Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het is me nu echter al 2x overkomen dat ik de wielbouten met geen mogelijkheid los krijg en alsnog met de winterbanden achterin naar de garage kan á € 40,- voor 10 minuten werk.
Budget voor slagmoersleutel en momentsleutel (totaal) is zo'n € 120,- Mag meer zijn als ik er dan iets voor kan krijgen dat kwalitatief wat beter is. Ik heb geen idee voor hoeveel euro ik bijvoorbeeld een beetje betrouwbare momentsleutel in huis haal.
Ze gaan voornamelijk gebruikt worden voor de zomer/winter banden wissel 2x per jaar. Maar ik wil in de toekomst steeds meer klein onderhoud zelf gaan doen. Denk dan aan olie en filter wissel. Andere bougie's, maar bijvoorbeeld ook remblokken etc.
Zijn er merken die aan of juist af te raden zijn? Waar moet ik op letten? Ik heb wel eens gehoord van het kalibreren of ijken van een momentsleutel, waar kun je dat laten doen en hoe vaak moet dit gebeuren (afhankelijk van het gebruik neem ik aan)?
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 07-02-2014 09:47 ]
Over de moment sleutels is in dit topic al veel gemeld, voor winterbandjes wisselen zou ik een goedkope nemen. Bij de lidl en aldi zijn ze af en toe in de aanbieding (€20-30)
Wil je beter kan je voor een Proxxon, Tengtools, Sonic, gedore, Snap-on, Stahlwille (zo ongeveer in oplopende kwaliteit). Ik ben van plan veel gebruik te maken van momentsleutels en heb inmiddels 3 momentsleutels via 2e handssites geocht; Gedore (2x) en Stahlwille, nu heb ik een bereik van 15-750Nm voor de prijs van een dure nieuwe.
Vaak bu'j te bang!
Nu is de sleutel die ik bij de auto heb ook geen kruissleutel, maar een soort zwengel. Met aan 1 zijde een haak om het schaarkrikje mee op te draaien, kunt er gewoon geen kracht mee zetten. Nu wil ik daar ook wel een kruissleutel voor aanschaffen, maar dan heb ik er 2 in de auto liggen. 1 voor de krik en 1 voor de wielbouten...
Vandaar de keus slagmoersleutel + momentsleutel
[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 07-02-2014 11:09 ]
Daarnaast zou ik bij de dealer melden dat ze die bouten niet zo achterlijk moeten vast ratelen.
Zou ook nog wel een fijne kruissleutel erbij willen hebben trouwens, zo'n "gebalanceerde" die ook een aansluiting heeft voor 1/2"doppen. Buurman heeft er zoeentje is echt ideaal, geef het een zwieper en je moer bout is er zo af.
[ Voor 34% gewijzigd door DopdeDouwer op 07-02-2014 11:22 ]
Laat je de slagmoersleutel dan in de auto liggen? Daar heb je bij een lekke band alsnog niets aan...FastFred schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:06:
Nu wil ik daar ook wel een kruissleutel voor aanschaffen, maar dan heb ik er 2 in de auto liggen. 1 voor de krik en 1 voor de wielbouten...
Vandaar de keus slagmoersleutel + momentsleutel
Het handige is dat je de hefboom kunt langer maken voor meer kracht, of gewoon type kruis om snel los/vast te draaien. Doordat deze uit elkaar te schuiven is, is deze nog makkelijk op te bergen ook.
Verwijderd
Tjonge, dat is een handig ding! Ziet er goed uit. Daar zou ik al al heel wat meer kracht mee kunnen zetten als met die zwengel die ik nu heb.Youk schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:25:
Zelf heb ik een vergelijkbare kruissleutel met deze, wel een ander merk.
Het handige is dat je de hefboom kunt langer maken voor meer kracht, of gewoon type kruis om snel los/vast te draaien. Doordat deze uit elkaar te schuiven is, is deze nog makkelijk op te bergen ook.
Ha, daar heb je een punt. Maar als ik er ook een momentsleutel bij heb dan heb ik die slagmoersleutel dus blijkbaar al niet nodig. Dus dat lost zich dan wel op.RemcoDelft schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:23:
[...]
Laat je de slagmoersleutel dan in de auto liggen? Daar heb je bij een lekke band alsnog niets aan...
Maar, dat 'meer kracht zetten', dat werkt ook met de lange hefboom van een momentsleutel.FastFred schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:11:
Tjonge, dat is een handig ding! Ziet er goed uit. Daar zou ik al al heel wat meer kracht mee kunnen zetten als met die zwengel die ik nu heb.
Voordeel daarvan is dat je meteen (tadaa, je verwacht het niet) een momentsleutel hebt
Punctuality is the politeness of kings
Een momentsleutel als wringijzer gebruiken is niet slim. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
"man is not truly one, but truly two,"
Wat trouwens heel goed helpt, voor je de bouten of moeren vast zet, is om ze te voorzien van een klein beetje kopervet of ceramische pasta. Dat voorkomt dat ze vast kunnen gaan zitten, waardoor de kracht van loshalen maar nauwelijks meer wordt dan waarmee je het hebt aangetrokken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Niet als iemand die bouten met 200Nm heeft vastgedraaid nee. Is natuurlijk een beetje afhankelijk van de garage of bandenboer. Maar wielen die je zelf met je momentsleutel op 100Nm hebt vastgedraaid, kun je daarmee prima losdraaien natuurlijk.mr_petit schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:08:
En het nadeel is dat je je momentsleutel molt. Als je die hefboom nodig hebt om je moer los te krijgen, dan is dat ook meer dan 200nm of tot hoe ver je momentsleutel ook maar gaat.
Een momentsleutel als wringijzer gebruiken is niet slim. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Maar goed, een momentsleutel + wringijzer is waarschijnlijk een handiger oplossing. In ieder geval lijkt mij de aanschaf van een slagmoersleutel (de oorspronkelijke vraag van snelle Fred) wat overdreven.
Alleen wordt daarmee je aanhaalmoment nog veel onbetrouwbaarder.deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:28:
Wat trouwens heel goed helpt, voor je de bouten of moeren vast zet, is om ze te voorzien van een klein beetje kopervet of ceramische pasta. Dat voorkomt dat ze vast kunnen gaan zitten, waardoor de kracht van loshalen maar nauwelijks meer wordt dan waarmee je het hebt aangetrokken.
[ Voor 21% gewijzigd door dreamscape op 07-02-2014 13:35 ]
Verwijderd
Lol dit is geen goed ideedeepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:28:
Met als gevolg dat je de bout veel te strak draait!deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:28:
Voorbeeld van de olieaftapbout: op MF heb ik diverse mensen gelezen die met momentsleutel de schroefdraad uit het carter gedraaid hebben... Het aanhaalmoment wordt droog opgegeven, en de schroefdraad is altijd vet. Om die reden houd ik ruim de helft aan van het werkplaatshandboek.
@RemcoDelft
Ik weet niet wat ze op MF dachten om een olieaftapbout in te smeren met een dergelijk middel, maar ik ga dan wel direct twijfelen over hun kunde, als ik eerlijk ben. Dat is juist een plek waar je het uitgerekend niet wilt gebruiken, vanwege mogelijke verontreiniging richting de motorolie en omdat het vast gaan zitten van een dergelijke bout sowieso al vrij minimaal is.
Sowieso, om de schroefdraad te verneuken, moet je veel kracht zetten, of een bout er helemaal verkeerd indraaien, dat komt echt niet doordat kopervet het aanhaalmoment zoveel verlaagd zou hebben.
Zowel kopervet als ceramische pasta gelden als middelen die je juist inzet bij droge montage van bouten en moeren die relatief eenvoudig weer los moeten kunnen. Zolang ik al een auto heb (nu 8 jaar) gebruik ik het altijd op de wielbouten en er is nog nooit één los gekomen.
[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 07-02-2014 15:03 ]
K to the KillaZ
Moet wel eens investeren in een fatsoenlijke kirk want de standaard autokrik is een lastig prul.
Dat is niet fout, tenzij je ze 'handvast' draait of zo. Vroeger deden we dat allemaal op gevoel. Bij mijn stalen winterwielen met conische bouten kan ik prima voelen wanneer ze 'ongeveer' goed zitten. Dan maken ze ook zo'n lekker krakend geluid. Natrekken met momentsleutel leert dat ik dan bijna op 100 Nm zit.Accountant schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:32:
Doe ik het dan fout om de wielen op gevoel vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel? Met hoeveel Nm moet je een wielbout vastzetten?
Moet wel eens investeren in een fatsoenlijke kirk want de standaard autokrik is een lastig prul.
Oh, en hier heb je een fatsoenlijke Kirk:

Sorry, kon het niet laten
Vaak bu'j te bang!
dreamscape schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:
[...]
Oh, en hier heb je een fatsoenlijke Kirk:
[afbeelding]
Sorry, kon het niet laten
Dan laat ik die momentsleutel denk ik links liggen, dan beter een fatsoenlijke krik en een iets langere kruissleutel (die van hierboven leek me wel handig, die uitschuifbare).-tom-562 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:
Met de hand kan opzich prima. De boel vastzetten met momentsleutels (door particulieren laat maar zeggen) is meer iets van de laatste jaren; sinds dat de momentsleutels goedkoop te verkrijgen zijn bij de Aldi/Lidl e.d.. In mijn familie/omgeving ben ik zo'n beetje de enige die het met de momentsleutel vastzet (gewoon omdat ik zo'n ding toch heb) en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er een wiel van z'n auto was afgelopenJe zet het vaak eerder te vast dan te los. Zolang je geen arm van een meter gebruikt, maar gewoon met je kruissleuteltje o.i.d. de boel vast zet, is er niet veel aan de hand.
En zelfs al heb je ze te los, gaat het ook niet direct fout. Ik heb ooit met een duffe kop 35km gereden met wielbouten die echt alleen handvast zaten-tom-562 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:
Met de hand kan opzich prima. De boel vastzetten met momentsleutels (door particulieren laat maar zeggen) is meer iets van de laatste jaren; sinds dat de momentsleutels goedkoop te verkrijgen zijn bij de Aldi/Lidl e.d.. In mijn familie/omgeving ben ik zo'n beetje de enige die het met de momentsleutel vastzet (gewoon omdat ik zo'n ding toch heb) en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er een wiel van z'n auto was afgelopenJe zet het vaak eerder te vast dan te los. Zolang je geen arm van een meter gebruikt, maar gewoon met je kruissleuteltje o.i.d. de boel vast zet, is er niet veel aan de hand.

Maar met een normale 1/2" ratel kan je ze al haast niet te strak trekken, daarvoor is de arm te kort. Goed vast daarmee is meestal tussen de 100 en 150nm, wat ruim genoeg is.
Ze verlagen de wrijving met aandraaien, waardoor je een bout/moer alsnog veel te vast zet en het risico loopt de schroefdraad er uit te trekken (of de bout in 2en knalt)deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:59:
De discussie over kopervet of ceramischvet is al talloze malen gevoerd... Beiden gelden als een anti-seize middel en niet als smeermiddel. Ze verlagen het aanhaalmoment juist niet, maar maken het juist betrouwbaarder.
Dus je loopt niet het risico dat ze loslopen, verre van.
Dr loopt altijd olie langs, dus is de schroefdraad vet, dus klopt het opgegeven aanhaalmoment niet meer.@RemcoDelft
Ik weet niet wat ze op MF dachten om een olieaftapbout in te smeren met een dergelijk middel, maar ik ga dan wel direct twijfelen over hun kunde, als ik eerlijk ben. Dat is juist een plek waar je het uitgerekend niet wilt gebruiken, vanwege mogelijke verontreiniging richting de motorolie en omdat het vast gaan zitten van een dergelijke bout sowieso al vrij minimaal is.
Sowieso, om de schroefdraad te verneuken, moet je veel kracht zetten, of een bout er helemaal verkeerd indraaien, dat komt echt niet doordat kopervet het aanhaalmoment zoveel verlaagd zou hebben.
Zeker als je ook nog op het idee komt om de koperen ring te recyclen draai je een alu carterpan erg snel kapot als je blindelings je momentsleutel volgt.
leeg
Ja, zo lang je niet harder rijdt dan 60 kan met de hand prima-tom-562 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:

Meldt je even wanneer je de A7 opgaat? Dan blijf ik even uit de buurt

Als ik met mijn 100kg aan een 35cm lange ratel (vuistbreedte 10cm) hang heb ik theoretisch 300nm te pakken. Lijkt mij net iets teveel van het goededeepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:20:
[...]
........
Maar met een normale 1/2" ratel kan je ze al haast niet te strak trekken, daarvoor is de arm te kort. Goed vast daarmee is meestal tussen de 100 en 150nm, wat ruim genoeg is.
Met de hand en met een sleutel natuurlijk. Niet gewoon met de vingertjes. Duh...nokiaan958GB schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:03:
[...]
Ja, zo lang je niet harder rijdt dan 60 kan met de hand prima
Natuurlijk smeert niemand vet aan een aftapbout. Maar die schroefdraad zit vol olie.deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:59:
@RemcoDelft
Verwijderd
Verwijderd
Volgens mij is een ratel daar niet voor bedoeld. Vastjassen of losjassen doe je met een ringsleutel of een dop op een wringijzer.nokiaan958GB schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:07:
Als ik met mijn 100kg aan een 35cm lange ratel hang...
Dat verschilt per auto en of het een stalen of aluminium velg is. De stalen velgen van mijn bus moeten met 200Nm.Accountant schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:32:
Met hoeveel Nm moet je een wielbout vastzetten?
Ik denk het niet. Als jij je bout met 100nm vastzet is er na een jaartje heel wat meer kracht nodig om die los te trekken.dreamscape schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:34:
[...]
Niet als iemand die bouten met 200Nm heeft vastgedraaid nee. Is natuurlijk een beetje afhankelijk van de garage of bandenboer. Maar wielen die je zelf met je momentsleutel op 100Nm hebt vastgedraaid, kun je daarmee prima losdraaien natuurlijk.
Je gebruikt een momentsleutel alleen maar om moment te meten. En als je daarmee een bout losdraait doe je dat dus om dat moment te meten. Dat houdt in heel langzaam de kracht verhogen. Doe dat met je 20 wielbouten en je bent een ochtend verder. Niet handig lijkt me. Een momentsleutel is een stuk precisiegereedschap. Met verkeerd gebruik mol je dat. Heel veel momentsleutels kunnen ook maar in 1 richting moment meten en je draait de kop om om in de andere richting te meten. Dat zegt al genoeg over het toepassingsbereik daarvan.
Gebruik gewoon een stuk gereedschap wat daarvoor gemaakt is. Dus een wringijzer of een T stuk.
Maar het kan prima. Er zijn talloze tabellen die voor bepaalde boutmaten een nat en droog aanhaalmoment geven dat dat scheelt meestal ca. 10%.Alleen wordt daarmee je aanhaalmoment nog veel onbetrouwbaarder.
Die 50% van RemcoDelft is dus teveel. Als je dat aanhoudt voor je onderstel krijg je gevaarlijke taferelen.
Zelf doe ik ongeveer alles met keramisch vet. Voor nieuwe bouten niet nodig, aangezien die voorzien zijn van een gepassiveerd zinklaagje, maar als de bout 1x gebruikt is, is dat laagje weg bij de raakvlakken van de schroefdraad.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2014 22:55 ]
Verwijderd
Is je vriendin daar wel zo blij mee?mr_petit schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:36:
Zelf doe ik ongeveer alles met keramisch vet.
19,99 euro
5-delig, 1/2-duims, 28-210 Nm, verlenging 125mm.
17, 19, 21mm doppen.
Verwijderd
Dat is me gelukt en hier zie je hem bezig met zijn nieuwe gereedschap:

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 03:09 ]
Moest 't vast óf los?Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 03:08:
Onze werkplaatschef vroeg me een verlengstuk te maken omdat hij zijn wielmoeren niet fatsoenlijk vast kreeg.
Dat is me gelukt en hier zie je hem bezig met zijn nieuwe gereedschap:
[afbeelding]
Gezien de olievlekken op de moeren welke er nog zitten was 't de bedoeling dat 't spul los ging (10 moeren op een 22,5" velg) en ik hoop dan ook dat je een béétje slagmoersleutel en compressor ter beschikking had als reserve
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wat ik minder humor vond is de prijs van een wringijzer bij de Brezan. 50+ Euro voor een stukkie Chrome-Vanadium?
Verwijderd
Dingen die ik niet los krijg:
- Wielbouten die stevig vast zijn gedraaid
- Eccentrische camber bout bij mijn achter wielen
- Moer van de aandrijfas.
Probeer CarPoint eens die is stukken beter en goedkoperMailMan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:35:
Ik vond het humor
Wat ik minder humor vond is de prijs van een wringijzer bij de Brezan. 50+ Euro voor een stukkie Chrome-Vanadium?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 09:52 ]
http://www.datona.nl/wringijzer-1-2-opname.html
http://www.datona.nl/wringijzers-1-2.html
Of zoek je iets nog groters?
Ook handig om in de auto te hebben liggen voor als je vaak deelneemt aan serieuze verkeersruzies en zo
[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 11-02-2014 10:02 ]
Apart setje is dat met zo'n los verlengstuk. Handig.Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 05:01:
Ik heb al 15 jaar een King Tony 4024 setje dat door Mannesmann is uitgegeven.
Erg goed spul.
Sorry, ik las het verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat iemand kopervet had gebruikt op een aftapbout.RemcoDelft schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:49:
[...]
Natuurlijk smeert niemand vet aan een aftapbout. Maar die schroefdraad zit vol olie.
Maar ik blijf erbij dat kopervet of keramische pasta iets anders is dan olie of (kogellager)vet. Kopervet of keramische pasta zijn geen smeermiddelen in de zin dat ze weerstand verlagen, maar die alleen een beschermend laagje aanbrengen die vastzitten door corrosie tegen moet gaan. Het is ook niet dat ze moeten druipen van het spul, een minimaal laagje op de draad is voldoende. Op het conische deel van een wielbout komt niks.
En je kan het ook omdraaien, wielbouten die al wat jaartjes meegaan (in mijn geval 15 jaar) zijn niet bepaald zuiver meer. De weerstand die ze ondervinden bij vastdraaien is hoger dan toen ze (en de naven uiteraard) nieuw waren. Het risico bestaat dus net zo goed dat je ze zonder pasta of kopervet juist niet strak genoeg zet. Dan neem ik het risico van 10% te strak graag voor lief. De bouten, naaf en velg hebben daar namelijk meer dan genoeg marge voor.
Maar zoals met alle middelen, je moet het niet domweg overal opsmeren in dikke lagen, maar met mate en gericht gebruiken. Bij mij komt het dan ook alleen op plekken waarvan ik weet dat die regelmatig los moeten (wielbouten bijv. die elke 6 maanden los moeten) of waar gebruik sterk aangeraden is (uitlaatdelen bijv.).
Lees ook verhalen van mensen die het overal op smeren, maar er zijn genoeg bouten/moeren waar het onzin is of juist raadzaam is dat ze vaster gaan zitten over tijd (denk aan de bouten in je wielophanging... Zou toch knap lullig zijn als die na een tijdje los trillen...)
Je wielbouten trillen er toch ook niet door los met wat montagepasta? Dat zijn ook gewoon bouten hoor!
Zou toch knap lullig zijn als wielbouten lostrillen. net zo lullig als een bout van je ophanging denk ik
(er zit een tegenstelling in je post)
[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 11-02-2014 14:00 ]
2 belangrijkste vragen: welke slagmoersleutel en welke luchtleiding gebruik je? Beter een goeie slagmoersleutel op een mindere compressor dan omgekeerd en voor het aansluiten gebruik je best een zo kort mogelijke luchtleiding met max inwendige oppervlakte (kijk ook eens je snelkoppelingen na, sommige zijn veel smaller dan andere). Met zo'n spiraalslangetje krijg je met lichte overdrijving zelfs met prof luchtsleutel en compressor niks los dat meer dan handvast zit.Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:51:
Ik vind slagmoersleutels op lucht helemaal niet zo sterk, ik heb een slagmoersleutel met een Maximaal aanhaalmoment van 312NM.
Dingen die ik niet los krijg:
[...]
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Die is met Orion snelkoppeling, dat is al vrij klein.
Je kunt ook Euro snelkoppelingen gebruiken, daar is de doorlaat al een stukje groter van http://www.rustbuster.nl/Lucht/Slangen_en_koppelingen.htm
Verkopen ze ook gewoon bij de bouwmarkt
Ten minste, dat is wat op dat plaatje staat.
Die orionkoppeling heet volgens mij officieel ARO 210 (orion is gewoon een merk).
Die orion/aro210 koppeling moet overigens genoeg zijn voor een slagmoersleutel. Dat gezeur over doorlaat en slangen is zwaar overdreven. Een slagmoersleutel neemt nauwelijks lucht namelijk.
Voor een snel draaiende tol is het een ander verhaal.
Als je vind dat je slagmoersleutel te weinig power geeft, ligt dat absoluut aan de slagmoersleutel.
Koop een goede IR en je bent klaar (wel duur).
Verwijderd
Hoe dan ook, ik vond het kopervet niet zo'n succes. De bouten heb ik schoongemaakt en droog weer ingedraaid. Ik zet ze vast met de momentsleutel.
Nu draai ik de bouten er met de hand in. De laatste slag moet ik de momentsleutel gebruiken.
Geen vet meer nodig.
Goh, met een goedkoop spiraalslangetje op mijn Hazet krijg ik mijn wielbouten op 100 Nm niet eens los, dus het maakt wel iets uit en het spiraalslangetje dient nu om banden op te pompen. De luchtslang is sowieso de goedkoopste component om te wijzigen dus het is geen slecht idee om daar te beginnen met upgraden indien van toepassing.mr_petit schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:50:
Die orion/aro210 koppeling moet overigens genoeg zijn voor een slagmoersleutel. Dat gezeur over doorlaat en slangen is zwaar overdreven. Een slagmoersleutel neemt nauwelijks lucht namelijk.
Voor een snel draaiende tol is het een ander verhaal.
Als je vind dat je slagmoersleutel te weinig power geeft, ligt dat absoluut aan de slagmoersleutel.
Koop een goede IR en je bent klaar (wel duur).
Met de bovenstaande opsomming van materiaal ben ik het er wel mee eens dat het aan de sleutel ligt overigens. Sleutels met dat uiterlijk worden in diverse kleurtjes, kwaliteiten en merknamen verkocht maar ook de betere versies ervan komen niet in de buurt bij een IR (voor mensen die er veel geld voor over hebben
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Klopt, koper en aluminium reageren met elkaar, waardoor het aluminium van je velg aangetast kan worden. Keramisch vet of pasta is wel veilig om te gebruiken.MailMan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:46:
Enige wat ik weleens gelezen heb is dat kopervet samen met aluminium niet zo lekker zou werken, maar daar ben ik ook niet zeker van. Gebruik zelf regelmatig keramisch vet op de bouten die b.v. de remklauwen vasthouden. Snel corrosie daar en drama op anders los te krijgen.
Intentionally left blank.
Koper en aluminium reageren niet met elkaar.deepbass909 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:58:
[...]
Klopt, koper en aluminium reageren met elkaar, waardoor het aluminium van je velg aangetast kan worden. Keramisch vet of pasta is wel veilig om te gebruiken.
Het idee achter keramisch vet ipv kopervet is dat kopervet stroom zou geleiden en dat zou galvanische corrosie bespoedigen.
Maar ja, je wielbout en naaf geleiden ook stroom, dus ik zie daar de redenatie niet helemaal van in.
Tenzij het corrosie tussen je naafflens is en de wielbout, maar die staan sowieso al in contact.
Ook op de galvanische tabel staat aluminium al ver weg, dus dat werkt sowieso al als opofferingsmetaal voor het staal van je auto voor zover dat aspect speelt.
Het enige wat ik met kan voorstellen is dat kopervet minder goed tegen zout kan dan keramisch vet (aangezien keramisch poeder inert is), dus dat dat icm zeewater of strooizout eerder aangetast wordt (dat zou inhouden dat je keramisch vet vooral op rvs moet toepassen)
Dan zou ik eerder voor zoiets gaan:Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:41:
Dus zal ik maar een bod plaatsen dan?
http://link.marktplaats.nl/763653042
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Die IR is een van de goedkoopste modellen van hun. Waarschijnlijk niet slecht, maar soms kan je dan beter voor een midklasse model van een goedkoper merk gaan.
Die rodac is waarschijnlijk ook lichter, en dat werkt fijn.
Verwijderd
Wise enough to play the fool

Komt van datona.nl af, nog niet getest. Maar het setje kost +/- 50 euro. En er zitten mooie draad tapeindes bij om de bougiegaten schoon te maken... Echter zie je mij dat niet snel gebruiken want daarmee krijg je kans op metaalslijpsel in je zuigers
Volgens het commentaar op de meter zou deze weinig afwijking moeten hebben tov. het echte werk. Maar of je nou kan aflezen of je 8bar hebt of 5 bar.... je weet dan in elk geval dat een klep niet goed meewerkt
Echter ben ik nogal aan het twijfelen wat ik al dan niet moet kopen.
De bedoeling is om zelf te sleutelen aan motoren( bmw en honda)
Zelf begrijp ik niet zoe goed waarom die kasten zelf zo duur zijn.
Ik wil graag goede kwaliteit maar snap-on, facom en geodore kan en wil ik niet betalen.
Zijn er momenteel goede deals, waar iemand vanaf weet?
Ben zelf wel een beetje gek van die Teng Tools die motorset, wat is jullie mening hier over.
Bedoel je met de 'motorenset' deze?:
http://www.rustbuster.nl/...laden-385-dlg-hd-motorset
Daar zit ook inch spul in, en dat heb je volgens mij niet nodig.
Gereedschapswagens zijn duur omdat ze groot/zwaar zijn en veel dure onderdelen bevatten: lades met kogellagers (en dat wil je ook).
Ik heb zelf een kar van kraftwerk, maar teng tools heeft ook heel mooi spul in aparte modules.
Maar als je een hele kar koopt, dan zou ik toch zelf gaan kijken en vooral voelen. (ik ben destijds bij rustbusters in veenendaal geweest, die had veel merken/modellen in mijn budget staan; dus kraftwerk, tengtools, mannesmann, goedkopere karren van hazet etc)
Dus ga voelen hoe het in de hand ligt, en bij een kar: is het werkblad degelijk, hoe lopen de lades, wiebelen de lades veel of weinig (dat was 1 van de redenen waarom ik bij kraftwerk uitkwam, de rolmechanismes van de lades gaven een hele sterke indruk), en kan je veel modules erbij kopen.
Dat kan bijv. bij kraftwerk, tengtools en uiteraard ook bij merken als gedore/hazet/facom, maar bijv. niet bij een merk als mannesmann.
Ook moet je kijken naar hoeveel lades je nodig hebt. Mijn kar (8 lades) zit al compleet vol, dus soms denk ik wel eens dat ik de 11 laden versie had moeten nemen, maar dan zit je weer met ondiepere lades waar sommige losse dingen niet in passen.
Ook moet je kijken of je alles goed uit de lades kan pakken. Soms gaat een lade niet ver genoeg open of is te laag, zodat je een grote dop oid die dan achteraan zit er heel lastig uitkrijgt.
Het voordeel met een kar(+gereedschap) is dat alles netjes in modules ligt en heel overzichtelijk is (en alles netjes opgevuld), maar voor de beste kwaliteit moet je imho zijn bij gespecialiseerde merken. Dus tangen van knipex of NWS, schroevendraaiers van PB swiss, een hamer van peddinghaus, sleutels van stahlwille of hazet (mening) etc etc. Maar dat krijg je nooit mooi in een module, en als het er al is, dan is dat onbetaalbaar..
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2014 21:44 ]
Verwijderd
Het ziet er prima uit maar ik denk dat je 80% toch niet gebruikt, er zitten ook doppen in voor de slagmoersleutel maar heb je dat wel? En lijkt je dat nodig voor een motorfiets??? Vaak zitten er ook allemaal van die verschillende soorten kruiskoppen bij enzovoort die heb ik bijvoorbeeld ook nog nooit nodig gehad. Ik zou gewoon een lege kist kopen en dan af en toe bijvullen met wat je echt nodig hebt of je koopt van die modules zoals hier:427 SOHC schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:15:
Hi, ben opzoek naar een gereedschapwagen met tools.
Echter ben ik nogal aan het twijfelen wat ik al dan niet moet kopen.
De bedoeling is om zelf te sleutelen aan motoren( bmw en honda)
Zelf begrijp ik niet zoe goed waarom die kasten zelf zo duur zijn.
Ik wil graag goede kwaliteit maar snap-on, facom en geodore kan en wil ik niet betalen.
Zijn er momenteel goede deals, waar iemand vanaf weet?
Ben zelf wel een beetje gek van die Teng Tools die motorset, wat is jullie mening hier over.
http://www.datona.nl/gereedschapswagens/gereedschap-modules
En het is me ook niet duidelijk als er een stuk gereedschap stuk is of je dat los kan bijbestellen. Dat is iets wat je wel wilt bij een complete kar.
proxxon (23286)

Mannesmann (29770)

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 28-02-2014 18:45 ]

Op dit moment haal ik bij de Wibra doosjes van 20, maar die scheuren wel erg snel
[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 01-03-2014 09:48 ]
Wel iedere keer je handen invetten na het wassen
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Af en toe bij de Aldi beschikbaar, 5 euro per 100, daar doe ik jaren mee.
Ik gebruik heel vaak Nitril handschoenen (voor allerlei smerige klusjes), latex gaat veel te snel stuk.MailMan schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:47:
Zijn er mensen die (latex) handschoenen gebruiken tijdens het sleutelen? Ik wilde eigenlijk een doosje van 100 halen van Diamond Grip Powder-Free Gloves (http://www.microflex.com/Products/MF-300.aspx), maar ik kan nergens een winkel vinden die het in NL verkoopt. Iemand goede alternatieven?
[afbeelding]
Op dit moment haal ik bij de Wibra doosjes van 20, maar die scheuren wel erg snel
Ik haal ze altijd bij glasstech (web shop)
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Thxkendo schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:54:
[...]
Ik gebruik heel vaak Nitril handschoenen (voor allerlei smerige klusjes), latex gaat veel te snel stuk.
Ik haal ze altijd bij glasstech (web shop)
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Remcilinder terugstelsetje:

Afpersset voor koelsystemen:

Vooral die laatste wil ik binnenkort eens op m'n z4 loslaten
Bij vervangen van remblokjes/schijven is het bij sommige remklauwen noodzakelijk dat je deze roterend terugdraait. Meestal omdat er een handremmechanisme in zit. Er zit dan dus een blokkeermechanisme in.
Met zo'n setje gaat dat makkelijker.
Niet dat ik het heel vaak ga gebruiken, maar het was goedkoop, dus liet ik het meekomen voor weinig verzendkosten. Incl de extra verzendkosten was ik 24 euro kwijt (da's toch weer een tientje goedkoper dan bij bijv. vidaxl, die vaak ook heel goedkoop is)
En dergelijke dingetjes kunnen ook wel eens van pas komen voor andere doeleinden
Maar lang leve china; Als dit soort gereedschap van alleen gangbare merken te koop was, was het onbetaalbaar voor een hobbysleutelaar. Zo'n koelsysteem afperssetje van een merk als hazet kost 900 euro

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2014 02:47 ]
Verwijderd

Ik denk dat het een stalen as is in bronzen bussen.
Volgens mij is motorolie niet je dat.
Ik wil graag bij Conrad bestellen en daar hebben ze dit product.
Bij de informatie staat echter langsamdrehende Gleitlager.
Verwijderd
Volgens mij is een glijlager iets compleet anders dan een kogellager.
Verwijderd
Toepassing
Wielagervet NF wordt gebruikt voor de smering van kogel-, rol-,en glijlagers in wegverkeer, landbouw en industrie voertuigen.
EDIT: Ik zie net in dat plaatje van de conrad link die je stuurde ook een kogellager staan dus ik snap het probleem niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 15:38 ]

Geen idee. Het is de premiumlijn van Mannesmann. Over het algemeen lees ik positieve berichten over hun Green-Line. Maarja, ik heb iets tegen Mannesman aangezien dat ook bij de Lidl ligt. Beetje een Europese houding is dat.RemcoDelft schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:25:
Hoe is de kwaliteit van de bitjes in die onderste doos? Ik heb zelf een doppenset van Louis.de, met ook bitjes, maar die buigen als je kracht zet (met een ratel er op). Ik wil bitjes die heel blijven, of anders desnoods breken. Maar buigen is geen goed teken...
[ Voor 37% gewijzigd door Oyster op 03-03-2014 15:31 ]
Gebruikte in de machinebouw altijd lagervet wat in een lagervet spuit zat meestal van Kroon oil. Voor brons smeerden wij altijd kopervet/bronsvet( licht in). Machine bouw voor in de voedingsindustrie.Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:03:
Wie weet welk vet ik kan gebruiken voor een sneldraaiend glijlager?
[afbeelding]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Verwijderd
Dat is geen kogellager maar een homokineet.Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:19:
Ik zie net in dat plaatje van de conrad link die je stuurde ook een kogellager staan dus ik snap het probleem niet.
Ik zie hier wel wat staan, namelijk Turmosynthgrease ALN 1002 voor hoogtoerige glijlagers.
Eens kijken of ik zo iets ergens kan kopen.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 20:49 ]
Verwijderd
Een glijlager is immers in dit soort toepassingen meestal van sinterbrons, dus poreus en dient doordrenkt te worden met olie (gebeurt ook in de fabriek, en wordt daardoor vaak zelfsmerend genoemd.
Vaak wordt er aan deze olie VG68 als eis gesteld (1 of andere iso norm, waarschijnlijk voor de viscositeit etc).
Naaimachineolie lijkt mij te dun.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2014 21:46 ]
Verwijderd
Pak gewoon een spuitbus van KONTACT, PRF 7-78 oftewel de contactspray die je nooit in een potentiometer wil zien...Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:03:
Wie weet welk vet ik kan gebruiken voor een sneldraaiend glijlager?
[afbeelding]
Maar voor dit soortig lagers (forforbrons?) werkt het best wel goed.
Verwijderd
Ik denk dat die het wordt. Hier staat op pag. 2 nog iets over het impregneren van sinterbronzen lagers. Ik had er nog nooit van gehoordmr_petit schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:46:
Een glijlager is immers in dit soort toepassingen meestal van sinterbrons ... olie VG68
Verwijderd
Ik zoek deze:
http://www.motorsportparts.nl/BMW_koppelingspedaal_bus_brons
Moeilijk zoiets te vinden. Of je zit aan een grote gereedschapskoffer met daarin waarschijnlijk een aantal dingen die je veel nodig zult hebben, een aantal dingen die je nooit zult gebruiken en nog een aantal dingen die je nodig hebt maar die er niet in zitten. Of je moet het los kopen en dan maar een beetje passend zien te krijgen in een koffertje of iets dergelijks.Oyster schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:00:
Na de zoveelste keer misgrijpen op een torx set (broer) ga ik ook maar even op zoek naar wat autogereedschap. Heb nu twee sets op het oog. Maar twijfel nog tussen een gereedschapskoffer of een uitgebreide doppendoos. Als ik zelf zou kunnen samenstellen dan zoek ik een uitgebreide doppendoos met plaats voor tangen. Jammer dat ik dit nog niet gevonden heb. Het enige alternatief is een koffer met zaag, hamer, rolmaat, etc waarbij de doppenset is uitgekleed. En dat wordt meteen zo lomp. Weet iemand nog wat?
proxxon (23286)
[afbeelding]
Mannesmann (29770)
[afbeelding]
Ik zie veel gereedschapsets met tangen die ook in een klein tasje/foldertje geleverd worden, misschien dat zoiets een oplossing zou zijn voor de tangen naast één van de bovenstaande sets? Zoiets, bijv.
Volgens mij zijn de prijzen daar wel redelijk in vergelijking met Conrad.
Ik wil graag een kleine compressor die enigszins draagbaar is. Mijn gereedschap ligt in de kelder en zeker met een compressor heb ik geen andere plek om hem te stallen. Hij moet dus niet al te groot zijn.
Hij is niet nodig voor persluchtgereedschap. Ik wil autobanden kunnen oppompen, de bandjes van mijn racefiets op 7,5 bar kunnen zetten en hem verder gebruiken met een luchtpistool om dingen schoon te blazen.
Zo'n grote tank op wielen, dat is lastig te sjouwen op mijn keldertrap. Dan zou ik met lange slangen moeten werken en eigenlijk is de ruimte sowieso beperkt. Ik zie van Stanley en Einhell compressortjes met klein tankje, maar ik twijfel of dat geschikt is voor wat ik er mee wil doen. Zijn hier mensen met ervaringen met die kleinere apparaten? Haal ik daarmee ook de 7,5 bar voor mijn racefiets?
Een maatje groter zou ook kunnen. Stanley heeft een 24-liter model van 20 kilo (dat kan nog net) en HBM heeft dit ding van 15 kilo.
Maar als zo'n model met klein tankje voldoende is voor wat ik wil doen, dan is dat waarschijnlijk toch wat handiger. Dus, compressorspecialisten: vertel me wat ik moet kopen
Verwijderd
Of je koopt deze dat kan ook die vond ik toevallig:
http://link.marktplaats.nl/777384806
http://link.marktplaats.nl/775958364
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 16:04 ]
Soms wel last van zweethanden, maar liever dat dan uren schrobben en een week later nog met zwarte vetklauwen rond lopen.MailMan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 00:31:
[...]
Thxzijn alleen wel ongepoederd. Krijg je niet heel snel zwetende handen?
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF