Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.186 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Medetweakers,

Inmiddels is mijn woning opgeleverd en ga ik deze voorzien van een leuk thuisnetwerkje. Ik tracht nu 2x 7mm cat6a stugge kabel door 1 leiding te krijgen. In principe krijg ik er genoeg beweging in, echter bij waarschijnlijk de bochten krijg ik ze met geen mogelijkheid verder. Het bekabelen wordt met 2 personen gedaan waarbij 1 trekt met een metalen trekveer en de andere duwt aan het andere eind van de kabel. Verder duwen werkt niet en de veer schiet zelfs los. 8)7

Iemand een goede tip of een idee waarbij ik geen andere kabel aan hoef te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor leiding is dat?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Standaard loze leidingen voor telefonie en internet. Maat weet ik niet precies maar er past 2x 7mm in. Huis is nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
frankwopereis schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:38:
Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in de NT Kroeg

Sorry mensen, ik zie telkens een nieuw bericht en als ik dan kijk is het weer zo'n vraag over een kabel o.i.d. I want pica's ! #zeur-mode-off
Vind ik leuk !!

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
richeh schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:35:
Medetweakers,

Inmiddels is mijn woning opgeleverd en ga ik deze voorzien van een leuk thuisnetwerkje. Ik tracht nu 2x 7mm cat6a stugge kabel door 1 leiding te krijgen. In principe krijg ik er genoeg beweging in, echter bij waarschijnlijk de bochten krijg ik ze met geen mogelijkheid verder. Het bekabelen wordt met 2 personen gedaan waarbij 1 trekt met een metalen trekveer en de andere duwt aan het andere eind van de kabel. Verder duwen werkt niet en de veer schiet zelfs los. 8)7

Iemand een goede tip of een idee waarbij ik geen andere kabel aan hoef te schaffen?
Bochten te scherp gebogen, maar daar valt nu niet veel meer aan te doen. Ik neem aan dat het een 5/8 leiding is omdat 2x 7mm moeilijk gaat. Hoe bevestig je de kabel aan de trekveer? Het beste kun je dit doen door de koperen aderparen door het oog van de trekveer te halen en te twisten. Voor de kun je er dan nog wat isolatie tape om de getwiste aderparen draaien. En probeer kabel glijmiddel te gebruiken. Breekt de kabel dan nog los van de trekveer dan zul je toch echt voor dunnere kabels moeten gaan.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

The Wizard schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:40:
Een norm is geen wet... Als de kabels goed geïsoleerd zijn moet het geen probleem zijn, norm of niet. De boel gaat echt niet sneller branden met een UTP kabel ernaast...
Kabelgoten doen dat ook maar die hebben veelal een tussenschot om stroom- en datakabels te scheiden.

De reactie dat je er brand van krijgt is echter wel overdreven (je moet wel rekening houden dat stroomkabels warm kunnen worden, als die warmte niet weg kan is het wel brandgevaarlijk). Als er om wat voor reden brand is geweest dan komen ze kijken en als ze dan iets vinden wat niet helemaal in de haak is zullen ze dat als excuus gebruiken om niet uit te keren. Een verzekeraar maakt winst als het niet uitkeert dus is het hun alles aangelegen om redenen te vinden om dat niet te doen. Ik hoef je denk ik niet de schrijnende gevallen bij zorgverzekeraars voor te gaan schotelen waaruit blijkt dat zij totaal niet voldoen aan hun wettelijke zorgplicht. Ook al was het een wet geweest, ook daar heeft men lak aan. Verzekeraars keren ook niet uit wanneer bijv. je originele rijbewijs is gejat. Je had een kopie mee moeten nemen. Dat dit wettelijk verboden is...tja...jouw probleem.

In dit geval is een aparte buis niet alleen handig om de verzekeraar op afstand te houden maar ook handiger. Kun je wat meer kabels trekken en dat is handig als je overal outlets plaatst. Wel zo fijn om dan beide aansluitingen te kunnen gebruiken (of je ze nou wel of niet patcht is vers 2). Hoef je niet achteraf de boel open te breken. Een nette afwerking is dus niet alleen mooi van aard maar steekt ook slim in elkaar ;)

@frankwopereis: nette lan afwerking is zowel iets wat je kunt tonen als iets waar je over kunt discussiëren. Met name dat laatste wil nog wel eens goede ideeën/producten opleveren. Leuk die plaatjes maar het waarom erachter is belangrijker (je wil het niet alleen mooi maar ook goed werkend hebben).

Edit:
chickpoint schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:00:
In een goot zit het tussenschot er ook tussen om draaivelden van de kabels te scheiden. Dit om storing op je netwerk te voorkomen. Vooral op kantoren waar datanetwerken meestal gecertificeerd moeten worden.
Precies, dat tussenschot zit er niet voor niets in. Als je het naast elkaar wil leggen dan kan dat mits je maar voor zo'n scheiding zorgt om storing op je datanetwerk te voorkomen. Dat heeft dus weinig met brandpreventie te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 24-11-2013 17:25 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
ppl schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:57:
[...]

Kabelgoten doen dat ook maar die hebben veelal een tussenschot om stroom- en datakabels te scheiden.
In een goot zit het tussenschot er ook tussen om draaivelden van de kabels te scheiden. Dit om storing op je netwerk te voorkomen. Vooral op kantoren waar datanetwerken meestal gecertificeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Medetweakers,

Ik heb een studentenkamer in een studentenflat, deze is voorzien van Cat5 kabels en ik krijg mijn internet uit een WCD.

Echter is dit 1 kabel, en ik heb er 4 nodig.
Is het makkelijkste dan een switch plaatsen naast de WCD, en dan 4 kabels trekken naar de apparaten, of een switch op +/- 15 meter zetten, en vanaf daar kortere kabels trekken naar de apparaten?

Als switch dacht ik aan : pricewatch: TP-Link TL-SG1005D
Kabel, twijfel ik nog tussen Cat5e en Cat6.
Is het trouwens beter/voordeliger om 15 meter kant en klare kabel te nemen (x4), of een cat5e 100m rol (50m is er blijkbaar niet) of cat6 50m rol te nemen. Ook gezien het feit dat je dan nog gereedschap nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:02
Ik zou gewoon een lange Cat5e kabel naar de apparaten leggen en daar een switchje plaatsen met korte kabeltjes naar de apparaten, en gewoon kant en klare kabels kopen want die kosten toch geen drol en een gigabit switch kost ook niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:15

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Neem dan gelijk 6a. Kost ook niks.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
maarud schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 22:05:
Ik zou gewoon een lange Cat5e kabel naar de apparaten leggen en daar een switchje plaatsen met korte kabeltjes naar de apparaten, en gewoon kant en klare kabels kopen want die kosten toch geen drol en een gigabit switch kost ook niets :P
Maar dan de afweging, 5e of 6?
Sjoerdfoto schreef op zondag 24 november 2013 @ 14:47:
Neem dan gelijk 6a. Kost ook niks.
3x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

richeh schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:01:
[...]

Standaard loze leidingen voor telefonie en internet. Maat weet ik niet precies maar er past 2x 7mm in. Huis is nieuwbouw.
Flexibel of recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

rolandos582 schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:12:
[...]

Maar dan de afweging, 5e of 6?

[...]

3x zo duur.
Mijn advies zou zijn om degelijke cat5e patchkabels te kopen, voor die paar kabels zou ik niet gaan rommelen met connectors. Cat6 patchkabels zijn niet echt niet zoveel duurder, maar bieden in dit geval ook nauwelijks meerwaarde.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat 6 biedt nul meerwaarde (op bepaalde situaties waar je een ander signaal dan ethernet eroverheen stuurt na). 5e of 6a is wat je moet hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 24-11-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
c0ne schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:39:
[...]

Mijn advies zou zijn om degelijke cat5e patchkabels te kopen, voor die paar kabels zou ik niet gaan rommelen met connectors. Cat6 patchkabels zijn niet echt niet zoveel duurder, maar bieden in dit geval ook nauwelijks meerwaarde.
Daar dacht ik zelf ook al aan,
een product als deze :
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-399.html

Voldoet dus prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
CyBeR schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:44:
Cat 6 biedt nul meerwaarde (op bepaalde situaties waar je een ander signaal dan ethernet eroverheen stuurt na). 5e of 6a is wat je moet hebben.
En waarom biedt cat5e en cat6a dan wel meerwaarde tov cat6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GioStyle schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:21:
[...]

Cat5e is goedkoper dan Cat6 en doet net zo goed gigabit, en cat6a is de enige standaard die volledig gespecced is voor 10GBASE-T. Cat6 kan dat alleen op een kortere afstand wat 't niet écht toekomstbestendig maakt.

Cat6 is dus wel duurder dan Cat5e, maar is voor de meeste gebruikers ervan niet beter. Een uitzondering is dus als je een ander signaal dan ethernet over de bekabeling doet waarvoor die extra bandbreedte nodig is (een of andere vorm van video bijvoorbeeld). Maar zelfs dan kun je beter 6a leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

GioStyle schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:21:
[...]

Simpel. Cat5, 5e en 6 doen alle 3 aan 1 Gbit. Cat 5 kun je eigenlijk al niet meer verkrijgen, cat 5e is er in overvloede en cat 6 ook wel aardig. Cat 6 is daarentegen een stuk stugger en wat duurder dan cat 5e waardoor deze lastiger te verwerken is. In theorie is cat 6 wel iets beter opgewassen tegen externe storingsfactoren dan cat 5e maar je kunt je dan ook afvragen of je niet van utp naar stp of ftp moet gaan. Waarbij we ook wel even moeten opmerken dat dit soort situaties zelden voor zullen komen; thuis vrijwel niet. Cat 6a is ook zo'n stugge kabel maar in tegenstelling tot cat 6 kan deze 10 Gbit snelheden aan.

Als je voor 1 Gbit gaat is het dus slimmer om cat 5e te nemen omdat deze wat goedkoper, makkelijker te verkrijgen en vooral makkelijker te verwerken is. Wil je echter 10 Gbit dan neem je cat 6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

CyBeR schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:44:
Uiteraard 6a, dat is (wmb) de enigste C6. De "echte" C6 is tegenwoordig gewoon nutteloos.
rolandos582 schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:13:
[...]

Daar dacht ik zelf ook al aan,
een product als deze :
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-399.html

Voldoet dus prima?
Ja hoor, prima kabel.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
c0ne schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:01:
De "echte" C6 is tegenwoordig gewoon nutteloos.
Dat is ook weer wat overdreven. Voor de afstanden die je in een gemiddeld huis moet overbruggen voldoet cat 6 ook voor 10 Gb/s.
Prima als iemand z'n installatie wil afwerken met een gouden randje, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof dat de enige manier is om een netwerk aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Out.of.Control schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:11:
[...]

Dat is ook weer wat overdreven. Voor de afstanden die je in een gemiddeld huis moet overbruggen voldoet cat 6 ook voor 10 Gb/s.
Ja, maar de volgende standaard (40 of 100GbE) gaat 't niet meer redden, en cat6a waarschijnlijk wel nog enigszins. Bespaar het geld en leg 5e neer of investeer net iets meer in de toekomst en leg 6a neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
CyBeR schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:29:
Ja, maar de volgende standaard (40 of 100GbE) gaat 't niet meer redden, en cat6a waarschijnlijk wel nog enigszins. Bespaar het geld en leg 5e neer of investeer net iets meer in de toekomst en leg 6a neer.
Het is maar hoe je het bekijkt. Op dit moment is 10 GbE voor verreweg de meeste mensen nog lang niet nodig (laat staan betaalbaar) en als cat 6 slechts marginaal duurder is dan cat 5e en je daarmee al wel qua bekabeling bent voorbereid op 10 GbE, dan vind ik dat geen slecht plan.
Hoe de zaken ervoor staan als ik 40 of 100 GbE nodig heb, zie ik dan wel weer. Best kans dat ik dan ergens anders woon of dat de eisen of technieken inmiddels veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
CyBeR schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:29:
[...]

6a is bijna 2x zo duur als 5e, lijkt me niet nét iets meer eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Megamind schreef op zondag 24 november 2013 @ 20:50:
[...]

6a is bijna 2x zo duur als 5e, lijkt me niet nét iets meer eerlijk gezegd.
Ten opzichte van 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
ppl schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:32:

Cat 6a is ook zo'n stugge kabel maar in tegenstelling tot cat 6 kan deze 10 Gbit snelheden aan.
Dat is dus niet waar.
CyBeR schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:27:
[...]

Cat5e is goedkoper dan Cat6 en doet net zo goed gigabit, en cat6a is de enige standaard die volledig gespecced is voor 10GBASE-T. Cat6 kan dat alleen op een kortere afstand wat 't niet écht toekomstbestendig maakt.

Cat6 is dus wel duurder dan Cat5e, maar is voor de meeste gebruikers ervan niet beter. Een uitzondering is dus als je een ander signaal dan ethernet over de bekabeling doet waarvoor die extra bandbreedte nodig is (een of andere vorm van video bijvoorbeeld). Maar zelfs dan kun je beter 6a leggen.
Ik pak even de prijzen erbij van een willekeurige webshop:

CAT5e 100m: 39 euro
CAT 6 100m: 52 euro
CAT 6a 100m: 123 euro

Ik pak even wat specificaties erbij:

CAT5e:
-Gigabit Ethernet up to 100 meters
-10 Gigabit Ethernet up to 45 meters

Cat6:
-10 Gigabit Ethernet up to 55 meters

CAT6a:
-10 Gigabit Ethernet up to 100 meters

Dan vind ik CAT6 juist de meeste bang-for-bucks heeft. Redelijke afstand voor 10Gbit en redelijk betaalbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door GioStyle op 25-11-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja als jij 't neer wilt leggen moet je dat zelf weten maar ik zie er geen reden voor tov de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
En ik zie geen reden om nog eens 2x zoveel uit te geven voor CAT6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daarom: leg 5e neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Voor het "volmaken" van mijn nette lan-afwerking (zelf gemaakt 19" inch rackje met patchpanel, switch, router etc.) heb ik een wellicht wat off-topic vraag.

Ik zoek wat korte patchkabels tussen switch en patchpanel. Nu heb ik daar van die goedkope Gembird 50cm kabeltjes tussen zitten, maar die zijn niet betrouwbaar: ondanks de bescherming breken de lipjes af en het signaal lijkt op een aantal kabeltjes lijken gewoon weg te vallen. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.

Ik zoek nu wat degelijker spul. Stuk of 25/30. Cat 5e is voldoende, lengte tussen 20-50cm. Weet iemand welk "merk" wél aan te raden is (+ link webshop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelf knijpen. Leuk om te doen en alle maten te maken :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
WoC schreef op zondag 24 november 2013 @ 23:27:
Voor het "volmaken" van mijn nette lan-afwerking (zelf gemaakt 19" inch rackje met patchpanel, switch, router etc.) heb ik een wellicht wat off-topic vraag.

Ik zoek wat korte patchkabels tussen switch en patchpanel. Nu heb ik daar van die goedkope Gembird 50cm kabeltjes tussen zitten, maar die zijn niet betrouwbaar: ondanks de bescherming breken de lipjes af en het signaal lijkt op een aantal kabeltjes lijken gewoon weg te vallen. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.

Ik zoek nu wat degelijker spul. Stuk of 25/30. Cat 5e is voldoende, lengte tussen 20-50cm. Weet iemand welk "merk" wél aan te raden is (+ link webshop)?
Check het ff hiero: https://netwerkproducten.com/webshop/patchkabel-cat6-futp-025-meter-p-2352.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 19:41
Is het mogelijk om op stugge UTP cat5e of cat6 een RJ45 te monteren.

Ik zie zo links en rechts wel speciale RJ45 oa op https://netwerkproducten....-stugge-kabel-p-2892.html. Via de mail met hun contact gehad maar ze raden het af en zeggen dat het beter is om een patch paneel te gebruiken.

Iemand hier ervaring met RJ45 op stugge kabel?

[ Voor 8% gewijzigd door supercop7373 op 25-11-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat kan prima, je hebt er wel 8p8c's (rj45 is iets anders) voor nodig die ervoor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
CyBeR schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:15:
Ja dat kan prima, je hebt er wel 8p8c's (rj45 is iets anders) voor nodig die ervoor gemaakt zijn.
ok...met een patchpaneel ben ik 20 euro meer kwijt tov 10x 8p8c. En wat extra patch kabeltjes.

https://netwerkproducten....oorts-p-1239.html#reviews

edit : via ebay iets minder...

[ Voor 3% gewijzigd door supercop7373 op 25-11-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
En nou niet meer over die verdomde kabels graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-11-2024
Mijn lan afwerking er dan maar ook ff op.

Als eerste de meterkast.
Before:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1477789_457503314359771_864228995_n.jpg
After:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1450284_457502944359808_1046915914_n.jpg

Op mijn kamer heb ik de server en NAS staan.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/902652_457503034359799_1781759507_o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/971405_457503037693132_584440682_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1412658_457502951026474_755273737_o.jpg

In de garage heb ik nog een kastje gemaakt voor het wifi buiten.
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1398725_457503441026425_248935768_o.jpg

Alle walloutlets zijn bekabeld met Cat 5e. Het wifi netwerk bestaat uit 2 apple airport express. Waarvan 1 op mijn kamer en de andere in de garage. De airport in de garage staat in verbinding met een zyxel power plug. Hij viel net buiten het bestaande wifi netwerk en er was geen mogelijkheid om een utp in de garage te krijgen. Dus toen maar zo opgelost. Werkt perfect heeft ongeveer ene verbinding van 80 Mbps.

[ Voor 64% gewijzigd door DarRoe op 25-11-2013 15:58 . Reden: fix plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
passen twee cat6 stugge kabels door een pvc buis van 5/8. Of wordt dat lastig? Moet van de meterkast naar de verdieping erboven(wcd) dus helemaal recht zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb zelf een stugge CAT6 en een COAX (Koka799, dus geen troep) kabel door al mijn loze leidingen getrokken, zonder glijmiddel oid te gebruiken. Dus het moet passen.

[ Voor 12% gewijzigd door MeltedForest op 25-11-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
MeltedForest schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:05:
Ik heb zelf een stugge CAT6 en een COAX (Koka799, dus geen troep) kabel door al mijn loze leidingen getrokken, zonder glijmiddel oid te gebruiken. Dus het moet passen.
ook door 5/8 pvc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

DarRoe schreef op maandag 25 november 2013 @ 15:20:
Mijn lan afwerking er dan maar ook ff op.

Als eerste de meterkast.
Before:
[afbeelding]
After:
[afbeelding]

Op mijn kamer heb ik de server en NAS staan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

In de garage heb ik nog een kastje gemaakt voor het wifi buiten.
[afbeelding]

Alle walloutlets zijn bekabeld met Cat 5e. Het wifi netwerk bestaat uit 2 apple airport express. Waarvan 1 op mijn kamer en de andere in de garage. De airport in de garage staat in verbinding met een zyxel power plug. Hij viel net buiten het bestaande wifi netwerk en er was geen mogelijkheid om een utp in de garage te krijgen. Dus toen maar zo opgelost. Werkt perfect heeft ongeveer ene verbinding van 80 Mbps.
Ik zie UPC en KPN. Welke dienst neem je van welke provider af? Waar heb je de Siemens centrale op aangesloten? Ziet er wel leuk uit allemaal:)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
frankwopereis schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:27:
[...]

Ik zie UPC en KPN. Welke dienst neem je van welke provider af? Waar heb je de Siemens centrale op aangesloten? Ziet er wel leuk uit allemaal:)
We hebben alles via de kpn. UPC doet het annaloge signaal nog van deze word nog wel eens gebruikt voor de reciever. De siemens centrale is voor voip hier zitten 3 telefoons aan. Welke provider we gebruiken voor voip ben ik ff kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Goede vraag, het zijn ''standaard'' loze leidingen in een nieuwbouwhuis van vorig jaar... de diameter zou ik zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Theoretisch zou het 10Gbit aan moeten kunnen maar in de praktijk ligt het verhaal toch heel anders. Dat iets op papier kan is leuk en aardig maar daar heb je niets aan in de praktijk. Qua afstanden hebben we het hier over welgeteld 2: een max van 55 meter in het ideale geval en max 37 meter in een meer realistisch scenario. Als je binnen 10 meter blijft qua afstanden zou het wellicht nog kunnen maar als je een huis gaat bedraden waar je nogal wat storingsfactoren tegen kunt komen is dat absoluut onverstandig. Je zit ongelooflijk snel aan die maximale 37 meter (als je meerdere kabels bij elkaar legt zul je eerder tegen deze max aan zitten dan die van 55 meter, daarom is dit ook realistischer). Je moet namelijk naast de lengte van de kabel ook zaken als connectoren, outlets en patchpanel meerekenen en dan gaat het hard.

Vergeet niet dat hoe groter de snelheid des te gevoeliger voor storingen. Bij hoge snelheden als 10Gbit is het dan ook verstandiger om de marge ruimer te houden en dus voor cat 6a te gaan.

Btw, kort het citaat even wat in. Je reageert op een klein stukje, daar is de rest van de reactie niet voor nodig, is alleen maar ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Klopt, dat CAT6 beperkingen heeft samen met 10Gbit wist ik. Die afweging heb ik ook voor mezelf gemaakt:

Ik heb hier in huis dus CAT6 liggen met in totaal 24 aansluitingen waarvan de langste kabel nog geen 35 meter is. Alles afgemonteerd met CAT6 patchpanel en outlets, inclusief CAT6 patchkabels. Met de wetenschap dat ik later in de "toekomst" simpel de switch kan vervangen door een 10Gbit variant zonder weer nieuwe kabels te moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
Mijn ervaring is dat het niet past...

Hangt misschien wel een beetje af van het merk/ kwaliteit kabel, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Bij de eerste de beste bocht kwamen de kabels hopeloos klem te zitten. Met een beetje geweld kwamen ze weer los.. toen toch maar voor CAT5E gegaan.

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Ik heb hier de laatste tijd ook veel ervaring mee; met dikke cat6 kabel en 5/8 leidingen. Ik wilde overal m'n telefoonansluitingen vervangen door cat6 dozen. Dus ik dacht ook even telefoon & coax eruit en cat6 met coax er weer in. Dat kun je dus vergeten als er enkele (haakse) bochten inzitten. Ik kreeg na tig keer proberen (en bloed zweet & tranen en het nodige gevloek) er toch maar 1 cat6 doorheen.
Alleen naar de zolder, maar daar ligt een pijp zonder bochten lukte het me om een coax, telefoon (plat) en een cat6 kabel te trekken.

Dus als ik ooit nog een keer een huis ga bouwen komt er overal 3/4 pijp in.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Hierbij trouwens mijn eigen setup sinds het trekken van die cat6 kabels.
Boven is nu alles vervangen en komen de 3 kabels in het patchpaneel (boven in de foto) bijeen.
De onderverdieping kan ik pas opnieuw aansluiten als we de vloer een keer vervangen, dus voorlopig blijft daar die cat5e kabel liggen.
Verder een Synology NAS, Centronics NAS, Netgear router en dlink 8p switch. Verbonden met een Ziggo modem op 60 mbps.
Alles verbonden met een APC SurgeArrest bliksembeveiliger.

Afbeeldingslocatie: https://8oinnw.bn1301.livefilestore.com/y2pgm3YTMqx7Uyz7nYNO-3qMqAnbmAZlJgh8qNcGjEgQ1FYUAX1Rb2bjO1BbEBkIJ_9B1T7IAfa3F-XtqO9Bm5_noT8w243S7Kdd24r2SpBWhM/20131123%20Meterkast3k.jpg?psid=1

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
DarRoe schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:36:
[...]

We hebben alles via de kpn. UPC doet het annaloge signaal nog van deze word nog wel eens gebruikt voor de reciever. De siemens centrale is voor voip hier zitten 3 telefoons aan. Welke provider we gebruiken voor voip ben ik ff kwijt.
Keurig kastje voor in de garage, waar heb je die vandaan? beetje te betalen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
krizzziz schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:33:
[...]

Keurig kastje voor in de garage, waar heb je die vandaan? beetje te betalen?
Conrad bijv, http://www.conrad.nl/ce/n...nd-Installatiebehuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraag die waarschijnlijk al heel vaak gevraagd is en ook nog eens niet hier thuis hoort.
Maar is er een andere manier of apparaat om een gat in de vloer te maken (richting kruipruimte) zo dicht mogelijk tegen de muur.
Vertikaal naar beneden kan al niet want dan kom ik dus al de dikte van mijn boormachine van de muur af en dwars in de hoek (van muur en vloer) gaat langer niet altijd, vanwege of buitenmuur of draagmuur waar ik niet diagonaal doorheen ga komen.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:52:
Ik heb even een vraag die waarschijnlijk al heel vaak gevraagd is en ook nog eens niet hier thuis hoort.
[..]
Niet om nors te zijn, maar zou je hier een nieuw topic voor willen maken.

Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in de NT Kroeg

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

DarRoe schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:48:
[...]

Ik heb hem bij Klusspullen.nl vandaan. Prijs vond ik wel meevallen.
Zou wel in de zomer even checken of het doosje niet heel warm wordt. Want er zitten geen ventilatie gaten in toch?

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:52:
Maar is er een andere manier of apparaat om een gat in de vloer te maken (richting kruipruimte) zo dicht mogelijk tegen de muur.
Vertikaal naar beneden kan al niet want dan kom ik dus al de dikte van mijn boormachine van de muur af en dwars in de hoek (van muur en vloer) gaat langer niet altijd, vanwege of buitenmuur of draagmuur waar ik niet diagonaal doorheen ga komen.

alvast bedankt
Als het hout is waar je door heen moet is een haakse boormachine of multi-tool met zaagblad een idee. Beton zou ik niet weten, met de kango misschien 8) O-)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn onderdelen voor het netwerk in huis zijn intussen ook allemaal binnen. Wij krijgen aankomend voorjaar glasvezel in huis en ik had al langer de wens om een strak netwerk in huis aan te leggen.

De eerste stap is om een eigen 19" kast te maken waar de switch en patchstrook in kunnen. En daarna wordt het heel veel kabels trekken. In de woonkamer krijg ik straks 2x4 patches aan beide kanten van de woonkamer en 2 patches aan de achterkant van de woonkamer.

De rest van de kamers, uitgezonderd de badkamer en inloopkast, krijgen allemaal 2 patches. Goed voor een totaal van 20 patches en meer dan 300 meter CAT6 kabel :)

Foto's volgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DarRoe
Mr_gadget schreef op donderdag 28 november 2013 @ 00:08:
[...]

Zou wel in de zomer even checken of het doosje niet heel warm wordt. Want er zitten geen ventilatie gaten in toch?
Hier let ik idd wel even op. Nu blijft onze garage erg cool dus zal het wel mee vallen. En het apparatuur kan tot ongeveer 45 graden aan.

• DarRoe
mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:02:
Mijn onderdelen voor het netwerk in huis zijn intussen ook allemaal binnen. Wij krijgen aankomend voorjaar glasvezel in huis en ik had al langer de wens om een strak netwerk in huis aan te leggen.

De eerste stap is om een eigen 19" kast te maken waar de switch en patchstrook in kunnen. En daarna wordt het heel veel kabels trekken. In de woonkamer krijg ik straks 2x4 patches aan beide kanten van de woonkamer en 2 patches aan de achterkant van de woonkamer.

De rest van de kamers, uitgezonderd de badkamer en inloopkast, krijgen allemaal 2 patches. Goed voor een totaal van 20 patches en meer dan 300 meter CAT6 kabel :)

Foto's volgen.
Klinkt allemaal goed ben benieuwd naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de eerste foto's.

Twee 6U rails strak in een MDF kastje van 30cm diep. Rails ietsje verzonken in het frame, ziet er best strak uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/IMAG0610.jpg

Hele box.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/IMAG0612.jpg

Vanaf de bovenkant, alvast twee gaten waarmee hij straks tegen het plafond wordt bevestigd. ( met twee stevige draadbouten ).
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/IMAG0614.jpg

En mijn rack op zijn plek in de koof bij de meterkast. Plank voor de switch is intussen ook gemonteerd, en uiteraard de gbit switch van HP op de foto.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/IMAG0619.jpg

Kabel geleiders voor alle ruimtes, de meest rechtse komen straks de telefonie, netwerk vanaf glasmodem en televisie in.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/IMAG0620.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

mkleinman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:24:
Ik heb de eerste foto's.

Twee 6U rails strak in een MDF kastje van 30cm diep. Rails ietsje verzonken in het frame, ziet er best strak uit.

[afbeelding]

Hele box.
[afbeelding]

Vanaf de bovenkant, alvast twee gaten waarmee hij straks tegen het plafond wordt bevestigd. ( met twee stevige draadbouten ).
[afbeelding]

En mijn rack op zijn plek in de koof bij de meterkast. Plank voor de switch is intussen ook gemonteerd, en uiteraard de gbit switch van HP op de foto.
[afbeelding]

Kabel geleiders voor alle ruimtes, de meest rechtse komen straks de telefonie, netwerk vanaf glasmodem en televisie in.
[afbeelding]
Heb je ook nog een foto van een afstandje? Omdat je schrijft dat het aan het platfond hangt, en ik daar een gipsplaat met balkjes onder zie, lijkt het net alsof je switch boven het plafond van een ruimte hangt, of is dat ook zo?

Waarom een plankje onder de switch? Die blijft toch wel hangen met die rack kit? (zou wel zo moeten zijn in ieder geval.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een groot verlaagd plafond in de gang die uitkomt ook in de meterkast en in de koof richting de eerste verdieping en zolder. Hij hangt dus tussen het verlaagde plafond en het normale betonnen plafond in. Via de trap en een inspectieluik heb ik goed toegang tot deze ruimte.

Foto komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
mkleinman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:54:
Ik heb een groot verlaagd plafond in de gang die uitkomt ook in de meterkast en in de koof richting de eerste verdieping en zolder. Hij hangt dus tussen het verlaagde plafond en het normale betonnen plafond in. Via de trap en een inspectieluik heb ik goed toegang tot deze ruimte.

Foto komt eraan.
Heb je dan niet veel last van warmte ophoping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Valt volgens mij reuze mee, is me in 11 jaar dat ik er woon nog nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

excuses

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:41
Onlangs is er een laminaat vloertje op zolder gelegd. Zojuist heb ik door een loze leiding een coax & cat5e kabel getrokken.
Deze moet doorgetrokken worden naar 1 v/d kamers op zolder langs de muur (1 hoge plint is nog niet vastgemaakt)
Omdat ik geen (extra) wcd aan de muur wil hebben, dacht ik aan het volgende;
2 gaatjes in de plint maken. In 1 hiervan een UTP cat 5e jack proppen en de ander een coax aansluiting f-connector? Deze vervolgens aansluiten en daarna de plint bevestigen.
Zal dit zo werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:00
Het zal best werken, maar mocht je nog niet behangen hebben; het mooiste is natuurlijk een doosje infrezen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
Na wat irritatie's met mijn huidige switch toch maar weer mijn oude 3Com geinstalleerd.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1412658_457502951026474_755273737_o.jpg

Alleen was de oude switch wat grooter dus moesten de kabels even omgeleid worden.
Even een gat in de plank gemaakt en voila.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/998108_460218567421579_201235810_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1487333_460218577421578_426016101_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/999203_460218584088244_467167383_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Warning: lange post!

Ik ben eens serieus begonnen met mijn thuisnetwerk aanleggen. In de meterkast komt mijn kabel binnen (Ziggo). Hier hangt een kabelversterker, de Ziggo modem en een Netgear WNDR3700 router die het internet verzorgt. Verder komen er 4 coax kabels (KOKA799) en 4 CAT6 kabels (Konig CAT 6 Solid) samen, die ik na de oplevering van het huis heb getrokken door de loze leidingen die ik heb laten aanleggen.

Voor in de meterkast heb ik nu de volgende bestelling gedaan:

1x Netgear GS108GE 8 poort gigabit switch
Afbeeldingslocatie: http://cdn.computeruniverse.net/media/images/300/90063581BDFA398D5AD7445E82EBB911.jpg

1x Digitus CAT 6 8 poort patch panel
Afbeeldingslocatie: http://www.singular.com.cy/images/thumbnails/129/450/450/5090150.jpg

In de woonkamer en de drie slaapkamers liggen loze leidingen waarvoor ik wall plates heb moeten bestellen. In elke wall plate komt een CAT6 en een COAX aansluiting. In de woonkamer heb ik ook nog een telefoonkabel in de leiding zitten die ook gebruikt moet worden, dus daarvoor moet ik wat tweaken. De bestelling:

4x Jung AS500 RJ45 inbouwset met draagframe en inzetplaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.electroshop.nl/product_images/w/136/2306959__47827_zoom.gif

4x Modular/Keystone Jack RJ45 CAT6
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2901927179923279a853226f47b5e5c4b/T/340x340/C/FFFFFF/url/panduit-kj6e88-tbl-keystone.jpg

4x Delock Modular/Keystone module IEC female > F female
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1214604-0/delock-keystone-module-iec-female-f-female-this-module-by-delock-can-be-used-to-connect-antenna-cables-with-f-connector-and-iec-connector-coax--with-its-standardised-dimensions-it-can-be-used-for-easy-snap-in-mounting-in-e-g-a-keystone-patchpanel-face-plate-or-surface-mount-box.jpg

4x Hirschmann F-Connector Push-on
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1181640-0/hirschmann-f-connector-push-on-type-pofc070.jpg

Verder heb ik bij de TV nog een Netgear GS108GE 8 poort gigabit switch gekocht, en voor boven in de hobbykamer nog een Netgeaer GS105GE 5 poort gigabit switch. Hopelijk heb ik snel alles binnen en kan ik beginnen met afwerken!

Kosten:
50 meter Koka799 Coax: €32.50
50 meter Konig CAT6 stug: €32.50
8 poort patch panel: €18.70
2x 8 poort switch: €52.60
1x 5 poort switch: €21.40
4x complete wall plate: ~€100
Totaal: €257,70 duurder dan ik dacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weet je zeker dat de CAT6 van König goed spul is? Zie ook dit topic: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Staan een aantal posts over König in. Zou ik even goed uitzoeken als ik jou was. De speakerkabel die ik laatst gekocht heb van König was namelijk CCA, en geen volledig koper. Beter nu erachter komen dan wanneer je alles op maat hebt geknipt en in de buizen hebt zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Nou het zit er al in dus ben al te laat :+
Heb overigens wel het idee dat het met de kwaliteit wel goed zit, het is een vaste koper kern. (http://www.konigelectroni...netwerken/Kabels/55896638).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sure? Zou het even testen met de testjes uit dat topic (magneet erbij, aansteker onder de aders houden) als je nog een los stukje hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
In plaats van de telefoon kabel te gebruiken kan je ook de utp kabel gebruiken als telefoon kabel.
Je steekt gewoon de telefoon kabel in de meterkast in het patchpaneel en aan de andere kant een telefoon kabel in de walloutlett en daar tussen in kan je gewoon een utp kabel gebruiken. Zo heb ik het al een paar keer aangelegd werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

ThinkPadd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:30:
Sure? Zou het even testen met de testjes uit dat topic (magneet erbij, aansteker onder de aders houden) als je nog een los stukje hebt liggen.
Volgens medetweaker zit het wel goed: base_ in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
In dat zelfde topic heb ik ook ooit iemand gezien die contact heeft gehad met Nedis (verkoper van könig). Die hadden hem verzekerd dat dit voortaan 100% koper is na klachten. Voorheen waren ze wel CCA. Ik heb zelf ook CAT6 van könig erin getrokken en geeft prima resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 12:41
Telenet kwam even langs om de modem + router te vervangen door een nieuw DOCSIS 3.0 exemplaar. Heb er weer een halve dag werk aan gehad om het in orde te krijgen, maar terug tevreden! ;)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/23urgwi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/16kqgb5.jpg

De rest van mijn setup blijft dezelfde als enkele maanden geleden:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29nic90.jpgStudeerkamer

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/rvaogi.jpg
Achter de TV

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/se7hgl.jpg
En de belangrijkste, aan de PC
We zijn nu bezig met de de tuin, garage en bovenverdieping te voorzien van uitgangen, dus die 16 andere aansluitingen worden nog benut :P

[ Voor 20% gewijzigd door RubenTheys op 06-12-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Waar koop je die dingen onder je bureau voor je kabelgeleiding (of waar moet ik op zoeken :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MeltedForest schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:56:
Waar koop je die dingen onder je bureau voor je kabelgeleiding (of waar moet ik op zoeken :P)?
Dat zijn klemmen om pvc-buizen te beschermen tegen zwaartekracht. Te koop bij elke bouwmarkt of electra-groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:45

B2

wa' seggie?

Ik wil ook graag een 10 inch patchkastje gaan bouwen om als verdeel punt te gaan dienen op de bovenverdieping. Er komt 1 FTP kabel van beneden binnen, die verdeeld moet gaan worden naar een stuk of 4 a 6 punten met mogelijkheid voor uitbreiding.
Dit zal mijn eerste patchkast projectje worden. Als dit lukt staat er nog een grotere uitdaging te wachten in de kelder waar nu een 24 poorts switch hangt waar alles in huis op aangesloten is.

Ik zie in het topic dat jullie keystones gebruiken in plaats van lsa stroken. Moet ik dan een los 10" 'plaatje' kopen en losse keystones?
Raden jullie het gebruik van een kastje aan, of volstaat voor mijn gebruik een diy-oplossing met mdf?

Vanaf het patchkastje lopen nu 3 utp kabels, en ik wil er nog een stuk of 3 bijplaatsen. Gaat UTP itt FTP ook goed op deze keystones? Zijn er nog andere dingen waar ik al aan moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kleine update, ik heb intussen de bekabeling liggen vanaf de CAT 6 patchstrook tot bovenaan in de koof op de tweede verdieping. Dit zijn de 2 kabels voor mijn kantoor en 2 voor de kamer aan de achterkant.Dit zijn ook de enige 4 kabels die bovenlangs moeten.

De rest moet allemaal straks via de meterkast door de kruipruimte naar de rest van het huis.

Een foto van de koof waar alles in is geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/koof.jpg

Het is alleen rot werken in de koof op deze hoogte, ik moet met de LSA punchtool aardig wat capriolen uithalen wil ik fatsoenlijk alles kunnen punchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Bestelling is inmiddels binnen

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_182024.jpg

Maar eerst ben ik begonnen met het maken van de wandcontactdozen. Voor:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_191442.jpg

Coax kabel, die via een push on f-type connector aan een f-type naar coax keystone jack zit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_195345.jpg

CAT6 kabel gepuncht:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_200630.jpg

In de wandcontactdoos:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_201441.jpg

En klaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_202229.jpg

Daarna gelijk maar de volgende erachteraan gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_203828.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_212344.jpg

Nog 2 WCDs te gaan en dan is de meterkast aan de beurt, maar dat is nu nog een zooitje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarRoe
B2 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:23:
Ik wil ook graag een 10 inch patchkastje gaan bouwen om als verdeel punt te gaan dienen op de bovenverdieping. Er komt 1 FTP kabel van beneden binnen, die verdeeld moet gaan worden naar een stuk of 4 a 6 punten met mogelijkheid voor uitbreiding.
Dit zal mijn eerste patchkast projectje worden. Als dit lukt staat er nog een grotere uitdaging te wachten in de kelder waar nu een 24 poorts switch hangt waar alles in huis op aangesloten is.

Ik zie in het topic dat jullie keystones gebruiken in plaats van lsa stroken. Moet ik dan een los 10" 'plaatje' kopen en losse keystones?
Raden jullie het gebruik van een kastje aan, of volstaat voor mijn gebruik een diy-oplossing met mdf?

Vanaf het patchkastje lopen nu 3 utp kabels, en ik wil er nog een stuk of 3 bijplaatsen. Gaat UTP itt FTP ook goed op deze keystones? Zijn er nog andere dingen waar ik al aan moet denken?
Een LSA of keystone maakt allemaal niet zo veel uit. Met keystone ben je alleen wat flexibeler met wat voor keystone je er in doet.
Maar als je voor keystone gaat moet je idd een los paneel met losse keystone's kopen.
Ik zou zelf een kant en klaar kastje kopen zo duur is het niet en het is de mooiste oplossing.
Als je ftp op een keystone wil doen zou ik ook een afgeschermde keystone nemen.
En met utp zou ik een normale keystone nemen. netwerkproducten.com is een goeie site om al je spul te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meterkast geupgrade
De 2950 is een veredelde plank voor de zyxel geworden.
De 3e antenne van de router is verle(n)gd naar zolder.

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/kast.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 08-12-2013 23:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoeveel meter is de antenne verlengt? Geeft dat geen rare verschijnselen met verschillende impedanties t.o.v. de andere antenne's? Of dat de impedantie sowieso te groot wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Hoe zouden jullie het volgende afwerken? Een kabel komt van beneden in een ruimte wat als verdeelruimte voor de bovenverdieping dient. In deze verdeelruimte komt een patchpaneeltje te hangen met een switch daarachter. Zouden jullie de kabel welke van beneden komt direct op het patchpaneel aansluiten of eerst via een wanddoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
B2 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:50:
Hoe zouden jullie het volgende afwerken? Een kabel komt van beneden in een ruimte wat als verdeelruimte voor de bovenverdieping dient. In deze verdeelruimte komt een patchpaneeltje te hangen met een switch daarachter. Zouden jullie de kabel welke van beneden komt direct op het patchpaneel aansluiten of eerst via een wanddoos?
Ik zou hem direct op een patchpaneel aansluiten, tenzij er aan de andere kant al een patchpaneel zit.
Meestal is het Patchpaneel>>WCD>>Apparatuur. Als je beneden geen WCD hebt zitten is het de meest simpele stap om die er gewoon tussenuit te laten door Patchpaneel>>Apparatuur aan te sluiten. Van patchpaneel naar patchpaneel zou alleen maar verwarrend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:20

CyberThug

Formatting C: 1%

MeltedForest schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:51:
Bestelling is inmiddels binnen

Coax kabel, die via een push on f-type connector aan een f-type naar coax keystone jack zit:

[afbeelding]

Nog 2 WCDs te gaan en dan is de meterkast aan de beurt, maar dat is nu nog een zooitje :+
Vraag: waar heb je die f-type naar coax keystone jack vandaan? Daar ben ik al heel lang naar opzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr_gadget schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:33:
Hoeveel meter is de antenne verlengt? Geeft dat geen rare verschijnselen met verschillende impedanties t.o.v. de andere antenne's? Of dat de impedantie sowieso te groot wordt?
6 meter in een praktisch rechte lijn naar zolder. de impedantie blijft gelijk. ;)
de demping in de kabel is domweg lager dan de lucht en de muren. netto win ik er 20 db mee op zolder. dit is voor mij het verschil tussen niet soms werkend internet op zolder en nu werkt alles gewoon excelent quality.

Je moet er wel rekening mee houden dat niet alle antennes perse voor alle radio's (2,4 of 5 Ghz) gebruikt worden, iets wat je bijvoorbeeld in dd-wrt kan instellen. maar bij default firmware even proefondervindelijk kan uitzoeken

ik heb ff een snel rondje gemaakt door het hele huis, gr=2.4 or=5.0
Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/wirelessrondje.png

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 10-12-2013 23:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

chickpoint schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:19:
[...]

Ik zou hem direct op een patchpaneel aansluiten, tenzij er aan de andere kant al een patchpaneel zit.
Meestal is het Patchpaneel>>WCD>>Apparatuur. Als je beneden geen WCD hebt zitten is het de meest simpele stap om die er gewoon tussenuit te laten door Patchpaneel>>Apparatuur aan te sluiten. Van patchpaneel naar patchpaneel zou alleen maar verwarrend werken.
Voorlopig zit beneden alles nog rechtstreeks op een tp-link switch. Als het boven project slaagt dan ga ik beneden ook met een patchpaneel werken.
Net een Procurve 1810-8 besteld, gisteravond zelf met mdf het begin van een kastje gemaakt. Misschien vanavond tijd om wat fotootjes te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

CyberThug schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:29:
[...]

Vraag: waar heb je die f-type naar coax keystone jack vandaan? Daar ben ik al heel lang naar opzoek?
:)

Overigens hebben ze alleen de female variant, dus nu moet ik mijn eigen coax kabels gaan maken met 2 male uiteinden, want alle apparaten zijn ook female. Dat is verder niet zo'n probleem voor ons Tweakers, maar wellicht dat ooit de volgende bewoner er last van krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 15:45
MeltedForest schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:24:
Overigens hebben ze alleen de female variant, dus nu moet ik mijn eigen coax kabels gaan maken met 2 male uiteinden, want alle apparaten zijn ook female. Dat is verder niet zo'n probleem voor ons Tweakers, maar wellicht dat ooit de volgende bewoner er last van krijgt :P
Bestaan er dan female F connectoren die op een coax kabel kunnen? Ik heb alleen nog maar kabels gezien met 2x male F connectoren. Ook kant en klare kabels zijn 2x male.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Idd. F-connector op kabel is altijd male.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle771
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 20:54
Afbeeldingslocatie: http://i1272.photobucket.com/albums/y399/arend7/Patchpaneeltje_zpsf8cea7bb.jpg

Ik ben begonnen met maken van nette LAN afwerking in ons nieuwbouw huis. Elk kamer krijgt UTP aansluiting.
Op de foto zie je plank met daaronder patchpaneeltje. Bovenop de plank komt NAS Synology DS213j.
In vakje naast patchpaneel komt de switch (Netgear 8-poorts switch). Verder komt er ook extra hard-disk als back-up naast de NAS te liggen. Het geheel komt in de meterkast te hangen.

Nu kreeg ik opmerking van kennis dat patchpaneeltje zijn warmte kwijt moet kunnen. Nu is mijn vraag: klopt dat? De onderste plank is smaller dan bovenste plank (bovenste plank steekt zowel voor als achter over). De achterkant is open. Nu is er in ieder geval voor en achter de bovenste plank meer dan 1 centimeter vrije ruimte. Achterkant uiteraard om UTP kabels door te laten. Voorkant is er in ieder geval minimaal 3 cm vrije ruimte. Is dit voldoende voor warmteafvoer? Anders moet ik koel-sleuven gaan infrezen. Ik verwacht dat switch meer warmte afgeeft dan patchpaneeltje die niets anders doet dan data doorgeven zoals stopcontact stroom doorgeeft, daar komt toch geen warmte bij vrij?

Het is voor mij de eerste keer dat ik zelf netwerk aanleg. Dus best wel spannend of ik het wel goed doe.
Ik heb 100 meter CAT5e kabels met stugge kern klaar liggen. Dat moet ik nog door de loze pijpen gaan trekken met trekveer. Zelf heb ik 20 meter trekveer, maar is dat lang genoeg voor standaard eengezinswoning? Ook zolder krijgt zijn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

antartic schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:37:
[...]

Bestaan er dan female F connectoren die op een coax kabel kunnen? Ik heb alleen nog maar kabels gezien met 2x male F connectoren. Ook kant en klare kabels zijn 2x male.
CyBeR schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:46:
Idd. F-connector op kabel is altijd male.
Was misschien niet helemaal duidelijk, ik bedoel de andere kant (met de IEC connector).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 10:00
Patchpaneel is een passief component, die blijft ijskoud.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
SkiFan schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:49:
Inderdaad.
De switch daarentegen moet zijn warmte wel kwijt kunnen.
Gezien de nu erg nette setup misschien gewoon even testen en kijken voelen of e.e.a. niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Ik zie dat ze ook de F-connector variant hebben:
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1214606-0/delock-keystone-module-f-female-f-female-this-module-by-delock-can-be-used-to-extend-an-f-connection-with-its-standardised-dimensions-it-can-be-used-for-easy-snap-in-mounting-in-e-g-a-keystone-patchpanel-face-plate-or-surface-mount-box.jpg
http://www.allekabels.nl/...le-f-female-f-female.html

Dat is best geniaal, kun je zowel een netwerkaansluiting als DVB-S maken in één raampje. Is altijd een heel gedoe om gecombineerde outlets te vinden.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle771
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 20:54
SkiFan schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:49:
Dat vermoedde ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Die Keystones zijn super. Passen die ook in een Busch Jeager plaatje?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Het begin is er ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q7XRrYbVMIDybFvfHJurWdpW/medium.jpg

Patchpaneeltje met losse keystones en een HP 1810 8G switch erbij. Werkt allemaal prima, alleen krijg ik bij twee kabels max 100Mbit als ik met een roline opzet doosje werk (lsa, netjes met punchtool gedaan), terwijl als ik een gaar praxis doosje pak met schroefcontactjes ik gewoon 1Gbit haal.

Bij die doosjes werk ik volgens T568B, dus ik begin bij pin 1 met wit-oranje en eindig bij pin 8 met bruin..
Zucht... ik moet natuurlijk een andere volgorde aanhouden..

[ Voor 13% gewijzigd door B2 op 13-12-2013 20:48 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]