Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 19 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die schroefverwijderingssetjes zijn voor vooral bedoeld voor schroeven waarvan de kop dol is, maar niet afgebroken omdat het te vast zou zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:55

Aapje

Opel-beun
Kan je de draad nog vast pakken met een tang? Grip tang erop of een boorkop van de accuboor erop vast trekken. Anders uitboren zoals ETCG doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
Ik ben op zoek naar een slagmoersleutel en een momentsleutel. Ik wil binnenkort zelf mijn zomerbanden weer onder de auto zetten. Dit deed ik voorheen met een rolkrikje van ATU die ik in 2012 voor 2 tientjes gekocht heb en de sleutel die standaard bij de auto zat voor de wielbouten.

Het is me nu echter al 2x overkomen dat ik de wielbouten met geen mogelijkheid los krijg en alsnog met de winterbanden achterin naar de garage kan á € 40,- voor 10 minuten werk.

Budget voor slagmoersleutel en momentsleutel (totaal) is zo'n € 120,- Mag meer zijn als ik er dan iets voor kan krijgen dat kwalitatief wat beter is. Ik heb geen idee voor hoeveel euro ik bijvoorbeeld een beetje betrouwbare momentsleutel in huis haal.

Ze gaan voornamelijk gebruikt worden voor de zomer/winter banden wissel 2x per jaar. Maar ik wil in de toekomst steeds meer klein onderhoud zelf gaan doen. Denk dan aan olie en filter wissel. Andere bougie's, maar bijvoorbeeld ook remblokken etc.

Zijn er merken die aan of juist af te raden zijn? Waar moet ik op letten? Ik heb wel eens gehoord van het kalibreren of ijken van een momentsleutel, waar kun je dat laten doen en hoe vaak moet dit gebeuren (afhankelijk van het gebruik neem ik aan)?

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 07-02-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

WIl je een slagmoersleutel op luchtdruk, 230V of accu?
Over de moment sleutels is in dit topic al veel gemeld, voor winterbandjes wisselen zou ik een goedkope nemen. Bij de lidl en aldi zijn ze af en toe in de aanbieding (€20-30)
Wil je beter kan je voor een Proxxon, Tengtools, Sonic, gedore, Snap-on, Stahlwille (zo ongeveer in oplopende kwaliteit). Ik ben van plan veel gebruik te maken van momentsleutels en heb inmiddels 3 momentsleutels via 2e handssites geocht; Gedore (2x) en Stahlwille, nu heb ik een bereik van 15-750Nm voor de prijs van een dure nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:09

-tom-562

Oliesjeik

In principe heb je geen slagmoersleutel meer nodig als je de boel vastzet met een momentsleutel. Lijkt me sowieso nogal overkill voor alleen 2x in het jaar een wielenwissel :P Dan zou ik eerder een wringijzer kopen als je er echt zoveel moeite mee hebt (of meer spek eten :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb geen compressor in huis dus dat zou een elektrische slagmoersleutel worden. De laatste 2 keer dat de wissel niet lukte was de auto een paar weken eerder bij de garage geweest voor onderhoud. Waarbij de wielen er ook af geweest zijn (nieuwe blokken en schijven). Vervolgens niet de wielbouten los kunnen krijgen. Betreft Ford/Citroën dealer. Winterbanden monteren vorig jaar deden ze overigens netjes met een momentsleutel.

Nu is de sleutel die ik bij de auto heb ook geen kruissleutel, maar een soort zwengel. Met aan 1 zijde een haak om het schaarkrikje mee op te draaien, kunt er gewoon geen kracht mee zetten. Nu wil ik daar ook wel een kruissleutel voor aanschaffen, maar dan heb ik er 2 in de auto liggen. 1 voor de krik en 1 voor de wielbouten...

Vandaar de keus slagmoersleutel + momentsleutel

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 07-02-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Met een gewone 1/2"ratel moet je het ook wel los kunnen krijgen, evt een wringijzer erbij. Doppensetje is altijd handig om te hebben, veel handiger dan een momentsleutel.
Daarnaast zou ik bij de dealer melden dat ze die bouten niet zo achterlijk moeten vast ratelen.

Zou ook nog wel een fijne kruissleutel erbij willen hebben trouwens, zo'n "gebalanceerde" die ook een aansluiting heeft voor 1/2"doppen. Buurman heeft er zoeentje is echt ideaal, geef het een zwieper en je moer bout is er zo af.

[ Voor 34% gewijzigd door DopdeDouwer op 07-02-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FastFred schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:06:
Nu wil ik daar ook wel een kruissleutel voor aanschaffen, maar dan heb ik er 2 in de auto liggen. 1 voor de krik en 1 voor de wielbouten...

Vandaar de keus slagmoersleutel + momentsleutel
Laat je de slagmoersleutel dan in de auto liggen? Daar heb je bij een lekke band alsnog niets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:55

Youk

Volvo For Life

Zelf heb ik een vergelijkbare kruissleutel met deze, wel een ander merk.

Het handige is dat je de hefboom kunt langer maken voor meer kracht, of gewoon type kruis om snel los/vast te draaien. Doordat deze uit elkaar te schuiven is, is deze nog makkelijk op te bergen ook.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zo een kruissleutel gekocht bij de praxis voor 6 euro en als ik niet genoeg kracht erop kan zetten dan duw ik gewoon met mijn voet op 1 uiteinde en ik trek aan het andere uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Youk schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:25:
Zelf heb ik een vergelijkbare kruissleutel met deze, wel een ander merk.

Het handige is dat je de hefboom kunt langer maken voor meer kracht, of gewoon type kruis om snel los/vast te draaien. Doordat deze uit elkaar te schuiven is, is deze nog makkelijk op te bergen ook.
Tjonge, dat is een handig ding! Ziet er goed uit. Daar zou ik al al heel wat meer kracht mee kunnen zetten als met die zwengel die ik nu heb.
RemcoDelft schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:23:
[...]

Laat je de slagmoersleutel dan in de auto liggen? Daar heb je bij een lekke band alsnog niets aan...
Ha, daar heb je een punt. Maar als ik er ook een momentsleutel bij heb dan heb ik die slagmoersleutel dus blijkbaar al niet nodig. Dus dat lost zich dan wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
FastFred schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:11:
Tjonge, dat is een handig ding! Ziet er goed uit. Daar zou ik al al heel wat meer kracht mee kunnen zetten als met die zwengel die ik nu heb.
Maar, dat 'meer kracht zetten', dat werkt ook met de lange hefboom van een momentsleutel.
Voordeel daarvan is dat je meteen (tadaa, je verwacht het niet) een momentsleutel hebt :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 14:43

mr_petit

opperprutser

En het nadeel is dat je je momentsleutel molt. Als je die hefboom nodig hebt om je moer los te krijgen, dan is dat ook meer dan 200nm of tot hoe ver je momentsleutel ook maar gaat.
Een momentsleutel als wringijzer gebruiken is niet slim. Daar zijn ze niet voor gemaakt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gewoon een wringijzer van 30cm of langer aanschaffen. Daar kan je meer dan genoeg kracht mee zetten om wielbouten en -moeren los te krijgen. Voor het vastzetten zou ik gewoon een simpele momentsleutel aanschaffen van de Aldi of Lidl, zoals al geoppert. Pas als je veel gaat sleutelen en ook aan dingen die kritischer zijn qua aanhaalmoment (op en aan de motor bijv.), loont het om een duurdere aan te schaffen.

Wat trouwens heel goed helpt, voor je de bouten of moeren vast zet, is om ze te voorzien van een klein beetje kopervet of ceramische pasta. Dat voorkomt dat ze vast kunnen gaan zitten, waardoor de kracht van loshalen maar nauwelijks meer wordt dan waarmee je het hebt aangetrokken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mr_petit schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:08:
En het nadeel is dat je je momentsleutel molt. Als je die hefboom nodig hebt om je moer los te krijgen, dan is dat ook meer dan 200nm of tot hoe ver je momentsleutel ook maar gaat.
Een momentsleutel als wringijzer gebruiken is niet slim. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Niet als iemand die bouten met 200Nm heeft vastgedraaid nee. Is natuurlijk een beetje afhankelijk van de garage of bandenboer. Maar wielen die je zelf met je momentsleutel op 100Nm hebt vastgedraaid, kun je daarmee prima losdraaien natuurlijk.

Maar goed, een momentsleutel + wringijzer is waarschijnlijk een handiger oplossing. In ieder geval lijkt mij de aanschaf van een slagmoersleutel (de oorspronkelijke vraag van snelle Fred) wat overdreven.
deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:28:
Wat trouwens heel goed helpt, voor je de bouten of moeren vast zet, is om ze te voorzien van een klein beetje kopervet of ceramische pasta. Dat voorkomt dat ze vast kunnen gaan zitten, waardoor de kracht van loshalen maar nauwelijks meer wordt dan waarmee je het hebt aangetrokken.
Alleen wordt daarmee je aanhaalmoment nog veel onbetrouwbaarder.

[ Voor 21% gewijzigd door dreamscape op 07-02-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol dit is geen goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Met als gevolg dat je de bout veel te strak draait!
Voorbeeld van de olieaftapbout: op MF heb ik diverse mensen gelezen die met momentsleutel de schroefdraad uit het carter gedraaid hebben... Het aanhaalmoment wordt droog opgegeven, en de schroefdraad is altijd vet. Om die reden houd ik ruim de helft aan van het werkplaatshandboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De discussie over kopervet of ceramischvet is al talloze malen gevoerd... Beiden gelden als een anti-seize middel en niet als smeermiddel. Ze verlagen het aanhaalmoment juist niet, maar maken het juist betrouwbaarder.

@RemcoDelft
Ik weet niet wat ze op MF dachten om een olieaftapbout in te smeren met een dergelijk middel, maar ik ga dan wel direct twijfelen over hun kunde, als ik eerlijk ben. Dat is juist een plek waar je het uitgerekend niet wilt gebruiken, vanwege mogelijke verontreiniging richting de motorolie en omdat het vast gaan zitten van een dergelijke bout sowieso al vrij minimaal is.
Sowieso, om de schroefdraad te verneuken, moet je veel kracht zetten, of een bout er helemaal verkeerd indraaien, dat komt echt niet doordat kopervet het aanhaalmoment zoveel verlaagd zou hebben.

Zowel kopervet als ceramische pasta gelden als middelen die je juist inzet bij droge montage van bouten en moeren die relatief eenvoudig weer los moeten kunnen. Zolang ik al een auto heb (nu 8 jaar) gebruik ik het altijd op de wielbouten en er is nog nooit één los gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik ben blij met mijn kopervet, nadat ik 2 uur ben bezig geweest om een wielbout uit te Alfa te pulken die kompleet vastgeroest was in amper 6 maanden tijd. Die brak dus ook gewoon bij de kop af. :')

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 07-02-2014 15:03 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Overigens: wie nog een goedkope momentsleutel zoekt om af en toe een wieltje te wisselen (en dus niet het precieze werk): vanaf volgende week zaterdag (15-2) liggen ze weer bij Aldi voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:20

Accountant

Mindset+goal= Succes

Doe ik het dan fout om de wielen op gevoel vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel? Met hoeveel Nm moet je een wielbout vastzetten?

Moet wel eens investeren in een fatsoenlijke kirk want de standaard autokrik is een lastig prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Accountant schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:32:
Doe ik het dan fout om de wielen op gevoel vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel? Met hoeveel Nm moet je een wielbout vastzetten?

Moet wel eens investeren in een fatsoenlijke kirk want de standaard autokrik is een lastig prul.
Dat is niet fout, tenzij je ze 'handvast' draait of zo. Vroeger deden we dat allemaal op gevoel. Bij mijn stalen winterwielen met conische bouten kan ik prima voelen wanneer ze 'ongeveer' goed zitten. Dan maken ze ook zo'n lekker krakend geluid. Natrekken met momentsleutel leert dat ik dan bijna op 100 Nm zit.

Oh, en hier heb je een fatsoenlijke Kirk:
Afbeeldingslocatie: http://images2.fanpop.com/images/photos/8400000/Captain-Kirk-james-t-kirk-8404302-700-530.jpg

Sorry, kon het niet laten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:09

-tom-562

Oliesjeik

Met de hand kan opzich prima. De boel vastzetten met momentsleutels (door particulieren laat maar zeggen) is meer iets van de laatste jaren; sinds dat de momentsleutels goedkoop te verkrijgen zijn bij de Aldi/Lidl e.d.. In mijn familie/omgeving ben ik zo'n beetje de enige die het met de momentsleutel vastzet (gewoon omdat ik zo'n ding toch heb) en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er een wiel van z'n auto was afgelopen :P Je zet het vaak eerder te vast dan te los. Zolang je geen arm van een meter gebruikt, maar gewoon met je kruissleuteltje o.i.d. de boel vast zet, is er niet veel aan de hand.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:20

Accountant

Mindset+goal= Succes

dreamscape schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:
[...]

Oh, en hier heb je een fatsoenlijke Kirk:
[afbeelding]

Sorry, kon het niet laten >:)
:+ ik mis duidelijk mijn scherpte op de vrijdagmiddag
-tom-562 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:54:
Met de hand kan opzich prima. De boel vastzetten met momentsleutels (door particulieren laat maar zeggen) is meer iets van de laatste jaren; sinds dat de momentsleutels goedkoop te verkrijgen zijn bij de Aldi/Lidl e.d.. In mijn familie/omgeving ben ik zo'n beetje de enige die het met de momentsleutel vastzet (gewoon omdat ik zo'n ding toch heb) en ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er een wiel van z'n auto was afgelopen :P Je zet het vaak eerder te vast dan te los. Zolang je geen arm van een meter gebruikt, maar gewoon met je kruissleuteltje o.i.d. de boel vast zet, is er niet veel aan de hand.
Dan laat ik die momentsleutel denk ik links liggen, dan beter een fatsoenlijke krik en een iets langere kruissleutel (die van hierboven leek me wel handig, die uitschuifbare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

En zelfs al heb je ze te los, gaat het ook niet direct fout. Ik heb ooit met een duffe kop 35km gereden met wielbouten die echt alleen handvast zaten |:( Afhankelijk van wat ik met de auto deed, vond ik hem wat raar geluid maken en voelen, bleken de bouten er een behoorlijk stuk uitgekomen te zijn :X (met dank aan een wieldop niet helemaal trouwens). (en nee, dit lag niet aan het kopervet, ik had de boel alleen handvast gezet en compleet vergeten ze aan te trekken).

Maar met een normale 1/2" ratel kan je ze al haast niet te strak trekken, daarvoor is de arm te kort. Goed vast daarmee is meestal tussen de 100 en 150nm, wat ruim genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:59:
De discussie over kopervet of ceramischvet is al talloze malen gevoerd... Beiden gelden als een anti-seize middel en niet als smeermiddel. Ze verlagen het aanhaalmoment juist niet, maar maken het juist betrouwbaarder.
Ze verlagen de wrijving met aandraaien, waardoor je een bout/moer alsnog veel te vast zet en het risico loopt de schroefdraad er uit te trekken (of de bout in 2en knalt)
Dus je loopt niet het risico dat ze loslopen, verre van.
@RemcoDelft
Ik weet niet wat ze op MF dachten om een olieaftapbout in te smeren met een dergelijk middel, maar ik ga dan wel direct twijfelen over hun kunde, als ik eerlijk ben. Dat is juist een plek waar je het uitgerekend niet wilt gebruiken, vanwege mogelijke verontreiniging richting de motorolie en omdat het vast gaan zitten van een dergelijke bout sowieso al vrij minimaal is.
Sowieso, om de schroefdraad te verneuken, moet je veel kracht zetten, of een bout er helemaal verkeerd indraaien, dat komt echt niet doordat kopervet het aanhaalmoment zoveel verlaagd zou hebben.
Dr loopt altijd olie langs, dus is de schroefdraad vet, dus klopt het opgegeven aanhaalmoment niet meer.
Zeker als je ook nog op het idee komt om de koperen ring te recyclen draai je een alu carterpan erg snel kapot als je blindelings je momentsleutel volgt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, zo lang je niet harder rijdt dan 60 kan met de hand prima :X

Meldt je even wanneer je de A7 opgaat? Dan blijf ik even uit de buurt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:20:
[...]

........
Maar met een normale 1/2" ratel kan je ze al haast niet te strak trekken, daarvoor is de arm te kort. Goed vast daarmee is meestal tussen de 100 en 150nm, wat ruim genoeg is.
Als ik met mijn 100kg aan een 35cm lange ratel (vuistbreedte 10cm) hang heb ik theoretisch 300nm te pakken. Lijkt mij net iets teveel van het goede :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
nokiaan958GB schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:03:
[...]

Ja, zo lang je niet harder rijdt dan 60 kan met de hand prima :X
Met de hand en met een sleutel natuurlijk. Niet gewoon met de vingertjes. Duh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
deepbass909 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:59:
@RemcoDelft
Natuurlijk smeert niemand vet aan een aftapbout. Maar die schroefdraad zit vol olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al ongeveer 5 keer vergeten mijn wielmoeren vast te draaien, ik begin het bonkende geluid nu ter herkennen. Maar ik heb nog nooit een wiel er echt af gereden nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:07:
Als ik met mijn 100kg aan een 35cm lange ratel hang...
Volgens mij is een ratel daar niet voor bedoeld. Vastjassen of losjassen doe je met een ringsleutel of een dop op een wringijzer.
Accountant schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:32:
Met hoeveel Nm moet je een wielbout vastzetten?
Dat verschilt per auto en of het een stalen of aluminium velg is. De stalen velgen van mijn bus moeten met 200Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dreamscape schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:34:
[...]

Niet als iemand die bouten met 200Nm heeft vastgedraaid nee. Is natuurlijk een beetje afhankelijk van de garage of bandenboer. Maar wielen die je zelf met je momentsleutel op 100Nm hebt vastgedraaid, kun je daarmee prima losdraaien natuurlijk.
Ik denk het niet. Als jij je bout met 100nm vastzet is er na een jaartje heel wat meer kracht nodig om die los te trekken.
Je gebruikt een momentsleutel alleen maar om moment te meten. En als je daarmee een bout losdraait doe je dat dus om dat moment te meten. Dat houdt in heel langzaam de kracht verhogen. Doe dat met je 20 wielbouten en je bent een ochtend verder. Niet handig lijkt me. Een momentsleutel is een stuk precisiegereedschap. Met verkeerd gebruik mol je dat. Heel veel momentsleutels kunnen ook maar in 1 richting moment meten en je draait de kop om om in de andere richting te meten. Dat zegt al genoeg over het toepassingsbereik daarvan.
Gebruik gewoon een stuk gereedschap wat daarvoor gemaakt is. Dus een wringijzer of een T stuk.
Alleen wordt daarmee je aanhaalmoment nog veel onbetrouwbaarder.
Maar het kan prima. Er zijn talloze tabellen die voor bepaalde boutmaten een nat en droog aanhaalmoment geven dat dat scheelt meestal ca. 10%.
Die 50% van RemcoDelft is dus teveel. Als je dat aanhoudt voor je onderstel krijg je gevaarlijke taferelen.

Zelf doe ik ongeveer alles met keramisch vet. Voor nieuwe bouten niet nodig, aangezien die voorzien zijn van een gepassiveerd zinklaagje, maar als de bout 1x gebruikt is, is dat laagje weg bij de raakvlakken van de schroefdraad.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:36:
Zelf doe ik ongeveer alles met keramisch vet.
Is je vriendin daar wel zo blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Weet ik niet; die staat momenteel in de keuken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Vanaf 15/02 weer een momentsleutel in de aanbieding bij Aldi.
19,99 euro

5-delig, 1/2-duims, 28-210 Nm, verlenging 125mm.
17, 19, 21mm doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze werkplaatschef vroeg me een verlengstuk te maken omdat hij zijn wielmoeren niet fatsoenlijk vast kreeg.
Dat is me gelukt en hier zie je hem bezig met zijn nieuwe gereedschap:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ei9ytk.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al 15 jaar een King Tony 4024 setje dat door Mannesmann is uitgegeven.
Erg goed spul.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/th_mannesmann_zps3e23e249.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/th_4024MR_s2_zps89fb8fe8.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 03:08:
Onze werkplaatschef vroeg me een verlengstuk te maken omdat hij zijn wielmoeren niet fatsoenlijk vast kreeg.
Dat is me gelukt en hier zie je hem bezig met zijn nieuwe gereedschap:
[afbeelding]
Moest 't vast óf los?

Gezien de olievlekken op de moeren welke er nog zitten was 't de bedoeling dat 't spul los ging (10 moeren op een 22,5" velg) en ik hoop dan ook dat je een béétje slagmoersleutel en compressor ter beschikking had als reserve ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Voor je er zo serieus op ingaat, moet je misschien nog even naar die werkplaatschef kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
:P Ik vond het humor :+

Wat ik minder humor vond is de prijs van een wringijzer bij de Brezan. 50+ Euro voor een stukkie Chrome-Vanadium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind slagmoersleutels op lucht helemaal niet zo sterk, ik heb een slagmoersleutel met een Maximaal aanhaalmoment van 312NM.

Dingen die ik niet los krijg:

- Wielbouten die stevig vast zijn gedraaid
- Eccentrische camber bout bij mijn achter wielen
- Moer van de aandrijfas.
MailMan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:35:
:P Ik vond het humor :+

Wat ik minder humor vond is de prijs van een wringijzer bij de Brezan. 50+ Euro voor een stukkie Chrome-Vanadium?
Probeer CarPoint eens die is stukken beter en goedkoper

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Of Datona. 15 tot 20 euro:
http://www.datona.nl/wringijzer-1-2-opname.html
http://www.datona.nl/wringijzers-1-2.html

Of zoek je iets nog groters?

Ook handig om in de auto te hebben liggen voor als je vaak deelneemt aan serieuze verkeersruzies en zo >:)

[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 11-02-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 05:01:
Ik heb al 15 jaar een King Tony 4024 setje dat door Mannesmann is uitgegeven.
Erg goed spul.
Apart setje is dat met zo'n los verlengstuk. Handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

RemcoDelft schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 19:49:
[...]

Natuurlijk smeert niemand vet aan een aftapbout. Maar die schroefdraad zit vol olie.
Sorry, ik las het verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat iemand kopervet had gebruikt op een aftapbout.

Maar ik blijf erbij dat kopervet of keramische pasta iets anders is dan olie of (kogellager)vet. Kopervet of keramische pasta zijn geen smeermiddelen in de zin dat ze weerstand verlagen, maar die alleen een beschermend laagje aanbrengen die vastzitten door corrosie tegen moet gaan. Het is ook niet dat ze moeten druipen van het spul, een minimaal laagje op de draad is voldoende. Op het conische deel van een wielbout komt niks.
En je kan het ook omdraaien, wielbouten die al wat jaartjes meegaan (in mijn geval 15 jaar) zijn niet bepaald zuiver meer. De weerstand die ze ondervinden bij vastdraaien is hoger dan toen ze (en de naven uiteraard) nieuw waren. Het risico bestaat dus net zo goed dat je ze zonder pasta of kopervet juist niet strak genoeg zet. Dan neem ik het risico van 10% te strak graag voor lief. De bouten, naaf en velg hebben daar namelijk meer dan genoeg marge voor.

Maar zoals met alle middelen, je moet het niet domweg overal opsmeren in dikke lagen, maar met mate en gericht gebruiken. Bij mij komt het dan ook alleen op plekken waarvan ik weet dat die regelmatig los moeten (wielbouten bijv. die elke 6 maanden los moeten) of waar gebruik sterk aangeraden is (uitlaatdelen bijv.).
Lees ook verhalen van mensen die het overal op smeren, maar er zijn genoeg bouten/moeren waar het onzin is of juist raadzaam is dat ze vaster gaan zitten over tijd (denk aan de bouten in je wielophanging... Zou toch knap lullig zijn als die na een tijdje los trillen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Bouten trillen niet los als ze met het juiste moment zijn vastgezet; ongeacht of er een montagepasta is gebruikt of niet. Een montagepast gebruik je als er kans bestaat dat de bout vaster gaat zitten en er daardoor kans bestaat dat deze de volgende keer niet los komt. Dat kan zijn vanwege materiaaleigenschappen (materialen die gevoelig zijn voor fretting) of omgevingsomstandigheden (corrosie)

Je wielbouten trillen er toch ook niet door los met wat montagepasta? Dat zijn ook gewoon bouten hoor!
Zou toch knap lullig zijn als wielbouten lostrillen. net zo lullig als een bout van je ophanging denk ik ;)
(er zit een tegenstelling in je post)

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 11-02-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:51:
Ik vind slagmoersleutels op lucht helemaal niet zo sterk, ik heb een slagmoersleutel met een Maximaal aanhaalmoment van 312NM.

Dingen die ik niet los krijg:

[...]
2 belangrijkste vragen: welke slagmoersleutel en welke luchtleiding gebruik je? Beter een goeie slagmoersleutel op een mindere compressor dan omgekeerd en voor het aansluiten gebruik je best een zo kort mogelijke luchtleiding met max inwendige oppervlakte (kijk ook eens je snelkoppelingen na, sommige zijn veel smaller dan andere). Met zo'n spiraalslangetje krijg je met lichte overdrijving zelfs met prof luchtsleutel en compressor niks los dat meer dan handvast zit. ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Die is met Orion snelkoppeling, dat is al vrij klein.
Je kunt ook Euro snelkoppelingen gebruiken, daar is de doorlaat al een stukje groter van http://www.rustbuster.nl/Lucht/Slangen_en_koppelingen.htm

Verkopen ze ook gewoon bij de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die slang heeft al een eurokoppeling.
Ten minste, dat is wat op dat plaatje staat.

Die orionkoppeling heet volgens mij officieel ARO 210 (orion is gewoon een merk).

Die orion/aro210 koppeling moet overigens genoeg zijn voor een slagmoersleutel. Dat gezeur over doorlaat en slangen is zwaar overdreven. Een slagmoersleutel neemt nauwelijks lucht namelijk.
Voor een snel draaiende tol is het een ander verhaal.

Als je vind dat je slagmoersleutel te weinig power geeft, ligt dat absoluut aan de slagmoersleutel.
Koop een goede IR en je bent klaar (wel duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had zo'n twee jaar geleden mijn wielbouten vastgezet met een likje kopervet. Toen ik ongeveer een half jaar geleden de wielen er af draaide viel me op dat er een zwarte teerachtige smurrie op de bouten zat toen ik ze losdraaide. Waar ik normaal de schone bouten met de hand makkelijk in- en uitdraai lukte me dat nu maar moeilijk vanwege de smurrie.
Hoe dan ook, ik vond het kopervet niet zo'n succes. De bouten heb ik schoongemaakt en droog weer ingedraaid. Ik zet ze vast met de momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Enige wat ik weleens gelezen heb is dat kopervet samen met aluminium niet zo lekker zou werken, maar daar ben ik ook niet zeker van. Gebruik zelf regelmatig keramisch vet op de bouten die b.v. de remklauwen vasthouden. Snel corrosie daar en drama op anders los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Heb laatst met een fijne tap de draad in de naaf opgeschoond nadat de draad van enkele oude wielbouten erg beschadigd bleek te zijn.

Nu draai ik de bouten er met de hand in. De laatste slag moet ik de momentsleutel gebruiken.
Geen vet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 11:30

The Bad Seed

Chaotic since 1983

mr_petit schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:50:

Die orion/aro210 koppeling moet overigens genoeg zijn voor een slagmoersleutel. Dat gezeur over doorlaat en slangen is zwaar overdreven. Een slagmoersleutel neemt nauwelijks lucht namelijk.
Voor een snel draaiende tol is het een ander verhaal.

Als je vind dat je slagmoersleutel te weinig power geeft, ligt dat absoluut aan de slagmoersleutel.
Koop een goede IR en je bent klaar (wel duur).
Goh, met een goedkoop spiraalslangetje op mijn Hazet krijg ik mijn wielbouten op 100 Nm niet eens los, dus het maakt wel iets uit en het spiraalslangetje dient nu om banden op te pompen. De luchtslang is sowieso de goedkoopste component om te wijzigen dus het is geen slecht idee om daar te beginnen met upgraden indien van toepassing.
Met de bovenstaande opsomming van materiaal ben ik het er wel mee eens dat het aan de sleutel ligt overigens. Sleutels met dat uiterlijk worden in diverse kleurtjes, kwaliteiten en merknamen verkocht maar ook de betere versies ervan komen niet in de buurt bij een IR (voor mensen die er veel geld voor over hebben ;) ). Iets budgetvriendelijker en nog steeds heel erg acceptabel kan je vinden bij Rodac of Hazet (9012 SPC is te krijgen voor 100 euro ofzo)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staat IR voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ingersoll rand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MailMan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:46:
Enige wat ik weleens gelezen heb is dat kopervet samen met aluminium niet zo lekker zou werken, maar daar ben ik ook niet zeker van. Gebruik zelf regelmatig keramisch vet op de bouten die b.v. de remklauwen vasthouden. Snel corrosie daar en drama op anders los te krijgen.
Klopt, koper en aluminium reageren met elkaar, waardoor het aluminium van je velg aangetast kan worden. Keramisch vet of pasta is wel veilig om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus zal ik maar een bod plaatsen dan?
http://link.marktplaats.nl/763653042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:19

aKra

Intentionally left blank.

Ja, goed idee, bied maar € 500,00 dan heb je hem sowieso :+

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij heeft maar 500nm koppel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
500 nanometer? Dat is inderdaad wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:58:
[...]
Klopt, koper en aluminium reageren met elkaar, waardoor het aluminium van je velg aangetast kan worden. Keramisch vet of pasta is wel veilig om te gebruiken.
Koper en aluminium reageren niet met elkaar.
Het idee achter keramisch vet ipv kopervet is dat kopervet stroom zou geleiden en dat zou galvanische corrosie bespoedigen.
Maar ja, je wielbout en naaf geleiden ook stroom, dus ik zie daar de redenatie niet helemaal van in.
Tenzij het corrosie tussen je naafflens is en de wielbout, maar die staan sowieso al in contact.
Ook op de galvanische tabel staat aluminium al ver weg, dus dat werkt sowieso al als opofferingsmetaal voor het staal van je auto voor zover dat aspect speelt.

Het enige wat ik met kan voorstellen is dat kopervet minder goed tegen zout kan dan keramisch vet (aangezien keramisch poeder inert is), dus dat dat icm zeewater of strooizout eerder aangetast wordt (dat zou inhouden dat je keramisch vet vooral op rvs moet toepassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan zou ik eerder voor zoiets gaan:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Die IR is een van de goedkoopste modellen van hun. Waarschijnlijk niet slecht, maar soms kan je dan beter voor een midklasse model van een goedkoper merk gaan.
Die rodac is waarschijnlijk ook lichter, en dat werkt fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga ik een verschil merken tussen een compressiemeter voor een benzinemotor van 20, 35 of 150 euro? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je hem profi gebruiken (een schrijvende motometer?) of voor jezelf, ter indicatie? (Paar tientjes)?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:55

Aapje

Opel-beun
Heb afgelopen week dit gekregen voor het fixen van een auto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YyDg4fYCDK41c5t9e1dALdb5/full.jpg

Komt van datona.nl af, nog niet getest. Maar het setje kost +/- 50 euro. En er zitten mooie draad tapeindes bij om de bougiegaten schoon te maken... Echter zie je mij dat niet snel gebruiken want daarmee krijg je kans op metaalslijpsel in je zuigers :P Dus welke koekert dat bedacht heeft... :D Leuk voor als je de kop los hebt liggen dus!

Volgens het commentaar op de meter zou deze weinig afwijking moeten hebben tov. het echte werk. Maar of je nou kan aflezen of je 8bar hebt of 5 bar.... je weet dan in elk geval dat een klep niet goed meewerkt :) En dat is meestal het doel van zo'n test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-07 08:52
Hi, ben opzoek naar een gereedschapwagen met tools.
Echter ben ik nogal aan het twijfelen wat ik al dan niet moet kopen.
De bedoeling is om zelf te sleutelen aan motoren( bmw en honda)
Zelf begrijp ik niet zoe goed waarom die kasten zelf zo duur zijn.
Ik wil graag goede kwaliteit maar snap-on, facom en geodore kan en wil ik niet betalen.
Zijn er momenteel goede deals, waar iemand vanaf weet?
Ben zelf wel een beetje gek van die Teng Tools die motorset, wat is jullie mening hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je moet eerst kijken naar wat je nodig hebt. Voor motoren is het niet per sé nodig om bijv. een 1/2" set te hebben; wellicht is 3/8" dan wat handzamer.
Bedoel je met de 'motorenset' deze?:
http://www.rustbuster.nl/...laden-385-dlg-hd-motorset
Daar zit ook inch spul in, en dat heb je volgens mij niet nodig.

Gereedschapswagens zijn duur omdat ze groot/zwaar zijn en veel dure onderdelen bevatten: lades met kogellagers (en dat wil je ook).
Ik heb zelf een kar van kraftwerk, maar teng tools heeft ook heel mooi spul in aparte modules.

Maar als je een hele kar koopt, dan zou ik toch zelf gaan kijken en vooral voelen. (ik ben destijds bij rustbusters in veenendaal geweest, die had veel merken/modellen in mijn budget staan; dus kraftwerk, tengtools, mannesmann, goedkopere karren van hazet etc)

Dus ga voelen hoe het in de hand ligt, en bij een kar: is het werkblad degelijk, hoe lopen de lades, wiebelen de lades veel of weinig (dat was 1 van de redenen waarom ik bij kraftwerk uitkwam, de rolmechanismes van de lades gaven een hele sterke indruk), en kan je veel modules erbij kopen.
Dat kan bijv. bij kraftwerk, tengtools en uiteraard ook bij merken als gedore/hazet/facom, maar bijv. niet bij een merk als mannesmann.
Ook moet je kijken naar hoeveel lades je nodig hebt. Mijn kar (8 lades) zit al compleet vol, dus soms denk ik wel eens dat ik de 11 laden versie had moeten nemen, maar dan zit je weer met ondiepere lades waar sommige losse dingen niet in passen.
Ook moet je kijken of je alles goed uit de lades kan pakken. Soms gaat een lade niet ver genoeg open of is te laag, zodat je een grote dop oid die dan achteraan zit er heel lastig uitkrijgt.

Het voordeel met een kar(+gereedschap) is dat alles netjes in modules ligt en heel overzichtelijk is (en alles netjes opgevuld), maar voor de beste kwaliteit moet je imho zijn bij gespecialiseerde merken. Dus tangen van knipex of NWS, schroevendraaiers van PB swiss, een hamer van peddinghaus, sleutels van stahlwille of hazet (mening) etc etc. Maar dat krijg je nooit mooi in een module, en als het er al is, dan is dat onbetaalbaar..

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

427 SOHC schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:15:
Hi, ben opzoek naar een gereedschapwagen met tools.
Echter ben ik nogal aan het twijfelen wat ik al dan niet moet kopen.
De bedoeling is om zelf te sleutelen aan motoren( bmw en honda)
Zelf begrijp ik niet zoe goed waarom die kasten zelf zo duur zijn.
Ik wil graag goede kwaliteit maar snap-on, facom en geodore kan en wil ik niet betalen.
Zijn er momenteel goede deals, waar iemand vanaf weet?
Ben zelf wel een beetje gek van die Teng Tools die motorset, wat is jullie mening hier over.
Het ziet er prima uit maar ik denk dat je 80% toch niet gebruikt, er zitten ook doppen in voor de slagmoersleutel maar heb je dat wel? En lijkt je dat nodig voor een motorfiets??? Vaak zitten er ook allemaal van die verschillende soorten kruiskoppen bij enzovoort die heb ik bijvoorbeeld ook nog nooit nodig gehad. Ik zou gewoon een lege kist kopen en dan af en toe bijvullen met wat je echt nodig hebt of je koopt van die modules zoals hier:

http://www.datona.nl/gereedschapswagens/gereedschap-modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Echt goedkoop vind ik die modules overigens niet. En de garantie is ook niet geweldig. Zelfs een budgetmerk als mannesmann geeft 2x zoveel garantie (10 jaar). Kraftwerk en tengtools hebben levenslang.

En het is me ook niet duidelijk als er een stuk gereedschap stuk is of je dat los kan bijbestellen. Dat is iets wat je wel wilt bij een complete kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Na de zoveelste keer misgrijpen op een torx set (broer) ga ik ook maar even op zoek naar wat autogereedschap. Heb nu twee sets op het oog. Maar twijfel nog tussen een gereedschapskoffer of een uitgebreide doppendoos. Als ik zelf zou kunnen samenstellen dan zoek ik een uitgebreide doppendoos met plaats voor tangen. Jammer dat ik dit nog niet gevonden heb. Het enige alternatief is een koffer met zaag, hamer, rolmaat, etc waarbij de doppenset is uitgekleed. En dat wordt meteen zo lomp. Weet iemand nog wat?

proxxon (23286)
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71jAe7YbPuL._SL1024_.jpg

Mannesmann (29770)
Afbeeldingslocatie: http://mannesmanngereedschap.nl/image/cache/data/Handgereedschap/Dopsleutels/29770-500x500.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 28-02-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hoe is de kwaliteit van de bitjes in die onderste doos? Ik heb zelf een doppenset van Louis.de, met ook bitjes, maar die buigen als je kracht zet (met een ratel er op). Ik wil bitjes die heel blijven, of anders desnoods breken. Maar buigen is geen goed teken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Zijn er mensen die (latex) handschoenen gebruiken tijdens het sleutelen? Ik wilde eigenlijk een doosje van 100 halen van Diamond Grip Powder-Free Gloves (http://www.microflex.com/Products/MF-300.aspx), maar ik kan nergens een winkel vinden die het in NL verkoopt. Iemand goede alternatieven?

Afbeeldingslocatie: http://www.spexforensics.com/images/cms/large/mp-diamond-grip-powder-free-latex-gloves.png

Op dit moment haal ik bij de Wibra doosjes van 20, maar die scheuren wel erg snel :P

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 01-03-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Als ik ze heb gebruik ik ze anders vet ik mijn handen goed in met handcreme. Scheelt weer schrobben aan het eind,
Wel iedere keer je handen invetten na het wassen ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik ben niet weg van latex handschoenen, het geeft heel snel zweethanden. Maar het werkt wel, zeker als het olie betreft.
Af en toe bij de Aldi beschikbaar, 5 euro per 100, daar doe ik jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
MailMan schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:47:
Zijn er mensen die (latex) handschoenen gebruiken tijdens het sleutelen? Ik wilde eigenlijk een doosje van 100 halen van Diamond Grip Powder-Free Gloves (http://www.microflex.com/Products/MF-300.aspx), maar ik kan nergens een winkel vinden die het in NL verkoopt. Iemand goede alternatieven?

[afbeelding]

Op dit moment haal ik bij de Wibra doosjes van 20, maar die scheuren wel erg snel :P
Ik gebruik heel vaak Nitril handschoenen (voor allerlei smerige klusjes), latex gaat veel te snel stuk.
Ik haal ze altijd bij glasstech (web shop)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
kendo schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:54:
[...]

Ik gebruik heel vaak Nitril handschoenen (voor allerlei smerige klusjes), latex gaat veel te snel stuk.
Ik haal ze altijd bij glasstech (web shop)
Thx :) zijn alleen wel ongepoederd. Krijg je niet heel snel zwetende handen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Ga ook eens bij de apotheek langs. Daar haal ik m'n handschoenen :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Handschoenen die ze in de zorg gebruiken zijn steviger dan dat latex spul inderdaad. Heb van iemand wel eens van die lichtgrijze gehad en die zijn een stuk steviger, trek je niet zomaar kapot. Zit zelfs profiel op de vingertoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zo, weer eens wat autosleutelgereedschap ontvangen:

Remcilinder terugstelsetje:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/remstel.jpg

Afpersset voor koelsystemen:

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/koelpers.jpg

Vooral die laatste wil ik binnenkort eens op m'n z4 loslaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doe je precies met dat eerste setje?
Is het voor schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, eerste setje is voor schijfremmen.
Bij vervangen van remblokjes/schijven is het bij sommige remklauwen noodzakelijk dat je deze roterend terugdraait. Meestal omdat er een handremmechanisme in zit. Er zit dan dus een blokkeermechanisme in.

Met zo'n setje gaat dat makkelijker.
Niet dat ik het heel vaak ga gebruiken, maar het was goedkoop, dus liet ik het meekomen voor weinig verzendkosten. Incl de extra verzendkosten was ik 24 euro kwijt (da's toch weer een tientje goedkoper dan bij bijv. vidaxl, die vaak ook heel goedkoop is)

En dergelijke dingetjes kunnen ook wel eens van pas komen voor andere doeleinden :)

Maar lang leve china; Als dit soort gereedschap van alleen gangbare merken te koop was, was het onbetaalbaar voor een hobbysleutelaar. Zo'n koelsysteem afperssetje van een merk als hazet kost 900 euro :X , en dan heb je nog minder adapters ook. Ik was nu nog geen 1/10 kwijt.. (en ik denk dat het beide in china gemaakt wordt ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2014 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet welk vet ik kan gebruiken voor een sneldraaiend glijlager?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2r2um2w.jpg
Ik denk dat het een stalen as is in bronzen bussen.
Volgens mij is motorolie niet je dat.
Ik wil graag bij Conrad bestellen en daar hebben ze dit product.
Bij de informatie staat echter langsamdrehende Gleitlager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dit wel eens in de praxis liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.scooterdiscounter.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/141x141/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/a/lagervet-kroon-oil-50-gram-.JPG

zou prima moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat?
Volgens mij is een glijlager iets compleet anders dan een kogellager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.kroon-oil.com/...l-vetten/wiellagervet-nf/

Toepassing
Wielagervet NF wordt gebruikt voor de smering van kogel-, rol-,en glijlagers in wegverkeer, landbouw en industrie voertuigen.

EDIT: Ik zie net in dat plaatje van de conrad link die je stuurde ook een kogellager staan dus ik snap het probleem niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het lijkt erop dat ^^ voor langzaam draaiend is. Als je dat in een snel draaiend lager smeert dan loopt het er tussen uit. Ik heb ook geen idee wat je wil kunt gebruiken. Als het vet echt voor de toepassing moet zijn dan zal het waarschijnlijk wat speciaals moeten zijn. Kijk gewoon even bij een bouwhandel. Misschien iets als naaimachine olie kan geschikt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://d25o1wfid6sx72.cloudfront.net/medias/sys_master/celum_assets/8810652139550_8710128020041_1_30327_tif_picture_Fullsize.jpg?3
RemcoDelft schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:25:
Hoe is de kwaliteit van de bitjes in die onderste doos? Ik heb zelf een doppenset van Louis.de, met ook bitjes, maar die buigen als je kracht zet (met een ratel er op). Ik wil bitjes die heel blijven, of anders desnoods breken. Maar buigen is geen goed teken...
Geen idee. Het is de premiumlijn van Mannesmann. Over het algemeen lees ik positieve berichten over hun Green-Line. Maarja, ik heb iets tegen Mannesman aangezien dat ook bij de Lidl ligt. Beetje een Europese houding is dat. :p

[ Voor 37% gewijzigd door Oyster op 03-03-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:03:
[afbeelding]
Gebruikte in de machinebouw altijd lagervet wat in een lagervet spuit zat meestal van Kroon oil. Voor brons smeerden wij altijd kopervet/bronsvet( licht in). Machine bouw voor in de voedingsindustrie.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:19:
Ik zie net in dat plaatje van de conrad link die je stuurde ook een kogellager staan dus ik snap het probleem niet.
Dat is geen kogellager maar een homokineet.

Ik zie hier wel wat staan, namelijk Turmosynthgrease ALN 1002 voor hoogtoerige glijlagers.
Eens kijken of ik zo iets ergens kan kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is een homokineet gewoon in ingewikkelde kogellager. Er zitten namelijk ook een boel kogellagers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Homokinetische koppeling Wikipedia: Homokinetische koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Volgens mij kan je voor een glijlager gewoon middeldikke olie nemen. Compressorolie, of als dat lastig te krijgen is evt. motorolie.
Een glijlager is immers in dit soort toepassingen meestal van sinterbrons, dus poreus en dient doordrenkt te worden met olie (gebeurt ook in de fabriek, en wordt daardoor vaak zelfsmerend genoemd.
Vaak wordt er aan deze olie VG68 als eis gesteld (1 of andere iso norm, waarschijnlijk voor de viscositeit etc).
Naaimachineolie lijkt mij te dun.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:03:
[afbeelding]
Pak gewoon een spuitbus van KONTACT, PRF 7-78 oftewel de contactspray die je nooit in een potentiometer wil zien...
Maar voor dit soortig lagers (forforbrons?) werkt het best wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:46:
Een glijlager is immers in dit soort toepassingen meestal van sinterbrons ... olie VG68
Ik denk dat die het wordt. Hier staat op pag. 2 nog iets over het impregneren van sinterbronzen lagers. Ik had er nog nooit van gehoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus die bronzen bussen zijn niet zo duur?

Ik zoek deze:

http://www.motorsportparts.nl/BMW_koppelingspedaal_bus_brons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oyster schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:00:
Na de zoveelste keer misgrijpen op een torx set (broer) ga ik ook maar even op zoek naar wat autogereedschap. Heb nu twee sets op het oog. Maar twijfel nog tussen een gereedschapskoffer of een uitgebreide doppendoos. Als ik zelf zou kunnen samenstellen dan zoek ik een uitgebreide doppendoos met plaats voor tangen. Jammer dat ik dit nog niet gevonden heb. Het enige alternatief is een koffer met zaag, hamer, rolmaat, etc waarbij de doppenset is uitgekleed. En dat wordt meteen zo lomp. Weet iemand nog wat?

proxxon (23286)
[afbeelding]

Mannesmann (29770)
[afbeelding]
Moeilijk zoiets te vinden. Of je zit aan een grote gereedschapskoffer met daarin waarschijnlijk een aantal dingen die je veel nodig zult hebben, een aantal dingen die je nooit zult gebruiken en nog een aantal dingen die je nodig hebt maar die er niet in zitten. Of je moet het los kopen en dan maar een beetje passend zien te krijgen in een koffertje of iets dergelijks.

Ik zie veel gereedschapsets met tangen die ook in een klein tasje/foldertje geleverd worden, misschien dat zoiets een oplossing zou zijn voor de tangen naast één van de bovenstaande sets? Zoiets, bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ik kreeg laatst als tip eens te kijken bij de "Bart Smit voor grote mensen ;) HBM.
Volgens mij zijn de prijzen daar wel redelijk in vergelijking met Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Zijn hier mensen met verstand van compressors?

Ik wil graag een kleine compressor die enigszins draagbaar is. Mijn gereedschap ligt in de kelder en zeker met een compressor heb ik geen andere plek om hem te stallen. Hij moet dus niet al te groot zijn.

Hij is niet nodig voor persluchtgereedschap. Ik wil autobanden kunnen oppompen, de bandjes van mijn racefiets op 7,5 bar kunnen zetten en hem verder gebruiken met een luchtpistool om dingen schoon te blazen.

Zo'n grote tank op wielen, dat is lastig te sjouwen op mijn keldertrap. Dan zou ik met lange slangen moeten werken en eigenlijk is de ruimte sowieso beperkt. Ik zie van Stanley en Einhell compressortjes met klein tankje, maar ik twijfel of dat geschikt is voor wat ik er mee wil doen. Zijn hier mensen met ervaringen met die kleinere apparaten? Haal ik daarmee ook de 7,5 bar voor mijn racefiets?

Een maatje groter zou ook kunnen. Stanley heeft een 24-liter model van 20 kilo (dat kan nog net) en HBM heeft dit ding van 15 kilo.

Maar als zo'n model met klein tankje voldoende is voor wat ik wil doen, dan is dat waarschijnlijk toch wat handiger. Dus, compressorspecialisten: vertel me wat ik moet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal je vertellen dan heb je geen tank nodig, je kan gewoon een luchtcompressor van 10 euro kopen die je gebruikt om banden op te pompen dat is meer dan voldoende (misschien is dat zelfs beter omdat die vaak meer dan 8 druk kunnen halen). Gewoon zo een ding wat je in de sigaretten aansteker van je auto steekt.

Of je koopt deze dat kan ook die vond ik toevallig:

http://link.marktplaats.nl/777384806
http://link.marktplaats.nl/775958364

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
MailMan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 00:31:
[...]

Thx :) zijn alleen wel ongepoederd. Krijg je niet heel snel zwetende handen?
Soms wel last van zweethanden, maar liever dat dan uren schrobben en een week later nog met zwarte vetklauwen rond lopen. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1 ... 19 ... 59 Laatste