Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste
Acties:
  • 325.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:07:
[...]
Het gaat niet alleen om de levensduur, maar ook hoe het aanvoelt.
Dat begrijp ik, maar de boog kan niet altijd gespannen staan en onnodig duur is ook zowat. ;)
De wagens die ik van HBM heb voelen in ieder geval solide genoeg aan "voor het doel".
Daar hoef ik geen €1000,- per kar aan uit te geven.

En zoals al aangegeven, als er 1 het loodje legt (bijv. vanwege een defecte geleider), dan heb ik er van dat exit-model meteen zes in reserve en koop ik lekker een nieuwe voor dat geld. :)
Want let wel, elke keer als je een stuk gereedschap gebruikt, bedien je 2x de lade (1x om te pakken, 1x om terug te leggen).
Dan is het gewoon fijn dat je elke keer het idee krijgt alsof je iets kwalitatiefs in handen hebt, ipv een budgetlade die net niet lekker of stabiel rolt.
Dit gaat al een jaar of vijf helemaal goed, de tijd zal het verder leren.
Er zit gewoon heel veel kwaliteitsverschil in karren. Ook karren van grote gevestigde merken kunnen tegenvallen. Ook die hebben dure en goedkopere productlijnen.
Ja, dat weet ik, als je er zelf een hebt gebouwd dan herken je meteen de potentiële zwaktes.
Zal eens een foto schieten van dat ding, dat er na al die jaren (~30 jaar??) nog verrassend goed uitziet.

• EriksonErik
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10-08 12:02
Ik kom er echt niet meer uit.. Zoveel keuzes en ik ben juist slecht in kiezen. Help! Alsjeblieft?

Mijn vader en ik sleutelen af en toe aan onze auto (8 x per jaar). Vooral dopsleutels met verlengingen en ratels of i.c.m. met schroevendraaihoofden, TORX of losse schroevendraaiers worden dan gebruikt. En ook zo nu en dan een steeksleutel.

Het is belangrijk dat de ratel/doppen ''flexibel'' zijn, zodat er ook in lastige hoekjes gewerkt kan worden.

Via internet vond ik:

1. https://www.gereedschapce...essoireset-in-koffer.html
2. https://www.autogereedsch...hapsset-mammut-215-delig/

Op dit moment werken wij vooral met spul van de Aldi, Lidl of Action maar die zijn na 2/3 keer gebruiken steeds versleten/kapot/waardeloze kwaliteit. Maar wat wil je voor dat geld?

Ik wil hem dus nu verrassen met een set die hopelijk langer meegaat, maar welke set zouden jullie aanraken?
Mijn budget is ongeveer €130,-. Mocht je een andere set aanraden die hier boven niet tussen staat, dan hoor ik het ook graag.

Edit: Ik lees nu ook metrisch en inch maten....ik word gek |:( . Nu weet ik het helemaal niet meer.

Alvast heel erg bedankt!!

EriksonErik wijzigde deze reactie 04-08-2019 11:16 (8%)

• Youk
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:28

Youk

Volvo For Life

@EriksonErik beide sets die je toont zijn van mannesmann en kunnen nog een stuk goedkoper, zie hier:

https://www.amazon.de/Man...esmann%2Caps%2C151&sr=8-3

en

https://www.amazon.de/Br%...fRID=RY60NF61X6TVQ7A3FKWK

Ja, die makita is dus gewoon een rebrand.

Ik heb zelf de eerste set in groene koffer. Dit is een leuke set met heel veel verschillende dingen in. En je krijgt er 10 jaar garantie op. De kwaliteit is niet super, maar wel beter dan die aldi/lidl/... setjes. Bij aanschaf ontbraken er een paar bitjes bij mij. Per email contact opgenomen en een weekje later kreeg ik nieuw spul in de bus. Volgens mijn ervaring geen slecht spul om wat mee te hobbiën, maar om vastgerotte zaken te lossen kan je beter echt kwalitatief materiaal nemen.

Volvo Classic Club Belgium

• EriksonErik
@Youk Bedankt voor je snelle reactie! Goed dat ik dat nu weet van Makita. Kan ik het beste voor de bovenste of de onderste koffer gaan? Qua garantie / kwaliteit / inzetbaarheid?

Ik gebruik, zoals geschreven, dopsleutels met hoekjes eraan en het zou erg handig zijn als er een schroevendraaier bijzit met ook een hoek of waar een hoek op kan. Hierdoor kan ik een lastige plek kruiskop verwijderen die gedraaid gemonteerd zit...

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@EriksonErik Ik wilde gisteren al vanop m'n telefoon reageren in het topic wat je aangemaakt had en wat door een moderator (terecht) dicht gezet is...

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Daar wordt de laatste tijd wat meer (en sneller) gereageerd dan dat er in dít topic gebeurd. Laat je niet in de war brengen door het woordje 'elektrische' in de titel... Het gaat daar vaak ook over simpele hamers en knijptangen :9

wimmel_1 wijzigde deze reactie 04-08-2019 12:03 (17%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

wimmel_1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:01:
@EriksonErik Ik wilde gisteren al vanop m'n telefoon reageren in het topic wat je aangemaakt had en wat door een moderator (terecht) dicht gezet is...

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Daar wordt de laatste tijd wat meer (en sneller) gereageerd dan dat er in dít topic gebeurd.
Maar laten we niet gaan crossposten en deze discussie gewoon hier houden waar hij hoort :)

@EriksonErik voor wat betreft metrisch vs inch maten: dat ligt gewoon aan wat voor maten er gebruikt worden in de auto waar je aan wilt sleutelen. Dat zou je dus gewoon moeten weten aan de hand van het gereedschap dat je nu hebt. Als dat allemaal gewoon metrisch is, dan is er geen reden om voor het nieuwe gereedschap naar engelse maten te kijken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EriksonErik
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Heel erg fijn, want ik moet mijn oliekoeler asap vervangen en heb dus nu geen gereedschap om de koeler en andere dingen los te halen.

Ik heb dus de keuze uit:
1. https://www.gereedschapce...3y9Q8wEAYYAiABEgJDPPD_BwE

2. https://www.gereedschapce...26wgvCEAYYASABEgIkwvD_BwE

3. https://www.gereedschapce...2i9gB5EAYYAiABEgLWFPD_BwE

Nu ik die laatste koffer zie, dan lijkt het mij erg handig om ook een tang en hamertje enzovoorts meteen bij elkaar te hebben, mocht ik het nodig hebben.... Want als ik eerlijk ben dan gebruik ik 95% van de doppen in de grote koffer eigenlijk nooit...

Wat zouden jullie mij aanraden?

PS Via andere webshops zijn ze goedkoper, maar deze website zoekt fijn.

EriksonErik wijzigde deze reactie 04-08-2019 12:22 (44%)

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Als je de koffer mee wil nemen onderweg, kan zo'n hamer en tang wel eens handig zijn, anders heb je neem ik aan al een hamer en een tang, dus lijkt het me wat overbodig.

Voor sleutelen zou ik eerder gaan voor nummer 1 dan de andere koffers, die lange doppen zijn soms gewoon nodig. Tangen en hamers zou ik niet in zo'n koffer willen (tenzij het specifiek voor onderweg is), die zou ik gewoon los kopen. Ring-steeksleutels kunnen handig zijn, maar een losse set kun je daar ook voor niet al te veel van kopen, en dat is ook makkelijk mee te nemen als er een houder bij zit.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:20
EriksonErik schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:14:
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Heel erg fijn, want ik moet mijn oliekoeler asap vervangen en heb dus nu geen gereedschap om de koeler en andere dingen los te halen.

Ik heb dus de keuze uit:
1. https://www.gereedschapce...3y9Q8wEAYYAiABEgJDPPD_BwE

2. https://www.gereedschapce...26wgvCEAYYASABEgIkwvD_BwE

3. https://www.gereedschapce...2i9gB5EAYYAiABEgLWFPD_BwE

Nu ik die laatste koffer zie, dan lijkt het mij erg handig om ook een tang en hamertje enzovoorts meteen bij elkaar te hebben, mocht ik het nodig hebben.... Want als ik eerlijk ben dan gebruik ik 95% van de doppen in de grote koffer eigenlijk nooit...

Wat zouden jullie mij aanraden?

PS Via andere webshops zijn ze goedkoper, maar deze website zoekt fijn.
Wellicht ook een idee om tweedehands naar een complete set van een beter merk te zoeken?
Voor €0,30 per deel kan het imo ook niks waard zijn. Een 303-delige set voor iets meer dan €100, waar je bij een gerenommeerd merk waarschijnlijk het tien-voudige zo'n beetje zou betalen. -> oke van die 303-delen zijn het zo te zien 150 bitjes :+

Ik snap dat je met 8x per jaar sleutelen niet gelijk een nieuwe Hazet kar ofzo wilt aanschaffen, maar elke keer sleutelen je je kapot ergeren aan spul dat kapot gaat, versleten is of simpelweg niet soepel werkt (20-tands ratels in een kleine ruimte waardoor je geen eens een normale slag kan halen, tangen die na één x gebruik mega stroef gaan etc..). Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een setje tweedehands Gedore / Hazet / Stahlwille of iets dergelijks. En dan liever €200 aan tweedehands spul, dan €100 aan nieuw spul waarbij je de eerste beste x sleutelen een moer kapot draait en je gelijk 3 uur verder bent :)

Maar goed, het is je goed recht wel zo'n nieuwe set te kopen, voordeel dat je niet zomaar mis grijpt en als het kapot gaat kan je natuurlijk alsnog betere vervanging zoeken. Ik ben begonnen met een Carolus (Gedore Red) setje en die heb ik na twee jaar sleutelen nu vervangen door Stahlwille omdat ik me gewoon erger aan de slechte pasvorm en 'sleutelcomfort'. Zo'n set gaat ook gelijk mijn hele leven mee.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:02
Over mijn Tengtools doppen ben ik tot nu toe erg te spreken. Je kunt ook naar Sonic, Proxxon of Tengtools kijken als je wat betere kwaliteit wil zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-10 10:25
EriksonErik schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:48:
Ik kom er echt niet meer uit.. Zoveel keuzes en ik ben juist slecht in kiezen. Help! Alsjeblieft?

Mijn vader en ik sleutelen af en toe aan onze auto (8 x per jaar). Vooral dopsleutels met verlengingen en ratels of i.c.m. met schroevendraaihoofden, TORX of losse schroevendraaiers worden dan gebruikt. En ook zo nu en dan een steeksleutel.

Het is belangrijk dat de ratel/doppen ''flexibel'' zijn, zodat er ook in lastige hoekjes gewerkt kan worden.

Via internet vond ik:

1. https://www.gereedschapce...essoireset-in-koffer.html
2. https://www.autogereedsch...hapsset-mammut-215-delig/

Op dit moment werken wij vooral met spul van de Aldi, Lidl of Action maar die zijn na 2/3 keer gebruiken steeds versleten/kapot/waardeloze kwaliteit. Maar wat wil je voor dat geld?

Ik wil hem dus nu verrassen met een set die hopelijk langer meegaat, maar welke set zouden jullie aanraken?
Mijn budget is ongeveer €130,-. Mocht je een andere set aanraden die hier boven niet tussen staat, dan hoor ik het ook graag.

Edit: Ik lees nu ook metrisch en inch maten....ik word gek |:( . Nu weet ik het helemaal niet meer.

Alvast heel erg bedankt!!
Ik heb deze:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ben daar erg tevreden over, is de kwalitatief zwaardere serie van Mannesmann, en voelt echt wel degelijk aan (het is geen Facom, Gedore of Stahlwille, maar kan denk ik wedijveren met Gedore-red, de budget lijn van Gedore).

Deze heeft doppen met ronde vlakken, daardoor zet je minder kracht op de hoeken van de bouten.

Steeksleutels zou ik los kopen.

iRacing Profiel

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:49

Tacoos

i am i

Heeft er iemand ervaring met Snap-on Blue Point?
Ik ben op zoek naar momentsleutels zonder kunststof handvat voor in een schone omgeving en struikelde zo over deze sleutels van Blue Point.

Ik had er nog nooit van gehoord.

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04:08

mr_petit

opperprutser

Geen ervaring met deze maar snap on maakt over het algemeen wel hele goede momentsleutels, degenen die ik in mijn hand gehad heb althans (daar is de prijs ook naar).
Is bluepoint een merk wat door snapon ook echt gemaakt wordt in amerika of is het zo'n submerk met oosterste fabricage (dus zoals gedore red). Dat maakt natuurlijk ook wel een verschil.

Als er absoluut geen plastic aan mag zitten zou ik nog voor de zekerheid even navragen of het dopje aan de onderkant van het handvat (dat zwarte dopje) ook van metaal is.

Er zijn ook wel specifiek momentsleutels van RVS maar die zijn extreem duur.

Gedore heeft ook een lijn aluminium momentsleutels (dremomenter), maar die zijn ook duur en hebben geen ratelkop afaik.
Het is voor in een cleanroom?

mr_petit wijzigde deze reactie 12-08-2019 19:22 (12%)

"man is not truly one, but truly two,"

• Tacoos

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:16:
[...]

Geen ervaring met deze maar snap on maakt over het algemeen wel hele goede momentsleutels,... [snip]...

Als er absoluut geen plastic aan mag zitten zou ik nog voor de zekerheid even navragen of het dopje aan de onderkant van het handvat (dat zwarte dopje) ook van metaal is.

Er zijn ook wel specifiek momentsleutels van RVS maar die zijn extreem duur.

Gedore heeft ook een lijn aluminium momentsleutels (dremomenter), maar die zijn ook duur en hebben geen ratelkop afaik.
Het is voor in een cleanroom?
Het is idd voor in de clean room.
Gereedschap in de clean room is vaak een compromis, maar als de punten waar we de moment sleutel aanraken al van metaal zijn ipv kunststof, en dus beter (met agressievere middelen) zijn te reinigen, helpt al enorm.
Dan neem ik dat dopje voor lief.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 01:12

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tacoos schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Het is idd voor in de clean room.
Gereedschap in de clean room is vaak een compromis, maar als de punten waar we de moment sleutel aanraken al van metaal zijn ipv kunststof, en dus beter (met agressievere middelen) zijn te reinigen, helpt al enorm.
Dan neem ik dat dopje voor lief.
In dat geval zou ik eigenlijk kijken naar meer "traditionele" momentsleutels:

Waarom? In een momentsleutel zit vet om een goede werking te garanderen. Ga je ze met agressieve middelen schoonmaken, is de kans heel groot dat dit eruit gespoeld wordt en de sleutel niet langer meer nauwkeurig is. Het type hierboven heeft geen bewegende delen en dus ook geen olie/vet dat weg kan spoelen tijdens reinigen.

En anders zou ik vooral even rechtstreeks contact opnemen met verschillende fabrikanten, voor clean rooms zijn er doorgaans specifieke productlijnen (waar overigens ook een prijskaartje aan hangt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tacoos

Tacoos

i am i

deepbass909 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:58:
[...]

In dat geval zou ik eigenlijk kijken naar meer "traditionele" momentsleutels:
[Afbeelding]

Waarom? In een momentsleutel zit vet om een goede werking te garanderen. Ga je ze met agressieve middelen schoonmaken, is de kans heel groot dat dit eruit gespoeld wordt en de sleutel niet langer meer nauwkeurig is. Het type hierboven heeft geen bewegende delen en dus ook geen olie/vet dat weg kan spoelen tijdens reinigen.

En anders zou ik vooral even rechtstreeks contact opnemen met verschillende fabrikanten, voor clean rooms zijn er doorgaans specifieke productlijnen (waar overigens ook een prijskaartje aan hangt).
Dit is idd de andere optie waar ik naar zat te kijken, maar ook vaak met kunststof handvat en deze vragen meer oplettendheid van de monteur lijkt me. Je kunt makkelijker een fout maken.

Speciale clean room spullen kosten vaak 5x meer, dan gaat 't hard met het budget.
En bij concollega's zie ik ook vooral veel regulier spul, blijkbaar is dat in veel gevallen goed genoeg mits je een beet je let op de uitvoering.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

In wat voor range zoek je je momentsleutel dan (Nm)

Ik zou zelf niet snel voor zo'n traditionele momentsleutel gaan, inderdaad voor de reden die je al aangeeft dat er geen duidelijke voelbare of hoorbare feedback is over het behalen van de waarde.

Er zijn trouwens wel meer momentsleutels in die snap on style van meerdere merken te krijgen, van heel goedkoop tot snap on prijs.

Alle digitale momentsleutels lijken wel plastic/rubber gripdelen te hebben dus als jullie aanhaalmomenten moeten loggen is dat er helaas niet bij.

mr_petit wijzigde deze reactie 12-08-2019 22:06 (36%)

• henkie196
  • Niet online
Ook waarschijnlijk wel verstandig om er op te letten dan dat het aflezen van het ingestelde moment niet achter een plastic schermpje zit of iets dergelijks. Vermoed dat zo'n schermpje niet zo goed meer af te lezen zal zijn na een tijdje als je er bijtend spul op wilt gaan gebruiken (maar ben met deepbass eens dat dat waarschijnlijk niet de levensduur van je momentsleutel ten goede zal komen). Iets dat gegraveerd is is waarschijnlijk het beste. Lijkt er op dat die snap-on dat ook heeft, maar het plaatje is te lage resolutie om het goed te kunnen zien.

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Of zo'n stahlwille schuifsysteem.
Heb zelf een oude, heeft alleen een hard kunststof handvat de rest is metaal.

• Det
  • Registratie: juni 2001
Heb veel met Snap On momentsleutels gewerkt en het is absoluut top kwaliteit. Heb nooit mee gemaakt dat een sleutel niet door z'n calibratie kwam. Snap On gereedschap is enorm glad verchroomd, voor sommigen een nadeel, voor schoonhouden wel weer makkelijk. Of deze sleutels daarmee echt geschikt zijn voor een cleanroom heb ik geen benul van.

In mijn ervaring is Blue Point wat meer een budgetuitvoering van Snap On, maar het Blue Point gereedschap waar ik mee gewerkt heb was nog altijd buitengewoon goed.

En het zwarte dopje is gewoon van metaal :-)

• Tacoos

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:55:
In wat voor range zoek je je momentsleutel dan (Nm)

Ik zou zelf niet snel voor zo'n traditionele momentsleutel gaan, inderdaad voor de reden die je al aangeeft dat er geen duidelijke voelbare of hoorbare feedback is over het behalen van de waarde.

Er zijn trouwens wel meer momentsleutels in die snap on style van meerdere merken te krijgen, van heel goedkoop tot snap on prijs.

Alle digitale momentsleutels lijken wel plastic/rubber gripdelen te hebben dus als jullie aanhaalmomenten moeten loggen is dat er helaas niet bij.
Range wordt 1 - 220 Nm, dus meerdere sleutels.
Het hoeft niet duur te zijn, maar ze worden in een industriele omgeving gebruikt, dus ze moeten wel degelijk zijn. Steeds vaker worden koppels voorgeschreven, dus steeds meer verbindingen worden ook op moment vastgezet ipv op 'gevoel'.
Loggen is niet nodig.
Goede ondersteuning/service is wel belangrijk.

Merk is niet zo belangrijk, maar toevallig liep ik hier nu tegenaan.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je bij 1-5Nm trouwens minder goed met een momentsleutel uitkan. Ze zijn er wel maar ik verwacht dat er onnauwkeurigheid in de 'handling' zit. Dat soort lage momenten zie je ook meer op gewone schroefjes en dan is een momentsleutel lomp
Wil je dat beter doen, dan moet je het zoeken in een momentschroevendraaier.
Die hebben snap on ook, maar hèt merk daarin is Tohnichi (ik heb wel eens gedacht zo'n ding te kopen, maar de prijs dicteerde toch dat dat dan een gebruikte wordt....). Die hebben trouwens ook hele mooie momentsleutels, Tohnichi is specialist op vrijwel alleen maken van aanhaalgereedschap (net als bijv. Norbar).
Die hebben wellicht ook hele mooie volledig metalen momentsleutels.

Bij goede ondersteuning/service zou ik wel snel naar 1 van de gevestigde merken kijken die ook een actieve importeur in de benelux hebben.

mr_petit wijzigde deze reactie 13-08-2019 10:28 (9%)

• Twijfels
mr_petit schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:20:
Ik denk dat je bij 1-5Nm trouwens minder goed met een momentsleutel uitkan. Ze zijn er wel maar ik verwacht dat er onnauwkeurigheid in de 'handling' zit. Dat soort lage momenten zie je ook meer op gewone schroefjes en dan is een momentsleutel lomp
Die hebben snap on ook, maar hèt merk daarin is Tohnichi (ik heb wel eens gedacht zo'n ding te kopen, maar de prijs dicteerde toch dat dat dan een gebruikte wordt....). Die hebben trouwens ook hele mooie momentsleutels, Tohnichi is specialist op vrijwel alleen maken van aanhaalgereedschap (net als bijv. Norbar).

Bij goede ondersteuning/service zou ik wel snel naar 1 van de gevestigde merken kijken die ook een actieve importeur in de benelux hebben.
Nu we het dan toch over momentsleutels hebben. Ik heb nu range 5 - 200nm in bezit, en wil eigenlijk nog iets van 1-8nm oid, klein beetje overlap om niet de uitersten te hoeven gebruiken.

Hebben jullie hier dan nog aanraders, wellicht handiger om een schroevendraaier te nemen dan een momentsleutel inderdaad. Richtprijs max. €100.

PB zou een leuke zijn, echter net boven budget, en dan heb ik nog geen wisselklingen :-( https://pb.swisstools.nl/...que-aktie-aanbieding-p-65

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die PB is nog veel nauwkeuriger, die gaat tot 80cNm, dat is dus 0,8Nm

8Nm zit denk ik net een beetje op de grens van òf een hele lichte/compacte momentsleutel, of een schroevendraaier. Veel schroevendraaiers halen de 8Nm niet.
Sowieso bij een 5-200Nm sleutel wil je eigenlijk ook nog een kleinere sleutel.
Niet alleen vanwege de waardes, maar ook de handelbaarheid in instelbaarheid. Boutjes met 5-10Nm vastzetten met een 1/2"sleutel die een halve meter lang is werkt niet fijn.
Dus ik zou sowieso als je ook lichter spul wilt doen (motoren, fietsen) een kleine momentsleutel nemen (tot bijv. 30Nm) en voor het echt fijne werk een schroevendraaier (of een heel fijn specialistisch sleuteltje)

Qua nieuw heb ik wel eens gedacht over deze modellen:
https://www.hbm-machines....ntschroevendraaier-1-5-nm
https://www.hbm-machines....endraaier-2-10-nm-model-2
Hier zie je dat t/m 5Nm of 10Nm al heel iets anders is, die laatste wordt al met wringijzertje geleverd.

€100 zou mij teveel zijn voor zoiets wat je heel weinig gebruikt.
Je kan natuurlijk ook naar gebruikt kijken. De reguliere merken hebben ze natuurlijk ook.

Dit zijn ook interessante kleinere momentsleutels:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-3-15-nm
https://www.hbm-machines....ele-momentsleutel-3-15-nm

Geen ervaring met AOK momentsleutels, maar wel met hun impactdoppen, en die zijn imho goed, qua sterkte, pasvorm en afwerking. Beduidend beter dan chinees spul (AOK is taiwanees)

Ik vraag me bij die schroevendraaiers ook wel eens af hoe ze werken. Geven ze een klik of gaan ze doorslippen met het ingestelde moment. Ik denk zelf namelijk dat laatste. Of wellicht iets tussenin dat dat hij dus wel over een nok heenschiet (misschien intern een kogeltje (indent) waarbij de veerkracht gereguleerd wordt oid).

mr_petit wijzigde deze reactie 13-08-2019 16:41 (8%)

• Twijfels
mr_petit schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:32:
Die PB is nog veel nauwkeuriger, die gaat tot 80cNm, dat is dus 0,8Nm

8Nm zit denk ik net een beetje op de grens van òf een hele lichte/compacte momentsleutel, of een schroevendraaier. Veel schroevendraaiers halen de 8Nm niet.
Sowieso bij een 5-200Nm sleutel wil je eigenlijk ook nog een kleinere sleutel.
Niet alleen vanwege de waardes, maar ook de handelbaarheid in instelbaarheid. Boutjes met 5-10Nm vastzetten met een 1/2"sleutel die een halve meter lang is werkt niet fijn.
Dus ik zou sowieso als je ook lichter spul wilt doen (motoren, fietsen) een kleine momentsleutel nemen (tot bijv. 30Nm) en voor het echt fijne werk een schroevendraaier (of een heel fijn specialistisch sleuteltje)

Qua nieuw heb ik wel eens gedacht over deze modellen:
https://www.hbm-machines....ntschroevendraaier-1-5-nm
https://www.hbm-machines....endraaier-2-10-nm-model-2
Hier zie je dat t/m 5Nm of 10Nm al heel iets anders is, die laatste wordt al met wringijzertje geleverd.

€100 zou mij teveel zijn voor zoiets wat je heel weinig gebruikt.
Je kan natuurlijk ook naar gebruikt kijken. De reguliere merken hebben ze natuurlijk ook.

Dit zijn ook interessante kleinere momentsleutels:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-3-15-nm
https://www.hbm-machines....ele-momentsleutel-3-15-nm

Geen ervaring met AOK momentsleutels, maar wel met hun impactdoppen, en die zijn imho goed, qua sterkte, pasvorm en afwerking. Beduidend beter dan chinees spul (AOK is taiwanees)

Ik vraag me bij die schroevendraaiers ook wel eens af hoe ze werken. Geven ze een klik of gaan ze doorslippen. Ik denk zelf namelijk dat laatste.
Verrek, ik was in de veronderstelling dat 10cnm = 1nm 8)7
Wellicht onhandig verwoord, ik heb 5-25, 14-70 en 40-200nm sleutels, zodoende de range 5-200.

Hierom ook wil ik er dus één van 1á2Nm tot 7á10Nm, dan heb ik enige overlap met m'n 5-25Nm. AOK zegt mij ook niks, heb liever één van een bekender merk incl. ijkrapport. €100 vind ik nog wel acceptabel, wordt inderdaad niet mega veel gebruikt, maar als je het dan nodig hebt zijn het met dingen die ik liever zeker weten op het juiste moment heb en niet kapot draai oid :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat maakt eea duidelijker :)

Welke maat boutjes/moertjes wil je gaan aandraaien?
Ik denk dat veel van die schroevendraaiers die 10Nm halen niet meer geschikt zijn voor bijv. m3 of m4 boutjes.
Als je normaal een m3 boutje vastdraait wil je ook geen schroevendraaier met extra dik handvat en een aansluiting voor een t-bar.
M3 en M4 zitten vaak in de range van 1-3Nm
M5 rond de 5Nm (uitgaande van dat je geen baggerboutjes hebt maar 8.8)
M6 zit rond de 10Nm en M8 rond de 20Nm

Zo zie ik het althans.
Ze hebben die pb digitorqes in verschillende ranges, waarbij de zwaarste tot 5Nm gaat.
Dat is denk ik ook het maximaal controleerbare bij zo'n maat heft.

mr_petit wijzigde deze reactie 13-08-2019 16:53 (13%)

• Twijfels
mr_petit schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:50:
Dat maakt eea duidelijker :)

Welke maat boutjes/moertjes wil je gaan aandraaien?
Ik denk dat veel van die schroevendraaiers die 10Nm halen niet meer geschikt zijn voor bijv. m3 of m4 boutjes.
Als je normaal een m3 boutje vastdraait wil je ook geen schroevendraaier met extra dik handvat en een aansluiting voor een t-bar.
Zo zie ik het althans.
Ze hebben die pb digitorqes in verschillende ranges, waarbij de zwaarste tot 5Nm gaat.
Dat is denk ik ook het maximaal controleerbare bij zo'n maat heft.
Heb zo geen specifieke maat, heb er ook niet direct één nodig, maar zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor motoren. Wil graag weten wat een goede optie zou zijn, zodat als er eens een aanbieding is ik een leuke kan halen (of zodra ik er wel direct één nodig heb ik niet meer hoef te zoeken).

https://pb.swisstools.nl/...thecht-voor-14-bits-p-879 dit is dan de enige bij PB die voldoet aan de eisen, maar is me eigenlijk iets te duur..

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou wellicht zelf ook naar zo'n mechanische gaan en niet een digitale
Van wat ik daarvan begrijp is dat ze piepen en wellicht trillen als het moment bereikt wordt, maar dus niet stoppen/slippen.
Aan de andere kant, ik weet totaal niet wat fijner werkt, ik heb met geen van beide noemenswaardige ervaring.

• henkie196
  • Niet online
Ik heb zo'n PB Swiss moment schroevendraaier wel eens gebruikt, maar staat me zo even niet bij hoe of dat die aangaf dat het moment bereikt was. Kan inderdaad wel een piepje zijn geweest. 5 Nm was nog goed te doen, maar die moment schroevendraaier had ook een goede grip. 8 Nm lijkt inderdaad wat veel, en PB Swiss, Wera, en Felo doen allemaal zo'n max 5-6 Nm met een gewone schroevendraaier (vanaf 1 Nm, meestal), Gedore en Stahlwille lijken nog een momentschroevendraaiers nog tot 9 of 10 Nm te hebben, maar die beginnen dan weer bij 4 Nm.

1 tot 8 Nm ben ik nog niet tegengekomen, en bij zo'n range zou ik ook vraagtekens bij de nauwkeurigheid gaan zetten. Overigens, als je zegt 5-200 Nm, heb je het dan over één momentsleutel, of dek je dat bereik met meerdere af? Is me niet helemaal duidelijk zo ;)

Ik heb een 1/4" 2-20 Nm momentsleutel, maar voor iets op 4 Nm aan draaien zit er weinig gevoel meer in, daar zou ik liever een momentschroevendraaier voor hebben, maar heb het nog nooit echt hard genoeg nodig gehad dat ik er ook echt het geld voor uit wilde geven. Zou zelf dan het liefst zo'n PB Swiss willen hebben, waar ik m'n klingen ook in kan gebruiken. Zoiets als die eerste die je linkte (alhoewel dat een oud model lijkt, die digitale van PB Swiss heeft tegenwoordig een draaiknop om het koppel in te stellen, waar je dat vroeger nog met een inbussleuteltje moest doen, maar daarom is de prijs waarschijnlijk ook relatief gunstig), maar dan niet van 0.1 tot 0.8 Nm, maar 1-5 Nm, dus.

Als je nog niet zo'n 215 klingenset hebt, kun je beter eentje met een bithouder kopen, dat is universeler te gebruiken.

Had laatst m'n schoonpa wat nieuwe schroevendraaiers kado gedaan, was een beetje aan het gruwelen van die kruiskop schroevendraaiers van hem (goed gebruikt, maar ook waarschijnlijk zo'n 45 jaar oud). Eentje ervan zag er uit als priem, een ander had zulke dunne ribben dat je daar waarschijnlijk ook niet veel kracht meer mee kon zetten.

Omdat hij ook veel aan auto's sleutelt, heb ik hem een mooie set gegeven met zo'n acetaat handvat, maar wel wat ergonomischer dan die klassieke acetaat handvaten. Zoiets dus. Vind het zelf in ieder geval erg fijne handvaten, goede grip en makkelijk schoon te maken naderhand.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:19:

1 tot 8 Nm ben ik nog niet tegengekomen, en bij zo'n range zou ik ook vraagtekens bij de nauwkeurigheid gaan zetten.
Bij kleinere boutjes wel hoor. Maar we hebben het hier natuurlijk niet over standaard consumentenproducten, maar bijv. over vliegtuigonderdelen of machines die computerwavers/chips maken of wat dan ook, dus echt hoogwaardige technologie met een diepgaande mate van engineering. Al zie je kleine aanhaalmomenten ook wel bij racefietsen en mountainbikes etc. Daar heeft de tijd ook niet stilgestaan.
En ook bij bijv. wapens (in nederland natuurlijk niet zo heel relevant), dus hoe vast je je vizier moet zetten op je geweer etc.
Da's ook hoogwaardige en soms dure technologie.
Ik denk dat die momentschroevendraaiers ook wel de nauwkeurigheid halen die ze opgeven hoor.
Overigens, als je zegt 5-200 Nm, heb je het dan over één momentsleutel, of dek je dat bereik met meerdere af? Is me niet helemaal duidelijk zo ;)
Hij heeft de hele range van momentsleutels, 3 stuks
heb ik hem een mooie set gegeven met zo'n acetaat handvat,
Acetaat handvaten zijn idd gewoon het fijnst. d:)b Dat vind ik ook en ik neem mezelf altijd graag als maatstaf :+

mr_petit wijzigde deze reactie 14-08-2019 03:17 (8%)

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 03:15:
Bij kleinere boutjes wel hoor. Maar we hebben het hier natuurlijk niet over standaard consumentenproducten, maar bijv. over vliegtuigonderdelen of machines die computerwavers/chips maken of wat dan ook, dus echt hoogwaardige technologie met een diepgaande mate van engineering. Al zie je kleine aanhaalmomenten ook wel bij racefietsen en mountainbikes etc. Daar heeft de tijd ook niet stilgestaan.
En ook bij bijv. wapens (in nederland natuurlijk niet zo heel relevant), dus hoe vast je je vizier moet zetten op je geweer etc.
Da's ook hoogwaardige en soms dure technologie.
Ik denk dat die momentschroevendraaiers ook wel de nauwkeurigheid halen die ze opgeven hoor.
Ik bedoelde meer dat ik nog geen momentschroevendraaier had gezien die van 1 helemaal tot 8 Nm ging. Voor die gehele range zou je eerder aan twee verschillende schroevendraaiers moeten kijken.

Dat soort lage aandraaimomenten zie ik inderdaad wel vaker voorbij komen, sommige onderdelen van fietsen zitten inderdaad rond die koers. Zeker bij carbon fietsen wel iets om in de gaten te houden.

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:29
Creme de la creme van momentgereedschap: Atlas Copco
Maar dan ben je 12k verder

Goede momentsleutels: Snap-on, Stahlwille en Tohnichi zijn de enige degelijke merken qua momentsleutels in mijn ervaring.

Wij hebben enkele honderden van die dingen hier in de fabriek en er zijn Stahlwille sleutels bij van 15 jaar oud die gewoon nog helemaal goed zijn. Worden wel wekelijks gekalibreerd, maar hoeven in de regel niet bijgesteld te worden.

Overigens als je daadwerkelijk het juiste moment wil inbrengen in een verbinding is maar EEN type sleutel die werkt, en dat is een digitale die niet klikt maar piept, zoals de dure digitale Snap-on sleutels.

Waarom: een normale momentsleutel stopt niet met krachtoverbrengen als die klikt. Je stelt m bijvoorbeeld in op 50, maar je trekt m zo naar 70 terwijl je dat niet in de gaten hebt.

Een digitale snap-on begint langzaam te piepen totdat je aan het ingestelde moment zit en dan heb je precies dat moment ingebracht.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:58

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Dirk33 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:09:

Goede momentsleutels: Snap-on, Stahlwille en Tohnichi zijn de enige degelijke merken qua momentsleutels in mijn ervaring.

Wij hebben enkele honderden van die dingen hier in de fabriek en er zijn Stahlwille sleutels bij van 15 jaar oud die gewoon nog helemaal goed zijn. Worden wel wekelijks gekalibreerd, maar hoeven in de regel niet bijgesteld te worden.

Overigens als je daadwerkelijk het juiste moment wil inbrengen in een verbinding is maar EEN type sleutel die werkt, en dat is een digitale die niet klikt maar piept, zoals de dure digitale Snap-on sleutels.

Waarom: een normale momentsleutel stopt niet met krachtoverbrengen als die klikt. Je stelt m bijvoorbeeld in op 50, maar je trekt m zo naar 70 terwijl je dat niet in de gaten hebt.

Een digitale snap-on begint langzaam te piepen totdat je aan het ingestelde moment zit en dan heb je precies dat moment ingebracht.
Ik heb veel liever een mechanische momentsleutel dan een elektrische. Je moet natuurlijk wel weten hoe je er mee moet werken en het gevoel hebben.
Als je bouten op moment zet vanaf rond de M10 of M12 moet je toch knap 'stom' zijn om door te draaien bij de klik.*
Krijg je alleen voor elkaar als je het verkeerd doet.
Bijv. een niet constante kracht zetten (erop staan te 'springen').

Dat gezegd te hebben, heb zelf nog niet met een elektrische gewerkt ( :+ ) dus het zal vast fijn en goed werken. Mijn gevoel zegt me gewoon dat ik liever een mechanische pak dan een elektrische.

*Bij de lagere momenten komt het vaker voor maar daarvoor is de gemiddelde mens gewoon te 'sterk' voor. :9

Overigens ben ik wel benieuwd waar je werk / wat voor werk je doet met zoveel momentsleutels in de fabriek.
En sowieso: stahlwille O+ . Overigens heeft Gedore ook goede momentsleutels.
Ik spreek wel uit ervaring met de hogere momenten, 500 tot 1000. En zelfs daar boven (hytorc, hydraulische).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Dirk33 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:09:

Een goede mechanische, mits goed gehanteerd, is net zo nauwkeurig. Mijn Hazet beweegt bij de klik genoeg om direct te stoppen met aantrekken. Als je een bout/moer rustig en met constante snelheid aantrekt, dan is het afslagmoment heel duidelijk en trek je de bout/moer ook niet verder meer aan tenzij je zelf niet oplet.

Het voordeel van een digitale is alleen wel dat je na aantrekken kan zien wat het exacte aanhaalmoment was. Bij kritische toepassingen kan dat een voordeel zijn. Als je weet dat bijv. kopbouten op X Nm +/- Y % moeten zitten, dan weet je binnen welke spreiding de bouten moeten zitten. Door terugkoppeling van de sleutel weer je ook zeker of dit het geval was of niet. De enige situaties die ik bij een auto ken waar dat kan spelen, zijn de lagerdragers in tandwielkasten (versnellingsbak, differentieel) die voorspanning moeten hebben of bepaalde cilinderkoppen (vaak in combinatie met drukvulling). En uiteraard als je naar high-performance internals gaat (gesmede drijfstangen e.d.). Maar bij normale productie-onderdelen, zeker bij auto's van 15 jaar of ouder voor het hele downsizing en low friction een ding werd, zit er zoveel marge in de delen dat die nauwkeurigheid overkill is.

Het is dus een mate van nauwkeurigheid die je bij een normale auto niet snel nodig zal hebben.

Bovendien, juist het ontbreken van een duidelijke klik bij digitale momentsleutels zou ook juist een extra onnauwkeurigheid kunnen introduceren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:04:
Overigens ben ik wel benieuwd waar je werk / wat voor werk je doet met zoveel momentsleutels in de fabriek.
En sowieso: stahlwille O+ . Overigens heeft Gedore ook goede momentsleutels.
Ik spreek wel uit ervaring met de hogere momenten, 500 tot 1000. En zelfs daar boven (hytorc, hydraulische).
Ik weet dat ze bij DAF in de fabriek veel Stahlwille momentsleutels gebruiken. Gewoon om dingen op moment aan te draaien. En omdat het vrachtwagens zijn, gaat dat ook behoorlijk richting de 1000 Nm. Stahlwille heeft wel een voordeel hier, namelijk dat je de momentsleutel niet op nul hoeft te stellen na gebruik. Alhoewel je in een fabriek misschien ook wel zou verwachten dat ze gewoon momentsleutels hebben die altijd op hetzelfde koppel aantrekken, maar het kan voordelen hebben om een normale momentsleutel te hebben, als je meer flexibel wilt zijn.
deepbass909 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:36:
Een goede mechanische, mits goed gehanteerd, is net zo nauwkeurig. Mijn Hazet beweegt bij de klik genoeg om direct te stoppen met aantrekken. Als je een bout/moer rustig en met constante snelheid aantrekt, dan is het afslagmoment heel duidelijk en trek je de bout/moer ook niet verder meer aan tenzij je zelf niet oplet.

Het voordeel van een digitale is alleen wel dat je na aantrekken kan zien wat het exacte aanhaalmoment was. Bij kritische toepassingen kan dat een voordeel zijn. Als je weet dat bijv. kopbouten op X Nm +/- Y % moeten zitten, dan weet je binnen welke spreiding de bouten moeten zitten. Door terugkoppeling van de sleutel weer je ook zeker of dit het geval was of niet. De enige situaties die ik bij een auto ken waar dat kan spelen, zijn de lagerdragers in tandwielkasten (versnellingsbak, differentieel) die voorspanning moeten hebben of bepaalde cilinderkoppen (vaak in combinatie met drukvulling). En uiteraard als je naar high-performance internals gaat (gesmede drijfstangen e.d.). Maar bij normale productie-onderdelen, zeker bij auto's van 15 jaar of ouder voor het hele downsizing en low friction een ding werd, zit er zoveel marge in de delen dat die nauwkeurigheid overkill is.

Het is dus een mate van nauwkeurigheid die je bij een normale auto niet snel nodig zal hebben.

Bovendien, juist het ontbreken van een duidelijke klik bij digitale momentsleutels zou ook juist een extra onnauwkeurigheid kunnen introduceren.
Afhankelijk van hoe fancy je digitale momentsleutel is, geven die het behaalde moment aan, en kunnen dat opslaan zodat je het later uit kunt lezen. Daarnaast kunnen bepaalde momentsleutels ook de verdraaiingshoek aangeven (en opslaan), en er zijn er geloof ik ook die na het aanhaalmoment bereikt hebben, geen kracht meer doorgeven aan de moer / bout.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:47:
[...]

Ik weet dat ze bij DAF in de fabriek veel Stahlwille momentsleutels gebruiken. Gewoon om dingen op moment aan te draaien. En omdat het vrachtwagens zijn, gaat dat ook behoorlijk richting de 1000 Nm. Stahlwille heeft wel een voordeel hier, namelijk dat je de momentsleutel niet op nul hoeft te stellen na gebruik. Alhoewel je in een fabriek misschien ook wel zou verwachten dat ze gewoon momentsleutels hebben die altijd op hetzelfde koppel aantrekken, maar het kan voordelen hebben om een normale momentsleutel te hebben, als je meer flexibel wilt zijn.

[...]

Afhankelijk van hoe fancy je digitale momentsleutel is, geven die het behaalde moment aan, en kunnen dat opslaan zodat je het later uit kunt lezen. Daarnaast kunnen bepaalde momentsleutels ook de verdraaiingshoek aangeven (en opslaan), en er zijn er geloof ik ook die na het aanhaalmoment bereikt hebben, geen kracht meer doorgeven aan de moer / bout.
Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij het een mechanisch aangedreven sleutel is. De enige manier waarop dat namelijk zou kunnen, is door volledig af te koppelen, iets wat je niet bepaald wilt als je net 100+Nm uitoefent op een bout/moer.

In (grote) fabrieken worden doorgaans sleutels met een vaste waarde gebruikt als dat nodig is, maar tijdens mijn laatste bezoekjes aan een autofabriek (VW in Wolfsburg en Tesla in Tilburg) heb ik eigenlijk geen handmatige momentsleutels meer gezien. Alles ging met elektrische sleutels die afsloegen op het juiste moment, wat door een computer gedicteerd werd.
Dat is uiteindelijk betrouwbaarder en sneller dan een handsleutel en geeft gelijk een volledige log van iedere bout en moer in de auto.

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:17:
Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij het een mechanisch aangedreven sleutel is. De enige manier waarop dat namelijk zou kunnen, is door volledig af te koppelen, iets wat je niet bepaald wilt als je net 100+Nm uitoefent op een bout/moer.

In (grote) fabrieken worden doorgaans sleutels met een vaste waarde gebruikt als dat nodig is, maar tijdens mijn laatste bezoekjes aan een autofabriek (VW in Wolfsburg en Tesla in Tilburg) heb ik eigenlijk geen handmatige momentsleutels meer gezien. Alles ging met elektrische sleutels die afsloegen op het juiste moment, wat door een computer gedicteerd werd.
Dat is uiteindelijk betrouwbaarder en sneller dan een handsleutel en geeft gelijk een volledige log van iedere bout en moer in de auto.
Dat zoiets geautomatiseerd (of in ieder geval machinaal) gebeurd bij VW, verbaasd me weinig. Maar VW heeft ook wel iets andere produktie aantallen dan een gemiddelde vrachtwagen fabrikant. @Dirk33 zal het preciezer weten, maar ik weet dat in het test lab alles Stahlwille momentsleutels is, van de 720 serie.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Dat zoiets geautomatiseerd (of in ieder geval machinaal) gebeurd bij VW, verbaasd me weinig. Maar VW heeft ook wel iets andere produktie aantallen dan een gemiddelde vrachtwagen fabrikant. @Dirk33 zal het preciezer weten, maar ik weet dat in het test lab alles Stahlwille momentsleutels is, van de 720 serie.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat een DAF (die ook echt niet klein is als onderdeel van Paccar) waar mogelijk ook dit soort automatische sleutels gebruikt. Alleen bij producenten die aan stuksbouw doen (Spyker, Donkervoort, etc) zal je niet snel automatische sleutels vinden.

Dat wil niet zeggen dat er geen traditionele momentsleutels gebruikt worden in die fabrieken, maar juist bij bulkproductie wil je zoveel mogelijk variabelen uitsluiten, dus ook geen gebruik hoeven maken van gereedschap dat met de hand ingesteld moet worden. Want jij en ik snappen wel hoe belangrijk het juist instellen is, maar Sjakie aan de lopende band zal het een worst wezen en die interesseert het doorgaans alleen dat hij z'n productietarget haalt.* En niet alleen dan, mij is het ook weleens overkomen dat ik een momentsleutel verkeerd had staan, ondanks dat ik daar normaal heel scherp op ben. Dat heeft mij een kapotgetrokken bout (nog niet gebroken, wel opgerekt) van een remklauw opgeleverd...

*Gechargeerd uiteraard, maar helaas heeft het meeste productiepersoneel in grote fabrieken niet de meeste interesse bij wat ze bouwen.

• Tacoos

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:20:

We hadden snel een dikke sleutel nodig, dat is een Gedore dremometer geworden (110-550 Nm(!))
Geen kunststof handvat, huis grotendeels uit 1 stuk, dus goed schoon te maken. En een gevestigd merk wat bij lokale leveranciers te halen en servicen valt.

Als die bevalt, zullen we ook de kleinere versies wel aanschaffen. Alleen voor de lage koppels zullen we ergens anders moeten shoppen.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:16
Dat DAF zelf Stahlwille gebruikt verbaast me weinig, ze zijn immers dealer in Stahlwille gereedschap waar wij als DAF dealer gereedschap ‘moeten’ kopen :P Hoe het precies zit weet ik niet, dus ik pin me er niet op vast.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Diamundo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09-10 09:48

Diamundo

Quack.

Hallo mensen,

(Vanuit de veronderstelling dat dit topic niet alleen over momentsleutels e.d. gaat, de volgende vraag: )

Onder de noemer autogereedschap ben ik op zoek naar een goede OBD-II scanner. Vanuit een potje (noem het verjaardagsgeld) heb ik ong. €270 te besteden en kan uiteraard wat bijleggen. Bij ons op de oprit staan op dit moment: VW Polo (2012), Peugeot 107 (2009), en mijn Mitsubishi Lancer (2008).
Ik zag wel een topic over VCDS, maar daarbij schijnt de V voor VAG te staan, en dan val ik met de Peugeot en Mitsubishi al buiten de boot. Mocht het hier niet passen, dan open ik waarschijnlijk zelf een topic.
Nu het budget ongeveer bekend is (of het plafond, in ieder geval), de vraag:
  • Waar moet ik op letten qua functionaliteit?
  • Zijn er auto- (of merk-) specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
  • Wat zijn de verschillen tussen alleen codes uitlezen, codes en sensoren uitlezen, en ook kunnen herprogrammeren?
  • Voor de Lancer: ik wil bijv. op het display tussen de snelheids- en toerenteller, instellingen aanpassen om de klok zichtbaar te krijgen (of dat kan weet ik nog niet), en aangezien ik geen stock radio meer heb zal dat waarschijnlijk met een scanner/tool moeten gebeuren.
Aangezien overal op internet verschillende soorten informatie te vinden is, compleet met adviezen in allerlei smaken, vraag ik het hier eerst maar eens.
Ik gok erop dat een draadloos iets (bluetooth) in eerste instantie niet de keuze wordt en ik liever bekabeld heb - een eventuele bluetooth adapter kan ik later nog kopen als ik standaard de android radio wil verbinden. (Maar dat zal waarschijnlijk ook een nieuwe radio betekenen, dat ding wat er nu inzit draait Android kitkat - vrij oud.)

Diamundo wijzigde deze reactie 06-09-2019 21:48 (9%)

Ik denk na over de woorden van het leven.

• Pyramiden
Zijn er hier mensen die frequent een slagmoeraanzetter gebruiken? Ik zit te twijfelen om er een aan te schaffen voor het sleutelen aan mijn auto, maar zit vooral met de vraag wat voor doppen ik er bij zou moeten nemen. Hebben jullie ervaring met setjes?
En kiezen dan jullie voor lange doppen? Of juist korte?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Tacoos schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

We hadden snel een dikke sleutel nodig, dat is een Gedore dremometer geworden (110-550 Nm(!))
Geen kunststof handvat, huis grotendeels uit 1 stuk, dus goed schoon te maken. En een gevestigd merk wat bij lokale leveranciers te halen en servicen valt.

Als die bevalt, zullen we ook de kleinere versies wel aanschaffen. Alleen voor de lage koppels zullen we ergens anders moeten shoppen.
Dremometers van Gedore zijn, als ik @mr_petit mag geloven, ongeveer de beste die er te koop zijn. Het is dat ze ver buiten mijn budget liggen...
Diamundo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:45:
Hallo mensen,

(Vanuit de veronderstelling dat dit topic niet alleen over momentsleutels e.d. gaat, de volgende vraag: )

Onder de noemer autogereedschap ben ik op zoek naar een goede OBD-II scanner. Vanuit een potje (noem het verjaardagsgeld) heb ik ong. €270 te besteden en kan uiteraard wat bijleggen. Bij ons op de oprit staan op dit moment: VW Polo (2012), Peugeot 107 (2009), en mijn Mitsubishi Lancer (2008).
Ik zag wel een topic over VCDS, maar daarbij schijnt de V voor VAG te staan, en dan val ik met de Peugeot en Mitsubishi al buiten de boot. Mocht het hier niet passen, dan open ik waarschijnlijk zelf een topic.
Nu het budget ongeveer bekend is (of het plafond, in ieder geval), de vraag:
  • Waar moet ik op letten qua functionaliteit?
  • Zijn er auto- (of merk-) specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
  • Wat zijn de verschillen tussen alleen codes uitlezen, codes en sensoren uitlezen, en ook kunnen herprogrammeren?
  • Voor de Lancer: ik wil bijv. op het display tussen de snelheids- en toerenteller, instellingen aanpassen om de klok zichtbaar te krijgen (of dat kan weet ik nog niet), en aangezien ik geen stock radio meer heb zal dat waarschijnlijk met een scanner/tool moeten gebeuren.
Aangezien overal op internet verschillende soorten informatie te vinden is, compleet met adviezen in allerlei smaken, vraag ik het hier eerst maar eens.
Ik gok erop dat een draadloos iets (bluetooth) in eerste instantie niet de keuze wordt en ik liever bekabeld heb - een eventuele bluetooth adapter kan ik later nog kopen als ik standaard de android radio wil verbinden. (Maar dat zal waarschijnlijk ook een nieuwe radio betekenen, dat ding wat er nu inzit draait Android kitkat - vrij oud.)
Uiteraard mag het ook over andere gereedschappen gaan. Er is meer in de wereld dan alleen momentsleutels.

Om te beginnen, al je auto's zijn OBD-II auto's, wat betekent dat een universele OBD-II-scanner in ieder geval zou moeten werken voor diagnose en resetten van foutcodes.
Ik zou daarbij niet vertrouwen om ELM327 Bluetooth dongles. Hoewel die dingen behoorlijk goed werken, zijn ze vrijwel altijd beperkt tot alleen de motor-ECU en kan je niets met de airbag, abs, entertainment, etc.

Met handscanners heb ik zelf verder geen ervaring, dus in hoeverre die meer kunnen dan een ELM327-dongle durf ik niet te zeggen.

Zelf heb ik een tijdje terug deze interface aangeschaft. Je hebt daar wel een pc/laptop bij nodig maar is in basis geschikt voor auto's van rond 2000 tot 2016.

Of je bij de Lancer de instellingen aan kan passen die je wilt, is overigens maar de vraag. Je zit daar in het gebied van coderen en dat valt buiten de OBD-II spec. Doorgaans heb je daar merk-specifieke kabels en software voor nodig.
Pyramiden schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:23:
Zijn er hier mensen die frequent een slagmoeraanzetter gebruiken? Ik zit te twijfelen om er een aan te schaffen voor het sleutelen aan mijn auto, maar zit vooral met de vraag wat voor doppen ik er bij zou moeten nemen. Hebben jullie ervaring met setjes?
En kiezen dan jullie voor lange doppen? Of juist korte?
Ik heb zelf een Makita 18v slagmoersleutel. Ik heb daar een setje korte slagmoerdoppen bij gekocht van AOK, maar de kans is redelijk groot dat ik ook nog lange ga aanschaffen. Voordeel van lange is dat je met de sleutel wat verder bij het onderdeel vandaan zit en je daar dan net wat meer ruimte heb voor de machine. Ik moet nu vaak terugvallen op verlengstukken en dan gaat er kracht verloren in de koppelingen.

Koop er wel gelijk CrMo verlengstukken bij, normale CrVa verlangstukken veren meer en dempen daardoor de slagen.

Verder, zolang je niet de maximale kracht nodig hebt, overleven goede CrVa-doppen het doorgaans ook wel. Tenzij je echt een zware slagmoersleutel (1000Nm) hebt.

• Pyramiden
@deepbass909 Welke sleutel heb je van Makita?
Ik zit een beetje te twijfelen. Met lange doppen kun je ook moeren lossen die iets verder op een draadeind zitten, en het punt dat je wat meer ruimte hebt is ook een goede, dus zo'n verlengstuk ga ik denk ik sowieso halen. Met korte heb je natuurlijk iets minder ruimte nodig, maar de vraag is hoe belangrijk dat is, aangezien het toch al een redelijke groot ding is.

Het zou voor mij om een kleine 18v slagmoersleutel gaan. De Hikoki WR18DBDL2, die gaat tot iets van 300NM.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@Pyramiden
Ik heb de Makita DTW285ZJ, die gaat formeel tot 280Nm maar in testen verslaat hij de iedereen en lijkt tot ver voorbij de 300Nm te komen.
De 1000Nm versie van Makita vond ik te duur en lomp worden en als het goed is heb ik zoveel kracht niet of amper nodig.

HiKOKI ken ik verder niet... Maar het lijkt wel heel erg veel op Hitachi en dat zijn in principe ook prima machines.

• Twijfels
deepbass909 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:08:
@Pyramiden
Ik heb de Makita DTW285ZJ, die gaat formeel tot 280Nm maar in testen verslaat hij de iedereen en lijkt tot ver voorbij de 300Nm te komen.
De 1000Nm versie van Makita vond ik te duur en lomp worden en als het goed is heb ik zoveel kracht niet of amper nodig.

HiKOKI ken ik verder niet... Maar het lijkt wel heel erg veel op Hitachi en dat zijn in principe ook prima machines.
HiKOKI is per oktober 2018 de nieuwe naam van Hitachi ;)

• Pyramiden
@deepbass909 Hikoki=Hitachi. Ze hebben de merknaam een paar jaar terug veranderd van "Hitachi Koki" naar "Hikoki". Op mijn werk zijn ze al jaren tevreden over Hitachi/Hikoki, en heb er al batterijen van, dus die keuze is snel gemaakt.

Inderdaad, ik hoef geen vrachtwagen wielbouten te lossen, dus het is prima qua power.

Misschien is het wel beter om lange doppen te halen. Mijn normale dopsleutelset zijn normale doppen. Kom ik ergens echt niet bij, zou ik incidenteel die kunnen pakken, en andersom kan ik dan een lange slagdop pakken als ik met een ratel een keer een lange dop nodig heb.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@Pyramiden
Ik had dat vermoeden al over HiKOKI/Hitachi, maar kon het zo snel niet vinden. Als je al accu's van hen hebt, is de keuze simpel. Ik had vrije keuze bij aanschaf en heb besloten voor Makita te gaan, mede reputatie maar ook de actie dat je toen een 18V/5Ah accu extra bij aanschaf kreeg.

Ik ben inmiddels wel van mening dat je nooit genoeg doppen kan hebben, dus ondanks dat ik al gewone lange doppen heb, komen er nog echt wel ook lange krachtdoppen bij.
En ik moet mijn setje nog even aanvullen met een 18mm dop, want die zit dus niet in mijn setje, maar wordt wel door BMW in het onderstel gebruikt... (ik hield rekening met 16mm die er ook vaak niet in zit, maar ook heel veel door BMW gebruikt is).
En juist die 18mm is een maat waarmee ik wel de 300Nm kan aanspreken, dus dat moet wel een goede dop zijn.

• Dirk33
Ik heb ook die 280Nm makita, en ik heb alleen voor de velgen lange krachtdoppen omdat ik die vaak gebruik.
Maar voor de rest gebruik ik gewoon normale doppen erop, en dat gaat gewoon goed.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ik zit even in dubio. Sinds ik een Fiat heb, heb ik ineens remklauwen (achter) waarvan ik de zuigers niet zomaar terug kan duwen, maar ze in moet draaien/terug moet stellen.

Maar waarschijnlijk hoef ik dit maar één keer te doen zolang ik deze auto in bezit ga houden, dus ben wat terughoudend in het aanschaffen van speciaalgereedschap. En dan niet eens zozeer vanwege de prijs, maar eerder omdat het opslagruimte inneemt wat in mijn garage gewoon beperkt is.

Dus sta ik dus voor de keuze om of deze koffer voor € 19,99 aan te schaffen (nogmaals, geld is niet de factor, maar ik vind het wel zonde om uit te geven aan iets wat ik maar 1 keer zal gebruiken):

Of het eerst met zo'n ding te proberen, met risico dat het een hoop gevloek gaat veroorzaken en niet lekker past:

Kortom, wie heeft ervaring met zo'n kubus voor het terugstellen?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-10 10:01
Goed gereedschap is het halve werk... Koop gewoon die koffer want voor die kubus heb je drie armen nodig.

• woess
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:53
Of draai hem op met een grote platte schroevendraaier. Zeker omdat je er maar 1x die tool voor nodig hebt. Zo wordt het soms ook in de garage gedaan. De kans is zelfs aanwezig dat die tool er niet tussenpast bij je achterremklauw.

• forzafan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-10 09:56
Heb zelf ook dat koffertje...ga je geen spijt van krijgen,,werkt gemakkelijk... Met dat kubusje lijkt me lastiger werken, omdat die volgens mij niet klem zitten tussen de klauw en er dus makkelijker vanaf schiet...
bij dat koffertje leg je het juiste pasplaatje op de remcilinder en vervolgens zet je de selutel die draait klem in je remklauw...

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@jadjong
Sowieso ben ik het volledig met je eens dat goed gereedschap het halve werk is. Maar goed hoeft niet perfect te zijn. Ik gebruik het incidenteel, misschien 2 keer en daarna is de kans dat ik het nooit meer gebruik. Dan mag het op dat moment best even iets lastiger werken.

@woess
Met een schroevendraaier ga ik niet lopen hannesen. Waarschijnlijk moet de zuiger behoorlijk vaak gedraaid worden voor hij ver genoeg terug is. Het risico dat die schroevendraaier er vervolgens afschiet en door de rubberen hoes gaat, is mij bovendien te groot. Dus dat is wat mij betreft geen optie.

@forzafan
Dat het makkelijker werkt, snap ik. Maar van alle auto's bij huis (3 stuks) hebben alleen de achterremmen van de meest recente aankoop een dergelijke terugstelling, bij de andere auto's is het een kwestie van terugduwen (terwijl de klauw nog op de naaf zit met een breekijzer terugduwen en ik ben klaar).
En gezien de levensduur van een setje blokken op de achteras (100.000km is geen uitzondering), is de kans niet zo heel groot dat ik bij deze auto nog een keer de blokken zal vervangen.

Sowieso moet ik eerst een keer bij m'n DHZ-garage kijken of zij het gereedschap hebben liggen. Omdat dat echt een hobby-garage is, is het soms de vraag wat er wel of niet ligt namelijk.

• forzafan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-10 09:56
@deepbass909 alle auto's die ik tot nog toe gehad heb, daar moest achter remcilinder van terug gedraaid worden...dus wellicht ga je het vaker nodig hebben...
maar als je het ergens kan lenen, dan scheelt het je wat geld...
Ik zou wel hoe dan ook zo'n setje gebruiken om het terug te draaien en niet gaan knutselen met schroevendraaiers..

forzafan wijzigde deze reactie 18-09-2019 14:19 (20%)

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:06

4x2

lộn xộn quá

Ohh, die set heb ik ook ergens slingeren, ooit gekocht voor m'n MR2, m'n Lexus heeft hetzelfde systeem en nog steeds niet gebruikt :+
Kost bijna niks en neemt geen ruimte in beslag, maar zou eigenlijk ook niet weten waar ie nu ligt.
Bij een setje VW achterremklauwen (die dat systeem ook hebben) jaren terug werkte het overigens prima met een lijmtang en waterpomptang, het duurde alleen wat langer.

Niks

• Dirk33
Als je zuigers nog goed gangbaar zijn is een waterpomp tang of schroevendraaier prima.

Maar als ze niet 100% meer zijn dan ga je toch willen dat je die 20 euro voor dat terugdraai setje had betaald

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

forzafan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:19:
@deepbass909 alle auto's die ik tot nog toe gehad heb, daar moest achter remcilinder van terug gedraaid worden...dus wellicht ga je het vaker nodig hebben...
maar als je het ergens kan lenen, dan scheelt het je wat geld...
Ik zou wel hoe dan ook zo'n setje gebruiken om het terug te draaien en niet gaan knutselen met schroevendraaiers..
Het is nodig bij remmen waarbij de handrem in de klauw zit. Zit er een losse handrem op of in de schijf (zoals bij BMW, waar het een kleine trommel in de naaf is), dan kan de zuiger gewoon terug geperst worden.
4x2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:08:
Ohh, die set heb ik ook ergens slingeren, ooit gekocht voor m'n MR2, m'n Lexus heeft hetzelfde systeem en nog steeds niet gebruikt :+
Kost bijna niks en neemt geen ruimte in beslag, maar zou eigenlijk ook niet weten waar ie nu ligt.
Bij een setje VW achterremklauwen (die dat systeem ook hebben) jaren terug werkte het overigens prima met een lijmtang en waterpomptang, het duurde alleen wat langer.
Ik heb die garage gezien van je 8)7 ik vind het niet zo gek dat je hem kwijt bent :P

• Rmanen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:07
Ik heb dat setje een keer van Ali gekocht, geen moment spijt van gehad. Ook al vervang je wellicht van deze auto de blokken nooit meer, dat doe je wellicht bij je volgende auto’s ook wel een keer.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:16

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
@deepbass909 ik heb zo'n setje. Ik kan die morgen eventueel wel meenemen?

Alleen moet je 'm dan of ter plekke gebruiken of terugsturen, maar ja, met de posttarieven kun je net zo goed bijna zelf zo'n setje scoren.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

DJSmiley schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:25:
@deepbass909 ik heb zo'n setje. Ik kan die morgen eventueel wel meenemen?

Alleen moet je 'm dan of ter plekke gebruiken of terugsturen, maar ja, met de posttarieven kun je net zo goed bijna zelf zo'n setje scoren.
Ik moet eerst de spullen überhaupt in huis halen voor ik de remmen kan vervangen. Bovendien kom ik morgen niet met de Fiat maar BMW (die heeft tenminste geen ingewikkeld spul nodig :P )

Maar ik rij eerst binnenkort langs m'n DHZ-garage, kan ik de auto gelijk even op een brug zetten om de onderkant goed te inspecteren.

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 01:16

pinda powerrr

Slow down...

deepbass909 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:19:
Ik zit even in dubio. Sinds ik een Fiat heb, heb ik ineens remklauwen (achter) waarvan ik de zuigers niet zomaar terug kan duwen, maar ze in moet draaien/terug moet stellen.

Maar waarschijnlijk hoef ik dit maar één keer te doen zolang ik deze auto in bezit ga houden, dus ben wat terughoudend in het aanschaffen van speciaalgereedschap. En dan niet eens zozeer vanwege de prijs, maar eerder omdat het opslagruimte inneemt wat in mijn garage gewoon beperkt is.

Dus sta ik dus voor de keuze om of deze koffer voor € 19,99 aan te schaffen (nogmaals, geld is niet de factor, maar ik vind het wel zonde om uit te geven aan iets wat ik maar 1 keer zal gebruiken):
[Afbeelding]

Of het eerst met zo'n ding te proberen, met risico dat het een hoop gevloek gaat veroorzaken en niet lekker past:
[Afbeelding]

Kortom, wie heeft ervaring met zo'n kubus voor het terugstellen?
Ik heb genoeg ervaring van het terugstellen zonder dat gereedschap.

Neem een grote lijmtang, zet die op de zuiger en draai met een waterpomp de zuiger rond. Voorzichtig en zorgen dat je niet het rubber meepakt met de tang.
Lijmtang steeds een beetje aandraaien en daarna weer een stukje rond.

Easy...

Deze tip heb ik niet zelf uitgevonden, maar die vindt je op elk Alfa/Fiat/Lancia forum.

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik deed het ook zoals @pinda powerrr en dan nog met een doek tussen de zuiger en waterpomptang om beschadiging te voorkomen.

• Tacoos

Tacoos

i am i

deepbass909 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:43:
[...]

Dremometers van Gedore zijn, als ik @mr_petit mag geloven, ongeveer de beste die er te koop zijn. Het is dat ze ver buiten mijn budget liggen...
Hij bevalt prima, maar gelukkig hoef ik em niet te betalen ;)
Een nadeel is wel dat er voor 3/4" minder keuze is aan doppen en andere opzetstukken.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Bij de Lidl hebben ze nu een accu slagmoersleutel, ideaal voor bijv wielmoeren: clickety
Online gaat ie voor €70, maar ik heb in de lokale Lidl een hele stapel van die dingen afgeprijsd zien liggen voor €50. Geen geld :)
In de online omschrijving staat het wat ongelukkig, maar het koppel is in trappen instelbaar totaan 400Nm.

PC | BMW Z3 Coupe

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True