En een wringijzer is vaal langer dan een ratel. Ik heb een 30cm ratel voor 1/2", maar ruim 50cm wringijzer. Dat betekent dat je veel makkelijker meer kracht kan zetten met een wringijzer.Wild Chocolate schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:36:
@badkuip Een wringijzer is vooral handig als het erg vast zit, om je ratel niet te slopen. Het mechanisme van een ratel kan maar een beperkte kracht aan. (Afhankelijk van de kwaliteit van de ratel). Dus vooral met losdraaien biedt dit een voordeel. Kwam van de week een filmpje tegen waar dit getoond werd. Nu is dit extreem en werd er alleen getest tot falen. Ik vermoed dat de meeste sleutels dus bij mindere belasting als zodanig beschadigd raken dat je het merkt met ratelen. De belastingen daar waren bij de meeste voorbeelden echt hoog voordat het misging (>350 kg), zoveel kracht zul je er zonder te springen niet gauw opzetten...
Met aluminium velgen zou ik altijd wel doppen met kunststofhuls aanraden. Want bij sommige velgen zijn de gaten zo krap dat je met gewone doppen heel snel beschadigingen veroorzaakt.Qua doppen, lange doppen kunnen prettig zijn omdat wielmoeren soms wat dieper liggen. Doppen met een kunststof huls zijn prettig om schade aan je velgen te voorkomen. Hoewel ik denk dat dat wat minder van toepassing is wanneer je de wielen met de hand losdraait, dan wanneer je ze met een slagmoersleutel losmaakt.
Ander voordeel van dergelijke doppen is dat ze langer zijn en daarmee meestal het wringijzer of de momentsleutel ver genoeg buiten de wielkast komt.
@badkuip
De assteunen van die Daytona set hebben wel 2 nadelen. Eén is wel dat de assteunen geen blokkeer pinnen lijken te hebben, het andere is dat er onder de poten geen "voetjes" zitten, zoals je bij deze assteunen wel ziet:
(het driehoekje links van "JS-3T" en plaatjes onderaan).
Zonder die pin kan de vergrendeling los schieten en daarmee dus de auto naar beneden komen. En afhankelijk van de constructie van de ratel kan dat soms wel eng makkelijk... En die voetjes maken dat de steunen minder makkelijk weg kunnen zakken in de ondergrond en stabieler staan op ongelijke ondergrond.
Zie ook deze video daarover:
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier