Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste
Acties:
  • 504.235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

mr_petit

opperprutser

Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:39:
[...]

Hier nog iets uitgebreider
https://www.facom.nl/partage/F18-flip/nl/F18-nl.html#p=1229
Maar om er aan te voldoen moet je alles bewaren enzo, maar als je het normaal gebruik en bij een normale dealer vandaan hebt kan er weinig fout gaan. Maar dat geldt voor alle grote merken volgens mij. Heb wel eens werkgerelateerd wat gereedschap stuk gemaakt/gesloopt en daar werd nooit moeilijk overgedaan bij omruilen ivm garantie. Maar als je voor de hobby professioneel gereedschap verslijt/stuk krijg dan ben je goed bezig :)
Ja en dan heb je garantietype E, type R en type D, en dan heb je óók nog artikelen waarbij geen aanduiding staat (volg je het nog? dus waarbij kolom G van het Tarief leeg is... jaja je verzint het niet :D ), dáárvoor geldt dan weer het wettelijke garantietarief.
Echt zóóóóóó duidelijk 8)7 :D

En dan staat er ook dat op "schroefdoppen" geen garantie geldt omdat dat slijtageartikelen zijn.
Nu weet ik niet precies wat schroefdoppen zijn, maar als ik op de facom site zoek, dan krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://catalogue.facom.com/thumb/produits/298x200/MODM.S2_PH01.png
Afbeeldingslocatie: https://catalogue.facom.com/thumb/produits/298x200/JT.40_PF01.png

Zou toch niet al te best zijn dat er op doppen of inbusdoppen geen garantie zou zitten.....

En dan alle bonnetjes bewaren als je doel is het gereedschap heel te houden gedurende 4 of 5 decennia....
Ooit een bon gezien van 50 jaar oud wat op zo'n thermoprinter is geprint?
Ik heb zo'n idee dat alleen de amerikanen die levenslange -geen gezeur- garanties goed voor elkaar hebben (en dan waarschijnlijk ook alleen in amerika).

Al had ik van mijn kraftwerk set (kraftwerk geeft ook 'levenslange' garantie) ooit 2 dingen stuk en ben gewoon rustbuster binnengelopen en kreeg gelijk nieuwe dingetjes mee. 1 daarvan was overigens een inbusdop, dus wat facom kennelijk een schroefdop noemt volgens hun site. Toch blij dat het dan geen eentje van facom was :>

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Maar nu heb ik ook nog even een adviesvraag je, ik heb laatst de distributieriem van mijn auto gedaan en dat ging allemaal wel maar "miste" toch een knappe ringratel set. Nu twijfel ik tussen een vaste of een scharnier versie. Heeft iemand nog tips waarom de ene i.p.v. van de andere versie?
Zou je niet een complete set nemen? Dat je dus geen missende maten hebt?

Wat ook erg handig is met ringratels, dat is een 1/4, 3/8 en 1/2 insert.
Dat zijn dus een soort dopjes die je in een ringratel steekt zodat je een gewone ratel krijgt die heel erg plat is.
Die gebruik ik best vaak. Die zaten bij mijn ringratelset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:14
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:53:
[...]

Ja en dan heb je garantietype E, type R en type D, en dan heb je óók nog artikelen waarbij geen aanduiding staat (volg je het nog? dus waarbij kolom G van het Tarief leeg is... jaja je verzint het niet :D ), dáárvoor geldt dan weer het wettelijke garantietarief.
Echt zóóóóóó duidelijk 8)7 :D

En dan staat er ook dat op "schroefdoppen" geen garantie geldt omdat dat slijtageartikelen zijn.
Nu weet ik niet precies wat schroefdoppen zijn, maar als ik op de facom site zoek, dan krijg ik dit te zien:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zou toch niet al te best zijn dat er op doppen of inbusdoppen geen garantie zou zitten.....

En dan alle bonnetjes bewaren als je doel is het gereedschap heel te houden gedurende 4 of 5 decennia....
Ooit een bon gezien van 50 jaar oud wat op zo'n thermoprinter is geprint?
Ik heb zo'n idee dat alleen de amerikanen die levenslange -geen gezeur- garanties goed voor elkaar hebben (en dan waarschijnlijk ook alleen in amerika).

Al had ik van mijn kraftwerk set (kraftwerk geeft ook 'levenslange' garantie) ooit 2 dingen stuk en ben gewoon rustbuster binnengelopen en kreeg gelijk nieuwe dingetjes mee. 1 daarvan was overigens een inbusdop, dus wat facom kennelijk een schroefdop noemt volgens hun site. Toch blij dat het dan geen eentje van facom was :>
Ja is is inderdaad wel een puzzel, maar zolang je er geen massa productie mee doe wisselen ze het gewoon om, het is meer om uitbuiting tegen te gaan denk ik. Maar het is inderdaad verwarrend, echter wel duidelijker dan andere merken met levenslange garantie.

In principe zijn inbus ook schroeven, wist ik voorheen ook nooit. Maar het verschil tussen een bout en schroef is dat een bij een schroef je de kracht in de kop toepast en bij bout aan de buitenkant van de kop. Maar hier noemen we het ook gewoon inbusbouten :)
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:21:
[...]

Zou je niet een complete set nemen? Dat je dus geen missende maten hebt?
Dat sowieso, maar het ging me meer om het verschil tussen scharnierend of niet scharnierend.
Wat ook erg handig is met ringratels, dat is een 1/4, 3/8 en 1/2 insert.
Dat zijn dus een soort dopjes die je in een ringratel steekt zodat je een gewone ratel krijgt die heel erg plat is.
Die gebruik ik best vaak. Die zaten bij mijn ringratelset.
Heb je daar een foto/link van? Klinkt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04

Maar nu heb ik ook nog even een adviesvraag je, ik heb laatst de distributieriem van mijn auto gedaan en dat ging allemaal wel maar "miste" toch een knappe ringratel set. Nu twijfel ik tussen een vaste of een scharnier versie. Heeft iemand nog tips waarom de ene i.p.v. van de andere versie?
Met scharnier nemen. Ze zijn niet zo stabiel als je veel kracht moet zetten dus de eerste halve slag doe ik soms met een vaste ringsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:29:
[...]

Heb je daar een foto/link van? Klinkt wel goed.
http://www.quincailleried...692-kraftwerk-c2x21181088

kraftwerk 3691 t/m 3693

Je kan ze ook van Gearwrench krijgen (ze zaten bij mijn kraftwerk module, maar de ringratels van kraftwerk worden door gearwrench gemaakt.....iets van zelfde soort gereedschap uit zelfde fabrieken, ditmaals uit taiwan overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:45:
[...]

kraftwerk 3691 t/m 3693

Je kan ze ook van Gearwrench krijgen (ze zaten bij mijn kraftwerk module, maar de ringratels van kraftwerk worden door gearwrench gemaakt.....iets van zelfde soort gereedschap uit zelfde fabrieken, ditmaals uit taiwan overigens)
Zoiets heb ik ook nog liggen denk ik, vanavond eens even kijken.
Maar dat is voor de dingen waar ik tegenaan liep niet toepasbaar, het gaat hoofdzakelijk om moeren van draad af te halen in krappe ruimtes. Heb een wel een goedkoop setje van de aldi maar die is zo grof vertand dat ik niet eens een slag kon maken, vandaar dat ik nu een kwalitatief beter setje wil, had me zo een uur gekloot en gepiel bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met scharnier is zwakker vanwege het scharnier, maar het ratelmechanisme heeft daar geen schakelaar voor de richting, als ik het goed zie, en dat is weer robuuster. Met scharnier kun je waarschijnlijk beter op slecht bereikbare plekken komen, maar is daarmee waarschijnlijk ook wat minder stabiel als je meer kracht wilt zetten.

Zo'n insert voor doppen lijkt me ook wel handig, wel even nakijken voor welke maat ringsleutel het gemaakt is.
Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:08:
Zoiets heb ik ook nog liggen denk ik, vanavond eens even kijken.
Maar dat is voor de dingen waar ik tegenaan liep niet toepasbaar, het gaat hoofdzakelijk om moeren van draad af te halen in krappe ruimtes. Heb een wel een goedkoop setje van de aldi maar die is zo grof vertand dat ik niet eens een slag kon maken, vandaar dat ik nu een kwalitatief beter setje wil, had me zo een uur gekloot en gepiel bespaard.
Apart, meeste ringratels die ik gezien heb zijn juist vrij klein vertand. Wel vind ik het opmerkelijk dat ik nog nooit een ringratel heb gezien die made in germany was, zelfs van iets als Hazet, Stahlwille, of Gedore.

[ Voor 24% gewijzigd door henkie196 op 08-04-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
jadjong schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:30:
[...]

Met scharnier nemen. Ze zijn niet zo stabiel als je veel kracht moet zetten dus de eerste halve slag doe ik soms met een vaste ringsleutel.
Dat was ook mijn idee om ze zo te gaan gebruiken. Dus dat komt dan goed. :)
henkie196 schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:09:
[...]

Met scharnier is zwakker vanwege het scharnier, maar het ratelmechanisme heeft daar geen schakelaar voor de richting, als ik het goed zie, en dat is weer robuuster. Met scharnier kun je waarschijnlijk beter op slecht bereikbare plekken komen, maar is daarmee waarschijnlijk ook wat minder stabiel als je meer kracht wilt zetten.

Zo'n insert voor doppen lijkt me ook wel handig, wel even nakijken voor welke maat ringsleutel het gemaakt is.

[...]

Apart, meeste ringratels die ik gezien heb zijn juist vrij klein vertand. Wel vind ik het opmerkelijk dat ik nog nooit een ringratel heb gezien die made in germany was, zelfs van iets als Hazet, Stahlwille, of Gedore.
Dit is echt no/low-buget spul, gemaakt van plaat, maar zolang het werkt, je kunt de vertanding op de foto zelfs zien echt vrij grof. Maar weet dat het vaak bij iets duurdere idd fijne vertanding is en dat is echt wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de term schroefdoppen ook wel gebruikt zien worden voor gewone doppen, lijkt gewoon een alternatieve benaming te zijn.
Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
Dit is echt no/low-buget spul, gemaakt van plaat, maar zolang het werkt, je kunt de vertanding op de foto zelfs zien echt vrij grof. Maar weet dat het vaak bij iets duurdere idd fijne vertanding is en dat is echt wel fijn.
Mwah, heb ook wel van bv. Stahlwille ringratels gezien die min of meer van plaatstaal gemaakt zijn (niet helemaal, maar wel open op het ratel gedeelte. Lijkt me ergonomisch niet zo fijn, en ook gevoelig voor rotzooi dat in het ratel mechanisme kan komen, maar ik neem aan dat het in principe wel redelijk robuust is. Ik heb het even opgezocht (zoiets), maar niet deze heeft ook een groffe vertanding, zie ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:08:
[...]
het gaat hoofdzakelijk om moeren van draad af te halen in krappe ruimtes.
Dan moet je imho òf rechte ringratels nemen, of die met een scharnier.
Bij gebogen ringratels neemt de steel extra hoogte in (hoek is 15 graden meestal), dus minder ruimte als je in een smalle ruimte een moer van een kort draadeind af moet draaien. Dat kan net het verschil maken.

Een rechte ringratel is natuurlijk het sterkst: geen omkeermechanisme en geen scharnier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:16:
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. De keuze gaat Stahlwille worden. Echter moet dit eventjes op zich laten wachten. Amazon is veruit het goedkoopste met Stahlwille, maar de prijs fluctueert nogal. De 1/2" set die ik als eerste wou hebben is nu €50 duurder dan hij een maand geleden was.

Voor nu maar even een 32mm dop voor €6 gekocht om in ieder geval verder te kunnen, dit was de reden dat ik nu gelijk maar een nieuwe set wou kopen omdat ik het e.e.a. mis. Zonde om nu €100 meer uit te geven terwijl ik me nog wel kan redden nu. Het is al duur genoeg.

Ook kies ik toch maar voor volledige sets i.p.v. losse onderdelen, los sommige delen kopen is wel wat goedkoper (in het geval van 1/2"), maar uiteindelijk zal het ook vaak mee moeten naar het circuit waardoor een doos wel makkelijk is. Alleen hopen dat ik de deksel er zonder kapot maken af kan krijgen omdat dat imo fijner werkt als het in een gereedschapskar ligt.
Ik heb even gekeken, en ik denk dat dat deksel er wel af moet kunnen. Zit vast met een ijzeren staafje door een lang gat in de basis en twee wat kortere gaten, tenzij dat staafje ergens vast zit, zou ik verwachten dat je die er wel uit kunt duwen om het deksel er af te halen. Of dat staafje er niet uit gaat glijden als je het een paar keer eruit hebt gehaald, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:11:
[...]

Dan moet je imho òf rechte ringratels nemen, of die met een scharnier.
Bij gebogen ringratels neemt de steel extra hoogte in (hoek is 15 graden meestal), dus minder ruimte als je in een smalle ruimte een moer van een kort draadeind af moet draaien. Dat kan net het verschil maken.

Een rechte ringratel is natuurlijk het sterkst: geen omkeermechanisme en geen scharnier.
Dan klopt mijn gevoel dus, dan ga ik op zoek naar scharnierende, want voor het met kracht los draaien heb ik mijn normale steeksleutels.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Twijfels schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:17:

- Gedore
- Stahlwille (mijn lichtelijke voorkeur vanwege de kwaliteit, maar is ook de duurste)
- Hazet
- Facom
- Beta
- Tips voor andere merken die in rit rijtje passen? Snap-on is uitgesloten.
Tengtools en Sonic zijn beide echt topmerken met super gereedschap voor nette prijzen. En zeker beter dan Beta want die past alleen qua geschiedenis in het rijtje Stahlwille, Hazet etc. In de praktijk is dat niet zo veel.

Qua kwaliteit is idd stahlwille wel het beste van jouw rijtje, de steeksleutels van Stahlwille zijn de beste in de business. Maar de ratels mogen dan wel oersterk zijn, ze zijn niet het fijnste om mee te werken t.o.v. een fijn vertande Facom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Dirk33 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:16:
[...]

Tengtools en Sonic zijn beide echt topmerken met super gereedschap voor nette prijzen. En zeker beter dan Beta want die past alleen qua geschiedenis in het rijtje Stahlwille, Hazet etc. In de praktijk is dat niet zo veel.

Qua kwaliteit is idd stahlwille wel het beste van jouw rijtje, de steeksleutels van Stahlwille zijn de beste in de business. Maar de ratels mogen dan wel oersterk zijn, ze zijn niet het fijnste om mee te werken t.o.v. een fijn vertande Facom
Zo veel mensen, zo veel voorkeuren. Ik ben zelf juist Beta-fan, fantastisch mooi spul. Facom is m.i. grof gemaakt gereedschap, meer geschikt voor de landbouwmechanisatie.. Maar goed, voor alle merken in dat rijtje geldt dat je er waarschijnlijk járenlang sleutelplezier van hebt.
eens met de prijs-kwaliteitverhouding van Tengtools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wild Chocolate schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:18:
[...]

Ik geloof niet dat dat zo is.
Bedrijven als Mannesmann, Gedore(red) en BGS laten op specificatie maken, en controleren daarop. Al was het maar omdat ze garantie moeten bieden, en hun naam niet te grabbel willen gooien.

Dat er gereedschap wordt gemaakt dat er hetzelfde uitziet, wil niet zeggen dat:
- Dezelfde mallen gebruikt zijn,
- Hetzelfde metaal/materiaal gebruikt is,
- Dezelfde kwaliteitscontrole wordt toegepast,
- Het gereedschap aan dezelfde toleranties voldoet.
Je vergeet bijna nog de belangrijkste en juist één die heel veel invloed heeft op de slijtvastheid en sterkte van het metaal, maar nauwelijks de prijs beïnvloed, namelijk de exacte warmtebehandeling. In welke fase van de productie wordt het halffabrikaat verhit/afgekoeld tot welke temperatuur, met welke snelheid en onder welke condities (in de lucht, water, olie, zout?)
mr_petit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:07:
[...]
Ik zou zelf bijv kijken naar ratels met wellicht een wat compactere kop en geen rubberen handvat. Rubberen handvaten hebben zwaar te lijden en gaan snel stuk is mijn ervaring, maar schijnt tegenwoordig wel de verkoopstandaard te zijn. Behalve natuurlijk bij snapon. Die hebben gewoon een stalen handvat. Kan je ook een pijpje opzetten.
[...]
Als ik de keuze zou hebben, zou ik mijn Proxxon ratels graag vervangen voor versies met een metalen handvat. Kunststof voelt misschien prettiger, maar wordt vies (zie je niet, want het is zwart) en kan scherpe randen krijgen door beschadigingen. Een aangezien ik vaak met handschoenen aan werk, is het voor het comfort ook niet direct noodzakelijk. Bij metalen handvatten, zeker als een gladde afwerking hebben, haal je een doekje erover en ze zijn weer schoon.

Overigens zou ik me ook weer niet blindstaren op "50 jaar ervaring", want productieprocessen e.d. veranderen over tijd en merken die 50 jaar terug goed waren, hoeft dat nu echt niet meer te zijn... Kijk naar Black & Dekker, die ooit tot de solide middenklasse van elektrisch gereedschap behoorde (kon zonder problemen concurreren met merken als Bosch), maar nu afgezakt is tot budget-kwaliteit.

Ook een leuke, mijn vader heeft Dowidat gereedschap, wat inmiddels richting de 60 jaar gaat. Voor wie dat niks zegt, Dowidat is de do en Gedore (Gebrüder Dowidat Remscheid), een afsplitsing van Gedore na een familieruzie. Dat blijkt tegenwoordig Belzer/Bahco/Sandvik te zijn (zijn dezelfde merken, ik heb een hele set schroevendraaiers waar alle 3 de namen op staan 8)7 ) Die sleutels hebben nog steeds een erg goede pasvorm, maar halen het niet bij mijn eigen Gedore's. Maar die Dowidat's kunnen weer meer mishandeling hebben. Ik heb bij al wat Gedore steeksleutels de bekken beschadigd, iets wat mij bij die Dowidat's nooit gelukt is (en die heb ik al puber behoorlijk mishandeld, nadat m'n vader er in zijn jeugd/jongere jaren ook heel veel mee heeft gewerkt).
Harmvdw schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:28:
[...]

Ik heb jaren met een aldi/lidl setje gewerkt. En zolang het werkt werkt het, maar de kwaliteit in verhouding met het spul wat ik nu koop is bizar. Maar pak ook nog wel eens spullen van mijn oude set.
Wat ik het ergste vind met "goedkoop" gereedschap is dat je soms meer ellende veroorzaak dan dat je van plan was. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een boutkop rond/stuk trok omdat de sleutel of dop net te groot was. Ik heb dat bij duur gereedschap nog niet gehad. Maar vaak is het ook emotie/merktrouwheid.

Garantie Facom is best duidelijk

[...]

Maar merk gereedschap heeft wel mijn voorkeur. Ik koop voor klussen die ik een enkele keer heb nog wel eens goedkoop gereedschap.
Dat is ook het gevaar van goedkoop gereedschap. Bij schroevendraaiers (en bitjes) merk je dat helemaal duidelijk. Met mijn Hazet en Belzer/Bahco/Sandvik schroevendraaiers heb ik zelden problemen om voldoende grip te krijgen op bijv. een kruiskopschroef. Maar pak een goedkope schroevendraaier en die werkt vaak al snel niet goed meer en gaat de kop beschadigen. Of de pasvorm is vanaf het begin al niet goed en geeft al direct ellende.

Ik kan trouwens niet meer ontkennen dat ik niet bij de groep hoor met "dat had ik veel eerder moeten kopen". Ik heb mijn Makita DTW285 nu 2 maanden en iedere keer als ik hem gebruik heb ik weer een lach op het gezicht, letterlijk. Het maakt niet uit wat ik probeer, hij trekt alles tot nu toe zonder problemen los. En het werkt zo lekker snel _/-\o_
Het was een halve rib uit het lijf (dankzij de accu-actie deed het wel iets minder pijn), maar het was het zeker waard.
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:45:
[...]

kraftwerk 3691 t/m 3693

En bedankt... nu wil ik die ook...

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 11-04-2019 00:02 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:13:
[...]

En bedankt... nu wil ik die ook...
Kijk eens hier :)
Dit zijn denk ik de goedkoopste opties.
https://www.ebay.com/itm/...-Adapter-Set/192095508861?
https://www.ebay.de/itm/G...-Adapter-Set/401414532534?
Ik weet dat gedore iets vergelijkbaars heeft, maar welke nummers het zijn en wat ze kosten (of waar je ze kan krijgen... geen idee)

In mijn ringratelset zit ook nog een 10mm->bitadapter, maar die is van kraftwerk zelf denk ik (kraftwerk 2694).
https://www.kraftwerk-qua...-bit-adapter-x-10-mm.html
(wellicht elders goedkoper te krijgen)
Die zit ook bij de 1/4" adapter als je die van kraftwerk besteld, maar 3 adapters van kraftwerk is denk ik in totaal duurder dan die gearwrench setjes in bovengenoemde opties.
Die bitadapter heb ik wel eens gebruikt maar niet vaak. Die gearwrench adapters gebruik ik juist heel vaak. Je hebt dan namelijk ook gelijk 2 ratels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kan trouwens niet meer ontkennen dat ik niet bij de groep hoor met "dat had ik veel eerder moeten kopen". Ik heb mijn Makita DTW285 nu 2 maanden en iedere keer als ik hem gebruik heb ik weer een lach op het gezicht, letterlijk. Het maakt niet uit wat ik probeer, hij trekt alles tot nu toe zonder problemen los. En het werkt zo lekker snel _/-\o_
Het was een halve rib uit het lijf (dankzij de accu-actie deed het wel iets minder pijn), maar het was het zeker waard.
Ik zit daar met een schuin oog ook naar te kijken, accu's heb ik wel dus zou het iets minder pijn doen.
Maar eerst t huis klaar en dan eens de luchtsleutel verpatsen en deze halen. De compressor komt altijd wel van pas.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:12:
[...]

Kijk eens hier :)
Dit zijn denk ik de goedkoopste opties.
https://www.ebay.com/itm/...-Adapter-Set/192095508861?
https://www.ebay.de/itm/G...-Adapter-Set/401414532534?
Ik weet dat gedore iets vergelijkbaars heeft, maar welke nummers het zijn en wat ze kosten (of waar je ze kan krijgen... geen idee)

In mijn ringratelset zit ook nog een 10mm->bitadapter, maar die is van kraftwerk zelf denk ik (kraftwerk 2694).
https://www.kraftwerk-qua...-bit-adapter-x-10-mm.html
(wellicht elders goedkoper te krijgen)
Die zit ook bij de 1/4" adapter als je die van kraftwerk besteld, maar 3 adapters van kraftwerk is denk ik in totaal duurder dan die gearwrench setjes in bovengenoemde opties.
Die bitadapter heb ik wel eens gebruikt maar niet vaak. Die gearwrench adapters gebruik ik juist heel vaak. Je hebt dan namelijk ook gelijk 2 ratels.
Van Gedore heb ik ze ook al gevonden, Kruis Gereedschappen verkoopt ze bijv. (€28 voor het setje van alle 3 de maten).

Ik zit alleen nog even in dubio, want volgens mij is een ringratel met dop vrijwel even dik als bijv. mijn 3/8" Proxon en met 1/4", 3/8" en 1/2" ratels, 2 1/ 2" wringijzers, volledige sets steek-, gebogen ring- en ringratelsteutels voor het grijpen heb ik zelden dat ik nog iets te kort kom.

Aan de andere kant, de ringratels van Gedore hebben een hele gladde afwerking en veeg je met een doekje zo weer schoon. Voor het vuile werk zijn die dus wel weer handiger dan m'n ratels met rubberen handvatten.

Keuzes, keuzes...

* deepbass909 probeert een beetje terughoudend te zijn met telkens nieuw gereedschap te kopen...

Een bithouder kan wel handig zijn met inbus, voor kruiskop e.d. heb ik zelden de meerwaarde gezien, omdat die een kracht in de lengte van de schroef vereisen voor grip en dat kan je met een ratel nauwelijks zetten. Ik ken op dit moment welgeteld 4 schroeven in het interieur waar ze handig zijn, maar dat is puur omdat er geen ruimte is voor een gewone schroevendraaier en zelfs een stubby eigenlijk al te lang is.
Oogje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:26:
[...]

Ik zit daar met een schuin oog ook naar te kijken, accu's heb ik wel dus zou het iets minder pijn doen.
Maar eerst t huis klaar en dan eens de luchtsleutel verpatsen en deze halen. De compressor komt altijd wel van pas.
Compressor moet hier ook nog komen, maar dat wordt een kleine voor banden oppompen en schoonblazen, niet meer voor luchtgereedschap.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:54:
[...]
Van Gedore heb ik ze ook al gevonden, Kruis Gereedschappen verkoopt ze bijv. (€28 voor het setje van alle 3 de maten).
Ja dat zijn ze idd. Wel apart dat ze geen grote gekartelde ring hebben (dan kan je dus de ratel draaien met je vingertopje oid), maar een hele kleine gekartelde ring
Ik zit alleen nog even in dubio, want volgens mij is een ringratel met dop vrijwel even dik als bijv. mijn 3/8" Proxon en met 1/4", 3/8" en 1/2" ratels,
Een ringratel met zo'n adaptertje is bij de 1/2" ongeveer een centimeter compacter dan een normale 1/2"ratel, dus dat scheelt best wel (je zou maar net die ene cm nodig hebben ;) ).
Het is een beetje als het hebben van een compacte dop (die bestaan ook, lagere doppen dan de normale dop), behalve dat je nu wel de diepte van de normale dop hebt.
Een bithouder kan wel handig zijn met inbus, voor kruiskop e.d. heb ik zelden de meerwaarde gezien, omdat die een kracht in de lengte van de schroef vereisen voor grip en dat kan je met een ratel nauwelijks zetten. Ik ken op dit moment welgeteld 4 schroeven in het interieur waar ze handig zijn, maar dat is puur omdat er geen ruimte is voor een gewone schroevendraaier en zelfs een stubby eigenlijk al te lang is.
Een kruiskop heb ik ook wel eens gebruikt om die reden. Verre van ideaal, maar als het je veel demontagewerk bespaart (daarom doe je het meestal; apparaten worden vaak op een andere volgorde in elkaar gezet dan dat reparaties worden uitgevoerd :P ) ben je maar wat blij.
Er bestaan ook speciale gebogen schroevendraaiers/haakse schroevendraaiers (meestal plat, maar ook kruiskop) en daarvoor werkt dit natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:22:
[...]

Ja dat zijn ze idd. Wel apart dat ze geen grote gekartelde ring hebben (dan kan je dus de ratel draaien met je vingertopje oid), maar een hele kleine gekartelde ring
Klopt, die grote ring op de gearwrench zit er wel beter uit. Qua bouwkwaliteit zal het elkaar niet echt ontlopen (het meest kwetsbare deel blijft de ratel in de sleutel zelf).
[...]
Een ringratel met zo'n adaptertje is bij de 1/2" ongeveer een centimeter compacter dan een normale 1/2"ratel, dus dat scheelt best wel (je zou maar net die ene cm nodig hebben ;) ).
Het is een beetje als het hebben van een compacte dop (die bestaan ook, lagere doppen dan de normale dop), behalve dat je nu wel de diepte van de normale dop hebt.
Ik ga het vanavond eens meten. Wat je zegt, ik zal maar net die halve centimeter nodig hebben... Dat had ik bijv. toen ik de olie ging verversen van m'n diff en ik net een halve centimeter te weinig ruimte had tussen diff en reservewielbak voor de ratel met 14mm inbus dop :X

Maar aan de andere kant, als ik voor iedere uitzondering gereedschap klaar moet gaan leggen, dan heb ik een tweede hypotheek én garage nodig :X Want dan heb ik nog kraaienpoten, doorsteekratel, pijpsleutels, persen, trekkers, etc, etc nodig :X

Daarom dat ik wat terughoudend ben geworden in alles willen hebben en ik nu het meer aanschaf op het moment dat het nodig blijkt.

Ik heb ook eigenlijk al heel lang dit setje op m'n verlanglijstje staan, maar ik denk niet dat die heel snel gaat komen. Zeker niet nu ik een slagmoersleutel heb die de noodzaak hiervan best wel heeft weggenomen.
[...]

Een kruiskop heb ik ook wel eens gebruikt om die reden. Verre van ideaal, maar als het je veel demontagewerk bespaart (daarom doe je het meestal; apparaten worden vaak op een andere volgorde in elkaar gezet dan dat reparaties worden uitgevoerd :P ) ben je maar wat blij.
Er bestaan ook speciale gebogen schroevendraaiers/haakse schroevendraaiers (meestal plat, maar ook kruiskop) en daarvoor werkt dit natuurlijk ook.
Bij mij is het vooral het dashboard waar een paar schroeven echt op een onmogelijke plek zitten. Ik weet ook niet hoe ze dit ooit in de productie hebben gedaan, tenzij de klep van het dashboardkastje pas op een later moment gemonteerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:12:
[...]
Ik ga het vanavond eens meten. Wat je zegt, ik zal maar net die halve centimeter nodig hebben... Dat had ik bijv. toen ik de olie ging verversen van m'n diff en ik net een halve centimeter te weinig ruimte had tussen diff en reservewielbak voor de ratel met 14mm inbus dop :X
Heel bekend.....het subframe van een e36 en e85 zijn dan ook vrijwel hetzelfde.
Ik gebruik ik geloof meestal een 14mm inbussleutel.

Zo'n doorsteekratelset lijkt mij ook aardig.
Die kan je ook goed gebruiken om de topmounts voor je voorschokbrekers te vervangen. (de bmw tool daarvoor lijkt op een lambdasondedop zodat je er met een inbussleutel in kan, maar dat werkt met een KW V3 coilover set niet vanwege de reboundregelknop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:33:
[...]

Heel bekend.....het subframe van een e36 en e85 zijn dan ook vrijwel hetzelfde.
Ik gebruik ik geloof meestal een 14mm inbussleutel.
Ik heb speciaal daarvoor inderdaad een haakse 14mm sleutel gehaald. Dat is ook de enige bout (ok, 2 stuks) waarvoor ik hem gebruik.

Dat had nog bijna een heel spannend moment veroorzaakt. Ik was met een maatje bezig en hij was een poging aan het doen de aftap- en vulpluggen te openen, voor ik die inbus had. Omdat hij de vulplug nog niet los kreeg, begon hij maar aan de aftap :X
Voor wie de fout hier niet in ziet, je moet nooit een aftap openen voor je zeker weet dat de vulopening bruikbaar is. Beter een weekje langer rondrijden met oude vloeistof dan aan het einde van de dag niet weg kunnen omdat het diff of de versnellingsbak niet opnieuw gevuld kan worden.
Zo'n doorsteekratelset lijkt mij ook aardig.
Die kan je ook goed gebruiken om de topmounts voor je voorschokbrekers te vervangen. (de bmw tool daarvoor lijkt op een lambdasondedop zodat je er met een inbussleutel in kan, maar dat werkt met een KW V3 coilover set niet vanwege de reboundregelknop)
Het is bruikbaar voor de topmounts van zowel voor als achter handig. Daarvoor wou ik hem ook primair hebben. Maar met een slagmoer draai je een moer er ook wel op of af zonder de zuiger tegen te hoeven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja een slagmoersleutel heb ik daar ook wel eens voor gebruikt, maar voor vastdraaien voelt dat dan toch niet echt als 'de manier', ondanks dat het een borgmoer betreft.
Ik ben toch wel een beetje van gecontroleerd gebruik en juiste aanhaalmomenten etc.
Ook omdat ik alles eigenlijk perfect wil hebben (bij mijn z4 althans)
Maar goed, met tuningsonderdelen ontkom je er soms niet aan omdat de fabrieksmanier dan niet altijd meer kan.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:02:
Ja een slagmoersleutel heb ik daar ook wel eens voor gebruikt, maar voor vastdraaien voelt dat dan toch niet echt als 'de manier', ondanks dat het een borgmoer betreft.
Ik ben toch wel een beetje van gecontroleerd gebruik en juiste aanhaalmomenten etc.
Ook omdat ik alles eigenlijk perfect wil hebben (bij mijn z4 althans)
Maar goed, met tuningsonderdelen ontkom je er soms niet aan omdat de fabrieksmanier dan niet altijd meer kan.
Juiste aanhaalmoment gaat sowieso niet lukken bij die borgmoeren, of je moet een open dop gaan gebruiken. Maar die zijn vaak weer dikker, en het gat in een topmount is niet heel ruim bemeten...

Bij die moeren geldt voor mij vast=vast Op andere plaatsen komt de momentsleutel wel tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:55:
[...]

Zo veel mensen, zo veel voorkeuren. Ik ben zelf juist Beta-fan, fantastisch mooi spul. Facom is m.i. grof gemaakt gereedschap, meer geschikt voor de landbouwmechanisatie.. Maar goed, voor alle merken in dat rijtje geldt dat je er waarschijnlijk járenlang sleutelplezier van hebt.
eens met de prijs-kwaliteitverhouding van Tengtools
Als je het over Gedore gehad zou hebben had ik je geloofd, Facom lijkt qua afwerking erg veel op Beta. Beiden zijn vaak goed glanzend verchroomd. Gedore is aan de andere kant wat matter, grover. Heb van alle 3 de merken overigens gereedschap, elk zijn doel zegmaar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Rmanen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:19:
[...]

Als je het over Gedore gehad zou hebben had ik je geloofd, Facom lijkt qua afwerking erg veel op Beta. Beiden zijn vaak goed glanzend verchroomd. Gedore is aan de andere kant wat matter, grover. Heb van alle 3 de merken overigens gereedschap, elk zijn doel zegmaar. :D
Ik heb van Gedore zowel mat als glad (zijdeglans) afgewerkt.

Ringratels (zijdeglans):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vAGluPz4B15yTK61G-TYC_wZBbSUJ-kiO_HqDBnYg3HTnJWFZYIJhzGC69P8b65nTLBB3sj9fGHCC5qmXPPfDYJNw37C00GZM-ZRxc0sCmDXMXKvMkiRSSGttOPrui4c4Tp-dyDxgPL8fg8NkZjvLQfj_ErJ8TlBwIFVAnnvARaRZxCyTHCgelw5k2nOFrCf912euyKCg_51KiNgOkGCmnfredYZS2URY2SrOYYpQV68ELIMB30zWe9dlzNcPA9KP4QpQWvqhv9Urlt7CfYhZWhFfqDHjQILPy9frlPxJ6RgSfdDSr900QDhSCk0AEcN7rJvGwrc3fsaABy9MPvKqA-weDtrsKbFKCJZ0kVMa6motc8OTD-LVGvkj6KQtP-io0ExGwC3d8DjutLIRATEo997t_QXFhoUBNJz0hIyrUtL4mAaQOOPFHq_USYK-BWoKfCBpSbCLH6zTsDCowKBchjxMG7_UUTnLijLUoSrxfb-QV-PE-nX1LaBRtB498SJ-fmnCSUZ3p0KrLiGdLklCzs3jjezD1fyQTtV3DV7JnUutjWf5gg7yWDCQzhWFqLxRdkVPPAshB_Z8k2gvigjM4A9div7lw91E4mrcdfvFCzhJ0q4n1NWvOXpi-7NgXB0YwLSHRH7fVnlWX3XBnzH5PJC8K0qC7bb=s800

Normale steek en ring (mat):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/jsyEH4QliZHoNxGl_x_4e-p8Mp-lIvxhKcPUzUafNSt_2ICQKWZCE_NuzKwdhONYcEYwaCvfh1bNOW8lSAOViQ9OiKulo5jZP_66CEWN7rysjxYoSqEt_XWyu7lMO53o1XMZp8Sh0gS44ZYJJL1ksHjLEaI4EttDpJk0rmfdeg9aNWZHbZu9oETBb18EcGF1jgh1sPScO8uiQbQn6EXQetoQ6tRqWD85lM0n2XhsST_XgcUoABAKNM14uwFT2GcWYPvu3e9pxhXuwvKZF21Ckvby7FpNUZpPiFMz1ZnXagDCGP1Tnq8E9e2EzvQy8bfC_tlz8Z55O4TgrnPx1_E0-9w6dasLvAEdL6sn-iJysY2BY4FTOxtQseZdsYFQtaspOAMHVO10XL9oxo0BJO1C4X5-21Z_qElcm3D_A3-IqVeG7bsCJpG4aJEBrU0cFg2411GPVrA0nmzjzFZquznv9x7-NVFEUmrPBQtU-AXyg0qr2U2_V7NouvyhzovWHqr5LF-lOrJbRfL_T0xoKsjEPiobPdZ_SYB6ybWJii0cMr6Xw3fUMFGd4hMNzBweyRPoHef2XaOWWV00gV5Fm_u8m4JrK3Oc37noZzka2TJYvygxYOPwLrCQL9m8weFtjScGtEJIEPXHaP5Cvtk83tQHac_tw7E1keU=s800

Beiden hebben hun voor en nadelen. Door ruwe afwerking worden de gewone steek- en ringsleutels minder snel glad door olie e.d., maar ze zijn ook minder goed schoon te maken. De gladde ringratels veeg je zo schoon, maar worden ook snel glad door water of olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb niet echt een voorkeur voor glanzend of mat.
Ik dacht altijd dat glanzend snel glad zou worden, maar de set in mijn kar is glanzend en daar heb ik gewoon nooit last van.
Ik kijk meer naar de vorm en sterkte van het gereedschap.

Qua merken staan bij mij Hazet en Stahlwille wel op 1, maar ik koop daar niet snel gereedschap van omdat het echt ontzettend duur is.
En als je hele sets koopt, of karren, dan betaal je bij Hazet of Stahlwille voor alles de hoofdprijs, terwijl niet alles even goed is.
Bijvoorbeeld toen ik een kar uitzocht, heb ik ook naar hazet gekeken, maar die karren vond ik qua kwaliteit echt onder de maat vergeleken met de kraftwerkkar die ik gekozen heb. Nu heeft Hazet heel veel soorten karren waarbij soms een lege kar al 3000+ kan kosten waar ik uiteraard niet naar gekeken heb, maar hun standaard (goedkopere) karren vond ik beduidend minder dan Kraftwerk en Tengtools
En zo zijn er wel meer gereedschapsgroepen waarbij de kwaliteit niet altijd met kop en schouders er boven uitsteekt, maar de prijs wel. Hazet en Stahlwille onderscheiden zich voornamelijk bij de sleutels en doppen. Maar als je een hele kar koopt zit je, als je alles mooi passend en compact wil hebben (dus maximale gereedschapsdichtheid per lade) vast aan 1 merk.

Beta zie ik me nog wel kopen. Ik heb er niet veel van (behalve speciaalgereedschap voor italiaanse merken), maar het het is niet slecht en ook niet duur. Qua prijs zit het denk ik nog onder of iig vergelijkbaar met kraftwerk en tengtools (sonic zit ook in die range), en qua kwaliteit zal het ook vergelijkbaar zijn.
Dat kwaliteitspeil is voor mij doorgaans goed genoeg.
Ik zit er altijd meer mee dat ik geen rubber handvaten op schroevendraaiers en ratels etc wil hebben omdat die gewoon snel slijten en kapot gaan imho. Maar daar ontkom je hedentendage eigenlijk niet meer aan als je merkgebonden modules wilt hanteren. Dan moet je naar de specialisten op dat gereedschapsgebied.
Bij rubberhandvaten slijten geprinte texten ook snel weg. Bij veel merken vind ik dat de aanduiding wat het is, ook vaak veel te onduidelijk. Of het slijt van het handvat af, of het staat heel klein lasergeëtst op de steel etc etc.
Misschien moet ik daar eens iets op zien te vinden. (speelt voornamelijk bij schroevendraaiers etc, en sommige kleine doppen is ook een drama)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:52:
.... Bij veel merken vind ik dat de aanduiding wat het is, ook vaak veel te onduidelijk. Of het slijt van het handvat af, of het staat heel klein lasergeëtst op de steel etc etc.
Misschien moet ik daar eens iets op zien te vinden. (speelt voornamelijk bij schroevendraaiers etc, en sommige kleine doppen is ook een drama)
Niet alles los in één grote bak flikkeren maar netjes opbergen in de tray, dan heb je nergens last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als ik de keuze zou hebben, zou ik mijn Proxxon ratels graag vervangen voor versies met een metalen handvat. Kunststof voelt misschien prettiger, maar wordt vies (zie je niet, want het is zwart) en kan scherpe randen krijgen door beschadigingen. Een aangezien ik vaak met handschoenen aan werk, is het voor het comfort ook niet direct noodzakelijk. Bij metalen handvatten, zeker als een gladde afwerking hebben, haal je een doekje erover en ze zijn weer schoon.
Buiten een paar amerikaanse sets (of sets met imperische maten), zitten er helaas bijna nooit ratels met stalen handvaten in een set. Ik weet dat in ieder geval Stahlwille, en ik denk ook Hazet, ze wel los te koop hebben. Is alleen een beetje jammer van dat je dan een extra ratel aan moet schaffen.
Dat is ook het gevaar van goedkoop gereedschap. Bij schroevendraaiers (en bitjes) merk je dat helemaal duidelijk. Met mijn Hazet en Belzer/Bahco/Sandvik schroevendraaiers heb ik zelden problemen om voldoende grip te krijgen op bijv. een kruiskopschroef. Maar pak een goedkope schroevendraaier en die werkt vaak al snel niet goed meer en gaat de kop beschadigen. Of de pasvorm is vanaf het begin al niet goed en geeft al direct ellende.
Nu staan Hazet schroevendraaiers niet bijzonder hoog in aanzien bij mij, en Bahco schroevendraaiers nog minder (er zijn nu eenmaal andere merken die beter zijn met schroevendraaiers, en de schroevendraaiers e.d. die ik van Hazet en Bahco heb zijn toch minder dan van een Wera of PB Swiss), maar globaal ben ik het wel met je eens. Goede pasvorm scheelt een boel. Maar het grootste probleem met 'kruiskop' is als je een PZ schroevendraaier op een PH schroef gebruikt, of andersom. Goeie manier om de kop rond te draaien. En als je niet goed kan zien welke je nu precies nodig hebt, wordt het nog vervelender.
mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:22:
Voor dat soort dingen gebruik ik meestal een bitrateltje, afhankelijk van de maat kan dat nog compacter zijn dan zo'n L-sleutel. Maar dat is sowieso een verschrikking met philips of pozidriv schroeven. Wat ook kan helpen in zo'n geval, is een haakse kop op een schroef/boormachine. Heeft even goed wel aardig wat ruimte nodig, maar als een stubbie net wel/niet past, kan een haakse kop met schroefmachine waarschijnlijk ook nog wel net passen. Net wat makkelijker om daarmee genoeg kracht te zetten in de lengte-richting van de schroef. En daarna vervangen door een torx schroef ;)
mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:52:
Ik zit er altijd meer mee dat ik geen rubber handvaten op schroevendraaiers en ratels etc wil hebben omdat die gewoon snel slijten en kapot gaan imho. Maar daar ontkom je hedentendage eigenlijk niet meer aan als je merkgebonden modules wilt hanteren. Dan moet je naar de specialisten op dat gereedschapsgebied.
Bij rubberhandvaten slijten geprinte texten ook snel weg. Bij veel merken vind ik dat de aanduiding wat het is, ook vaak veel te onduidelijk. Of het slijt van het handvat af, of het staat heel klein lasergeëtst op de steel etc etc.
Heb je ook dat het snel slijt als het op de kop van het handvat staat? Dat is voor mij nog wel het meest leesbaar, maar hangt er vanaf hoe je het opbergt, uiteraard. Voor een klingenset is de enige mogelijkheid om het op de steel te printen / graferen, op zich vind ik dat nog wel ok, maar dat is ook omdat zo'n klingenset gewoon veel compacter is dan volledige schroevendraaierset. Of gewoon een bithouder met een bitset, maar dan wordt het vaak helemaal priegelig (en is niet altijd even praktisch, omdat je met de verdikking van de bithouder niet overal kan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:13:
[...]

Niet alles los in één grote bak flikkeren maar netjes opbergen in de tray, dan heb je nergens last van :P
Dat heb ik wel voor mekaar:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/c5/gereedschapskar.jpg
Deze foto is trouwens al wel 10 jaar oud, dus nu is het allemaal wat meer.....ingewerkt :X
henkie196 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:32:
[...]

Voor dat soort dingen gebruik ik meestal een bitrateltje, afhankelijk van de maat kan dat nog compacter zijn dan zo'n L-sleutel. Maar dat is sowieso een verschrikking met philips of pozidriv schroeven. Wat ook kan helpen in zo'n geval, is een haakse kop op een schroef/boormachine. Heeft even goed wel aardig wat ruimte nodig, maar als een stubbie net wel/niet past, kan een haakse kop met schroefmachine waarschijnlijk ook nog wel net passen. Net wat makkelijker om daarmee genoeg kracht te zetten in de lengte-richting van de schroef. En daarna vervangen door een torx schroef ;)
Al die dingen die je beschrijft heb ik :Y
Heb je ook dat het snel slijt als het op de kop van het handvat staat? Dat is voor mij nog wel het meest leesbaar, maar hangt er vanaf hoe je het opbergt, uiteraard. Voor een klingenset is de enige mogelijkheid om het op de steel te printen / graferen, op zich vind ik dat nog wel ok, maar dat is ook omdat zo'n klingenset gewoon veel compacter is dan volledige schroevendraaierset. Of gewoon een bithouder met een bitset, maar dan wordt het vaak helemaal priegelig (en is niet altijd even praktisch, omdat je met de verdikking van de bithouder niet overal kan komen).
Ik heb het voornamelijk met torxdrivers (dus torx als schroevendraaier).
Daar staat het niet meer op het handvat en heel klein gelaseretched op de steel.
En T25, T27 en T30 hou ik niet meer uit mekaar als ik die van een tafel pak oid.

Ik zit er wel over te denken om het er met verwarmde slagletters in te branden in het handvat.

Deze module is het meest frustrerend. Die witte letters zijn zo weg, zeker met vet/olie:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolspecial.com/media/catalog/product/cache/ecd051e9670bd57df35c8f0b122d8aea/4/9/1470_4900-05B_0.jpg

Wat dat betreft heb ik het liefst gewoon harde handvaten (à la pb swiss) waar het ingegoten instaat.
Ik gebruik die torxdrivers trouwens ontzettend vaak merk ik. vooral dus T25 en T30.
En T27 voor al die keren dat ik misgrijp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:32:
[...]

Buiten een paar amerikaanse sets (of sets met imperische maten), zitten er helaas bijna nooit ratels met stalen handvaten in een set. Ik weet dat in ieder geval Stahlwille, en ik denk ook Hazet, ze wel los te koop hebben. Is alleen een beetje jammer van dat je dan een extra ratel aan moet schaffen.
Klopt, en daarvoor gebruik het weer te weinig. Ik heb één auto waar ik aan sleutel en ik weet doorgaans wel wanneer ik vies werk heb gedaan (vooral de remmen waren altijd een drama, maar dat is al min of meer opgelost met keramische blokken). Dus nu is het vooral mezelf aanleren om daarna het gereedschap even schoon te maken. En dan helpt het om een opgeruimde werkplaats te hebben (wat ik sinds deze week weer heb).
[...]
Nu staan Hazet schroevendraaiers niet bijzonder hoog in aanzien bij mij, en Bahco schroevendraaiers nog minder (er zijn nu eenmaal andere merken die beter zijn met schroevendraaiers, en de schroevendraaiers e.d. die ik van Hazet en Bahco heb zijn toch minder dan van een Wera of PB Swiss), maar globaal ben ik het wel met je eens. Goede pasvorm scheelt een boel. Maar het grootste probleem met 'kruiskop' is als je een PZ schroevendraaier op een PH schroef gebruikt, of andersom. Goeie manier om de kop rond te draaien. En als je niet goed kan zien welke je nu precies nodig hebt, wordt het nog vervelender.
De Hazet's waren een aanbieding die ik erbij heb gekocht om een set schoon en een set vies te hebben. Helaas loopt dat telkens heel snel door elkaar, waardoor in de praktijk al mijn schroevendraaiers altijd vies zijn :X Maar op zich zijn het wel fijne schroevendraaiers.

Wat ik nou de grap vind is dat Belzer wel bekend staat als een goed schroevendraaier merk en de Bahco en Sandvik identiek zijn. Uit m'n hoofd bestaat mijn set Torx uit alle 3 de merken en het enige waaraan je het kan zien, is het merk op het handvat.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/VqKZUad-bUKi2JaT3hk__wKWAXbCSMXEEZ57TByoKBTOXd-3asyFvww-wFslFZT10smZZuLMaQaZTx67XlTvcOlzJDBmEqak0m3J820zlAkTcVVSaG7RSWHP9NxTPSeoCTJ6Zr4oYGs=w2400

Het gaat om de schroevendraaiers met zwart handvat rechtsonder. Daar hangen ook PZ- en PH-schroevendraaiers bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vandaag nieuw speelgoed erbij gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7892/33724371158_3c68ae3fd5_b.jpgIMG_20190413_221605 by Chris Hogevonder, on FlickrHBM blijft een gevaarlijke winkel voor m'n rekening...

Uiteindelijk ben ik voor normale diepte doppen gegaan. Ik heb een set diepe doppen en die gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Er zijn amper moeren in mijn auto die zo ver over een draadeind zitten dat ik een diepe dop nodig heb. Mocht ik ooit een diepe dop in bepaalde maat nodig hebben, dan haal ik die wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Iemand een suggestie waar je op zondag een 65mm (14kant) oliefilterdop kan kopen in regio utrecht 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:50
wd200 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:05:
Iemand een suggestie waar je op zondag een 65mm (14kant) oliefilterdop kan kopen in regio utrecht 😇
Weet je zeker dat je er wel een nodig hebt? Meestal kun je ze wel loshalen met de hand. Als alternatief kun je er altijd twee gaten in boren en er een schroevendraaier doorheen steken. Afhankelijk hoe hij op je auto zit, natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Pyramiden op 14-04-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ken zo gauw geen 14-kant doppen, maar is zoiets niet gebruikelijker om die oliefilter doppen los te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:52:
Wat dat betreft heb ik het liefst gewoon harde handvaten (à la pb swiss) waar het ingegoten instaat.
Ik gebruik die torxdrivers trouwens ontzettend vaak merk ik. vooral dus T25 en T30.
En T27 voor al die keren dat ik misgrijp 8)7
Of kleur coderen een stukje vinyl tape om het metaal heen. Je ze hebt ze in allerlei kleuren
Rood, Geel, Blauw, Bruin, Zwart en Groen/geel.
Nou kleeft alleen de dure 3M tape beter dan 5 rolletjes voor een euro bij de Action.
Een stukje krimpkous kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 01-06 16:34
henkie196 schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:57:
Ken zo gauw geen 14-kant doppen, maar is zoiets niet gebruikelijker om die oliefilter doppen los te maken?
Zoeits is maar specifiek

https://www.mpartz.nl/oliefilter-sleutel-p-690

En heb ik nodig voor de motor, haal ik morgen wel bij de brezan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:00
Gamma is op zondag open en heeft twee versies:
- Spin
- Ketting

Ik heb die laatste en dat werkt bij mijn auto (Yaris 2006) prima. Maar ik heb daar ook ruimte zat en zou zelfs met de hand kunnen als ze niet te vast zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Platte schroevendraaier gebruiken, verder heb je geen gereedschap nodig. Als een filter 20-30 graden draait is ie los en kun je met de hand verder losdraaien.

Of je slaat hem er doorheen (met een hamer zo gedaan) en draait het filter zo los,

of je gebruikt de schroevendraaier als een bijtel en tikt m los.

In beide gevallen loopt olie via de schroevendraaier meteen het filter uit en kun je het netjes opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-01 22:27
Dirk33 schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:25:
Platte schroevendraaier gebruiken, verder heb je geen gereedschap nodig. Als een filter 20-30 graden draait is ie los en kun je met de hand verder losdraaien.

Of je slaat hem er doorheen (met een hamer zo gedaan) en draait het filter zo los,

of je gebruikt de schroevendraaier als een bijtel en tikt m los.

In beide gevallen loopt olie via de schroevendraaier meteen het filter uit en kun je het netjes opvangen
Gewoon een oliefilter - sleutel gebruiken en bespaar je mogelijke ergernis voor die paar euro.
Scheelt tijd, geklieder, en mogelijk het slopen van andere zaken (bij uitschieten bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
super handig inderdaad als je erbij kan. Ik heb ook een kettingsleutel en dat werkt prima, maar niet altijd de mogelijkheid om zo'n ding erop te zetten en een slag te maken.
Een 3 klauw idem dito.
Blijft over die grote doppen die op het oliefilter kunnen, waar een verlengstuk/ratel in kan. Maar ja, zo'n ding werkt maar voor één type oliefilter, dus je moet of altijd hetzelfde oliefilter hebben (heb ik niet iig) of je moet een set hebben. En ik heb ook nog wel eens oliefilters die helemaal glad zijn.

Bovendien maak je geen rommel met de schroevendraaier techniek, je slaat m er in, en dan loopt de olie gecontroleerd via de schroevendraaier in je opvang bakje. Als je het filter dan eraf schroeft is ie leeg. Je hebt ook oliefilters die namelijk iets hangen en daardoor vol met olie blijven. En dan kun je veel meer knoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 14:50
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/fc/76/Fl3xPGZe_t.jpg

Nou, de kogel is hier door de kerk. Toch maar besloten die Hema set uit te faseren. Wilde wel graag een ratel met een stalen handvat, en die blijken redelijk zeldzaam te zijn. Uiteindelijk voor zo'n Wera ratel gegaan, omdat die er toch wel fijn uit zien, en op de redelijk fragiele switch na zeer goede reviews hebben.

Een doppenset vinden zonder ratel was vervolgens moeilijker. Uit eindelijk bleven doppenrails van Wera en Sonic over, met wat losse doppen, maar zo'n doosje van Tengtools was toch een mooiere oplossing. Facom had ook nog wel een mooie set met alleen doppen, maar iets buiten mijn budget :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54
Ik heb voor de olie op Aliexpress een dop gekocht waarmee ie gewoon op de ratel kan. (Mijn reguliere doppenset gaat niet zover)

Aangezien ik toch maar op een paar modellen sleutel is dat voor mij prima. Zo'n ketting/spinding is wat flexibeler als je variatie in auto's wilt aankunnen.

Kwa doppen kun je nooit genoeg hebben. 't blijft altijd een geklooi met setjes waar altijd weer net niet de juiste in zat.
Vorige week dus moeten shoppen die ik net weer niet had toen ik mijn schokbrekers/veren moest vervangen. Had een 18mm sleutel nodig, en een lange 16mm. Een M14 meerkantsbit had ik toevallig net een keer meebesteld.
waarom ze niet gewoon 1 type gebruiken en/of standaard maten snap ik niet
18mm moeren, M14 bits, torx, inbus... en dat om een veer/schokdemper te vervangen...

Eigenlijk moet ik gewoon een keertje goed $$$ uitgeven en de hele handel in 1x voor altijd klaar.. Maar ja, heb niet echt de ruimte om 't kwijt te kunnen. Een onverwarmd schuurtje.. dan vind ik t weer zonde om zo'n investering te doen

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:57:
Ik heb voor de olie op Aliexpress een dop gekocht waarmee ie gewoon op de ratel kan. (Mijn reguliere doppenset gaat niet zover)

Aangezien ik toch maar op een paar modellen sleutel is dat voor mij prima. Zo'n ketting/spinding is wat flexibeler als je variatie in auto's wilt aankunnen.

Kwa doppen kun je nooit genoeg hebben. 't blijft altijd een geklooi met setjes waar altijd weer net niet de juiste in zat.
Vorige week dus moeten shoppen die ik net weer niet had toen ik mijn schokbrekers/veren moest vervangen. Had een 18mm sleutel nodig, en een lange 16mm

Eigenlijk moet ik gewoon een keertje goed $$$ uitgeven en de hele handel in 1x voor altijd klaar.. Maar ja, heb niet echt de ruimte om 't kwijt te kunnen. Een onverwarmd schuurtje.. dan vind ik t weer zonde om zo'n investering te doen
Ik heb een basisset en koop daarna losse doppen die ik nodig heb. Ik vind het zonde om een set met 150 doppen aan te schaffen waarvan t merendeel nooit gebruikt gaat worden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw

Vorige week dus moeten shoppen die ik net weer niet had toen ik mijn schokbrekers/veren moest vervangen. Had een 18mm sleutel nodig, en een lange 16mm. Een M14 meerkantsbit had ik toevallig net een keer meebesteld.
18mm moeren, M14 bits, torx, inbus... en dat om een veer/schokdemper te vervangen...

Ze bedenken altijd weer andere bouten waardoor je toch weer speciaal gereedschap moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Iemand nog tips voor het eruit drukken en erin drukken van 2 fuseekogels?

Is een eenmalig klusje dus welke tool raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat kan een heel lastig klusje zijn hoor.

Moeten de kogels heel blijven of niet?
Zo nee, dan zou je een fuseevork kunnen nemen (heel goedkoop)
Anders een fuseekogeltrekker.
Maar het is ook heel vaak een kwestie van welk stuk gereedschap krijg je er netjes en passend tussen.
Dus dat kan een lastig klusje zijn als het strikt eenmalig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Aan de ene kant ben ik het met je eens, het is wel fijn als je weer eens een apart schroefje of boutje tegenkomt, dat je gewoon iets hebt liggen daarvoor.

Aan de andere kant, er zijn zoveel verschillende maten en soorten, waarvan je het gros waarschijnlijk nooit nodig gaat hebben... Voor zo'n 'meerkantsbit', bv. Wil je dan een XZN bit (12-kant, triple square, hoeken van 90 graden), een spline (12-kant, hoeken van 60 graden), of een double hex (12-kant, hoeken van 120 graden)?

En dan hebben we het nog niet over die zeer specifieke dingen, zoals de hierboven genoemde gereedschappen om fuseekogels te verwijderen.

Doppen 16 en 18 zijn in principe de standaard tegenwoordig voor M10 en M12 bouten, waar voorheen 17 en 19 de standaarmaten waren. In een BMW zal je veel 16mm maten tegenkomen, maar als je een M10 bout in de ijzerwarenwinkel koopt, is die nog gewoon 17mm. Daar is het inderdaad wel het beste om gewoon een volledige set te halen. Alhoewel ik dan wel weer nog nooit een 11 of 14mm bout ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@henkie196 En 14mm zit dan weer op fietsen, namelijk de asmoeren.

Triple square zit veel op de auto's van VAG sinds eind jaren 90, maar kom je bij BMW amper tegen.

Mijn uitgangspunt is, en dat zou voor iedere hobbyist moeten gelden, richt je met het gereedschap op de auto/merk waar je zelf aan sleutelt, anders wordt het snel een gebed zonder einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:34:
@henkie196 En 14mm zit dan weer op fietsen, namelijk de asmoeren.
Ik ben daarvoor eigenlijk alleen nog maar 15mm tegengekomen.
Triple square zit veel op de auto's van VAG sinds eind jaren 90, maar kom je bij BMW amper tegen.

Mijn uitgangspunt is, en dat zou voor iedere hobbyist moeten gelden, richt je met het gereedschap op de auto/merk waar je zelf aan sleutelt, anders wordt het snel een gebed zonder einde.
Er zit veel XZN op VAG auto's, ja, daarom heb ik daar ook een setje voor.

En eens dat je je toch vooral moet richten op wat je (nu) nodig hebt, er zijn te veel variaties om alles te kunnen hebben.

Tenzij @DJSmiley meer doelde op een volledige range van doppen (dus bv 1/2" doppen van 10-21 of zo, met alle tussenliggende doppen), want dat is inderdaad wel erg handig. Maar dat is relatief ook nog vrij beperkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Lensent schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:44:
Iemand nog tips voor het eruit drukken en erin drukken van 2 fuseekogels?

Is een eenmalig klusje dus welke tool raden jullie aan?
Eruit: spanning zetten op de draagarm en met een hamer de draagarm een paar flinke tikken geven (dus haaks op de fuseekogel, niet op z'n bolletje, niet op het schroefdraad, maar vanaf de zijkant op de draagarm).
Erin: als de kogel meedraait kan je het fuseestuk en de draagarm op elkaar klemmen met een flinke waterpomptang.

Ik ga er wel van uit dat je gietijzeren draagarmen hebt, trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Conono schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:04:
[...]

Eruit: spanning zetten op de draagarm en met een hamer de draagarm een paar flinke tikken geven (dus haaks op de fuseekogel, niet op z'n bolletje, niet op het schroefdraad, maar vanaf de zijkant op de draagarm).
Erin: als de kogel meedraait kan je het fuseestuk en de draagarm op elkaar klemmen met een flinke waterpomptang.

Ik ga er wel van uit dat je gietijzeren draagarmen hebt, trouwens..
Meestal geef je juist klappen op het oog waar het draadeind van de kogel doorheen zit.

Maar het is mij in ieder geval niet duidelijk of @Lensent nou het fussee los wilt halen, of dat de kogels uit de draagarm geperst moeten worden. Dat laatste kan in sommige gevallen wel een behoorlijke uitdaging zijn en is voor mij bijv. reden genoeg om niet een kogel los te vervangen, maar de complete draagarm. De meerkosten daarvan wegen niet op tegen de moeite van het vervangen van een kogel.
Bovendien kan ik van 2 kogels in een draagarm er sowieso maar 1 vervangen, de andere is niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
deepbass909 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:54:
[...]

Meestal geef je juist klappen op het oog waar het draadeind van de kogel doorheen zit.
...
Dat is precies wat ik getracht heb te omschrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Conono schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:06:
[...]

Dat is precies wat ik getracht heb te omschrijven ;)
Dat is niet hoe ik het las...

Je schreef namelijk dat je op de draagarm moest slaan, maar afhankelijk van of de draagarm een gietstuk is (zoals bij mijn auto bij de voorwielophanging) of gebogen plaatwerk (zoals bij mijn auto de achterwielophanging), kan je daarmee een draagarm serieus beschadigen (breken bij gietstukken of verbuigen bij plaatwerk).

Waar je wilt slaan is het oog waar de kogel vast zit in het fusee. Bij de ophanging van bijv. een BMW is dat direct onder waar de moer van het fuseekogel vast zit:
Afbeeldingslocatie: https://chrisparente.com/wp-content/uploads/2013/11/SliderShot.jpg
Dat is gietstaal en de schok van de klap kan het draadeind los laten schieten. Alleen moet er wel tegelijkertijd een kracht naar beneden uitgeoefend worden op de draagarm. En als je dat gaat doen, moet de moer nog wel op het draadeind zitten, zodat de boel niet ineens helemaal uit elkaar ligt.

Mag de kogel kapot, dan ben ik zelf wel voorstander van een fuseevork. Die sla je tussen het oog en de draagarm en meestal komt de kogel dan vrij makkelijk los. Nadeel is alleen dat de rubberen hoes van de kogel het zelden overleeft en de kogel dus sowieso daarna vervangen moet worden (of een nieuwe hoes geplaatst moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
deepbass909 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:54:
[...]
. De meerkosten daarvan wegen niet op tegen de moeite van het vervangen van een kogel.
Ik heb hiervoor dit setje gekocht

https://www.hbm-machines....-fuseekogel-demontage-set

Zie dat het nu in de aanbieding is, heb er zelf 60 euro voor betaald. super degelijk gemaakt en hiermee krijg je alle fuseekogels vervangen. Ook super handig voor ophangingsrubbers. Betaalt zich zo terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Conono schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:04:
[...]

Dat is juist de methode die bij mij op 1 of andere manier nooit werkt :D
Ik zal wel niet hard genoeg slaan of een te kleine hamer hebben oid.
Ik zie dat dat een pers /C clamp is, maar hoe gebruik je die als je bijv de fuseekogel uit het plaatje van Deepbass wilt loshalen?

Om bussen/rubbers te demonteren snap ik de werking wel, maar niet om een fuseekogel uit het fuseestuk te halen.

Edit: laat maar, je bedoelt natuurlijk om de hele fuseekogel uit de draagarm te persen. Kwartje viel een beetje laat.

Om ophangrubbers te demonteren heb ik overigens dit setje (naast een werkplaatspers natuurlijk):
https://www.hbm-machines....-en-demontageset-34-90-mm

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Heeft iemand hier ooit geprobeerd z'n eigen gereedschapsmodules te maken?

Dus van die dingen die in een gereedschapskar passen, maar dan met eigen gereedschap.

Je kan natuulijk dingen uit schuim snijden maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Ik wil eigenlijk proberen modules te maken die helemaal om het gereedschap heen gevormd zijn.
Bijv. door een simpele vacuumvormer te maken.
En dan een rechthoekig framepje maken, daarin het gereedschap te leggen (evt vast te lijmen met wat hotglue) en dan vacuumvormen. Maar ik ben bang dat het gereedschap dan veel te klem in de vorm zit; dat de vorm zich om het gereedschap heen gaat vormen. Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Een andere mogelijk is om je gereedschap wederom in een framepje te leggen, daar overheen een dunne folie, en dan pur schuim erop en een deksel erop. En dan het pur schuim zich naar de vorm laten vormen.

Heeft iemand gedachten of tips over bovengenoemde experimenten?

Wat ik wel soms doe is als (goedkoop) gereedschap in een slappe vacuumvorm komt deze aan de onderkant met pur opvullen zodat deze erg stevig wordt (dan scheuren ze ook niet meer en slijten niet meer door etc). Dat werkt heel goed, maar dan heb je de vacuumvorm al.

Die vacuumvormen maken ze natuurlijk in de fabriek door een aparte negatieve mal te maken (zonder scherpe hoeken etc), maar om eerst een mal te maken voor 1 stuks gaat me veel te ver....
Het moet wel enigzins snel te doen zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Ik snijd zelf t gereedschap allemaal netjes uit in kaizen foam, volstaat prima, maar het is duidelijk dat het niet zo door de fabrikant werd aangeleverd.

Ben zelf overigens wel grotere fan van foam dan bijv. zo’n hard kunststoffen vorm zoals jij bedoeld. Geen idee of dat thuis goed te doen is wat je wilt dus daar kan ik niet mee helpen.

Wellicht een optie, maar vergt waarschijnlijk een goede investering van je, is het scannen en cnc/laser cutten uit foam. Maar daar heb je dus een speciale camera setup + cnc of laser (met groot blad) voor nodig.. zou ik zelf wel de mooiste optie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
De truc bij foam is twee lagen gebruiken. De eerste snij je volledig door op basis van een silhouet van het gereedschap en de tweede (dunnere) plak je er dan onder als bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik ben zelf juist fan van harde kunststof vormen.
Ze hebben idd ook nadelen, zo ziet het er minder flashy uit en zit het er niet 'klem' in, maar ze zijn makkelijk te reinigen (bij mij gaat gereedschap vuil terug omdat ik tijdens het sleutelen het gereedschap weer terugleg omdat er anders een berg los gereedschap ontstaat), en in een harde kunststof module past veel meer.
Gereedschap in foam neemt ontzettend veel ruimte in beslag, en karruimte is altijd schaars (en duur).

Scannen en cnc snijden ga ik niet doen :D
Ik heb geen tijd om dat wiel uit te vinden ;)

Dat van die 2 lagen had ik ook al bedacht. Ik heb heel vroeger ook wel eens een schuiminleg gemaakt op die manier.
Wellicht maak ik een gloeidraad setup om schuim te snijden. Maar die dingen kan je ook vast wel goedkoop op aliexpress krijgen

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2019 13:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
Ik heb zelf wat inlaytjes gefreesd. Gereedschap kan gewoon onder de scanner of er een foto van maken en die vervolgens verwerken in de cad omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56247788_2269490833301505_8366776616809922560_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=fff8d121bd76299e2183b8d599599cb4&oe=5D8C9A95

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14079555_1755668574683736_4291595949247973732_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=3ef5515138b5c835ba3245c2dc6bc612&oe=5D9DFE5D

Ik ben werkzaam bij een vacuumvorm bedrijf maar ik zelf heb nou eenmaal de voorkeur voor inlays van foam.

Mocht je leuke ideeën hebben voor een gevacuumvormde inlay kun je me altijd een berichtje sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door FSSF op 30-05-2019 13:54 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mr_petit schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:23:
Heeft iemand hier ooit geprobeerd z'n eigen gereedschapsmodules te maken?

Dus van die dingen die in een gereedschapskar passen, maar dan met eigen gereedschap.

Je kan natuulijk dingen uit schuim snijden maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Ik wil eigenlijk proberen modules te maken die helemaal om het gereedschap heen gevormd zijn.
Bijv. door een simpele vacuumvormer te maken.
En dan een rechthoekig framepje maken, daarin het gereedschap te leggen (evt vast te lijmen met wat hotglue) en dan vacuumvormen. Maar ik ben bang dat het gereedschap dan veel te klem in de vorm zit; dat de vorm zich om het gereedschap heen gaat vormen. Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Een andere mogelijk is om je gereedschap wederom in een framepje te leggen, daar overheen een dunne folie, en dan pur schuim erop en een deksel erop. En dan het pur schuim zich naar de vorm laten vormen.

Heeft iemand gedachten of tips over bovengenoemde experimenten?

Wat ik wel soms doe is als (goedkoop) gereedschap in een slappe vacuumvorm komt deze aan de onderkant met pur opvullen zodat deze erg stevig wordt (dan scheuren ze ook niet meer en slijten niet meer door etc). Dat werkt heel goed, maar dan heb je de vacuumvorm al.

Die vacuumvormen maken ze natuurlijk in de fabriek door een aparte negatieve mal te maken (zonder scherpe hoeken etc), maar om eerst een mal te maken voor 1 stuks gaat me veel te ver....
Het moet wel enigzins snel te doen zijn natuurlijk.
Op mijn werk snijden ze de vorm in schuim uit met een waterstraal snijder. Weet niet of er snijders zijn die dit ook voor je zouden kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat heb je wel héééél netjes zelf gemaakt (y)

Ik wil zelf inlays gaan maken voor wat lastigere dingen zoals een slagmoersleutel en verschillende trekkers.

Ik heb een extra opzetbox gekocht voor mijn gereedschapskar dus ik heb nu weer wat extra laderuimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

Ziet er superhandig uit. Ik heb het wel eens overwogen voor ratelbitjes maar dan door gaten te boren. Frezen is idd veel logischer, helemaal niet aan gedacht toen. Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ik kan nergens concreet antwoord vinden op mijn vraag, dus ben benieuwd of één van jullie mij kan helpen / het zelf heeft ondervonden.

Ik moet binnenkort op een wat lastig te bereiken plek boutjes aandraaien op 23nm, dit gaat het makkelijkste met een 1/4 momentsleutel met een bitadapter + in dit geval een 6mm inbus bitje. Hierbij vraag ik me af: kan een standaard bitje (pb swiss, dus een degelijke) die 23nm aan, of moet ik hier echt een bitdop gebruiken?

Ik heb beide nog liggen, en zou normaal gesproken voor de bitdop gaan aangezien ik deze meer vertrouw. Maar dit zit in een set welke ik weg wil doen, ik wil dus graag weten of ik normaal gesproken aanhaalmomenten tot 25nm met standaard bitjes (die je dus ook in je accuboor gebruikt) veilig kan gebruiken (natuurlijk geen inbus 3mm op 25nm, maar bv inbus 6mm of tx 40), of dat de kans op afbreken te groot is..

https://www.pb.swisstools...or-inbus-schroeven-p-1030 vs https://www.ijzerhandel.n...-6mm.html?search=in20%206 (weliswaar nu nog van Carolus)

[ Voor 17% gewijzigd door Twijfels op 04-06-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet of die inbusdoppen in die gedorestijl sterker zijn.
Ik heb er zelf ook een paar (hele oude, jaren 60-70 van gedore), maar eigenlijk gebruik ik gewoon een inbusdop waar zo'n bitje ingeperst zit.
Die lijken mij even sterk als een los bitje, behalve dan dat bijv. je bitadapter zwakker kan zijn.(neem anders een 1/4" dop als je die hebt)
Ik heb wel eens zo'n 6mm inbusbit (die in een dop geperst zit) gebroken. Maar dat was bij 37Nm, waarbij ik waarschijnlijk de momentsleutel ook een beetje schuin getrokken heb omdat ik er ook heel lastig bij kon, bij de overige 11 bouten brak ie niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 04-06-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
mr_petit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:51:
Ik weet niet of die inbusdoppen in die gedorestijl sterker zijn.
Ik heb er zelf ook een paar (hele oude, jaren 60-70 van gedore), maar eigenlijk gebruik ik gewoon een inbusdop waar zo'n bitje ingeperst zit.
Die lijken mij even sterk als een los bitje, behalve dan dat bijv. je bitadapter zwakker kan zijn.(neem anders een 1/4" dop als je die hebt)
Ik heb wel eens zo'n 6mm inbusbit (die in een dop geperst zit) gebroken. Maar dat was bij 37Nm, waarbij ik waarschijnlijk de momentsleutel ook een beetje schuin getrokken heb omdat ik er ook heel lastig bij kon, bij de overige 11 bouten brak ie niet.
Thanks voor het antwoord! Zat me net ook te bedenken, heb zo'n kleine Wera bitratel, en daarbij wordt gezegd dat ze 65nm kunnen hebben, neem aan dat de grotere bits dus ook 65nm kunnen weerstaan anders gaan ze veel te veel klachten krijgen. Denk dat 23nm dus prima moet lukken, de 1/4 momentsleutel gaat niet verder dan 25nm en daarboven pak ik wel een adapter met 1/2" inbus of torx doppen :)

Met bitadapter bedoelde ik dit: https://www.toolmax.nl/gedore-bit-adapter-1-4-6-kt-3-8.html (alleen dan voor 1/4 bits ipv 3/8) die vertrouw ik wel op max 25nm, met dus degelijke bitjes er in was mijn idee, waarbij ik verwacht dat de bitjes zelf dus als eerst de geest zullen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Twijfels op 04-06-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Op zich is 23Nm nog niet heel spannend, een beetje goede accuboor (bijv. de Makita DF457 die volop door bouwmarkten wordt aangeboden) piekt op 24 en 42 Nm afhankelijk van de stand van de transmissie. En dat overleven bitjes ook.

Let er bij inbus alleen echt heel goed op dat de bit/dop/sleutel echt goed in de kop zit. Als deze iets schuin zit, of niet diep genoeg, is het risico op kapot draaien of breken heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:37:
Ik kan nergens concreet antwoord vinden op mijn vraag, dus ben benieuwd of één van jullie mij kan helpen / het zelf heeft ondervonden.

Ik moet binnenkort op een wat lastig te bereiken plek boutjes aandraaien op 23nm, dit gaat het makkelijkste met een 1/4 momentsleutel met een bitadapter + in dit geval een 6mm inbus bitje. Hierbij vraag ik me af: kan een standaard bitje (pb swiss, dus een degelijke) die 23nm aan, of moet ik hier echt een bitdop gebruiken?

Ik heb beide nog liggen, en zou normaal gesproken voor de bitdop gaan aangezien ik deze meer vertrouw. Maar dit zit in een set welke ik weg wil doen, ik wil dus graag weten of ik normaal gesproken aanhaalmomenten tot 25nm met standaard bitjes (die je dus ook in je accuboor gebruikt) veilig kan gebruiken (natuurlijk geen inbus 3mm op 25nm, maar bv inbus 6mm of tx 40), of dat de kans op afbreken te groot is..

https://www.pb.swisstools...or-inbus-schroeven-p-1030 vs https://www.ijzerhandel.n...-6mm.html?search=in20%206 (weliswaar nu nog van Carolus)
Ik zou denken dat het bitje het wel zou moeten kunnen houden, alhoewel je inderdaad wel goed op moet gaan letten dat je het bitje er goed insteekt, anders draai je de boel zo dol, zeker met inbus. Even ter vergelijk, ik heb een PB Swiss schroevendraaier klingen set, en kennelijk vindt PB Swiss dat ze op iedere kling niet alleen het type en de maat moeten zetten, maar ook het max koppel. Mogelijk is dit ook gebonden aan een norm, maar die heb ik niet kunnen vinden. Op de kling van de inbus 6 staat 30 Nm, dus die 23 Nm zou wel moeten lukken (niet dat je ooit 23 Nm met een schroevendraaier aan zal kunnen draaien, daarom neem ik ook aan dat het het max is van de maat; 7.4 Nm met een PH2 lijkt me praktisch ook niet haalbaar).

Daarnaast weet ik dat Stahlwille ook altijd het max koppel opgeeft bij de ratelkoppen voor de momentsleutels met verwisselbare koppen. Volgens mij is dat voor de 1/4" kop zo'n 40 Nm. Omdat je die ook op een bv. 20-50 Nm momentsleutel kunt steken.

Voor doppen vs bits, een dop met een inbus of torx kop is volgens mij weinig meer dan een bit met een vaste bithouder. Een dop zou, zeker met inbus, misschien wel handiger kunnen zijn. Inbus heeft nogal eens de neiging om zichzelf een beetje te klemmen in een moer, en wil dan nog wel eens uit de bithouder los komen. Een dop heeft daar wat minder last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Voor de sleutelaars die een relatief makkelijke en goedkope diagnose oplossing zoeken en waarvan de auto niet al te nieuw is (dus van voor 2015), kan je op o.a. Aliexpress deze interface kopen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48115247876_b0cc1e1236_b.jpgIMG_20190623_195830 by Chris Hogevonder, on Flickr

De interface werkt samen met Dephi diagnose software versie 2015.3 (vandaar de beperking op bouwjaar van de auto's) en is geschikt voor auto's vanaf grofweg de jaren 90.

Mijn BMW leest hij vrijwel zonder problemen uit (maar niet zo goed als de software van BMW zelf uiteraard).

En het leukste is dat de interface via BT werkt, dus geen kabels tussen laptop en auto.

Ik heb voor dit setje zo'n €50 betaald en de kwaliteit is boven verwachting goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
Hoe vind ik deze op Aliexpress?

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick11
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
ik ben opzoek naar een goeie doppenset om aan auto's te sleutelenmet alle ratelts er in dus de 1/4, 1/2 en de 3/8 ratel ik zag er zelf 1 van het merk lemato https://www.bol.com/nl/p/...e-maten/9200000086842093/ is deze er voor geschikt? of is er een andere aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor dat geld moet je niet al te veel verwachten van kwaliteit. Maar ik zou verwachten dat het min of meer gelijk is aan kwaliteit als zoiets van Mannesmann, wat ok is, maar niet geweldig. Alhoewel ik wat meer vertrouwen zou hebben in Mannesmann dan iets wat min of meer een no-name set is.

Je kan zoiets halen, en met de koffer is het makkelijk om overal mee naar toe te nemen, maar ik zou het niet persé een goede doppenset noemen. Maar het is een kwestie van hoeveel je uit wilt/kan geven. Je kan nu meer uitgeven en een echt goede set halen (meerdere losse sets), en de rest van je leven min of meer klaar zijn (voor wat betreft doppen, dan), of je haalt nu zoiets en vervangt dan dingen als het kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

@Rick11 ik zou het niet doen. Achteraf bleek dat m'n goedkope 1/2" set onnodig een aantal moeren gesloopt had omdat de pasvorm nogal slecht was. Zelfs setjes die ook maar iets duurder zijn passen vaak toch al een stuk beter en zijn de meerprijs zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick11
kan ik dan beter deze kopen https://www.bol.com/nl/p/...y0Tbz1pH3g.2.ProductTitle is deze betrouwbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Laatst online: 16-06 08:17
Naar mijn mening een nette complete kist voor een beginnend sleutelaar,

Hier wel een stuk voordeliger. (Edit; en goede service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Henkie, linkte als eerst die van Mannesmann, wat overigens precies dezelfde set is als die zwarte koffer, voor de laatste prijs.
henkie196 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:41:
Voor dat geld moet je niet al te veel verwachten van kwaliteit. Maar ik zou verwachten dat het min of meer gelijk is aan kwaliteit als zoiets van Mannesmann, wat ok is, maar niet geweldig. Alhoewel ik wat meer vertrouwen zou hebben in Mannesmann dan iets wat min of meer een no-name set is.

Je kan zoiets halen, en met de koffer is het makkelijk om overal mee naar toe te nemen, maar ik zou het niet persé een goede doppenset noemen. Maar het is een kwestie van hoeveel je uit wilt/kan geven. Je kan nu meer uitgeven en een echt goede set halen (meerdere losse sets), en de rest van je leven min of meer klaar zijn (voor wat betreft doppen, dan), of je haalt nu zoiets en vervangt dan dingen als het kapot gaat.
Ik sleutel er zelf al jaren mee, alleen de kleine 1/4 ratel is gesneuveld. Het meganisme draaide door tijdens te lomp werk ermee. De lidl verkocht deze sets allebei als mannesman. Ik heb zowel de zwarte koffer gehad als de groene. Die zwarte is veel compacter en steviger. Die groene is onnodig lomp dik en de clips braken er snel af. Reden dan ik de zwarte niet meer heb, maar het nu met de groene moet doen is dat ie "zoek is geraakt".

Als je dan iets van HBM koopt zou ik hem bij HBM zelf halen en niet bij BOL.com.
Maar vooral omdat ze een fysieke winkel hebben en ik er vlakbij woon, daarnaast is hij daar weer bijna een tientje goedkoper.
https://www.hbm-machines....nele-doppenset-inch-maten

[ Voor 18% gewijzigd door DopdeDouwer op 16-07-2019 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:27:
Ik sleutel er zelf al jaren mee, alleen de kleine 1/4 ratel is gesneuveld. Het meganisme draaide door tijdens te lomp werk ermee. De lidl verkocht deze sets allebei als mannesman. Ik heb zowel de zwarte koffer gehad als de groene. Die zwarte is veel compacter en steviger. Die groene is onnodig lomp dik en de clips braken er snel af. Reden dan ik de zwarte niet meer heb, maar het nu met de groene moet doen is dat ie "zoek is geraakt".

Als je dan iets van HBM koopt zou ik hem bij HBM zelf halen en niet bij BOL.com.
Maar vooral omdat ze een fysieke winkel hebben en ik er vlakbij woon, daarnaast is hij daar weer bijna een tientje goedkoper.
Dat is wel de set met inch-maten.

En kwaliteit kan meevallen, maar je hoort ook wel wat slechtere verhalen van mensen met zo'n set. Je moet een beetje geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1232896

Hallo, iedereen,

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te zien of iemand me kan helpen. Ik ben op zoek naar een goede gereedschapskist waar ik al mijn schroeven en Co. Had iemand goede tips voor mij?

Bedankt!
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick11
Ik heb ook zitten kijken naar Gedore doppenset dat is toch een kwalitatief goed merk?
Heb al wat gereedschap gekregen van dat merk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

treative schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:39:
Hoe vind ik deze op Aliexpress?
Volgende keer even de user taggen of quoten waar je op reageert, anders krijgt deze geen notificatie ;)

Maar ik heb deze besteld. Waarom deze en niet één van de vele andere versies weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik heb hem eind mei besteld, dus al weer even geleden.
DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:27:
Henkie, linkte als eerst die van Mannesmann, wat overigens precies dezelfde set is als die zwarte koffer, voor de laatste prijs.

[...]

Een dergelijke kist wil ik eigenlijk ook nog een keer kopen. Niet om voor het sleutelen te gebruiken (daarvoor heb ik beter spul in de garage liggen), maar om bijv. mee te nemen naar de sloop.
Nu sleep ik van alles los mee, til me een breuk aan spul dat ik dubbel bij me heb en blijk altijd wel iets te missen. Bovendien is het risico iets kwijt te raken op de sloop me eigenlijk te groot voor het goede spul...
henkie196 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Dat is wel de set met inch-maten.

En kwaliteit kan meevallen, maar je hoort ook wel wat slechtere verhalen van mensen met zo'n set. Je moet een beetje geluk hebben.
Ik heb het idee dat het een beetje hit-and-mis is met deze goedkope sets. Nu is quality control ook relatief duur bij productie (niet alleen in arbeid, maar ook afgekeurde producten kosten geld), dus juist bij goedkopere producten wordt juist daar op bezuinigd.
Anoniem: 1232896 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:17:
Hallo, iedereen,

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te zien of iemand me kan helpen. Ik ben op zoek naar een goede gereedschapskist waar ik al mijn schroeven en Co. Had iemand goede tips voor mij?

Bedankt!
Jan
Daarvoor zijn heel veel opties. De Fatmax serie kisten van Stanley zijn over het algemeen best wel goed, aan elkaar te koppelen en tot op zekere hoogte vrij in te delen. Maar je hebt ook zogenaamde M-boxen, die zich weer laten stapelen met de kisten van het betere accu-gereedschap.

Ik heb zelf voor schroeven e.d. nu 2 van koffers en daar komen er waarschijnlijk nog een paar van bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 1232896 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:17:
Stanley boxen zijn best ok, alhoewel degene die deepbass linked niet het beste is, naar mijn idee. Ik heb zo'n sortmaster organiser, een gewone fatmax, en een fatmax pro. De organiser gebruik ik alleen voor grotere dingen, en voelt het slapst aan van alle drie. De gewone fatmax is een stuk steviger, en de fatmax pro is nog weer een slagje steviger. De pro heeft wel alleen maar grote vakken (en de vakjes zijn niet los verkrijgbaar), wat op zich ok is voor grotere schroeven, maar een doosje met kleinere schroeven heb je niet zoveel aan zo'n grote bak. De gewone fatmax heeft dan weer een boel kleinere vakjes, handig om ook kleinere schroefjes netjes op te bergen.

Dat gezegd hebbende, de fatmax pro heeft momenteel vooral volledige doosjes met schroeven per vakje (vaak meerdere doosjes zelfs), en de gewone fatmax zit vol met allerlei losse, kleine dingetjes. Ik kan deze versie eigenlijk zo gauw niet op de website van Stanley vinden, weet niet zeker of ze die nog hebben.

De meeste van m'n schroeven en bouten / moeren zitten momenteel echter in een aantal Raaco Assorters, die weer in een Handybox zitten om makkelijk meerdere van die dingen mee te kunnen nemen. Indeling is volledig variabel, bakjes zijn ook los verkrijgbaar, en in vele maten. Beetje klein voor grote hoeveelheden grote schroeven, maar verder echt ideaal.
Rick11 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:05:
Ik heb ook zitten kijken naar Gedore doppenset dat is toch een kwalitatief goed merk?
Heb al wat gereedschap gekregen van dat merk
Gedore is een goed merk, wel even opletten of het Gedore Red (vroeger Carolus), of gewone Gedore is (meestal blauwe dingen). Gedore Red is het budget merk van Gedore, zal kwalitatief boven het HBM spul staan, maar onder gewone Gedore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet of gedore red beter is als dat HBM spul. Het is allemaal chinees spul, wat ook in vergelijkbare koffers met vergelijkbare samenstelling zit.
Ik heb wel wat HBM spul, ook BGS spul, en ook wel spul van Soer (grote importeur van dit soort chinees spul).
En al die sets zijn wel prima (dat zijn voor deze merken de 'dure sets', ze hebben ook echt goedkoop spul (vaak kleine doosjes die er ook echt goedkoop uitzien) maar die moet je wel links laten liggen).

Maar zoals bovenstaand al geschreven werd is bijv. de doos/koffer waarin het komt ook best belangrijk. Die moet ook gewoon stevig zijn. Het heeft geen nut een enorme set te hebben waarbij de koffer als eerste stuk gaat.

Ik denk dat als je echt een klasse beter wilt, je gewoon geen chinees spul moet nemen, maar bijv. spul uit taiwan. Dat is dus bijv. proxxon, teng tools, kraftwerk, sonic, en ook bijv. AOK wat bij hbm verkocht wordt (ik weet niet of dat zich 100% met proxxon/tengtools/etc kan meten, maar dat wat ik ervan heb is wel beter/mooier dan chinees spul).

Daarbij zie je gewoon dat het van veel betere kwaliteit is: de finish (oppervlaktebehandeling) is egaler en foutvrij, de letters zijn precieser geponst etc etc

Maar taiwanees gereeschap is al snel 2x zo duur als chinees gereedschap (pak 'm beet tussen 2 en 4x zo duur).
Maar vergeleken met duits gereedschap is dat natuurlijk nog een schijntje (een stahlwille 1/2" volledige doppenset (10-32 alleen kort met kniestuk en verleng) kost ruim 400 euro...)

Zelf zou ik voor een doppenset, wat je 'main doppenset' dan is (dus niet iets wat je alleen op vakantie meeneemt oid) toch snel voor een taiwanees set gaan, en dan ook kijken naar welke samenstellingen ze bieden en in wat voor koffers/dozen het zit.
Zeker als het 1/2" betreft of sleutels. Daar wordt veel kracht mee gezet en alhoewel het meeste wat breekt toch 1/4" is, wil je gewoon niet dat 1/2" breekt (of ringsleutels/ratels breken). Je kan je dan ook lelijk bezeren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 18-07-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dacht zelf dat Gedore Red uit Taiwan kwam, alhoewel mogelijk niet al hun sets daarvandaan komen.

Proxxon of Teng Tools lijkt me inderdaad een wat robuustere keuze.

[ Voor 26% gewijzigd door henkie196 op 18-07-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank u allen voor uw waardevolle advies. Ik heb wat extra onderzoek gedaan en uiteindelijk deze gereedschapskist gekocht. Misschien kennen sommigen van jullie haar al.

Nogmaals dank aan jullie allemaal!
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 1232896 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:31:
Dank u allen voor uw waardevolle advies. Ik heb wat extra onderzoek gedaan en uiteindelijk deze gereedschapskist gekocht. Misschien kennen sommigen van jullie haar al.
Sjiek, maar wel een beetje duur. Past daar nu zo'n beetje in wat je wilt? Meestal begint het met één kist, maar dat is nooit genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat is waar, maar ik heb nog steeds wat onderzoek gedaan en goede recensies gelezen.
Ik zal de gereedschapskist proberen en je erover vertellen.

Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@henkie196 Klopt, die andere kisten zijn een stuk steviger. Mijn referentie is vooral de thuisklusser die in een kast de spullen een beetje netjes opgeruimd wil hebben en het niet dagelijks meesleept.
Ik heb in die organiser bijv. afwijkende schroeven, rvs uitvoeringen, boutjes, moertjes, etc (spul waar je doorgaans maar zo'n 10 stuks per keer van koopt) zitten en de bulk zit gewoon in de doosjes waarin het gekocht is. En aangezien het prijsverschil tussen die organiser en fatmax best wel groot is, was voor mij dus de keuze simpel.

@mr_petit
Van BGS heb ik nu wat slagmoerdoppen en verlengstukken en de kwaliteit valt me zeker niet tegen. Het is alleen jammer dat de slagmoerdoppen in een "blow molded" kistje zit, maar gelukkig wel met een echt scharnier.
Mijn grootste minpunt, en beetje eigen schuld ook, is het ontbreken van een 18mm dop in dit setje. Ik had expres op de 16mm gelet (die ook vaak ontbreekt), maar was vergeten dat in de ophanging van de BMW E36 18mm gebruikt wordt. |:( Dus die moet nog een keertje los aangeschaft worden.

En ik ben er nog niet helemaal over uit of diepe doppen niet handiger zouden zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick11
Is deze doppenset beter dan de gedore red, hbm https://www.toolspecial.c...chapskoffer-200delig-1037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Welke set bedoel je? Want je noemt HBM (is een winkel die onder eigen naam producten verkoopt), linkt naar een andere winkel (toolspecial) en uit de URL blijkt het om een Kraftwerk set te gaan (die niet bij HBM te koop is).

Of Kraftwerk, Mannesmann, HBM of ander goedkoop merk beter is dan Gedore Red valt zonder vergelijkend onderzoek niet te zeggen. Zoals je de vraag stelt is eigenlijk hetzelfde als is een Doogee telefoon beter dan een Huawai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:47:
@henkie196 Klopt, die andere kisten zijn een stuk steviger. Mijn referentie is vooral de thuisklusser die in een kast de spullen een beetje netjes opgeruimd wil hebben en het niet dagelijks meesleept.
Ik heb in die organiser bijv. afwijkende schroeven, rvs uitvoeringen, boutjes, moertjes, etc (spul waar je doorgaans maar zo'n 10 stuks per keer van koopt) zitten en de bulk zit gewoon in de doosjes waarin het gekocht is. En aangezien het prijsverschil tussen die organiser en fatmax best wel groot is, was voor mij dus de keuze simpel.
En voor een vaste werkplaats (garage) is een lade kastje waarschijnlijk handiger voor het meer courante spul.
@mr_petit
Van BGS heb ik nu wat slagmoerdoppen en verlengstukken en de kwaliteit valt me zeker niet tegen. Het is alleen jammer dat de slagmoerdoppen in een "blow molded" kistje zit, maar gelukkig wel met een echt scharnier.
Mijn grootste minpunt, en beetje eigen schuld ook, is het ontbreken van een 18mm dop in dit setje. Ik had expres op de 16mm gelet (die ook vaak ontbreekt), maar was vergeten dat in de ophanging van de BMW E36 18mm gebruikt wordt. |:( Dus die moet nog een keertje los aangeschaft worden.

En ik ben er nog niet helemaal over uit of diepe doppen niet handiger zouden zijn geweest.
Je linkt naar een AOK set, niet een BGS set.

Verder is er geen reden om niet zowel korte als lange doppen te hebben, natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:39:
[...]

Of Kraftwerk, Mannesmann, HBM of ander goedkoop merk beter is dan Gedore Red valt zonder vergelijkend onderzoek niet te zeggen.
Kraftwerk, de completo line iig (ook wel ergokraft genoemd geloof ik), is qua afwerking (dus qua feel) wel heel veel beter maar is ook vele malen duurder. ongeveer 3x zo duur, dus ja, dat gaat natuurlijk ergens inzitten.

Ze hebben ook nog een consumentenlijn. Daar heb ik geen ervaring mee, maar die is substantieel goedkoper (en ik verwacht ook gewoon in china gemaakt)

Dus zo'n verschil:
doos met alléén 3/8:
https://www.amazon.de/dp/...sc_df_B073T9ZV2259267259/?
ruim 200 euro

tov:
https://www.gereedschapla...00-delig-1-2-,-3-8-en-1-4
1/2+3/8+1/4 voor 117 euro

(volgens mij is dit dezelfde doos als in die eerdere link, maar dan goedkoper.)
Ik zou er zelf niet voor gaan, ook vanwege superlock doppen.
Geef mij maar standaard 6 kant.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
In deze prijsklasses ontloopt dat spul elkaar allemaal niet zo veel, en echt budget gereedschap is door de jaren heen ook stukken beter geworden. Vroeger had je nog echt super slecht verchroomde doppensetjes met ratels die niks konden hebben en een belabberde pasvorm.

Nu koop je voor 10 euro een 1/2 of 3/8 doppensetje van de action en dat is gewoon best degelijk en werkt prima voor hobbysleutelen. En als t kapot gaat, tja.
Ik heb zelf alles van dure merken, maar soms moet je creatief zijn met gereedschap en dan buig ik liever een Action steeksleutel om dan een Stahlwille steeksleutel.

En ga altijd voor 6 kant doppen, nooit 12 kant of superlock of iets dergelijks nemen. Ga je alleen maar bouten mee kapot draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:19:
[...]

En voor een vaste werkplaats (garage) is een lade kastje waarschijnlijk handiger voor het meer courante spul.

[...]

Je linkt naar een AOK set, niet een BGS set.

Verder is er geen reden om niet zowel korte als lange doppen te hebben, natuurlijk ;)
Doh... |:(

Uiteraard kan ik korte en lange doppen nemen, maar ik heb al alles in normale uitvoering en nog meer doppen wordt wel heel veel van het goede :X

Grotere kans dat er nog een keer een zwaardere slagmoersleutel naast mijn Makita komt, maar dat ligt eraan hoeveel moeite hij gaat krijgen om de spullen van mijn cabrio los te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb het afgelopen jaar zelf deze gekocht : https://www.toolnation.nl...-2-172-delig-3300058.html

Ben er erg tevreden mee, zitten ook 3 verschillende maten bougiedoppen in. Alle doppen voelen zwaar en degelijk en zijn mooi afgewerkt. Geldt ook voor de rest van de tools.

Ik denk dat dit uit Taiwan komt eerlijk gezegd en niet uit China, qua kwaliteit komt het overeen met spul wat ik heb van Proxxon. Alleen Proxxon heeft een zilver / grijze afwerklaag terwijl de Gedore verchroomd is en blinkt. Bij Proxxon vervagen de teksten op de doppen omdat het niet geponst is maar gewoon erop is gespoten/gedrukt.

Dus ik heb een lichte voorkeur voor Gedore Red als je het vergelijkt met Proxxon. Heb nog wat gereedschap en een hoop doppen van mijn vader geërfd, allemaal goede merken zoals Gedore, Hazet, Saltus, Stahlwille, Dowidat en ratels van Facom enzovoorts dus dat is wel aardig. Maar helaas wat betreft de doppen zijn dat vaak 12 kant doppen en ik vind het fijner om 6 kant doppen te hebben i.v.m het mogelijk kapotdraaien van bouten.. Dus vandaar dat ik maar die 172-delige Gedore Red koffer heb aangeschaft. Ik kon het niet laten voor die 108 euro incl. verzending uit Duitsland. Was dus niet deze winkel van de link hierboven.

Zeer blij mee voor wat je krijgt voor het geld. Helaas nu wel bijna overal uitverkocht, geen idee waarom.

Ben trouwens opzoek naar een leuke lege gereedschapswagen.. Staat nog wel op mijn verlanglijstje alleen een degelijke kost heel wat duiten. Dus misschien maar een goedkope van HBM.

https://www.hbm-machines....-werkbank-met-houten-blad

:9~

[ Voor 11% gewijzigd door Arsenius op 21-07-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Arsenius schreef op zondag 21 juli 2019 @ 01:27:

Ben trouwens opzoek naar een leuke lege gereedschapswagen.. Staat nog wel op mijn verlanglijstje alleen een degelijke kost heel wat duiten. Dus misschien maar een goedkope van HBM.

Als je echt serieus gaat sleutelen zijn er eigenlijk maar 2 criteria:
1. eerst gaan voelen. Het kwaliteitsverschil van lades en scharnieren/sluitwerk is achterlijk groot en soms kunnen merken waar je het het minst van verwacht het meest teleurstellen of juist positief opvallen.

2. ga kijken hoe je je gereedschap en bestaande modules erin passen. Hier is geen standaard voor.
Dat alles efficient op te bergen is, is belangrijk, want het eerste waar je tegenaan zult lopen is dat je altijd ruimte te kort hebt. En een 2e kar erbij nemen doe je ook niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Arsenius schreef op zondag 21 juli 2019 @ 01:27:

Nog iets duurder (iets kleiner, maar meer lades dus effectief weinig verschil), maar ik ben zeer tevreden met mijn Beta C24SA-XL: https://www.hbm-machines....GIIxx6kNfz5MaAolOEALw_wcB
Ik vind alleen dat anti-omval mechanisme een beetje ellendig, lade moet goed dicht zitten voor je de volgende kan openen :( Verder zeer stevig, fijne lades en mechanisme en makkelijk accessoires als flessenhouders / papierhouder etc. voor te vinden.

En inderdaad wat @mr_petit al zegt, ga eens langs en beetje voelen etc. Een degelijke kar koop je voor het leven, en met die insteek heb ik dus ook maar gelijk wat meer geld neer gelegd. Hoewel je natuurlijk ook nog een Stahlwille / Facom / Hazet kar voor het 2 of 3-dubbele kan kopen :o

[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 22-07-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 139% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 639074 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat een stel budgetgeleiders deze levensduur en misbruik misschien niet hadden gehaald, maar wie weet. :P
Het gaat niet alleen om de levensduur, maar ook hoe het aanvoelt.
Want let wel, elke keer als je een stuk gereedschap gebruikt, bedien je 2x de lade (1x om te pakken, 1x om terug te leggen).
Dan is het gewoon fijn dat je elke keer het idee krijgt alsof je iets kwalitatiefs in handen hebt, ipv een budgetlade die net niet lekker of stabiel rolt. Je weet wel, lades die heen en weer te bewegen zijn (dus van links naar rechts) als ze uitgetrokken zijn etc.

Er zit gewoon heel veel kwaliteitsverschil in karren. Ook karren van grote gevestigde merken kunnen tegenvallen. Ook die hebben dure en goedkopere productlijnen.

Maar goed, ik zou bij een kar ook altijd gaan voor een systeem met modules, dus dan zit je vast aan 1 bepaald merk.
Als modules goed passen kan er zoveel meer gereedschap in lades gepropt worden. Je gereedschapsdichtheid wordt zeg maar een stuk groter. (is ook 1 van de redenen waarom ik een blow mold module prefereer boven eva schuim; in een blow mold module kan je doorgaans meer gereedschap kwijt)
En dat is imo best belangrijk, want je kan nooit genoeg gereedschap hebben

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 22-07-2019 15:25 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste