Wild Chocolate schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:18:
[...]
Ik geloof niet dat dat zo is.
Bedrijven als Mannesmann, Gedore(red) en BGS laten op specificatie maken, en controleren daarop. Al was het maar omdat ze garantie moeten bieden, en hun naam niet te grabbel willen gooien.
Dat er gereedschap wordt gemaakt dat er hetzelfde uitziet, wil niet zeggen dat:
- Dezelfde mallen gebruikt zijn,
- Hetzelfde metaal/materiaal gebruikt is,
- Dezelfde kwaliteitscontrole wordt toegepast,
- Het gereedschap aan dezelfde toleranties voldoet.
Je vergeet bijna nog de belangrijkste en juist één die heel veel invloed heeft op de slijtvastheid en sterkte van het metaal, maar nauwelijks de prijs beïnvloed, namelijk de exacte warmtebehandeling. In welke fase van de productie wordt het halffabrikaat verhit/afgekoeld tot welke temperatuur, met welke snelheid en onder welke condities (in de lucht, water, olie, zout?)
mr_petit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:07:
[...]
Ik zou zelf bijv kijken naar ratels met wellicht een wat compactere kop en geen rubberen handvat. Rubberen handvaten hebben zwaar te lijden en gaan snel stuk is mijn ervaring, maar schijnt tegenwoordig wel de verkoopstandaard te zijn. Behalve natuurlijk bij snapon. Die hebben gewoon een stalen handvat. Kan je ook een pijpje opzetten.
[...]
Als ik de keuze zou hebben, zou ik mijn Proxxon ratels graag vervangen voor versies met een metalen handvat. Kunststof voelt misschien prettiger, maar wordt vies (zie je niet, want het is zwart) en kan scherpe randen krijgen door beschadigingen. Een aangezien ik vaak met handschoenen aan werk, is het voor het comfort ook niet direct noodzakelijk. Bij metalen handvatten, zeker als een gladde afwerking hebben, haal je een doekje erover en ze zijn weer schoon.
Overigens zou ik me ook weer niet blindstaren op "50 jaar ervaring", want productieprocessen e.d. veranderen over tijd en merken die 50 jaar terug goed waren, hoeft dat nu echt niet meer te zijn... Kijk naar Black & Dekker, die ooit tot de solide middenklasse van elektrisch gereedschap behoorde (kon zonder problemen concurreren met merken als Bosch), maar nu afgezakt is tot budget-kwaliteit.
Ook een leuke, mijn vader heeft Dowidat gereedschap, wat inmiddels richting de 60 jaar gaat. Voor wie dat niks zegt, Dowidat is de do en Gedore (Gebrüder Dowidat Remscheid), een afsplitsing van Gedore na een familieruzie. Dat blijkt tegenwoordig Belzer/Bahco/Sandvik te zijn (zijn dezelfde merken, ik heb een hele set schroevendraaiers waar alle 3 de namen op staan

) Die sleutels hebben nog steeds een erg goede pasvorm, maar halen het niet bij mijn eigen Gedore's. Maar die Dowidat's kunnen weer meer mishandeling hebben. Ik heb bij al wat Gedore steeksleutels de bekken beschadigd, iets wat mij bij die Dowidat's nooit gelukt is (en die heb ik al puber behoorlijk mishandeld, nadat m'n vader er in zijn jeugd/jongere jaren ook heel veel mee heeft gewerkt).
Harmvdw schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:28:
[...]
Ik heb jaren met een aldi/lidl setje gewerkt. En zolang het werkt werkt het, maar de kwaliteit in verhouding met het spul wat ik nu koop is bizar. Maar pak ook nog wel eens spullen van mijn oude set.
Wat ik het ergste vind met "goedkoop" gereedschap is dat je soms meer ellende veroorzaak dan dat je van plan was. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een boutkop rond/stuk trok omdat de sleutel of dop net te groot was. Ik heb dat bij duur gereedschap nog niet gehad. Maar vaak is het ook emotie/merktrouwheid.
Garantie Facom is best duidelijk
[...]
Maar merk gereedschap heeft wel mijn voorkeur. Ik koop voor klussen die ik een enkele keer heb nog wel eens goedkoop gereedschap.
Dat is ook het gevaar van goedkoop gereedschap. Bij schroevendraaiers (en bitjes) merk je dat helemaal duidelijk. Met mijn Hazet en Belzer/Bahco/Sandvik schroevendraaiers heb ik zelden problemen om voldoende grip te krijgen op bijv. een kruiskopschroef. Maar pak een goedkope schroevendraaier en die werkt vaak al snel niet goed meer en gaat de kop beschadigen. Of de pasvorm is vanaf het begin al niet goed en geeft al direct ellende.
Ik kan trouwens niet meer ontkennen dat ik niet bij de groep hoor met "dat had ik veel eerder moeten kopen". Ik heb mijn
Makita DTW285 nu 2 maanden en iedere keer als ik hem gebruik heb ik weer een lach op het gezicht, letterlijk. Het maakt niet uit wat ik probeer, hij trekt alles tot nu toe zonder problemen los. En het werkt zo lekker snel
Het was een halve rib uit het lijf (dankzij de accu-actie deed het wel iets minder pijn), maar het was het zeker waard.
En bedankt... nu wil ik die ook...
[
Voor 4% gewijzigd door
deepbass909 op 11-04-2019 00:02
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier