heren,
2 vragen; na veel te sleutelen aan mijn auto's (dailydriver en mijn oldtimer) wordt het eindelijk eens tijd voor een slagmoersleutel.
En daarop mijn eerste vraag: als ik voor pneumatisch zou gaan; wat zou voor de hobbiest een goede maat tank zijn; uit enige guidelines online haal ik 100-200L, 4-5pk (moet stroom zijn, door buren etc wil ik geen brandstof).
Ik wil dit voornamelijk gaan gebruiken voor een impact wrench/slagmoersleutel; schuren etc is niet voor mij weggelegd. Deze slagmoersleutel wil ik wel minimaal 4-500 NM kunnen laten genereren; is dat realistisch met een 100L tank en daar vaak mee gepaarde compressor vermogen?
dan mijn 2e vraag; omdat ik de helft van de tijd in Engeland woon en de andere helft in NL en in beide landen mijn auto's zelf wil onderhouden; heb ik ook serieus gekeken naar een elektrische slagmoersleutel.
Ik kom dan op een paar merken uit, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en vooral of de varierende prijzen het verschil verantwoorden in kwaliteit en kracht. Want uiteindelijk zijn de specs maar guidelines en weet ik zeker dat de NM's in de praktijk altijd minder zijn dan opgegeven standaarden
waar ik naar gekeken heb is:
Snap-on
Hitachi
Makita
Chicago Pneumatics
Milwaukee
DeWalt?
Ik heb het idee en mijn eigen ervaringen; dat merken zoals Bosch beter links kan laten liggen; ik ben geen proffesional maar ik hoop wel 10+ jaar met mijn gereedschap te kunnen doen en ook die achterlijk verroeste poelie-bout los te kunnen krijgen met dit gereedschap; immers geleerd met gereedschap in een keer goed of helemaal niet.
Zouden goede merken zoals makita en snapon ook waard zijn om 2e hands te kopen? Of is dat echt een no-go? Batt packs is voor mij minder belangrijk; zie onderstaande.
Ik neig dus naar een elektrische (die kan ik nog eens meenemen in het vliegtuig van NL naar Engeland en terug) en accuduur is voor mij minder belangrijk (zeker na 10+jaar) omdat ik van plan ben zelf mijn bedrade voeding te maken (oude accupak ombouwen). Daarnaast is mijn leefsituatie (woning in NL en Engeland) niet zodanig dat ik een mooi schuurtje heb waar ik de compressor altijd netjes kan stallen, dan komt hij semi in de gang te staan bij mij als ik hem niet gebruik.
Hebben jullie tips 'n tricks; en vooral ervaringen? Goede adressen waar ik bovenstaande merken zou kunnen bekijken?
[
Voor 4% gewijzigd door
Seesar op 15-01-2014 10:38
]