denan schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:30:
[...]
Dat strookt prima... "Alle energie steekt men
momenteel in digitale televisie.".. ik lees hier nergens dat wij geen energie meer gaan steken in analoge televisie of dat wij het een zachte dood laten sterven. Aub geen conclusies trekken als dat niet mogelijk is

Ik trok die conclusie niet hoor,het huidige analoge net zal wel blijven bestaan,misschien wat aangepast worden voor doorgifte van digitale televisie,maar ik maakte er niet uit op dat het afgestoten gaat worden,hoewel je overal om je heen ziet dat steeds meer analoge kanalen wegvallen tbv het digitale netwerk,maar dat zie ik niet zo gebeuren,met glasvezel is er ruimte zat.
Ik begrijp er uit dat het analoge pakket niet meer veranderd gaat worden tenzij Hertzinger bepaalde kanalen moet afsluiten of aanpassen omdat kontrakten niet verlengd worden of de programmaraad besluit dat bepaalde must carry kanalen veranderen.
In de praktijk zal Portaal of Dudok dit niet snel doen, het zal alleen maar de contacten met de bewoners frustreren. Als mensen er voor kiezen om dwars te blijven liggen is dat hun keuze.
Je hebt er ook weinig aan om mensen echt te forceren iets te doen,voor je het weet heb je een heel complex tegen je en zal je ook bij toekomstige projecten geen medewerking kunnen verwachten.
Toch riepen de lui die hier aan het werk waren ook wel eens,je bent verplicht.....
Frans W. van Grebbezicht heeft met mij een bepaald probleem prima opgelost en toen ben ik zelf met de weiger buren gaan praten en toen was een en ander zo opgelost.
Toch steken er verderop nog wel wat oranje hulsjes boven de grond.
In de praktijk gaat de aannemer (die ook verdient aan het aantal aansluitingen in de woning ongeacht of die nu actief zijn of niet) nog eens langs bij alle weiger adressen om alsnog te proberen mensen er van te overtuigen dat het geen kwaad kan om de kabel in elk geval toe te laten.
Bij ons hebben we een allochtone buurtbewoner bereid gevonden te tolken en een en ander in het arabisch te vertalen hetgeen ook weer wat deuren opende.
Het probleem is ook het enorme tijdsverloop,toen Portaal ging peilen woonden hier veel jonge gezinnen,was er nauwelijks goedkoop adsl en kon je in onze wijk niet eens bellen via de kabel,of internetten omdat dit deel niet eens retourgeschikt was,oude koper kabel met oude versterkers.
Toen was Portaal interessant en was 50 euro een koopje.
Maar er is in die tijd veel gebeurd,voor 9,95 heb je (eeks wat een kwali of kwantiteit..brrr) digitenne, zijn veel ja zeggers verhuisd of hebben omdat het zo lang duurde een alternatief met een nieuw kontrakt.
Veel mensen hebben,omdat er nogal wat gesloopt wordt in Leiden en gedwongen gerenoveerd,gewoon een hekel aan Portaal gekregen en weigeren puur daarom,niet om dat kabeltje.
Bij de Jan Luykenlaan en zo zijn er geen meterkasten buiten,en verderop in de straat (onze huizen zijn anders gerenoveerd) zijn niet eens meterkasten,daar hangt de gas meter in de huiskamer in een houten overkappinkje en ja dan heb je niet zoveel zin in nog een kastje er bij want dat ding is nog best groot.
Uiteindelijk zal Portaal dus bij de flats helaas moeten verwijzen naar weigerachtige buren en als de aannemer eenmaal weg is,wordt het alsnog later aanleggen een dure aangelegenheid.
Maar koevoeten en politie,echt daar heeft Portaal juridisch geen enkele grond voor en zal ze zich zeker niet aan wagen.
Dat is gewoon een strop voor de aannemer die per aansluiting betaald krijgt en niet zo zeer voor Portaal,hoewel die natuurlijk dan niet overal diensten kan aanbieden waar ze aan kunnen verdienen.
Wel heeft de aannemer mijns inziens een fout gemaakt bij de Jan Luykenlaan e.o. maar dat kan ook te maken hebben met vergunningen of de kwetsbaarheid van de kabel of ethisch (nog een goot er bij is niet zo fraai)
De "gewone" kabel loopt aan de achterkant,via de balkons in een ijzeren goot en komt zo de woning binnen,niet via de meterkast.
Tussen de balkons in loopt ook een muur,zodat je niet op de balkons van de mensen hoeft te zijn.
Dat had ook gekund,weigerachtige mensen sla je dan gewoon over.
Of een variant,de hoofdkabel het dak op via de liftschacht en dan de lussen naar beneden via de achtergevel..
Het is alleen een stuk duurder want je zal toch met een hoogwerker moeten gaan werken en ja,die goot ziet er ff minder uit,maar je hebt niets te maken met bewoners die de boel blokkeren,al is dat natuurlijk achteraf ge(censuur)...
[
Voor 10% gewijzigd door
Nick39 op 14-06-2007 09:30
]