Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:01

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik wil een aantal dingen in mijn thuisnetwerk veranderen. Op dit moment heb ik 1 TP-link wireless router en een 16 poorts TP-link gigabit switch voor mijn thuisnetwerk. Daarnaast nog een DIY NAS, gebaseerd op Ubuntu met ZFS-on-Linux.

Ik wil met name mijn netwerk verbeteren. Bij het maken van een werkkamer heb ik het netwerk op de bovenverdieping al aangepakt. Daar heb ik een klein 10" patch "kastje" gemaakt. Patchpaneel met een HP 1810-8G v2 switch.

Nu wil ik mijn benedenverdieping ook aanpassen. Dat gaat er op neerkomen dat er op 1 plek nog een wandcontactdoos moet worden geplaatst (rest allemaal al gedaan) en, het belangrijkste, er ook een patchkast komt. Hier wil ik voor 19 inch gaan. Dit omdat ik meer dan 16 patchpoorten nodig heb en op termijn de 16 poorts switch (welke al in een 19 inch kast geplaatst kan worden) wil gaan vervangen voor een HP 1810 24 poorts.
Om alvast het e.e.a. te kunnen voorbereiden heb ik net als bij het 10 inch kastje, de 19 inch kast ook zelfgemaakt van MDF. De kast was eerst 7U hoog, maar dat was wat veel, dus heb ik het teruggebracht tot 5U. Dan heb ik volgens mij nog voldoende ruimte.

In deze kast wil ik natuurlijk een patchpaneel maken, de switch moet er in komen te hangen, maar wat nieuw is, is een (DIY) router/firewall. Zoals gezegd gebruik ik nu een TP-Link WDR4300 wireless router, maar ik wil het wireless gedeelte en het router/firewall gedeelte los gaan splitsen. Ook wil ik een aantal extra toepassingen laten draaien op de router. O.a. IDS firewall met web content filter voor de kinderen, anti-virus e.d. Een complete UTM dus. Hiervoor heb ik eerst naar kant-en-klare oplossingen gekeken zoals de RB2011UAS-RM router van Microtik. Deze is ook 19 inch rack mountable. Toch denk ik met een Microtik te beperkt te zijn (ondanks alle voordelen).

Dus toch maar naar DIY.
Qua software ben ik er wel uit, dat moet FreeBSD worden. Daar heb ik naast RedHat Linux al lange ervaring mee. Ik heb PFSense overwogen, maar omdat versie 2.1 van PFSense nog op FreeBSD 8.3 draait wordt een hoop nieuwe hardware niet ondersteund.

Nu de hardware hiervoor. Daar ligt nog een vraag. Ik heb al het e.e.a. uitgezocht wat er te krijgen is qua 1U spul. Zowel voor zelfbouw als semi-zelfbouw kom ik bij SuperMicro uit. Zij leveren losse 1U cases maar ook 1U systemen waar alleen nog geheugen en een processor in moet.
De keus heb ik weten te beperken tot een drie tal opties. Als eerste de volledige zelfbouw optie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220LV2 Tray€ 180,67€ 180,67
1Supermicro X9SCM-F€ 154,20€ 154,20
1Supermicro SuperChassis 510-200B€ 110,76€ 110,76
1Kingston KVR1333D3E9S/8G€ 76,75€ 76,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,38

Als eerste de opmerking hierbij dat ik de case, de SuperChassis 510-200B, waarschijnlijk voor 40 euro tweedehands kan krijgen. Als moederbord kies ik hier voor de X9SCM-F, met een 1220LV2 processor. Ik kies specifiek voor de L versie omdat ik de CPU passief wil koelen. Door de 17W TDP van deze Xeon zou dat moeten kunnen.

De tweede mogelijkheid is de Supermicro SuperServer 5017C-LF. Dit is qua hardware een bijna kant-en-klare 1U server. Volgens mij is het ook een SuperChassis 510-200B daarbij het X9SCL-F moederbord, een iets mindere versie van het broertje hierboven de X9SCM-F.
Er moet dan nog wel zelf een processor en geheugen geplaatst worden. Hier kies ik weer voor de Xeon E3-1220L.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220LV2 Tray€ 180,67€ 180,67
1Supermicro SuperServer 5017C-LF€ 331,10€ 331,10
2Kingston KVR1333D3E9S/4G€ 44,65€ 89,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,07

Wat mij betreft heeft optie 2 niet echt een voordeel boven een volledig zelfbouw systeem. Daarbij komt ook nog eens dat het duurder is en het moederbord iets minder functies heeft.

Optie 3 is ook nog erg interessant. Hier ook weer een kant-en-klaar systeem, de Supermicro SuperServer 5017A-EF. Dit is een systeem gebaseerd op de Intel Atom SOC S1260. Hier hoeft dus geen losse processor bijgekocht te worden, alleen wat (SO-DIMM) geheugen. Voordelen bij dit systeem zijn dat het volledig passief is (alleen de voeding heeft een fan), de case is wat kleiner, 24cm tegenover 29. (Mijn zelfbouw case is 30cm lang.). Als laatste is de voeding 80Plus Gold certified, tegenover Plus Certified in de andere cases. Het verbruik van dit systeem zal zo rond de 15-20W liggen, tegenover 30-40W van opties 1 en 2.

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro SuperServer 5017A-EF€ 453,58€ 453,58
1Kingston ValueRAM M1G64KL110€ 81,26€ 81,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,84

Wat mij betreft zou ik voor het laatste systeem kunnen kiezen. Alleen vraag ik mij af of ik hiermee voldoende power in huis haal om al mijn gewenste taken uit te voeren. Servethehome heeft de voorganger van dit systeem, gebaseerd op een D525 Atom getest en komt daar met alle taken niet boven de 240Mbit/s uit. Ik verwacht in de toekomst toch 500Mbit internet te nemen. Gaat deze S1260 Atom dit wel trekken? Of is het toch verstandiger voor de Xeon versie te gaan.