sjirafje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:05:
De vakhandel adviseert over het algemeen Noco's echter zijn daar diverse verhalen/voorbeelden van te vinden dat ze zich te ver laten ontladen en dan defect raken en niet meer opgeladen kunnen worden. Daarnaast zijn ze vrij prijzig.
Ik heb nog eens gekeken hoe dat nou zit met die Noco's en welke accu's erin zitten, en hoe zich dat verhoud met de lidl jumpstarter.
Bij die lidl wordt dat gewoon gespecificeerd op de lidl site "(12000 mAh (dus 4x 3000mAh) met 3,2 V / 38,4 Wh)", dus da's 3000mAh per cell, maar ik heb 'm ook in detail gemeten (ieder zo z'n hobby

).
binnenkant met accupack:

Klopt met opgegeven specs
Meting met een electrnische ballast:
Komt heel aardig in de buurt. 38,0Wh danwel 2954mAh. Dit is wel met een lage ontlaadstroom gemeten (halve ampère); met een hoge ontlaadstroom wordt dit altijd minder, maar da's met alle accu's/batterijen zo.
Ten eerste omdat het cut off voltage (hier 10.5V, volgens specs voor een LiFePO4) eerder bereikt wordt terwijl er toch nog wat restcapaciteit in zit (dit vermindert de mAh capaciteitsmeting), maar ook omdat de klemspanning bij een hogere ontlaadstroom altijd lager is (dit vermindert de Wh energiemeting).
Dus bij een normale lipo zie je deze verschillen ook.
De Noco GB40, degene die het meest moet concurreren met de lidl jumpstarter, of andersom, kost ca. €120 (dus thans met die aanbieding 3x zo duur), en heeft 3 lipo cellen van 2150mAh opgegeven capaciteit. Noco geeft dit niet zelf op, maar je kan het zien in filmpjes waar ze een GB40 repareren danwel open maken.
Dat komt op een nominale energiecapaciteit van 3x2,150x3,7V=23,9Wh. Da's dus flink minder dan de Lidl, en de vraag is natuurlijk hoeveel van die capaciteit kan in de aanwezige autoaccu gedumpt worden.
Het doel van een jumpstarter is namelijk niet om de auto te starten, maar om de accu kortstondig goed op te laden en op spanning te houden, zodat de autoaccu zelf het energievat is wat de hoge stromen moet leveren om de auto te starten. De nominale spanning van een Noco (en andere 3 cellige lipo jumpstarters) is 11.1V, dus het is gewoon niet aannemelijk dat je de klemspanning van de accu hoger krijgt dan dat, tenzij je jumpstarter net heet van de lader komt. Maar ook dan keldert die spanning snel in tot maximaal de nominale spanning, en waarschijnlijk nog iets lager. Want de jumpstarter raakt leger terwijl die de autoaccu oplaadt.
De GB70 heeft 3 cellen van 5000mAh (vond ik ook in een filmpje van iemand die er eentje openmaakte; het stond op het accupack) Dat komt neer op een nominale energiecapaciteit van 3x3,7Vx5.000Ah=55,5Wh
Dat is natuurlijk meer dan de Lidl jumpstarter, maar ook hier is de vraag hoeveel daarvan effectief benut kan worden bij een lege, slecht startende accu. Vanwege die lagere klemspanning van 3 lipo cellen tov 4 LiFePO4 cellen.
Wil je auto's starten zònder autoaccu, zoals je op sommige filmpjes ziet, dan zou ik ècht een zware jumpstarter nemen (dus met echt zware accu's), zoals zo'n gooloo gp4000 (88Wh)) of een Einhell CE-JS 18 (66Wh), of nog zwaarder als je die kan vinden. Puur omdat een grotere accu beter tegen een hele hoge ontlaadstroom kan en je dan meer kans hebt dat er geen blijvende schade danwel een sterk verkorte levensduur achterblijft. Maar ook daarin is een LiFePO4 in theorie beter, en bovenstaande zijn beide met normale Lipo's.
De enige andere jumpstarters die ik vond waarbij specifiek LiFePO4 cellen gespecificeerd werden zijn jumpstarters van het franse merk Gys. Maar ook daar heeft het zwaarste(?) model (nomad 400) dezelfde 3000mAh accu's (volgens opgaaf) als die van de lidl. Al specificeren zij dit als 45Wh, dus zij gaan voor die energiedichtheid niet uit van de nominale spanning, maar van de afslagspanning als ie net van de lader komt....Zo zie je maar dat je echt aan alle kanten genept kan worden doordat iedereen z'n eigen vage standaarden aanhoudt en je snel appels met meloenen gaat vergelijken. Die nomad 400 van Gys kost overigens €130. Ook hier denk ik dat ze gewoonweg geen grotere LiFePO4 cellen konden vinden voor een acceptabel bedrag en in acceptabele hoeveelheid toen ze deze units ontwikkelden.
Er bestaan overigens nu wel grotere LiFePO4 cellen (32700 formaat, de meesten zijn ca. 7000mAh) maar dat (dat celformaat) is een vrij nieuwe ontwikkeling. Dus wellicht komen er over 1à 2 jaar sterkere LiFePO4 jumpstarters op de markt die betaalbaar zijn. Andere LiFePO4 cellen zijn van die grote vierkante, die in thuisaccu's, industrieel elektrische voertuigen en lifepo4 autoaccu's gebruikt worden.
Jumpstarters met 4 lipocellen zie je nauwelijks, en maar goed ook: een nominale klemspanning van 4x3,7V is 14,8V. Dat zou wellicht nog nèt kunnen, al hoort een dynamo niet meer dan 14,5V geloof ik af te geven...
Maar als zo'n ding net opgeladen is, zou zo'n ding 4x4,2V=16,8V afgeven wat natuurlijk veel te hoog is, waardoor je het risico loopt dat je auto electronica opgeblazen wordt. Zeker met moderne auto's waarin toch al snel 50-100 cpu's zitten (vrijwel elke electronicamodule die communiceert heeft z'n eigen processor natuurlijk)
[
Voor 19% gewijzigd door
mr_petit op 18-01-2025 12:52
]