Beetje off topic maar heb je bij camperforum gekeken? Herinner me dat er wel iets staat over motoren met ‘vlam start’ en zonder gloei bougies.Blomminator schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:43:
[...]
Hierbij nog een foto van mijn blok; het lijkt verdraaid veel. Maar ik zal dan toch een brilletje moeten.. ik zie alleen een slangetje + (ik denk dan) verstuivers.. Zie jij gloeiers, @mr_petit ?
En even gezocht naar de massa. Die loopt van de accu naar de startmotor onderin. Best lang, cm of 60 a 70 gok ik. Op zich kan ik er wel bijkomen, met een lange dop en dan beetje klooie.. Tot je iets in de diepte laat vallenMaar dat is een mooi project voor warmere dagen. Relatief eenvoudig te doen ook.
Deze youtube is volgens mij dezelfde motor, en hij geeft ook aan (lees Description) "The 2.5DI doesn't have glow plugs and no pre heat. It solely relies on good compression and a good battery/starter motor. ".Maar goed, 1 youtuber maken nog geen harde feiten. Ook in mijn Haynes kan ik niks vinden onder glow/plugs/heat/ etc. Behalve dan de gloeibougie in het inlaatspruitstuk voor écht koude dagen.
Hij heeft hier wel een uitleg om de kleppen te stellen. Ik vraag me af of ik dat kan, en/of het het waard is. Iemand die daar een mening in heeft? Van de lente op de oprit een middag hannesse.. kan weinig fout gaan denk ik zo.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Verder kan ik me voorstellen dat kleppen stellen kan helpen met een stukje van je vermogensverlies. Succes!