Is inderdaad 3/4". Huren heb ik overwogen, maar ik kan bedrijf vinden waar ik dat (als particulier) kan.
Klopt, alleen is in dit geval een krachtdop geen optie, want die is te dik en past niet. Dus het wordt ouderwets een wringijzer op de top en lange pijp over het handvat. Zo zijn 2 van de 4 moeren al eerder los getrokken. En anders durf ik het ook nog wel aan met mijn slagmoersleutel, die is niet dopslopend sterk, maar wel sterk genoeg voor dit soort moeren. Voordeel van accu slagmoersleutels is dat die meer vertrouwen op veel, maar wat zwakkere klappen, in plaats van minder, maar hardere klappen van een pneumatische sleutel.
[...]
Twee mogelijkheden: je gaat ouderwets rekenen met massa's en armlengtes, of -met een bijdrage voor de koffiepot- rijd je naar een werkplaats waar ze zo'n sleutel wel hebben (oei, krukas!) en vraagt of er iemand na werktijd even met het speeltje langs kan komen.
Rijden is geen optie, zolang die bout niet vast zit

En even naar een garage rijden is ook geen optie, want die auto heeft op het moment geen APK.
Ik zag nu trouwens, met een korte zoektocht, dat er ook sleutels van
€150 te vinden zijn. Zijn die nauwkeurig? Nee. Zou ik kritieke montage ermee doen? Absoluut niet.
Maar de wielasmoeren moeten vooral vast zitten, en worden daarna nog extra geborgd en ook voor de krukasbout geldt dat deze ook vooral vast genoeg mag zitten, maar ook weer niet veel te strak. Voor die eisen voldoet zo'n sleutel dan weer wel. En die HBM zou gekalibreerd moeten zijn.
En zo'n zware/lange sleutel is natuurlijk ook wel prettig met bouten/moeren die tussen de 100 en 200Nm vast zitten, zoals alle M10 bouten in het onderstel en de bouten van het subframe, die ik straks liggend op de rug moet gaan aantrekken. Breek ik alleen wel met m'n familie van Hazet momentsleutels

Maar een Hazet overstijgt wel ruimschoots het budget dat ik voor een 3/4" momentsleutel over heb...
* deepbass909 denkt dat hij zichzelf maar eens een cadeautje moet gaan geven.
Leuke ervaring trouwens met de 1/4", die ik speciaal voor de motorrevisie heb gekocht. Ik ging er van uit dat ik die niet zoveel zou gebruiken, maar aangezien M6 (10mm / 12 tot 17Nm) precies in het bereik van de 1/4" (2,5 - 25Nm) zit, blijk ik deze toch wel erg veel te gebruiken. Ik kan er ook de 3/8" voor pakken (10 - 60 Nm), maar bij de lage waarden is de fijngevoeligheid van de 1/4" toch wel een stuk fijner.
[
Voor 5% gewijzigd door
deepbass909 op 29-04-2024 11:33
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier