HKees op 23-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]
Sterkte berekend op basis van wat?
Voor vastdraaien zijn er richtwaardes. Losdraaien...da's een ander verhaal en altijd een risico.
is bedoeld om schroeven (en geen bouten 😉) vast te houden
Inbus schroef en Inbus bout is volgens mij beide goed. Genoeg leveranciers die DIN912 een inbusbout (of binnenzeskantbout) noemen.
Maar goed, volgens mij zit niemand hier op een semantische discussie te wachten.
Ik denk dan ook dat echt niemand hier een post niet zou begrijpen als het ene woord wel wordt gebruikt, en het andere woord niet.
Het lijkt me dat de kracht die de inbus zelf op het materiaal uitoefend veel groter is dan dat dat kogeltje doet.
Dat is ook niet hoog, 37Nm is vrij normaal voor M8. Maar 100Nm voor M8? never nooit niet, ook niet bij 12.9
Er zijn werkelijk honderden tabellen op het internet te vinden hiervoor, en M8 12.9 is eigenlijk altijd 50Nm max of rond die waarde. Check het maar na als je me niet gelooft.
Deze lijst bevat ook DIN912, de inbusbouten waar we het hier over hebben:
https://monsterbolts.com/...socket-screw-torque-specs
35,6Nm voor M8 10.9 en 41Nm voor 12.9
Zelfs M10 heeft nog geen 100Nm.
HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
Ik loop al een tijdje mee in de machinebouw... Het is een veelgemaakte 'fout' (en ik maak mijzelf er ook per ongeluk wel eens schuldig aan...)...
Grappig, ik loop ook al heel lang mee in de machinebouw.
Ik fix dingen als de fabrikant er zelf niet meer uitkomt :P

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
[...]

...

Als je daar een losbreekmoment van 2x op loslaat kom je voor de bit dus wel degelijk op 100+ Nm...

https://www.google.com/ur...Vaw0kJq__NzRA9nUSgwEBzAdD

[ Voor 31% gewijzigd door HKees op 23-10-2023 13:57 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 59 Laatste