Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:
  • 858.661 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul999
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-04 15:29
hondapower schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

K25 (P25). Je krijgt er alle denkbare koppelstukjes voor. o.a. Gamma, Hornbach.
Dit systeem is over 10 jaar ook nog te krijgen terwijl de Praxis dan al 3x van assortiment is gewisseld.
Gaat een CAT6 kabel hier goed door heen wanneer er 90graden bochten inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:50
paul999999 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Het zal een beetje afhankelijk zijn van de kwaliteit van je kabel en of je een stugge of een soepel kabel gebruikt. en of je er 1 of 2 doorheen wilt krijgen.
maar met een beetje beleid moet het geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674369

zo hier ook maar eens mijn netwerkje posten,
het kan alleen nog wat kabel management gebruiken maar goed.

hier een paar server een switch.
Afbeeldingslocatie: http://tmideo.nl/pic/thuisnetwerk/meterkast1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tmideo.nl/pic/thuisnetwerk/meterkast2.jpg

en hier mag vooral nog wat aan gedaan worden maar ja >:)
Afbeeldingslocatie: http://tmideo.nl/pic/thuisnetwerk/router.jpg

tot slot nog een briged cisco modem.
Afbeeldingslocatie: http://tmideo.nl/pic/thuisnetwerk/modem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:09
Mooie plu! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Anoniem: 674369 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:57:
...
het kan alleen nog wat kabel management gebruiken maar goed.
...
Dat is zacht uitgedrukt... Als ik zo kijk naar de andere Tweakers, kan je er toch wel een veel mooiere meterkast van maken... Dan is het wel iets meer dan alleen wat kabelmanagement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:20
Ik ben bezig in het huis dat we gekocht hebben om netwerk aan te leggen, ik wil dit ook netjes wegwerken in de meterkast, deels ook geïnspireerd door de mooie afwerkingen van iedereen hier in het topic.

Nu heb ik een Cat5e Digitus 24 poorts patch panel en ik wil hier mijn kabels op aansluiten, echter staan hier twee kleur coderingen in: http://ftp.assmann.com/pu...asheet%20ENG_20140923.pdf op de tweede pagina staan ze hierin.

In de online manuals is dit niet terug te vinden, bij de documentatie die ik had wel. Helaas heb ik die hier niet bij me. Ik heb hem hier besteld: http://www.afuture.nl/productview.php?productID=79238

De vraag is nu, wat is de goede volgorde van kleuren kabels bij het aansluiten in de patch panel? En er staat wel in 1 t/m 8, alleen dit staat niet in de patch panel bij de punten, maar ik neem aan dat als je hem omdraait en je hebt de achterkant 1 rechts zitten, dat de pinnen van links naar rechts lopen (1 t/m 8).

Ik ben niet nieuw in netwerken en kan ook wel gewoon wat proberen, maar ik heb het liever toch in 1 keer goed. Ik hoor graag van jullie, dan kan ik binnenkort het patch panel gaan aansluiten.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 23:36

The Executer

Lekker belangrijk!

B it is! Staat voor EIA/TIA 568B, wat de juiste kleurcodering is die we in NL (en vele landen) gebruiken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Oké, thanks. En dan de pinnummers gewoon van links naar rechts. Dan kom ik er wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:28
Ik weet niet precies wat je met die laatste opmerking bedoelt, maar met de nummers hoef je niets te doen. Alleen de juiste kleurtjes bij de juiste kleurtjes prikken met een LSA-tool, dan moet het goed komen (mits je het aan de andere kant van de kabel uiteraard ook volgens de 568B standaard doet).

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 16-10-2015 09:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Het punt is, dat de kleurtjes dus niet naast de punten staan waar de kabel tussen moeten. Er staan daar ook geen nummers bij (zal wel komen door de lage prijs). Er zitten alleen stickertjes middenin die dus aangeven wat de B en andere variant is, maar die staan er in als 4 punten boven en 4 punten onder, terwijl op het patch panel niet in zulke rijen verdeeld is.

Zo ziet het er ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.patchkastwinkel.nl/images/1139.jpg

Maar ik kan morgen nog wel even foto's maken van hoe het er echt uitziet en waar het moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
paul999999 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Ik ben bij Attema op het Z25 systeem terecht gekomen. Dit lijkt volledig compatibel te zijn met P25, maar dan met extra aandacht voor data bekabeling door het gebruik van ronde-hoekstukken..

http://www.attema.com/nl_...nfra/z25f25-kokersysteem/
Z25 en F25 zijn dé opbouwsystemen voor montagevriendelijke databekabeling.

Door de slimme hulpstukken is de volledige inhoud van de kokers te gebruiken voor datakabels tot wel Ø10mm. Een minimale buigradius van 25 mm is met alle hulpstukken verzekerd. Dankzij klikkers en richtplaatjes monteert u het systeem snel en gemakkelijk.

F25 is door het speciale deksel uitermate geschikt voor openbare ruimtes zoals in Fiber to the Home projecten in hoogbouw en trappenhuizen. Doordat het deksel moeilijk te demonteren is, wordt openen door onbevoegden tegengegaan en de kans op storingen in telefoon-, internet- en televisieverkeer verkleind.
Ik heb wat spul besteld. Zal hier wel laten weten of het echt handig is of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:28
Op het voorbeeld van je foto is het wel heel erg onduidelijk. In de PDF die je eerder linkte (en ook op het patch-panel dat ik zelf heb) is het wat duidelijker.
Als je een kabel wil patchen op poort 6 (laatste plaatje op pagina 2 van die PDF), dan heb je dus 4 posities linksboven nodig en 4 posities linksonder. Voor poort 5 de 4 posities ernaast, zowel boven als onder.

Op je foto zou je zeggen dat dat ook zo moet, dus linksboven bruin en groen (of oranje, ik mis de A/B aanduiding op de foto), linksonder blauw en oranje (of groen). Maar als je naar de poortnummers kijkt, dan zou je zeggen dat je het hele rijtje linksonder (8 posities) nodig hebt voor poort 24, maar de kleurvolgorde is dan weer niet duidelijk. Kortom: flutproduct. Hier kom je alleen achter door met een multimeter de boel door te fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 21:26
Aangezien 586B uitgaat van oranje/wit op pen 1, oranje op pen 2 enz. lijkt het onderste kleurenschema de B uitvoering te zijn.
Verder lijkt het idd 4 boven en 4 onder te zijn per aansluiting, al vindt ik dan de poortnummering weer niet logisch.

[ Voor 32% gewijzigd door Voederbietel op 16-10-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 07:45
Kraz schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:09:

Ná:
[afbeelding]

De kabelgoot aan de zijkant heb ik van de Conrad. Helaas nergens bij een bouwmarkt oid te krijgen.
Het viel wel tegen om alle kabels erin te krijgen, maar het is met wat extra moeite toch gelukt.
Ik heb nu de Hager 47mm x 30mm kabelgoot, maar had beter 47mm x 47mm kunnen nemen.
Mag ik even een zeikmodus aanzetten ? >:)
Je zal het wellicht niet zelf gedaan hebben, maar waarom niet dat pvc-buisje naar je wcd niet wat netter gelegd en vastgezet met een spijkerklem zoals de rest vastgezet is ?

Bij deze einde zeikmodus ;) maar ik vroeg het mij even af :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

MdO82 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:27:
[...]

Mag ik even een zeikmodus aanzetten ? >:)
Je zal het wellicht niet zelf gedaan hebben, maar waarom niet dat pvc-buisje naar je wcd niet wat netter gelegd en vastgezet met een spijkerklem zoals de rest vastgezet is ?

Bij deze einde zeikmodus ;) maar ik vroeg het mij even af :)
Scherp!

Op de eerste foto kun je nog net zien dat de wcd eerst een cm of 15 lager zat. Ik wilde m een stuk naar boven plaatsen en daarom is er wat buis over.
Als ik het echt, echt netjes moet doen dan zou de stroom er even af moeten en de kabels + buis ingekort moeten worden maar daar had ik geen zin in.

Je hebt wel gelijk; het 'puntje op de i' ontbreekt in dat opzicht... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Was aan het twijfelen of ik de vraag hier kan stellen of in "NT Kroeg v0.1".

Maar ik doe hier een poging ;)
Van de week gaan ze een gat boren (16 of 19mm) voor de kabel van de zonnepanelen.
Dit gat komt vanuit de slaapkamer boven mijn meterkast.

Nu wil ik kijken of men een extra gat wil boren zodat ik een netwerkaansluiting in die kamer kan realiseren.
Wat is slim om te doen.

A. Omdat ik geen plek heb voor een patchkastje helaas. Een UTP kabel direct aangesloten op mijn router naar een switchje boven.

Of

B. Een nettere oplossing een utp wanddoos in mijn meterkast schroeven en boven ook een uto wanddoos.

Nu is het niet zozeer wat beter is, want dat is B, maar gaat het werken als je aan 2 kanten een utp wanddoos hebt zitten ?
Zelf denk ik het wel omdat het gewoon een tweerichtingen verkeer is, maar vraag het toch even voor de zekerheid :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik heb in dit topic volgens mij wel eens mensen voorbij zien komen die 2x UTP wanddoos hadden. Moet gewoon werken dus. Ik kan me zelfs nog van vrij recentelijk een foto herinneren van een meterkast met een hele rij UTP wanddozen in plaats van een patchkast.

EDIT: Hebbes!
Jan-man in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
[offtopic]Die nummering is trouwens wel grappig... na de tweede foto denk je nog dat het 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10 wordt, maar dan... 8)7[/offtopic]

[ Voor 36% gewijzigd door Jerrythafast op 18-10-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Je was me voor ;)
Had hem gevonden, maar dat kan dus gewoon :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Wanddozen zijn gewoon patchpanels met maar (een of twee) patchpunten.
Dus ja je kunt gewoon een wandoos nemen aan beide einden van de kabel.

Als je weinig ruimte hebt zou ik twee van deze nemen.
https://netwerkproducten....elvoudig-cat6-p-2436.html

Niet vergeten een punchdown tooltje te kopen als je die niet hebt.

https://netwerkproducten....-schaar-dogger-p-465.html

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 18-10-2015 16:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 19:27
Hey,

Ik volg dit topic al een tijdje. Geinspireerd door de post van Roytje ben ik een paar maanden terug begonnen. Door de kleine man heeft het allemaal wat vertraging opgelopen (een babykamer had nou eenmaal meer prio). Maar we beginnen nu in de buurt van een eind stadium te komen. Dus tijd voor wat foto's (Excuses voor de telefoon pics):

Als eerste een 10 inch patchkastje aangeschaf. Door de aanwezigheid van de dag/nacht meter had ik helaas maar beperkt ruimte.
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/1.jpg

Na het patchen even alle kabels doormeten
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/2.jpg

En toen 6 maanden later.. Voor me server een plankje boven de patchkast gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/3.jpg

Alle stekkers en kabbels aangesloten, gereed voor apparatuur
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/4.jpg

En patchen maar! Ook de home server geinstalleerd
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/6.jpg

En even snelheid testen. Ondertussen al de 124 mb aangetikt :9~
Afbeeldingslocatie: http://kieft.ws/files/nettelan/8.jpg

Wat er nog op het programma staat:

- Een extra plaatje aan de onderkant, ik kwam er net 1 te kort.
- Nog 4 aansluitingen maken
- De tv aansluitingen netjes wegwerken en aan een versterker hangen

[ Voor 7% gewijzigd door BlackHawkDesign op 18-10-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
BlackHawkDesign schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:36:
Ik zou eerst maar eens netjes een AOP laten plaatsen door Ziggo (of een andere kabelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 22:32
BlackHawkDesign schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:36:
Hey,

Ik volg dit topic al een tijdje. Geinspireerd door de post van Roytje ben ik een paar maanden terug begonnen. Door de kleine man heeft het allemaal wat vertraging opgelopen (een babykamer had nou eenmaal meer prio). Maar we beginnen nu in de buurt van een eind stadium te komen. Dus tijd voor wat foto's (Excuses voor de telefoon pics):

Als eerste een 10 inch patchkastje aangeschaf. Door de aanwezigheid van de dag/nacht meter had ik helaas maar beperkt ruimte.
[afbeelding]

Na het patchen even alle kabels doormeten
[afbeelding]

En toen 6 maanden later.. Voor me server een plankje boven de patchkast gemaakt
[afbeelding]

Alle stekkers en kabbels aangesloten, gereed voor apparatuur
[afbeelding]

En patchen maar! Ook de home server geinstalleerd
[afbeelding]

En even snelheid testen. Ondertussen al de 124 mb aangetikt :9~
[afbeelding]

Wat er nog op het programma staat:

- Een extra plaatje aan de onderkant, ik kwam er net 1 te kort.
- Nog 4 aansluitingen maken
Netjes hoor :) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
hcQd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:48:
[...]

Ik zou eerst maar eens netjes een AOP laten plaatsen door Ziggo (of een andere kabelaar).
Dat zat ik me ook al af te vragen ;)
Niet helemaal zoals het hoort

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Laatst online: 30-03 20:18
Mooie build BlackHawkDesign! Er hoort inderdaad een "AOP/Eindstation" aan die groene kabel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Bedankt :)

Nou het gekke is, dat ik destijds me huis gekocht had, had ik alleen die dikke groene kabel. Upc gebeld en die hebben dat kabeltje er tussen gezet. Ik zal upc eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik zag zoiets laatst ook in het Ziggo topic voorbij komen. Het lijkt erop dat dit ergens in oud-UPC gebied inderdaad werd gezien als een soort "AOP in UPC-stijl".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Gewoon AOP laten plaatsen en F F kabeltje tussen AOP en tweedeler. Kun je ook zelf kopen (bij bijv. cablers) en op de wand schroeven. Je hoeft immers toch geen coax te strippen in jouw situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 18-10-2015 23:39 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
YdieresiS schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:34:
Het punt is, dat de kleurtjes dus niet naast de punten staan waar de kabel tussen moeten. Er staan daar ook geen nummers bij (zal wel komen door de lage prijs). Er zitten alleen stickertjes middenin die dus aangeven wat de B en andere variant is, maar die staan er in als 4 punten boven en 4 punten onder, terwijl op het patch panel niet in zulke rijen verdeeld is.

Zo ziet het er ongeveer uit:
[afbeelding]

Maar ik kan morgen nog wel even foto's maken van hoe het er echt uitziet en waar het moet komen.
Zoals beloofd nog een foto van het patchpanel zoals ik deze heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/5624a0a8005c3/5624a0a7d964e-IMG_20151017_131341.jpg
Dat is dus dit patch panel: http://www.afuture.nl/productview.php?productID=79238

De poorten zitten dus inderdaad aangesloten als vier aders boven en vier aders onder. Als ik het hier aansluit volgens de B variant (is dat op de foto ook daadwerkelijk de B standaard?) en vervolgens de inbouwdozen ook als B aansluit, dan moet het goed gaan. De inbouwdozen moet ik alleen nog bestellen en de verder afwerking en dergelijke moet ook nog gebeuren. Ik zal me weer melden als ik de boel gemonteerd heb en er een foto vanheb :) Bedankt voor de informatie iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/5624a94eb01d1/5624a94ea32cc-EthernetRJ45B.gif

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Vraag ter bevestiging :)
Er gaan makkelijk 2 stugge cat6 kabels door een 16mm buis toch ?

Er zitten geen bochten en het is maar een stuk van 4 meter :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
Dat is de standaard 5/8inch buis, daar heb ik ook twee kabels doorgetrokken, ook door de bochten. Het past in een rechte buis zeker. In de bochten is het wat lastiger, maar met gelijktijdig doorvoeren en trekken lukt dat ook, alleen daar heb jij dan geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
MdO82 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:35:

Normaal wel ja, tenzij jij extreem dikke buitenkabel hebt.
Meten is weten, en als je het nog moet kopen kan je gewoon de specificatie opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:35:

Met de kabel die ik heb gebruikt, gaat dat prima.
Zie V&A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ben even aan het kijken voor die opbouw netwerkdoosjes.
Maar een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden ;)

Ik wil dus vanuit de meterkast een 16mm pvc-buis leggen met daarop aangesloten een netwerkdoos.
De UTP-kabel kan toch ook gewoon van onderen ingevoerd worden toch ?

In de beschrijving zie je voornamelijk vanaf de zijkant ingevoerd, vandaar dat ik het maar even vraag.

Ben nu alleen nog even aan het twijfelen of ik een 16mm pvc-buis pak zodat ik hem in zijn geheel vast kan zetten vanuit de meterkast naar boven of dat ik een strip wit kabelgoot pak :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
MdO82 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:47:
Ik ben even aan het kijken voor die opbouw netwerkdoosjes.
Maar een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden ;)

Ik wil dus vanuit de meterkast een 16mm pvc-buis leggen met daarop aangesloten een netwerkdoos.
De UTP-kabel kan toch ook gewoon van onderen ingevoerd worden toch ?

In de beschrijving zie je voornamelijk vanaf de zijkant ingevoerd, vandaar dat ik het maar even vraag.

Ben nu alleen nog even aan het twijfelen of ik een 16mm pvc-buis pak zodat ik hem in zijn geheel vast kan zetten vanuit de meterkast naar boven of dat ik een strip wit kabelgoot pak :D
Deze doosjes kunnen van meerdere kanten ingevoerd worden:
https://netwerkproducten....bouw-dn-9002-n-p-429.html
op die site staan nog meer producten. Daar moet je wel iets kunnen vinden.
kabelgoot is wel netter, aangezien je pvc buis met zo'n klem vast moet zetten.
pvc is wel steviger en 'future' proof aangezien je dan een kabel opnieuw, of erbij kan trekken.

het is een beetje afhankelijk van je smaak en hoe makkelijk je erbij kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
thedon46 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:04:
[...]

Deze doosjes kunnen van meerdere kanten ingevoerd worden:
https://netwerkproducten....bouw-dn-9002-n-p-429.html
op die site staan nog meer producten. Daar moet je wel iets kunnen vinden.
kabelgoot is wel netter, aangezien je pvc buis met zo'n klem vast moet zetten.
pvc is wel steviger en 'future' proof aangezien je dan een kabel opnieuw, of erbij kan trekken.

het is een beetje afhankelijk van je smaak en hoe makkelijk je erbij kan
Ik zie het die kan je inderdaad draaien :)
Ach ik zie wel wat ik ga doen het is toch een rommel-/ voorraadkamer ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:21
Afgelopen week de sleutel van mijn nieuwe huis ontvangen. Dit weekend maar eens begonnen met het installeren van een patchkast en het trekken van kabels door alle loze leidingen. Heb naar iedere slaapkamer één loze leiding lopen en naar de woonkamer twee per zijde en dan nog een naar zolder. Had alleen iets te weinig draad, waardoor ik een tweetal leidingen nog later zal moeten bedraden. De wandcontactdozen moeten nog geleverd worden dus die zal ik ook later moeten monteren. Ook is het nog wachten op de oplevering van de Vodafone glasvezelaansluiting voordat alles operationeel is.

Een van de plaatsen waar de kabels uitkomen, zoals hier in de woonkamer. Alle leidingen worden voorzien van twee UTP CAT6 kabels:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KHK8APy.jpg

In de meterkast komen de draden aan de bovenzijde uit. Enkele buizen moeten nog worden voorzien van bedrading, omdat ik me had verrekend in de afstanden. De loze leidingen op de begane grond waren namelijk veel langer dan ik had verwacht.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wd9IWP5.jpg

In de meterkast heb ik een 10 inch patchkast geplaatst naast de groepenkast. Hierin komen alle kabels uit in twee patchpanels. In totaal 16 kabels voor alle WCD's + 2 kabels vanaf de glasvezelmodem en router (TV en internet is gescheiden). In de patchkast is gemonteerd:
- Digitus CAT 6 Patchpanel
- Digitus CAT 6 Patchpanel
- Zyxel GS1100-16 switch
- Blindplaat + op de kop gemonteerde L beugels waar de switch op staat
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3NkzCbI.jpg

Mijn eigen Asus RT-N66U router heb ik al opgehangen. Het is nog wachten op een Draytek modem die ik dan vervolgen in DMZ mode kan zetten om het routeren aan de Asus over te laten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Rxjt5lY.jpg

Wat nog gedaan moet worden:
- WCD's en afdekplaten monteren
- Enkele resterende kabels trekken
- Inkorten 19 inch beugels switch, zodat deze zonder provisorische L beugel in de kast kan
- Aanbrengen kabelgoot waarin UTP kabels naar patchkast lopen
- Voedingskabel voor router iets netter ophangen/wegwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 08:42
Voordat ik de apparaten in mijn meterkast ga voorzien van juiste bekabeling, een vraag. Is er een soort (onofficiële) normering betreffende het kleurgebruik van de UTP bekabeling voor thuis/kantoor gebruik? Dan bedoel ik de UTP buitenkant, dus de mantels. Ik heb vanuit mijn glas een rode kabel. De enige. Blauwe UTP van patch naar switch. Weer een andere van switch naar router... etc. Een heel mooi kleurenspektakel. Wat voor kleuren gebruiken jullie om het overzicht te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Pubbert

random gestoord

Wij gebruiken zakelijk bij klanten in de patchkast groen voor telefonie (analoog), zwart voor netwerk-devices (PCs, printers, servers, APs, NAS, etc) en blauw voor internet (patchkabel naar de firewall/router, of glasvezelswitch, modem, etc) Of het echt een standaard is weet ik niet maar, deze zie ik zo vaker terug.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Er zijn volgens mij meerdere normeringen. Elk bedrijf/elke persoon kan zelf besluiten welke kleuren waarvoor gebruikt worden. Zo gebruik ik de onderstaande kleuren.
  1. Rood: Extern. Alles dat voor mijn router/firewall zit.
  2. Oranje: DMZ. Alles dat in mijn DMZ hangt
  3. Groen: Data. Alles na mijn firewall waar intern netwerk of dataverkeer over loopt
  4. Geel: TV. Alle bedrading waar IPTV overheen loopt
  5. Blauw: Telefonie. Alle kabels die betrokken zijn in mijn VoIP netwerk
  6. Zwart: Trunk. Alle kabels die meerdere VLAN's transporteren
Ik zit er nog over te denken om voor verschillende combi's van VLAN's apparte kleuren te gebruiken maar aangezien ik momenteel 3 VLAN's heb betekend dat potentieel 5 additionele kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen een semi professionele router als een Draytek in bridgemode willen zetten om hem dan te vervangen door zo'n consumenten onding van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 08:41
Ben(V) schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:26:
Blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen een semi professionele router als een Draytek in bridgemode willen zetten om hem dan te vervangen door zo'n consumenten onding van Asus.
Als die van vodafone is dan begrijp ik het wel die zijn namelijk dichtgetimmerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
@captain: zit er netjes uit! Waarom plaats je die router niet boven of onder je patchkast? Is dat niet makkelijker wat betreft kabel management?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:21
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:39:
@captain: zit er netjes uit! Waarom plaats je die router niet boven of onder je patchkast? Is dat niet makkelijker wat betreft kabel management?
Uiteindelijk moet onder de patchkast nog een NAS komen. Ik denk daarvoor later nog een schapje eronder ga maken. Ik heb de router er niet boven gehangen, omdat ik er dan niet meer zonder trapje bij kan en de wand rechts was nog relatief leeg. Qua kabels is het op zich wel te doen. Ik heb op de wand rechts een PVC buis gemonteerd, waar de kabel doorheen loopt. Boven ligt straks een plank, waardoor je niet naar alle kabels kijkt. Ook zijn er nog kabelgoten onderweg om alle bekabeling bij de patchkast straks netjes weg te werken. Grootste uitdaging tot nu toe was een switch vinden met 16 poorten die in een 10 inch patchkast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]