Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste
Acties:
  • 511.995 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

thijsco19 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:45:
[...]

Zo simpel is het helaas allemaal niet.

1 type 1/4 draad is het andere niet..
Verschillende soorten draad worden ook anders gemeten.

1/4 gasdraad (bsp) is namelijk 13,2 mm oid.
1/4 unf is 6,35 mm zoals je zelf al opmerkte.

Het feit dat het inchmaten zijn is niet erg, het feit dat er meerdere soorten draad bestaan maakt het ingewikkeld... :9
Dan is die Metabo dus 1/4 bsp. Ik heb zelf geen ervaring met BSP, maar met die kennis en een omrekentabel, kom ik wel op een paar passende maten:

Foto 2 (9,73mm): 1/8 BSP (9.728 mm uitwendig)

De aansluiting van de Stanley is sowieso parallel, niet conisch (dat zou je wel zien en dan is de o-ring niet nodig).

Die andere aansluiting, durf ik, met dit in het achterhoofd, even geen uitspraak meer over te doen. 7,59mm ligt eigenlijk te ver van alle maatsystemen vandaan...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

deepbass909 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:16:
[...]

Dan is die Metabo dus 1/4 bsp. Ik heb zelf geen ervaring met BSP, maar met die kennis en een omrekentabel, kom ik wel op een paar passende maten:

Foto 2 (9,73mm): 1/8 BSP (9.728 mm uitwendig)

De aansluiting van de Stanley is sowieso parallel, niet conisch (dat zou je wel zien en dan is de o-ring niet nodig).

Die andere aansluiting, durf ik, met dit in het achterhoofd, even geen uitspraak meer over te doen. 7,59mm ligt eigenlijk te ver van alle maatsystemen vandaan...
Parallel draad kan vervolgens weer BSPP zijn. Bsp heb je namelijk in conisch en parallel draad. (Bspt en bspp)

Leuk hè :X

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

thijsco19 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:55:
[...]

Parallel draad kan vervolgens weer BSPP zijn. Bsp heb je namelijk in conisch en parallel draad. (Bspt en bspp)

Leuk hè :X
Klopt, daarom noemde ik het ook expliciet ;) BSP is raar...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:58
@deepbass909 @thijsco19
Ik weet wat voor schroefdraad het slangetje heeft. Althans we hebben allemaal een boel dingen in onze directe dagelijkse omgeving met dit type schroefdraad.

Het is auto ventiel schroefdraad.... Ik ga nu even googlen wat dat voor specifiek draad is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alQZZrTa9uSQ2SJSdDBjk4r6NG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxB6fEFvmEdZBNl6CBZ5o5DF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@tcw82 als het inderdaad die schroefdraad is (autoventiel = Schrader), dan ga ik je heel veel succes wensen met het vinden van een verloop... Schrader heeft een eigen, unieke schroefdraad.

Ik kan wel iets vinden (Schrader wordt veel voor vulpoorten gebruikt): https://www.ebay.co.uk/itm/253142412172

maar het is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:33
Dat autoventiel-uiteinde (waar je nu zwarte dopje op hebt) past dan toch weer in het slangetje wat je hier laat zien? Dat slangetje is namelijk bedoeld om autobanden op te pompen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:58
deepbass909 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:37:
@tcw82 als het inderdaad die schroefdraad is (autoventiel = Schrader), dan ga ik je heel veel succes wensen met het vinden van een verloop... Schrader heeft een eigen, unieke schroefdraad.

Ik kan wel iets vinden (Schrader wordt veel voor vulpoorten gebruikt): https://www.ebay.co.uk/itm/253142412172

maar het is lastig.
Het is gelukt.
Dit is niet de Stanley, die ligt alweer elders, maar ook die is nu voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D6Kor-hxKKxAf55SUvJbLGIRJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UXLnvEYIlAgCQKA9CrCInFi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdAjfQC04JFkXKHl5ABniXXaO6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igXoECsI8hpIf4oUGj4TYkaC.jpg?f=fotoalbum_tile

De teflon tape is breder dan de beschikbare schroefdraadjes. Vandaar dat het wat lelijk zit.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 16-04-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iemand een advies voor een goed merk voor een monteurs overall?

Heb nu een merkloos goedkoop overall maar de pasvorm is toch niet helemaal lekker, schouders te strak, benen te ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
@NaviNiet lekker zittende werkkleding is een gruwel, ik ken het probleem.
Niettemin vrees ik dat het toch eindeloos passen wordt. De info die je over je fysiek geeft is wat summier en zelfs van een ontklede selfie met maten erbij zullen we met de beste bedoelingen niet veel wijzer worden, nog los van wat de moderatie ervan vindt...
Het schouderprobleem is te ondervangen met een amerikaanse overall, ik sleutel al jaren in een (volledig katoenen) Havep 2098, al slijten die nu wel sneller sinds de stof minder dik is. Mijn varkenspootjes passen er goed in, dus bij spillebeentjes gaat dat zeker zwabberen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Navi schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:50:

Heb nu een merkloos goedkoop overall maar de pasvorm is toch niet helemaal lekker, schouders te strak, benen te ruim.
Geen direct advies, aangezien ik ook al jaren naar een goede overall aan het kijken ben. Mijn probleem is dat mijn romp lang is, en de maat 56 (dacht ik) die ik nu heb, te strak in m'n kruis en over m'n schouders zit... En groter is amper te krijgen. Bovendien weet ik eerlijk gezegd in die maatvoering niet eens wat mijn maat zou zijn :X Ik leef in een wereld van XL-shirts en maat 44 overhemdboorden :+
Waar ik zelf ook nog tegenaan loop, als ik bij bijv. Blaklader kijk, dan gaan hun overalls eigenlijk niet verder dan voor personen van 1m86, terwijl ik 1m87 ben. Die ene centimeter is genoeg om een overall oncomfortabel te maken...

Ik gebruik zelf op het moment een stofjas als ik sleutel, dat biedt in ieder geval gedeeltelijke bescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Navi schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:50:

Alle monteurs en mensen in de fabricage bij ons op het werk hebben alles van Snickers. Heb daar sinds kort ook een paar werkbroeken van, en die zitten prima en passen netjes

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:43:

Een redelijk overtollig sleuteltje bleek niet de wereld te kosten, en omdat de dremel, de brander en wat tangen binnen handbereik liggen, heb ik dan toch maar besloten om een intact stuk gereedschap te vervormen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Of het een geniaal gereedschap is of dat die 8cm tot de bocht nog steeds te lang zijn, zal ik weten bij de volgende carburateurklus.
Door nood gedwongen heb ik dat sleuteltje deze week mogen testen, en ik zal er geen prijzen mee winnen. Door de haakse bocht kan ik de steekbek nu nog maar op één manier aanzetten en niet meer andersom, en de volgende stap is het sleuteltje simpelweg op die bocht alsnog doorzagen.
Eenmaal het moertje vlot, heb je meer aan je vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ik heb recent nieuwe steeksleutels gekocht zo’n set van gedore 8 - 19
Echter nu ben ik met een autoklus bezig en ik mis meteen een maat, wat in mijn optiek een gekke maat is. In dop heb ik het wel maar ik moet de moer kunnen tegenhouden.
Steeksleutel 16mm,
Is het waard om speciaal een knappe te kopen of heb je deze zo weinig nodig dat een gamma/elcheapo ook volstaat?

Die gedore set slaat 16 en 18 over.
Daarnaast ik heb verdiepte steekringsleutels (gedore 1b) is het dan noodzakelijk om nog ringsleutels te kopen?

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 28-04-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:13

mr_petit

opperprutser

leonbong schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:03:

Steeksleutel 16mm,
Is het waard om speciaal een knappe te kopen of heb je deze zo weinig nodig dat een gamma/elcheapo ook volstaat?

16mm is 1 van de meest gebruikte maten in moderne auto's (zeg maar auto's van na 2000).
In een auto zijn tegenwoordig veel meer M10 bouten 16mm dan 17mm.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dan ben je te zuinig geweest en had je een uitgebreidere set moeten kopen.
Je kunt ontbrekende maten ondervangen met een sleuteltang, of de gaten vullen door sleutels los na te kopen.

Of extra (al dan niet gekropte) ringsleutels nodig zijn, hangt vaak van de klus in kwestie af. Welke bek het beste pakt en met welke steel je er het lekkerste aan komt. Dus ja, van alles dubbel is zinnig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Echter nu ben ik met een autoklus bezig en ik mis meteen een maat, wat in mijn optiek een gekke maat is. In dop heb ik het wel maar ik moet de moer kunnen tegenhouden.
Steeksleutel 16mm,

Daarnaast ik heb verdiepte steekringsleutels (gedore 1b) is het dan noodzakelijk om nog ringsleutels te kopen?
16mm is al heel wat decennia vrij gangbaar in auto-techniek (BMW gebruikte het al in de jaren 90, en ik weet dat meer merken dat toen al deden). Alleen zit 16mm (en 18mm) niet in de standaard set volgens een bepaalde norm (ik weet even niet welke). Maar die norm is dus hopeloos achterhaald, want zowel 16 als 18 worden tegenwoordig wel gebruikt.

Dus doe jezelf een plezier en haal uit dezelfde serie van Gedore en 16-17 steeksleutel, of 16mm steek-ring sleutel.
trabant schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:31:
Dan ben je te zuinig geweest en had je een uitgebreidere set moeten kopen.
Je kunt ontbrekende maten ondervangen met een sleuteltang, of de gaten vullen door sleutels los na te kopen.

Of extra (al dan niet gekropte) ringsleutels nodig zijn, hangt vaak van de klus in kwestie af. Welke bek het beste pakt en met welke steel je er het lekkerste aan komt. Dus ja, van alles dubbel is zinnig...
Vaak zijn het juist de aanbiedingssetjes waar 16 en 18 mm in ontbreken. Een beetje flauw, want veel mensen realiseren zich niet dat bij auto's dit hele gangbare maten inmiddels zijn. Net als 7mm inbus, wat bij heel veel auto's de maat is waarmee de remklauwen vastzitten.

En het flauwe is, ik heb bijv. van Bruder Mannesmann een trolley (nr. 29070) die ik speciaal heb gekocht om mee te nemen naar de sloop (want dan heb ik het meest noodzakelijke al in de koffer en onderin passen nog zaken als een slagmoersleutel). Maar dat soort koffers zijn dus ook bijna altijd incompleet en heb ik nog losse ring-steek steutels en doppen bij moeten kopen.

16mm zou ik trouwens niet gaan opvangen met een sleuteltang of Bahco. Vaak zitten ze op plekken waar een relatief hoog aanhaalmoment is gebruikt of waar ze bouten/moeren blootgesteld worden aan weer en wind (de ophanging bijv.), en daar wil je toch echt wel goed passend gereedschap gebruiken. Een afgeronde kop omdat je sleuteltang toch niet niet goed pakte, is daar heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok duidelijk.
Ik werk in de industrie en daar zie je echt nooit 16mm, 18mm zeer zeer incidenteel.
Vorige week had ik 21 nodig ook al zo’n rariteit nou dat is echt zoeken in de gereedschapskarren en werkplaats. Geen monteur die dat in zijn kar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Steeksleutel 16mm,

17 en 19 zijn de maten voor M10 en M12, maar in een oude ISO standaard. In de nieuwe standaard is 16 en 18 standaard voor M10 en M12, maar als je losse bouten koopt op die maten, zijn die vrijwel altijd nog 17 en 19, en dit lijkt ook vaak nog in de industrie gebruikt te worden. Maar de (Europese) auto industrie is wel vol over op 16 en 18.

De 21 en 19 is overigens vrij standaard in waterkoppelingen, dus zeker niet een maat om over te slaan. Maar ook niet iets dat je perse dagelijks tegenkomt.

Een ringsleutelset naast een steeksleutelset is wel aan te bevelen. Misschien eerder de vlakke (met 15 graden) dan een diepgetrokken, en dan een ratelset als je er van de zijkant niet bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ah ik heb het even opgezocht.
DIN933 / DIN931
M10 = SW17
M12 = SW19
M14 = SW22
M22 = SW32

In ISO4017
M10 = SW16
M12 = SW18
M14 = SW21
M22 = SW34

Nou ja de meeste machines waarmee ik van doen heb zijn ouder dan de invoering van de ISO4017 versie die deze wijziging heeft veroorzaakt, dus ik blijf nog jaren in de oude maten denken.

Ok toch maar een SW16 aanschaffen en ook SW21.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 29-04-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:30:
16mm zou ik trouwens niet gaan opvangen met een sleuteltang of Bahco. Vaak zitten ze op plekken waar een relatief hoog aanhaalmoment is gebruikt of waar ze bouten/moeren blootgesteld worden aan weer en wind (de ophanging bijv.), en daar wil je toch echt wel goed passend gereedschap gebruiken. Een afgeronde kop omdat je sleuteltang toch niet niet goed pakte, is daar heel vervelend.
Dat is de reden dat mijn bahco niet werd vervangen toen die de geest gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

henkie196 schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:33:
[...]
Maar de (Europese) auto industrie is wel vol over op 16 en 18.
De Japanse al zo lang ik weet eigenlijk. Mijn eerste auto, een Honda CRX uit 1988, had al overal even maten. Daar zag je nergens 17 of 19 terugkomen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

leonbong schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:01:
Ah ik heb het even opgezocht.
DIN933 / DIN931
M10 = SW17
M12 = SW19
M14 = SW22
M22 = SW32

In ISO4017
M10 = SW16
M12 = SW18
M14 = SW21
M22 = SW34

Nou ja de meeste machines waarmee ik van doen heb zijn ouder dan de invoering van de ISO4017 versie die deze wijziging heeft veroorzaakt, dus ik blijf nog jaren in de oude maten denken.

Ok toch maar een SW16 aanschaffen en ook SW21.
Je ontkomt er ook niet aan om beiden te hebben, of eigenlijk alle maten, want in auto's worden kopmaten ook weleens afwijkend gekozen vanwege beschikbare ruimte (dus M8 niet met een 13mm kop, maar 12 of zelfs 11mm).

Als ik naar mijn 1/2" kist kijk (die een complete range aan maten heeft), zijn er amper doppen te vinden die nog nooit gebruikt zijn, en dat zijn vooral de grotere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou ja twee extra steekringsleutels kosten de kop niet.
Ik moet wel want ik heb nu voor de klus een SW16 nodig dan bestel ik ook maar SW21.

Dan heb ik 8-19, 21 22 24 27 als steekringsleutel en in dopmaten 8-19, 21, 22, 24, 27, 30 en 32 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
leonbong schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:58:
en in dopmaten 8-19, 21, 22, 24, 27, 30 en 32 mm
Maar toch wel zeskantig, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tuurlijk, maar misschien wil ik ook een 3/8 set.
Mijn huidige set is volledig 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

leonbong schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:58:
Nou ja twee extra steekringsleutels kosten de kop niet.
Ik moet wel want ik heb nu voor de klus een SW16 nodig dan bestel ik ook maar SW21.

Dan heb ik 8-19, 21 22 24 27 als steekringsleutel en in dopmaten 8-19, 21, 22, 24, 27, 30 en 32 mm
Dat klinkt als vrij compleet voor 1/2". Al loop ik er steeds vaker tegen aan dat ik aan de bovenkant van de range maten mis (mijn kist gaat tot 34, maar ik heb bijv. 36mm en 46mm nodig :X (leuk als je een auto restaureert en de assen moeten los).

Maar een grotere "uitdaging" voor mij is nog het regelen van een goede momentsleutel die 410Nm aan kan. Ik heb straks 1 bout (krukasbout, 410Nm) en 4 moeren (asmoeren, 300Nm) die meer dan 200Nm (mijn 1/2" gaat niet verder) nodig hebben.
Zodra deze weer vast zitten, heb ik die momentsleutel zo goed als zeker nooit meer nodig, en dan vind ik het eigenlijk zonde om er één te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die doppenset heb ik twee jaar terug gekocht voor een staal-constructieklus ik denk dat 24 en 27 de meest gebruikte doppen zijn in die set.
Het enigste wat bij mij echt ontbreekt om aan moderne auto's te sleutelen zijn uitwendige torx doppen, inwendig heb ik wel een hoop maten.
Ik heb alleen maar een E10 1/4".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:24:
[...]

Dat klinkt als vrij compleet voor 1/2". Al loop ik er steeds vaker tegen aan dat ik aan de bovenkant van de range maten mis (mijn kist gaat tot 34, maar ik heb bijv. 36mm en 46mm nodig :X (leuk als je een auto restaureert en de assen moeten los).
Als je die maat los moet kopen, haal dan meteen een impactdop voor een slagmoersleutel in huis. Want daar zit zo'n 36 doorgaans vast genoeg voor.
Maar een grotere "uitdaging" voor mij is nog het regelen van een goede momentsleutel die 410Nm aan kan. Ik heb straks 1 bout (krukasbout, 410Nm) en 4 moeren (asmoeren, 300Nm) die meer dan 200Nm (mijn 1/2" gaat niet verder) nodig hebben.
Zodra deze weer vast zitten, heb ik die momentsleutel zo goed als zeker nooit meer nodig, en dan vind ik het eigenlijk zonde om er één te kopen...
Twee mogelijkheden: je gaat ouderwets rekenen met massa's en armlengtes, of -met een bijdrage voor de koffiepot- rijd je naar een werkplaats waar ze zo'n sleutel wel hebben (oei, krukas!) en vraagt of er iemand na werktijd even met het speeltje langs kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
400Nm+ dat zal een 3/4 of 1” momentsleutel zijn. Tja dat heb je nooit nodig, je kan hem ook huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

leonbong schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:25:
400Nm+ dat zal een 3/4 of 1” momentsleutel zijn. Tja dat heb je nooit nodig, je kan hem ook huren.
Is inderdaad 3/4". Huren heb ik overwogen, maar ik kan bedrijf vinden waar ik dat (als particulier) kan.
trabant schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:02:
[...]
Als je die maat los moet kopen, haal dan meteen een impactdop voor een slagmoersleutel in huis. Want daar zit zo'n 36 doorgaans vast genoeg voor.
Klopt, alleen is in dit geval een krachtdop geen optie, want die is te dik en past niet. Dus het wordt ouderwets een wringijzer op de top en lange pijp over het handvat. Zo zijn 2 van de 4 moeren al eerder los getrokken. En anders durf ik het ook nog wel aan met mijn slagmoersleutel, die is niet dopslopend sterk, maar wel sterk genoeg voor dit soort moeren. Voordeel van accu slagmoersleutels is dat die meer vertrouwen op veel, maar wat zwakkere klappen, in plaats van minder, maar hardere klappen van een pneumatische sleutel.
[...]
Twee mogelijkheden: je gaat ouderwets rekenen met massa's en armlengtes, of -met een bijdrage voor de koffiepot- rijd je naar een werkplaats waar ze zo'n sleutel wel hebben (oei, krukas!) en vraagt of er iemand na werktijd even met het speeltje langs kan komen.
Rijden is geen optie, zolang die bout niet vast zit ;) En even naar een garage rijden is ook geen optie, want die auto heeft op het moment geen APK.

Ik zag nu trouwens, met een korte zoektocht, dat er ook sleutels van €150 te vinden zijn. Zijn die nauwkeurig? Nee. Zou ik kritieke montage ermee doen? Absoluut niet.
Maar de wielasmoeren moeten vooral vast zitten, en worden daarna nog extra geborgd en ook voor de krukasbout geldt dat deze ook vooral vast genoeg mag zitten, maar ook weer niet veel te strak. Voor die eisen voldoet zo'n sleutel dan weer wel. En die HBM zou gekalibreerd moeten zijn.

En zo'n zware/lange sleutel is natuurlijk ook wel prettig met bouten/moeren die tussen de 100 en 200Nm vast zitten, zoals alle M10 bouten in het onderstel en de bouten van het subframe, die ik straks liggend op de rug moet gaan aantrekken. Breek ik alleen wel met m'n familie van Hazet momentsleutels

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52735708527_fd58c2a978_b.jpg
Maar een Hazet overstijgt wel ruimschoots het budget dat ik voor een 3/4" momentsleutel over heb...

* deepbass909 denkt dat hij zichzelf maar eens een cadeautje moet gaan geven.

Leuke ervaring trouwens met de 1/4", die ik speciaal voor de motorrevisie heb gekocht. Ik ging er van uit dat ik die niet zoveel zou gebruiken, maar aangezien M6 (10mm / 12 tot 17Nm) precies in het bereik van de 1/4" (2,5 - 25Nm) zit, blijk ik deze toch wel erg veel te gebruiken. Ik kan er ook de 3/8" voor pakken (10 - 60 Nm), maar bij de lage waarden is de fijngevoeligheid van de 1/4" toch wel een stuk fijner.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 29-04-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26

4x2

lộn xộn quá

Ik zou zelf iets maken met een 3/4 of 1" wringijzer en een unster (of ander digitaal meetgerei) aangezien ik dat soort aanhaalmomenten ook 1x in de 10 jaar nodig heb.
Of ik zou m'n eigen gewicht pakken, uitrekenen welke arm dr bij hoort en dr gewoon aan gaan hangen :+

Maar als je 150€ voor die HBM voor jezelf kan verantwoorden, dan gewoon doen :)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:42:
Ik zou zelf iets maken met een 3/4 of 1" wringijzer en een unster (of ander digitaal meetgerei) aangezien ik dat soort aanhaalmomenten ook 1x in de 10 jaar nodig heb.
Of ik zou m'n eigen gewicht pakken, uitrekenen welke arm dr bij hoort en dr gewoon aan gaan hangen :+

Maar als je 150€ voor die HBM voor jezelf kan verantwoorden, dan gewoon doen :)
Wat ik al zei, ik moet de subframebouten ook straks aantrekken, en die zitten in het bereik van 150Nm. Dat kan ik in theorie prima met een 1/2" die tot 200 gaat, maar liggend op m'n rug onder een auto die eigenlijk net niet hoog genoeg staat, is dat toch even een ander verhaal. Dan is het wel lekker dat een 3/4" 850mm lang is (en dus maar de helft van de kracht vraagt) in plaats van 450mm voor een 1/2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Bij de Trabant kun je daar alleen van onder een slag maken, en dan ook nog alleen met een momentsleutel met insteekgereedschap, omdat voor een ratelkop met dop de subframebouten en de triangelbouten elkaar in de weg zitten. Ergo: op goed geluk vastdraaien, ermee naar de oldtimercursus en daar op de brug met het juiste moment aandraaien.

Goedkope momentsleutels zijn hier al eens ter sprake gekomen, ik meen me te herinneren, dat er wel een consensus was dat de goedkope sleutels in hun lage deel van het bereik niet al te nauwkeurig waren. Dus waarom hannesen met een goedkope 85cm als je het nauwkeurig met een kortere Hazet kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:24:
[...]
Bij de Trabant kun je daar alleen van onder een slag maken, en dan ook nog alleen met een momentsleutel met insteekgereedschap, omdat voor een ratelkop met dop de subframebouten en de triangelbouten elkaar in de weg zitten. Ergo: op goed geluk vastdraaien, ermee naar de oldtimercursus en daar op de brug met het juiste moment aandraaien.

Goedkope momentsleutels zijn hier al eens ter sprake gekomen, ik meen me te herinneren, dat er wel een consensus was dat de goedkope sleutels in hun lage deel van het bereik niet al te nauwkeurig waren. Dus waarom hannesen met een goedkope 85cm als je het nauwkeurig met een kortere Hazet kunt doen?
Dat laatste is vrij simpel, de auto staat op as-steunen die niet hoger komen dan 42,5cm. Dat geeft mij, liggend op de rug niet heel veel ruimte en ik kan mezelf niet in de meest optimale positie manoeuvreren om kracht te zetten. Lostrekken van deze bouten was al een uitdaging door mijn houding, vastzetten wordt helemaal spannend.

Een simpel rekensommetje, de Hazet is ongeveer 50cm lang (iets korter). Dat betekent bij een aanhaalmoment van 150Nm dat ik moet +/- 30kg aan de sleutel moet trekken. In een normale positie is dit veel maar goed te doen. Met een beetje geluk kan je de zwaartekracht in je voordeel laten werken. Liggend op de rug moet dit puur uit spierkrachtkomen, waarbij ik ook nog moet zorgen dat ik blijf liggen. Iedere vorm van betere nauwkeurigheid van de sleutel gaat dan wel verloren in gebrek aan controle.
Een 3/4" sleutel is 850mm lang. Dat betekent dat er ongeveer 17 kg aan trekkracht uitgeoefend moet worden. Dat is een stuk beter behapbaar.

De HBM die ik link, zou voorzien zijn van een kalibratie-rapport. Wat dat waard is, weet ik niet, maar zal me in ieder geval wel een indruk kunnen geven van de nauwkeurigheid.

Overigens is het een algemeen advies om momentsleutels niet in de extreme van het bereik te gebruiken, al vraag ik me steeds vaker af in hoeverre dit een urban myth is of ook op harde cijfers is gebaseerd. Door de jaren heen heb ik namelijk heel wat testen voorbij zien komen van zowel dure A-merk sleutels als goedkope, en haalden ze eigenlijk altijd wel de opgegeven nauwkeurigheid binnen het aangegeven bereik.
Belangrijkste kanttekening was alleen altijd wel, maar ook dat werd niet met harde cijfers onderbouwd, dat een A-merk langer nauwkeurig zou blijven.

Belangrijkste punt dat ik weet, is dat een dure

[ Voor 33% gewijzigd door deepbass909 op 30-04-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29
trabant schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:24:
[...]
Is dat zo? Volgens mij bleek uit de reacties juist dat voor het sleutelen aan gebruikte auto het niet nodig was om high-end en dure momentsleutels te gebruiken.
Dirk33 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:18:
Alarm is dan ook een 'budget' merk van Stahlwille ;)

Momentsleutels lekker voor een goedkope gaan, waarvan het bereik wat je wil aanhalen niet in het begin van die sleutel zit. Goedkope momentsleutels die 20-120 doen, die zijn niet bijster accuraat bij 20. Vanaf 40 wel. Heb zelf een goedkope vast ingesteld staan op 110Nm voor wielmoeren. En voor cilinderkopbouten, hoofdlagerkappen etc heb ik een Gedore. Af en toe vergelijk ik ze met elkaar, en die goedkope die klikt nog steeds op hetzelfde punt als die Gedore.

Stahlwille is idd top qua duurzaamheid. Tohnichi is net zo goed in mijn beleving. Snap-on maakt ook erg goede sleutels, wel stervensduur.

Verder is de afwijking die op een goedkope sleutel vs een dure sleutel zit niet relevant bij het schroeven aan gebruikte delen.
Elk beetje roest, smeer, beschadiging etc in de draad heeft al meer impact op de klemkracht dan de tolerantie op die sleutel. Bovendien is er ook nog een tolerantie op het aanhaalmoment van de fabrikant.
Al met al betekent dat dat een Stahlwille met een tolerantie van <2% of een chinese sleutel met een tolerantie van <6% geen drol uitmaakt voor je verbinding.
wauskoek schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:16:
[...]

Ik heb een goedkope mannesmann 1/4 momentsleutel en een 3/8 momentsleutel van BGS en heb hier een keer een test mee gedaan.

Ooit een keer een ding elkaar gelast, zodat ik beide sleutels aan elkaar kan klikken om zo te vergelijken hoe ze zich gedragen tegenover elkaar. De sleutels ingesteld op de gebieden die elkaars bereik overlappen en was verrast dat beide sleutels vrijwel op het zelfde moment klikten.

Nu is zo'n BGS geen dure momentsleutel maar zou het graag willen vergelijken met Facom oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

My-life schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:23:
[...]

Is dat zo? Volgens mij bleek uit de reacties juist dat voor het sleutelen aan gebruikte auto het niet nodig was om high-end en dure momentsleutels te gebruiken.

[...]

[...]
Het ligt helemaal aan wat je wilt doen. Voor simpele klussen als wielen wisselen heb je geen dure, nauwkeurige sleutel nodig. Maar als je een motorrevisie gaat doen, is het toch wel aan te raden te investeren in nauwkeuriger gereedschap. Dat staat los van of het een gebruikte auto is of niet.

Je zou hooguit kunnen stellen dat als de auto van voor 1990 is, de noodzaak van een (goede) momentsleutel minder groot is, omdat productietoleranties veel minder kritisch waren en borging van bouten en moeren toen veel meer werd gedaan door deze te blokkeren (zie je nog steeds wel dat bijv. een kasteelmoer wordt toegepast met splitpen) of op gevoel vast te draaien (wiellagers bijv.). Maar vanaf de jaren 90 is het veel gebruikelijker dat een bout of moer door het aanhaalmoment vast genoeg zit, dat maakt productie eenvoudiger, maar montage ook kritischer.

Zie ook de reactie van @Dirk33, ja, bij beschadigde, roestige delen komt de nauwkeurigheid wellicht wat minder, maar ikzelf bijv. vervang roestige bouten en moeren, maak schroefdraad schoon, etc. (zou je trouwens eigenlijk altijd moeten doen) en daarmee is de montage gelijk aan alsof het nieuw was.

Gebruikscasus bepaalt wat zinvol is. Een monteur die dagelijks (betaald) het gereedschap gebruikt en garanties moet bieden op het werk, kan het beste investeren in echt goede kwaliteit, een enthousiaste thuissleutelaar (waar ik mezelf ook toe reken) doet verstandig aan middenklasse, en iemand die 2 keer per jaar wielen wil wisselen en verder eigenlijk maar weinig doet, kan rustig zo goedkoop mogelijk nemen.

Maar tussen goedkoop en echt goede kwaliteit zit rustig een factor 5 tot 10 qua prijs (voor 5 tientjes koop je een merkloze 200Nm 1/2" momentsleutel, maar een a-merk digitale met hoekmeting kost rustig tussen de € 500 en € 1000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:01:
Een simpel rekensommetje, de Hazet is ongeveer 50cm lang (iets korter). Dat betekent bij een aanhaalmoment van 150Nm dat ik moet +/- 30kg aan de sleutel moet trekken. In een normale positie is dit veel maar goed te doen. Met een beetje geluk kan je de zwaartekracht in je voordeel laten werken. Liggend op de rug moet dit puur uit spierkrachtkomen, waarbij ik ook nog moet zorgen dat ik blijf liggen. Iedere vorm van betere nauwkeurigheid van de sleutel gaat dan wel verloren in gebrek aan controle.
Een 3/4" sleutel is 850mm lang. Dat betekent dat er ongeveer 17 kg aan trekkracht uitgeoefend moet worden. Dat is een stuk beter behapbaar.
Ik heb vrij veel bouten in zittende positie aangetrokken met 150Nm met een normale 1/2" momentsleutel, het truukje is om het zo goed mogelijk aan te trekken tot ergens tussen de 100-130Nm en dat laatste stuk met een enigszins gecalculeerde korte krachtsinspanning te doen, momentum van je lichaamsgewicht enzo zorgt er dan voor dat je met relatief zwak afzetten toch blijft zitten.
Loslaten doe je direct bij het horen/voelen van de klik, al ga je dr dan 5-10Nm overheen is ook geen probleem bij dit soort verbindingen, voor een lagerkap ofzo werkt dit wat minder goed :p

Ik zou dr gewoon een beetje op oefenen en aangezien je garage niet enorm breed is zou je het ook kunnen overwegen om wat ruimte op te vullen van je muur tot je voeten zodat je wel goed af kan zetten, die 30kg kracht stelt echt niet zoveel voor (formaattechnisch ben je ook niet de kleinste, dat helpt ;))
Assteunen zou ik dan weer niet op afzetten, al zal het gevoelstechnisch voor 99% zeker wel goed gaan, maja, die ene procent.

Maar wederom, als je gewoon een excuus zoekt om die HBM sleutel te kopen, gewoon doen :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb vrij veel bouten in zittende positie aangetrokken met 150Nm met een normale 1/2" momentsleutel, het truukje is om het zo goed mogelijk aan te trekken tot ergens tussen de 100-130Nm en dat laatste stuk met een enigszins gecalculeerde korte krachtsinspanning te doen, momentum van je lichaamsgewicht enzo zorgt er dan voor dat je met relatief zwak afzetten toch blijft zitten.

Loslaten doe je direct bij het horen/voelen van de klik, al ga je dr dan 5-10Nm overheen is ook geen probleem bij dit soort verbindingen, voor een lagerkap ofzo werkt dit wat minder goed :p

Ik zou dr gewoon een beetje op oefenen en aangezien je garage niet enorm breed is zou je het ook kunnen overwegen om wat ruimte op te vullen van je muur tot je voeten zodat je wel goed af kan zetten, die 30kg kracht stelt echt niet zoveel voor (formaattechnisch ben je ook niet de kleinste, dat helpt ;))
Assteunen zou ik dan weer niet op afzetten, al zal het gevoelstechnisch voor 99% zeker wel goed gaan, maja, die ene procent.

Maar wederom, als je gewoon een excuus zoekt om die HBM sleutel te kopen, gewoon doen :P
Als ik zou kunnen zitten, zou het ook geen probleem zijn, maar zeker de voorste van het achterste subframe zijn alleen aan te trekken als ik op m'n rug onder de auto lig. Want precies wat je zegt, ik ben niet de kleinste. De kracht ansich is ook niet het probleem, ik trek rustig 50 tot 70 kg met 1 arm als ik me in de goede positie kan zetten (ik heb jarenlang aan klimsport gedaan, daarmee bouw je kracht op in je armen). Maar als je dat doet op een gladde garagevloer (epoxy), schuif je vrolijk weg. Afzetten wordt ook tegen de auto (voet tegen de reservewielbak bijv), en zeker niet tegen de assteunen of muur, want alleen dan blijft de zijwaartse kracht op de assteunen beperkt.

Maar die sleutel gaat er wel komen, maar eerst moet de auto terug bij huis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:12:

Nou heb ik toevallig twee (tweedehands) Manoskopen en als ik die in het overlappende gedeelte "tegen elkaar laat vechten" klikt de een net iets later dan de ander. ...
Dat heb ik indertijd met een twaalfkantig maatje 11 of iets Engels gepoogd, maar dat wilde eigenlijk niet zo lekker passen. Ik heb toen de dop zelfs met enige kracht van het aandrijfvierkant moeten wrikken.

Onlangs heb ik mezelf getrakteerd op een derde okkazie voor het onderste bereik van 2-20Nm. De aankoop van een exemplaar met een ½" ratelkop die in de 9x12 insteekopening ervan past ging helaas de mist in, die was perfect geweest voor de bevestiging van de voordemper aan het uitlaatspruitstuk, waar een M10 bout met een maatje 17 met een luttele 14,7 Nm moet worden aangedraaid. Maar een ⅜ kop voor de 9x12 heb ik al, dus eigenlijk scheelt dat ballast. En als je de inlay uit de koffer haalt, passen ze er alle drie in. Met alle koppen die ik heb. *O*

Het was een mooie aanleiding om de momentsleutels weer met elkaar te vergelijken. En scharrelend tussen het gereedschap kreeg ik de inval waarvan ik me afvraag waarom ik die niet veel eerder had gekregen.
Ik heb ooit bij een inbus 10 de bocht eruit gezaagd, zodat ik met een gewone dop 10 op een verlenging de inbus 10 van de startmotor los en vast kon draaien.
Die maat 10 zit ook bij alle ratelsets: ¼", ⅜" en de ½" begint ermee. Met een dop 10 op alle momentsleutels en dat inbus 10-staafje ertussen kon ik ze in alle elkaar overlappende momenten met elkaar vergelijken en tot mijn vreugde klikte alles telkens tegelijkertijd. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@trabant Dat is wel een goede met inbus 10. Volgens mij heb ik die ook nog wel overtollig. En anders heb ik hem wel in de meeste kopmaten (in ieder geval 3/8" en 1/2").

Over momentsleutels en mythes omtrent gebruik gesproken, Torque Test Channel heeft onlangs een bijzonder interessante video erover gepubliceerd:

Waaronder dus de vraag of het uitmaakt of je een momentsleutel (clicky-style) terugstelt of niet.
spoiler:
Ja, het maakt dus heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Bij klassieke momentsleutels met een spiraalveer is dat zeker zo. Die moet je niet langdurig onder spanning laten staan. Momentsleutels met een buigstaafsysteem kun je zelfs op een vast moment fixeren, wat ze ideaal maakt voor bijv. serieproductiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:09:
Bij klassieke momentsleutels met een spiraalveer is dat zeker zo. Die moet je niet langdurig onder spanning laten staan. Momentsleutels met een buigstaafsysteem kun je zelfs op een vast moment fixeren, wat ze ideaal maakt voor bijv. serieproductiewerk.
Precies wat ze in de video ook aanstippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Even dit topic weer een kickje geven. Er wordt altijd gesteld dat je nooit genoeg gereedschap kunt hebben, maar geldt dat ook voor monteurshandschoenen? :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zvt3r3D70TZpruydCrv1KFK5bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sv9qjiwjGsz2sZxuw516rkWO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn collectie die ik over de jaren heb verzameld. Helaas is bij de meeste setjes de rechter wijsvinger inmiddels doorgesleten, maar zijn ze nog wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Klus jij zo voorzichtig? Ik moet nog even e.e.a. verslijten* en dan strak de hand er aan houden dat ik Maxiflex Endurance koop en niet wat er toevallig bij de Agron ligt, want die zijn het voor mijn tengels net niet.

*Of simpelweg als ze te hard geworden zijn in de was net zo hard terug zijn en ze alsnog weg doen.

Voor het fijne werk heb ik dunne nitril Grippaz 246. Die zijn weliswaar prijzig, maar verrassend vaak opnieuw te gebruiken, i.t.t. tot die dunne blauwe uiensnijhandschoentjes uit de supermarkt, die in de keuken liggen.

En nu we toch in de keuken zijn: voor de vaat gebruik ik chemiehandschoenen met een hele rij keurmerken. Om twee redenen: ten eerste passen mijn handen er in en ten tweede gaan ze een stuk langer mee dan dat poezelige spul uit diezelfde supermarkt. Die oranje keukenhandschoenen van de Jumbo bijv. worden op gegeven moment gevaarlijk glad als ze nat zijn en dat gebrek aan grip gaat je glas kosten.

De Aldi-handschoenen die tegen snijden beschermen zijn wel aan vervanging toe. Met die dingen aan raspt de parmezaan toch een stuk relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:24:
Klus jij zo voorzichtig? Ik moet nog even e.e.a. verslijten* en dan strak de hand er aan houden dat ik Maxiflex Endurance koop en niet wat er toevallig bij de Agron ligt, want die zijn het voor mijn tengels net niet.
Hoezo voorzichtig? Mechanix handschoenen gaan vrij lang mee, en zeker de fastfit werken fijn. Ik gebruik ze vooral bij het werk aan het onderstel en de remmen.
*Of simpelweg als ze te hard geworden zijn in de was net zo hard terug zijn en ze alsnog weg doen.

Voor het fijne werk heb ik dunne nitril Grippaz 246. Die zijn weliswaar prijzig, maar verrassend vaak opnieuw te gebruiken, i.t.t. tot die dunne blauwe uiensnijhandschoentjes uit de supermarkt, die in de keuken liggen.
Om m'n handen schoon te houden, heb ik oranje grippaz liggen. Die zijn erg sterk en hebben veel grip, maar dat gaat wel ten koste van vingergevoel.

Ik heb ook nog groene Ansell nitril handschoenen liggen, die meer vingergevoel geven, maar ook wat zwakker zijn. Maar wel sterker dan die keukenhandschoenen.

Ik gebruik ze doorgaans ook meerdere keren, wat hiermee prima kan.
En nu we toch in de keuken zijn: voor de vaat gebruik ik chemiehandschoenen met een hele rij keurmerken. Om twee redenen: ten eerste passen mijn handen er in en ten tweede gaan ze een stuk langer mee dan dat poezelige spul uit diezelfde supermarkt. Die oranje keukenhandschoenen van de Jumbo bijv. worden op gegeven moment gevaarlijk glad als ze nat zijn en dat gebrek aan grip gaat je glas kosten.

De Aldi-handschoenen die tegen snijden beschermen zijn wel aan vervanging toe. Met die dingen aan raspt de parmezaan toch een stuk relaxter.
Vroeger, in het lab, hadden we handschoenen die bestand waren tegen de meest aggressive schoonmaakmiddelen (ik droeg ze bij het wassen van labglaswerk) die wel heel fijn waren. Maar ik heb ze nooit zelf gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Voor zowel de vaat als alle chemie (waaronder met spuitbussen lakken) heb ik groene van Artelli. Op gegeven moment gaat de rechter stuk* en als dat nog eens gebeurt wordt er een linker binnenstebuiten gekeerd en kan ik weer even vooruit.
De onzichtbare handschoen heet Travabon, en dan zijn er voor de après sleutel nog een tubetje Stokolan en zo'n groen plat doosje Working Hands van O'Keeffe's.
De scheerzeep... Ho, da's wel genoeg.

*De intacte losse vingers worden als vetspuitcondoom hergebruikt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49
Ik ben op zoek naar een MIG/MAG lasapparaat. Ik heb in totaal denk ik 15min laservaring, maar heb na wat Youtube onderzoek denk ik de volgende wensen:
- 200A lijkt me prima
- Double pulse lijkt me ook handig ivm Alu/RVS lassen
- Kleine 5KG rollen
- Synergisch / automagische mode mag, maar niet perse nodig

Ik heb het idee dat de verschillende landen allemaal hun eigen merken hebben, maar ben na wat onderzoek op de volgende opties gekomen:
- Rowac 200P
- Stahlwerk 200
- Ipotools 210DP

Ik neig naar de Rowac, omdat ik die hier in de buurt kan oppikken. Het lijkt wel gewoon een Chinees omgestickerd ding te zijn, maar dat heb je in deze prijscategorie al gauw natuurlijk. De Ipotools lijkt een beetje te goedkoop om degelijk te kunnen zijn...
Zijn er verder nog merken/opties die ik over het hoofd zie? Ik sta ook open voor tweedehands, maar de wens voor double pulse maakt de spoeling daar wat dun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
DRAFTER86 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:02:
Ik ben op zoek naar een MIG/MAG lasapparaat. Ik heb in totaal denk ik 15min laservaring,
...
Is dat niet wat optimistisch? Uit nieuwsgierigheid heb ik in Genk (B ) een introductiecursus doorlopen, en ik weet nu dat het met metaal is en niet met hout. :*) En dat een goede machine het halve werk is. In de lascabines stonden ESAB-torens, die wel eens wat hadden. In één hokje stond een Lorch, die heb ik ook eens een les kunnen gebruiken en dat was een wereld van verschil.
Het dunste metaal op de cursus was 3 mm, dus voor mijn auto had ik daar niet zoveel aan. Één avond werd besteed aan aluminium, en daar werd me vooral duidelijk dat dat binnen het TIG-lassen toch echt een klasse apart is.
Pluspunt van die Belgische cursus: zeer betaalbaar en een erg bevlogen docent, die er (minpunt) wel helemaal alleen voor stond met 18 leerlingen. Als hij iets demonstreerde, konden alleen de drie voorsten rond de lastafel het goed zien. Dan zat je een hele avond te kloemele en tegen het eind van de les kwam de leraar even kijken in je hokje en het voor te doen, en dan was er eigenlijk geen tijd meer om het zelf ook even goed te doen.
...
Zijn er verder nog merken/opties die ik over het hoofd zie? Ik sta ook open voor tweedehands, maar de wens voor double pulse maakt de spoeling daar wat dun...
Een tweedehands Lorch, Fronius (of Castolin).
Kijk voor een gunstige instapper eens bij de Lidl, daar heb ik ook een true colour-helm met een groot venster voor maar €40,- gezien. Altijd prettig om iemand mee te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben op zoek naar een MIG/MAG lasapparaat. Ik heb in totaal denk ik 15min laservaring, maar heb na wat Youtube onderzoek denk ik de volgende wensen:
- 200A lijkt me prima
- Kleine 5KG rollen

Ik heb het idee dat de verschillende landen allemaal hun eigen merken hebben, maar ben na wat onderzoek op de volgende opties gekomen:
- Rowac 200P
- Stahlwerk 200
- Ipotools 210DP

Ik neig naar de Rowac, omdat ik die hier in de buurt kan oppikken. Het lijkt wel gewoon een Chinees omgestickerd ding te zijn, maar dat heb je in deze prijscategorie al gauw natuurlijk. De Ipotools lijkt een beetje te goedkoop om degelijk te kunnen zijn...
Waarom ben je op zoek naar zo een uitgebreid lasapparaat? Ga je daadwerkelijk afwisselend staal, alu en RVS lassen?

Weet wel dat je voor alu je machine moet ombouwen als je staal gelast hebt, niet alleen ander draad maar ook een andere toorts en idealiter ander gas. Ook voor RVS moet je bijvoorbeeld ander gas hebben. (kan hetzelfde gas als bij alu gebruikt worden)

Klinkt dus ideaal een machine die alles kan maar het beste is nog steeds meerdere machines te hebben.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het gas is inderdaad ook zoiets. Haal je flessen daar waar je ook een lege fles kunt inleveren zonder gelijk een nieuwe volle te moeten kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet precies wat voor aluminium/constructies je wilt gaan lassen, maar bij aluminium zou ik toch eerst ook gaan denken om er een (AC) TIG machine ernaast te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

- 200A lijkt me prima
- Kleine 5KG rollen
Als je een totale beginner bent snap ik niet zo goed hoe je bij die lijst met eisen gekomen bent.

Ten eerste snap ik nooit zo goed waarom DC MIG machines geschikt worden gezien voor het lassen van aluminium. Ja misschien met helium afschermgas en een perfect proces, maar dat heb je dus niet bij de meeste klussen. Dan kun je veel beter TIG AC lassen. Daarom zou ik voor aluminium eerder een AC TIG apparaat aanraden.

Ten tweede RVS: ja dat kan prima met een DC MIG. Echter ben je dan continu rollen aan het wisselen en dat is in de praktijk ook niet zo handig. Ik heb gewoon een rolletje staal in mijn DC MIG zitten. Als ik netjes RVS wil lassen, dan gebruik ik ook liever een TIG. En als ik het gewoon aan elkaar wil knetteren dan gebruik ik gewoon staal. Ja dat is niet sterk en gaat roesten, maar voor veel beunklussen goed genoeg.

Persoonlijk zou ik voor staal met een DC MIG Inverter met afschermgas beginnen, 160A is genoeg. Rolletje staal erin en gaan. Die machines vind je al vanaf 250 euro bij b.v.b. HBM machines.
Wil je eventueel RVS of Aluminium gaan lassen, dan investeren in een tweede (AC) TIG ernaast.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49
Dank voor de tips @DaWaN , @mr_petit , @thijsco19 en @trabant !
Ik zie dat ik mijn keuze maar eens moet heroverwegen.
Ik heb wel gekeken naar tweedehands simpele MIG inverters van fatsoenlijke merken, maar heb het idee dat die markt ook weer niet heel groot is? Ik heb geen plek voor een enorme toren, en veel van het spul ziet er uit alsof het compleet afgeragd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

De vraag naar tweedehands gereedschap is veel groter dan de markt. Ik heb vorig jaar een keer een 20 tons raamwerkpers gekocht tweedehands, maar daar werd zo fanatiek op geboden dat het maar 100 euro scheelde t.o.v. een nieuwe. Ik verwacht dat dit met lasapparaten niet anders is.

Ik verwacht dat het aanbod daarom ook alleen het ongewilde spul is. Ouderwetse lasapparaten zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen, inverter apparaten zijn niet alleen lichter, kleiner, efficienter, goedkoper, maar hebben ook nog eens betere controle over de stromen/spanningen. Ze lassen dus ook nog eens beter.

Ik heb zelf destijds mijn lasapparaat bij Rustbuster gekocht, ik zie dat zij ook een MIG instapper met 5 jaar garantie aanbieden voor 550 euro. Of in een compleet pakket met gas voor 840 euro . Voordeel van rustbuster is dat zij de lasapparaten allemaal opgesteld hebben staan en je ze kunt proberen voor aanschaf. Je kunt voor minder ook een MIG instapper vinden (bij HBM b.v.b.), maar dat is qua kwaliteit en garantie dan iets meer een gok.

Goede Europese kwaliteit begint denk vanaf ~1000 euro. Ik zit zelf dan te denken aan zoiets als een Kemppi MinarcMig 190 Auto of vergelijkbaar. Als je zo'n apparaat professioneel gebruikt is zo'n machine de meerprijs waard, maar persoonlijk voor de hobby zou ik het de meerprijs niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
DaWaN schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:
...
Als je zo'n apparaat professioneel gebruikt is zo'n machine de meerprijs waard, maar persoonlijk voor de hobby zou ik het de meerprijs niet waard vinden.
Mijn idee. Een mooie las is een kwestie van goede spullen en er mee om kunnen gaan. Dus oefenen en in oefening blijven. En ook dat kost geld.
Genoemde lascursus heeft me aardig inzicht gegeven in wat er allemaal bij komt kijken, maar met een goede carrosserielasser in de buurt (zie oldtimertopic) zou het onzinnig zijn om zo'n machine+fles in huis te halen. Ik weet nu wel hoe ik het werkstuk voor zijn komst mooi kan voorbereiden zodat zijn werkplezier en daarmee de kwaliteit van het werk hoger wordt, en de prijs lager. Win-win. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

trabant schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:04:
[...]
maar met een goede carrosserielasser in de buurt (zie oldtimertopic) zou het onzinnig zijn om zo'n machine+fles in huis te halen.
Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar mijn ervaring is precies tegenovergesteld.
Mijn buurman is ook professioneel lasser en toen ik hem vroeg een klusje voor mij te doen weigerde hij onder het motto: dat kun je prima zelf! Met wat tips en hulp bleek dat achteraf ook te kloppen :)

Sowieso gebruik het lasapparaat toch minimaal 1x per maand of meer voor diverse reparaties. Pas nog voor 200 euro aan materiaal een nieuwe voorpijp met katalysator gebouwd waar Volkswagen ruim 1000e voor vroeg, dus dat apparaat heeft zichzelf al lang en breed terugverdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:43:
Als ik zo'n mooie Wera zou verbuigen of doorzagen, zou ik dat net op het dikste deel van de greep moeten doen. Het leek mij niet verstandig om daar mee te beginnen.

Een redelijk overtollig sleuteltje bleek niet de wereld te kosten, en omdat de dremel, de brander en wat tangen binnen handbereik liggen, heb ik dan toch maar besloten om een intact stuk gereedschap te vervormen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Of het een geniaal gereedschap is of dat die 8cm tot de bocht nog steeds te lang zijn, zal ik weten bij de volgende carburateurklus.
Met een carburateur ervoor zit de gebogen helft in de weg
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/113664-dscf3191-gebogen-sleutel-jpg/
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/113667-dscf3195-gebogen-sleutel-jpg/
... dus dan moet je conclusies trekken:
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/114684-dscf3391-carburateursleutel-13-jpg/

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 26-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een echte krik; De Compac 2T-C en de 1.4T-HC-77 zijn momenteel in de aanbieding bij Toolspecial. Zie hun site voor een deelnemende winkel bij je in de buurt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Sinds kort huur ik een garagebox van 5,7 x 3,6 x 2,8 meter (diep, breed, hoog). Hier stal ik mijn busje en ben ik van plan te klussen. De ruimte is voorzien van elektra en water. Met de bus erin blijft er net genoeg ruimte over om eromheen te lopen, maar als ik echt meer werkruimte nodig heb, parkeer ik hem tegen de rechter muur. Ik denk er aan zo veel mogelijk hoog aan de muren te hangen en datgeen op de grond staat op wielen te zetten. Mocht iemand anders tips hebben voor bijvoorbeeld het opbergen van gereedschap, let me know :)

Qua verlichting heb ik een led armatuur geplaatst maar dat is echt te weinig, iemand tips om zo'n box goed (en goedkoop gezien ik het huur) uit te lichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e008xZ2cZRnxQXgd956SMWdc8XA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lRbHHRtwtZoWT6ospNpML9TM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@rockerpoet Dan denk ik aan een smalle hoge magazijnkar van een handelaar in (tweedehands) magazijnstellingen of bij een veiling. Of vliegtuigtrolleys in partijen van pakweg 50 stuks... Maar als je er op zoekt vind je ook handelaren waar je ze per stuk en in alle rust kunt kopen. Al kan die prijzen vragen die bij hip industrieel diesain horen

Verlichting: oude TL-bakken van de kringloop/MP. En die dan niet in het midden van het plafond ophangen -want dan staat de bus in het licht, maar boven waar je loopt. Ik heb beugels gemaakt waarmee de lichtbakken aan de dakbalken hangen. Ze hingen eerst boven aan de muur en toen groeiden er allerlei spullen voor en zat ik weer in het donker. Eén lichtbak hangt nu boven de rolpoort, die er bij het openen helemaal voorbij rolt. Misschien heb jij die mazzel ook.
En denk eraan: als je de bus aan de vrije kant omhoog krikt, kantelt de andere kant naar de muur. Een beschermende strip of zelfs een wollen didasdeken aan die kant is dan zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@rockerpoet Voor verlichting heb ik een paar van deze opgehangen in een garagebox.
https://www.123led.nl/123...men-18W-i11088-t4331.html
Geeft genoeg licht!

Voor het gereedschap, heb je een idee wat je allemaal nodig hebt? Uiteraard niet zomaar wat gaan aanschaffen als het geeneens nodig is, dat is natuurlijk zonde van je ruimte. (en geld...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@rockerpoet Bij het opruimen na de proefrit was ik weer eens mijn fantastische werklamp kwijt. 's Avonds bij het afsluiten van de hoeve zag ik hem nog in de wielkast branden. De magneet is sterk genoeg om ook door een lapje stof tegen het krassen aan het carrosserieblik te blijven plakken. Bij een Trabant minder relevant, maar bij een blikken auto kan dat van pas komen.

Als je een lamp wilt hebben om op te schelden, ben je met deze goed bediend. Heeft een magneet van niks en hij kan niet tegen vallen. Althans: niet tegen het neerkomen aan het einde van de val.

[ Voor 23% gewijzigd door trabant op 25-11-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
thijsco19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:36:
@rockerpoet Voor verlichting heb ik een paar van deze opgehangen in een garagebox.
https://www.123led.nl/123...men-18W-i11088-t4331.html
Geeft genoeg licht!
Dat ziet er goed uit. Ik heb een zo'n led armatuur hangen https://www.into-led.com/...0898.html?q=tl%20armatuur maar zo'n batten lijkt mij praktischer; dunner en kan ook boven de roldeur gemonteerd worden.
Voor het gereedschap, heb je een idee wat je allemaal nodig hebt? Uiteraard niet zomaar wat gaan aanschaffen als het geeneens nodig is, dat is natuurlijk zonde van je ruimte. (en geld...)
Goede vraag, nog niet echt. Voor zo'n VW bus heb je an sich weinig nodig, standaard werk als een klein doppendoosje, ring/steeksleutels, schroefendraaiers en wat grof spul voor e.e.a. wat vastgeroest zit. Misschien in de toekomst een lasapparaat.

[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 25-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Houdt ook ruimte vrij voor verbruiksmaterialen. Schuurpapier. Een goede kruipolie (Caramba, Imal, Transyl. De gewone WD40 is om fietskettingen te poetsen); Remmenreiniger koop ik altijd per doos van 12 bussen. Wasbenzine, terpentine, evt thinner. Tectyl en/of amber. Antiroest zoals Noverox, Fertan en dit spul is ook zo gek nog niet. Een voorraad lappen en een vuilnisbak. Handschoentjes.
Als je een keer iets groots koopt: de platgemaakte doos is een prima isolerende bodembeschermer, en een knielmatje kan een goede vriend worden.

Al moet dat brandbare spul wel makkelijk uit de weg kunnen als je gaat lassen.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 25-11-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@rockerpoet Op zich heb je nog wel redelijk wat ruimte, mijn garage is ongeveer 3 meter breed en er een staat een ongeveer even brede cabrio in. Met 3m60 heb je ongeveer 80cm aan beide kanten, wat voor bijna alles wel genoeg ruimte is. Maar je moet wel de muren vrij houden.

Qua verlichting, hang vooral genoeg op. Er wordt voor een werkplaats waar fijn werk gedaan wordt 750 tot 1000 lux aangeraden. Er zijn rekenmodellen om uit te rekenen hoeveel lumen je nodig hebt, maar in jouw geval zou ik links en rechts op 40cm uit de muur een lijn van led armaturen hangen. In het midden heeft weinig zin, daar staat je bus namelijk en je bent dan vooral het dak aan het verlichten.

En als je een werkbank oid gaat neerzetten, hang daar een eigen lamp direct boven op.

En geloof me, als je denkt dat je genoeg hebt, zal je nog vaak genoeg wensen dat je meer licht had ;)

Ik heb zelf 6 60x60 ledpanelen (40W per stuk) hangen, en een 30x120 boven m'n werkbank.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4908/33065604258_f491795839_b.jpg
Dit lijkt veel licht, maar ik heb vaak genoeg dat ik graag nog meer wil hebben. Eigenlijk zouden er nog wel 4 bij mogen, die eventueel los bij te schakelen zijn. Wat voor mij nu niet helpt, is dat de garage veel voller staat dan op de foto en er ter hoogte van de ladder tegenwoordig een dakkoffer aan het dak hangt. Daardoor verlies ik veel licht.

En zorg voor goede, sterke losse werklampen die je makkelijk mee kan nemen onder de bus of in de wielkast (of andere donkere plek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Qua verlichting, zo'n TL bak van 120 of 150 cm aan de linkerkant (of twee aan beide kanten), misschien nog eentje dwars over aan de kant van de motorkap, zeker als je daar ook nog iets van een werkbank wilt gaan maken. Heb zelf twee 120cm TL bakken met LED lampen hangen in de garage, en nog een los lampje boven de werkbank, wat genoeg is voor mijn klus en sleutel werk. Wel twee LED lampen per bak, ik meen van zo'n 2000 lumen per stuk. Zou ook kijken naar kleur temperatuur, ik heb 6000 K, en zou zo'n 5000 - 6000 K aanraden, ik merk zelf in ieder geval dat ik makkelijker detail kan zien met een wittere kleur, 4000 K of minder vind ik al gauw wat gelig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:25:
Qua verlichting, zo'n TL bak van 120 of 150 cm aan de linkerkant (of twee aan beide kanten), misschien nog eentje dwars over aan de kant van de motorkap, zeker als je daar ook nog iets van een werkbank wilt gaan maken. Heb zelf twee 120cm TL bakken met LED lampen hangen in de garage, en nog een los lampje boven de werkbank, wat genoeg is voor mijn klus en sleutel werk. Wel twee LED lampen per bak, ik meen van zo'n 2000 lumen per stuk. Zou ook kijken naar kleur temperatuur, ik heb 6000 K, en zou zo'n 5000 - 6000 K aanraden, ik merk zelf in ieder geval dat ik makkelijker detail kan zien met een wittere kleur, 4000 K of minder vind ik al gauw wat gelig worden.
Ik heb 4000K lampen, dat is 's avonds wel prettiger, de blauwe tint van 5000 of kouder activeert te veel, waardoor het je slaapritme negatief kan gaan beïnvloeden als je 's avonds in de garage werkt. Zoals het op de foto is, is het ook in werkelijkheid.

Grootste nadeel bij mij is dat 2 van de 6 panelen afgeschermd worden als de deur open is. Dat beïnvloed de hoeveelheid licht zoveel negatief dat ik niet goed met de deur open kan werken 's avonds, wat in de zomer wel jammer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:52:
Grootste nadeel bij mij is dat 2 van de 6 panelen afgeschermd worden als de deur open is. Dat beïnvloed de hoeveelheid licht zoveel negatief dat ik niet goed met de deur open kan werken 's avonds, wat in de zomer wel jammer is.
Je hebt net zo'n rolpoort als ik heb. Doe 'm eens helemaal open en kijk dan wat de mogelijkheden zijn tussen muur en onderkant van de rolpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

rockerpoet schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:10:
[...]

Goede vraag, nog niet echt. Voor zo'n VW bus heb je an sich weinig nodig, standaard werk als een klein doppendoosje, ring/steeksleutels, schroefendraaiers en wat grof spul voor e.e.a. wat vastgeroest zit. Misschien in de toekomst een lasapparaat.
Weet niet hoe lang de auto is, hoeveel ruimte blijft er over tussen de auto en achterkant van de garage?

Als dat genoeg is dan zou ik daar een werkbank en stelling neerzetten. Houd je ruimte over aan de zijkanten. Auto kan altijd nog een stukje naar buiten gereden worden als je aan de voorkant of achterkant meer ruimte nodig heb.

Neem een gereedschapskar voor alle gereedschap (die bijvoorbeeld onder de werkbank past), en dan heb je het meeste wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Of een opklapbare* werkbank. Daar is een week of wat geleden in het gereedschapsdraadje naar wat leuke filmpjes gelinkt.

Bedenk wel: als het echt koud is, en er móet toch iets aan de auto gebeuren, dan wil je de poort dicht hebben.
Met 10 Ampère kan er dan nog net een klein elektrokacheltje tegen je onderrug of je vingers blazen. Dus hou de verlichting qua verbruik zo zuinig mogelijk.

*Dat dwingt ook tot opruimen en ik denk nu even blozend aan mijn eigen (zwijne)stal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:03:
Weet niet hoe lang de auto is, hoeveel ruimte blijft er over tussen de auto en achterkant van de garage?

Als dat genoeg is dan zou ik daar een werkbank en stelling neerzetten. Houd je ruimte over aan de zijkanten. Auto kan altijd nog een stukje naar buiten gereden worden als je aan de voorkant of achterkant meer ruimte nodig heb.

Neem een gereedschapskar voor alle gereedschap (die bijvoorbeeld onder de werkbank past), en dan heb je het meeste wel denk ik.
Lengte is zo te zien ongeveer 4.5m, dus niet zoveel ruimte over voor een werkbank. Dacht ook dat de T3 de motor voorin had, maar heeft zo te zien de motor toch achterin liggen, net als de T1 en T2. Dus los lampje is zeker erg handig, want denk niet dat je daar anders goed licht bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:01:
[...]

Je hebt net zo'n rolpoort als ik heb. Doe 'm eens helemaal open en kijk dan wat de mogelijkheden zijn tussen muur en onderkant van de rolpoort.
Dan komen ze te laag te hangen. Ik heb er wel naar gekeken om een frame te maken onder de rails, maar dat botsen met de motorkap, vooral als de auto ook nog eens op assteunen staat.

Het is vooral nu lastig, omdat de auto niet mobiel is (er zit geen motor in, om maar iets te noemen ;) ) en als ik in de de kofferbak wil werken (ik moet nog een trekhaak afmonteren bijv) kan dat alleen met de deur open. En juist dan mis ik het licht. Maar dat is ook wel een beetje een FWP. Over het algemeen mag ik niet klagen over het licht, want het is een cabrio, dus werk ik met het dak open en is het "interieur" - waar ik het meeste werk moet doen - dus beter verlicht dan bij menig andere auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:35:
[...]
..en als ik in de de kofferbak wil werken (ik moet nog een trekhaak afmonteren bijv) kan dat alleen met de deur open. En juist dan mis ik het licht. Maar dat is ook wel een beetje een FWP.
Ik mis mijn oude T3 Wasserboxer enorm als ik dit zie. Man, wat zijn die dingen leuk en wat heb ik lol gehad ermee.

OnTopic;
Ik gebruik ook zeer veel mijn Hoofdlampje. Je handen vrij en altijd daar waar je kijkt licht.. Oplaadbaar, weegt niks..makkelijk mee te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 19:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:28:
Houdt ook ruimte vrij voor verbruiksmaterialen. Schuurpapier. Een goede kruipolie (Caramba, Imal, Transyl. De gewone WD40 is om fietskettingen te poetsen); Remmenreiniger koop ik altijd per doos van 12 bussen. Wasbenzine, terpentine, evt thinner. Tectyl en/of amber. Antiroest zoals Noverox, Fertan en dit spul is ook zo gek nog niet. Een voorraad lappen en een vuilnisbak. Handschoentjes.
Ja, meeste spullen heb ik al wel, in de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld. Dat moet ook nog een plekje krijgen. Denk er aan om bijvoorbeeld twee ondiepe (30cm) keuken bovenkastjes bovenaan de linker muur te plaatsen om dat een plek te geven, kan ik er nog makkelijk onderdoor lopen. Dan wel een trap nodig om iets te pakken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:35:
[...]

Dan komen ze te laag te hangen. Ik heb er wel naar gekeken om een frame te maken onder de rails, maar dat botsen met de motorkap, vooral als de auto ook nog eens op assteunen staat.
...
De lamp moet boven de rails.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gmgPx3g.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gq8grXN.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
thijsco19 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:03:
[...]

Bus is 4,6m lang. Links achterin staat momenteel een 50cm diepe stellingkast, daar zou ik evt een 50cm diepe werkbank naast kunnen zetten maar dan blijft er wel echt weinig ruimte over verwacht ik.

Gereedschapskar is wel een goede. Zal eens kijken of er op MP iets te scoren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:40:
[...]

Ja, meeste spullen heb ik al wel, in de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld. Dat moet ook nog een plekje krijgen. Denk er aan om bijvoorbeeld twee ondiepe (30cm) keuken bovenkastjes bovenaan de linker muur te plaatsen om dat een plek te geven, kan ik er nog makkelijk onderdoor lopen. Dan wel een trap nodig om iets te pakken,
Ik heb een hoge lade voor spuitbussen. In een (boven)kastje ben je toch vaak aan hanessen dat spul achter elkaar staat e.d.

En WD40 is inderdaad geen kruipolie (is wel van het merk WD40 te krijgen), maar in mijn ogen wel essentieel in een werkplaats. Ik pak zelf WD40 voor licht smeerwerk, schoonmaken (niets haal smeer zo goed weg als WD40) of als (tijdelijk) beschermingsmiddel bij blank metaal. Tijdens het opbouwen van m'n motor heb ik bijv. alle delen eerst met WD-40 ingespoten voor het terug de motor in ging (behalve natuurlijk bouten en moeren als die droog gemonteerd moesten worden, die kregen na montage een douche).
Die kier heb ik niet, bij een open deur, stopt de onderkant exact bij de bovenkant van de opening. Dat kan je hier bijv. zien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48738032428_cf89dfcba2_k.jpg
Dus als ik op die plek iets met het licht wil doen, zal dat onder de deur moeten, en daar heb ik te weinig hoogte.
rockerpoet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:51:
[...]

Bus is 4,6m lang. Links achterin staat momenteel een 50cm diepe stellingkast, daar zou ik evt een 50cm diepe werkbank naast kunnen zetten maar dan blijft er wel echt weinig ruimte over verwacht ik.

Gereedschapskar is wel een goede. Zal eens kijken of er op MP iets te scoren valt.
Een werkbank van 50cm is wel klein. Ik heb een oud keukenblok staan, die 60cm diep is, en dat is eigenlijk al te weinig. Standaard werkbanken zijn ook 60cm.

Gezien de afmetingen zou ik zelf een stelling van 40cm tegen de kop zetten (hou je nog 5m30 diepte over, niet royaal maar voldoende) en in de hoek een mobiele werkbank/kar. Dan kan je schuin voor de bus aan de werkbank staan en heb je nog voldoende ruimte.

In een garage is het (helaas) altijd wat passen en meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Soms kom je een Stahlwille Rollmaster of een Gedore Adjutant/Dowidat Trabant tegen met een bankschroef erop. Ze zijn oerdegelijk maar of zo'n kek ogende kar ook echt praktisch is, zul je voor jezelf moeten bedenken. De Hazet Assistent is compact, maar daardoor raakt die ook snel overvol. Ze hebben vrijwel allemaal twee bok- en twee zwenkwielen, maar als de garagevloer netjes waterpas is, zou ik op zoek gaan naar iets met vier zwenkwielen, of waar die er onder te zetten zijn. Gewoon omdat bokwielen nogal bokkig zijn als je al weinig laveerruimte hebt.
Dat gezegd hebbende: Dat wilde ik met mijn kar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj5gBfU8HDyWIBlVPbTom3b7T80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Gszx6L78mkfSDgFEPieNjb0.png?f=user_large ook doen, maar die is een ladenkast geworden, want hij komt niet meer van zijn plaats totdat ik de platen triplex erachter nodig heb. Op gegeven moment ken je je auto goed genoeg om precies dat gereedschap eruit te pakken wat je nodig hebt, en anders helpt opstaan en zes meter heen en weer lopen tegen stijve knieën. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:02:

Die kier heb ik niet, bij een open deur, stopt de onderkant exact bij de bovenkant van de opening. Dat kan je hier bijv. zien:
Ledstrip! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die blijft ook buiten. Echt, de rubberen afdichting onderaan stopt pal naast de stalen latei die de buitenmuur draagt. En de hoeveelheid licht van een ledstrip is doorgaans ook verwaarloosbaar.

Ik kan dan beter een ophangconstructie maken waaraan ik tijdelijk 1 of meerdere lampen kan hangen. Of een ledbalk geschikt voor buiten onder de latei monteren. Voor 5 tientjes is er al een waterdichte te vinden met hoge lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
-O- Maar heb je die ook in allerlei kleuren? :+

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 26-11-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:27:
[...]

Soms kom je een Stahlwille Rollmaster of een Gedore Adjutant/Dowidat Trabant tegen met een bankschroef erop. Ze zijn oerdegelijk maar of zo'n kek ogende kar ook echt praktisch is, zul je voor jezelf moeten bedenken. De Hazet Assistent is compact, maar daardoor raakt die ook snel overvol. Ze hebben vrijwel allemaal twee bok- en twee zwenkwielen, maar als de garagevloer netjes waterpas is, zou ik op zoek gaan naar iets met vier zwenkwielen, of waar die er onder te zetten zijn. Gewoon omdat bokwielen nogal bokkig zijn als je al weinig laveerruimte hebt.
Ziet er goed uit, met zo'n bankschroef super praktisch (denk ik). Indien meer werkruimte gewenst is zou ik er altijd een paar schragen bij kunnen pakken of een mobiele/demontabele werkbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Schragen zijn al snel te groot / te breed. De B&D Workmate dito. Een versimpelde versie daarvan (TopCraft van de Aldi, zonder voetenplankje) ben ik al zeker 25 jaar aan het mishandelen, ik zou niet meer zonder kunnen. Het bankje, niet het mishandelen. ;) Laatst nog zo'n ding erbij gekocht, en voor die vijf euro op MP mag ik idd niet al te veel verwachten, want die was een stuk gammeler uitgevoerd. Zijn grootste verdienste is dat die nog smaller in te klappen is dan de TopCraft.

En dat is jouw grootste uitdaging: we kunnen hier wel allerlei jongensspeelgoed aandragen, maar als je het niet gebruikt moet je het ergens kwijt, en dat is niet een plek waar het in de weg kan staan.
Misschien heb je nog wel het meest aan een goedkoop smal wandtafeltje.

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 26-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:04:
@rockerpoet Op zich heb je nog wel redelijk wat ruimte, mijn garage is ongeveer 3 meter breed en er een staat een ongeveer even brede cabrio in. Met 3m60 heb je ongeveer 80cm aan beide kanten, wat voor bijna alles wel genoeg ruimte is. Maar je moet wel de muren vrij houden.
Mooie ruimte ook, hoe diep is jouw garage?
Qua verlichting, hang vooral genoeg op. Er wordt voor een werkplaats waar fijn werk gedaan wordt 750 tot 1000 lux aangeraden. Er zijn rekenmodellen om uit te rekenen hoeveel lumen je nodig hebt, maar in jouw geval zou ik links en rechts op 40cm uit de muur een lijn van led armaturen hangen. In het midden heeft weinig zin, daar staat je bus namelijk en je bent dan vooral het dak aan het verlichten.
Zowel links en rechts een lijn van armaturen klinkt wel goed, gezien de 5,7m diepte van mijn garage, adviseer je er dan 2 of 3 (van 1,2m) te plaatsen? Wil overigens ook voor 4000K gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:45:
[...]

Ziet er goed uit, met zo'n bankschroef super praktisch (denk ik). Indien meer werkruimte gewenst is zou ik er altijd een paar schragen bij kunnen pakken of een mobiele/demontabele werkbank.
Als je gaat sleutelen is een bankschroef onmisbaar. Het hoeft echt geen grote, zware te zijn, ik heb zelf al jaren een 10cm brede die vrijwel altijd voldoet.
Hij moet wel goed stabiel gemonteerd zijn, je wilt kracht kunnen zetten. Een bankschroef op een gereeschapskar is eigenlijk alleen geschikt om iets vast te houden om met een staalborstel ofzo vast te houden, niet voor het bewerken van een onderdeel.
rockerpoet schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:18:
[...]

Mooie ruimte ook, hoe diep is jouw garage?
Hij is nu zo'n 7 of 8 meter diep, omdat ik een tussenmuurtje tussen garage en schuur heb doorgebroken. In het achterste deel staat een werkbank en staan onze fietsen. Als ik ruimte nodig heb, gaan de fietsen eruit en heb ik een fijne werkruimte. Er ligt nu alleen echt te veel spul is, wat een beetje een catch 22 is. Ik ben met een restauratie bezig waar dit voor in de weg ligt, alleen het zijn nou juist de delen die weer terug op de auto moeten.
[...]

Zowel links en rechts een lijn van armaturen klinkt wel goed, gezien de 5,7m diepte van mijn garage, adviseer je er dan 2 of 3 (van 1,2m) te plaatsen? Wil overigens ook voor 4000K gaan.
Ik zou zelf voor 3 per kant gaan en dan tussen de balken 50cm of iets meer ruimte laten. Zeker 's avonds zal het aanvoelen als heel veel licht, tot je iets gaat doen en er achter komt dat het nog steeds te weinig is :+ Ik merk het vooral als ik een foto maak, die is best vaak nog onderbelicht, korrelig of bewogen.

Realiseer je ook dat bijv. een motorruimte echt licht opzuigt, zeker als hij niet heel schoon meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Iemand nog adviezen voor een doppensetje? Liever geen grote set maar in eerste instantie de gangbare maten. Wat is wijsheid; 1/4, 3/8 of 1/2", lange of 'normale' doppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Blader maar eens een flink eind terug: onbesproken is dat zeker niet. ¼" en ½" kunnen elkaar van SW10 t/m SW13 overlappen, maar ⅜" heeft beslist bestaansrecht.
Op korte doppen kun je een verlenging zetten, en lange doppen zijn vaak te lang in kleine ruimtes.
Als je nog helemaal niets hebt, kun je overwegen om de ½" meteen als krachtdoppen te nemen. Die kun je immers ook als gewone handpoppen handdoppen gebruiken, maar andersom kan dat niet. Althans niet zonder het aandrijfgat te molesteren.
Heb je al geïnventariseerd wat er zoal aan sleutelbare bouten en moeren in die bus zit? Wellicht is er een zelfsleutelboek, met zo'n overzicht.

Toch nog een tip: kies voor zeskantdoppen. Die grijpen op de wanden van de moer. Twaalfkantige doppen grijpen op de hoeken en dat gaat bij halsstarrige moeren eerder fout.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 29-11-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
3/8`` doosje met lange doppen! Voor SW19+ naar 1/2`` gaan. 1/4`` niet aan beginnen.

Just my 2 cents.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik heb het zo gedaan; een redelijk set. Maar goeie losse ratels erbij, enkele lange kwaliteits doppen. En dan als er een dop kapot of versleten is een nieuwe losse goeie kwaliteit dop voor in de plaats. De oude gelijk weg gooien. Heb twee of drie meer hoekige doppen maar was om dat ik een bout had die ik met de ratel niet ver genoeg gedraaid kreeg, maar je bout of moet gaat idd geheid beschadigd worden zoals hier boven verteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Vandaag, 1 december, is het de sterf- en gedenkdag van een beschermheilige voor automonteurs, St. Elooi, voluit Eligius van Noyon, die van ±589-660 leefde.

Eligius begon als hoefsmid, maar werd al snel goudsmid en bracht het zodoende tot muntmeester aan het hof van Marseille.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/ca/d2/32/cad232a28003e9744f1cd3eaf38a66ff.jpg
Over Eligius doen veel mooie verhalen de ronde, het bekendst is zijn verhaal van de afneembare paardenvoet.
Eligius wordt meestal afgebeeld als bisschop met een aambeeld, al hebben schilders een voorkeur voor de paardenvoet.
Wikipedia: Eligius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

FSSF schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:40:
3/8`` doosje met lange doppen! Voor SW19+ naar 1/2`` gaan. 1/4`` niet aan beginnen.

Just my 2 cents.
imo heb je sowieso 1/4 nodig, maar dan voor interieurzaken, plasticzaken en kleine boutjes in de motorruimte etc (t/m m6 ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
mr_petit schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:20:
[...]

imo heb je sowieso 1/4 nodig, maar dan voor interieurzaken, plasticzaken en kleine boutjes in de motorruimte etc (t/m m6 ongeveer)
Beetje 3/8`` doppendoos gaat tot dop 6mm, dat is m4. Sleutelt veel beter dan 1/4``. Ieder z`n ding.

[ Voor 5% gewijzigd door FSSF op 01-12-2024 15:17 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FSSF schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:15:
Beetje 3/8`` doppendoos gaat tot dop 6mm, dat is m4. Sleutelt veel beter dan 1/4``. Ieder z`n ding.
Welke maat je gebruikt zegt meer over waar je aan het sleutelen bent. Er zijn genoeg plekken waar je met een 3/8" er niet bij komt, omdat de ratel / kop te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier een 3/8 set van de Action en een set met 1/2 en 1/4 van 4tecx. Verder heb ik 3 momentsleutels, waarbij degene voor het fijne werk voor 1/4 is.
Elke maat heeft zo zijn voordelen en nadelen. Ik was vorig jaar heel blij met de 1/4 doppen bij het op de tast vervangen van een startmotor. Daar kon ik 3/8 en 1/2 gewoon niet kwijt. Flexibel verlengstuk is ook een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb net juist een 3/8" set gekocht om makkelijker aan mijn motor te klooien. Daar zit veel 14mm in, mijn 1/2" set heeft 14 als kleinste dop maar die doppen zijn lomp groot. 14mm zit ook niet meer in alle 1/4" setjes (mijn wera gaat tot 13).

1/2" heb ik tot nu toe weinig nodig gehad. Nu ben ik ook geen enorme autoklusser ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het type ratels uit de 1ste en 4de set staan er om bekend dat ze niet heel robuust zijn. Die asymetrische ratels uit de andere twee sets heb ik nog niet van gehoord dat ze kapot gaan. Verder goede ervaringen met de Proxxon doppen.

Zoals gezegd, wat goed voor jou is, hangt af van het werk dat je gaat doen.

Voor aan de auto, kun je globaal aanhouden dat 1/2" voor wielen / ophanging gebruikt wordt, 3/8" voor de motor, en 1/4" voor interieur. Natuurlijk zit daar wel overlap tussen, en is de scheiding niet zo strikt als dat, maar globaal een richtlijn voor je, als je een idee hebt van wat je wilt gaan doen.

Daarnaast gebruik ik de 1/4" (met bithouder) ook veel aan de fiets en in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:40
[...]

Een jaar terug ben ik ook naar een tweedehands kar op zoek gegaan. Het viel me wat tegen. Het meeste wat te koop staat zijn of van die extreem goedkope karren, betere karren in behoorlijk gebruikte staat, of ze zijn best nog wel aan de prijs. Uiteindelijk ben ik voor de onderstaande gegaan:
https://www.hornbach.nl/p...et-7-laden-leeg/10427028/
De kwaliteit is meer dan prima. Je kunt hem eens in de winkel bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

rockerpoet schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:56:
Iemand nog adviezen voor een doppensetje? Liever geen grote set maar in eerste instantie de gangbare maten. Wat is wijsheid; 1/4, 3/8 of 1/2", lange of 'normale' doppen?
Waar sleutel je veel aan? Ik heb zelf een 1/4" + 1/2" set, maar ik ga ook een setje 3/8" kopen. Als je aan wat kleiner spul (b.v. motoren) sleutelt werkt 3/8" het prettigst naar mijn idee.
Als ik nu alles opnieuw zou moeten kopen, zou ik voor een 1/4" en een 3/8" set gaan i.c.m. met een mooie compacte slagmoersleutel. Die kosten tegenwoordig ook niet veel meer en dat werkt veel fijner en sneller. Eventueel als backup een flink wringijzer.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste