Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:
  • 505.760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Om nog een keer terug te komen op het belang van goede verlichting, ik gaf toen aan een probleempje te hebben met als de garagedeur open is. Vanavond heb ik daar eens een foto van geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54451408347_03c6fc4b4a_b.jpg

Recht boven de deur hangen 2 ledpanelen, die met de deur open volledig achter de deur zitten. Gevolg, de kofferbak is één groot zwart gat. Lastig, want daar ben ik op het moment juist aan het werk.

Voor de mensen met hele scherpe ogen, zien rechts een TL-bak hangen. Toevallig heb ik onlangs bij de Lidl magnetische haken gekocht en laat er nu boven de opening een mooie, zware, ijzeren balk liggen.

Dus dat werd een 1+1=3 momentje:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54452508738_ea90e56db3_b.jpg

En toen was er licht in de kofferbak! En als ik klaar ben, pak ik de bak weer van de balk en kan de deur dicht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40
Wordt er niet ook een dosis licht tegengehouden door al die spullen overal? >:)

Zegt de man in wiens garage om precies die reden nog nooit een auto heeft gestaan O-)

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:32:
Wordt er niet ook een dosis licht tegengehouden door al die spullen overal? >:)

Zegt de man in wiens garage om precies die reden nog nooit een auto heeft gestaan O-)
Het helpt niet mee... Maar volgens mij had ik al een keer gezegd dat mijn garage een zooitje is :+

En dan is hij nu al opgeruimder dan een paar weken terug. Als ik links de schragen weg haal, kan ik aan die kant langs de auto lopen, iets wat ik maanden niet heb kunnen doen :X

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06 19:13
deepbass909 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:55:
[...]
Het helpt niet mee... Maar volgens mij had ik al een keer gezegd dat mijn garage een zooitje is :+

En dan is hij nu al opgeruimder dan een paar weken terug. Als ik links de schragen weg haal, kan ik aan die kant langs de auto lopen, iets wat ik maanden niet heb kunnen doen :X
:) Ja dat neemt stiekem bij elkaar allemaal best wat ruimte in beslag. Zo veel mogelijk de hoogte in, maar je muren hangen ook wel redelijk vol als ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:31:
[...]

:) Ja dat neemt stiekem bij elkaar allemaal best wat ruimte in beslag. Zo veel mogelijk de hoogte in, maar je muren hangen ook wel redelijk vol als ik dat zo zie.
Er is praktisch gezien op het moment geen plek meer aan de muur vrij, dus ja, die zijn wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik zoek een geschikt vet voor het smeren van kleine (soms lastig bereikbare) onderdelen, zoals kogellagers, slotmechanismen, scharnieren en veertjes. Het moet enigszins nauwkeurig aan te brengen zijn zonder geknoei. Welke vetsoort raden jullie aan? En hoe brengen jullie dit met enige precisie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik zie toepassingen die verschillende soorten vet nodig hebben?
Ik vind zelf die kunstof tandenragertjes wel fijn om vet aan te brengen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:40:
Ik zoek een geschikt vet voor het smeren van kleine (soms lastig bereikbare) onderdelen, zoals kogellagers, slotmechanismen, scharnieren en veertjes. Het moet enigszins nauwkeurig aan te brengen zijn zonder geknoei. Welke vetsoort raden jullie aan? En hoe brengen jullie dit met enige precisie aan?
Er is geen vet dat al die toepassingen kan smeren. Kogellagers wil je een goed lithiumvet hebben, maar voor slot juist een droog smeermiddel (doorgaans koolstof), scharnieren en veertjes ligt er maar net aan waar ze zitten.

Ik heb zelf inmiddels een kleine collectie aan smeermiddelen, afhankelijk van de toepassing, waarbij ik lithiumvet en molybdeenvet (voorbeelden) in goedkope Chinese vetpomp heb.

En een lade in de garage staat vol met spuitbussen met verschillende smeermiddelen (teflon, siliconen, WD-40, vaseline, wit lithium, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
In de Bentley manual (super boek trouwens) van mijn bus staat dat ik bepaalde delen met G 4 vet moet smeren. Nu kan ik moeilijk achterhalen wat precies G 4 vet is, weet iemand dat? Dit vet heb ik in de kast staan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:32

DaWaN

'r you wicked ??

Wat voor bus is dat specifiek? "G 4" zegt mij namelijk niets, het zou een fabrikantspecifieke specificatie kunnen zijn.

Wat ik wel ken is de NLGI standaard voor vet, maar vet met NLGI Klasse-4 is erg dik vet. Meeste vet zoals jouw LM47 is NLGI Klasse 2.

Daarbij komt dat er ontzettend veel verschillende soorten vet zijn en voor elke toepassing is er wel een apart vet te vinden. Persoonlijk kijk ik altijd eerst naar de chemische compatibiliteit: veel vetten op basis van minerale olie kunnen namelijk rubbers en plastic aantasten. Uiteindelijk heb ik thuis wel minstens 5 verschillende soort vet voor verschillende toepassingen staan.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Wat zeggen andere Reparaturhandbücher?
En welke delen zijn het? Wat moeten ze doen (of laten)? Welke omstandigheden heersten er op die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:40:
Wat zeggen andere Reparaturhandbücher?
En welke delen zijn het? Wat moeten ze doen (of laten)? Welke omstandigheden heersten er op die plek?
Vergrendelingshaken van een schuifdeurmechanisme. Draaien om een pen, geklemd door een veer.

Goed punt om een ander boek te raadplegen... Volgens mij nog wel een Haynes liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door rockerpoet op 02-05-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ik moet een aantal speednuts terugplaatsen op mijn (net gespoten) bus. Weet iemand hoe je die dingen kunt monteren zonder de lak te beschadigen? Er zit een weerhaakje aan dat bij het aandrukken van de nut de lak beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@rockerpoet
Aangezien die dingen normaal op een plek zitten die niet zichtbaar is, wordt daar niet echt op gelet. En als je een goede kwaliteit hebt, hebben ze doorgaans ook geen scherpe randen. De speednuts of plaatmoeren (zoals ze in het Nederlands genoemd worden) die ik van BMW heb bijv. krassen eigenlijk niet.

Je zou kunnen kijken of je heel dun kunststof tussen moer en plaat krijgen, waar de moer overheen glijdt en als hij goed zit, er weer tussenuit kan trekken. Maar het is maar de vraag of je daarvoor genoeg ruimte hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Als alternatief heb je ook ook plastic varianten, persoonlijk vind ik een plastic speednut in combinatie met een RVS zelftapper het mooiste, dat blijft 10+ jaar door pekel zelfs nog gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:29:
@rockerpoet
Je zou kunnen kijken of je heel dun kunststof tussen moer en plaat krijgen, waar de moer overheen glijdt en als hij goed zit, er weer tussenuit kan trekken. Maar het is maar de vraag of je daarvoor genoeg ruimte hebt.
Goede! Dat gaan we maar eens proberen. Eerst maar eens de lak herstellen op de plekken waar die nu beschadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Goede! Dat gaan we maar eens proberen. Eerst maar eens de lak herstellen op de plekken waar die nu beschadigd zijn.
Wat is exact de reden dat je het wilt voorkomen? Potentieel roest? Want je kan altijd nog zinkspray erover spuiten na plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:38:
[...]Wat is exact de reden dat je het wilt voorkomen? Potentieel roest? Want je kan altijd nog zinkspray erover spuiten na plaatsen.
Voorkomen van roest inderdaad. Mijn bus is zoals gezegd net gespoten en kan er niet goed tegen als ik weet dat er blank staal onder die klemmen zit. Kan het idd ook met een primer of iets dergelijks bij stippen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb even geduld moeten hebben (besteld op 2 april op Amazon.com), maar vandaag binnen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0yS0UsFQIKleNZ5gV4RnYI6J2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOrtmmSrRhiqoAWD5s4EKoQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiaGKDwMDe-RPttUYko62mFRmOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOlNrLjoqlf33JQXH5oT3Mow.jpg?f=fotoalbum_large

Gearwrench 1/4", 3/8" (full en stubby) en 1/2" Drive 120XP Ratchet Set (81230XP)

En hoeveel kwaliteitsverschil zit er tussen deze set en een ratel zoals de Proxxon 23 334 (de asymmetrische variant)? Echt een verschil van dag en nacht. Vergeleken met de Gearwrench heeft de Proxxon gigantische speling, zowel in 1/2" square als in het ratelmechaniek. En het verschil tussen 72 en 120 tanden is ook enorm.

Ik moet nog wel even verder puzzelen met de inrichting van m'n gereedschapskast. Eigenlijk moet deze lade een lade met ratels, momentsleutels, etc worden, maar dan moet ik voor m'n ringsleutels een nieuwe plek zoeken.

Eigenlijk moet ik eens kritisch naar alles kijken wat in de garage ligt, want er ligt ook spul dat ik nog nooit heb gebruikt :X of inmiddels is vervangen door beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

mr_petit

opperprutser

Mooie set ratels.
Wel jammer dat ze op de site het formaat van de foam storage tray niet vermelden. Daar maken heel veel fabrikanten zich schuldig aan (en er is ook niet echt een standaard)
Al is het natuurlijk mooi dat dat er wel bij zit.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:59:
Mooie set ratels.
Wel jammer dat ze op de site het formaat van de foam storage tray niet vermelden. Daar maken heel veel fabrikanten zich schuldig aan (en er is ook niet echt een standaard)
Al is het natuurlijk mooi dat dat er wel bij zit.
Het was voor mij een bonus, ik ben al lang blij dat het qua hoogte in de lade past. En anders hadden ze los gelegen, wat ik ook niet zo'n ramp vind. Sterker nog, zo kost het eigenlijk best veel ruimte in de lade.

Ik ben een bedrijf in Zoetermeer tegengekomen die foam inserts kan lasersnijden, wellicht dat ik daar nog een keer ga informeren voor een insert voor de hele lade waarin ook m'n momentsleutels passen en ander spul dat ik in die lade wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Op de cursus zijn twee jaar geleden alle gereedschapskarren geplunderd en het nieuwe spul zit nu ook in foam. Je moet nu echt meer moeite doen om het gereedschap eruit te peuteren, terwijl je het voorheen met de ABS-inlay zo beet had. En foam vreet net iets meer ruimte, al hoef je het niet zo gek te maken als bij mijn APK-garage. Daar rollen imposante twee meter lange karren tussen de bruggen, maar als je er een la opentrekt, lijkt het wel nouveau cuisine. Ik heb de indruk dat er in mijn korte kar meer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

mr_petit

opperprutser

Ik ben zelf ook meer fan van de plastic inlay's. Makkelijker schoon te houden, veel sneller een hoop zooi weer terugleggen (bijv. 10 doppen die bovenop je kar liggen oid), en idd meer gereedschap per cm² mogelijk.

Maar het ziet er wel minder gelikt uit.
Ik vraag me af wat langer meegaat.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Gisteren een momentsleutel gescoord bij hbm voor de kleine regionen. Nog getwijfeld een aanzienlijk duurdere Proxxon mee te nemen maar voor die paar keer dat ik het nodig heb lijkt mij deze prima. Ga het met name gebruiken om sluitwerk en dergelijke vast te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@rockerpoet Ik heb dezelfde kleine hbm momentsleutel en heb er niet al te beste ervaringen mee. Mijn exemplaar blijkt om de een of andere reden niet altijd even accuraat waardoor ik er al bevestigingsmateriaal mee stuk gedraaid heb. Dus voor je hem op delicaat materiaal gebruikt eerst even uitproberen op wat steviger spul en indien mogelijk even checken met een andere moment sleutel of zo'n digitale momentadapter,

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
sjirafje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:41:
@rockerpoet Ik heb dezelfde kleine hbm momentsleutel en heb er niet al te beste ervaringen mee. Mijn exemplaar blijkt om de een of andere reden niet altijd even accuraat waardoor ik er al bevestigingsmateriaal mee stuk gedraaid heb. Dus voor je hem op delicaat materiaal gebruikt eerst even uitproberen op wat steviger spul en indien mogelijk even checken met een andere moment sleutel of zo'n digitale momentadapter,
Bedankt. Ik heb eenzelfde vermoedelijk uit een erfenis verkregen. Ik twijfel maar deze oogt als exact eender uit de LIDL-stal van jaren geleden.

Echter.. de sporadische malen het gebruikt te hebben was elk resultaat volgens mij anders. Weleens overwogen te ijken met andere sleutels, maar nog nooit van gekomen. Nu wel even echt op de todo-lijst voor ik er daadwerkelijk belangrijke zaken mee ga doen. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb overigens een grote momentsleutel van de lidl en die is wel behoorlijk accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:11:
Gisteren een momentsleutel gescoord bij hbm voor de kleine regionen. Nog getwijfeld een aanzienlijk duurdere Proxxon mee te nemen maar voor die paar keer dat ik het nodig heb lijkt mij deze prima. Ga het met name gebruiken om sluitwerk en dergelijke vast te zetten.
Ik vind het tricky, juist die lage waarden zijn vaak erg delicaat en wil je zeker niet dat hij te laat afslaat. Bij carbon fietsonderdelen bijv. is een maar Nm teveel al genoeg om het kapot te maken. En als je iets wilt aandraaien met een pakking ertussen, wil je dat alle bouten/moeren gelijk aangehaald worden en dat zou ik bij deze ook niet vertrouwen.

Mijn Hazet met hetzelfde bereik is onderhand 10 keer zo duur, en dat is een betere middenklasse.

Ik weet niet waarvoor je hem in wilt zetten, maar ik zou dus heel voorzichtig zijn.

En voor iemand zegt, maar anders zou je het zonder momentsleutel doen en kan het ook te strak, mijn ervaring is dat als ik geen momentsleutel gebruik, het minder strak vastgezet wordt. Met een momentsleutel blijf ik aantrekken tot hij klikt, ook al voelt het alsof ik het te strak aan het aantrekken ben. Dat is namelijk waarom ik een momentsleutel gebruik, het ding moet aangegeven of de ingestelde waarde gehaald wordt of niet.
sjirafje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:16:
Ik heb overigens een grote momentsleutel van de lidl en die is wel behoorlijk accuraat.
Hoe hoger de meetwaarde, hoe makkelijker het wordt om de noodzakelijke productienauwkeurigheid te halen.

Mijn 1/4" en 3/8" momentsleutels zijn de wat betere Hazet's, mijn 1/2" is een goedkopere variant van Hazet. De 3/4" of 1" die ik nodig heb, wordt wel een goedkope HBM. Ik heb die maar voor een handjevol bouten/moeren nodig die niet zo kritisch zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2025 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
Denk met zulke prijzen, dit kan niet goed zijn en goedkoop is duurkoop. Je zou maar een moertje van iets delicaat s moeten vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Lord Anubis schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Denk met zulke prijzen, dit kan niet goed zijn en goedkoop is duurkoop. Je zou maar een moertje van iets delicaat s moeten vastzetten.
Ik heb dezelfde, voor het geld geen raar ding. Laatst de kleppendeksels van mijn 307 vervangen, die moeten met 10Nm vast. Als je ze vaster zet draai je de pakking aan poep en gaat het lekken. Tot nu toe lekt er niks.

Behalve een goede sleutel is weten hoe je 'm gebruikt ook een dingetje... zo heb ik een overbuurman die hopelijk nooit met een lekke band langs de weg komt te staan. Rammelt met accutol het wiel "goed vast" en trekt 'm dan nog even met de momentsleutel heel hard door de klik nog even na zodat ie zeker weten goed vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@rockerpoet Hij kost tien keer zoveel, maar is honderd keer zo goed: https://www.marktplaats.n...ale-momentsleutel-1-20-nm
(en het is dat ik al drie manoskopen van de 730N-serie heb, anders had ik deze voor iemand neus weggekaapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
_JGC_ schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:33:
...
Behalve een goede sleutel is weten hoe je 'm gebruikt ook een dingetje... zo heb ik een overbuurman die hopelijk nooit met een lekke band langs de weg komt te staan. Rammelt met accutol het wiel "goed vast" en trekt 'm dan nog even met de momentsleutel heel hard door de klik nog even na zodat ie zeker weten goed vast zit.
Niet alleen buren. Helaas ook profs.
Onlangs bij mijn Civic uit 1998 de stuurkogels vervangen en in Geleen bij het bedrijf naast de kwikfit laten uitlijnen. Gevraagd op welke waarde hun momentsleutel voor de wielbouten staat. "120Nm" Ik zeg nog dat dat teveel is, het boekje zegt 108Nm. Enfin, ik zie die mannen na de klik nog bijna een kwartslag verder bewegen: thuis heb ik ze met mijn kippepootjes bijna niet los gekregen, die zaten misschien wel met 160Nm vast en dat met stalen velgen.

Als je wieldoppen met de wielbouten vastzitten, kun je die dus beter thuis voor het uitlijnen eraf halen, dan kunnen ze dat niet meer met lomp aandraaien verkloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:34:
[...]

Mijn Hazet met hetzelfde bereik is onderhand 10 keer zo duur, en dat is een betere middenklasse.

Ik weet niet waarvoor je hem in wilt zetten, maar ik zou dus heel voorzichtig zijn.
In eerste instantie voor het vastzetten van sluitwerk onderdelen aan de carrosserie. Mogelijk later voor andere toepassingen.
Mijn 1/4" en 3/8" momentsleutels zijn de wat betere Hazet's, mijn 1/2" is een goedkopere variant van Hazet. De 3/4" of 1" die ik nodig heb, wordt wel een goedkope HBM. Ik heb die maar voor een handjevol bouten/moeren nodig die niet zo kritisch zijn.
Tel ik dan 4 (!) momentsleutels? Niet mals. Misschien moet ik dan maar op zoek naar een tweedehands kwaliteitsmerk, doe ik overigens met veel van mijn aan te schaffen gereedschap. Zijn er merken die ik moet laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
trabant schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:22:
@rockerpoet Hij kost tien keer zoveel, maar is honderd keer zo goed: https://www.marktplaats.n...ale-momentsleutel-1-20-nm
(en het is dat ik al drie manoskopen van de 730N-serie heb, anders had ik deze voor iemand neus weggekaapt)
Jij bent manoskop idolaat niet? Kan je deze momentlsleutels ongestraft 2ehands kopen? Deze digitale lijkt mij heel mooi, batterijen misschien minder praktisch? Zie op MP bijvoorbeeld ook een 730 6-50Nm, 730/2 4-20Nm, 730N2 4-20Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb helaas dezelfde ervaring als @sjirafje met deze sleutel: waardeloos ding.
Het ding klikt niet duidelijk genoeg en ik heb er al een keer een aluminium M6 draad in een motor mee kapot gedraait.
Daarna het ding helemaal uit elkaar gehaald en alle bramen weggeveild en alles gesmeerd.
Hij klikt nu wat beter, maar het vertrouwen in de sleutel ben ik kwijt helaas.
Qua nauwkeurigheid was hij wel prima (met wat gewicht getest, zat binnen 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja bij een momentsleutel wil je toch wel nauwkeurigheid. Er is mij recent hier op het forum verweten een snob te zijn, maar hier heb ik bij die 15€ hbm wel echt lage verwachtingen, en kennelijk terecht.

Heb net die manoskop op mp maar gekocht, was nml wel in de markt voor een nette momentsleutel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
rockerpoet schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Jij bent manoskop idolaat niet?
Ik ben er trots op als een aap met zeven lullen. :+
Kan je deze momentlsleutels ongestraft 2ehands kopen? Deze digitale lijkt mij heel mooi, batterijen misschien minder praktisch? Zie op MP bijvoorbeeld ook een 730 6-50Nm, 730/2 4-20Nm, 730N2 4-20Nm
Die aanbieder heeft vaker winkeldochters, vermoed ik. Veel nieuw of nagenoeg nieuw, soms het vorige model, en ik heb er al twee keer een erg goede aankoop gedaan met wederzijds een duidelijke, heldere communicatie. Ook een deugdelijke verzending.
T.o.v. de nieuwprijs is deze digitale wel heel erg goedkoop, je zou moeten vragen waar de haak zit (misschien geen CD of inlogmogelijkheid ergens, en dan kun je beter die eerst zien te regelen, of je afvragen of daar voor jou een meerwaarde in zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

rockerpoet schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:02:
[...]

In eerste instantie voor het vastzetten van sluitwerk onderdelen aan de carrosserie. Mogelijk later voor andere toepassingen.

[...]

Tel ik dan 4 (!) momentsleutels? Niet mals. Misschien moet ik dan maar op zoek naar een tweedehands kwaliteitsmerk, doe ik overigens met veel van mijn aan te schaffen gereedschap. Zijn er merken die ik moet laten liggen?
Klopt, ik heb nu 3 bereiken:
1/4: 2,5 - 20 Nm
3/8: 10 - 60 Nm
1/2: 20 - 200 Nm

Ja, er zit overlap in, maar de 1/2" is te lomp voor alles < 50 Nm.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52735708527_fd58c2a978_b.jpg

En ik moet nog 4 wielasmoeren en krukasbout vastzetten in mijn restauratieproject, en die gaan ver voorbij de 200Nm (400Nm in het geval van de kruksasbout). Daar heb ik dus de 3/4" en 1" drive steutel voor nodig. Daarna zal ik die waarschijnlijk amper nog gebruiken. A-merk sleutels die zo zwaar zijn, kosten een godsvermogen. Goedkope A-merkvarianten kosten al minimaal €400, maar als ik dezelfde kwaliteit wil als mijn andere sleutels, gaat het al snel naar €700 of hoger. Dat vind ik te duur voor iets wat ik 5 keer ga gebruiken en wat niet kritisch is (in alle gevallen geldt dat het aanhaalmoment nodig is om vast te houden, niet voor een specifieke klemkracht, zoals wel in een motorblok geldt). Dus voor die sleutel ga ik volledig tegen mijn eigen advies in en wel voor de goedkope.

Ik kijk ook wel naar 2de hands, maar de gemiddelde marktplaatsadvertentie geeft mij weinig vertrouwen. Het zijn vaak compleet antieke versies met verouderde schaalverdeling, merk en typenummer ontbreken of er wordt überhaupt niks anders aangegeven dan "momentsleutel". En als het wel een nette advertentie is, is de prijs ook gelijk hoog. En dan moet ik nog maar hopen dat hij altijd netjes behandeld is en na gebruik teruggesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Die discussie is hier of in het gereedschapsdraadje al eens gevoerd en met huiveringwekkende voorbeelden, zoals een lange momentsleutel die zichtbaar kromgetrokken was omdat de lange arm als moordenaar was gebruikt om iets los te krijgen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft er iemand ervaring met jump packs?
Mijn buuv van 84 heeft nog wel eens last dat ze de deur van haar Mitsu Colt niet helemaal goed dicht doet en dan een lege accu heeft..

Dus dan jumpstart ik haar altijd even.. maar haar garage is heuvel af dus moet ik die auto eerst omhoog duwen (gelukkig een licht wagentje)..

Dus ik zat nu te denken aan zoiets:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0C4GP2ZQH/?th=1
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0DQ54YKH9
https://www.ebay.co.uk/itm/167547485198

Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven, maar sommige van die dingen zijn verdacht goedkoop..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ToolkiT schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:53:
Mijn buuv van 84 heeft nog wel eens last dat ze de deur van haar Mitsu Colt niet helemaal goed dicht doet en dan een lege accu heeft..

Dus dan jumpstart ik haar altijd even.. maar haar garage is heuvel af dus moet ik die auto eerst omhoog duwen (gelukkig een licht wagentje)..

Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven, maar sommige van die dingen zijn verdacht goedkoop..
NOCO wordt doorgaans beschouwd als goed, maar is wel een stuk duurder.

Diodepack (zit in de accu-terminals) is vaak van te slechte kwaliteit bij goedkope jump packs en natuurlijk de accu zelf.

Ik zou zo'n goedkope in ieder geval niet op iets anders gebruiken dan een kleine, lichte benzinemotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@ToolkiT Verwijder het lampje van de binnenverlichting.

Edit: En als ze het licht dan toch mist, kun je het desnoods door een LEDlamp vervangen, die verbruikt maar een tiende van de energie.

[ Voor 54% gewijzigd door trabant op 02-06-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:00:
Dat is helemaal niet een gek idee!
Zat al te denken aan een systeem die het uit doet na een bepaalde tijd of bij lage voltage..

[ Voor 18% gewijzigd door ToolkiT op 02-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:00:
[...]

NOCO wordt doorgaans beschouwd als goed, maar is wel een stuk duurder.

Diodepack (zit in de accu-terminals) is vaak van te slechte kwaliteit bij goedkope jump packs en natuurlijk de accu zelf.

Ik zou zo'n goedkope in ieder geval niet op iets anders gebruiken dan een kleine, lichte benzinemotor.
dit is een 3 cylinder mitsubishi Col 0.9l ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die ene keer dat ik voor onze Civic uit 1998 een jumpstarter van de vrije garage op de hoek heb moeten lenen, bleef daarna het SRS-lampje van de airbag branden. Moest uiteindelijk door de dealer gereset worden, en al die tijd had ik bordeelverlichting. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:13:
Die ene keer dat ik voor onze Civic uit 1998 een jumpstarter van de vrije garage op de hoek heb moeten lenen, bleef daarna het SRS-lampje van de airbag branden. Moest uiteindelijk door de dealer gereset worden, en al die tijd had ik bordeelverlichting. :(
gelukkig heb ik zelf een OBD apparaat om dat te kunnen resetten.. £200 well spend.. laatst nog een vriend geholpen die een vage melding had en bleek een ABS sensor te zijn die hij zelf heeft kunnen vervangen toen hij wist wat die vage melding was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb een Gooloo die ik nu al vele keren naar tevredenheid gebruikt heb. De Lokithor die ik hiervoor had had een probleem waardoor je hem alleen maar met de "force boost" functie (schakelt alle beveiliging uit) kon gebruiken, de klantenservice vond ik toen zo slecht dat ik hem onder de wkoa heb geretourneerd. Ik heb ook eens een Noco geleend en die deed het ook prima. Wel zie je op internet veel problemen met Noco's die niet meer willen opladen, wat mij heeft doen besluiten om niet voor een Noco te gaan (zeker gezien de premium prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29

Metalfreak

Hoije woh!

ToolkiT schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:53:

Ik heb m'n 3,5 liter V6 wel eens gestart gekregen met zo'n veredelde powerbank toen m'n accu helemaal leeg was, dus ze werken wel ja ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:00:

Edit: En als ze het licht dan toch mist, kun je het desnoods door een LEDlamp vervangen, die verbruikt maar een tiende van de energie.
Buuv was het met je idee eens :)
Dus ik heb het stekkertje van interieurlicht losgetrokken en hopelijk is het probleem nu opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:48:
Die discussie is hier of in het gereedschapsdraadje al eens gevoerd en met huiveringwekkende voorbeelden, zoals een lange momentsleutel die zichtbaar kromgetrokken was omdat de lange arm als moordenaar was gebruikt om iets los te krijgen. 7(8)7
Och ja in de handleiding van die Stahlwille sleutel van hierboven staat meermaals genoemd dat het geen "impact tool" is en ook niet als zodanig gebruikt moet worden. Wat is er met je hoofd mis als je een momentsleutel daarvoor misbruikt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Boudewijn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:05:
[...]

Och ja in de handleiding van die Stahlwille sleutel van hierboven staat meermaals genoemd dat het geen "impact tool" is en ook niet als zodanig gebruikt moet worden. Wat is er met je hoofd mis als je een momentsleutel daarvoor misbruikt :X
Overschat de intelligentie of het verantwoordelijkheidsgevoel van een laag opgeleide monteur niet... :X Zeker als het niet van hen zelf is, wordt er vaak een stuk minder zorgvuldig mee omgesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deepbass909 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Overschat de intelligentie of het verantwoordelijkheidsgevoel van een laag opgeleide monteur niet... :X Zeker als het niet van hen zelf is, wordt er vaak een stuk minder zorgvuldig mee omgesprongen.
Maar die leest de handleiding neem ik aan ook niet, of op zijn minst niet de disclaimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Nee, die ziet een ½inch ratelkop en een lange arm. "O, dat zal het moment dan wel zijn..." |:( |:(

En handleidingen op de werkvloer? Die worden maar vies en/of raken kwijt. Net zo taboe als de monteur die aan een scherm te lang erover doet om informatie op te zoeken.
Dan denkt ook menige chef dat die staat te pretsurfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
ToolkiT schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Buuv was het met je idee eens :)
Dus ik heb het stekkertje van interieurlicht losgetrokken en hopelijk is het probleem nu opgelost :)
Je hebt het losse stekkertje wel geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:15:
[...]

Je hebt het losse stekkertje wel geïsoleerd?
nee het was een soort molex achtige stekken waar de pinnen niet echt exposed waren.. maar misschien kan beetje tape erover idd geen kwaad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ToolkiT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:22:
[...]

nee het was een soort molex achtige stekken waar de pinnen niet echt exposed waren.. maar misschien kan beetje tape erover idd geen kwaad..
Eventueel gelijk even vasttapen ergens aan, zodat het ook niet kan gaan rammelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Momentsleutel 40-200Nm nieuw voor een tweedehandsprijs: https://www.tbs-aachen.de...40-200_Nm_i342_147211.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crap, dat was weer geld |:(

Thanks (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Welkom in de Manoskopenfanclub. In tegenstelling tot die budgetdingen zijn deze ook in het onderste deel van het bereik nauwkeurig.
Ik zie dat die prijs voor deze uitvoering op meer plekken geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sterker nog , ik heb de bestelling vanochtend geannuleerd en bij amazon besteld:
https://www.amazon.nl/dp/B0F3XRM64R

Zeker met verzenden erbij is het 189,95 vs. 163 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Die 27 euro drukt nu wel op je geweten omdat je een piemelvormige raket hebt gesubsidieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:24
Wat toevallig, afgelopen maand heb ik ook de keuze gemaakt voor de Stahlwille met de kortingsactie van Amazon. Toen was de Stahlwille 750NR nog net iets goedkoper. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBo2yDu_FXiunSNQNIAzU1Tll1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elbW8tzSe2WNyRHUK9Z7HLpL.jpg?f=fotoalbum_large

Maar even een praktisch vraag. Ik heb geen gereedschapswagen (vooral koffers van Makita en Festool), waar bewaren jullie zoal zo’n grote momentsleutel? In een gereedschapstas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn (Stahlwille) momentsleutels werden geleverd in een koffertje, behalve de kleinste, maar die past mooi in een zakje in de gereedschapskoffer. Volgens de Stahlwille website wordt deze van jou ook standaard in een plastic doos geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

A. Qonsaides schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:41:
Wat toevallig, afgelopen maand heb ik ook de keuze gemaakt voor de Stahlwille met de kortingsactie van Amazon. Toen was de Stahlwille 750NR nog net iets goedkoper. :)

[Afbeelding]

Maar even een praktisch vraag. Ik heb geen gereedschapswagen (vooral koffers van Makita en Festool), waar bewaren jullie zoal zo’n grote momentsleutel? In een gereedschapstas?
In het bijbehorende koffertje wat met de momentsleutel mee geleverd werd... Daar past 'ie 'Pre-Cies' in :9

En dat koffertje ligt dan vervolgens weer in een gereedschapswagen welke in m'n garage staat.... >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Vaak volstaat de zachtplastic koker waarin die veelal komt en Stahlwille heeft er ook nog speciale kunststof koffers (zoek op 7301) voor, met dito (ook los te bestellen) inlays (7303 of 7304).
Ik heb intussen -inmiddels weer zonder die inlay- een drietal 730N momentsleutels en wat insteekgereedschapjes in één koffer gekregen. (Al moet ik daarbij soms de zwaartekracht iets te snel af zien te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:24
Will_M schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:06:
[...]

In het bijbehorende koffertje wat met de momentsleutel mee geleverd werd... Daar past 'ie 'Pre-Cies' in :9

En dat koffertje ligt dan vervolgens weer in een gereedschapswagen welke in m'n garage staat.... >:)
Hmmm die van mij is niet geleverd in een koffer, maar in een “tube”.
Er is ook de losse variant, er bestaat voor de 750NR ook een set met krachtdoppen en koffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iadWyzuL8lZhmBveFvMS4P5aCoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XUQ8EqXwThOmgnJFyzISCa6.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de antwoorden :)

[ Voor 5% gewijzigd door A. Qonsaides op 13-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Zolang je die koker niet als ploertendoder gaat gebruiken, volstaat die echt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

A. Qonsaides schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Hmmm die van mij is niet geleverd in een koffer, maar in een “tube”.
Er is ook de losse variant, er bestaat voor de 750NR ook een set met krachtdoppen en koffer.

[Afbeelding]

Dank voor de antwoorden :)
Zullen we een lightsabergevecht doen? Ik heb er ook een... en die digitale.
En nog andere meuk die ik hier net neertikte... maar niet voor auto's is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Het valt wellicht niet geheel onder gereedschap, maar vooruit. Ik wil binnenkort wat proberen te lassen aan het plaatwerk van mijn busje. Er zit een gat in de achterbumper. Het idee is, bumper eraf, op de werkbank, t roestige 'gat' weghalen, vierkant gat netjes maken. Aan de binnenkant een randje er op/in lassen, insmeren. Dan aan de zichtbare buitenkant een plaatje in het gat lassen. En dan afwerken.

Het laswerk wat eerder aan mijn auto is gedaan, is steeds ingesmeerd met een zwarte .. saus? Sauzen, zei de lasser ook. Het is deels glad, als verf en deels ook gekorreld, alsof er zand in zit (met name aan de onderkant).

Ik neem aan dat ik de gelaste stukken ergens mee moet insmeren/verven zodat het niet direct weer wegroest? Wat is dat zwarte 'sauzen' waar de lasser het over had? Of is er een algemeen middel hiervoor? Ooit wel zinkspray uit een spuitbus gebruikt.. dat schijnt ook te werken zei men toen.

De originele kleur is blauw, maar als het anders is is dat oke.

Als de bumper enigszins lukt .. dan wil ik de wielkast en eventueel een stukje aan de achterklep proberen. Die zijn vele malen lastiger, want kan ik niet loshalen/meer vorm/lastiger bij te komen.

Alles is nieuw.. dus het kan wel een avontuur worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

A. Qonsaides schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:41:

[Afbeelding]

Mijn 1/2" Hazet momentsleutel hangt aan een gereedschapsbord, vooral omdat hij net te dik is voor mijn lades.
Blomminator schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:11:
Het valt wellicht niet geheel onder gereedschap, maar vooruit. Ik wil binnenkort wat proberen te lassen aan het plaatwerk van mijn busje. Er zit een gat in de achterbumper. Het idee is, bumper eraf, op de werkbank, t roestige 'gat' weghalen, vierkant gat netjes maken. Aan de binnenkant een randje er op/in lassen, insmeren. Dan aan de zichtbare buitenkant een plaatje in het gat lassen. En dan afwerken.

Het laswerk wat eerder aan mijn auto is gedaan, is steeds ingesmeerd met een zwarte .. saus? Sauzen, zei de lasser ook. Het is deels glad, als verf en deels ook gekorreld, alsof er zand in zit (met name aan de onderkant).

Ik neem aan dat ik de gelaste stukken ergens mee moet insmeren/verven zodat het niet direct weer wegroest? Wat is dat zwarte 'sauzen' waar de lasser het over had? Of is er een algemeen middel hiervoor? Ooit wel zinkspray uit een spuitbus gebruikt.. dat schijnt ook te werken zei men toen.

De originele kleur is blauw, maar als het anders is is dat oke.

Als de bumper enigszins lukt .. dan wil ik de wielkast en eventueel een stukje aan de achterklep proberen. Die zijn vele malen lastiger, want kan ik niet loshalen/meer vorm/lastiger bij te komen.

Alles is nieuw.. dus het kan wel een avontuur worden..
Zelf geen laservaring, alleen wel veel Youtube ervaring :+ Wat ik eigenlijk standaard zie bij lassers die aan bodywork werken, is dat ze het metaal altijd inspuiten met doorlasprimer. En nat het lassen en afwerken direct weer inspuiten met een (doorlas)primer. Dat voorkomt dat het metaal direct weer kan gaan roesten. Een primer is niet sterk genoeg om als definitieve beschermlaag te dienen, over de primer moet altijd een nog een lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Doorlasprimer. Prima beginpunt, ik ga daar eens naar zoeken.. thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Boudewijn schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Zullen we een lightsabergevecht doen? Ik heb er ook een... en die digitale.
En nog andere meuk die ik hier net neertikte... maar niet voor auto's is O-)
Hoe bevalt die digitale? Overweeg 'm ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
deepbass909 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 01:01:
Zelf geen laservaring, alleen wel veel Youtube ervaring :+ Wat ik eigenlijk standaard zie bij lassers die aan bodywork werken, is dat ze het metaal altijd inspuiten met doorlasprimer. En nat het lassen en afwerken direct weer inspuiten met een (doorlas)primer. Dat voorkomt dat het metaal direct weer kan gaan roesten. Een primer is niet sterk genoeg om als definitieve beschermlaag te dienen, over de primer moet altijd een nog een lak.
Idem, destijds overwogen zelf mijn bus te gaan lassen maar dit uiteindelijk maar uitbesteed, anderen kunnen dit vast beter en sneller, maar ja zo leer je het zelf natuurlijk nooit :) Ook het laswerk aan mijn bus was met zinkprimer beschermd tegen roesten inderdaad. Om fatsoenlijk plaatwerk te lassen is een degelijk lasapparaat (liefst met losse co2 fles) wel aan te raden. Goede instellingen zoals draadtoevoersnelheid en amperage zijn cruciaal. Al behalen mensen met fluxed core (gasgevulde draad) ook goede resultaten. Op YT is overigens genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja dat is het een beetje. Fundamentele zaken zijn gelast, voor de apk. Geen illusie nu zelf de gehele onderkant weer te maken als 30 jaar geleden ooit was. Maar de rotte wielkast oogt zo sneu, en de bumper ook. En ik heb een basic Lidl-lasapparaatje. Ik heb daarin fluxcore, en overweeg een gasfles eraan te hangen. Dit heb ik echter nog nooit gedaan.

Een avondje cursus is prijzig - en op YT is veel te vinden. Maar ergens ook t idee dat een gasfles snel goed fout kan zijn. En geen zin in ellende. Geen idee nog wat wijsheid is.

Denk nu eerder een dunne draad flux te bestellen, 0.6mm (is minimale voor mij) want met het huidige draad maak ik vooral gaten. Daarnaast spettert t veel.. wat nadelig is.

Gasfles is zo gekocht.. (wel prijzig!), maar wellicht wel beter.

En wat je zegt, anders leer je t nooit. Èn aangezien deze huidge auto na dit jaar ècht op is en vervangen wordt.. èn ik al 15 droom van een Land Rover .. is meer leren geen gek idee. Want nu oefenen 'zonder gevolgen', dan kan ik het bij de volgende auto wel zelf.

Ik heb mn auto hiervoor laten lassen bij een kleine garagebox waar een eenpitter bijverdiend. Ik denk eens bij hem langs te rijden voor een 2 uur durende spoedcursus. Als hij daarvoor te porren is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
In twee uur leer je net dat het met ijzer is en niet met hout...

In België hecht men blijkbaar nog wel waarde aan een bevolking die nog wat zelf kan en daardoor zijn allerlei volwassenenopleidingen dankzij subsidies nog heel betaalbaar. Heb zelf cursussen gevolgd bij PCVO en Syntra. Die laatste is wel commerciëler van opzet en ik vond dat er voor het lassen teveel leerlingen op een docent waren. Als zo'n docent iets voordoet, kunnen de voorste drie nog zien wat hij doet, maar de rest die erachter staat kan net zo goed zijn helm afzetten.
Ik heb bij Syntra de avondcursus Polyvalent Lasser gevolgd: dat is een mooie introductie, maar het dunste materiaal waar ik mee gewerkt heb was nog altijd 3 mm dik, en zo dik is autoblik zelden. Daarvoor moet je echt een module carrosserielassen doen.
Wat er bij mij van is blijven hangen: Goed gereedschap is het halve werk: mijn mooiste resultaat bereikte ik die avond waarop ik het lashokje had waar niet een gele ESAB, maar de rode Fronius of Lorch stond. Verder is het een kwestie van oefening en in vorm blijven.
Qua lashelm: De Lidl heeft een True Colour Laskap XXL met groot zichtveld voor vier of vijf tientjes. Dat is een hele aardige instapper en als je later een professionelere koopt, is die perfect voor een hulpje of meekijker.

Qua gasfles: let ook even op het retourbeleid van de lege flessen. De flessen van Van Cranenbroek kun je bijv alleen daar omruilen. Accepteren ze ook een lege fles zonder nieuwkoop?

En vergeet niet voor het lassen de helm een half uur in de zon te leggen zodat de sensor oplaadt. Klassieke beginnersfout, die ik zelf eigenlijk iets te vaak heb gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 18-06-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Blomminator schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:54:
Maar ergens ook t idee dat een gasfles snel goed fout kan zijn. En geen zin in ellende. Geen idee nog wat wijsheid is.
Wat bedoel je met "snel goed fout kan zijn" ?
Denk nu eerder een dunne draad flux te bestellen, 0.6mm (is minimale voor mij) want met het huidige draad maak ik vooral gaten. Daarnaast spettert t veel.. wat nadelig is.

Gasfles is zo gekocht.. (wel prijzig!), maar wellicht wel beter.
Zelf zou ik bij fluxcore wegblijven, zeker voor plaatwerk. Bij lassen is het zo dat het gereedschap meer dan het halve werk is. Plaatwerk is ook nog eens zichtwerk, dus een goede afwerking is wenselijk.
Plaatwerk gaat wel mooi met 0.6mm draad, dat is zeker een aanrader, maar dan wel met afschermingsgas.

Mijn kijk erop is: als je meer werk hebt voor het lasapparaat is het de moeite een goed apparaat in huis te halen en het maximale eruit te halen.
Ik heb zelf een 160A MIG van Rustbuster en die gebruik ik voor veel meer klussen nu. Uitlaten lassen, afgebroken bouten eruit krijgen, zelf gereedschap maken, allerlei reparaties rond het huis, etc.
Dus voor één klus zou ik nooit een lasapparaat kopen, maar als je meer werk voorhanden hebt is het zeker een aanrader. In dat geval zou ik dan ook meteen gaan voor een goed apparaat met gasfles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik bedoelde, een gasfles, en dan en steekvlam of een harde knal. Het schuurtje moet wel heel blijven. Nu is het een edelgas, dus die kans is klein lijkt mij, maar toch. Niet weten wat je doet kan snel verkeerd gaan.

Ik wil zeker meer lassen, maar ik wil het eerst een beetje snappen voor ik er honderden euro's tegenaan gooi. Ja, dat kan maar eerst leren fietsen, dan een dure racefiets.

Ik kan wel een gasflesje kopen - die kan ook weer naar het nieuwe apparaat tzt - en dan meer proberen. Plaatwerk is een deel van wat ik wil, ook wel meer creatieve toepassingen ('kunst') en hobbywerk.

Welke vorm van lassen zou jij adviseren voor plaatwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
Ik ben op zoek een setje inbus T-sleutels van degelijke kwaliteit. Ik heb nu deze maar die zijn niet exact de juiste maat. Ik heb in mijn RC auto nu 2 schroefjes waarvan de kop beschadigd is omdat dit gereedschap niet 100% past. De kop van de schroef is zichtbaar vervormd maar gebruik ik het meegeleverde inbus sleuteltje dat bij de auto zat dan pakt ie nog gewoon perfect.

Het is een RC auto dus klein formaat, 1.5mm, 2mm, en 2.5mm zijn de meest voorkomende maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Blomminator schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:01:
CuSi3. :*)
En dat kan lang niet elk apparaat. Zoek een boek, lees je in, het is nu daarvoor een goed moment. Dan begin je ook beter voorbereid aan een cursus; die starten vaak in september. Voor zo'n cursus heb je naast het lesgeld eigenlijk alleen wat PBM* en evt. een lastang nodig. De rest hoort de cursusaanbieder te verzorgen.

*Helm, hemd, handschoenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

Illusion

(the art of)

FastFred schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:53:
Ik ben op zoek een setje inbus T-sleutels van degelijke kwaliteit. Ik heb nu deze maar die zijn niet exact de juiste maat. Ik heb in mijn RC auto nu 2 schroefjes waarvan de kop beschadigd is omdat dit gereedschap niet 100% past. De kop van de schroef is zichtbaar vervormd maar gebruik ik het meegeleverde inbus sleuteltje dat bij de auto zat dan pakt ie nog gewoon perfect.

Het is een RC auto dus klein formaat, 1.5mm, 2mm, en 2.5mm zijn de meest voorkomende maten
Lastig te vinden in die kleine maten. Mag een vlag- of sleutel-greep ook? Deze van wiha bijvoorbeeld? https://wiha.com/nl/nl/ge...el-met-sleutelgreep/00894

Nog iets om te checken als het slecht past: Kan het stiekem ook een inch maat zijn ipv metrisch?

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 18-06-2025 23:24 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@FastFred Voor de RC heb ik een Injora bitsetje, die passen echt goed.

deze: https://s.click.aliexpress.com/e/_ExGvEMm
Ik zie ook MiP bits vaker voorbijkomen bij youtubers, maar die heb ik hier niet (betaalbaar) kunnen vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door sjirafje op 18-06-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik bedoelde, een gasfles, en dan en steekvlam of een harde knal. Het schuurtje moet wel heel blijven. Nu is het een edelgas, dus die kans is klein lijkt mij, maar toch. Niet weten wat je doet kan snel verkeerd gaan.
Met een gasfles met edelgas kan niet zo veel fout gaan. Zorg er vooral voor dat de fles niet lekt, dat is namelijk een dure grap.

Lassen zelf moet je wel mee oppassen: er komt vrij veel UV vrij en de warmte van lassen kan in een hoop situaties (b.v.b. verf op het metaal of lasdruppels) ook voor brand zorgen. Dus goede persoonlijke bescherming dragen en altijd alert zijn op brand is wel een aanrader.
Ik wil zeker meer lassen, maar ik wil het eerst een beetje snappen voor ik er honderden euro's tegenaan gooi. Ja, dat kan maar eerst leren fietsen, dan een dure racefiets.
Snap ik, maar de meeste écht goedkope machines werken totaal niet fijn en vereisen je daarna alsnog om een betere machine te kopen. Dan geef je geld dubbel uit, dus persoonlijk vind ik dat geen goed idee.
Ik kan wel een gasflesje kopen - die kan ook weer naar het nieuwe apparaat tzt - en dan meer proberen. Plaatwerk is een deel van wat ik wil, ook wel meer creatieve toepassingen ('kunst') en hobbywerk.

Voor plaatwerk kun je prima uit de voeten met een DC MIG lasapparaat. Ik zou dan voor een inverter gaan, daar heb je goede controle over de spanning en de draadsnelheid. Voor plaatwerk is stroom niet belangrijk, iedere 160A instapper is meer dan voldoende. Ik zou er dan een 0.6mm draad in stoppen. Bij MIG komt de lasdraad uit de toorts.

TIG lassen geeft je iets meer vrijheid en potentieel een beter eindresultaat, maar is langzamer en lastiger. Dat is omdat je de lasdraad zelf toevoegt. Sommige mensen zijn van mening dat je moet beginnen met TIG lassen om het concept goed te begrijpen. Als je de mogelijkheid hebt om bij iemand anders TIG te proberen (of b.v.b. een cursus): dan zeker doen. Maar als eerste apparaat kun je beter voor MIG gaan. Bij productiebedrijven zie je vooral MIG en TIG wordt dan alleen gebruikt voor specifieke/lastige klusjes.

Als laatste heb je nog de keuze tussen DC en AC (gelijkspanning en wisselspanning). Dat is voornamelijk belangrijk voor het materiaal wat je wilt lassen. Met wisselspanning kun je ook aluminium lassen. Voor een beginner is dat niet belangrijk. Ik heb zelf ook alleen een DC lasapparaat en kan dus alleen staal en RVS lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
Illusion schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Lastig te vinden in die kleine maten. Mag een vlag- of sleutel-greep ook? Deze van wiha bijvoorbeeld? https://wiha.com/nl/nl/ge...el-met-sleutelgreep/00894

Nog iets om te checken als het slecht past: Kan het stiekem ook een inch maat zijn ipv metrisch?
Nee zowel de sleutels en schroeven zijn metrisch. Meest voorkomende aan de auto is 2mm inbus, chassis secties zitten met 2.5mm inbus aan elkaar.

De sleutels die bij de auto zitten zijn L sleutels en die zijn niet handig als je ze veel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
Gewoon MAG en absoluut geen fluxcore.
Als je een trafoapparaat hebt, 0.6mm draad gebruiken. Met een inverter wil 0.8mm vaak ook best.
Verder:
  • Draad: "standaard" SG2
  • Gasfles: 5L fles Menggas (80/20 iirc) van het HWTS/Supergas ruilsysteem. Je doet vrij lang met een vulling als het hobbymatig is, een huurfles is dan niet handig. HWTS heeft veel ruilpunten in het land. Prijslijst
  • Juiste consumables voor je draaddikte: aanvoerrollen, contacttip
  • PBMs, dus goede (automatische) helm, handschoenen, shirt met lange mouwen

[ Voor 5% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 19-06-2025 09:16 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockerpoet schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Hoe bevalt die digitale? Overweeg 'm ook :)
Ziet er goed uit. Mn links- en rechtsdraaien is fijn.
Wat wel minder is is dat je hem dus echt via je pc in moet stellen. Als je 83 boutjes op 3 momenten aan moet draaien in afwisselende volgorde mag je dus een laptop meenemen.

Voor mijn use-case is het prima, ik heb nu en dan 1 of enkele bouten, vaak op zelfde momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik heb van beide soorten lashandschoenen een tweede paar voor de vrouw gekocht: De dikke Type-A MIG-handschoenen isoleerden beter dan welke ovenwant dan ook, en de dunnere Type-B TIG-handschoenen doen het goed in de tuin: daar gaan ze langer mee en zijn stukken goedkoper dan wanneer er roosjes op geprint zijn. Afwassen met water en na droging terug soepel maken met overjarige body-lotion of conditioner. 8)

offtopic:
Van allerlei oefenstukken van de lascursus zijn de scherpe randjes glad gevijld, een lakje eroverheen en ze doen zo dienst als patroongewichten. Het schroevenbakje met magneet heeft ze voor de spelden ingepikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FastFred schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Nee zowel de sleutels en schroeven zijn metrisch. Meest voorkomende aan de auto is 2mm inbus, chassis secties zitten met 2.5mm inbus aan elkaar.

De sleutels die bij de auto zitten zijn L sleutels en die zijn niet handig als je ze veel gebruikt.
Het zijn geen T-sleutels, maar voor die kleine maten zou dat ook niet per sé nodig hoeven zijn, ik heb al een paar jaar een iFixit Manta set. Nu is die veel uitgebreider dan je ooit bij je RC gaat gebruiken (in de manta zit een shit load aan veiligheidsbits bijv.) maar de kwaliteit is echt heel goed. De iFixit is wel een beetje de benchmark geworden van dit soort setjes. En de grepen geven zoveel grip dat je sowieso meer kracht kunt uitoefenen dan een 2mm inbus überhaupt aan kan.

En voor RC ook wel fijn, er zitten ook nut-drivers in en een verloop naar 1/4" square, dus ook dopjes zijn te gebruiken met de grote handgreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik vind de iFixit hex bitjes voor de RC niet zo fijn. Die zijn een klein beetje afgerond waardoor ze vrij makkelijk in het schroefje gaan en dan lijkt het alsof ze er goed in zitten maar dan zitten ze eigenlijk niet diep genoeg en als je dan een beetje kracht zet draai je met een beetje pech het schroefje kapot. Zeker bij de RC zit er wel vaak vuil in de schroefjes. Ik heb daarom de voorkeur voor goed scherpe bitjes met een goede pasvorm zodat je zeker weet dat ze goed zitten (zeker bij die 1,5mm schroefjes). De extra lengte tov de iFixit bitjes komt in RC's ook goed van pas.

Zoals @deepbass909 aangeeft zijn T-handles voor RC's echt niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 19-06-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

sjirafje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:50:
Ik vind de iFixit hex bitjes voor de RC niet zo fijn. Die zijn een klein beetje afgerond waardoor ze vrij makkelijk in het schroefje gaan en dan lijkt het alsof ze er goed in zitten maar dan zitten ze eigenlijk niet diep genoeg en als je dan een beetje kracht zet draai je met een beetje pech het schroefje kapot. Zeker bij de RC zit er wel vaak vuil in de schroefjes. Ik heb daarom de voorkeur voor goed scherpe bitjes met een goede pasvorm zodat je zeker weet dat ze goed zitten (zeker bij die 1,5mm schroefjes). De extra lengte tov de iFixit bitjes komt in RC's ook goed van pas.

Zoals @deepbass909 aangeeft zijn T-handles voor RC's echt niet nodig.
Je moet bij setjes als van iFixit ook altijd een kracht in de richting van de schroef uitoefenen bij het losdraaien. Dat is ook de hele reden waarop boven het handvat een draaiende dop zit.

Inbus is sowieso al een type kop dat gevoelig is voor kapot draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Dat handvat van iFixit is wel erg fijn. Fidget achtig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:26
FastFred schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat voor zulke maten een schroevendraaier ook al volstaat, het kan nooit heel vast zitten.

Wera heeft ook deze set, maar daarin is de kleinste maat 2,5 mm. De maten vanaf 3 mm hebben een vasthoudfunctie, die vind ik zelf wel handig, zit een kogeltje in wat zorgt dat je boutje er niet afvalt.

Hier kan je selecteren op profiel, en zien wat Wera allemaal heeft in binnenzeskant (dat is best veel...)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vandaag de ketting van mijn motor weer strak gezet, zowel de nieuwe momentsleutel (die 100-400Nm) als nieuwe dopjes gebruikt. Dopjes kwamen vandaag binnen.

Die dop 19 weegt dus 240 gram, het straalt wel degelijkheid uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unzLyRRoCl_SqOzVW-Z4m6WAMco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSXz946rT7tjhEXOwBNoelIn.jpg?f=fotoalbum_large

De asbout zat echt goed vast, de stelschroefjes (die inbus) viel enorm mee. Uiteindelijk het meeste gewoon met een L-sleutel kunnen doen (dan heb je duidelijker controle op hoeveel (kwart)slagen je maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Hadden we het hier laatst niet over momentsleutels in het lage bereik?
Stahlwille 2-20Nm met afneembare ⅜ kop in Amsterdam: https://www.marktplaats.n...eutel-2-20nm-3-8-ratelkop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:36:
Hadden we het hier laatst niet over momentsleutels in het lage bereik?
Stahlwille 2-20Nm met afneembare ⅜ kop in Amsterdam: https://www.marktplaats.n...eutel-2-20nm-3-8-ratelkop
Zeker, ik heb toen die digitale gehaald. Mooie deal voor 85E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Boudewijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:27:
Vandaag de ketting van mijn motor weer strak gezet, zowel de nieuwe momentsleutel (die 100-400Nm) als nieuwe dopjes gebruikt. Dopjes kwamen vandaag binnen.

Die dop 19 weegt dus 240 gram, het straalt wel degelijkheid uit.
[Afbeelding]

De asbout zat echt goed vast, de stelschroefjes (die inbus) viel enorm mee. Uiteindelijk het meeste gewoon met een L-sleutel kunnen doen (dan heb je duidelijker controle op hoeveel (kwart)slagen je maakt).
Welke momentsleutel (100 - 400Nm) heb je gebruikt? Dat valt namelijk nog (net) binnen het bovenste bereik waarvoor ik nog een sleutel moet aanschaffen, maar zit in het lagere bereik ook nog in een voor mij bruikbaar gebied. Dus die is wel erg interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb echt geen idee waar ik 100-400 vandaan heb gehaald gisteren. Het moet 40-200 zijn. 100Nm was het aanhaalmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Boudewijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:14:
Ik heb echt geen idee waar ik 100-400 vandaan heb gehaald gisteren. Het moet 40-200 zijn. 100Nm was het aanhaalmoment.
Ik was ook al aan het terugzoeken in je eerdere posts en kon het niet vinden. 100 - 400 is ook een afwijkend bereik, maar er bestaan geen standaard bereiken voor momentsleutels, alleen gangbaar. Dus het zou best kunnen dat een merk bedacht had een dergelijk bereik te maken.

Jammer. Dan toch maar de goedkoper HBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dankje @Rostvertol-Mil en @DaWaN en @trabant

Ik heb een basisapparaatje staan al, en heb een keertje een avondcursus gehad. Dat was vooral dikke platen lassen met elektrode. Dat was wel te doen. Maar dat dunne spul brand ik doorheen. Heel, heel langzaam lukt het soms. Echt tipje, met fluxcore bedoel ik dan.

Ik zie nog wat mogelijkheden voor MAG en DC MIG, dat kan ik nog wel uitvlooien. Er moet wel een gasfles komen in elk geval. Ik heb al PBM hiervoor. Mooie laskap, handschoenen en een schort.

Ben momenteel op vakantie, de avonden lees ik nu wat in (online) over wat er zoal kan. Over 2 weken weer thuis, en dan eens eea bestellen. Oa staalplaatjes om te oefenen, en gas.

Heb een cursus gezien bij Lasschool.nl in Harderwijk. Maar de offerte is 500 euro voor 2 avonden; 1 avond MAG en 1 avond TIG. Ik vind 250,- voor een avondje wel taai als ik eerlijk ben...

Bedankt voor zover voor het meedenken!
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste