Maverick schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:57:
[...]
Dan kan Sony wel heel stoer roepen "de PS3 gaat wel 10 jaar mee". Als iedereen (microsoft en nintendo) over 5 jaar met een nieuwe console komt dan loopt Sony gewoon achter de feiten aan als ze ook niet gewoon updaten. Dan zit er na 2 jaar niemand meer op een PS3 te wachten.
Waarom niet? Ik alvast wel. Als ik over een jaar plezier beleef aan een ps3 dan kan ik over 5-6 jaar nog altijd plezier beleven aan de ps3? Daarbij, het is al ten overvloede gezegd, die tien jaar is een indicatie voor de totale termijn waarin de ps3 zal geproduceerd worden en games zullen voor worden gemaakt . Een opvolger zal uiteraard sneller komen, maar ik vermoed dat het toch minstens 6, waarschijnlijk zeven jaar zal duren.
De technologische sprongen worden telkens kleiner. Daarvoor hoef je niet elke vier jaar met iets nieuws op de markt te komen. De ps2 zal uiteindelijk zeven jaar in roulatie zijn geweest, en hoor je iemand klagen? Valt nog goed mee. Goede timing, nu nog het merendeel van de gezinnen een sdtv heeft, dat de ps2 nog altijd actief is (als sd console)
Nu is met deze generatie een grote stap voorwaarts gezet op gebied van tv's. Hoge resolutie, progressive beelden, enz... Een stap die dringend moest genomen worden, omdat de huidige tv's toch wel hun grenzen lieten zien en om terug 'on par' te komen met pc gaming. Nu zal die resolutie de volgende twintig jaar zeker niet veranderen. Gewone standaard tv is 50 jaar in gebruik geweest. Ze zouden gek zijn om de markt weeral te forceren op een nieuwe standaard. En meer dan 1080p op de schermen zoals we ze nu kennen maakt helemaal niets meer uit (huidige grootte).
Meer alleen maar omwille van meer haalt niets uit, de meerwaarde van nog hogere resolutie is bijzonder klein tov de kosten.
We komen echt op het eindpunt van een ontwikkeling wat betreft tv technologie. In dat opzicht is het niet verwonderlijk dat de ps3 mogelijks heel lang kan meedraaien.
Daarbij heb ik het liever zoals sony het doet. Iedereen heeft het altijd maar over hoe ze afgeript worden door de producenten. Wel, ik zou me meer afgeript voelen als ze de ps3 na vier jaar ineens lieten vallen, dan met de huidige prijzen voor de ps3.
Je weet dat je met je investering en de games collectie die je koopt nog lang rustig kan gamen. Terwijl de ms boys waarschijnlijk van de ene console op de andere gerushed worden.
Trouwens, waar staat het geschreven dat de generaties in dezelfde periode (zelfde jaar) gelanceerd moeten worden? Dit zal vanaf nu zeker niet meer gebeuren. Aangezien de ps3 een jaar later komt dan de xbox360, en de upgrade cyclus bij microsoft een jaar korter ligt dan bij sony, zal tussen de xbox3 en de ps4 minstens twee jaar komen te liggen. Big deal. Wie daarover zo freaked out is zou beter eens wat meer buiten komen
En het is ook wel eens fijn om de markt te laten consolideren, tot rust te laten komen. De consumenten zullen ze het in dank afnemen. Nee, ik heb helemaal geen probleem met 6 jaar per console cyclus (sony) ipv 4 jaar (ms)
Als ze mee zouden willen gaan met de volgende generatie van ms, zou de ps3 slechts een kort leven van 3 jaar beschoren zijn. Ondenkbaar, en niet toelaatbaar
Algemeen.
Hoe meer ik lees en hoor over de ps3, hoe enthousiaster ik word (ja, nog enthousiaster

). Ik ben al een grote fan van de playstation franchise, maar de ps3 is echt subliem. Die looks, die verfijnde vormen, de interface, de games, gratis online, de mogelijkheden. Bij die filmpjes waarin ze de ps3 uit de doos halen valt me op dat hij niet eens zo groot is als ik had gevreesd. Dit is iets wat mag gezien worden naast je tv.
En dan de berichten dat hij echt weinig lawaai maakt, vergeleken met andere consoles. Dit is toch té goed

.
Ben ik even blij dat ik mij, in die hype om toch maar 'next gen' te kunnen gamen, niet heb laten overhalen tot een impuls aankoop van die xbox. Hij sprak me het voorbije jaar al maar matig aan. Maar nu ik de details ken over de ps3 laat de xbox me siberisch koud. Op zich geen slechte console of games, maar ik heb er niet datzelfde gevoel bij. Zo simpel.
In my book: PS3 >>>>>> Wii/xbox360
En ja, ik kan het ook niet betalen bij launch, maar dan nog komt hier geen goedkopere 360 in huis.