Toon posts:

XMS Glasvezelinternet voor particulieren (Portaal/Dudok/SCW) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 57.781 views sinds 30-01-2008

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 16:54

XMS - XtraMediaServices

Dit is een vervolg thread van de thread [Portaal] 10 Mb/s internet? over het XMS glasvezelnetwerk. De oude thread had al 49 pagina's en veel informatie was outdated en incorrect.

Over XMS
Een aantal jaar geleden is de woningstichting Portaal begonnen met plannen voor het aansluiten van al haar huurwoningen op een glasvezelnetwerk. Uiteindelijk is de investeringsmaatschappij GNEM hierbij betrokken geraakt. De structuur van het netwerk is open dus elke partij kan diensten gaan leveren op het glasvezelnetwerk.
Er was echter bij de start van het project wel een partij nodig die de eerste nieuwe diensten zou gaan leveren en hiervoor is uiteindelijk het bedrijf XMS opgericht. XMS bied momenteel diensten als analoge televisie over het glasvezelnetwerk, glasvezelinternet en voip-telefonie en is druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe diensten zoals digitale tv, IPTV, zorg&alarmeringsdiensten/etcetc.
Op dit moment ontsluit XMS voornamelijk huurwoningen van de woningcorporaties waarmee wij afspraken hebben. Dit zijn Portaal, Dudok en SCW/Alliantie.

Het is ook voor niet portaal/scw/dudok huurders mogelijk om een aansluiting te krijgen. Indien mensen interesse hebben kunnen ze zich vrijblijvend aanmelden via de website www.xmsnet.nl.
Indien het mogelijk is om de woning aan te sluiten zal de aannemer contact opnemen om een afspraak te maken.

De aansluiting van een woning kost XMS tussen de 1200 en 1500 euro per woning. Een groot deel hiervan komt op rekening van de GNEM, maar per woning zijn er uiteindelijk 150,- euro aansluitkosten voor de aanstaande klant. Hiervoor krijgt men in de meterkast een CPS gemonteerd waarop men een computer kan aansluiten (netwerkaansluiting) en een DRG-22 VoIP-adapter waarop men analoge telefoons kan aansluiten.

Belangrijk: Met Portaal/SCW/Dudok zijn er afspraken gemaakt waardoor de huurders GEEN kosten berekend krijgen voor de glasvezelaansluiting dus in dit geval zal de verhuurder de kosten op zich nemen. De verhuurder blijft dus ook eigenaar van de hardware in de meterkast en de glasvezelaansluiting.
Vragen?
Ik zal in deze thread regelmatig vragen beantwoorden en updates posten over het netwerk en de diensten die wij leveren. Als er vragen zijn die snel beantwoord moeten worden, neem dan even contact op met de servicedesk van Xtramediaservices via 0800 555 2 555.
Mocht het een vraag zijn die persoonlijke gegevens bevat is het raadzaam om dit via de email te doen ([url="mailto:"]support@xtramediaservices.nl[/url])
Website

Natuurlijk kun je voor de meeste vragen terecht op de website www.xmsnet.nl.
Er staat daar informatie over de verschillende diensten en FAQ's waarin de meeste antwoorden terug te vinden zijn.
Voor vragen over de installatie (hoe & wat) is het raadzaam om eerst de handleiding door te lezen.
http://www.xtramediaservices.nl/cms/xms/control.cfm?ID=3400
Ik zal, indien nodig, de handleiding regelmatig updaten met nieuwe gegevens en vragen.
Planningsvragen

Voor planningsvragen is er het telefoonnummer 0800 555 2 555. Kies daar voor optie 3 (planning) en je zult, na het intoetsen van je postcode, doorverbonden worden met de aannemer die in je regio bezig is. Zij kunnen de meeste planningsvragen beantwoorden.
Let op: Een planning is niet iets dat 100% zeker vast ligt. Externe factoren zoals aanlegproblemen of vertragingen door het weer (als het vriest kunnen wij geen glasvezel-kabels aanleggen) kunnen ons altijd parten spelen. Het is raadzaam om nooit 100% op de planning te vertrouwen, maar om bestaande abonnementen pas op te zeggen als er ook daadwerkelijk een aansluiting is.
Vragen over configureren van diensten via het klantenportal
Voor het configureren van de diensten heeft XMS een klantenportal (http://mijn.xtramediaservices.nl) Hierop zijn zaken als anoniem bellen, voicemail, doorschakellen, vaste IP-adressen, facturen, telefoniegegevens etcetcetc te regelen. Mocht je iets willen aanpassen, kijk dan aub eerst even hier voor het aan mij te vragen.
Telefoon: 0800 555 2 555 (servicedesk) 08:00-22:00
Fax: 024-3592550
E-mail: support@xtramediaservices.nl

- Martijn Sanders

[Voor 68% gewijzigd door denan op 14-12-2006 09:03]

• denan
Het is nog lang niet nodig, maar om een overloop van mijn mailbox in de toekomst te voorkomen zou ik graag zien dat men de onderstaande dingen aanhoud bij het melden van problemen/klachten. Beter te vroeg dan te laat :)
- Probeer altijd uitvoerig te beschrijven wat het probleem is en wanneer het ontstaan is.
Vaak zie ik klachten in mijn mailbox en op het forum waarin alleen staat 'Het glasvezel werkt niet!'.
Voor mij en de servicedesk zijn problemen veel sneller op te lossen als wij weten wat er exact niet werkt (internet/telefonie/televisie).
Voorbeeld: Bij telefonieproblemen is het handig om duidelijk te vermelden wat er niet werkt. (wel of geen kiestoon/kan geen enkel nummer bellen/kan alleen een paar nummers niet bellen/slecht geluid/etcetc)
- Bij storingen/klachten aub contact opnemen met de servicedesk
Het is voor mij onmogelijk om te zien wie de forumgebruikers zijn in de XMS-klanten database. Als er op het forum een klacht/probleem staat dat opgelost moet worden zal mijn enige reactie zijn 'stuur aub een email naar support@xtramediaservices.nl' zodat wij kunnen uitzoeken wat het probleem is. Wij moeten voordat wij iets gaan oplossen namelijk eerst weten bij welke klant het probleem speelt.
Indien men er met de 1e lijn niet uitkomt is het natuurlijk altijd mogelijk om een mail naar support@xtramediaservices.nl met als subject (tav martijn sanders) te sturen, maar probeer er wel eerst met de 1e lijn uit te komen. (anders ga ik het heel druk krijgen)
[b]Let op:]/b] Ik bedoel hier dus niet mee dat mensen niet mogen klagen/problemen mogen bespreken op het forum. Het is wel aan te raden om bij problemen de juiste weg naar een oplossing te bewandellen.
- Beperk bij een storing altijd het aantal "storende factoren".
Verwijder bij internet problemen altijd routers/switches en sluit de computer direct aan op het netwerk. Probeer ook om firewalls e.d. uit te schakelen of te deinstalleren. Aangezien wij hierop geen invloed kunnen uitoefenen zal dit het oplossen van de problemen in de weg staan.
Probeer bij telefonieproblemen ook altijd een telefoon te gebruiken die direct op ons aansluitpunt aangesloten kan worden. Draadloze basisstations kunnen namelijk door honderden factoren slecht werken/gestoord worden en dat is de reden dat wij altijd vragen of men een bedrade telefoon kan aansluiten op ons aansluitpunt.
Probeer bij tv problemen altijd de tv direct op ons aansluitpunt aan te sluiten zonder splitters of versterkers. Dat geeft de beste kwaliteitsmeting voor onze storingsdienst.
- Stuur aub geen persoonlijke berichten naar mij via het tweakers forum!!!!
Het lijkt misschien handig om mij een persoonlijk bericht te sturen op het forum maar probeer dit aub niet te doen. Als het nodig is om mij persoonlijk te benaderen is support@xtramediaservices.nl (tav martijn sanders) het beste kanaal.
Ook kan het zijn dat de gestelde vraag ook interessant is voor de andere lezers op het forum. Maak in dat geval een nieuw forum-bericht en ik zal er vanzelf op reageren.

[Voor 13% gewijzigd door denan op 23-11-2006 10:14]

• denan
Disclaimer:

Ik post hier puur uit eigen beweging en niet in opdracht van XMS of InterNLnet.
Aan mijn posts hier kunnen dus ook geen rechten ontleend worden t.o.v. XMS/InterNLnet en/of diensten/producten die zij leveren. Tevens post ik hier om vragen te beantwoorden over XMS en de diensten die zij leveren, niet als vraagbaak/klaagbaak.
Taalgebruik:

Dat ik op een forum post is natuurlijk leuk en aardig, maar het brengt ook een enorm risico met zich mee. Er zijn niet veel bedrijven die toestaan dat hun medewerkers zich in online discussie's mengen en ik heb hiervoor ook eerst toestemming moeten krijgen van mijn baas.

Op het moment dat deze thread ontaard in een typische forum flame, om wat voor reden dan ook, trek ik mij per direct terug van het forum (ik kan me geen bedrijf voorstellen dat dit graag ziet gebeuren :)) en zal ik ook niet meer posten. Ondanks de vrijwillige natuur van mijn posts hier vertegenwoordig ik toch wel een bedrijf en alles wat ik post zullen mensen toch zien als een uiting van dat bedrijf. Dit zijn zaken waar je voorzichtig mee moet omspringen.. en dat is de reden van het bovenstaande verhaal.

Ik zou natuurlijk ook onder een andere naam kunnen posten en/of het feit dat ik voor een bepaald bedrijf werk geheim kunnen houden, maar dat zou in mijn ogen oneerlijk zijn en waarschijnlijk kunnen leiden tot "gekleurde" posts. Dan kies ik er liever voor om er eerlijk voor uit te komen waar ik werk en wat ik doe. Zo kunnen mensen zelf bepalen wat voor waarde ze hechten aan mijn posts.

Mijn streven is om dit een constructief forum te houden en mijzelf wat betreft glasvezeldiensten zo neutraal mogelijk op te stellen.
Druk:

Ik heb aardig druk met mijn normale taken bij XMS/InterNLnet dus het posten/reageren in deze thread is een bijzaak. Als je net een prachtig stuk proza van 2 a4tjes (met screenshots!) met een vraag post en mijn reactie is 'nee' dan heb ik het waarschijnlijk te druk om een uitgebreide reactie te schrijven :)

Hoogstwaarschijnlijk zal ik dit later dan aanvullen, maar mocht dit niet gebeuren en stel je toch prijs op een langere onderbouwing.. post een verzoek en ik zal er nog eens naar kijken.

[Voor 179% gewijzigd door denan op 19-12-2006 12:26]

• denan
**reserved 2**

• denan
Is het 0800-5552555 nummer op speciale tijden bereikbaar ofzo?

Ik heb vandaag al 2x gebeld, maar niemand neemt op..

Wil namelijk even de duidelijke planning weten voor Wijk A Utrecht, voor mijn woning.

Had al eens eerder gebeld, maar toen kreeg ik best een globale planning te horen tussen 2 maanden tijd.. dus dat kon per direct zijn of einde van de 2 maanden..

Best lastig, want wil toch op tijd mijn vorige ISP opzeggen.
Het 0800-555 2 555 nummer is van 08:00 tot 22:00 te bereiken. De planningsafdeling is echter alleen tussen 09:00 en 16:00 te bereiken. Buiten die tijden zul je bij de eerste lijn servicedesk uitkomen.
Indien men niet opneemt bij optie 3 (de planning) is de aannemer waarschijnlijk niet op zijn werkplek aanwezig. Na het kiezen voor optie 3 schakel je namelijk direct door naar de hoofdaannemer in je eigen regio. Mocht hij voor lange tijd niet te bereiken zijn kies dan even voor optie 1. Je kunt dan aan de servicedeskmedewerker vragen of hij een email kan sturen naar de aannemer in je regio met het verzoek contact op te nemen.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:32]

• denan
michelc85 schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:50:
@denan

Heb zondagmiddag een mail gestuurd, maar vraag me af of die wel aangekomen is.
Een collega van mij heeft nu maildienst maar volgens mij is hij al bijna klaar met de mail van dit weekend. Mocht het niet beantwoord zijn dan vermoed ik dat de email in de spamfilter terecht is gekomen. (ik neem aan dat je geen @hotmail adres gebruikt?)

[Voor 8% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:32]

• denan
Emiel schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:28:
Interessant, zeker voor die prijs. Is er iets bekend over wanneer dit buiten de randstad beschikbaar is? Ik heb op de website het aanvraagformuliertje in geprobeerd te vullen, maar dan krijg ik:
- In deze woonplaats (GEERTRUIDENBERG) wordt (nog) geen glas gelegd, of de woonplaats is onbekend
Toch zou ik het graag willen weten als zoiets binnen, zeg, 5 jaar hier beschikbaar is.
Wij sluiten eerst de grote steden aan waar wij afspraken maken met de verschillende woningcorporaties. Op deze manier zijn wij verzekederd van een grote klantengroep, het aansluiten van een woning op glasvezel is namelijk onbetaalbaar als het maar voor 1 gebruiker in een wijk is.
Wij hebben wel vraagbundelingstrajecten lopen in een aantal steden/wijken (bvb de nieuwbouwwijk Amersfoort/Vathorst). Zodra wij daar een dekking hebben van 70% gaan wij over tot het ontsluiten van dat gebied op het glasvezelnetwerk.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:33]

• denan
Sa1 schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:11:
Ik woon in Utrecht, op de site staat dat mijn woon omgeving ergens tussen nu en 2 feb aan de de beurt is. Echter kreeg ik laatst een brief van XMS thuis gestuurd waarin stond dat er geen plannen waren voor mijn buurt (je kon je heel lang terug al op een nieuwsbrief abbonneren en wanneer er dan informatie beschikbaar was dan zou je op de hoogte gesteld worden).

zojuist heb ik dus even met de planning gebeld, en die zeiden dat mijn straat idd nog niet aan de beurt was. Waarom staat dit dan wel op de planning... valt in Vak C geloof ik... of ik moet een beetje scheel zijn... (kan ook best hor). Tis de Van Spanjelaan.. allemaal nieuwbouw flats, dus zou verwachten dat er al iets in de straat ligt... nog geen 3 jaar oud...
De plattegronden die wij op de site plaatsen baseren wij op de gegevens die wij van de planningsafdelingen in de verschillende steden krijgen. Het kan natuurlijk altijd dat die gegevens niet 100% up to date zijn. In dat geval heeft de planningsafdeling eigenlijk altijd gelijk, zij weten namelijk wat de lokale planning is en tegen wat voor problemen men aanloopt tijdens de aanleg van het netwerk.

[Voor 3% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:33]

• denan
Televisie werkzaamheden (22 & 23-11-2006)
Tijdens deze werkzaamheden zal in een groot deel van het glasvezelnetwerk de hardware vervangen worden voor een onderdeel van de CATV dienst. Hierdoor zal de kwaliteit van de CATV dienst verder verbeterd worden.
Werkzaamheden:
A.s. woensdag 22 november zal tussen 06.00 en 15.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Arnhem-Noord worden verricht.
Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. woensdag 22 november zal tussen 06.00 en 12.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Leiden worden verricht.
A.s. donderdag 23 november zal tussen 06.00 en 10.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Hilversum/Naarden/Bussum worden verricht.
A.s. donderdag 23 november zal tussen 06.00 en 09.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Amersfoort worden verricht.
A.s. donderdag 23 november zal tussen 10.00 en 16.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Utrecht/Nieuwegein/Maarssen/Odijk/Bunnik worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. vrijdag 23 november zal tussen 06.00 en 15.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Utrecht/Nieuwegein/Maarssen/Odijk/Bunnik worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.

[Voor 11% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:33]

• denan
Anoniem: 139611 schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:34:
Ik woon direct achter de afsluitdijk aan de kant van Friesland. het probleem is dat de afstand tussen de centrale en het huis 6000 meter is.

Is het mogelijk om hier voor een normaal tarief (aansluitkosten:€2000 , maand tarief ongeveer €50-100) een glasvezel aan sluiting te krijgen.

Ik weet dat dit niet echt iets met XMS te maken heeft, maat omdat jullie alles van glasvezel af weten hebben jullie misschien een idee

alvast bedankt
Geen idee, dat zou een aansluiting vanuit KPN moeten worden denk ik. Dat kan alleen als de centrale een glasvezelcentrale is, maar op een afstand van 6KM zullen er in ieder geval versterkers geplaatst moeten worden en 6KM graafwerk zal betaald moeten worden.
Grove schatting: aansluitkosten + plaatsing centrales om het signaal op kracht te houden: 120.000 euro :)
Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen. Wellicht is sat-internet een oplossing? Al weet ik niet welke bedrijven zich daar momenteel mee bezig houden.
ADSL2+ zou ook nog kunnen, maar max 0.5-1Mbit.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:34]

• denan
Anoniem: 139611 schreef op maandag 20 november 2006 @ 19:40:
[...]

120k is echt veel te veel, we hebben nu ongeveer een verbinding van 1Mbit maar dit is wat te weinig voor de vpn verbinding met het kantoor van me stiefvader, toen hij de boederij had gekocht had hij nooit aan internet gedacht.. 8)7

hij zou liefst minimaal 5Mbit down willen en 0,6-1Mbit up maar dat zit er dus jammergenoeg niet in!
6KM graafwerk voor een glasvezelverbinding is dan ook erg veel werk :)

[Voor 8% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:34]

• denan
Anoniem: 139611 schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:01:
[...]

De glas vezel kabel van surfnet loopt 10-100m van ons huis zijn hier geen mogelijk heden voor onder de 2k?
Hmm.. dan zou men daar een centrale moeten plaatsen, maar ik zie niet echt mogelijkheden. DIt lijkt me ook niet de juiste thread/partij om dat aan te vragen ;)

[Voor 9% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:34]

• denan
RaZ schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 06:53:
[...]

Ik denk dat het totaal geen probleem is om een kleine webshop erop te mikken van eigen gemaakte dingen.
Als thuishoster lijkt het me dus echt geen probleem om een weblog thuis te draaien, of een kleine webshop voor wat graphics.
Het zal niet de bedoeling zijn om als je een lijn als deze hebt liggen thuis, een eigen hostingbedrijf te starten, en dus die lijn commercieel gaat exploiteren.
Klopt helemaal.
Bij twijfel is het natuurlijk altijd mogelijk om een opzetje te maken en dit naar mij te sturen. Ik zal dan bekijken of het wel/niet binnen de FUP/algemene voorwaarden valt.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:34]

• denan
Modalen schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:26:
Bijna de hele stad Utrecht wordt in de komende maanden ontsloten. Leidsche Rijn is niet in de planning opgenomen, terwijl dat inmiddels toch een aanzienlijk deel van de stad is (met bovendien (ook) veel huurwoningen van grote verenigingen).

Ik heb al eerder contact gehad met de helpdesk van xms, maar verder dan het standaard antwoord dat er nog geen planning bekend is kwam ik niet.

l in dieMisschien is deze thread de juiste plek om wél meer te weten te komen: wanneer is ontsluiting van Leidsche Rijn gepland?
In Utrecht sluiten wij momenteel alleen de Portaal wijken aan. Dit is de enige woningcorporatie die momentee regio afspraken met ons heeft over het ontsluiten van de wijken. Zij betalen bijvoorbeeld ook de 150,- euro aansluitkosten voor hun huurders.
Indien andere verenigingen zich willen aansluiten is dat natuurlijk ook mogelijk, maar daarvoor zullen ze eerst met onze projectleiders een vraagbundelingstraject op moeten zetten om de interesse te polsen.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:35]

• denan
inXs schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:57:
Nou ik post hier dan ook nog maar even, gelukkig gaat vathorst redelijk gestaag, weet jij (denan) ook zo of appartementen (die in maart opgeleverd worden) ook een aansluiting kunnen gaan hebben? Het ligt aan de rand van de velden II.
Velden 1 wel, voor velden II loopt nog een vraagbundelingstraject. Zodra hier voldoende aanmeldingen voor binnen zijn beginnen wij met het ontsluiten van de wijk.
Ik weet dat er een paar complexen zijn die aangesloten worden (gecombineerd portaal/scw/koopwoningen) maar ik durf zo niet te zeggen of je appartement daar tussen zit.
Stuur anders even een email naar support@xtramediaservices.nl tav martijn sanders, dan zet ik het door naar de projectleider in die regio die zich met vraagbundeling bezig houd.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
Sa1 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:09:
[...]
Eerst Transwijk!!! :)

Maar inderdaad, Leidsche Rijn begint best groot te worden... overigens staat Transwijk wel op de planningkaart maar volgens de planning telefonisch staat mijn straat er niet bij.. helaas...
Als het een nieuwbouwwijk is staat het je natuurlijk vrij om alle bewoners te mobiliseren en een eigen vraagbundelingstraject op te zetten. Indien de stapel aanvragen groot genoeg is is het voor XMS kostendekkend om de wijk te ontsluiten. De wijk Vathorst in Amersfoort heeft iets soortgelijks gedaan.
Voor koopwoningen zijn er echter wel de aansluitkosten a 150,- euro. De eigenlijke aansluitkosten liggen ergens tussen de 600-1000 euro per woning, maar de GNEM(de investeerder) zal de rest betalen.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
Modalen schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:30:
[...]

Wat is 'groot genoeg'? 10? 50? 100? 1000? Ik wil best kijken of ik mensen kan mobiliseren, maar dan wil ik wel weten of het kans van slagen heeft.
Dat hangt af van de kosten van de aanleg voor XMS. Als de wijk in de buurt van de vezelring ligt zal het niet zo'n groot probleem zijn. Als het er 5Km vandaan ligt natuurlijk wel.
Het is verstandig om eerst eens in de wijk te polsen wat de interesse is en uit te zoeken hoe groot de wijk is. Met die informatie kunnen wij dan naar de planning/projectleider gaan om te zien wat de aanlegkosten voor XMS zijn.
Aan de hand daarvan zouden wij weer kunnen zeggen wat het minimale aantal deelnemers zou moeten zijn.

[Voor 9% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
Modalen schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:30:
[...]

Wat is 'groot genoeg'? 10? 50? 100? 1000? Ik wil best kijken of ik mensen kan mobiliseren, maar dan wil ik wel weten of het kans van slagen heeft.
Ter info: in Vathorst-velden 1 hebben wij een dekkingspercentage van ongeveer 95%. (Ongeveer 1000 woningen in de nieuwbouwwijk)

[Voor 11% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
halo schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 10:53:
hoe zit het eigenlijk met TV wij hebben hier meerdere tv thuis via de kabel. maar hoe zit dat dan als je via glasvezel je tv krijgt moet je dan een tuner op elke tv hebben ofzo?
Voor onze analoge dienst niet. In ons CPS zit een f-connector aansluitpunt waarop je een normale coaxkabel aan kunt sluiten. De meeste klanten prikken dan ook hun coaxkabel om en laten hun interne kabels/splitters/versterkers gewoon zitten. (in de handleiding op www.xmsnet.nl staat een uitgebreide omschrijving van deze aansluiting)
Voor de digitale dienst (nog in ontwikkeling) is wel een settop-box nodig. Hierop kunnen in principe wel meerdere tv's aangesloten worden, maar hij heeft maar 1 tuner.
Verander je het kanaal op 1 tv, dan zal het kanaal op alle tv's veranderen. De meeste klanten zullen dus ook meerdere settop-boxen bestellen indien men op meerdere tv's de digitale dienst wenst te ontvangen.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
halo schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 11:34:
wat zijn die kosten van z'n settop-box heb ooit een keer wat op de radio gehoord en daar spraken ze over paar honderd euro?
Het zal geen paar honderd euro zijn, maar wij zijn nog met de ontwikkeling bezig dus daar kan ik nog weinig over zeggen.

[Voor 9% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:36]

• denan
inXs schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 12:55:
[...]

O joy, ons complex valt nog onder velden I, boven het gebied van de Brink (het scholencluster). Dus dat betekend dat wij in principe bij oplevering een glasvezelaansluiting zouden moeten hebben? Of is het toch nog handig om te mailen?
Ik zou dan toch even de planning bellen op 0800 555 2 555. Het kan altijd zo zijn dat dat wooncomplex buiten de ring van velden 1 ligt.

[Voor 7% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:37]

• denan
Anoniem: 9169 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 13:36:
Daar gaan we, ik heb hetzelfde probleem. Als er meer mensen zijn dit probleem stuur me persoonlijk even een mail.

Heb al 5 weken een brief liggen met de mooie mededeling "Binnenkort kunt u gebruik maken van onze diensten via het supersnelle glasvezelnetwerk" compleet me gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik ben sinds vorige week aan het bellen en ze vertellen me dat ze pas vanaf februari gaan leveren en dat ze verder niks voor me kunnen beteken !? Dat is op z'n vroegst over 15 weken na de brief, in de ruimste zin van het woord binnenkort is dit echt niet binnenkort.

Oh ja het argument dat je nog je bestaande abbonnementen niet moet opzeggen gaat ook nergens over want als je dat bij de casema (in mijn geval) niet op tijd doet dan zit je er weer een jaar aan vast.
Af en toe zal blijken dat een gemaakte planning door onvoorziene omstandigheden niet te halen is. Als blijkt dat men in februari pas kan leveren is het wellicht een oplossing om geen internet verbinding bij ons af te nemen. Meestal zijn casema/upc internet verbindingen namelijk jaarcontracten.
Een optie is dan om een televisie/telefonie abonnement bij ons te nemen (17,95 voor 6 maanden, daarna 27.95) en de internet verbinding van Casema aan te houden. Telefonie en televisieabonnementen zijn namelijk bijna altijd per maand op te zeggen na het eerste contractjaar.
Eventueel kunnen wij dan ook nog voor 6 maanden gratis de internet verbinding activeren.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:37]

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:58:
[...]

Zal dit ook de kleine horizontale strepen verwijderen die ik nu heb op alle zenders? Ik heb gisteren de boel namelijk aangesloten hier in Hilversum, en dat was het 1e wat me opviel, de beeldkwaliteit van TV is toch wel minder dan die van UPC, vooral door die strepen dus..

M'n broertje (die er meer verstand van heeft) wist mij te vertellen dat het ook kon komen door een te sterk signaal.. klopt dat? En zoja, kan er nog wat aan gedaan worden, want ik irriteer me er best wel aan.. :/
Ja. Er bleek een productiefout te zitten in de gebruikte CATV hardware. De leverancier zal tijdens dit onderhoud alle hardware vervangen.
Mocht er dan nog een probleem zijn, verwijder dan even je eigen versterkers. Ons signaal komt al erg sterk binnen dus de kans bestaat dat versterkers het "overboosten".

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:37]

• denan
Anoniem: 9169 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 14:26:
Het is het wel mogelijk om mij een brief te sturen met de mededeling dat ik binnenkort gebruik kan maken van de diensten maar niet op het moment dat de planning door "onvoorziene omstandigheden" niet gehaald kan worden. Als ik hier niet zelf achteraan was gegaan had ik waarschijnlijk nog 3 maanden zitten wachten terwijl in de brief staat dat er binnenkort contact met mij opgenomen zal worden. Zo'n brief is gewoon misleidend en op deze manier meen je gewoon je klanten niet serieus. Hmmm had een bedrijf genaamd upc daar ook geen last van...
Dit soort brieven worden vanuit de aannemer verstuurd. Volgens onze procedures moet men op tijd melden dat een planning niet gehaald kan worden of dat er vertragingen zijn bij de opleveringen. Helaas merken wij soms dat deze brieven niet verstuurd worden. In dat geval zouden wij daarvan graag een melding krijgen. (support@xtramediaservices.nl)
Note: het verschil met UPC is dat zij ZELF deze brieven versturen en bij problemen zal men niet snel reageren. Wij streven ernaar dit soort miscommunicaties en problemen wel serieus op te pakken (en aan te pakken).
Het telefoonabonnement bij xms is bijna 2x zo duur als bij de casema dus daarvoor hoef ik het niet te doen, supersnel tv kijken via de glasvezel schiet ik ook weinig mee op. Ik wil besparen op mijn internetkosten dus als ik daarom ga ik me aanmelden. Als mensen weten dat je geen internet kan nemen maar wel lekker tv kan kijken dan zullen veel mensen afhaken, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.
17.95 voor televisie & telefonie voor 6 maanden, daarna 27.95. Dat zijn best goede tarieven. Bij casema ben je 15 euro voor RTV kwijt en 15 euro voor Telefonie. Ook krijg je dan minder zenders op je RTV dienst dan bij ons.
Ter info:
RTV+Telefonie voor 1 jaar kost je bij XMS 275,40 euro
RTV+Telefonie voor 1 jaar kost je bij Casema 298,80 euro
(Ja, kortingsacties meegerekend. Ook die van Casema )
Zo graag klanten naar je toe willen trekken dat als "service" standaard opzeg brieven op de site staan maar vervolgens niet netjes omgaan met je nieuwe klanten!
Ik begrijp nog niet echt het 'niet netjes omgaan met je nieuwe klanten verhaal' (buiten de aannemer die schijnbaar geen brieven heeft gestuurd).
Je probleem is dat je aan een casema abonnement vast kan zitten van minimaal een jaar door de opleveringsvertraging. Die opleveringsvertraging kan ik op geen enkele manier oplossen, hoe graag ik dat ook zou willen. (als dat mogelijk was waren alle klanten morgen al aangesloten :))
De optie die ik geef is een Telefonie/Televisieabonnement en de mogelijkheid om internet op een later tijdstip af te nemen en dat lijkt me in het geval van jaarcontracten ook de enige optie. Natuurlijk staat het je vrij om géén abonnement te nemen, je bent tenslotte tot niets verplicht.
Je nu beloven dat wij morgen een glasvezelleiding komen plaatsen en dat je over een week een verbinding kunt krijgen is geen optie, dus die kan ik je helaas niet geven.

[Voor 9% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:38]

• denan
Anoniem: 9169 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 17:43:
A) Waarom is de brief van XMS (zie briefpapier) en ondertekend door de XMS baas Henk Holtrigter.
B) Ik heb meerdere malen met de aannemer gebelt (Volkert Stevin Telecom) en die heeft mij tot 3x toe aangegeven dat de brief niet van hun uit komt maar van XMS en dat ze het zelf ook heel raar vinden. Als je wil heb ik de naam van de medewerker bij VST die mij dit dus meerdere malen kenbaar heeft gemaakt.
Ow wacht, mijn fout. Ik dacht dat je het had over de brief met definitieve aansluitdata. Je bedoelt hier de brief waarin wij melden dat wij in de wijk gaan werken aan het glasvezelnetwerk. Die eerste brief komt inderdaad van ons af, maar als het goed is staan daar geen aansluitdata in.
Voor vragen over aansluitdata en de planning verwijzen wij altijd naar de aannemer, maar de 1e lijn CSD heeft ook de instructie om klanten af te raden om bestaande abonnementen op te zeggen totdat klanten 100% zeker zijn dat ze een werkende verbinding hebben.
Sorry mijn fout, ik bedoelde een tv abonnement, bellen doe ik tenslotte mobiel. In dat geval betaal ik 12 * € 15,- = € 160,- bij de casema. Dat scheelt me zo'n € 115 per jaar. Ik snap dat ik dan minder zenders en geen telefonie heb maar dat neem ik dan voor lief. Hier gaat het verder niet over dus ik geloof het verder wel over die prijzen.
Ah ok, maar dat brengt me wel terug naar een heel belangrijk punt: als je het niet nodig hebt moet je het niet nemen. :)
Wij verplichten mensen tenslotte tot niets.
Niet netjes omgaan met de klant heeft te maken hoe je aan kijkt tegen service. Natuurlijk kun je je verschuilen achter het feit dat binnenkort een relatief begrip is en dat er misschien miscommunucatie is. Maar het gaat er vervolgens om hoe ga je daar mee om, maak je van dit probleem het probleem van de klant of neem je als bedrijf je verantwoordelijkheid en zorg je gewoon dat het zo goed mogelijk opgelost wordt. En de klant nog minimaal 10 weken laten wachten op de aangekondigde dienst lijkt mij alleen een oplossing voor het bedrijf en niet voor de klant.
Zoals ik hierboven al aangaf is er een speciale planningsafdeling die telefonisch vragen over aansluitdata kan geven. In principe heeft Portaal de dienst al sinds 2002 aangekondigd als 'komt binnenkort' dus de term 'binnenkort' is inderdaad erg relatief. ;)
Verder heeft XMS (of ik) zich nog niet lopen verschuilen achter de relativiteit van het begrip 'binnenkort' en ook proberen wij altijd netjes met onze klanten om te gaan. Je moet er wel van uitgaan dat wij het beste met onze klanten voor hebben. Wij zijn een nieuwe speler op de markt en moeten ons dus bewijzen door flexibel en klantgericht te denken. Als klanten echter bij voorbaat ervan uitgaan dat wij ons gaan verschuilen en en niet servicegericht zijn dan is dat natuurlijk een verloren strijd.
Nogmaals: Wij zijn geen KPN/Casema/Upc en zijn zeker bereid om mee te denken, problemen op te lossen en fouten toe te geven.
Ik begrijp ook wel dat je moeilijk zelf kan gaan graven en vezels blazen maar ik kan niks met het feit dat er opleveringsvertragingen zijn. Ik hoop voor jullie dat ik een uitzondering ben maar ik ga er wel vanuit dat er serieus wordt gekeken naar oplossingen waar ik iets aan heb. Het is namelijk heel makkelijk om tegen klanten te zeggen "het is gewoon zo" in plaats van er vanuit de klant naar het probleem kijken en er echt iets aan doen.
Ik zal inderdaad eens kijken naar die eerste brief. Wellicht dat we 'binnenkort' kunnen vervangen door 'binnen de komende maanden'. Op de voorbeeldbrief die ik hier voor me heb staat echter wel dat klanten voor vragen over de planning etc het 0800 nummer kunnen bellen.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:38]

• denan
sPENKMAN schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:24:
Nou ik ben ook online, eerste indrukken zijn uitstekend. Een geijkte download snelheid van 1.79MB/ps en een upload van 1.1MB/ps. De upload heb ik alleen nog niet voldoende kunnen stressen :+

Een zalige ping van 3.4 - 4.3ms erbij.... already lovin it :D
Gefeliciteerd, dat heeft wel een paar maanden geduurd toch? :)

[Voor 8% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:38]

• denan
Volgens mij heeft Rotterdam een eigen fiberring die eigendom is van de gemeente, maar dat weet ik niet zeker. Als je contacten hebt met woningcorporaties met Rotterdam dan kunnen die natuurlijk altijd contact met ons opnemen :)

[Voor 9% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:39]

• denan
Anoniem: 9169 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:35:
Doordat er in de brief wordt gesuggereerd dat het binnenkort gerelegd is kun je er vanuit gaan dat mensen actie ondernemen om andere abonnementen op te zeggen. In de brief staan ook login gegevens en al. Als consument kun je niet anders dan concluderen dat het daadwerkelijk binnenkort allemaal gereed is. Maargoed het opzeggen van andere abonnementen is niet het punt hier. Het gaat er om dat je met zo'n brief mensen aan het misleiden bent.
Dan is het inderdaad een andere brief geweest. Een aantal maanden terug was het opleveringsproces anders. Dit bleek inderdaad voor verwarring te zorgen. Op dit moment versturen wij de brief met logingegevens pas als de lijn daadwerkelijk opgeleverd is. In de eerste "welkomsbrief" staat nu wel het verhaal over de planning.
Aangezien er in deze gevallen inderdaad onduidelijkheid was over de uiteindelijke aansluitingsdatum zijn wij coulant mbt het cancellen van de aanvraag of het omzetten van de aanvraag in een andere abonnementsvorm.
Kom op zeg, ga nou niet doen alsof er niks aan de hand is en dat de consument het weer slechtste voor heeft. Zoals ik al aangegeven heb, heb ik meerdere malen contact gehad met de klantenservice. Ik heb meerdere malen gevraagd of ze met me mee willen denken om een oplossing te bedenken in deze situatie en het enige dat ik bleef horen is dat ik nog maar op z'n minst 10 weken moest wachten. Als dat door XMS verstaan wordt als klantgerichtheid dan neem je dus je klanten niet serieus. Ik sta erg open voor oplossingen maar dan moeten het wel oplossingen zijn waar beide partijen mee kunnen leven.
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar om hier een semantische discussie te gaan houden lijkt me ook niet echt constructief.
Feit blijft dat je probleem is dat wij niet op korte termijn kunnen aansluiten. Wij kunnen daar als XMS niets aan doen. Het netwerk dient er eerst te liggen (tot aan de woning) daarna kunnen wij diensten activeren.
Tot die tijd kunnen wij gewoon geen andere oplossing bieden. ADSL aansluitingen zijn vanuit de provider(BBNED/KPN) jaarcontracten en via de kabel (coax) kunnen wij geen diensten leveren.

[Voor 5% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:39]

• denan
Anoniem: 9169 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:01:
Kijk en nu komen we tot het kern van het probleem. Jullie kunnen op korte termijn (= binnenkort) niet aansluiten terwijl dat wel toegezegd is. Het feit dat jullie daar niks aan kunnen doen is, hoe vervelend ook, niet het probleem van de klant. Dan had de brief gewoon niet verstuurd moeten worden. Ik vraag niet om wonderen te verrichten maar te erkennen dat er een fout is gemaakt waar ik als klant niks aan kan doen en dat vervolgens goed op te lossen, meer niet.
Dat er bij het versturen van die brief een fout is gemaakt is bij deze erkend. De procedure is ook al intern aangepast omdat het voor verwarring zorgde bij onze (aanstaande) klanten.
Wat betreft de oplossing: Daar kwam ik een aantal reacties terug al mee.
Wat wij kunnen bieden is:
- Een omzetting van het abonnement naar Telefonie&Televisie (ex internet)
- Een omzetting van het abonnement naar alleen gratis internet voor 6 maanden*
- Een annulering van de abonnementsaanvraag**

* Na deze periode van 6 maanden zetten wij de internet dienst uit. Het is dan aan de klant om te beslissen of men een abonnement af wil nemen of niet. Het is dus niet zo dat je daarna ergens aan vast zit.

**de kastjes worden in portaal woningen aangesloten of men een abonnement neemt of niet. Het is dus ook mogelijk om op een later stadium een abonnement te nemen, als het wel goed uitkomt ivm opzeggingen van bestaande abonnementen.

[Voor 16% gewijzigd door denan op 22-11-2006 14:40]

• denan
Robinski schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:48:
Denan gebruiken jullie ook gegevens van www.ikwilglasvezel.nl om eventueel te bepalen of wijken aangesloten kunnen worden?
ik weet wel niet of hier veel informatie in staat over steden waar jullie glasvezel aanleggen.
Nee, wij stellen vaak wel ruimte beschikbaar voor particuliere initiatieven (bvb www.nijmegenopglasvezel.nl). De informatie op ikwilglasvezel.nl is waarschijnlijk niet up to date of onbruikbaar voor vraagbundeling.
Stel ik woon op een plein met +/- 30 woningen, en ik vind 10 mensen die wel een glasvezel aansluiting zouden willen, zou dit haalbaar zijn?

Stel er staat een flat (+/- 150 woningen) op 100 meter afstand en ik vind hier 50 mensen die wel glasvezel zouden willen, zou dit haalbaar zijn?

PS. ik hoef geen concrete antwoorden, alleen een kleine schatting of deze scenario's haalbaar zijn.
overigens worden er op +/- 1000 meter afstand portaal woningen aangesloten op glas.
Dat is best lastig te zeggen aangezien dit altijd afhankelijk is van de lokale situatie en afstand tot de vezel.
Ik zal proberen om per voorbeeld antwoord te geven:
a) Indien het plein naast de fiber ligt zou dit geen probleem mogen zijn, tenzij de aannemer teveel graaf/herstelwerkzaamheden moet uitvoeren om de fiber aan te leggen op het plein.
b) Een flat met koopappartementen is door ons niet aan te sluiten. Om een bewoner op de bovenste verdieping aan te sluiten moeten wij namelijk door alle meterkasten op de onderliggende verdiepingen een vezel naar boven boren. Er hoeft maar één bewoner geen zin te hebben om zijn meterkast voor onze aannemers beschikbaar te stellen en het verhaal gaat niet door.
Portaal/SCW/Dudok complexen sluiten wij wel aan aangezien de woningstichting hier de opdracht geeft. De woningstichting vergoed dan de aansluitkosten en regelt met de bewoners dat zij onze aannemers toegang verlenen.
Ook is het zo dat een flat vaak een eigen server/router ruimte heeft om het hele complex aan te sluiten op het netwerk. Bij woningcorporaties krijgen wij hiervoor vaak een kelderbox of een testwoning waarin alles opgesteld kan worden.

• denan
sPENKMAN schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:06:
[...]

Dat heeft, net zoals bij vele andere, een tijdje geduurd ;)

Het ligt er in ieder geval, nu even geduld hebben totdat het ook stabiel is. Gisteravond ging alles prima, maar vanmorgen en vanavond is het weinig waard.

We wachten het iig nog even af :)

EDIT: Instabiliteit is misschien aan mezelf te wijten.... *klikker de klik, reboot... hmmm het werkt* :+
Tip: Als de telefoonverbinding nog prima werkt is er met de vezel of onze hardware niets mis. Kun je nog bellen via ons, dan is het iets lokaals. (kabels/drivers/firewalls/virusscanners/windowsME/etcetc)

• denan
prospero21 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:15:
[...]

Ha Spenky :)

Loopt lekker eej, dat glaslijntje ? Ik heb het nu zelf sinds een maand of 2, inmiddels al geupgrade naar 24mbit en het spuit heel behoorlijk. Het was mij idd ook al opgevallen dat de latency absoluut niets te lijden heeft onder een zware download actie. Zelfs met 3.0MB/s (up/down), wat mijn max down/upload nu is, merk ik helemaal niets van lag tijdens het gamen.

We hebben lang moeten wachten, maar wat mij betreft is het het allemaal meer dan waard geweest. Enige nadeel is dat ik misschien over niet al te lange tijd MOET gaan verhuizen vanwege m'n werk en dat ik dan wrschijnlijk niet in portaal gebied kan gaan wonen. Dus dan moet ik het weer gaan missen. Achja, dan is er altijd nog Chello Xtreme :P

Maar voorlopig nog lekker genieten van deze "mind-boggling" download-snelheden :9~
Ik moet bekennen dat ik ook net een woning gekocht heb en ik had 2 keuzes. Een slecht onderhouden ex-huur woning in een wijk waar glasvezel lag, of een goed onderhouden woning net buiten de glasvezelring. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het mooie huis, maar ik moest toch even goed nadenken :)

• denan
sPENKMAN schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:20:
Hehe, ik zou allereerst maar naar de buurt kijken, een huis kan je opknappen, internet krijg je overal wel (glas of niet) maar een goede buurt heb je of heb je niet.

Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken aangezien ik voorlopig nog de deur niet uit ga, zoals het eruit ziet zal t.z.t. mijn pa uit huis gaan en wordt alles op mijn naam geschreven.

Voorlopig lijkt het erop dat het een langdurige relatie gaat worden met de vezel ;)

En wat ben ik toch een partij blij met XMS, vanmorgen Planet en KPN gebelt om de boel op te zeggen. Die wachttijden zijn echt niet leuk meer :X
Ik heb uiteindelijk ook voor de buurt gekozen. De hoop is nu dat ik de projectleider van nijmegen kan overtuigen van de noodzaak van een detour. Het is tenslotte maar 200 meter ;)
Nou nog even een goed argument verzinnen om de kosten te verantwoorden... Of een manier om woningstichting Talis bij het project te betrekken. Die bezitten namelijk een aantal woningen in de straat waar ik kom te wonen O-)

[Voor 5% gewijzigd door denan op 23-11-2006 13:28]

• denan
Phaerion schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:59:
In welke stad zijn nu op het moment de meeste aansluitingen gedaan? Of gaat dat ongeveer gelijk op?
Nijmegen groeit momenteel het hardst, maar daar liep de marketing actie al eerder. De andere steden zullen waarschijnlijk vanaf januari met de echte groei beginnen.

• denan
Inflatable schreef op donderdag 23 november 2006 @ 20:55:
Zijn er hier toevallig nog meer mensen uit de buurt van Hilversum die al aangesloten zijn op Radio en TV via XMS glasvezel?

Ik ben dus aangesloten sinds afgelopen maandag en heb last van matige TV-kwaliteit en ronduit slechte radio-doorgifte.. Ik heb op elke TV-zender horizontale golvende strepen lopen (vooral zichtbaar op donkere achtergronden), teleteks komt niet 100% goed door op de meeste zenders, en radio-zenders zoals b.v. Radio Veronica zijn gewoon niet zonder veel ruis te ontvangen.. Nu was het bekend dat vandaag CATV hardware vervangen zou worden om de doorgifte te verbeteren, maar ik merk dus totaal geen verschil.. :/
Er zijn gisteren werkzaamheden geweest waarbij de CATV hardware in hilversum is vervangen. Er bleek namelijk een productiefout in de hardware te zitten waardoor het niet volgens de specs functioneerde. Mocht je nu nog problemen hebben dan zou ik dat graag horen (support@xtramediaservices.nl tav martijn sanders), graag met een specificatie van de problemen. (zender/tijd/symptomen)
Tip: Test het wel even met de kabels direct op ons aansluitpunt, dus zonder splitters/versterkers etc. En controleer de aarde van je coax ook even.
Ook klopt de radio frequentie-lijst voor Hilversum die op de XMS website staat in de vorm van een PDF voor geen meter, maar dat terzijde..
We zijn er van op de hoogte. Er zijn een aantal aanpassingen geweest en in de komende week komen er nog wat werkzaamheden (zonder klantimpact). Eind volgende week zou de definitieve lijst op de website moeten staan.

• denan
Verdere werkzaamheden CATV dienst
A.s. maandag 27 november zal tussen 06.00 en 15.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Hilversum/Naarden/Bussum worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. maandag 27 november zal tussen 8.00 en 17.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Amersfoort worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. maandag 27 november zal
tussen 10.00 en 17.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Utrecht worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. dinsdag 28 november zal tussen 06.00 en 09.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Leiden worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.
A.s. dinsdag 28 november zal tussen 10.00 en 17.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Utrecht worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.

[Voor 8% gewijzigd door denan op 24-11-2006 12:50]

• denan
Werkzaamheden TV dienst Vathorst
A.s. woensdag 29 november zal tussen 06.00 en 07.00 uur ter verbetering van de beeldkwaliteit werkzaamheden aan het CATV netwerk van Vathorst worden verricht. Gedurende genoemde tijd moet met korte onderbrekingen rekening worden gehouden.

&

Probeer anders onze DNS servers eens in de computer vast in te stellen:
DNS1: 217.149.196.6
DNS2: 217.149.192.6
Belangrijk: Zet in je internet explorer bij: extra->internet opties->Verbindingen->Lan Instellingen alle vinkjes uit!

Note: Ik ben een aantal dagen vrij geweest om te klussen in mijn nieuwe woning dus ik heb het gigantisch druk momenteel. Even weinig reacties/antwoorden van mij dus tot ik een beetje bijgewerkt ben.

• denan
rjn27 schreef op zondag 26 november 2006 @ 21:19:
Hoi Denan weet jij ook of in Leiden Dit adres van Portaal aangeloten gaat worden dat is een nieuwbouwwijk
2314CH in leiden
Zie de prachtige intro-post die ik gemaakt heb :)

(page 1, post 1&2)

• denan
sPENKMAN schreef op zondag 26 november 2006 @ 19:19:
[...]

217.149.196.6 doet er 265 msec over om te antwoorden op een gecached domein
217.149.192.6 doet er 10 msec over om hetzelfde antwoord te geven

Een zeer groot verschil wanneer je werkt met zo'n snelle internet verbinding.

@ Denan, wellicht kunnen dit wat versnellen?
Uit de logs blijkt dat de reponstijd hooguit 10Ms is op een random moment. Wel zijn er hier en daar wat piekjes, maar ook daar komt de responstijd niet boven de 50Ms uit (en dat zijn de grootste pieken).
Probeer anders eens in de DNS settings 192.6 en 196.6 om te draaien? Mocht het dan nog steeds traag reageren dan zit er iets lokaals mis.
(en zet even de lan-settings goed zoals in de voorgaande post aangegeven)

• denan
Anoniem: 26203 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:32:

Maar ff een torrentje pakken is een drama. over de 60k na een uur draaien komt hij niet.
Random file geprobeert.
Geen brand maar wel jammer.. soms is een torrent wel handig
Dit klinkt meer als een firewall/lokaal probleem. Torrents gaan op onze testlocatie 2x zo snel als bij een lokale 8Mbit ADSL aansluiting die er naast ligt. Natuurlijk duurt het wel even voor je torrent client alle nieuwe peers gevonden heeft.
Nog wel een klein vraagje:

Nu kan ik gebruik maken van 6 maanden gratis internet.
Maar ik wil nu eigenlijk wel al overstappen voor de telefoon.
Als ik dit nu aanvraag vervalt dan de 6 maanden gratis internet? zoja dan wacht ik nog even. :)

En, is er al meer bekent over de pakketten die gaan komen? want tv hoef ik niet ivm met Schotel PVR.
Dat kan gewoon. Je krijgt dan de internet kosten niet gefactureerd. Het is alleen niet mogelijk om een los tv of telefonieabonnement af te nemen. Deze zijn alleen in een bundel te krijgen.

Persoonlijk vind ik het wel handig om een backup tv signaal te hebben. Met het noodweer van de afgelopen tijd merkte ik vaak dat het beeld even stil stond op mijn 80cm schotel+dreambox.

• denan
martdj schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:06:
[...]

Tsja, met responsetijden van 10 Megaseconden en zelfs 50 Megaseconden kan ik me voorstellen dat mensen niet zo blij zijn ;)
(sorry, kon het niet laten)
Milli :)
(het was een zwaar weekend :))

[Voor 24% gewijzigd door denan op 28-11-2006 11:27]

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 19:19:
Ik wilde even melden dat de TV-beeldkwaliteit nu een stuk beter is hier in Hilversum, dus kennelijk heeft het onderhoud van gisteren geholpen..

Nu alleen de radio nog, want de frequenties kloppen nog steeds niet en ik kan ook nog steeds niet Radio Veronica normaal ontvangen (en laat dat nou net mijn favoriete zender zijn)..
Ik werk morgen buiten de deur, maar ik wil wel heel graag weten wat er precies niet klopt met de zenderlijsten. Zou je een overzicht van de niet kloppende frequenties en missende zenders kunnen emailen naar support@xtramediaservices.nl tav martijn sanders?
Donderdagochtend zal ik dit even oppikken, ook voor de andere steden.

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:40:
[...]

Met alle respect, ik heb geen zin om dat voor alle zenders uit te gaan zoeken, dat mogen jullie samen met Hertzinger lekker zelf doen.. Wel weet ik dat Radio 1 klopt, en Radio 2 en 3FM al niet meer, en zo geldt dat volgens mij voor de rest van de zenders ook.. Arrow Classic Rock net ff gecontrolleerd verder op het lijstje, klopt ook niet, zit niet op 104.60..

Zoals ik al zei, voor mij persoonlijk is Radio Veronica het belangrijkste.. Niet alleen zit die niet op de frequentie waar ie hoort volgens de lijst, ik kan hem zelfs helemaal niet meer krijgen.. Hij zat op 91.50, maar die frequentie doet ook niets meer dan een bak kraken en ruis doorgeven, in stereo, dat dan nog wel.. :/
Hehe.. geen probleem.. het ging me ook alleen om de zenders die je zo wist op te noemen. Ik zal morgen even bij Hertzinger de status van de head-ends bij de verschillende steden opvragen en t.o.v. onze frequentielijsten controleren. Vermoedelijk zijn er wat frequentieverschuivingen geweest na de kwaliteitsverbeteringen.

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:40:
[...]

Met alle respect, ik heb geen zin om dat voor alle zenders uit te gaan zoeken, dat mogen jullie samen met Hertzinger lekker zelf doen.. Wel weet ik dat Radio 1 klopt, en Radio 2 en 3FM al niet meer, en zo geldt dat volgens mij voor de rest van de zenders ook.. Arrow Classic Rock net ff gecontrolleerd verder op het lijstje, klopt ook niet, zit niet op 104.60..

Zoals ik al zei, voor mij persoonlijk is Radio Veronica het belangrijkste.. Niet alleen zit die niet op de frequentie waar ie hoort volgens de lijst, ik kan hem zelfs helemaal niet meer krijgen.. Hij zat op 91.50, maar die frequentie doet ook niets meer dan een bak kraken en ruis doorgeven sinds het onderhoud van afgelopen donderdag.. :/
Ik zal ervoor zorgen dat de correcte frequentielijsten over een aantal dagen op www.xmsnet.nl staan. Wat betreft radio Veronica-> In welke gemeente woon je?
Alle energie ging de afgelopen dagen naar de kwaliteitsverbeteringen voor de TV-dienst maar vanaf nu zullen wij de radio dienst onder de loep nemen.

• denan
Inflatable schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:42:
[...]

Laat ik het zo zeggen, de dansende horizontale strepen die ik had zijn zover ik kan zien nagenoeg weg..

Wat me nog wel opvalt is dat er bij alle zenders behoorlijk wat ruis in het geluid zit als je de TV wat harder zet.. Ik weet niet of dat normaal is.. Met zo'n nieuwe dienst ga je echt op van alles letten, en ik weet niet of ik dat met UPC ook al had of niet.. Ik wil niet als een mierenneuker overkomen..
Terwijl mierenneukers juist erg handig kunnen zijn na aanpassingen in een van onze diensten :)
Anyway: Het signaal komt nu een stuk sterker binnen, dus het kan zijn dat het signaal 'overboost' op je geluidssysteem. Dit komt eigenlijk alleen voor als mensen eigen versterkers hebben.
Probeer anders even het geluid via je videorecorder te bekijken (de meeste mensen hebben deze toch nog wel.. toch?) Vaak filteren videorecorders het geluid zodat de pieken wegvallen.

• denan
Inflatable schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:42:
Ik zit in Hilversum.. En de ruis in het TV-geluid blijft hetzelfde met of zonder versterker ertussen, ik heb helaas geen videorecorder..
Direct aangesloten op ons aansluitpunt met een goede randaarde en een COAX kabel met een goede afscherming? (zoals omschreven in de nieuwe handleiding).

• denan
Inflatable schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:42:
[...]

Ja, aangesloten op dezelfde groene coax-kabel in de meterkast waar UPC eerst op zat, en die gaat vervolgens naar het aanluitpunt in de woonkamer, daaraan is niks veranderd..

Ik was trouwens vergeten te melden dat in Teletekst sommige letters en cijfers wegvallen, dit gebeurd ook op bijna alle zenders.. Dit is erg onhandig al je net 1 cijfer mist van een paginanummer ofzo..
Zou je het anders eens kunnen testen zonder dat aansluitpunt er tussen? Ik heb nog geen ruisklachten gehoord dus ik gok het in eerste instantie op iets lokaals.

• denan
Inflatable schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 16:11:
[...]

Beetje teveel gedoe, zoals ik al zei alles zit gewoon nog zoals het zat.. Het is verder ook geen groot probleem, je hoort het alleen als je het geluid behoorlijk hard zet.. Belangrijkste vind ik op dit moment het in orde maken van de radio, en daarna teletekst (waar tekens wegvallen)..
Waar vallen de tekens exact weg? midden in de tekst of aan een van de randen (zoja: welke rand?).
Nu TV in orde is zal Hertzinger het radio signaal onder de loep nemen. Deze week zullen de nieuwe frequentielijsten op de website komen en mij is ook toegezegd dat de lijsten sneller geupdate zullen worden na werkzaamheden
.

• denan
Anoniem: 199307 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:43:
Nieuwe aansluiting XMS Nijmegen Grootstal

Geen internet of telefoon mogelijk inverband met crosslink aanluiting met andere gebuiker!
Op aansluit dag wel doorgemeten en goed bevonden maar bleek niet te kloppen.
Week later weer doorgemeten en vonden crosslink volgens monteurs.
Nu nog steeds niet opgelost word aan gewerkt.

Tv na 2 weken redelijk ( streep is nu weg)Geluid op Ned 1 en 3 veel te zacht
Beeld vergelijkbaar met UPC
Radio zeer slecht 7(8)7 Alles zit 0,10 Mhz hoger dan vermelding van XMS.
Keizerstad niet om aan te horen zo veel ruis.
10 gold niet aanwezig
Veronica is slecht veel ruis

Reeds gemeld dat internet en telefoon niet mogelijk is maar men heeft nog geen oplossing , ze zoeken naar de crosslink met welke gebruiker ik ben verbonden
Het geluid van alle zenders is deze week uitgemeten en komt overal even hard binnen. Als er 1 of een aantal zenders zacht (of geen) geluid hebben is dit waarschijnlijk iets lokaals. Wat mogelijk is, is dat door een breuk/slechte aansluiting/slechte RTV splitter de frequenties waarop de audio binnenkomt signaalverlies hebben.

Het kan ook zijn dat een tv problemen heeft met het signaal als er geen RTV splitter tussen zit, dus als men de tv direct op ons aansluitpunt heeft zitten. Als je me een uitgebreide omschrijving kunt geven van je aansluiting (kabels/splitters/versterkers/aantal tv's/etcetcetc) kan ik je wellicht vertellen waar het probleem kan zitten.
Die vezelkruising zal ik morgen waarschijnlijk wel tegenkomen. Is het alleen bij de aannemer gemeld of is er ook contact geweest met de 1e-lijns servicedesk?

[Voor 5% gewijzigd door denan op 03-12-2006 20:02]

• denan
Als de tekens aan de rechterkant wegvallen heeft dat 2 oorzaken:
- Het teletekst signaal komt mee in het signaal van de TV zender, te weten aan het eind van de frequentie. Doordat wij meer zenders hebben en een "scherpere" frequentie-indeling hebben kan het voorkomen dat televisie's de informatie-stream voor de laatste rij tekens niet goed kunnen scheiden per kanaal. Hierdoor kan het zijn dat de informatie wegvalt. Veel teletekst signalen gebruiken standaard de laatste rij (meest rechtse) niet meer vanwege dit probleem.
- Bij de encoding van het signaal (aan de kant van Hertzinger) zijn er nog wat kleine problemen. Hier is men nu mee bezig, maar dat zal het bovenstaande verhaal niet oplossen. (wellicht wel wat verminderen, maar het is in oorsprong een probleem inherent aan de techniek.)

• denan
Oppie schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:32:
@Denan:
Kom zelf uit Nijmegen en hoor veel positieve geluiden over XMS.
Als ik het goed begrijp zijn er nu 3 abonnements vormen 24/48/100 zowel met als zonder internet. Ik neem aan dat iemand met 24 mbit dezelfde kwaliteit telefonie en tv mag verwachten als iemand met 100 mbit maar dat er toch op de één of andere manier dmv QoS geregeld is dat deze twee diensen een vaste bandbreedte hebben. Hoevel bandbreedte reserveren jullie voor de televisie & telefonie en wat blijft er als het ware over voor het internet verkeer?
De kwaliteit van de analoge tv dienst staat los van de bandbreedte van je glasvezelverbinding. Het analoge signaal komt namelijk over een apparte fiber binnen en trekt dus niets van je bandbreedte af. De telefoniedienst heeft een eigen netwerkverbinding die los staat van de Internet verbinding. Dit trekt dus ook niets van je afgenomen bandbreedte af.
Kan overigens melden dat veel bedrijven uit de regio zich ergeren aan de traagheid van KPN over de aanleg van glasvezel op industrieterreinen. Best apart dat je thuis eerder glasvezel tot je beschikking hebt dan op je werk.
En een stuk goedkoper :)

• denan
sPENKMAN schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:15:
Vanavond de support desk maar even gebeld over de beeldkwaliteit (strepen / golven over het beeld). Dit probleem was bekend en zou verholpen moeten zijn bij het vervangen van de wijk versterker.

Omdat er geen zicht was hoever dit was uitgerold wordt ik morgen even terug gebeld.

Op teletekst mis ik ook een aantal tekens aan de rechterkant, dit heb ik ook aangegeven maar zou ik in principe even bij jou neerleggen Denan omdat dit hier al eerder ter sprake is gekomen. Ik ben van mening dat het probleem hier niet lokaal ligt aangezien andere zenders wel goed doorkomen wat ik ook heb doorgegeven. Het probleem van wegvallende tekens kan ik alleen terug vinden op NOS teletekst.

offtopic:
Ennuh, doe de groetjes aan Michiel van me ;)
De werkzaamheden zijn al afgerond, dus de strepen/golven zijn bij iedereen al verdwenen. Als je er nog problemen mee hebt vermoed ik iets lokaals, bij alle klanten die we aan de lijn hebben gehad is het beeld nu 100% namelijk. (note: Michiel bied bij deze zijn nederige excuses aan voor het geven van een onjuist antwoord ;))
Voor het teletekst verhaal: Lees een paar topics naar boven. :)

[Voor 3% gewijzigd door denan op 04-12-2006 22:00]

• denan
sPENKMAN schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:53:
[...]

Ook teletekst is een duidelijk antwoord, toch blijf ik het vreemd vinden dat 95% wel goed doorkomt en er dus maar 1 of 2 regels afbreken per volledige pagina.
Het hangt er ook echt van af hoe goed de tv het signaal kan scheiden. Soms kan informatie wel goed opgepikt worden, soms valt de informatie voor de tv in het frequentiebereik van het beeldsignaal van de volgende zender (en zal het dus genegeerd worden).
Toch blijf ik erbij dat het TV signaal niet hier binnen ligt, hoe kan het anders zijn dat bepaalde zenders wel goed doorkomen en andere niet. Het is ook niet zo dat de kabels slecht zijn aangelegd, ik heb daarvoor juist extra goede spullen gekocht welke toch echt 10x beter zijn dan wat we voorheen hadden liggen. Ondertussen is de kwaliteit toch minder dan bij UPC.

Ik sluit niet uit dat het probleem toch lokaal ligt, maar ik stel wel kritische vragen ;)

Omdat het niet erg realistisch is dat je even langs komt hobbelen (Wat uiteraard wel mag ;)) doe ik de video maar even naar jou toe komen. Ik heb een DVD-tje opgenomen en deze tot een ISO gebakken.

Discovery is een stuk beter dan bijvoorbeeld Nederland 1, de kwaliteit lijkt ook te varieren. Nou is het wat lastig om het duidelijk over te brengen omdat onze hdd recorder te ruis eruit lijkt te halen maar Discovery is naar mijn mening toch net even een fractie scherper.
Juist doordat er slechts een paar zenders slechter overkomen is de kans groot dat het ergens in de binnenhuisinstallatie zit. Als het in de glasvezelring of in de CATV module zou zitten zouden namelijk alle zenders slecht zijn. De kans bestaat wel dat er een soort van signaaldemping op bepaalde frequentiegebieden in de vezel zit, maar de kans daarop is miniem (bij hooguit 0.01% van de storingscases komt dit voor). Een mogelijkheid is om even in je straat te informeren of meerdere mensen dezelfde klachten hebben. Is dat zo dan zal er iets in de vezel mis zitten op straatniveau, maar ik verwacht dat dat niet het geval is. Iedereen in de straat zou dan namelijk hetzelfde probleem hebben en dan zouden wij het allang op de 1e lijn van de CSD gemerkt hebben.

• denan
Even kort, want het is druk:
De oplevering duurt ongeveer 24 uur. De aannemers vergeten dat nog wel eens te melden.

[Voor 34% gewijzigd door denan op 07-12-2006 11:42]

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:41:
uw
[...]

Ik heb een vrij nieuwe high-end breedbeeld TV staan van Sony, lijkt mij niet dat die niet goed kan omgaan met Teketekst.. En het lijkt mij ook duidelijk dat als ik hier mensen zie met allemaal precies hetzelde probleem dat de oorzaak niet bij ons ligt maar bij de manier waarop Hertzinger de boel doorgeeft.. Plus zoals ik al eerder zei, op UPC was er geen enkel probleem, en die leverde niet zoveel minder zenders..

Maargoed, het is duidelijk dat dit kleine (maar wel irritante) probleem niet opgelost zal worden na jouw verhaal dat het aan de vele zenders ligt die dicht op elkaar liggen qua frequentie, en er dus weinig aan te doen valt.. Mijn vraag is nu, zal het geen issue meer zijn als jullie digitale TV gaan leveren?
De frequentieverdeling ligt bij ons scherper (en is netter opgedeeld) dan bij UPC/Casema, dus dat is het verschil. Hertzinger is wel aan het kijken of men vanuit de centrales in elke stad een aanpassing op het teletekst signaal kan maken zodat deze problemen (voor een groot deel) niet meer voorkomen.

[Voor 3% gewijzigd door denan op 07-12-2006 11:43]

• denan
Anoniem: 199307 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:22:
Ook mijn webmail is nog steeds niet actief. :( Heb 2 weken geleden per mail van een helpdesk medewerker deze gegevens gehad zou een brief krijgen maar nooit gezien!!!!) <+:)
Ga dus niet eens het internet proberen want als ze bij XMS na 3 weken nog steeds de poort niet hebben geopend heeft het geen zin.
Bij de buren hebben ze vandaag ook geprobeert de boel ( lampje branden rood en was op de zelfde dag als bij ons aangesloten) te herstellen maar heeft ook nog geen verbinding. Is waar schijnlijk niet de beste dag van de monteurs geweest!
Zullen nog maar eerst een paar dagen wachten tot de poort is opengezet door XMS.
Wij zetten alles pas aan als wij een correcte oplevering vanuit de aannemer doorkrijgen. Wacht anders even een paar uur, of zet morgen even je gegevens op email naar het support@ adres. Ik zal er dan even naar kijken.

[Voor 3% gewijzigd door denan op 07-12-2006 11:42]

• denan
Anoniem: 199307 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:46:

Maar hier kom ik nog op terug bij de vegadering van gebruikers vereniging van Nijmegen as dinsdag.
Al vast bedankt voor je tips.
Daar zit ik niet bij in ieder geval, maar ik neem aan dat er wel een XMS/GNEM projectleider aanwezig is?

[Voor 12% gewijzigd door denan op 07-12-2006 11:42]

• denan
djtrustno1 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 07:55:
[...]

Ze zijn nu bezig in Lunetten, ik heb kastjes al in de meterkast hangen en ze hebben zelfs al glasvezel geblazen.
Alleen ik heb nog geen signaal, het zou paar dagen duren (ze moesten iets buiten aansluiten), alleen duurt dit al een week :(.
Neem anders even contact op met de servicedesk als het te lang duurt. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat door onvoorziene omstandigheden problemen in de aansluiting over het hoofd worden gezien. Wij kunnen dan de aannemer even vragen om naar het probleem te kijken.

• denan
Anoniem: 31952 schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:23:
[...]

Voorstel:
Indien er tijd voor is om dit uit te voeren is het dan niet een id om elk blok klikkable te maken zodat deze op zich in een meer gedetailleerd nivaeu te zien is. Het zou fijn zijn om de straten daadwerkelijk te kunnen zien. Zo is meteen duidelijk of ik mijn kwijl kan wegvegen ;( of dat ik echt een teiltje nodig heb gedurende de lange wacht op de aansluiting. :9~
Voor planningsvragen is de planningsafdeling altijd de meest up-to-date afdeling (0800 555 2 555). Zij staan in direct contact met de aannemer (of zijn soms zelfs de aannemer).

• denan
GoldieLox schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:53:
Ik was ook aan het bedenken hoe de internetverbinding vanaf de meterkast naar de huiskamer te krijgen. Een wireless router leek mij de beste manier. Een Belkin (heb ik goede ervaringen mee) wifi router heb je voor iets meer dan 50,- en is tevens een 4poorts 10/100Mbit switch.

Als ik die in de meterkast zou zetten, dan plaats ik de Belkin Access Point die ik al heb in de huiskamer en knoop ik zo twee bedrade netwerken aan elkaar. Zoiets:

'glasvezel'---'aansluitpunt-in-meterkast'-'wifi router' - - - - - 54G - - - - - 'wifi accesspoint'-'10/100Mbitswitch' - PC & Xbox360

Hopelijk lijdt je ping niet onder een wifi verbinding, maar volgens mij valt dat wel mee.
Wij raden eigenlijk altijd draadloze verbindingen af (jarenlange slechte ervaring met alle wireless hardware). Kabels zijn wellicht iets meer werk in het begin, maar daarna heb je er nooit meer omkijken naar.
Wireless verbindingen hebben constant onderhoud nodig, vooral als de buurman plots een goedkope wireless router aanschaft.

Note: er waren ooit plannen om klanten wireless routers te geven, maar na 4 a4tjes van mij met mogelijke storende factoren en de impact voor de klanten/XMS support heeft men dit godzijdank niet gedaan. (sorry voor de mensen die een gratis wireless router wilden hebben ;))

• denan
Voicemail
Omdat bleek dat er toch veel onduidelijkheid was over onze voicemail dienst heb ik een handleiding online geplaatst:
http://www.xtramediaservi...rol.cfm?ID=8995#voicemail
note: Ja, voicemail is gratis bij XMS.

• denan
Inflatable schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 12:19:
[...]

Alleen een beetje jammer dat we nu er helemaal niks bijkrijgen waardoor veel klanten zelf alsnog een wireless router plaatsen vermoed ik.. ;)
Wat wij dus weer actief ontmoedigen/afraden. Belangrijk speerpunt hierbij is natuurlijk dat wij geen wireless routers supporten. Indien klanten dit aanschaffen dienen ze zelf te weten hoe alles werkt. Voor onze 1e lijns CSD is het onmogelijk om wireless-router problemen telefonisch te troubleshooten.

• denan
las3r schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 09:23:
Een vraag;

Ik woon in Dokkum (noord-friesland). Alles in Noord-oost friesland wordt hier beheerd door KabelNoord (www.kabelnoord.nl). @home en Chello wordt hier dan ook geleverd VIA kabelnoord.

Hier in dokkum liggen inmiddels OVERAL glasvezelkabels. Is het niet mogelijk dat jullie ook de lijnen van kabelnoord gaan exploiteren, of ben ik aan het dromen?

Erik
Nee, dat netwerk is van kabelnoord dus daar kunnen wij niets voor leveren.

• denan
GoldieLox schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:28:
Denan (of iemand anders...), welke wired broadband router zouden jullie adviseren om de internetverbinding te delen?
Ik heb zowiezo 1 pc, een xbox360 en een wifi accesspoint voor mn laptop aan te sluiten.

Morgen ga ik het huurcontract tekenen en ik denk dat ik morgenavond gelijk maar even via de site het alles in één pakket (internet, tv/radio, telefonie) ga aanvragen. :)
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met linksys, maar ik ben momenteel bezig met het bedraden van mijn nieuwe woning. Liever 100Mbit UTP door het hele huis dan ergens een wireless router.
(note: Mijn voordeel is dat ik net een woning gekocht heb en het dus in de muren kan aanbrengen. Geen kabelgoten dus :)

• denan
BazzH schreef op maandag 11 december 2006 @ 08:02:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je niet al teveel haast hebt. De eerste paar weken hoor je namelijk helemaal niks. (Tenzij dat bij huurwoningen anders gaat als bij koopwoningen.)
ALs alles al in de woning hangt zetten wij het binnen een paar uur aan. Bij huurwoningen gaat dat een stuk sneller aangezien daar niet de vraag speelt of wij de woning wel aansluiten en wanneer de aannemer dat kan inplannen.

• denan
fast-server schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:43:
Het bedrijf GNEM wil alle 66.000 huishoudens in Arnhem aansluiten op glasvezel.

Is er al een besluit genomen bij de GNEM?
Deze beslissing zou in December plaatsvinden toch?

Ik switch direct over in iedergeval _/-\o_
Volgens mij speelt dat nog, maar ik zal eens gaan informeren.

• denan
HoppyF schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:16:
Er zit ook een brief bij met aanbiedingen. Een x-bedrag korting als je een pakket afneemt. Ook prima. Maar wat doe je met je huidige abonnementen als je over wilt stappen??
Daarover staat nauwelijks iets uitgelegd. Telefoon is wel duidelijk, die kun je laten overnemen. Maar dit geldt niet voor TV/radio en Internet. Internet abonnementen lopen veelal per jaar met 1 maand opzegtermijn. Het zou wel toevallig zijn als het abonnement net gaat aflopen.

Hoe gaat XMS hiermee om?
Dubbel betalen (een maandje) is nog niet zo erg maar veel langer moet het niet gaan worden.
Zonder TV/radio/telefoon/internet zitten is al helemaal niet leuk, dus de aansluiting van een nieuw abonnement luistert nog kritisch.
Aangezien alles al in huis hangt (werkend) is het voor ons een kwestie van een paar uur om alle diensten aan te zetten. Het is dus mogelijk om een abonnement aan te vragen een week of 2 voor het beeindigen van de oude abonnementen. KPN telefonie zeggen wij op indien men het nummer overzet, televisie/internet dient men zelf op te zeggen.
Nog een punt.
Wat doet XMS als er op de huidige (KPN) telefoonlijn een personen-alarm-oproep systeem aangesloten is? Dit is het geval bij mijn ouders. Een groot aantal woningen zijn hiervan voorzien en hiermee kun je in geval van problemen op een knop drukken om centraal een alarm over te kunnen laten gaan. Dit loopt via de telefoonlijn. Kan dit ook via het nieuwe abo?
De genoemde situatie is niet uniek want het betreft hier een groot aantal woningen in dit complex. (ca 50).
Niets. Wij raden het gebruik van persoonsalarmeringssystemen over VoIP verbindingen met klem af! Wat wel een optie is, is dat men voor de persoonsalarmering het kpn abonnement om laat zetten naar belbudget (9.80/maand). Of dat men alleen internet via ons neemt.

• denan
BazzH schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:24:
[...]

Even een stukje beroepsdeformatie....

Voor personenalarmering (kan erg kritiek zijn) moet je erg terughoudend zijn bij het toepassen van andere technieken als de ouderwetse telefoonlijn. Zo'n systeem kan van levensbelang zijn en dan wil je dus niet dat je TelCo een storinkje heeft op zijn datanetwerk. De uptime van een ouderwetse telefoonlijn is enorm, zeg maar gerust 99,999%. Dat kan geen enkel (betaalbaar) datanetwerk evenaren. Doe dan voor die personenalarmering maar het goedkoopste abo van KPN ofzo, naast je XMS-aansluiting.

Voor personenalarmering moet je dus ook bijvoorbeeld geen IPB van KPN gebruiken. Mooie techniek allemaal, dat zeker. Maar de betrouwbaarheid is gewoon minder. Voor zoiets belangrijks moet je gewoon "de 5 negens" hebben.

Edit:
En dat alles net 4 minuten te laat :'(
4 minuten te laat? Ik heb dat stukje over persoonsalarmering al meer dan een half jaar geleden geschreven en op de xms website geplaatst :)

• denan
HoppyF schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:06:
[...]

Bedankt voor de informatie, ook alle andere posters die hierop gereageerd hebben.
Ik had wel op de website gekeken maar het stukje over de Persoonsalarmeringssytemen over VoIP niet gevonden.
Ik kan het me voorstellen dat het zo werkt en dat er geen garanties gegeven kunnen worden met een telefoonverbinding over VoIP. Het is alleen jammer dat hierover niets in de brief staat die XMS gestuurd heeft. Het is natuurlijk maar een beperkte doelgroep die van persoonsalarm gebruik maken maar wel een kwetsbare groep. Deze wat oudere mensen zijn niet zo technisch en begrijpen niet hoe dit alles werkt. Zoals gezegd gaat het om een redelijk grote groep mensen waar mijn ouders wonen maar het is niet beperkt tot dit gebied. Ik denk dat er nog wel meer van die soort (huur)woningen zijn waar ouderen wonen.
Dat is ook de reden dat wij de 1e lijns csd instrueren om dit telefonisch door te geven mochten er vragen komen van oudere mensen. Wij zouden dit op zich wel in een van de brieven kunnen zetten, maar onderzoek heeft uitgewezen dat hoe meer informatie wij in de brief zetten, hoe minder er blijft hangen bij mensen. Wij krijgen nu zelfs al klachten dat er teveel informatie in de brieven staat en vooral voor ouderen kan dat een probleem zijn.
Wat wel fijn is, is dat dit een redelijk kritische klantengroep is. Over het algemeen zullen deze mensen eerst ons bellen met vragen voordat ze een abonnement afsluiten en dan kan de csd controleren of men een persoonsalarm heeft.
Dat nieuwe abonnementen redelijk snel aangesloten kunnen worden geloof ik wel. De overlap wordt dan minder. Het is wel zo dat dit buiten een actie periode vallen. De huidige aanbiedingen gelden namelijk 3 maanden. Als het internet abonnement bijvoorbeeld over 5 maanden pas afloopt is het lastig plannen. Eventueel zou je dan met een langere overlap genoegen moeten nemen.
Niet verder vertellen, maar na die actieperiode zullen de acties ook nog gelden.. :X

• denan
GS2K1 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 09:12:
denan,

Misschien wat raar maar goed het is al volgt:

Binnen maximaal 2 maanden wil ik een appartement kopen in het centrum van nijmegen nabij het station. Ik heb een paar opties gezien, maar allemaal melden ze:

[...]

Hoe groot is dan alsnog de kans dat dit in de loop van 2007 gaat gebeuren, want aangezien ik de woning nog niet heb is het ook niet echt handig om het forumlier in te vullen....
Het invullen van het aanmeldingsformulier is geheel vrijblijvend (indien het een non-portaal/dudok/scw woning betreft) dus je kunt je gewoon aanmelden.
De procedure is als volgt:
- Klant wil graag een aansluiting maar zijn/haar woning valt niet onder de huidige planning
- Klant schrijft zich in via de website
- Wij sturen alle non-planning aanmeldingen elke dag door naar de projectbureau's in elke regio
- De hoofdaannemer neemt deze mee in zijn planningslijsten en wacht tot hij ergens de mogelijkheid/ruimte ziet om de aansluiting te realiseren.
- De hoofdaannemer neemt contact op met de klant om te vragen of er nog interesse is
-> Zoja, worden er afspraken gemaakt over de aansluitdatum en het uiteindelijke contract.
-> Zonee, schrapt de aannemer de aanvraag en gaat hij verder met de gewone planning (no strings attached dus)
Gezien het vrijblijvende karakter van dit soort aanmeldingen is de reactie ook zeer vrijblijvend. De aannemer zal pas contact opnemen als de mogelijkheid tot aansluiten aanwezig is, tot die tijd zal hij niets van zich laten horen.
Ik verwacht dat wij dit soort aanmeldingen in de toekomst meer kunnen stroomlijnen, maar momenteel ligt de druk vooral op het aansluiten van alle Portaal/Dudok/Scw woningen. Deze woningen zullen dus altijd voorrang krijgen en alleen als de aannemer ergens een gaatje kan vinden zullen koop/andere huurwoningen ontsloten kunnen worden.

Add: Als het een koopcomplex betreft staat het je natuurlijk vrij om de medebewoners te mobiliseren om allemaal glasvezel te nemen. Dit zal in jouw geval toch nodig zijn aangezien het een appartement betreft (daar las ik net overheen). Indien het op de begane grond zit zal het aansluiten geen probleem zijn, maar indien het een appartement is op een andere verdieping moeten wij door de meterkasten van alle onderliggende bewoners met de vezel. Dit soort opleveringen regelen bij de Portaal/SCW/Dudok woningen is al erg lastig, en dat zijn woningen die allemaal aangesloten worden. Laat staan bij koopwoningen waar mensen wonen die niets met ons te maken hebben.

[Voor 14% gewijzigd door denan op 12-12-2006 13:32]

• denan
Anoniem: 138640 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:06:
Leuk, die "vooruitgang"! Ik dacht dat de apparatuur in de meterkast geplaatst zou worden? Hier hebben ze het midden in de huiskamer gehangen! :(
Het kan inderdaad voorkomen dat de situatie in huis zo is dat het niet mogelijk/goed is om de hardware in de meterkast op te hangen. Wel is het zo dat de aannemer altijd de klant hiervan op de hoogte moet brengen (en het ook netjes hoort op te hangen/af te werken).

• denan
Anoniem: 138640 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat portaal hier voor de goedkoopste (lees minst praktische) oplossing gekozen heeft.Om het signaal in andere kamer te krijgen heb je een utp kabel van 25-50 meter nodig.. Ik ga snel een kabelhandeltje openen denk ik. (Levert zo'n lange kabel signaalverlies op eigenlijk?)
Portaal heeft hier niets mee te maken, eerder de aannemer.
Het is trouwens niet de minst praktische oplossing. De mins praktische oplossing zou namelijk zijn om een (gevoelige) fiberkabel+mantel zo'n 15 meter door de woning te trekken. 1 knikje en de monteurs kunnen terug om alles opnieuw te lassen. Daarom kiest men er bewust voor om zo mijn mogelijk fiber daadwerkelijk in de woning aan te leggen. Als klanten het signaal verder willen verdelen dient men dat zelf te doen.
Ik denk trouwens dat je kabelhandel geen lang leven beschoren is. XMS klanten kunnen in de XMS huizen gratis UTP/RJ11/Coax kabelsetjes krijgen op verschillende lengtes. :) (max 1 setje per klant)

• denan
Anoniem: 138640 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:11:
[...]

Da's nou wel weer wel klantvriendelijk! Wanneer gaat XMS huizen met glasvezel verhuren?
Dat doen we al onder de naam Portaal ;)

• denan
Anoniem: 143924 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:45:
[...]

Bij mij is er door de aannemer vorig jaar 5-7 meter overlengte van de fiberkabel+mantel in een lus onder in de kruipruimte gelegd. Heb gevraagd of dit anders kon maar dat ging niet meer, alles was al afgelast en aangesloten. Ik vraag mij nu wel af als wanneer ik onder de vloer moet zijn en het zaakje beschadigt raakt wie de herstelkosten gaat betalen?
De kans dat je die kabel beschadigt is erg klein. Het gaat ook meer over het knikken van de fiber en die kans is klein als hij in een dikke huls onder de vloer ligt. Zolang je geen tuinschaar pakt en de kabel in 1000 stukjes knipt zullen de kosten voor eventueel onderhoud voor ons zijn.

• denan
rjn27 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 18:58:
Denan is er al iets bekend over digitale televisie want dat zou in de tweede helft van dit jaar worden ingevoerd .
en het jaar is bijna voor bij ..
worden het de kastjes van Aminet bv ...
ik hoor het wel
alvast bedankt
Het enige dat ik momenteel kan/mag zeggen is dat er binnenkort een test komt met een aantal gebruikers die voorgeselecteerd zijn. Wij zullen binnenkort contact opnemen met deze gebruikers voor de eerste tests van de dienst.

• denan
Anoniem: 199307 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:47:
Denan ,
Een vraag : vertaagt een router het in en uitgaande internet verkeer? :S
Ben in bezit van Linksys DSL Router/Ethetfast cable BEFSR41
1 poort 10/100 broadband modem
4 poorts 10/100 Switched poorts
Hoor van je ,al vast bedankt
Een router zal overhead genereren, maar in een klein lokaal netwerk is dat echt niet te merken. Wel kan het zijn dat er bepaalde (goedkope/oude) routers zijn met een trage processor die bepaalde securitysettings niet kan bijhouden. Hierdoor kan de router ook met het IP-verkeer in de problemen komen en zal de verbinding trager worden.
De meeste 10/100Mbit routers zijn echter prima geschikt voor een 10-100Mbit verbinding. Een goede benchmark is altijd om de snelheid van het netwerk eerst te testen met een kale configuratie (alleen de computer zonder firewalls/virusscanners) en daarna 1 voor 1 de componenten (router, router+een aantal firewall rules, router+firewall rules+virusscanner, etcetc) in je netwerk toe te voegen.

• denan
sMoKeFiSh schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:00:
[...]

Ik neem aan dat de telefonie over dezelfde vezel als het internet gaat? Als er 100 meg gebruikt wordt voor internet dan hou je toch geen bandbreedte meer over voor telefonie? Tenzij jullie natuurlijk met een gig naar de CPE gaan. Zover ik weet is dat Packetfront spul 100 meg.

Mieren!@#$%^ FTW!
1) Ja, maar de telefonie loopt over een QoS poort(poort 1), internet loopt op een low priority poort op het CPS (poort 8 ). Hierdoor heeft telefonie verkeer dus voorrang op het internet verkeer dus er zal altijd bandbreedte genoeg zijn voor telefonie.
Daar komt nog bij dat telefonie ongeveer 80-110Kbit trekt voor een KPN kwaliteit 2 weg gesprek. Voor een drieweg gesprek zal dit ergens rond de 300Kbit liggen. Met een 100Mbit verbinding is dit geen snelheidsverlies om van wakker te worden.
2) 100Meg? Packetfront heeft ook 1000Mbit CPS versies, maar daarover is inderdaad weinig te vinden op internet.*hint* ;)

• denan
michelc85 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 21:42:
Heb alleen een vraagje : staan alle poorten standaard open op de verbinding ?
Yup, alles staat wide-open. (daarom is het ook wel aan te raden om zelf een dikke firewall te installeren).

• denan
Inflatable schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:14:
Wat is de status van de radio-doorgifte in Hilversum Denan? Er is bij mij nog niks veranderd..
Het staat als case nog open. Hopelijk krijg ik deze week updates vanuit de leverancier. Zodra ik een planning heb zal ik het op de XMS_site plaatsen bij de werkzaamheden.

• denan
martdj schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:38:
[...]

Hoe ver gaat die dienst? Kan ik bij een XMS huis als nieuwe abonnee een stuk Cat5 UTP kabel van 20 meter gaan halen met twee losse RJ45 stekkers en een tang lenen?
Hmmm geen idee hoe lang de setjes zijn. Het zijn 3 setjes van verschillende lengtes met elk 3 kabels. De stekkers zijn er al op geknepen maar je kunt het beste naar je lokale xms-huis gaan om even te informeren.
Zo zo.. die Denan..
werkt zelfs op zondagochtend!
Nee, ik was gewoon te vroeg wakker ;)

• denan
Zenderoverzichten geactualiseerd
Het zenderoverzicht per stad is geactualiseerd en op de website geplaatst.
http://www.xtramediaservices.nl/cms/xms/control.cfm?ID=8088

[Voor 31% gewijzigd door denan op 18-12-2006 11:43]

• denan
Inflatable schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:28:
[...]

Bedankt Denan,

ik ben ff de zenders doorgelopen, en moet helaas melden dat de radio-kwaliteit overall nog steeds matig tot slecht is.. De frequenties kloppen nu wel volgens mij, maar veel belangrijke zenders zijn gewoon niet normaal of zelfs helemaal niet te ontvangen..

Hier het overzicht voor Hilversum:
Klopt, dit ging alleen over het tv-signaal. De radio signalen worden nu onderzocht.

[Voor 46% gewijzigd door denan op 18-12-2006 17:54]

• denan
Werkzaamheden radiosignaal Leiden, Arnhem, Nijmegen
I.v.m. kwaliteitverbeteringen zullen er werkzaamheden worden verricht aan het FM Radio zenderpakket:
19 dec. 2006: Leiden
20 dec. 2006: Arnhem en Nijmegen
Korte onderbrekingen in het FM signaal behoren tot de mogelijkheid.

Zodra ik een planning heb voor de andere steden zal ik dat ook hier posten.

• denan
Sa1 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 09:01:
Is er een manier om de gemeente Utrecht iets meer enthousiast te krijgen om overal glas aan te leggen? Van m'n flat heb ik weinig tot geen response gekregen (is ook niet zo gek, de gemiddelde leeftijd ligt ergggg hoog :( ) en ik val net buiten de planning die op de site staat.

Heb zelfs casema gebeld en gevraagd of zij er nog iets mee gaan doen, maar zij zeggen dat ze niet meer mogen graven in de gemeente stad Utrecht en dat ze daarom niets kunnen met glas enzo..

:( had zo'n mooie kerst kunnen zijn :DDD
Hmmm.. in dit specifieke geval gaat het inderdaad lastig worden. Flats met koopappartementen of huurappartementen van een niet portaal/dudok/scw woningcorporatie zijn bijna niet aan te sluiten, of de interesse zou 90-100% moeten zijn. Je zou natuurlijk kunnen verhuizen naar een woning binnen het dekkingsgebied ;)

• denan
Sa1 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:37:
[...]

k woon in een koop appartement, ben hier net een half jaar terug naar toe verhuist met m'n vriendin dus verhuizen is niet echt aantrekkelijk :D Net nog even op het dekkings gebied gekeken in utrecht, maar volgens het plaatje zit ik net wel / net niet in C of H beetje lastig te zien. Maar goed.. k had ook ergens in jouw reacties gelezen dat als het door een flat heen moet, iedereen van die flat z'n meterkast ter beschikking moet stellen aan de monteur ivm het vezeltje....
Dat klopt inderdaad.. Het staat je natuurlijk vrij om je hele flat te charteren voor een xms aansluiting, al zal dat in dit specifieke geval waarschijnlijk wel lastig zijn. In principe kun je er het beste van uitgaan dat flats met koopappartementen door ons niet aangesloten kunnen worden tenzij de hele flat ontsloten wil worden. Er lopen echter voor een aantal van dit soort flats wel al vraagbundelingstrajecten (bvb in Amersfoort) dus onmogelijk is een aansluiting zeker niet. Het is alleen een kwestie van genoeg bewoners mee krijgen.. en de aansluiting mag ook niet te ver van onze vezelring liggen.

• denan
SerialThrillaZ schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:49:
Ik heb me 6-8 weken geleden aangemeld bij XMS voor de internetdienst en kreeg toen netjes een brief thuis gestuurd dat er "binnenkort" contact met me opgenomen werd voor het aansluiten van onze woning. Tot op heden echter nog niks gehoord.

Denan, kan je me vertellen wanneer (ongeveer) ons adres aangesloten wordt?

Utrecht, Lunetten (planning C)

3524 CK

Dank! :)
Zie: denan in "XMS Glasvezelinternet voor particulieren..."
(ik heb die mooie intro niet voor niets gemaakt ;))
Voor planningsvragen is er het telefoonnummer 0800 555 2 555. Kies daar voor optie 3 (planning) en je zult, na het intoetsen van je postcode, doorverbonden worden met de aannemer die in je regio bezig is. Zij kunnen de meeste planningsvragen beantwoorden.
Let op: Een planning is niet iets dat 100% zeker vast ligt. Externe factoren zoals aanlegproblemen of vertragingen door het weer (als het vriest kunnen wij geen glasvezel-kabels aanleggen) kunnen ons altijd parten spelen. Het is raadzaam om nooit 100% op de planning te vertrouwen, maar om bestaande abonnementen pas op te zeggen als er ook daadwerkelijk een aansluiting is.

• denan
prospero21 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:51:
@ Denan.

Zijn er ook mogenlijkheden voor een aangepaste reverse-dns ? Dit ivm anti-spam technologieen die tegenwoordig ook naar je reverse-dns kijken om te zien of het een zgn "customer-ip" is. Ik snap dat het heel goed mogelijk is om met een smart-host dit te omzeilen, maar ik zou het gewoon leuk vinden als mijn reverse-dns ook naar mijn domein zou wijzen.
Reverse DNS (met een webinterface) staat wel op de "to-do"-lijst, maar heeft wel een lage prioriteit. Onze devellopers zitten ook krap in hun tijd en andere projecten hebben momenteel voorrang. Ik verwacht wel dat wij dit in de toekomst zullen gaan leveren maar dit zal niet op korte termijn zijn.
(Het is natuurlijk altijd mogelijk om onze SMTP server te gebruiken :))

• denan
GoldieLox schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:18:
[...]

Dame wist mij te vertellen dat het op mijn adres "eind januari" zal worden. Maar ja, het is winter, dus het zou zomaar ook langer kunnen duren met vorst... Ach ja, we merken het wel.
Ik zou inderdaad geen bestaande abonnementen opzeggen tot de hardware in de meterkast aanwezig is. Zodra het kwik tot onder de 0 graden daalt is het voor onze aannemers niet mogelijk meer om de kabels in de straten aan te leggen. (De grond is dan harder dan beton) Alle planninge worden op zo'n moment dus uitgesteld.
note: Mijn disclaimer is wat verder uitgewerkt O-) (Disclaimer)

[Voor 8% gewijzigd door denan op 19-12-2006 12:25]

• denan
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:25:
[...]

Maar, waar maken jullie dan gebruik van? De 100 Mb of de 1000 Mb versie? Enneh, wat voor een connector zit er aan die vezel?

Gewoon een beetje nieuwsgierig ;)
Wij gebruiken de 100Mbit versie momenteel.
Ander verzoek:
Wij gaan binnenkort een pilot draaien met gameservers binnen het fiber-netwerk. Het zal de volgende games betreffen:
- Battlefield 2
- GTR2
- Rainbow six vegas
Wij gaan het eerst intern testen maar wij zijn ook op zoek naar externe mensen die deze servers kunnen testen. Aangezien de server binnen de glasvezelring staat zullen klanten via een XMS glasvezelaansluiting geen lag hebben (3-8Ms maximaal is normaal).
Interesse? email dan even naar support@xtramediaservices.nl tav Martijn...

• denan
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:22:
[...]

But but but :'(

Wat voor een connector zit er aan die vezel die afgeleverd wordt in de huisjes?
Hoe bedoel je? de vezel zit gewoon in een vezelconnector in de CPS. Op de site van packetfront staan een aantal datasheets met beschrijvingen van de hardware.

• denan
Anoniem: 80272 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:13:
Hmm toch nog 1 klein vraagje waar misschien iemand het antwoord op weet. Ik kom er nu achter dat ik ongeveer iedere keer dat ik mijn computer aanzet geen internet verbinding heb. Dan moet ik eerst op de router inloggen en een ip-refresh doen voor de router. Als dat is gelukt kan ik pas weer internetten, terwijl de router wel steeds zegt een internet ip te hebben. Is de lease-time van de CPS ontzettend laag ofzo? En zo ja is die aan te passen? Of heeft iemand een ander idee, vind dit wel vrij irritant (nu al ;))
Klinkt meer als een instelling/router probleem. De CPS moet je zien als een transparant apparaat dat eigenlijk niets doet. Wellicht dat je sitecom router voor problemen zorgt (vreemde leasetime??). Is de IP-refresh voor de wan of voor de lan kant van je netwerk?
Als het de wan kant is gok ik zo dat de sitecom iets raars doet met de DHCP-lease times.. Probeer daar de defeault DHCP leasetime eens anders in te stellen (oneindig wellicht?).

• denan
zepydeus schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:18:

nu heb ik een vraag richting newsgroepen {pay-servers)
na wat gespeeld te hebben met een xms verbinding van portaal
in de wolfskuil (de kuul nmgn), komen bestanden die je upload
na de pay server niet compleet binnen?????

kijk byvoorbeeld naar post's van zepy800 in ftn2day.nl
het zoeken op binsearch lijk alles goed gepost
maar als je het download (vb. Bernie und Ert) FTN ID: #50837
zijn alle bestanden beschadigd :(
en zelfs zo erg dat met reparatie bestanden er nog niks
mee te beginnen is :'( :'(
Dit klinkt eerder als een software/router probleem, maar ik zou het op de software gokken in eerste instantie. (of de server!)... Newsgroup software heeft namelijk altijd een check op de completeness van de upload en controleert de uploads ook op fouten(parity checks?). Als er tijdens het uploaden iets fout zou gaan zou je direct een melding moeten krijgen.

• denan
Anoniem: 80272 schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:27:
[...]

Tja ik heb het zelf ook niet verzonnen maar dat was hoe het werkt. Ik heb echter nog twee problemen. 1 Is het geval dat mijn lease time voor mijn internet ip heel erg laag is. Het blijkt zelfs maar 1 uur te zijn! Ik heb namelijk de log van de router aangezet en die zegt dus het volgende :

0day 10:56:27 Lease of 82.215.39.x obtained, lease time 3600

Dit is erg vreemd. Ik zou niet weten waar ik dit kan aanpassen maar is denk ik een XMS probleem (want de CPS blijkt dus hier niks mee te maken als ik het goed begrijp). Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan want wordt gek van om het uur mijn ip moeten refreshen in de router.
Onze default lease staat op 24 uur (DHCP server side), dus als je router een leasetime van 1 uur pakt dan kan onze server daar weinig aan doen... Zet je default leasetime eens op 0 (onbeperkt meestal)... Wellicht dat dat werkt... Ik moet toegeven dat ik persoonlijk niet zo'n hoge pet op heb van sitecom routers.. wellicht dat dat mijn reacties kan "kleuren" ;)
2) Mijn tu/e VPN werkt ineens niet meer. Heeft het altijd gedaan achter routers alleen ik krijg hem nu niet meer aan de praat. Als ik het adres ping: vpn.tue.nl doet die dat gewoon dus denk niet (na 2 weken) dat het probleem bij de TU/e ligt. Het heeft altijd gewerkt. Ik heb poort 500 al geforward van de router naar de computer, maar dat mocht niet baten. Hier staan de gegevens zoals ik de vpn heb ingesteld: http://w3.tue.nl/nl/diens...rosoft_vpn_in_windows_xp/
Sluit je computer eens direct aan zonder router en bouw daar eens een VPN over op.... Er zijn routers in omloop die extreem veel problemen veroorzaken bij het opzetten van VPN verbindingen.. wellicht dat dit er een is? Google anders eens het typenummer van je router +VPN.. wellicht dat er op internet meer over soortgelijke problemen te vinden is.

• denan
joeri-slots schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:04:
Ook ik ben nu in een Portaal woning (eindelijk na heel wat kabel aanleg werk) aangesloten op het XMSnetwerk met een proeftijd van 6 maanden, en ik moet zeggen het gaat lekker snel dat downloaden _/-\o_
Alleen zit ik nog met een aantal vragen/problemen:
Welke router raden jullie mij aan die goed overweg kan met deze en toekomstige hogere up- en download snelheden?
Deze router is prima ;):
http://www.cisco.com/en/U...s/ps368/ps5103/index.html
Maar over het algemeen werken alle 100Mb routers prima.. Probeer echter niet de goedkoopste te kopen zonder eerst reviews te lezen.. goedkoop is meestal duurkoop in de IT-wereld. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Cisco en Linksys hardware (al zitten daar ook wat zwarte schapen tussen).

• denan
fast-server schreef op woensdag 27 december 2006 @ 00:50:
@ Denan

Al gehoord of glasvezel ook beschikbaar komt voor niet portaal klanten in Arnhem.
Woon zelf in Malburgen-oost, wordt helemaal omringt door fiber alleen deze wijk nog niet :(

Dit zijn geen Portaal woningen maar van volkshuisvesting Arnhem, daarmee waren jullie toch ook in gesprek?
Volgens mij lopen die gesprekken nog, maar ik zal het eens bij de projectleider van Arnhem opgooien.. Mocht ik hier niet op terugkomen de eerste week van jan. herinner me er dan even aan :) (kerstdrukte momenteel)

• denan
michelc85 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:04:
@denan

Aangezien de verbinding super werkt zou ik graag mijn gratis verbinding willen uitbreiden naar een alles uit de kast pakket.

Kan ik mij hiervoor op de website gewoon aanmelden?
Ja hoor, die aanvragen worden automatisch verwerkt. Als alles goed gaat zou dat binnen een dag actief moeten zijn.

• denan
michelc85 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:09:
[...]

Das wel snel dan, je krijgt dan toch ook nog een doe het zelf pakket ?.
Ja, maar dat bestaat uit de volgende handleiding:
Handleiding
Radio update:
Sinds 27 december 2006 bestaat het radioprogramma RTL FM niet meer.
Op de frequentie van RTL FM is nu te ontvangen: TMF Radio.
TMF Radio wordt doorgegeven via de volgende FM frequentie:
• Portaal Utrecht: 96.3 MHz.
• Portaal Hilversum: 100.4 MHz.
• Portaal Leiden: 99.3 MHz.

[Voor 21% gewijzigd door denan op 27-12-2006 13:13]

• denan
michelc85 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:22:
[...]

Krijg een foutmelding dat iemand zich op dit adres al heeft aangemeld.
Hmm.. ik zal het eens met de devellopers overleggen.. Een abonnement-upgrade optie voor telefonie/televisie zou eigenlijk via het klantenportal kunnen verlopen voor bestaande abonnee's. Dit zal echter niet tijdens deze kerstperiode nog aangepast worden.. :)
Ik ben bang dat er niets anders opzit dan dan je je verzoek even schriftelijk naar XMS stuurt (of faxed naar 024-3653655)

• denan
akimosan schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:38:
Net nog even gebeld met de servicedesk.

Er zijn geen plannen (sterker nog het zal naar alle waarschijnlijkheid in de nabije toekomst niet van komen) om een eigen newsserver met ondersteuning voor binaries te draaien op het netwerk van Xtramediaservices.

Dit vind ik eigenlijk wel jammer. Veel andere internet serviceproviders bieden dit wel aan, eventueel met lage retenties of een afgeknepen verbinding, maar toch.

Is er een reden voor dat dit niet gedaan wordt en zo, wat is die reden dan, vraag ik me af.

Ik weet dat het uiteraard wel mogelijk is om een Usenet abonnement te gebruiken bij een andere aanbieder en hier maak ik dan ook tot volle tevredenheid gebruik van. Maar de snelheid is dan 10mb of max 20mb. Op het glasvezelnet zou een verbinding van 10 of zelfs 100 mb toch met gemak haalbaar moeten zijn.
Het is voor ISP's erg lastig om een complete binary server met een hoge retentie te hosten. Niet alleen het dataverkeer is enorm (en de storage benodigdheden) maar ook de enorme hoeveelheden illegaal materiaal zijn een doorn in het oog van velen. Ondanks alle mooie verhalen over het downloaden van linuxdistributies draaien binary newsservers hoofdzakelijk om de volgende zaken: Films, illegale software en porno (hierbij vast mijn excuses voor al die mensen die zich wel bezig houden met andere dingen op newsservers ;))
Naast dat alles is het gewoon een feit dat ISP's nooit zo'n compleet aanbod kunnen leveren als bedrijven die zich puur op binary newsservers richten.
Wat betreft de snelheid: volgens mij levert het eweka abonnement de mogelijkheid tot meerdere threads van 10Mbps (afhankelijk van het gekozen abonnement) en er zijn ook andere commerciele aanbieders die snelheden leveren tot 20Mbps per thread met een maximum van 5 threads.

• denan
michelc85 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 16:14:
[...]

Mag dit zonder handtekening ? op de website heb je dit natuurlijk ook niet.
Een handtekening is wel nodig, het betreft hier tenslotte een contractswijziging. (Via de webinterface hebben wij logging lopen waarmee kunnen zien wie/wat/wanneer aanvraagt).
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee