R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
En is zo'n klein tankje voldoende daarvoor?kendo schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 18:49:
[...]
De tank is vooral makkelijk wanneer je aan de weg je banden wilt oppompen. Je hebt dan namelijk geen snoer nodig
En beter nog: bij mijn racefiets gaat dat niet lukken, neem ik aan. En 6 liter tank op 8 bar heeft zonder bijtanken toch niet genoeg volume om mijn bandjes van 4 naar 7,5 bar te krijgen? Of moet dat allemaal prima lukken? Want dan is zo'n model met klein tankje wel handig...
Als dat alleen werkt met een grote tank, dan sjouw ik liever met snoer dan met 25 kilo aan apparatuur
[ Voor 8% gewijzigd door dreamscape op 04-03-2014 19:41 ]
Punctuality is the politeness of kings
ik heb die proxxon-kist en na vele jaren ben ik er nog steeds erg blij mee. Het enige nadeel is dat Proxxon wel makkelijk vliegroest krijgt (blijkt nu). Maar ik zou deze kist zo weer kopen.Oyster schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:00:
Na de zoveelste keer misgrijpen op een torx set (broer) ga ik ook maar even op zoek naar wat autogereedschap. Heb nu twee sets op het oog. Maar twijfel nog tussen een gereedschapskoffer of een uitgebreide doppendoos. Als ik zelf zou kunnen samenstellen dan zoek ik een uitgebreide doppendoos met plaats voor tangen. Jammer dat ik dit nog niet gevonden heb. Het enige alternatief is een koffer met zaag, hamer, rolmaat, etc waarbij de doppenset is uitgekleed. En dat wordt meteen zo lomp. Weet iemand nog wat?
proxxon (23286)
[afbeelding]
Mannesmann (29770)
[afbeelding]
Ik heb een doosje nitrilhandschoenen (van die blauwen die je ook in ziekenhuizen enzo ziet). Die zijn veel sterker dan latex en minder zweterig. Voor mij zijn die heilig, want ik wil m'n handen schoon houden van m'n werk.MailMan schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:47:
Zijn er mensen die (latex) handschoenen gebruiken tijdens het sleutelen? Ik wilde eigenlijk een doosje van 100 halen van Diamond Grip Powder-Free Gloves (http://www.microflex.com/Products/MF-300.aspx), maar ik kan nergens een winkel vinden die het in NL verkoopt. Iemand goede alternatieven?
[afbeelding]
Op dit moment haal ik bij de Wibra doosjes van 20, maar die scheuren wel erg snel
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Nee je komt een fractie te kort, uitgaande van een banddiameter van 2cm en een rollengte van 2m.dreamscape schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:37:
En 6 liter tank op 8 bar heeft zonder bijtanken toch niet genoeg volume om mijn bandjes van 4 naar 7,5 bar te krijgen?
Met 10bar gaat het wel.
Ik gebruik voor het schoonmaken van mijn handen wat koffieprut en Dreft.
Werkt super!
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 22:53 ]
Zo te zien zijn de ratels van de HBM normale lijn, hetzelfde als de normale lijn van Mannesmann. Dat is nog een stap onder Mannesmann Green-line. Mannesmann doet ook aan rebranding en dat wordt blijkbaar door HBM aangekocht. Juist door dit soort zaken krijg ik jeuk van een merk, alhoewel de Mannesmann premium line er aardig uitziet.Sepp14 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:47:
Ik kreeg laatst als tip eens te kijken bij de "Bart Smit voor grote mensenHBM.
Volgens mij zijn de prijzen daar wel redelijk in vergelijking met Conrad.
Ja precies, misschien is het gewoon verstandig om losse setjes te kopen. Dan ben ik ook wat vrijer in kwaliteit keuze.henkie196 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:10:
[...]
Moeilijk zoiets te vinden. Of je zit aan een grote gereedschapskoffer met daarin waarschijnlijk een aantal dingen die je veel nodig zult hebben, een aantal dingen die je nooit zult gebruiken en nog een aantal dingen die je nodig hebt maar die er niet in zitten. Of je moet het los kopen en dan maar een beetje passend zien te krijgen in een koffertje of iets dergelijks.
Ik zie veel gereedschapsets met tangen die ook in een klein tasje/foldertje geleverd worden, misschien dat zoiets een oplossing zou zijn voor de tangen naast één van de bovenstaande sets? Zoiets, bijv.
Hm, ja dat is toch wel een dingetje. Het ziet er uit als een solide set, maar vliegroest vind ik eigenlijk wel onacceptabel. De set gaat ook gewoon vaak in de kofferbak liggen, dus dan wordt het snel vervelend. Ik heb Proxxon even gemaild en gevraagd of dit al is opgelost.deepbass909 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:34:
[...]
ik heb die proxxon-kist en na vele jaren ben ik er nog steeds erg blij mee. Het enige nadeel is dat Proxxon wel makkelijk vliegroest krijgt (blijkt nu). Maar ik zou deze kist zo weer kopen.
[ Voor 16% gewijzigd door Oyster op 04-03-2014 23:18 ]
Is dit wat voor 2 keer per jaar bandjes wisselen? Of zijn de (nog goedkopere) setjes van Aldi/Lidl dan net zo prima?
Heb hem nog niet binnen, dus ik weet nog niet of ze van significant betere kwaliteit zijn dan die van Aldi/Lidl. Ik heb het vermoeden dat ze praktisch hetzelfde zijn. Alleen krijg je bij de 1/2"-versie van Aldi/Lidl voor minder dan de helft van het geld er meestal nog doppen 17-19-21-24 bij. En die van Aldi/Lidl zijn ook al hartstikke prima voor je bandenwissel.
Edit: en bedankt trouwens, dat hele Toolstunt kende ik nog niet. Weer een site om regelmatig in de gaten te houden.
[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 05-03-2014 09:37 ]
Probleem bij mij was dat ze vorig jaar bijna gezwommen hebben. Vanwege een compleet versleten schokdemper hartje winter, moest ik in de koude, stromende regen aan de slag:Oyster schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:14:
[...]
Hm, ja dat is toch wel een dingetje. Het ziet er uit als een solide set, maar vliegroest vind ik eigenlijk wel onacceptabel. De set gaat ook gewoon vaak in de kofferbak liggen, dus dan wordt het snel vervelend. Ik heb Proxxon even gemaild en gevraagd of dit al is opgelost.

Ik dacht dat ik het droog gemaakt had, maar blijkbaar zat er nog behoorlijk wat vocht in de kist, waardoor het een redelijke tijd nat is gebleven. Ook m'n Gedore steek-/ringsleutels en Hazet schroevendraaiers hadden na deze klus wat last van vliegroest. Dat is gewoon een nadeel als het gereedschap niet (zwaar) verchroomd is. Voordeel is dat door het ontbreken van een zware chroomlaag, het minder slijtage gevoelig is (metallisch chroom is relatief zacht tov ChroomVanadiumStaal).
Ik ervaar het niet als een probleem, het metaal is niet aangetast, het ziet er alleen op het moment even wat minder fris uit. Het staat nog steeds in m'n planning om de kist weer een keer goed schoon te maken (ook zodat de smeer weer van de doppen is).
Roestvorming als het in de kofferbak ligt, zou ik persoonlijk niet bang voor zijn. De kisten van mij stonden altijd in een berging met rechtstreekse ventilatie naar buiten en dat heeft ze niet aangetast.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
In gebruik is hij niet goed. Het mechanisme voor los/last (draaiknop) voelt niet solide aan, en hapert. Vaak staat hij in een of andere tussenstand en ratelt hij niet goed. Gelukkig zit er wel garantie op, maar ook de 2e ratel die we terugkregen had na 1x gebruiken hetzelfde probleem.
Puntje bij paaltje pakt hij altijd mijn Mannesmannkoffer. Die is completer en relatief veel goedkoper, maar die werkt altijd en ondank zeer intensief en lomp gebruik nooit een steekje laten vallen.
Zo was hij ooit bij de LIDL te koop, helaas ben ik die hele koffer kwijtgeraakt.
Nu heb ik deze van Amazon.de, inhoud is het zelfde maar koffer is helaas lomp groot. 1Nadeel de sluitingen van de koffer liggen als hij open is erg gevoelig, 1x erop staan en ze breken af. Inmiddels zijn ze allemaal afgebroken en zit er een spanbandje om de koffer. Mocht deze set nog eens in de aanbieding komen bij de Lidl zou ik hem meteen weer halen (die koffer was compact en had metalen klips).
[ Voor 14% gewijzigd door DopdeDouwer op 05-03-2014 09:50 ]
Oh ja, dat ziet er uit als simpelweg verzopen.deepbass909 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:20:
[...]
Probleem bij mij was dat ze vorig jaar bijna gezwommen hebben. Vanwege een compleet versleten schokdemper hartje winter, moest ik in de koude, stromende regen aan de slag:
[afbeelding]
Ik dacht dat ik het droog gemaakt had, maar blijkbaar zat er nog behoorlijk wat vocht in de kist, waardoor het een redelijke tijd nat is gebleven. Ook m'n Gedore steek-/ringsleutels en Hazet schroevendraaiers hadden na deze klus wat last van vliegroest. Dat is gewoon een nadeel als het gereedschap niet (zwaar) verchroomd is. Voordeel is dat door het ontbreken van een zware chroomlaag, het minder slijtage gevoelig is (metallisch chroom is relatief zacht tov ChroomVanadiumStaal).
Ik ervaar het niet als een probleem, het metaal is niet aangetast, het ziet er alleen op het moment even wat minder fris uit. Het staat nog steeds in m'n planning om de kist weer een keer goed schoon te maken (ook zodat de smeer weer van de doppen is).
Roestvorming als het in de kofferbak ligt, zou ik persoonlijk niet bang voor zijn. De kisten van mij stonden altijd in een berging met rechtstreekse ventilatie naar buiten en dat heeft ze niet aangetast.
Ik begrijp nu trouwens een stukje beter waar mijn pa het over had als ik weer eens één van zijn imperische met metrische Stahlwille doppendozen uit de kast trok en even op de treeplank van mijn scooter zette. Ja pa, is goed pa, ik let er op pa, damn!. Ongeacht of ik er zuinig mee om ging, is het achteraf haast krankzinnig dat hij mij die sets mee gaf.
Sowieso de baton ratchet inderdaad. Naar die andere had ik niet eens gekeken. Die mannesmann koffers zijn erg interessant doordat ze gewoon goed gevuld zijn. Minder vaak misgrijpen, niet duur en het krijgt het doel gedaan.DopdeDouwer schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:46:
Als je voor een ratel van proxxon gaat zou ik wel die versie nemen die deepbass hierboven heeft gepost. Die met die ronde draaiknop is echt ruk. Ik heb deze kist cadeau gedaan aan mijn broer, omdat er ook wat diepe doppen bijzaten en de prijs aantrekkelijk.
In gebruik is hij niet goed. Het mechanisme voor los/last (draaiknop) voelt niet solide aan, en hapert. Vaak staat hij in een of andere tussenstand en ratelt hij niet goed. Gelukkig zit er wel garantie op, maar ook de 2e ratel die we terugkregen had na 1x gebruiken hetzelfde probleem.
Puntje bij paaltje pakt hij altijd mijn Mannesmannkoffer. Die is completer en relatief veel goedkoper, maar die werkt altijd en ondank zeer intensief en lomp gebruik nooit een steekje laten vallen.
Zo was hij ooit bij de LIDL te koop, helaas ben ik die hele koffer kwijtgeraakt.
Nu heb ik deze van Amazon.de, inhoud is het zelfde maar koffer is helaas lomp groot. 1Nadeel de sluitingen van de koffer liggen als hij open is erg gevoelig, 1x erop staan en ze breken af. Inmiddels zijn ze allemaal afgebroken en zit er een spanbandje om de koffer. Mocht deze set nog eens in de aanbieding komen bij de Lidl zou ik hem meteen weer halen (die koffer was compact en had metalen klips).
En inmiddels binnen. Het is wel een stapje hoger dan mijn Aldi-sleutel. Minder lomp verchroomd en voelt net wat degelijker aan. En het mechaniek werkt maar in één richting, dus je zou hem ook kunnen gebruiken om iets los te draaien zonder dat je de momentsleutel sloopt. Dat zal bij mijn model van 1/4" niet vaak voorkomen, maar bij de grotere modellen kan het handig zijn.dreamscape schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:14:
Heb hem nog niet binnen, dus ik weet nog niet of ze van significant betere kwaliteit zijn dan die van Aldi/Lidl.
Dat gezegd hebbende: als je hem alleen gebruikt voor de bandenwissel, heb je meer dan genoeg aan een half zo duur Aldi-model.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Dezelfde reden dat ik een PC altijd als losse onderdelen bestelOyster schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:14:
Ja precies, misschien is het gewoon verstandig om losse setjes te kopen. Dan ben ik ook wat vrijer in kwaliteit keuze.
Heb zelf ook eerst voor een koffertje met alles erin gekeken, daarna toch besloten dat daar teveel in zat dat ik niet wilde en te veel níet in zat dat ik wél wilde. Dus uiteindelijk ook alles los besteld met ook los een koffertje er bij.
Heb ook nog wel naar dat Proxxon setje gekeken, leek me wel een aardige prijs/kwaliteit verhouding en is gewoon mooi compleet, maar uiteindelijk gezwicht voor wat Hazet spul.
[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 05-03-2014 22:13 ]
Chroom is slijtvaster dan chroomvanadium staal. Het kan ook harder zijn.deepbass909 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:20:
[...]
Ook m'n Gedore steek-/ringsleutels en Hazet schroevendraaiers hadden na deze klus wat last van vliegroest. Dat is gewoon een nadeel als het gereedschap niet (zwaar) verchroomd is. Voordeel is dat door het ontbreken van een zware chroomlaag, het minder slijtage gevoelig is (metallisch chroom is relatief zacht tov ChroomVanadiumStaal).
Echter wordt chroom (als in verchroomd gereedschap) voornamelijk als sierafwerking gebruikt.
Chroom heeft nauwelijks toegevoegde waarde als het aankomt op corrosiebestendigheid: choom is poreus.
De corrosiewering komt van de nikkellaag die (altijd) onder chroom wordt aangebracht. De kwaliteit van die nikkellaag (dikte, maar ook hechting etc) bepaalt de afwerking van het gereedschap.
En daar wordt vaak op bezuinigd. Bij mijn set van kraftwerk heb ik 1 of 2 doppen waar op de kopse kant een klein stukje chroom/nikkel is weggebroken (verminderde hechting (altijd lastig bij de randen), en waarschijnlijk een keer gevallen oid).
Als je goede corrosiebescherming wilt: er bestaan soms ook sets die alleen vernikkeld zijn (wat geler van kleur). Daar kan wellicht een dikkere nikkellaag op zitten aangezien het gezichtsbepalend is (en niet door het dunne laagje chroom wordt bepaald)
Zowel mat als gepolijst gereedschap is verchroomd.Oyster schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:04:
[...]
Dan is het eigenlijk niet vreemd mits het inderdaad verchroomd of gepolijst is. Verchroomd zie ik eigenlijk ook al een nadeel. Gepolijst wordt echt te duur waarschijnlijk. Dan ga je al snel richting snap-on.
Welke je kiest is voornamelijk wat je fijn vindt. Ik hou van gepolijst, want dat hou je makkelijker schoon.
Sommige mensen vinden mat mooier (of fijner in de hand liggen).
Er bestaan ook sets van RVS (speciaal soort). Onbetaalbaar (en wellicht minder sterk). Stahlwille is geloof ik vrij goed met sets in rvs.
"man is not truly one, but truly two,"
Ideaal ook om met RVS te sleutelen, blijft er een heel klein beetje IJzer/staal/oxide achter en boem: Roest.
Weet je zeker dat dat niet enkel bedoeld is voor speciale 'RVS' toepassingen?
Ruimten met sterke magneten bijv, Ik weet dat bij een grote machinefabriek in almelo in een bepaald kamer geen ferrogereedschap gebruikt kan worden om die reden.
chroom-vanadium is veel sterker en vooral taaier, dus dat is voor normale toepassingen veel beter.
Kraftwerk heeft ook een (beperkte) lijn rvs:
http://www.buy-direct.de/Kraftwerk-INOX-Werkzeuge
(ze hebben ook een 'main catalogue' op hun site maar daar kan ik geen selectief linkje van plaatsen)
[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 07-03-2014 00:48 ]
Jup, in de kist stond toen gewoon water... Wel droog gemaakt, maar blijkbaar niet genoeg... De ratel moest ik naderhand ook opnieuw smerenOyster schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:04:
[...]
Oh ja, dat ziet er uit als simpelweg verzopen.Dan is het eigenlijk niet vreemd mits het inderdaad verchroomd of gepolijst is. Verchroomd zie ik eigenlijk ook al een nadeel. Gepolijst wordt echt te duur waarschijnlijk. Dan ga je al snel richting snap-on. Van huis uit heb ik gesleuteld met Stahlwille en ik meen mij te herinneren dat de binnenzijde van doppen ook wat oxideert als het te lang aan vocht wordt blootgesteld.
Ik begrijp nu trouwens een stukje beter waar mijn pa het over had als ik weer eens één van zijn imperische met metrische Stahlwille doppendozen uit de kast trok en even op de treeplank van mijn scooter zette. Ja pa, is goed pa, ik let er op pa, damn!. Ongeacht of ik er zuinig mee om ging, is het achteraf haast krankzinnig dat hij mij die sets mee gaf.![]()
[...]

Dat was ook een eens maar nooit weer actie. Mensen die bij de wintermeet vorig jaar zijn geweest, weten wel waarom ik dit in de stromende regen heb zitten doen (linksvoor was de schokdemper finaal kapot

De andere kant heb ik later in een dhz-garage gedaan:

Dat werkte toch een stukje fijner
Binnenkort gaat de auto daar weer op de brug om wat kleine klussen te doen en de fussee's te inspecteren. Volgens mij is rechts namelijk kapot en links ook niet helemaal fris meer...
Verwijderd
- remblokken
- wiellager
- uitlaat ophang punten
- thermostaat / thermostaat pakking
- aandrijfas lager
- achtersubframe rubbers
- kleppendeksel pakking
- luchtinlaat ellenboog vervangen met slangetjes die gescheurd waren en ook het carterontluchtingslangetje gerepareerd
- andere reactiearmen + nieuwe powerflex reactiearmen rubbers
- achterdraagarmen rubbers vervangen
- nieuwe stabilisator stangen links voor + achter
- ruitenwissers / benzinefilter (zat verkeerd om)
- 2 accus
- hardischijf
- 4 schokbrekers + veren (achterveren waren gebroken door roest)
- handrem aanspannen 2x
- 2 nieuwe spoorstangen (binnen en buitenspoorstangen)
- nieuwe remslangen rondom
- alle stalen remleidingen vervangen door koper vanwege roest
En nog wat dingetjes enzo ben ik alweer vergeten
Verdorie, nu kan het stuurtje er niet op
K to the KillaZ
Ah, ben dus niet de enigeAapje schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:00:
Sluitingen gevoelig joh? Heb er geen 1 meer op m'n mannesman kist
Gelukkig heb ik een reservekist, maatje van me had toen die ratelset bij de LIdl gekocht, en kwa inhoud komt die overeen met de Mannesman kist, alleen dan de budgetserie (dus niet de greenline, die heb ik), dus binnenkort zit bij mij alles in een blauwe kist
Vaak bu'j te bang!
Klinkt als een hele lijst, maar de meeste dingen zijn normale slijtage en ouderdom als ik dat zo zie. De rubbers ben ik ook langzaamaan aan het vervangen, achter moet nog, voor is alles al nieuw. Wiellager heb ik ook kapot gehad, net als de spoorstangen en dit jaar worden voor de 2de keer de fusee's vervangen (pak ik gelijk de hele draagarm voor).Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:03:
Ik heb ook zo een BMW maar dan een e36 sedan ik blijf aan de gang met reparaties... Wat ik al heb gedaan:
- remblokken
- wiellager
- uitlaat ophang punten
- aandrijfas lager
- achtersubframe rubbers
- kleppendeksel pakking
- luchtinlaat ellenboog vervangen met slangetjes die gescheurd waren en ook het carterontluchtingslangetje gerepareerd
- 2 accus
- hardischijf
- handrem aanspannen 2x
Mijn lijstje valt nog mee:
- Thermostaat + huis
- Pakking oliefilterhuis
- Olietoevoerleiding Vanos
- Remschijven en blokken achter
- Schokdempers rondom (inc. toplagers)
- Veren achter
- Stabi-stangetjes rondom (verbindingsstangetjes tussen draagarm en stabilisatorstang)
- Inlaatklep secundaire luchtinjectie (iets specifieks van de US uitvoering)
- krukassensor (na 15 jaar nog steeds onder garantie
- katalysator (met dank aan de drempels in Den Haag...)
- wiellager
- spoorstangen
- koplampen (originele gaven veel te weinig licht)
- accu
In de planning staat nog:
- Stuurbekrachtigingsreservoir en toevoerslang
- Rubbers achter
- Fusee's (complete set van fusee's + draagarmen)
- Raammechaniek rechts
Verder heel veel interieur en afwerking, zo is de gehele audio-installatie vervangen, zit er een uitgebreidere boardcomputer in en zijn diverse zaken gerepareerd (zoals het hemeltje).
Ik kijk er niet raar van op van alle punten, dat kan je verwachten bij een auto van minimaal 15 jaar oud en behoorlijk wat kilometers op de teller. Omdat ik zelf sleutel, accepteer ik veel, als je het zou moeten laten doen, dan werd het een dure hobby.
En om het allemaal te kunnen doen, heb je een redelijke collectie gereedschap nodig, en daarvoor is dit topic
Morgen kan ik weer een lekker stukje van m'n gereedschap aan gaan spreken, dan ga ik een poging doen om het raammechaniek te fixen. Handleidingen, vetten (lithiumvet) en vervangende onderdelen liggen al klaar.
Waar plaats je die dingen, onder de as lijkt me duidelijk, maar dan staat-ie ook op vering. Onder de dorpel zou dus ideaal zijn, maar de krik staat dan precies onder het krikpunt. Wat is praktisch (en veilig)?
Naar een echte bouwhandel, hebben dat gewoon liggen ( geen praxis / gamma etc )KillaZ schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:29:
Heb ik een Torx 50 nodig, geen 1 Brezan in de buurt die iets op voorraad heeft liggen
Verdorie, nu kan het stuurtje er niet op
2 UitlaatrubbersVerwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:03:
Ik heb ook zo een BMW maar dan een e36 sedan ik blijf aan de gang met reparaties... Wat ik al heb gedaan:
- remblokken
- wiellager
- uitlaat ophang punten
- aandrijfas lager
- achtersubframe rubbers
- kleppendeksel pakking
- 2 accus
- hardischijf
- handrem aanspannen 2x
4 nieuwe stabilisator stangen achter ( 2 per wiel )
1 Accu
4 Nieuwe veren + Schokbrekers
1 Veerpoortbrug
1 Nieuwe interieur ( stoelen + bank + armsteun )
1 Nieuwe pook ( 70 euro voor de knop WTF )
1 + 1 nieuwe zakken voor Pook en handrem
4 nieuwe velgen helemaal opnieuw laten coaten
4 nieuwe ventielen
4 nieuwe remschijven + blokken
2 nieuwe stadslampjes
2 nieuwe kentekenlampjes
2 nieuwe kentenhouders
2 nieuwe knipperlichten
3 nieuwe ruitenwissers ( 1 achter 2 voor )
1 nieuw logo in de achterklep
1 nieuw stuur met stuurbediening
4 nieuwe speakerkapjes met alu ring
3 nieuwe metalen pedalen
4 nieuwe matten etc
En ik kan denk ik nog wel even doorgaan
Todo :
Alle rubbers vervangen voor powerflex bussen.
Nieuwe novitech uitlaat van GTA monteren.
Squadra tuning laten uitvoeren.
Restylen ( uitdeuken zonder spuiten 3/5 kleine deukjes ) + - 200 euro
Ach ja geld moet rollen he, laptops en computers heb ik al genoeg
[ Voor 75% gewijzigd door Mektheb op 07-03-2014 13:54 ]
Er zijn wel meer handige punten. Bij mijn auto zet ik ze meestal onder de bevestiging van een draagarm aan het subframe. Dat is nogal een stevig punt.RemcoDelft schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:48:
Even n00b-vragen stellen: assteunen! Ik heb ze nog niet, maar wil ze hebben
Waar plaats je die dingen, onder de as lijkt me duidelijk, maar dan staat-ie ook op vering. Onder de dorpel zou dus ideaal zijn, maar de krik staat dan precies onder het krikpunt. Wat is praktisch (en veilig)?
En als je ze nog moet kopen: die inklapbare versies lijken handig (want klein op te bergen), maar ik heb er zelf niet zo'n heel fijn gevoel bij. Ik heb twee inklapbare en twee zwaardere steunen, maar bij die solide versie voel ik me een stuk veiliger.
Nog een tip: als je je auto op twee steunen wilt zetten, ga dan in stapjes te werk. Krik de auto omhoog totdat de steun op zijn laagste stand eronder past. Ga dan aan de andere kant omhoog met een steun op een standje hoger en krik daarna de eerste weer wat verder. Zo voorkom je dat de boel teveel tordeert en steunen schuin gaan staan.
Voor simpel kluswerk, waarbij je weinig zijwaards aan de auto gaat trekken, voldoen die inklapbare wel, maar als je echt moet gaan trekken (bijv. om een wiellager te vervangen), dan zou ik liever vaste steunen eronder zetten.
Verder kan je die dingen op verschillende plekken onder de auto zetten, zolang het maar een sterk punt is. Dus de ophanging, subframe, krikpunten, etc. Doorgaans zijn er wel genoeg plekken waar het kan.
Meestal krik ik de auto op onder de ophanging of subframe, en zet de assteun vervolgens onder het krikpunt. Dat is een lekker stabiel punt namelijk waar de steun zelden in de weg staat.
Verwijderd
dat verschilt per auto,RemcoDelft schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:48:
Even n00b-vragen stellen: assteunen! Ik heb ze nog niet, maar wil ze hebben
ik zou deze kopen:
https://www.vidaxl.nl/krikstaander-3000kg-2-delig
Verwijderd
Opvouwbaar hoeft niet, ik vind wel ergens een plekje om ze neer te zetten. Liever degelijk dan compact wat dat betreft.
Verwijderd
Je kunt ook de wielophanging bekijken. Meestal rust het gewicht van de carosserie op vier veren. Die veren geven het gewicht door aan de onderste fusee draagarm die het gewicht weer aan de wielen doorgeeft. Die onderste fusee draagarm is dus loeisterk en daar zet ik ook wel eens een bok onder, al is het niet een officieel krikpunt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 23:27 ]
Verwijderd
Ik zou hem gewoon onder de krikpunten van de dorpels zetten (heb je ook gelijk lekker veel hoogte) of ergens onder een subframe oid. Maar dat is per auto verschillend.
Verwijderd
Verwijderd
Daar heb je gelijk in. Maar de auto staat ook nog op drie wielen, krik en handrem.Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:54:
Linke plek lijkt me dat. Helemaal geen zijwaartse beperking van enige beweging.
Twintig pixels rechtsboven de schijf zie je een wittig vlak. Dat is een dwarsbalk waar ik een bok mag onderzetten maar ik heb geen bok van ~60cm.
Wie doet dat dan? En hoe bedoel je niet op berekend? De veren dragen de hele auto!Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 21:44:
Ik zou hem niet bij de veren opkrikken want die zijn daar simpelweg niet op berekend.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Op zich is daar niet zoveel mis mee, de veren kunnen dat wel hebben. Het bezwaar is alleen dat de auto zelf kan bewegen t.o.v. z'n ondersteuning en het risico dat hij eraf glijdt daardoor groter wordt. Je wilt altijd een vast deel van de ondersteunen, want dat is het meest stabiel.Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 10:38:
1/4e van de auto bedoel je
Als ik ga sleutelen en de auto moet stabiel op assteunen komen te staan, zorg ik dat deze altijd onder de krikpunten staan. Alleen is het dan soms wel even zoeken naar een punt dat sterk genoeg is om op te krikken. Vaak kom ik dan toch uit bij een draagarm of montagepunt van de ophanging aan de carrosserie, simpelweg omdat andere punten of niet bereikbaar zijn.
Iemand ervaring met het gebruik van een Gunson Colortune om het stationairmengsel af te stellen?

Zit eraan te denken om zoiets te halen voor 30 tientjes. Alleen lees ik verschillende meningen en ben ik benieuwd of het op een motor te doen is als de bougies lastig te bereiken zijn.
Werkt best aardig, maar niet zo naukeurig. Het blijft toch stationair/zonder belasting afstellen. Met een wideband lambda (staat nog steeds op mn verlanglijstje) gaat het veel naukeuriger, maar is ook 10x zo duur.
Bij een motor kan ik me voorstellen dat het lastig is om goed in het glaasje/boegiegat te kijken.
Gaat mij ook om stationair. Met zo'n lambda sonde zou je ook per uitlaatbocht willen meten neem ik aan? Dat is ook alweer lastig.
Verwijderd
Kijk voor merkolie ook altijd even op eBay: castrol voor een hele mooie prijs
En op audiforum loopt een inkoopactie
Voor prijzen van meestal rond vanaf 7 euro per liter (incl verzending) voor 5w30 vw507.00 (longlife) ga ik er budgetolie in gooien.
[ Voor 49% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-03-2014 18:45 ]
Google heeft (nog) niets over beide gevonden?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Bij Action verwacht ik hooguit enkele nieuwe artikelen online, niet het hele assortiment (wat deels tijdelijk kan zjin, net wat ze goedkoop kunnen inkopen). Ik kwam Shell tegen bij Action in Utrecht Hoog Catherijne.Juup schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 18:47:
Linkjes voor die Shell olie bij de action
Zo gezegd, zo gedaan.
5W-40 C3 toen voor 35 euro, nu voor 31 euro (prijzen varieren daar regelmatig)
10W-40 24 euro
(per 5 liter, plus een paar procent extra BTW, gratis verzending)
De 5W-40 varieerde in Nederland van 35 euro op Marktplaats tot 45 euro bij webshops en oplopend tot 75 euro... 't Is nogal wat voor een bulkproduct!
[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 15-03-2014 08:23 ]
Merk: Topcraft, tot 210 Nm (ruim genoeg voor je wielmoeren dus) en een paar doppen er bij. €20.
Het zal geen top spul zijn, maar voor zo af en toe en voor spul dat niet super nauw komt, lijkt me een prima koop (zelf ook ff gekocht)
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 20-03-2014 19:30 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Als je ze niet gebruikt als hefboom (waar ze gezien de lengte wel makkelijk voor zijn) én niet gebruikt om spullen mee los te draaien dan blijven ze ook gewoon goed als je de veer gewoon iedere keer keurig ontspand ná gebruik.
Probleem is meestal dat zo'n sleutel ook gebruikt wordt om als wringijzer te dienen bij het losdraaien van bijv. wielmoeren/bouten óf op de gebruikte/ingestelde waarde blijft staan na gebruik waarmee de veer vernacheld wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 20-03-2014 19:48 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
~ James May
Dan nog gebruik je 't ding niet als hefboom. Je draait je bouten/moeren normaliter aan tot "handvast" met ander gereedschap en gebruikt de momentsleutel pas voor de laatste "klik". Als je die klik al meteen ervaart dan staat 't spul dus ergens te strak.tdw schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:56:
Gebruiken als hefboom doe je toch wel lijkt me? Anders krijg je er niks mee vast
Met wielbouten/moeren is het niet voor niets zo dat je ze kruislings (4-gat) óf om-en-om (3 & 5 gat) moet vast zetten zodat de velg zich kan centreren op de moeren/bouten (naaf centrering zie je amper). Na het centreren staat 't spul handvast en kun je ze pas op moment vast zetten.
En dan is die lengte idd een soort van "hefboom", maar wél een hefboom met een delicate functie (kracht/arm) en niet bedoeld om te wringen.
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 20-03-2014 20:30 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
wellicht voor iemand hier interessant ?
zie: http://link.marktplaats.nl/m792037149
Verwijderd
Iets met 3 bouten om en om vastzetten?wimmel_1 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:27:
wielbouten/moeren om-en-om (3 & 5 gat) vast zetten
Hoe bedoel je dat?
http://www.velgenhuis.nl/monteren-van-velgen-i48.html
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Verwijderd
Makkelijk he, een linkje neerplempen.

Knap als je die om en om weet vast te zetten
[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 16:57 ]
Moet ook mij met deze velg kunnen lukken

Of het zin heeft is een ander verhaal
Ik zou in jouw geval gewoon het gezond verstand gebruiken. Dat is wat mijn leraar zei op de vakschool als je iets niet wist.
Zou het in dit geval het wiel zo neerzetten dat je een driehoek ziet. Met de basis onder.
Dan zou ik het bovenste punt A noemen en dan met de klok mee B en C.
Begin bij A en draai de moer of wielbout een x aantal slagen met de hand vast. Dan de B en dan de C.
Je komt dan weer uit bij A natuurlijk. Dan verschuif je het begin punt naar B. Die draai je ook weer een x aantal omwentelingen met de hand vast en dan weer C en dan A. . Dat doe je ook bij de C tot al je bouten handvast zitten.
Pak dan de wielsleutel, zo een ouderwetse kruissleutel( indien in bezit)of anders een ringsleutel 19 of de maat van je wielbouten/moeren. Die draai je ook in die volgorde vast en met dezelfde aantal omwentelingen per wielbout/moer. En ook in de volgorde zoals hierboven gemeld. Tot je niet meer verder kunt.
Dan met de moment sleutel alles natrekken op het gewenste moment.
Dan heb je naar mijn mening het minste last van dat je wiel er niet gecentreerd op zit of scheef trekt. Want dat is de reden waarom je alles normaal kruislings moet vastzetten.
Nog een tip voor je het wiel weer op de grond zet, zet je het ventiel op 12/6 of 3/9 uur. Is wel handig als je weer je banden moet oppompen. Staan ze allemaal op hetzelfde punt
Dit laatste is natuurlijk een geintje. Bij de eerste de beste bocht is alles al weer versprongen
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Verwijderd
Eerst handvast, dan vaster en dan nog iets vaster en dan met de momentsleutel natrekken.
Maar ieder wat wils natuurlijk

Bij de wielwissel laatst voor het eerst gebruikt.
Toch wel een uitkomst als je niet over brug beschikt.
~ James May
Ooit hier gekocht geloof ik met wat bmw revisieonderdelen
Als je wielmoeren hebt is het uiteraard overbodig
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2014 20:30 ]
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2014 20:33 ]
Aangezien ik altijd een hand te kort kom bij de wielwissel leek het mij wel handig.
Is verkrijgbaar bij de dealer maar ook op eBay.
Zo lang er een schroef of wielhanger in zit wel.ThinkPadd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:32:
Hij hangt toch nog op je naafgat ?
[ Voor 32% gewijzigd door nokiaan958GB op 25-03-2014 20:33 ]
De Nederbelg !
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
op het naafgat hangen... een beetje. Schuin en hij kan er heel makkelijk afschuiven. (hij hangt schuin op een randje van minder dan 1cm.
Met een 13" velgje en 145/55r13 niet zo'n probleem (want licht), maar een achterwieltje van m'n z4 heeft 265/35r18 als maat en daarbij wil je gewoon niet dat hij van je naafgat afschiet als ie op sta hoogte op de brug staat. Dan verwond je jezelf of je beschadigd je velg. En dan wil je helemaal niet weten wat een beetje wiel van een suv weegt. Om die al balancerend op het naafrandje te krijgen is een krim, en als ie eraf schiet....

Ik werk heel vaak aan m'n auto op een brug (aka de wielen gaan er regelmatig af), en dit is een heel goedkoop en simpel tooltje om het heel veel gemakkelijker en gecontroleerder te doen.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2014 21:00 ]
Gisteren bij zowel de Aldi als de Lidl geweest (in Goor) en beide winkels hadden ze niet meer in het assortiment. Scheelde dat ze naast elkaar zaten en ik toch boodschappen moest doen dus het was niet een complete tijdverspillingtdw schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:29:
Lidl heeft ze atm ook in het assortiment, daar kosten ze 19 euro (dus spaar je weer een euro uit, heujj), 28-210 Nm bereik met 3 doppen. Merk: Powerfix Profi+Heb de mijne woensdag al opgehaald, als ik nou eens een auto had om 'm op uit te testen...
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
~ James May
Bij mijn BMW zit een dergelijk ding standaard in het gereedschapssetje:

De pen rechts kan je hiervoor gebruiken. Helaas gaat het niet heel makkelijk, omdat deze los in het gat gestoken wordt en het grijze plastic eigenlijk te zacht is voor dit doel.
Maar zo'n metalen pen met schroefdraad ziet er wel verdomt handig uit. Zeker bij de voorwielen is het altijd wat prutsen om de gaten van de velg en naaf recht tegenover elkaar te krijgen, helemaal als je brede en zware wielen hebt.
https://www.hbm-machines....gevulde-gereedschapswagen
Overigens zie je die karren normaal voor ca. 450 euro staan.
Soms met iets afwijkende inhoud:
http://www.rustbuster.nl/...40-benson-8-laden-942-dlg
Ik denk dat de inhout van die hbm kar wellicht iets nuttiger is al missen er wel steek/ringsleutels in grote maten (is soms handig). Maar die kan je natuurlijk ook los kopen voor een habbekrats als je chinees spul neemt
Vaak bu'j te bang!
Ze hadden toevallig nog momentsleutel liggen bij de Lidl, was er niet speciaal naar op zoek, ze zijn meestal vlot uitverkocht. Ik heb mijn zomerwielen er weer mee vast gezet en het voelde wel hetzelfde als de Gedore die ik anders even leen. Alleen de schaal is wat moeizaam afleesbaar.tdw schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:58:
Meestal zijn dat soort dingen maar een week in de aanbieding
Klopt, heb ik ook last van.. Maar voor die 19 euro kan ik er ook weer niet echt mee zitten, gezien ik heb maar 3 keer per jaar hooguit ga gebruikenbouwfraude schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:36:
[...]
Ze hadden toevallig nog momentsleutel liggen bij de Lidl, was er niet speciaal naar op zoek, ze zijn meestal vlot uitverkocht. Ik heb mijn zomerwielen er weer mee vast gezet en het voelde wel hetzelfde als de Gedore die ik anders even leen. Alleen de schaal is wat moeizaam afleesbaar.
~ James May
Ik twijfel alleen erg tussen een compleet koffertje zoals dit:

Of een extra ladekast erbij en dan zoiets erin:

Wat ik dan weer alleen niet begrijp is waarom die maar tot 24mm gaat en waarom het een andere (betere?) ratel is?
Voor wielasbouten zou ik toch een 1/2" set kiezen met een lang verlengstuk in plaats van een ratel, anders is je ratel sneller stukMailMan schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:31:
Hmm ik zit in dubio. Ik zoek nog een handig 1/2" ratelsetje voor m'n motoren. B.v. wielas bouten losdraaien.
Ik twijfel alleen erg tussen een compleet koffertje zoals dit:
[afbeelding]
Of een extra ladekast erbij en dan zoiets erin:
[afbeelding]
Wat ik dan weer alleen niet begrijp is waarom die maar tot 24mm gaat en waarom het een andere (betere?) ratel is?
Dat is iets wat ik met dus ook afvroeg. Immers, m'n 1/2" Momentsleutel die tot 210NM gaat is ook een ratel.Exigence schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:47:
[...]
Voor wielasbouten zou ik toch een 1/2" set kiezen met een lang verlengstuk in plaats van een ratel, anders is je ratel sneller stuk
De wielassen van een motorfiets zitten volgens mij meestal rond de 100NM. Dat moet zo'n 1/2" ratel (ook van Teng Tools) toch met gemak kunnen hebben? Waarom gaan die doppen anders tot 32mm?
Ok, misschien dat je bij losdraaien veel meer kracht nodig hebt. Dan is een wringijzer beter.
[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 15-04-2014 10:34 ]
Dat vind ik persoonlijk het beste 'all round' uitgangspunt (dus met lang verlengstuk en een T adapter zodat je een pijpje kan gebruiken).
Dan heb je doorgaans een set wat ook nog werkt als je 80 bent, en voor alles kan gebruiken.
Goed, voor motoren heb je vaak wel minder zwaar spul nodig, maar dan zou ik er een 3/8" set naast kopen oid.
Die losse tray (de onderste) zou ik alleen kopen als je ook een kar van tengtools hebt (of gaat kopen). Daar is dat setje voor bedoeld, en setjes voor in karren zijn altijd onevenredig duur (voor het gereedschap wat je krijgt; maar het past wel mooi in de kar....
Wil je per sé tengtools hebben? (heb je daar al meer van?)
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2014 13:11 ]
Die dozen waarin de doppensetten zitten (dus niet de tray) zijn wel mooi en handzaam, maar in een sleutelruimte moet je ze wel weer ergens open neerleggen, en is een ladekast toch wel weer prettig.
Het hoeft trouwens niet per se Teng te zijn. Maar vind de prijs/kwaliteit goed. Het Mannesmann 1/4" setje dat ik heb is toch echt wel minder goed. Facom/Snap-on/Gedore/Hazet etc zijn weer erg duur, maar 2e hands wel betaalbaar.
Het punt is een beetje dat het heel makkelijk is met gereedschap om veel geld uit te geven
Keuzes keuzes
[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 15-04-2014 14:45 ]
Als je bij 3/8 gevoel hebt dat je wat groters nodig hebt, dan zou ik zeker iets met een lang verlengstuk en T adapter nemen. Een pijpje op een ratel werkt meestal niet (niet geschikt en handvat te dik).
Of een los wringijzer erbij.
Tengtools zal toch ook wel een module hebben die met verlengstuk komt?
Oh wacht, dan krijg je 2 setjes:

(wellicht andere combi's mogelijk)
Als je al spul van teng hebt, dan zou ik daarop uitbouwen (hangt er vanaf hoeveel je hebt, maar alles van hetzelfde merk wat mooi ergens inpast is natuurlijk altijd mooi en handig)
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2014 15:23 ]

Is 6 tientjes en redelijke kwaliteit. Maar, dan ben ik 60 (lade) + 50 (doppen) + 60 (1/2 sleutel) = 170 euries kwijt
Terwijl die kant en klare doppenset met doos 90 euries is...
Lastig lastig
mr_petit schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:37:
Heeft zo'n kist ook kogelgelagerde lades?

https://www.hbm-machines....m-a-gereedschap-opzetkast
Verwijderd
https://www.vidaxl.nl/mom...ppen-24-27-30-32-33-38-mm
Waarschijnlijk gebruik je je voet erbij om hem recht op de moer te houden echt super handig.
6000nm lol
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 15:53 ]
Hij klemt zich vast met die arm.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:52:
Misschien is zoiets wel handig voor aandrijfas bouten, ik vraag me af hoe het werkt..
https://www.vidaxl.nl/mom...ppen-24-27-30-32-33-38-mm
Waarschijnlijk gebruik je je voet erbij om hem recht op de moer te houden echt super handig.
6000nm lol
Voor aandrijfassen heb je er helemaal niks aan, dat ding moet zich ergens tegen kunnen afzetten, zoals een velg. Bovendien, een moer van een aandrijfas zit nou ook weer niet zo vast dat je met dit soort extreme overbrengen moet gaan werken. Normaal is een wringijzer met een lange pijp genoeg als het echt vast mocht zitten (wat ik nog niet heb meegemaakt trouwens).
Verwijderd
Lijkt me zonde van je velg ook trouwens.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 16:07 ]

Ziet en huiver, zo gebruik je dit ding.
(al kan je ze natuurlijk voor heel veel dingen gebruiken)
[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2014 16:51 ]
http://www.enerpac.com/en...l-hydraulic-bolting-tools
[ Voor 18% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 15-04-2014 19:11 ]
dot.blaat