Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 51 ... 58 Laatste
Acties:
  • 506.755 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wild Chocolate schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:36:
@badkuip Een wringijzer is vooral handig als het erg vast zit, om je ratel niet te slopen. Het mechanisme van een ratel kan maar een beperkte kracht aan. (Afhankelijk van de kwaliteit van de ratel). Dus vooral met losdraaien biedt dit een voordeel. Kwam van de week een filmpje tegen waar dit getoond werd. Nu is dit extreem en werd er alleen getest tot falen. Ik vermoed dat de meeste sleutels dus bij mindere belasting als zodanig beschadigd raken dat je het merkt met ratelen. De belastingen daar waren bij de meeste voorbeelden echt hoog voordat het misging (>350 kg), zoveel kracht zul je er zonder te springen niet gauw opzetten...
En een wringijzer is vaal langer dan een ratel. Ik heb een 30cm ratel voor 1/2", maar ruim 50cm wringijzer. Dat betekent dat je veel makkelijker meer kracht kan zetten met een wringijzer.
Qua doppen, lange doppen kunnen prettig zijn omdat wielmoeren soms wat dieper liggen. Doppen met een kunststof huls zijn prettig om schade aan je velgen te voorkomen. Hoewel ik denk dat dat wat minder van toepassing is wanneer je de wielen met de hand losdraait, dan wanneer je ze met een slagmoersleutel losmaakt.
Met aluminium velgen zou ik altijd wel doppen met kunststofhuls aanraden. Want bij sommige velgen zijn de gaten zo krap dat je met gewone doppen heel snel beschadigingen veroorzaakt.
Ander voordeel van dergelijke doppen is dat ze langer zijn en daarmee meestal het wringijzer of de momentsleutel ver genoeg buiten de wielkast komt.

@badkuip
De assteunen van die Daytona set hebben wel 2 nadelen. Eén is wel dat de assteunen geen blokkeer pinnen lijken te hebben, het andere is dat er onder de poten geen "voetjes" zitten, zoals je bij deze assteunen wel ziet:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0524/6700/7646/products/image_acde0c96-06fb-4b4d-a11f-61416bee66fe_580x.jpg
(het driehoekje links van "JS-3T" en plaatjes onderaan).
Zonder die pin kan de vergrendeling los schieten en daarmee dus de auto naar beneden komen. En afhankelijk van de constructie van de ratel kan dat soms wel eng makkelijk... En die voetjes maken dat de steunen minder makkelijk weg kunnen zakken in de ondergrond en stabieler staan op ongelijke ondergrond.

Zie ook deze video daarover:

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 13:15

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:51:
De assteunen van die Daytona set hebben wel 2 nadelen. Eén is wel dat de assteunen geen blokkeer pinnen lijken te hebben, het andere is dat er onder de poten geen "voetjes" zitten
Grappig, ik heb de goedkoopste assteunen van HBM en die hebben wel een blokkeerpin en voetjes.
Verder doen die dingen wat je er van verwacht, maar ik leg toch altijd wel graag een extra wiel of stuk hout onder de auto als ik eronder ga werken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00
Ik heb die Datona set inmiddels besteld. Ik zal eens kijken hoe die steunen in elkaar zitten. op de website van Datona staat dat de steunen een automatische vergrendeling hebben, even kijken hoe dat werkt.

Voor wat betreft de het wringijzer, ik snap nu dat ie dient als een hefboom waarmee je je ratel niet aan gort draait.
Kan het losmaken van wielbouten ook met een slagschroevendraaier? Die aanschaf staat al gepland voor andere klussen om het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:33
Slagschroevendraaier heeft een te laag koppel om wielbouten los te rammelen. Hier hebt je een slagmoersleutel voor nodig, evt op accu. Ik heb er zelf eentje maar meestal los ik ze de eerste slag even met een wringijzer voordat ik de auto opkrik. Slagmoersleutel krijgt ze wel los maar maakt altijd zo'n lawaai (en dat voor 5 bouten a 4 wielen =20x lawaai).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
badkuip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:37:
Ik heb die Datona set inmiddels besteld. Ik zal eens kijken hoe die steunen in elkaar zitten. op de website van Datona staat dat de steunen een automatische vergrendeling hebben, even kijken hoe dat werkt.

Voor wat betreft de het wringijzer, ik snap nu dat ie dient als een hefboom waarmee je je ratel niet aan gort draait.
Kan het losmaken van wielbouten ook met een slagschroevendraaier? Die aanschaf staat al gepland voor andere klussen om het huis
Als je een slagschroevendraaier met voldoende koppel neemt, dan kan dat wel. Let wel dat een slagschroevendraaier een bitopname heeft, dus je hebt nog een adapter nodig voor doppen. Of een slagmoersleutel, die heeft gewoon een vierkante opname voor een dop.

Een wringijzer is, naast bescherming voor het lomp overbelasten van een ratel, vooral ook makkelijker doordat je zelf minder kracht hoeft te zetten (vanwege de langere arm). Zo kan je ook meer met beleid de boel los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:37

mr_petit

opperprutser

Volgens mij breekt een bitadaptertje terstond door midden als je daarmee een wielbout loshaalt.
Een beetje wielbout zit met 120Nm vast. Laat je ongeveer 25% extra koppel nodig hebben (erg conservatieve aanname) voor losdraaien, dan heb je dus 150Nm nodig.
Dat gaat niet werken op 6.35mm

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:33

-tom-562

Oliesjeik

badkuip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:37:

Heb je er al 1 gekocht? Je zou b.v. kunnen overwegen op een Makita slagschroevendraaier te kopen op het LXT platform. Via Aliexpress/Banggood koop je prima "Makita" slagmoersleutels voor ongeveer 3 á 4 tientjes (soms zelfs goedkoper, mijn record is 20 euro incl. verzenden) om je wielen mee los te rammelen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00
-tom-562 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Heb je er al 1 gekocht? Je zou b.v. kunnen overwegen op een Makita slagschroevendraaier te kopen op het LXT platform. Via Aliexpress/Banggood koop je prima "Makita" slagmoersleutels voor ongeveer 3 á 4 tientjes (soms zelfs goedkoper, mijn record is 20 euro incl. verzenden) om je wielen mee los te rammelen.
Nog niet gekocht. Misschien toch maar eerst aan de slag met een wringijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54
-tom-562 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:55:
[...]

@badkuip
Bosch heeft een systeem waar je zowel bits in kan steken als 1/2 Inch doppen overheen:
https://www.bosch-profess...ts/gdx-18v-200-06019J2204

Verder mee eens dat bit adapters niks wordt bij >150 Nm, als het ff te vast zit zal het ook zomaar 200 Nm zijn ook...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
Volgens mij breekt een bitadaptertje terstond door midden als je daarmee een wielbout loshaalt.
Een beetje wielbout zit met 120Nm vast. Laat je ongeveer 25% extra koppel nodig hebben (erg conservatieve aanname) voor losdraaien, dan heb je dus 150Nm nodig.
Dat gaat niet werken op 6.35mm
Dat zal je nog verrassen ;) Ok, bij de BMW zitten de wielbouten op 100Nm vast, maar mijn slagschroevendraaier heeft er amper meer moeite mee dan de slagmoersleutel:

En de adapter (een Proxxon) gebruik ik inmiddels ook al meerdere jaren.

Genoeg online tests ook te vinden die bewijzen dat de huidige generatie slagschroevendraaiers dat makkelijk halen.

Voor dit soort zaken is Torque Test Channel altijd interessant.

De meest krachtige slagschroevendraaier die ze hebben getest, is nu een Hercules en die piek op 240Nm (met bitadapter!). Dat is een Harbor Freight eigen merk, hier niet verkrijgbaar, maar wel een indicatie dat de
Dat is meer dan genoeg voor wielbouten.
DaWaN schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Grappig, ik heb de goedkoopste assteunen van HBM en die hebben wel een blokkeerpin en voetjes.
Verder doen die dingen wat je er van verwacht, maar ik leg toch altijd wel graag een extra wiel of stuk hout onder de auto als ik eronder ga werken.
Extra borging is altijd aan te raden, ik schuif ook nog altijd minimaal 1 wiel onder de auto.

Verder zijn de prijzen van die as-steunen niet bepaald logisch. Want inderdaad, de HBM heeft dit allemaal wel, terwijl een duurdere Daytona het niet heeft...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, maar nu ga je er wel vanuit dat de wielbouten in kwestie 5 seconden daarvoor aangedraaid zijn.
Dat is natuurlijk een situatie die nooit voorkomt.

Praktijk leert dat je ook wel eens met je voeten op een wringijzer moet dansen....

Ik zou mijn werkflow er iig niet op inrichten.
Maar ik ben dan ook iemand die vrijwel nooit zeurt dat iets niet loskomt of erg vast zit. Want ik bereid me daar op voor en zorg dat ik het juiste gereedschap heb.
Ik zou dan ook nooit een slagschroevendraaier hiervoor aanraden.
Niet omdat het soms wel werkt, maar omdat het vaak ook niet zal werken.
Dat laatste zijn namelijk de situaties waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wild Chocolate schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:13:
[...]

@badkuip
Bosch heeft een systeem waar je zowel bits in kan steken als 1/2 Inch doppen overheen:
https://www.bosch-profess...ts/gdx-18v-200-06019J2204

Verder mee eens dat bit adapters niks wordt bij >150 Nm, als het ff te vast zit zal het ook zomaar 200 Nm zijn ook...
Makita ook, mijn bami Makita heeft ook gewoon een 6-kant voor een bitje. Alleen is die voor waarvoor je een slagschroevendraaier koopt, weer redelijk lomp :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:33:
Ja, maar nu ga je er wel vanuit dat de wielbouten in kwestie 5 seconden daarvoor aangedraaid zijn.
Dat is natuurlijk een situatie die nooit voorkomt.
Die wielbouten waren inderdaad nog niet heel lang daarvoor aangetrokken (het is mijn eigen video namelijk ;) ), maar ik kan je melden dat hij ook de wielbouten van mijn daily met het zelfde gemak losrammelt, ook al zit dat wiel al een half jaar of langer erop.
Praktijk leert dat je ook wel eens met je voeten op een wringijzer moet dansen....
Dan is die bout of moer niet op 100 - 120 Nm aangetrokken geweest. Sinds ik zelf wielwissels doe en de bouten of moeren altijd met een momentsleutel aanhaal, heb ik nooit meer op een wringijzer hoeven dansen. Niet bij de BMW, niet bij de Fiat (beiden met wielbouten) en ook niet bij de Toyota (wielmoeren).
De laatste keer dat ik een bout had die zo vast zat dat zelfs mijn slagmoersleutel hem niet loskreeg en ik een pijp van 1,5 meter over een wringijzer moest schuiven, was de krukasbout van mijn M52-blok, maar die is dan ook op 400Nm aangetrokken.
Ik zou mijn werkflow er iig niet op inrichten.
Maar ik ben dan ook iemand die vrijwel nooit zeurt dat iets niet loskomt of erg vast zit. Want ik bereid me daar op voor en zorg dat ik het juiste gereedschap heb.
Ow, begrijp me niet verkeerd, voor dit werk zal ik altijd een mid- (tot +/-400Nm) of high-torque (tot +/-1000Nm) slagmoersleutel aanraden.

Het ging erom dat een slagschroevendraaier niet sterk genoeg zou zijn. En dat is inmiddels dus niet meer het geval, het verschil tussen beide soorten wordt snel kleiner. Het is dat Bosch patent heeft op de combi-drive (1/2" met 6,3mm hex), anders zouden de andere merken ook echt wel vergelijkbare machines hebben gehad.
-tom-562 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Makita ook, mijn bami Makita heeft ook gewoon een 6-kant voor een bitje. Alleen is die voor waarvoor je een slagschroevendraaier koopt, weer redelijk lomp :P
De bami-Makita heeft dat ja, de sushi-Makita (de originele dus) heeft dat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 14-03-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nog een goed argument om een Fakita te kopen 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Die wielbouten waren inderdaad nog niet heel lang daarvoor aangetrokken (het is mijn eigen video namelijk ;) ), maar ik kan je melden dat hij ook de wielbouten van mijn daily met het zelfde gemak losrammelt, ook al zit dat wiel al een half jaar of langer erop.

[...]

Dan is die bout of moer niet op 100 - 120 Nm aangetrokken geweest. Sinds ik zelf wielwissels doe en de bouten of moeren altijd met een momentsleutel aanhaal, heb ik nooit meer op een wringijzer hoeven dansen. Niet bij de BMW, niet bij de Fiat (beiden met wielbouten) en ook niet bij de Toyota (wielmoeren).
De laatste keer dat ik een bout had die zo vast zat dat zelfs mijn slagmoersleutel hem niet loskreeg en ik een pijp van 1,5 meter over een wringijzer moest schuiven, was de krukasbout van mijn M52-blok, maar die is dan ook op 400Nm aangetrokken.
Ja maar dat is toch allemaal niet het geval hier?
Het betreft hier iemand die een andere auto heeft gekocht en zelf z'n wielen wil wisselen.
Dat houdt in dat hij het waarschijnlijk zelf nog nooit gedaan heeft (anders had hij het gereedschap wel), en dat het absoluut niet bekend is hoe vast die bouten zitten, of hoe lang het geleden is dat ze zijn vastgedraaid, of het een binnenslaper is, of er kopervet op zat etc etc.
Allemaal zaken die de benodigde kracht voor het losdraaien enorm kunnen beinvloeden.
Vooral corrosie kan een bout extreem vast doen zitten.
Om dan te stellen dat er slagschroevendraaiers zijn die dit wel aankunnen is erg kort door de bocht.
Ik heb zelf een CP7732, die ongeveer het dubbele van de kracht van die hercules heeft (610 Nm opgaaf), en daarmee heb ik ook wel eens wielbouten niet mee los kunnen draaien. (terwijl daar een 2cyl. krachtstroomcompressor met 250L tank achter zit, dus lucht genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
deepbass909 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:43:
[...]

[...]

(...)
Precies, als ik het altijd zelf aandraai, komt het prima los. Maar als de garage ze erop gezet heeft, zit het toch net ff vaster. En dan heb ik nog geen garage die ze vast rammelt met een slagmoersleutel, die wil je ook niet allemaal de kost geven...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Ja maar dat is toch allemaal niet het geval hier?
Het betreft hier iemand die een andere auto heeft gekocht en zelf z'n wielen wil wisselen.
Dat houdt in dat hij het waarschijnlijk zelf nog nooit gedaan heeft (anders had hij het gereedschap wel), en dat het absoluut niet bekend is hoe vast die bouten zitten, of hoe lang het geleden is dat ze zijn vastgedraaid, of het een binnenslaper is, of er kopervet op zat etc etc.
Allemaal zaken die de benodigde kracht voor het losdraaien enorm kunnen beinvloeden.
Vooral corrosie kan een bout extreem vast doen zitten.
Om dan te stellen dat er slagschroevendraaiers zijn die dit wel aankunnen is erg kort door de bocht.
Ik heb zelf een CP7732, die ongeveer het dubbele van de kracht van die hercules heeft, en daarmee heb ik ook wel eens wielbouten niet mee los kunnen draaien. (terwijl daar een 2cyl. krachtstroomcompressor met 250L tank achter zit, dus lucht genoeg).
Sorry, maar nu hang je het hele advies op aan de eerste keer, waarin het misschien wel, misschien niet sterk genoeg is, maar alle keren daarna het wel voldoet. Het is niet dat hij telkens aan een andere auto werkt.

De bewuste persoon heeft als advies gekregen om naast een ratel ook een wringijzer aan te schaffen, juist voor die situatie die jij schets en wil daarna eventueel een nog aan te schaffen slagschroevendraaier gaan gebruiken. Dan is het echt onzin om zwaarder spul te gaan adviseren wat voor hem alleen voor de wielwissel te gebruiken is.

De huidige 18/20V accu-slagschroevendraaiers zijn misschien niet het beste gereedschap voor de klus, maar wel bruikbaar. En komt het later onverhoopt toch niet los, dan ligt er nog altijd een wringijzer. Het is ook niet ongewoon om een bout of moer eerst met een wringijzer los te trekken en dan de rest met een slagschroevendraaier te doen.

Overigens is een lucht slagmoersleutel niet 1:1 vergelijkbaar met een accu slagmoersleutel of slagschroevendraaier. Het hamermechaniek is compleet anders, waardoor krachtoverbrenging ook anders is. Lucht geeft over het algemeen minder maar hardere klappen, accu gaat veel sneller maar met zwakkere klappen. Dat kanaal dat ik deelde (Torque Test Channel) heeft heel veel vergelijkende tests gedaan en hun conclusie is dat lucht echt niet meer heilig is en een luchtsleutel die op papier sterker is, verslagen kan worden door een accu-versie.

Ze hebben die CP7732 ook getest, en die haalde in hun test de opgegeven kracht niet (wat vrijwel geen enkele op lucht doet overigens). Maar opvallender, een Makita op accu (Amerikaanse tegenhanger van mij DTW285) staat er qua kracht maar net onder:

(vanaf 16:50, als ze alleen naar de kracht kijken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Sorry, maar nu hang je het hele advies op aan de eerste keer, waarin het misschien wel, misschien niet sterk genoeg is, maar alle keren daarna het wel voldoet. Het is niet dat hij telkens aan een andere auto werkt.
Ik hang het adviesmijn mening op aan of hij wel of niet z'n wielbouten loskrijgt met de besproken gereedschappen.
De bewuste persoon heeft als advies gekregen om naast een ratel ook een wringijzer aan te schaffen, juist voor die situatie die jij schets en wil daarna eventueel een nog aan te schaffen slagschroevendraaier gaan gebruiken. Dan is het echt onzin om zwaarder spul te gaan adviseren wat voor hem alleen voor de wielwissel te gebruiken is.

De huidige 18/20V accu-slagschroevendraaiers zijn misschien niet het beste gereedschap voor de klus, maar wel bruikbaar. En komt het later onverhoopt toch niet los, dan ligt er nog altijd een wringijzer. Het is ook niet ongewoon om een bout of moer eerst met een wringijzer los te trekken en dan de rest met een slagschroevendraaier te doen.
Overigens is een lucht slagmoersleutel niet 1:1 vergelijkbaar met een accu slagmoersleutel of slagschroevendraaier. Het hamermechaniek is compleet anders, waardoor krachtoverbrenging ook anders is. Lucht geeft over het algemeen minder maar hardere klappen, accu gaat veel sneller maar met zwakkere klappen. Dat kanaal dat ik deelde (Torque Test Channel) heeft heel veel vergelijkende tests gedaan en hun conclusie is dat lucht echt niet meer heilig is en een luchtsleutel die op papier sterker is, verslagen kan worden door een accu-versie.

Ze hebben die CP7732 ook getest, en die haalde in hun test de opgegeven kracht niet (wat vrijwel geen enkele op lucht doet overigens). Maar opvallender, een Makita op accu (Amerikaanse tegenhanger van mij DTW285) staat er qua kracht maar net onder:
[YouTube: Stubby Impact Wrench Showdown]
(vanaf 16:50, als ze alleen naar de kracht kijken).
Ja die test ken ik. Neemt niet weg dat die CP7732 altijd nog bijna 2x zo sterk is als die hercules; de sterkste slagschroevendraaier.

En als je van tevoren de moeren met een wringijzer lostrekt, dan kan je de losse bouten ook gewoon met een accuboormachine losdraaien. Tsja. wat wil je daarmee zeggen?
Dat het verstandig is om een wringijzer te hebben? uiteraard. Maar hoe vast die bouten zitten is toch allemaal speculatie?
Het enige wat ik zeg is dat een slagschroevendraaier maar een hele matige zekerheid geeft om wielbouten los te kunnen rammelen. Ik zeg nergens dat hij een extra slagmoersleutel moet kopen. Dat mag hij zelf bepalen. Je kan ook alles gewoon met de hand losdraaien.
En wat ik zeg is dat een test waarbij je bouten losdraait die je een paar seconden daarvoor hebt vastgedraaid totaal niet representatief is. En we weten ook niet hoe vast de wielbouten van zijn auto moeten zitten, dus dat is ook nog een dingetje die je met jouw test zou moeten afstemmen.
Dat het voor jou werkt wil nog niet zeggen dat het voor een ander ook werkt. Bij mijn volvo zitten ze met 140Nm vast. Ook dat is een hele normale waarde, ook bij bmw. Maar is het een oude mini, dan heb je maar iets van 50-60Nm oid nodig. De spreiding is gewoon heel groot. Ik heb ook al 160Nm gezien op nieuwere SUV's

Maar inderdaad als je toch een wringijzer koopt/hebt, en toch al een slagschroevendraaier koopt, kan je altijd aanzien of het wel of niet gaat werken. Als je het wringijzer gebruikt, komt het (vrijwel) altijd los en volstaat zelfs een losse dop in je hand.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Sowieso altijd een wringijzer kopen; een slagmoersleutel krijgt lang niet alles los. Een slagschroeverdraaier al helemaal niet.

Goed voorbeeld is relatief lange bouten (>>50mm) met roestig schroefdraad. Met een slagmoersleutel gaat dan dikwijls de slag verloren door het torderen van de lange bout en krijg je het niet los. Met een wringijzer krijg je zoiets wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:39
Ik ben op zoek naar een momentsleutel voor een racefiets, dus met een bereik van 5-30Nm. Budget is ongeveer 60 euro. De Hazet van @deepbass909 valt dus buiten budget :+ Op de bekende retailers zie ik heel wat keuze voorbij komen. In dit topic heb ik Proxxon al gezien als acceptabel alternatief, maar zijn er misschien anderen die aanraders hebben?

Ah, zie dat @dreamscape een soortgelijke vraag had. Welke heb jij uiteindelijk gehaald?

[ Voor 11% gewijzigd door Knul op 23-03-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@Knul Voor dat geld ga je niet echt iets veel beters krijgen dan de Proxxon lijkt mij. Ik gebruik voor de fietsen gewoon zo'n goedkoop ding die je bij diverse shops kan krijgen maar doe het meeste op gevoel. Denk pas vanaf het dubbele krijg je echt goed/mooi spul. Zoals een Wera Clik-Torque.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:53
Iemand tips voor een compacte en degelijke ratelschroevendraaier set, met bitjes en opzetstukjes? Niet specifiek om mee aan auto's te sleutelen. De keuze is reuze namelijk.

Ik heb nu een merkloos setje van de bouwmarkt, beviel goed. Maar het kistje waar het in zit is van idioot slechte kwaliteit en inmiddels is de sluiting stuk dus overal waar ik dat ding mee naar toe neem heb ik mijn tas of de kofferbak vol bitjes liggen. En nu is de ratelschroevendraaier dus ook stuk. Goed, het koste geen flikker, maar ik moet gewoon goed gereedschap hebben dat mee gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 07-04-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 16:44
Als je hierboven in het Zoek veld kiest voor "Dit Forum" en dan "ratelschroevendraaier" intypt krijg je verschillende keuzes.
Kan je al een voor selectie kiezen en verder vragen naar hun ervaringen.

Zelf zou ik gaan voor Wiha; ligt n.l in mijn boodschappen mandje ;). Heb er een dag mee kunnen spelen en bevalt prima.

Zou ook zoeken op YT voor reviews en vergelijkingen, zeker de ratel stapjes; vind ze vaak te groot waardoor je in krappe situaties slecht kan draaien en je knokkels open haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik heb wat tooltjes nodig voor het verwijderen van interieurdelen en sierlijsten (met van die fijne plastic plugjes). Veel keus op dat gebied, dus tenzij iemand het me afraadt wordt dit hem: https://www.amazon.nl/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Frank Martin schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:27:
Ik heb wat tooltjes nodig voor het verwijderen van interieurdelen en sierlijsten (met van die fijne plastic plugjes). Veel keus op dat gebied, dus tenzij iemand het me afraadt wordt dit hem: https://www.amazon.nl/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Leuk setje. Geef je ervaringen door over sterkte, gemak e.t.c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Frank Martin schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:27:

Zo te zien zit er alles wel in wat ik door de jaren heen los heb verzameld en nog wel wat meer. Gooi alleen het de-pin setje (dat "sleutelbosje" dat in de rode kabel ligt) maar gelijk weg. Die dingen zijn waardeloos en doen meer schade dan goed.

Houdt er wel rekening mee dat ondanks deze gereedschappen, je clips gaat breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:38:
Als je hierboven in het Zoek veld kiest voor "Dit Forum" en dan "ratelschroevendraaier" intypt krijg je verschillende keuzes.
Kan je al een voor selectie kiezen en verder vragen naar hun ervaringen.

Zelf zou ik gaan voor Wiha; ligt n.l in mijn boodschappen mandje ;). Heb er een dag mee kunnen spelen en bevalt prima.

Zou ook zoeken op YT voor reviews en vergelijkingen, zeker de ratel stapjes; vind ze vaak te groot waardoor je in krappe situaties slecht kan draaien en je knokkels open haalt.
Ik heb verscheidene ratelschroevendraaiers, maar de allerfijnste is toch met grote afstand die van PB Swiss. Duur natuurlijk, maar ik gebruik dat ding eigenlijk bijna altijd wel als ik ga klussen. Heeft ook een houder voor 10 bits in het handvat (met bits meegeleverd), maar als je meer bits / types nodig hebt, zou ik er een Wera bitcheck bij nemen. Niet al te duur en behoorlijk uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 14:39
badkuip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
Een paar weken terug een auto aangeschaft en nu op zoek naar wat basisgereedschap om in ieder geval een wiel te kunnen verwisselen. Datona heeft op dit moment aanbiedingen en was van plan deze krik met steuntjes te kopen.
Ik heb ook zon soorgelijke krik maar dan een kleinere. Als ik het goed zie werken ze hetzelfde. Middels een klein gebogen beugeltje trekt deze de primaire zuiger(tje) omhoog, die je vervolgens weer naar beneden duwt. Dat beugeltje wordt lam waarna hij los schiet van het zuigertje met groef..

herkbaarbaar of zit het hier toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 10:38
Op de cursus heb ik bij zo'n klus erg veel plezier gehad van dit Beta setje: https://www.beta-tools.co...len-bekledingsvorken.html

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
henkie196 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb verscheidene ratelschroevendraaiers, maar de allerfijnste is toch met grote afstand die van PB Swiss. Duur natuurlijk, maar ik gebruik dat ding eigenlijk bijna altijd wel als ik ga klussen. Heeft ook een houder voor 10 bits in het handvat (met bits meegeleverd), maar als je meer bits / types nodig hebt, zou ik er een Wera bitcheck bij nemen. Niet al te duur en behoorlijk uitgebreid.
Zal best goed spul zijn, maar wat ik van hen in mijn handen gehad heb, lag i.i.g niet prettig in de hand. Misschien oud model maar vond het ook te plastiek achtig, zeker het doorzichtige spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Lord Anubis schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:57:
[...]

Zal best goed spul zijn, maar wat ik van hen in mijn handen gehad heb, lag i.i.g niet prettig in de hand. Misschien oud model maar vond het ook te plastiek achtig, zeker het doorzichtige spul.
Dat doorzichtige spul (acetaathandgrepen) is misschien niet het meest prettige in de hand (in ben er inmiddels aan gewend en vind het net zo prettig als andere soorten), maar wel super robuust en goed schoon te maken. En dat laatste ga je heel erg waarderen als je eerst meerdere softgrip schroevendraaiers hebt gekocht en je standaard zwarte handen krijgt als je ze gebruikt, hoe vaak je ze inmiddels ook hebt schoon gemaakt.

Waar PB Swiss sowieso bijna alle andere merken overtreft, is de kwaliteit van de punt. Vooral de passing van de kruiskop is heel goed en ze slijten nauwelijks.
trabant schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:33:
Op de cursus heb ik bij zo'n klus erg veel plezier gehad van dit Beta setje: https://www.beta-tools.co...len-bekledingsvorken.html
Prijzig setje, maar goed gereedschap kost vaak ook wel het nodige en uiteindelijk verdient het zich ook vaak wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lord Anubis schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:57:
PB Swiss heeft een aantal verschillende handgrepen. Je hebt de classic, wat jij waarschijnlijk geprobeerd hebt, zo'n acrylacetaat handvat met een cilindrische vorm. Dan heb je de Swissgrip, wat min of meer een vrij normale softgrip is. En dan is er de multicraft, wat de vorm heeft van de swissgrip, maar van hetzelfde materiaal als de classic. De multicraft is m'n favoriete handvat, makkelijk schoon te houden, goede grip, comfortabel.

Alhoewel het comfortabele natuurlijk wel iets zeer persoonlijks is.

En de bitratelschroevendraaier is een beetje hetzeflde idee als de multicraft schroevendraaiers, hard plastic handvat, maar comfortabele vorm. En vooral geen speling in het mechanisme, iets dat gewoon jarenlang heel blijft, en dat zijn dingen die niet niet veel bitratelschroevendraaiers kunnen claimen.

Alhoewel hun bitratelschroevendraaier tegenwoordig wel een stuk duurder is dan toen ik hem een behoorlijk aantal jaar geleden kocht in de aanbieding, maar goed, ik geloof niet dat een budget genoemd werd in de originele vraag ;)

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 18-04-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
[b]deepbass909 in "Goed (auto)sleutelgereedschap"deepbass909 schreef op maandag 17 april 2023 @
[...]

Prijzig setje, maar goed gereedschap kost vaak ook wel het nodige en uiteindelijk verdient het zich ook vaak wel weer terug.
Ik zat eerst met mijn eigen HBM-vork aan een Civic-portier te kloemelen, totdat de docent me dat Beta-setje in de handen duwt. Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
deepbass909 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:37:
[...]

Dat doorzichtige spul (acetaathandgrepen) is misschien niet het meest prettige in de hand (in ben er inmiddels aan gewend en vind het net zo prettig als andere soorten), maar wel super robuust en goed schoon te maken. En dat laatste ga je heel erg waarderen als je eerst meerdere softgrip schroevendraaiers hebt gekocht en je standaard zwarte handen krijgt als je ze gebruikt, hoe vaak je ze inmiddels ook hebt schoon gemaakt.

Waar PB Swiss sowieso bijna alle andere merken overtreft, is de kwaliteit van de punt. Vooral de passing van de kruiskop is heel goed en ze slijten nauwelijks.
henkie196 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:51:
[...]

PB Swiss heeft een aantal verschillende handgrepen. Je hebt de classic, wat jij waarschijnlijk geprobeerd hebt, zo'n acrylacetaat handvat met een cilindrische vorm. Dan heb je de Swissgrip, wat min of meer een vrij normale softgrip is. En dan is er de multicraft, wat de vorm heeft van de swissgrip, maar van hetzelfde materiaal als de classic. De multicraft is m'n favoriete handvat, makkelijk schoon te houden, goede grip, comfortabel.

Alhoewel het comfortabele natuurlijk wel iets zeer persoonlijks is.

En de bitratelschroevendraaier is een beetje hetzeflde idee als de multicraft schroevendraaiers, hard plastic handvat, maar comfortabele vorm. En vooral geen speling in het mechanisme, iets dat gewoon jarenlang heel blijft, en dat zijn dingen die niet niet veel bitratelschroevendraaiers kunnen claimen.
Wat is eigenlijk de beste manier om de handvaten schoon te maken; en met wat middel? Ik gebruik over het algemeen afwas middel; als het in de buurt staat. :o Wat is een goed ontvettingsmiddel en schoonmaakmiddel dat het softhandvat niet week en plakkerig maakt?

En bij zo’n set hoort ook natuurlijk verlengstukken, vind dat zelfs met duurdere merken dat er toch wat speling er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Lord Anubis schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:17:
[...]

[...]

Wat is eigenlijk de beste manier om de handvaten schoon te maken; en met wat middel? Ik gebruik over het algemeen afwas middel; als het in de buurt staat. :o Wat is een goed ontvettingsmiddel en schoonmaakmiddel dat het softhandvat niet week en plakkerig maakt?

En bij zo’n set hoort ook natuurlijk verlengstukken, vind dat zelfs met duurdere merken dat er toch wat speling er in zit.
Ik gebruik meestal eerst WD40, omdat dat alles goed los maakt, dus ook remstof e.d.. En daarna ontvet ik met ordinaire remmenreininger. Goede softgrip schroevendraaiers kunnen daar tegen. Mijn Belzer/Sandvik/Bahco en Hazet softgrip schroevendraaiers overleven dit al jaren zonder plakkerig te worden.

Maar schoonmaken is wel lastiger dan met acrylacetaat, die veeg je met een beetje remmenreiniger zo schoon namelijk.

Ik heb trouwens de ergo-grip acrylacetaat PB-Swiss schroevendraaiers en die zijn echt heel fijn in het gebruik. Zo veel dat ik de mijn softgrips amper nog gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:53
Ik heb onlangs mijn wera schroevendraaiers weer eens schoongemaakt met natriumbicarbonaat oftewel baking soda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Beadnkt voor de tips. Denk ik het allemaal wel eens in mijn handen gehad hebt, maar welke m'n voorkeur heeft weet ik niet echt.

Zal me eens houden WD40 en Motip of dat van de Action.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Laatst wat zitten (liggen / hangen :X ) stoeien met de schroeven waarmee de servo van de temperatuursturing van mijn Climate Control vastzit in het dashboard. Erg weinig ruimte, waardoor zelfs een rateltje met een bitje nèt niet paste.

Dus nu Keepa mij vertelde dat onderstaand setje voor €53,77 (incl. NL BTW) te koop is bij Amazon.de, mezelf maar wijs gemaakt dat ik het echt nodig heb O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCr-yE-BN6YQDKB_jk-Y1fXwwNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXSKinZVlMxsy6gQLrE2ZfX5.png?f=fotoalbum_large

Mooi setje waarbij zowel de bitjes als dopjes in de rateltjes vallen, waardoor je al gauw 1 a 2 cm minder ruimte nodig hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 27-04-2023 14:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:52
Eindelijk een knappe compacte brug Tyreon TSC2800E die volledig onder de oldtimer past en met vergrendeling, voordeel voorkomt belasting op hydroliek en terugvallen. Nu kan de mini knipbrug op marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1zX7PTD5Rg9hF0iD7GA9xiHNv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRqUgTHBo36GAh3WqzbG7euh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB6u97Kyq2Bi8cmWFQlZNFEIHT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcq7ptILoLEYBnxxqPmKarbh.jpg?f=fotoalbum_tile

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:23
Ik ga binnenkort van een auto de versnellingsbakolie vervangen. Heeft iemand nog suggesties voor een goede pomp om de olie van de fles in de bak van de auto te pompen?

Ik zie hier wel wat pompjes staan https://www.amazon.nl/gp/...ref=pd_zg_hrsr_automotive maar nog niet echt iets wat mij wat lijkt. Behalve dan deze https://www.amazon.nl/SMO...ransmissies/dp/B098JRY8MW maar die is ook € 99,-

Wat gebruiken jullie hiervoor?

[ Voor 18% gewijzigd door Skidmarks op 30-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Skidmarks schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:43:
Ik ga binnenkort van een auto de versnellingsbakolie vervangen. Heeft iemand nog suggesties voor een goede pomp om de olie van de fles in de bak van de auto te pompen?

Ik zie hier wel wat pompjes staan https://www.amazon.nl/gp/...ref=pd_zg_hrsr_automotive maar nog niet echt iets wat mij wat lijkt. Behalve dan deze https://www.amazon.nl/SMO...ransmissies/dp/B098JRY8MW maar die is ook € 99,-

Heb je toevallig een compressor? Zo ja: gat in de dop, slang erin tot de bodem. Gat boven in de fles, rustig inblazen met de compressor.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:49
Skidmarks schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:43:

Geen echt advies over de pomp, maar wel (ongevraagd) een tip (wellicht overbodig). Draai eerst de vul plug los. Dan weet je zeker dat je niet met een droge bak komt te staan. Je zal niet de eerste zijn waarbij de leegloop plug wel los gaat, maar de vulplug niet. En hier kom je pas achter nadat de bak al leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
luckremers schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:09:
[...]

Heb je toevallig een compressor? Zo ja: gat in de dop, slang erin tot de bodem. Gat boven in de fles, rustig inblazen met de compressor.
Dat is een optie hoop niet dat de boel “ontploft” ;)

Deze pomp variant is met € 20,- wat betaalbaarder dan die hele dure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf deze pomp . Er is ook een variant van BGS 4068 .
Ik gebruik hem alleen als ik er niet vanaf boven bij kan komen, anders gebruik ik meestal gewoon een trechter met een slang eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

De meeste flacons met versnellingsbakolie hebben ook een tuut/slang eraan waardoor je het er zo in kan knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb zelf een metalen oliespuit.
Zoiets als deze (iets ander model maar vergelijkbaar):
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41u+aPfg3yL._AC_SL1181_.jpg
Geen idee waar die vandaan kwam of hoeveel hij gekost heeft.

Ook handig om een bmw diff mee te vullen waar de toegang tot de vulplug krap is:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/lsd/31.jpg

Zoals gezegd is zo'n spuit (of pomp) met slang eraan doorgaans alleen noodzakelijk als je de bak alleen maar van onderen kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ik ben op zoek naar een set steek / ringratelsleutels. De set moet minimaal de maten: 10, 12, 13, 14, 17, 19 bevatten.

Er is een set van Bosch die zo'n 100 euro momenteel kost: https://www.amazon.nl/Bos...-delig-etui/dp/B07J24M6WX Echter in de reviews blijken deze niet te ratelen maar volledige stil te zijn waarbij je dus niet merkt of je ook echt aan het ratelen bent of dat de bout alleen maar heen en weer beweegt. Dat lijkt mij inderdaad niet fijn.

Het hoeft niet top kwaliteit te zijn maar wel van redelijke kwaliteit en enigszins bekend merk. Mijn normale doppenset en set sleutels zijn van Proxxon. Die hebben ook wel een set die ook op zo'n 100 euro uitkomt maar daar is de kop 15 graden gebogen wat mij niet zo handig lijkt: https://www.amazon.nl/Pro...jdbesparend/dp/B07FF4WBV5

Iemand nog suggesties voor een ander setje?

Hmm er is momenteel een set van Wera in de aanbieding voor ook 100 euro dat lijkt mij wel een goede deal: https://www.amazon.nl/Wer...elset-delig/dp/B085CSMQJ6 alhoewel daar gesproken wordt over 15 graden vertanding waar de meeste andere maar 5 graden (72 tanden heeft). Dat lijkt dan weer wat minder en ook bij deze is de ring kant niet vlak maar onder een hoek van 15 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door Skidmarks op 20-05-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 20:50
Skidmarks schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:38:
Ik ben op zoek naar een set steek / ringratelsleutels. De set moet minimaal de maten: 10, 12, 13, 14, 17, 19 bevatten.

Hmm er is momenteel een set van Wera in de aanbieding voor ook 100 euro dat lijkt mij wel een goede deal: https://www.amazon.nl/Wer...elset-delig/dp/B085CSMQJ6 alhoewel daar gesproken wordt over 15 graden vertanding waar de meeste andere maar 5 graden (72 tanden heeft). Dat lijkt dan weer wat minder en ook bij deze is de ring kant niet vlak maar onder een hoek van 15 graden.
Heb zelf de wera set, alleen zonder dat de ringkant onder 15fgraden staat, dat mis ik wel eens.
De vertandings hoek die je ziet is voor de steeksleutel kant, ringratel zit rond de 5graden.

Erg fijne sleutels. Goede grip bij vasthouden, en goede passing op de bouten. Zou ze meteen weer kopen voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
GeertH schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Heb zelf de wera set, alleen zonder dat de ringkant onder 15fgraden staat, dat mis ik wel eens.
De vertandings hoek die je ziet is voor de steeksleutel kant, ringratel zit rond de 5graden.

Erg fijne sleutels. Goede grip bij vasthouden, en goede passing op de bouten. Zou ze meteen weer kopen voor mezelf.
Hmm die Wera set zijn gewone steek ringsleutels geen ratelsleutels. Die 15 graden gaat inderdaad over de steeksleutel kant. Dus dat setje valt af.

Dit is de Wera set met ringratel https://www.amazon.nl/Wer...ch-11-delig/dp/B00BT0AYG0 maar die is me met 217 euro wat te duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Skidmarks op 20-05-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Skidmarks schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:38:

Iemand nog suggesties voor een ander setje?
Ik neem aan dat je deze video al gezien hebt?
YouTube: Best “Ratcheting” Wrench? Craftsman, GearWrench, Blue Point, Proto, ...

Hier komt gearwrench er heel goed uit als goedkope sleutel.
Ik heb zelf een gereedschapskar van kraftwerk, maar de ringratels daarin zijn ook door gearwrench gemaakt.
Die bevallen prima (ze zijn allemaal nog heel :+ )
Ik weet niet hoeveel tands oid dat is; gearwrench maakt meerdere modellen.
Ik heb zelf een 'rechte set', dus zonder omkeerhendeltje. Of dat het beste is hangt puur van de situatie af.
Rechte sets, gebogen sets, en sets met een scharnier hebben allemaal hun eigen ideale situatie en hun specifieke nadelen.

Als rechte set zie ik op amazon zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/Gea...Gereedschap/dp/B08KHR13T9
Deze is recht, 12 stuks, chroom, 90T
Maar er zijn dus heel veel sets, ook in zwart, 72t etc etc.
Dus ik denk eerst dat je voor jezelf moet gaan uitmaken wat je exact wilt. Sets met 16 stuks (dus grotere maten t/m 24?mm) zijn vaak erg duur omdat die grote sleutels gewoon duur zijn.
Mijn set gaat trouwens vanaf 5.5mm, dus daar zitten ook een paar hele kleine ringratels is.

1 ding wat ik je kan aanraden, is als je een set ringratels koopt, dat je ook een setje inserts koopt waarmee je de ringratels als een hele compacte normale ratel (dus voor doppen) kan gebruiken.
Dat zijn deze:
https://www.amazon.com/Ge...nch-Adapter/dp/B0002NYCZE
Die heb ik ook in m'n set zitten, en die gebruik ik toch regelmatig. Ik gebruik zelfs dat getande ringetje wat erop zit wel eens als ruimte krap is maar je er wel met je vinger bij kan oid. om er een klein draaitje aan te geven.
(ik denk dat deze adapters ook wel van andere merken te krijgen zijn)
Je kan nooit genoeg gereedschap hebben :+

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
mr_petit schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Ik neem aan dat je deze video al gezien hebt?
YouTube: Best “Ratcheting” Wrench? Craftsman, GearWrench, Blue Point, Proto, ...

Hier komt gearwrench er heel goed uit als goedkope sleutel.
Ik heb zelf een gereedschapskar van kraftwerk, maar de ringratels daarin zijn ook door gearwrench gemaakt.
Die bevallen prima (ze zijn allemaal nog heel :+ )
Ik weet niet hoeveel tands oid dat is; gearwrench maakt meerdere modellen.
Ik heb zelf een 'rechte set', dus zonder omkeerhendeltje. Of dat het beste is hangt puur van de situatie af.
Rechte sets, gebogen sets, en sets met een scharnier hebben allemaal hun eigen ideale situatie en hun specifieke nadelen.

Als rechte set zie ik op amazon zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/Gea...Gereedschap/dp/B08KHR13T9
Deze is recht, 12 stuks, chroom, 90T
Maar er zijn dus heel veel sets, ook in zwart, 72t etc etc.
Dus ik denk eerst dat je voor jezelf moet gaan uitmaken wat je exact wilt. Sets met 16 stuks (dus grotere maten t/m 24?mm) zijn vaak erg duur omdat die grote sleutels gewoon duur zijn.
Mijn set gaat trouwens vanaf 5.5mm, dus daar zitten ook een paar hele kleine ringratels is.

1 ding wat ik je kan aanraden, is als je een set ringratels koopt, dat je ook een setje inserts koopt waarmee je de ringratels als een hele compacte normale ratel (dus voor doppen) kan gebruiken.
Dat zijn deze:
https://www.amazon.com/Ge...nch-Adapter/dp/B0002NYCZE
Die heb ik ook in m'n set zitten, en die gebruik ik toch regelmatig. Ik gebruik zelfs dat getande ringetje wat erop zit wel eens als ruimte krap is maar je er wel met je vinger bij kan oid. om er een klein draaitje aan te geven.
(ik denk dat deze adapters ook wel van andere merken te krijgen zijn)
Je kan nooit genoeg gereedschap hebben :+
Bedankt voor al de nuttige info, ik had het YouTube filmpje nog niet gezien. Ook die inserts lijken mij erg handig.

Deze set van GearWrench is vrij voordelig en heeft alles wat ik zoek https://www.amazon.nl/Gea...sch-Limited/dp/B07668V33V

De meeste vlakke sets zijn niet omschakelbaar. Vlak lijkt mij handig voor krappe plekken. Niet omschakelbaar is ook wel eng als je een bout ergens uit draait in een krappe plek en je komt vast te zitten naarmate de bout er verder uitkomt. Dan kan je ook niet meer terug, maar goed daar kan je op letten.

Omschakelbaar is waarschijnlijk wat kwetsbaarder en duurder om te maken. Enige minpunt van GearWrench is dat de sleutel zelf niet de slankste is. Maar qua prijs kwaliteit lijken ze erg goed inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou zelf nooit zwarte nemen, en die chromen met wat inkt in de nummering lijkt mij juist heel prettig (allemaal voor de leesbaarheid, en chroom is makkelijk schoonmaken).
Qua slankheid heb ik niet echt klachten, maar ik heb ook een hele oude set van hazet, en die zijn wel heel mooi slank.

Ik zou denk ik ook niet kijken naar of omschakelbaar kwetsbaarder is of niet. Ik denk dat de sleutels in de praktijk sterk genoeg zijn. Het hendeltje zelf is wellicht kwetsbaar als je in een krappe ruimte langs staal schuurt over dat hendeltje.
Koop vooral wat je nodig denkt te hebben.
Rechte sleutels zijn inderdaad vooral geschikt voor krappe ruimtes, maar elke situatie is natuurlijk anders.
Maar omdat normale sleutels meestal ook onder een hoek staan, is het wel makkelijk om ook een rechte set te hebben (of dat nou ringratels zijn of niet). Ik heb zelf naast normale 'kromme' sleutels ook een set rechte sleutels.

Ik wil zelf ook nog een keer een extra set ringratels kopen, maar ik weet nog niet of ik kromme neem of een set met scharnieren.
Spul met scharnieren is in europa totaal niet populair, maar in de USA zijn ze er helemaal gek van. Ook bij ratels bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb zelf een set ring-ratels van Gedore die helemaal vlak zijn, en dat werkt lang niet altijd fijn. Probleem is namelijk dat je dan continu dicht langs het onderdeel gaat dat je los aan het halen bent. Ik zou nu gebogen ring-ratels of een versie met buigbare kop aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:31:
Ik heb zelf een set ring-ratels van Gedore die helemaal vlak zijn, en dat werkt lang niet altijd fijn. Probleem is namelijk dat je dan continu dicht langs het onderdeel gaat dat je los aan het halen bent. Ik zou nu gebogen ring-ratels of een versie met buigbare kop aanschaffen.
Ja dat klopt.
Maar als je genoeg ruimte hebt voor een gebogen ringratel, dan heb je vaak ook al genoeg ruimte voor een korte dop met ratel.
Dus ik zie die rechte ringratels niet als normaal sleutelgereedschap, maar als noodzaak gebruik. Dus als je maar ergens net een sleutel op krijgt. In dat geval is het ook juist fijn dat het een ratel is omdat het überhaupt soms al lastig is de sleutel erop te krijgen.
Dus ook de kleintjes die ik heb ben ik erg tevreden mee, als je bijv een metertje uit een controlepaneel moet halen waar je van achteren lastig bij kan ofzo.
Maar elke lastige situatie heeft zn eigen stuk ideale gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Ja dat klopt.
Maar als je genoeg ruimte hebt voor een gebogen ringratel, dan heb je vaak ook al genoeg ruimte voor een korte dop met ratel.
Dus ik zie die rechte ringratels niet als normaal sleutelgereedschap, maar als noodzaak gebruik. Dus als je maar ergens net een sleutel op krijgt. In dat geval is het ook juist fijn dat het een ratel is omdat het überhaupt soms al lastig is de sleutel erop te krijgen.
Dus ook de kleintjes die ik heb ben ik erg tevreden mee, als je bijv een metertje uit een controlepaneel moet halen waar je van achteren lastig bij kan ofzo.
Maar elke lastige situatie heeft zn eigen stuk ideale gereedschap.
Klopt, maar daarom zou ik dus eigenlijk een buigbare ringratels willen.
Dit type:
Afbeeldingslocatie: https://www.gedore.com/-/media/gedore/media-import/assets/product_images/schraubwerkzeuge/r0730xxxx/pic_ps_3300883_01.png?mw=500&mh=500
maar die hebben vrijwel altijd standaard als nadeel dat de kop weer veel groter is.

Uiteindelijk zijn er altijd weer situaties waarin een bepaalde versie beter werkt dan een andere en er onder aan de streep nooit een one-size-fits-all oplossing bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 21-05-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:50:
[...]
Uiteindelijk zijn er altijd weer situaties waarin een bepaalde versie beter werkt dan een andere en er onder aan de streep nooit een one-size-fits-all oplossing bestaat.
Je hebt nooit genoeg verschillende soorten steeksleutels.
Afgezien van steek/ringsleutels en ringratels gebruik ik ook regelmatig verdiepte ringsleutels en kniesleutels.
Vooral die kniesleutels vind ik prettig omdat ik bij mijn MR-2 geen ruimte heb voor een ratel met dop voor o.a. de krukaspoulie en multiriemspanner.

Wat betreft ring ratels heb ik een set van autogereedschap.com (bestaat niet meer). Ik heb omschakelbare waarbij de ring een 15* hoek heeft. Nu gebruik ik die vrij vaak in beide oriëntaties, dus ik zou niet zo snel voor rechte gaan. Die met kantelbare kop zien er ook goed uit, maar zijn misschien weer wat minder geschikt om veel kracht te zetten en/of in lastige ruimtes op een moer/bout te krijgen.

Komt er op neer dat je gewoon alle soorten moet kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Klopt, maar daarom zou ik dus eigenlijk een buigbare ringratels willen.
Dit type:
Ik heb zelf eigenlijk totaal geen ervaring met scharnierbare sleutels. Zowel niet met ratels als met ringratels.
Ik vraag me af als je onder een hoek kracht zet, of deze sleutels (en ratels) niet de neiging hebben om in te klappen (dus dat de steel in het verlengde van de bout wil staan).
Dus ik vraag me af of ik niet de stabiliteit van een vaste sleutel ga missen.

Hoe dan ook gebruik ik ringratels eigenlijk vrijwel uitsluitend in krappe ruimtes.
Als er ook maar iets meer ruimte is, gebruik ik een ratel met dop (of een ringratel met zo'n insert en dop wat een hele compacte ratel maakt).

Verdiepte kniesleutels gebruik ik ook vaak, ik heb 2 sets (eentje thuis en eentje op m'n zaak...)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Ik heb zelf eigenlijk totaal geen ervaring met scharnierbare sleutels. Zowel niet met ratels als met ringratels.
Ik vraag me af als je onder een hoek kracht zet, of deze sleutels (en ratels) niet de neiging hebben om in te klappen (dus dat de steel in het verlengde van de bout wil staan).
Dus ik vraag me af of ik niet de stabiliteit van een vaste sleutel ga missen.
Wat ik online zie bij de verschillende auto-kanalen (o.a. SMA), is dat die scharnieren best strak gaan en dus niet snel omklappen. Maar sowieso heb ik altijd begrepen dat het idee bij die dingen is dat je eerst de steeksleutelkant gebruikt om een bout of moer los te trekken, en dan met de ratel de rest doet en je dus maar weinig kracht zet op de ratel.
Hoe dan ook gebruik ik ringratels eigenlijk vrijwel uitsluitend in krappe ruimtes.
Als er ook maar iets meer ruimte is, gebruik ik een ratel met dop (of een ringratel met zo'n insert en dop wat een hele compacte ratel maakt).

Verdiepte kniesleutels gebruik ik ook vaak, ik heb 2 sets (eentje thuis en eentje op m'n zaak...)
Kniesleutels heb ik dan weer niet, en mis ze tot op heden ook nog niet. Waar wat @DaWaN al zegt, je hebt nooit genoeg sleutels. Ik heb nu bijv. alleen nog diep gebogen ringsleutels, maar wil eigenlijk al tijden ook een set rechte hebben.
Het enige punt is dat mijn motivatie om het aan te schaffen altijd is dat ik het nodig moet hebben. Met een E36 cabrio die letterlijk tot aan de laatste schroef uit elkaar gaat (en op het motorblok na alles ook al wel minimaal 1 keer los is geweest), en ik die sleutels soms wel mis, maar niet strikt nodig heb, kan ik het voor mezelf (nog) niet verantwoorden.

Zelfs de (goede) open ringsleutels voor de remleidingen heb ik pas gekocht toen ik die 2 jaar terug los ging halen en er één te vast zat voor een gewone steeksleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Wat ik online zie bij de verschillende auto-kanalen (o.a. SMA), is dat die scharnieren best strak gaan en dus niet snel omklappen. Maar sowieso heb ik altijd begrepen dat het idee bij die dingen is dat je eerst de steeksleutelkant gebruikt om een bout of moer los te trekken, en dan met de ratel de rest doet en je dus maar weinig kracht zet op de ratel.
Maar dan ga je eigenlijk weer een beetje voorbij aan het doel van een ringratel, namelijk dat ze in een krappe ruimte passen
De andere kant is een open sleutel. Die moet maar net passen en niet doorschieten.
Kniesleutels heb ik dan weer niet, en mis ze tot op heden ook nog niet. Waar wat @DaWaN al zegt, je hebt nooit genoeg sleutels. Ik heb nu bijv. alleen nog diep gebogen ringsleutels,
Ik bedoelde ook diep gebogen ringsleutels, kniesleutels hebben natuurlijk een scharnier. Die heb ik ook niet.
Maar ik heb dus wel een set rechte ringcombinatiesleutels (dus combi rechte ring-open steeksleutels), een set gebogen ring-combinatiesleutels (ok, meerdere sets, thuis, op m'n werk, een mobiele set noem maar op) en 2 sets diep gebogen ringsleutels
Zelfs de (goede) open ringsleutels voor de remleidingen heb ik pas gekocht toen ik die 2 jaar terug los ging halen en er één te vast zat voor een gewone steeksleutel.
Leidingsleutels is echt een must. Ik heb gewoon een set van BGS geloof ik, maar die voldoet prima. Het verschil met een steeksleutel is heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Kan een Autel MK808bt PRO 2023 kopen voor 431euro.
Is dat een verstandige koop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU_BuyfHZMZbSyURdSluYtschZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVj4CcernOln61b7RxHkYqFc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jOhCBVonYWrwoitcf0OodBddqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLav7MtOcTiTki9D1gswftHq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ruud888 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:01:
Kan een Autel MK808bt PRO 2023 kopen voor 431euro.
Is dat een verstandige koop?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik online meekrijg, is Autel over het algemeen wel goed. Maar geldt ook dat geen enkele universele scantool 100% gegarandeerd werkt met elke auto.

Wat wil je er exact mee gaan doen? Persoonlijk vind ik een dergelijke scantool voor hobbywerk een forse investering namelijk en zijn er goedkopere opties waarmee je ook een heel eind kan komen. Als het bijv. om het uitlezen van OBD-II fouten gaat, volstaat een gemiddelde ELM327-kloon ook.
En als de auto niet al te nieuw is (tot 2020 ongeveer), kom je met een Ds150e-kloon ook heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
deepbass909 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Wat ik online meekrijg, is Autel over het algemeen wel goed. Maar geldt ook dat geen enkele universele scantool 100% gegarandeerd werkt met elke auto.

Wat wil je er exact mee gaan doen? Persoonlijk vind ik een dergelijke scantool voor hobbywerk een forse investering namelijk en zijn er goedkopere opties waarmee je ook een heel eind kan komen. Als het bijv. om het uitlezen van OBD-II fouten gaat, volstaat een gemiddelde ELM327-kloon ook.
En als de auto niet al te nieuw is (tot 2020 ongeveer), kom je met een Ds150e-kloon ook heel ver.
Ik wil toch wel minimaal 25 resetfuncties hebben en bidirectional.
Nederlands
En na de gratis updates een blijvend werkende scanner.
Bouwjaar 1998 tot 2020.
Mijn Infiniti FX35 2008 en Avensis 2006 staan bij Autel op de lijst

De Topdon 800BT krijgt ook zeer goede reviews.
Levenslange updates
Geen bidirectional.
Zeer goede helpdesk.

Ik ga nu ook ff onderzoek doen naar de wat duurdere Topdon PRO.

Ik heb bijna geen ervaring met scanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ruud888 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Ik wil toch wel minimaal 25 resetfuncties hebben en bidirectional.
Wat bedoel je met minimaal 25 resetfuncties?

Bidirectioneel is voor fout-analyse wel prettig, je wilt actuatoren kunnen bedienen. Overigens is dat wel één van de zaken die nog weleens fout gaan bij een universele tool.
Nederlands
En na de gratis updates een blijvend werkende scanner.
Bouwjaar 1998 tot 2020.
Mijn Infiniti FX35 2008 en Avensis 2006 staan bij Autel op de lijst

De Topdon 800BT krijgt ook zeer goede reviews.
Levenslange updates
Geen bidirectional.
Zeer goede helpdesk.

Ik ga nu ook ff onderzoek doen naar de wat duurdere Topdon PRO.

Ik heb bijna geen ervaring met scanners.
Er zijn op Youtube heel wat kanalen te vinden waarin de verschillende scanners getest en vergeleken worden. Jouw voordeel is dat beide auto's bij Toyota vandaan komen, en dus vergelijkebare systemen gebruiken. Je hebt dus geen last van dat een tool op de ene auto wel goed werkt en op de andere niet. Ook de bouwjaren zouden geen probleem mogen zijn.

Maar dan nog steeds de vraag, wat wil je er exact mee gaan doen? Voor DHZ onderhoud en reparatie is een dergelijke tool namelijk een forse uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
deepbass909 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Wat bedoel je met minimaal 25 resetfuncties?

Bidirectioneel is voor fout-analyse wel prettig, je wilt actuatoren kunnen bedienen. Overigens is dat wel één van de zaken die nog weleens fout gaan bij een universele tool.

[...]

Er zijn op Youtube heel wat kanalen te vinden waarin de verschillende scanners getest en vergeleken worden. Jouw voordeel is dat beide auto's bij Toyota vandaan komen, en dus vergelijkebare systemen gebruiken. Je hebt dus geen last van dat een tool op de ene auto wel goed werkt en op de andere niet. Ook de bouwjaren zouden geen probleem mogen zijn.

Maar dan nog steeds de vraag, wat wil je er exact mee gaan doen? Voor DHZ onderhoud en reparatie is een dergelijke tool namelijk een forse uitgave.
Infiniti komt van Nissan ;)

Gewoon een scanner voor thuisgebruik en vrienden en familie voor circa 5jaar.
Kunnen resetten.
Minimaal 25servisfuncties.
Ik ben bang dat ik spijt krijg zonder de bidirectional functie.

Bij Astools kost hij 800euro!
Dan is 431euro wel een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Wat betreft de Avensis: voor ~15 euro koop je op AliExpress een Mini Vci J2534 kabel die je kunt gebruiken i.c.m. Toyota Techstream. Dan kun je alles wat een dealer ook kan, ook bedienen van actuatoren is dan mogelijk.
Geen idee waarom je voor de hobby dan ruim 350 euro extra zou uitgeven voor een Autel.
Verder geen ervaring met Nissan's/Infiniti's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:31

-CJ

Not remastered

Ik ben op zoek naar een gevulde gereedschapskist met lades voor ronde de € 300 of € 400, gebruik het vooral hobbymatig en zoek een kist die goed mee te nemen is (huidge kan dat niet echt en mijn doppenset gaat ook langzaam kapot). Ik kom merken tegen als BGS en Beta. Ik zag ook Datona maar lees wisselende verhalen.

Zijn er nog andere merken die de moeite waard zijn om te onderzoeken?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor auto heb je? Als in, soms is het handig om imperiale danwel metrische spulletjes te hebben.

Voor gevulde kisten voor 400E heb ik geen tips :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Boudewijn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:58:
Wat voor auto heb je? Als in, soms is het handig om imperiale danwel metrische spulletjes te hebben.

Voor gevulde kisten voor 400E heb ik geen tips :)
Sowieso metrisch, imperiale maten werk ik nooit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@-CJ Puur afgaande op het merk, zou ik voor Beta gaan. BGS is rebranded Chinees (Taiwanees waarschijnlijk) gereedschap, Beta is Italiaans en heeft een lange, goede reputatie. BGS is niet slecht, maar ik zou meer vertrouwen hebben in Beta.

Maar de set van Beta is kleiner, en er zit oa. een incomplete set steek/ring steutels (16 en 18mm ontbreken) in. (ontbreken overigens ook in de BGS). In hoeverre dat erg is, is afhankelijk van de auto waaraan je sleutelt. Bij BMW is het in ieder geval een doodzonde, want 16mm wordt door BMW veel gebruikt in het onderstel, en ook 18mm kom je tegen.

Verder weinig tips, €400 is aanzienlijk hoger dan doorgaans gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Bedankt voor je antwoord! Je brengt me weer aan het twijfelen. Verder kijkend naar Beta zie ik mooie sets met inlays die ook te gebruiken zijn in complete gereedschapswagens, daar heb ik nu alleen niet de ruimte voor (wellicht in de toekomst). Maar ik weet niet hoe handig dit soort sets zijn in combinatie met een kist met lades die ook nog mee te nemen is.

Vind het ook niet erg om iets meer uit te geven, zo lang het maar goed is en ook een beetje mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Probleem met sets met inlays is dat ze vaak een stuk duurder zijn dan het losse gereedschap.

Voor die Beta lade-kist, ziet er op zich uit als mooi spul. Van de bekende A-merken is vaak de kist alleen al 400-500 euro, dus ik heb nog even gekeken bij bv. Teng Tools, die ook wel zoiets heeft, maar daar is de lade-kist zelf ook al ongeveer 400 euro. Ik heb dus niet echt ideeen voor alternatieven verder, het lijkt over het algemeen vrij snel erg duur te worden.

Overigens zie ik dat de Beta kist wel doppen 16 en 18 heeft, mocht dat een belangrijke maat voor jouw auto zijn. Alleen geen ring-steeksleutels in maat 16 en 18. Er zitten ook geen inbus doppen bij, en in de L-sleutel set zit geen inbus 7, dus als je die voor je remklauwen nodig hebt, moet je weer even verder kijken. Er zitten wel veel bits bij, maar geen schroevendraaier-handvat voor die bits, wat vaak wel handig is. Schroevendraaiers zijn alleen sleuf en PH, geen PZ, dus beperkt bruikbaar in en om het huis.

Het loopt een beetje tegen dezelfde dingen aan die je vaak met sets aan gereedschap hebt, dat er vaak dingen in zitten die je niet nodig hebt, en gegarandeert ook dingen die je wel nodig hebt, maar die er niet inzitten. En op zich kun je wel extra dingen erbij kopen, natuurlijk, maar die passen dan weer niet in je mooie kist.

Wat dat aan gaat is zo'n set inlays nog niet zo'n slecht idee, dan heb je meer vrijheid in wat je er in legt. Of het gereedschap en de kist los kopen, en dan zelf de foam inlays maken / snijden / 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Dank voor de reactie!

Laatste vraag: iemand ervaring met dit soort topkisten: https://www.beta-tools.co...st-met-5-laden-31512.html

Zijn die een beetje mobiel? Wellicht dat de inlays er dan even in en uit moeten maar deze kan wel inlays houden die (in de toekomst) ook in een volledige gereedschapskar passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
-CJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:42:
Dank voor de reactie!

Laatste vraag: iemand ervaring met dit soort topkisten: https://www.beta-tools.co...st-met-5-laden-31512.html

Zijn die een beetje mobiel? Wellicht dat de inlays er dan even in en uit moeten maar deze kan wel inlays houden die (in de toekomst) ook in een volledige gereedschapskar passen.
Hoe vaak train je in de week? ;)

Zo te zien weegt dat ding 36 kg leeg, dus ga uit van 50-60 kg als ie vol is. Dat vind ik niet bijzonder draagbaar, dus om in je auto te tillen zal niet meevallen. Om op wieltjes rond te rijden in je garage, dat zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

-CJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:42:
Dank voor de reactie!

Dit soort (lade)kisten zijn niet echt bedoeld om mobiel te zijn. Ik heb een 3-laden kisten van HBM (aanzienlijk goedkoper en lichtere kwaliteit) en dat ding is al niet meer te tillen sinds hij gevuld is.

Als ik gereedschap mee moet nemen (en dat gebeurt toch wel regelmatig), gaat het of in een gereedschapstas (wordt helaas wel altijd een rommel) of in een gevulde trolley van Mannesmann, afhankelijk van wat ik ga doen. Maar dat moet ik wel altijd even bij elkaar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:17:
Dit soort (lade)kisten zijn niet echt bedoeld om mobiel te zijn. Ik heb een 3-laden kisten van HBM (aanzienlijk goedkoper en lichtere kwaliteit) en dat ding is al niet meer te tillen sinds hij gevuld is.

Als ik gereedschap mee moet nemen (en dat gebeurt toch wel regelmatig), gaat het of in een gereedschapstas (wordt helaas wel altijd een rommel) of in een gevulde trolley van Mannesmann, afhankelijk van wat ik ga doen. Maar dat moet ik wel altijd even bij elkaar zoeken.
Ik ben ooit begonnen in een apartement met Parat gereedschapskoffers, bergt netjes op en neemt ook makkelijk mee. Niet ideaal voor doppensets, alhoewel je in sommige van die koffers ook wel in het bodemvak een foam inlay kan maken. Of een volledige doppenset met kist er in stoppen.

Nu heb ik een garage waar ik het gereedschap allemaal netjes op kan bergen, maar ik hou het meeste handgereedschap nog gewoon in de koffers, want dat neemt makkelijk mee naar andere kamers in het huis als ik daar aan het klussen ben (en dat doe ik aanzienlijk vaker dan aan de auto of fietsen sleutelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 17:17

thijsco19

KTM 990 SMT

henkie196 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ik ben ooit begonnen in een apartement met Parat gereedschapskoffers, bergt netjes op en neemt ook makkelijk mee. Niet ideaal voor doppensets, alhoewel je in sommige van die koffers ook wel in het bodemvak een foam inlay kan maken. Of een volledige doppenset met kist er in stoppen.
Tip voor die doppen, zet ze op een rail en gewoon los in de koffer. Of desnoods in een etui. Een inlay of een meegeleverde kist van doppenset neemt gewoon teveel ruimte in.

Net zoals alle andere gereedachaps kisten of karren etc. Inlays zien er leuk uit zijn ook wel handig maar niet ruimte efficiënt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

thijsco19 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

Tip voor die doppen, zet ze op een rail en gewoon los in de koffer. Of desnoods in een etui. Een inlay of een meegeleverde kist van doppenset neemt gewoon teveel ruimte in.

Net zoals alle andere gereedachaps kisten of karren etc. Inlays zien er leuk uit zijn ook wel handig maar niet ruimte efficiënt.
Doppen kan je inderdaad ook prima op rails drukken. Die nemen nauwelijks ruimte in (vrijwel niks meer dan de doppen zelf) en zitten alle doppen op volgorde. En ook handig in een DHZ-garage, want je ziet direct of je alles weer hebt verzameld en er niet nog een dop ontbreekt omdat je die hebt uitgeleend bijv.

Los of in een etui zou ik niet doen, als je je 10mm kans wil geven om kwijt te raken, is dat wel dé manier ;)

Inlays zijn heel mooi als je ruimte hebt (bijv. in een gereedschapskast), want ze zijn bedoeld om vooral overzicht te bieden, niet omdat maximale efficiëntie in ruimtegebruikt te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:44:

Die rails had ik aan moeten denken om ook te noemen, ik heb ze notabene zelf ook om de doppen netjes op te bergen in de koffer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:55:

Maar de set van Beta is kleiner, en er zit oa. een incomplete set steek/ring steutels (16 en 18mm ontbreken) in. (ontbreken overigens ook in de BGS). In hoeverre dat erg is, is afhankelijk van de auto waaraan je sleutelt. Bij BMW is het in ieder geval een doodzonde, want 16mm wordt door BMW veel gebruikt in het onderstel, en ook 18mm kom je tegen.
En wat dacht je van inbus 7mm.
Die zit ook niet in die set terwijl dat een veel gebruikte maat is om dat schroefje los te krijgen die je remschijf vasthoudt.

Die topkisten... die zijn veel te zwaar om mobiel te zijn. Als die gevuld zijn, wegen ze 70kg oid, want de kist zelf weegt vaak al 30-40kg.
Wil je mobiel zijn, dan moet een parat koffer oid kopen en zelf vullen, of zoiets kopen wat al gevuld is (maar dan ben je overgeleverd aan wellicht incomplete assortimenten.
En op het moment dat je zo'n koffer echt gaat vullen, kan je ook al op 30kg uitkomen.

Inlay's in een koffer kan prima. Er zit onderin eigenlijk altijd een ruimte voor zoiets.
Soms met een soort van deksel die eroverheen valt (of dat goed werkt verschilt van situatie tot situatie)
Ik heb er zelf een inlay van een BGS doppenset in gefabriceerd.
Dat was dus een losse set in een laag koffertje. Die inlay heb ik van de achterkant met pu schuim opgevuld. Daar worden ze een stuk sterker van, al was deze al wel redelijk sterk.
Sommige merken hebben ook draagdozen voor inlay's. Maar in een koffer kan eigenlijk maar 1 inlay, of misschien 2 als het van die kleine van tengtools zijn.

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/koffer/koffer1.jpg

Dit is zo'n multifunctionele doppenset die ook engelse maten en Etorx pakt. Dat is niet het sterkste, maar dit is dan ook beslist niet mijn dagelijkse sleutelset.
Er zitten ook grote inbusbits in, die je bijv. nodig hebt om oliepluggen op differentielen open te maken.
Je zou een gedeelte hiervan idd op rails kunnen drukken, maar je ratels, verlengstukken etc blijven dan natuurlijk los (kan je natuurlijk in vakjes doen). Bitjes moeten dan in een doosje oid. (dit zijn van die dikkere bits, ik weet niet of daar rails voor zijn)
Voor de rest heb ik er ook een volledige steek/ringsleutelset in.

Voor de rest vind ik gereedschap uitkiezen altijd superlastig. Als je los gereedschap koopt, kan je van elk merk de beste dingen nemen, maar complete sets zijn vaak erg mooi ingedeeld. Altijd een dilemma....

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 29-08-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:08
De meeste betere merken verkopen hun setjes vaak ook in inlays voor gereedschapswagens, dan zou je zelf ook een mooie indeling kunnen bedenken en voor de merken kiezen die jou voorkeur hebben. Vergt wel wat puzzelwerk maar meestal hebben inlays vergelijkbare maten. Enige waar je dan mee blijft zitten is het kleurverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

En wat dacht je van inbus 7mm.
Die zit ook niet in die set terwijl dat een veel gebruikte maat is om dat schroefje los te krijgen die je remschijf vasthoudt.
Die is meestal 5 mm, je verwart het met de glijpennen waarmee de remklauw aan de draagbeugel zit. Bij Até is dat meestal 7mm inbus (hoewel het tegenwoordig ook torx kan zijn).

Maar inderdaad, ik heb al vaak genoeg in de DHZ andere sleutelaars mogen helpen omdat in hun set de 7mm ontbrak (want vrijwel alle sets springen van 6 naar 8 ) en ze daardoor de remblokken niet konden vervangen.
Die topkisten... die zijn veel te zwaar om mobiel te zijn. Als die gevuld zijn, wegen ze 70kg oid, want de kist zelf weegt vaak al 30-40kg.
Wil je mobiel zijn, dan moet een parat koffer oid kopen en zelf vullen, of zoiets kopen wat al gevuld is (maar dan ben je overgeleverd aan wellicht incomplete assortimenten.
En op het moment dat je zo'n koffer echt gaat vullen, kan je ook al op 30kg uitkomen.

Inlay's in een koffer kan prima. Er zit onderin eigenlijk altijd een ruimte voor zoiets.
Soms met een soort van deksel die eroverheen valt (of dat goed werkt verschilt van situatie tot situatie)
Ik heb er zelf een inlay van een BGS doppenset in gefabriceerd.
Dat was dus een losse set in een laag koffertje. Die inlay heb ik van de achterkant met pu schuim opgevuld. Daar worden ze een stuk sterker van, al was deze al wel redelijk sterk.
Sommige merken hebben ook draagdozen voor inlay's. Maar in een koffer kan eigenlijk maar 1 inlay, of misschien 2 als het van die kleine van tengtools zijn.

[Afbeelding]

Dit is zo'n multifunctionele doppenset die ook engelse maten en Etorx pakt. Dat is niet het sterkste, maar dit is dan ook beslist niet mijn dagelijkse sleutelset.
Er zitten ook grote inbusbits in, die je bijv. nodig hebt om oliepluggen op differentielen open te maken.
Je zou een gedeelte hiervan idd op rails kunnen drukken, maar je ratels, verlengstukken etc blijven dan natuurlijk los (kan je natuurlijk in vakjes doen). Bitjes moeten dan in een doosje oid. (dit zijn van die dikkere bits, ik weet niet of daar rails voor zijn)
Voor de rest heb ik er ook een volledige steek/ringsleutelset in.

Voor de rest vind ik gereedschap uitkiezen altijd superlastig. Als je los gereedschap koopt, kan je van elk merk de beste dingen nemen, maar complete sets zijn vaak erg mooi ingedeeld. Altijd een dilemma....
Ik heb het opgegeven om alles van hetzelfde merk te halen of sets. Per gereedschapsgroep kijk ik welk merk voor mij de beste fit is. Dus tangen van Knipex, schroevendraaiers van PB Swiss, doppensets van Proxxon, momentsleutels van Hazet, etc.
En voor de sloop heb ik een rolkoffer van Mannesmann. Goedkoop genoeg om vooral niet zuinig te hoeven zijn, goed genoeg om op de sloop spul te demonteren en in de koffer is genoeg ruimte voor ook nog een accu slagmoersleutel, impulsschroevendraaier en andere losse zut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:23:
Aan de andere kant is het vooral een dilemma als je net begint. Want een 'complete' set is nooit zo compleet dat je niet nog allerlei andere dingen nodig hebt. Hoge doppen, inbusdoppen, lange inbusdoppen, open ringsleutel, lange schroevendraaiers, ander type tang, etc, etc.

En die passen dan niet netjes in het laadje bij de bestaande set, dus moet je toch weer anders op bergen. Dus kan je er maar beter vanaf het begin vanuit gaan dat je het op een andere manier netjes moet opbergen. Ik heb mooie doppensets met ratels enzo, in mooie kistjes, maar de extra doppen zet ik dan maar op een rail om ze niet allemaal ergens los te hebben rond slingeren.
deepbass909 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:58:
Die is meestal 5 mm, je verwart het met de glijpennen waarmee de remklauw aan de draagbeugel zit. Bij Até is dat meestal 7mm inbus (hoewel het tegenwoordig ook torx kan zijn).

Maar inderdaad, ik heb al vaak genoeg in de DHZ andere sleutelaars mogen helpen omdat in hun set de 7mm ontbrak (want vrijwel alle sets springen van 6 naar 8) en ze daardoor de remblokken niet konden vervangen.
Inbus 7 bestaat in de standaard voor de inbus sleutels, maar is niet standaard ;) Bits met inbus 7 zijn zo goed als niet te vinden (ik heb er alleen een van Hazet ooit gezien), L-sleutels met inbus 7 zijn ook zeldzaam, maar in sets met inbusdoppen komen ze nog wel regelmatig voor.

Eigenlijk wat dat aangaat soortgelijk aan de dop-maat 9 en 11, kom je ook (vrijwel) nooit tegen. Alleen zitten die maten om de een of andere reden wel altijd in de sets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
henkie196 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:01:
Zo te zien weegt dat ding 36 kg leeg, dus ga uit van 50-60 kg als ie vol is. Dat vind ik niet bijzonder draagbaar, dus om in je auto te tillen zal niet meevallen. Om op wieltjes rond te rijden in je garage, dat zou prima moeten werken.
Q.e.d: De gebruiksaanwijzing gaat er blijkbaar van uit dat er wieltjes onder zitten:
TECHNISCHE GEGEVENS
• Gewicht: 62 kg
• Maximum draagvermogen van de gereedschapskist: 187 kg (gereedschapskist met lading) • Draagvermogen van de laden: 125 kg
>>illustratie om aan te geven dat die 125 kg 25 per lade is<<
Alle aangegeven draagvermogens moeten als gelijkmatig over de oppervlakken verdeeld worden beschouwd.
GEBRUIKSDOEL
De gereedschapswagen is bestemd voor het op de werkplek bewaren en vervoeren van werktuig en gereedschap volgens de laadvermogens die in deze handleiding worden aangegeven.
Hoewel dit soort kisten vaak een koffergreep op het deksel heeft, zijn ze inderdaad primair gedacht om bovenop een bestaande gereedschapskar te zetten, die uit zijn voegen dreigt te barsten.
We hebben die Beta-karren op de cursus, en daar overleven ze ook de dagschoolleerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Eigenlijk wat dat aangaat soortgelijk aan de dop-maat 9 en 11, kom je ook (vrijwel) nooit tegen. Alleen zitten die maten om de een of andere reden wel altijd in de sets :?
Die heb ik anders best vaak nodig op mijn motoren en camper. Ligt er dus maar net aan welke voertuigen je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tweakers is echt internet-gold _/-\o_

Ik ben redelijk thuis in gereedschap voor in en om huis maar met mijn nieuwste aanwinst ga ik hier toch ook even rondneuzen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iIutpYwQ44YZ8gq7ri7MG7RSu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVSjlmqp8D5jhJruAkRjt43t.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst even bij iemand op bezoek voor het synchroniseren van de gasklephuizen en dan ga ik eens aan de slag met het checken van mijn klepspeling en indien nodig deze afstellen.

Maar als eerste ga ik me dus maar eens inlezen op momentsleutels, ik wil wat meer zelf gaan doen en zag al dat ik die voor haast elke klus al wel nodig had, Herr BMW en Sir Newton zijn goede maatjes :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:08:

Ik ben redelijk thuis in gereedschap voor in en om huis maar met mijn nieuwste aanwinst ga ik hier toch ook even rondneuzen :)

[Afbeelding]

Eerst even bij iemand op bezoek voor het synchroniseren van de gasklephuizen en dan ga ik eens aan de slag met het checken van mijn klepspeling en indien nodig deze afstellen.

Maar als eerste ga ik me dus maar eens inlezen op momentsleutels, ik wil wat meer zelf gaan doen en zag al dat ik die voor haast elke klus al wel nodig had, Herr BMW en Sir Newton zijn goede maatjes :P
Veel aluminium zo te zien, dus ja, dan wil je wel een momentsleutel gebruiken. Maar iedere fabrikant geeft voor zo'n beetje ieder boutje en moertje wel een aanhaalmoment op, alleen is het van bepaalde fabrikanten wat makkelijker te vinden ;)

Als ik het inschat, zit heel veel onder de 100Nm aanhaalmoment op een motor, en dan zou een 3/8" sleutel mijn eerste keuze zijn. Tenzij er bepaalde moeren/bouten zijn met een hoger aanhaalmoment die je relatief vaak los moet halen, dan zit je eerder naar een 1/2" te kijken.

Voorbeeld bij de auto, bijna alles op en rond het motorblok zit in het domein van een 3/8" sleutel (aanhaalmoment van een M6 boutje, de meest gebruikte maat, ligt in het bereik van een 3/8"), maar omdat de bouten/moeren die je het meeste los haalt, de wielbouten/moeren zijn en die altijd 100Nm of meer aanhaalmoment hebben, is een 1/2" bij een auto vaak de eerste die men koopt (waaronder ik), en komt een 3/8" pas zodra je wat meer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:24:
[...]

Veel aluminium zo te zien, dus ja, dan wil je wel een momentsleutel gebruiken. Maar iedere fabrikant geeft voor zo'n beetje ieder boutje en moertje wel een aanhaalmoment op, alleen is het van bepaalde fabrikanten wat makkelijker te vinden ;)

Als ik het inschat, zit heel veel onder de 100Nm aanhaalmoment op een motor, en dan zou een 3/8" sleutel mijn eerste keuze zijn. Tenzij er bepaalde moeren/bouten zijn met een hoger aanhaalmoment die je relatief vaak los moet halen, dan zit je eerder naar een 1/2" te kijken.

Voorbeeld bij de auto, bijna alles op en rond het motorblok zit in het domein van een 3/8" sleutel (aanhaalmoment van een M6 boutje, de meest gebruikte maat, ligt in het bereik van een 3/8"), maar omdat de bouten/moeren die je het meeste los haalt, de wielbouten/moeren zijn en die altijd 100Nm of meer aanhaalmoment hebben, is een 1/2" bij een auto vaak de eerste die men koopt (waaronder ik), en komt een 3/8" pas zodra je wat meer gaat doen.
alvast bedankt voor deze intro.....veel zit zelfs ruim onder de 60Nm.....ik ga even in mijn werkplaatshandbuch duiken, want die heb ik ook al braaf klaarleggen.

Er zijn wat uitzonderingen voor groot moment zoals de bout op de triangel van de voorvork (230nm IIRC) maar dat zijn zaken waar ik vooralsnog niet aan ga komen. Zou gaan om de cilinderkopdeksels, remklauwen etc....

Ik dacht dat juist voor klein spul....zeg 5-25 of 5-40.......de 1/4 sleutel te verkiezen was boven 3/8 en 1/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou ook eerder voor 1/4" gaan en dan nog is het oppassen.
Een M6 boutje in aluminium draai je zo kapot als je niet oplet met een relatief grote 3/8" sleutel.
Als je eenmaal een beetje het gevoel er voor hebt hoef je (in mijn ogen) ook niet alles met een momentsleutel vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:19:
alvast bedankt voor deze intro.....veel zit zelfs ruim onder de 60Nm.....ik ga even in mijn werkplaatshandbuch duiken, want die heb ik ook al braaf klaarleggen.

Er zijn wat uitzonderingen voor groot moment zoals de bout op de triangel van de voorvork (230nm IIRC) maar dat zijn zaken waar ik vooralsnog niet aan ga komen. Zou gaan om de cilinderkopdeksels, remklauwen etc....

Ik dacht dat juist voor klein spul....zeg 5-25 of 5-40.......de 1/4 sleutel te verkiezen was boven 3/8 en 1/2.
1/4" gaat over het algemeen tot zo'n 20-25 Nm, 40 Nm is zeker 3/8" gebied qua aanhaalmomenten. Ik heb een 2-20 Nm op 1/4" en 10-50 Nm op 3/8", als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:38:
[...]

1/4" gaat over het algemeen tot zo'n 20-25 Nm, 40 Nm is zeker 3/8" gebied qua aanhaalmomenten. Ik heb een 2-20 Nm op 1/4" en 10-50 Nm op 3/8", als voorbeeld.
Thanks d:)b geeft meteen aan waarom ik die 1/4 niet met een groter bereik vond :+

zo te zien zal het dan een 1/4 en 3/8 sleutel combinatie gaan worden tot 50/60NM......voor wat zwaarder werk heb ik 2 sleutels in de buurt (maatje en collega).

Ik zal eens kijken naar wat leuke middenmoters om iedereen hier nog even naar de welgewaarde mening te vragen hier _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DaWaN schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:23:
Ik zou ook eerder voor 1/4" gaan en dan nog is het oppassen.
Een M6 boutje in aluminium draai je zo kapot als je niet oplet met een relatief grote 3/8" sleutel.
Als je eenmaal een beetje het gevoel er voor hebt hoef je (in mijn ogen) ook niet alles met een momentsleutel vast te zetten.
Je hebt er alleen weinig aan als je aanhaalmoment hoger is dan een 1/4" aan kan ;)

M.i. ontkom je er niet aan een set van momentsleutels te hebben met overlappende ranges. Ik heb het heel lang zonder 1/4" gedaan, omdat er geen kritische bouten/moeren waren die dat vereiste, maar nu ik met een revisie bezig ben, is die er wel heel snel gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

deepbass909 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:18:
[...]

Je hebt er alleen weinig aan als je aanhaalmoment hoger is dan een 1/4" aan kan ;)

M.i. ontkom je er niet aan een set van momentsleutels te hebben met overlappende ranges. Ik heb het heel lang zonder 1/4" gedaan, omdat er geen kritische bouten/moeren waren die dat vereiste, maar nu ik met een revisie bezig ben, is die er wel heel snel gekomen.
ook omdat ik inmiddels al wel door had dat je niet in het min. en max. bereik van een sleutel wilt gaan zitten*.

Dus als je 5-25 en 10-60 hebt en je moet 25Nm trekken, dan pak je de 10-60...right?

*m.u.v. allicht heel duur spul...maar Snap-On gaat het sowieso niet worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:46:
Ik zal eens kijken naar wat leuke middenmoters om iedereen hier nog even naar de welgewaarde mening te vragen hier _/-\o_
Ik ben benieuwd naar wat je voor 1/4" vindt. Ikzelf zoek ook nog zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:31:
[...]

Ik ben benieuwd naar wat je voor 1/4" vindt. Ikzelf zoek ook nog zoiets :)
tipje van de sluier........wij kennen elkaar uit het "reguliere"gereedschap-topic dus het je geen verrassing zijn dat het geen Aldi wordt...maar ook geen $nap-On :+

Proxxon....Tengtools....Sonic.....allicht ietsje duurder/beter richting Hazet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Wera heeft ook mooi spul voor het kleine werk.
Ook zeer goed spul.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thijsco19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:38:
Wera heeft ook mooi spul voor het kleine werk.
Ook zeer goed spul.
goede tip, thanks d:)b....mijn go to voor bitjes........hoop dat ik er wat betaalbaars kan vinden

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:44:
[...]

goede tip, thanks d:)b....mijn go to voor bitjes........hoop dat ik er wat betaalbaars kan vinden
Die wera had ik zelf al bekeken, maar afgeschrikt door de prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Prijs is inderdaad vergelijkbaar met andere merken van hetzelfde niveau :9 .

Met andere woorden nog best aan de prijs voor simpele hobbyisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:08:

[Afbeelding]

Mooie motor! Ik ken jouw sleutelvaardigheden niet en wat voor werkzaamheden je wilt gaan doen maar momentsleutels zijn een goede investering om kapotte draad en erger te voorkomen als je geen/weinig ervaring hebt en het gevoel voor vastdraaien (nog) mist.

Zelf gebruik ik ze het meest voor veel bouten/moeren die op hetzelfde koppel moeten worden aangetrokken zoals b.v. cilinderkoppen, carterdeksels etc. Ik ga niet elk boutje moertje met een momentsleutel aandraaien maar dat is ook een stuk ervaring die ik in heel veel jaren heb opgebouwd.

Ik heb een 3/8 Britool van 5 - 35 Nm en een 1/2 Gedore 30 - 150 Nm waar ik alles mee kan doen.
Zoals alles is goed gereedschap niet goedkoop en deze heb ik in het verleden met flinke korting aan kunnen schaffen via het werk van een vriend.

Succes met de sleutelwerkzaamheden en de motor en hou de goede kant boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:36:
[...]

tipje van de sluier........wij kennen elkaar uit het "reguliere"gereedschap-topic dus het je geen verrassing zijn dat het geen Aldi wordt...maar ook geen $nap-On :+

Proxxon....Tengtools....Sonic.....allicht ietsje duurder/beter richting Hazet.
Hazet is met een beetje shoppen in Duitsland nog heel schappelijk te vinden. Mijn 1/4" (5108-3CT) was € 160 in Duitsland, een 3/8" (5110-3CT) kost ook zoiets. Maar koop ze niet in Nederland, hier is € 200 niet ongewoon :X Je moet alleen opletten of het een versie is die met een kalibratierapport komt of niet. Die zijn technisch gezien gelijk, maar met rapport is duurder.

Overigens durf ik met mijn Hazet wel aan de min en max te werken, de kalibratierapporten (van 2 sleutels heb ik ze) geven aan dat ze ook daar ruim binnen de toegestane toleranties vallen. Het nadeel van aan de extremen zitten is m.i. vooral dat de sleutel erg zwaar is voor de minimale instelling, en juist te klein (kort) is om aan de maximale waarden gecontroleerd kracht te kunnen zetten.

Pagina: 1 ... 51 ... 58 Laatste