Goedemorgen,
Ik ben nieuw hier en heb na heel wat lezen besloten dat ik in mijn woning ook UTP ga leggen. Heb het huis een klein jaartje geleden gekocht en de vorige bewoner was een aannemer. Hij heeft hierdoor allemaal van die gele (ribbel) pvc pijpen door de muur laten lopen zodat er in elke slaapkamer en zolder telefoonaansluiting zit. Dit gebruikte hij voor het internet via KPN
Nu mijn vriendin en ik er wonen wil ik dat allemaal gaan verwijderen en overal waar nu de telefoonlijn loopt UTP laten gaan. De bestaande gele pvc pijpen die de vorige bewoner in de muur heeft gedaan wil ik dus gaan gebruiken om mijn UTP kabels door heen te trekken. Kan dat, past dat denken jullie?
Op dit moment heb ik nog Ziggo alles in 1 maar begin volgend jaar maak ik de overstap naar Glasvezel. Dit word op dit moment in mijn gemeente aangelegd. Klopt het als je Glasvezel heb je tv kijkt via UTP en je COAX helemaal niet meer nodig heb? Zo ja, kan er ook altijd nog over denken om ipv de telefoonkabels eruit te trekken de COAX kabels eruit trek en daar de UTP kabel doorheen trek.
Ik heb de volgende apparatuur die ik wil gaan gebruiken:
2 x ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch
1 x Apple Time Capsule (2TB)
1 x Apple Airport Express
1 x Synology DS212j (2x 2TB WD RED hd's)
Waar ik zelf aan zat te denken om te gaan "maken" is het volgende:
- Kabel komt binnen in de meterkast.
- Via het Ziggo kastje (nu nog, straks Glasvezel) loopt er een UTP kabel naar 1 ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch in de meterkast.
- Vanuit daar gaan er 2 UTP kabels naar de 2 verschillende slaapkamers op de eerste verdieping waar ik dan een UTP wandcontactdoos installeer in het vrij gekomen "ruimte" waar eerst de telefoon zat of COAX aansluiting.
- Tevens gaat er ook 1 UTP kabel helemaal naar zolder waar mijn "werkkamer" komt. Daar maak ik ook een UTP wandcontactdoos in de vrij gekomen "ruimte" die er nu is na dat de telefoonaansluiting is verwijderd.
- Op zolder wil ik dan Apple Time Capsule installeren die ik dan in mijn werkkamer gebruik om de UTP kabel te verdelelen tussen mijn laptop, laptop van mijn vriendin, Epson Styles Photo PX700W en de Synology DS212j die ik ook op zolder wil installeren.
- De Apple Time Capsule moet dan met zijn WIFI bereik zolder en de slaapkamers op de eerste verdieping "bedekken".
- Vanuit de meterkast loopt er ook 1 UTP kabel vanuit de ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch naar de woonkamer. In de woonkamer installeer ik ook 1 UTP wandcontactdoos die vrij gekomen is nadat ik de telefoonaansluiting of COAX aansluiting daar heb verwijderd.
- Vanuit die wandcontactdoos loopt er dan 1 UTP kabel naar de 2 ZyXEL Desktop Gigabit Ethernet Media Switch die ik achter mijn tv-meubel plaats. Vanuit daar gaan er dan verschillende UTP kabels naar mijn, Apple Airport Express, Apple TV 2, Playstation 3, Eminent Mediaspeler, TV en receiver.
- De Apple Airport Express die ik in de woonkamer dan installeer moet het WIFI bereik in de woonkamer en tuin "bedekken".
Als jullie dit zo lezen, wat vinden jullie ervan?? Ben erg benieuwd en sta open voor alle tip's en adviezen. Dit omdat ik redelijk nieuw ben en jullie toch de expert. a.s. zaterdag wil ik dit allemaal gaan installeren met een goede vriend van mij die vaker UTP kabels heeft getrokken en gemaakt. Hij neemt ook zijn trekveer meer UTP tang en zo gaan we zaterdag samen aan de gang.
Wil vandaag alles gaan bestellen, UTP wandcontactdozen, UTP stekkertjes en een UTP kabel op een rol. Wat adviseren jullie, CAT 6?
Denk zelf aan CAT 6 omdat ik toch wel in toekomst als mijn Synology DS212j goed geinstalleerd en geconfigueerd heb hem wil gebruiken om films en serieus te gaan streamen naar mijn Apple TV2 en/of Eminent Mediaspeler.