Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 56 ... 59 Laatste
Acties:
  • 511.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:41
Blomminator schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Hierbij nog een foto van mijn blok; het lijkt verdraaid veel. Maar ik zal dan toch een brilletje moeten.. ik zie alleen een slangetje + (ik denk dan) verstuivers.. Zie jij gloeiers, @mr_petit ?

En even gezocht naar de massa. Die loopt van de accu naar de startmotor onderin. Best lang, cm of 60 a 70 gok ik. Op zich kan ik er wel bijkomen, met een lange dop en dan beetje klooie.. Tot je iets in de diepte laat vallen :P Maar dat is een mooi project voor warmere dagen. Relatief eenvoudig te doen ook.

Deze youtube is volgens mij dezelfde motor, en hij geeft ook aan (lees Description) "The 2.5DI doesn't have glow plugs and no pre heat. It solely relies on good compression and a good battery/starter motor. ".Maar goed, 1 youtuber maken nog geen harde feiten. Ook in mijn Haynes kan ik niks vinden onder glow/plugs/heat/ etc. Behalve dan de gloeibougie in het inlaatspruitstuk voor écht koude dagen.

Hij heeft hier wel een uitleg om de kleppen te stellen. Ik vraag me af of ik dat kan, en/of het het waard is. Iemand die daar een mening in heeft? Van de lente op de oprit een middag hannesse.. kan weinig fout gaan denk ik zo.

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje off topic maar heb je bij camperforum gekeken? Herinner me dat er wel iets staat over motoren met ‘vlam start’ en zonder gloei bougies.

Verder kan ik me voorstellen dat kleppen stellen kan helpen met een stukje van je vermogensverlies. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Blomminator schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:43:
[...]
Hierbij nog een foto van mijn blok; het lijkt verdraaid veel. Maar ik zal dan toch een brilletje moeten.. ik zie alleen een slangetje + (ik denk dan) verstuivers.. Zie jij gloeiers, @mr_petit ?
Dat wat ik dacht wat gloeipluggen waren, is idd niet correct.
Die rubberen slangetjes zag ik aan voor voedingsdraad van gloeipluggen (ik kon niet zien dat het rubber was), maar dat is een retourslang (lang niet alle verstuivers hebben die).
Ik zag ook niet dat die metalen voedingsleidingen een bochtje maakten.

Maar idd geen gloeipluggen. Best apart voor een auto (bij oude landbouw/grondverzetmachines zie je het wel vaker)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pug-lord
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-03 20:19
Iemand enig idee wat voor schroef dit is en wat ik nodig heb om het eruit te draaien dit is van mijn kenteken houder van me auto die vervangen moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBtYG-wFWzTTyj7ODzIsJUQMMgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UDK6DMk9jSk4WSmieC77XbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb al wel een betere foto gevonden, en volgens mij kijken we gewoon recht tegen gloeipluggen aan.
Ik ben niet de grootste dieselkenner, en ken deze uitvoering van gloeipluggen ook niet, maar ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn.
Dat zijn je verstuivers, geen gloeipluggen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Stoney3K schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Dat zijn je verstuivers, geen gloeipluggen.
you're late to the party... :+
mr_petit in "Goed (auto)sleutelgereedschap"

hindsight is 20/20 zeggen ze dan geloof ik :P

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2025 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Toch even mijn ervaring met wat ik vind dat een hele goede starter set is voor de beginnende of zelfs ervaren reizende monteur is.

Paar jaar terug op aanraden van een ervaren thuisklusser/ verkoper bij Brezan een set van KS tools gekocht.

Ik kan deze echt aanraden, je kan met deze set echt een heel eind komen met zeer veel klussen aan je auto, zelfs M539 Restoration gebruikt deze set :+

En de kwaliteit is goed, heb al wat kracht moeten zetten maar het geeft geen krimp.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Humma Kavula schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:33:
Toch even mijn ervaring met wat ik vind dat een hele goede starter set is voor de beginnende of zelfs ervaren reizende monteur is.

Paar jaar terug op aanraden van een ervaren thuisklusser/ verkoper bij Brezan een set van KS tools gekocht.
Jammer dat er op die site niet goed gespecificeerd wordt wat er in zit.
Ik noem maar een T60 bit. Deze is voor heel veel auto's vereist om iets simpels als een multiriem vervangen (om de riemspanner terug te houden). Ik kan het ook niet zien op die afbeeldingen.
Of een 12 danwel 14mm inbus. Die is ook wel eens nodig om de vulplug van een diff los te krijgen.
Er wordt alleen maar aangewezen wat voor type bitjes erin zitten, maar niet van welke maten of welke passing (1/4 danwel 5/16)
Zelf zou ik zeker geen koffer zonder t60 bit meer willen, een probleempje met een multiriem komt supervaak voor. Dat bitje heb ik los voor mijn onderwegkoffer moeten kopen. Ik had daar ook niet echt op gelet, maar nu weet ik wel beter. Ook niet de grootste zaak van de wereld en ik kon 'm kwijt in een loze ruimte, maar als ik opnieuw zou kopen zou ik daar wel beter op letten. Wijsheid komt natuurlijk met de jaren, door schade en schande wordt men wijs etc etc

Misschien is het bij andere merken te vinden, want dit is typisch zo'n koffer die door 1001 merken verkocht wordt met alleen een andere branding op de handvaten van de ratels maar het komt allemaal uit dezelfde generieke chinese fabriek. Dus misschien is er wel betere info (of betere prijzen) bij de concurrent te vinden.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik heb diezelfde koffer ook bij grootleverancier BGS gevonden:
https://www.bgstechnic.co...2-Drive-172-pcs-oxid.html
Daar staat het ook niet bij, maar daar zijn de foto's van dusdanige kwaliteit/grootte dat je rustig kan inzoomen en zien dat T60 erin zit (T70 zelfs) en ook inbus 14.
Die koffer kan je ook voor €90 krijgen (onder het merk kraftmann, maar wel met hetzelfde bgs nummer):
https://www.tools2go.nl/doppendoos-172-delig-12-38-en-14

BGS heeft zoals gezegd heel veel van dit soort sets
https://www.bgstechnic.co...rtments/Combination-Sets/
Die 2259 koffer, daar zit echt veel in. Maar zal ook een andere prijs hebben.
https://www.bgstechnic.co...mm-1-2-Drive-214-pcs.html
Daar wordt ook alles netjes gespecificeerd, dus dat is waarschijnlijk een 'hogere lijn'. (blauw is beter dan zwart? Ook de kleinste blauwe koffer aldaar worden de losse bitjes gespecificeerd, maar heb niet àlle koffers bekeken. De foto's zijn iig wel lekker groot)

Ze verkopen ook de lege koffers als de oude stukgaat.
Uiteraard gaat deze pas stuk als die koffers uit het assortiment zijn en er nieuw ontworpen sets uit china komen :P

Ik heb best wel wat gereedschap van BGS. Het werkt best aardig, maar niet vergelijkbaar met de betere taiwanese merken, laat staan duitse/amerikaanse merken (de versies dan waar de doppen/ratels zelf ook in DLD/USA gemaakt worden; ze verkopen ook spul wat in china/india/brazilië gemaakt wordt en dat is vergelijkbaar)
Maar spul uit taiwan, laat staan DLD/USA heeft natuurlijk ook een compleet ander prijskaartje. Dan kost een losse ratel net zoveel als de koffer.

Trouwens, als reizende monteur is het wellicht een optie om een 'gear lock' doppenset te nemen. Normaal ben ik echt wel van de 6pt doppen, maar gearlock past óók op 12pt. èn op inch maten. èn op veeltand (XZN) en normale multispline. èn op Etorx (al zitten die doppen wel in die set). èn op square drive (carterpluggen van sommige oude machines bijv).
Toen ik een doppenset voor onderin m'n parat koffer zocht heb ik daar voor gekozen. Met name omdat ik ook wel eens een engelse maat aan moet draaien.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/koffer/koffer1.jpg
Het is een klein setje (vereiste, want het moest dus in de onderbak van een parat koffer passen), maar je kan er heel veel mee. Behalve T60, maar dat bitje zit er zo gezegd nu dus ook in :P

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Mag ik jullie om advies vragen over slagdoppen/krachtdoppen? Ik heb er in het verleden ook al eens naar gekeken maar heb toen eigenlijk niets gevonden wat ècht aan mijn wensen voldeed. Mijn huidige set is van CrV (ik wil graag CrMO) en verre van compleet. Daarnaast heb ik ook inch maten nodig en die zitten in mijn set niet.

Wat zijn nou goede merken die ook in de EU verkrijgbaar en betaalbaar zijn die complete sets (als in geen stappen overslaan) verkopen in zowel metrische als inch maten? Ik wil in elk geval de diepe doppen en wat verleng stukken, standaard/ondiepe doppen mogen wel maar zijn geen must. Mijn slagmoersleutel is een 1/2".

Milwaukee heeft bijvoorbeeld sets die aan mijn wensen voldoen maar dan zijn de inch maten in de EU weer niet verkrijgbaar (of 5x zo duur als de metrische set). Ik heb ook gekeken om via amazon Amerikaanse sets (die zijn vaak wel zowel in inch als metrisch) van uit de VS te laten komen maar dan zijn de verzendkosten vaak astronomisch.

Ow en in Jumpstarter nieuws: Ik heb vandaag de Gooloo GP4000 ontvangen, Ik heb hem nog niet echt op een auto geprobeerd maar al wel even bekeken en er aan gemeten en die zet ca 15V op de klemmen. Volgens de handleiding heeft hij een starting current van 800A. De andere poorten (usb etc) leveren netjes de spanning zoals het hoort/ is aangegeven. Als ik het hele pakketje (starter, display, klemmen, bijgeleverde kabels etc) zo bekijk dan lijkt Gooloo echt uit een andere fabriek te komen dan Lokithor.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:49
Ik heb goede ervaringen met Rodac, betaalbaar en goede kwaliteit. Echter hebben die geen sets met alle opvolgende doppen. De meeste doppen verkopen ze wel ook los, dus je zou er dan een paar extra losse doppen bij kunnen kopen. Wel alleen metrisch zo te zien:
https://shop.rodac.com/St...NL&path=Nav-HH5,GS27,SM20

Daarnaast is Wera een goed merk voor doppen. Zij hebben wel imperiaal, maar dan weer niet in het lang.
https://products.wera.de/...klop_accessories_1_2.html

Ook daar geldt dat je elke maat dop ook los kan bestellen, ook handig wanneer er één versleten is.
Een ander merk wat volgens mij best goed is, is Beta, die heeft zo te zien ook alle maten metrisch:
https://www.beta-tools.co...__SID=U&ajaxcatalog=true&

Dit setje is rond de jaarwisseling nog €30,- geweest. Met een tool als Keepa kan je de prijs volgen totdat hij weer wat beter geprijsd is. Je kan ook eens bij Amazon.com kijken, die versturen best veel naar Nederland. (wel rekening houden met importkosten), in het geval van bovenstaand setje ben je dan bijna net zo duur uit als bij Amazon.de, dus niet zinvol.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Humma Kavula schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:33:
Ik kan deze echt aanraden, je kan met deze set echt een heel eind komen met zeer veel klussen aan je auto, zelfs M539 Restoration gebruikt deze set :+
Zo'n set is prima om mee te beginnen.
Ik gebruik zelf al jaren praktisch wekelijks mijn BGS 2243 set.
Afgezien van een beetje slijtage van de handvatten van de ratels geen klachten over die set.
Ja er zijn ook wat torx bitjes getordeerd vanwege het gebruik in de slagmoersleutel, maar dat is gewoon mishandeling van mijn kant.
mr_petit schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:03:

Daar wordt ook alles netjes gespecificeerd, dus dat is waarschijnlijk een 'hogere lijn'. (blauw is beter dan zwart? Ook de kleinste blauwe koffer aldaar worden de losse bitjes gespecificeerd, maar heb niet àlle koffers bekeken. De foto's zijn iig wel lekker groot)
Mijn BGS 2243 set heeft trouwens een T60 bitje. Voor het geld kan ik deze set zeker aanraden. De blauwe lijn is qua kwaliteit inderdaad beter dan de zwarte lijn. Er is zeker beter gereedschap verkrijgbaar, maar naar jaren gebruik van die set heb ik er nog steeds veel plezier van.
Trouwens, als reizende monteur is het wellicht een optie om een 'gear lock' doppenset te nemen. Normaal ben ik echt wel van de 6pt doppen, maar gearlock past óók op 12pt. èn op inch maten. èn op veeltand (XZN) en normale multispline. èn op Etorx (al zitten die doppen wel in die set). èn op square drive (carterpluggen van sommige oude machines bijv).
Ja ik heb ook een setje gearlock doppen van BGS. Zijn inderdaad erg handig. Ik heb ze destijds gekocht voor XZN bouten in een Mazda motor, maar hebben mij daarna vaker uit de brand geholpen.
Maar als je aan roestige meuk werkt zou ik wel zo veel mogelijk 6-kant blijven gebruiken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

pug-lord schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:44:
Iemand enig idee wat voor schroef dit is en wat ik nodig heb om het eruit te draaien dit is van mijn kenteken houder van me auto die vervangen moet worden.

[Afbeelding]
Is een popnagel en moet je uitboren.
sjirafje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:59:
Mag ik jullie om advies vragen over slagdoppen/krachtdoppen? Ik heb er in het verleden ook al eens naar gekeken maar heb toen eigenlijk niets gevonden wat ècht aan mijn wensen voldeed. Mijn huidige set is van CrV (ik wil graag CrMO) en verre van compleet. Daarnaast heb ik ook inch maten nodig en die zitten in mijn set niet.

Wat zijn nou goede merken die ook in de EU verkrijgbaar en betaalbaar zijn die complete sets (als in geen stappen overslaan) verkopen in zowel metrische als inch maten? Ik wil in elk geval de diepe doppen en wat verleng stukken, standaard/ondiepe doppen mogen wel maar zijn geen must. Mijn slagmoersleutel is een 1/2".

Milwaukee heeft bijvoorbeeld sets die aan mijn wensen voldoen maar dan zijn de inch maten in de EU weer niet verkrijgbaar (of 5x zo duur als de metrische set). Ik heb ook gekeken om via amazon Amerikaanse sets (die zijn vaak wel zowel in inch als metrisch) van uit de VS te laten komen maar dan zijn de verzendkosten vaak astronomisch.

Ow en in Jumpstarter nieuws: Ik heb vandaag de Gooloo GP4000 ontvangen, Ik heb hem nog niet echt op een auto geprobeerd maar al wel even bekeken en er aan gemeten en die zet ca 15V op de klemmen. Volgens de handleiding heeft hij een starting current van 800A. De andere poorten (usb etc) leveren netjes de spanning zoals het hoort/ is aangegeven. Als ik het hele pakketje (starter, display, klemmen, bijgeleverde kabels etc) zo bekijk dan lijkt Gooloo echt uit een andere fabriek te komen dan Lokithor.
Hoe intensief wil je het gaan gebruiken? Ik heb jaren terug bij HBM AOK (Taiwanees merk) gehaald, die bevallen wel goed. Maar ik gebruik het niet bepaald intensief en alleen in combinatie met mijn Makita DTW285, die ook niet super hard slaat. Een goede persluchtsleutel gaat makkelijk harder.

En van het eigen merk, hebben een combi-set diepe doppen in metrisch en inch.
Maar is helaas niet compleet (16 en 18mm ontbreken bijv. wat tegenwoordig wel een gemis is).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@deepbass909 Die set is helaas gemaakt van CrV. Ik wil graag een set gemaakt van CrMo.

Ik vind het erg vreemd dat er niet gewoon een fatsoenlijk aanbod aan complete sets krachtdoppen lijkt te zijn. Ik denk dat ik misschien op de verkeerde plekken zoek? Ook kom ik heel veel 3/8" sets tegen wat ik erg verwarrend vind, zijn 3/8" slagmoersleutels zo gangbaar dan? Ik ben ze in het wild nog nooit tegen gekomen.

Edit:
Zoiets als deze set komt heel aardig in de buurt van wat ik zoek: https://www.tekton.com/1-...mpact-socket-set-sid92407 of https://www.gearwrench.co...-master-impact-socket-set Maar zoiets lijkt lijkt in de EU niet verkocht te worden?

[ Voor 47% gewijzigd door sjirafje op 27-01-2025 14:51 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@sjirafje De combinatie metrisch en inch is natuurlijk maar zelden nodig hier en zelfs in Amerika wordt die eis steeds minder hard, nu nieuwe auto's vrijwel volledig met metrische maten worden gemaakt, zelfs in Amerika.

Maar als je de adviesvideo's uit Amerika ziet over wat een goede collectie is, raden ze nog wel altijd een complete set metrisch en inch aan. In Europa heb je eigenlijk alleen inch nodig als je oudere Amerikaanse auto's sleutelt of Brits (hoewel die weer hun eigen maten gebruikten). Kortom, de markt is hier heel klein vergeleken met Amerika dus is het niet raar dat het hier nauwelijks wordt aangeboden.

Gearwrench heeft wel meer mooie sets en ik vind het sowieso wel jammer dat het hier niet verkrijgbaar is. Zo hebben ze bijv. ook hele mooie ratels met een goed ratelmechaniek en volledig metalen handvat. Iets wat ik graag zou willen hebben, aangezien ik softgrip maar vervelend vind (is maar slecht schoon te maken als het vies is, terwijl volledig metaal een kwestie is van wat remmenreininger en doek).

Hoewel € 200 (incl. shipping) voor deze set ratels met flexibele kop op zich niet duur is.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61sJgzaOd4L._AC_SX679_.jpg
Flexibele kop, 120 tanden, 1/4, 3/8 en 1/2" en 3/8" stubby.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Nieuw in de winkel kunnen imperiale sets duurder zijn, maar juist die niche-eigenschap kan ze op de tweedehandsmarkt flink goedkoper maken.
@deepbass909 ik moet niet te lang naar die ratelset kijken, want dan gaat mijn broek strak zitten...

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:58:
Nieuw in de winkel kunnen imperiale sets duurder zijn, maar juist die niche-eigenschap kan ze op de tweedehandsmarkt flink goedkoper maken.
@deepbass909 ik moet niet te lang naar die ratelset kijken, want dan gaat mijn broek strak zitten...
Ow, sorry, tweakers ondersteunt geen NSFW-tags, anders had ik die wel gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:40
mr_petit schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Dat is inderdaad wel een zorgwekkende ontwikkeling, dat community's echt uit elkaar vallen.
Hoe komt dat eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat iedereen naar reddit of facebook gaat.
Wellicht door de opkomst van youtube tutorials?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

sjirafje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:59:
Zit ook al een tijdje te kijken naar krachtdoppen maar in het materiaal heb ik eigenlijk niet verdiept.
Waarom wil je per se Chroom Molybdenum ipv ChroomVanadium?
Heb je veel problemen met je huidige doppen of heb je een hele krachtige slagmoersleutel?

Ik las dat CrV brozer is dan CrMO dus daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar gezien het feit dat er ook zoveel CrV krachtdoppen zijn zal het ook niet totaal ongeschikt zijn, en waarschijnlijk ook goedkoper anders zouden de meesten wel van CrMO gemaakt zijn ;)

Zelf kijk ik nu naar dit setje:
Afbeeldingslocatie: https://hbmmachines.b-cdn.net/images/cache/hbm-071-107.jpg-1200x600-93fdeebc88.jpg
HBM Professionele 18 Delige 1/2" Krachtdoppenset met Verlengstukken
Vooral omdat alle metrische maten van 10 t/m 24 mm erin zit en het vrij goedkoop is. :)

Wel chroom vanadium staal maar ik vraag me af in hoeverre dat een probleem is icm mijn Makita DTW300 aangezien die toch niet zo krachtig is.
Hier is hij naast de Parkside slagmoersleutel die ik eerst had:
slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 vs Makita DTW300
De Makita is een stuk compacter wat fijn is en kan ik de accu’s van mijn overige Makita gereedschap er tenminste ook voor gebruiken.

De specs van de DTW300 zijn als volgt:
  • Max. koppel (stand 1) 70 Nm
  • Max. koppel (stand 2) 160 Nm
  • Max. koppel (stand 3) 210 Nm
  • Max. koppel (stand 4) 330 Nm
  • Max. demontage koppel 580 Nm
Daar moet zo’n simpel CrV krachtdoppen setje toch prima mee werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Vliegvlug schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Wel chroom vanadium staal maar ik vraag me af in hoeverre dat een probleem is icm mijn Makita DTW300 aangezien die toch niet zo krachtig is.
...
Zou die info op de HBM site niet gewoon onjuist zijn?
Ik heb nog nooit zwarte krachtdoppen gezien die als CRV verkocht werden.
Wellicht kan het wel aangezien de kleur gewoon het gevolg is van welke oppervlaktebehandeling ze krijgen (CRV wordt vaak verchroomd, CRMO krijgt zwarte oxide of worden gefosfateerd oid).

Ik heb zelf een setje krachtdoppen van het taiwanese merk AOK (ook ooit gekocht bij HBM), en daar staat in de beschrijving dat het ook CRV is, maar op de AOK site staat toch echt CRMO ;)
Vandaar dat ik denk dat de info bij HBM wellicht incorrect is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mr_petit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Wellicht kan het wel aangezien de kleur gewoon het gevolg is van welke oppervlaktebehandeling ze krijgen (CRV wordt vaak verchroomd, CRMO krijgt zwarte oxide).
Misschien juist bewust zwart gemaakt om de indruk van CrMO te wekken :P
Want is dat CrMO niet eerder matzwart, en dit is glimmend.
Ziet er meer uit als een of andere oppervlakte behandeling om het zwart te maken eigenlijk en de prijs is natuurlijk ook laag.
Ik heb zelf een setje krachtdoppen van het taiwanese merk AOK (ook ooit gekocht bij HBM), en daar staat in de beschrijving dat het ook CRV is, maar op de AOK site staat toch echt CRMO ;)
Zou mooi zijn als dat zo is inderdaad, maar ik heb net even gekeken naar de AOK krachtdoppen op de HBM site en die zijn aanzienlijk duurder dus kan me haast niet voorstellen dat die van HBM zelf zo goedkoop zijn en ook van CrMO

Blijft de vraag of dat een probleem is voor mijn vrij zwakke slagmoersleutel

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 28-01-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Mijn huidige krachtdoppen zijn CrV en zijn ook zwart (wel glanzend). CrMo doppenset geven de kracht volgens mij ook beter door. Daarnaast zijn mijn CrV doppenset vrij dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

mr_petit schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:37:
[...]

Jammer dat er op die site niet goed gespecificeerd wordt wat er in zit.
Sorry? De link die ik mee stuur geeft een volledige lijst? Misschien even naar beneden scrollen?
Ik noem maar een T60 bit. Deze is voor heel veel auto's vereist om iets simpels als een multiriem vervangen (om de riemspanner terug te houden).
Link uit de lijst die in mijn link staat
Zelfs met boring ;)
Of een 12 danwel 14mm inbus. Die is ook wel eens nodig om de vulplug van een diff los te krijgen.
Wederom: Die staan gewoon in de lijst: 12mm binnenzeskant en 14 mm binnenzeskant

Verder ga ik er niet op in.
Dit is geen generieke Chinese meuk, jij moet gewoon beter lezen :)

-edit-
Sorry, kan het niet laten maar die ziet er ook in: https://www.kstools.com/n...et-boring?number=911.5152

Met en zonder boring..

[ Voor 16% gewijzigd door Humma Kavula op 29-01-2025 00:10 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Dat heb ik inderdaad niet goed gelezen. excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wellicht kan het wel aangezien de kleur gewoon het gevolg is van welke oppervlaktebehandeling ze krijgen (CRV wordt vaak verchroomd, CRMO krijgt zwarte oxide of worden gefosfateerd oid).

Op de foto staat op de doppen zelf CR V, dus zal wel CrV zijn. Het materiaal is ook goedkoper dan CrMo, kennelijk, dus dat zal vast ook meespelen bij die HBM set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rachez schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Hoe komt dat eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat iedereen naar reddit of facebook gaat.
Wellicht door de opkomst van youtube tutorials?
Ik vermoed omdat (bijna) iedereen facebook op de telefoon heeft, je notificaties krijgt als er een reactie komt en domweg een andere generatie gebruikers.
Het niveau van de vragenstellers, zeker in de Amerikaanse groepen, is vaak ook bedroevend slecht. Vragen zijn zo slecht gesteld dat ze niet te begrijpen zijn, noodzakelijke info ontbreekt vaak (motortype, bouwjaar, chassistype, etc), of het zijn vragen die keer op keer opnieuw gesteld worden (wat betekenen de draadkleuren van de radio bijv.).
[...]

De set die ik deelde en waarop gereageerd werd, heeft het niet in de tekst staan, maar je kan het op de foto's zien dat het ChromeVanadium is (is ingeslagen in de doppen).

CrV is niet per se slecht, het is alleen minder goed bestand tegen het slaan van een slagmoersleutel. Ze kunnen daardoor scheuren/breken en in het meest extreme geval "exploderen". Alleen als je online gaat zoeken, komt dat laatste maar heel zelden voor en zeker met een sub 1000Nm slagmoersleutel zou ik mij daar eigenlijk geen zorgen over maken. Wat eerdere een probleem is, is dat bij veel gebruik het square drive beschadigd raakt en steeds meer speling krijgt. Daardoor gaat steeds meer kracht verloren. CrMo kan daar beter tegen en is taaier, dus breekt minder snel.
Vliegvlug schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Zit ook al een tijdje te kijken naar krachtdoppen maar in het materiaal heb ik eigenlijk niet verdiept.
Waarom wil je per se Chroom Molybdenum ipv ChroomVanadium?
Heb je veel problemen met je huidige doppen of heb je een hele krachtige slagmoersleutel?

Ik las dat CrV brozer is dan CrMO dus daar kan ik me wel wat bij voorstellen maar gezien het feit dat er ook zoveel CrV krachtdoppen zijn zal het ook niet totaal ongeschikt zijn, en waarschijnlijk ook goedkoper anders zouden de meesten wel van CrMO gemaakt zijn ;)

Zelf kijk ik nu naar dit setje:
[Afbeelding]
HBM Professionele 18 Delige 1/2" Krachtdoppenset met Verlengstukken
Vooral omdat alle metrische maten van 10 t/m 24 mm erin zit en het vrij goedkoop is. :)

Hier is hij naast de Parkside slagmoersleutel die ik eerst had:
[Afbeelding: slagmoersleutel Parkside PASSK 20-LI A1 vs Makita DTW300]
De Makita is een stuk compacter wat fijn is en kan ik de accu’s van mijn overige Makita gereedschap er tenminste ook voor gebruiken.

De specs van de DTW300 zijn als volgt:
  • Max. koppel (stand 1) 70 Nm
  • Max. koppel (stand 2) 160 Nm
  • Max. koppel (stand 3) 210 Nm
  • Max. koppel (stand 4) 330 Nm
  • Max. demontage koppel 580 Nm
Ik heb sinds 2019 een DTW285, een voorloper die iets minder sterk is:
  • Max. koppel (stand 1) 80 Nm
  • Max. koppel (stand 2) 175 Nm
  • Max. koppel (stand 3) 280 Nm
  • Max. demontage koppel 500 Nm
Het maximum demontage koppel is iets optimistisch, mijn DTW285 kreeg een bout die met 400Nm vast zat, niet los. Maar zo'n hoog aanhaalmoment is vrij zeldzaam bij personenauto's (doorgaans alleen de krukasbout).

Ik gebruik regelmatig mijn reguliere Proxxon CrV doppen met deze sleutel. Grote maten (30mm, 32mm en 34mm) heb ik zelfs alleen als CrV. Mijn CrMo doppen (Aok setje) lopen van 10 t/m 22mm, waarbij ik 18mm er los bij heb gekocht (harde vereiste als je aan het onderstel van een BMW werkt). Volgens HBM zou dat CrV zijn, maar dat is inderdaad fout, zoals @mr_petit al aangaf. Op de site van Aok staat zelf dat het wel CrMo is, en zo voelen ze ook aan.

Als ik nu trouwens een nieuwe set zou kopen, zou ik voor deze gaan. Die is completer. Maar voor mij zijn vooral 16 en 18mm het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Op de foto staat op de doppen zelf CR V, dus zal wel CrV zijn. Het materiaal is ook goedkoper dan CrMo, kennelijk, dus dat zal vast ook meespelen bij die HBM set.
Duh! Het staat inderdaad gewoon op de doppen zelf, stom dat ik dat niet gezien heb. 8)7
Scherp gezien!

Maar ben nog wel benieuwd of CrV nu helemaal niet geschikt is/af te raden voor krachtdoppen of dat het tot een bepaalde inzet met minder krachten best oké is.
Of dat het dan zelfs een kwestie van tijd is voor her stuk gaat, of erger dat zo’n dop opeens uit elkaar springt. Heb daar zelf geen ervaring mee omdat ik mijn slagmoersleutel nog nauwelijks gebruikt heb maar het lijkt me niet fijn of gevaarlijk zelfs als dat gebeurt.
Heb ook geen veiligheidsbril op gehad bij gebruik van mijn slagmoersleutel, nooit bij stil gestaan en lijkt me ook wat overdreven eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Ja ik zie het.

Maar het rare is, op deze set, ook van hun merk, staat crmo geschreven, en daar staat in de beschrijving weer dat het van CRV is
https://www.hbm-machines....t-metrische-en-inch-maten

En andere sets waar crmo op staat, staat het ook correct in de beschrijving.
Het is gewoon een beetje een zooitje daar :+

Ik heb ooit wel eens een CRV dop gemold met een slagmoersleutel, maar dat was een normale dop (ik weet de maat niet meer, 15 of 17 oid, het is heel lang geleden), en dat ging heel gemakkelijk.
Maar dat was een dop uit een heel goedkoop setje, en een pneumatische slagmoersleutel. Wel een hele goedkope generieke slagmoersleutel, eentje uit zo'n €50 set met hamer en tol etc, die totaal niet krachtig aanvoelt, maar toch. Maar een normale dop is ook heel dunwandig, dus ik denk dat dat tesamen met dat het goedkope zooi was de voornaamste reden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Vliegvlug schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Want is dat CrMO niet eerder matzwart, en dit is glimmend.
Dat mat of glimmend is denk ik niet de doorslag. Die AOK doppen zijn ook enigzins glimmend.
Bij die zwarte oppervlaktebehandeling worden de onderdelen daarna vaak in een hete wax gegooid wat erin trekt om extra corrosieweerstand te krijgen.
Het is maar net wat voor wax oid ze daar maar voor gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:54:
Duh! Het staat inderdaad gewoon op de doppen zelf, stom dat ik dat niet gezien heb. 8)7
Scherp gezien!

Maar ben nog wel benieuwd of CrV nu helemaal niet geschikt is/af te raden voor krachtdoppen of dat het tot een bepaalde inzet met minder krachten best oké is.
Of dat het dan zelfs een kwestie van tijd is voor her stuk gaat, of erger dat zo’n dop opeens uit elkaar springt. Heb daar zelf geen ervaring mee omdat ik mijn slagmoersleutel nog nauwelijks gebruikt heb maar het lijkt me niet fijn of gevaarlijk zelfs als dat gebeurt.
Heb ook geen veiligheidsbril op gehad bij gebruik van mijn slagmoersleutel, nooit bij stil gestaan en lijkt me ook wat overdreven eigenlijk
Zoals @deepbass909 ook al zegt, het kan best goed gaan met CrV doppen. Het materiaal is wat harder en brosser dan CrMo, wat sterker en taaier zou moeten zijn. Het kan dus best goed gaan met CrV, maar totale sterkte is minder, en ik gok dat het qua vermoeing ook niet zo goed is (herhaalde belastingen, dus). Ik denk dat het daarom ook wat gevoeliger zal zijn voor materiaal fouten, door slechte staalkwaliteit, ongelijke harding, of vervuilingen in het materiaal. Vaak als iets van staal bezwijkt, zie je dat ergens een zwak puntje was, en dat vanuit daar met herhaalde belastingen een scheurtje groeit, totdat het geheel een keer bezwijkt. Ik daarom verwacht dat het met lagere kwaliteit doppen dan ook eerder mis kan gaan met CrV dan met CrMo.

Qua vervorming van het aandrijfvierkant, zoals @deepbass909, dat gebeurt ook met CrMo, goed te zien als je in een produktie omgeving honderden bouten per dag aandraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ja ik zie het.

Maar het rare is, op deze set, ook van hun merk, staat crmo geschreven, en daar staat in de beschrijving weer dat het van CRV is
https://www.hbm-machines....t-metrische-en-inch-maten

En andere sets waar crmo op staat, staat het ook correct in de beschrijving.
Het is gewoon een beetje een zooitje daar :+

Ik heb ooit wel eens een CRV dop gemold met een slagmoersleutel, maar dat was een normale dop (ik weet de maat niet meer, 15 of 17 oid, het is heel lang geleden), en dat ging heel gemakkelijk.
Maar dat was een dop uit een heel goedkoop setje, en een pneumatische slagmoersleutel. Wel een hele goedkope generieke slagmoersleutel, eentje uit zo'n €50 set met hamer en tol etc, die totaal niet krachtig aanvoelt, maar toch. Maar een normale dop is ook heel dunwandig, dus ik denk dat dat tesamen met dat het goedkope zooi was de voornaamste reden is.
Goedkope doppen heb ik ook wel eens met de hand gesloopt :+
Materiaal is één ding als het om sterkte gaat, de warmtebehandeling die het na het smeden nog krijgt is minstens net zo belangrijk. Het materiaal kan nog zo goed zijn, als de warmtebehandeling niet op orde is, krijg je nog steeds een dop die makkelijk breekt of vervormd.
Daarom doen ze bij bijv. Torque test channel altijd ook een hardheidstest als ze doppen of sleutels testen.

En juist die warmtebehandeling is vaak het verschil tussen goedkoop en duur gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:37:

CrV is niet per se slecht, het is alleen minder goed bestand tegen het slaan van een slagmoersleutel. Ze kunnen daardoor scheuren/breken en in het meest extreme geval "exploderen". Alleen als je online gaat zoeken, komt dat laatste maar heel zelden voor en zeker met een sub 1000Nm slagmoersleutel zou ik mij daar eigenlijk geen zorgen over maken.
Ah, dat scheelt :D
Wat eerdere een probleem is, is dat bij veel gebruik het square drive beschadigd raakt en steeds meer speling krijgt. Daardoor gaat steeds meer kracht verloren. CrMo kan daar beter tegen en is taaier, dus breekt minder snel.
Op die manier, klinkt wel als een goede reden om toch naar CrMO te gaan kijken ipv CrV.
Ik heb sinds 2019 een DTW285, een voorloper die iets minder sterk is:
  • Max. koppel (stand 1) 80 Nm
  • Max. koppel (stand 2) 175 Nm
  • Max. koppel (stand 3) 280 Nm
  • Max. demontage koppel 500 Nm
Het maximum demontage koppel is iets optimistisch, mijn DTW285 kreeg een bout die met 400Nm vast zat, niet los. Maar zo'n hoog aanhaalmoment is vrij zeldzaam bij personenauto's (doorgaans alleen de krukasbout).
Ik had ook al het idee dat de DTW300 minder krachtig is dan de opgegeven 580Nm bij demontage.

Kreeg de 3 inbusbouten van de remschijf van mijn scooter er in elk geval niet mee los, die gaven geen krimp.
Ben er uiteindelijk mee naar de lokale scooter toko gegaan waarbij ik aannam die ze er daar gewoon een veel sterkere slagmoersleutel op zouden zetten om die bouten simpelweg even los te rammelen.

Maar dat bleek niet de juiste methode te zijn, omdat de koppen van de bouten dan kunnen afbreken of op zijn minst dat de inbusvatting dan beschadigd raakt gaven ze aan.
De truuk was hier juist om het handmatig te doen door een inbusdop op een T-bar te doen, dan kracht te zetten en er met een hamer bovenop te slaan. Blijkbaar zitten die bouten zo vast doordat er locktide is gebruikt die dat breek je door er op te slaan en tegelijkertijd te draaien.

Dus misschien is het achteraf trouwens wel zo dat die bouten door de locktide met meer dan 580Nm vast zaten maar vond het verhelderend te zien dat het niet altijd een kwestie is van een krachtigere tool er tegenaan gooien! >:)

Bouten warm stoken of eerst smeermiddelen erop toepassen kende ik wel maar dit truukje nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Vliegvlug Het is niet zo dat een slagmoersleutel heilig is. Vaak kan een monteur wringijzer meer kracht zetten. Overschat bijv. 1000Nm niet, dat is 102kg op 1 meter van de bout. Pak dus een lang wringijzer (is vaak een meter), geef die aan een wat steviger gebouwde monteur (die tikt de 100kg wel aan) en je hebt ook 1.000Nm draaimoment te pakken. Als hij hem vervolgens ook nog eens dynamisch gaat belasting (op en neer bewegen) en die piek kracht overstijgt de 1.000Nm met gemak. Waar een slagmoersleutel in uitblinkt, is het snel achter elkaar tikken kunnen geven. Spul dat losgebroken moet worden (vanwege bijv. roest), komt los door die tikken.
Locktide is daarin een nare. Afhankelijk van het soort locktide komt die juist makkelijk los door die tikken of juist niet. Op voertuigen wordt locktide gebruikt om loskomen door trillingen te voorkomen. Dus juist die varianten kunnen goed tegen de slagen van een slagmoersleutel. Als je weet dat het op een plek zit, helpt het om het heet te maken. De locktide verzwakt dan en komt wel los. Of dus een rotatiekracht erop zette en en dan een extra tik te geven.

Maar er zijn heel veel bouten en moeren in mijn cabrio die gewoon met de hand heb losgetrokken (inclusief een krukasbout), omdat dat uiteindelijk sneller en beter ging dan met de Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:37:

Ik gebruik regelmatig mijn reguliere Proxxon CrV doppen met deze sleutel. Grote maten (30mm, 32mm en 34mm) heb ik zelfs alleen als CrV.
Dat zou ik toch niet echt aandurven.

Heb deze normale dopsleutelset liggen, Smoos dopsleutelset 3/8" opname 24-delig zeskant (6251724)

Datona.nl - Smoos dopsleutelset 3/8" opname 24-delig zeskant (6251724)
Prima setje wat ik al een paar jaar heb maar denk niet dat die het echt goed volhoudt in een slagmoersleutel. :X
mr_petit schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:

Dat is ook de reden voor mij om daar niet mijn huidige doppen voor te gebruiken. Ze zijn ook 3/8” ipv 1/2”, nu heb ik wel een adapter liggen daarvoor maar vermoed dat ze dan nog kwetsbaarder zijn dan wanneer het in basis al 1/2” doppen zouden zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vliegvlug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Dat zou ik toch niet echt aandurven.

Heb deze normale dopsleutelset liggen, Smoos dopsleutelset 3/8" opname 24-delig zeskant (6251724)

[Afbeelding: Datona.nl - Smoos dopsleutelset 3/8" opname 24-delig zeskant (6251724)]
Prima setje wat ik al een paar jaar heb maar denk niet dat die het echt goed volhoudt in een slagmoersleutel. :X

[...]

Dat is ook de reden voor mij om daar niet mijn huidige doppen voor te gebruiken. Ze zijn ook 3/8” ipv 1/2”, nu heb ik wel een adapter liggen daarvoor maar vermoed dat ze dan nog kwetsbaarder zijn dan wanneer het in basis al 1/2” doppen zouden zijn geweest.
Mijn DHZ-garage had geen 16mm krachtdop, dus voor ik het spul zelf had, had ik weinig keuze. Ik weet niet hoe Smoos zich verhoud tot Proxxon (ik heb wel een wringijzer van Smoos en die voelt wel degelijk), maar ik ben in ieder geval nooit bang geweest dat die 16mm het niet zou houden. Maar het scheelde dat alles op mijn auto sowieso redelijk makkelijk los komt.

Maar 3/8" zou ik ook niet pakken. Sowieso verlies je kracht door de adapter en het kan inderdaad zijn dat de doppen lichter zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Na alle input hier besloten om toch voor een CrMO slagdoppenset te gaan ipv een CrV variant.

Op de BSG technic gekeken die hier eerder genoemd werd en daar kwam ik eerst deze set tegen:
Impact Socket Set, Hexagon | 12.5 mm (1/2") Drive | 10 - 32 mm | 14 pcs (BSG 5207)
BSG Impact Socket Set, Hexagon | 12.5 mm (1/2") Drive | 10 - 32 mm | 14 pcs (BSG 5207)

Te koop bij Bol.com voor €77,82
Mooie wervende tekst ook: “De solide krachtdoppenset is gefabriceerd uit het hoogwaardige en extreem krachtige molybdeen staal en wordt ook toegepast in raket motoren. Nou dan moet het wel goed zijn! :+

Bevat helaas niet alle maten: 10-12-13-14-15-17-18-19-21-22-24-27-30-32-mm
11, 16, 20 & 23mm missen ten op zichte van de HBM CrV set die ik eerst op het oog had, maar er zit wel 27, 30 & 32mm extra bij.

Na wat verder zoeken op de BSG Technic website kwam ik echter ook nog deze set tegen:
Impact Socket and Protective Impact Socket Set - Hexagon - 12.5 mm (1/2) Drive - 10 - 24 mm - 18 pcs (BSG 5202)
BSG Impact Socket Set | Hexagon | 12.5 mm (1/2") Drive | 10 - 24 m |  18 pcs | (5202)

Waar wel alle maten van 10 t/m 24mm gewoon in zitten, waarbij 17, 19 & 21mm zijn zelfs voorzien van kunststofhulzen wat handig is voor de velgen, en dan zitten er ook nog 3 verlengstukken bij. :)
En deze set is tot mijn verbazing nog goedkoper dan die minder uitgebreide set.
Bij Tools2go.nl bijv. voor €77,30

Omdat BSG zowel een normale als een DIY lijn heeft dacht ik eerst dat het daar misschien aan zou kunnen liggen maar die hebben een duidelijk ander logo:
BSG vs BSG DIY logo
Dus beide sets zijn de normale BSG lijn.

Wat wel apart is is dat er daar er bij de verkopers van die tweede, uitgebreidere set wat andere plaatjes staan dan op de BSG site zelf.

Op de BSG website:
"BSG Impact Socket Set | Hexagon | 12.5 mm (1/2\\") Drive | 10 - 24 m |  18 pcs | (5202)"
Foam in de deksel, er staan de maten bij de vakken in de koffer en witte print op de doppen zelf met merk en maat

Op websites van andere verkopers:
BSG Impact Socket Set | Hexagon | 12.5 mm (1/2\") Drive | 10 - 24 m |  18 pcs | (5202)
Geen foam in de deksel, geen maten bij de vakken in de koffer en de tekst is in de doppen gegraveerde ipv erop geprint.
Ook is de koffer zelf wat anders, lijkt wat groter afgaande op het feit dat er meer ruimte tussen de vakken zit. Vakken zelf zijn ook iets wat anders.

Ben benieuwd of dat enkel nog oude foto’s zijn of dat het daadwerkelijk nog oude voorraad is.
Vooral het feit dat de maten niet geprint staat op de doppen lijkt me onhandig dus hoop dat het enkel oude foto’s zijn.

Iemand trouwens ervaring met www.automotive-line.nl?
Zie net dat die set daar maar 22 cent duurder is, €77,52, dan hij tools2go.nl maar wel gratis verzonden wordt terwijl dat bij tools2go €7,95 kost.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 29-01-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:48
Vliegvlug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:46:
Iemand trouwens ervaring met www.automotive-line.nl?
Zie net dat die set daar maar 22 cent duurder is, €77,52, dan hij tools2go.nl maar wel gratis verzonden wordt terwijl dat bij tools2go €7,95 kost.
Vorig jaar wat besteld, niks mis mee. Niet de volgende dag geleverd, maar na 2-3 dagen, maar daar zaten ook diverse spullen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Vliegvlug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:46:
(...)
Mooie wervende tekst ook: “De solide krachtdoppenset is gefabriceerd uit het hoogwaardige en extreem krachtige molybdeen staal en wordt ook toegepast in raket motoren. Nou dan moet het wel goed zijn! :+ (...)
Grammaticaal bezien is het wel de doppenset die in raketmotoren wordt toegepast en niet de metaalsoort. :7
offtopic:
In de jaren '70, met de maanlanding nog vrij vers in het geheugen, wilde men wel vaker wat aanprijzen door de ruimtevaart erbij te halen. Dat er lenzen en camera's van Nikon mee naar boven gingen, wilde ik nog wel aannemen, maar toen er zelfs matrassen werden aangeprezen met NASA-techniek, kreeg ik de neiging om de fabrikant erop te wijzen dat aardse slaapkamers nog steeds onderhevig zijn aan de zwaartekracht. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Grammaticaal bezien is het wel de doppenset die in raketmotoren wordt toegepast en niet de metaalsoort. :7
offtopic:
In de jaren '70, met de maanlanding nog vrij vers in het geheugen, wilde men wel vaker wat aanprijzen door de ruimtevaart erbij te halen. Dat er lenzen en camera's van Nikon mee naar boven gingen, wilde ik nog wel aannemen, maar toen er zelfs matrassen werden aangeprezen met NASA-techniek, kreeg ik de neiging om de fabrikant erop te wijzen dat aardse slaapkamers nog steeds onderhevig zijn aan de zwaartekracht. 8)
Vergeet de big green egg niet he?

* Boudewijn gaat intussen wel even zijn Hasselblad 500C knuffelen. Daar is redelijk wat bewijs over :+

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Wat is eigenlijk het voordeel van een 12-kant doppenset?

Achtergrond: hier onlangs van een €36 Skandia-doppenset de ratel en 1 inbus-dop kwijtgeraakt. En dan wel voor €20 vervangende spullen kunnen vinden, maar ik ging toch even zoeken naar alternatieven en vond o.a. de Gedore D20-KMU20 voor een redelijke prijs. Maar toen zag ik op het plaatje dat het, denk ik, 12-kant doppen zijn en lijkt mij dat dat minder goed kracht op een bout zal zetten dan een 6-kant zoals bijv. 20 ITU-3. Maar ja, 6-kant is wel drie keer zo duur.

Dus vandaar even nieuwsgierigheid: heeft 12-kant voordelen t.o.v. 6-kant, los van de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

vanaalten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:45:

Achtergrond: hier onlangs van een €36 Skandia-doppenset de ratel en 1 inbus-dop kwijtgeraakt. En dan wel voor €20 vervangende spullen kunnen vinden, maar ik ging toch even zoeken naar alternatieven en vond o.a. de Gedore D20-KMU20 voor een redelijke prijs. Maar toen zag ik op het plaatje dat het, denk ik, 12-kant doppen zijn en lijkt mij dat dat minder goed kracht op een bout zal zetten dan een 6-kant zoals bijv. 20 ITU-3. Maar ja, 6-kant is wel drie keer zo duur.

Dus vandaar even nieuwsgierigheid: heeft 12-kant voordelen t.o.v. 6-kant, los van de prijs?
Als je een ratel hebt met relatief weinig tanden of je wilt een wringijzer oid gebruiken, dan biedt een 12-kant meer vrijheid bij het op de bout plaatsen. En een 12-kant past vaak wat makkelijker/beter op bouten die niet helemaal netjes van vorm meer zijn. Ik heb weleens een bout of moer gehad die op de vlakke zijde niet helemaal recht meer was door roest, en dan past een 6-kant domweg niet meer. Maar een 6-kant heeft wel veel beter grip op een bout of moer. Ik heb met mijn 6-kant doppen nog nooit een kop rond gedraaid, terwijl me dat vroeger met 12-kant doppen en sleutels wel gebeurde.

Maar in alle eerlijkheid heb ik met doppen eigenlijk nooit meer de behoefte gehad aan een 12-kant. Ringsleutels daarentegen heb ik wel liever als 12-kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Het grootste voordeel van 12 kant doppen vind ik toch wel dat moment wanneer je een 12 kant bout of moer moet vast- of losdraaien.
Zeker als de kop wat verdiept ligt zoals bij een BMW aandrijfas.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:55:
Het grootste voordeel van 12 kant doppen vind ik toch wel dat moment wanneer je een 12 kant bout of moer moet vast- of losdraaien.
Zeker als de kop wat verdiept ligt zoals bij een BMW aandrijfas.
Vraag is ook, hoe je een 6-kant op een 12-kant moer wil krijgen ;) Dat is ook gelijk één van de weinige redenen waarom mijn grote doppen 12-kant zijn. De enige moeren die ik in die maat tegenkom, zijn van de aandrijfassen en die kunnen 12-kant zijn (maar zijn het niet altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Als je een ratel hebt met relatief weinig tanden of je wilt een wringijzer oid gebruiken, dan biedt een 12-kant meer vrijheid bij het op de bout plaatsen. En een 12-kant past vaak wat makkelijker/beter op bouten die niet helemaal netjes van vorm meer zijn. Ik heb weleens een bout of moer gehad die op de vlakke zijde niet helemaal recht meer was door roest, en dan past een 6-kant domweg niet meer. Maar een 6-kant heeft wel veel beter grip op een bout of moer. Ik heb met mijn 6-kant doppen nog nooit een kop rond gedraaid, terwijl me dat vroeger met 12-kant doppen en sleutels wel gebeurde.

Maar in alle eerlijkheid heb ik met doppen eigenlijk nooit meer de behoefte gehad aan een 12-kant. Ringsleutels daarentegen heb ik wel liever als 12-kant.
Ik vind ze met name makkelijk als je weinig ruimte hebt om een rotatie met je gereedschap te maken, dan heb je iets meer speelruimte met 12-kants. Voor kracht zetten is 6-kants natuurlijk veruit superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Vraag is ook, hoe je een 6-kant op een 12-kant moer wil krijgen ;)
Dat is idd mijn punt.
Maar 12 kant zie je steeds minder.
Vroeger was dit volgens mij veel normaler, met name bouten in motoren, zoals krukaslagerkapbouten, en daar zet je niet zo makkelijk een sleutel op.
Ik heb een complete 12 kant doppenset, van Gedore nog wel...maar gebruik zelden een dop ervan.
Het is ook een set uit de jaren 60 vermoed ik, van m'n vader geweest. Ik denk dat hij meer aan de ingewanden van motoren sleutelde, dat was in die tijd ook vaker nodig (en normaler). Ik denk dat hij daarom destijds een 12 kant set gekocht heeft.
Maar nu, waar je ooit 12 kant in/op motoren/versnellingsbakken zag, zit allemaal E torx.

Volgens mij zijn veel van die ARP bouten nog 12 kant. Dus in die hoek is het wellicht nog normaal.

...ik vraag me af wat ik moet doen als ik een 12 kant bout in engelse maat tegenkom waar ik geen sleutel op kan zetten....hoe los ik dàt op 8)7
edit:waarschijnlijk passen die gearlock doppen die ik heb dan alsnog...

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:40:

Je moet wel echt op de grens zitten voordat het verschil 6-kant vs 12-kant uit gaat maken op een gewone zeskantbout. Op de wielbouten kan je altijd goed zien waar de doppen aangrijpen op de kop, en eigenlijk is dat alleen een klein streepje op een mm of twee van de hoek af. Ongeacht of ik 12-kant of 6-kant doppen gebruik. Uiteraard als de boel zo vast zit dat het gaat vervormen, dan zal het allicht wel uit gaan maken.

Alhoewel ik zelf eigenlijk alleen maar de schroefdraad doorgedraaid heb, of de kop eraf, niet de kop rond.

Ik vind het wel typisch dat Stahlwille eigenlijk alleen maar 12-kant hoge doppen heeft. Alleen verschillende maten bougie doppen hebben ze in 6-kant, de rest alleen maar in 12-kant. Aan de andere kant zijn zij ook de enige die ik ken die de hoge doppen ook van binnen meer ruimte geven, niet een lage dop van binnen met wat ruimte voor een stokeind ofzo, is soms erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Stahlwille heeft wel vaker geliefd spul uit het assortiment gehaald, heb ik jaren geleden al eens mogen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Je moet wel echt op de grens zitten voordat het verschil 6-kant vs 12-kant uit gaat maken op een gewone zeskantbout. Op de wielbouten kan je altijd goed zien waar de doppen aangrijpen op de kop, en eigenlijk is dat alleen een klein streepje op een mm of twee van de hoek af. Ongeacht of ik 12-kant of 6-kant doppen gebruik. Uiteraard als de boel zo vast zit dat het gaat vervormen, dan zal het allicht wel uit gaan maken.

Alhoewel ik zelf eigenlijk alleen maar de schroefdraad doorgedraaid heb, of de kop eraf, niet de kop rond.

Ik vind het wel typisch dat Stahlwille eigenlijk alleen maar 12-kant hoge doppen heeft. Alleen verschillende maten bougie doppen hebben ze in 6-kant, de rest alleen maar in 12-kant. Aan de andere kant zijn zij ook de enige die ik ken die de hoge doppen ook van binnen meer ruimte geven, niet een lage dop van binnen met wat ruimte voor een stokeind ofzo, is soms erg handig.
Het gebeurde mij nog wel eens bij fietsen. Maar daar zit ook 8.8 of sterker op, het meeste had niet eens een sterkte rating.

En ja, elke dop grijpt aan op maar een klein stukje, vrij dicht bij de punt. Maar bij een 6-kant kan dat punt behoorlijk verschuiven, voor je grip verliest. Bij een 12-kant is het direct over als de hoeken rond gaan.

En vooral bij bouten of moeren die flink verroest zijn (denk aan uitlaat) loop je bij een 12-kant wel veel meer risico dat je geen grip op de kop krijgt, maar met een 6-kant wel.

Daar staat tegenover dat als je een kleinere maat dop op een bout of moer wilt slaan, omdat de kop kapot is, dan kan je dat weer beter/makkelijker met een 12-kant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 23:31
vanaalten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:45:

Je zou voor een prijs vriendelijk alternatief bij Gedore Red kunnen kijken voor 6-kant alternatieven. Net wat vriendelijker geprijst maar zeker goede kwaliteit.

Zoiets als dit: https://www.toolmax.nl/ge...xz1t27atDh2waAtu6EALw_wcB

OF dit: https://www.klium.nl/nl/g...m-33-delig-3300004-158150

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinC op 30-01-2025 09:22 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Vandaag voor weinig een gereedschapskar gescoord. Ideaal voor in mijn kleine garage. Gereedschap netjes opbergen en een kleine werkbank op wielen bij de hand. Ding is wel wat gehavend, was de prijs ook naar, en behoorlijk vettig. Denk er aan om het met remmenreiniger te lijf te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvlGV3xhb5dV6Gyc25_Vajwoc8o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qxlrEBJ70WtpKwCh8vJ96wyl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@rockerpoet Daar ga je echt wel plezier aan beleven. Hoe en waar je een bankschroef erop (of op/aan iets totaal anders) bevestigt, kan vers 2 zijn. Maar zoveel opslagcapaciteit ook nog verrijdbaar hebben is echt niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:41
rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:41:
Vandaag voor weinig een gereedschapskar gescoord. Ideaal voor in mijn kleine garage. Gereedschap netjes opbergen en een kleine werkbank op wielen bij de hand. Ding is wel wat gehavend, was de prijs ook naar, en behoorlijk vettig. Denk er aan om het met remmenreiniger te lijf te gaan.

[Afbeelding]
Oeh, waar gescoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Op marktplaats gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik wil graag een rol (poets)papier aan de muur hangen, dichtbij de spoelbak. Om even snel wat papier te pakken wanneer dat nodig is. Zowel dispenser als papier moet degelijk/semi professioneel zijn. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik ga er vanuit dat je hiervoor prima bij de horeca groothandel (Sligro, Makro, Hanos etc) terecht kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

rockerpoet schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:41:

[Afbeelding]
Dat is een fijne kar, want ik heb er zelf ook één.
Grote voordeel van die kar is dat hij stevig genoeg is om ook als kleine werkbank te gebruiken. Veel nieuwe karren met plastic bovenkant zijn dat zeker niet.
rockerpoet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:15:
Ik wil graag een rol (poets)papier aan de muur hangen, dichtbij de spoelbak. Om even snel wat papier te pakken wanneer dat nodig is. Zowel dispenser als papier moet degelijk/semi professioneel zijn. Iemand tips?
Zelf heb ik gewoon een buis gemonteerd en ik gebruik deze rollen van de Action

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tork is het merk van veel van die profi-rollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
DaWaN schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Dat is een fijne kar, want ik heb er zelf ook één.
Grote voordeel van die kar is dat hij stevig genoeg is om ook als kleine werkbank te gebruiken. Veel nieuwe karren met plastic bovenkant zijn dat zeker niet.
Toevallig! Was eerst in de running voor een Gedore adjudant, blij dat ik voor de 1504 ben gegaan, inderdaad prima werkbankje. Wil er tzt nog een bankschroefje op monteren. Weet jij toevallig of de laden er uit te halen zijn? Moet alles even goed ontvetten, handig als die er uit kunnen.
Zelf heb ik gewoon een buis gemonteerd en ik gebruik deze rollen van de Action
Goed idee! Zelfde rol gisteren bij Gamma gescoord, dubbel zo duur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:54
Zoek op poetspapier houder garage en je komt ze in vele soorten, maten en prijzen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik heb een teil met loemele* in de hoek staan. Kost nix.

Wat die laden betreft: kijk even of er in de uitschuivende geleiders een palletje zit dat je naar boven of beneden kunt zetten en zo de lade eruit kunt tillen. Meestal is het zo'n soort listigheid.

*vodden, oud textiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

rockerpoet schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:50:
[...]
Wil er tzt nog een bankschroefje op monteren. Weet jij toevallig of de laden er uit te halen zijn? Moet alles even goed ontvetten, handig als die er uit kunnen.
Lades heb ik er nooit uitgehaald, maar moet wel mogelijk zijn lijkt mij.
Bankschroefje erop gaat prima, dat heeft die van mij ook.
trabant schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:55:
Ik heb een teil met loemele* in de hoek staan. Kost nix.
Oude vodden heb ik ook en die zijn ook wel handig, maar ik vind zo'n papieren rol wel praktischer omdat je die meteen weg kunt gooien. Dat is vooral praktisch als je olie gemorst hebt b.v.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Op werk gebruiken we dit:
https://www.hygienepapier...10yNKBDsb_ABoC0nAQAvD_BwE
Thuis heb ik ook zo'n doos staan.

Goede doekjes om schoon te maken en ook om olie e.d. op te ruimen.

Als je veel met olie knoeit zou ik trouwens dit soort doeken adviseren.
https://www.hygienepapier...l6RW6Ih23QSBoCSnsQAvD_BwE
Eigenlijk de beste oplossing om olie producten op te ruimen.

Nee, geen aandelen bij die firma, toevallig beide de eerste link op google

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
DaWaN schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:41:
(...) maar ik vind zo'n papieren rol wel praktischer omdat je die meteen weg kunt gooien. Dat is vooral praktisch als je olie gemorst hebt b.v.b.
Heb jij op de kermis nooit ballen gegooid? Dan gooi je toch ook vodden weg? :+
Nog een tip voor @rockerpoet: een vuilnisbak waarvan het deksel open kan blijven staan heeft voordelen. En kijk eens rond waar ze ècht sterke vuilniszakken hebben, niet die dunne waar je zowat doorheen kun kijken.

In plaats van olie te morsen kun je het ook opvangen. Grote dozen uit het internet maak ik plat, die kun je prima onder een auto schuiven. Bijkomend voordeel is dat je kleine onderdeeltjes makkelijker terugvindt (ik werk onder een carport met grindtegels) en het is niet zo koud als een stenen vloer.

[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 03-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
trabant schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Heb jij op de kermis nooit ballen gegooid? Dan gooi je toch ook vodden weg? :+

In plaats van olie te morsen kun je het ook opvangen. Grote dozen maak ik plat, die kun je prima onder een auto schuiven. Bijkomend voordeel is dat je kleine onderdeeltjes makkelijker terugvindt (ik werk onder een carport met grindtegels) en het is niet zo koud als een stenen vloer.
Dozen idd, daarbovenop nog een een oud hoeslaken dubbel, lekker groot en dan kan je tenminste wat knoeien en even je handen af te vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Beddegoed ligt altijd goed.
Thuis heb ik een pot met oude tandenborstels staan en op de oldtimercursus greep ik mis. Dus in de onderste lade van de werkkarren wat gelegd. Veger en blik dito. Van de digitale klok aan de wand kon je alleen de tijd aflezen als je er met het juiste licht recht voor stond, dus heb ik een grote wijzerklok ergens opgehangen. Commentaar van mijn medecursisten: "Wanneer zet je hier een ledikantje neer en trek je hier in?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Oud beddengoed is sowieso goed om te hebben liggen. Zeker als het schoon is, is het perfect om lakwerk mee te beschermen. Beddengoed is zacht genoeg om lak niet te beschadigen namelijk.

Ik heb zelf verder altijd rollen papier staan, maar dat kan een poetsdoek niet vervangen. Papier scheurt te makkelijk en laat vrij makkelijk snippertjes achter, iets wat je zeker in de motor niet wilt. Daarnaast kan je met papier niet goed iets oppoetsen en kan het krasjes veroorzaken.

Tandenborstels (en andere kleine borstels) zijn onmisbaar in mijn ogen. Je hebt ze domweg nodig om dingen van binnen schoon te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@deepbass909 Zou je daar niet liever een oogdouche voor gebruiken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:25:
@deepbass909 Zou je daar niet liever een oogdouche voor gebruiken? :+
Begin jij de dag dan niet met even goed je ogen schrobben met een oude, vette borstel? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Schaap en kalf castreren of couperen met elastiek mag niet meer
Wat dit nieuwbericht met autogereedschap te maken heeft?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RvwBYJmGB7lq/73YOkoG/1200x1177.jpg
Het elastiek wordt met een tang met vier vingers om de staart aangebracht, en om die reden is die tang ook geschikt om de rubbertjes over de remcups aan te brengen. Nu is zo'n coupeertang nog voor pakweg een tientje te krijgen, maar als dit verbod ingaat zal de verkrijgbaarheid ervan ook verminderen.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 03-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteren de BGS Impact Socket Set | Hexagon | 12.5 mm (1/2 inch\") Drive | 10 - 24 m | 18 pcs | (5202) binnen gekregen:

BGS Impact Socket Set | Hexagon | 12.5 mm (1/2 inch") Drive | 10 - 24 m |  18 pcs | (5202)
Is dus niet de versie die op de BGS website wordt getoond maar precies degene die op de website van de verkoper staat.
Zie mijn eerdere post onderaan voor de verschillen.

Heb de verkoper gevraagd waar de verschillen tussen hun versie en die van de BGS website vandaan komen, of dit misschien een oudere versie is. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind het wel mooi hoe je die club consistent BSG noemt.
Volgens mij heten ze BGS, naar Bernd Gottfried Schottke ;-)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Juup schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Ik vind het wel mooi hoe je die club consistent BSG noemt.
Volgens mij heten ze BGS, naar Bernd Gottfried Schottke ;-)
Dislexy is dat, ik zie het gewoonweg niet.
Gelukkig knip-plak ik de links dus die werken wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:22:
...

Heb de verkoper gevraagd waar de verschillen tussen hun versie en die van de BGS website vandaan komen, of dit misschien een oudere versie is. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
Inmiddels antwoord terug, want ze reageren echt rap daar bij Automotive-line (y).
De foto's op de BGS website zijn van een vernieuwde versie maar die hebben ze zelf nog niet. Vooralsnog verkopen ze de oude versie en waarschijnlijk krijgen ze de nieuwe versie als ze nieuwe voorraad gaan bestellen.

Op zich wel jammer want vind van die nieuwe versie de leesbare print op de doppen voor de maat wel handig en dat de koffer wat compacter is is ook wel fijn, maar zeker niet genoeg om de set daarvoor om te gaan wisselen.

Ik ga gewoon deze lekker gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Iemand een idee waar ik pure aceton (5l?) kan kopen? In de bouwmarkten vind je dit niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
https://www.verfgroothandel.nl/aceton-5.html
en die groothandel meldt ook:
Aceton staat op de precursorlijst van de overheid als grondstof voor explosieven en drugs. De verkoop wordt dan ook 1:1 doorgegeven aan de bevoegde instanties.
Welke bevoegdheid deze of gene instanties hebben wordt echter niet genoemd.

Een geschikt masker en andere beschermingsmiddelen voor jezelf en evt iemand anders heb je al?

[ Voor 89% gewijzigd door trabant op 10-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:37:
Een geschikt masker en andere beschermingsmiddelen voor jezelf en evt iemand anders heb je al?
Ja, goed masker etc, heb ik. Sowieso van van plan die werkzaamheden deels buiten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:37:
https://www.verfgroothandel.nl/aceton-5.html
en die groothandel meldt ook:
[...]
Welke bevoegdheid deze of gene instanties hebben wordt echter niet genoemd.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) doet dat (https://www.ilent.nl/onde...cursoren-voor-explosieven). Overigens valt aceton onder categorie 3, wat betekent dat alleen verdachte transacties gemeld moeten worden. Eén keer een vaatje van 5 liter valt daar nog niet onder. Maar de groothandel zal wel gegevens willen registreren bij verkoop voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Een 30cm diepe stelling is dat een beetje praktisch, of net te ondiep? Heb mijn oog laten vallen op een Overtoom stelling en overweeg om twee eenheden (2,5m hoog, 2 x 1m breed) te scoren voor in mijn garage (afmetingen 5,6m x 3,6 breed, 2,8m hoog).

[ Voor 5% gewijzigd door rockerpoet op 14-02-2025 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Twee eenheden van een meter zijn dan te smal, als je 3,6 of 5,6 meter wilt vullen. :+

Ga eens op dozenjacht in de AH. Vraag desnoods de vakkenvuller of de VPL wanneer de appelesiene worden bijgevuld, want dan ligt er daarna in een keer een manshoge stapel in het dozenhok. oOo Die grote Chico sinaasappeldozen zijn 60x40 cm en die kleine Bonsysa tomatendozen zijn 30x40. Die heb ik dertig jaar geleden heel aardig in een stel iKea Flip (25cm diep) van toen nog ƒ25,- gekregen. Sommige van die dozen heb ik nog steeds, al staan ze nu in een grootvakstelling van Viking direct, met als nadeel dat ik soms een voorste doos moet wegpakken om bij een achterste te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik hoef de muur niet per se volledig te vullen, maar wil zoveel mogelijk opslagcapaciteit op zo min mogelijk vloeroppervlak 😀 Dozen stapelen lijkt mij toch wat minder praktisch. Voor nu denk ik met een 30cm stelling wel uit te komen, mijn Makita boxen zijn 30cm breed, voor eventuele euroboxen wat minder handig wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Dat wilde ik met dat fruitdozenverhaaltje ook eigenlijk zeggen: een doos/box van 40 cm hoeft echt niet meteen van een plank van 25 cm breed te vallen. De stapel dozen bij de super was meer om een idee te krijgen hoeveel je ergens kwijt kunt; voor de een volstaat een tekening of zelfs maar een berekening; een ander moet het echt live kunnen zien en die moet dan even legoën.
offtopic:
En omdat de mens altijd uitgaat van zichzelf, weet je nu dat ik zo'n duplobaby ben. B)

Of je je kostbare makitaspul allemaal in die garagebox wilt bewaren is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:57:
Dat wilde ik met dat fruitdozenverhaaltje ook eigenlijk zeggen: een doos/box van 40 cm hoeft echt niet meteen van een plank van 25 cm breed te vallen. De stapel dozen bij de super was meer om een idee te krijgen hoeveel je ergens kwijt kunt; voor de een volstaat een tekening of zelfs maar een berekening; een ander moet het echt live kunnen zien en die moet dan even legoën.
offtopic:
En omdat de mens altijd uitgaat van zichzelf, weet je nu dat ik zo'n duplobaby ben. B)

Of je je kostbare makitaspul allemaal in die garagebox wilt bewaren is een andere discussie.
Ah ja zo! En ik val ook onder die lego categorie 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

30cm is vrij ondiep, ik heb zelf stellingen van 50cm diep en dat match beter met de gemiddelde afmetingen van gereedschapkisten e.d. Met 3m60 breed kan je die nog langs de kant zetten zonder gelijk te veel ruimte te verliezen.

Ik heb daar op een gegeven moment een aantal gebruikte stapelbakken bijgekocht voor opslag. In mijn geval waren het oude postkistjes (kan ik nu niet meer vinden), maar er zijn heel veel opties voor.

[edit]
Kleine aanvulling waarom ik een diepere stelling aanraad. De stelling heeft zoveel diepte nodig als het grootste ding dat je erin zet. Zodra iets 10 of 20cm uitsteekt, bepaalt dat hoeveel ruimte je stelling nodig heeft. Als je nu al weet dat er spullen in komen te staan die 10 cm of meer uitsteken bij een 30cm stelling, dan kan je dus beter gelijk een diepere stelling pakken, aangezien alles dan steviger staat en je op andere planken meer ruimte hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 16-02-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ja goed punt. Een enkele eenheid van 50cm diep biedt praktisch ook eenveel opbergruimte als twee van 30cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:24:
Vandaag, 1 december, is het de sterf- en gedenkdag van een beschermheilige voor automonteurs, St. Elooi, voluit Eligius van Noyon, die van ±589-660 leefde.

Eligius begon als hoefsmid, maar werd al snel goudsmid en bracht het zodoende tot muntmeester aan het hof van Marseille.
[Afbeelding]
Over Eligius doen veel mooie verhalen de ronde, het bekendst is zijn verhaal van de afneembare paardenvoet.
Eligius wordt meestal afgebeeld als bisschop met een aambeeld, al hebben schilders een voorkeur voor de paardenvoet.
Wikipedia: Eligius
Er is nog zo'n heilige voor vervoermiddelsleutelaars: Morgen, 23 februari, is de sterfdag (1011) en gedenkdag van Willigis von Mainz. Meer over zijn leven vind je op de Duitse en Nederlandse Wikipedia. Ik volsta ermee dat hij de zoon van een wagenmaker was, die goed kon leren en uiteindelijk bisschop van Mainz werd.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Willigis_schedelchronik.jpg
Ter herinnering aan zijn vader liet hij zich afbeelden met een wiel, dat vinden we nog steeds terug in het stadswapen van Mainz.
Wikipedia: Willigis – Wikipedia
Wikipedia: Willigis

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 22-02-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
In het kader van vraag maar raak... Bezig het kachelhuis uit mijn bus te demonteren die met bouten aan de voorzijde van de carrosserie is geschroefd. Kop van een van de bout op een onmogelijk te bereiken plek is inmiddels doorgedraaid omdat de bout muurvast zit. Bit of schroevendraaier past niet meer. Wat zouden jullie doen? Uitboren, of is er een betere oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rf2DOrbsS-1ypVhQunN1_18uIM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K4h1rKLML3R1UB5i4ZAEbaTX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 22:29
Een slagschroevendraaier, zoiets als deze?
https://www.hbm-machines....ft-grip-anti-slip-handvat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zo’n bolkopje zou ik pakken met een griptang
Je hebt ze ook met lange bek
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/14149.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Als zou die tang grip krijgen, dan heeft die geen ruimte om te draaien.
Met al dat smeltbare kunststof eromheen zal een inductieheater hier voor nog meer ellende zorgen. Ik vrees dat de enige optie inderdaad voorzichtig uitboren wordt.
Want langs de andere kant kun je er echt niet bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Als een schroevendraaier al geen grip heeft, gaat vanaf deze hoek een griptang ook niet werken. Een griptang werkt als je haaks op de kop de tang kan kleppen, niet vanaf deze hoek.

Tenzij de andere kant compleet verroest is, gaat verhitten waarschijnlijk ook weinig doen.

Aangezien je vrij goede toegang recht van voren lijkt te hebben, zou ik voor uitboren gaan. Als je dat met een linksdraaiende boren doet, kan de schroef ook tijdens het boren mogelijk er al uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
De bout ligt behoorlijk diep (moeilijk op de foto te zien) en daardoor moeilijk bereikbaar met een boor. Ik heb metaalboren gekocht met een zeskant aansluiting, met een verlengstuk van een doppendoos zou ik er dan net bij kunnen. Het gaat om een m6 bout, ik denk dan het best met 6mm boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Kan je de schroef ook enigzins vanaf de zijkant (door een gat oid) wellicht bereiken?
Dan zou je namelijk misschien een beiteltje op de zijkant van de kop kunnen zetten en 'm zo lostikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb dit setje voor zulke schroeven (schroefverwijderer?), soms even voorboeren met een 2-3mm boortje, maar heb er al succesvol aardig wat schroeven mee uitgekregen, wel met lage rpm schroefmachine of gewoon met de hand.
https://eshop.wurth.nl/Sc...23J2Y5rxEUdsZ0000mbLvGA9O

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 02-03-2025 22:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24
rockerpoet schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:30:
In het kader van vraag maar raak... Bezig het kachelhuis uit mijn bus te demonteren die met bouten aan de voorzijde van de carrosserie is geschroefd. Kop van een van de bout op een onmogelijk te bereiken plek is inmiddels doorgedraaid omdat de bout muurvast zit. Bit of schroevendraaier past niet meer. Wat zouden jullie doen? Uitboren, of is er een betere oplossing.

[Afbeelding]
Wellicht ten overvloede, maar heb je netjes een Pozidriv schroevendraaier gebruikt van de juiste maat? Of een normale kruiskop? De schroef lijkt nog niet zo heel ver vergaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
rockerpoet schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:40:
De bout ligt behoorlijk diep (moeilijk op de foto te zien) en daardoor moeilijk bereikbaar met een boor. Ik heb metaalboren gekocht met een zeskant aansluiting, met een verlengstuk van een doppendoos zou ik er dan net bij kunnen. Het gaat om een m6 bout, ik denk dan het best met 6mm boren?
Ik denk dat je beter klein en voorzichtig kunt beginnen. Een 2mm boor past ook beter in het hart van het kruis op de kop. Als het hart uit de bout is, kan de rand die kant op bewegen, dat idee.
Bovendien is er dan meer kans dat het draad in het groene blik nog bruikbaar blijft. Na de 2mm boor neem je een 3mm, maar uiterlijk met 4mm begint het uitkijken voor het draad. Probeer na elke keer boren of je de bout er al uit kunt draaien.

Maar dan dat verlengstuk van die doppendoos. Dat kan - zeker bij de eerste keer boren - vreselijk gaan wiebelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rockerpoet schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:32:
Een 30cm diepe stelling is dat een beetje praktisch, of net te ondiep? Heb mijn oog laten vallen op een Overtoom stelling en overweeg om twee eenheden (2,5m hoog, 2 x 1m breed) te scoren voor in mijn garage (afmetingen 5,6m x 3,6 breed, 2,8m hoog).
ik ben gister even langs de hornbach geweest voor wat stellingdelen.

ik heb gekozen voor 50cm diep.....30m is echt niks mits je de ruimte echt niet hebt.

Voor in de schuur bij ons voor wat tuinspullen, gardena onderdelen, potten en gereedschap gekozen voor 8 losse staanders (2 stellingen) met 4 planken elk.

Ik heb eerder van die ultradunne levensgvaarlijke cheap-ass stellingen gehad vnan 25 euro het stuk waar je bij het in elkaar zetten al 4 x een slagaderlijke bloeding oploopt en dat was ik echt zat, wat is dat een kutspul.

nu dus gekozen voor wat beter spul, deze stellingen moet je ook gewoon aan elkaar bouten met M6, dat maakt het wat duurder maar we nemen deze gewoon mee naar de volgende toko indien nodig, dat hoef je met dat ander blikken spul niet te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Fraggert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
[...]
[..]

Ik heb eerder van die ultradunne levensgvaarlijke cheap-ass stellingen gehad vnan 25 euro het stuk waar je bij het in elkaar zetten al 4 x een slagaderlijke bloeding oploopt en dat was ik echt zat, wat is dat een kutspul.
[..]
Lol, ja ik heb dus deze stellingen in mijn schuur staan. wat een drama inderdaad. Was een leuke 'goedkoop maar duurkoop' destijds. Ik moet ze inderdaad nog eens vervangen. Heb er nu mijn winterwielen voor de Alfa op liggen maar dat gaat echt maar net (halve rek zakt door)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DonJunior schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Lol, ja ik heb dus deze stellingen in mijn schuur staan. wat een drama inderdaad. Was een leuke 'goedkoop maar duurkoop' destijds. Ik moet ze inderdaad nog eens vervangen. Heb er nu mijn winterwielen voor de Alfa op liggen maar dat gaat echt maar net (halve rek zakt door)
ik kon op markplaats niks vinden aan "echte" stellingen met het formaat dat ik nodig had, net ff te breed, lang, hoog et cetera. Dat magazijnspul is net ff te grof voor mijn schuur achter helaas.

Hornbach heeft wel net spul wat dat betreft....ook dat flinterdunne spul maar ook wat meer fatsoenlijk voor werkplaatsinrichting. Wel jammer dat ze 100den stellingen op de website hebben en in de winkel blijkbaar maar een hele kleine selectie.

weet even de naam niet maar schiet wel ff plaatje als het spul staat, waarschijnlijk aankomend weekend.

@rockerpoet

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Wat die stellingen betreft, behalve inelkaar zetten moet je die zeker wel vastschroeven...

Ik was ooit een keer bij klant in serverruimte bezig, moest even een kabeltje hebben van een doos die op de bovenste plank van de stelling stond...

Klant zat met personeel in vergadering in ruimte ernaast, die hadden me horen roepen en na luid gekletter dachten die dat ik eronder lag. Hele kast was inelkaar geschaard en opzij tegen de muur gekletterd, kon ik in mijn eentje niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Fraggert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
[...]

ik ben gister even langs de hornbach geweest voor wat stellingdelen.

ik heb gekozen voor 50cm diep.....30m is echt niks mits je de ruimte echt niet hebt.

Voor in de schuur bij ons voor wat tuinspullen, gardena onderdelen, potten en gereedschap gekozen voor 8 losse staanders (2 stellingen) met 4 planken elk.

nu dus gekozen voor wat beter spul, deze stellingen moet je ook gewoon aan elkaar bouten met M6, dat maakt het wat duurder maar we nemen deze gewoon mee naar de volgende toko indien nodig, dat hoef je met dat ander blikken spul niet te doen.
Die goedkope dingen ben ik altijd al met een boog omheen gelopen. Ze hebben ook vaak MDF of spaanplaat legborden, wat leuk klinkt en eruit ziet, maar in een schuur of garage, waar de luchtvochtigheid behoorlijk hoog kan zijn, is dat gewoon prut. Bij mijn zwager heb ik ooit een zwik van die dingen in elkaar gezet, dat kon alleen met handschoenen aan en ook na montage en stellen bleef het wankel.

@DonJunior
Daarin merk je ook direct verschil, ik heb een aantal jaar terug geïnvesteerd in goede metalen stellingen en die legborden kunnen zonder problemen veel gewicht dragen. Na al deze jaren is eigenlijk het enige zichtbare eraan de aantasting van de zinklaag doordat sterke schoonmaakmiddelen (Dasty e.d.) gelekt hebben en die laag daardoor iets aangetast is.

@_JGC_
Dat klinkt als een vergeten kruis achter één van de vakken.

Pagina: 1 ... 56 ... 59 Laatste