Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste
Acties:
  • 859.155 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 13:11
Anoniem: 249481 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 20:04:
Kan iemand mij uitleggen waarom op het patchpanel iedereen gebruik maakt van keystones(Bleh) en niet oldskool van lsa?

Heeft trouwens nog iemand een tip voor cat 7 wcd`s? die krengen zijn nergens te vinden.
Ik heb gekozen voor Keystones vanwege de flexibileit. Aangezien je naast UTP nog een aantal andere connectoren erin kan verwerken. Zo wil ik op termijn ook f-connectoren erin plaatsen en misschien zelfs een USB connector om deze met de USB poort van een RaspberryPi of Synology te koppelen als deze te onhandig opgesteld staat.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Anoniem: 249481 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:19:
[...]

Ik zie hier toch heel veel keystones voorbijkomen.

Cat7 zit al verwerkt in huis ivm een goedkope deal bij een vriend, ik mis alleen nog de wcd`s
Afwerken met CAT6A keystones, volgens mij bestaan er nog geen CAT7 keystones. Ik heb ze zelf in ieder geval nergens kunnen vinden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

fast-server schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:19:
[...]

Afwerken met CAT6A keystones, volgens mij bestaan er nog geen CAT7 keystones. Ik heb ze zelf in ieder geval nergens kunnen vinden.
Misschien ga ik dan toch voor cat 6a spul maar niet met keystones daar krijg je mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 12:41
chickpoint schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 17:20:
[...]

Als het goed is gaat 10GBASE-T ook gewoon over cat6 maar beperkt to 50 meter. Dat is voor in huis natuurlijk lang genoeg. Zal het morgen even nazoeken in de standaard.
Ik heb helaas geen tijd meer gehad om dit na te zoeken in de standaard, maar wel een whitpaper van netgear erover gevonden.

10bge

bron: http://www.techdata.com/%..._Things_10_Gigabit-v1.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 20-05-2015 14:00 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:03
Vraagje:

Ik ga mn telefoonaansluitingen vervangen voor netwerkaansluitingen. Bij de centraalplaat die erin komt moet je gebruik maken van jacks. Ze geven aan dat de keystones moeten zijn van AMP BICC Nexans Lanmar met de bij behorende art nummers. Passen er ook andere keystones in? bv die van Digitus die zijn namelijk flink voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Remco Tr schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:20:
Vraagje:

Ik ga mn telefoonaansluitingen vervangen voor netwerkaansluitingen. Bij de centraalplaat die erin komt moet je gebruik maken van jacks. Ze geven aan dat de keystones moeten zijn van AMP BICC Nexans Lanmar met de bij behorende art nummers. Passen er ook andere keystones in? bv die van Digitus die zijn namelijk flink voordeliger.
Ze specificeren de jacks niet voor niets. AMP, Nexans, lanmar etc maken gebruik van een randje aan de onderzijde en een lip aan de bovenzijde om de jack te positioneren. De jack van digitus past dus alleen als deze dezelfde vorm heeft.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en heb na heel wat lezen besloten dat ik in mijn woning ook UTP ga leggen. Heb het huis een klein jaartje geleden gekocht en de vorige bewoner was een aannemer. Hij heeft hierdoor allemaal van die gele (ribbel) pvc pijpen door de muur laten lopen zodat er in elke slaapkamer en zolder telefoonaansluiting zit. Dit gebruikte hij voor het internet via KPN :)

Nu mijn vriendin en ik er wonen wil ik dat allemaal gaan verwijderen en overal waar nu de telefoonlijn loopt UTP laten gaan. De bestaande gele pvc pijpen die de vorige bewoner in de muur heeft gedaan wil ik dus gaan gebruiken om mijn UTP kabels door heen te trekken. Kan dat, past dat denken jullie?

Op dit moment heb ik nog Ziggo alles in 1 maar begin volgend jaar maak ik de overstap naar Glasvezel. Dit word op dit moment in mijn gemeente aangelegd. Klopt het als je Glasvezel heb je tv kijkt via UTP en je COAX helemaal niet meer nodig heb? Zo ja, kan er ook altijd nog over denken om ipv de telefoonkabels eruit te trekken de COAX kabels eruit trek en daar de UTP kabel doorheen trek.

Ik heb de volgende apparatuur die ik wil gaan gebruiken:
2 x ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch
1 x Apple Time Capsule (2TB)
1 x Apple Airport Express
1 x Synology DS212j (2x 2TB WD RED hd's)

Waar ik zelf aan zat te denken om te gaan "maken" is het volgende:
  • Kabel komt binnen in de meterkast.
  • Via het Ziggo kastje (nu nog, straks Glasvezel) loopt er een UTP kabel naar 1 ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch in de meterkast.
  • Vanuit daar gaan er 2 UTP kabels naar de 2 verschillende slaapkamers op de eerste verdieping waar ik dan een UTP wandcontactdoos installeer in het vrij gekomen "ruimte" waar eerst de telefoon zat of COAX aansluiting.
  • Tevens gaat er ook 1 UTP kabel helemaal naar zolder waar mijn "werkkamer" komt. Daar maak ik ook een UTP wandcontactdoos in de vrij gekomen "ruimte" die er nu is na dat de telefoonaansluiting is verwijderd.
  • Op zolder wil ik dan Apple Time Capsule installeren die ik dan in mijn werkkamer gebruik om de UTP kabel te verdelelen tussen mijn laptop, laptop van mijn vriendin, Epson Styles Photo PX700W en de Synology DS212j die ik ook op zolder wil installeren.
  • De Apple Time Capsule moet dan met zijn WIFI bereik zolder en de slaapkamers op de eerste verdieping "bedekken".
  • Vanuit de meterkast loopt er ook 1 UTP kabel vanuit de ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch naar de woonkamer. In de woonkamer installeer ik ook 1 UTP wandcontactdoos die vrij gekomen is nadat ik de telefoonaansluiting of COAX aansluiting daar heb verwijderd.
  • Vanuit die wandcontactdoos loopt er dan 1 UTP kabel naar de 2 ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch die ik achter mijn tv-meubel plaats. Vanuit daar gaan er dan verschillende UTP kabels naar mijn, Apple Airport Express, Apple TV 2, Playstation 3, Eminent Mediaspeler, TV en receiver.
  • De Apple Airport Express die ik in de woonkamer dan installeer moet het WIFI bereik in de woonkamer en tuin "bedekken".
Als jullie dit zo lezen, wat vinden jullie ervan?? Ben erg benieuwd en sta open voor alle tip's en adviezen. Dit omdat ik redelijk nieuw ben en jullie toch de expert. a.s. zaterdag wil ik dit allemaal gaan installeren met een goede vriend van mij die vaker UTP kabels heeft getrokken en gemaakt. Hij neemt ook zijn trekveer meer UTP tang en zo gaan we zaterdag samen aan de gang.

Wil vandaag alles gaan bestellen, UTP wandcontactdozen, UTP stekkertjes en een UTP kabel op een rol. Wat adviseren jullie, CAT 6?

Denk zelf aan CAT 6 omdat ik toch wel in toekomst als mijn Synology DS212j goed geinstalleerd en geconfigueerd heb hem wil gebruiken om films en serieus te gaan streamen naar mijn Apple TV2 en/of Eminent Mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Frid0 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:57:
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en heb na heel wat lezen besloten dat ik in mijn woning ook UTP ga leggen. Heb het huis een klein jaartje geleden gekocht en de vorige bewoner was een aannemer. Hij heeft hierdoor allemaal van die gele (ribbel) pvc pijpen door de muur laten lopen zodat er in elke slaapkamer en zolder telefoonaansluiting zit. Dit gebruikte hij voor het internet via KPN :)
<knip>
Volgens mij is je gegeven opzet prima, door gebruik te maken van switches op plaatsen waar veel apparaten aanwezig zijn hoef je maar minimaal kabel te trekken.
Als je de kabel nog moet kopen, en je kunt de meerprijs voor jezelf rechtvaardigen, zou ik Cat6a pakken. Daar kun je, in de toekomst, ook snelheden van 10gbe mee halen.

Enigste puntje wat ik zo kan bedenken: Is het niet zo, bij glasvezel, dat switch en TV in aparte VLAN's moeten? Ik weet niet of de switches je uitgezocht hebt daar geschikt voor zijn.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 16:47
c0ne schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:20:
[...]

Volgens mij is je gegeven opzet prima, door gebruik te maken van switches op plaatsen waar veel apparaten aanwezig zijn hoef je maar minimaal kabel te trekken.
Als je de kabel nog moet kopen, en je kunt de meerprijs voor jezelf rechtvaardigen, zou ik Cat6a pakken. Daar kun je, in de toekomst, ook snelheden van 10gbe mee halen.

Enigste puntje wat ik zo kan bedenken: Is het niet zo, bij glasvezel, dat switch en TV in aparte VLAN's moeten? Ik weet niet of de switches je uitgezocht hebt daar geschikt voor zijn.
Klopt, dan heb je dus een managed switch nodig of een router die VLAN's ondersteund gebruiken.
Hele handige site die ik momenteel gebruik is http://netwerkje.com (Foto's volgen eind v/d week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Volgens mij staat er in de pricewatch een of andere TP-Link die managed is, en waarbij je dus met VLAN's kunt werken. Is ook niet zo duur dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
c0ne schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:20:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ja, denk je? Door die gele ribbel pvc pijpen krijg ik wel een CAT 6 kabel getrokken??

Moet alles nog kopen :-) Dus ja, kan eventueel een CAT6a kopen. Wat is het verschil met die kabel en een normale CAT6 kabel?

Dat weet ik niet, maar deze switch heb ik een tijd geleden via een aanbieding site, lees iBood gekocht voor een klein prijsje. Dit was de link: http://nl-nl.forum.ibood..../comment-page-2/#comments

Die hebben mij niet veel gekost en heb ik nog liggen. Als straks blijkt dat, dat niet goed werkt met Glasvezel kan ik altijd nog andere, goede kopen.
ThinkPadd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:25:
Volgens mij staat er in de pricewatch een of andere TP-Link die managed is, en waarbij je dus met VLAN's kunt werken. Is ook niet zo duur dacht ik.
Waar kan ik die vinden? Misschien een linkje
markisoke schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:25:
[...]

Klopt, dan heb je dus een managed switch nodig of een router die VLAN's ondersteund gebruiken.
Hele handige site die ik momenteel gebruik is http://netwerkje.com (Foto's volgen eind v/d week).
Bedankt! Ga eens op die site kijken, ken die totaal niet

[ Voor 20% gewijzigd door Frid0 op 02-10-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
De switch die je noemt zal niet werken met glasvezel, maar kijk een keer naar netwerkje.com , je kan dan veel informatie opdoen en kijken als dat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Frid0 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ja, denk je? Door die gele ribbel pvc pijpen krijg ik wel een CAT 6 kabel getrokken??

Moet alles nog kopen :-) Dus ja, kan eventueel een CAT6a kopen. Wat is het verschil met die kabel en een normale CAT6 kabel?

Dat weet ik niet, maar deze switch heb ik een tijd geleden via een aanbieding site, lees iBood gekocht voor een klein prijsje. Dit was de link: http://nl-nl.forum.ibood..../comment-page-2/#comments

Die hebben mij niet veel gekost en heb ik nog liggen. Als straks blijkt dat, dat niet goed werkt met Glasvezel kan ik altijd nog andere, goede kopen.

[...]

[...]

Bedankt! Ga eens op die site kijken, ken die totaal niet
De gespecificeerde lengte voor 10gbe over C6 is 30 meter, voor C6a is dat 100 meter. Als je een enkele kabel door de pvc-flex trekt, moet dat geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
c0ne schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:41:
[...]

De gespecificeerde lengte voor 10gbe over C6 is 30 meter, voor C6a is dat 100 meter. Als je een enkele kabel door de pvc-flex trekt, moet dat geen enkel probleem zijn.
aha, duidelijk. weet niet hoeveel meter kabel ik naar zolder nodig heb maar dat zal wel paar meter zijn. denk 10 a 15 meter. maar waar kan ik cat6a kopen dan? ken de site www.allekabels.nl

die kabel die jij zegt is wel flexibel, zodat die "makkelijk" door een pvc-flex kan zeg maar?
markisoke schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:40:
De switch die je noemt zal niet werken met glasvezel, maar kijk een keer naar netwerkje.com , je kan dan veel informatie opdoen en kijken als dat de oplossing is.
ok. na ik gebruik die dan nog voor een half a max een jaartje. en zodra dan Glasvezel dan helemaal geinstalleerd is thuis dan koop ik 1 nieuwe voor in de meterkast. De gene die ik achter mijn tv-meubel doe kan ik toch wel houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Frid0 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

aha, duidelijk. weet niet hoeveel meter kabel ik naar zolder nodig heb maar dat zal wel paar meter zijn. denk 10 a 15 meter. maar waar kan ik cat6a kopen dan? ken de site www.allekabels.nl

die kabel die jij zegt is wel flexibel, zodat die "makkelijk" door een pvc-flex kan zeg maar?
C6a is wel dikker, maar een enkele kabel lukt altijd.
[...]

ok. na ik gebruik die dan nog voor een half a max een jaartje. en zodra dan Glasvezel dan helemaal geinstalleerd is thuis dan koop ik 1 nieuwe voor in de meterkast. De gene die ik achter mijn tv-meubel doe kan ik toch wel houden?
Nee, op die switch zit je TV aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Je kan volgens mij niet die switch gebruiken, aangezien die ook niet managed is.
Als je die switch achter je tv meubel alleen gebruikt voor tv is het mogelijk, wil je er ook internet voor bv de tv zelf of een media speler, dan heb je 2 keuzes.

Een extra kabel daarheen trekken en die alleen gebruiken voor tv (op de switch daarvoor juisten VLAN aan die poort koppelen)

of

Ook een managed switch daar neerzetten die de reciever van je tv z'n eigen vlan geeft en vervolgens je andere apparaten ook weer hun eigen vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
c0ne schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:33:
[...]

C6a is wel dikker, maar een enkele kabel lukt altijd.

[...]

Nee, op die switch zit je TV aangesloten :)
Mmmm, ok. Ook door zo pvc-flex zoals jij dat noemt? Want straks past dat niet omdat die te dik is. Want hoe dikker en minder makkelijk het volgens mij een "bocht" door gaat, toch? Weet namelijk niet de vorige bewoner de pvc pijpen in de muur heeft gefreesd. Ga ik zaterdag allemaal mee maken.

Al hoop ik dat als ik de UTP kabel aan de oude telefoonkabel of oude COAX kabel vast ik daarmee de UTP kabel er doorheen kan trekken...

Trouwens, wat denk jij, telefoonlijn eruit of de COAX? Beide heb ik volgens mij niet meer nodig straks als Glasvezel er is omdat tv kijken dan ook via UTP gaat, toch?

O ja, hahaha, sorry

[ Voor 7% gewijzigd door Frid0 op 02-10-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
markisoke schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:36:
Je kan volgens mij niet die switch gebruiken, aangezien die ook niet managed is.
Als je die switch achter je tv meubel alleen gebruikt voor tv is het mogelijk, wil je er ook internet voor bv de tv zelf of een media speler, dan heb je 2 keuzes.

Een extra kabel daarheen trekken en die alleen gebruiken voor tv (op de switch daarvoor juisten VLAN aan die poort koppelen)

of

Ook een managed switch daar neerzetten die de reciever van je tv z'n eigen vlan geeft en vervolgens je andere apparaten ook weer hun eigen vlan.
Ga er geen 2 kabels heen trekken, vind ik een beetje overdreven zeg maar. 1 kabel is genoeg lijkt mij. koop dan wel een 2 nieuwe switch als het zover is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Frid0 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

Zie dat ik mij vergist heb, het is geen TP-Link, maar een Netgear.

5 poorts: pricewatch: Netgear Prosafe GS105E
8 poorts: pricewatch: Netgear Prosafe GS108E

In de reviews van die twee switches staan wel reviews van mensen die hem voor een setup soortgelijk aan die van jou gebruiken.

Rest van de managed switches zijn een stuk prijziger: http://tweakers.net/categ...I0sgTRZYk5SlZKliYWSrW1tQA komt omdat de Netgear een aantal functies mist die 'echte' (HP, Cisco) managed switches niet hebben. Maar voor IPTV is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Welke revisie heb jij van die switch.
Er zijn namelijk 2 versies in de omloop waarvan 1 er wel VLAN's ondersteund en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb zelf niet zo'n switch. Heb ook geen IPTV :p

Maar dat is wel een goed punt dan om op te letten bij aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Ja, ben echt veel wijzer geworden door netwerkje.com
Heb het setup die hun gebruikt hebben iets aangepast, maar heb dan ook geen 8 ports maar 24 ports managed switch. Zal zo even een schema maken hoe mijn netwerk er uit gaat zien aan het eind van de week en dan hopen dat alles werkt.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pjyx2e3l.png

[ Voor 14% gewijzigd door markisoke op 02-10-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:50
Frid0 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:37:
[...]
Trouwens, wat denk jij, telefoonlijn eruit of de COAX? Beide heb ik volgens mij niet meer nodig straks als Glasvezel er is omdat tv kijken dan ook via UTP gaat, toch?
Enkele glasvezelproviders leveren naast digitale TV over UTP ook nog analoge TV en digitale TV over de coax (DVB-C). Als je een TV hebt met DVB-C tuner en het aanbod via coax is voldoende, dan hoef je niet via UTP te kijken. Voordelen zijn dat je dan geen extra kastje nodig hebt en dat je radio-ontvanger ook nog blijft werken. Nadeel is dat je de extra's van IPTV mist (extra zenderpakketen, meer zenders in HD, EPG).
Het ligt er dus maar net aan wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

markisoke schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:55:
Ja, ben echt veel wijzer geworden door netwerkje.com
Heb het setup die hun gebruikt hebben iets aangepast, maar heb dan ook geen 8 ports maar 24 ports managed switch. Zal zo even een schema maken hoe mijn netwerk er uit gaat zien aan het eind van de week en dan hopen dat alles werkt.

Edit:

[afbeelding]
Mooi plaatje, maar volgens mij moet de port op de switch vanaf de Asus router ook Untagged zijn.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Volgens mij heb je gelijk, ga morgen alles installeren, dus probeer dat wel als eerste.
Maar dit is een manier hoe je een netwerk zou kunnen bouwen op eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Correct, en webfreakz.nl heeft inderdaad gelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zou het plaatje een flowchart kunnen noemen in plaats van netwerktekening :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
webfreakz.nl schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:28:
Je zou het plaatje een flowchart kunnen noemen in plaats van netwerktekening :P
Is ook gemaakt met diagram designer, maar paint was ook weer zo wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Wellicht een stomme vraag, maar ik stel hem toch: ik en mijn wederhelft hebben een huis gekocht en de electricien gaat volgende week aan de slag. Ik wil meteen het netwerk goed aanleggen. Opstelling zoals ik hem in mijn hoofd heb is als volgt:

Modem (glasvezel) > (WLAN)Router > Switch > Patchpanel > wandcontactdozen in het huis.

Is om een goede verbinding te maken tussen de router, switch en patchpanel een enkele UTP kabel voldoende? Of moet ik alle beschikbare lanpoorten gebruiken om alles met elkaar te verbinden?

Is het niet zo dat als ik met 1 UTP kabel van router naar switch ga, ik het signaal ga splitsen en dus minder bandbreedte heb?

Hoop dat de vraag zo duidelijk is.

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat bedoel je met "alle beschikbare lanpoorten gebruiken" ?

Jouw opzet gaat gewoon werken hoor, stukje naar je router is puur de uplink naar internet, rest van het verkeer loopt via de switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ik bedoel dat veel wlan routers meerdere lanpoorten hebben en hetzelfde geldt voor de switch. Als ik het dus zo aansluit:

modem > 1 UTP kabel > Router > 1 UTP kabel > Switch > 1 UTP kabel > Patch Panel

krijg ik dan geen signaal verlies? Zou het niet zo moeten zijn dat ik de beschikbare poorten allemaal bedraad aansluit, dus uitgaande van een router met 4 lanpoorten en een switch met 8 lanpoorten:

Modem 1 UTP kabel > Router > 4 UTP kabels > Switch > 8 UTP kabels > Patch Panel

Of vindt de daadwerkelijke verdeling van het signaal pas plaats bij de Patch panel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die LAN poorten in je router zitten intern ook aan een switch :) Dus maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ok, dus als ik het goed begrijp verbind ik alle apparatuur in m'n meterkast onderling met een UTP kabel en vanaf de switch naar de patch panel ga je pas verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
Minder praten meer plaatjes

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ja, een bandbreedte van 1 gigabit tussen switch en router is meer dan genoeg. Dat is toch veel meer dan je internetabonnement kan trekken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Correct, maar je moet wel vanuit je switch naar de patchpanel alle kabels aansluiten.

modem > 1 UTP kabel > Router > 1 UTP kabel > Switch >

Switch port 1 > patch panel port 1
Switch port 2 > patch panel port 2
Switch port 3 > patch panel port 3

etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Juistem, dan kom ik er wel uit! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
Tijd voor fotootjes!

Begin september kondigde ik aan om mijn meterkast aan te gaan pakken (Intheweb in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3") en in de afgelopen twee maanden heb ik, ondanks drukte, toch het 1 en ander kunnen doen.

De smaak om aan de slag te gaan met mijn meterkast kwam toen ik bij mijn werkgever de complete serverruimte opnieuw heb mogen inrichten. Van losse machines en een erg klein 19" kastje naar een volwaardige serverkast.
Afbeeldingslocatie: http://www.intheweb.nl/content/tweakers_lan/voorbeeld_voor_project.jpg

Eerst de basis materialen ingekocht:
  • 2 rackprofielen bij Bax Shop
  • 12mm MDF plaat
  • 10 inch 12 poorts patchstrook
  • 8 RJ45 Cat6 Keystone plugs
  • 4 doorlus RJ45 Keystone plugs
  • 10 inch legplank bij netwerkproducten.com
Op de patchstrook en keystone pluggen heb ik wel een dikke 3 weken mogen wachten omdat het vanuit Hong Kong moest komen, maar het scheelde wel erg op het budget :-)
Afbeeldingslocatie: http://www.intheweb.nl/content/tweakers_lan/IMG_20130921_114053_thumb.jpg

Met de basis materialen aanwezig, als eerste het rack in elkaar gezet (bijna nog nooit iets in elkaar geknutseld!)
Afbeeldingslocatie: http://www.intheweb.nl/content/tweakers_lan/IMG_20130923_204820_thumb.jpg

En momenteel zit het meeste patchwerk erin gebouwd en zit ik tegen de max van mijn router wat betreft switchpoorten.
Ik heb ervoor gekozen het rack niet vast te monteren aan de plank en dit bleek handig aangezien de ruimte achter het rack zeer beperkt is.
Afbeeldingslocatie: http://www.intheweb.nl/content/tweakers_lan/IMG_20131017_225731_thumb.jpg

Todo lijstje:
  • De pricewatch: HP Procurve 1810-8G v2 aanschaffen ter uitbreiding van het aantal switch poorten
  • Plank voor Ups onder serverrackje creëren
  • Op orde brengen stroomvoorziening
  • Synology DS211 plaatsen langs de oudere DS209

[ Voor 6% gewijzigd door Intheweb op 18-10-2013 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 550209

Na veel hier op dit forum lezen merk ik dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over cat 5e/cat6/cat6A en cat7. En bijbehorende snelheden. Om te beginnen, cat7 bestaat wel maar word voornamelijk gebruikt voor video doeleinde en is geen officiele ethernet standaard. Verder word 1G met cat5e halen lastig. Cat5e is gemaakt voor een frequentie van 150mhz wat grofweg gelijkstaat aan 150mbps. Dmv van pairbonding kun je een theoretische snelheid van 600mbps halen. Cat6 functioneert op een frequentieband van 250mhz (250mbps) waardoor 1g mogelijk word. Wil je gigabit LAN is cat6 aan te raden. Cat6a is gemaakt om theoretische snelheden van 10G te halen. Echter is het zo dat hoe hoger de snelheid, hoe groter de omgevingsfactoren een rol gaat spelen. Verder is er nog weinig hardware voor consumenten beschikbaar die 10G ondersteund, en als die er al is, is dienog onbetaalbaar. Zal nog wel enkele jaren zoniet 10 jaar duren voordat 10G ingeburgerd is. En tegen die tijd heeft glasvezel het koper al lang en breed ingehaald. Mijn advies, voor een paar euro meer cat6 en je kunt nog jaren met je gigabit LAN vooruit. Hoop dat ik voor wat opheldering heb kunnen zorgen en jullie wat aan deze info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
Each 1000BASE-T network segment can be a maximum length of 100 meters (328 feet), and must use Category 5 cable or better (including Cat 5e and Cat 6).
Bron: Wikipedia.

Dus in theorie zou je met CAT5 al 1Gbit kunnen halen.

Hoe kom je trouwens erbij dat CAT7 geen offciële standaard is?

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 24-10-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 14:02

painkill

Pain(k)(ill)

In de praktijk haal je ook 1gb op cat5e hoor :)

En misschien dat cat7 geen officiële ethernet standaard is, maar het wordt er in de praktijk wel voor gebruikt. Zeker omdat het gewoon afgemonteerd kan worden op cat6(a).
Bedankt voor je poging tot duidelijkheid, maar bij mij werkt het in ieder geval niet. :p

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 550209 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:15:
Na veel hier op dit forum lezen merk ik dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over cat 5e/cat6/cat6A en cat7.
Ik merk dat in jouw post ook.

1000BASE-T is gespecced op 100 meter over cat5. Niet cat5e, cat5.

Cat6 is nergens voor nodig. Cat6a wordt weeral 's interessant.

Cat7 is de onofficiële naam voor class F cable, hoewel beide niet door TIA/EIA erkend worden en als zodanig inderdaad geen "standaard" zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 550209 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:15:
Na veel hier op dit forum lezen merk ik dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over cat 5e/cat6/cat6A en cat7. En bijbehorende snelheden. Om te beginnen, cat7 bestaat wel maar word voornamelijk gebruikt voor video doeleinde en is geen officiele ethernet standaard. Verder word 1G met cat5e halen lastig.
Beroepsmatig heb ik een aantal jaren gewerkt voor een bedrijf waar volop gebruik gemaakt werd van CAT5E voor 1 Gbit verbindingen. Deze zaten in een medisch systeem waarbij betrouwbaarheid voorop staat. Geloof me, als daar CAT6 voor nodig was geweest dan had daar echt CAT6 ingezeten. Bij problemen zijn de kosten namelijk veel groter dan het verschil in de kabelkosten en dan heb ik het nog niet over de aansprakelijkheid indien een medisch systeem door zo'n fout zou falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
Intheweb schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 23:30:
[..]
TODO List
Vanwege budget technische reden heb ik afgezien van het kopen van de HP ProCurve en heb nu de pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200 in het rackje geschoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 10:56

TiMMieJ

PSN: Orixez

Even een vraagje voor de gevorderden hier :). Ook ik ben volop bezig met het trekken van CAT 6 FTP kabel in mijn huis. Helaas heb ik een jaren 70 woning dus ben ik voor de soepele niet massieve CAT 6 kabel gegaan. Deze zijn gevlochten ipv massief. Ik heb hierbij Roline CAT 6 FTP WC dozen. In de meterkast wil ik afmonteren met connectoren maar welke kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik heb momenteel een aantal FTP connectoren bij de praxis gehaald maar ik weet niet of dit aan te raden is voor de CAT 6. Waar hebben jullie de beste ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sowieso niet bij de Praxis halen, die is veel te duur. Je betaalt daar voor 4 stekkertjes hetzelfde als wat je op internet voor een doosje van 20 / 50 stuks zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:10
TiMMieJ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:55:
Even een vraagje voor de gevorderden hier :). Ook ik ben volop bezig met het trekken van CAT 6 FTP kabel in mijn huis. Helaas heb ik een jaren 70 woning dus ben ik voor de soepele niet massieve CAT 6 kabel gegaan. Deze zijn gevlochten ipv massief. Ik heb hierbij Roline CAT 6 FTP WC dozen. In de meterkast wil ik afmonteren met connectoren maar welke kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik heb momenteel een aantal FTP connectoren bij de praxis gehaald maar ik weet niet of dit aan te raden is voor de CAT 6. Waar hebben jullie de beste ervaring mee?
Hier staat wel nuttige informatie m.b.t. een thuisnetwerk aanleggen https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Intheweb schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:47:
[...]

Vanwege budget technische reden heb ik afgezien van het kopen van de HP ProCurve en heb nu de pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200 in het rackje geschoeft.
Deze ondersteund ook link aggregation (of neem een andere naam voor dezelfde techniek)? Zoek daar een goedkope switch voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultimation op 29-10-2013 14:06 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Na bijna een jaar is mijn netwerkje er toch wat anders uit komen zien.

Versie 1
Versie 2
Monenteel versie 3. Het verschil kwa opstelling en gear is bij versie 2 naar 3 minder dan versie 1 naar 2 :).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4yjyllyIAF07Ze8QHhlMKPNh/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tIsTdrwvlUUTsGHQRQwvtvWZ/medium.jpg

Wat zien we allemaal?
- Wand patch kast
- Zywall 110 Firewall
- HP switch (HP Procurve 1410-24G)
- Synology DS1812P
- Asus RT-AC66U ingezet als AP
- UPS (APC Backup ES 700)
- Labelwriter verbonden op de nas om zo netwerktwerkprinter te krijgen :).

Verder heb ik de indeling van de kast wel heringedeeld.

Het was iets praktischer om de patchreel boven te hebben ivp de zywall. Dus alles is 1U omhoog gegaan en zywall zit nu onder de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 02-11-2013 11:02 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 12:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

RobbyTown schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:59:
Na bijna een jaar is mijn netwerkje er toch wat anders uit komen zien.

Versie 1
Versie 2
Monenteel versie 3. Het verschil kwa opstelling en gear is bij versie 2 naar 3 minder dan versie 1 naar 2 :).

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat zien we allemaal?
- Wand patch kast
- Zywall 110 Firewall
- HP switch (HP Procurve 1410-24G)
- Synology DS1812P
- Asus RT-AC66U ingezet als AP
- UPS (APC Backup ES 700)
- Labelwriter verbonden op de nas om zo netwerktwerkprinter te krijgen :).

Verder heb ik de indeling van de kast wel heringedeeld.

Het was iets praktischer om de patchreel boven te hebben ivp de zywall. Dus alles is 1U omhoog gegaan en zywall zit nu onder de rest.
Ziet er netjes uit allemaal:)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Mooi hoor!
Hoe bevalt de nieuwe Zywall 110 Firewall/Router??? Buiten de flink hogere WAN-doorvoersnelheid een verbetering ten opzichte van de Zywall USG100?

Zelf heb ik de USG100 en eigenlijk pas bij WAN/internet-doorvoersnelheden van boven de 100megabit is een sneller model echt nodig.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

bitshape schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 15:33:
[...]

Mooi hoor!
Hoe bevalt de nieuwe Zywall 110 Firewall/Router??? Buiten de flink hogere WAN-doorvoersnelheid een verbetering ten opzichte van de Zywall USG100?

Zelf heb ik de USG100 en eigenlijk pas bij WAN/internet-doorvoersnelheden van boven de 100megabit is een sneller model echt nodig.
Antivirus, content filter zitten er niet op (in mail logs zit er dat er nog wel in, word firmware van jan/feb 2014 gefixt). Zywall 110 kan met gemak 150 mbit af WAN to LAN (mijn pakket is niet hoger).

Even een pdf van report gemaakt. Kun je zien hoe zwaar hij belast word (bijna niet dus, usg 100 heeft met zwaar met die snelheden :)) vandaar dat ik dus ben geupgrade. Hij bevalt prima. Let wel op. Deze is niet meer fanloos!
zywall110_report.pdf (normaal gebruik)
zywall110_lanparty.pdf (tijdens lan met 8 man)

[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 02-11-2013 16:15 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 23:41
Vorig jaar ben ik, samen met 6 vrienden, begonnen met het verbouwen van 4 klushuizen tot één gezamenlijk pand met appartementen op elke verdieping. In februari heb ik nog rond gevraagd naar adviezen op tweakers voor een degelijke setup.

We zijn inmiddels al 22 maanden aan het klussen en aangezien alles is gesloopt (op één draagmuur na) en zijn we begonnen alles opnieuw op te bouwen en kon ik netjes mijn setup plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://ikbentomas.nl/files/netwerk%20opzet.png

Beneden is er nog geen noodzaak geweest om alles aan te sluiten en ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://ikbentomas.nl/files/foto%20(3).jpgAfbeeldingslocatie: http://ikbentomas.nl/files/foto%20(4).jpg

Maar op de bovenste twee verdiepingen is alles al wel redelijk afgewerkt.
De switch kreeg ik gratis mee uit het CISCO lokaal van de opleiding informatica toen hij vervangen werdt.
Afbeeldingslocatie: http://ikbentomas.nl/files/foto%20(1).jpg

Achter mijn TV:
Afbeeldingslocatie: http://ikbentomas.nl/files/foto%20(5).jpg

Het is nu bewust een compleet netwerk zonder VLAN's zodat we eenvoudig muziek/films kunnen delen en kunnen gamen 8)

Er is echter één ergernis waar ik graag nog een oplossing voor vind.
Op elke verdieping heb ik uiteindelijk een WiFi router neer gezet om een goede dekking te verzorgen.
Ze zijn allemaal ingesteld als AP en hebben hetzelfde SSID.
Maar regelmatig verbindt een device met het AP van een andere verdieping en heb je praktisch geen signaal.

Wat kan ik installeren of aanschaven om ervoor te zorgen dat devices altijd verbinden met het AP met het sterkste signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:58

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Precies het topic wat ik nodig heb :) Binnenkort een nieuw huis, wat compleet verbouwd gaat worden... natuurlijk hèt moment om ook overal UTP te trekken. Zoals ik hier veel zie gebeuren, ga ook ik de boel op zolder zetten.

In de meterkast bij de voorduer komt alles binnen. Vanaf daar een kabeltje naar de UPC Horizon doos die momenteel het hele huis van internet voorziet. Vanaf daar gaat er dan in de nieuwe situatie een kabel naar zolder richting switch. Vanaf de switch moet vervolgens de rest van het huis voorzien worden. Dan moet er dus wel vanaf zolder een PVC pijpje naar alle kamers waar ik een aansluiting wil hebben... dat wordt nog flink wat werk, maar heb er zin in!

Voordat ik grote hoeveelheden kabel aan ga schaffen... gebruiken jullie overal gewoon CAT5E, of zijn er hier betere alternatieven voor?

Foto's komen uiteraard als er iets aangelegd wordt :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
ikbentomas schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:18:
Er is echter één ergernis waar ik graag nog een oplossing voor vind.
Op elke verdieping heb ik uiteindelijk een WiFi router neer gezet om een goede dekking te verzorgen.
Ze zijn allemaal ingesteld als AP en hebben hetzelfde SSID.
Maar regelmatig verbindt een device met het AP van een andere verdieping en heb je praktisch geen signaal.

Wat kan ik installeren of aanschaven om ervoor te zorgen dat devices altijd verbinden met het AP met het sterkste signaal?
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/de_jong_jj/roaming.png

Of AP's zoeken die onderling bepalen welke client waarmee verbindt, maar dat wordt weer duuder enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Kijk maar naar Ubiquity. Niet echt duur, en ze kunnen "met elkaar" praten (die AP's). Zonder controller. Als het meer dan 3 gaan worden, wordt een controller aangeraden.

Kan ook van Ubiquity zijn.

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
Kaastosti schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:16:
Voordat ik grote hoeveelheden kabel aan ga schaffen... gebruiken jullie overal gewoon CAT5E, of zijn er hier betere alternatieven voor?
Ik heb voor de eerste helft van het huis (toen er nog budget voor was) gewerkt met:
Cat6 FTP stugge netwerkkabel op rol

Ik heb bewust gekozen voor FTP als minimale kwaliteit omdat mijn kabels vaak langs electra kabels liggen.
Daarnaast zou ik zeker aanraden om kabels met vaste kern/stugge kabels te nemen! Dat is echt een stuk makkelijker te trekken dan kabels zonder vaste kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:27:
Kijk maar naar Ubiquity. Niet echt duur, en ze kunnen "met elkaar" praten (die AP's). Zonder controller. Als het meer dan 3 gaan worden, wordt een controller aangeraden.

Ik heb net de 3 routers van TP-Link nieuw gekocht dus vervangen zit er voorlopig niet in.
Zou zo'n controller van Ubiquity heel toevallig kunnen samenwerken met mijn routers?

@jadjong helaas gaat het mis bij android tablets, telefoons, en laptops. Ik zou wel op alle apparaten van al mijn huisgenoten de instellingen kunnen aanpassen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Kaastosti schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:16:
Precies het topic wat ik nodig heb :) Binnenkort een nieuw huis, wat compleet verbouwd gaat worden... natuurlijk hèt moment om ook overal UTP te trekken. Zoals ik hier veel zie gebeuren, ga ook ik de boel op zolder zetten.

In de meterkast bij de voorduer komt alles binnen. Vanaf daar een kabeltje naar de UPC Horizon doos die momenteel het hele huis van internet voorziet. Vanaf daar gaat er dan in de nieuwe situatie een kabel naar zolder richting switch. Vanaf de switch moet vervolgens de rest van het huis voorzien worden. Dan moet er dus wel vanaf zolder een PVC pijpje naar alle kamers waar ik een aansluiting wil hebben... dat wordt nog flink wat werk, maar heb er zin in!

Foto's komen uiteraard als er iets aangelegd wordt :)
Cat5E is prima, zeker als er meerdere door 1 buis moeten zijn dikke cat6 kabels echt een hel. FTP is onzin voor deze afstanden en eisen. Wel even opletten dat je geen CCA kabel koopt, maar de shops die hier genoemd worden zijn allemaal prima. Maar ga SOWIESO voor 19mm buis, met kleine bochten.
Daarnaast alle kabels er tegelijk doortrekken, later 1 kabel toevoegen is een hel, zeker omdat je dan alles beschadigt.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 16-06 18:11

Totaalgeflipt

De enige echte

Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:27:

Haik
Werkt mooi hé dat spul. Gebruiken wij ook altijd bij de grotere wifi setups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi

Ik wil vijf van deze http://www.wifiking.com/u...i-wifi-system-uap/a-7072/ op gaan hangen begrijp ik dan goed dat ik daar een controller bij moet kopen? op hun site vind ik er namelijk geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, UniFi werkt in principe autonoom voor wat betreft de core wifi-functionaliteit. Voor bepaalde zaken heb je een "controller" nodig, maar dat is in werkelijkheid software op een gewone pc. Specifiek, als je een captive portal guest netwerk wilt moet je de pc-software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Anoniem: 249481 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:19:
Hoi

Ik wil vijf van deze http://www.wifiking.com/u...i-wifi-system-uap/a-7072/ op gaan hangen begrijp ik dan goed dat ik daar een controller bij moet kopen? op hun site vind ik er namelijk geen.
5 AP's in huis? Wat voor huis heb je wel niet;) Ik hou ook wel van wat overlap maar overdrijven is ook een vak:)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:13
CyBeR schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:24:
Nee, UniFi werkt in principe autonoom voor wat betreft de core wifi-functionaliteit. Voor bepaalde zaken heb je een "controller" nodig, maar dat is in werkelijkheid software op een gewone pc. Specifiek, als je een captive portal guest netwerk wilt moet je de pc-software draaien.
Het instellen van de AP's gaat ook d.m.v. die Ubiquiti software dacht ik. Verder erg goede AP's, met een mooie range. ;)

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:24:
Ze moeten vooral praten met elkaar zodat ik steeds het beste signaal heb, oke dus de software installeren en dan eenmalige instellen.
thanks.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 249481 op 05-11-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GerbenKwakkel schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:59:
[...]

Het instellen van de AP's gaat ook d.m.v. die Ubiquiti software dacht ik.
Dat klopt, maar die hoeft voor die functie niet constant te draaien.
Anoniem: 249481 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:06:
[...]

Ze moeten vooral praten met elkaar zodat ik steeds het beste signaal heb, oke dus de sftware installeren en dan eenmalige instellen.
thanks.
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
painkill schreef op zondag 03 november 2013 @ 00:35:
[...]

Cat5E is prima, zeker als er meerdere door 1 buis moeten zijn dikke cat6 kabels echt een hel. FTP is onzin voor deze afstanden en eisen. Wel even opletten dat je geen CCA kabel koopt, maar de shops die hier genoemd worden zijn allemaal prima. Maar ga SOWIESO voor 19mm buis, met kleine bochten.
Daarnaast alle kabels er tegelijk doortrekken, later 1 kabel toevoegen is een hel, zeker omdat je dan alles beschadigt.
Huh kleine bochten?! Juist niet! (Te) kleine bochten zijn juist een hel met kabel trekken. Probeer je bochten zo ruim mogelijk te buigen. Ik heb bij mij CAT6 massief overal ingetrokken en daar gaan er per 3/4 buis 4 stuks in, al dan niet met een klein beetje moeite.

Als je kabels door een pijp gaat trekken doe dat dan altijd met zijn tweeën ipv alleen. De ene trekt de kabel en de andere voert hem in en houd de strengen netjes uit elkaar. Hierdoor word het kabel trekken een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-11-2024
En je maakt het jezelf een stuk eenvoudiger met: Kabel glijmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

LeechGuy schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:25:
En je maakt het jezelf een stuk eenvoudiger met: Kabel glijmiddel.
Thnx voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:15

Geckoo

Good news, everyone!

wat is er mis met gewoon afwasmiddel/dreft?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Geckoo schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:45:
wat is er mis met gewoon afwasmiddel/dreft?
Ik vermoedt dat het minder ranzig is dan dreft. Maar het kan ook een verkoop truc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Dreft droogt op na verloop van tijd dacht ik, dat wil je ook niet hebben, dat je kabel dan vastgeplakt in de buis zit.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 16-06 18:11

Totaalgeflipt

De enige echte

Op de zaak ook begonnen met het upgraden van ons netwerk. Vandaag de eerste Cat7 kabels getrokken. Laatste stukjes door een 3/4 pijp, en de grootste lengtes in zo'n kabelgoot boven het systeemplafond. Redelijk traag werk zo boven het systeem plafond. Alles lag voorheen gewoon over het systeemplafond. Morgen even verder afwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Totaalgeflipt op 08-11-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-06 11:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Heren, zullen we ontopic blijven? Dit topic is voor de afwerking thuis. Dus niet op de zaak. Want dan krijgen we al snel foto's van een compleet datacenter te zien en dat is niet leuk.
Ik heb enkele posts verwijderd. Nu weer lekker verder

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Geen Dreft gebruiken maar gewoon Dove Bodymilk/Lotion oid werkt ook super maar "verdampt" gewoon zoals op je huid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Jaguar645 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:35:
Geen Dreft gebruiken maar gewoon Dove Bodymilk/Lotion oid werkt ook super maar "verdampt" gewoon zoals op je huid :P
Je huid zit in de open lucht, kan dat met een kabel ook wel dan? Dat zit vaak in een PVC buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 16-06 08:52

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb helemaal niks gebruikt en gewoon die kabels erdoorheen getrokken met manpower :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 06:26
Ik moet binnenkort wat nieuwe netwerkkabels trekken door mijn huis heen en ben dus van plan om een doos van 50 meter te kopen. Iemand een advies voor welk merk?
Ik kwam zelf http://www.netwerkkabelsh...n-flexibele-kern-50-meter deze tegen alleen ik weet de kwaliteit niet van König kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Zeker geen König. Is eigenlijk geen merk. Is "huismerk" van Nedis, die het in China haalt.

Haal Belden, Eupen of AMP kabels. En ZEKER geen flexibele kern. Gaat je veel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Anoniem: 203842 schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:05:
Zeker geen König. Is eigenlijk geen merk. Is "huismerk" van Nedis, die het in China haalt.

Haal Belden, Eupen of AMP kabels. En ZEKER geen flexibele kern. Gaat je veel problemen geven.
Ik heb hier toevallig overal könig kabel ingetrokken omdat ik een account bij de Nedis heb.
De kabels zijn gewoon 100% koper en is niks mis mee. Het enige wat er bij mij aan mankeerde is dat het niet heel netjes in de doos zit waardoor je een beetje voorzichtig moet zijn met de kabels trekken.

Als je het in de muur stopt altijd een vaste kern gebruiken, flexibel is bedoeld voor patchkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Vraagje voor de netwerkkenners hier!

Situatie is als volgt:

UPC alles in een, 120mb/s. Komt binnen in de woonkamer. Kabel van dit verdeelkastje naar de modem, waar telefonie en internet samenkomen. Van die modem naar de router (WAN poort) via een UTP kabel.
Kabel naar router 1 (Sitecom N300 X4). Hierop zitten de TV (LAN) en een kabel naar de volgende router, boven.
Volgende router (Sitecom N300 X5). Hierop komt die kabel dus binnen in LAN poort 1, en aan poort 2 zit mijn PC, poort 3 mijn NAS en poort 4 een switch. In die switch zitten nog 3 PC's.

Router 1 en 2 geven beide draadloos netwerk. router 1 geeft 2.4Ghz, Router 2 2.4 en 5.0.
Router 2 staat uiteraard als accespoint ingesteld, en dit werkt allemaal prima.
Draadloos op het netwerk zijn gemiddeld aangesloten 5 telefoons, een iPad en 2 laptops.

het probleem:
Zo nu en dan zit er een dip in het netwerk. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar alle verbindingen, zowel bekabeld als draadloos kunnen geen internetverbinding krijgen. je kan vanalles proberen, maar de enige oplossing die werkt is de router aan/uit schakelen of zelfs de routers uitzeten en de kabel uit de muur van de UPC verdeelkast naar de modem er 30 seconden uit.
Hierna werkt het geheel weer naar behoren, maar het is wachten op de volgende keer.
  • Je begrijpt wel dat dit behoorlijk irritant is. Is dit iets waar ik zelf iets aan kan doen, of moet ik hiermee naar UPC stappen?
Vraag 2: Kan ik op de sitecom N300 X5 router een "WAN port to switch" of iets dergelijks instellen? Dus dat ik ook uit de WAN poort een internetverbinding via de kabel krijg?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
Op welke router staat DHCP aan en op welke uit?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Excuus. Vergeten te vermelden.

Alleen op router 1, router 2 krijgt zijn IP adres van router 1 en dient alleen als switch/doorgeefluik.

Overigens is het hele netwerk vorige week geüpdate met CAT6a kabels.
Speedtest.net geeft trouwens een 95mb/s download en 6,19mb/s upload. Aardig dicht in de buurt, of hoor ik daadwerkelijk die 120 te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoerdfoto op 18-11-2013 23:52 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 06:26
Anoniem: 203842 schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:05:

Een tip waar ik die merken kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Rickxbox schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:50:
[...]
Een tip waar ik die merken kan kopen?
http://lmgtfy.com/?q=belden+utp+cat5e+kabel

Staan meer dan genoeg "tips".

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 14:55
Ik heb een vraagje over wandcontactdozen voor lan, deze bijvoorbeeld:

http://www.netwerkkabelsh...-wandcontactdoos-2-x-rj45

Hij heeft 2 aansluitingen, maar betekend dat dan dat ik ook echt 2 lan kabels moet trekken naar zo'n doos?
Ik kan er geen vinden met slechts 1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, als je Gigabit snelheiden wil halen wel ja. Er zijn ook wel pauper oplossingen waarbij je een kabel voor 2 outlets gebruikt, maar dan haal je sowieso maar 100Mbit, en het is een beetje een unsupported configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55

lier

MikroTik nerd

Je kan ervoor kiezen om één kabel te trekken en deze af te monteren op één aansluiting. Maar dat is evident (lijkt mij). Verder ^.^ met ThinkPad.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 21:06
Als je toch gaat trekken, trek dan twee kabels. Krijg je later ook geen spijt :). Ik zeg altijd maar zo: er gaat NIETS boven een bekabeld netwerk. Fuck wifi..

[ Voor 32% gewijzigd door smeerbartje op 19-11-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:28
supayoshi schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:15:
Ik heb een vraagje over wandcontactdozen voor lan, deze bijvoorbeeld:

http://www.netwerkkabelsh...-wandcontactdoos-2-x-rj45

Hij heeft 2 aansluitingen, maar betekend dat dan dat ik ook echt 2 lan kabels moet trekken naar zo'n doos?
Ik kan er geen vinden met slechts 1 aansluiting.
Ik heb hetzelfde probleem.

Ga CAT5E bekabeling naar alle kamers heentrekken, dit doe ik indezelfde leidingen als waar het 230v ook doorgaat. Hierdoor kan ik dus maar 1 kabel er doorheen krijgen. Om het netjes afgewerkt te krijgen zoek ik dan ook een opbouwdoosje met 1 rj45 aansluiting. Iemand tips?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Devian schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:50:

Ga CAT5E bekabeling naar alle kamers heentrekken, dit doe ik indezelfde leidingen als waar het 230v ook doorgaat. Hierdoor kan ik dus maar 1 kabel er doorheen krijgen. Om het netjes afgewerkt te krijgen zoek ik dan ook een opbouwdoosje met 1 rj45 aansluiting. Iemand tips?
Dan hoop ik voor jou dat je nooit brand krijgt door kortsluiting, want dan ben je meteen de sjaak. De verzekering zal niets uitkeren. Het is namelijk volgens de norm niet toegestaan om spanning >50Vac en data door dezelfde buis heen te trekken.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

The Wizard

Moderator Mobile
Een norm is geen wet... Als de kabels goed geïsoleerd zijn moet het geen probleem zijn, norm of niet. De boel gaat echt niet sneller branden met een UTP kabel ernaast...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 21:26
Weet iemand of ik deze combinatie gaat werken?

shielded CAT6 WCD -> unshielded CAT6 kabel -> unshielded CAT6 patch panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Laatst online: 22:35
Devian schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:50:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem.

Wat een Teun De Beun gedoe, je moet ook niet raar staan te kijken als de 230V je netwerk gaat storen en dan straks komen zeuren dat je geen gbit haalt met je cat5e. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
whatzert schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:39:
Weet iemand of ik deze combinatie gaat werken?

shielded CAT6 WCD -> unshielded CAT6 kabel -> unshielded CAT6 patch panel
Geen probleem :) Hier hetzelfde maar dan met Cat5e kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:17
The Wizard schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:40:
Een norm is geen wet... Als de kabels goed geïsoleerd zijn moet het geen probleem zijn, norm of niet. De boel gaat echt niet sneller branden met een UTP kabel ernaast...
Vast wel ja, zeg je dat ook tegen de verzekeringsagent als je huis half is afgefikt?
Wellicht heb je dan wel een gratis transformatie van UTP naar 1Gbps FireWire. hehe O-) ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
marcel87 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 04:52:
[...]

Vast wel ja, zeg je dat ook tegen de verzekeringsagent als je huis half is afgefikt?
Wellicht heb je dan wel een gratis transformatie van UTP naar 1Gbps FireWire. hehe O-) ;w
offtopic:
hahah :P

Dus dan moet je huis goed afbranden zodat de verzekering er niet achter komt dat er UTP + stroom door de buis ligt.

Ik zou iig op safe spelen. Die regels zullen er vast niet voor niets zijn en je speelt met te veel geld mocht er wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Je kan er storing van krijgen, brand neuh. Officieel moet elke stekker met een randaarde ook op een geaard stopcontact worden aangelosten, bij de meeste mensen is dat echt niet zo. Je hebt ook kans op beschadiging bij het trekken van een kabel naast een stroomkabel.

Stroom en data ligt ook vaak genoeg in een kabelgoot bij elkaar (al moeten ze wel gescheiden worden van elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in de NT Kroeg

Sorry mensen, ik zie telkens een nieuw bericht en als ik dan kijk is het weer zo'n vraag over een kabel o.i.d. I want pica's ! #zeur-mode-off

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]