Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 53 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:06

mr_petit

opperprutser

Als jij denkt dat zo'n wera 6mm inbusje 100Nm+ kan hebben... moet je vooral die kopen _O- :Y
Mooi dat je alle wijsheid in pacht hebt en hier toch nog vragen stelt.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2023 14:08 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
mr_petit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:07:
Als jij denkt dat zo'n wera 6mm inbusje 100Nm+ kan hebben... moet je vooral die kopen _O- :Y
Mooi dat je alle wijsheid in pacht hebt en hier toch nog vragen stelt.
Waarom nu zo?

Ik stel een vraag over inbusdoppen... De discussie gaat even een andere kant op. So what?

Ik heb niet alle wijsheid in pacht, heb ik ook niet beweerd.

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 23-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

HKees schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:11:
[...]
Ik heb niet alle wijsheid in pacht, heb ik ook niet beweerd.
Het komt wel zo over als je gelijk semantische opmerkingen gaat maken over een woord waar hier nooit verwarring over zal ontstaan. Inbusbout....inbusschroef....lekker belangrijk.
Je vond het ook belangrijk om te benadrukken hoe lang je al in een bepaalde sector werkt.
Als dat een argument voor de discussie is, is dat een drogreden.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:07
Deze dude heeft het getest:

Een 5/32 inbus is 4mm en 5/16 inbus is 8mm. De best geteste falen bij ongeveer 15nm en 150nm. Een 6mm inbus zal daar dus ergens tussenin zitten. De ball ends van dezelfde tools doen het nog niet eens veel slechter (ongeveer 2/3e), maar falen dan wel catastrofaal. Het verschil tussen goede tools en slechte is vooral de zichtbare slijtage aan de tool; ofwel herhaaldelijk gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNlM7zuBTR4Br6FiDNCZ1xhb6Ao=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ytABtigOT7fEGpowNmB3ynFk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcpHffVJrzbNt4aSg2icd5Iu_rk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tG9fPZpeIGck4iZUd84HNgBR.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
maar de failure mode bij inbus is doorgaans niet de sleutel die breekt, maar doordraaien van de sleutel in de kop.
Je zou zeggen van wel, maar dat heeft niet zoveel waarde als het je toch overkomt ;)

Zo'n bolkopje heb ik ook wel eens gebroken. Vooral kleinere, als je een machine hebt met een pulley waar een inbus madeschroefje in zit die een beetje vastgeroest zit. De lange kant is vaak de enige die past, en als je alleen een setje met een bolkopje hebt op de lange kant...dan heb je opeens een sleuteltje waar geen bolkopje op de lange kant zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
mr_petit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Je zou zeggen van wel, maar dat heeft niet zoveel waarde als het je toch overkomt ;)

Zo'n bolkopje heb ik ook wel eens gebroken. Vooral kleinere, als je een machine hebt met een pulley waar een inbus madeschroefje in zit die een beetje vastgeroest zit. De lange kant is vaak de enige die past, en als je alleen een setje met een bolkopje hebt op de lange kant...dan heb je opeens een sleuteltje waar geen bolkopje op de lange kant zit :P
Haha, heel herkenbaar. Daarom heb ik een setje T-handles zonder bol uiteinde aangeschaft. Uiteindelijk werken T-handles ook wel een stuk fijner dan de standaard L-sleutels:
Afbeeldingslocatie: https://uniortools.com/res/katimages/193hx-us%23625114%23image_1024.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

En de volgende keer dat je zo'n vastgeroest madeschroefje tegenkomt, is het een amerikaanse maat :P
Dat was het in mijn geval, en het enige lange setje wat ik had, was met bolkopjes.
Je kan nooit genoeg gereedschap hebben... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Dat zeg ik toch ook? :?
deepbass909 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Het zal ongetwijfeld de sterkte beïnvloeden (dat zie je ook bij ratels met uitdrukpen, zoals mijn Proxxon, die zijn ook minder sterk dan volmetaal koppelingen), maar de failure mode bij inbus is doorgaans niet de sleutel die breekt, maar doordraaien van de sleutel in de kop. De enige keer dat bij mij een inbus brak, was met een cheap-ass bolkop dopje, die ik sowieso niet had moeten gebruiken.

[...]
Ik gebruik liever ook geen inbus met zo'n bolkopje om deze reden. Toevallig het enige wat ik van Wera heb, is dit setje sleutels:
Afbeeldingslocatie: https://products.wera.de/images/products/additional-big/950_9_hex-plus_2.jpg

Geen fancy kogeltjes om schroeven/bouten vast te houden, geen bolkopjes, maar wel het hex-plus systeem (zijden van de hex zijn hol, zodat de kracht echt in de hoek wordt uitgeoefend en ze meer grip hebben).
Als losse inbus zijn deze behoorlijk onverwoestbaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

HKees schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:38:
Iemand ervaring met de etsing van Proxxon? En hoe is de pasvorm van Proxxon? Met slecht passend gereedschap draai je vaak meer kapot dan je lief is... daar heb ik een hekel aan..
Ik heb hier zo'n Proxxon 1/4" setje die ik veel rondom het huis gebruik; maar die doppen zijn allemaal nog in prima staat na jaren gebruik.
De ratel met ronde kop is wel enorm gammel geworden, maar dat is hier volgens mij al zo vaak gepost...

En als een inbus niet doordraait; dan wil nog wel eens het bitje zelf torderen. Eigenlijk zijn die 6 / 7 / 8 mm inbusdoppen met 1/2" een beetje gevaarlijk wat dat betreft. Daar heb ik er hier wel een paar van liggen waar het uiteinde van de zeskant een paar graden is verdraait t.o.v. het punt waar hij overgaat in de 1/2" dop.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
DaWaN schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb hier zo'n Proxxon 1/4" setje die ik veel rondom het huis gebruik; maar die doppen zijn allemaal nog in prima staat na jaren gebruik.
De ratel met ronde kop is wel enorm gammel geworden, maar dat is hier volgens mij al zo vaak gepost...

En als een inbus niet doordraait; dan wil nog wel eens het bitje zelf torderen. Eigenlijk zijn die 6 / 7 / 8 mm inbusdoppen met 1/2" een beetje gevaarlijk wat dat betreft. Daar heb ik er hier wel een paar van liggen waar het uiteinde van de zeskant een paar graden is verdraait t.o.v. het punt waar hij overgaat in de 1/2" dop.
Oh.. oké. Heb je er dan (gevoelsmatig) zoveel kracht op gezet of is het eerder een gebrek aan kwaliteit? Ik heb dat met TengTools nog niet meegemaakt. Heb dan momenteel ook enkel dopbitsen voor 3/8" en 1/2".

Sowieso zie ik bij sommige merken dopbitsen 1/4" met hex 10... (is schroef M12)... Volgens mij heb je dan de verkeerde grootte vierkant te pakken (uitzonderingen daargelaten)..

Echt: nu ik er zo over nadenk, weet ik dat sommige monteurs bij ons op het werk dat ik voor elkaar gekregen hebben met lange 1/2" bits... Notabene van Gedore. Lijkt mij dat dat geen gebrek aan kwaliteit is, maar eerder excessieve kracht..

[ Voor 10% gewijzigd door HKees op 24-10-2023 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

HKees schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:57:
[...]
Oh.. oké. Heb je er dan (gevoelsmatig) zoveel kracht op gezet of is het eerder een gebrek aan kwaliteit? Ik heb dat met TengTools nog niet meegemaakt. Heb dan momenteel ook enkel dopbitsen voor 3/8" en 1/2".
Kwaliteit is het niet, maar meer dat sommige maten inbus nu eenmaal slapper zijn dat de bouten en/of 1/2" gereedschap en dat daarom de dop/bit het eerste is dat afbreekt.

Voorbeeldje waar ik een bitje heb getordeerd:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autodoc.de/thumb?id=7716440&m=1&n=0&lng=en&ccf=94077846
Die remklauwen zitten met 4x M10 T40 12.9 schroeven (of bouten?) vast die nieuw al bijna met 100 Nm worden aangedraaid.
Na 20 jaar en wat roest ga je dus al meer dan 100 Nm nodig hebben om die los te draaien en dat is eigenlijk al meer dan een gemiddeld T40 bitje kan hebben.

Als je dus vaak zulke dingen moet loshalen, dan wil je eigenlijk niet te veel uitgeven aan die bitjes aangezien je zelfs de beste bitjes waarschijnlijk wel een keer gaat slopen.
Ik heb hier vanalles liggen (Gedore, BGS, Taiwanees spul, etc.), maar qua sterkte heb ik nooit echt veel verschil gemerkt.
Sowieso zie ik bij sommige merken dopbitsen 1/4" met hex 10... (is schroef M12)... Volgens mij heb je dan de verkeerde grootte vierkant te pakken (uitzonderingen daargelaten)..
Ja dat is een rare combi, maar ik bedoel juist meer de andere combinatie: groot vierkant met kleine zeskant, want dat zijn de doppen die je gebruikt om dingen los te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
DaWaN schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Kwaliteit is het niet, maar meer dat sommige maten inbus nu eenmaal slapper zijn dat de bouten en/of 1/2" gereedschap en dat daarom de dop/bit het eerste is dat afbreekt.

[Afbeelding]
Die remklauwen zitten met 4x M10 T40 12.9 schroeven (of bouten?) vast die nieuw al bijna met 100 Nm worden aangedraaid.
Na 20 jaar en wat roest ga je dus al meer dan 100 Nm nodig hebben om die los te draaien en dat is eigenlijk al meer dan een gemiddeld T40 bitje kan hebben.

Als je dus vaak zulke dingen moet loshalen, dan wil je eigenlijk niet te veel uitgeven aan die bitjes aangezien je zelfs de beste bitjes waarschijnlijk wel een keer gaat slopen.
Ik heb hier vanalles liggen (Gedore, BGS, Taiwanees spul, etc.), maar qua sterkte heb ik nooit echt veel verschil gemerkt.

[...]

Ja dat is een rare combi, maar ik bedoel juist meer de andere combinatie: groot vierkant met kleine zeskant, want dat zijn de doppen die je gebruikt om dingen los te halen :)
Voor dit soort werk (vastgeroeste bevestigingsdelen 😉) gebruik je normaal toch een slagmoersleutel met slagdoppen? (mits je erbij kunt..)

Overigens sleutel ik veel meer aan motoren dan autos... Dat werk is sowieso fijner en je komt minder vastgeroeste delen tegen..

[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 24-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

HKees schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:30:
[...]
Voor dit soort werk (vastgeroeste bevestigingsdelen 😉) gebruik je normaal toch een slagmoersleutel met slagdoppen? (mits je erbij kunt..)

Overigens sleutel ik veel meer aan motoren dan autos... Dat werk is sowieso fijner en je komt minder vastgeroeste delen tegen..
Ja uiteraard gebruik je het liefst slagdoppen, maar ik heb geen TX40 bit speciaal voor de slagmoersleutel, dus dan moet diegene in mijn inbus/torx set er toch aan geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DaWaN schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met hex-adapters naar square drive. Die dingen breken ook van alle merken als ze wat zwaarder belast worden.
HKees schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Torx in slag-uitvoering ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen. Wel die geschikt zijn voor een impactdriver, maar dat is toch anders. Een impact (met Hex-aandrijving) geeft veel kleine tikjes, een slagmoer geef in een veel lagere frequentie veel harde klappen (mechanieken zijn ook echt anders intern).

Bovendien halen slagmoerdoppen hun "sterkte", naast een ander materiaal (chrome molybdenum ipv chrome vanadium) ook uit een grotere wanddikte van de dop. Dat laatste is bij Torx sowieso al niet mogelijk. Een ander punt, waarom ik sterkte tussen aanhalingstekens heb gezet, slagmoerdoppen zijn niet zozeer sterker, maar ze zijn elastische, waardoor de klappen beter opgevangen worden en ze niet breken. Daarom moeten ze ook dikker zijn, want die elasticiteit moet gecompenseerd worden.

Torx is een typische aandrijving die geoptimaliseerd is voor assemblage, niet zo zeer demontage, en daar loop je bij toepassingen zoals @DaWaN die liet zien, tegenaan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met hex-adapters naar square drive. Die dingen breken ook van alle merken als ze wat zwaarder belast worden.

[...]

Torx in slag-uitvoering ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen. Wel die geschikt zijn voor een impactdriver, maar dat is toch anders. Een impact (met Hex-aandrijving) geeft veel kleine tikjes, een slagmoer geef in een veel lagere frequentie veel harde klappen (mechanieken zijn ook echt anders intern).

Bovendien halen slagmoerdoppen hun "sterkte", naast een ander materiaal (chrome molybdenum ipv chrome vanadium) ook uit een grotere wanddikte van de dop. Dat laatste is bij Torx sowieso al niet mogelijk. Een ander punt, waarom ik sterkte tussen aanhalingstekens heb gezet, slagmoerdoppen zijn niet zozeer sterker, maar ze zijn elastische, waardoor de klappen beter opgevangen worden en ze niet breken. Daarom moeten ze ook dikker zijn, want die elasticiteit moet gecompenseerd worden.

Torx is een typische aandrijving die geoptimaliseerd is voor assemblage, niet zo zeer demontage, en daar loop je bij toepassingen zoals @DaWaN die liet zien, tegenaan.
https://www.vynckier.biz/...ap-in-ps-trays-3/tt9212tx

Ik zie dat de dop uit 1 stuk gemaakt is, waar een normale inbus of torx-dop (volgens mij) een geperste stift in een dop is... Daarnaast is er een grote radius aanwezig, van vierkant naar bit.

[ Voor 6% gewijzigd door HKees op 24-10-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
DaWaN schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Ja uiteraard gebruik je het liefst slagdoppen, maar ik heb geen TX40 bit speciaal voor de slagmoersleutel, dus dan moet diegene in mijn inbus/torx set er toch aan geloven :)
Oneigenlijk gebruik dus... (wat ook weer in de machinebouw wordt gedaan... en ik niet zo goed snap). Ik bedoel, als particulier snap ik nog dat je incidenteel een normale dop gebruikt voor slaggereedschap (alhoewel ik dat zelf niet doe), maar professioneel.... :X

[ Voor 26% gewijzigd door HKees op 24-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DaWaN schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:42:
Dus nu heb je wel een TX40 slagdop? ;) :P
deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:44:

TX40 slagdop ;)

Ik weet ook niet of het slagmechanisme echt anders is bij veel electrische slagschroevendraaiers / slagmoersleutels. Naar mijn idee is dat vooral een verschil in de opname op dezelfde machine (slagschroevendraaiers meestal tot zo'n 200 Nm), maar dat kan ik mis hebben, natuurlijk. Ik neem aan dat de slagmoersleutels met een hoger koppel wel langzamer slaan dat degene met weinig koppel, maar dat lijkt me meer een functie van het koppel dan van de opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

[...]

TX40 slagdop ;)

Ik weet ook niet of het slagmechanisme echt anders is bij veel electrische slagschroevendraaiers / slagmoersleutels. Naar mijn idee is dat vooral een verschil in de opname op dezelfde machine (slagschroevendraaiers meestal tot zo'n 200 Nm), maar dat kan ik mis hebben, natuurlijk. Ik neem aan dat de slagmoersleutels met een hoger koppel wel langzamer slaan dat degene met weinig koppel, maar dat lijkt me meer een functie van het koppel dan van de opname.
Technisch zijn ze echt anders. Ik kan helaas de afbeelding niet deep-linken, maar hier staat uitleg over het verschil tussen de systemen die bijv. Makita en Milwaukee gebruiken.

Slagfrequentie is niet echt anders tussen lichte en zware slagmoersleutels, tenminste, niet bij de moderne lithium machines met BLDC-motoren.

TorqueTestChannel heeft hier wel interessante content over.

Waarbij deze video vooral interessant is:
Afbeeldingslocatie: https://www.youtube.com/watch?v=2nWztRe0yNs
Dit is een Frakenstein machine, op een impuls is de square van een slagmoer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:35:
Technisch zijn ze echt anders. Ik kan helaas de afbeelding niet deep-linken, maar hier staat uitleg over het verschil tussen de systemen die bijv. Makita en Milwaukee gebruiken.

Slagfrequentie is niet echt anders tussen lichte en zware slagmoersleutels, tenminste, niet bij de moderne lithium machines met BLDC-motoren.

TorqueTestChannel heeft hier wel interessante content over.

Waarbij deze video vooral interessant is:
[Afbeelding]
Dit is een Frakenstein machine, op een impuls is de square van een slagmoer gezet.
Ah, jij bedoelde de impulsschroevendraaiers op olie (Surge bij Milwaukee), dat is inderdaad echt anders, lagere kracht / koppel maar ook minder geluid.. Maar dat staat los van de opname. Een slagschroevendraaier zal denk ik (nog steeds) hetzelfde aandrijfmechanisme hebben als een slagmoersleutel, maar verschillende opname. Een impulsschroevendraaier heeft dezelfde opname als een slagschroevendraaier, maar een andere aandrijfmechanisme.

Vergelijk bv. een paar machines van Milwaukee:
- slagmoersleutel
- slagschroevendraaier
- impuls slagschroeverdraaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Ah, jij bedoelde de impulsschroevendraaiers op olie (Surge bij Milwaukee), dat is inderdaad echt anders, lagere kracht / koppel maar ook minder geluid.. Maar dat staat los van de opname. Een slagschroevendraaier zal denk ik (nog steeds) hetzelfde aandrijfmechanisme hebben als een slagmoersleutel, maar verschillende opname. Een impulsschroevendraaier heeft dezelfde opname als een slagschroevendraaier, maar een andere aandrijfmechanisme.

Vergelijk bv. een paar machines van Milwaukee:
- slagmoersleutel
- slagschroevendraaier
- impuls slagschroeverdraaier
Het verschil is groter dan alleen opname, hamer, aambeeld, tandwieloverbrenging en aansturing zijn ook anders. Maar ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben...

Ik heb zelf een Makita DTD155 slagschroevendraaier en een DTW285 slagmoersleutel. Op stand 2 is de DTW iets sterker dan de DTD in de hoogste stand, maar je kan aan alles merken dat er een andere techniek gebruikt wordt om de kracht over te brengen. Terwijl toerental en aantal slagen per minuut nauwelijks verschillen. Ik kan ook niet zeggen dat de ene altijd beter is dan de ander, ze zijn bij het werken aan de auto complementair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:53
deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Het verschil is groter dan alleen opname, hamer, aambeeld, tandwieloverbrenging en aansturing zijn ook anders. Maar ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben...

Ik heb zelf een Makita DTD155 slagschroevendraaier en een DTW285 slagmoersleutel. Op stand 2 is de DTW iets sterker dan de DTD in de hoogste stand, maar je kan aan alles merken dat er een andere techniek gebruikt wordt om de kracht over te brengen. Terwijl toerental en aantal slagen per minuut nauwelijks verschillen. Ik kan ook niet zeggen dat de ene altijd beter is dan de ander, ze zijn bij het werken aan de auto complementair.
Een slagmoersleutel slaat op 2 plaatsen. Een slagschroevendraaier hamert op 3 plaatsen. Hij maakt dus 1/3e slag en de ander 1/2e slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20

thijsco19

KTM 990 SMT

@deepbass909 Principe en techniek zijn nagenoeg hetzelfde tussen de apparaten. Het verschil zit hem voornamelijk in de opbouw van de tandwielkast en slagmechanisme. Met andere woorden: gewicht van de hamer, vorm, veerkracht en mogelijk nog een paar verschillen. Maar principe blijft uiteindelijk hetzelfde.

https://www.kruis.nl/onde...image?m=makita&t=DTD153_0
En
https://www.kruis.nl/onde...mage?m=makita&t=DTW1001_0

@DoeEensGekDat is alleen (vziw) een model van Metabo die dat doet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Niet perse een auto gereedschap vraag. Maar ik heb een draadbreuk in de auto, de zekering klapt er continu uit. Is er goed gereedschap om makkelijker een draadbreuk of dergelijke te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:01:

Die eerste link van je stuurde me naar een impuls schroevendraaier vergelijk, dat zette me zo te zien op het verkeerde been. Ik dacht meer aan dat het principe hetzelfde is voor de verschillende machines, maar de details zullen vast verschillen tussen verschillende machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
thijsco19 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:53:
@DoeEensGekDat is alleen (vziw) een model van Metabo die dat doet.
Verhip ik googlen en je hebt gelijk, er zijn meer modellen, maar Makita levert inderdaad met 2 aanslagpunten.
YouTube: Uncovering the Magic Behind Impact Drivers!!!
Ben der altijd van uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

HKees schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Oneigenlijk gebruik dus... (wat ook weer in de machinebouw wordt gedaan... en ik niet zo goed snap). Ik bedoel, als particulier snap ik nog dat je incidenteel een normale dop gebruikt voor slaggereedschap (alhoewel ik dat zelf niet doe), maar professioneel.... :X
Oh zonder meer foutief gebruik; dat ontken ik niet :)
En bovendien was dit gewoon particulier hobby werk; als ik het werkplaatshandboek had gevolgd had ik twee nieuwe remklauwen moeten kopen. Dan is één bitje van 5 euro mishandelen toch iets goedkoper.
henkie196 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Nee, een krom bitje heb ik nu :+
Grappig dat het bestaat en voor die specifieke remklauwen inderdaad het beste gereedschap.
Maargoed, met mijn goedkope bitje is het uiteindelijk ook gelukt.
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik, gezien de kwetsbaarheid van torx/inbus doppen, liever voor een wat goedkopere set zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56
DoeEensGek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:55:
Niet perse een auto gereedschap vraag. Maar ik heb een draadbreuk in de auto, de zekering klapt er continu uit. Is er goed gereedschap om makkelijker een draadbreuk of dergelijke te vinden?
Hersens en een multimeter: En die hersens mogen zich dan eens verdiepen in de V4-meting.

Een paar meettips:
Stroom (A) meten doe je in serie.
Spanning (V) meten doe je parallel.
Bij weerstand (Ω) meten altijd de component loskoppelen, want de meter stuurt zijn eigen stroompje erdoor.
Bij moderne auto's liever een LED-tester gebruiken ipv een meetlampje als spanningzoeker.

Maar begin eens met een elektrisch schema van de betreffende auto op te snorren. Dan kun je zien wat er allemaal achter die zekering hangt en waar die componenten (ongeveer) zitten.

Edit: leerzame site: https://www.mvwautotechniek.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door trabant op 24-10-2023 16:14 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
trabant schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Hersens en een multimeter: En die hersens mogen zich dan eens verdiepen in de V4-meting.

Een paar meettips:
Stroom (A) meten doe je in serie.
Spanning (V) meten doe je parallel.
Bij weerstand (Ω) meten altijd de component loskoppelen, want de meter stuurt zijn eigen stroompje erdoor.
Bij moderne auto's liever een LED-tester gebruiken ipv een meetlampje als spanningzoeker.

Maar begin eens met een elektrisch schema van de betreffende auto op te snorren. Dan kun je zien wat er allemaal achter die zekering hangt en waar die componenten (ongeveer) zitten.
Schema heb ik al. Ook alle componenten zijn al los geweest. Kabel lijkt niet door te zijn maar ergens maakt hij contact met de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:07
DaWaN schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Grappig dat het bestaat en voor die specifieke remklauwen inderdaad het beste gereedschap.
Maargoed, met mijn goedkope bitje is het uiteindelijk ook gelukt.
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik, gezien de kwetsbaarheid van torx/inbus doppen, liever voor een wat goedkopere set zou gaan.
Er zijn ook wel goedkopere sets:
https://www.nonpaints.com/nl/rodac-ra8688-doppenset-1-2-torx

Wat ik tot nu toe van Rodac heb is behoorlijke kwaliteit voor de prijs (Gedore is vast beter, maar ook navenant duurder).

Maar verder: Als er iets is wat ik geleerd heb, is dat ik voor doppen en vooral inbus en dergelijke juist duurder spul wil hebben. Het past gewoon beter en daarmee heb je net dat beetje meer grip om nèt dat beetje meer kracht te kunnen zetten zonder dat je de bouten (of waren het schroeven :+ ) kapotdraait.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Wild Chocolate schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Er zijn ook wel goedkopere sets:
https://www.nonpaints.com/nl/rodac-ra8688-doppenset-1-2-torx

Wat ik tot nu toe van Rodac heb is behoorlijke kwaliteit voor de prijs (Gedore is vast beter, maar ook navenant duurder).

Maar verder: Als er iets is wat ik geleerd heb, is dat ik voor doppen en vooral inbus en dergelijke juist duurder spul wil hebben. Het past gewoon beter en daarmee heb je net dat beetje meer grip om nèt dat beetje meer kracht te kunnen zetten zonder dat je de bouten (of waren het schroeven :+ ) kapotdraait.
Wat is volgens jou dan 'duurder spul'? Gedore/Wera/Snap-on kan ik zo wel invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
HKees schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Wat is volgens jou dan 'duurder spul'? Gedore/Wera/Snap-on kan ik zo wel invullen...
Die dus, inderdaad.
Voor doppen en sleutels ook Stahlwille, Facom.

Voor schroevendraaiers, bits en inbus/torxsleutels ook PB-swiss en Wiha.

Vaak ook wel persoonlijk wat je prettig vindt:
Wera is zoals hiervoor besproken van de slimmigheidjes (sommigen vinden dat dan weer over-engineered), persoonlijk ben ik er wel fan van, vind het ook lekker in de hand liggen (maat kolenschoppen hier). Zo vind ik de kogeltjes in de inbussleutels super, daarmee kan ik boutjes (of waren het schroeven :+ ) ook op krappe plaatsen bij mijn motorfiets gewoon op de sleutel steken en netjes recht in de schroefdraad steken. Maar vastgeroeste inbusbouten losdraaien doe ik daar niet mee, daar heb ik slagdoppen voor (van Rodac).
PB-Swiss is volgens mij vaak weer wat fijner, als in minder grof qua handvatten.

Proxxon hoor ik ook alleen maar goede dingen over, in het wat goedkopere segment, goede prijs-/kwaliteitverhouding.
Daar weer iets onder qua prijs en kwaliteit, maar wat mij betreft nog altijd stukken beter dan no-name (lees HBM etc.) is Mannesmann, hoewel ik het jammer vind dat zij hun professional lijn niet meer hebben. Daar heb ik een grote doppenset (1/4 & 1/2) van, en die is echt wel ok.

(Hoewel ik inmiddels dan ook het een en ander van Wera heb (1/4 setje en 3/8 set).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Hebben jullie dit wel eens gezien? Ik in ieder geval niet...

https://www.automotive-li...jder-set-3-10-mm-8-delig/

Afbeeldingslocatie: https://www.automotive-line.nl/wp-content/uploads/2022/04/6847_01.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door HKees op 26-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Inbus boutjes gaan (meestal) stuk door het gebruik van slecht passend gereedschap dus.... ;)

Maar: Ik mep er meestal een (goedkope) overmaat Torx bit in als m'n PB-Swiss inbussleutels écht geen soelaas meer bieden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Dat was niet mijn vraag.... ;)

Overigens heb ik vorige week nog een inbus-schroefje stuk gedraaid (notabene met mijn TengTools gereedschap). Kwam erachter dat de moer meedraaide, terwijl ik een lasmoer had verwacht (en een bolkopschroef, waarvan de binnenzeskant sowieso een maat kleiner is, en ondieper dan bij een DIN912 CKS)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nee, dat heb ik niet eerder gezien.

Even los daarvan, vraag ik me wel af hoe zo'n wokkelvorm nu moet helpen met het losdraaien van beschadigde inbus bouten / schroeven. Soms krijg je zo'n wokkel er ook wel in zonder er speciaal iets voor aan te schaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

henkie196 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:04:
Even los daarvan, vraag ik me wel af hoe zo'n wokkelvorm nu moet helpen met het losdraaien van beschadigde inbus bouten / schroeven. Soms krijg je zo'n wokkel er ook wel in zonder er speciaal iets voor aan te schaffen ;)
Ja ik heb hier wel een paar "gewokkelde" inbus en torx bitjes liggen en zo kwamen ze niet uit de doos _O-

Maar afgezien van de wokkel lijken de bitjes ook qua diameter groter te worden. Voor sommige gevallen zal het vast werken.

Maar of dit gereedschap nou werkelijk zo handig is; als ik een inbus kapot draai dan vervang ik hem sowieso.
Dan kan ik net zo goed gaan zagen/slijpen/boren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
DaWaN schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Ja ik heb hier wel een paar "gewokkelde" inbus en torx bitjes liggen en zo kwamen ze niet uit de doos _O-

Maar afgezien van de wokkel lijken de bitjes ook qua diameter groter te worden. Voor sommige gevallen zal het vast werken.

Maar of dit gereedschap nou werkelijk zo handig is; als ik een inbus kapot draai dan vervang ik hem sowieso.
Dan kan ik net zo goed gaan zagen/slijpen/boren :)
Mwah... dat laatste betwijfel ik. Als zo'n wokkeldop werkelijk goed functioneert, is dat makkelijker dan boren/zagen/slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Hebben jullie zoiets al eens gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja in 1993 op RTL's Amazing Discoveries met Mike Levey. :D

Het is echt ongelofelijk. Ik geloof het gewoon niet. :o

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 28-10-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ja, in de bak goedkoop gereedschap dat al stuk is voor je de winkel uitloopt.

Die dingen zijn meerdere keren getest en er is altijd maar 1 antwoord. Links laten liggen en met een grote boog er omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Die dingen zijn meerdere keren getest en er is altijd maar 1 antwoord. Links laten liggen en met een grote boog er omheen lopen.
Ik vond de presentatie die Ian hield toch best wel overtuigend! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:03

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
Ze zijn anders prima geschikt om losse moeren/bouten verder los te draaien :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Hehe, ik had het nog nooit gezien. Voor haken en ogen kan het best werken denk ik.. 😉

[ Voor 11% gewijzigd door HKees op 28-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Ze zijn anders prima geschikt om losse moeren/bouten verder los te draaien :+
Je bedoelt, je hebt net met een dop een bout of moer los getrokken, en wisselt dan voor deze AMAZING dop, om ze verder los te draaien? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 14:28
dj_raoul schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:35:
Onlangs is mijn krik kapot gegaan. De hefarm zakte meteen weer in en het 'instelventiel' draaide door. Ik heb hydraulische olie bijgevuld en ontlucht, nu gaat de hefarm wel omhoog maar ook weer omlaag als je de pompstang terugdoet. Ik vermoed dat het instelventiel defect is. Zo'n krik is een vrij simpel ding maar het ventiel ziet er zo snel helaas niet servicebaar uit.

Het is een krik van Facom (DL.2LP), hun levenslange garantie geldt niet voor de krikken. Beetje teleurstellend dus.

Ik heb al zitten kijken naar een vervanging. Ik zoek een low profile krik die minimaal 500mm hoog gaat of liefst nog iets hoger. Het valt me op dat bijna al die krikken hetzelfde ontwerp hebben (inclusief de Facom). Als ik weer dezelfde krik koop ben ik bang dat deze ook weer voortijdig kapot zal gaan.

Mijn vraag is: Zijn er bepaalde merken die gespecialiseerd zijn in garagekrikken, liefst met hun eigen ontwerp / hoge kwaliteit componenten. Online zoektocht levert niet zoveel op. De merken die ik gevonden heb zijn Mammuth, Winntec of Güde. Zit daar iets fatsoenlijks bij, of is er een ander merk aan te raden?
Nog even een bericht over hoe dit afgelopen is: Ik heb uiteindelijk de Main Unit besteld (onderdeel #7 in de eerder geposte lijst) en het revisie setje, voor het geval dat. Maar dat was niet nodig want de main unit werd geheel afgemonteerd geleverd. Dus deze heb ik vervangen en nu werkt de krik weer naar behoren. Dank allen voor het meedenken!

Ik kan voorlopig weer verder, maar ben nog steeds erg gecharmeerd van de Compac garagekrikken. Mogelijk kan ik de verleiding niet weerstaan en zal ik tzt de Facom doorverkopen en Compac 1.4T-HC-77 bestellen (als deze weer leverbaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:12
Beetje aan het randje van dit topic, maar heeft iemand ervaring met een goed gereedschapsbord of een merk wat hierin goede dingen maakt? Online vind je verschillende dingen maar veel is merkloos of huismerk en ik wil het liefst iets wat goed uitbreidbaar is, ook later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Hercul3s Ik heb zelf een paar jaar terug een bord bij de Gamma gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49670378418_7f64fd3eaf_b.jpg

Het bord zelf is van metaal en voldoet prima, maar de meegeleverde haken zijn van kunststof en kan je eigenlijk direct weggooien. Ze zijn namelijk of te dik voor de ogen in bijv. schroevendraaiers of breken. Voor een paar tientjes heb ik op Aliexpress metalen haken gekocht en dat werkt prima.

De tangen hangen aan een goedkope RVS handdoekstang van de Ikea.

Steeksteutels hangen aan een los rekje, ringsleutels liggen in een lade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dj_raoul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFEg59d8q7pNLkZt8Km1rmdHkcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZmYqcM1kEtPtWMyFRqq5AO1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf voor gereedschapsborden van Facom gegaan. Vrij prijzig maar wel een uitgebreid assortiment en langdurig verkrijgbaar. Ik heb lang gezocht naar alternatieven maar het kwam allemaal wat beperkt en krakkemikkig op me over (goedkope plastic borden, metalen borden maar met te weinig / verkeerde haakjes, etc). Dus ik zou zoiets doen, of een houten plaat aan je wand schroeven en daar dan weer haakjes, bakjes etc aan vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
dj_raoul schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:59:
[Afbeelding]

Ik ben zelf voor gereedschapsborden van Facom gegaan....
Zo op het eerste gezicht is alleen die emmer niet van Facom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:49

Youk

Volvo For Life

trabant schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:51:
[...]

Zo op het eerste gezicht is alleen die emmer niet van Facom. ;)
De kalender ook niet :9~

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 13:35
DaWaN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Persoonlijk gebruik ik momentsleutels het liefst in hun bovenste helft; zo'n 6-50 Nm sleutel klikt denk pas een beetje prettig vanaf zo'n 15-20 Nm. De kans dat je een M6 bout aan puin draait met een 3/8" sleutel van 35 cm is vrij groot; je hebt simpelweg weinig gevoel erop met zo'n lange arm. En soms heb je niet door dat de sleutel klikt in de onderkant van het bereik.
Ik zou voor zulke boutjes eerder voor een 15nm momentsleutel gaan als je het vaker moet doen.

Maar ik vind 1/4" gereedschap juist ideaal voor M6 en kleiner, je hebt veel meer gevoel en draait het niet zomaar kapot. Als je veel sleutelt weet je wel ongeveer hoe vast e.e.a. moet. Als je zorgt voor de juiste sleutel voor de diameter van het schroefdraad, maak je het jezelf makkelijk.

Om heel eerlijk te zijn zou ik zelf daarom dat soort boutjes gewoon met een kleine 1/4" sleutel goed vast zetten....
henkie196 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Ik ben het wel eens met de opmerking dat het allemaal erg licht is als je 9 Nm aan moet draaien met zo'n grote arm.

Maar even als kanttekening dat je met de Stahlwille de klik net zo goed hoort en voelt bij aandraaien laag in de range als hoog in de range. Je moet natuurlijk wel, zoals altijd, rustig aan aandraaien, je schiet er zeker makkelijk overheen als je zo licht bezig bent.
Zelf ben ik niet zo bang om boutjes kapot te draaien. En een lange sleutel hoef je ook niet altijd aan het einde vast te houden, veelal heb ik enkel de kop met een hand vast. Overigens kan volgens mij een lange arm ook meer nauwkeurigheid betekenen. Een centimeter verdraaien is minder graden op een lange dan op een korte arm.
trabant schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:39:
Onnauwkeurigheid in de onderste helft van het bereik is toch vooral iets voor de goedkopere momentsleutels.
[...]
De Stahlwille 730/4QUICK (50184004), 8-40Nm is iets korter (23cm), al moet er dan nog wel een losse 9x12 insteekratelkop op. Ben je samen nieuw ook wel zo'n 300 piek kwijt, maar in een situatie waarin er geen ruimte is voor een ratelkop met dop, kun je dan een los steek of ring insteekgereedschap met de juiste maat erin steken.
Nieuw, en zeker bij merken als Stahlwille of Hazet, is dat een erg dure grap. Van BGS kosten ze de helft, en die zijn hiervoor net zo goed. De insteekkoppen die ik op die manier gebruik, heb ik op MP en vooral de Duitse (eBay)Kleinanzeigen gescoord, net als de twee 730N Manoskopen.
De kleine van die twee heeft een 9x12 insteekgat, en daar heb ik zowel een ¼ als een ⅜ ratelkop voor.

Wat ik wil zeggen: kijk even iets verder dan alleen deze kleppendekselklus. Wat kun je nog meer tegenkomen in het bereik van de beoogde sleutel? En hoe bereikbaar zijn die boutjes en moertjes?

Misschien ben je met een momentschroevendraaier ( de 775/3 (51060003)?) ook geholpen. Die heeft niet het nadeel van een lange arm.
Bedankt voor de suggestie. Een momentsleutel met een losse insteekratelkop klinkt inderdaad handig en een setje is niet duurder dan een sleutel met vaste kop.
Q: Hoe strak zit zo'n kop in de sleutel, zit hier enige speling op? Is er verder nog een rede om niet voor een insteekkop te kiezen?

Een momentschroevendraaier zou voor de kleine boutjes vast ideaal zijn, maar minder veelzijdig. Ik denk dat ik de sleutel nog het meest zal gebruiken om oliefilterhuizen en carterpluggen vast te draaien aangezien die steeds vaker van kunststof zijn waarbij het gevoel soms bedrieglijk is naar mijn mening,

Bij Amazon zag ik de Stahlwille 730/4 Quick (kort) en 730/5 Quick (lang), voor respectievelijk €193,71 en €176,31. En de 3/8" insteekratelkoppen 725QR/5 en 735/5 (60 tands), voor respectievelijk €85,19 en €52,03.
Q: Zit er een nadeel aan een ratelkop met fijne vertanding?

Even op een rijtje (ook voor mezelf :D )

Stahlwille 721/5 Quick met vastingebouwde ratelkop50204005± 300 EUR
Stahlwille 730/4 Quick met insteek ratelkop50184004 + 58253005 / 58250005± 265 EUR
Stahlwille 730/5 Quick met insteek ratelkop50184005 + 58253005 / 58250005± 250 EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik heb sinds een jaar of 3-4 een Stahlwille 730N/2 met een 725QR/4 insteekkop. De 1/4" variant voor 4-20 Nm. Gebruik hem niet dagelijks, maar voor carbon onderdelen op (dure) racefietsen waarbij een foutje al snel een nieuwe Stahlwille momentsleutel kost.

De werking kan ik kort over zijn; fantastisch. Denk niet dat er traditionele type momentsleutels met een veer zijn (waar ik ook 2 goedkope varianten van heb) die het beter doen. De Stahlwille heeft een duidelijke klik en het maakt niet uit of je hem op 4Nm of 20Nm zet en linksom of rechtsom draait. Ik denk dat die beperkingen alleen gelden voor momentsleutels met een veer.

Qua ratel, speling, handvat etc. is het gewoon Stahlwille kwaliteit; top. Het is misschien wel een beetje overkill om er zo'n dure ratelkop in te steken aangezien je ze daar toch niet echt voor gebruikt. Los/vast draaien doe ik altijd met een gewone ratel en alleen de laatste 10-20% met de momentsleutel. Qua lengte is deze uitvoering ook 'veel te lang' voor de momenten die bij 1/4" komen kijken (meestal 4-5 Nm, soms 8-12 Nm), maar het geeft eerder wat meer controle zoals je zelf al aangeeft, dan dat je overschiet.

Mijn tip; je ziet ze regelmatig in nieuw(staat) voorbij komen op Marktplaats. Er zitten wat handelaartjes die dat spul verkopen, net als bij o.a. Gedore. Ik heb die van mij nieuw gekocht voor €100 en de losse insteekkop bij een webshop besteld voor €55.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0qxFk7WTCDaCoJbBAfGmRbxQr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ5URVcOZZuZEUrKCdFGHNlp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
My-life schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:37:

Q: Hoe strak zit zo'n kop in de sleutel, zit hier enige speling op? Is er verder nog een reden om niet voor een insteekkop te kiezen?
Ja, er zit enige speling op zodat je de losse kop er gemakkelijk in en uit krijgt. Voor het aandraaimoment maakt dat niets uit. In de richting die er toe doet, raakt de sleutel de kop en daar is dan ook geen speling.
Je dacht toch niet dat Stahlwille rammelaars maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Hebben jullie ook nog suggesties voor een 3/8" inbus en torx doppenset? Zoiets als dit maar dan dus in 3/8":

Afbeeldingslocatie: https://www.proxxon.com/en/images/produkte/23290.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_raoul
Ik koop losse doppen van mijn vaste merk, als ik ze nodig heb. Complete set is knallend duur en meestal gebruik ik maar een paar verschillende maten. Ik ben dol op dit soort sets maar voor mijn gebruik is het echt zonde van zoveel ongebruikt gereedschap. Inbus doppen heb ik bv alleen maat 6, 7, 8 en nog een hele grote voor differentieel olieplug. Komt ook omdat ik eigenlijk alleen aan mijn eigen auto's sleutel, dus geen diversiteit qua automerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

My-life schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
Hebben jullie ook nog suggesties voor een 3/8" inbus en torx doppenset? Zoiets als dit maar dan dus in 3/8":

[Afbeelding]
Ik ken zo geen set, ik heb hetzelfde kistje en wat ik per sé in 3/8ste nodig heb (omdat bijv. 1/2" te groot is en 1/4" te zwak), heb ik los erbij gekocht. En dat waren uiteindelijk alleen E12 en E14, omdat die maat in mijn auto relatief veel voorkomt en om sommige plekken qua ruimte 3/8ste nodig was, en op andere plekken ze met een laagaanhaalmoment vastgezet moesten worden (eerste stap van de drijfstangen bijv.) dat in het 3/8ste bereik lag.

Dus waarom per sé 3/8ste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dat is wellicht de juiste vraag @deepbass909. Ik ben gewend om met 3/8ste te sleutelen. Die maat werkt voor mij in de meeste situaties, maar misschien moet ik maar eens wennen om meer met 1/4" en 1/2" te sleutelen. Dan is dat denk ik wel een prima setje om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Op zich is 3/8e ook wel een fijne maat, mijn Proxxon-kist loopt van 6mm t/m 24mm en dekt eigenlijk wel iedere maat die je in de praktijk regelmatig tegenkomt. Alleen vind ik zelf de ratel wat kort voor alles vanaf ongeveer 15mm. Dan kost het vaak meer kracht door korte arm dan het met 1/2" kost.
En vanaf 10mm en lichter is de ratel juist wat aan de zware kant en pak ik liever 1/4" schroevendraaier handvat voor de bulk van het werk en alleen met een rateltje iets aantrekken.

Ik hebt trouwens geen idee van de kwaliteit, maar dit is wel een set 3/8" torx. Samen met inbus kan ik niet vinden in 3/8".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

My-life schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:

[Afbeelding]
Beetje late reactie, maar ik weet niet aan welke maten je zat te denken?
Ik heb zelf een 8mm bit set met een houder voor 1/2" en 3/8". Die gebruik ik vrij vaak voor Torx en Inbus.
Bijvoorbeeld de BGS 7071 of deze van HBM.
Proxxon heeft zoiets niet zag ik, maar er zijn ook vast andere merken die zoiets aanbieden in betere kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DaWaN schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:55:
Beetje late reactie, maar ik weet niet aan welke maten je zat te denken?
Ik heb zelf een 8mm bit set met een houder voor 1/2" en 3/8". Die gebruik ik vrij vaak voor Torx en Inbus.
Bijvoorbeeld de BGS 7071 of deze van HBM.
Proxxon heeft zoiets niet zag ik, maar er zijn ook vast andere merken die zoiets aanbieden in betere kwaliteit.
Zo te zien heeft Teng Tools wel een 3/8" set op rail voor inbus en torx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Zo'n set heb ik ook @DaWaN. Geen idee welk merk, is ook geen top spul.

Die rails van Teng heb ik ook gevonden en op mijn lijstje gezet (Op Amazon: Teng M3813TX en inbus M3812.). We hebben ook een ratelsetje van Teng Tools en die prijs-kwaliteitverhouding is goed naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Goed spul doe je je hele leven mee.

Tenzij je het uitleent.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Laatst online: 09-10 23:11
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met schaarhefbruggen? Ik ben met name geïnteresseerd in de bruggen van Twin Busch en Toolmania.

Deze bruggen lijken vrijwel hetzelfde, zowel qua specs als looks. Echter is de Toolmania bijna 600 euro goedkoper (incl. wielset).

Beide hebben een vestiging in NL.
Waar komt dit verschil vandaan?
Bij Toolmania vind ik wat meer negatieve reviews, maarja, misschien verkopen ze er ook meer en positieve ervaringen plaatst men bijna nooit...

Mocht iemand hier zelf (recente) ervaringen hebben met deze bruggen/merken hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Toolmania concurreert met bijna alles op prijs. Dat moet ergens vandaan komen.
Wat de reviews betreft: Voor de prijs van een frietje met kun je geen zesgangendiner in een sterrenrestaurant verwachten, maar niet iedereen beseft dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DoubleYouPee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:54:
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met schaarhefbruggen? Ik ben met name geïnteresseerd in de bruggen van Twin Busch en Toolmania.

Deze bruggen lijken vrijwel hetzelfde, zowel qua specs als looks. Echter is de Toolmania bijna 600 euro goedkoper (incl. wielset).

Bij Toolmania vind ik wat meer negatieve reviews, maarja, misschien verkopen ze er ook meer en positieve ervaringen plaatst men bijna nooit...

Mocht iemand hier zelf (recente) ervaringen hebben met deze bruggen/merken hoor ik het graag!
Als ik zo snel kijk, is de Twin Busch bijna 2 keer zo snel met heffen en dalen (20/20 seconden voor de TB, 45/30 seconden voor de TM), dat heeft best wel invloed op de kostprijs, en dus ook verkoopprijs. Aangezien de motoren in beide gevallen 2,2kW zijn, zal de TB dus betere aandrijvingen gebruiken. Daarnaast is de TB 50kg zwaarder. Dat samen kan prima het prijsverschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09-10 17:08
Als ik de foto's zo zie, zou het me niets verbazen als de bruggen gewoon uit dezelfde Chinese fabriek komen. Zie het CE certificaat op de website van Toolmania.

Alleen gebruiken ze verschillende bedieningsunits, waarbij de variant van Twin Busch ook op drie fasen kan worden aangesloten. Wellicht is dat ook de verklaring voor die snellere aandrijving?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

dreamscape schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:38:
Als ik de foto's zo zie, zou het me niets verbazen als de bruggen gewoon uit dezelfde Chinese fabriek komen. Zie het CE certificaat op de website van Toolmania.

Alleen gebruiken ze verschillende bedieningsunits, waarbij de variant van Twin Busch ook op drie fasen kan worden aangesloten. Wellicht is dat ook de verklaring voor die snellere aandrijving?
3 fasen is een ander product dan de 230Volt variant, het is niet én én, maar de specificaties zijn verder gelijk.

Het zijn wel interessante brugjes die ik mogelijk ook nog wel kan gebruiken. Met 1 meter hefhoogte is het namelijk geen probleem dat toegang van opzij geblokkeerd is, wat voor mij het grootste nadeel van de quickjacks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
trabant schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:29:
Toolmania concurreert met bijna alles op prijs. Dat moet ergens vandaan komen.
Wat de reviews betreft: Voor de prijs van een frietje met kun je geen zesgangendiner in een sterrenrestaurant verwachten, maar niet iedereen beseft dat voldoende.
Ja, maar ik vind 600 euro wel heel veel. Dan moet het verschil voor mij wel erg duidelijk zijn..Vandaar ook mijn post.
dreamscape schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:38:
Het lijkt er inderdaad op dat het frame en rijplaten hetzelfde zijn, maar het blokkeermechanisme lijkt wel anders. Ook heeft de Toolmania variant een cylinderbescherming.
deepbass909 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:13:
[...]

3 fasen is een ander product dan de 230Volt variant, het is niet én én, maar de specificaties zijn verder gelijk.

Het zijn wel interessante brugjes die ik mogelijk ook nog wel kan gebruiken. Met 1 meter hefhoogte is het namelijk geen probleem dat toegang van opzij geblokkeerd is, wat voor mij het grootste nadeel van de quickjacks is.
Klopt, maar de "Heffen/dalen" specificatie verandert niet als je tussen 400/230V wisselt op de pagina. Ik ga er dus van uit dat de 20 seconden hoort bij de 400V variant. Bij 230V zal et wel gelijk zijn aan de ToolMania.

En ja, ik had ook naar QuickJacks gekeken, maar ik schrok nogaf van de prijs. Ik had verwacht dat die een paar honderd euro zouden kosten. Niet 1500+. Voor die prijs kan je dus ook een schaarhefbrug krijgen die een stuk hoger komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DoubleYouPee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Ja, maar ik vind 600 euro wel heel veel. Dan moet het verschil voor mij wel erg duidelijk zijn..Vandaar ook mijn post.
Verschillen hoeven lang niet altijd aan de buitenkant op persfoto's zichtbaar te zijn hè ;) Zaken als afwerking, kwaliteit van de laklaag, kwaliteit van de lasnaden, gebruikte componenten, etc zie je niet op foto's, maar beïnvloeden wel sterk de prijs. Om niet te vergeten, de hoeveel druk die op e
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat het frame en rijplaten hetzelfde zijn, maar het blokkeermechanisme lijkt wel anders. Ook heeft de Toolmania variant een cylinderbescherming.
Twin Busch claimt dat ze uitsluitend in eigen huis in Duitsland ontwikkelde hefbruggen en machines leveren, terwijl je van Toolmania er wel van op aan kan dat ze iets inkopen met hun naam erop.

Sterker nog, op Aliexpress staat letterlijk dezelfde hefbrug als die Toolmania aanbiedt: klikkerdeklik
En ook de bekende rebrander HBM biedt exact dezelfde brug als Toolmania aan.
Is het daarmee slecht? Geen idee, genoeg spul dat wel prima is. Maar als je zekerheid wil, zou ik persoonlijk eerder voor Twin Busch gaan. Ik verwacht dat de service afhandeling van Twin Busch ook beter zal zijn dan Toolmania.

Ik ken persoon Twin Busch van de hefbruggen in mijn DHZ-garage en voor zover ik er iets zinnigs over kan zeggen, zien ze er goed en robuust uit en werken goed.
[...]

Klopt, maar de "Heffen/dalen" specificatie verandert niet als je tussen 400/230 wisselt op de pagina. Ik ga er dus van uit dat de 20 seconden hoort bij de 400V variant. Bij 230V zal et wel gelijk zijn aan de ToolMania.
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Opgenomen vermogen is 2,2kW, ongeacht de versie. Het is niet dat 400V 3 fasen daar ineens veel efficiënter mee omgaat. 3 fasen heeft vooral als voordeel dat de belasting per fase lager is en je dus meer op één groep kan aansluiten. Vooral in werkplaatsen heeft dat voordelen.
En ja, ik had ook naar QuickJacks gekeken, maar ik schrok nogaf van de prijs. Ik had verwacht dat die een paar honderd euro zouden kosten. Niet 1500+. Voor die prijs kan je dus ook een schaarhefbrug krijgen die een stuk hoger komen.
Quickjacks zijn ook wel echt anders dan een dergelijke poetslift, met als grootste voordeel dat ze veel kleiner/compacter zijn om op te bergen. Maar een quickjack is niet hetzelfde als een poetsbrug. Al is het maar omdat ze minder hoog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Die van HBM en Toolmania zijn inderdaad hetzelfde, hebben ook dezelfde EAN code.
Ik vind die van Ali echter meer lijken op die van Twin Busch. Ik ga er dan maar even van uit dat deze van Twin Busch is afgekeken ipv andersom. Daar waarschuwen ze ook voor op hun site.
Maar goed, ToolMania heeft ook een soortgelijk waarschuwing staan... dus tja.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring met een van de twee (of een andere brug van de serie/het merk).
Ik ga de brug puur hobbymatig gebruiken, dus aspecten qua snelheid etc. boeien mij niet zoveel.
Zolang de brug maar veilig is, en ik wil niet gescammed worden met geen of kapotte levering/maanden wachten etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 21:44
DoubleYouPee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:06:
... ik wil niet gescammed worden met geen of kapotte levering/maanden wachten etc. :)
Ze hebben een winkel in Sittard. Rij er heen en stel je vragen. Ook als je in de andere kant van het land woont wegen de kosten hiervan niet op tegen de zekerheid (of niet). Een beller is sneller, weet je ook nog of ze op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De M8 boutjes van 'mijn' carburateurvoet zijn erg ontoegankelijk. Ik heb al verschillende steek (te lang, en amper slag kunnen maken) en ringratels (te dik) geprobeerd.
Heeft iemand ervaring met dit soort bekken?
Afbeeldingslocatie: https://www.ultimategarage.com/Facom/40R17DET.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.techtoolsupply.com/v/vspfiles/photos/JON-ASWS-716-2.jpg?v-cache=1413577745
Jonard, Snap-on en Facom zouden ze hebben (gehad), maar eenvoudig verkrijgbaar is toch een ander verhaal.
En die Jonard lijkt er alleen in 7/16" te bestaan...

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 16-02-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
trabant schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:52:
De M8 boutjes van 'mijn' carburateurvoet zijn erg ontoegankelijk. Ik heb al verschillende steek (te lang, en amper slag kunnen maken) en ringratels (te dik) geprobeerd.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Jonard, Snap-on en Facom zouden ze hebben (gehad), maar eenvoudig verkrijgbaar is toch een ander verhaal.
Dit is toch meer dat je soort van kunt ratelen? Ik zie niet in hoe je hier een kortere slag mee bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik heb deze van Wera voor krappe ruimten. Moet het dopje wel op de bout passen, maar doordat het dopje in de ratel valt, heb je veel minder hoogte nodig dan met een normale ratel.

Als dat nog te krap is, hebben de steeksleutels van Wera de mogelijkheid (door inkepingen) om elke 30° aan te grijpen, in plaats van de reguliere 60°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v76fZB65m6MsRiq8ioj0shC2Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AqEsRdC8NRjGHevQUUi35bHq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4FN9G7_4TWlS6DgKyyxtYnZfIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kJM44ER1QvghUWZjqJFE47kM.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-02-2024 20:27 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Leipo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Dit is toch meer dat je soort van kunt ratelen? Ik zie niet in hoe je hier een kortere slag mee bereikt?
Ik vermoed dat @trabant maar beperkt vrije ruimte rond de boutjes heeft, waardoor een normale steeksleutel niet past. De sleutels die hij deelt, hebben veel minder vrije ruimte rondom de kop nodig. Dus een boutje die strak tegen een onderdeel zit zou je daarmee wel los kunnen krijgen.

@trabant
Ik heb dit soort nog nooit eerder gezien en ik vrees dat het concept blijkbaar ook mislukt is, aangezien ze niet meer geproduceerd worden. Ergens kan ik het ook wel voorstellen, aangezien het heel erg vertrouwd op een hoek van een hex, terwijl de huidige trend is om juist zoveel mogelijk het zijvlak van een hex te benutten.

Heb je recht naar boven wel ruimte? Dan zou je nog kunnen kijken naar een dunnewand 13mm dop. Vaak zijn 1/4" (in mijn set is 13mm de grootste 1/4") dopjes vrij dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 07:41
Koop een steeksleutel in de juiste maat of ga eens op zoek in de bak met rommelgereedschap die menig schuur heeft.

Vervolgens bewerk je deze met slijptol, vijl of ander gereedschap zodat deze slanker/korter word en goed past in de beschikbare ruimte. Of iets verbuigen in de bankschroef als dat helpt.

Vaak is er met wat creativiteit iets maken voor makkelijker gebruik op krappe plekken.

Misschien is dit een mooi startpunt. Bij gebruik van de dichte kant omdat de greep 90 graden gedraaid is ten opzicht van een reguliere steeksleutel. Kan je toch weer meer slag maken.
https://www.hornbach.nl/p...l-hotforce-13-mm/5637323/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik vrees inderdaad dat het aanpassen van een sleutel toch de weg is. En dat betekent dat ik mij over de weerzin om iets te verminken heen zal moeten zetten.

@Wild Chocolate Wera heeft inderdaad mooie inventieve dingen, maar ook die steeksleutel (in essentie een open ring) is 'te dik'.
deepbass909 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:21:
Heb je recht naar boven wel ruimte? Dan zou je nog kunnen kijken naar een dunnewand 13mm dop. Vaak zijn 1/4" (in mijn set is 13mm de grootste 1/4") dopjes vrij dun.
Helaas. die ruimte is er niet. Aan de ene kant zit de vlotterkamer in de weg en aan de andere het stangenwerk van de bediening. Bij onderstaande foto is het uitlaatspruitstuk erboven verwijderd (die gaat naar rechts en pal naast de carburateur (waar op de foto die plastic zak is) zit dan de voordemper -de oudste bouwjaren hadden daar nog een hitteschild tussen- en zie je nog net de twee draadeinden met de moeren aan de carburateurflens.
Afbeeldingslocatie: http://trabi.bigmek.de/wp-content/uploads/2014/05/20140501_203857.jpg
Het maakt niet uit van welke kant je komt, er zit altijd wel iets in de weg en de steeksleutel op de moer krijgen wil nog niet zeggen dat je dan ook een slag kunt maken.
Aan het begin van het vastschroeven krijg je een ring er nog wel op, maar zodra het tapeind door het aandraaien steeds verder uitsteekt krijg je die ringsleutel er niet meer van af... -O-

Edit: nog even gekeken: die Wera 6002 Joker is zo gek nog niet. Bookmark voor het verlanglijstje is gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 17-02-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-10 19:08
Ringsleutel open slijpen zodat die over het tapeind kan. Goeie sleutels zijn ook dunner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik denk dat je zoiets zoekt: https://www.facom-gereeds...-bek-15-en-75-gebogen-1-2

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Zo iets heb ik voor de vorige carburateurwissel in huis gehaald (Stahlwille 12 Electric), maar die haaks geplaatste bek bood geen soelaas.

Toch maar eens grutten of ik niet ergens nog een platte ring kan opduikelen en daar 9 à 10 millimeter van de ring wegzagen. Al heeft Stahlwille die ook 'voorgezaagd': de serie 24 Open Ring. En dan de andere kant inkorten zodat er meer slag mogelijk is...

En misschien toch die Wera, die Wild Chocolate tipte. €23,- is overkomelijk, al is die met zijn 167 mm lengte wel wat lang en zaag ik zoiets liever niet in tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die Stahlwille is een standaard open ring sleutel, ook wel remleidingesleutel genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ja, maar dat gaat 'm niet worden. Pas vanaf de 14x17 is de ring twaalfkantig. De kleinere eronder zijn allemaal zeskantig. Daar ben ik met een Gedore 400 10x11 al mee de fout ingegaan. Het zal op zagen uitdraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 17-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Als ik zo'n mooie Wera zou verbuigen of doorzagen, zou ik dat net op het dikste deel van de greep moeten doen. Het leek mij niet verstandig om daar mee te beginnen.

Een redelijk overtollig sleuteltje bleek niet de wereld te kosten, en omdat de dremel, de brander en wat tangen binnen handbereik liggen, heb ik dan toch maar besloten om een intact stuk gereedschap te vervormen.
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/112066-p1160600-jpg/Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/112069-p1160603-jpg/Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/112067-p1160594-jpg/Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/112068-p1160596-jpg/
Of het een geniaal gereedschap is of dat die 8cm tot de bocht nog steeds te lang zijn, zal ik weten bij de volgende carburateurklus.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 27-04-2024 13:09 . Reden: link naar die volgende klus geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 07:02
Ik ben op zoek naar goede dopsleutelset waar het knie of cardangewricht in de dop zit ingebouwd, ook wel swivel sockets genoemd.

Ik heb momenteel zo'n los kniegewricht maar in de praktijk is er op lastige plekken niet ruimte voor zo'n gewricht en een dop. Ik zie op YouTube ook veel professionals zo'n set gebruiken.

Het valt mij op dat de meeste bekende merken dit niet in hun assortiment hebben. Het beste wat ik tot nu toe kan vinden is een set van Astro Pneumatic Tool 78244 voor zo'n 100 euro bij de Belgische Amazon: https://www.amazon.com.be...en-metrisch/dp/B01JBINE7W

Welke opties zijn er nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Stahlwille heeft ze in ⅜ gehad, en mogelijk zitten ze daar nog in de hele uitgebreide sets.
Wat voor dop wil je erop? zeskant, twaalfkant, torx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
trabant schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:47:
Stahlwille heeft ze in ⅜ gehad, en mogelijk zitten ze daar nog in de hele uitgebreide sets.
Zes of twaalfkant en het liefst wat op de slagsleutel mag zoals die Astro set.

Ik ken het Astro merk niet zo maar van wat ik begrijp zou het wel een goed merk moeten zijn. Eric van het SMA YouTube kanaal zweert erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

Skidmarks schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:33:
Ik ben op zoek naar goede dopsleutelset waar het knie of cardangewricht in de dop zit ingebouwd, ook wel swivel sockets genoemd.
Heel duur maar Snap-on heeft dit in allerlei varianten. Bijvoorbeeld 3/8 drive 6 kant. Zie de catalogus voor andere varianten, pagina 179 en 180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Skidmarks schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Zes of twaalfkant en het liefst wat op de slagsleutel mag zoals die Astro set.

Ik ken het Astro merk niet zo maar van wat ik begrijp zou het wel een goed merk moeten zijn. Eric van het SMA YouTube kanaal zweert erbij.
Astro is een Amerikaans merk dat je hier vrijwel niet tegenkomt. Hier kan je ze wel bestellen.

Astro komt in testen er altijd wel goed uit, maar is ook vrij kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
deepbass909 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 01:00:
[...]

Astro is een Amerikaans merk dat je hier vrijwel niet tegenkomt. Hier kan je ze wel bestellen.

Astro komt in testen er altijd wel goed uit, maar is ook vrij kostbaar.
Ja die jbtools site had ik ook gevonden. Prijs vergelijkbaar met Amazon maar ze rekenen € 70,- verzendkosten! Heb het idee dat ze vanuit de US versturen. Tot nu toe is die set op Amazon BE nog de beste optie, alhoewel die weer niet naar NL lijken te versturen. Vind het wel apart dat de meeste merken zo’n set niet hebben, blijkbaar niet zo populair.

[ Voor 3% gewijzigd door Skidmarks op 21-02-2024 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:47:
Stahlwille heeft wel van die cardan doppen, maar niet in sets, zo te zien. En ook niet als impact doppen. En drie losse cardan doppen zijn al duurder dan die Astro set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Skidmarks schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:33:
[...]

Ja die jbtools site had ik ook gevonden. Prijs vergelijkbaar met Amazon maar ze rekenen € 70,- verzendkosten! Heb het idee dat ze vanuit de US versturen. Tot nu toe is die set op Amazon BE nog de beste optie, alhoewel die weer niet naar NL lijken te versturen. Vind het wel apart dat de meeste merken zo’n set niet hebben, blijkbaar niet zo populair.
Amazon.it lijkt wel naar NL te versturen. Ca. €14 duurder dan .be, incl. versturen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:24
Een perslucht vraag... Zou dat hier mogen?
Ik zit met het volgende, ik heb een ventiel-koppel ding (heeft vast een mooie naam. (zie foto 1)
Dat kan ik met een "vreemd" koppelstukje (foto 2) koppelen aan een oude gammele "spuit" (foto 3).
Echter, ik wil de unit van foto 1 graag gaan gebruiken op een knijp pistool met mano meter, zoals op foto 5 te zien. De aansluiting daarop is 1/4. Dat weet ik zeker, in mijn zoektocht heb ik alle maten gekocht die de bouwmarkt had hangen, de 1/4 is de min of meer standaard maar voor huis tuin en keuken perslucht

Ik denk dat de 9,75 mm aansluiting 1/8 inch is. (Klopt dat?!). Het is geen 3/8 of 1/4. De slang van de unit op foto 1 heeft een kleinere aansluiting, met een buitendiameter van 7,59mm (zie foto vier)

De vraag:
Wat voor aansluiting (maat / naam) is die allerkleinste (foto 4)

Alternatieve oplossingen zijn ook welkom. Het doel is om het ding op foto 5 te gaan gebruiken in combinatie met het slangetje op foto 1.

Foto 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sko8vkzlSHMeE52akoj08suLDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCAuEUDhjz7BsZ1fINL5u3x6.jpg?f=fotoalbum_tile
Foto 2 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6H5aqjQlkLqoCgYiWiYwto8x6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRDdnFl6Cmpr5HLcsaPM9CMx.jpg?f=fotoalbum_tile foto 3 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7D2xtG-gTIAecMwRGNEpixDRVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wSPVRC6BMEhBKzV9VQnP7CR.jpg?f=fotoalbum_tile
Foto 4 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L9G7hqu40yJVfov5ugK5jNldHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG90SAFVsOXLnXAy7yUYW8iK.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto 5 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc1iYVRFlc7gvuWa1X9MRZvG-NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqTi7yqBBbtAmZJBvcpMR5lW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 14-04-2024 19:42 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:15
DoubleYouPee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:54:
Hallo,

Toolmania zit vlakbij mijn woonplaats, en ik ga altijd in de winkel om te kopen. Goed advies, goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar: blijft een budget verkoper. Als ik mijn brood moest verdienen met sleutelen aan autos dan kocht ik heus niet alles daar. Ook niet alles van Bèta of Snap-on, maar het veel gebruikte spul elders kopen. Voor de opstart cq minder vaak gebruikt gereedschap in toolmania perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

tcw82 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:40:
Een perslucht vraag... Zou dat hier mogen?
Ik zit met het volgende, ik heb een ventiel-koppel ding (heeft vast een mooie naam. (zie foto 1)
Dat kan ik met een "vreemd" koppelstukje (foto 2) koppelen aan een oude gammele "spuit" (foto 3).
Echter, ik wil de unit van foto 1 graag gaan gebruiken op een knijp pistool met mano meter, zoals op foto 5 te zien. De aansluiting daarop is 1/4. Dat weet ik zeker, in mijn zoektocht heb ik alle maten gekocht die de bouwmarkt had hangen, de 1/4 is de min of meer standaard maar voor huis tuin en keuken perslucht

Ik denk dat de 9,75 mm aansluiting 1/8 inch is. (Klopt dat?!). Het is geen 3/8 of 1/4. De slang van de unit op foto 1 heeft een kleinere aansluiting, met een buitendiameter van 7,59mm (zie foto vier)

De vraag:
Wat voor aansluiting (maat / naam) is die allerkleinste (foto 4)

Alternatieve oplossingen zijn ook welkom. Het doel is om het ding op foto 5 te gaan gebruiken in combinatie met het slangetje op foto 1.

Foto 1[Afbeelding]
Foto 2 [Afbeelding] foto 3 [Afbeelding]
Foto 4 [Afbeelding]

Foto 5 [Afbeelding]
Het is sowieso geen 1/8 inch, dat is maar 3,175mm. 3/8" (9,525mm) is vrijwel gelijk aan wat je op foto 2 meet, dus dat is zo goed als zeker die maat, maar dat zou ook zomaar een M10 kunnen zijn.

De andere maat is waarschijnlijk 5/16" en beiden zijn zo te zien fine thread (UNF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
deepbass909 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:04:
[...]

Het is sowieso geen 1/8 inch, dat is maar 3,175mm. 3/8" (9,525mm) is vrijwel gelijk aan wat je op foto 2 meet, dus dat is zo goed als zeker die maat, maar dat zou ook zomaar een M10 kunnen zijn.

De andere maat is waarschijnlijk 5/16" en beiden zijn zo te zien fine thread (UNF).
@deepbass909 , bedankt voor je antwoorden... Ik heb nog wat plaatjes gemaakt.

Een van de ringen die ik dua gekocht had is een 1/4 binnen met 3/8 buitendraad verloopring. Zie plaatje hieronder. De originele slang past daar goed in en is daarmee dan een 1/4. (Toch, of zijn er nog verschillende 1/4e / 1/8 etc. Verdelingen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0JkphsVrh-5IjcqCOy7r-yHfUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEzSUkSEbTUK1vd3on71K34n.jpg?f=fotoalbum_large

Dat pijpje van foto 2 is kleiner dan 1/4, (3/8 is groter dan 1/4, immers 1/4 is gelijk aan 2/8. En dat is minder dan 3/8). Zie ook de foto van de 1/4 binnendraad ring met daarin los staand het pijpje van foto 2 uit de eerdere post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EtcT1p5M5w7k9ix1DAFT6I3Jc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8c6PnTS5xgARUltJy9Iv2iO4.jpg?f=fotoalbum_large

5/16 is dan weer 2.5/8 en val dan tussen 1/4 en 3/8 in? Dat lijkt me ook te groot, omdat het pijpje dus "in" de 1/4 valt?

Op mijn werk heb ik een mini terugslagklep gevonden, die past (is dezelfde maat als het pijpje van foto 2). Dat heeft een typenummer (zie fotos). De codering zegt dat dit 1/8 is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38QgwTmn5GbyvCL85tUGEY6Fwv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1iesuaT0EgPoZmuFj5vbyyi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvOw7GS9G_-_DMrxnZMMmAA12IY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ4S5iMOAaty3cd7vDOiJWY1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUu_bT0-IxF3NPQweRBN3vSHi2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPfeJI0bKrU9LkFUkohRqLKC.jpg?f=fotoalbum_tile

Naast het gecodeerde terugslagklepje heb ik nog een mini knelkoppeling gevonden. De knelring hiervan heeft "hetzelfde" schroefdraad als dat slangetje. Probleem is nu dat dit dan weer niet gecodeerd is, het is wel een stapje in de juiste richting. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhWOX-y7CWE7RKa0sRAxAWPLdJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irlgNGFJeiyY1JJomoLM3rWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen eens een praatje maken met de man van de koppelingen, die kan me misschien wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@tcw82 Dat het geen 1/8" kan zijn, is wel uit een simpele conversie te halen. 1/8" is maar 3,175 mm namelijk. En ik weet niet wat Metabo met 1/4" binnendiameter bedoelt, maar 1/4" is omgerekend 6,35mm en dat is toch echt een stuk kleiner dan de 9,73mm die bij het pijpje hebt gemeten en dat pijpje zou dus nooit in een verloop van 1/4" moeten kunnen passen. Dus tenzij je 9,73mm

Ik ben wel een beetje het spoor bijster over welk ding je nou waarin wilt monteren en wat daarvan de maten zijn.

En overigens is dit ook de reden waarom ik inch-maten zo haat... Je loopt alleen maar te hannesen breuken, maar helaas zijn inch-maten nog steeds de norm bij dit soort aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
deepbass909 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:05:
@tcw82 Dat het geen 1/8" kan zijn, is wel uit een simpele conversie te halen. 1/8" is maar 3,175 mm namelijk. En ik weet niet wat Metabo met 1/4" binnendiameter bedoelt, maar 1/4" is omgerekend 6,35mm en dat is toch echt een stuk kleiner dan de 9,73mm die bij het pijpje hebt gemeten en dat pijpje zou dus nooit in een verloop van 1/4" moeten kunnen passen. Dus tenzij je 9,73mm

Ik ben wel een beetje het spoor bijster over welk ding je nou waarin wilt monteren en wat daarvan de maten zijn.

En overigens is dit ook de reden waarom ik inch-maten zo haat... Je loopt alleen maar te hannesen breuken, maar helaas zijn inch-maten nog steeds de norm bij dit soort aansluitingen.
Dit is het doel. In deze opstelling mist een verloop tussen het pistool en het kleine busje..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc1iYVRFlc7gvuWa1X9MRZvG-NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqTi7yqBBbtAmZJBvcpMR5lW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

tcw82 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:49:
[...]

Dit is het doel. In deze opstelling mist een verloop tussen het pistool en het kleine busje..

[Afbeelding]
Ok, hoeveel mm is de schroefdraad van de originele slang van de Stanley?
Want die maat zie ik volgens mij nergens terug, behalve dat je die in de verloop van Metabo vast kan draaien (die volgens Metabo 1/4" zou zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

deepbass909 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:05:

Zo simpel is het helaas allemaal niet.

1 type 1/4 draad is het andere niet..
Verschillende soorten draad worden ook anders gemeten.

1/4 gasdraad (bsp) is namelijk 13,2 mm oid.
1/4 unf is 6,35 mm zoals je zelf al opmerkte.

Het feit dat het inchmaten zijn is niet erg, het feit dat er meerdere soorten draad bestaan maakt het ingewikkeld... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
deepbass909 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:03:
[...]

Ok, hoeveel mm is de schroefdraad van de originele slang van de Stanley?
Want die maat zie ik volgens mij nergens terug, behalve dat je die in de verloop van Metabo vast kan draaien (die volgens Metabo 1/4" zou zijn)?
Het lijkt lichtjes conisch, maar laten we het rond de 12,75mm nemen. (Ik zou daar zelf met loodgieterswerk een 1/2 aanhangen) maar Metabo dus 1/4.
Pagina: 1 ... 53 ... 59 Laatste