Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:
  • 305.507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:58

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Ghostrider Hoe heb je ze besteld? Want als je voor eind maart via een officiële dealer een body zonder accu bestelt, krijg je direct vanuit Makita een originele BL1850B-accu per machine.

Verder wat betreft de laders, zonder te testen valt het natuurlijk niet te zeggen of ze slecht of goed zijn, maar als ik bij Aliexpress kijk en zie dat een knock-off amper de helft kost van een originele (€35 tegen €50 voor een lader voor een enkele accu), dan weet ik wel dat ik nooit ga gokken met m'n €70 dure accu's door ze op een €15 goedkopere immitatie-lader te leggen. Het is niet dat ik de Makita-lader als beste beschouw, maar ik vertrouw de Chinese immitatie gewoon niet.

Ik ben het dan wel eens met de stelling dat je nooit genoeg gereedschap kan hebben, maar je kan ook nooit genoeg opbergruimte hebben :X

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met een gaatjesbord en de inrichting, maar dit lijkt hem te gaan worden:
IMG_20190211_195830 by Chris Hogevonder, on Flickr
Ja, ik heb teveel schroevendraaiers :X Dit is in principe voor gereedschap dat ik altijd direct voor het grijpen wil hebben. Maar eigenlijk is het bord (of beter gezegd, de 2 borden) nu al te klein :X

IMG_20190211_195905 by Chris Hogevonder, on Flickr

Kisten e.d. staan in een stelling die inmiddels ook uitpuilt :X voor m'n nieuwe Makita's heb ik eigenlijk niet eens ruimte...

Tipje trouwens voor goedkope ladekastjes (de witte en zwarte kastjes), dat zijn bestekcassettes die ik bij de kringloop heb gescoord. De witte is wat gammel (hardbord bodem), de zwarte is behoorlijk robuust. Daarin liggen zaken als boren, speciale doppen, poelietrekkers, etc.
De stelling zit er trouwens aanzienlijk rommeliger uit dan hij in werkelijkheid is, maar het rechter deel moet eigenlijk wel beter opgeruimd worden, zeker als aan een revisie begin, want dan heb ik de opslag hard nodig...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-02 14:07

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:55:
@Ghostrider Hoe heb je ze besteld? Want als je voor eind maart via een officiële dealer een body zonder accu bestelt, krijg je direct vanuit Makita een originele BL1850B-accu per machine.

vertrouw de Chinese immitatie gewoon niet.
Ik ga wel testen natuurlijk

3 accus :*)

Betreffende je gaatjesbord, eigenlijk is het nooit optimaal. Je haalt extra gereedschap en dan wijzigt de indeling weer.

Ik heb nu al geruime tijd deze setup, ja het moet even opgeruimd maar ik ben wat aan het herindelen.

Er komen extra planken en een geisoleerde garage kanteldeur.

Verder opslag van diverse reserve onderdelen, elke bak heeft een nr. Momenteel geeft een foto op mijn telefoon aan wat de inhoud is :X Dit moet nog anders.

Dit was een van mijn laatste aankopen, een bok welke ook dient als krik. Max 12 ton. Tot groot ongenoegen van de postbode "Zulke zware dingen moet je voortaan zelf maar ophalen"

De volgende zaken komen er binnenkort:

Meer planken voor assteunen, olie etc.
Betere bankschroef; vorige was gebroken
Motorbrug (twijfel nog..)
Extra werkbank; de huidige is een stuk kleiner geworden, ivm de komst van de HBM 182cm die je nu ziet.

Ghostrider wijzigde deze reactie 12-02-2019 19:15 (17%)

Asus Zenbook i7 256gb

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Zo'n werkbank zou ik heel graag neer willen zetten, maar dat krijg ik er voorlopig bij vriendinlief nog niet doorheen. Vandaar dat er nu nog een oud keukenblok staat (wat trouwens voorlopig stiekem ook best goed voldoet voor thuissleutelen).

Planken voor bakken zou ik graag willen, maar ik vertrouw de stabiliteit van m'n binnenmuren niet genoeg daarvoor. De binnenmuur is maar 5 cm dik en niet verankerd aan de bovenzijde. Zaken als een workmate, die strak tegen de muurhangt, durf ik er nog wel aan te hangen, maar zo'n plank geeft mij een te grote krachtarm...

IMG_1006 by Chris Hogevonder, on Flickr

In theorie, door wat dingen te verhangen/verplaatsen zou ik een meter of 2 à 3 rechts kunnen gebruiken (tussen rails van de garage deur en de stelling), maar ik vertrouw deze muren niet genoeg om planken aan te maken. Hij is maar 5 dik, is bovenin niet verankerd en zit nu al vol scheuren. Ik durf er daarom eigenlijk alleen maar dingen zoals de workmates aan te hangen, die nauwelijks een zijwaartse belasting geven.
Ja, er hangt inderdaad een kralenmat aan die ladder, en ja, die ligt ook daadwerkelijk in de zomer in m'n auto. Vinyl en 30 graden gaan niet zo goed samen en met die mat voorkom ik een doorweekte rug na een rit langer dan 15 minuten

Qua licht heb ik het vrij royaal nu, ik zit op ongeveer 1200 lux, wat de norm is voor precisiewerk in de industrie. 's Avonds wel een beetje overkill, als ik de lampen aandoe, maar deze hoeveelheid was nodig voor zo egaal mogelijk licht. Achteraf had ik wellicht alleen beter 32 W versies kunnen plaatsen. Dimmen gaat met deze drivers niet lukken namelijk.
Maar daar staat tegenover dat het wel heel fijn werken is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-02 14:07

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik had eerst ook 3 oude keukenkastjes, inclusief 3 lades. Dat was opzich prima.

In principe kan je bijna elk type lade van ikea monteren in elk type kastje. Zolang de breedte overeenkomt. Monteer dan een open front en je hoeft ook geen handles te monteren :)

Aan de muur achter de hbm 182cm heb ik een lange rails lopen. Dat verdeelt hopelijk de krachten wat :P

Ghostrider wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:10 (21%)

Asus Zenbook i7 256gb

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:38:

Ja, er hangt inderdaad een kralenmat aan die ladder, en ja, die ligt ook daadwerkelijk in de zomer in m'n auto. Vinyl en 30 graden gaan niet zo goed samen en met die mat voorkom ik een doorweekte rug na een rit langer dan 15 minuten

Die doorweekte rug is idd heel herkenbaar....op vakantie in de hitte echt een crime.
Ik heb dan welliswaar leer in mijn z4, maar ook dat zweet. Ik leg een dik badlaken over mijn stoel waarbij ik de top heb omgevouwen en vastgespelt zodat deze aan de hoofdsteun blijft hangen.
Ook niet ideaal. Maar een kralenmat gaat mij eigenlijk wat te ver....ook omdat ik vaak met een hele groep z4's wegga....niemand zou me meer serieus nemen :D

Ik vraag me eigenlijk af of er niet iets is wat wat minder opvallend is dan een kralen mat, maar wel met dezelfde functie, en wat smaller. De z4m stoeltjes die ik heb zijn echt smal (ik zit gelijk klem als ik er in stap), wat wellicht het zweten ook in de hand werkt...

z4m stoeltjes:

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

mr_petit schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Die doorweekte rug is idd heel herkenbaar....op vakantie in de hitte echt een crime.
Ik heb dan welliswaar leer in mijn z4, maar ook dat zweet. Ik leg een dik badlaken over mijn stoel waarbij ik de top heb omgevouwen en vastgespelt zodat deze aan de hoofdsteun blijft hangen.
Ook niet ideaal. Maar een kralenmat gaat mij eigenlijk wat te ver....ook omdat ik vaak met een hele groep z4's wegga....niemand zou me meer serieus nemen :D

Ik vraag me eigenlijk af of er niet iets is wat wat minder opvallend is dan een kralen mat, maar wel met dezelfde functie, en wat smaller. De z4m stoeltjes die ik heb zijn echt smal (ik zit gelijk klem als ik er in stap), wat wellicht het zweten ook in de hand werkt...

z4m stoeltjes:
[Afbeelding]
offtopic:
De kralenmat lag er eigenlijk ook alleen tijdens de vakantie in, mede omdat het vinyl de kralen niet heel leuk vind (na het er weer uithalen stonden er allemaal kuiltjes in) en je met die mat echt op de stoel zit, ivm erin. Maar een droge rug vs zeiknat (afgelopen zomer kon je m'n t-shirt af en toe echt gewoon uitwringen :X ) was mij eerlijk gezegd meer waard dan imago (waar ik toch al schijt aan heb :+).
Maar in sportstoeltjes gaat zo'n mat sowieso niet werken.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Wat vinden jullie van de kraftwerk momentsleutel?

Ik heb al een 10/60 nm kraftwerk sleutel , was 3 jaar terug 90 euro.

Ik wil een 40/200 nm van kraftwerk erbij kopen. Kosten 100 euro.

Het zijn eigenlijk prijzen die al dichter in de buurt komen van geodore moment sleutels , en eigenlijk is er vrij weinig tot niets aan ervaringen over kraftwerk moment sleutels te vinden.

De 10/60 nm sleutel van kraftwerk bevalt eigenlijk goed, is robuust en daarom dacht ik, ik neem de volgende 40/200 ook van kraftwerk, maar ja als de prijzen best dicht bij een momentsleutel van geodore zitten? Ik twijfel.

Ik doe eigen auto onderhoud, elke 3 jaar heb ik de 10/60 sleutel nodig voor bougies, de 40/200 wil ik gebruiken voor banden om ze vaker te verwijderen om goed schoon te kunnen maken. Dat doe ik nu dus op gevoel.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:48
@Chrisje1983 "De Kraftwerk momentsleutel"? Welke heb je specifiek op het oog?

Ik heb deze set:

En ben daar erg over te spreken. De reden voor mij om deze combinatie te kopen, was de lage minimumwaarde van de kleinste sleutel, en de juiste overlap in meetbereik tussen de sleutels. (In principe worden de sleutels minder nauwkeurig naarmate je dichter bij de uiterste, vooral onderste instelwaarden komt, dus enige overlap is prettig).

Je zou ook nog deze kunnen overwegen: https://www.gereedschapla...twerk-2045?categoryid=455
Minder fancy, maar zelfde functionaliteit.

Overigens zou ik zeker voor de grote waarden ook gerust een wat goedkopere nemen. Mijn noname momentsleutel van 20 jaar oud heeft nu een afwijking van rond de 10% (hij klikt eerder dan hij zou moeten, logisch als de veer slapper wordt over tijd). Dat vind ik voor bijvoorbeeld wielen eigenlijk nog best acceptabel...

iRacing Profiel

• Chrisje1983
  • Nu online
Exact die, de 10/60 nm (de middelste in jouw setje) heb ik ook, de 40/200 nm (de grootste in jouw setje) wil ik er graag bij hebben.

Achteraf jammer misschien dat ik niet meteen de hele set heb gehaald. Maar de kleintste 4/20 nm heb ik geen werk voor denk ik.

Want vindt jij van de kwaliteit vergeleken met bijvoorbeeld een geodore als je daar bekent mee bent?

• Wild Chocolate
Ik heb van Gedore nog nooit een momentsleutel in mijn handen gehad. Maar Kraftwerk is gewoon goed, ik heb niet het idee dat er in dezelfde prijsklasse heel veel beters te krijgen is. Ik geloof ook niet dat Gedore per sé een uitblinker is in momentsleutels. Als ik er meer geld voor over had gehad, was ik voor Stahlwille gegaan.

Voor zover ik zie, koop je in deze prijsklasse alleen Gedore-red. Dat is de budget uitvoering van Gedore (voorheen Carolus), dan heb ik liever Kraftwerk.

iRacing Profiel

• Cyclonist
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 23:41
Beste Tweakers,

Ik ben voor het uitbreiden van mijn 'standaard toolkit' nog op zoek naar een nette cirkelzaag: Degelijk merk, rond de ~150 euro en met snoer is - denk ik - prima.
Ik kom dan uit op modellen als de Bosch GKS 190, Hitachi C7MFA en Makita HS7601J / HS7611.

Van Hitachi heb ik al een 18V accuboormachine waar ik erg tevreden over ben, van Makita een klopboor. Ik neig dan ook naar de (ex-)Japanse merken voor een nieuwe machine, al ontlopen ze elkaar allemaal niet veel denk ik.

Wat zijn uit jullie ervaring, belangrijke punten om mijn afweging op te baseren? Cirkelzagen met accu's liggen in een hele andere prijscategorie, en heb ik daardoor (nog) niet bekeken.

• Wild Chocolate
@Cyclonist Ik heb een anderhalf jaar geleden, naar volle tevredenheid, deze invalzaag van Scheppach gekocht:
https://smile.amazon.de/gp/product/B00KQJPW8K

Beetje op houtbwerkingsfora gezocht, en daar kwam Scheppach er goed vanaf. Zeer goede prijs- kwaliteitsverhouding. Heb er wel ook een extra liniaal van 140 cm, en zo'n setje bij gekocht om het liniaal aan elkaar te maken, en vast te klemmen aan het werkstuk. Dat is zeker geen overbodige luxe (goed opletten, er zijn verschillende setjes, 1 voor de 45 mm invalzaag, en 1 voor de 55 en 75 mm invalzaag. De combinatie die Amazon voorstelt, is onjuist, vandaar ook de slechte beoordelingen bij het accesoire setje...). Alles bij elkaar toch nog aan de verkeerde kant van €200,- Ik heb de liniaal en toebehoren in NL besteld, kan zo gauw niet meer vinden bij welke webshop.

Zaagbladen heb ik bij Ecotools gekocht, die schijnen goed te zijn voor hun prijs. Goede standtijd, vvoor ca. 1/3 van de prijs van Mafell of Festool bladen. Voldoen goed voor hobbygebruik.

Lees ook deze anders even:
http://www.toolmax.nl/fil...oad%2FFile-1332238918.pdf

Wild Chocolate wijzigde deze reactie 14-02-2019 22:09 (6%)

iRacing Profiel

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:00
deepbass909 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:21:
[...]

Ik zit nu alleen nog in dubio of ik een los setje krachtdoppen moet halen, of dat ik gok dat m'n Proxxondoppen het wel aan kunnen (de 16mm Proxxon heeft al behoorlijk wat te verduren gehad met een luchtsleutel en doet het nog steeds prima).
Gebruik op het werk m'n gewone Gedore doppen op de luchtsleutel en die hebben het nog nooit begeven. ( een luchtsleutel had het eerder begeven 8)7 ) Doppen zijn 10 jaar oud? Krachtdoppen zijn vaak lomp en naar mijn mening niet nodig.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@Cyclonist Met Makita, Bosch of Hitachi kan je eigenlijk niet fout gaan, die merken zijn bewezen. Welke te kiezen, om eerlijk te zijn is dat heel erg op persoonlijke voorkeur gericht. Mijn persoonlijke voorkeur gaat de laatste tijd uit naar Makita, maar het zou net zo goed Bosch kunnen zijn.

@Chrisje1983 Ik neem aan dat je met Gedore, de Gedore Red serie (de budget-serie) bedoelt, een Gedore DMK 300 (40 - 200 Nm) uit de normale Gedore-serie kost namelijk €200, geen €100.

Wat is je doel waarvoor je de sleutel aan wilt schaffen? Is het om zeker te zijn dat je een bout/moer strak genoeg trekt, dan voldoet vrijwel iedere momentsleutel wel. Wil je hem voor kritische zaken gebruiken (motoronderdelen die op een exact aanhaalmoment vastgezet moeten worden bijv.), dan zou ik persoonlijk iets meer uitgeven en voor een bewezen merk/type gaan.

@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Cyclonist schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:48:
Ik ben voor het uitbreiden van mijn 'standaard toolkit' nog op zoek naar een nette cirkelzaag: Degelijk merk, rond de ~150 euro en met snoer is - denk ik - prima.
Ik kom dan uit op modellen als de Bosch GKS 190, Hitachi C7MFA en Makita HS7601J / HS7611.
Je zou ook hier eens kunnen vragen, daar komen cirkelzagen wel vaker langs.
deepbass909 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:41:
@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).
Zo'n Hazet 40-200 was op amazon.de ook wel te vinden voor zo'n € 130, toen ik daar nog naar aan het zoeken was. Ze hebben hier op het werk allemaal Stahlwille, ook momentsleutels (type Manoskop), en dat is inderdaad mooi spul (niet zo mooi netjes meer nadat het een paar jaar gebruikt is, met vlekken overal, maar het werkt nog prima). Heb zelf ook momentsleutels van Stahlwille, die zitten volgens de eikingsrapporten allemaal zo rond of onder de 1%, geloof alleen dat de 2-20 Nm wat meer afweek op 2 Nm. Maar goed, dat is ook van een ietsjes andere prijsklasse :+

Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16:05
henkie196 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:19:
...Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.
Dat is wel een beetje het ding met auto's, er is niet zo heel veel wat écht nauwkeurig vastgezet moet worden. Cilinderkopbouten (rekbouten) hebben het nodig, dat kan je eigenlijk niet op gevoel doen. Verder: misschien wielbouten (en dan alleen bij lichtmetalen velgen), al durf ik die ook nog wel met een kruissleutel gewoon vast te draaien. Verder niet eigenlijk.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:19:
[...]

Je zou ook hier eens kunnen vragen, daar komen cirkelzagen wel vaker langs.

[...]

Zo'n Hazet 40-200 was op amazon.de ook wel te vinden voor zo'n € 130, toen ik daar nog naar aan het zoeken was. Ze hebben hier op het werk allemaal Stahlwille, ook momentsleutels (type Manoskop), en dat is inderdaad mooi spul (niet zo mooi netjes meer nadat het een paar jaar gebruikt is, met vlekken overal, maar het werkt nog prima). Heb zelf ook momentsleutels van Stahlwille, die zitten volgens de eikingsrapporten allemaal zo rond of onder de 1%, geloof alleen dat de 2-20 Nm wat meer afweek op 2 Nm. Maar goed, dat is ook van een ietsjes andere prijsklasse :+

Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.
Klopt, alleen als het echt kritisch is, wordt er gebruik gemaakt van rekbouten, die na aantrekken vaak 2 keer extra aangetrokken worden door ze onder een bepaalde hoek te verdraaien. Daarmee neem je de onnauwkeurigheid over het algemeen genoeg weg in een automotor (één van de meest kritische onderdelen van een auto).
Alfalva schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Dat is wel een beetje het ding met auto's, er is niet zo heel veel wat écht nauwkeurig vastgezet moet worden. Cilinderkopbouten (rekbouten) hebben het nodig, dat kan je eigenlijk niet op gevoel doen. Verder: misschien wielbouten (en dan alleen bij lichtmetalen velgen), al durf ik die ook nog wel met een kruissleutel gewoon vast te draaien. Verder niet eigenlijk.
Alle interne bouten in een motor hebben de nauwkeurigheid nodig, ook die van de drijfstangen en verschillende lagers. Idem voor in een versnellingsbak of diff, hoewel je daar doorgaans helemaal weinig komt als hobbyist.
Wielbouten/moeren zijn meer onder het mom dat je bij lichtmetaal ze niet te strak wilt trekken, maar je wel zeker wilt weten dat de bouten vast genoeg zitten. Dat is tenminste hoe ik mijn momentsleutel gebruik.

Wat betreft die Hazet, met €130 zit je echt ver onder in het prijsbereik, €160 is eerder een normale prijs voor een 5122 (20 - 200Nm).
Naar aanleiding hiervan zat ik gisteren trouwens te kijken voor een 1/4" Hazet (5108, 2,5 - 25Nm), maar ik weet ook weer waarom ik die niet heb :X Dat bereik heb ik amper nodig, en het stukje bereik dat nodig is, haal ik nog net met mijn 3/8". Dus die 1/4" blijft nog even op het verlanglijstje staan tot ik zo'n €150 heb liggen dat niks aan het doen is...

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Alfalva schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Moderne auto's zitten anders vol met rekbouten. Bij mijn z4 zijn alle chassisbouten (van verstevigingsplaten etc) rekbouten. Dus aan de onderkant minimaal 20.
Daarvan staat ook in de werkplaatshandleiding dat je ze maar 1x mag gebruiken (daar hou ik me niet echt aan, maar ik pas de hoekverdraaing wel aan en ben van plan alles aan de onderkant een keer te vervangen, maar dat telt qua geld best op...)

Ik denk zelf dat bij bouten van hoge treksterkte de nauwkeurigheid van momentsleutels belangrijker is (dus 12.9 bouten). Dat zijn vooral bouten in de motor en aandrijving.

mr_petit wijzigde deze reactie 15-02-2019 18:45 (15%)

"man is not truly one, but truly two,"

• Chrisje1983
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:02:

Wat betreft die Hazet, met €130 zit je echt ver onder in het prijsbereik, €160 is eerder een normale prijs voor een 5122 (20 - 200Nm).
Ik mag hopen dat je je 909 niet met die 10-200 NM dichtdraait ;)

Ik heb de kraftwerk 20-200 nm erbij besteld met een 3 stuks wieldoppen setje.
Ik zocht trouwens nog even op amazon.de naar kraftwerk, maar die zijn flink duurder als in nederland bij de webshops.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 15-02-2019 19:34 (8%)

• Wild Chocolate
@deepbass909 Ja, ok, als je een compleet blok gaat reviseren zullen de sterker aangedraaide bouten ook nauwer gaan luisteren. Iemand die dat gaat doen, mag je toch van verwachten dat hij dat zelf ook weet? De meeste hobbyisten zullen hem toch vooral voor wielen en andere aandrijvings- en ophangingsdelen gebruiken. En daar geloof ik dat het echt minder spannend is.
De Kraftwerk sleutels zitten ook over hun hele bereik (ruim) binnen de 4%, anders zouden ze ook niet aan de norm voldoen.

Ik gebruik bij mijn motorfiets overigens bijna overal momentsleutels voor. Bij mijn BMW (K100RS '86) zijn bijna uitsluitend inbusbouten gebruikt, en met het demonteren van het blok heb ik echt héél veel boutjes gesloopt omdat ze te vast zaten. Bloed irritant, die mensen die denken dat ze het wel op gevoel kunnen en dan alles te vast zetten. (Te los zit het nooit, ze gaan toch altijd aan de zekere kant zitten...)

iRacing Profiel

• dreamscape
Andersom kan dan weer wel, een 909 gebruiken om Kraftwerk (na) te maken ;)

/hopeloos offtopic

dreamscape wijzigde deze reactie 15-02-2019 20:45 (23%)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True