Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 40 ... 58 Laatste
Acties:
  • 501.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Ghostrider Hoe heb je ze besteld? Want als je voor eind maart via een officiële dealer een body zonder accu bestelt, krijg je direct vanuit Makita een originele BL1850B-accu per machine.

Verder wat betreft de laders, zonder te testen valt het natuurlijk niet te zeggen of ze slecht of goed zijn, maar als ik bij Aliexpress kijk en zie dat een knock-off amper de helft kost van een originele (€35 tegen €50 voor een lader voor een enkele accu), dan weet ik wel dat ik nooit ga gokken met m'n €70 dure accu's door ze op een €15 goedkopere immitatie-lader te leggen. Het is niet dat ik de Makita-lader als beste beschouw, maar ik vertrouw de Chinese immitatie gewoon niet.

Ik ben het dan wel eens met de stelling dat je nooit genoeg gereedschap kan hebben, maar je kan ook nooit genoeg opbergruimte hebben :X

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met een gaatjesbord en de inrichting, maar dit lijkt hem te gaan worden:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7810/40099530963_4094c3d0f8_b.jpgIMG_20190211_195830 by Chris Hogevonder, on Flickr
Ja, ik heb teveel schroevendraaiers :X Dit is in principe voor gereedschap dat ik altijd direct voor het grijpen wil hebben. Maar eigenlijk is het bord (of beter gezegd, de 2 borden) nu al te klein :X

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7890/46150770695_62ab6f93f2_b.jpgIMG_20190211_195905 by Chris Hogevonder, on Flickr

Kisten e.d. staan in een stelling die inmiddels ook uitpuilt :X voor m'n nieuwe Makita's heb ik eigenlijk niet eens ruimte...

Tipje trouwens voor goedkope ladekastjes (de witte en zwarte kastjes), dat zijn bestekcassettes die ik bij de kringloop heb gescoord. De witte is wat gammel (hardbord bodem), de zwarte is behoorlijk robuust. Daarin liggen zaken als boren, speciale doppen, poelietrekkers, etc.
De stelling zit er trouwens aanzienlijk rommeliger uit dan hij in werkelijkheid is, maar het rechter deel moet eigenlijk wel beter opgeruimd worden, zeker als aan een revisie begin, want dan heb ik de opslag hard nodig...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:55:
@Ghostrider Hoe heb je ze besteld? Want als je voor eind maart via een officiële dealer een body zonder accu bestelt, krijg je direct vanuit Makita een originele BL1850B-accu per machine.

vertrouw de Chinese immitatie gewoon niet.
Ik ga wel testen natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iAiH3Jb.jpg

3 accus :*)

Betreffende je gaatjesbord, eigenlijk is het nooit optimaal. Je haalt extra gereedschap en dan wijzigt de indeling weer.

Ik heb nu al geruime tijd deze setup, ja het moet even opgeruimd maar ik ben wat aan het herindelen.

Er komen extra planken en een geisoleerde garage kanteldeur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8iLHhbW.jpg

Verder opslag van diverse reserve onderdelen, elke bak heeft een nr. Momenteel geeft een foto op mijn telefoon aan wat de inhoud is :X Dit moet nog anders.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wttmuoN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mEHUcCy.jpg

Dit was een van mijn laatste aankopen, een bok welke ook dient als krik. Max 12 ton. Tot groot ongenoegen van de postbode "Zulke zware dingen moet je voortaan zelf maar ophalen"

De volgende zaken komen er binnenkort:

Meer planken voor assteunen, olie etc.
Betere bankschroef; vorige was gebroken
Motorbrug (twijfel nog..)
Extra werkbank; de huidige is een stuk kleiner geworden, ivm de komst van de HBM 182cm die je nu ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door Ghostrider op 12-02-2019 19:15 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Zo'n werkbank zou ik heel graag neer willen zetten, maar dat krijg ik er voorlopig bij vriendinlief nog niet doorheen. Vandaar dat er nu nog een oud keukenblok staat (wat trouwens voorlopig stiekem ook best goed voldoet voor thuissleutelen).

Planken voor bakken zou ik graag willen, maar ik vertrouw de stabiliteit van m'n binnenmuren niet genoeg daarvoor. De binnenmuur is maar 5 cm dik en niet verankerd aan de bovenzijde. Zaken als een workmate, die strak tegen de muurhangt, durf ik er nog wel aan te hangen, maar zo'n plank geeft mij een te grote krachtarm...

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4908/33065604258_f491795839_b.jpgIMG_1006 by Chris Hogevonder, on Flickr

In theorie, door wat dingen te verhangen/verplaatsen zou ik een meter of 2 à 3 rechts kunnen gebruiken (tussen rails van de garage deur en de stelling), maar ik vertrouw deze muren niet genoeg om planken aan te maken. Hij is maar 5 dik, is bovenin niet verankerd en zit nu al vol scheuren. Ik durf er daarom eigenlijk alleen maar dingen zoals de workmates aan te hangen, die nauwelijks een zijwaartse belasting geven.
Ja, er hangt inderdaad een kralenmat aan die ladder, en ja, die ligt ook daadwerkelijk in de zomer in m'n auto. Vinyl en 30 graden gaan niet zo goed samen en met die mat voorkom ik een doorweekte rug na een rit langer dan 15 minuten

Qua licht heb ik het vrij royaal nu, ik zit op ongeveer 1200 lux, wat de norm is voor precisiewerk in de industrie. 's Avonds wel een beetje overkill, als ik de lampen aandoe, maar deze hoeveelheid was nodig voor zo egaal mogelijk licht. Achteraf had ik wellicht alleen beter 32 W versies kunnen plaatsen. Dimmen gaat met deze drivers niet lukken namelijk.
Maar daar staat tegenover dat het wel heel fijn werken is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik had eerst ook 3 oude keukenkastjes, inclusief 3 lades. Dat was opzich prima.

In principe kan je bijna elk type lade van ikea monteren in elk type kastje. Zolang de breedte overeenkomt. Monteer dan een open front en je hoeft ook geen handles te monteren :)

Aan de muur achter de hbm 182cm heb ik een lange rails lopen. Dat verdeelt hopelijk de krachten wat :P

[ Voor 21% gewijzigd door Ghostrider op 13-02-2019 14:10 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:38:

Ja, er hangt inderdaad een kralenmat aan die ladder, en ja, die ligt ook daadwerkelijk in de zomer in m'n auto. Vinyl en 30 graden gaan niet zo goed samen en met die mat voorkom ik een doorweekte rug na een rit langer dan 15 minuten

Die doorweekte rug is idd heel herkenbaar....op vakantie in de hitte echt een crime.
Ik heb dan welliswaar leer in mijn z4, maar ook dat zweet. Ik leg een dik badlaken over mijn stoel waarbij ik de top heb omgevouwen en vastgespelt zodat deze aan de hoofdsteun blijft hangen.
Ook niet ideaal. Maar een kralenmat gaat mij eigenlijk wat te ver....ook omdat ik vaak met een hele groep z4's wegga....niemand zou me meer serieus nemen :D

Ik vraag me eigenlijk af of er niet iets is wat wat minder opvallend is dan een kralen mat, maar wel met dezelfde functie, en wat smaller. De z4m stoeltjes die ik heb zijn echt smal (ik zit gelijk klem als ik er in stap), wat wellicht het zweten ook in de hand werkt...

z4m stoeltjes:
Afbeeldingslocatie: https://www.zpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=507559&d=1302380407

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Die doorweekte rug is idd heel herkenbaar....op vakantie in de hitte echt een crime.
Ik heb dan welliswaar leer in mijn z4, maar ook dat zweet. Ik leg een dik badlaken over mijn stoel waarbij ik de top heb omgevouwen en vastgespelt zodat deze aan de hoofdsteun blijft hangen.
Ook niet ideaal. Maar een kralenmat gaat mij eigenlijk wat te ver....ook omdat ik vaak met een hele groep z4's wegga....niemand zou me meer serieus nemen :D

Ik vraag me eigenlijk af of er niet iets is wat wat minder opvallend is dan een kralen mat, maar wel met dezelfde functie, en wat smaller. De z4m stoeltjes die ik heb zijn echt smal (ik zit gelijk klem als ik er in stap), wat wellicht het zweten ook in de hand werkt...

z4m stoeltjes:
[Afbeelding]
offtopic:
De kralenmat lag er eigenlijk ook alleen tijdens de vakantie in, mede omdat het vinyl de kralen niet heel leuk vind (na het er weer uithalen stonden er allemaal kuiltjes in) en je met die mat echt op de stoel zit, ivm erin. Maar een droge rug vs zeiknat (afgelopen zomer kon je m'n t-shirt af en toe echt gewoon uitwringen :X ) was mij eerlijk gezegd meer waard dan imago (waar ik toch al schijt aan heb :+).
Maar in sportstoeltjes gaat zo'n mat sowieso niet werken.

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:11
Wat vinden jullie van de kraftwerk momentsleutel?

Ik heb al een 10/60 nm kraftwerk sleutel , was 3 jaar terug 90 euro.

Ik wil een 40/200 nm van kraftwerk erbij kopen. Kosten 100 euro.

Het zijn eigenlijk prijzen die al dichter in de buurt komen van geodore moment sleutels , en eigenlijk is er vrij weinig tot niets aan ervaringen over kraftwerk moment sleutels te vinden.

De 10/60 nm sleutel van kraftwerk bevalt eigenlijk goed, is robuust en daarom dacht ik, ik neem de volgende 40/200 ook van kraftwerk, maar ja als de prijzen best dicht bij een momentsleutel van geodore zitten? Ik twijfel.

Ik doe eigen auto onderhoud, elke 3 jaar heb ik de 10/60 sleutel nodig voor bougies, de 40/200 wil ik gebruiken voor banden om ze vaker te verwijderen om goed schoon te kunnen maken. Dat doe ik nu dus op gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:32
@Chrisje1983 "De Kraftwerk momentsleutel"? Welke heb je specifiek op het oog?

Ik heb deze set:
Kraftwerk momentsleutelset

En ben daar erg over te spreken. De reden voor mij om deze combinatie te kopen, was de lage minimumwaarde van de kleinste sleutel, en de juiste overlap in meetbereik tussen de sleutels. (In principe worden de sleutels minder nauwkeurig naarmate je dichter bij de uiterste, vooral onderste instelwaarden komt, dus enige overlap is prettig).

Je zou ook nog deze kunnen overwegen: https://www.gereedschapla...twerk-2045?categoryid=455
Minder fancy, maar zelfde functionaliteit.

Overigens zou ik zeker voor de grote waarden ook gerust een wat goedkopere nemen. Mijn noname momentsleutel van 20 jaar oud heeft nu een afwijking van rond de 10% (hij klikt eerder dan hij zou moeten, logisch als de veer slapper wordt over tijd). Dat vind ik voor bijvoorbeeld wielen eigenlijk nog best acceptabel...

iRacing Profiel

• Chrisje1983
Exact die, de 10/60 nm (de middelste in jouw setje) heb ik ook, de 40/200 nm (de grootste in jouw setje) wil ik er graag bij hebben.

Achteraf jammer misschien dat ik niet meteen de hele set heb gehaald. Maar de kleintste 4/20 nm heb ik geen werk voor denk ik.

Want vindt jij van de kwaliteit vergeleken met bijvoorbeeld een geodore als je daar bekent mee bent?

• Wild Chocolate
Ik heb van Gedore nog nooit een momentsleutel in mijn handen gehad. Maar Kraftwerk is gewoon goed, ik heb niet het idee dat er in dezelfde prijsklasse heel veel beters te krijgen is. Ik geloof ook niet dat Gedore per sé een uitblinker is in momentsleutels. Als ik er meer geld voor over had gehad, was ik voor Stahlwille gegaan.

Voor zover ik zie, koop je in deze prijsklasse alleen Gedore-red. Dat is de budget uitvoering van Gedore (voorheen Carolus), dan heb ik liever Kraftwerk.

iRacing Profiel

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 23:24
Beste Tweakers,

Ik ben voor het uitbreiden van mijn 'standaard toolkit' nog op zoek naar een nette cirkelzaag: Degelijk merk, rond de ~150 euro en met snoer is - denk ik - prima.
Ik kom dan uit op modellen als de Bosch GKS 190, Hitachi C7MFA en Makita HS7601J / HS7611.

Van Hitachi heb ik al een 18V accuboormachine waar ik erg tevreden over ben, van Makita een klopboor. Ik neig dan ook naar de (ex-)Japanse merken voor een nieuwe machine, al ontlopen ze elkaar allemaal niet veel denk ik.

Wat zijn uit jullie ervaring, belangrijke punten om mijn afweging op te baseren? Cirkelzagen met accu's liggen in een hele andere prijscategorie, en heb ik daardoor (nog) niet bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@Cyclonist Ik heb een anderhalf jaar geleden, naar volle tevredenheid, deze invalzaag van Scheppach gekocht:
https://smile.amazon.de/gp/product/B00KQJPW8K

Beetje op houtbwerkingsfora gezocht, en daar kwam Scheppach er goed vanaf. Zeer goede prijs- kwaliteitsverhouding. Heb er wel ook een extra liniaal van 140 cm, en zo'n setje bij gekocht om het liniaal aan elkaar te maken, en vast te klemmen aan het werkstuk. Dat is zeker geen overbodige luxe (goed opletten, er zijn verschillende setjes, 1 voor de 45 mm invalzaag, en 1 voor de 55 en 75 mm invalzaag. De combinatie die Amazon voorstelt, is onjuist, vandaar ook de slechte beoordelingen bij het accesoire setje...). Alles bij elkaar toch nog aan de verkeerde kant van €200,- Ik heb de liniaal en toebehoren in NL besteld, kan zo gauw niet meer vinden bij welke webshop.

Zaagbladen heb ik bij Ecotools gekocht, die schijnen goed te zijn voor hun prijs. Goede standtijd, vvoor ca. 1/3 van de prijs van Mafell of Festool bladen. Voldoen goed voor hobbygebruik.

Lees ook deze anders even:
http://www.toolmax.nl/fil...oad%2FFile-1332238918.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-02-2019 22:09 ]

iRacing Profiel

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
deepbass909 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:21:
[...]

Ik zit nu alleen nog in dubio of ik een los setje krachtdoppen moet halen, of dat ik gok dat m'n Proxxondoppen het wel aan kunnen (de 16mm Proxxon heeft al behoorlijk wat te verduren gehad met een luchtsleutel en doet het nog steeds prima).
Gebruik op het werk m'n gewone Gedore doppen op de luchtsleutel en die hebben het nog nooit begeven. ( een luchtsleutel had het eerder begeven 8)7 ) Doppen zijn 10 jaar oud? Krachtdoppen zijn vaak lomp en naar mijn mening niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

@Cyclonist Met Makita, Bosch of Hitachi kan je eigenlijk niet fout gaan, die merken zijn bewezen. Welke te kiezen, om eerlijk te zijn is dat heel erg op persoonlijke voorkeur gericht. Mijn persoonlijke voorkeur gaat de laatste tijd uit naar Makita, maar het zou net zo goed Bosch kunnen zijn.

@Chrisje1983 Ik neem aan dat je met Gedore, de Gedore Red serie (de budget-serie) bedoelt, een Gedore DMK 300 (40 - 200 Nm) uit de normale Gedore-serie kost namelijk €200, geen €100.

Wat is je doel waarvoor je de sleutel aan wilt schaffen? Is het om zeker te zijn dat je een bout/moer strak genoeg trekt, dan voldoet vrijwel iedere momentsleutel wel. Wil je hem voor kritische zaken gebruiken (motoronderdelen die op een exact aanhaalmoment vastgezet moeten worden bijv.), dan zou ik persoonlijk iets meer uitgeven en voor een bewezen merk/type gaan.

@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Cyclonist schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:48:
Ik ben voor het uitbreiden van mijn 'standaard toolkit' nog op zoek naar een nette cirkelzaag: Degelijk merk, rond de ~150 euro en met snoer is - denk ik - prima.
Ik kom dan uit op modellen als de Bosch GKS 190, Hitachi C7MFA en Makita HS7601J / HS7611.
Je zou ook hier eens kunnen vragen, daar komen cirkelzagen wel vaker langs.
deepbass909 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:41:
@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).
Zo'n Hazet 40-200 was op amazon.de ook wel te vinden voor zo'n € 130, toen ik daar nog naar aan het zoeken was. Ze hebben hier op het werk allemaal Stahlwille, ook momentsleutels (type Manoskop), en dat is inderdaad mooi spul (niet zo mooi netjes meer nadat het een paar jaar gebruikt is, met vlekken overal, maar het werkt nog prima). Heb zelf ook momentsleutels van Stahlwille, die zitten volgens de eikingsrapporten allemaal zo rond of onder de 1%, geloof alleen dat de 2-20 Nm wat meer afweek op 2 Nm. Maar goed, dat is ook van een ietsjes andere prijsklasse :+

Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

henkie196 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:19:
...Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.
Dat is wel een beetje het ding met auto's, er is niet zo heel veel wat écht nauwkeurig vastgezet moet worden. Cilinderkopbouten (rekbouten) hebben het nodig, dat kan je eigenlijk niet op gevoel doen. Verder: misschien wielbouten (en dan alleen bij lichtmetalen velgen), al durf ik die ook nog wel met een kruissleutel gewoon vast te draaien. Verder niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:19:
[...]

Je zou ook hier eens kunnen vragen, daar komen cirkelzagen wel vaker langs.

[...]

Zo'n Hazet 40-200 was op amazon.de ook wel te vinden voor zo'n € 130, toen ik daar nog naar aan het zoeken was. Ze hebben hier op het werk allemaal Stahlwille, ook momentsleutels (type Manoskop), en dat is inderdaad mooi spul (niet zo mooi netjes meer nadat het een paar jaar gebruikt is, met vlekken overal, maar het werkt nog prima). Heb zelf ook momentsleutels van Stahlwille, die zitten volgens de eikingsrapporten allemaal zo rond of onder de 1%, geloof alleen dat de 2-20 Nm wat meer afweek op 2 Nm. Maar goed, dat is ook van een ietsjes andere prijsklasse :+

Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.
Klopt, alleen als het echt kritisch is, wordt er gebruik gemaakt van rekbouten, die na aantrekken vaak 2 keer extra aangetrokken worden door ze onder een bepaalde hoek te verdraaien. Daarmee neem je de onnauwkeurigheid over het algemeen genoeg weg in een automotor (één van de meest kritische onderdelen van een auto).
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Dat is wel een beetje het ding met auto's, er is niet zo heel veel wat écht nauwkeurig vastgezet moet worden. Cilinderkopbouten (rekbouten) hebben het nodig, dat kan je eigenlijk niet op gevoel doen. Verder: misschien wielbouten (en dan alleen bij lichtmetalen velgen), al durf ik die ook nog wel met een kruissleutel gewoon vast te draaien. Verder niet eigenlijk.
Alle interne bouten in een motor hebben de nauwkeurigheid nodig, ook die van de drijfstangen en verschillende lagers. Idem voor in een versnellingsbak of diff, hoewel je daar doorgaans helemaal weinig komt als hobbyist.
Wielbouten/moeren zijn meer onder het mom dat je bij lichtmetaal ze niet te strak wilt trekken, maar je wel zeker wilt weten dat de bouten vast genoeg zitten. Dat is tenminste hoe ik mijn momentsleutel gebruik.

Wat betreft die Hazet, met €130 zit je echt ver onder in het prijsbereik, €160 is eerder een normale prijs voor een 5122 (20 - 200Nm).
Naar aanleiding hiervan zat ik gisteren trouwens te kijken voor een 1/4" Hazet (5108, 2,5 - 25Nm), maar ik weet ook weer waarom ik die niet heb :X Dat bereik heb ik amper nodig, en het stukje bereik dat nodig is, haal ik nog net met mijn 3/8". Dus die 1/4" blijft nog even op het verlanglijstje staan tot ik zo'n €150 heb liggen dat niks aan het doen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Moderne auto's zitten anders vol met rekbouten. Bij mijn z4 zijn alle chassisbouten (van verstevigingsplaten etc) rekbouten. Dus aan de onderkant minimaal 20.
Daarvan staat ook in de werkplaatshandleiding dat je ze maar 1x mag gebruiken (daar hou ik me niet echt aan, maar ik pas de hoekverdraaing wel aan en ben van plan alles aan de onderkant een keer te vervangen, maar dat telt qua geld best op...)

Ik denk zelf dat bij bouten van hoge treksterkte de nauwkeurigheid van momentsleutels belangrijker is (dus 12.9 bouten). Dat zijn vooral bouten in de motor en aandrijving.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2019 18:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisje1983
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:02:

Wat betreft die Hazet, met €130 zit je echt ver onder in het prijsbereik, €160 is eerder een normale prijs voor een 5122 (20 - 200Nm).
Ik mag hopen dat je je 909 niet met die 10-200 NM dichtdraait ;)

Ik heb de kraftwerk 20-200 nm erbij besteld met een 3 stuks wieldoppen setje.
Ik zocht trouwens nog even op amazon.de naar kraftwerk, maar die zijn flink duurder als in nederland bij de webshops.

draaimoment

[ Voor 8% gewijzigd door Chrisje1983 op 15-02-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@deepbass909 Ja, ok, als je een compleet blok gaat reviseren zullen de sterker aangedraaide bouten ook nauwer gaan luisteren. Iemand die dat gaat doen, mag je toch van verwachten dat hij dat zelf ook weet? De meeste hobbyisten zullen hem toch vooral voor wielen en andere aandrijvings- en ophangingsdelen gebruiken. En daar geloof ik dat het echt minder spannend is.
De Kraftwerk sleutels zitten ook over hun hele bereik (ruim) binnen de 4%, anders zouden ze ook niet aan de norm voldoen.

Ik gebruik bij mijn motorfiets overigens bijna overal momentsleutels voor. Bij mijn BMW (K100RS '86) zijn bijna uitsluitend inbusbouten gebruikt, en met het demonteren van het blok heb ik echt héél veel boutjes gesloopt omdat ze te vast zaten. Bloed irritant, die mensen die denken dat ze het wel op gevoel kunnen en dan alles te vast zetten. (Te los zit het nooit, ze gaan toch altijd aan de zekere kant zitten...)

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09:43
Andersom kan dan weer wel, een 909 gebruiken om Kraftwerk (na) te maken ;)

/hopeloos offtopic

[ Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 15-02-2019 20:45 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

dreamscape schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:44:
[...]

Andersom kan dan weer wel, een 909 gebruiken om Kraftwerk (na) te maken ;)

/hopeloos offtopic
offtopic:
Alleen gebruikte Kraftwerk, vziw, nooit 909's...
Wild Chocolate schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:34:
@deepbass909 Ja, ok, als je een compleet blok gaat reviseren zullen de sterker aangedraaide bouten ook nauwer gaan luisteren. Iemand die dat gaat doen, mag je toch van verwachten dat hij dat zelf ook weet? De meeste hobbyisten zullen hem toch vooral voor wielen en andere aandrijvings- en ophangingsdelen gebruiken. En daar geloof ik dat het echt minder spannend is.
De Kraftwerk sleutels zitten ook over hun hele bereik (ruim) binnen de 4%, anders zouden ze ook niet aan de norm voldoen.
Zeker waar.
Ik gebruik bij mijn motorfiets overigens bijna overal momentsleutels voor. Bij mijn BMW (K100RS '86) zijn bijna uitsluitend inbusbouten gebruikt, en met het demonteren van het blok heb ik echt héél veel boutjes gesloopt omdat ze te vast zaten. Bloed irritant, die mensen die denken dat ze het wel op gevoel kunnen en dan alles te vast zetten. (Te los zit het nooit, ze gaan toch altijd aan de zekere kant zitten...)
Is dat niet door oxidatie? Volgens mij hadden motoren al vroeg aluminium koppen en de nare eigenschap is dat het gaat oxideren en boutjes vast komen te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09:43
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:47:
[...]

offtopic:
Alleen gebruikte Kraftwerk, vziw, nooit 909's...
Klopt. Vandaar 'namaken'. En met een 909 kom je dichter bij hun geluid dan met een momentsleutel. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:47:
[...]
Is dat niet door oxidatie? Volgens mij hadden motoren al vroeg aluminium koppen en de nare eigenschap is dat het gaat oxideren en boutjes vast komen te zitten...
Nee, vorige eigenaar heeft de onderkant ook nog van het blok af gehad. Volgens mij valt het met die oxidatie ook wel mee, zolang je geen RVS boutjes gebruikt in aluminium.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wild Chocolate schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Nee, vorige eigenaar heeft de onderkant ook nog van het blok af gehad. Volgens mij valt het met die oxidatie ook wel mee, zolang je geen RVS boutjes gebruikt in aluminium.
Niet alleen RVS in aluminium, maar rvs in het algemeen. Altijd met montagepasta monteren.
RVS heeft erg veel last van fretting (ook bij rvs op rvs)

Als je het gevoel hebt dat een boutje wel eens zou kunnen breken (of er zijn er al een aantal gebroken), helpt het vaak om het onderdeel even een beetje warm te stoken met een brandertje (hoeft niet roodgloeiend, is ook niet altijd mogelijk)

Maar ik heb ook zo m'n twijfels bij mensen die denken dat ze alles wel op gevoel kunnen doen.
Ik ben een ervaren sleutelaar, zowel aan hele kleine dingen (m3 en kleiner) als aan hele grote dingen (m16 en groter), maar heb wel eens testjes gedaan, en het hangt zó ontzettend af van wat voor stuk gereedschap je gebruikt en in welke positie.... (en hoe moe je bent), en ook in welke range je werkt.
(je hebt bij wijze van spreke 2 soorten mensen: mensen die alles te strak trekken en mensen die alles te los laten).
Zelfoverschatting is een techneutentrekje :P
Het enige wat je imo wel redelijk goed kan aanvoelen is of je alle bouten even strak aantrekt (wat natuurlijk ook belangrijk is, en in sommige applicaties minstens even belangrijk)

Maar soms moet je wel, niet altijd kan je er met een momentsleutel bij, of moet je een combinatie van stukken gebruiken (verlengstukken, knietjes etc) om ergens bij te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 16-02-2019 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:55:
Niet alleen RVS in aluminium, maar rvs in het algemeen. Altijd met montagepasta monteren.
RVS heeft erg veel last van fretting (ook bij rvs op rvs)
Juist RVS op RVS. Normaalgesproken wil je een verbinding zodanig ontwerpen dat je niet twee dezelfde materialen op elkaar monteerd, juist omdat je bijna gegarandeerd fretting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:02:
[...] Normaalgesproken wil je een verbinding zodanig ontwerpen dat je niet twee dezelfde materialen op elkaar monteerd, juist omdat je bijna gegarandeerd fretting krijgt.
Staal op staal gaat prima. Brons op brons ook. Het heeft ook veel te maken met loopeigenschappen. En die zijn bij rvs gewoon slecht; ik denk vanwege het hoge nikkelgehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:42:
[...]

Moderne auto's zitten anders vol met rekbouten. Bij mijn z4 zijn alle chassisbouten (van verstevigingsplaten etc) rekbouten. Dus aan de onderkant minimaal 20.
Daarvan staat ook in de werkplaatshandleiding dat je ze maar 1x mag gebruiken (daar hou ik me niet echt aan, maar ik pas de hoekverdraaing wel aan en ben van plan alles aan de onderkant een keer te vervangen, maar dat telt qua geld best op...)

Ik denk zelf dat bij bouten van hoge treksterkte de nauwkeurigheid van momentsleutels belangrijker is (dus 12.9 bouten). Dat zijn vooral bouten in de motor en aandrijving.
Mijn E36 heeft dat gelukkig nog niet zo veel, maar bijv. de boutjes waarmee de aandrijfassen op het diff zitten zijn rekbouten. En ik heb in het verleden ook al ervaren hoe makkelijk je die te strak trekt. De instructie was niet helemaal duidelijk of het aanhaalmoment (2 verschillende aanhaalmomenten afhankelijk van de exacte uitvoering van het boutje) en ik had het verkeerde aanhaalmoment. Voor de sleutel afsloeg zat ik al in de vloei van het materiaal en was de bout aan het oprekken terwijl de kracht afnam :x.

Hetzelfde is me een jaar geleden ook gebeurd met één van de bouten waarmee een remklauw vast zit:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4779/39899696555_cfbc772c77_b.jpg20180313_203151 by Chris Hogevonder, on Flickr
Bij de rechter zie je het laatste stukje schroefdraad het dichtst bij de kop ineens grover worden. Die bout was uiteindelijk 1,5 mm opgerekt en dat met een momentsleutel op 100Nm. Dit was een foutje van mijn kant, voor moest namelijk wel op 100 (eigenlijk 110), maar achter maar op 60 - 65 Nm.
Alleen al daarom is mijn momentsleutel mij heilig, want 100 Nm trek je ook met een normale ratel heel makkelijk en loop je dus het risico op dit soort (verborgen) defecten.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Aluminium heeft altijd wel wat last van elektrolytische oxidatie als het contact maakt met een ander metaal. Daarbij ontstaat niet de harde, gesloten oxidelaag die je wilt hebben, maar het witte, poederige oxide. Dat zal de schroefdraad vullen en boutjes vastzetten.
Voor zover ik weet heeft dat niet direct met RVS te maken, maar gebeurd dit met ieder metaal. Aluminium is nou eenmaal erg oxidatie-gevoelig, maar heeft als voordeel dat de "normale" een harde, luchtdichte laag op het metaal vormt die verdere oxidatie belemmert.
mr_petit schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:11:
[...]

Staal op staal gaat prima. Brons op brons ook. Het heeft ook veel te maken met loopeigenschappen. En die zijn bij rvs gewoon slecht; ik denk vanwege het hoge nikkelgehalte.
Bij RVS is het ook de combinatie van RVS-soorten waar je mee uit moet kijken. Bij sommige combinaties treden kouddruklassen al vrijwel direct op, terwijl andere combinaties nergens last van hebben. Ave en Cody's lab hebben daar op Youtube al meerdere keren uitgebreide video's over gepost, incl. voorbeelden van wat er mis gaat.

Over het algemeen kan je maar beter geen RVS gebruiken, tenzij het om functionele redenen eigenlijk niet anders kan (bijv. bij zeegaande schepen).

Gisteren m'n Makita DTW285 voor het eerst een beetje aan de tand kunnen voelen bij het wisselen van de winterwielen naar de zomerwielen, en dat beviel bijzonder goed. Wielbouten los draaien was geen enkele uitdaging voor hem, en vastzetten ging in eerste instantie zelfs te strak, zonder er ook maar enige moeite voor te doen. Bizar hoeveel kracht er in zo'n relatief klein apparaat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Ik heb gisteren ook mijn zomerbanden er weer opgezet. Door je verhaal ben ik getriggerd om ook zo'n accu slagmoersleutel te kopen. Aangezien ik al een Bosch blauwe 18V accuboormachine heb met lader dacht ik slim te zijn door deze te kopen; https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Helaas, viel mij aardige tegen. Ik kreeg de wielbouten er niet mee los! Nu is de Bosch max 200Nm en de Makita 280Nm. Daarbij moet ik zeggen dat ik een 4A 18V accu van Bosch heb terwijl er ook 5A 18V zijn. Zou dat het verschil zijn, of dat de accu echt volledig vol moet zijn?

Anders moet die maar terug, zo zie ik er geen meerwaarde in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
deepbass909 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:35:

Gisteren m'n Makita DTW285 voor het eerst een beetje aan de tand kunnen voelen bij het wisselen van de winterwielen naar de zomerwielen, en dat beviel bijzonder goed. Wielbouten los draaien was geen enkele uitdaging voor hem, en vastzetten ging in eerste instantie zelfs te strak, zonder er ook maar enige moeite voor te doen. Bizar hoeveel kracht er in zo'n relatief klein apparaat zit.
Ik krijg er zelfs aandrijfasmoeren en krukaspoelie moeren mee los. Echt geweldig, je hoeft niet meer met een wringijzer en een enorme pijp erover te gaan klooien met alle risico's dat iets losschiet, en een manier om de motor of bak te blokkeren hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

JPvA schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:12:
Ik heb gisteren ook mijn zomerbanden er weer opgezet. Door je verhaal ben ik getriggerd om ook zo'n accu slagmoersleutel te kopen. Aangezien ik al een Bosch blauwe 18V accuboormachine heb met lader dacht ik slim te zijn door deze te kopen; https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Helaas, viel mij aardige tegen. Ik kreeg de wielbouten er niet mee los! Nu is de Bosch max 200Nm en de Makita 280Nm. Daarbij moet ik zeggen dat ik een 4A 18V accu van Bosch heb terwijl er ook 5A 18V zijn. Zou dat het verschil zijn, of dat de accu echt volledig vol moet zijn?

Anders moet die maar terug, zo zie ik er geen meerwaarde in...
Op zich een logische keuze als je al Bosch hebt om dan voor een Bosch te gaan en 200Nm zou genoeg moeten zijn om wielbouten/moeren los te trekken. Maar uit alle tests die ik ben tegengekomen blijkt dat de Makita alle verwachtingen overtreft qua kracht en bijna 400Nm weet te halen.

Het amperage van de accu maakt trouwens niet uit in hoe sterk een gereedschap, dat is voornamelijk hoe lang je met een accu doet. De spanning bepaald de kracht.

Maar het lijkt erop dat die Bosch eerder vergelijkbaar is met een Makita DTD148, een slagschroefmachine, zie ook deze video:

Dat is een categorie lichter qua machine en meer gericht op op schroeven.

De Bosch GDS 18 V-EC 250 zit meer in dezelfde categorie als de Makita die ik heb, met een koppel van 250 Nm.
Dirk33 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Ik krijg er zelfs aandrijfasmoeren en krukaspoelie moeren mee los. Echt geweldig, je hoeft niet meer met een wringijzer en een enorme pijp erover te gaan klooien met alle risico's dat iets losschiet, en een manier om de motor of bak te blokkeren hoeft ook niet.
Ik vrees dat die bij mijn auto iets teveel van het goede zullen zijn (aanhaalmomenten daarvan liggen op of rond de 400Nm), maar tot nu toe trekt hij wel alles los wat ik wil. En het is ook wel prettig om wielbouten/moeren los te kunnen trekken zonder dat het wiel geblokkeerd is (dus als hij bijv. op bokken staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
deepbass909 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Op zich een logische keuze als je al Bosch hebt om dan voor een Bosch te gaan en 200Nm zou genoeg moeten zijn om wielbouten/moeren los te trekken. Maar uit alle tests die ik ben tegengekomen blijkt dat de Makita alle verwachtingen overtreft qua kracht en bijna 400Nm weet te halen.

Het amperage van de accu maakt trouwens niet uit in hoe sterk een gereedschap, dat is voornamelijk hoe lang je met een accu doet. De spanning bepaald de kracht.

Maar het lijkt erop dat die Bosch eerder vergelijkbaar is met een Makita DTD148, een slagschroefmachine, zie ook deze video:
[YouTube: 18V Brushless Impact Driver Shootout - Makita, Milwaukee, Dewalt, Bosch, Hitachi, Metabo]
Dat is een categorie lichter qua machine en meer gericht op op schroeven.

De Bosch GDS 18 V-EC 250 zit meer in dezelfde categorie als de Makita die ik heb, met een koppel van 250 Nm.
Interessante video, had ik eerder moeten zien! De Bosch komt daar niet zo heel goed uit. Wel opmerkelijk dat ze opmerken dat met een high power batterij je meer power/koppel hebt. In ieder geval de Makita is duidelijk een betere keuze. De Bosch stuur ik maar retour...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

JPvA schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:53:
[...]

Interessante video, had ik eerder moeten zien! De Bosch komt daar niet zo heel goed uit. Wel opmerkelijk dat ze opmerken dat met een high power batterij je meer power/koppel hebt. In ieder geval de Makita is duidelijk een betere keuze. De Bosch stuur ik maar retour...
Ik heb die video verder niet gekeken, maar ik weet dat heel veel van dit gereedschap tegenwoordig uitvoerig getest wordt. Van de merken die in Europa goed verkrijgbaar zijn (Milwaukee, Snap-On en Harbor Freight dus uitgezonderd), komt Makita over het algemeen wel altijd als de beste uit de tests, maar is ook standaard één van de duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Makita vindt ik geen duur gereedschap. Genoeg accu slagmoersleutels die duurder zijn maar niet beter.

Wij hebben op mijn werk best wel wat vergelijkbare Makita's in gebruik die zo'n 480.000 bouten per jaar vastzetten (dikke 2200 per dag) en die gaan gewoon 3 jaar mee. En de accu's blijven nog langer heel, ondanks dat een accu elke dag geladen wordt. Echt bizar hoor, dit is extreem gebruik en heel veel machines kunnen dit niet aan, ook niet als ze (letterlijk) 20x zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JPvA schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:53:
Het schijnt er vanaf te hangen hoe het ingesteld is, maar het lijkt wel vaker voor te komen dat de wat zwaardere apparatuur op accu's (denk cirkelzaag of slijper) meer vermogen lijken te leveren met accu's met meer Ah. Kan mogelijk ook te maken hebben dat die accu's meer amperage uitsturen, en daardoor meer vermogen kunnen leveren, denk bv. aan hoe het een stuk langer duurt om je telefoon op te laden aan de PC (0.5A USB), of met een adapter (1-2A).

Daarnaast lijkt Bosch (op een aantal boormachines, in ieder geval) ook het vermogen terug te regelen als de accu leeg aan het raken is, zelfs al lang voordat het accu leeg lampje gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-04 05:49
Beste medesleutelaars,

Ik ben opzoek naar een uitbreiding van mijn doppenset. Van het een komt het ander en al snel zit je te kijken naar een koffer, daarna naar een gereedschapswagen etc... enfin je kent het wel.

Nou is mijn oog gevallen op de (ook hier) veel voorkomende, bijna identieke setjes van BGS en Gedore RED. Ik heb het idee dat beide sets kwalitatief "goed" zijn voor mijn kluswerk, maar er zijn kleine verschillen:
  • De 3/8" ratel van BGS is langer 205mm t.o.v. 180mm.
  • De BGS set heeft extra TS-profiel (soort 5 kantige torx) setje bitjes (nog nooit gezien overigens). Dit verklaart tevens het "aantal delig" verschil, maar is voor mij geen doorslaggevend argument.
  • De BGS set is mat, de Gedore RED is glimmend verchromed.
  • De koffer van BGS ziet er minder degelijk uit dan de Gedore RED set.
  • De BGS set is te krijgen in twee varianten: de 2292, met "Super Lock" doppen (golfprofiel), en als 2243, met "Pro Torque" doppen (normale zeskant). Zie onderstaand voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c92b773a5a9b/5c92b773a0536-tweakers_uitleg.png
Op het moment dat deze doppen serieuze voordelen bieden, kies ik voor BGS. Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk voor Gedore RED i.v.m. de koffer.

Mijn vraag: Heeft iemand daadwerkelijk ervaringen met de "super lock" -achtige doppen?

Ik verwacht persoonlijk dat ze wat zwakker zijn, betere grip hebben op de boutkop, maar dat de bouten/moeren vervolgens vastzitten in de dop. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen, dus ik hoor het graag.

p.s. Ik kwam in de speurtocht nog deze gereedschapswagen tegen, van het merk "StahlWerk". Voor mij een onbekend merk, klinkt als het bekende merk StahlWille, maar zou een extreem koopje zijn als dit dezelfde kar is. Iemand ooit gehoord van dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb 1 zo'n superlock-achtige dop, bouten en moeren gaan daar niet in vastzitten, daar hoef je je geen zorgen over te maken..

Voordeel is dat de bout meer op de vlakken gedrukt wordt ipv op de hoeken, en je dus meer kracht kan zetten zonder de bout af te ronden. nadeel is dat je wat meer speling hebt in de draai-richting, dus als je in een situatie zit waar je heel veel korte slagen moet maken met de ratel dan gaat dat nog een stap minder vlot omdat je dan ook nog een aantal graden speling in de dop hebt, of met 1 hand de dop vast moet houden in de 'ratel' richting.

Ik zou lekker gewone doppen kopen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De meer gebruikelijke methode om te voorkomen dat je al te gauw bouten af gaat ronden is door de doppen aan de binnenkant wat bol te maken, zodat je niet de kracht precies op het hoekje van de bout aan laat grijpen. Die vormen van BGS lijken me gewoon iets andere vormen om hetzelfde te bereiken.

Aan de andere kant, als ik kijk waar een wielbout schoon is geworden nadat ik ze los draai, dan ik zie niet zoveel verschil tussen het contactoppervlak van een twaalfkant of een zeskant dop, dus ik vraag me af hoeveel die verschillende vormen echt uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

DaWaN

'r you wicked ??

Deejac schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:13:

Mijn vraag: Heeft iemand daadwerkelijk ervaringen met de "super lock" -achtige doppen?

Ik verwacht persoonlijk dat ze wat zwakker zijn, betere grip hebben op de boutkop, maar dat de bouten/moeren vervolgens vastzitten in de dop. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen, dus ik hoor het graag.
Ja ik sleutel al een tijdje met de BGS-2292 set met de super lock doppen. Ik vind het een prima set, kan hem absoluut aanbevelen.
Vastzitten in de dop doen bouten / moeren absoluut niet.
Ik heb ook nog geen bouten en/of moeren ermee afgerond.
Ik heb die doppen ook wel eens gebruik i.c.m. een slagmoersleutel en dan zie je inderdaad dat de kop op de vlakke stukken wordt aangegrepen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:10:
De meer gebruikelijke methode om te voorkomen dat je al te gauw bouten af gaat ronden is door de doppen aan de binnenkant wat bol te maken, zodat je niet de kracht precies op het hoekje van de bout aan laat grijpen. Die vormen van BGS lijken me gewoon iets andere vormen om hetzelfde te bereiken.

Aan de andere kant, als ik kijk waar een wielbout schoon is geworden nadat ik ze los draai, dan ik zie niet zoveel verschil tussen het contactoppervlak van een twaalfkant of een zeskant dop, dus ik vraag me af hoeveel die verschillende vormen echt uit maken.
Tussen 6-kant en 12-kant zit wel degelijk verschil. Ik heb in het verleden met 12-kant doppen wel koppen kapot gedraaid. De kans dat dat met een 6-kant gebeurt is aanzienlijk kleiner (en mij nog niet overkomen).

Ik ken de BGS-sets verder niet, maar de Pro-Torque lijkt sterk op de Proxxon doppen die ik al jaren gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://www.proxxon.com/en/images/produkte/1_2_zoll_einsaetze_23500.png
Die geven prima grip en alleen bij bouten/moeren waarvan de kop echt weggerot is, krijg ik geen grip meer, maar dat is ook niet verwonderlijk.

Die 5-kantige torx is iets wat VW dacht ik gebruikt. Het is (een nog) niet een heel algemeen gebruikt type in ieder geval.
Dirk33 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:41:
Makita vindt ik geen duur gereedschap. Genoeg accu slagmoersleutels die duurder zijn maar niet beter.

Wij hebben op mijn werk best wel wat vergelijkbare Makita's in gebruik die zo'n 480.000 bouten per jaar vastzetten (dikke 2200 per dag) en die gaan gewoon 3 jaar mee. En de accu's blijven nog langer heel, ondanks dat een accu elke dag geladen wordt. Echt bizar hoor, dit is extreem gebruik en heel veel machines kunnen dit niet aan, ook niet als ze (letterlijk) 20x zo duur zijn.
Ik vergelijk het met merken als Bosch (ook blauw), Metabo, Fern, Hitachi, DeWalt en dan is Makita vrijwel altijd de duurdere, maar ook de betere. Daarboven heb je uiteraard nog Hilti en Snap-On, maar die zitten echt in een andere prijsklasse.

Overigens zijn er meer factoren dan alleen het aantal bouten dat per dag vast gezet worden die maken hoe robuust gereedschap is. Als die 2200 bouten per dag in een schone, droge en warme ruimte worden vastgezet, heeft het spul minder te lijden dan als het 10 keer per dag in een koude, natte omgeving of omgeving met veel stof wordt gebruikt, maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Kijk! Bedankt voor de ervaringen. :)

@AlexanderB Goed punt! Er zit bij beide (drie eigenlijk) sets een fijne 72-tands ratel. Het zou natuurlijk zonde zijn om vervolgens de extra speling weg te geven in de bout - dop aansluiting. Ervaar je het zelf als hinderlijk veel? (heb je wellicht een vergelijking met een normale dop) Conclusie: normaal

@henkie196 Ik wil sowieso gaan voor zeskant doppen, ze zijn immers sterker, maar nu de vraag welke. Een twaalfkant heeft imho hooguit met een wringijzer voordelen omdat je meer insteek posities hebt op de boutkop.

@DaWaN Duidelijk verhaal; je bent tevreden met de set "super lock" en ze zijn degelijk zat gebleken. Ervaar jij verder nog problemen met extra speling t.o.v. een normale dop? Conclusie: Super Lock

@deepbass909 Proxxon is inderdaad vergelijkbaar qua vorm met de "Pro Torque"/normale doppen. Ik verwacht dat de kwaliteit vergelijkbaar zal zijn. Na wat verder zoeken lees ik op het web dat de TS doppen momenteel gebruikt worden bij "de steekpomp bij Mercedes Atego, Actros / Startonderbrekers bij Rover / LMM (Luchtmassameter) bij VAG VW, Audi, Skoda, Seat.". Voor mij wel een extra argument om voor BGS te kiezen t.o.v. Gedore RED.

Blijft de vraag welk type zeskant dop, de voorlopige tussenstand is dus 1-1 8)7

Als toevoeging, ik kwam op Amazon deze BGS? set tegen. Qua tools 100% identiek op het oog, maar in een andere koffer, voor €70,-. Kent iemand dit?

[ Voor 19% gewijzigd door Deejac op 21-03-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

DaWaN

'r you wicked ??

Deejac schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:14:
@DaWaN Duidelijk verhaal; je bent tevreden met de set "super lock" en ze zijn degelijk zat gebleken. Ervaar jij verder nog problemen met extra speling t.o.v. een normale dop? Conclusie: Super Lock

Als toevoeging, ik kwam op Amazon deze BGS? set tegen. Qua tools 100% identiek op het oog, maar in een andere koffer, voor €70,-. Kent iemand dit?
Nee extra speling is mij eigenlijk nooit opgevallen. Ik heb deze set ook gebruikt bij het vervangen van de koppeling van mijn IS200 en daar zijn een hoop bouten/moeren waar je maar een zeer beperkte slag kunt maken.
Ik heb wel altijd een set ringratels erbij voor slecht bereikbare bouten/moeren.

Oh en ik zou ook oppassen met spul wat er hetzelfde uitziet. Kan uiteraard hetzelfde zijn, maar het kan ook goed mogelijk zijn dat de afwerking en/of kwaliteitscontrole niet van hetzelfde niveau is als het 'echte' merk.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWaN op 21-03-2019 23:00 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:10:
Tussen 6-kant en 12-kant zit wel degelijk verschil. Ik heb in het verleden met 12-kant doppen wel koppen kapot gedraaid. De kans dat dat met een 6-kant gebeurt is aanzienlijk kleiner (en mij nog niet overkomen).
In de randgevallen zal een 6-kant inderdaad meer kracht kunnen overdragen. Het was me gewoon opgevallen dat op m'n wielbouten er weinig verschil leek in welke stukken 'schoon' werden op de zijkant van de bout bij het losdraaien.

Gisteren nog een boutje (waarschijnlijk niet al te hoge sterkte bout) waarbij de 12-kant van de ring-steeksleutel een mooie vorm achterliet in de bout zelf, toen toch maar even een zeskant dop er bij gezocht. Uiteindelijk de moer met laatste stukje van de bout eraf gedraaid, waarschijnlijk een keertje te hard aangedraaid en was daarbij opgerekt ofzo, vond het niet fijn toen ik hem weer los probeerde te krijgen.
Ik ken de BGS-sets verder niet, maar de Pro-Torque lijkt sterk op de Proxxon doppen die ik al jaren gebruik:
[Afbeelding]
Die geven prima grip en alleen bij bouten/moeren waarvan de kop echt weggerot is, krijg ik geen grip meer, maar dat is ook niet verwonderlijk.
Heb gisteravond even m'n doppen nagekeken toen ik ze toch vast had, en die hebben ook zo'n zelfde vorm (van Hazet).
Deejac schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:14:
@henkie196 Ik wil sowieso gaan voor zeskant doppen, ze zijn immers sterker, maar nu de vraag welke. Een twaalfkant heeft imho hooguit met een wringijzer voordelen omdat je meer insteek posities hebt op de boutkop.
Ik gebruik m'n 12-kant doppen inderdaad ook op een wringijzer, juist omdat het makkelijker te positioneren is, inderdaad. Kromme is wel dat je met een wringijzer vaak weer meer kracht wilt zetten, en daarvoor is een zeskant vorm weer beter =/ Zolang de kop van de bout niet verrot is, gaat het wel goed, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik heb een 12 kant doppenset èn een 6 kant doppenset in 1/2", maar ik gebruik eigenlijk altijd 6 kant omdat het zoveel sterker is, en ook slijtvaster
12 kant gebruik ik voornamelijk bij 2 kant moeren (die bestaan ook :P), dan moet je wel (en die zijn nog weer sterker). Of als ik een moer of bout aan de andere kant tegen moet houden en een steek of ringsleutel niet lekker past.

Betreffende superlock of normale 6 kant (zoals die protorque), zou ik eigenlijk in 1e instantie normale 6 kant komen. Waarom? Omdat dat door de decennia heen zich toch het meest bewezen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Bedankt allen, ik heb zojuist de BGS-2243 set besteld via Gereedschapsland. Met "normale" doppen dus. Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:45:
Ik heb een 12 kant doppenset èn een 6 kant doppenset in 1/2", maar ik gebruik eigenlijk altijd 6 kant omdat het zoveel sterker is, en ook slijtvaster
12 kant gebruik ik voornamelijk bij 2 kant moeren (die bestaan ook :P), dan moet je wel (en die zijn nog weer sterker). Of als ik een moer of bout aan de andere kant tegen moet houden en een steek of ringsleutel niet lekker past.
Ik heb korte zeskant doppen en lange twaalfkant doppen. Niet persé met heel goede reden, behalve dan dat ik een voorkeur heb voor lange doppen van Stahlwille, want die zijn 'hoog' genoeg aan de binnenkant dat je ze ook op een dopmoer kan gebruiken (zoals op de assen van een fiets). Min of meer de enige hoge doppen die ik kon vinden die aan de binnenkant niet net zo hoog zijn als normale doppen. En Stahlwille heeft om de één of andere reden alleen maar twaalfkant hoge doppen.

Het wiellager van m'n auto heeft inderdaad ook een 12 kant bout er op zitten, maar buiten dat heb ik die niet zo vaak gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:11
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe herken je goede doppen? Nadat het gereedschap hier altijd een ratjetoe is geweest ben ik een beetje wat degelijk spul aan het kopen. Heb recent een goede steeksleutelset gekocht, en ben nu naar dopsleutels en schroevendraaiers aan het kijken.

Op dit moment heb ik een oude Hema 1/2 inch dopsleutelset die volgens het label ooit 65 gulden 50 gekost heeft :)

Tot nu toe is deze set prima gebleken. De doppen hebben zowel aan de zeskant als aan de 1/2 inch vierkant geen schade en zien er eigenlijk wel degelijk uit.
De 14 dop meet 14,15 tot 14,2mm als binnenmaten.
De 17 dop meet 17,2 tot 17,3mm als binnenmaten.

Is deze set prima voor het sleutelen aan mijn auto? Of zou het slim zijn om toch maar op zoek te gaan naar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gewoon even goed kijken of ze niet te ruim zitten en/of ingeslagen zijn.

Uit ervaring merk ik dat goedkoop gereedschap erg ruim zit. Vaak is dat geen probleem, maar bij kleinere boutjes/moertjes draai je alles rond!

Beetje overkill, maar ik spaar langzaam aan voor deze:

https://www.toolsonsite.n...odule-29-dlg/#description

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/toolsonsite/image/cache/full/13cacd7957940b41f3ce01096d320bdbd286213c.jpg

Hoewel mijn huidige Landport doppenset ook prima voldoet :)

Deze heb ik bijvoorbeeld voor onderweg, met circuit/offroad dingen. Ook een prima set welke zeer compleet is. Deze kan je vinden tussen 100-130euro. Hier merk je vooral dat de ratels wat meer vrije slag hebben dan bij een veel duurdere set.

https://www.hbm-machines....delige-gereedschapskoffer

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-205-21.jpg-1920x1080-b773037c8d.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door Ghostrider op 29-03-2019 11:49 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:19:
[...]

Ik heb korte zeskant doppen en lange twaalfkant doppen. Niet persé met heel goede reden, behalve dan dat ik een voorkeur heb voor lange doppen van Stahlwille, want die zijn 'hoog' genoeg aan de binnenkant dat je ze ook op een dopmoer kan gebruiken (zoals op de assen van een fiets). Min of meer de enige hoge doppen die ik kon vinden die aan de binnenkant niet net zo hoog zijn als normale doppen. En Stahlwille heeft om de één of andere reden alleen maar twaalfkant hoge doppen.

Het wiellager van m'n auto heeft inderdaad ook een 12 kant bout er op zitten, maar buiten dat heb ik die niet zo vaak gezien.
Mijn hoge doppen van Proxxon hebben ook genoeg vrije ruimte in de dop voor dopmoeren en ik zou het bijzonder vinden als andere merken dat niet hebben. Dopmoeren zijn toch één van de redenen waarom je een hoge dop pakt, lijkt mij.

Overigens is er niks mis met 12-kant, zolang de bout/moer maar niet te vast zit of teveel verroest is. In principe pak je een bout of moer altijd dicht bij de hoeken (daar is de kracht-arm immers het grootst) en maakt het niet uit of het een 6 of 12 kant is. Alleen de kans dat een 6-kant over de hoeken schiet is wel zo goed als 0. Maar een 12-kant is vaak weer beter te positioneren.
Pyramiden schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:09:
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe herken je goede doppen? Nadat het gereedschap hier altijd een ratjetoe is geweest ben ik een beetje wat degelijk spul aan het kopen. Heb recent een goede steeksleutelset gekocht, en ben nu naar dopsleutels en schroevendraaiers aan het kijken.

Op dit moment heb ik een oude Hema 1/2 inch dopsleutelset die volgens het label ooit 65 gulden 50 gekost heeft :)

Tot nu toe is deze set prima gebleken. De doppen hebben zowel aan de zeskant als aan de 1/2 inch vierkant geen schade en zien er eigenlijk wel degelijk uit.
De 14 dop meet 14,15 tot 14,2mm als binnenmaten.
De 17 dop meet 17,2 tot 17,3mm als binnenmaten.

Is deze set prima voor het sleutelen aan mijn auto? Of zou het slim zijn om toch maar op zoek te gaan naar iets anders?
Heel flauw, maar als eerste natuurlijk aan het merk. Verder de algemene afwerking. Een dikke glimmende chroomlaag duidt meestal op matige tot slechte kwaliteit (klinkt tegenstrijdig), goede doppen hebben vaak juist een doffe afwerking en relatief dunne chroomlaag. De reden is vrij simpel, chroom is lang niet zo hard/sterk als gereedschapsstaal en heeft primair als enige functie roestpreventie. Ik heb persoonlijk dan liever een dop/sleutel die wat vliegroest krijgt, maar altijd goed blijft passen dan een sleutel die perfect glimt maar na 1 keer gebruik al teveel speling heeft.

Sterkte is aan de buitenkant niet te zien, dat moet je weten. Jouw Hema-setje kan verrassend goed zijn of slecht, maar gezien de leeftijd is de kwaliteit blijkbaar wel ok. Grootste verschil is doorgaans de ratel, goedkope ratels hebben speling, grove vertanding en schakelen vaak moeizaam om.

Mijn advies zou zijn, vervang alleen het spul waarover je twijfelt. Vervangen vanwege het naampje dat erop staat is eigenlijk altijd geldverspilling.

@Ghostrider Zo'n kist zou ik eigenlijk nog wel een keer willen aanschaffen voor als ik naar de DHZ-garage ga. Nu ik een garage bij huis heb, zit mijn gereedschap niet meer standaard in koffers, maar ligt het in lades of hangt aan een bord. Als ik naar de DHZ ga, moet ik dus alles plunderen. Zo'n kist is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@deepbass909 Ja deze set heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Ook dingen die je nauwelijks gebruikt zitten erin, dat is wel prettig. Zoals inbus5.5 bijvoorbeeld.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pyramiden schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:09:

Als dat label enige indicatie is, dan zal dat met de kwaliteit wel goed zitten. Niet veel labels die na zo'n tijd nog leesbaar zijn :+

Meer serieus, als het tot nu toe ok is geweest, zal het wel blijven voldoen. Inderdaad even letten op passing, en je kan eens controleren hoe de vorm is aan de binnenkant. Goedkopere ringsleutels willen nog wel eens een slechte afwerking hebben. Daarnaast kan het zijn dat de ratel een zwakke schakel is.
deepbass909 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:08:
Mijn hoge doppen van Proxxon hebben ook genoeg vrije ruimte in de dop voor dopmoeren en ik zou het bijzonder vinden als andere merken dat niet hebben. Dopmoeren zijn toch één van de redenen waarom je een hoge dop pakt, lijkt mij.

Overigens is er niks mis met 12-kant, zolang de bout/moer maar niet te vast zit of teveel verroest is. In principe pak je een bout of moer altijd dicht bij de hoeken (daar is de kracht-arm immers het grootst) en maakt het niet uit of het een 6 of 12 kant is. Alleen de kans dat een 6-kant over de hoeken schiet is wel zo goed als 0. Maar een 12-kant is vaak weer beter te positioneren.
Ik gok dat als je de hoge dop op een dopmoer krijgt, dat de meeste gewone doppen ook wel zullen passen. Het verbaasde me, maar de meeste hoge doppen zijn eigenlijk grotendeels hetzelfde in vorm aan de binnenkant als lage doppen, alleen met meer hoogte voor een eventueel schroefdraad. Ik had inderdaad ook gedacht dat dat meer verschil zou hebben.

Nou zijn de dopmoeren op een fiets ook wel een beetje een broodje speciaal, die lopen vaak taps toe min of meer direct vanaf de zeskant, terwijl gewone dopmoeren meer een afronding hebben op enige afstand van het zeskant. De meeste doppen (ook hoge doppen) hebben eenzelfde binnenhoogte voor het zeskant, en lopen daarna gauw toe naar iets waar een draadeinde nog in zou passen, eventueel, en dan past zo'n dopmoer van de fiets er gewoon niet in.

Is wel een behoorlijk specifieke toepassing, maar is gewoon iets dat me stoorde bij het sleutelen aan de fietsen.
@Ghostrider Zo'n kist zou ik eigenlijk nog wel een keer willen aanschaffen voor als ik naar de DHZ-garage ga. Nu ik een garage bij huis heb, zit mijn gereedschap niet meer standaard in koffers, maar ligt het in lades of hangt aan een bord. Als ik naar de DHZ ga, moet ik dus alles plunderen. Zo'n kist is dan wel handig.
Heb zelf een paar Parat koffers daarvoor, heb nu nog geen garage, maar ik denk dat ik het gros wel in de koffer laat zitten als we volgend jaar wel een garage hebben. Pakt niet zo makkelijk, maar neemt wel makkelijk mee, en zit gewoon netjes opgeborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Ghostrider schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:16:
@deepbass909 Ja deze set heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Ook dingen die je nauwelijks gebruikt zitten erin, dat is wel prettig. Zoals inbus5.5 bijvoorbeeld.
Ik mis alleen wel de inbus 7, die voor mij echt wel noodzakelijk is (de remklauwen zitten daarmee vast namelijk). Om de één of andere reden wordt die vrijwel nooit in dit soort sets gestopt, terwijl heel veel auto's (namelijk alle auto's met Até-remmen) die maat nodig hebben. 8)7

@henkie196
Ik weet welke dopmoeren je gebruikt, die zijn inderdaad net even anders dan een normale dopmoer. Ik snap je probleem daarmee ook wel.

Ik heb mijn gereedschap een tijdje in de koffer laten zitten, maar ik was het zo zat elke keer naar de juiste sleutel te moeten zoeken. Vaak heb ik maar een handje vol gereedschap nodig bij een klus en dat pak ik dan lever even los dan dat ik met een koffer sleep die ook nog eens in de weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden

Heel flauw, maar als eerste natuurlijk aan het merk. Verder de algemene afwerking. Een dikke glimmende chroomlaag duidt meestal op matige tot slechte kwaliteit (klinkt tegenstrijdig), goede doppen hebben vaak juist een doffe afwerking en relatief dunne chroomlaag. De reden is vrij simpel, chroom is lang niet zo hard/sterk als gereedschapsstaal en heeft primair als enige functie roestpreventie. Ik heb persoonlijk dan liever een dop/sleutel die wat vliegroest krijgt, maar altijd goed blijft passen dan een sleutel die perfect glimt maar na 1 keer gebruik al teveel speling heeft.

Sterkte is aan de buitenkant niet te zien, dat moet je weten. Jouw Hema-setje kan verrassend goed zijn of slecht, maar gezien de leeftijd is de kwaliteit blijkbaar wel ok. Grootste verschil is doorgaans de ratel, goedkope ratels hebben speling, grove vertanding en schakelen vaak moeizaam om.

Mijn advies zou zijn, vervang alleen het spul waarover je twijfelt. Vervangen vanwege het naampje dat erop staat is eigenlijk altijd geldverspilling.
De chroomlaag lijkt wel mee te vallen qua dikte. In ieder geval dunner dan dat "Kraftwerk" spul wat ze op mijn werk hebben. De chroom is niet aangebracht op de contactvlakken binnenin de dop en waar je de ratel erop schuift, dus daar zit dan ook wel aardig wat vliegroest.

De ratel is inderdaad wel matig. Redelijk grote tanden, soms schijf je hem een beetje in zijn "neutraal" en er zit redelijk wat speling op het mechanisme.

Ik denk dat ik hem gewoon blijf gebruiken.
Ghostrider schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:44:
Gewoon even goed kijken of ze niet te ruim zitten en/of ingeslagen zijn.

[Afbeelding]
Ze zijn allemaal nog netjes, helemaal geen schade.

Over die Gedore sets. Toen ik op Amazon alvast stiekem aan het kijken was naar een nieuw setje kwam ik deze tegen:
https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Zeker niet de meest complete set, maar mijn gevoel zegt dat hij zeer goedkoop is voor een Gedore 1/2 inch set.

In dit geval betaal je voor 12 extra doppen, dat korte verlengstuk, die koppelstang voor onder een hoek en dat extra handvat een kleine 256 euro... Wel een veel completere set, natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 29-03-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:09:
@henkie196
Ik weet welke dopmoeren je gebruikt, die zijn inderdaad net even anders dan een normale dopmoer. Ik snap je probleem daarmee ook wel.

Ik heb mijn gereedschap een tijdje in de koffer laten zitten, maar ik was het zo zat elke keer naar de juiste sleutel te moeten zoeken. Vaak heb ik maar een handje vol gereedschap nodig bij een klus en dat pak ik dan lever even los dan dat ik met een koffer sleep die ook nog eens in de weg ligt.
In de koffer is het voor mij juist allemaal netjes geordend, mooie vakjes voor alles. Heb zelf juist eerder het omgekeerde: pak ik wat ik denk nodig te hebben, kan ik daarna vrolijk heen en weer blijven lopen om nog nét even dat andere ding dat ik nodig heb ook te halen. Met drie trappen op en neer te gaan iedere keer, ben ik dat ook gauw zat ;)

Aan de andere kant, iedere keer 35-40 kg aan gereedschap mee te sjouwen is ook weer niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:39:
[...]

In de koffer is het voor mij juist allemaal netjes geordend, mooie vakjes voor alles. Heb zelf juist eerder het omgekeerde: pak ik wat ik denk nodig te hebben, kan ik daarna vrolijk heen en weer blijven lopen om nog nét even dat andere ding dat ik nodig heb ook te halen. Met drie trappen op en neer te gaan iedere keer, ben ik dat ook gauw zat ;)

Aan de andere kant, iedere keer 35-40 kg aan gereedschap mee te sjouwen is ook weer niet echt ideaal.
Dat laatste was voor mij een beetje het geval. Ik sleepte altijd alles mee, ook als het niet nodig was. En voor klussen in huis loop ik even naar de garage en hoef ik gelukkig niet eerst 3 trappen af. Dat moest ik in het verleden wel en dat wordt inderdaad snel vervelend.

Overigens heb ik een Parrat-kloon koffer, maar die begint na ruim 10 jaar serieus slijtage te vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

[...]

Dat wat je hier schrijft klopt niet helemaal hoor.
Dof of glanzend is een keuze. Denk aan snap on, wat toch 1 van de hoogst aangeschreven merken ter wereld is, die gebruikt een glanzend oppervlak. En stahlwille heeft in het verleden ook glanzende chroomafwerkingen gehad. Die switchen gewoon per gereedschapslijn en tijdsperiode. Doorgaans is de duitse modekeuze mat en de amerikaanse modekeuze glanzend (snap on, MAC etc)
Daarnaast fungeert chroom niet als goede roestpreventie. Dat is de nikkellaag die er - als het goed is - onder zit.
Chroom is een matige roestpreventie. Het is poreus en veel te dun wil het iets aan roestpreventie doen.
Daaronder zit het liefst nog een dunne koperlaag, maar dat wordt denk ik de laatste 30 jaar niet meer gedaan, omdat dat vrijwel altijd een cyanide koperlaag is (milieu en vergunningen enzo ;) )
Chroom is vooral een goede anti slijtlaag. Goed chroom is veel veel harder dan staal en heeft ontzettend goede loopeigenschappen (in tegenstelling tot nikkel).
Dus echt kwaliteitsgereedschap kan weldegelijk een behoorlijke chroomlaag hebben (snap-on).
Goedkoop gereedschap bespaart juist op de chroomlaag, omdat dat samengestelde lagenpakket een duur proces is. Goedkoop gereedschap stopt juist (alleen) een dun laagje sierchroom erop, wat na jaren eraf blistert (daarvan heb ik hier talloze voorbeelden liggen van B merken van weleer zoals matador), of roest wat er doorheen komt.
Of de laag glimmend of mat is, heeft trouwens niets met de dikte te maken, maar met eventuele na en voorbehandelingen (etsen of polijsten)

De reden dat impact doppen niet vernikkeld/verchroomd zijn is denk ik de hardheid van het staal.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-03-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
mr_petit schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:54:
[...]

De reden dat impact doppen niet vernikkeld/verchroomd zijn is denk ik de hardheid van het staal.
Zijn impact doppen vooral harder? Of zijn er eigenlijk nog andere verschillen met traditionele doppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik vermoed harder. Of in ieder geval een andere samenstelling, wellicht ook juist taaier. Normale doppen willen wel eens scheuren op een slagmoersleutel, wat ook de reden is dat je eigenlijk impactdoppen moet gebruiken.
In ieder geval kunnen galvanolagen de eigenschappen van het staal beïnvloeden, onder meer dmv waterstofbrosheid (bij hardere staalsoorten speelt dit)

Ik zou het een keer kunnen testen, ik heb een hardheidsmeter (leeb), maar de chroom/nikkellaag op normale doppen kan een afwijking geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:45:
Ik vermoed harder. Of in ieder geval een andere samenstelling, wellicht ook juist taaier. Normale doppen willen wel eens scheuren op een slagmoersleutel, wat ook de reden is dat je eigenlijk impactdoppen moet gebruiken.
In ieder geval kunnen galvanolagen de eigenschappen van het staal beïnvloeden, onder meer dmv waterstofbrosheid (bij hardere staalsoorten speelt dit)

Ik zou het een keer kunnen testen, ik heb een hardheidsmeter (leeb), maar de chroom/nikkellaag op normale doppen kan een afwijking geven.
Ik zal morgen eens een foto maken van wat ik zie dat er gebeurt als je normale doppen op een slagmoersleutel gebruikt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
impact doppen zijn niet harder, juist zachter. Daardoor kunnen ze beter tegen het klappen. Chroom vanadium is oersterk maar wel broos. slagdoppen zijn van chroom molybdeen.

En je kunt prima gewone (kwaliteits!) doppen op een slagmoersleutel gebruiken hobbymatig. Doe ik al jaren zonder problemen. Alleen voor de wielen heb ik een setje slagdoppen omdat die veel meer gebruik zien dan de andere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dirk33 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:15:
impact doppen zijn niet harder, juist zachter. Daardoor kunnen ze beter tegen het klappen. Chroom vanadium is oersterk maar wel broos. slagdoppen zijn van chroom molybdeen.

En je kunt prima gewone (kwaliteits!) doppen op een slagmoersleutel gebruiken hobbymatig. Doe ik al jaren zonder problemen. Alleen voor de wielen heb ik een setje slagdoppen omdat die veel meer gebruik zien dan de andere maten.
Ik weet even niet wat de verschillende hardheiden zijn, maar chroom molybdeen is normaalgesproken taaier dan chroom vanadium, en daarmee inderdaad beter bestand tegen de klappen van een slagschroevendraaier. Slagdoppen zijn meestal ook wat dikker, zal ook wel helpen daarmee.

Heb ook wel slagdoppen uit productie hier gezien, daar is na verloop van tijd het aandrijfvierkant meer cirkelvormig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Voor de wielen gebruik ik sowieso een speciaal setje met kunststof hulzen om de velgen te beschermen. maar die had ik al voor ik m'n slagmoersleutel gebruikte.

Wat gebruik betreft, zolang je niet de doppen teveel hoeft te belasten (de bouten/moeren komen vrij makkelijk los), dan gaat het inderdaad goed. Maar als het echt vast zit en je hebt de volle kracht van de hamers nodig, dan weet ik het niet zeker hoelang die doppen het overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

-tom-562

Oliesjeik

Over elektrische slagmoersleutels gesproken, bij de Lidl hebben ze er nu eentje in de aanbieding. 320Nm, voor 45 euro.
Ik heb er eentje meegenomen, voor dat geld kan het geen miskoop zijn denk ik (hobbymatig gebruik).
M'n wielmoeren kwamen er prima mee los.
Binnenkort moet ik wat dingen doen aan het onderstel van m'n Volvo, o.a. subframe rubbers ervangen, ben benieuwd of dat allemaal makkelijk los komt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:44

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:46:
Over elektrische slagmoersleutels gesproken, bij de Lidl hebben ze er nu eentje in de aanbieding. 320Nm, voor 45 euro.
Ik heb er eentje meegenomen, voor dat geld kan het geen miskoop zijn denk ik (hobbymatig gebruik).
M'n wielmoeren kwamen er prima mee los.
Binnenkort moet ik wat dingen doen aan het onderstel van m'n Volvo, o.a. subframe rubbers ervangen, ben benieuwd of dat allemaal makkelijk los komt.
Oeh, da's geen geld. Is die ook verstelbaar zodat ze ook met bijv. 100Nm vast te zetten zijn en je alleen het laatste stukje vastzet met de momentsleutel?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

-tom-562

Oliesjeik

Hij is niet instelbaar maar is (rechtsom) begrenst op 100Nm, dus je kan je velgen gewoon vast rammen en daarna aandraaien met momentsleutel :P ik heb 2 wielmoeren zo vastgedraaid, en gecheckt met de momentsleutel, en ze zaten met ongeveer 85Nm vast

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:44

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:04:
Hij is niet instelbaar maar is (rechtsom) begrenst op 100Nm, dus je kan je velgen gewoon vast rammen en daarna aandraaien met momentsleutel :P ik heb 2 wielmoeren zo vastgedraaid, en gecheckt met de momentsleutel, en ze zaten met ongeveer 85Nm vast
Ik had het inmiddels al gevonden op de site van de Lidl inderdaad. Hmm, dat zou wel een goede optie zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:50:
Wat gebruik betreft, zolang je niet de doppen teveel hoeft te belasten (de bouten/moeren komen vrij makkelijk los), dan gaat het inderdaad goed. Maar als het echt vast zit en je hebt de volle kracht van de hamers nodig, dan weet ik het niet zeker hoelang die doppen het overleven.
Ik zou verwachten dat het niet zo zeer een enkele zware belasting is die kritisch is, maar dat het meer een kwestie van vermoeiing is. Waar waarschijnlijk ook de productiekwaliteit om de hoek komt kijken, meeste vermoeiingsbreuken die ik meegemaakt heb, beginnen allemaal bij een klein foutje in het materiaal ergens, en groeit dan vanzelf uit tot een grotere scheur, totdat de boel een keertje uit elkaar vliegt.

Als je er meer kracht op zet, zal het waarschijnlijk wel harder gaan, natuurlijk, maar meer slagen met minder kracht kan hetzelfde effect hebben. Als het inderdaad op die manier breekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

impact doppen zijn niet harder, juist zachter. Daardoor kunnen ze beter tegen het klappen.
Ik heb het zonet gemeten, en de uitkomst zal je verbazen net zoals het mij verbaasde!

Ik meet exact dezelfde waarden voor een impactdop en een normale dop! 8)7
We zitten er dus allebei naast :D

Maar dat normale doppen kunnen scheuren (en zelfs versplinteren) met slaggereedschap is wel bekend.
En idd slagdoppen zijn vaak ook dikwandiger.
Zou die kleur/afwerking dan alleen ter identificatie zijn? :+ :?

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
mr_petit schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:39:
[...]

Ik heb het zonet gemeten, en de uitkomst zal je verbazen net zoals het mij verbaasde!

Ik meet exact dezelfde waarden voor een impactdop en een normale dop! 8)7
We zitten er dus allebei naast :D

Maar dat normale doppen kunnen scheuren (en zelfs versplinteren) met slaggereedschap is wel bekend.
En idd slagdoppen zijn vaak ook dikwandiger.
Zou die kleur/afwerking dan alleen ter identificatie zijn? :+ :?
Wow, das onverwacht! Is de dikwandigheid dan het enige verschil? En kan je dan net zo goed krachtdoppen kopen voor je ratel? Of maakt dat dan weer geen bal uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Nou, wat wel wordt aangestipt is dat krachtdoppen van chroom-molybdeen zijn en normale doppen van chroom-vanadium. Dat staat ook op de doppen die ik getest heb. Wellicht laat chroom-molybdeen zich ook lastiger verchromen/vernikkelen, dat weet ik niet. (wellicht zelfs een kwestie van kosten, de zwarte 'black oxide' afwerking is een heel goedkoop proces vergeleken bij vernikkelen/verchromen)
Wat ik er zo van weet is dat krachtdoppen in de praktijk sneller slijten. Maar of dat door het gebruik komt of door het materiaal?
En hardheid is natuurlijk wat anders dan het bestand zijn tegen scheuren/rek.
Het is wel zo dat vrijwel al het handgereedschap van chroom-vanadium is en alle slagdoppen (en vaak ook spul als krachtvermeerderaars) van chroom-molybdeen zijn. Dat doen ze voor een een reden want dat is al sinds mensenheugenis zo. Ik weet wel iets van metalen maar ben geen metallurg.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het getest hebt. Een echte Rockwell meting oid of gewoon met de vijl erlangs gegaan?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

GWBoes schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:08:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het getest hebt. Een echte Rockwell meting oid of gewoon met de vijl erlangs gegaan?
Een leebtester. Dat schreef ik ook in een vorige post.
Dus geen Rockwell of Vickers, maar Leeb. Die kan het wel omrekenen in Rockwell, dat kan je op de meter gewoon instellen (daarvoor bestaan conversietabellen)

Het is lastig om een meting op een dop te doen (klein oppervlak dus je moet hele grote doppen nemen), maar elke keer krijg ik overeenkomstige waarden, bij zowel de krachtdop als enkele normale doppen. En de spreiding ligt steeds binnen 1-3 HRC, dus da's best een nauwe band.
Ik zet de dop wel steeds op een gehard aambeeldje.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ah oke, dat had ik in de hele discussie gemist.

Als je op deze discussie zoekt in google komt wel vaak naar voren dat chrome moly iets taaier is, dus daar zal dan wel een kern van waarheid in zitten. Ookal denk ik dat de extra dikte meer doet voor de levensduur.

Het verschil in oppervlakte behandeling is volgens mij vooral gevoelsmatig. Ik gebruik regelmatig verchroomde krachtdoppen die al tientallen jaren intensief gebruikt worden waar nog niks is afgeknapt oid.

[ Voor 81% gewijzigd door GWBoes op 01-04-2019 15:34 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:05:
Nou, wat wel wordt aangestipt is dat krachtdoppen van chroom-molybdeen zijn en normale doppen van chroom-vanadium. Dat staat ook op de doppen die ik getest heb. Wellicht laat chroom-molybdeen zich ook lastiger verchromen/vernikkelen, dat weet ik niet. (wellicht zelfs een kwestie van kosten, de zwarte 'black oxide' afwerking is een heel goedkoop proces vergeleken bij vernikkelen/verchromen)
Chroom-molybdeen is kennelijk duurder als materiaal dan chroom vanadium. Het zou ook iets praktisch kunnen zijn als dat een chroomlaag makkelijker eraf schilfert op een slagdop (door gebruikte materiaal of de toepassing), maar ik weet het niet.
Wat ik er zo van weet is dat krachtdoppen in de praktijk sneller slijten. Maar of dat door het gebruik komt of door het materiaal?
Met handgebruik zou ik eigenlijk zeer weinig tot geen slijtage verwachten. Maar slagdoppen zijn meer zoals bits, is eigenlijk een verbruiksgoed. Zal voor huis-tuin- en keukengebruik wel goed een levenlang mee kunnen gaan, maar bij 1000-en bouten per dag, kan ik me voorstellen dat het wat gaat slijten.
En hardheid is natuurlijk wat anders dan het bestand zijn tegen scheuren/rek.
Dat, inderdaad. Taaiheid / brosheid hoeft niet direct een relatie te hebben met hardheid.
GWBoes schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:29:
Als je op deze discussie zoekt in google komt wel vaak naar voren dat chrome moly iets taaier is, dus daar zal dan wel een kern van waarheid in zitten. Ookal denk ik dat de extra dikte meer doet voor de levensduur.
Het is moeilijk om er precieze cijfers over te krijgen, maar ook de literatuur lijkt het er wel redelijk over eens te zijn dat chroom-molybdeen legeringen over het algemeen een taaier zijn dan chroom-vanadium legeringen. Maar een tiende procent meer van een legering materiaal hier of daar kan veel uitmaken, en er zullen ongetwijfeld heel veel verschillende combinaties op de markt zijn, dus kan me voorstellen dat het daarom moeilijk is om er iets algemeens over te zeggen.

Daarnaast maakt de warmtebehandeling ook veel uit, dus niet alleen het materiaal maar ook het productie proces.

Hardheid is overigens ook niet persé een materiaaleigenschap, maar kan ook door behandeling van het produkt verbeterd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door henkie196 op 02-04-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Pyramiden schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:58:
[...]

Wow, das onverwacht! Is de dikwandigheid dan het enige verschil? En kan je dan net zo goed krachtdoppen kopen voor je ratel? Of maakt dat dan weer geen bal uit?
Kan wel, maar krachtdoppen zijn veel dikker. Je hebt niet altijd genoeg ruimte voor dikwandige doppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:37:
[...]

Chroom-molybdeen is kennelijk duurder als materiaal dan chroom vanadium. Het zou ook iets praktisch kunnen zijn als dat een chroomlaag makkelijker eraf schilfert op een slagdop (door gebruikte materiaal of de toepassing), maar ik weet het niet.
Ik kan me ook voorstellen dat CrMo moeilijker te bewerken is. Taaier geeft vaak problemen met bewerkingen als frezen, afdraaien, snijden, etc.
[...]

Met handgebruik zou ik eigenlijk zeer weinig tot geen slijtage verwachten. Maar slagdoppen zijn meer zoals bits, is eigenlijk een verbruiksgoed. Zal voor huis-tuin- en keukengebruik wel goed een levenlang mee kunnen gaan, maar bij 1000-en bouten per dag, kan ik me voorstellen dat het wat gaat slijten.
Ligt natuurlijk wel een beetje aan de maat en belasting. Ook met handgebruik kan je doppen breken als een bout of moer zo vast zit dat je vele honderden Nm's op een wringijzer gaat zetten. Vergeet niet dat een volwassen man zonder problemen > 200Nm kracht kan genereren, alleen al door z'n gewicht in te zetten.
[...]

Dat, inderdaad. Taaiheid / brosheid hoeft niet direct een relatie te hebben met hardheid.

[...]

Het is moeilijk om er precieze cijfers over te krijgen, maar ook de literatuur lijkt het er wel redelijk over eens te zijn dat chroom-molybdeen legeringen over het algemeen een taaier zijn dan chroom-vanadium legeringen. Maar een tiende procent meer van een legering materiaal hier of daar kan veel uitmaken, en er zullen ongetwijfeld heel veel verschillende combinaties op de markt zijn, dus kan me voorstellen dat het daarom moeilijk is om er iets algemeens over te zeggen.

Daarnaast maakt de warmtebehandeling ook veel uit, dus niet alleen het materiaal maar ook het productie proces.

Hardheid wordt overigens ook niet persé een materiaaleigenschap, maar kan ook door behandeling van het produkt verbeterd worden.
Hoeveel de warmtebehadeling uitmaakt, heb ik bij een ex-klant van mij ervaren. Hun standaard materiaal was in het verleden altijd gegarandeerd tot -20C (daaronder werd het bros en trad breuk op),nu, met alleen een andere warmtebehandeling, kunnen ze tot -40 garanderen. Dat lijkt niet zo veel, maar metallurgisch was dat een heel grote stap voor hen.

Maar wat ik daar ook heb geleerd is dat metallurgie een heel complex vakgebied is waar kleine wijzigingen in samenstelling, verhitten, afkoelen, bewerken, etc. kan maken dat hetzelfde uitgangsmateriaal heel andere eigenschappen krijgt. Vooral het verhitten/koelen (aflaten/harden) is bij veel fabrikanten van smeedwerk het grootste geheim, want daarin zit het verschil. Chemisch durf ik haast wel te stellen dat Snap-On, Gedore, Stahlwille, etc nagenoeg gelijk metaal gebruiken, maar juist in die behandelstappen zitten het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Ik ben aan het zoeken naar een interessant merk ter vervanging van mijn Carolus (Gedore Red) doppenset. Het is het allemaal net niet qua sleutelen imo, en ik mis hierin ook wat grotere maten die ik nu nodig heb, dus een mooie reden voor een upgrade.

Niet kijkend naar prijs. Welk merk zou jullie voorkeur hebben, voornamelijk gelet op gebruiksgemak/ervaring/feel & enigszins op levensduur, ik wil eenmaal in m'n leven een degelijke set kopen die dus liefst 50 jaar mee kan gaan met hobbymatig gebruik (motoren + auto's).

- Gedore
- Stahlwille (mijn lichtelijke voorkeur vanwege de kwaliteit, maar is ook de duurste)
- Hazet
- Facom
- Beta
- Tips voor andere merken die in rit rijtje passen? Snap-on is uitgesloten.

Hoe voeg ik een poll toe? :o

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 06-04-2019 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
Twijfels schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:17:
Ik ben aan het zoeken naar een interessant merk ter vervanging van mijn Carolus (Gedore Red) doppenset. Het is het allemaal net niet qua sleutelen imo, en ik mis hierin ook wat grotere maten die ik nu nodig heb, dus een mooie reden voor een upgrade.

Niet kijkend naar prijs. Welk merk zou jullie voorkeur hebben, voornamelijk gelet op gebruiksgemak/ervaring/feel & enigszins op levensduur, ik wil eenmaal in m'n leven een degelijke set kopen die dus liefst 50 jaar mee kan gaan met hobbymatig gebruik (motoren + auto's).

- Gedore
- Stahlwille (mijn lichtelijke voorkeur vanwege de kwaliteit, maar is ook de duurste)
- Hazet
- Facom
- Beta
- Tips voor andere merken die in rit rijtje passen? Snap-on is uitgesloten.

Hoe voeg ik een poll toe? :o
Mooi setje Wera Zyklop? Keuze uit ratel met omschakelpal of doordrukvierkant. 1/4, 3/8 en 1/2inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik zou persoonlijk voor stahlwille gaan. Als ik naar m'n vaders oude gereedschap kijk (wat door een hel is gegaan gedurende 50 jaar), heeft dat de tand des tijds het beste doorstaan. Nog beter dan gedore en hazet, waar hij ook veel van heeft.
Maar als je dat soort bedragen wilt uitgeven en je niet professioneel sleutelt, zou ik van bovengenoemde merken eerder kijken naar hoe het in de hand ligt, of het aansluit bij je wensen en de uitvoering van de sets.
Ik zou zelf bijv kijken naar ratels met wellicht een wat compactere kop en geen rubberen handvat. Rubberen handvaten hebben zwaar te lijden en gaan snel stuk is mijn ervaring, maar schijnt tegenwoordig wel de verkoopstandaard te zijn. Behalve natuurlijk bij snapon. Die hebben gewoon een stalen handvat. Kan je ook een pijpje opzetten.

Ik zou wegblijven van de submerken van a merken (zoals gedore red). Dat is gewoon chinees goedkoop spul.
Niets mis mee als je het weet, maar verwacht geen gedore kwaliteit maar eerder mannesmann of bgs of lidl set kwaliteit, want het komt allemaal uit dezelfde chinese fabrieken.

Ik zou me dus ook richten op de compleetheid van de sets. Het is fijn als je een complete doos hebt waar ook bougiedoppen inzitten ipv een 'complete' doos te hebben maar altijd los een bougiedop te moeten pakken. Wat dat betreft moet je heel goed nadenken wat je allemaal wilt doen en welke maten je nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
GeertH schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:59:
[...]
Mooi setje Wera Zyklop? Keuze uit ratel met omschakelpal of doordrukvierkant. 1/4, 3/8 en 1/2inch
Thanks! Geen moment in me opgekomen, ben wel erg tevreden met m'n Wera schroevendraaiers en mini rateltje (bits). De kantelbare kop lijkt me erg handig, maar is ook gelijk een beetje een punt waar ik m'n twijfels bij heb of dat zogezegd 50 jaar lang heel blijft.
mr_petit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:07:
Ik zou persoonlijk voor stahlwille gaan. Als ik naar m'n vaders oude gereedschap kijk (wat door een hel is gegaan gedurende 50 jaar), heeft dat de tand des tijds het beste doorstaan. Nog beter dan gedore en hazet, waar hij ook veel van heeft.
Maar als je dat soort bedragen wilt uitgeven en je niet professioneel sleutelt, zou ik van bovengenoemde merken eerder kijken naar hoe het in de hand ligt, of het aansluit bij je wensen en de uitvoering van de sets.
Ik zou zelf bijv kijken naar ratels met wellicht een wat compactere kop en geen rubberen handvat. Rubberen handvaten hebben zwaar te lijden en gaan snel stuk is mijn ervaring, maar schijnt tegenwoordig wel de verkoopstandaard te zijn. Behalve natuurlijk bij snapon. Die hebben gewoon een stalen handvat. Kan je ook een pijpje opzetten.

Ik zou wegblijven van de submerken van a merken (zoals gedore red). Dat is gewoon chinees goedkoop spul.
Niets mis mee als je het weet, maar verwacht geen gedore kwaliteit maar eerder mannesmann of bgs of lidl set kwaliteit, want het komt allemaal uit dezelfde chinese fabrieken.

Ik zou me dus ook richten op de compleetheid van de sets. Het is fijn als je een complete doos hebt waar ook bougiedoppen inzitten ipv een 'complete' doos te hebben maar altijd los een bougiedop te moeten pakken. Wat dat betreft moet je heel goed nadenken wat je allemaal wilt doen en welke maten je nodig hebt.
Tja, het is weliswaar geen professioneel gebruik, maar verwacht in de toekomst toch wekelijks er mee bezig te zijn, en gebruikscomfort vind ik ook wat waard naast de levensduur van het spul. Mocht het ooit de deur uit moeten houdt het nog redelijke waarde ook. M'n Carolus set (1/4 + 1/2) was al €117, een stapje hoger maar onder de genoemde merken (en inclusief ook 3/8 dus) zal je dan snel naar zeg €250/300 gaan. Dan maar iets meer uitgeven onder het motto: buy once, cry once. Circa €500 uitgeven voor iets wat 50 jaar meegaat en geen ergenis oplevert is het mij dan wel waard. Een euro per maand om dit goed te praten ;)

Ik heb eens even een lijstje gemaakt met vrij vergelijkbare onderdelen. Dat delen los komen maakt me niet veel uit, ik maak hier toch aparte foam matten voor in de gereedschapswagen waar het 95% van de tijd ligt. Ik kom dan op het volgende:
- Stahlwille: 60 delig voor €569,87. Enige nadeel: de 3/8" ratel heeft geen QR en is niet fijngetand (persoonlijke voorkeur)
- Gedore: 55 delig voor €458,48. Nadeel: geen fijngetande ratels
- Hazet: 57 delig voor €557,41. Nadeel: Geen fijngetande 1/4" en 3/8" ratel. Geen quickrelease ratels.
- Wera: 67 delig voor €615,14 (hierbij alle bitjes niet meegerekend met delen, hebben voor mij geen meerwaarde in deze vergelijking) Geen nadelen afgezien mijn twijfels bij de levensduur van de zyklop koppen. Geen idee hoe de doppen zich verder houden. Reviews zijn positief.

Zo bekeken lijken Stahlwille en Wera voor mij best bang for the bucks. Maar eens ff de lokale ijzerboer binnenlopen om de Wera's een betere kijk te geven denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik zou, als ik zoveel geld zou uitgeven, het houden bij de traditionele merken die zich de afgelopen 50 jaar bewezen hebben. Wera is een schroevendraaierfabrikant, geen doppen of sleutelsfabrikant.
Dat wera reviews positief zijn betekend helemaal niets. 15 jaar geleden maakte wera volgens mij nog helemaal geen ratels en doppen. Hoe kan je dan een idee krijgen hoe deze zich door de jarendecennia heen houden. Ik vind hun normale ratels (niet die met draaibare kop) mooi van design met slanke kop en metalen steel (dat zou ook een ratel zijn die ikzelf wellicht een keer zou kopen als ie een beetje in mijn kar past, en het is natuurlijk wel een "push through square"), maar als ik mijn geld zou moeten zetten op of een ratel heel blijft voor 50 jaar bij redelijk intensief gebruik, dan zet ik dat geld toch echt op Stahlwille, Hazet of Gedore :D

Ratelmechanismes kunnen breken en slijten, maar bijv de chroomcoating kan ook gaan bladeren. En dan zet ik toch m'n geld op gereedschap wat ik persoonlijk mishandeld heb zien worden voor 5 decennia of meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:50:
[...]

Thanks! Geen moment in me opgekomen, ben wel erg tevreden met m'n Wera schroevendraaiers en mini rateltje (bits). De kantelbare kop lijkt me erg handig, maar is ook gelijk een beetje een punt waar ik m'n twijfels bij heb of dat zogezegd 50 jaar lang heel blijft.

[...]
Excuus, ik bedoel de Zyklop Metal, waar ook @mr_petit het over heeft.
De variant met kantelbare kop heb ik zelf inderdaad ook geen vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. De keuze gaat Stahlwille worden. Echter moet dit eventjes op zich laten wachten. Amazon is veruit het goedkoopste met Stahlwille, maar de prijs fluctueert nogal. De 1/2" set die ik als eerste wou hebben is nu €50 duurder dan hij een maand geleden was.

Voor nu maar even een 32mm dop voor €6 gekocht om in ieder geval verder te kunnen, dit was de reden dat ik nu gelijk maar een nieuwe set wou kopen omdat ik het e.e.a. mis. Zonde om nu €100 meer uit te geven terwijl ik me nog wel kan redden nu. Het is al duur genoeg.

Ook kies ik toch maar voor volledige sets i.p.v. losse onderdelen, los sommige delen kopen is wel wat goedkoper (in het geval van 1/2"), maar uiteindelijk zal het ook vaak mee moeten naar het circuit waardoor een doos wel makkelijk is. Alleen hopen dat ik de deksel er zonder kapot maken af kan krijgen omdat dat imo fijner werkt als het in een gereedschapskar ligt.

Keuze wordt:
- 96011180 = 1/4 set 6-kant met quickrelease
- 96021180 = 3/8 set 12-kant met quickrelease. Zie liever een 6-kant, maar dat is gelijk dik €100 duurder wat het me niet waard is. Daarnaast als tussensetje komt die 12-kant wellicht nog wel eens goed van pas ook.
- 96031480 = 1/2 set 6-kant met quickrelease
Met de laagste prijzen van de afgelopen maanden komt dat neer op €513, vind ik een zeer schappelijke prijs voor zulk degelijk spul.
Groot voordeel van Stahlwille is ook dat je makkelijk losse onderdelen ter revisie kan aanschaffen, hoewel ik dat verwacht/hoop nooit nodig te gaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik vind het nog steeds een hoop geld voor de hoeveelheid gereedschap die je krijgt :D , maar mooi gereedschap is heel erg duur.
Ik mis nog wel lange doppen en bougiedoppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
mr_petit schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:11:
Ik vind het nog steeds een hoop geld voor de hoeveelheid gereedschap die je krijgt :D , maar mooi gereedschap is heel erg duur.
Ik mis nog wel lange doppen en bougiedoppen. ;)
Het is ook een hoop geld, maar het is hopelijk een eenmalige aanschaf, en goed gereedschap sleutels zoveel fijner en zonder ergenis :o Alles waar ik op bespaard heb qua aanschaf had ik achteraf gezien liever wat beters voor gehad, koop nu dus maar gewoon gelijk het 'beste' spul als ik het nodig heb, zie het als een hobby die geld mag kosten.

Ik wou zeggen dat een bougiedop bij de 3/8" zat, maar dat zit ie toch niet. Lange doppen klopt ook, maar dat + bougiedoppen + inwendige torx mocht ik ze ooit tegenkomen (op de motor zitten ze niet) volgen later wel. Inbus + torx doppen ben ik al wel in voorzien (Gedore).
Als ik al m'n wensen qua gereedschap morgen wil kopen ben ik overmorgen failliet, stapje voor stapje :9

[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 07-04-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@Twijfels Misschien ken je het al, maar Keepa is een hele handige plugin om Amazon prijzen te volgen. Je kan prijshistorie bekijken en alerts instellen wanneer de prijs onder een bepaald niveau komt. Ook kan je daarmee gemakkelijk zien, wat een artikel bij de andere Amazonwinkels kost, bijvoorbeeld dat de 1/2" set nu €200,31 kost bij Amazon.es.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Wild Chocolate schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:23:
@Twijfels Misschien ken je het al, maar Keepa is een hele handige plugin om Amazon prijzen te volgen. Je kan prijshistorie bekijken en alerts instellen wanneer de prijs onder een bepaald niveau komt. Ook kan je daarmee gemakkelijk zien, wat een artikel bij de andere Amazonwinkels kost, bijvoorbeeld dat de 1/2" set nu €200,31 kost bij Amazon.es.
Gebruik Keepa al een tijdje, werkt inderdaad erg fijn. Nooit gekeken naar de andere winkels overigens, werkt dat bestellen bij .es/it/fr etc een beetje? Co.uk durf ik wel aan, maar ik zie überhaupt bij de spaanse geen mogelijkheid om de taal aan te passen waardoor ik gelijk al afhaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:47:
[...]

Gebruik Keepa al een tijdje, werkt inderdaad erg fijn. Nooit gekeken naar de andere winkels overigens, werkt dat bestellen bij .es/it/fr etc een beetje? Co.uk durf ik wel aan, maar ik zie überhaupt bij de spaanse geen mogelijkheid om de taal aan te passen waardoor ik gelijk al afhaak :+
Bestellen werkt wel, heb geen ervaring met naar NL laten versturen (afgelopen zomer een laptop adapter op het postkantoor in Spanje afgehaald). Denk dat ik de vertaalmogelijkheden van Chrome gebruikt heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Wild Chocolate schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:50:
[...]

Bestellen werkt wel, heb geen ervaring met naar NL laten versturen (afgelopen zomer een laptop adapter op het postkantoor in Spanje afgehaald). Denk dat ik de vertaalmogelijkheden van Chrome gebruikt heb.
Ik hou het toch maar even op .de en .co.uk voor nu, maar bedankt voor de tip in ieder geval! Wellicht eens proberen als het me echt teveel gaat schelen daar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

mr_petit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:07:
..........

Lastig kiezen dit.
Heb twee van deze Carolus/Gedore Red sets en als @Twijfels er vijf!! van koopt dan houdt hij nog geld over en kan hij naar hartelust doppen slopen (zo hem dat lukt) en toch nooit zonder zitten. :+

En o ja, ook lange doppen zitten er voor dat bescheiden geld bij.

Heb 1 zo'n set in een vd gereedschapswagens en een set in koffer voor in de garage en ik heb er tot nu toe nada van weten te slopen.
De garantie is net als die van Gedore.
Het mag dan uit Azië komen, maar ik weet zeker dat Gedore weet wat reputatieschade betekent en ik heb er daarom meer vertrouwen in dan in een budget setje van de Lidl.

Het mag minder status hebben dan mijn overige Facom/Belzer/Gedore/Hazet/Rahsol/Proxxon doppen, maar ik merk in de praktijk maar bitter weinig verschil en ik zou met die kennis geen duizenden Euro meer stukslaan op een hobbybob statussymbool in stalen of kunststof koffer. ;)

Maar goed als gekend tool-addict ben ik niet helemaal te vertrouwen. :+
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:47:
[...]
Ja dat bestellen bij de overige EU Amazon-dochters werkt uitstekend en hoewel je de taal niet kan aanpassen wijst het bestelproces zich vanzelf als je eenmaal bekend bent met Amazon.de.
In noodgeval gooi je lappen tekst even in Google translate, maar dat heb ik op Aziatische sites na nog nooit nodig gehad.

Mocht je later alsnog een probleem hebben, dan antwoord je gewoon in het Engels en wordt dat netjes opgepakt.
Heb al meerdere keren in Italië en Spanje begrotelijke dingen besteld en heb daarmee geen enkel probleem ondervonden.
Ook niet in retourprocessen.

Als de Brexit een feit wordt, dan valt Amazon.co.uk sowieso af als een comfortable optie.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 07-04-2019 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Valide punten, echter zit er toch wel een aardig verschil tussen bijvoorbeeld Stahlwille/Gedore en Gedore Red (Carolus). De producttoleranties zijn merkbaar kleiner en op de Carolus set die ik heb zit duidelijker wat meer speling dan op duurdere merken. Daarbij noemt Gedore Red hun ratels fijnvertand met slechts 30 tanden, waar de Stahlwille 80 tanden heeft wat naar mijn mening simpelweg veel fijner werkt.

5 keer zo duur betekent nooit 5 keer zo goed en daar ben ik me bewust van. Dat een Gedore Red voor het grootste deel ook een leven lang mee zal kunnen gaan betwijfel ik niet aan, maar dan nog is het gebruikscomfort van een duurder merk fijner, en dat is mij wat waard. Ik zit nu in een luxe positie waar ik het mezelf prima kan veroorloven wat meer geld stuk te slaan op gereedschap en daar maak ik graag gebruik van. Koop verder weinig en spaar meer dan genoeg, hiermee trakteer ik mezelf zo af en toe dan maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:34:
[...]

Fijnvertand heeft als nadeel dat het ook minder sterk is.
Dan compenseert de kwaliteit van Stahlwille het minder sterke wel weer toch :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:04:
[...]

Lastig kiezen dit.
Heb twee van deze Carolus/Gedore Red sets en als @Twijfels er vijf!! van koopt dan houdt hij nog geld over en kan hij naar hartelust doppen slopen (zo hem dat lukt) en toch nooit zonder zitten. :+

En o ja, ook lange doppen zitten er voor dat bescheiden geld bij.

Heb 1 zo'n set in een vd gereedschapswagens en een set in koffer voor in de garage en ik heb er tot nu toe nada van weten te slopen.
De garantie is net als die van Gedore.
Het mag dan uit Azië komen, maar ik weet zeker dat Gedore weet wat reputatieschade betekent en ik heb er daarom meer vertrouwen in dan in een budget setje van de Lidl.
Ja tuurlijk, je koopt 10 keer zoveel chinees gereedschap voor dezelfde prijs als duits gereedschap.
Dat is altijd een keuze die je moet maken. Het duurste gereedschap is het duurst en het goedkoopste gereedschap is het goedkoopst :+
En het zegt ook niets over of chinees gereedschap wel of niet goed genoeg is. Dat hangt helemaal af van je verwachting en het gebruik.
En ook levenslange garantie is heel dubieus. Een fabrikant kan het rustig gooien op misbruik of slijtage. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een heel groot verschil. Sowieso is levenlange garantie onderhevig aan hoe lang het merk blijft bestaan. Een merk als Carolus bestaat gewoonweg nu niet meer.
Ook vind ik vaak dat europese merken erg vaag doen over garantietermijnen. Veel producten hebben een verschillende garantieperiode.

Maar de sets van de Lidl of mannesmann of bgs komen gewoon uit dezelfde chinese fabrieken. Ze kosten ook ongeveer evenveel.
Of je een 100 euroset van merk a uit china koopt of een 100 euroset van merk b uit china met dezelfde inhoud en vrijwel dezelfde layout in de koffer....het is allemaal 1 pot nat. Er bestaat niet 1 wonderset wat evenveel kost en evenveel delen heeft maar miraculeus veel beter is.
Uiteindelijk: made in germany >made in taiwan>made in china
Daar komt het over het algemeen wel op neer

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 07-04-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:24
mr_petit schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:10:
[...]

Ja tuurlijk, je koopt 10 keer zoveel chinees gereedschap voor dezelfde prijs als duits gereedschap.
Dat is altijd een keuze die je moet maken. Het duurste gereedschap is het duurst en het goedkoopste gereedschap is het goedkoopst :+
En het zegt ook niets over of chinees gereedschap wel of niet goed genoeg is. Dat hangt helemaal af van je verwachting en het gebruik.
En ook levenslange garantie is heel dubieus. Een fabrikant kan het rustig gooien op misbruik of slijtage. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een heel groot verschil. Sowieso is levenlange garantie onderhevig aan hoe lang het merk blijft bestaan. Een merk als Carolus bestaat gewoonweg nu niet meer.
Ook vind ik vaak dat europese merken erg vaag doen over garantietermijnen. Veel producten hebben een verschillende garantieperiode.

Maar de sets van de Lidl komen gewoon uit dezelfde fabrieken. Ze kosten ook ongeveer evenveel.
Of je een 100 euroset van merk a uit china koopt of een 100 euroset van merk b uit china met dezelfde inhoud en vrijwel dezelfde layout in de koffer....het is allemaal 1 pot nat.
Ik heb jaren met een aldi/lidl setje gewerkt. En zolang het werkt werkt het, maar de kwaliteit in verhouding met het spul wat ik nu koop is bizar. Maar pak ook nog wel eens spullen van mijn oude set.
Wat ik het ergste vind met "goedkoop" gereedschap is dat je soms meer ellende veroorzaak dan dat je van plan was. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een boutkop rond/stuk trok omdat de sleutel of dop net te groot was. Ik heb dat bij duur gereedschap nog niet gehad. Maar vaak is het ook emotie/merktrouwheid.

Garantie Facom is best duidelijk
Anoniem: 639074 schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:34:
[...]
Dat is helemaal waar, sommige dingen koop je ook niet op 'verstand', maar op 'emotie'.
Ben de laatste om daar iets van te vinden. :Y
Maar merk gereedschap heeft wel mijn voorkeur. Ik koop voor klussen die ik een enkele keer heb nog wel eens goedkoop gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
mr_petit schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:10:
[...]
(...)
Maar de sets van de Lidl of mannesmann of bgs komen gewoon uit dezelfde chinese fabrieken. Ze kosten ook ongeveer evenveel.
Of je een 100 euroset van merk a uit china koopt of een 100 euroset van merk b uit china met dezelfde inhoud en vrijwel dezelfde layout in de koffer....het is allemaal 1 pot nat. Er bestaat niet 1 wonderset wat evenveel kost en evenveel delen heeft maar miraculeus veel beter is.
Ik geloof niet dat dat zo is.
Bedrijven als Mannesmann, Gedore(red) en BGS laten op specificatie maken, en controleren daarop. Al was het maar omdat ze garantie moeten bieden, en hun naam niet te grabbel willen gooien.

Dat er gereedschap wordt gemaakt dat er hetzelfde uitziet, wil niet zeggen dat:
- Dezelfde mallen gebruikt zijn,
- Hetzelfde metaal/materiaal gebruikt is,
- Dezelfde kwaliteitscontrole wordt toegepast,
- Het gereedschap aan dezelfde toleranties voldoet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wild Chocolate schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:18:
[...]

Dat er gereedschap wordt gemaakt dat er hetzelfde uitziet, wil niet zeggen dat:
- Dezelfde mallen gebruikt zijn,
- Hetzelfde metaal/materiaal gebruikt is,
- Dezelfde kwaliteitscontrole wordt toegepast,
- Het gereedschap aan dezelfde toleranties voldoet.
Klopt,
Het zou wel eens veel beter kunnen zijn met strengere kwaliteitscontrole en betere materialen.
Immers, als je niet de enorme onkosten hebt van grote reclamecampagnes en dure sites en folders, blijft er meer geld over om in de kwaliteit van het product te stoppen voor dezelfde prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Harmvdw schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:28:
[...]

Ik heb jaren met een aldi/lidl setje gewerkt. En zolang het werkt werkt het, maar de kwaliteit in verhouding met het spul wat ik nu koop is bizar. Maar pak ook nog wel eens spullen van mijn oude set.
Wat ik het ergste vind met "goedkoop" gereedschap is dat je soms meer ellende veroorzaak dan dat je van plan was. Ik heb al meerdere malen gehad dat ik een boutkop rond/stuk trok omdat de sleutel of dop net te groot was. Ik heb dat bij duur gereedschap nog niet gehad. Maar vaak is het ook emotie/merktrouwheid.
Ja hoe beter de pasvorm en materiaalkeuze, des de beter de performance van het gereedschap.
Ja, er staat heel letterlijk:
...biedt FACOM al meer dan 60 jaar de garantie van het gratis ruilen of repareren van zijn producten zonder tijdslimiet*.

*afhankelijk van de voor ieder product van toepassing zijnde garantiesoort
Volgens mij betekent dit zoiets als "al onze producten hebben levenslange garantie behalve de producten waarvoor dat niet geldt...."

Ik vind het niet zo duidelijk hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2019 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:24
mr_petit schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:23:
[...]

Ja hoe beter de pasvorm en materiaalkeuze, des de beter de performance van het gereedschap.

[...]

Ja, er staat heel letterlijk:

[...]

Volgens mij betekent dit zoiets als "al onze producten hebben levenslange garantie behalve de producten waarvoor dat niet geldt...."

Ik vind het niet zo duidelijk hoor.
Hier nog iets uitgebreider
https://www.facom.nl/partage/F18-flip/nl/F18-nl.html#p=1229
Maar om er aan te voldoen moet je alles bewaren enzo, maar als je het normaal gebruik en bij een normale dealer vandaan hebt kan er weinig fout gaan. Maar dat geldt voor alle grote merken volgens mij. Heb wel eens werkgerelateerd wat gereedschap stuk gemaakt/gesloopt en daar werd nooit moeilijk overgedaan bij omruilen ivm garantie. Maar als je voor de hobby professioneel gereedschap verslijt/stuk krijg dan ben je goed bezig :)

Maar nu heb ik ook nog even een adviesvraag je, ik heb laatst de distributieriem van mijn auto gedaan en dat ging allemaal wel maar "miste" toch een knappe ringratel set. Nu twijfel ik tussen een vaste of een scharnier versie. Heeft iemand nog tips waarom de ene i.p.v. van de andere versie?
Pagina: 1 ... 40 ... 58 Laatste