Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:
  • 503.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:33
Fraggert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
(...)
Ik heb eerder van die ultradunne levensgvaarlijke cheap-ass stellingen gehad vnan 25 euro het stuk waar je bij het in elkaar zetten al 4 x een slagaderlijke bloeding oploopt en dat was ik echt zat, wat is dat een kutspul. (...)
Dat waaibomenaluminium met 5 planken van geperst karton. Wordt o.a. als Erro verkocht, ze zijn een derde R in de naam vergeten. Gemaakt om te verkopen, maar niet om te gebruiken. De scherpgerande gaatjes in de staanders waarbij ik alle heiligen uit de hemel heb gevloekt hadden een T-vorm. Al bij de eerste opstelling moesten we die ondingen versterken met stukken hout. Een kromgetrokken panlat houdt meer overeind. De opgegeven draagkracht is je reinste oplichterij. Een lege doos zakt er nog door. Het wiebelt nog erger dan het gemoed van een buikdanseres. Het is dat we toen door een gedwongen overhaaste verhuizing simpelweg geen budget hadden, maar het had weinig gescheeld of ik had mijn maat toen naar De Slegte gestuurd voor een bundel invectieven, want ik was er doorheen.

Heus: Je bent al duizendmiljoen maal beter af met een groezelig houten tweedehandsje van een handelaar in gebruikte stellingen, die zitten over het hele land.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 03-03-2025 12:21 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@deepbass909 Welk kruis? Die zaten er in zijn geheel niet in. Stelling was gewoon los inelkaar geschoven en zo tegen de wand gezet.

En nee, een stalen kast van 4x2x0,5 meter die schaart houd je niet in je eentje. Was blij dat ik ervoor stond ipv ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

_JGC_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:09:
@deepbass909 Welk kruis? Die zaten er in zijn geheel niet in. Stelling was gewoon los inelkaar geschoven en zo tegen de wand gezet.
[...]
En dat was dus het probleem. Zonder kruis geen verband en dan zakt zelfs de beste stelling in elkaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf tweedehands legbordstelling van Metatsistem in mijn garage staan en die mogen 210kg per legbord hebben.
Ik heb wielensets en versnellingsbakken in die stelling liggen en dat gaat prima.
Kan die specifieke stelling dus aanraden voor de thuisgarage.
Professioneel zou ik wel iets degelijkere stellingen gebruiken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik heb een voorloper/variant van de Arno Space of Epsivol grootvakstelling. Zeg maar een palletstelling light. Wat die kan dragen krijg ik er niet in getild. En afgezien van wat verfspatten is die na twintig jaar nog als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rockerpoet schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:30:
In het kader van vraag maar raak... Bezig het kachelhuis uit mijn bus te demonteren die met bouten aan de voorzijde van de carrosserie is geschroefd. Kop van een van de bout op een onmogelijk te bereiken plek is inmiddels doorgedraaid omdat de bout muurvast zit. Bit of schroevendraaier past niet meer. Wat zouden jullie doen? Uitboren, of is er een betere oplossing.

[Afbeelding]
heb je het truucje met het postelastiek al geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://s42814.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/12/stripped_screw-1-scaled.jpg.optimal.jpg

edit:

ik zou ook even wat echte kruipolie (dus geen WD40 zonder die discussie te willen gaan starten) gebruiken en laten inweken aangezien je het hier over een bout hebt.

als dat postelastiek niet zou werken dan zou ik kijken of ik een sleufje in die kop gedremeld kreeg voor een grote platte schroevedraaier.

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 03-03-2025 12:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
[...]

heb je het truucje met het postelastiek al geprobeerd?

[Afbeelding]
Da's geen 'goed (auto)sleutelgereedschap'. Is dit ook niet een verkapte reden om een compleet nieuwe Wera-set ofzo naar binnen te trekken?

"Neee, schat, ik heb álles geprobeerd! Ook het internet heeft géén oplossing.. behalve die ene 457-delige set van [kies favo merk]. En godzijdank is nu nét een aanbieding. Dus morgen kan ik het wél oplossen!"

En als je je pakje ophaalt bij de Postnl, neem je alsnog zo'n elastiek mee.. en los je het daarmee op. maar dat vertel je niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Da's geen 'goed (auto)sleutelgereedschap'. Is dit ook niet een verkapte reden om een compleet nieuwe Wera-set ofzo naar binnen te trekken?

"Neee, schat, ik heb álles geprobeerd! Ook het internet heeft géén oplossing.. behalve die ene 457-delige set van [kies favo merk]. En godzijdank is nu nét een aanbieding. Dus morgen kan ik het wél oplossen!"

En als je je pakje ophaalt bij de Postnl, neem je alsnog zo'n elastiek mee.. en los je het daarmee op. maar dat vertel je niemand.
10K aan Snap-On in een gereedschapswagen naar binnen rollen en hopen dat ze niet kijkt als je je ouwe stanley pakt...die ouwe waar je ook al je verfblikken mee openmaakt......en met €0,05 postelastiek die bout losrammelt _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
misschien is dit schroefkopje te klein, maar wat ook wel werkt bij de iets grotere schroef en dolgedraaide boutkoppen is een 12-kants dop erop slaan met een hamer en dan losdraaien
maatje dop is er dan 1 die eigenlijk net niet past, door met de hamer een paar tikken te geven grijpen de 12 richels in de dop de schroef/bout goed vast.

werkt natuurlijk alleen bij bolkopschroeven en bouten ;)

heb ik al een aantal keer moeten doen bij dolgedraaide inbusbouten of moeren en is tot nu toe wel succesvol gebleken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:25
[...]

offtopic:
_/-\o_ _O- heerlijk dit

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Ik wil een set Gearwrench ratels, vooral omdat ik al jaren aan het kijken ben naar goede ratels die volledig van metaal zijn (softgrip wordt altijd ranzig, wat je niet goed ziet en schoon te maken is en als gevolg je handen daarna ook altijd na gebruik zwart zijn) en die worden binnen Europa niet aangeboden (hier staat volledig metaal gelijk aan goedkope prut lijkt het wel...) Maar ja, dan maar uit de US of A laten komen tegen 70 dollar.

Mijn excuus op het moment is serieus de aanstaande handelsoorlog om prioriteit eraan te geven, want 25% extra alleen omdat die oranje aap raar doet, is natuurlijk zonde. :+

@trabant Ja, ik ben er inmiddels wel uit dat ik deze echt nodig heb en ze dus zeker deze kant op gaan komen :+ Ik zal speciaal voor jou voor boven je bed een mooie foto maken als ik ze ook daadwerkelijk in huis heb. :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Ik wil een set Gearwrench ratels, vooral omdat ik al jaren aan het kijken ben naar goede ratels die volledig van metaal zijn (softgrip wordt altijd ranzig, wat je niet goed ziet en schoon te maken is en als gevolg je handen daarna ook altijd na gebruik zwart zijn)
Ja, dit is wel mooi. Ik overweeg al tijden de Zyklop metal van Wera. Maar die is niet Swivel, wat wel heel fijn is. Dan is dit een mooie variant.
Maar ik vind dat volledige blank staal ook erg mooi en praktisch. Jammer dat het weinig gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Erg sexy, die ratels van Stahlwille, ja. Maar wat @deepbass909 zoekt, is denk ik die ratels met zo'n verstelbare kop, en die hebben ze bij Stahlwille en Wera dan weer niet in het geheel metaal, helaas. Die combinatie lijkt weer vooral iets te zijn wat ze in de VS meer hebben dan hier, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die gladde ratels zorgen er bij mij ook voor dat mijn broek strakker gaat zitten, maar het heeft ook letterlijk een prijs...Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/file-download/79357/
Mijn aanboord-rolletjes voor onderweg zijn intussen dan wel opnieuw ingericht, maar het grote manco blijft inderdaad de lompe knobbel van die zachte greep die niet in de vakjes past, waardoor ik het onderweg voorlopig zonder ratel moet stellen.
Ik kan natuurlijk nieuwe rolletjes naaien, bedenk ik me net. Moet ik wel weer een lap skai regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

80000

mrox

@deepbass909 :
Als je not USA wil maar toch een volledig metalen ratchet met kantelbare kop, kan japanse tools misschien een alternatief voor je zijn?

Ko-ken: 3/8 (maar in deze catalogus kan je ook vinden voor 1/4 of 1/2), plastic, compleet metaal glad of compleet metaal knurdle:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/94

Er is een luxemburgse importeur, maar ik zie ze op weinig europese websites te koop.
Ik heb al een paar keer uit amazon japan besteld, bv. Zoeken op het item nummer zie je wat er beschikbaar is.
https://www.amazon.co.jp/...4%2Caps%2C251&sr=8-1&th=1

En, de discussie die hier regelmatig gehouden over 1/4 + 1/2 vs 3/8: Ko-ken heeft de Zeal serie wat o.a. 3/8 is maar ratchets ter groote van 1/4 om in kleine ruimtes te komen.
Ze hebben nog meer innovaties die ik bij amerikaanse en europese merken nog niet gezien heb, zoals de wobble fix extension:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/98

Struin het internet rond voor de reviews en het is niet zo duur als snap on of stahwille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Erg sexy, die ratels van Stahlwille, ja. Maar wat @deepbass909 zoekt, is denk ik die ratels met zo'n verstelbare kop, en die hebben ze bij Stahlwille en Wera dan weer niet in het geheel metaal, helaas. Die combinatie lijkt weer vooral iets te zijn wat ze in de VS meer hebben dan hier, in ieder geval.
Dat en 80 vs 120 tanden en de wetenschap dat Gearwrench maar heel weinig speling op de ratel heeft en dus heel efficiënt werkt.

Op het gebied van doppen/ratels zijn de Amerikaanse merken toch wel heer en meester over het algemeen. Helaas zijn de Amerikaanse merken die hier verkrijgbaar zijn ook stevig aan de prijs. ICON schijnt bijv. ook erg goed te zijn, maar die kan je alleen bij Harbour Freight krijgen en dus niet buiten Amerika.
80000 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:29:
@deepbass909 :
Als je not USA wil maar toch een volledig metalen ratchet met kantelbare kop, kan japanse tools misschien een alternatief voor je zijn?

Ko-ken: 3/8 (maar in deze catalogus kan je ook vinden voor 1/4 of 1/2), plastic, compleet metaal glad of compleet metaal knurdle:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/94

Er is een luxemburgse importeur, maar ik zie ze op weinig europese websites te koop.
Ik heb al een paar keer uit amazon japan besteld, bv. Zoeken op het item nummer zie je wat er beschikbaar is.
https://www.amazon.co.jp/...4%2Caps%2C251&sr=8-1&th=1

En, de discussie die hier regelmatig gehouden over 1/4 + 1/2 vs 3/8: Ko-ken heeft de Zeal serie wat o.a. 3/8 is maar ratchets ter groote van 1/4 om in kleine ruimtes te komen.
Ze hebben nog meer innovaties die ik bij amerikaanse en europese merken nog niet gezien heb, zoals de wobble fix extension:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/98

Struin het internet rond voor de reviews en het is niet zo duur als snap on of stahwille.
Ko-ken ratles hebben 24 tanden of 45, dat vind ik echt te weinig. Mijn Proxxon 23334 ratel heeft al 72 tanden en dat is soms al te weinig in de motorruimte.
Aangezien de metalen ratels o.a. die Proxxon moet gaan vervangen, wil ik daar sowieso niet op inleveren.

En ja, ik weet dat hoe meer tanden, hoe zwakker het mechaniek, maar daarom heb ik ook meerdere ratels en wringijzers liggen. Voor het lompe werk ligt er bijv. al deze ratel van HBM, die ook al 72 tanden heeft, maar duidelijk minder verfijnt is dan de Proxxon (meer speling op het mechaniek). Maar voor €15 mag ik niet klagen.

Ik heb overigens niet per sé iets tegen Amerika of spul daar vandaan halen, import is alleen altijd al duur geweest en op €160 ex shipping heeft 25% al behoorlijk wat impact. En om dat nou extra te moeten betalen puur omdat er een oranje baby in het witte huis zit waarvan het ego gekrenkt is, vind ik wat ver gaan. Dus vandaar de lichte tijdsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Tijdsdruk of niet, en al is het nog zo mooi spul: elke keer dat je het vastpakt zul je toch een beetje voelen dat er een smet op zit.
offtopic:
De laatste nog via internet verkrijgbare moer om mijn ruimer te repareren mag ook blijven waar die is. Liever regel ik dat er iets nieuws gedraaid wordt.

Als je die Gearwrench perse wilt hebben, zoek dan iets dat zich al buiten de VS bevindt. Dat is nog -zoals de Oost-Duitsers zeggen- Friedensware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:55
mr_petit schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:59:
Kan je de schroef ook enigzins vanaf de zijkant (door een gat oid) wellicht bereiken?
Dan zou je namelijk misschien een beiteltje op de zijkant van de kop kunnen zetten en 'm zo lostikken?
Nee, alleen van bovenaf helaas.
SinergyX schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:07:
Ik heb dit setje voor zulke schroeven (schroefverwijderer?), soms even voorboeren met een 2-3mm boortje, maar heb er al succesvol aardig wat schroeven mee uitgekregen, wel met lage rpm schroefmachine of gewoon met de hand. https://eshop.wurth.nl/Sc...23J2Y5rxEUdsZ0000mbLvGA9O
Mooie set, ik heb ooit eens deze bij HBM gescoord. Als zo'n tap breekt ben ik verder van huis, maar wellicht wel het proberen waard.
Pyramiden schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:09:
[...]Wellicht ten overvloede, maar heb je netjes een Pozidriv schroevendraaier gebruikt van de juiste maat? Of een normale kruiskop? De schroef lijkt nog niet zo heel ver vergaan?
Ben iets gehaast te werk gegaan en waarschijnlijk met een iets te kort verlengstuk tussen bit en accutol dit veroorzaakt. Een PH3 schroevendraaier zou moeten passen.
trabant schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:48:
[...]Ik denk dat je beter klein en voorzichtig kunt beginnen. Een 2mm boor past ook beter in het hart van het kruis op de kop. Als het hart uit de bout is, kan de rand die kant op bewegen, dat idee.
Bovendien is er dan meer kans dat het draad in het groene blik nog bruikbaar blijft. Na de 2mm boor neem je een 3mm, maar uiterlijk met 4mm begint het uitkijken voor het draad. Probeer na elke keer boren of je de bout er al uit kunt draaien.

Maar dan dat verlengstuk van die doppendoos. Dat kan - zeker bij de eerste keer boren - vreselijk gaan wiebelen.
Draad moet wel bruikbaar blijven inderdaad. Klein beginnen klinkt niet verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:57
rockerpoet schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Ben iets gehaast te werk gegaan en waarschijnlijk met een iets te kort verlengstuk tussen bit en accutol dit veroorzaakt. Een PH3 schroevendraaier zou moeten passen.
Weet je heel zeker dat je niet PZ moet hebben in plaats van PH? De op de foto is het wat slecht te zien, maar ik meen de lijntjes in de hoeken van PZ nog te zien. Daarnaast klinkt 3 mij ook wat groot in de oren voor autos, maar misschien verschilt dat per merk. De auto's waar ik aan sleutel is vooral JIS en grotere schroeven al snel zeskant.

[ Voor 16% gewijzigd door Pyramiden op 03-03-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

80000

mrox

[b]deepbass909 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:04:
Ko-ken ratles hebben 24 tanden of 45, dat vind ik echt te weinig. Mijn Proxxon 23334 ratel heeft al 72 tanden en dat is soms al te weinig in de motorruimte.
Aangezien de metalen ratels o.a. die Proxxon moet gaan vervangen, wil ik daar sowieso niet op inleveren.

En ja, ik weet dat hoe meer tanden, hoe zwakker het mechaniek, maar daarom heb ik ook meerdere ratels en wringijzers liggen. Voor het lompe werk ligt er bijv. al deze ratel van HBM, die ook al 72 tanden heeft, maar duidelijk minder verfijnt is dan de Proxxon (meer speling op het mechaniek). Maar voor €15 mag ik niet klagen.
Ah, duidelijke requirement _/-\o_ :

Ko-ken zeal serie, 72 tanden maar softgrip:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/36

Tone, 72 tanden:
https://www.tonetool.co.j...08_en/html5.html#page=163

Nepros, 90 tanden ook in verschillende lengtes:
https://neprostools.com/e...ratchets/products/a000331

Geen ervaring mee met de laatste 2 merken (alleen maar van horen zeggen van garage journal forum in het japanse tool topic :9~ ).
De prijs van nepros is ook niet grappig, maar ja je wilt wat extra tandjes 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:38:
Tijdsdruk of niet, en al is het nog zo mooi spul: elke keer dat je het vastpakt zul je toch een beetje voelen dat er een smet op zit.
offtopic:
De laatste nog via internet verkrijgbare moer om mijn ruimer te repareren mag ook blijven waar die is. Liever regel ik dat er iets nieuws gedraaid wordt.

Als je die Gearwrench perse wilt hebben, zoek dan iets dat zich al buiten de VS bevindt. Dat is nog -zoals de Oost-Duitsers zeggen- Friedensware.
Ik heb daar geen last van, zolang het maar niet uit het Trump imperium komt en voor heffingen van kracht worden. Gelukkig worden die ruim van te voren aangekondigd.
80000 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Ah, duidelijke requirement _/-\o_ :

Ko-ken zeal serie, 72 tanden maar softgrip:
https://www.koken-tool.co...en/HTML5/pc.html#/page/36

Tone, 72 tanden:
https://www.tonetool.co.j...08_en/html5.html#page=163

Nepros, 90 tanden ook in verschillende lengtes:
https://neprostools.com/e...ratchets/products/a000331

Geen ervaring mee met de laatste 2 merken (alleen maar van horen zeggen van garage journal forum in het japanse tool topic :9~ ).
De prijs van nepros is ook niet grappig, maar ja je wilt wat extra tandjes 8) .
Japans hoor ik atijd wisselende verhalen over, niet altijd positief in kwaliteit, met name sterkte. Maar ga deze eens bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockerpoet
Vandaag opgehaald. Wat een mooie set :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik heb mezelf dan eindelijk getracteerd op die inductieverwarmer: trabant in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ben aan het rondneuzen voor een bankschroef om te plaatsen op mijn Gedore gereedschapswagen. Wat is voor gemiddelde autoklussen een gangbare maat (kennelijk noemt men dat bekbreedte)? Ik zie ook bankschroeven met soort van mini aambeeld, is dat praktisch? Daarnaast dacht ik aan een draaibare voet zodat ik makkelijk kan draaien in verschillende posities maar iets in mij zegt dat het wat minder solide is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:10

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb voor een Heuer gekozen. Imo 1vd beste bankschroeven.

https://www.gereedschapce...FNIlgaAiO7EALw_wcB#refuse

Gezien je zelf niet echt een idee hebt met betrekking tot de grote van de bankschroef is het denk ik handiger om te kijken naar budget. Nieuw zijn ze redelijk aan de prijs, zeker als je naar een grotere maat kijkt.
2e hands is het al veel beter.

Zelf zou ik ook niet direct weten wat een handige maat is voor algemeen auto sleutel werk.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
rockerpoet schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:39:
Ben aan het rondneuzen voor een bankschroef om te plaatsen op mijn Gedore gereedschapswagen. Wat is voor gemiddelde autoklussen een gangbare maat (kennelijk noemt men dat bekbreedte)? Ik zie ook bankschroeven met soort van mini aambeeld, is dat praktisch? Daarnaast dacht ik aan een draaibare voet zodat ik makkelijk kan draaien in verschillende posities maar iets in mij zegt dat het wat minder solide is.
Een aambeeld is om op te slaan. Uiteindelijk zullen die klappen ook tot aan de wiellagers worden doorgegeven. Als je een Gedore Adjutant hebt: die heeft de reputatie van uiterst solide, maar hij is niet gemaakt om mee te voetballen, zal ik maar zeggen.
En met of zonder aambeeld: kijk echt wel even goed waar en in hoeverre je de kar moet verstevigen voor die bankschroef.

Qua bekbreedte: Mijn erfstuk meet ongeveer een handbreedte, en ik speel het soms klaar dat iets er net niet in past omdat het net te breed is of te diep gaat. Maar wat je erin wilt klemmen moet je er ook in kunnen tillen, dus de maat scheepsmotoren valt dan al af.
Op een vaste werkbank kan een draaibare bankschroef verrekte handig zijn, op een verrijdbare kar is het eerder een wiebelfactor, schat ik zo in.

En inderdaad: gebruikt krijg je vaak veel voor weinig. Maar neem dan zekerheidshalve wel een steekkarretje mee. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door trabant op 09-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:16:
[...]Een aambeeld is om op te slaan. Uiteindelijk zullen die klappen ook tot aan de wiellagers worden doorgegeven. Als je een Gedore Adjutant hebt: die heeft de reputatie van uiterst solide, maar hij is niet gemaakt om mee te voetballen, zal ik maar zeggen.
En met of zonder aambeeld: kijk echt wel even goed waar en in hoeverre je de kar moet verstevigen voor die bankschroef.
Goed punt vwb de wiellagers! Een aambeeld is dan niet gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:15
120 mm is een mooie maat, denk ik. Maar het ligt er een beetje aan waar je hem voor wilt gebruiken. Houd er rekening mee, dat het juist lekker is als je kracht kan zetten op hetgeen in de bankschroef geklemd zit. Idealiter maak je hem dus aan een werkbank, die op zijn beurt weer aan de muur vastzit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb zelf een Heuer compact. Is ook 120mm breed, wat me een redelijke maat lijkt. Ook met draaibare voet, en dat is verder heel solide, geen verschil met het ding direct vastschroeven op de werkbank. Alhoewel ik die op een vaste werkbank heb staan, op een gereedschapskar kun je ook gewoon de kar draaien, lijkt me.

Grootste voordeel van deze Heuer vind ik zelf de verwisselbare bekken. Niet heel gemakkelijk te vinden bij de verschillende winkels, maar erg praktisch als je iets wilt klemmen zonder daarna de tand afdrukken erin te hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:31

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Grootste voordeel van deze Heuer vind ik zelf de verwisselbare bekken. Niet heel gemakkelijk te vinden bij de verschillende winkels, maar erg praktisch als je iets wilt klemmen zonder daarna de tand afdrukken erin te hebben zitten.
Ik heb daarvoor universele opzetbekjes met magneetjes.
Vooral plastic bekjes met prisma zijn ideaal om gemachineerde onderdelen vast te pakken.
Aluminium met rubberpad bijt wat te snel door het rubber heen is mijn ervaring.

Ik weet niet meer precies waar ik die bekjes vandaan heb, ik heb ze al heel lang (20 jaar oid). maar ik denk dat je ze tegenwoordig bijna overal kan krijgen. ebay/alie etc.

Heuer is mooi, maar wel duur. Het is wel hèt merk voor bankschroeven natuurlijk.
Bauforum24 had een paar maanden geleden een uitgebreide video op youtube van een factorytour die wel interessant was (wel duits uiteraard). Daar werden wel interessante dingen verteld (het is een hele lange video) Het wordt allemaal nog echt in DLD gemaakt. Niks geen chinesium

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2025 09:12 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Hier slingeren in de buurt van de bankschroef ook allerlei stukjes leer, rubber, hoeklijn met ducttape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:00:
Ik heb daarvoor universele opzetbekjes met magneetjes.
Vooral plastic bekjes met prisma zijn ideaal om gemachineerde onderdelen vast te pakken.
Aluminium met rubberpad bijt wat te snel door het rubber heen is mijn ervaring.

Ik weet niet meer precies waar ik die bekjes vandaan heb, ik heb ze al heel lang (20 jaar oid). maar ik denk dat je ze tegenwoordig bijna overal kan krijgen. ebay/alie etc.

Heuer is mooi, maar wel duur. Het is wel hèt merk voor bankschroeven natuurlijk.
Bauforum24 had een paar maanden geleden een uitgebreide video op youtube van een factorytour die wel interessant was (wel duits uiteraard). Daar werden wel interessante dingen verteld (het is een hele lange video) Het wordt allemaal nog echt in DLD gemaakt. Niks geen chinesium
Die bekjes die ik heb zijn ook met magneetjes, inderdaad, die zou je ook op gewone bankschroeven kunnen gebruiken, maar ik heb ze eigenlijk niet gevonden van andere merken dan Heuer (maar dat kan ook aan m'n google-kunsten liggen). Ik gebruik de prisma ook het meeste, handig voor kleinere buizen.

De Compact is trouwens goedkoper dan de standaard 120mm, met een voetmaat gelijk aan de 100mm standaard bankschroef (voor de draaibare voet). Ook een stuk lichter, maar meer dan solide genoeg voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

zachte bekjes op alie:
https://nl.aliexpress.com...l?spm=a2g0o.home.search.0

Ik heb voor buis zelf ook wel eens houten bekjes gemaakt specifiek voor een rond buisje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk3OkoKCWFRQ0vGXhY2SLFGHf2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2oXCDPlKlgGMPCdzAOtIJch.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht niet baten overigens -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik heb deze kleine compressor gekregen (wat zijn die dingen duur) en ben benieuwd naar de mogelijkheden.

Kan ik hiermee bijvoorbeeld:
- spuiten?
- een luchtsleutel mee aandrijven?
- slijpen of polijsten?

[edit] tevens nog een luchtslang nodig. Wil geen krulding, is dit iets?

[ Voor 18% gewijzigd door rockerpoet op 13-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 15:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

met 200ltr/min zit je wel goed voor de meeste tools (gaan dacht ik 150-180), vraag is alleen met zo'n kleine tank wat de druk zal zijn en of dat genoeg is om een luchtsleutel of slijptol van genoeg 'sap' te voorzien.

Spuitpistool zal afhankelijk zijn welke je wil, als ik zo lees:
As a general guideline, most gravity-feed spray guns used for automotive or general-purpose painting typically require around 4-9 CFM. HVLP (High Volume Low Pressure) spray guns, which are commonly used for fine finishing and reducing overspray, typically require a higher CFM, ranging from 8-12 CFM or more.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:07
rockerpoet schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:04:
Ik heb deze kleine compressor gekregen (wat zijn die dingen duur) en ben benieuwd naar de mogelijkheden.

- spuiten?
- slijpen of polijsten?

Wat voor een koppeling/nippel zit er op de compressor? Zou zonde zijn als je een slang koopt met een Euro-aansluiting terwijl je compressor een Orion-koppeling heeft. Verschil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Fraggert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:31:
[...]

ik kon op markplaats niks vinden aan "echte" stellingen met het formaat dat ik nodig had, net ff te breed, lang, hoog et cetera. Dat magazijnspul is net ff te grof voor mijn schuur achter helaas.

Hornbach heeft wel net spul wat dat betreft....ook dat flinterdunne spul maar ook wat meer fatsoenlijk voor werkplaatsinrichting. Wel jammer dat ze 100den stellingen op de website hebben en in de winkel blijkbaar maar een hele kleine selectie.

weet even de naam niet maar schiet wel ff plaatje als het spul staat, waarschijnlijk aankomend weekend.

@rockerpoet
Al Ikea overwogen? Die hebben best mooi spul tegenwoordig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt7nOekpPzkA5WgZ-9tJdZR-4MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNJpIi6bwppeQvKWfPvKYifg.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.ikea.com/nl/n...grenen-triplex-s99516146/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:38
Ik kan die lijn van IKEA enorm aanbevelen. Serieus stevig spul en zowat eindeloos configureerbaar - zoals bijna alles van hun, ook niet goedkoop meer helaas. Schuur staat er vol mee. Ook mooi afgewerkt ipv de scherpe randen die je nog wel eens hebt met de - in mijn ogen - troep die je ook kan krijgen bij de lokale bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant

- spuiten?
Een wieldop zal nog wel lukken.
Die zal draaien, maar langer dan drie tellen op volle kracht gaat krap worden. Als je de 'systeemeisen' van een klassieker, de CP734, erbij neemt: die kan 576 Nm leveren, en bij continuverbruik lust die 424 L/minuut.
Dat gezegd hebbende: Ik ben in de glorie met mijn stille (58-60 dB) HBM 70L compressor en ook heel tevreden met mijn IR2131 luchtsleutel (746Nm bij 764 L/min), maar als ik nu een slagmoersleutel zou kopen, zou het er een op accu worden.
- slijpen of polijsten?
Die 72 dB schelen al een stuk met de 96 dB van een klassieke compressor, maar ik ben bang dat je dat niet pal naast je wilt hebben als je die hele bus doet. Nog los van mijn vrees dat de polijstmachine telkens naar lucht zal happen.
Ja, dat is wel wat. Kijk desnoods ook even of je er nog een ontvochtiger tussen de drukregelaar en de slang kunt zetten. Dat hoeft geen 40µm Festo te zijn, en ik geef toe dat het een beetje een tic van mij is. ;)

Het is natuurlijk niet erg dankbaar jegens degene die jou met de beste bedoelingen dit relatief dure compressortje met onbekende tankinhoud heeft gegeven, maar de enige reden die ik zie om hem te houden is de verplaatsbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

de reviews voor die luchtslang zijn trouwens wel erg slecht.
Veel soepele slangen hebben inderdaad sneller last van veroudering, dat het rubber/plastic gewoon uit elkaar valt of scheurtjes gaat vormen.

Ik maak mijn luchtslangen meestal zelf (al heb ik dat al een hele tijd niet meer gedaan, ze zijn nog allemaal heel en ik heb een behoorlijk eind liggen). Maar dat is meer van professioneel luchtslang en schroef er dan zelf mijn koppelstukjes op (gewoon met een slangenklem).
Ik gebruik zelf altijd van die arbo toegestane veiligheidssnelkoppelingen die een vergrendeling hebben als je ze loskoppelt. Dus het ontkoppelen is een 2 stap proces, waardoor eerst de slang luchtvrij wordt gemaakt en je slang dus niet met druk/kracht uit de koppeling schiet.. Zo'n koppelstuk moet natuurlijk ook op de compressor zitten/gezet worden.
Die zien er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.pneumatiek.nl/_clientfiles/Rectus/m_14KEIW13MPNS.jpg

of zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.automotive-line.nl/wp-content/uploads/2016/04/veiligheidskopp-6mm-slangaansl-orion-asi-061806-geel_prevost.jpg
Je hebt heel veel modellen.
Dan druk je eerst op de knop en daarna duw je de mantel in, of je trekt eerst aan de mantel en daarna duw je 'm in. afhankelijk van het model. Maar je kan ze maar op 1 manier ontkoppelen en het is altijd een 2 staps proces waarbij bij stap 1 de luchtdruk uit de slang ontsnapt. Dat is het principe. Het werkt fijn, is veiliger (zeker bij lange slangen en hoge druk kan die kracht behoorlijk zijn), maar is wel duurder (op het moment dat het woord arbo ergens bij komt, verdubbelt de prijs...of nog erger)
Ik geloof dat ik 1 slang heb of verloopstuk waar geen veiligheidskoppeling op zit, en elke keer als ik die gebruik, erger ik me eraan.
Maar ik gebruik die slangen ook professioneel, dus is het een zakelijke aankoop. Dat maakt het grosso modo 2,5x zo goedkoop natuurlijk.
En ongeacht wat je met perslucht doet, altijd een veiligheidsbril op (of anders iig een gewone bril). Elk zandkorreltje of ander stukje materie wat in de leiding zit kan met 1000km/u uit de leiding/koppeling/apparaat komen.
trabant schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Nog los van mijn vrees dat de polijstmachine telkens naar lucht zal happen.
dat verwacht ik ook. Ik heb geen ervaring met dat haakse tolletje, maar wel heel veel ervaring met allerlei rechte slijp/schuurtolletjes en die verbruiken echt veel lucht. schuren/polijsten is ook een continueproces dus je hebt òf een hele grote tank nodig òf een compressor die echt veel lucht kan leveren.
Zo'n tolletje wordt ook ijskoud als je er langer dan een half minuutje mee bezig bent, dus altijd handschoenen aan :D

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:33:
[ @rockerpoet ]

de reviews voor die luchtslang zijn trouwens wel erg slecht.
Veel soepele slangen hebben inderdaad sneller last van veroudering, dat het rubber/plastic gewoon uit elkaar valt of scheurtjes gaat vormen.
(...)
Afgaande op de antwoorden heeft Hornbach zich die kritiek wel aangetrokken. Nu ik die slang nader bekijk: Hij is getest voor max 10 Bar. Een kant en klare 20 Bar slang hoeft niet eens zoveel meer te kosten.
Ik heb van die Blubird de 8mm binnenmaat: sterk, maar wel wat stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Maar bij die slang zitten geen snelkoppelingen aan.
Maar idd, de meeste professionele luchtslangen zijn tot 20 bar.
En met normale snelkoppelingen moet dat ook makkelijk voor €20 te krijgen zijn. (maar een losse veiligheidskoppeling voor die prijs is al een uitdaging)
https://www.hbm-machines....uchtslang-met-koppelingen
(geen ervaring met beide)
Maar kwaliteitsslang is wel stugger ja, en ook lastiger op te rollen. Zelfs al is het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:10:
Verhip, ja! Niettemin blijft zo'n mooi bevestigd extern ¼ of ⅜ draad te verkiezen boven zelf kloemele met een slangpilaar en een klassieke slangklem, die -zeker zonder jouw veiligheidskoppeling - op een dag je vingers open haalt.
offtopic:
Ja, dat T-shirt heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

trabant schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:29:
[...]
- op een dag je vingers open haalt.
offtopic:
Ja, dat T-shirt heb ik ook
Dat heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar idd, het uiteinde van een slangenklem is scherp en als er flink wat druk op staat met een lange slang (waar dan dus ook veel lucht in zit) kan ik me goed voorstellen dat als het mannetje uit je handen schiet je je hand lelijk kan openhalen.
Nu heb ik zelf tijdens het werk eigenlijk altijd redelijk dikke handschoenen aan (omdat ik ook met chemicalien werk), maar daar ga ik wel op letten, ook als ik bij klanten ben (soms zitten daar (nog) geen veiligheidskoppelingen in de muur oid) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:55:

Nu heb ik zelf tijdens het werk eigenlijk altijd redelijk dikke handschoenen aan (omdat ik ook met chemicalien werk), maar daar ga ik wel op letten, ook als ik bij klanten ben (soms zitten daar (nog) geen veiligheidskoppelingen in de muur oid) (y)
Ik ben ooit van orion naar euro-koppelingen overgestapt, en daar heb ik twee verloopkoppelingen (orion- mannetje naar euro-vrouwtje en v.v.) aan overgehouden, zodat ik beide kanten op kan en niet voor nop naar een locatie ga. Je kunt natuurlijk ook een arbo-vrouwtje op het mannetje zetten, dat je in de 'vreemde' muur prikt en daar pas je eigen slang op, zodat je hooguit tien centimeter luchtdruk hebt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

trabant schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:32:
[...]
dat je in de 'vreemde' muur prikt en daar pas je eigen slang op, zodat je hooguit tien centimeter luchtdruk hebt. :*)
Ik bedoel dat er in de muur zelf geen arbo koppeling zit. Dus daar zit gewoon ongelimiteerde hoeveelheid lucht achter.
Zijn soms ook in mijn geval rare systemen met grote hi-flow achtige koppelingen die ook nog eens mega zwaar gaan. Daar bestaan wellicht geeneens arbo varianten van.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Ik bedoel dat er in de muur zelf geen arbo koppeling zit. Dus daar zit gewoon ongelimiteerde hoeveelheid lucht achter.
Wacht even, het risico is toch dat de slang aan de mannetjeskant "met persluchtaandrijving" (dus als een opgeblazen ballon) wegschiet? Ik heb begrepen dat die arbokoppelingen eerst de overdruk uit de ingeprikte slang laten ontsnappen en dan pas kun je de ingestoken nippel eruit trekken.
Zijn soms ook in mijn geval rare systemen met grote hi-flow achtige koppelingen die ook nog eens mega zwaar gaan. Daar bestaan wellicht geeneens arbo varianten van.
Op tweedehands spullen heb ik inderdaad Staubli of Hansen nippels meegekregen, de geïnteresseerden daarvoor vind je niet op MP, heb ik ontdekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:10:
Maar idd, de meeste professionele luchtslangen zijn tot 20 bar.
En met normale snelkoppelingen moet dat ook makkelijk voor €20 te krijgen zijn. (maar een losse veiligheidskoppeling voor die prijs is al een uitdaging)
(geen ervaring met beide)
Maar kwaliteitsslang is wel stugger ja, en ook lastiger op te rollen. Zelfs al is het rubber.
Ik heb ze toevallig beiden liggen, de michelin als 10m slang over de lengte van mijn garage (ding zit met buisklemmen langs het plafond, zodat ik ook aan de straatkant lucht heb), de zwarte als 5m slang. De zwarte is zwaar, dik, van rubber maar wel soepel. Die ligt er al wat jaren en lijkt nauwelijks last te hebben van veroudering. De blauwe is een PVC-slang, is veel dunner, relatief flexibel, maar heeft wel de neiging om op te krullen. Het deel aan de straatkant hangt zo'n 1,5 meter van het plafond en de slang krult aan de onderkant nog steeds iets. Ze hebben alleen geen veiligheidskoppelingen, dus als je > 4 bar oid erop hebt staan, knallen ze lekker los en is aankoppelen ook vrij lastig.

Maar voor zover ik kan inschatten zijn het prima slangen voor licht gebruik.

Overigens is een rating van 10 bar prima voor de meeste compressoren voor thuisgebruik. Die komen zelden tot nooit boven de 8 bar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
trabant schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:06:

[...]
Die zal draaien, maar langer dan drie tellen op volle kracht gaat krap worden. Als je de 'systeemeisen' van een klassieker, de CP734, erbij neemt: die kan 576 Nm leveren, en bij continuverbruik lust die 424 L/minuut.
Dat gezegd hebbende: Ik ben in de glorie met mijn stille (58-60 dB) HBM 70L compressor en ook heel tevreden met mijn IR2131 luchtsleutel (746Nm bij 764 L/min), maar als ik nu een slagmoersleutel zou kopen, zou het er een op accu worden.

[...]
Op zich met je eens dat een accu slagmoersleutel handiger is. Ik heb echter nog wel een luchtsleutel voor als het ècht vastzit:
https://www.amazon.nl/dp/B00IZH7KFI

Die doet 1700 Nm, met een luchtverbruik van 139 l/min. Ook op het gebied van luchtsleutels is er nog wel wat ontwikkeld in de loop der jaren, dus ik zou zeker geen "klassieker" kopen 8)

Ook Rodac heeft diverse modellen met een luchtverbruik van rond de 130 l/min. En er zijn er vast meer.

@rockerpoet Bovenstaande gezegd hebbende, houd er rekening mee dat de opgegeven waarde voor l/min, de bruto waarde is (Ik geloof dat dat gemeten wordt met een lage druk en weinig weerstand), netto opbrengst is altijd een stuk lager. Ik zou uitgaan van de helft tot tweederde. Dus er is een goede kans dat je ook een slagmoersleutel die 130 l/min gebruikt, niet oneindig lang achter elkaar kan gebruiken met deze compressor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Wild Chocolate Voor de amazonmijders: Bij Conrad (= Duits) kost die Hazet 9012EL-SPC evenveel.
Maar is die 139L/min de doorsnee, of bij belasting? Want die oude IR2131 heeft iets vergelijkbaars (136L/min) als doorsnee verbruik, bij belasting kan het 651 L/min worden. (zie foto's van doos)

Die CP en IR (met staubli-nippel) zijn allebei tweedehandsjes voor €25,- geweest, en die CP is voor hetzelfde geld weer doorgeschoven. Maar voor mijn eigen auto's heb ik ze zelden nodig. En als de moeren echt niet willen behoort de moordenaar (een tot anderhalve meter uitschuifbare ijzeren pijp) nog tot mijn mogelijkheden. En natuurlijk die inductieverwarmer.

[ Voor 36% gewijzigd door trabant op 14-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
trabant schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:21:
@Wild Chocolate Voor de amazonmijders: Bij Conrad (= Duits) kost die Hazet 9012EL-SPC evenveel.
Maar is die 139L/min de doorsnee, of bij belasting? Want die oude IR2131 heeft iets vergelijkbaars (136L/min) als doorsnee verbruik, bij belasting kan het 651 L/min worden. (zie foto's van doos)

Die CP en IR (met staubli-nippel) zijn allebei tweedehandsjes voor €25,- geweest, en die CP is voor hetzelfde geld weer doorgeschoven. Maar voor mijn eigen auto's heb ik ze zelden nodig. En als de moeren echt niet willen behoort de moordenaar (een tot anderhalve meter uitschuifbare ijzeren pijp) nog tot mijn mogelijkheden. En natuurlijk die inductieverwarmer.
Hazet zegt "air requirement" 139 l/min. Lijkt me niet dat ze dat aanbevelen, en dat je dan eigenlijk een compressor met 650 l/min opbrengst nodig hebt...
Lijkt me sowieso vrij nutteloos om het onbelaste luchtverbruik te weten.

Bij Rodac hadden ze in ieder geval een paar jaar geleden ook duidelijk verschillende lijnen met hoog en laag luchtverbruik, gewoon een efficiënter systeem.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:49:

Lijkt me sowieso vrij nutteloos om het onbelaste luchtverbruik te weten.
Toch moet er een reden zijn dat ze die waarde vermelden. Als die Hazet op volle kracht toch meer lucht nodig heeft, merk je dat snel genoeg als die aan een doorsnee 50L compressor met ± 200L/min afgifte hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
trabant schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Toch moet er een reden zijn dat ze die waarde vermelden. Als die Hazet op volle kracht toch meer lucht nodig heeft, merk je dat snel genoeg als die aan een doorsnee 50L compressor met ± 200L/min afgifte hangt.
Ja, daarom lijkt het me niet voor de hand liggend dat Hazet alleen de onbelaste waarde vermeldt, want dan zouden al hun klanten een te lichte compressor aanschaffen... Daar hebben ze geen enkel belang bij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De doelgroep van Hazet zal eerder de professionele vervangingsaankoop zijn, door garages met een joekel van een compressor in een aparte ruimte die de hele werkplaats via vaste buizen van lucht voorziet. Dan lijkt me die 139L/min eerder een indicatie voor wat er weglekt, wanneer de aangesloten sleutel bij een wielwissel op de grond ligt.

Niettemin zal de Hazet zijn 1700 Nm ook met dat kleine compressortje van @rockerpoet een (heel) kort moment kunnen leveren. Of die tel lang genoeg is, is vers twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Ja, daarom lijkt het me niet voor de hand liggend dat Hazet alleen de onbelaste waarde vermeldt, want dan zouden al hun klanten een te lichte compressor aanschaffen... Daar hebben ze geen enkel belang bij.
En toch wordt het volop gedaan, er is om die reden zelfs een youtube kanaal opgezet (Torque Test Channel). Ik wil best geloven dat er stappen gezet zijn in rendement van luchtsleutels, al is het maar omdat ze zwaar beconcurreerd worden door accu-versies.

Maar verschil van > 600 l/min of 139 l/min vind ik echt wel te groot. Dat betekent dat ze het rendement met meer dan 400% zouden hebben weten te verbeteren, en ondertussen ze ook nog een sterker maken.

En zelfs al is het maar 140l/min, dan nog kan die maar theoretisch 20 seconden draaien op een 50l tank, wat je al niet red, want de druk dondert omlaag en na misschien 5 seconden zal die al te laag zijn om nog iets nuttigs te kunnen doen.

Ik heb zelf een 50l compressor met een vrij gemiddelde 2pk sterke pomp. Dat ding zou 120 l/min netto luchtopbrengst moeten hebben (dus 120l op druk per minuut), maar dat redt die niet. Dus ik verwacht ook niet dat de compressor van @rockerpoet echt bruikbaar is met een slagmoersleutel.

Wat ik overigens heel slecht aan de specificaties vind, is dat nergens staat wat de capaciteit van de tanks is. Dit soort compressoren zijn vaak voor licht werk bedoeld dat weinig lucht nodig heeft, zoals spijkerpistolen of licht spuitwerk (airbrush). Niet voor bruut geweld zoals slagmoersleutels of slijpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
deepbass909 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:05:
[...]

En toch wordt het volop gedaan, er is om die reden zelfs een youtube kanaal opgezet (Torque Test Channel). Ik wil best geloven dat er stappen gezet zijn in rendement van luchtsleutels, al is het maar omdat ze zwaar beconcurreerd worden door accu-versies.

Maar verschil van > 600 l/min of 139 l/min vind ik echt wel te groot. Dat betekent dat ze het rendement met meer dan 400% zouden hebben weten te verbeteren, en ondertussen ze ook nog een sterker maken.

En zelfs al is het maar 140l/min, dan nog kan die maar theoretisch 20 seconden draaien op een 50l tank, wat je al niet red, want de druk dondert omlaag en na misschien 5 seconden zal die al te laag zijn om nog iets nuttigs te kunnen doen.

Ik heb zelf een 50l compressor met een vrij gemiddelde 2pk sterke pomp. Dat ding zou 120 l/min netto luchtopbrengst moeten hebben (dus 120l op druk per minuut), maar dat redt die niet. Dus ik verwacht ook niet dat de compressor van @rockerpoet echt bruikbaar is met een slagmoersleutel.

Wat ik overigens heel slecht aan de specificaties vind, is dat nergens staat wat de capaciteit van de tanks is. Dit soort compressoren zijn vaak voor licht werk bedoeld dat weinig lucht nodig heeft, zoals spijkerpistolen of licht spuitwerk (airbrush). Niet voor bruut geweld zoals slagmoersleutels of slijpers.
De compressor gaat ook draaien hè, dus je gebruikt niet alleen de tank. Daarbij bevat een 50 liter tank bij 8 bar 400 liter lucht. En de werkdruk van het meeste gereedschap is 6 bar, dus de eerste 100 liter loopt de druk over je reduceer nog niet terug.

Op zich mee eens dat zo'n kleine compressor niet echt bedoeld is voor gereedschap.

Maar de Hazet sleutel doet het perfect op mijn 50 liter (350 l/min) compressor. Wel met een 10 mm binnendiameter slang. Ik heb dat ding nog nooit lang hoeven laten ratelen, omdat iets dan echt belachelijk vast zou moeten zitten. Dat ben ik nog niet tegengekomen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:13:
[...]

De compressor gaat ook draaien hè, dus je gebruikt niet alleen de tank. Daarbij bevat een 50 liter tank bij 8 bar 400 liter lucht. En de werkdruk van het meeste gereedschap is 6 bar, dus de eerste 100 liter loopt de druk over je reduceer nog niet terug.

Op zich mee eens dat zo'n kleine compressor niet echt bedoeld is voor gereedschap.

Maar de Hazet sleutel doet het perfect op mijn 50 liter (350 l/min) compressor. Wel met een 10 mm binnendiameter slang. Ik heb dat ding nog nooit lang hoeven laten ratelen, omdat iets dan echt belachelijk vast zou moeten zitten. Dat ben ik nog niet tegengekomen.
Je geeft al 2 dingen waarin de compressor van @rockerpoet de mist in gaat. Die zou namelijk 200 l/min doen (netto (daadwerkelijk onder druk) of bruto (aanzuiglucht) staat er niet bij, maar op basis van het vermogen ga ik uit van bruto), die van jouw ruim 1,5x meer, en met 50 liter heb je aanzienlijk meer buffer dan de compressor van hem.

Ik heb wat klein luchtgereedschap, waaronder een kleine schuurmachine. Die zou 85l/min verbruiken. Op papier iets wat mijn compressor makkelijk aan zou moeten kunnen. Helaas, binnen 10 tellen begint de snelheid duidelijk in te zakken en niet veel later valt de schuurmachine bij de minste weerstand al stel omdat de druk teveel is gezakt.

Ik ben wel benieuwd wat zo'n Hazet op mijn compressor zou doen, maar aangezien ik voor bijna alles wel wegkom met mijn Makita accu slagmoersleutel, en die enkele keer dat het niet lukt, het wel lukt met een wringijzer, ga ik de gok niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:36:
[...]Ik heb wat klein luchtgereedschap, waaronder een kleine schuurmachine. Die zou 85l/min verbruiken. Op papier iets wat mijn compressor makkelijk aan zou moeten kunnen. Helaas, binnen 10 tellen begint de snelheid duidelijk in te zakken en niet veel later valt de schuurmachine bij de minste weerstand al stel omdat de druk teveel is gezakt.
Die schuurmachine lijkt mij dus echt een handige tool, vooral omdat er volgens mij geen goede elektrische vervanging voor is. Twijfel dan wel of mijn compressor dit aankan aangezien de tankinhoud maar 6 (volgens mij) liter is.

Gisteren heb ik een luchtslang en een simpel blaaspistooltje gekocht. Eerst maar eens daarmee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Dan heb je nu precies het gereedschap om bij een boekenkast ook eens dat gedeelte àchter de boeken schoon te blazen. Houdt daarbij wel rekening met de grootst mogelijke afkeuring als je katten hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik had aan de overburen een hornbach-verfbrander uitgeleend, die wilden een of ander stuk plastic smelten voor een carnavalsoutfit. Prima joh lekker doen.

Kwamen ze net als bedankje met "een soort waterpas" die ze hadden geërfd oid. Ik kijk 1x naar het foudraal en herken een 3 meter Nedo Messfix. Geniaal ding voor binnenmaten van kasten, en stond stiekem al een tijd op het verlanglijstje. Ik vond hem alleen te duur voor de 2x per jaar dat ik hem gebruik :X

(https://www.gereedschapce...-meetstok-3m-380-211.html)

Lekker hoor 8)

Edit: oops had in het gewone gereedschapstopic gemoeten. Sowwy.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 15-03-2025 20:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockerpoet
Vandaag extra verlichting opgehangen; 4 extra led balken. Stiekem weer een tijdrovend klusje als het netjes moet. Garage nu mooi verlicht, ook al gaan we de lange dagen tegemoet :)
Let niet op de rotzooi, dit is bijna mijn hele gestripte bus, die momenteel bij de spuiter staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFEZa7ROLfBxLBUnBhhA_Efsaxc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7VOuRDON3ZSilWhU0bnvRkBa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:30:
Vandaag extra verlichting opgehangen; 4 extra led balken. Stiekem weer een tijdrovend klusje als het netjes moet. Garage nu mooi verlicht, ook al gaan we de lange dagen tegemoet :)
Let niet op de rotzooi, dit is bijna mijn hele gestripte bus, die momenteel bij de spuiter staat.

[Afbeelding]
Rotzooi? Dit is mijn garage op een dag dat hij opgeruimd is 8)7 En verlichting in de garage is altijd nuttig! Het enige wat in de zomer gebeurd, is dat je wenste dat je nog meer/sterkere lampen opgehangen had :+

Ik zou het niveau van een goed verlichtte werkplaats moeten hebben qua verlichting, maar vaak genoeg kom ik nog licht te kort, en niet alleen als ik onder de auto werk, maar ook in de auto. En dat terwijl hij geen dak heeft. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Rotzooi? Dit is mijn garage op een dag dat hij opgeruimd is 8)7
Ergens had ik de illusie een super clean en opgeruimde garage te kunnen realiseren....
En verlichting in de garage is altijd nuttig! Het enige wat in de zomer gebeurd, is dat je wenste dat je nog meer/sterkere lampen opgehangen had :+

Ik zou het niveau van een goed verlichtte werkplaats moeten hebben qua verlichting, maar vaak genoeg kom ik nog licht te kort, en niet alleen als ik onder de auto werk, maar ook in de auto. En dat terwijl hij geen dak heeft. 8)7
Nou inderdaad, ik dacht dat 6 van die (36w) panelen overkill was maar valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ergens had ik de illusie een super clean en opgeruimde garage te kunnen realiseren....

[...]

Nou inderdaad, ik dacht dat 6 van die (36w) panelen overkill was maar valt reuze mee.
Het is dat mijn plafond zo'n beetje vol hangt met van alles, anders had ik wel meer panelen op willen hangen. Zeker op de plek waar ik eigenlijk meer licht wil (direct boven de auto) gaat dat niet, vanwege de garagedeurmotor.

Maar goed, met handlampen kom ik ook een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ja, zo beginnen we allemaal... >:)
Ik moet het nog steeds met drie dubbele TL-bakken doen, waarvan twee eerst net als bij jou boven aan de zijkant hingen. Maar dat groeide dicht met opgeslagen meuk bovenop de rekken, dus die zijn naar de dakbalken verhuisd, eentje paste precies in de opening tussen muur en onderkant van de geopende sectionale garagepoort. *O* Maar een van mijn beste aankopen blijft die werklamp met een hele sterke magneet, zodat die menige proefrit in de wielkast heeft overleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:28
rockerpoet schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:30:

[Afbeelding]
Oh verschrikkelijk die mensen die zeggen ''let niet op de rotzooi'' terwijl er amper wat ligt. Onwetend over hoe een garage met rotzooi er echt uit ziet. :+ _O-

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

[...]

Ik zal vanavond, als ik weer thuis ben, eens 2 foto's posten van hoe mijn garage 6 jaar terug was, en hoe het nu is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Bij mij in de stal kun je van de vloer eten. Er ligt genoeg. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dit was toen de garage opgeruimd was:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48215626007_4ee4d222d9_b.jpg

En dit is nu:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54061110886_080abdfc84_b.jpg
En ja, er zit orde in de chaos. Veel zijn onderdelen die uiteindelijk weer op de cabrio moeten komen. Ik hoop ergens in de loop van dit jaar weer meer terug in de oude situatie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 01:20:En dit is nu:
[Afbeelding]
En ja, er zit orde in de chaos. Veel zijn onderdelen die uiteindelijk weer op de cabrio moeten komen. Ik hoop ergens in de loop van dit jaar weer meer terug in de oude situatie te zijn.
Ja, ziet er idd nog best georganiseerd uit ;) Bij mij ook veel bus onderdelen die na het spuiten terug op de bus moeten, dus tijdelijke chaos hopelijk. Je hebt wel netjes veel aan de muur hangen, moet ik eigenlijk ook doen; schragen, trap, workmate, kabels, etc. Nog even een aantal goede wandhaken/beugels kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Ja, ziet er idd nog best georganiseerd uit ;) Bij mij ook veel bus onderdelen die na het spuiten terug op de bus moeten, dus tijdelijke chaos hopelijk. Je hebt wel netjes veel aan de muur hangen, moet ik eigenlijk ook doen; schragen, trap, workmate, kabels, etc. Nog even een aantal goede wandhaken/beugels kopen.
Ik heb zoveel mogelijk aan de muur hangen inderdaad. Dat kost het minste ruimte én - niet geheel onbelangrijk - als het hangt is het vrijwel onmogelijk dat het tegen m'n auto valt.

Ik heb een aantal sets van dit soort beugels gekocht toen ze in de aanbieding bij de Lidl waren.

De schragen links en fietsendrager krijgen wel een plekje langs de muur op de grond. Maar daar liggen nu nog onderdelen. En die schragen gebruik ik nog wel redelijk vaak om bijv. aan de portieren of bumpers te werken (vandaar de grijze isolatie).

Zodra ik klaar ben, staat er sowieso eerst een andere klus in de garage op de planning, de vloer moet een nieuwe coating krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:30:
[...]
Ik heb zoveel mogelijk aan de muur hangen inderdaad. Dat kost het minste ruimte én - niet geheel onbelangrijk - als het hangt is het vrijwel onmogelijk dat het tegen m'n auto valt.

Ik heb een aantal sets van dit soort beugels gekocht toen ze in de aanbieding bij de Lidl waren.
Top! Heb ook al eens nagedacht over een french cleat oplossing om fexibel te zijn, maar misschien wat te veel van het goede.
De schragen links en fietsendrager krijgen wel een plekje langs de muur op de grond. Maar daar liggen nu nog onderdelen. En die schragen gebruik ik nog wel redelijk vaak om bijv. aan de portieren of bumpers te werken (vandaar de grijze isolatie).
Die fietsendrager heb ik ook, looiig ding wel. En zo'n set schragen voor werk aan portieren etc is handig. Moet ik ook hebben, zou dit iets zijn? Zie je ook veel in spuiterijen.
Zodra ik klaar ben, staat er sowieso eerst een andere klus in de garage op de planning, de vloer moet een nieuwe coating krijgen.
Ga je het zelf doen? Als ik ooit een garage aan huis heb wil ik dat ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Top! Heb ook al eens nagedacht over een french cleat oplossing om fexibel te zijn, maar misschien wat te veel van het goede.
Dit is mooi, maar je moet je wel afvragen hoe vaak je dingen wilt verhangen.
[...]

Die fietsendrager heb ik ook, looiig ding wel. En zo'n set schragen voor werk aan portieren etc is handig. Moet ik ook hebben, zou dit iets zijn? Zie je ook veel in spuiterijen.
Ik vind die erg duur voor wat ze zijn. Bij HBM is de schraag die ik heb € 10 goedkoper, volgens mij heb ze voor nog minder ooit bij de Lidl gekocht.Je hebt er alleen 2 nodig om iets op te kunnen leggen, terwijl je bij die andere voor veel zaken aan 1 al genoeg hebt.

Ik heb mijn schragen ook eerst een tijd als onderstel voor een tijdelijke werkbank gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52009025226_bcf2f9f5ea_b.jpg
(onder de plaat zat er tussen de schragen een flinke balk geschroefd, waardoor het geheel heel stabiel was).
[...]

Ga je het zelf doen? Als ik ooit een garage aan huis heb wil ik dat ook :P
Ik heb het de vorige keer zelf gedaan, maar, zoals je op de foto hierboven ziet, laat het los op de plekken waar de banden uitkomen. En er zitten op verschillende plekken vlekken die ik niet meer weg krijg, bijvoorbeeld omdat het door spuitlak is.

Waarschijnlijk had er eerst een primer op gemoeten. Ik denk er daarom over om het een volgende keer door een prof te laten doen.

Maar op zich is zo'n (epoxy)coating vrij eenvoudig aan te brengen.

Als mijn cabrio klaar is en ik de garage weer een keer helemaal leeg kan halen, moet die eerst een keer heel goed schoongemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
ok, beetje schurend aan het topic, mijn neefje heeft zijn eerste scooter. Daar doe hij wel eens een klein klusje aan. Ik zou hem heel graag een compact setje gereedschap geven als verrassing. Maar ik ben zelf al een jaar of 30 uit de scooters en vroeg me af of er hier mede tweakers zijn die me een beetje kunnen bij staan.
budget tot ca. 100 euro.
Zelf dacht ik aan deze (een van de 2), ik heb beide zelf en ben daar erg content mee.
Maar, scooters.... mogelijk zijn er veel betere setjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_srN1KqvdeN7ALgP-Jwt1TO2Sfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XxBon8ykoQeCuqYmHsUm3Di.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGzTCwQBgY9yhxIlFyqG8nJt5Jo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeBILgOGYeYVd5pAJdW4umMh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor scooter is het? Ik vind het ook een leuk setje maar kom bij mijn motor (DL650) er echt niet mee toe. Dop14, dit setje gaat tot 13.

Ik vind die randjes en nokjes waar vet in kan gaan zitten niet ideaal bij motor, en de ratel is briljant (vertanding, balans, looks)... maar wel aan de kleine kant voor vastgeroeste zooi.
Ik heb voor de motor een 1/4 en 3/8 setje gekocht, naast mijn toolcheck+ (en facom nano). Puur voor vette zooi.

[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 22-03-2025 17:30 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:32:
[...]Ik vind die erg duur voor wat ze zijn. Bij HBM is de schraag die ik heb € 10 goedkoper, volgens mij heb ze voor nog minder ooit bij de Lidl gekocht.Je hebt er alleen 2 nodig om iets op te kunnen leggen, terwijl je bij die andere voor veel zaken aan 1 al genoeg hebt.
Ja vind ze ook prijzig, ik heb Stanley zaagbokken voor het grotere werk. Hele fijne dingen, wel breed (110). Maar als je daar een portier of ruit op wil leggen moet er schuim of iets dergelijks op en heb je er altijd twee nodig.
Ik heb het de vorige keer zelf gedaan, maar, zoals je op de foto hierboven ziet, laat het los op de plekken waar de banden uitkomen. En er zitten op verschillende plekken vlekken die ik niet meer weg krijg, bijvoorbeeld omdat het door spuitlak is.

Waarschijnlijk had er eerst een primer op gemoeten. Ik denk er daarom over om het een volgende keer door een prof te laten doen.

Maar op zich is zo'n (epoxy)coating vrij eenvoudig aan te brengen.
Ik ken iemand die ook problemen had na het zelf aangebracht te hebben. Klus zal niet heel moeilijk zijn maar (zoals met alles) je moet net even weten hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Boudewijn schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:29:
Wat voor scooter is het? Ik vind het ook een leuk setje maar kom bij mijn motor (DL650) er echt niet mee toe. Dop14, dit setje gaat tot 13.

Ik vind die randjes en nokjes waar vet in kan gaan zitten niet ideaal bij motor, en de ratel is briljant (vertanding, balans, looks)... maar wel aan de kleine kant voor vastgeroeste zooi.
Ik heb voor de motor een 1/4 en 3/8 setje gekocht, naast mijn toolcheck+ (en facom nano). Puur voor vette zooi.
Ik durf het zo even niet te zeggen, ik heb de scooter zelf niet gezien. Zou het uitmaken of het een Kymco, Piaggio of een Puch is ?

ik heb zelf dus die beide setjes en daarmee kan ik op de MT09 goed uit de voeten, ook de MT07 world raid had er profijt van. Als ik ze bij me had gehad, hadden we de motoguzzi 13 jaar geleden ook kunnen fixen (nu hadden we een garagebedrijf in Spa nodig :o

Van mijn brommertjes kan ik met vooral veel M5 en M6 herinneren een enkele M8 en de grote jongens (een keer een kettingwiel moer of een vliegwiel moer) die groter is, maar slangenklemmen, remklauw boutjes allemaal prima te doen. Het is ook niet het idee dat hij een mobiele werkplaats bij zich gaat hebben. De Wera gaat officieel tot 65 nm/M8.

Maar goed, ik denk persoonlijk dat de 50cc scooters niet vergelijkbaar zijn met een DL650/MT of een guzzi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik vind die tool Plus erg fijn en gaat altijd mee op de motor of in de oude camperbus. Lijkt me dat je daarmee zeker iets moois/goeds geeft.

Maar... Waarom heb jij beide uitvoeringen? Specifiek andere bestemming of ligt de een in de [auto] en de ander op [zolder] ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Blomminator schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:02:
Ik vind die tool Plus erg fijn en gaat altijd mee op de motor of in de oude camperbus. Lijkt me dat je daarmee zeker iets moois/goeds geeft.

Maar... Waarom heb jij beide uitvoeringen? Specifiek andere bestemming of ligt de een in de [auto] en de ander op [zolder] ?
omdat de motoguzzi meneer niet door had (vorig jaar, niet 13 jaar terug :+ ) dat je die versie zonder dat mini schroevendraaiertje alleen kan openklikken als je het schuifje bediend. Hij brak hem in tweeën. (ik had hem dan ook al 12 jaar (ofzo, echt lang in elk geval, realiseer ik me nu). Daarmee is hij aanzienlijk minder handig.
En toen kwam de sint langs en toen had sint me er eentje cadeau gedaan die niet met een schuifje werkt O+

Je kunt er maar genoeg van hebben.
Zo heb ik ook een "Wera kraftform W1" setje gekocht ca. 1 jaar geleden en toch voor mijn verjaardag (1,5 maand terug) een "Wera Kraftform XXL, 05051010001 schroevendraaierset" gevraagd/gekregen.
Je kunt er maar genoeg van hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 22-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

tcw82 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:23:
ok, beetje schurend aan het topic, mijn neefje heeft zijn eerste scooter. Daar doe hij wel eens een klein klusje aan. Ik zou hem heel graag een compact setje gereedschap geven als verrassing. Maar ik ben zelf al een jaar of 30 uit de scooters en vroeg me af of er hier mede tweakers zijn die me een beetje kunnen bij staan.
budget tot ca. 100 euro.
Zelf dacht ik aan deze (een van de 2), ik heb beide zelf en ben daar erg content mee.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit zijn erg fijne en kwalitatief goede sets. Ik gebruik ze altijd als ik aan mijn fiets sleutel en berg het dan weer op in mijn kofferbak. Voor carrosseriewerk kom je er op een scooter ver mee. Helaas mis je wel de grote maten en wat mij vooral belangrijk lijkt is dat je doppen en bits voldoende kunt verlengen. Dat is handig voor als je moet werken in een compacte ruimte waar je niet goed bij kan. Dat is het geval bij scooters en dat mist deze set.

Je kan dat los aanschaffen maar ook kijken naar de instap gereedschapskoffers in de bekende plastic dozen. Mannesmann is een bekend merk met een zacht prijsje, maar ook bijvoorbeeld Kraftwerk. Er is in deze categorie veel verkrijgbaar. De Wera sets zijn fantastisch, maar als het om zoveel mogelijk kunnen sleutelen voor rond de 100e gaat, dan zou ik naar dit soort sets kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb niet veel verstand van brommers/scooters, maar krijg je met dat setje een bougie los?
Dat lijkt mij 1 van de 1e dingen die zou moeten kunnen.
Ik weet niet of er combi 1/4 3/8 setjes bestaan, maar setjes waar 1/2" lijkt mij wat grof voor een scooter.
3/8 is al fors. Maar alleen 1/4" is misschien meer georiënteerd voor fietsen.
Die wera setjes zijn zeker mooi en goede kwaliteit. Er bestaat er ook eentje met een kettingpons erin. Dus wel erg gefocussed op fietsen.
Ze zijn denk ik ook gefocussed op een meeneemsetje/EDC. Is dat de bedoeling?

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Ja vind ze ook prijzig, ik heb Stanley zaagbokken voor het grotere werk. Hele fijne dingen, wel breed (110). Maar als je daar een portier of ruit op wil leggen moet er schuim of iets dergelijks op en heb je er altijd twee nodig.
Gewoon 2 stukken isolatiebuis voor verwarmingsbuizen halen. En als het echt goed beschermd moet worden, gooi ik er nog eerst een verhuisdeken of oud dekbedovertrek overheen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53946809055_c88943df58_b.jpg
[...]

Ik ken iemand die ook problemen had na het zelf aangebracht te hebben. Klus zal niet heel moeilijk zijn maar (zoals met alles) je moet net even weten hoe.
Je ziet in veel parkeergarages ook dat de coating aangetast raakt. Het zijn ook stoffen in autobanden die het aantast. Het is nu niet zo duidelijk meer, maar toen het net los begon te raken, gebeurde dat in de vorm van het profiel van winterbanden. De epoxy die ik heb gebruikt, zou daar bestand tegen moeten zijn, maar van een (oud) zakelijke relatie van mij die dergelijke coatings ontwikkeld, heb ik begrepen dat dit ook echt een uitdaging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
mr_petit schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Ik heb niet veel verstand van brommers/scooters, maar krijg je met dat setje een bougie los?
Dat lijkt mij 1 van de 1e dingen die zou moeten kunnen.
Ik weet niet of er combi 1/4 3/8 setjes bestaan, maar setjes waar 1/2" lijkt mij wat grof voor een scooter.
3/8 is al fors. Maar alleen 1/4" is misschien meer georiënteerd voor fietsen.
Die wera setjes zijn zeker mooi en goede kwaliteit. Er bestaat er ook eentje met een kettingpons erin. Dus wel erg gefocussed op fietsen.
Ze zijn denk ik ook gefocussed op een meeneemsetje/EDC. Is dat de bedoeling?
3/8 set is perfect voor een brommer/motor. Set met lange doppen, zit dan vaak ook een bougiedop bij. 1/4 is leuk voor een autointerieur of een poppenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Wat @Oyster zegt.. ik heb ooit zo'n Mannesmann gekregen van toenmalig schoonvader. dke klust niks en stond al jaren op zolder. Echt overal mee naartoe gesleept.. brommer, motor, paar auto's.. echt al heel veel gebruikt naar tevredenheid.

Nu na.. 15 jaar gebruik zijn er 3 kruiskop bits gebroken... En de sluitclip van de plastic box is weg. Maar verder. Heel, heel blij mee.

En inderdaad, daar zitten verlengstukken in en krijg je een bougie los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@tcw82 oh wat grappig dat die basic wèl dichtgeklapt vergrendeld kan worden. Nooit geweten. Vind dat namelijk wel irritant soms. Daar had best een 'weerstand' op gemogen. Of een schuifje ja.
Mooie toevoeging zou dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Voor de geïnteresseerde het is een Piaggio zip iGet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06

-tom-562

Oliesjeik

budget tot ca. 100 euro.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou een doppenset koffer van Mannesmann kopen (wel de Green Line). Ik ben daar ook mee begonnen op mijn 16e. Niet heel duur maar de kwaliteit is prima. 1/2" en 1/4". Mijn koffer begint na 20 jaar wel uit elkaar te vallen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10

4x2

lộn xộn quá

tcw82 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:18:
Voor de geïnteresseerde het is een Piaggio zip iGet.
Je hebt meer aan een 1/4 & 1/2 combo voor sleutelwerk thuis, de tool plus sets zijn handig voor onderweg (heb m zelf ook) maar niet voor grotere klussen.

Mannesmann heeft leuke sets (de 98430 koffer heeft echt veel) proxxon ook (de 23286 bv)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Dank u allen, ik ga zeer waarschijnlijk voor de mannesmann set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
4x2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Je hebt meer aan een 1/4 & 1/2 combo voor sleutelwerk thuis, de tool plus sets zijn handig voor onderweg (heb m zelf ook) maar niet voor grotere klussen.

Mannesmann heeft leuke sets (de 98430 koffer heeft echt veel) proxxon ook (de 23286 bv)
Dat iedereen z`n voorkeur heeft is duidelijk. De voorkeur voor 1/4 en 1/2 is voor mij nog steeds onbegrijpbaar. Wat moet je met een 1/2 set voor een brommer of thuis? Dat is leuk voor de auto. 1/4 set is altijd gepruts, met enkel het verlengstuk en een dop kun je niks en met het rateltje is het vaak dan weer net aan of net niet bij dop 10+.

Overigens hier ook een mannesman greenline set gehad (3/8 met lange doppen), totdat die met auto en al gejat werd. Was een fijn setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:28
budget tot ca. 100 euro.

[Afbeelding][Afbeelding]
Setje van die bolkop inbus schroevendraaiers heb je meer aan. Meeste kappenwerk zit vast met die dingen en sommige op plekken waar je nauwelijks bij kunt met een normale inbus.
Afhankelijk van of het 2 takt of 4 takt is een voelermaatje, zo'n waaier ding, handig voor kleppen stellen.

Daarnaast is veel een beetje specifiek aan de scooter, denk aan vario/koppelingsblokkeersleutels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

FSSF schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:54:
[...]
Dat iedereen z`n voorkeur heeft is duidelijk. De voorkeur voor 1/4 en 1/2 is voor mij nog steeds onbegrijpbaar. Wat moet je met een 1/2 set voor een brommer of thuis? Dat is leuk voor de auto. 1/4 set is altijd gepruts, met enkel het verlengstuk en een dop kun je niks en met het rateltje is het vaak dan weer net aan of net niet bij dop 10+.
1/2" is inderdaad heel grof voor brommer of thuis.
Maar dat 1/4 altijd gepruts is ben ik niet met je eens.
Als je bijv. een tellerunit wil repareren, en het zit vast in het tellerhuis met een metrisch boutje/schroefdraad, dan is dat vrijwel altijd M3.
Dus 5.5mm
Dat zit doorgaans geeneens in een 3/8"set, laat staan dat het handig is.
De helft van de 'sleutelklusjes' betreft iets met de electronica doorgaans.
Eigenlijk werkt alles onder 10mm beter met 1/4"
Er bestaan bijv. ook geen handvaten in 3/8", maar wel in 1/4" . Makkelijk om bijv een slangenklem aan te draaien, ik noem maar iets. Een dop 7 of 8 (voor die slangklem) in 3/8 is soms ook erg dik om er überhaupt op te krijgen afhankelijk van de situatie.
En als je er dan ook nog slecht bij kan, is een flexiebel verlengstuk van 1/4 een uitkomst.

Wat ik dan weer apart vind is dat er vrijwel geen 1/4 - 3/8 combisets bestaan. Wel 1/4 - 3/8 - 1/2 uiteraard.
1/4 en 1/2 is doorgaans ook zo ontworpen dat je overlap hebt.
Dat betekend uiteraard wel dat in die overlap (10-13mm) 1/4 net wat aan de kleine kant is en 1/2 net wat aan de grote kant. In dat gat valt 3/8. Da's ideaal van 10mm t/m 17mm oid.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FSSF schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Overigens hier ook een mannesman greenline set gehad (3/8 met lange doppen), totdat die met auto en al gejat werd. Was een fijn setje.
1/2" is soms misschien wat groot, maar voor asmoeren bijv. is 1/2" toch wel prettig. Ik gebruik 1/2" zelfs bij m'n fietsen. En 1/4" is echt wel een must voor alles onder M6 (10mm kop). De kans dat je die kapot draait met 3/8" is echt wel groot.

Ik heb 3/8" altijd beschouwd als een comfortabele tussenmaat, als omvang belangrijker is dan kracht.

Met de dreiging van importheffingen is hier de kogel door de kerk en heb ik gisteren dit setje besteld:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61sJgzaOd4L._AC_SX679_.jpg
Gearwrench 1/4", 3/8", and 1/2" Drive 120XP Full Polish Flex Handle Teardrop Ratchet Set.

Als het goed is, heb ik die rond 11 april in huis. oOo

Enige uitdaging, waar en hoe ga ik deze opbergen.

@FSSF met speciaal voor jou, 2 3/8" drivers (gewone en een stubby) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:48:

Enige uitdaging, waar en hoe ga ik deze opbergen.
Als je de messen bij de lepels legt, moet het passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:11:
[...]
Als je de messen bij de lepels legt, moet het passen...
Dat is wel lastig, gereedschap in de keuken, letterlijk de andere kant van m'n huis + tuin van waar ik het nodig heb... :+

Ik denk dat ik m'n gereedschapsladenkast maar even opnieuw moet inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Of je richt de keuken elders in... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:57:
Of je richt de keuken elders in... :+
Als ik vrouwlief zou weten te overtuigen... (lastig, ik vrees dat de meeste goodwill als verspeelt is met de aanschaf van deze ratels) is er nog steeds de uitdaging dat het huis geen openingen heeft waar een auto doorheen past :+

Nee, ze krijgen een mooi plekje in de garage en mogen binnenkort aan de slag als ik het onderstel van m'n cabrio ga demonteren voor revisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:28
Gisteren samen met mijn broer een mooi setje op de kop getikt. Namelijk een bandenmontage en balanceer apparaat (tot 23 of 24” volgens de papieren, maar of ik dat durf dat weet ik zo ook niet 😅) Maar zo wordt de hobbyloods steeds beter gevuld met materiaal waar ik (we) lekker mee vooruit kan (kunnen) ☺️

Ik zal van de week als ik het geplaatst heb nog wel een foto posten.

[ Voor 16% gewijzigd door EdwinC op 12-04-2025 17:26 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Mijn ervaring is dat loodsen heel vanzelf dicht slibben. Tot het punt, waar het weer woekeren met de ruimte wordt. En hou het maar stil in je omgeving, anders krijg je ineens een heleboel nieuwe vrienden erbij.
(Sinds ik een goede maat aanbood dat ik op de oldtimercursus al die oude banden* van de velgen kon halen, zodat hij in zijn loods weer een beetje zijn kont kon keren, heb ik voortdurend een stapeltje werk onder de carport liggen. Ik wist niet dat hij zó veel had. Overigens bleken de 8" aanhangerwieltjes te klein voor het apparaat. maar dat lukte zonder ook wel goed.)

*Vaak nog uit de vorige eeuw met een driecijferige DOT

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 12-04-2025 17:46 ]

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste