Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.184 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

MeltedForest schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:51:
Nog 2 WCDs te gaan en dan is de meterkast aan de beurt, maar dat is nu nog een zooitje :+
Moet nu nog 1 WCD maar heb eerst even de meterkast aangepakt. Hier de oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131207_181624.jpg

Eerste stap was de router iets hoger hangen, want dan had ik wat meer ruimte voor het patchpanel en de switch die onder de router moeten komen. Er komen 3 netwerkkabels vanuit het plafond en 1 vanuit de vloer de meterkast in. Dus die heb ik eerst zo netjes mogelijk geprobeerd bij elkaar te laten komen. Daarna was het een kwestie van patchpanel ophangen op de goede locatie.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131209_204520.jpg

Daarna heb ik alle kabels op het panel gepatcht.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131214_170001.jpg

Toen was de switch aan de beurt om aan de wand te komen...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131214_171918.jpg

... om vervolgens de eerste test te doen met wat random kabels (die veeeeeeeeeel te lang zijn :+)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20131214_173945.jpg

Dus nu moet ik eens de juiste lengte kabel zien te vinden... de afstand tussen patch panel en switch is precies 10cm dus als ik 10cm kabels kan kopen ergens, zou dat mooi uitkomen :)

De witte kabels die nu nog voor de groepenkast hangen zijn de coax kabels, die moet ik ook nog netjes afwerken. Maar dat is voor de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Zelf even kabeltjes knijpen? Zo moeilijk is het nou ook weer niet :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan volgens mij ook patchpanelkabels kopen die 5-10cm lang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zoek een goed apparaatje om coax en utp aan te strippen.
Het budget spul wat ik nu heb doet zijn werk maar matig..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Zelf korte kabels knijpen kan altijd natuurlijk :), maar de luie mens zit ook in mij die er zonder moeite best wat extra voor wilt betalen :P

@painkill, ik heb alles gestript met een aardappelschilmesje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

painkill schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:46:
Ik zoek een goed apparaatje om coax en utp aan te strippen.
Het budget spul wat ik nu heb doet zijn werk maar matig..
Ik heb alle best veel type's gehad, maar onderstaand model bevalt mij het best. Snel en makkelijk in gebruik en eenvoudig in te stellen voor de kabel die je gaat strippen. Ik strip er coax-, utp- en glasvezelkabel mee.
Afbeeldingslocatie: http://klemko.nl/img/products/large/904610.jpg

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c0ne schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:01:
[...]

Ik heb alle best veel type's gehad, maar onderstaand model bevalt mij het best. Snel en makkelijk in gebruik en eenvoudig in te stellen voor de kabel die je gaat strippen. Ik strip er coax-, utp- en glasvezelkabel mee.
[afbeelding]
Waarom moet een consument glasvezels strippen? daar kun je toch niks mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 20:22

Totaalgeflipt

De enige echte

c0ne schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:01:
[...]

[afbeelding]
Klopt. Zelf ook altijd deze gebruikt. Werkte altijd perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:17:
[...]

Waarom moet een consument glasvezels strippen? daar kun je toch niks mee?
Een consument moet ook van glasvezel afblijven :Y. Voor mij is het daarentegen dagelijks werk ;)
En uiteraard strip ik er geen glasvezel mee, alleen de buitenmantel van de kabel.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Zo ik ben ook van plan om in mijn huis kabels te trekken voor internet. Maar als iemand met geen ervaring or what so ever.

Hoe moeilijk is dat trekken van kabels?

Zou ik beter toch maar iemand zoeken die dat dan voor mij doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Kabels trekken is helemaal niet zo lastig :)

Je moet het met beleid doen (ipv als een dolle stier) en als je geen (lege) buizen hebt lopen moet je een beetje handig zijn met een zaag en een boormachine maar het is allemaal erg simpel.

Met de keystones of patchpanelen aan het uiteinde moet je nog het meeste opletten. Goed gereedschap (LSA-tang is een must!) is sowieso aan te raden en je moet de goede volgorge (Zelf een kleurvolgorde kiezen is vragen om problemen, TIA/EIA 568B is het meest gebruikelijk) aanhouden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

klown

geek

Even een korte vraag, want ik kom er toch niet helemaal uit.
Ik wil binnenkort inbouw UTP wandcontactdozen aanleggen.
Nu ben ik van plan om deze netwerkaansluiting te bestellen:
https://netwerkproducten....k-dn-9001b5-n-p-1622.html

alleen, de inbouwdozen die ik vind, zijn bijna allemaal 85mm diameter:
http://www.elektrototaalm...el-40-50mm-1x16-19mm.aspx

Op het eerste plaatje in de eerste link, zie je dat het klepje maar 80 mm breed is.

Je ziet dan dus altijd nog een 'gat' naast je witte UTP-plaatje.

Waar zit mijn denkfout? ik heb gezocht naar kleinere inbouwdozen, maar die zijn zo lastig te vinden, dat ik het idee heb dat ik op de verkeerde weg ben.
Moet rond die UTP-plaatjes nog een 'raam'.

(ik wil voorkomen dat ik straks veel te grote gaten en inbouwdozen in de muur heb zitten 8) )

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je moet wel weer je muur afwerken, dus de inbouwdoos vastzetten met rotband (of iets soortgelijks) en je muur afwerken (spachtelputz, behang, whatever) voordat je de afdekramen erop zet :) Als je op die 2e site kijkt bij het schakelmateriaal dan zie je dat de afdekramen allemaal 81mm zijn.

Als je kijkt bij de inbouwdoos dan zie je dat het verschil tussen de binnen- en buitendiameter 2cm is. De wand van dat doosje is echt geen 10mm dik, dat zit hem in de bevestigingshoekjes om er meerdere aan elkaar te zetten en in de armpjes die in de rotband komen te zitten. De diagonaal van een vierkant is een stuk groter dan de lengte van een rib :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Die inbouwdozen zijn bedoeld voor electra met een inbouwgedeelte en een raam. Die UTP dozen die jij hebt gekozen zou ik daar niet voor gebruiken omdat die niet geschikt zijn voor dergelijke inbouwdozen.
Wat je beter kunt doen is een apart binnengedeelte bv keystones, een frame waarin die keystones passen, een afdekplaatje en een afdekraam nemen. Dan krijg je een mooi geheel.
Ik heb al deze dingen (en dan goedkoper dan die 26 euro) hier besteld .

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Waarom zouden die niet geschikt zijn? Het enige verschil met jouw oplossing zijn de keystones versus vaste opstelling, verder zit er gewoon een frame aan en een afdekplaatje op. Het is inderdaad geen raam met daarin een plaatje, maar dat is vooral esthetisch.

Die 26 euro is voor 5 stuks, voor € 5,20 heb je bij jouw optie nog net één keystone ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

klown

geek

Oke bedankt.
Het verschil tussen binnen- en buitendiameter is inderdaad wel groot, nu begrijp ik hoe dit in elkaar zit.
De muur was ik sowieso van plan om af te werken, maar met afwerken tot de binnendiameter komt het inderdaad goed. :*)
Ik plaats gewoon die dozen in de muur en zal er nog een nachtje over slapen of ik voor de keystone oplossing ga of voor een vaste opstelling.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Afhankelijk van de diepte van de inbouwdozen is de keystone oplossing wel makkelijker te monteren.
(en ik had niet gezien dat het per 5 verpakt was, dan is het inderdaad goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
klown schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:07:
Even een korte vraag, want ik kom er toch niet helemaal uit.
Ik wil binnenkort inbouw UTP wandcontactdozen aanleggen.
Nu ben ik van plan om deze netwerkaansluiting te bestellen:
https://netwerkproducten....k-dn-9001b5-n-p-1622.html

alleen, de inbouwdozen die ik vind, zijn bijna allemaal 85mm diameter:
http://www.elektrototaalm...el-40-50mm-1x16-19mm.aspx

.......
Ik heb destijds deze besteld Cat 6 Opbouw 2x UTP omdat ik op een aantal plaatsen niet weg zou komen met inbouw.
Op de plaatsen waar ik kon inbouwen heb ik gewoon dozen in geboord zonder enig probleem, kabeltjes erdoor getrokken en aangesloten en daarna het afdekraampje geplaatst.
Het afdekraam valt volledig over de inbouwdozen heen dus maak je daar geen zorgen om :)

hier een fototje
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I18rHmZ.jpg
En ja ik weet het er zit kleurverschil in de coax afdekplaat en de UTP afdekplaat.
Ik heb trouwens wel het UTP afdekplaatje een klein stukje af moeten halen anders pasten deze niet goed naast elkaar.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aangezien ik de luxe had om de hele woning te moeten strippen en opnieuw op te bouwen heb ik het gelijk toekomst klaar gemaakt. Eindelijk recent tijd gehad om de patch kast af te ronden nu alleen nog een knappe gigabit switch voor erin. Heb nu 12 poorten woonkamer 6x, slaapkamer 4x, berghok 2x.

In de toekomst komt er nog voor de zolder bij dat zal ook snel een poort of 8 worden dus nog een extra patch rack en switch nodig.

Helaas mijn router achter moeten laten bij mijn ouders anders had die nu hier gestaan (netgear wndr-3700).

plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/t5rmon.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2qk5qag.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
ik heb de zelfde luxe gehad.
Nu bijna klaar. Zal binnen kort eens een paar foto's posten.

Heb 4x Cat 6 naar de woon kamer + 2x cai (verdeeld over 2Ethernet en 1 cai)
Heb 2x Cat 6 naar de Bar tafel
Heb 2x Cat 5E naar de keuken, onder het keuken blok (kabel was op toen)
Heb 6x cat 6 naar de slaapkamers + 3x cai.
Heb 4x Cat 6 naar zolder + 1x cai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Deze luxe heb ik ook. Op dit moment ben ik samen met mijn elektricien de kamers aan het intekenen. Hebben jullie nog tips als ervaring experts?

@The Fatal: Nog een speciale reden om CAT in je keuken te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

@mrveenie: ik zie dat jij je Coax versterker op zijn kop heb hangen, dat moet ik ook maar gaan doen. Die dingen zitten er veel te los omheen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 23:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Adelbert schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:36:
Deze luxe heb ik ook. Op dit moment ben ik samen met mijn elektricien de kamers aan het intekenen. Hebben jullie nog tips als ervaring experts?

Denk aan de toekomst.
- Temperatuur van (wijn)koelkast/diepvries monitoren
- Koffie apparaat/oven/magnetron/kookplaat automatisch inschakelen
- Automatisch via internet bestellen van hetgeen wat op is gegeten/gedronken
etc. etc.

Edit:
Als ik nu mijn huis zou bekabelen zou ik zelfs de toilet, douche, kelder, schuur en terras mee bekabelen.

[ Voor 9% gewijzigd door frankwopereis op 03-01-2014 14:04 . Reden: toevoeging ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 18:08
frankwopereis schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:02:
[...]

Denk aan de toekomst.
- Temperatuur van (wijn)koelkast/diepvries monitoren
- Koffie apparaat/oven/magnetron/kookplaat automatisch inschakelen
- Automatisch via internet bestellen van hetgeen wat op is gegeten/gedronken
etc. etc.

Edit:
Als ik nu mijn huis zou bekabelen zou ik zelfs de toilet, douche, kelder, schuur en terras mee bekabelen.
Mag toch hopen dat ze dan met wifi geleverd worden :9 Het is niet voor iedereen te doen om 20 aansluitingen in huis aan te leggen. (Daarnaast ook nog eens vrij duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

jarrin schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:50:
[...]

Mag toch hopen dat ze dan met wifi geleverd worden :9 Het is niet voor iedereen te doen om 20 aansluitingen in huis aan te leggen. (Daarnaast ook nog eens vrij duur)
Als je met je huis bezig bent en je moet stroom etc. trekken is het extra leggen van wat bekabeling niet duur. Er hoeft niet perse een outlet etc. gemaakt te worden, als de kabel er maar ligt. Dan kun je voor 100 euro echt wel een heel huis bekabelen. Als je sleuven moet 'laten' maken is het wellicht wat duurder maar dat is dan je eigen keuze..

Wifi is mooi voor een laptopje/tablet/smartphone maar verder liever niet wat mij betreft..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Haha, ik heb een aantal jaren geleden ons nieuwbouwhuis vol-le-dig voorzien van cat6 kabel. Er leuk, maar ik heb maar twee van die WCD's in gebruik, waaronder één in de meterkast :).

Conclusie: mooi, maar of het tegenwoordig echt noodzakelijk is... ik betwijfel het. Wel zien we natuurlijk dat ip-tv steeds groter wordt, dus wellicht dat het belangrijker gaat worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
Ik kom een heel stuk verder..
Mijn alles-in-1 printer/scanner/copier staat in de slaapkamer naast mijn bureau. Er is nog een aansluiting over voor bijvoorbeeld IPTV, maar ik heb er momenteel geen TV staan.
Bij de TV: TV, receiver, mediaplayer, IPTV doosje en playstation hebben allemaal een aansluiting nodig.
Extra accesspoint ergens in huis..
Dat tikt allemaal wel aan :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Adelbert schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:36:

Voor ooit...
Meer nu koste het me buis en kabel en een las doos wat hooguit 10 euro gekost heeft by far.... Kabels liggen onder het keukenblok.
Maar mocht het nodig zijn, vaatwasser, koelkast of iets dergelijks.. IP tv, radio/ streaming

Ga proberen zo veel mogelijk beraad te doen, met name tv en media. Dit omdat het altijd stabieler is in vergelijking met draadloos daarom ook voor de mogelijke werk plaatsen voor laptop (bv bar) een aansluiting gemaakt( heb betonnen vloeren en buiten muren. Gas beton binnen muren)

[ Voor 20% gewijzigd door The Fatal op 04-01-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Oke duidelijk. Bedankt voor jullie berichten. Ik ga wat extra kabel trekken zodat die er alvast ligt indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben vandaag ook weer druk geweest. Op twee kabels na is de hele patchstrook nu af. Ik kwam helaas 10 meter kabel te kort. Ik moet dus nog extra kabel bestellen. Nu komt het meeste werk, overal gaten boren door plafonds en de vloer heen om alle leidingen door het huis heen te krijgen.

Ik zal straks even foto's uploaden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:45

B2

wa' seggie?

Zo, vanavond ook weer het e.e.a. kunnen doen aan mijn afwerking. Ik heb bijna de laatste kabels op de patchstrook aangesloten en de patchstrook en switch in het zelfgemaakte kastje gehangen.

Eerder deze week een begin gemaakt :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VRERplRfeX17ISJARpWp0dNo/medium.jpg

En het resultaat na vanavond :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P12scBPo3F6Z8gmmWrdTGHfb/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IfkKk0xmRqpPpwgmX7LdlY4P/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AgMLmn3XEVFje2pB4880wu0A/medium.jpg

Jammer genoeg is het 25 cm kabeltje voor poort 1 net te kort. :( Maar hier komt op termijn toch een HP Procurve 24 poort switch te hangen, dan verwacht ik wel dat het netjes past.
De onderste 'lade' is nog open. Hier moet mijn 1U router/firewall/IDS in komen te hangen. Hopelijk krijg ik deze week daar voor de case, een SuperMicro Superchassis 510-200B. Voor 40 euro op marktplaats op de kop weten te tikken.

Wellicht woensdag nog weer wat tijd om de laatste kabels netjes weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Ziet er goed uit! Ik moet binnenkort ook weer aan de slag, mijn huidige switch heeft te weinig poorten. Toevallig heb ik ook een TP-Link TL-SG1016D gehaald, maar dan de V4. :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

B2 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:03:
Zo, vanavond ook weer het e.e.a. kunnen doen aan mijn afwerking. Ik heb bijna de laatste kabels op de patchstrook aangesloten en de patchstrook en switch in het zelfgemaakte kastje gehangen.

Eerder deze week een begin gemaakt :
[afbeelding]

En het resultaat na vanavond :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Jammer genoeg is het 25 cm kabeltje voor poort 1 net te kort. :( Maar hier komt op termijn toch een HP Procurve 24 poort switch te hangen, dan verwacht ik wel dat het netjes past.
De onderste 'lade' is nog open. Hier moet mijn 1U router/firewall/IDS in komen te hangen. Hopelijk krijg ik deze week daar voor de case, een SuperMicro Superchassis 510-200B. Voor 40 euro op marktplaats op de kop weten te tikken.

Wellicht woensdag nog weer wat tijd om de laatste kabels netjes weg te werken.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Kan het nu niet goed zien of het goed is gegaan, maar tipje voor als je op de kopse kant van MDF wilt schroeven: even voorboren, dan gaat het niet splijten :)

Ziet er goed uit trouwens! Wat is dat ding overigens wat er bovenop ligt? Accespoint? Wist niet dat Philips die ook maakte :p

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

ThinkPadd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:45:
Kan het nu niet goed zien of het goed is gegaan, maar tipje voor als je op de kopse kant van MDF wilt schroeven: even voorboren, dan gaat het niet splijten :)

Ziet er goed uit trouwens! Wat is dat ding overigens wat er bovenop ligt? Accespoint? Wist niet dat Philips die ook maakte :p
:| Echt? Je meent het :X 8)7
Had even geen zin om het te doen, dus de oplettende lezer zal vast wel ergens een splijting zien, maar dat zien we wel. Mocht de constructie het niet houden zet ik zo twee nieuwe staande plankjes er tussen.

Nee dat is de Philips Hue bridge. Die moet ik dus ook nog netjes wegwerken en anders verbinden ipv met zo'n kort patch kabeltje.

[ Voor 11% gewijzigd door B2 op 06-01-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik had nog foto's beloofd van mijn werk.

Hele vracht aan kabels die via de meterkast naar de kruipruimte gaan om vanuit daar verder te worden verdeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/1.jpg

Kabelverdeling richting het patch panel, ik heb ze kleur gecodeerd om ze uit elkaar te kunnen houden wanneer ik in de kruipruimte aan het werk ben. En met de onderlinge kleurverdeling weet ik welke links en rechts is.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/2.jpg

Mijn kastje in de koof, ik ben hier nog druk bezig om alles af te monteren in de patchstrook.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/lan/3.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

mkleinman schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:12:
Mijn kastje in de koof, ik ben hier nog druk bezig om alles af te monteren in de patchstrook.
[afbeelding]
Dat is inderdaad ook nog wel eens een leuke oplossing voor mijn kastje, de profielen. Wie weet als ik nog eens tijd over heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Waar/Hoe kom je eigenlijk aan die rackprofielen?

Moet ook hoog nodig nog eens aan de slag met het netjes afwerken van mijn patchstrook, switch en kast

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
@mkleinman: Ziet er netjes uit!

Welke Cat kabel gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

mkleinman schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:12:
Ik had nog foto's beloofd van mijn werk.

Hele vracht aan kabels die via de meterkast naar de kruipruimte gaan om vanuit daar verder te worden verdeeld.
[afbeelding]

Kabelverdeling richting het patch panel, ik heb ze kleur gecodeerd om ze uit elkaar te kunnen houden wanneer ik in de kruipruimte aan het werk ben. En met de onderlinge kleurverdeling weet ik welke links en rechts is.

[afbeelding]

[afbeelding]
Best een dikke kabel;)
Robinski schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:58:
Waar/Hoe kom je eigenlijk aan die rackprofielen?

Moet ook hoog nodig nog eens aan de slag met het netjes afwerken van mijn patchstrook, switch en kast
Die kan je werkelijk overal bestellen op internet, bij iedere netwerkwinkel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Zo, Eindelijk mag ik dan ook een thuisnetwerk op een fatsoenlijke manier aan gaan leggen..

Helaas heb ik nog geen foto's maar ik ga alvast wel een lijstje maken van de gebruikte apparatuur.

Modem : Ubee ( helaas, maar alsnog beter dan de Cisco van Ziggo )
Router : Juniper SRX-210
VPN-Terminator : Mikrotik RB-751
Gigabit Switch : Juniper EX-2200-C
PoE Switch : HP-2520-8-Poe
Wireless : Aruba AP-135 (2x)

Verder wordt een en ander geplaatst in een heel erg mooi 10" rackje van www.netwerkproducten.nl ( behalve het wireless dan he,... Just Sayin' )

Als er foto's zijn ga ik deze zeker delen!

[ Voor 4% gewijzigd door Miepermans op 07-01-2014 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:33
frankwopereis schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:12:
[...]

Als je met je huis bezig bent en je moet stroom etc. trekken is het extra leggen van wat bekabeling niet duur. Er hoeft niet perse een outlet etc. gemaakt te worden, als de kabel er maar ligt. Dan kun je voor 100 euro echt wel een heel huis bekabelen. Als je sleuven moet 'laten' maken is het wellicht wat duurder maar dat is dan je eigen keuze..

Wifi is mooi voor een laptopje/tablet/smartphone maar verder liever niet wat mij betreft..
Nou, ik weet niet waar jij die mooie prijzen vandaan haal hoor. Ik ben druk bezig met een nieuw huis en met de installateur alles doorgenomen. Heb net de offerte binnen en kreeg bijna een hart-aanval.

Cat6 leiding aanleggen met bekabeling kost 180 euro exclusief btw per aansluiting waar 2 aansluiting in een wandcontactdoos zitten. Kwam dik op 3500 euro aan netwerk aanleg. Niet normaal. Dan is wel alles weggewerkt. En dat was dan exclusief kabel naar de schuur waar ik ook utp wil. Daar hadden ze bijna 500 euro exclusief btw voor gerekend. 100meter all-weather kabel aanleggen en aansluiten. Terwijl dat maar 90 euro online kost. Dat leg ik zelf wel aan.

En een patchkast in de meterkast mag volgens de installeteur niet vanwege de veiligheid. Ik wilde de stoppenkast meer naar rechts zodat er een patchkast naast kon maar dat mag niet van de NEN normen had hij het over. En ik wil zoveel aansluitingen dat het geeneens meer in de meterkast past. Dit komt ook omdat het een generatiewoning is dus in de woning zit ook nog een appartement voor mijn vader.

Zijn er meer mensen bezig met een nieuw huis want ik vraag me af of de prijzen die ik nu gehad heb wel kloppen en marktcomform zijn.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor meerwerk wordt meestal de hoofdprijs gerekend omdat je al vast zit aan een installateur...Maar je kan eventueel ook alleen buizen laten leggen en dan zelf de kabel er doorheen te trekken. Of vraag aan een ander bedrijf hoeveel het hele gebeuren zou kosten als het achteraf nog moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Die prijzen zijn wel erg hoog. 500 meter CAT6A kabel kost zo'n €500,-. Een UTP wall outlet kost zo'n € 25,-.
Dan heb je nog de kosten voor een inbouwdoos, leidingen en arbeidsuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Adelbert schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:07:
Die prijzen zijn wel erg hoog. 500 meter CAT6A kabel kost zo'n €500,-. Een UTP wall outlet kost zo'n € 25,-.
Dan heb je nog de kosten voor een inbouwdoos, leidingen en arbeidsuur.
Als je die outlet bij de standaard bouwmarkt haalt wel ja :S kijk eens op netwerkwinkel.com o.i.d.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
We hebben het hier over CAT6A he? Niet CAT6. CAT6A is inderdaad prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Adelbert schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 00:53:
@mkleinman: Ziet er netjes uit!

Welke Cat kabel gebruiken jullie?
Ik heb CAT6 gebruikt, de rackprofielen ( 6u d8 ik ) komen bij baxshop.nl weg voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Een dubbele GIRA CAT6 outlet kost € 25,-.

In mijn vorige post heb ik het idd over CAT6A kabel omdat ik CAT6 niet zo uit mijn hoofd weet (is sowieso goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

pietvs schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:32:
[...]

rant over te dure offerte
Ik had in mijn (nieuwbouw) huis door de aannemer gelijk wat loze leidingen laten leggen, volgens mij was dat iets van 180 euro (incl. btw) per loze leiding. De lengte maakte niet uit, naar de zolder was net zo duur als een extra leiding beneden. Daarna heb ik zelf de kabel erdoor getrokken en de boel afgewerkt.

Trouwens, van UTP in de schuur zie ik het voordeel niet helemaal, maar dat lijkt me nog het makkelijkste zelf te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
El-cheapo off-site locatie voor backup? :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Moet je wel een goed geïsoleerde schuur hebben, die van mij is van binnen net zo vochtig als buiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:33
MeltedForest schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:04:
[...]

Ik had in mijn (nieuwbouw) huis door de aannemer gelijk wat loze leidingen laten leggen, volgens mij was dat iets van 180 euro (incl. btw) per loze leiding. De lengte maakte niet uit, naar de zolder was net zo duur als een extra leiding beneden. Daarna heb ik zelf de kabel erdoor getrokken en de boel afgewerkt.

Trouwens, van UTP in de schuur zie ik het voordeel niet helemaal, maar dat lijkt me nog het makkelijkste zelf te doen ;)
Schuur wordt gebruikt inderdaad voor back-up, zie mijn eerdere post. Dat heb ik allemaal al aangelegd en straks hoeft alleen nog maar de verbinding tussen de switch van het nieuwe huis en die op de zolder aangelegd worden.

Vandaag heeft de installateur gebeld en die bood zijn excusses aan omdat er met verkeerde prijzen gerekend is en er komt een nieuwe offerte met betere prijzen. Ik ben ondertussen ook met 2 andere installateurs in de weer om daar ook de prijzen te laten berekenen. Gelukkig kan ik zelf kiezen wie het installatiewerk doet en zit ik niet aan de keuze van de aannemer vast.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

pietvs schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:32:
[...]

Nou, ik weet niet waar jij die mooie prijzen vandaan haal hoor. Ik ben druk bezig met een nieuw huis en met de installateur alles doorgenomen. Heb net de offerte binnen en kreeg bijna een hart-aanval.
[knip]
Toen jij het woord "installateur" er bij pakte was mijn lage prijs al niet meer van toepassing. Ik doe alles zelf. En daarbij heb ik het over bekabeling voor de toekomst, dus zonder outlets etc. (die kan je maken zodra nodig, als de kabel er maar ligt)
Iets laten doen kost altijd veel geld, veel te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ook maar even een foto van mijn meterkast :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/408MLwmyoDupsZNv9fGtMBGE/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6TQ5VhYKQMDtqwIPPGjy3MjP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9zdHJYqNMpRjzAo8dCXsSqxI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LbY3gCayIfT4TxpIpToNTBP7/thumb.jpg

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Meterkast (bijna af):

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7418/11908066423_e905e633fa_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7403/11908233584_45baf29d8e_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2836/11908064393_4b647b6463_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3700/11908654366_49c7af5913_b.jpg
frankwopereis schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:14:
[...]

Toen jij het woord "installateur" er bij pakte was mijn lage prijs al niet meer van toepassing. Ik doe alles zelf. En daarbij heb ik het over bekabeling voor de toekomst, dus zonder outlets etc. (die kan je maken zodra nodig, als de kabel er maar ligt)
Iets laten doen kost altijd veel geld, veel te veel geld.
Iets laten doen kost niet teveel geld, reken het voor de grap maar een keer uit. Jij gaat toch ook niet voor een dubbeltje per uur werken?

[ Voor 44% gewijzigd door GioStyle op 12-01-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

GioStyle schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:12:
Iets laten doen kost niet teveel geld, reken het voor de grap maar een keer uit. Jij gaat toch ook niet voor een dubbeltje per uur werken?
Iets laten doen kost mij juist heel veel geld.

Om 2 redenen waarvan je er zelf al 1 noemt: ik werk niet voor een dubbeltje per uur, dus de installateur ook niet, die vraagt bakken met geld.

Reden 2 is dat die alleen overdag komt, wat er dus voor zorgt dat er iemand thuis moet zijn (kan dus niet werken dan).

Om reden 1 nog aan te vullen: je hebt niet alleen loonkosten, maar ze hebben ook nog de nodige marges op materiaal (vaak is het gebruikelijk/een eis dat je bij de installateur ook materiaal afneemt). Bij de groothandel (lees: geen bouwmarkt) ben je dus veel goedkoper uit voor hetzelfde (degelijke) spul.

Goedkoopste is dus om het zelf 's avonds of in het weekend te doen. Daar moet je wel tegen kunnen, en je moet niet verslaafd zijn aan TV of iets dergelijks want dan komt het nooit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat het veel geld kost weet ik. Ik doe daarom ook het meeste ook zelf, ik heb bijvoorbeeld net de complete groepenkast zelf vervangen. Ik heb geïnformeerd wat een gemiddelde elektricien daarvoor vraagt en dan doe ik het toch liever zelf, ook al kost het me misschien wat meer tijd. ;)

Maar je zei dat het 'teveel' geld kost, maar dat is het dus niet. Arbeid is gewoon duur, dus als je zelf het een en ander kan doen, dan ben je al snel veel goedkoper uit, ook al doe je er wat langer over dan een gemiddelde vakman.

Maar inderdaad, op materiaal zetten ze ook nog marges...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:10

dimako_

Vogel

Netjes!
Dat patchkastje ziet er strak uit.
Welk kastje is dat en welke apparaten heb je daar in zitten?

Ben momenteel aan het kijken wat de mogelijkheden voor mij hier in zijn in een nette lan afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Digitus Patchkast (Zwart) 10" 6U met daarin:

- Vaste tray met daarop een Ubee EVM3200. (Zodra ik een routermodem van Ziggo heb, gaat die Draytek 2130N die bovenop de patchkast staat naar elders in huis om het hele huis + tuin van WiFi te voorzien).
- Digitus patchpanel 12 poorten
- Vaste tray met daarop een HP ProCurve 1410-16G

Alle poorten van de patchpanels zijn aangesloten, in huis dus in totaal 24 aansluitingen. Ik wil later nog in de 2 schuren nog elk 2 aansluitingen hebben, dus er komt nog een patchpanel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
Wat doet dat scherm precies?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

GioStyle schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:32:
Digitus Patchkast (Zwart) 10" 6U met daarin:

- Vaste tray met daarop een Ubee EVM3200. (Zodra ik een routermodem van Ziggo heb, gaat die Draytek 2130N die bovenop de patchkast staat naar elders in huis om het hele huis + tuin van WiFi te voorzien).
- Vaste tray met daarop een HP ProCurve 1410-16G

Alle poorten van de patchpanels zijn aangesloten, in huis dus in totaal 24 aansluitingen. Ik wil later nog in de 2 schuren nog elk 2 aansluitingen hebben, dus er komt nog een patchpanel bij.
Ik snap niet helemaal dat die 2 platen MDF zo aan het doorzakken zijn in het midden. Zoveel staat er toch niet op?

REgardless, misschien handig om OF een poot in het midden te zetten OF (indien mogelijk) tegen de achterkant nog een dragende lat te maken waar de platen op rusten.

Denk niet dat het hele zooitje in elkaar zal storten maar het staat zo lelijk :P

Verder netjes hoor :)

Edit: Die latjes gaat hoe dan ook al niet door aan je andere fotos te zien en ik vraag mij eigenlijk af of ik niet tegen een vertekening van je lens zit aan te kijken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 13-01-2014 08:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
@GioStyle

Ik zie dat jij je meterkast bijna helemaal hebt dichtgebouwd. Zijn daar geen regels voor (NEN normen?) o.i.d. die "eisen" dat er een bepaalde vrije ruimte om de electrische installatie in een meterkast is tbv de installateur etc.
En kun je daar "verzekeringstechnisch" geen ellende mee krijgen?
M.a.w "Mag iedereen maar doen wat ie wil in een meterkast"?

Niet dat ik het afkeur, ziet er wel allemaal goed uit, maar just asking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bovenin zit mijn nas en hyper-v machine. Altijd handig om een scherm erbij te hebben als het nodig is.
En misschien later gebruiken als monitoring voor camerabeelden, als ik ooit camera's ga ophangen. :P
Notna schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:16:
[...]

Ik snap niet helemaal dat die 2 platen MDF zo aan het doorzakken zijn in het midden. Zoveel staat er toch niet op?

REgardless, misschien handig om OF een poot in het midden te zetten OF (indien mogelijk) tegen de achterkant nog een dragende lat te maken waar de platen op rusten.

Denk niet dat het hele zooitje in elkaar zal storten maar het staat zo lelijk :P

Verder netjes hoor :)

Edit: Die latjes gaat hoe dan ook al niet door aan je andere fotos te zien en ik vraag mij eigenlijk af of ik niet tegen een vertekening van je lens zit aan te kijken :P
Bovenin zit een Fractal Design Node 304, die stond eerst naast de patchkast. De patchkast zelf is al behoorlijk zwaar, en die Node 304 met 6x 3.5" al helemaal, dus ik gok dat er al gauw 20kg op die plank stond en hij begon inderdaad een beetje door te buigen. ;) Ik heb de boel ondertussen gestut. Ik denk dat ik de patchkast met 2 schroeven aan de zijkant vastschroef en na een tijdje weer de ondersteuning weghaal.
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:30:
@GioStyle

Ik zie dat jij je meterkast bijna helemaal hebt dichtgebouwd. Zijn daar geen regels voor (NEN normen?) o.i.d. die "eisen" dat er een bepaalde vrije ruimte om de electrische installatie in een meterkast is tbv de installateur etc.
En kun je daar "verzekeringstechnisch" geen ellende mee krijgen?
M.a.w "Mag iedereen maar doen wat ie wil in een meterkast"?

Niet dat ik het afkeur, ziet er wel allemaal goed uit, maar just asking.
Voorheen had ik maar 1 ALS voor de wasmachine en badkamer en that's it. Nu heb ik alles achter aardlekschakelaars. Voorheen zat de wasmachine en droger ook op 1 groep, leuk als je ze beiden aanzet. ;) Nu elk op een aparte groep.. En nog meer van dat soort dingen. Al met al, is de installatie er op vooruit gegaan. Maar of ik 100% aan de eisen voldoe? I don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

MeltedForest schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:55:
Zelf korte kabels knijpen kan altijd natuurlijk :), maar de luie mens zit ook in mij die er zonder moeite best wat extra voor wilt betalen :P

@painkill, ik heb alles gestript met een aardappelschilmesje...
De korte kabels zitten eraan :P

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20140106_184356.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Netjes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlips
  • Laatst online: 20-01-2024
Mooi. Toch niet zelf kabels aan het knijpen gegaan.

Hoe lang zijn je patchkabels nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Deze zijn 25cm lang kort.

Even iets anders... Ik heb in de slaapkamer een tv aan de muur hangen en nu gaat daar een COAX, LAN en stroom kabel naartoe. Nu wil ik dat in een zo smal mogelijke kabelgoot stoppen. Ik heb even gepakt wat ik nog had liggen en dat past er echt precies in:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/Netwerk/Resized/20140119_154436.jpg

Gaat dit zo goed komen of krijg ik signaal verlies? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
MeltedForest schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:54:
Gaat dit zo goed komen of krijg ik signaal verlies? :D
Nee hoor, dat kan prima.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben ook weer verder. 30 januari wordt ons glasvezelmodem aangesloten, daarna zal het ook niet meer lang duren denk ik voordat we signaal hebben. Nu druk aan de bak om de belangrijkste patches werkend te krijgen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/01/1.jpg

En soms gaat het fout.....
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/01/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/01/3.jpg

Nu nog drogen, daarna weer plamuren en de einddozen erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Top, dan zal ik even opzoek naar een langere stroom kabel, wat extra kabelgoot en dan kan het knutselen weer verder gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 18:59
MeltedForest schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:45:
[...]

Top, dan zal ik even opzoek naar een langere stroom kabel, wat extra kabelgoot en dan kan het knutselen weer verder gaan :).
Ik weet niet of ze er (veel) zijn, maar je hebt in de hoeken/bochten wel meer ruimte nodig... Volgens mij zijn er ook wel ruimere bochten van deze soort goot, maar daar zal je wel ff rekening mee moeten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Gelukkig kan je KOKA799 in een redelijk haakse bocht buigen. Ik ben namelijk eerst van plan om een haakse bocht te knippen met mijn plintenschaar. Mocht dat niet lukken dan kijk ik wel even verder naar een wat ruimere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:04
De werkzaamheden hebben bij mij een tijdje stilgelegen ivm de geboorte van een kleine.

Ondertussen wel de UPS in de meterkast geplaatst en hier alle netwerk onderdelen op aangesloten.

De afgelopen tijd is het netwerkbereik in huis flink achteruit gegaan, mogelijk door een overload aan andere netwerken in de buurt. Daarom nu besloten een nieuwe AP aan te schaffen, namelijk de pricewatch: Zyxel NWA1123-NI

Deze ga ik in het trapgat hangen op de eerste verdieping waarmee ik het hele huis in 1 keer kan voorzien van 2,4Ghz en 5Ghz WiFi. De AP zal via POE worden gevoed, dus maar 1 kabeltje trekken (onder laminaat door, door de trapberging en omhoog in een hoek, word nog een klus op zich :) )

Lekker door met de hobby dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Intheweb op 23-01-2014 11:58 ]

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 11:21
Zou je t.z.t. een review willen plaatsen van dat access point van Zyxel? Of in ieder geval kort je ervaringen willen delen?

Ben zelf ook wel geïnteresseerd namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Omdat ik sinds kort ook in een koopwoning zit ben ik van plan om direct een degelijk netwerk aan te leggen, waar i.i.g. de komende 15 jaar geen uitbreiding voor nodig zal zijn. Dit betekent dat de bekabeling ook direct goed genoeg moet zijn voor 10Gb.

Het ISRA-punt zit bij ons voor in de woonkamer. Voor een optimale DSL-verbinding heb ik het modem daar opgehangen (vziw geldt dat hoe korter die kabel is hoe beter je snelheid en stabiliteit).

Vlak onder het modem hang ik een wandcontactdoos op vanwaar een kabel door de kruipruimte naar de trapkast loopt, deze zit mooi centraal in de woonkamer, dus kun je alle hoeken goed bereiken en heb je direct toegang tot de bovenverdieping. Hier wil ik een 24-poorts patchpaneel en switch ophangen.

Vanuit de trapkast wil ik 10 aansluitingen (dus 5 dubbele contactdozen) naar de woonkamer hebben. Deze gaan dan wederom via de kruipruimte. Voorts gaan hier 10 aansluitingen naar boven. Als ik op de bovenverdieping de vloerbedekking loshaal kan de ondervloer daar eenvoudig worden losgeschroefd en kunnen de kabels daar onder lopen tot de slaapkamers en de aansluitpunten op de overloop.

De vragen waar ik nog een beetje mee zit zijn de volgende:

- Mijn kruipruimte is maar een centimeter of 40 hoog. De cat 6a kabels zijn natuurlijk allemaal stug. Is het schadelijk voor de kabel om in een dergelijke hoek te worden gevouwen. Is het nog raadzaam om de kabels in de kruipruimte in PVC-buizen te leiden (de kans dat er daar iemand tegenaan stoot is natuurlijk minimaal).

- De switch in de trapkast wordt weggewerkt in een houten blad waarachter wel redelijk wat ruimte zit met lucht, maar er is daar natuurlijk weinig toevoer van verse lucht. Zou dit warmteproblemen kunnen opleveren voor de switch?

- Ik lees al een aantal maal dat de keuze voor krimptang/dogging tool erg belangrijk is. Hebben jullie nog op of aanmerkingen op de door mij gekozen producten. Ik heb gewoon de producten bij netwerkproducten.com gepakt:

CAT 6A F/FTP installatiekabel 100 meter haspel€ 114,95€ 114,95
Digitus CAT6A patchpanel volledig afgeschermd 24 poorts€ 89,95€ 89,95
24 poort 10/100/1000 gigabit switch€ 164,95€ 164,95
LogiLink gereedschapsset voor het netwerk WZ0012 € 23,50€ 23,50
Wandcontactdoos CAT6A 2x utp inbouw DN-9007-1 € 12,95€ 103,60
10 Gb Patchkabel Zybrnet / Digitus Cat6A SSTP PiMF 0.5 meter - Blauw € 2,50€ 40,00

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 12:31
Na veel kijken en lezen heb ik wat spullen besteld.
Dus als alles hangt ga ik zeker foto's plaatsen.

10 inch CAT6 Digitus Patch Panel 12 poorten DN-91612Sn
6U 10 inch wandkast zwart ongemonteerd
10 inch borstel rangeerpaneel zwart
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Blauw
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Rood
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Geel
set van 10 stuks zwarte M6 schroeven, kooimoeren en ringetjes
HP Procurve 1410-16G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

cyberstalker schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:29:
Omdat ik sinds kort ook in een koopwoning zit ben ik van plan om direct een degelijk netwerk aan te leggen, waar i.i.g. de komende 15 jaar geen uitbreiding voor nodig zal zijn. Dit betekent dat de bekabeling ook direct goed genoeg moet zijn voor 10Gb.

Het ISRA-punt zit bij ons voor in de woonkamer. Voor een optimale DSL-verbinding heb ik het modem daar opgehangen (vziw geldt dat hoe korter die kabel is hoe beter je snelheid en stabiliteit).

Vlak onder het modem hang ik een wandcontactdoos op vanwaar een kabel door de kruipruimte naar de trapkast loopt, deze zit mooi centraal in de woonkamer, dus kun je alle hoeken goed bereiken en heb je direct toegang tot de bovenverdieping. Hier wil ik een 24-poorts patchpaneel en switch ophangen.

Vanuit de trapkast wil ik 10 aansluitingen (dus 5 dubbele contactdozen) naar de woonkamer hebben. Deze gaan dan wederom via de kruipruimte. Voorts gaan hier 10 aansluitingen naar boven. Als ik op de bovenverdieping de vloerbedekking loshaal kan de ondervloer daar eenvoudig worden losgeschroefd en kunnen de kabels daar onder lopen tot de slaapkamers en de aansluitpunten op de overloop.

De vragen waar ik nog een beetje mee zit zijn de volgende:

- Mijn kruipruimte is maar een centimeter of 40 hoog. De cat 6a kabels zijn natuurlijk allemaal stug. Is het schadelijk voor de kabel om in een dergelijke hoek te worden gevouwen. Is het nog raadzaam om de kabels in de kruipruimte in PVC-buizen te leiden (de kans dat er daar iemand tegenaan stoot is natuurlijk minimaal).

- De switch in de trapkast wordt weggewerkt in een houten blad waarachter wel redelijk wat ruimte zit met lucht, maar er is daar natuurlijk weinig toevoer van verse lucht. Zou dit warmteproblemen kunnen opleveren voor de switch?

- Ik lees al een aantal maal dat de keuze voor krimptang/dogging tool erg belangrijk is. Hebben jullie nog op of aanmerkingen op de door mij gekozen producten. Ik heb gewoon de producten bij netwerkproducten.com gepakt:

CAT 6A F/FTP installatiekabel 100 meter haspel€ 114,95€ 114,95
Digitus CAT6A patchpanel volledig afgeschermd 24 poorts€ 89,95€ 89,95
24 poort 10/100/1000 gigabit switch€ 164,95€ 164,95
LogiLink gereedschapsset voor het netwerk WZ0012 € 23,50€ 23,50
Wandcontactdoos CAT6A 2x utp inbouw DN-9007-1 € 12,95€ 103,60
10 Gb Patchkabel Zybrnet / Digitus Cat6A SSTP PiMF 0.5 meter - Blauw € 2,50€ 40,00
Ik denk dat je te weinig kabel hebt..

Overigens, "toekomst klaar"? Gedacht aan een UTP in de keuken en evt. buiten/schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ftp kabel is wellicht een tikkie overdreven en idd 100 meter ben je sneller door heen dan je denkt

en de switch lijk me wat aan de dure kant voor een unmanaged switch
ik was bijv laatst naar deze aan het kijken pricewatch: Zyxel GS1910-24
managed en goedkoper en schijnt oook zuinig te zijn

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 23-01-2014 20:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Voor een normaal rijtjeshuis en 20 aansluitingen was ik al 305 meter kwijt. Binnenkort ga ik nog 4 kabels naar de schuren trekken van 25 meter per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
GioStyle schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:52:
Voor een normaal rijtjeshuis en 20 aansluitingen was ik al 305 meter kwijt. Binnenkort ga ik nog 4 kabels naar de schuren trekken van 25 meter per stuk.
20 aansluitingen en nog eens 4 naar de schuur??? O-)

Heb jij een datacenter of zoiets? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
cyberstalker schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:29:

Vouwen moet je nooit doen net een kabel, dat is er slecht voor ;) als je de kabel in een bocht legt zonder hem met al te veel druk samen te drukken kunnen de kabels dat goed hebben. Ik zelf zou de kabels netjes in pvc buis leggen gewoon omdat het een stuk netter en overIchtelijker. Als je het voor jezelf doet moet je het gewoon zo net mogelijk doen, als je het bij iemand anders moet doen dan kun je nog altijd pijl en boog techniek gebruiken :)

Als je het future proof wilt hebben kun je in huis ook gewoon CAT6 gebruiken aangezien je daar ook 10Gigabit op haalt onder de 50 meter (of je moet een vila hebben dan raad ik je wel CAT6a aan). Maar dat is puur prijs technisch. Mocht het qua prijs niet veel verschil maken gewoon CAT6a pakken!

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 20:42:
[...]

20 aansluitingen en nog eens 4 naar de schuur??? O-)

Heb jij een datacenter of zoiets? :9
Nee, was het maar zo. :+

Zo gek is het toch niet? Elke kamer heeft of 2 of 4 aansluitingen (enige kamer dat geen aansluitingen heeft is de badkamer en de voorraadkast. Waarom de meeste kamers 4? Sluit er een tv, Raspberry Pi (als mediacenter) en een pc aan en je hebt al 3 van de 4 in gebruik. Ik ben zelf meer pro UTP en wat meer anti WiFi. :+

Waarom UTP in de schuur? Binnenkort misschien zonnepanelen en die ga ik uiteraard monitoren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Heb zelf ook overal kabel naartoe liggen, maar dan 1 kabel, als ik meer apparaten nodig heb los ik dat met een switch ter plekke op. (Heb nu al zo'n 5 switches in huis staan, maar scheelt aanzienlijk aan kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Heb hier ook een stuk Cat6 liggen, zelfs doosjes voor aan de muur bij besteld. Echter is het onmogelijk met zo'n stugge kabel, om die in een doosje te krijgen. Of moet ik die dan verder afstrippen? Anyway, helaas niet alles Cat6, er lag al een kabel naar boven en die wilde m'n paps niet vervangen.

Maar eens aan de slag als ik zelf een huisje heb, ben heel jaloers op sommige mensen hier! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:37:
Heb zelf ook overal kabel naartoe liggen, maar dan 1 kabel, als ik meer apparaten nodig heb los ik dat met een switch ter plekke op. (Heb nu al zo'n 5 switches in huis staan, maar scheelt aanzienlijk aan kabel)
Nadeel van al die switches is:
- meer stroom nodig
- meer fail punten
- meer plekken waar zo'n "kastje" moet staan, kabels kun je beter wegwerken.
- switches vervangen is duur (managed, evt PoE..)
- even een apparaat ompatchen naar een ander vlan is ingewikkelder
- geen centraal punt waar alles tezamen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Managed en VLAN heb je in een thuissituatie alleen nodig als je IPTV hebt. Indien je dat niet hebt kun je ook prima af met een domme switch van 10-15 euro (TP-Link bijv.)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:27:
Managed en VLAN heb je in een thuissituatie alleen nodig als je IPTV hebt. Indien je dat niet hebt kun je ook prima af met een domme switch van 10-15 euro (TP-Link bijv.)

;)
En teaming dan? Daar heb je toch ook een managed switch voor nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Rickxbox schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:15:
Na veel kijken en lezen heb ik wat spullen besteld.
Dus als alles hangt ga ik zeker foto's plaatsen.

10 inch CAT6 Digitus Patch Panel 12 poorten DN-91612Sn
6U 10 inch wandkast zwart ongemonteerd
10 inch borstel rangeerpaneel zwart
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Blauw
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Rood
Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Geel
set van 10 stuks zwarte M6 schroeven, kooimoeren en ringetjes
HP Procurve 1410-16G
In mijn onze nieuwe woning ga ik bijna hetzelfde hangen. Voor stroom ook een kabeldoosje erbij besteld die in de wandkast past. Verder nog een procurve 1810 op een standaard plaatje voor 10inch.

Ben nu bezig kabels te trekken vanuit de meterkast naar de kamers op de verdieping. Ik was eerst van plan 1 kabel te trekken maar nu ik bezig ben kan ik net zo goed twee doen voor de zekerheid. De inbouwdoosjes hebben ook 2 aansluitingen. Ik weet echter niet hoe lang de kabel moet zijn dus kan er niet twee klaarleggen en doe nu alles vanaf de rol.

Als er 1 stugge cat6 kabel in de leiding zit kan ik dan de andere er naast doorheen trekken of kan ik beter de kabel die er nu inzit eruit halen en dan een tweede kabel op maat knippen en de twee kabels er gelijktijdig doorheen trekken. De trekveer gaat nu moeizaam door de leiding waar nu 1 kabel inzit.

[ Voor 29% gewijzigd door Pos2007 op 25-01-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb met 1 hele rol gewerkt en elke kabel 1 voor 1 doorgetrokken (door o.a. pvc buizen), en beetje ruim afgeknipt. 't Ergst wat je kan overkomen is dat je kabel net een stukje tekort is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
beetje ruim meten en op maat knippen, dan beide er door heen trekken. Veel makkelijker als eerst 1 er in trekken en dan een 2de er bij frutten. Dat is heel stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

frankwopereis schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:20:
Nadeel van al die switches is:
- meer stroom nodig
- meer fail punten
- meer plekken waar zo'n "kastje" moet staan, kabels kun je beter wegwerken.
- switches vervangen is duur (managed, evt PoE..)
- even een apparaat ompatchen naar een ander vlan is ingewikkelder
- geen centraal punt waar alles tezamen komt
Dat is te kort door de bocht.

- Meer stroom nodig: niet per definitie waar. Kleinere switches hebben een lager gebruik. In sommige gevallen kun je meerdere kleine switches hebben die evenveel gebruiken als een grote switch of juist minder. Het is dus lang niet altijd zo dat het gebruik omhoog gaat. Op ServeTheHome is er iemand die de HP 1800 series onder de loep heeft genomen en uiteindelijk heeft gekozen voor de 8 poort versie vanwege het aanzienlijk lagere gebruik dan de 24 poort versie.

- Meer fail punten: dit is nou juist absoluut geen nadeel maar een voordeel. Daarom wordt dit ook toegepast in het bedrijfsleven. Als er dan een punt eruit knalt ligt niet het gehele netwerk eruit maar alleen een bepaald deel (en dat deel probeer je zo klein mogelijk te houden).

- Switches vervangen is duur: ook niet per definitie waar want het ligt er maar net aan welke je gebruikt en wat jij onder duur verstaat ;) Er zijn mensen die voor thuis een 48 port gigabit switch kopen waar alle poorten PoE ondersteunen. Dat zijn geen goedkope switches, meerdere 8 port HP 1800 series zijn goedkoper. Het gebruik van meerdere switches kan qua kosten ook weer een voordeel zijn omdat je niet overal zo'n dure variant voor hoeft te gebruiken.

- Even ompatchen naar ander VLAN is moeilijker: ligt er maar net aan: heb je allemaal unmanaged dan is dit geen issue want je hebt geen VLANs. Het is wel iets waarvoor je bij aanschaf van switches moet opletten als je VLANs en meerdere switches wil gebruiken. Dat geldt ook voor iets als PoE. Vraag je vooraf liever af of dit soort features nodig zijn en zo ja of het dan simpel of heel advanced kan (een HP1800 is heel wat anders als eentje uit de 2600 serie qua features en config mogelijkheden maar ook qua lawaai).

- Geen centraal punt: tja, hier geldt dezelfde redenatie als voor "meer fail punten". Het opdelen van je netwerk hoeft echt geen nadeel te zijn, het wordt vaak doelbewust gedaan om bepaalde problemen te voorkomen. Kabels zitten vast aan een maximum lengte (en dat is vanaf de switch tot en met de host; dus ook de kabels tussen switch & panel en outlet & host) waardoor je (zeker bij bedrijven) niet om een decentrale setup heen kunt. Voor thuis is het discutabel, ligt eraan hoe groot je huis is en hoe je de kabels laat lopen.

Een nadeel die ik je niet zie noemen is de bandbreedte. Als je een switch neemt met 8 gigabit poorten dan kun je daar 8 apparaten op gigabit onderling laten werken. Als je nou 1 van dat soort switches neemt en die met elkaar verbindt met maar 1 kabel dan kan dat niet. De link tussen beide switches is maar 1 gigabit. Als er nou 1 machine op switch a en eentje op switch b met elkaar communiceren is dat geen ramp. Als dat er meer zijn moeten ze allemaal die ene gigabit link delen. Zou je centraal 1 switch met 16 poorten hebben staan dan zou je dit probleem niet hebben.
In het geval van degene waar je op reageert scheelt het misschien aanzienlijk in kabel maar dat zal hij ook terugzien in de performance van z'n netwerk. Of dat voor hem ook een probleem is, is vers twee. Zat mensen die al genoeg nemen met een 100Mbit verbinding. Als hem dit in kosten en kabel scheelt en dat nou net de hele bedoeling van de uitvoering is, dan is deze gewoon geslaagd :)
GioStyle schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:16:
En teaming dan? Daar heb je toch ook een managed switch voor nodig? ;)
Daar geldt hetzelfde voor als VLANs: in veel gevallen is het gewoon niet nodig (maar een managed switch is wel heel wat leuker speelgoed B) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben hier weer een stap verder. De eerste 4 poortjes werken eindelijk in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/01/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/01/4.jpg

Afwerking in de woonkamer is gedaan met inbouwspullen van de Praxis. Intussen uitgebreid getest en dit werkt prima op gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ppl schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:38:

- Meer stroom nodig: niet per definitie waar. Kleinere switches hebben een lager gebruik. In sommige gevallen kun je meerdere kleine switches hebben die evenveel gebruiken als een grote switch of juist minder. Het is dus lang niet altijd zo dat het gebruik omhoog gaat. Op ServeTheHome is er iemand die de HP 1800 series onder de loep heeft genomen en uiteindelijk heeft gekozen voor de 8 poort versie vanwege het aanzienlijk lagere gebruik dan de 24 poort versie.
Yep, in het algemeen is het hoe meer poorten hoe hoger het (idle) verbruik van een switch. Mijn HP switch doet ongeveer 10 watt voor 16 poorten. Er zijn switches van 5/8 poorten die 3 watt doen.

- Meer fail punten: dit is nou juist absoluut geen nadeel maar een voordeel. Daarom wordt dit ook toegepast in het bedrijfsleven. Als er dan een punt eruit knalt ligt niet het gehele netwerk eruit maar alleen een bepaald deel (en dat deel probeer je zo klein mogelijk te houden).
Ik heb nog nooit meegemaakt dat HP switches eruit lagen. Volgens mij is de kans dat een netwerk plat gaat door een switch stukken kleiner dan bijvoorbeeld door een fail van een server.

Een nadeel die ik je niet zie noemen is de bandbreedte. Als je een switch neemt met 8 gigabit poorten dan kun je daar 8 apparaten op gigabit onderling laten werken. Als je nou 1 van dat soort switches neemt en die met elkaar verbindt met maar 1 kabel dan kan dat niet. De link tussen beide switches is maar 1 gigabit. Als er nou 1 machine op switch a en eentje op switch b met elkaar communiceren is dat geen ramp. Als dat er meer zijn moeten ze allemaal die ene gigabit link delen. Zou je centraal 1 switch met 16 poorten hebben staan dan zou je dit probleem niet hebben.
In het geval van degene waar je op reageert scheelt het misschien aanzienlijk in kabel maar dat zal hij ook terugzien in de performance van z'n netwerk. Of dat voor hem ook een probleem is, is vers twee. Zat mensen die al genoeg nemen met een 100Mbit verbinding. Als hem dit in kosten en kabel scheelt en dat nou net de hele bedoeling van de uitvoering is, dan is deze gewoon geslaagd :)
Dat is de hoofdreden dat ik alles centraal in de meterkast hebt. Ieder device heeft volledige Gbit tot zijn beschikking.

[...]

Daar geldt hetzelfde voor als VLANs: in veel gevallen is het gewoon niet nodig (maar een managed switch is wel heel wat leuker speelgoed B) ).
Mwah, Gbit stelt op zich al niet zoveel meer voor, even wat kopiëren van hdd naar hdd en je Gbit lijntje zit vol. Zelfs de nassen van Synology/Qnap zitten tegenwoordig tegen het limiet van Gbit aan. Teaming is in mijn ogen 1 van de goedkoopste oplossingen om je bandbreedte te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik heb momenteel mijn netwerkkabels vanuit de router in de meterkast rechstreeks naar switches in de woonkamer en studeerkamer lopen. ik zou dat netjes kunnen afwerken met een patchkastje in de meterkast en wandcontactdozen in de woon- en studeerkamer. Maar dan komen er dus extra overgangen in het signaal, nu is het router->kabel-> switch en dan wordt het router->patchkabel->patchpaneel->kabel->wandcontactdoos->patchkabel->switch.
Even afgezien van de nettere afwerking is dit toch een verslechtering in de signaaldoorgifte, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
In theorie, ja. In praktijk, nee. De kabels ga je op patchpanelen en wandcontactdozen 'doggen', wat gewoon praktisch het signaal goed doorgeeft. Als je vervolgens ook nog eens kant en klare patchkabels gebruikt dan is de kans groot dat je signalen eerder beter wordt ipv slechter, want zelf utp knijpen blijft handwerk. Ik zat er in het verleden altijd mee te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Bonding, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Zou wel leuk zijn om een switch te kopen die 802.3ad ondersteunt. Waarschijnlijk kan ik wel een oude switch van werk meenemen (die dingen liggen toch te verstoffen in een kast), dat zijn oudere managed gigabit switches van dell. Geen idee hoeveel stroom dat verbruikt.

Maar goed, CAT 6, zou dus ook nog steeds voldoende moeten zijn om 10GE te halen als dat wat breder beschikbaar wordt. Dat zou wel een hoop geld schelen denk ik. Ben ik zo twee- tot driehonderd euro goedkoper uit.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

GioStyle schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:36:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat HP switches eruit lagen. Volgens mij is de kans dat een netwerk plat gaat door een switch stukken kleiner dan bijvoorbeeld door een fail van een server.
Ik heb het al diverse malen gezien. Uiteenlopend van stroomuitval tot defecte voedingen en een nic die een switch op z'n knieën wist te brengen. Ik zou dan ook niet zeggen dat die kans stukken kleiner is dan een server die om wat voor reden dan ook niet bereikbaar meer is. Die laatste is makkelijker op te vangen door iets als failover dan een switch die er mee ophoudt (dat zou betekenen dat ieder werkstation minstens 2 nics moet hebben om zo op 2 verschillende switches aangesloten te kunnen worden).
Mwah, Gbit stelt op zich al niet zoveel meer voor, even wat kopiëren van hdd naar hdd en je Gbit lijntje zit vol. Zelfs de nassen van Synology/Qnap zitten tegenwoordig tegen het limiet van Gbit aan. Teaming is in mijn ogen 1 van de goedkoopste oplossingen om je bandbreedte te verhogen.
Ware het niet dat er nogal wat addertjes onder het gras zitten bij dingen als teaming. Je bent niet de eerste die denkt dat ie een 2Gbit lijn krijgt terwijl je in werkelijkheid 2x 1 Gbit hebt (en het dus niet sneller dan 1 Gbit gaat tenzij je de boel enorm gaat belasten). Voor menigeen thuis is het vrij nutteloos (de uplink tussen de switches bundelen is nog wel handig om bandbreedte te vergroten).

Bij netwerken kun je het beste dingen gewoon zo simpel mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jup hier ook (wel een tijdje geleden)

Keurig netwerk vol procurvejes. een cheap ass switch die 2 poorten verbond en het netwerk raakte vanzelf congested. na een uur kon je niet meer doen.

Wie kreeg 100 man over zich heen omdat hij net 1 uur voor de "crash" net in de mer was ? juist ......
4 uur lang lopen mensen aan je kop te zeiken, weet je het zeker etc etc (was was geeneens 4 meter in de buurt van de switches geweest.
Nou ja uiteindelijk was de switch gevonden (was het resultaat van een bureauschoonmaakactie en verkeerd inpluggen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

- Switches vervangen is duur: ook niet per definitie waar want het ligt er maar net aan welke je gebruikt en wat jij onder duur verstaat ;) Er zijn mensen die voor thuis een 48 port gigabit switch kopen waar alle poorten PoE ondersteunen. Dat zijn geen goedkope switches, meerdere 8 port HP 1800 series zijn goedkoper. Het gebruik van meerdere switches kan qua kosten ook weer een voordeel zijn omdat je niet overal zo'n dure variant voor hoeft te gebruiken.

- Even ompatchen naar ander VLAN is moeilijker: ligt er maar net aan: heb je allemaal unmanaged dan is dit geen issue want je hebt geen VLANs. Het is wel iets waarvoor je bij aanschaf van switches moet opletten als je VLANs en meerdere switches wil gebruiken. Dat geldt ook voor iets als PoE. Vraag je vooraf liever af of dit soort features nodig zijn en zo ja of het dan simpel of heel advanced kan (een HP1800 is heel wat anders als eentje uit de 2600 serie qua features en config mogelijkheden maar ook qua lawaai).

- Geen centraal punt: tja, hier geldt dezelfde redenatie als voor "meer fail punten". Het opdelen van je netwerk hoeft echt geen nadeel te zijn, het wordt vaak doelbewust gedaan om bepaalde problemen te voorkomen. Kabels zitten vast aan een maximum lengte (en dat is vanaf de switch tot en met de host; dus ook de kabels tussen switch & panel en outlet & host) waardoor je (zeker bij bedrijven) niet om een decentrale setup heen kunt. Voor thuis is het discutabel, ligt eraan hoe groot je huis is en hoe je de kabels laat lopen.

[...]

Stroom was misschien niet het beste argument inderdaad, het aantal lompe adapters in het stopcontact misschien wel;) Een grote centrale switch kost inderdaad iets meer, maar een lading managed switches (want ik wil vlans) kost ook wat.
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:27:

;)
Voor IPTV van KPN heb je al geen vlans meer nodig sinds een half jaar. Ik heb boven TV en internet via 1 kabel zonder vlans dus:)

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]